News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Miten määritellä "suomalainen"?

Started by jatkoroikka, 05.11.2011, 16:21:00

Previous topic - Next topic

Vesa Heimo

Quote from: Golimar on 30.03.2016, 21:37:21
QuoteMiten määritellä "suomalainen"?

Kuka tahansa suomalainen tietää kuka on suomalainen ja kuka ei ole.

Veikkaisin että jos Jari Tervolta ja Susanna Kaukiselta kysytään esimerkiksi Jani Toivolan suomalaisuudesta, niin vastaus on eri. Tervo on sentään geenitestein todistettu suomalaiseksi.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

newspeak

Jos mennään geenitasolle, pitää muistaa se, että puolet geneettisestä tiedosta katoaa sukupolvessa, jos verrataan (yhtä) lasta vanhempiinsa. Geenien vertailu on täysin mahdotonta ilman jakoa eri populaatioihin. Jos suurin osa mutaatioista ei olisi tappavia tai vähintään vakavan sairauden aiheuttavia, muutaman emäksen eroista ei puhuisi kukaan. Käytännössä geneettisiä eroja ei voi olla kovin paljoa, jos lopputulemaksi halutaan elävä olento. Jos halutaan hakea geneettisiä erilaisuuksia, suurin joukko näitä edustavista olisivat kromosomihäiriöiden takia vammaiset henkilöt.

Genetiikka, vaikka onkin kauhean mielenkiintoista, ei sikäli määrittele ihmistä kovinkaan paljoa.

Ihmisen ilmiasu on huomattavasti merkittämpi. Itse en voi olla kuin suomalainen ja se kuultaa kauas.

Golimar

Quote from: Vesa Heimo on 30.03.2016, 21:45:41
Quote from: Golimar on 30.03.2016, 21:37:21
QuoteMiten määritellä "suomalainen"?

Kuka tahansa suomalainen tietää kuka on suomalainen ja kuka ei ole.

Veikkaisin että jos Jari Tervolta ja Susanna Kaukiselta kysytään esimerkiksi Jani Toivolan suomalaisuudesta, niin vastaus on eri. Tervo on sentään geenitestein todistettu suomalaiseksi.

Jari Pervo inhoaa suomalaisuutta, en usko että hän on sellainen henkilö jolta voisi kysyä suomalaisuudesta ja saada vastausta joka ei olisi suomalaisvastaisen ideologian saastuttama.

UgriProPatria

Quote from: -PPT- on 30.03.2016, 20:56:57
Kuinka hyvin ja kuinka moni Suomessa mukamas pystyy selvittämään sukunsa esim 1500-luvulle asti? Eikös kirkonkirjat ole ollut se olennainen tekijä suvun selvittämisessä ja kirkkoja paloi usein ja kirkonkirjoja siinä mukana.

Näissä keskusteluissa on aina yhtä huvittavaa kun joku ihan vakavissaan uskoo että n 500 sukupolvea sitten oma isoisä oli sulavan mannerjäätikön reunalla metsästämässä mammutteja. Minkä takia kukaan aikuinen ihminen vakavissaan moiseen uskoo? Kokevatko jotkut että maahanmuuttokritiikiltä putoaa pohja jos selviääkin että on polveutunut maahan joskus muuttaneesta suvusta?

Kaikki kirkot eivät ole palaneet. Kirkonkirjoja on paljon tallella ja ainakin Helsingin Yliopistolla on tietokannat. Sodan aikana Karjalasta siirrettiin nk. lakkautettujen seurakuntien arkisto Mikkeliin.

En tiedä tästä päivästä, mutta oletan, että kaikki nämä arkistot löytyvät jostain, yhdestä osoitteesta, ainakin ja ilm. Helsingin Yliopiston kansallisarkistosta.

Jos nyt tiedät esim. isovanhempiesi nimet ja syntymävuodet, sekä mistä ovat kotoisin, se on hyvä alku. Laita sukunimesi nettihakuun, esim.: Virtanen sukuseura, Kuopio (keksin tämän itse, en tiedä onko tällaista). Kun löydät sieltä omien isovanhempiesi tietoja, siitä on hyvä aloittaa. Voi myös lähteä hakemaan esim. haulla: Rauma, kyliä / sukuja. Löydät ehkä tietoja omasta suvustasi ja tästä voit jatkaa. Samalla saa tietoa alueen paikallishistoriasta.

