News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2015-02-04 Svenska Yle: Maahanmuuttajat pelastivat Helsingin bussikuskipulasta

Started by Roope, 04.02.2015, 15:30:40

Previous topic - Next topic

Hirvensalmen kuha

Quote from: Siener on 07.02.2015, 20:21:05
Ja voin jatkaa tästä samantien. Ollut muutamankin kerran tilanteessa, jossa 15 minuutin välein aikataulutettu bussivuoro on mennyt niin, että sitä edellistä ei ole tullut, vaan sitten yhtä aikaan peräkkäin molemmat mamukuskin bussit. 25 asteen pakkasessa.

Stadissa tämä oli vitsi jo ennen mamuja. Busseja pelotti kulkea yksinään, joten ne kulkivat kahden tai kolmen ryhmissä.
- Kaikkea kivaa kaikille, varsinkin minulle. Ja oikeastaan muilla ei ole niin väliä.

Siener

Tämä taas ennemminkin niin, että mamuilla oli mukava olla aamun kahvitauolla yhdessä mukavasti lämpimässä, ei taatusti mitään pelkoa heillä. Eikä vähäisintäkään kiinnostusta 25 asteen pakkasessa hytisiviin bussia odottaviin, jotka miettivät, kuinka selittää töistä myöhästymistään.

Alapo

Quote from: Siener on 07.02.2015, 20:21:05
Ja voin jatkaa tästä samantien. Ollut muutamankin kerran tilanteessa, jossa 15 minuutin välein aikataulutettu bussivuoro on mennyt niin, että sitä edellistä ei ole tullut, vaan sitten yhtä aikaan peräkkäin molemmat mamukuskin bussit. 25 asteen pakkasessa.

Vartti on lyhyt aika linja-autoliikenteessä. YKsi vähän rauhallisempi kuski ja paljon matkustajia, niin se ensimmäinen bussi ottaa omat ja seuraavatkin matkustajat ja perässä tuleva ajaa tyhjänä. Tuttu ilmiö joillain espoon sisäisillä linjoilla.

niemi2

Kehitys tekee työvoimapulasta työvoiman ylitarjontaa.

Quote
Kehärata uhkaa jättää jopa sadat bussikuskit ilman työtä

Kymmenet, mahdollisesti jopa sadat, bussinkuljettajat uhkaavat jäädä ilman työtä kehäradan mukanaan tuomien linjamuutosten myötä.

Kehäradan myötä osa bussilinjoista lakkautetaan ja yhdistetään. HSL myös kilpailutti pääkaupunkiseudun bussilinjat uudestaan. Voittajaksi selvisi Nobina, joka ottaa haltuunsa useita linjoja. Kilpailun häviäjät, kuten Veolia, Pohjolan liikenne ja Etelä-Suomen linjaliikenne joutuvat kaikki vähentämään runsaasti kuljettajia.

Irtisanomisten määrästä liikkuu ristiriitaista tietoa. Vantaan Veolian luottamusmiehen Jani Hartikan mukaan irtisanottavien määrä tullaan mittamaan sadoissa.

– Meitä on Vantaan Veoliassa 400 ja näyttää siltä, että 150 saa lähteä. Vastaavanlaista juttua olen kuullut muistakin firmoista, hän sanoo.

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/264534-keharata-uhkaa-jattaa-jopa-sadat-bussikuskit-ilman-tyota
MAKE FINLAND NORMAL AGAIN

Elemosina

Helsingin Kaupungin Liikennelaitos, noudattanee rekrytoinnissaan kaupungin virallista positiivisen erityiskohtelun sääntöä.
Ja syrjii -jos näin menettelee- positiivisen erityiskohtelun kautta kanta-asukkaita.

Quote
1.3 Etnisen yhdenvertaisuuden edistäminen positiivisin toimenpitein
Kaupunki edistää kaikessa toiminnassaan yhdenvertaisuutta. Tarvittaessa se voi tapahtua erityistoimenpitein.
...
Tosiasiallinen yhdenvertaisuus toteutuu, kun ihmisiä kohdellaan sa- massa tilanteessa samalla tavoin. Se edellyttää yhteiskunnassa havaittavan eriarvoisuuden aktiivista poistamista. Tällöin jonkin ryhmän sosiaalisesti tai taloudellisesti huonomman aseman poistamiseksi voidaan ryhtyä toi- menpiteisiin, joilla poiketaan muodollisesti yhdenmukaisesta kohtelusta. Esimerkiksi työhönotossa voidaan ottaa huomioon hakijan etninen tausta palkkaamalla tehtävään työmarkkinoilla aliedustettuun ryhmään kuuluva henkilö, vaikka tämä ei olisi aivan yhtä pätevä kuin paremmin edustet- tuun ryhmään kuuluva.
Positiivinen erityiskohtelu on sallittua, jos siihen on objektiiviset ja perus- oikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävät perusteet ja jos se on oikeassa suh- teessa tavoiteltavaan etuun (ks. perustuslain 6 §, yhdenvertaisuuslain 7 §).1
www.hel.fi/static/kanslia/Tasa-arvo/Rasismin-ehkaiseminen.pdf
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Lemmy

Quote from: venla viitakoski on 06.02.2015, 17:43:33
Keskustelin tänään kahvilassa erään nuoren herran kanssa (kantasuomalainen) kertoili halustaan  päästä
kursseille jolta valmistuisi bussikuskiksi.
Iso mutta matkassa oli että kursseja kuulemani mukaan järjestetään vain maahanmuuttajille.

