News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Griffinvaari

Quote from: Titus on 20.04.2016, 13:25:22
Quote from: orientexpressen on 20.04.2016, 13:02:47
Tämä ymmärretään aivan varmasti myös eduskunnassa.

Totta, yhtä hyvin kuin runkoverkon myynti ymmärrettiin seurauksineen.

Mikään ei tule eduskunnalle yllätyksenä.

En olisi tuosta niinkään varma, sillä oman kokemukseni mukaan, vieläkään tapaamani kansanedustajat ja poliitikot eivät ymmärrä mitä telen omaisuusmassan kaappaamisessa todella tapahtui, vertaillaan jotain soneran osake arvoja tai anteja, joilla ei ole mitään vastetta siihen minkälainen omaisuus massa vaihtoi noin vain omistajaa ja se kaikki oli pois suomen kansalta, toki saksan umts kaupat ja johtajiston super kähminnät vielä sekoittivat itse päärosvousta, ja kaikki ne päästettiin kuin koirat veräjästä.
Itseasiassa suurta osaa telen omaisuudesta oli täysin mahdoton arvottaa rahassa.

Täysin sama prosessi samalla käsikirjoituksella on nyt käynnistetty, tätä on valmisteltu salassa ministeriöissä vuosi kymmeniä ja sen takaa löytyy kokoomus.
Nyt vaan omaisuus massa on vielä massiivisempi ja yhtä vaikea arvottaa.

Ruokahalu kasvaa syödessä, etenkin kun konnat selviävät tässä korruption suurvallassa aina kuivin jaloin.

Eisernes Kreuz

^ Olen aivan varma, että eduskunnassa on paljon edustajia tekemässä päätöksiä asioista, joista he eivät oikeasti ymmärrä yhtään mitään. Myös ministereinä on ollut, on nyt, ja tulee jatkossakin olemaan sellaisia ihmisiä.

Esim. nyt pahamaineinen Caruna-ratkaisu selittyy varmasti pitkälti ihan yksinkertaisella tietämättömyydellä. Langoista vetelevät ja kulissien takana lobbaavat keinottelijoiden edustajat tietävät näiden asioiden taustat ja detaljit paljon paremmin kuin keskivertokansanedustaja. Siellä on oikeasti älykästä ja kyvykästä porukkaa suunnittelemassa mm. erilaisia veronkiertojärjestelyjä, joten ei ihme, että maallikot helposti tippuvat kärryiltä.

Olen päässyt seuraamaan kunnallispolitiikkaa aika läheltä ja voin kokemuksesta sanoa, että ihan samalla lailla sielläkin on paljon väkeä tekemässä päätöksiä tärkeistä asioista, joista he eivät oikeasti tiedä tarpeeksi, jotta pystyisivät tekemään aidosti valistuneen ratkaisun. Maailma on vuosi vuodelta muuttunut yhä monimutkaisemmaksi, ja se näkyy kyllä mm. erilaisten intressiryhmien harrastamassa lobbaustoiminnassa.

Me emme tiedä kuin murto-osan siitä, mitä kulissien takana puuhaillaan ja millaiset voimat siellä ovat päättäjiin vaikuttamassa. Korruptiota on monenlaista. Aina se ei ole niin yksinkertaista, että rahatukku siirretään yhdestä kädestä toiseen.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

artti

Pitää tehdä laki asioista, joista pitää järjestää kansanäänestys. Kansanäänestyksen taakse pitää laittaa rahalliselta arvoltaan ja mittakaavaltaan suurimmat asiat, jotka kiinnostavat eniten lobbareita.

Tässä kohtaa tarvittaisiin todellakin, että äänestäjä saa äänestämisestä kuitin, esimerkiksi kopiopaperi äänestyslapun takana, johon jäljentyy äänestyslappuun piirretty numero. Kopiopaperi sisältää äänestäjän nimen, äänestyspaikan, äänestysajankohdan ja numeron, jota äänestäjä äänesti ja etenkin sen liittyikö äänestäminen eduskuntavaaleihin, kunnallisvaaleihin vai presidentinvaaleihin vai kansanäänestykseen.

