News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

artti

En ymmärrä miksi poliittinen järjestelmä yrittää jatkuvasti luoda tilausta, että kansalaiset siirtyvät äänestämään protestipuolueita.

Kun nämä isoveli valtoo järjestelmät nyt ovat niin tehokkaita kuin ovat niin ainakin minun mielestäni kansalaisten pitäisi korostaa perustuslaissa kirjoitettua kansanvaltaa, sillä tavalla, että sen eduskunnan pitää tosiaan nimensä mukaisesti edustaa kansaa, eikä mitään salaperäisiä bisnesryhmittymiä, jotka yrittävät luoda mitä erilaisimpia rahastussysteemejä, joiden kautta he saavat myös valvontamahdollisuuksia ja kykyä kontrolloida. Valta lipuu vähitellen jollekin globaalille suuryritykselle, jonka taustalla voi olla mitä tahansa alkaen maailmanvalloituksesta haaveilevasta narsistisesta psykopaatista, joka iltaisin tanssaa maapallon kanssa.

Voi vain kuvitella millainen kauhistuttava dystopia olisi totalitarismi varustettuna nykyaikaisilla valvontajärjestelmillä. Kyllä se on niin, että demokratia ja kansanvalta on ainoa järjestelmä joka voidaan sallia sellaisissa olosuhteissa kuin nyt on näiden tehokkaiden valvontajärjestelmien tultua.
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

Eisernes Kreuz

Quote from: Titus on 19.04.2016, 19:30:26
Hallituspuolue keskustan kansanedustaja Eeva-Maria Maijala kertoo blogissaan, kuinka hän alkuun hätkähti kuullessaan puolueensa
ministerin Anne Bernerin esittelemästä liikennekaarihankkeesta ja erityisesti siihen sisältyvästä väylien yhtiöittämisen mahdollisuudesta.
Sittemmin Maijala on lämmennyt hankkeelle, koska yhtiöittäminen hänen mukaansa avaisi Suomelle uusia mahdollisuuksia saada EU:n
liikennerahoitusta.
Maijala on eduskunnan liikennevaliokunnan sekä keskustan liikenneryhmän jäsen, joten hän on kuullut hankkeesta
reilusti ennen julkisuutta ja ehtinyt sulatella asiaa.

Eli tästäkin siis löytyi kytkös Euroopan Unioniin. Ullatus!

Taustalla taitaa olla paitsi halu järjestää keinottelijoille taas yksi rahasampo kansalaisten kustannuksella, myös pyrkimys vahvistaa Brysselin otetta Suomen asioista jälleen uuden budjettijärjestelyn kautta.

Vaikuttaa entistäkin pahemmalta koko juttu. Ja tätähän tullaan varmasti ajamaan kuin käärmettä pyssyyn. Soinia varmaan jo lobataan kulissien takana.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Griffinvaari

Quote from: Raksa_Mies on 19.04.2016, 17:53:09


Korjataanpa hieman... Valtion olisi pitänyt myydä Sonera omistuksensa vuonna 2000 niinkuin tarkoitus oli (kurssi noin 100 euroa). Örkki esti tämän "kaikessa viisaudessaan". Soneran johto oli päätynyt ostamaan ilmaa saksasta ja tehnyt muitakin hyvin riskialttiita ratkaisuja. Soneran kurssi laskikin hyvin nopeasti ja oli alimmillaan alle 2 euroa. Valtio joutuikin pumppaamaan rahaa Soneraan, että ei olisi mennyt nurin. Sonera yhdistyi 2002 Telian kanssa suomen valtion omistusosuuden ollessa vajaa 20 %. Nyttemmin solidium on myynyt sonera osakkeita niin, että taitaa olla lähellä nollaa.

Ja korjauksen korjaus, enpä oikein usko valtion tarvinneen pumpata rahaa soneraankaan, jo yksin kehittämisrahastosta johtuen, kun itse olin ottamassa siitä pyynikin luolan suunnitteluun 300milj. silloista markkaa (-85 tai -86 , silloinen markka lienee vähän yli nyky euro) se ei tainnut pudottaa rahastoa edes prosenttia.
Osakkeen arvolla ei ole mitään tekemistä teleltä jääneen omaisuusmassan arvon kanssa.
Saksan kaupatkin ovat siihen nähden nappikauppaa, tosin, tosi typerää toimintaa.

artti

Quote from: Titus on 19.04.2016, 19:30:26

Hallituspuolue keskustan kansanedustaja Eeva-Maria Maijala kertoo blogissaan, kuinka hän alkuun hätkähti kuullessaan puolueensa
ministerin Anne Bernerin esittelemästä liikennekaarihankkeesta ja erityisesti siihen sisältyvästä väylien yhtiöittämisen mahdollisuudesta.
Sittemmin Maijala on lämmennyt hankkeelle, koska yhtiöittäminen hänen mukaansa avaisi Suomelle uusia mahdollisuuksia saada EU:n
liikennerahoitusta. Maijala on eduskunnan liikennevaliokunnan sekä keskustan liikenneryhmän jäsen, joten hän on kuullut hankkeesta
reilusti ennen julkisuutta ja ehtinyt sulatella asiaa.