No, nuori mies muuttaa vaikka Englantiin, täälläkin järjestetään maahanmuuttajille kursseja bussikuskiksi. Pääsee ajaan kakskerroksista linkkaa. Sitten kun palaa Suomeen niin on "maahanmuuttaja" ja käy vielä flaksi kun vääntää lontoota.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Kyklooppi

Ihmisjäte.

hullu1234

Kaikki irtisanotut eivät kuitenkaan jää työttömäksi. Linjakilpailun voittanut Nobina aikoo palkata 140 kuljettajaa ja pääkaupunkiseudun bussiyhtiöillä on sopimus, joka ohjeistaa kilpailutuksen voittajaa palkkaamaan väkeä hävinneistä yhtiöistä.

Ei nyt maahanmuuttajakuljettajiin liity, mutta onko tollaset sopimukset laillisia? Järkeväähän tollanen on mun mielestä, mutta onko laillista?

uuninpankko

Quote from: Jukka Wallin on 06.02.2015, 14:17:01
Quote from: sr on 06.02.2015, 10:58:59

Ok, jos nyt ymmärsin kuvion oikein, niin tilanne oli se, että Helsingissä oli hum. maahanmuuttajia, jotka eivät tuntuneet työllistyvän, vaikka heillä itsellään oli työhaluja, eivätkä he halunneet elää "taikaseinän" varassa. Heidän elättämiseensä upposi kaupunkilaisten verorahoja. Kaupunki ei halunnut työllistää heitä "monikulttuurisuunnittelijoiksi" tmv. suojatyöpaikkoihin, vaan ihan oikeisiin tuottaviin töihin. Niinpä kaupunki koulutti heistä bussikuskeja. Tämä oli fiksua siinäkin mielessä, että bussikuskeista oli pulaa. Ja nyt siis iso osa Helsingin bussikuskeista on näitä ulkomaalaisia.

Voisiko joku nyt kertoa minulle, mikä tässä meni väärin? Olisiko Helsingin kaupungin ollut fiksumpaa jatkaa sitä työhaluisten hum. mamujen elättämistä helsinkiläisten verorahoilla? Vai kouluttaa heistä niitä monikulttuurisuunnittelijoita? Vai mikä on se, mitä touhun kriitikot oikein olisivat nähneet järkevämpänä vaihtoehtona?

Mikä muuta bussin kuljettaminen Helsingissä  on kuin verorahoilla tuettua? Kuten metro ja muu raideliikenne. Helsinki lappaa tähän konkurssikypsään yhtiöön miljoonia vuosittain! Mamut eivät tee tuottavaa työtä silläkään rintamalla.

Jukka Wallinin pitää nyt hieman tarkistaa käsityksiään, kun kerran alalla on itsekin ollut. Helsingin kaupungin omistama Helsingin Bussiliikenne Oy oli pitkään tappiollinen ja kaupunki tuki yhtiötä, kyllä, myös miljoonaluokan konserniavustuksin, mutta kun viimeinenkin aikanaan tappiolliseksi sovittu liikennöintisopimus päättyi vuonna 2013, jäi tilikaudelta 2013 jo 111.000 euroa liikevoittoa viivan alle.

uuninpankko

Quote from: Elemosina on 08.02.2015, 11:05:00
Helsingin Kaupungin Liikennelaitos, noudattanee rekrytoinnissaan kaupungin virallista positiivisen erityiskohtelun sääntöä.
Ja syrjii -jos näin menettelee- positiivisen erityiskohtelun kautta kanta-asukkaita.

Helsingin kaupungin liikennelaitos ei enää 5 vuoteen ole operoinut muuta kuin raitio- ja metroliikennettä. Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymä tilaa liikenteen ja yksityiset liikennöitsijät ajavat.

Sen sijaan maahanmuuttajaraitiovaununkuljettajien määrä on noussut radikaalisti viimeisen 10 vuoden aikana.

uuninpankko

Quote from: Siener on 07.02.2015, 20:21:05
Ja voin jatkaa tästä samantien. Ollut muutamankin kerran tilanteessa, jossa 15 minuutin välein aikataulutettu bussivuoro on mennyt niin, että sitä edellistä ei ole tullut, vaan sitten yhtä aikaan peräkkäin molemmat mamukuskin bussit. 25 asteen pakkasessa.

Tällä tuskin on mitään tekemistä sen kanssa, onko kuljettaja maahanmuuttaja vaiko ei. Olen monta kymmentä vuotta matkustanut päivittäin joukkoliikenteellä Helsingissä ja nykyisinkin, kun teen keskustassa keskipitkiä matkoja, jos en kävele, menen mieluiten bussilla kuin hissukseen kolistelevalla raitiovaunulla. Ja satavarmasti taidokkaita kuljettajia, samoin kuin vähemmän taidokkaita, löytyy kansallisuudesta riippumatta.

Quote from: Siener on 07.02.2015, 21:10:38
Tämä taas ennemminkin niin, että mamuilla oli mukava olla aamun kahvitauolla yhdessä mukavasti lämpimässä, ei taatusti mitään pelkoa heillä. Eikä vähäisintäkään kiinnostusta 25 asteen pakkasessa hytisiviin bussia odottaviin, jotka miettivät, kuinka selittää töistä myöhästymistään.

Millä ihmeen aamun kahvitauolla? Kun AKT:n TES koskee nyt myös Helsingin Bussiliikenne Oy:tä, kahvitaukoa ei sielläkään sijoiteta enää työrupeaman alkuun. Ja Bussiliikenteen varikoilla erityisesti vasta vahditaankin portista ajoa sen kellonajan mukaisesti, mitä kuljettajan vuorokirjaan on painettu. Yksittäiset myöhästymiset johtuvat kyllä lähes aina teknisestä viasta tai liikenne-esteestä.