Kun äänestäjä saa kuitin äänestämisestä niin kuitin avulla äänestäjä ja edustaja pystyvät varmistumaan siitä, että edustaja on äänestäjän edustaja. Kun äänestäjä ja edustaja saavat kontaktin pystyvät molemmat informoimaan toisiaan aivan eri tavalla kuin, jos pitäydyttäisiin vaalisalaisuudessa ja edustajalle olisi hieman hämmentävällä tavalla pimennossa ketkä häntä äänestivät ja ketä hän edustaa. Kun edustajalla ei ole suoraa aitoa ja rehellistä kontaktia äänestäjiin on hänen kontaktiryhmänsä pääosin virkamiehet ja kaikenlaiset lobbarit, jotka äkkiä luovat edustajalle todellisuudesta poikkeavan kuplan. 
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

JoKaGO

Quote from: orientexpressen on 20.04.2016, 10:02:29
Mikä tuossa tarkalleen ottaen on vikana? Suomen rautatiemarkkinat eivät tällä hetkellä toimi terveellä tavalla, ja kilpailu tarjoaa siihen ratkaisun. Toisaalta kilpailua ei suuremmin synny, jos valtio ei tarjoa omistamaansa junakalustoa kaikkien vuokrattavaksi syrjimättömin ehdoin. Tämä johtuu raideleveydestä, eli ulkomailta ei kalustoa ole saatavilla käytettynä ja kaikki uusi kalusto pitää kalliilla räätälöidä nimenomaan Suomen olosuhteisiin.

Venäjällä on sama raideleveys kuin Suomessa, ja siellä on käytössä Suomen olosuhteissa pärjäävä kalusto. Mm. venäläinen sähköveturi "Siperian Susi", nimestään huolimatta oli kova peli VR:llä. Eräs eläkkeellä oleva pikajunan veturinkuljettaja sanoi, että niillä mentiin yli 200 km/h joskus, kun aikataulua piti saada kiinni.

Mistäs muuten se Allegro on tullut? Sekin sopii Suomen olosuhteisiin ja raideleveydelle, eikä ole suomalainen eikä venäläinen vehje.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

orientexpressen

Quote from: JoKaGO on 21.04.2016, 07:10:59
Quote from: orientexpressen on 20.04.2016, 10:02:29
Mikä tuossa tarkalleen ottaen on vikana? Suomen rautatiemarkkinat eivät tällä hetkellä toimi terveellä tavalla, ja kilpailu tarjoaa siihen ratkaisun. Toisaalta kilpailua ei suuremmin synny, jos valtio ei tarjoa omistamaansa junakalustoa kaikkien vuokrattavaksi syrjimättömin ehdoin. Tämä johtuu raideleveydestä, eli ulkomailta ei kalustoa ole saatavilla käytettynä ja kaikki uusi kalusto pitää kalliilla räätälöidä nimenomaan Suomen olosuhteisiin.

Venäjällä on sama raideleveys kuin Suomessa, ja siellä on käytössä Suomen olosuhteissa pärjäävä kalusto. Mm. venäläinen sähköveturi "Siperian Susi", nimestään huolimatta oli kova peli VR:llä. Eräs eläkkeellä oleva pikajunan veturinkuljettaja sanoi, että niillä mentiin yli 200 km/h joskus, kun aikataulua piti saada kiinni.

Mistäs muuten se Allegro on tullut? Sekin sopii Suomen olosuhteisiin ja raideleveydelle, eikä ole suomalainen eikä venäläinen vehje.

Kyllä venäläisellä kalustolla voi Suomen rataverkolla ajaa, mutta rakenteellisesti se on niin erilaista että siitä on päätökset, ettei sitä saa käyttää muussa kuin rajan ylittävässä liikenteessä. Jos saisi, niin esimerkiksi tavaraliikenteessä olisi syntynyt kilpailua jo ajat sitten.

Vaikka vanhemman mallin sähköveturit on tilattu Neuvostoliitosta niin lienee jo alun perin vaadittu, että ne tehdään tarvittavilta osin suomalaisten speksien mukaan eikä neuvostoliittolaisten. Allegrot taas ovat samasta paikasta kuin pendolinot eli Italiasta.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Raksa_Mies

Quote from: Laskentanuiva on 20.04.2016, 14:26:48
Quote from: orientexpressen on 20.04.2016, 14:16:40


Hyvin iso osa Suomen sähköverkosta on koko ajan ollut yksityinen.

