News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Yksityistäminen

Started by Kulttuurirealisti, 02.04.2016, 17:33:23

Previous topic - Next topic

Kulttuurirealisti

Yksityistäminen on ollut keskusteluissa pinnalla viime aikoina, joten avaan sille yleisen ketjun.

Rautatietoiminnan tarjoaminen yksityisten hoidettavaksi on hallituksella harkinnassa. Metsät yhtiöitettiin, mutta mitä niiden kanssa aiotaan tehdä? Digita ja Kemira Growhow ovat surullisenkuuluisia esimerkkejä hölmöistä yksityistämisprojekteista. Sote-alaa ollaan enemmän ja enemmän yksityistämässä.

Mitä valtion pitäisi säilyttää omistuksessaan? Mitä "kuuluisi" yksityistää? Milloin kansalainen hyötyy? Millä tavalla yksityistäminen pitäisi tehdä, ja missä sitä on tehty fiksusti? Myydäänkö Suomi globaaleille sijoittajille pilkkahintaan? Monta muutakin kysymystä tulee mieleen.




"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

UgriProPatria

Nii. Itse olen, mitä tulee talouspolitiikkaan, jonkinsortin sosialisti.
Olisi parempi, jos valtio omistaisi ainakin luonnonrikkaudet, eli maan.

Myöskin rautatiet. Jos rautatiet yksityistetään, orjakansa saa lopulta maksaa joka sentistä jonka se kulkee yksityisen mailla, yksityisellä junalla, joka kyllä saattaa olla laadukkaampaa tekoa kuin sosialistien junat, mutta sossujen junaan pääsevät kaikki.

Televisio ja tiedotusvälineet toimisivat sen sijaan yksityisten mainostajien rahoituksella. Näin kansa maksaa siitä, mitä se saa. Nythän siis esim. Elisan, eli MTVkolmosen kanavista saa katsoja itse maksaa, tämä on vapaaehtoista. Kaikki tv-kanavat tulisi näin yksityistää ja avata kanavapaketit heille, jotka niitä katsovat. Kummasti laatu paranisi. Eikä kukaan joutuisi kustantamaan muiden harrastuksia, jokainen maksaisi vain omistaan. Kaikillahan ei edes ole telkkua. YLE-vero ei huomioi heitä, vaan kustantaa paskaohjelmansa kaikilla. Tämä maksukanavasysteemi olisi rehellistä.

Nuivanlinna

#2
Ensimmäiseksi yksityistäisin vastaanottokeskusbisneksen rahoituksen.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Nuivanlinna

Ei kai rautateitäkään tarvitsisi yksityistää, jokainen jolla on rahaa ja maata niin rakentakoon oman rautatien. Ratansa alle jäävää maata voi suursijoittajat kaiketikin ostaa ihan vapaasti? Toiminnastaan saadut voitot nämä suursijoittajat voivat sitten käyttää vaikka vokkibisnekseen omissa maissaan.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Laskentanuiva

Yleisesti ottaen yksityistäminen on ollut valtavaa omaisuuden myyntiä alehintaan valtiolta "pörssiin".
Fortum etunenässä, lasketaan tappiot miljardeissa, sekä kansalaisille korkeampana sähkön hintana siirtohinnoista puhumattakaan että valtiolle kannattavan monopoli liiketoiminnan myymisestä pörssiin.

Nythän monopoli VR aiotaan näköjään yksityistää, joko suoraan tai avaamalla raiteet kilpailulle.

Suomi on kehäkolmosen ulkopuolella aika suurten välimatkojen maa ja VR: llä on laissa määritelty velvollisuus hoitaa liikennettä myös hiljaisilla osuuksilla muilta kannattavilta saamistaan tuotoista valtion tukien lisäksi.

Mitäpä luulette: avataanko kilpailu asteittain välillä Oulu-Seinäjoki vai Helsinki- Riihimäki.

Ihan sama käytännössä postin kanssa: tulevaisuudessa posti jaetaan taajamien ulkopuolella ehkä 2 kertaa viikossa.