Vanhin tieto, joka minulla on eräästä suvustani, on n. vuodelta 1420. 1600-luvulle asti on melko helppo päästä. Vuosisatojen takaiset kirkkopalot ja sodat ovat joskus tuhonneet arkistoja. Näistä kirkonkirjoista löytää myös esim. kuolinsyyt, sekä muuta tietoa. Mielenkiintoisia ovat myös sisarustiedot.

Enpä sanoisi, että kenenkään tarvitsee hävetä juuriaan, vaikka siellä olisi mitä kaalivarkaita, tai murhamiehiä kantaisissä. Juuristaan voi jokainen olla ylpeä.


Vesa Heimo

#1114
Quote from: Golimar on 30.03.2016, 21:57:37
(schnaps)
No juuri sanoit että "kuka tahansa suomalainen...". Eli nyt taas siirrellään niitä maalitolppia, ja määritellään eri mieltä olevat ei-oikeiksi suomalaisiksi määrittelemään sitä suomalaisuutta.

(Tervo siis sai siinä Suomen Kuvalehden geenitestijutussa erittäin stereotyyppiset suomalaispaperit, eli todennäköisesti Tervolla on sellaiset sukujuuret jotka ulottuvat kymmenien sukupolvien taakse suomen alueella)
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

J. Lannan haamu

Tervossa ei ole mitään muuta suomalaisuutta kun helvetillinen kaljamaha ja huono itsetunto!
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

newspeak

#1116
Quote from: Golimar on 30.03.2016, 21:57:37
(nipsunapsu)
Jari Pervo inhoaa suomalaisuutta, en usko että hän on sellainen henkilö jolta voisi kysyä suomalaisuudesta ja saada vastausta joka ei olisi suomalaisvastaisen ideologian saastuttama.

Jos oikein ajatuksella katsoi niitä kuvia siinä SK:n jutussa, ei Jaria yhdistänyt Aliin ja Husuun kuin katoavat hiukset ja tyhjä pää, mutta nuo lienevät globaaleja ominaisuuksia.

Tapza

Quote from: J. Lanta on 30.03.2016, 22:01:37huono itsetunto!

Onko tämäkään loppujen lopuksi mikään suomalainen perusominaisuus vai ainoastaan suomalaisten toimittelijoiden meille tuputtama näkemys?
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Golimar

#1118
Quote from: Vesa Heimo on 30.03.2016, 22:00:06
(nipsu)
No juuri sanoit että "kuka tahansa suomalainen...". Eli nyt taas siirrellään niitä maalitolppia, ja määritellään eri mieltä olevat ei-oikeiksi suomalaisiksi määrittelemään sitä suomalaisuutta.

(Tervo siis sai siinä Suomen Kuvalehden geenitestijutussa erittäin stereotyyppiset suomalaispaperit, eli todennäköisesti Tervolla on sellaiset sukujuuret jotka ulottuvat kymmenien sukupolvien taakse suomen alueella)

Minulle käy suomalaisesta vaikka nigerialainen jos hän käyttäytyy kuin suomalainen, suomalaisuus on sitä että haistattaa pitkät paskiaisille.

https://www.youtube.com/watch?v=tJMEJgl9SNo

J. Lannan haamu

^^ Tiedän mitä ajat takaa, mutta ymmärtänet että tuo aiempi oli puolittainen vitsi. Ja se toinen puoli on mielestäni totta, eli kyllä. Tästä voisi tehdä oman ketjunsa mutta avaan lyhyesti...

Huono on adjektiivina väärä, pitäisi sanoa mielummin heikko. Tämä on myös aiheena liian laaja, vaikkain erittäin mielenkiintoinen. En käsitä miksi useat ovat älyttömän herraspelkoisia, viestinnässä/kommunikoinnissa sen näkee myös hyvin. Ja onhan se ihan yleinen vitsi, se norsuesimerkki. En usko, että se on ihan urbaanilegenda.

Tosin uskon myös, että monet länsimaat ovat saavuttaneet tuossa heikossa itsetunnossa Suomen, enkä nyt tarkoita että se olisi ihan älyttömän heikko, mutta erilainen mitä kovin monessa muussa Euroopan maassa.

Edit. Typoa
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Vesa Heimo

Quote from: Golimar on 30.03.2016, 22:11:30

Minulle käy suomalaisesta vaikka nigerialainen jos hän käyttäytyy kuin suomalainen, suomalaisuus on sitä että haistattaa pitkät paskiaisille.