Kunnat ja valtio (siis me kansalaiset) omistivat käytännössä kaiken sähköverkon vielä 90-luvun alussa.
Sen jälkeen on kyyti ollut kylmää, niin julkisen puolen velkaantumisessa kuin että sähköverkon ja myynnin yksityistämisessä.

Julkinen talous velkaantunut hirmuisesti ja sähkön sekä eritoten ns. siirtohinta (luonnollinen monopoli) noussut kansalaisille huomattavasti.

Kuka voitti?

Sähkön hinta siirtoineen on muuten Suomessa halpaa vaikkapa Saksaan verrattuna. Esimerkiksi Caruna toki nosti hintojaan rajusti, mutta on myös muistettava, että lainsäätäjät osin myös pakottivat tähän.

Alaric

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkija Hannu Kaseva kritisoi Bernerin suunnittelemaa yhtiöittämistä.

http://www.verkkouutiset.fi/talous/etla_kaseva_valtion_vaylayhtio-49478

QuoteBernerin yhtiöittämissuunnitelma voi lisätä menoja – "se romuttaisi kehysjärjestelmän"

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) tutkija Hannu Kaseva pelkää, että liikenne- ja viestintäministeriön hanke valtion väylien yhtiöittämiseksi johtaa valtion menojen lisääntymiseen.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoi tiedotustilaisuudessa maanantaina, että yhtiöittämällä valtion väyläomaisuus "vapautetaan yli toistakymmentä miljardia euroa kehyksiin esimerkiksi terveydenhuollon kehittämiseksi, velan maksamiseksi, koulutuksen edistämiseksi ja maahanmuuton kehittämiseksi".

Etlan tutkija Hannu Kaseva huomauttaa, että väylänpidon ja uusien liikennehankkeiden siirtäminen julkisen talouden ulkopuolelle ei ole mahdollista.

– Tätä ei tule EU hyväksymään, eikä Suomen kansalliset viranomaiset, että koska se on yhtiö, jossa ei ole konkurssiriskiä ja jossa ei ole vapaata hinnoittelua. Eduskuntahan edelleen tekisi keskeiset päätökset, Kaseva sanoo Verkkouutisille.

Näin ollen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esittelemä ehdotus Suomen väylien yhtiöittämisestä ei toteutuessaan automaattisesti paikkaisi valtiontalouden alijäämiä. EU tarkastelisi yhtiönä osana julkista taloutta.

Kehysten kiertäminen huolestuttaa


Sen sijaan valtiontalouden kehysten kiertämisen Bernerin ehdotus mahdollistaisi.

– Se minua huolestuttaa, että jos tämä kehysten kiertäminen tehdään, sinne voidaan lykätä muutakin kuten valtion sosiaalimenoja ja tulonsiirtojen kasvattamista, Kaseva sanoo.

Kaseva sanoo, että valtion infrayhtiössä investoinnit voitaisiin toteuttaa käyttäjämaksuina elinkaarirahoitusmallin kautta esimerkiksi 20 vuoden rahoituksella. Silloin menot olisivat vain vuosittaisen maksun luokkaa, kun nykyisin budjettitalouden momentille kirjataan koko investointi. Vuosittaiset maksut olisivat vain noin viisi prosenttia investoinnin kokonaiskustannuksista. Näin tulisi pelivaraa väylien peruskorjauksiin ja uusiin investointeihin.

Berner sanoi tiedotustilaisuudessa, että perusväylänpidon ja uusien hankkeiden jäädessä pois kehyksestä, samalla momentin määrällä voidaan laskea autoiluun liittyviä veroja, erityisesti polttoaineveroa. Momentin suuruus on noin kaksi miljardia euroa.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) totesi torstaina eduskunnan kyselytunnilla, että nykyisellään budjettitalous ja kehykset eivät salli riittävän suurta investointiohjelmaa liikennetarpeista huolehtimiseksi.

– Jos näin menetellään, kehyksen sisällä ei ole mitään takuita, ettei niitä käytettäisi muihin menoihin, Kaseva huomauttaa.

Noin kaksi miljardia euroa siirrettäisiin kehysten ulkopuolelle.

– Se romuttaisi meidän nykyisen kehysjärjestelmän ja se on huolestuttavaa, Kaseva sanoo.

(...)