Yksityiset vievät rusinat pullasta aina näissä luonnollisissa monopoleissa ja kansa maksaa viiveellä nämä korkeimpina maksuina tai palveluiden vähenemisenä.

En ole töissä vr:llä tai postilla.

Vastustan valtion/kuntien yhtiöiden yksityistämistä jotka vieläpä tuottavat.
Aloitetaan se yksityistäminen vaikka sitten jostain ministeriöstä tai elystä tai avista tai evirasta tai muu sellainen.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

orientexpressen

Jos puhutaan sellaisesta alasta, joka on ihan vaan liiketoimintaa, niin siellä valtion omistusta pitäisi arvioida siltä pohjalta, että mikä tuottaa eniten rahaa pitkällä aikavälillä. Myyminen ei välttämättä ole järkevää, jos osingoista saa vaikka 20-30 vuoden säteellä enemmän rahaa.

Toisaalta jos joku ala voi olla vaan liiketoimintaa, mutta on kuitenkin läheisestä sidoksissa sellaiseen toimintaan joka ei puhdasta liiketoimintaa ole, niin yksityistämisen kannattavuutta tulisi miettiä myös sen sidoksen kautta. Vaikkapa jonkin valtion laitoksen siivous- ja ruoanlaittopalveluiden myyminen yksityiselle tai ulkoistaminen ei välttämättä ole järkevää, jos se tuottaa haittaa esimerkiksi pienemmän joustavuuden ja erilaisten muodostuvien raja-aitojen muodossa, vaikka siitä sinällään saataisiinkin rahallisia säästöjä.

Sitten taas jos toiminta on sellaista, että sillä on jotain selvää strategista merkitystä jota yksityinen ei voi rakentavasti hoitaa tai  alalle ei käytännön syistä voi muodostua toimivaa kilpailua (esimerkiksi rinnakkaisia sähköverkkoja ei tunnetusti kannata rakentaa) niin yksityistämisestä pitäisi luopua. Näissä tapauksissa pitäisi myös miettiä, onko toiminnan aina järkevää olla yhtiömuotoista, koska yhtiön tehtävänä on lähtökohtaisesti vain tuottaa voittoa.

Oma kysymyksensä on kilpailun vapauttaminen jollain alalla, minkä asian ei mitenkään automaattisesti tarvitse johtaa valtion omaisuuden myyntiin (yksityistämiseen). Esimerkiksi VR:n ja Alkon monopolit olisi minusta järkevää purkaa, koska se todennäköisimmin johtaisi alempiin hintoihin ja parempaan palveluun kuin monopolitilanne. Toisaalta mikään ei estä VR:ää ja Alkoa yhä olemasta olemassa ja kilpailemasta uudessa tilanteessa yksityisiä yrityksiä vastaan.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

orientexpressen

Quote from: Laskentanuiva on 02.04.2016, 18:39:27
Nythän monopoli VR aiotaan näköjään yksityistää, joko suoraan tai avaamalla raiteet kilpailulle.

Suomi on kehäkolmosen ulkopuolella aika suurten välimatkojen maa ja VR: llä on laissa määritelty velvollisuus hoitaa liikennettä myös hiljaisilla osuuksilla muilta kannattavilta saamistaan tuotoista valtion tukien lisäksi.

Mitäpä luulette: avataanko kilpailu asteittain välillä Oulu-Seinäjoki vai Helsinki- Riihimäki.

Ihan sama käytännössä postin kanssa: tulevaisuudessa posti jaetaan taajamien ulkopuolella ehkä 2 kertaa viikossa.

Yksityiset vievät rusinat pullasta aina näissä luonnollisissa monopoleissa ja kansa maksaa viiveellä nämä korkeimpina maksuina tai palveluiden vähenemisenä.

VR:llä ei ole olemassa tuollaista lakisääteistä velvollisuutta ajaa liikennettä hiljaisilla osuuksilla.