– Niskavillat nousivat ensin pystyyn kuultuani liikennekaaren sisällöstä. Kun luin liikennekaariesitystä tarkemmin ja mietin, niin ei se
kokonaisuudessaan niin paha ollutkaan
. Helppoa on ja olisi vain haukkua, mutta kipupisteet tulee tunnistaa ja niihin pitää hakea ratkaisuja,
Maijala kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

http://emmaijala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/215653-liikennekaarta-tyostamaan

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/193738-kansanedustaja-eeva-maria-maijala-hatkahti-anne-bernerin-esitysta-mutta-vaylayhtio

Joskus on niin, että järkipuhe ei auta. Epäonnistuneesti liikkeelle lähtenyt liikenneverkon yhtiöittäminen ja myyminen pitää torpata yksiselitteisesti, että tämä menee nyt roskapönttöön.
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

orientexpressen

Quote from: artti on 19.04.2016, 19:52:07
Joskus on niin, että järkipuhe ei auta. Epäonnistunut kuohuttava aloite pitää torpata yksiselitteisesti, että tämä menee nyt roskikseen ja kansa voi rauhoittua.

Liikennekaari hankkeena sisältää paljon muutakin kuin tämän yhtiöittämissuunnitelman.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Titus

Ensin verotetaan autoilua ihan helvetisti eri muodoissaan, laitetaan kertyneestä verosta muutama prosentti takaisin ja itketään,
että raha ei riitä ylläpitoon. Sitten annetaan tämä verorahoilla rakennettu infra käytännössä ilmaiseksi pois jotta voidaan veron lisäksi
kerätä pakollisia maksuja, jotta voisimme mahdollisesti hakea eu:lta sinne pakolla maksetusta rahasta osan takaisin ?


:facepalm:  :facepalm:




that's a bingo!

törö

Jos Veikkaus ja RAY yksityistettäisiin niin saavutettaisiin valtava hyöty sillä, että huuhaajärjestöiltä loppuisi rahoitus.

Puolueiden broilerihautomotkin joutuisivat opettelemaan rahan käyttöä ihan uudella tavalla kun tilille ei enää tulisikaan satojentuhansien jättipotti joka vuosi.


Kari Kinnunen

Quote from: Hohtava Mamma on 19.04.2016, 19:28:16

No juu.

Raskaalla puolella noita on ollut jo pitkän aikaa. Näissä ilmeisesti data kulkee GSM verkonläpi.

Juu, ja perustuuhan Mansen aluetaksin seurantakin GPS/GPRS yhdistelmään. Toimii kutakuinkin yhtä luotettavasti kuin muutkin verkkopalvelut. Elikkä säännöllisen epäsäännöllisesti lakkaa toimimasta.



Raksa_Mies

Quote from: Griffinvaari on 19.04.2016, 19:52:01
Quote from: Raksa_Mies on 19.04.2016, 17:53:09


Korjataanpa hieman... Valtion olisi pitänyt myydä Sonera omistuksensa vuonna 2000 niinkuin tarkoitus oli (kurssi noin 100 euroa). Örkki esti tämän "kaikessa viisaudessaan". Soneran johto oli päätynyt ostamaan ilmaa saksasta ja tehnyt muitakin hyvin riskialttiita ratkaisuja. Soneran kurssi laskikin hyvin nopeasti ja oli alimmillaan alle 2 euroa. Valtio joutuikin pumppaamaan rahaa Soneraan, että ei olisi mennyt nurin. Sonera yhdistyi 2002 Telian kanssa suomen valtion omistusosuuden ollessa vajaa 20 %. Nyttemmin solidium on myynyt sonera osakkeita niin, että taitaa olla lähellä nollaa.

Ja korjauksen korjaus, enpä oikein usko valtion tarvinneen pumpata rahaa soneraankaan, jo yksin kehittämisrahastosta johtuen, kun itse olin ottamassa siitä pyynikin luolan suunnitteluun 300milj. silloista markkaa (-85 tai -86 , silloinen markka lienee vähän yli nyky euro) se ei tainnut pudottaa rahastoa edes prosenttia.
Osakkeen arvolla ei ole mitään tekemistä teleltä jääneen omaisuusmassan arvon kanssa.
Saksan kaupatkin ovat siihen nähden nappikauppaa, tosin, tosi typerää toimintaa.

Korjauksen korjauksen korjaus. Vuonna 2001 osakeanti noin miljardi euroa, josta valtion osuus oli 528 miljoonaa. Ei tämä uskon asia ole, senkun vaivautuu selvittämään asioita.

Edit: mielestäni olisi ollut kovastikin merkitystä valtiolle, myykö satasella vai myykö muutamalla eurolla.

Griffinvaari

Quote from: Raksa_Mies on 19.04.2016, 20:24:25


Korjauksen korjauksen korjaus. Vuonna 2001 osakeanti noin miljardi euroa, josta valtion osuus oli 528 miljoonaa. Ei tämä uskon asia ole, senkun vaivautuu selvittämään asioita.

Joopa joo.