Ketjun aiheesta vielä: kun nimenomaan maahanmuuttajille tarkoitetut runsasväkiset bussinkuljettajakoulutukset (joilta valmistuneet rekrytoitiin suoraan Pohjolan Kaupunkiliikenne Oy:lle ja Helsingin Bussiliikenne Oy:lle) aloitettiin vuonna 2008, oli jo tiedossa, että pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen runkoverkko tulee muuttumaan radikaalisti etenkin etelä-Espoossa Länsimetron myötä ja keski-Vantaalla Kehäradan myötä. Tästä huolimatta uusia kuljettajia koulutettiin ja koulutettiin suorastaan yli tarpeiden. Koulutukset olivat seurausta 2000-luvun puolivälin (etenkin vuodet 2004-2006) suuresta bussinkuljettajapulasta, jolloin mm. vasta perustetulla Helsingin Bussiliikenne Oy:llä ja silloisella Connex Vantaalla saattoi jäädä kymmeniä vuoroja päivittäin ajamatta, koska kuljettajia ei vain ollut tarpeeksi.

Oliko tämä järkevää? Se nähdään sitten parin vuoden sisään, kun Länsiväylän bussiralli lakkaa.

Alapo

Quote from: hullu1234 on 08.02.2015, 12:09:19
Kaikki irtisanotut eivät kuitenkaan jää työttömäksi. Linjakilpailun voittanut Nobina aikoo palkata 140 kuljettajaa ja pääkaupunkiseudun bussiyhtiöillä on sopimus, joka ohjeistaa kilpailutuksen voittajaa palkkaamaan väkeä hävinneistä yhtiöistä.

Ei nyt maahanmuuttajakuljettajiin liity, mutta onko tollaset sopimukset laillisia? Järkeväähän tollanen on mun mielestä, mutta onko laillista?

On laillinen. Ns.Lonka-sopimus. Kilpailutuksen voittaja joutuu tarjoamaan töitä, niille ketä se katsoo että voisi ottaa töihin. Pääsevät vanhoina työntekijöinä uuteen firmaan.


Jukka Wallin

Quote from: uuninpankko on 08.02.2015, 12:38:39


Jukka Wallinin pitää nyt hieman tarkistaa käsityksiään, kun kerran alalla on itsekin ollut. Helsingin kaupungin omistama Helsingin Bussiliikenne Oy oli pitkään tappiollinen ja kaupunki tuki yhtiötä, kyllä, myös miljoonaluokan konserniavustuksin, mutta kun viimeinenkin aikanaan tappiolliseksi sovittu liikennöintisopimus päättyi vuonna 2013, jäi tilikaudelta 2013 jo 111.000 euroa liikevoittoa viivan alle.

Lainaus " Jäsenkunnat maksavat HSL:lle kuntaosuuksina menot, joita ei voida kattaa lipputuloilla tai muilla tuloilla. Kuntaosuudet talousarviossa 2015 ovat yhteensä 299,0 miljoonaa euroa, mikä on 48,6 prosenttia kaikista HSL:n tuloista." Lainaus päättyy

Mitä tuo toiminta ole muuta kuin tuettua?
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

uuninpankko

Quote from: Jukka Wallin on 08.02.2015, 20:04:20
Quote from: uuninpankko on 08.02.2015, 12:38:39


Jukka Wallinin pitää nyt hieman tarkistaa käsityksiään, kun kerran alalla on itsekin ollut. Helsingin kaupungin omistama Helsingin Bussiliikenne Oy oli pitkään tappiollinen ja kaupunki tuki yhtiötä, kyllä, myös miljoonaluokan konserniavustuksin, mutta kun viimeinenkin aikanaan tappiolliseksi sovittu liikennöintisopimus päättyi vuonna 2013, jäi tilikaudelta 2013 jo 111.000 euroa liikevoittoa viivan alle.

Lainaus " Jäsenkunnat maksavat HSL:lle kuntaosuuksina menot, joita ei voida kattaa lipputuloilla tai muilla tuloilla. Kuntaosuudet talousarviossa 2015 ovat yhteensä 299,0 miljoonaa euroa, mikä on 48,6 prosenttia kaikista HSL:n tuloista." Lainaus päättyy

Mitä tuo toiminta ole muuta kuin tuettua?

Taisivat nyt mennä sinulta puurot ja vellit sekaisin.

HSL on Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymä, joka hankkii ja siten kilpailuttaa HSL-alueella (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi) ajettavan linja-autoliikenteen, suorahankkii raitio- ja metroliikenteen Helsingin kaupungin liikennelaitokselta ja lähijunaliikenteen VR:ltä sekä suunnittelee reitit ja aikataulut. HSL:n jäsenkunnat maksavat ylläolevan siteerauksesi mukaisesti 48,6 prosenttia HSL:n tuloista ja loput tulevat lippu- ja muista tuloista.

Helsingin Bussiliikenne Oy ei ole sama kuin HSL. Helsingin Bussiliikenne Oy ei ole myöskään sama kuin Helsingin kaupungin liikennelaitos, joka viittaa vain metro- ja raitioliikenneyksiköihin. Helsingin Seudun Liikenne (HSL) ei myöskään ole sama kuin Helsingin kaupungin liikennelaitos.