Ja mitä postiin tulee, niin jakelupäivien määrä viikossa, kuten myös se mille etäisyydelle posti tulee toimittaa asunnosta ja se, saako eri paikkakunnille menevästä postista periä eri hinnan, on nykyisinkin määritelty laissa.

Minun on vaikea nähdä, miten VR:n henkilöliikenne olisi sen enempää luonnollinen monopoli kuin maanteiden kaukobussiliikennekään. Sekä rautateille ja maanteille mahtuu useamman kuin yhden liikennöitsijän autoja ja junia.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Shemeikka

QuoteIhan sama käytännössä postin kanssa: tulevaisuudessa posti jaetaan taajamien ulkopuolella ehkä 2 kertaa viikossa.

Tuo ei ole iso ongelma, kunhan paperisen postin määrä saadaan minimiin. Varustelekan paketit voi noutaa kauempaakin.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Kulttuurirealisti

Quotejota yksityinen ei voi rakentavasti hoitaa tai  alalle ei käytännön syistä voi muodostua toimivaa kilpailua (esimerkiksi rinnakkaisia sähköverkkoja ei tunnetusti kannata rakentaa) niin yksityistämisestä pitäisi luopua
.

Tai Digitan siirtoverkkoja. Päällekkäisiä rautateitäkään ei kannata rakentaa. Rautatietoimintaa yksityistettäessä yhtenä kysymyksenä on, millä periaatteella/maksulla liikennöintiyhtiöt käyttäisivät VR:n rakentamaa infraa? Jos VR/ratayhtiö korjaa rautatietä, miten sen kustannukset jaetaan infran hoitajan ja liikennöitsijöiden kesken? Ehkä idea on ettei jaeta, niin kuin ei maanteilläkään. Väittäisin, että rautateiden väsääminen on hintavampi homma.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

koli

Yksityistäisin rasismin- ja sukupuolentutkimuksen.
Mörökölli

Nikolas

Quote from: Kulttuurirealisti on 02.04.2016, 17:33:23

Mitä valtion pitäisi säilyttää omistuksessaan? Mitä "kuuluisi" yksityistää? Milloin kansalainen hyötyy? Millä tavalla yksityistäminen pitäisi tehdä, ja missä sitä on tehty fiksusti?


Mitään toimintoja, jotka ovat luonnostaan monopoleja, kuten rautatieverkko tai valtakunnan sähkönjakeluverkko, ei missään tapauksessa pitäisi yksityistää. Valtion monopolia voi sietää, koska ylimääräiset pääomatulot vahvistavat valtion taloutta, jolloin vastaavasti verotusta voidaan keventää. Yksityinen monopoli on pahempi juttu, sillä siitä hyötyy lähinnä sen (mahdollisesti ulkomainen) omistaja.

Voimalat ovat myös sellaisia kotimaisessa omistuksessa pidettäviä, joten olisi parempi pitää varsinkin vesivoima yhteisomistuksessa.

orientexpressen

Quote from: Kulttuurirealisti on 02.04.2016, 19:38:21
Päällekkäisiä rautateitäkään ei kannata rakentaa. Rautatietoimintaa yksityistettäessä yhtenä kysymyksenä on, millä periaatteella/maksulla liikennöintiyhtiöt käyttäisivät VR:n rakentamaa infraa? Jos VR/ratayhtiö korjaa rautatietä, miten sen kustannukset jaetaan infran hoitajan ja liikennöitsijöiden kesken? Ehkä idea on ettei jaeta, niin kuin ei maanteilläkään. Väittäisin, että rautateiden väsääminen on hintavampi homma.

Suomen rataverkon omistaa Liikennevirasto eikä VR. Myös rataverkon kunnossapidon maksaa Liikennevirasto ja kunnossapitourakat kilpailutetaan (tällä hetkellä melko hyvin toimivilla) markkinoilla.

Jos joku firma kuten VR tai uusi tavarajunafirma Fennia Rail haluaa ajaa rataverkolla, niin he varaavat junalleen aikataulun Liikennevirastosta ja maksavat ajamisestaan ratamaksua jota peritään ajettujen kilometrien mukaan.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Marius

Suomi pitää yksityistää,

minulle.