No tästä olen harvinaisen samaa mieltä, mutta sitten pitäisi miettiä se että miten se suomalainen käytös määritellään  ;D

Minulle riittää että tuntee itsensä suomalaiseksi. Haluaisin lisätä että noudattaa lakia, mutta se rajaisi kyllä lähes jokaisen suomalaisen tämän ulkopuolelle. Enkä oikein tiedä että jos suomalainen syyllistyy vaikkapa törkeään pahoinpitelyyn, niin onko hän sen jälkeen vaikkapa elukka? Koska ei ole suomalainen?
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Sydämistynyt

Suomalainen on sopeutunut, eikä tee numeroa itsestään.  Viimeistään lapset perheessä puhuvat ilman aksenttia ja menevät kavereiden kanssa koulut, harrastukset, armeijat/sivarit läpi.  Perheen sukujuhlilla harrastetaan perinnejuttuja, mutta muuten ollaan niin kuin enimmäkseen muutkin.  Myös elämänkumppani valitaan itse.

Vesa Heimo

#1122
Tähän täytyy muuten lisätä se että muistelen n. 10v. sitten lukeneeni jutun suomalaisten lähetyssaarnaajien lapsista jotka olivat asuneet suunnilleen ensimmäiset 8 ikävuottaan vaikkapa Keniassa. Nyt, eläkeiän lähestyessä haaveilivat muuttavansa lapsuusmaisemiin koska henkinen kaipuu "kotimaisemiin" oli kova.

Jutun pointti oli että juurtuminen tapahtuu näiden vuosien aikana, ja siitä maasta/paikasta tulee koti jota myöhemmät vaiheet eivätä useinkaan muuta. Itse olen syntynyt ja elänyt varhaislapsuuteni järvisuomen maisemissa, sitten muuttanut muualle vanhempien kanssa. Edelleen siinä pikkukaupungissa käydessä tuntuu jotenkin siltä että tämä on se paikka vaikka suurimman osan elämääni ja moninverroin pidempään olen asunut täällä missä olen nyt.

Suomeen adoptoidun Kolumbialaisen kotiseutu ja koti-identiteetti voi ihan oikeasti olla jossain Imatralla. Jos ympäristö alkaa joukolla kertoa hänelle että hänen identiteettinsä on väärä ja hän ei kuulu tänne, saattaa sillä olla aika haitallisia seurauksia.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Shemeikka

Minulle suomalainen on suomalainen; jollaisen kanssa tunnen olevani "me". Käytännössä valkoinen, joka puhuu suomea äidinkielenään.



Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Histon

Quote from: Shemeikka on 30.03.2016, 22:39:10
Minulle suomalainen on suomalainen; jollaisen kanssa tunnen olevani "me". Käytännössä valkoinen, joka puhuu suomea äidinkielenään.

Tässä on se ongelma, että minä täytän nuo kriteerit, mutta tunnen olevani sinun kanssa yhtä vähän "me" kuin Mogadishussa elävän somalin kanssa. Muutenkin tuollainen subjektiivinen fiilikseen pohjautuva metodi tuottaisi viisi miljoonaa määritelmää suomalaisuudesta.
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017

newspeak

Vaikka itsekin koen jonkinasteista rauhaa ja kenties nostalgiaakin lapsuuden maisemissa, ei se vielä suomalaisuutta ole. Kotiseuturakkautta ehkä.

Shemeikka

Quote from: Histon on 30.03.2016, 22:52:02
Quote from: Shemeikka on 30.03.2016, 22:39:10
Minulle suomalainen on suomalainen; jollaisen kanssa tunnen olevani "me". Käytännössä valkoinen, joka puhuu suomea äidinkielenään.

Tässä on se ongelma, että minä täytän nuo kriteerit, mutta tunnen olevani sinun kanssa yhtä vähän "me" kuin Mogadishussa elävän somalin kanssa. Muutenkin tuollainen subjektiivinen fiilikseen pohjautuva metodi tuottaisi viisi miljoonaa määritelmää suomalaisuudesta.

HUOMIOMUUMIO: siis minulle on suomalainen se, jonka kanssa minä tunnen olevani "me".Se, miten muut tuntevat tai kokevat minut ei mitenkään kuulu tai kiinnosta minua.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

BarkAtTheMoon

Todettakoon ketjun jatkeeksi se about satavarma fakta että ensimmäisenä näillä mailla olivat suomalaiset tai suomensukuiset , ja vasta kauan sen jälkeen edes syntyi edes jotakin jota nykypäivänä kutsutaan ruotsalaisiksi tai venäläisiksi, alkuperäiskansojen korttia pitäisi heiluttaa paljon nykyistä ahkerammin, ja puuttua ruotsalaistamisen kieroon maailmankuvaan siinä missä venäläistämisenkin. Olemme pohjolan intiaaneja ja YK hereille prkl!