Raksa_Mies

Quote from: Griffinvaari on 19.04.2016, 20:28:38
Quote from: Raksa_Mies on 19.04.2016, 20:24:25


Korjauksen korjauksen korjaus. Vuonna 2001 osakeanti noin miljardi euroa, josta valtion osuus oli 528 miljoonaa. Ei tämä uskon asia ole, senkun vaivautuu selvittämään asioita.

Joopa joo.

Näin se menee juu.

repo

Quote from: Eisernes Kreuz on 19.04.2016, 19:46:15
Soinia varmaan jo lobataan kulissien takana.

Tottakai. Tässä voi olla se Soinin kaipaama tiketti johonkin hänelle mieluisaan EU-virkaan.

Sunnuntaina Iltalehden mukaan 'Timo Soini yksityistämisaikeista: "Perussuomalaiset eivät hyväksy autoilijoiden kyyläämistä'

Minä luen tämän suorana vittuiluna, mutta soinilaiset eivät vain vielä ymmärrä tätä eivätkä muista kun taas koittaa "aika kantaa vastuuta hallituspuolueena".
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

BarkAtTheMoon

Otsikon asiaa hieman tarkemmin pohdittuani ja hieman asiaa pöyhittyäni alan käääntyä siihen että (kuten varmaan monet Hommalla ovat miettineet, taaskaan en jaksanut lukea kaikkia viestejä läpi) että kyse on Bernerin esittämästä mutta todellisuudessa paljon suuremman agendan omaavien ihmisten agitaatiosta jolla ajetaan ihmisille asiaa hiljalleen ja varmasti läpi. Ensiksi asia tyrmätään, ja mukamas helpottuneina ihmiset sitten nielevät heman lievempää paskaa jota sitten pikku hiljaa muutetaan juurikin kyseisen suuntaan, ikivanha toimintamalli.

Tämmöisen sonnan läpimenoa hillitsisi huomattavasti se, jos virkamiehistöä ruvettaisiin kierrättämään, joku max 8v valtiolla töitä ja sitten 20v karenssi valtiolle ja julkiselle sektorille, kunnallisella sektorilla toimisi ehkä joku 12v ja 12v. Tämäntyyppisellä järjestelmällä ehkä virkamiehetkin toimisivat suomalaisten edun mukaisesti, nykyisellä eivät mitenkään ja juuri nykyisenlaisessa järjestelmässä piileeekin se ongelma että leikkaukset tulevat aina kohdistumaan köyhimpiin ja tavalliseen kansanosaan, virkamieseliitissä jota ei pitäisi olla olemassakaan piilee suurin ongelma tässä maassa ml tietenkin poliitikot.

Jalopeura

Quote from: Titus on 19.04.2016, 19:58:35
Ensin verotetaan autoilua ihan helvetisti eri muodoissaan, laitetaan kertyneestä verosta muutama prosentti takaisin ja itketään,
että raha ei riitä ylläpitoon. Sitten annetaan tämä verorahoilla rakennettu infra käytännössä ilmaiseksi pois jotta voidaan veron lisäksi
kerätä pakollisia maksuja, jotta voisimme mahdollisesti hakea eu:lta sinne pakolla maksetusta rahasta osan takaisin ?


:facepalm:  :facepalm:

EU:sta on osin tullut sama mitä valtio on ollut perinteisille marxisteille. Vasemmistolle valtio on aina ollut kaiken hyvän lähde: valtio tukee, valtio auttaa. Olen usein kuullut vasemmistolaiselta ratkaisuksi jopa yrittäjien ongelmaan, että: "valtio voisi tukea...", vaikka todellisuudessa valtio ei ole minkään kassavirran lähde, vaan sen kierrättäjä verojen kautta. Valtio siirtelee rahaa taholta a tahoille b ja c, ottaen kuitenkin itselleen lihavan siivun.

Nyt EU on monessa asiassa ottanut sen paikan mikä aikaisemmin oli valtion. Ensin Suomi maksaa valtavan summan EU:lle, jonka jälkeen voimme anoa EU:lta osan itse maksamistamme rahoista, ja näin Suomi sitten nostaa EU-tukea.

Joissain tilanteissa voi kaiken lisäksi olla niin, että toteuttaakseen EU:n meille määräämiä projekteja jotka eivät ole missään määrin meidän eduksemme, me anomme EU:ia tukemaan meitä pienellä osalla siitä rahasta minkä ensin maksoimme EU:lle. Ja saadaksemme mahdollisimman paljon tukea omia rahojamme, meidän kannattaa vahingoittaa itseämme näissä projekteissa mahdollisimman ahkerasti.
"The board is set, the pieces are moving. We come to it at last, the great battle of our time"

RP

Muualta poimittua
Quote
Puolustusvoimilla on iso ongelma uusien hävittäjälentokoneiden rahoittamisessa. Valtion budjetista ei rahoja löydy eikä valtio voi ottaa uutta velkaa tarvittavaa 10 miljardia euroa.