Näille "yksityistämistä" vaativille ei Suomea ole olemassakaan.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Jack Frost-Medow

Quote from: Laskentanuiva on 02.04.2016, 18:39:27
Fortum...kansalaisille korkeampana sähkön hintana
Ikäväkseni on todettava että sähkön kokonaishinnasta verot muodostavat suurimman osan. Viimeiset hallitukset ovat toteuttaneet sosialistin unelmaa pyrkien nostamaan verot tappiin. Mitä sähkö siirtohintoihin tulee, niin merkittävin lisä siirtohintoihin tulee poliittisten päätösten takia kun linjoja pitää (myrskytuhojen aiheuttamien sähkökatkosten takia) kaivaa maan uumeniin.

Jack Frost-Medow

Quote from: Nikolas Ojala on 02.04.2016, 19:40:56
Mitään toimintoja, jotka ovat luonnostaan monopoleja, kuten rautatieverkko tai valtakunnan sähkönjakeluverkko, ei missään tapauksessa pitäisi yksityistää.


Ilmeisesti sama koskee Alkoa? Onhan se "luonnostaan" monopoli.

Nikolas

Tuossa edellä jo sanoin, mitä toimintoja ei missään tapauksessa pitäisi yksityistää, mutta on tähän sopiva yleisempi viisaus: Älä myy lypsävää lehmää. Miksi valtion pitäisi myydä mitään tuottavia pääomia, kun kerran pääoman tuotto on todettu?

Kaikista näistä valtiokapitalismia puolustavista lausunnoistani huolimatta väitän olevani oikeistolainen. Yksityisomistus, pienyrittäjät ja piensijoittajat ovat vahvuuksia joita valtion ja verottajan eduskunnasta ja hallituksesta käsin tulisi kohdella paremmin.

Lahti-Saloranta

Quote from: Nikolas Ojala on 02.04.2016, 19:40:56
Quote from: Kulttuurirealisti on 02.04.2016, 17:33:23
Mitä valtion pitäisi säilyttää omistuksessaan? Mitä "kuuluisi" yksityistää? Milloin kansalainen hyötyy? Millä tavalla yksityistäminen pitäisi tehdä, ja missä sitä on tehty fiksusti?
Mitään toimintoja, jotka ovat luonnostaan monopoleja, kuten rautatieverkko tai valtakunnan sähkönjakeluverkko, ei missään tapauksessa pitäisi yksityistää. Valtion monopolia voi sietää, koska ylimääräiset pääomatulot vahvistavat valtion taloutta, jolloin vastaavasti verotusta voidaan keventää. Yksityinen monopoli on pahempi juttu, sillä siitä hyötyy lähinnä sen (mahdollisesti ulkomainen) omistaja.
Voimalat ovat myös sellaisia kotimaisessa omistuksessa pidettäviä, joten olisi parempi pitää varsinkin vesivoima yhteisomistuksessa.
Valtion monopoli voi olla myös vähemmän tuottavaa tai jopa tappiollista jos se hyödyttää yhteiskuntaa. Tällaisia monopoleja on mm VR palvellessaan teollisuuden kuljetuksia. Fortum ja Kemira olivat aikoinaan samanlaisia mutta jos katsoo esim Kemiraa niin voi kysyä saako suomalainen viljelijä lannoitteensa kohtuuhintaan. Sähkön siirtomaksuthan on oma lukunsa.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Jack Frost-Medow

Quote from: Nikolas Ojala on 02.04.2016, 20:10:44Miksi valtion pitäisi myydä mitään tuottavia pääomia, kun kerran pääoman tuotto on todettu?


Koska tuotto ei ole tae tehokkuudesta. Poikkeuksetta valtion omistamat yritykset ovat tehottomia. Valtion tehtävä ei ole harrastaa bisnestä.


