News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-02-04 Svenska Yle: Maahanmuuttajat pelastivat Helsingin bussikuskipulasta

Started by Roope, 04.02.2015, 15:30:40

Previous topic - Next topic

Roope

QuoteMaahanmuuttajat pelastivat Helsingin bussikuskipulasta

Nykyään Helsingin bussikuskipula on muisto vain. Tästä kiitos kuuluu Helsingin Bussiliikenteelle, joka alensi kuskien kielitaitovaatimusta ja rekrytoi henkilökuntaa ulkomailta.

Oleg Tsygarin Venäjältä oli yksi niistä, jotka Helsingin Bussiliikenne rekrytoi vuonna 2008.

– En osannut suomea, kun tulin tänne, mutta sain mennä kielikurssille töissä, hän sanoo.

Kuusi vuotta sitten bussikuskeista oli suuri pula, eivätkä suomalaiset halunneet ottaa vastaan heille tarjottuja töitä. Siksi bussiyhtiö palkkasi rekrytointiyrityksen auttamaan ulkomaisen henkilökunnan palkkaamisessa.

Ja jotta päästiin vauhtiin, oli aluksi alennettava kielitaitovaatimusta.

– Meidän oli pakko tehdä se. Mutta jotta voi aloittaa työt bussikuskina, täytyy osata ainakin hiukan suomea, joten ne jotka eivät osanneet suomea, saivat mennä järjestämillemme kielikursseille, sanoo Jussi Mertanen, Helsingin Bussiliikenteen henkilöstöpäällikkö.

Viidakkorumpu helpotti rekrytointia

Vuosina 2008-2009 palkattiin ulkomailta noin 300 kuskia, jotka kävivät vuoden ajan räätälöityä kielikurssia. Yhtiö oli ajatellut järjestää ulkomailla toisen rekrytointikierroksen, mutta sitä ei tarvittu, kiitos viidakkorummun.
– Tänne tulleet kysyivät, voisivatko myös heidän sukulaisensa ja ystävänsä saada töitä täältä, ja tällä tavoin ihmisiä tuli paljon lisää.

Vuonna 2008 ulkomaalaistaustaisten kuskien osuus oli noin 30 prosenttia. Nykyään osuus on lähemmäs 50 prosenttia, ja juuri nyt ei enää tarvita uusia kuskeja.

Yllättävän hyviä tuloksia

Helsingin Bussiliikenteen kannalta järjestelmä työn ohessa järjestettävine kielikursseineen on toiminut yllättävän hyvin, sanoo Mertanen.

– Aluksi he olivat hermostuneita, mutta hommissa he olivat innokkaita. Meillä oli esimerkiksi ryhmä Marokosta, joka oppi suomea todella hyvin, mikä oli yllättävää. Kun haluaa, niin osaa.  (käännös)
Svenska Yle: Invandrare räddade Helsingfors från busschaufförsbrist 4.2.2015
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Micke90

Kuinka monelle suomalaiselle edes tarjottiin bussikuskin töitä? Aivan. Tuskin yhdellekään.  :facepalm:

Bienveillant

Kultamunat kuoriutuivat Helsingin Bussiliikenteen syleilyssä! Muistakaa tämä, senkin rasistit, ja olkaa kiitollisia että bussit ylipäänsä liikkuvat, ilman mamuja ne jäisivät varikolle.  :P
Sohvaltahuutelija

Ink Visitor

Quote from: Micke90 on 04.02.2015, 15:37:23
Kuinka monelle suomalaiselle edes tarjottiin bussikuskin töitä? Aivan. Tuskin yhdellekään.  :facepalm:

Tahi räätälöitiin kursseja "hiukan loivennetuin" vaatimuksin... >:(
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Nuivake

Quote from: Micke90 on 04.02.2015, 15:37:23
Kuinka monelle suomalaiselle edes tarjottiin bussikuskin töitä? Aivan. Tuskin yhdellekään.  :facepalm:

Epäilemättä "tarjottiin". Tosin, tarjous lienee ollut sellainen, josta on ollut pakko kieltäytyä.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Micke90

Quote from: Nuivake on 04.02.2015, 15:43:19
Epäilemättä "tarjottiin". Tosin, tarjous lienee ollut sellainen, josta on ollut pakko kieltäytyä.

Todennäköisesti tarjottiin töitä, mutta kieltäydyttiin maksamasta ajokorttia ja ammattipätevyyttä.

Roope

Quote from: Micke90 on 04.02.2015, 15:37:23
Kuinka monelle suomalaiselle edes tarjottiin bussikuskin töitä? Aivan. Tuskin yhdellekään.

Työt olivat kai avoinna suomalaisillekin, jos olisi ollut valmiiksi päteviä hakijoita, mutta juju olikin käsittääkseni siinä, ketkä pääsivät kursseille. Muistaakseni suomalaiset joutuivat silloin maksamaan kurssit itse, kun taas maahanmuuttajien kurssitus oli maksutonta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kni

QuoteKuusi vuotta sitten bussikuskeista oli suuri pula, eivätkä suomalaiset halunneet ottaa vastaan heille tarjottuja töitä.
- - -
Vuosina 2008-2009 palkattiin ulkomailta noin 300 kuskia, jotka kävivät vuoden ajan räätälöityä kielikurssia. Yhtiö oli ajatellut järjestää ulkomailla toisen rekrytointikierroksen, mutta sitä ei tarvittu, kiitos viidakkorummun.
– Tänne tulleet kysyivät, voisivatko myös heidän sukulaisensa ja ystävänsä saada töitä täältä, ja tällä tavoin ihmisiä tuli paljon lisää.

Eikö Suomesta löytynyt edes työttömiä maahanmuuttajia, jotka olisivat suostuneet töihin? Ulkomailta asti piti käydä värväämässä.