Edit: Pentele, linkki oli unohtunut. Kiitos huomautuksesta, J.M.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

J.M

"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

J.M

Tuli tällä viikolla ajoneuvoverolippu postissa. Vero näyttää viime vuoteen verrattuna ja ensi vuoteen katsottuna nousevan sellaisen 30 euroa vuodessa tasaisesti. Miksipä siis trendi muuttuisi miksikään vuosina 2018, 2019, 2020...

Kyllä innostaa ajatella, millä kaikilla uusilla maksuilla hallitus meitä autoilijoita vielä helliikään, PRKL!
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

RP

Onhan tuossa tietysti sekin etu (tietystä näkökannasta), että saadaan regressiota verotukseen ainakin tulojakauman yläpäähän.

En lähde arvailemaan, onko keskiluokassa kovinkin suuri korrelaatio ansiotason ja autolla ajamisen välillä, mutta vaikka se olisi iso ja positiivnen, niin varmasti se käytännössä saturoituu rittävän suurilla tuloilla. Eli todelliselle yläluokalle tuloihin suhteutetun verotuksen korvaaminen (tässä tapauksessa tieliikenneinfrastruktuurin osalta) tuloista riippumattomilla käyttömaksuilla on toki hyvä uutinen.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Griffinvaari

Viron tasavero on kokoomuksen pitkän aikavälin tavoite, josta tosin virolaiset ovat luopumassa pikku hiljaa.

Rubiikinkuutio

"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Titus

Quote from: J.M on 23.04.2016, 22:02:48
Tuli tällä viikolla ajoneuvoverolippu postissa. Vero näyttää viime vuoteen verrattuna ja ensi vuoteen katsottuna nousevan sellaisen 30 euroa vuodessa tasaisesti. Miksipä siis trendi muuttuisi miksikään vuosina 2018, 2019, 2020...

Kyllä innostaa ajatella, millä kaikilla uusilla maksuilla hallitus meitä autoilijoita vielä helliikään, PRKL!

Olisi oiva idea rahoittaa yhtiöittäminen väliaikaisella yhtiöittämisverolla !
Joku 5-10% kaikkiin autoilun ja liikenteen veroihin, ihan vaan siirtymäkauden ajaksi...

8)
that's a bingo!

Griffinvaari

Quote from: Rubiikinkuutio on 24.04.2016, 16:07:28
Quote from: Griffinvaari on 24.04.2016, 10:49:07

josta tosin virolaiset ovat luopumassa pikku hiljaa.

Ovat vai? Missä tämä näkyy?

Se näkyy lehdistössä, etenkin ennen -15 vaaleja oli useita veromalliin puuttuvia poliittisia puheen vuoroja.

Raksa_Mies

Quote from: Griffinvaari on 24.04.2016, 16:32:23
Quote from: Rubiikinkuutio on 24.04.2016, 16:07:28
Quote from: Griffinvaari on 24.04.2016, 10:49:07

josta tosin virolaiset ovat luopumassa pikku hiljaa.

Ovat vai? Missä tämä näkyy?

Se näkyy lehdistössä, etenkin ennen -15 vaaleja oli useita veromalliin puuttuvia poliittisia puheen vuoroja.

Onko siis jotain käytännön toimenpiteitä tehty?

Griffinvaari

Quote from: Raksa_Mies on 24.04.2016, 17:16:56
Quote from: Griffinvaari on 24.04.2016, 16:32:23
Quote from: Rubiikinkuutio on 24.04.2016, 16:07:28
Quote from: Griffinvaari on 24.04.2016, 10:49:07

josta tosin virolaiset ovat luopumassa pikku hiljaa.

Ovat vai? Missä tämä näkyy?

Se näkyy lehdistössä, etenkin ennen -15 vaaleja oli useita veromalliin puuttuvia poliittisia puheen vuoroja.

Onko siis jotain käytännön toimenpiteitä tehty?

En tiedä en seuraa tilannetta niin tarkkaan,joku ehkä tietää paremmin.,

Rubiikinkuutio

Quote from: Griffinvaari on 24.04.2016, 16:32:23

Se näkyy lehdistössä, etenkin ennen -15 vaaleja oli useita veromalliin puuttuvia poliittisia puheen vuoroja.

Suomessa ennen JOKA vaaleja puhutaan progression lisäämisesta JA vähentämisestä, että en paljon painoa laittaisi.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Griffinvaari

Quote from: Rubiikinkuutio on 24.04.2016, 19:07:23
Quote from: Griffinvaari on 24.04.2016, 16:32:23

Se näkyy lehdistössä, etenkin ennen -15 vaaleja oli useita veromalliin puuttuvia poliittisia puheen vuoroja.