Valtion tehtäviin kuuluu demokratian ylläpito ja maanpuolustuksen järjestäminen. Valtion tulee pitää huolta maan sisäisestä turvallisuudesta ja järjestyksestä. Lisäksi sen tule organisoida terveydenhuolto ja pelastuskoneisto (osin voidaan yksityistää). Luoda toimiva ja oikeudenmukainen rahajärjestelmä ja pitää sitä yllä. Koulutuksen järjestäminen (voidaan ainakin osin kilpailuttaa) Pitää yllä sosiaaliturvaa ja verotusta ja kilpailuun perustuvaa markkinataloutta. Kaikki muu on valtiolle tarpeetonta.

Marius

Quote from: Nikolas Ojala on 02.04.2016, 20:10:44
Tuossa edellä jo sanoin, mitä toimintoja ei missään tapauksessa pitäisi yksityistää, mutta on tähän sopiva yleisempi viisaus: Älä myy lypsävää lehmää. Miksi valtion pitäisi myydä mitään tuottavia pääomia, kun kerran pääoman tuotto on todettu?

Kaikista näistä valtiokapitalismia puolustavista lausunnoistani huolimatta väitän olevani oikeistolainen. Yksityisomistus, pienyrittäjät ja piensijoittajat ovat vahvuuksia joita valtion ja verottajan eduskunnasta ja hallituksesta käsin tulisi kohdella paremmin.

Ei valtio ole joku ihmisistä erillään oleva entiteetti, "Valtio".

Jos "Valtio" myy lypsävän lehmän, niin joku saa rahat.

Valtio ?

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

ilmarinen

Quote from: Jack Frost-Medow on 02.04.2016, 20:33:02
Luoda toimiva ja oikeudenmukainen rahajärjestelmä ja pitää sitä yllä.

Maa, joka tällaiseen lähtee muuttuu rosvovaltioksi. Edessä olisivat talouspakotteet, saktiot jne. Valtiot ovat käytännössä alisteisia kansainväliselle keskuspankki- ja finanssijärjestelmälle.

Nuivanlinna

Quote from: Jack Frost-Medow on 02.04.2016, 20:33:02
Quote from: Nikolas Ojala on 02.04.2016, 20:10:44Miksi valtion pitäisi myydä mitään tuottavia pääomia, kun kerran pääoman tuotto on todettu?
Koska tuotto ei ole tae tehokkuudesta. Poikkeuksetta valtion omistamat yritykset ovat tehottomia. Valtion tehtävä ei ole harrastaa bisnestä.

Mitkä ovat mittarisi riittävälle tuotolle ja tehokkuudelle? Valtiolle tuotto ja tehokkuus eivät välttämättä ole samoin kriteerein mitattavia asioita kuin yksityiselle.

Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Nikolas

Quote from: Jack Frost-Medow on 02.04.2016, 20:10:24

Ilmeisesti sama koskee Alkoa? Onhan se "luonnostaan" monopoli.


Ei luonnostaan vaan lakisääteisesti. Alkon monopoli lakkaa tasan silloin, kun eduskunta päättää että Alkon viinamonopoli päättyy. Tuskin aivan lähiaikoina.

Raksa_Mies

Quote from: Kulttuurirealisti on 02.04.2016, 19:38:21
Quotejota yksityinen ei voi rakentavasti hoitaa tai  alalle ei käytännön syistä voi muodostua toimivaa kilpailua (esimerkiksi rinnakkaisia sähköverkkoja ei tunnetusti kannata rakentaa) niin yksityistämisestä pitäisi luopua
.

Tai Digitan siirtoverkkoja. Päällekkäisiä rautateitäkään ei kannata rakentaa. Rautatietoimintaa yksityistettäessä yhtenä kysymyksenä on, millä periaatteella/maksulla liikennöintiyhtiöt käyttäisivät VR:n rakentamaa infraa? Jos VR/ratayhtiö korjaa rautatietä, miten sen kustannukset jaetaan infran hoitajan ja liikennöitsijöiden kesken? Ehkä idea on ettei jaeta, niin kuin ei maanteilläkään. Väittäisin, että rautateiden väsääminen on hintavampi homma.