Ministeri Bernerin esittelemä liikenneverkon yhtiöittäminen tarjoaa ratkaisun. Yhtiöitetään puolustusvoimat valtion kokonaan omistamaksi osakeyhtiöksi. Uusi yhtiö voi ottaa markkinoilta lainaa hävittäjien ostamiseen. Lainan yhtiö voi maksaa takaisin asiakkailtaan eli Suomen kansalaisilta perittävällä maanpuolustusmaksulla. Yhtiömuoto myös mahdollista nykyisin hyvin laiskana makaavan taseen eli kaluston tuottavalle käytölle maailman eri sotatantereilla.
http://www.soininvaara.fi/2016/04/19/liikenneinfran-yhtioittaminen/#comment-506664
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Alaric

Tällaistakin on ilmeisesti suunnitteilla ja suunnitelmat ovat jo melko pitkällä. Maanantain tiedotustilaisuudessa tätä tosin ei taidettu mainita lainkaan.

Persuja viedään todennäköisesti tässäkin asiassa lopulta kuin litran mittaa.

http://www.hs.fi/paivanlehti/20042016/a1461040297103

QuoteLiikenneministeri Berner haluaa pilkkoa VR:n ja perustaa erillisen kalustoyhtiön – suunnitelmat jo pitkällä

HS:n tietojen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö ajaa vahvasti VR:n vaunujen ja veturien siirtämistä erilliseen yhtiöön. Asiaa ei kuitenkaan ole hyväksytty hallituksessa.

Liikenne- ja viestintäministeri  Anne Berner (kesk) tahtoo pilkkoa valtion rautatieyhtiö VR:n siirtämällä sen vaunut ja veturit erilliseen yhtiöön.

Useiden toisistaan riippumattomien lähteiden mukaan suunnitelma on jo pitkällä. Sen taustalla ovat Berner ja ministeriön korkeimmat virkamiehet.

Todennäköisimmässä vaihtoehdossa kalustoyhtiö olisi alunperin VR:n tytäryhtiö, mutta se siirrettäisiin myöhemmin Liikenneviraston alaiseksi.

Kuvio olisi sama kuin raideliikenteen ohjauksesta vastaavan Finrail-yhtiön kohdalla. Finrail yhtiöitettiin vuonna 2012 ja irrotettiin VR:stä kaksi vuotta myöhemmin.

Kaluston asteittainen siirtäminen VR:stä erilliseen yhtiöön on HS:n tietojen mukaan valittu siksi, että se on ay-liikkeelle helpommin nieltävä ratkaisu kuin se, että kalusto irrotetaan heti VR:stä.

Raideliikenteen vapauttaminen kilpailulle on ollut yksi pääministeri Juha Sipilän (kesk) ja liikenne- ja viestintäministeri Bernerin tavoitteita. Käytännössä se vaatii, että VR antaa jollain tavalla omaa kalustoaan mahdollisen kilpailijan käyttöön.

Tämä johtuu muun muassa Suomen raideleveydestä, joka eroaa muusta Euroopasta. Tavaraliikenne avattiin kilpailulle jo vuonna 2007, mutta kilpailua ei käytännössä ole syntynyt. Henkilöliikenteen kilpailun on määrä avautua ensi vuonna.

Se, miten kaluston jakaminen tarkemmin aiotaan toteuttaa, on ollut epäselvää. Asiasta oli alunperin määrä kertoa maaliskuussa. Myöhemmin luvattiin, että VR:n kohtalo selviää kevään aikana.

Uudesta kalustoyhtiöstä on spekuloitu pitkään. Viikonloppuna Sdp:n puheenjohtaja  Antti Rinne kertoi kuulleensa asiasta huhuja eduskunnassa.

HS:n tietojen mukaan Berner on päätynyt juuri ratkaisuun, jossa koko VR:n kalusto siirretään erilliseen yhtiöön. Yhtiö vuokraisi kalustoa eteenpäin raideyhtiöille. Suunnitelmat ovat niin pitkällä, että niitä olisi voinut esitellä jo maanantaina, kun Berner kertoi taksiliikenteen vapauttamisen ja väyläinfrastruktuurin yhtiöittämisen selvittämisestä.

VR:n pilkkomista ei ole kuitenkaan vielä hyväksytty hallituksessa. Berner ei kommentoinut asiaa tiistaina. Sipilän mukaan asiasta ei ole puhuttu hallituksessa "millään tasolla".

HS:n tietojen mukaan Berner esitteli ajatustaan kalustoyhtiöstä muutama viikko sitten ainakin perussuomalaisten ministeriryhmälle.

"Emme ole näyttäneet tälle vihreää valoa, emme edes vilkkuvaa keltaista", perussuomalainen hallituslähde toteaa.

Perussuomalaisia on ärsyttänyt, ettei VR:n pilkkomisesta sovittu mitään hallitusneuvotteluissa, mutta Berner on ajanut asiaa Sipilän tuella härkäpäisesti ja muiden kanssa neuvottelematta.
Bernerin suunnitelmaa VR:n pilkkomisesta on pidetty myös ympäripyöreänä, koska mitään asiakirjoja ei ole saatu.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Laskentanuiva

Laitetaan tase töihin!
Näinhän se menee.