Suomessa ennen JOKA vaaleja puhutaan progression lisäämisesta JA vähentämisestä, että en paljon painoa laittaisi.

En tässä asiassa vertaisia jo uriinsa ajautunutta suomea uutta aikaa elävään ja kovaa vauhtia kehittyvään viroon jossa juuri talouden rajun kasvun seurauksena myös eriarvoisuus kasvaa vauhdilla, johon poliitikon on toki reagoitava, muutenkin kuin turpakäräjillä.

Raksa_Mies

Quote from: Griffinvaari on 24.04.2016, 18:38:09
Quote from: Raksa_Mies on 24.04.2016, 17:16:56
Quote from: Griffinvaari on 24.04.2016, 16:32:23
Quote from: Rubiikinkuutio on 24.04.2016, 16:07:28
Quote from: Griffinvaari on 24.04.2016, 10:49:07

josta tosin virolaiset ovat luopumassa pikku hiljaa.

Ovat vai? Missä tämä näkyy?

Se näkyy lehdistössä, etenkin ennen -15 vaaleja oli useita veromalliin puuttuvia poliittisia puheen vuoroja.

Onko siis jotain käytännön toimenpiteitä tehty?

En tiedä en seuraa tilannetta niin tarkkaan,joku ehkä tietää paremmin.,

Sitä mie vähä arvelinkin :) politikkojen höpinöitä. Pelkillä puheilla ei vielä tapahdu mitään.

Lisään vielä sen verran, että tasaveroa kohti ei olla Suomessa olla menossa. Päinvastoin. Progressiota, kateusveroa. Lisää verotuloa tämä toki ei kokonaisuus huomioiden tuo.

Griffinvaari

Palataksemme aiheeseen, jotta kansalaiset saisivat jotain käsitystä siitä minkälaista ideologista toimintaa päättäjämme ovat harrastaneet telen yhtiöittämisestä lähtien, tutustukaapa seuraaviin sivuihin:

http://governia.fi/

http://www.leijonaverkot.fi/

http://cinia.fi/fi/node?page=1

Lisäksi kaikki ne yhtiöt joihin telen henkilöstö siirrettiin toiminteiden kera.

Ja kun sote uudistuksen yhtiöt liittyvät tähän listaan, ei taida sivun tila niiden osoitteille riittää.

Ei tarvita aikakonetta ennustaa niille kaikille jotka tuottavat samaa kohtaloa kuin telellä oli, pian maamme koko infra on ulkomaisissa käsissä, pää on auki.

Raksa_Mies

Ja aihehan oli valtion tieverkon yhtiöittäminen ja yksityistäminen...

Griffinvaari

Quote from: Raksa_Mies on 24.04.2016, 23:16:25
Ja aihehan oli valtion tieverkon yhtiöittäminen ja yksityistäminen...

Juuri näin joka linkki käsittelee jo tehtyjä valtion toimintojen ja infran yhtiöittämistä ja osin yksityistämistä johon tieverkko on massiivinen lisä.
Röyhkeydessään tämä hallitus on yliveto tuodessaan yksityistämis politiikkansa näin avoimesti esiin, pedaten vielä suuremman sote yksityistämisen aloitusta.
Toki kaikki tehdään ikäänkuin savuverhon suojassa "tämähän on vain yhtiöittämistä" eikä kerrota miksi, eli valmistellaan kaiken mahdollisen yksityistämistä, mikä johtaa kaiken tuottavan siirtymistä ulkomaisen vahvemman pääoman käsiin.

nollatoleranssi

Tämä ajatus kuullostaa paljon pahemmalta!

Pitää muistaa kuinka Berner suunnitteli ns. Lastentarha-huijauksen, jossa 0,3 miljoonalla eurolla vetäisi itselleen yli 160 miljoonan euron rakennuksen. Tieverkon myynti yksityisille sijoittajaverkoille on yhtä järkevää kuin Digitan tai sähköverkkoyhtiön myyminen, jotka  jo tehtiin. Varmaa voittoa tekevät tahot myytiin pilkkahinnalla ja sen seurauksena hintoja on nostettu.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Griffinvaari

Tämä ei liity aivan suoranaisesti tieston yhtiöittämis/yksityistämis suunnitelmaan, kuitenkin tämä liittyy tapaan ja kykyyn jolla nykyhallinto ja etenkin ministeriö näitä suunnitelmiaan toteuttaa.
Sekä myös jo toteutettujen yhtiöittämisten seurauksiin.