Vesa Heimo

Quote from: newspeak on 30.03.2016, 22:54:54
Vaikka itsekin koen jonkinasteista rauhaa ja kenties nostalgiaakin lapsuuden maisemissa, ei se vielä suomalaisuutta ole. Kotiseuturakkautta ehkä.

Ei suomalaisuutta, mutta jos olet syntynyt Pietarsaaressa, kasvanut lapsuusvuodet 1-8  vaikkapa Parikkalassa ja muuttanut sittemmin takaisin Pietarsaareen, niin sinulla voi olla vahvempi Parikkalainen identiteetti kuin Pietarsaarelainen. Sitten kun menet Parikkalaan, niin jos ympäristö väittää ettet ole paikallisia vaan joku hvetin hurri, niin kyllä se tunnolle ottaa kun samalla kävelet kotoisilla mailla. Sama siellä toisessa päässä; Puhut myös sujuvaa ruotsia ja käyt töissä, mutta Pietarsaarelaisille olet junttiryssä jonka itäsuomalaisuudelle nauretaan. No, mistä olet kotoisin ja kuka olet?

Mustan suomeen adoptoidun tai suomessa syntyneen kotiseuturakkaus ja identiteetti voi varsin hyvin olla vaikka se Pieksämäki kun siellä synnyttiin. Mutta entä jos Pieksämäki ei häntä hyväksy siksi että väri on väärä?

(en väitä että kummankaan seudun kanssa näin kävisi, mutta tällaista se voi monelle olla jonka ulkonäkö on ainut piirre miksi paikalliset huomaavat että sukua on jossain muuallakin)
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

newspeak

Paikkakuntalaisuus ja suomalaisuushan ovat kaksi täysin eri asiaa. Ensimmäinen on toki portti jälkimmäiseen ja jälkimmäinen ensimmäiseen. Itse murrehirmuna olen omassa maassani kuin ulkomaan ihme. Olen silti kaikkialla maassa suomalainen eikä minulla ole ulkomaalaistausten tavoin samoja ongelmia mitä nyt keskustelujen kanssa milloin missäkin seurueessa nyanssien suhteen voisi tulla.

Histon

Ongelmahan on siinä että muutamat töröhampaiset rotupuhtausvajakit ovat sitä mieltä, että "no eihän se voi olla suomalainen kun se on neekeri, öhö öhö öhö", mutta eivät viitsi näin ääneen sanoa kun jollain alitajuisella tasolla itsekin ymmärtävät (mikä sinänsä on ihme) miten vitun tyhmiä heidän mielipiteensä ovat. Sitten tätä asiaa kierrellään kuin kissa kuumaa puuroa yrittäen keksiä mitä mielikuvituksellisimpia määritelmiä suomalaisuudelle. Näissä määritelmissä on kuitenkin se rakenteellinen ongelma, että perse pystyssä pigmenttiä tuijottaessaan vajakki hyvin usein tulee sulkeneeksi kokonaisia suomalaisia kansanryhmiä (joskus jopa itsensä) määritelmän ulkopuolelle.
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017

J. Lannan haamu

Mietin tuota amerikan keeneritilannetta, on aivan oikein rodullisesti määritellä keeneri 'afro-amerikkalaiseksi'. John Wayne sen sijaan edustaa tyylipuhdasta amerikkalaisuutta  :)
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Nikolas

Quote from: newspeak on 30.03.2016, 21:49:09

Genetiikka, vaikka onkin kauhean mielenkiintoista, ei sikäli määrittele ihmistä kovinkaan paljoa.


Asiahan on juurikin päinvastoin: Näennäisen pieni vaihtelu perintötekijöissä aiheuttaa suuria muutoksia fenotyypissä.

Tiskirätti

#1133
Quote from: leo3 on 31.03.2016, 01:45:44
Quote from: Histon on 31.03.2016, 01:34:27
Ongelmahan on siinä että muutamat töröhampaiset rotupuhtausvajakit ovat sitä mieltä, että "no eihän se voi olla suomalainen kun se on neekeri, öhö öhö öhö", mutta eivät viitsi näin ääneen sanoa kun jollain alitajuisella tasolla itsekin ymmärtävät (mikä sinänsä on ihme) miten vitun tyhmiä heidän mielipiteensä ovat.