Tosin tässä(kin) asiassa perustelut ovat jotain ihan huuhaata.

Autoilulta ja liikenteeltä kerätyt erilaiset bensa-, auto- ja käyttöverot alveineen tuovat budjettiin noin 7,5 (http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta) Miljardia euroa, josta sitten palautetaan teiden korjaus, rakennus yms. noin 2 Miljardia (lähde puuttuu kvg valtion budjetti tms.).

Olisiko mitenkään mahdollista että poliittiset päättäjät tekisivät semmoisia päätöksiä, että palautettaisiin tulovirrasta vaikkapa miljardin enemmän vuositasolla väylien kunnossapitoon ja vieläkin jäisi suomen sekä maailman  pelastamiseen noin 4,5 miljardia euroa.

Mutta kun ei käy, koska tase töihin!.....

Yksi vaihtoehtohan on tässä nollakorko tilanteessa että päättäjät ottavat miltei  nollakorkoista lainaa markkinoilta vaikkapa 4 Miljardia euroa 4 vuoden takaisinmaksuajalla ja tekevät kerralla jotain suurta teiden parannushanketta. Laina maksetaan 4:ssä vuodessa takaisin kun kehysriihessä päätettäisiin, että seuraavana 4:nä vuotena autoilun verotuotoista  palautetaankin tuo miljardi enemmän autoiluun, tässä tapauksessa siis maksetaan tuo 4 miljardin velka pois.

Suomi laittaa liikenteeseen vaikkapa 0,5-1% lainaobligaation markkinoille, takaisin maksu 4:ssä vuodessa. Löytyisiköhän rahaa??
Vastaus on kyllä.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Sydämistynyt

Perussuomalaiset ovat kannatuslukujen vuoksi kahlittuja nykyhallitukseen, joten Berner saa Sipilän tuella tehdä ihan mitä suurpääoma tahtoo.

Quote

Berner esitteli kiisteltyä uudistusta jo ennalta perussuomalaisille – puoluelähde HS:lle: Ministeri yritti "sisilialaista neuvottelutapaa"

Keskustalähteiden mukaan perussuomalaiset saivat nähdä Bernerin ehdotuksen liikenteen jättiuudistuksista jo ennalta. Nämä kuitenkin kokevat saaneensa vain niukasti tietoa.

POLITIIKKA 19.4.2016 18:36
Eeva Palojärvi
HELSINGIN SANOMAT

MITÄ hallitus sopi eilen riidaksi leimahtaneesta liikenneuudistuksesta jo hallitusneuvotteluissa? Mitä sovitusta hallitusohjelmasta löytyy?

Liikenneuudistuksen valmistelusta keskustan ja perussuomalaisten välille roihahtanut riita on saanut monet kyselemään hallituksen sopimusten ja työskentelykulttuurin perään. Berner esitteli eilen ehdotuksensa Suomen teiden ja väylien yhtiöittämiseksi sekä taksiliikenteen osittaiseksi vapauttamiseksi.

Jo nyt on käynyt selväksi, että railo hallituksessa on luultua syvempi.


KESKUSTALÄHTEIDEN mukaan Berner olisi esitellyt perussuomalaisille uudistuskaavailunsa jo ennalta. Perussuomalaiset olisivat saaneet myös uudistuksesta kirjallista aineistoa.

"Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps) on asiasta tiennyt ja koko ministeriryhmä on saanut materiaalit viime viikolla. Berner on myös itse käynyt heidän ministeriryhmässään", keskustalähde sanoo HS:lle.


"Sitä paitsi kehysriihen pöytäkirjasta löytyy, että infran uusi rahoitustapa selvitetään", lähteestä täsmennetään.

PERUSSUOMALAISTEN tulkinta tiedonkulusta on toisenlainen.

Perussuomalaislähteistä vahvistetaan, että Berner kävi perjantaina puolueen ministeriryhmässä.

Bernerin jakama aineisto oli kuitenkin niukka. Ryhmän mukaan senkin ministeri antoi vasta tinkaamisen jälkeen. Varsinaista liikennekaarihankkeen aineistoa ei perussuomalaisille annettu.

Perussuomalaiset saivat Berneriltä perjantaina kymmenen sivua power point -kalvoja, kaksi sivua ministerille laadittuja kysymyksiä ja mallivastauksia sekä kolmisivuisen koosteen olennaisimmista muutoksista tavara-, taksi- ja linja-autoliikenteeseen – toisin sanoen käytännössä maanantain tiedotustilaisuuden materiaalin.

Ei riviäkään lausuntokierrokselle maanantaina lähetetystä 195-sivuisesta liikennekaariesityksestä.

BERNER yritti perussuomalaislähteiden mukaan turvautua jopa niin sanottuun sisilialaiseen neuvottelutapaan. Berner vaati lähteiden mukaan, että aineisto annetaan, jos perussuomalaiset sitoutuvat uudistukseen.


Bernerin ja perussuomalaisten oli määrä jatkaa keskusteluja liikenneuudistuksesta vielä sunnuntaina. Perussuomalaiset eivät niihin osallistuneet, koska puolue ei saanut Berneriltä koko toivomaansa aineistoa.