Helsingin Bussiliikenne Oy, Nobina Finland Oy, Veolia Transport Finland Oy, Pohjolan Kaupunkiliikenne Oy, Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy, Oy Andersson Ab, Nurmijärven Linja Oy, Tammelundin Liikenne Oy sekä Åbergin Linja Oy ovat yksityisiä linja-autoyhtiöitä, jotka ajavat HSL:n kilpailuissa voittamiensa liikennöintisopimuksien perusteella paikallislinja-autoliikennettä HSL-alueella.

Helsingin Bussiliikenne Oy:n omistaa Helsingin kaupunki, mutta se saa kaikki tuottonsa HSL-kuntayhtymältä. Siten ei voida sanoa, että Helsingin Bussiliikenne Oy:n toiminta voisi edes olla muun kuin Helsingin kaupungin tukemaa. Ja sitä veronmaksajilta kanavoitua tukea Helsingin Bussiliikenne Oy ei enää voitollisena yrityksenä tarvitse.

Juffe

Suuri osa rakennustyöntekijöistä Suomessa on virolaisia. Ilman virolaisia maassamme ei siis rakennettaisi paljon mitään.
Hyvin moni pitseria on maahanmuuttajien pyörittämä. Ilman maahanmuuttajia  Suomessa olisi siis todella vaikea saada pitsaa.

Näinhän se logiikka menee.

Jukka Wallin

Quote from: uuninpankko on 08.02.2015, 21:49:02

Taisivat nyt mennä sinulta puurot ja vellit sekaisin.

HSL on Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymä, joka hankkii ja siten kilpailuttaa HSL-alueella (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi) ajettavan linja-autoliikenteen, suorahankkii raitio- ja metroliikenteen Helsingin kaupungin liikennelaitokselta ja lähijunaliikenteen VR:ltä sekä suunnittelee reitit ja aikataulut. HSL:n jäsenkunnat maksavat ylläolevan siteerauksesi mukaisesti 48,6 prosenttia HSL:n tuloista ja loput tulevat lippu- ja muista tuloista.

Helsingin Bussiliikenne Oy ei ole sama kuin HSL. Helsingin Bussiliikenne Oy ei ole myöskään sama kuin Helsingin kaupungin liikennelaitos, joka viittaa vain metro- ja raitioliikenneyksiköihin. Helsingin Seudun Liikenne (HSL) ei myöskään ole sama kuin Helsingin kaupungin liikennelaitos.

Helsingin Bussiliikenne Oy, Nobina Finland Oy, Veolia Transport Finland Oy, Pohjolan Kaupunkiliikenne Oy, Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy, Oy Andersson Ab, Nurmijärven Linja Oy, Tammelundin Liikenne Oy sekä Åbergin Linja Oy ovat yksityisiä linja-autoyhtiöitä, jotka ajavat HSL:n kilpailuissa voittamiensa liikennöintisopimuksien perusteella paikallislinja-autoliikennettä HSL-alueella.

Helsingin Bussiliikenne Oy:n omistaa Helsingin kaupunki, mutta se saa kaikki tuottonsa HSL-kuntayhtymältä. Siten ei voida sanoa, että Helsingin Bussiliikenne Oy:n toiminta voisi edes olla muun kuin Helsingin kaupungin tukemaa. Ja sitä veronmaksajilta kanavoitua tukea Helsingin Bussiliikenne Oy ei enää voitollisena yrityksenä tarvitse.

Niin tekee voittoa, tuettuna. Kuten kaikki  täällä liikennettä harjoittavat yksityiset yhtiöt, hekin saavat kuntien osuuksia, per myyty lippu/matka. Jos pitäisi olla voittoa tuottavaa toimintaa, niin lippujen hintojen pitäisi tupla. Eikä tämä pääkaupunkiseudulla käytössä oleva lippujärjestelmä toimisi, ellei olisi joku kattojärjestö, jonka alla kaikki toimivat.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

RP

Quote from: Jukka Wallin on 09.02.2015, 07:16:06Kuten kaikki  täällä liikennettä harjoittavat yksityiset yhtiöt, hekin saavat kuntien osuuksia, per myyty lippu/matka.
Eivätkä saa. Likennenöitsijälle maksetaan kilpailutuksen jälkeen sopimuksessa sovittu korvaus siitä, että tietty linja ajetaan tietyllä taajuudella, tiettyyn aikaan, tietyt speksit täyttävällä kalustolla. Lipputulot eivät mene firmalle, jonka palkkalistoilla kuskit ovat, vaan HSL:lle tilaajana,  eikä matkustajamäärä (niin kauan kuin automäärään ei pyydetä muutosta) vaikuta  Helsingin Bussiliikenne OY:n tai muidenkaan firmojen tuloihin.
 
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Jukka Wallin

Quote from: RP on 09.02.2015, 08:10:37
Quote from: Jukka Wallin on 09.02.2015, 07:16:06Kuten kaikki  täällä liikennettä harjoittavat yksityiset yhtiöt, hekin saavat kuntien osuuksia, per myyty lippu/matka.
Eivätkä saa. Liikennöitsijälle maksetaan kilpailutuksen jälkeen sopimuksessa sovittu korvaus siitä, että tietty linja ajetaan tietyllä taajuudella, tiettyyn aikaan, tietyt speksit täyttävällä kalustolla. Lipputulot eivät mene firmalle, jonka palkkalistoilla kuskit ovat, vaan HSL:lle tilaajana,  eikä matkustajamäärä (niin kauan kuin automäärään ei pyydetä muutosta) vaikuta  Helsingin Bussiliikenne OY:n tai muidenkaan firmojen tuloihin.