Kyllä minä voin sinulle töröhampaiselle stubbilaisvajakille sanoa ihan suoraan, etten pidä neekereitä suomalaisena. En tosin pidä muitakaan etnisiä vähemmistöjä suomalaisina.

Jos pystyt sanomaan tuon asiallisesti silmästä silmään mustalle Suomessa syntyneelle suomea puhuvalle Suomen kansalaiselle, eikä se herätä alitajunnassakaan pienintäkään epämukavuutta, niin sinut on valittu vuoden rehdiksi rasistiksi.

Ilman mitään vittuilua: rehti rasisti on paljon parempi laji kuin erittäin tyypillinen kiemurtelijakriitikko.

repsikka

Quote from: Vesa Heimo on 30.03.2016, 23:26:40
Quote from: newspeak on 30.03.2016, 22:54:54
Vaikka itsekin koen jonkinasteista rauhaa ja kenties nostalgiaakin lapsuuden maisemissa, ei se vielä suomalaisuutta ole. Kotiseuturakkautta ehkä.

Ei suomalaisuutta, mutta jos olet syntynyt Pietarsaaressa, kasvanut lapsuusvuodet 1-8  vaikkapa Parikkalassa ja muuttanut sittemmin takaisin Pietarsaareen, niin sinulla voi olla vahvempi Parikkalainen identiteetti kuin Pietarsaarelainen. Sitten kun menet Parikkalaan, niin jos ympäristö väittää ettet ole paikallisia vaan joku hvetin hurri, niin kyllä se tunnolle ottaa kun samalla kävelet kotoisilla mailla. Sama siellä toisessa päässä; Puhut myös sujuvaa ruotsia ja käyt töissä, mutta Pietarsaarelaisille olet junttiryssä jonka itäsuomalaisuudelle nauretaan. No, mistä olet kotoisin ja kuka olet?

Mustan suomeen adoptoidun tai suomessa syntyneen kotiseuturakkaus ja identiteetti voi varsin hyvin olla vaikka se Pieksämäki kun siellä synnyttiin. Mutta entä jos Pieksämäki ei häntä hyväksy siksi että väri on väärä?

(en väitä että kummankaan seudun kanssa näin kävisi, mutta tällaista se voi monelle olla jonka ulkonäkö on ainut piirre miksi paikalliset huomaavat että sukua on jossain muuallakin)
Olet asian ytimessä. Suomalaisuus, tai mikään muukaan identiteetti, ei ole vain subjektiivinen tuntemus, vaan se vaatii myös ympäristön hyväksynnän.

Gunnar Hymén

09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

UgriProPatria

Quote from: beehoo on 31.03.2016, 11:23:19
suomalainen ! = suomalaisuus

Myös: suomalaisuus = suomalainen.

Matti Matinpoika = Matti Matinpoika.

Matti1 on Matti2:n isä. Matti 1:n isoisoisoisoisoisoisä oli nimeltään Matias (kun pappi ei osannut alhaista suomen kieltä, ruåtsin sortokielellä kirkonkirjoissa: "Mats").

Matti Matinpoika perii niin Matin, kuin Matiaksenkin persoonan, ulkonäön, luonnetta, samaten hänen kotinsa, maansa ja mantunsa.

Onko Abdul Ähläm Äälläähyäkbär Matin poika ja oikeutettu Matin perintöön?

Suvakit, Herra Felix Saksasta ja neiti Josephine Afrikasta sanovat = "Kaikki Suomessa on meidän. Mekin olemme suomalaisia!"

Matti ja Liisa, Matiaksen kaukaiset jälkeläiset sanovat: "Ei peri! Näpit irti meidän maasta ja kodista! Ja jos ne viettekin, totuutta suomalaisuudesta, isistämme ja äideistämme ette vie! Tai täältä pesee!"


UgriProPatria

On aika etnistä, jos Liisa, Matiaksen kaukainen sukulainen silmästä silmään sanoo neekerille: "Minä olen Matiaksen jälkeläinen, mutta sinä et."