Lopullisen esityksen perussuomalaiset joutuivat hakemaan maanantaina netistä.

Berneriä ei tavoitettu tiistaina kommentoimaan kiistaa.

PERUSSUOMALAISLÄHTEIDEN mukaan Berner olisi käynyt puolueen ministeriryhmässä liikenneasioissa jo kolmisen viikkoa sitten.

Tuolloin Berner esitteli lähteiden mukaan kaavailujaan väylien yhtiöittämisestä, mutta sen lisäksi suunnitelmia VR:n pilkkomisesta, osana valtion uutta omistusohjauspolitiikkaa ja osana liikenteen reformia.

Perussuomalaiset teki jo tuolloin Bernerille selväksi, että puolueelle eivät kaavailut sellaisinaan käy.

Perussuomalaisten mukaan hallitusohjelmassa ei uudistuksesta ole myöskään sovittu, ei liioin kehysriihessä. Kehysriihessä sovittiin puolueen eduskuntaryhmän puheenjohtajan, Sampo Terhon mukaan vain selvittelyn käynnistämisestä.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) sanoi tiistaina HS:lle, että hallitus sopi väyläinfrastruktuurin yhtiöittämisen selvittämisestä kehysriihessä. Sipilän mukaan väyläinfrastruktuuriasiassa ei ole mitään epäselvää.

Taksiliikenteen vapauttamisesta on sovittu, että asia voi lähteä lausuntokierrokselle ministeri Bernerin esityksenä, mutta vapauttamisesta ei ole hallituksessa yhteisesti sovittu.

HALLITUSOHJELMAN kirjaukset liikenneuudistuksesta ovat yleisluonteisia ja väljiä. Ensimmäinen maininta löytyy sivulta 26. Keskivertokansalaiselle kirjaus ei avaudu.

"Edesautetaan innovaatio- ja palvelualustojen syntyä sektoreilla, joilla julkishallinnolla on rooli markkinoiden toimivuuden kannalta. Tällaisia sektoreita ovat esimerkiksi liikenne palveluna, terveydenhuolto, oppiminen sekä teollinen internet. Lainsäädäntötoimin edistetään uuden teknologian, digitalisaation ja uusien liiketoimintakonseptien käyttöönottoa."

LISÄÄ kirjauksia löytyy hallitusohjelman liitteestä 3, jossa käsitellään kuntien tehtäviä:

"Hallitus uudistaa julkisesti tuettuja (valtio, kunnat, Kela) henkilökuljetuksia tavoitteena kymmenen prosentin säästö vuodesta 2017. Uudistus toteutetaan digitalisaatiota hyödyntämällä ja mahdollistamalla uudenlaiset, markkinaehtoiset ja innovatiiviset palvelukonseptit kehittämällä lainsäädäntöä. Lainsäädäntöä kehitetään toteuttamalla henkilö-, posti- ja tavarakuljetuksia koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus."

VALTIONEUVOSTON verkkosivustolla kaavailuista löytyy monipolvisen haun jälkeen lisää kohdasta "Hallitusohjelman toteutus". Sieltä pitää edetä ensin kärkihankkeisiin ja niissä vielä kohtaan "Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen."

Sieltä joutuu siirtymään edelleen kohtaan "Rakennetaan digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristö". Sen alta löytyy taas kohta: "Puretaan markkinoille tulon esteitä ja mahdollistetaan uusien digitaaliseen tietoon perustuvien palvelukonseptien tarjonta", jonka jälkeen löytyy uudistuksesta jo konkreettisempaa sisältöä.

"KOOTAAN liikenteen sääntely yhtenäiseksi liikennekaareksi ja luodaan edellytykset kilpailun avaamiselle rautatieliikenteessä. Määritetään liikenteen korjausvelkaa vähentävät toimenpiteet. Vakiinnutetaan liikennelabra kokeilujen edistämisfoorumiksi sekä käynnistetään saariston "liikenne palveluna" ja "smart countryside" -kokeilut."

Ja heti perään lukee, että "liikennekaaren ensimmäinen vaihe 06/2016, toinen vaihe vuonna 2017 ja kolmas vaihe 2018. Kokeilujen käynnistäminen 2016 aikana."

KEHYSRIIHESSÄ hallitus on asiasta myös sopinut.

Kehysriihen kirjaus on HS:n saaman pöytäkirjaotteen mukaan tällainen: "Päätetään, että liikenne- ja viestintäministerin johdolla valmistellaan esitys liikenneverkon kehittämiseksi liiketaloudellisesti. Esitys tulee laatia siten, että tarvittavat päätökset voidaan tehdä toiminnan käynnistämiseksi vuoden 2018 alussa."

http://www.hs.fi/politiikka/a1461036918627

orientexpressen

Quote from: Alaric on 20.04.2016, 07:39:06
Tällaistakin on ilmeisesti suunnitteilla ja suunnitelmat ovat jo melko pitkällä. Maanantain tiedotustilaisuudessa tätä tosin ei taidettu mainita lainkaan.