Lipposelle uusia töitä: Suunnitteilla iso kaapeli Aasian ja Euroopan välille

http://www.talouselama.fi/uutiset/lipposelle-uusia-toita-suunnitteilla-iso-kaapeli-aasian-ja-euroopan-valille-6545275

Itse tämä uusi lipposen eteenpäin viemä hanke on hyvä ja järkevä, että toteuttajalleen tuottoisa, ja on näin ollen jossain muualla syntynyt idea, ministeriömme ei tähän kykene.
Kun peilaamme tätä ministeriön olemassaoleviin viimeaikaisiin hankkeisiin, tuoreeseen kuituun suomesta saksaan, joka on vissiin olevinaan osa tätä suunnitelmaa(ainakin mainokset ovat kovin saman sisältöisiä), ja olisikin jos sen verran olisi ministeriössä järkeä että olisi vedetty 16 kuituisen pyykkinarun sijaan vaikka nokian 96 kuituinen juutti kaapeli, jolloin kapasiteetti tälle häntäpätkällä olisi riittänyt vähän laajempiinkin tarpeisiin.
Jos telen tuhoamista ei olisi suoritettu, meillä olisi bernerinkin oivaltaman(olisikohan) lyhimmän tien reitti lähes valmis, nyt se ei sitä ole, vaan todennäköisesti edellyttää uusien viestiasemien ja kaapelireittien rakentamista, sekä jälleen uuden suoran saksan kaapelin vetämistä viimeistää lähi tulevaisuudessa, koska viesti ei ministeriön sisällä ilmeisesti kulje, eivät tämän kokoiset aikeet yllätyksinä tule.
Tämä kuvaa miten tyhmästi tässä maassa on yhtiöittämiset tehty ja edelleen tehdään ja millä osaamisen tasolla päätökset tehdään, virkamiesten toinen käsi ei tiedä mitä toinen tekee, naurettavaa harrastelijoiden leikkiä vakavilla asioilla joissa aina laskun maksaa veronmaksaja.

edit lisälinkki

http://www.sss.fi/2016/04/koillisvaylan-kaapeli-suomen-halki-avaisi-suuria-mahdolllisuuksia/

Velmu


Valtion omaisuuden myyminen tai oikeammin lahjoittaminen ulkomaalaisille tahoille näyttää muodostuneen poliitikoille kuin kilpajuoksuksi siitä kuka pystyy tekemään typerimmän kaupan. Kärkikaksikossa ovat toistaiseksi lannoiteteollisuuden ja sähköverkon "myymiset". Ei liene syytä epäillä, etteikö tieverkkokin ole kohta ulkomaalaisomistuksessa jolloin kärkipaikka typerimmästä kaupasta vaihtuu.

Kuningaskysymys on, ovatko poliitikkomme todella näin toivottoman tyhmiä vai liittyykö kauppoihin mittavat välistävedot kaupat junailleille. Olipa oikea vastaus kumpi tahansa, niin äärimmäisen ankara rangaistus kaupat sopineille on ainoa oikea keino pysäyttää Suomen kansallsomaisuuden tuhoaminen. Jos päätös kaupasta tehdään eduskunnassa, niin kaupan puolesta äänestäneet kuuluvat myös rangaistaviin.

nollatoleranssi

Quote from: Velmu on 27.04.2016, 12:48:36

Valtion omaisuuden myyminen tai oikeammin lahjoittaminen ulkomaalaisille tahoille näyttää muodostuneen poliitikoille kuin kilpajuoksuksi siitä kuka pystyy tekemään typerimmän kaupan. Kärkikaksikossa ovat toistaiseksi lannoiteteollisuuden ja sähköverkon "myymiset". Ei liene syytä epäillä, etteikö tieverkkokin ole kohta ulkomaalaisomistuksessa jolloin kärkipaikka typerimmästä kaupasta vaihtuu.