Joku vierasmaalainen voi tällaisesta totuudesta tietenkin loukkaantua, vetää "rasistin" oikeuteen ja vaatia Matiaksen perinnön itselleen, väittäen, että tullin läpi (tai sen ohi) saavuttuaan, myös hänen kantakirjansa muutettiin niin, että niihin on merkitty hänen isoisoisoisoiso...isäkseen Matias Matinpoika, vuodelta 1320, syntynyt, ei Afrikassa, vaan Akaan kunnassa.

Kimmo Pirkkala

Quote from: Tiskirätti on 31.03.2016, 08:14:02
Quote from: leo3 on 31.03.2016, 01:45:44
Quote from: Histon on 31.03.2016, 01:34:27
Ongelmahan on siinä että muutamat töröhampaiset rotupuhtausvajakit ovat sitä mieltä, että "no eihän se voi olla suomalainen kun se on neekeri, öhö öhö öhö", mutta eivät viitsi näin ääneen sanoa kun jollain alitajuisella tasolla itsekin ymmärtävät (mikä sinänsä on ihme) miten vitun tyhmiä heidän mielipiteensä ovat.

Kyllä minä voin sinulle töröhampaiselle stubbilaisvajakille sanoa ihan suoraan, etten pidä neekereitä suomalaisena. En tosin pidä muitakaan etnisiä vähemmistöjä suomalaisina.

Jos pystyt sanomaan tuon asiallisesti silmästä silmään mustalle Suomessa syntyneelle suomea puhuvalle Suomen kansalaiselle, eikä se herätä alitajunnassakaan pienintäkään epämukavuutta, niin sinut on valittu vuoden rehdiksi rasistiksi.

Ilman mitään vittuilua: rehti rasisti on paljon parempi laji kuin erittäin tyypillinen kiemurtelijakriitikko.

Jos henkilö on etnisesti täysin suomalainen, niin silloin henkilö ei ole etnistä vähemmistöä.

Eihän se ole mahdollista olla täysin suomalainen ja samalla etnisesti vähemmistöön kuuluva. Jos kuulut etniseen vähemmistöön, et ole etnisesti suomalainen. Rehtejä rasisteja ovat ne, jotka kannattavat tällaisten henkilöiden suosimista esim opiskelu- tai työpaikkoja haettaessa ja samalla tunnustavat, että ko henkilöt eivät ole etnisiä suomalaisia. Epärehtejä rasisteja taas ovat ne, jotka väittävät henkilön olevan 100% suomalainen, mutta kuitenkin löytävät näistä "epäsuomalaisia" piirteitä, joilla positiivista syrjintää perustellaan.

UgriProPatria

Miten ihmeen vaikeaa on ymmärtää, että jokainen on sitä etnistä ryhmää, johon hänellä on etniset juuret.

Suomalainen on suomalaiseen alkuperäiskansaan juuret omaava henkilö, joka tunnustautuu suomalaiseksi.

Suomen kansalainen on eri asia. Suomen kansalaisia ovat monet, erilaiset etniset ryhmät, joilla yksilöillä enemmän, tai vähemmän kulttuuriset siteet alkuperäiskansaan. He ovat kansallisuutensa puolesta suomalaisia, mutta eivät etnisiä. Tämä ei ole mikään rikos.

Moraaliseksi rikokseksi ja rasistiseksi loukkaukseksi muuttuu asia, jos Suomen kansalaisuuden omaava, etnisesti ulkomaalainen tahallaan, ärsyttämistarkoituksessa, esiintyy suomalaiseen alkuperäiskansaan kuuluvana, tietäen, että alkuperäiskansa tästä loukkaantuu, mutta saa muiden ulkomaalaisrasistien kanssa isot naurut ja raha virtaa ulkomaalaisten tileille, suomalaisen alkuperäiskansan pilkkaamisen kautta.

Ulkomaalainen voi puhua "me suomalaiset", siinä tapauksessa että liittää asian kansalaisuuden kautta omattuun suomalaisuuteen, mutta etnisyyden kautta perittävää, historiallista luonne- ja toimintatapakäyttäytymistä hän ei voi omistaa ja tietää tämän hyvin.

Tämä kaikki suomalaista alkuperäiskansaa vähättelevä kirjoittelu on rasismia. Ei niin, että me, alkuperäiskansa, olisimme rasisteja, vaan he ovat rasisteja, jotka eivät meitä tunnusta. Felix-forma ja Josephine, sekä monet muut ei-alkuperäiskansaan kuuluvat, että myös monet siihen kuuluvat oman maansa ja kansansa petturit eivät tunnusta meitä.