Persuja viedään todennäköisesti tässäkin asiassa lopulta kuin litran mittaa.

http://www.hs.fi/paivanlehti/20042016/a1461040297103

Mikä tuossa tarkalleen ottaen on vikana? Suomen rautatiemarkkinat eivät tällä hetkellä toimi terveellä tavalla, ja kilpailu tarjoaa siihen ratkaisun. Toisaalta kilpailua ei suuremmin synny, jos valtio ei tarjoa omistamaansa junakalustoa kaikkien vuokrattavaksi syrjimättömin ehdoin. Tämä johtuu raideleveydestä, eli ulkomailta ei kalustoa ole saatavilla käytettynä ja kaikki uusi kalusto pitää kalliilla räätälöidä nimenomaan Suomen olosuhteisiin.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Titus


Tämä "Väylä oy" tulee tuottamaan moninkertaisesti tarvitsemansa rahan
vrt koko liikenteestä verotettu/palautettu raha (8mrd / 1.2mrd).

Mihin se tarvitsee valtiosta erotettua lainanottokykyä ellei kerättyä rahaa kupata ulos ?

Tuo teihin käytetty 1.2mrd on vain 250€/kansalainen ja tässä ei ole
mukana yrityksiä jotka epäilemättä ovat suurimpia maksajia.
that's a bingo!

Raksa_Mies

Quote from: orientexpressen on 20.04.2016, 10:02:29
Quote from: Alaric on 20.04.2016, 07:39:06
Tällaistakin on ilmeisesti suunnitteilla ja suunnitelmat ovat jo melko pitkällä. Maanantain tiedotustilaisuudessa tätä tosin ei taidettu mainita lainkaan.

Persuja viedään todennäköisesti tässäkin asiassa lopulta kuin litran mittaa.

http://www.hs.fi/paivanlehti/20042016/a1461040297103

Mikä tuossa tarkalleen ottaen on vikana? Suomen rautatiemarkkinat eivät tällä hetkellä toimi terveellä tavalla, ja kilpailu tarjoaa siihen ratkaisun. Toisaalta kilpailua ei suuremmin synny, jos valtio ei tarjoa omistamaansa junakalustoa kaikkien vuokrattavaksi syrjimättömin ehdoin. Tämä johtuu raideleveydestä, eli ulkomailta ei kalustoa ole saatavilla käytettynä ja kaikki uusi kalusto pitää kalliilla räätälöidä nimenomaan Suomen olosuhteisiin.

Itse en ole niin varma että tarvitsemme pienelle markkinalle kilpailua. Etenkin, kun raideliikenteelle on vaihtoehtoja.

orientexpressen

Quote from: Raksa_Mies on 20.04.2016, 10:32:02
Itse en ole niin varma että tarvitsemme pienelle markkinalle kilpailua. Etenkin, kun raideliikenteelle on vaihtoehtoja.

Kilpailu tuo hintoja alas ja torjuu rataverkon alikäyttöä. Se on eduksi, jos radoille saadaan liikennettä sen sijaan, että se seisovat puolityhjinä ja tavara ja matkustajat kulkevat maanteillä.

VR ei monopoliasemassaan pysty hintakilpailuun halpabussien kanssa. Eikä välttämättä edes tosissaan halua ryhtyä siihen, kun itse omistaa halpabusseja ajavan yhtiön (Pohjolan Liikenne).
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Rubiikinkuutio

Quote from: orientexpressen on 20.04.2016, 11:00:25

VR ei monopoliasemassaan pysty hintakilpailuun halpabussien kanssa. Eikä välttämättä edes tosissaan halua ryhtyä siihen, kun itse omistaa halpabusseja ajavan yhtiön (Pohjolan Liikenne).

Eikös pohjolan liikenne nimenomaan ollut yksi niistä ei-halpabussi firmoista? Vai muistanko väärin?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

orientexpressen

Quote from: Rubiikinkuutio on 20.04.2016, 11:18:38
Eikös pohjolan liikenne nimenomaan ollut yksi niistä ei-halpabussi firmoista? Vai muistanko väärin?

Alun perin kyllä, mutta nykyään ovat mukana hintakilpailussa. Esim. Helsingistä Tampereelle viidellä eurolla.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Titus

Pohjolan liikenne oli alunperin osa expressbusseja, erosi 2014.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjolan_Liikenne
https://fi.wikipedia.org/wiki/ExpressBus


ketjun aiheesta:

Suurin muutos kansalaisten kannalta mahdollisen valtio-omisteisen väyläyhtiön
perustamisessa olisi teiden käyttömaksut nykyisten verojen sijaan.

Jotta väyläyhtiö voi ottaa lainaa investointeja varten, se tarvitsee tulorahoitusta eli asiakasmaksuja.
– Siksi on keskeistä luoda sellainen asiakasmaksujärjestelmä, joka tuo markkinaehtoisesti
tuloja yhtiölle infratasolla ja mahdollistaa liikennepalvelujen kilpailun, kertoo Savon Sanomien
haastattelema konserniohjausosaston ylijohtaja Juhapekka Ristola liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Ministeriö selvittää edullisen ja tietoturvan kannalta turvallisen asiakasmaksujärjestelmän luomista.
Ristolan mukaan systeemin luomisessa pitää käyttää matkaviestinverkkoja. Autoilijoiden matkatieoja
voidaan siten kerätä.