Nyt väität, että yksityiset bussiyhtiöt ajavat puhtaasti omakustanne hintaan linjat? Kävin katsomassa ulkona miten bussit ja bussiyhtiöt on esillä linjoilla. Vantaalla tilanne on se, että näkemäni bussit oli Veolian, mutta maalattu  osittain HSL väreihin. Veolia oli hyvin pienellä bussin takana oleva täginä. Eli kuten kerroit HSL maksaa bussiyhtiöille tietyn summan per matkusta/km alijäämä katetaan kuntien budjeteista.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Alapo

Quote from: Jukka Wallin on 09.02.2015, 09:12:59
Quote from: RP on 09.02.2015, 08:10:37
Quote from: Jukka Wallin on 09.02.2015, 07:16:06Kuten kaikki  täällä liikennettä harjoittavat yksityiset yhtiöt, hekin saavat kuntien osuuksia, per myyty lippu/matka.
Eivätkä saa. Liikennöitsijälle maksetaan kilpailutuksen jälkeen sopimuksessa sovittu korvaus siitä, että tietty linja ajetaan tietyllä taajuudella, tiettyyn aikaan, tietyt speksit täyttävällä kalustolla. Lipputulot eivät mene firmalle, jonka palkkalistoilla kuskit ovat, vaan HSL:lle tilaajana,  eikä matkustajamäärä (niin kauan kuin automäärään ei pyydetä muutosta) vaikuta  Helsingin Bussiliikenne OY:n tai muidenkaan firmojen tuloihin.


Nyt väität, että yksityiset bussiyhtiöt ajavat puhtaasti omakustanne hintaan linjat? Kävin katsomassa ulkona miten bussit ja bussiyhtiöt on esillä linjoilla. Vantaalla tilanne on se, että näkemäni bussit oli Veolian, mutta maalattu  osittain HSL väreihin. Veolia oli hyvin pienellä bussin takana oleva täginä. Eli kuten kerroit HSL maksaa bussiyhtiöille tietyn summan per matkusta/km alijäämä katetaan kuntien budjeteista.

Firmat saa saman rahan bussin liikkumisesta oli siellä sata matkustajaa tai nolla. HSL- maksaa korvauksen siitä, että liikennöidään tiettyjä reittejä tietynlaisella kalustolla, tietyllä tiheydellä. Oli matkustajia tai ei. Kuten kirkkonummella, aikaisemmin oli itsestään kannattaa liiketoimintaa linjaliikenneluvilla, ei kannattanut ajaa tyhjiä busseja edes takas. Nyt kun HSL-maksaa, kannattaa ajella tyhjillä busseilla tuntitolkulla ;D

RP

Quote from: Jukka Wallin on 09.02.2015, 09:12:59
Quote from: RP on 09.02.2015, 08:10:37
Eivätkä saa. Liikennöitsijälle maksetaan kilpailutuksen jälkeen sopimuksessa sovittu korvaus siitä, että tietty linja ajetaan tietyllä taajuudella, tiettyyn aikaan, tietyt speksit täyttävällä kalustolla. Lipputulot eivät mene firmalle, jonka palkkalistoilla kuskit ovat, vaan HSL:lle tilaajana,  eikä matkustajamäärä (niin kauan kuin automäärään ei pyydetä muutosta) vaikuta  Helsingin Bussiliikenne OY:n tai muidenkaan firmojen tuloihin.


Nyt väität, että yksityiset bussiyhtiöt ajavat puhtaasti omakustanne hintaan linjat?

Enkä väittänyt. Sanoin, että HSL maksaa niille (kilpailutarjousten kerrämisen ja arvioimisen jälkeen) sovitun hinnan. "Teoriassa" kilpailuttamisen pitäisi johtaa siihen, että tuo hinta kattaa kustannukset ja kohtuullisen katteen, käytäntö tietysti aina sotkuisempaa.


QuoteEli kuten kerroit HSL maksaa bussiyhtiöille tietyn summan per matkusta/km
Lue uudestaan. Ei maksa. En kertonut. Sinä väitit, virheellisesti.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Jukka Wallin

Hmm otetaan niin sanottu "tuumaustauko" eipäs jaapas jankkaamiseen! ;) Ja sillä aikaa yritän miettiä millä perusteella HSL rahoittaa liikennettä, kuin matkustaja tai ostettu lippu. Onko sama liikkuuko auto tyhjänä vai täynnä, vai lasketaanko esimerkiksi jokainen joka astuu bussiin tai liikkuu metrossa.Minulla on sellainen kutina, että liikennettä tarkkaillaan/lasketaan tunnistimien avulla.Kun olin metrovartija, niin näin silloin tällöin lipuntarkastajien laskevan matkustajien liikkeitä paljonko porukkaa tuli sisään tai lähti ulos . Aivan kuten Helsingin sisääntuloväylillä tehdään liikenne laskentaa. Siten uskon, että mennään ensin suorite eli autojen liikkuminen ja sitten tulee porukka, jotka nousevat autoon/metroon. Jos on jokin muu malli, olisi kiva tietää. Metrossa matkustamista tuetaan 5€/matkustaja. Miten matkustaja määrää voidaan seurata, jos kaikki voisi juosta metroon ilman maksamista tai näyttämättä korttia. Kuukausikortilliset näyttävät korttinsa harvoin tai ei koskaan maksunrekisteröivään laitteeseen.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

sr

Quote from: Roope on 05.02.2015, 19:21:50
En tiedä. Mahdollisesti ulkomaalaiset on otettu tänne sisään "opiskelijoina". Suoraan töihin he eivät selvästikään ole tulleet, eikä noilla ulkomaalaisilla taatusti ole ollut säästöjä rahoittaa (kuukausien?) kurssitustaan ja oleskeluaan Suomessa.