Yllättävää, että joku ei vielä tätä tiedä. VR ei omista rautateitä eikä siihen liittyvää infraa. Mutta nyt tietää asian kulttuurirealistikin.

Laskentanuiva

Quote from: Raksa_Mies on 02.04.2016, 21:57:39


Yllättävää, että joku ei vielä tätä tiedä. VR ei omista rautateitä eikä siihen liittyvää infraa. Mutta nyt tietää asian kulttuurirealistikin.

Noin yleisesti ottaen tämä taloushomma on tavallisesta kansalaisesta ja miksei hiukan kirjoja lukeneellekin ammattilaiselle kaiken kaikkiaan pirun vaikea homma:
Valtio ja kunnat ovat yhtiöittäneet viimeisen 20-30 vuoden aikana kymmeniä ellei satoja laitoksia ja niistä taas sitten on osa pilkottu omiksi alakohtaisiksi firmoiksi.

Ennen posti(-pankki) oli posti ja VR oli VR, ei ollut mitään erillisiä rataverkon omistusyhtiöitä jne. Teiden kunnossapidosta huolehti TVH ja nykyisin se on ilmeisesti Destia oy ja mihin kaikkeen sitä nyt sitten herrat ovat pilkotessaan näitä yhtiöitä keksineet. Alko on Altia tai jotain ja nykyinen Sonera se vasta on muuttunut jne jne.

Ei ne poliitikot ole näitä yhtiömuotoja keksineet, siellä on isot monikansalliset konsulttifirmat ja pankit neuvoineen rahastaneet ensin konsultoimalla näitä monimutkaisia yhtiörakenteita ja sitten (luultavasti) samat yhtiöt ostelleet niitä  kun valtio on niitä joko idealogisista syistä tai rahanahneuksissaan myyneet.

Kyllä vaan ennen kaikki oli helpompaa ja yksinkertaisempaa (Impivaarassa), vissi on näin!
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Nikolas

Quote from: Marius on 02.04.2016, 20:42:41

Ei valtio ole joku ihmisistä erillään oleva entiteetti, "Valtio".

Jos "Valtio" myy lypsävän lehmän, niin joku saa rahat.


Jos valtio myy tuottavan pääoman, esimerkiksi ison vientiyrityksen, valtio saa siitä maksun. Mitä sen jälkeen tapahtuu? Sijoittaako valtio saamansa rahat vielä tuottavammin, vai pistetäänkö rahat kulutukseen tyyliin "kaikkea kivaa kaikille" ? Jos tapahtuu edellinen, siinä on mukana taitoa tai tuuria tai todennäköisemmin molempia. Jos tapahtuu jälkimmäinen, sillä kosiskellaan kansansuosiota ja jaellaan etuja kavereille vähän aikaa, mutta jatkossa sitten veroja täytyy kiristää. Voi tietysti käydä niinkin, että myynnistä saaduilla rahoilla tehdään jotain todella tyhmää, josta ei saada edes lyhytaikaista huvia.

Kulttuurirealisti

Quote from: Raksa_Mies on 02.04.2016, 21:57:39
Quote from: Kulttuurirealisti on 02.04.2016, 19:38:21
Rautatietoimintaa yksityistettäessä yhtenä kysymyksenä on, millä periaatteella/maksulla liikennöintiyhtiöt käyttäisivät VR:n rakentamaa infraa? Jos VR/ratayhtiö korjaa rautatietä, miten sen kustannukset jaetaan infran hoitajan ja liikennöitsijöiden kesken?
Yllättävää, että joku ei vielä tätä tiedä. VR ei omista rautateitä eikä siihen liittyvää infraa. Mutta nyt tietää asian kulttuurirealistikin.