Kuningaskysymys on, ovatko poliitikkomme todella näin toivottoman tyhmiä vai liittyykö kauppoihin mittavat välistävedot kaupat junailleille. Olipa oikea vastaus kumpi tahansa, niin äärimmäisen ankara rangaistus kaupat sopineille on ainoa oikea keino pysäyttää Suomen kansallsomaisuuden tuhoaminen. Jos päätös kaupasta tehdään eduskunnassa, niin kaupan puolesta äänestäneet kuuluvat myös rangaistaviin.

Nuo aiemmat YLE:n ja sähköverkon myymiset olivat pelkkää idiotismia. Mutta Bernerillä voi olla selkeät visiot ostaja-ehdokkaista. Homma hoidetaan kuin Neuvostoliiton hajotessa.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

JJohannes

Quote from: orientexpressen on 20.04.2016, 10:02:29
Mikä tuossa tarkalleen ottaen on vikana? Suomen rautatiemarkkinat eivät tällä hetkellä toimi terveellä tavalla, ja kilpailu tarjoaa siihen ratkaisun. Toisaalta kilpailua ei suuremmin synny, jos valtio ei tarjoa omistamaansa junakalustoa kaikkien vuokrattavaksi syrjimättömin ehdoin. Tämä johtuu raideleveydestä, eli ulkomailta ei kalustoa ole saatavilla käytettynä ja kaikki uusi kalusto pitää kalliilla räätälöidä nimenomaan Suomen olosuhteisiin.

Vaikka tämä on vähän ketjun aiheen vierestä niin, en usko, että Suomeen tilattavia junia "räätälöidään kalliilla" venäläiseen leveään raideväliin. Nimittäin noita eri leveyksisten telien vaihtoja tehdään ihan ex temporekin raiteilla olevalle junalle kun kesken matkan siirrytään raideleveydestä toiseen (esim. Siperian pikajunan saapuessa Kiinaan tai Turun satamassa): https://en.wikipedia.org/wiki/Bogie_exchange

Eli eiköhän joku valmista bulkkina venäläiseen raideleveyteen sopivia telejä ja Italiassa vaan sitten pistetään ne vaunuihin "standarditelien" sijaan.

En käsitä miten VR:n kaluston vuokraaminen toisi "tervettä kilpailua" joka laskisi hintoja. Rent-seeking on aina ja yleisesti taloustieteellisesti epätoivottu ilmiö. Ajatellaan, että vaikka Helsinki-Oulu Intercity-vuoron kustannukset ovat 10,000 euroa ja VR pyrkii keräämään lipputuloja tuolta vuorolta sanotaanko nyt 11,000 euroa että saataisin 10% tuotto pääomalle. Voidaan ajatella, että 5,000 euroa kustannuksista on henkilökunnan, lipunvarausjärjestelmän, markkinoinnin yms. kuluja ja 5,000 euroa taas muodostuu junan käyttämästä sähköstä, huoltotoimenpiteistä sekä itse junan arvosta.  Jos VR haluaisi edelleen 10% tuoton pääomalleen, se vuokraisi Oulun-junansa yksityiselle 5,500 euron hintaan (oletamme tässä, vuokraava yhtiö ei maksa huolloista eikä sähköstä). Jotta lippuja saataisiin tarjottua "kilpailukykyisin" hinnoin, täytyisi junan vuokranneen yksityisen toimijan nipistää paitsi jostain VR:lle menevä 500 euroa niin vielä senkin jälkeen karsia henkilökunnasta, markkinoinnista ja sen sellaisesta. Not gonna happen'.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

orientexpressen

Quote from: JJohannes on 27.04.2016, 13:33:53
Vaikka tämä on vähän ketjun aiheen vierestä niin, en usko, että Suomeen tilattavia junia "räätälöidään kalliilla" venäläiseen leveään raideväliin. Nimittäin noita eri leveyksisten telien vaihtoja tehdään ihan ex temporekin raiteilla olevalle junalle kun kesken matkan siirrytään raideleveydestä toiseen (esim. Siperian pikajunan saapuessa Kiinaan tai Turun satamassa): https://en.wikipedia.org/wiki/Bogie_exchange

Eli eiköhän joku valmista bulkkina venäläiseen raideleveyteen sopivia telejä ja Italiassa vaan sitten pistetään ne vaunuihin "standarditelien" sijaan.