Ei tuo opiskelijastatus auta tässä mitään. EU:n ulkopuolisilla opiskelijoilla ei ole mitään oikeuksia opintorahoihin tms. Minusta tässä on kaksi vaihtoehtoa. Joko on kyse tyypillisestä hommajuorusta, jossa oikeasti on toimittu täysin lain mukaisesti, mutta jossain on lähtenyt juoru paisumaan ja on päädytty taikaseiniin ja syyrialaisiin sohviin, tai sitten oikeasti Helsingin kaupunki tai joku muu instanssi on mahdollisesti rikkonut lakeja ihmisten tasavertaisesta kohtelusta ja vähintäänkin EU-sääntöjä siitä, miten EU:n ulkopuolisia työnhakijoita tulee kohdella (muistaakseni menee jotenkin siten, että työhön saa ottaa EU:n ulkopuolisen, jos EU:sta ei vastaavia työnhakijoita löydy. EU:n ulkopuolisten kouluttaminen työhön niin, ettei EU:n kansalaisilla ole ollut mahdollista päästä niille samoille kursseille rikkoo räikeästi tätä periaatetta vastaan). Jos kyse on tästä jälkimmäisestä, niin siitä vaan ilmiantamaan, jos jotain todisteita jollain on. Etenkin ammattiliitto ottaisi varmaan mielellään tällaiset jutut ajettavikseen.

Mitä säästöihin tulee, niin jatkuvastihan laittomilla maahanpyrkijöillä on maksaa tuhansia euroja ihmissalakuljettajille siitä, että pääsevät EU:n alueelle. Miksei heillä voisi olla samanlaisia rahoja sen kustantamiseen, että jos pääsevät maahan ilmaiseksi, pystyisivät elättämään itsensä sen koulutuskauden ja sitten alkaessaan hankkia bussikuskeina, maksaisivat mahdolliset velat pois. Ainakin minusta tämä kuulostaa paljon tukevammalla pohjalla olevalta suunnitelmalta kuin se, millä laittomat maahanmuuttajat lähtevät liikkeelle. Heillähän ei yleensä ole mitään takuita minkäänlaisesta työpaikasta tai muusta keinosta ansaita matkaa varteen lainaamien rahojen takaisinmaksuun tai edes itsensä elättämiseksi.

Quote
Minusta tämän selvittäminen olisi ollut tuon kritiikittömän työvoimapulajutun tehneen toimittajan homma.

Voi olla. Minusta siitä siihen tai tähän suuntaan vihjaavien juttujen levittävillä on myös vastuunsa siitä, että jutut pitävät paikkaansa. Jos esitetään väitteitä siitä, että ulkomaalaiset ovat saaneet sellaista kohtelua, johon heillä ei ole lain mukaan oikeutusta, väitteen tueksi olisi esitettävä jotain tukea.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Quote from: Hirvensalmen kuha on 07.02.2015, 20:09:15
Julkinen liikenne on yhteiskunnan kustantamaa infrastruktuuria. Se on vähän sama kun julkisten teiden ylläpito. Tuottoa ei tule suoraan, vaan välillisesti. Se seikka, että bussikuskeiksi koulutetaan pääasiassa mamuja ei nyt liity oikein siihen, että onko se julkinen liikenne kannattavaa, vaan siihen, että nuoret pottunokat eivät pääse bussikuskin hommiin.

Niin, tämä seikka on tässä minusta toteen osoittamatta. Kuten sanoin, jos joku epäilee työnhakijoiden syrjintää heidän taustansa perusteella, kannattanee ottaa yhteyttä ammattiliittoon, joka varmaan mielellään ottaisi tällaisen asian ajettavakseen.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Jukka Wallin

Quote from: sr on 09.02.2015, 11:07:54
Quote from: Hirvensalmen kuha on 07.02.2015, 20:09:15
Julkinen liikenne on yhteiskunnan kustantamaa infrastruktuuria. Se on vähän sama kun julkisten teiden ylläpito. Tuottoa ei tule suoraan, vaan välillisesti. Se seikka, että bussikuskeiksi koulutetaan pääasiassa mamuja ei nyt liity oikein siihen, että onko se julkinen liikenne kannattavaa, vaan siihen, että nuoret pottunokat eivät pääse bussikuskin hommiin.

Niin, tämä seikka on tässä minusta toteen osoittamatta. Kuten sanoin, jos joku epäilee työnhakijoiden syrjintää heidän taustansa perusteella, kannattanee ottaa yhteyttä ammattiliittoon, joka varmaan mielellään ottaisi tällaisen asian ajettavakseen.

Ei ammattiliitto tee rekrytointeja. Jos kaksi työntekijää on suurinpiirtein  samalla tasolla ammatillisesti, niin työnantajalla on oikeus valita kumpi vain. Tässä tapauksessa he ottavat mamun töihin, kun omistajan taholta on viestitetty positiivisesta syrjinnästä. Tässä maassa ei saa olla valkoihoinen hetero, vaan mieluiten jonkun vähemmistön edustaja, eli homo transvestiitti somali, työllistyy varmasti  ;D Eikä ole vaaraa potkuista.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

sr

Quote from: Jukka Wallin on 09.02.2015, 11:14:22
Ei ammattiliitto tee rekrytointeja. Jos kaksi työntekijää on suurinpiirtein  samalla tasolla ammatillisesti, niin työnantajalla on oikeus valita kumpi vain. Tässä tapauksessa he ottavat mamun töihin, kun omistajan taholta on viestitetty positiivisesta syrjinnästä. Tässä maassa ei saa olla valkoihoinen hetero, vaan mieluiten jonkun vähemmistön edustaja, eli homo transvestiitti somali, työllistyy varmasti  ;D Eikä ole vaaraa potkuista.