Tuossa lainauksessa käytin myös sanaa "ratayhtiö". Veikkaanpa että aika monikaan ei ilman googletusta tiedä, minkä niminen yhteisö sen tarkkaan ottaen omistaa ja huoltaa. Pointti tämän keskustelun osalta on, että rautatieinfran omistaa julkinen taho.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Raksa_Mies

Quote from: Kulttuurirealisti on 03.04.2016, 11:50:49
Quote from: Raksa_Mies on 02.04.2016, 21:57:39
Quote from: Kulttuurirealisti on 02.04.2016, 19:38:21
Rautatietoimintaa yksityistettäessä yhtenä kysymyksenä on, millä periaatteella/maksulla liikennöintiyhtiöt käyttäisivät VR:n rakentamaa infraa? Jos VR/ratayhtiö korjaa rautatietä, miten sen kustannukset jaetaan infran hoitajan ja liikennöitsijöiden kesken?
Yllättävää, että joku ei vielä tätä tiedä. VR ei omista rautateitä eikä siihen liittyvää infraa. Mutta nyt tietää asian kulttuurirealistikin.

Tuossa lainauksessa käytin myös sanaa "ratayhtiö". Veikkaanpa että aika monikaan ei ilman googletusta tiedä, minkä niminen yhteisö sen tarkkaan ottaen omistaa ja huoltaa. Pointti tämän keskustelun osalta on, että rautatieinfran omistaa julkinen taho.


Selli seli... luulit vr:n omistavan radatkin. Onneksi näin ei ole.

Laskentanuiva

Miksi esimerkiksi Sammon osuus pitäisi myydä valtiolta pois? Tästähän on ollut julkisuudessa keskustelua, että valtion pitäisi myydä "ei-strategistisesti tärkeät" osuudet pois, koskee monia muitakin valtion osittain omistamia pörssiyhtiöitä.

Arvonnousu ollut erinomaista ja tulos sekä osinko erinomaisia (eihän se tarkoita että Sampo takoo tulevaisuudessakin aina huipputulosta mutta se kuuluu markkinatalouteen).
Löytyykö Sammon myymiselle muuta syytä kuin idealogia ja hetkellinen rahantulo, jotta poliittiset päättäjät voivat sitten hetkellisesti siirtää kipeitä leikkauspäätöksiä muiden tehtäväksi.

Pakkasella kusi lämmittää hetken housuissa...
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Raksa_Mies

Quote from: Laskentanuiva on 03.04.2016, 15:21:57
Miksi esimerkiksi Sammon osuus pitäisi myydä valtiolta pois? Tästähän on ollut julkisuudessa keskustelua, että valtion pitäisi myydä "ei-strategistisesti tärkeät" osuudet pois, koskee monia muitakin valtion osittain omistamia pörssiyhtiöitä.

Arvonnousu ollut erinomaista ja tulos sekä osinko erinomaisia (eihän se tarkoita että Sampo takoo tulevaisuudessakin aina huipputulosta mutta se kuuluu markkinatalouteen).
Löytyykö Sammon myymiselle muuta syytä kuin idealogia ja hetkellinen rahantulo, jotta poliittiset päättäjät voivat sitten hetkellisesti siirtää kipeitä leikkauspäätöksiä muiden tehtäväksi.

Pakkasella kusi lämmittää hetken housuissa...

Tässä asiassa olen Keskustan Pekkarisen kanssa samaa mieltä.

yrmio

Kaikki alat joilla on kilpailua / toivoa kilpailusta pitää yksityistää pikimmiten.

Luonnolliset monopolit pitää tottakai pitää yhteiskunnan omistuksessa.

Ääriesimerkkejä ovat vaikka postilaiset: vuoden palkka kotiin irtisanottaessa ja palkka trukkikuskilla reippaasti yli 3k. Ja siitä että trukkikuski ajaa työssään trukkia saa trukinkäyttölisääää....mitä vittua

Toisaalta taas sähköjohtoja tai televisiolähettimiä ei kannata näin harvaan asuttuun maahan rakentaa tuplana joten siellä valtion omistus on perusteltua.

Ja tottakai Suomalaiset vittunaamapoliitikot menivät myymään juuri ne joita ei ole järkevää myydä.