Ei varsinkaan vetävään kalustoon (veturit ja moottorivaunut) ole mitään standarditeliä, jonka voisi vaan lätkäistä alle. Sen sijaan se alkuperäinen läntisen raideleveyden teli pitää suunnitella uudelleen, mistä tulee aika iso kertakustannus. Sama pätee pitkälti myös matkustajavaunuihin, ei niihin ole olemassa mitään suomalaista standarditeliä, jonka voisi laittaa lännestä hankittavan matkustajavaunun alle.

Tavaravaunut ovat eri juttu ja samoin toiminta Venäjällä matkustajavaunujen kanssa (missä se matkustajavaunujen standarditeli lienee olemassa, mutta on siinä tapauksessa venäläisten määrittelyjen mukaan suunniteltu, eli ei kelpaa Suomeen).

Sitten on myös muita yleensä toteutuvia epäyhteensopivuuksia, kuten kulunvalvontajärjestelmä, junanlämmitys- ja sähköistyssähköjen jännitteiden ja taajuuksien eroavaisuudet ym.

Quote from: JJohannes on 27.04.2016, 13:33:53
En käsitä miten VR:n kaluston vuokraaminen toisi "tervettä kilpailua" joka laskisi hintoja. Rent-seeking on aina ja yleisesti taloustieteellisesti epätoivottu ilmiö. Ajatellaan, että vaikka Helsinki-Oulu Intercity-vuoron kustannukset ovat 10,000 euroa ja VR pyrkii keräämään lipputuloja tuolta vuorolta sanotaanko nyt 11,000 euroa että saataisin 10% tuotto pääomalle. Voidaan ajatella, että 5,000 euroa kustannuksista on henkilökunnan, lipunvarausjärjestelmän, markkinoinnin yms. kuluja ja 5,000 euroa taas muodostuu junan käyttämästä sähköstä, huoltotoimenpiteistä sekä itse junan arvosta.  Jos VR haluaisi edelleen 10% tuoton pääomalleen, se vuokraisi Oulun-junansa yksityiselle 5,500 euron hintaan (oletamme tässä, vuokraava yhtiö ei maksa huolloista eikä sähköstä). Jotta lippuja saataisiin tarjottua "kilpailukykyisin" hinnoin, täytyisi junan vuokranneen yksityisen toimijan nipistää paitsi jostain VR:lle menevä 500 euroa niin vielä senkin jälkeen karsia henkilökunnasta, markkinoinnista ja sen sellaisesta. Not gonna happen'.

Jos VR:n kalustoa ei saa vuokralle niin käytännössä mitään kilpailua ei silloin synny. Tavaraliikenne on Suomessa ollut lähemmäs 10 vuotta vapaana, mutta vasta nyt on syntymässä ensimmäinen varsinainen kilpailija VR:lle (Fennia Rail). Johtuu ihan vaan siitä, että kalustoa on niin vaikea hankkia. Ja silti tavarajuniin sopivan kaluston hankkiminen on selvästi yksinkertaisempaa kuin matkustajajuniin sopivan.

Vuokrauksessa on myös se hyvä puoli, että silloin liiketoiminnan voi aloittaa pienillä pääomilla ja riskin kaluston ostohinnan kuolettamisesta kantaa joku muu.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Kari Kinnunen


P

Quote from: Velmu on 27.04.2016, 12:48:36

Kuningaskysymys on, ovatko poliitikkomme todella näin toivottoman tyhmiä vai liittyykö kauppoihin mittavat välistävedot kaupat junailleille.

Voi olla, että osan ko. monopolien myynneistä pöytään nuijineet politikot ovat riemuidiootteja. No kun katsoo porukkaa, niin luultavasti se on ilmeistä? Ministeriön virkamieskunnassa se myyrät luultavasti luuraavat, jotka ovat saaneet jotain kautta tukevan palkkion myyräntyöstään? Ministerinä istuvalle riemuidiootille on myyty vain "hieno idea" yksityistää ja myydä monopoli halvalla ja hommattu enintään taskurahat.

Esimerkiksi liikenneministeriössä kuin paska vetämättömässä viemärissä pinnalle vähän väliä nouseva idea yksityisen kuppaajan saamisesta tieliikenneverojen keräämisen väliin vetämään siivua kertoo selvästi, että kyseinen laitos on myyriä täynnä. Nyt tällä kertaa voinee olla, että ministerinä ei ole riemuidiootti, mutta hanke etenee. Se kertoisi siitä, että tulevan kakun jakamisesta on jo jossain päätetty?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991