Tässä ketjussa on väitetty tapahtuneen paljon muutakin kuin sitä, että vain "kahdesta suunnilleen samalla tasolla olevasta työnhakijasta on valittu mamu". Väite on käsittääkseni se, että kaupungilla on ollut virallinen politiikka rekrytoida EU:n ulkopuolisia ihmisiä ja kouluttaa heidät veronmaksajien rahoilla bussikuskeiksi, eikä vastaavaan koulutukseen ole ollut suomalaisilla oikeutta.

Suomessa ylivoimainen valtaosa työntekijöistä on valkoihoisia heteroita, joten väitteesi on täysin pielessä. Suomessa saa olla valkoihoinen hetero ja silti saa työpaikan.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

uuninpankko

Quote from: Jukka Wallin on 09.02.2015, 10:20:27
Hmm otetaan niin sanottu "tuumaustauko" eipäs jaapas jankkaamiseen! ;) Ja sillä aikaa yritän miettiä millä perusteella HSL rahoittaa liikennettä, kuin matkustaja tai ostettu lippu. Onko sama liikkuuko auto tyhjänä vai täynnä, vai lasketaanko esimerkiksi jokainen joka astuu bussiin tai liikkuu metrossa.Minulla on sellainen kutina, että liikennettä tarkkaillaan/lasketaan tunnistimien avulla.Kun olin metrovartija, niin näin silloin tällöin lipuntarkastajien laskevan matkustajien liikkeitä paljonko porukkaa tuli sisään tai lähti ulos . Aivan kuten Helsingin sisääntuloväylillä tehdään liikenne laskentaa. Siten uskon, että mennään ensin suorite eli autojen liikkuminen ja sitten tulee porukka, jotka nousevat autoon/metroon. Jos on jokin muu malli, olisi kiva tietää. Metrossa matkustamista tuetaan 5€/matkustaja. Miten matkustaja määrää voidaan seurata, jos kaikki voisi juosta metroon ilman maksamista tai näyttämättä korttia. Kuukausikortilliset näyttävät korttinsa harvoin tai ei koskaan maksunrekisteröivään laitteeseen.

HSL:n liikennesuunnittelija Arttu Kuukankorven henkilökohtaiselta sivulta löytyy tietoja tilaaja-tuottaja-mallista, mitä HSL käyttää: http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/tilaaja-tuottaja.html

Liikennöitsijöiden korvaus on tilaaja-tuottaja-mallissa kiinteä, siis riippumaton siitä, onko autossa matkustajia lainkaan vai onko se tuulilasia myöten täynnä kuormaa.

Vanhoissa liikennelupakaupungeissa, siis esimerkiksi Jyväskylässä, Lahdessa, Kuopiossa, Oulussa jne. oli pitkään käytössä malli, jossa yksityisellä liikennöitsijällä oli kunnan myöntämä liikennelupa liikennöitsijän suunnittelemaan liikenteeseen. Liikennöitsijä piti lipputulot itsellään, mutta koska ne eivät sellaisenaan riittäneet kannattavaan toimintaan, kuppasi liikennöitsijä sitten kaupungin kanssa tekemänsä sopimuksen perusteella lisäkorvausta jokaisesta kyytiin noususta, jolloin tultiin paradoksiin: mitä enemmän matkustajia, sitä kalliimpaa kaupungille. Tästä on nyt EU:n palvelusopimuksen johdosta säädetyn joukkoliikennelain tultua voimaan 01.07.2014 päästy eroon ja liikenne on kilpailutettu mm. mainituissa kaupungeissa.

Tämä ei ole mitään juupas-eipäs -jankutusta. Kaikki itsenikin tässä ketjussa antama tieto löytyy, kun vähän viitsii googlettaa.

Jukka Wallin

Quote from: uuninpankko on 09.02.2015, 15:57:56
Quote from: Jukka Wallin on 09.02.2015, 10:20:27
Hmm otetaan niin sanottu "tuumaustauko" eipäs jaapas jankkaamiseen! ;) Ja sillä aikaa yritän miettiä millä perusteella HSL rahoittaa liikennettä, kuin matkustaja tai ostettu lippu. Onko sama liikkuuko auto tyhjänä vai täynnä, vai lasketaanko esimerkiksi jokainen joka astuu bussiin tai liikkuu metrossa.Minulla on sellainen kutina, että liikennettä tarkkaillaan/lasketaan tunnistimien avulla.Kun olin metrovartija, niin näin silloin tällöin lipuntarkastajien laskevan matkustajien liikkeitä paljonko porukkaa tuli sisään tai lähti ulos . Aivan kuten Helsingin sisääntuloväylillä tehdään liikenne laskentaa. Siten uskon, että mennään ensin suorite eli autojen liikkuminen ja sitten tulee porukka, jotka nousevat autoon/metroon. Jos on jokin muu malli, olisi kiva tietää. Metrossa matkustamista tuetaan 5€/matkustaja. Miten matkustaja määrää voidaan seurata, jos kaikki voisi juosta metroon ilman maksamista tai näyttämättä korttia. Kuukausikortilliset näyttävät korttinsa harvoin tai ei koskaan maksunrekisteröivään laitteeseen.