Liikenneoperaattori voisi ostaa valtion väyläyhtiöltä tietyn määrän kapasiteettia.

– Vaikkapa kymmeniätuhansia kilometrejä matkaa per vuosi, jota se sitten myisi edelleen eteenpäin, kuvailee Ristola.

http://verkkouutisetfi.herokuapp.com/kotimaa/Tiemaksut%20prepaid-49351

Kukaan ei edelleenkään kysele sitä, että mihin sitä lainanottovalmiutta tarvitaan jos
tuloja on moninkertaisesti kulutettuun rahaan ? Voin kuvitella kuinka edullista kuluttajalle
on, kun "eri operaattorit" myyvät edullisia pakettejaan. Ihan kuin sähkössä kävi, ja oops,
siirtohinnat nyt vaan tuplautui, deal with it...

Toinen mikä tuli mieleen, niin myykö esim eri kaupunkien teiden ylläpito palvelunsa (kilpailutettuna)
tälle uudelle omistajalle, vai menevätkö pesuveden mukana ? Omistaako uusi "Väylä oy" myös maa-alueet
joilla tiet on, esim sisääntuloväylä  jonka päälle rakennetaankin asuntoja ?


that's a bingo!

Laskentanuiva

Käynnissä on Suomen historian suurin omaisuuden myynnin valmistelu yksityisille pääomasijoittajille

Tässä hommassa jää niin entinen valtiollinen posti ja telelaitos (https://fi.wikipedia.org/wiki/TeliaSonera) kuin fortum/ ivo/ neste toiseksi mitä tulee tähän kansallisomaisuuden myyntiin.

Näitä asioita ei tehdä hätiköiden vaan esim. kymmenen vuoden periodilla kuten kävi yllämainittujen yhtiöiden kohdalla: ensin yhtiöitettiin (ja samalla toitotettiin ettei kyse ole yksityistämisestä) ja sitten sopivassa saumassa (puolueista riippumatta) omaisuus myydään pikkuhiljaa pois.

Semmoinen kansa kuin päättäjät.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

orientexpressen

Quote from: Laskentanuiva on 20.04.2016, 12:56:12
Käynnissä on Suomen historian suurin omaisuuden myynnin valmistelu yksityisille pääomasijoittajille

Tässä hommassa jää niin entinen valtiollinen posti ja telelaitos (https://fi.wikipedia.org/wiki/TeliaSonera) kuin fortum/ ivo/ neste toiseksi mitä tulee tähän kansallisomaisuuden myyntiin.

Näitä asioita ei tehdä hätiköiden vaan esim. kymmenen vuoden periodilla kuten kävi yllämainittujen yhtiöiden kohdalla: ensin yhtiöitettiin (ja samalla toitotettiin ettei kyse ole yksityistämisestä) ja sitten sopivassa saumassa (puolueista riippumatta) omaisuus myydään pikkuhiljaa pois.

Semmoinen kansa kuin päättäjät.

Ei ole olemassa mitään automaattia, jonka mukaan valtion omistama yhtiö ajan kuluessa väistämättä yksityistettäisiin. Siinä on aina tapauskohtainen harkinta. Vapailla markkinoilla toimivien Soneran tai Fortumin/Nesteen myynti yksityisille on ihan eri asia kuin valtion tieverkon myynti yksityisille. Tämä ymmärretään aivan varmasti myös eduskunnassa.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Titus

Quote from: orientexpressen on 20.04.2016, 13:02:47
Tämä ymmärretään aivan varmasti myös eduskunnassa.

Totta, yhtä hyvin kuin runkoverkon myynti ymmärrettiin seurauksineen.

Mikään ei tule eduskunnalle yllätyksenä.

that's a bingo!

orientexpressen

Quote from: Titus on 20.04.2016, 13:25:22
Quote from: orientexpressen on 20.04.2016, 13:02:47
Tämä ymmärretään aivan varmasti myös eduskunnassa.

Totta, yhtä hyvin kuin runkoverkon myynti ymmärrettiin seurauksineen.

Mikään ei tule eduskunnalle yllätyksenä.

Hyvin iso osa Suomen sähköverkosta on koko ajan ollut yksityinen.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Laskentanuiva

Quote from: orientexpressen on 20.04.2016, 14:16:40


Hyvin iso osa Suomen sähköverkosta on koko ajan ollut yksityinen.

Kunnat ja valtio (siis me kansalaiset) omistivat käytännössä kaiken sähköverkon vielä 90-luvun alussa.
Sen jälkeen on kyyti ollut kylmää, niin julkisen puolen velkaantumisessa kuin että sähköverkon ja myynnin yksityistämisessä.

Julkinen talous velkaantunut hirmuisesti ja sähkön sekä eritoten ns. siirtohinta (luonnollinen monopoli) noussut kansalaisille huomattavasti.

Kuka voitti?
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)