HSL:n liikennesuunnittelija Arttu Kuukankorven henkilökohtaiselta sivulta löytyy tietoja tilaaja-tuottaja-mallista, mitä HSL käyttää: http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/tilaaja-tuottaja.html

Liikennöitsijöiden korvaus on tilaaja-tuottaja-mallissa kiinteä, siis riippumaton siitä, onko autossa matkustajia lainkaan vai onko se tuulilasia myöten täynnä kuormaa.

Vanhoissa liikennelupakaupungeissa, siis esimerkiksi Jyväskylässä, Lahdessa, Kuopiossa, Oulussa jne. oli pitkään käytössä malli, jossa yksityisellä liikennöitsijällä oli kunnan myöntämä liikennelupa liikennöitsijän suunnittelemaan liikenteeseen. Liikennöitsijä piti lipputulot itsellään, mutta koska ne eivät sellaisenaan riittäneet kannattavaan toimintaan, kuppasi liikennöitsijä sitten kaupungin kanssa tekemänsä sopimuksen perusteella lisäkorvausta jokaisesta kyytiin noususta, jolloin tultiin paradoksiin: mitä enemmän matkustajia, sitä kalliimpaa kaupungille. Tästä on nyt EU:n palvelusopimuksen johdosta säädetyn joukkoliikennelain tultua voimaan 01.07.2014 päästy eroon ja liikenne on kilpailutettu mm. mainituissa kaupungeissa.

Tämä ei ole mitään juupas-eipäs -jankutusta. Kaikki itsenikin tässä ketjussa antama tieto löytyy, kun vähän viitsii googlettaa.

Se on hyvä, että jaksat Googlettaan. Mutta silti pääkaupungissa asuva veromaksaja maksaa liikennöitsijöille tuen muodossa, jopa noin puolet, onko se järkevää niin siitä voidaan olla eri mieltä. HSL saa melkein 50% tarvitsemastaan rahasta lipputuloilla ja loput kunnat/kaupungit maksavat, ei se oikein taida mennä.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Jukka Wallin

Quote from: sr on 09.02.2015, 12:32:02

Tässä ketjussa on väitetty tapahtuneen paljon muutakin kuin sitä, että vain "kahdesta suunnilleen samalla tasolla olevasta työnhakijasta on valittu mamu". Väite on käsittääkseni se, että kaupungilla on ollut virallinen politiikka rekrytoida EU:n ulkopuolisia ihmisiä ja kouluttaa heidät veronmaksajien rahoilla bussikuskeiksi, eikä vastaavaan koulutukseen ole ollut suomalaisilla oikeutta.

Suomessa ylivoimainen valtaosa työntekijöistä on valkoihoisia heteroita, joten väitteesi on täysin pielessä. Suomessa saa olla valkoihoinen hetero ja silti saa työpaikan.

Jos Helsingin kaupunki noudattaa "positiivista syrjintää" rekrytoinnissa ,se tarkoittaa juuri sitä, että valkoinen hetero mies jätettään palkkaamatta Helsingin kaupungille töihin, jos he ovat tehtävään on tarjolla yhtä pätevä mamu. Yleensä bussikuskit ovat yhtä päteviä.

Minua ei kiinnosta tässä ketjussa keskustella KOKO Suomen tilanteesta, vaan HSL/ pääkaupunkiseudun bussikuskeista.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

sr

Quote from: Jukka Wallin on 09.02.2015, 16:23:02
Quote from: sr on 09.02.2015, 12:32:02

Tässä ketjussa on väitetty tapahtuneen paljon muutakin kuin sitä, että vain "kahdesta suunnilleen samalla tasolla olevasta työnhakijasta on valittu mamu". Väite on käsittääkseni se, että kaupungilla on ollut virallinen politiikka rekrytoida EU:n ulkopuolisia ihmisiä ja kouluttaa heidät veronmaksajien rahoilla bussikuskeiksi, eikä vastaavaan koulutukseen ole ollut suomalaisilla oikeutta.

Suomessa ylivoimainen valtaosa työntekijöistä on valkoihoisia heteroita, joten väitteesi on täysin pielessä. Suomessa saa olla valkoihoinen hetero ja silti saa työpaikan.

Jos Helsingin kaupunki noudattaa "positiivista syrjintää" rekrytoinnissa ,se tarkoittaa juuri sitä, että valkoinen hetero mies jätettään palkkaamatta Helsingin kaupungille töihin, jos he ovat tehtävään on tarjolla yhtä pätevä mamu. Yleensä bussikuskit ovat yhtä päteviä.

Minua ei kiinnosta tässä ketjussa keskustella KOKO Suomen tilanteesta, vaan HSL/ pääkaupunkiseudun bussikuskeista.

Kuten jo totesin, pelkkä "positiivinen syrjintä" työhönotossa ei tuota sitä, että ulkomailla olevia ihmisiä käydään rekrytoimassa ja heidän kouluttamisensa bussikuskeiksi kustannetaan veronmaksajien pussista.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Jukka Wallin

Quote from: sr on 09.02.2015, 16:38:54

Kuten jo totesin, pelkkä "positiivinen syrjintä" työhönotossa ei tuota sitä, että ulkomailla olevia ihmisiä käydään rekrytoimassa ja heidän kouluttamisensa bussikuskeiksi kustannetaan veronmaksajien pussista.

Ei tarvitse lähteä ulkomaille rekrytoimaan, vaan kyllä meilläkin notkuu tällä hetkellä monia tulevaisuuden bussikuskeja muun muassa Itiksessä.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.