Edit: Lisätty sana 'edes'.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

CaptainNuiva

Quote from: Nuivake on 04.02.2015, 15:43:19
Quote from: Micke90 on 04.02.2015, 15:37:23
Kuinka monelle suomalaiselle edes tarjottiin bussikuskin töitä? Aivan. Tuskin yhdellekään.  :facepalm:

Epäilemättä "tarjottiin". Tosin, tarjous lienee ollut sellainen, josta on ollut pakko kieltäytyä.

Näin se menee.
Bussikuski Kainuusta ei saa palkallaan Helsingistä asuntoa jonka sossu kustantaa maahanmuuttajalle.
Kainuulaiselle ei sossu maksa koska tällä on oma asunto Kainuussa jonka voisi myydä mutta sepä ei mene kaupaksi.
Bussikuskin palkalla siis pitäisi maksaa vuokra-asunto Helsingistä ja oman asunnon kulut Kainuussa.
Kainuulaisen vaimolle pitäsi myös saada Helsingistä töitä koska kainuulaisen bussikuskin palkka menee jo miinukselle Helsingin asunnon vuokran,Kainuun asunnon kulujen ja osittain vaimon (Ja ehkä lapsienkin) elättämisen jälkeen....Marokkolaisen bussikuskin vaimon ja perheen kulut kattaa taasen sossu mitä taas ei kainuulaiselle suoda koska tällähän on myytävää omaisuutta runsaasti Kainuussa.

Suomen valtiovalta on luonut tukihimmelin jonka läpi kainuulainen tipahtaa saman tien mutta johon vaikkapa marokkolainen kaikkien tarjottavien tukineen takertuu välittömästi.

Siinäpä sitten kelpaa valtiovallan/päättäjien ihmetellä että kumma kun ei suomalaisia työ kiinnosta ja kuinka onnekkaita olemmekaan kun saamme savannilta meidän talviliikenteeseemme pätevöitynyttä porukkaa.
Samaan aikaan toisaalla: Kantiskuskeille asetetaan jos jonkin sortin maksavia kurssia ja pätevöitymistä hilavitkuttimien rakenteluista lähtien ja perään todetaan että pakko joustaa maahanmuutajien osalta määräyksissä ja jopa kielitaidossa koska muuten emme saisi kuskeja.  :facepalm:


"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Micke90

Quote from: Kni on 04.02.2015, 15:58:24
Eikö Suomesta löytynyt työttömiä maahanmuuttajia, jotka olisivat suostuneet töihin? Ulkomailta asti piti käydä värväämässä.

Tai työttömiä suomalaisia?  >:(

Kni

Quote from: Micke90 on 04.02.2015, 16:09:00
Quote from: Kni on 04.02.2015, 15:58:24
Eikö Suomesta löytynyt työttömiä maahanmuuttajia, jotka olisivat suostuneet töihin? Ulkomailta asti piti käydä värväämässä.

Tai työttömiä suomalaisia?  >:(

Nimenomaan. Lisään kommenttiini sanan edes.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Ari-Lee

Nyt meinaavat kala-alasta tehdä samanlaisen bisneksen. Kalat eivät ui ilman maahanmuuttajia.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Joku Roti

Quote from: CaptainNuiva on 04.02.2015, 16:01:59

perään todetaan että pakko joustaa maahanmuutajien osalta määräyksissä ja jopa kielitaidossa koska muuten emme saisi kuskeja.  :facepalm:

Juuri näin tehdään tänään. Ammattiajokorttiin (CPC) vaaditaan viisi kurssipäivää, mutta vaatimusta ymmärtää niistä yhtään mitään ei ole. Meidän kylällä näille kursseille osallistuu venäläisiä, jotka eivät osaa suomea pätkän vertaa. He täyttävät läsnäolovaatimuksen torkkumalla seitsemän tunnin kurssipäivät ja Trafi palkitsee heidät ammattiajokortilla. Maksaja on tietenkin ELY-keskus.
Suomalaisilta vaaditaan ainakin työturvallisuus- ja tieturvakursseilla kyseisen kortin suorittaminen, mutta mamujen kohdalla sitä ei ilmeisesti vaadita, sillä kokeissa pitäisi kyllä ymmärtää edes kysymykset.
€uron jälkeen: 1 tunari = 100 demaria..?

vade_w

Quote from: Ari-Lee on 04.02.2015, 16:18:19
Nyt meinaavat kala-alasta tehdä samanlaisen bisneksen. Kalat eivät ui ilman maahanmuuttajia.
Mitä tarkoitat?

Aallokko

Ennen 1990-lukua Helsingissä ei sitten ilmeisesti ollut ollenkaan bussiliikennettä.

Muistan toisin. Mutta se on varmaan vain rasistista unta...

Outo olio

Quote from: vade_w on 04.02.2015, 17:09:14
Quote from: Ari-Lee on 04.02.2015, 16:18:19
Nyt meinaavat kala-alasta tehdä samanlaisen bisneksen. Kalat eivät ui ilman maahanmuuttajia.
Mitä tarkoitat?

2014-12-09 Itä-Savo: Maahanmuuttajista kala-alalle uutta työvoimaa
http://hommaforum.org/index.php/topic,97550.0.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Ari-Lee

"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Outo olio

Muistuu mieleeni kun kesä-ramadanin aikaan haastateltiin bussikuskia, valitti että välillä aina verensokeri heittelehtii, kun ei voi päivisin syödä. :o Jos voisin niin lopettaisin joukkoliikenteen käytön aina ramadanin ajaksi, en halua ottaa mitään riskejä kiitos vaan. :(
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Ari-Lee

Ei taida olla tilastoja kuinka moni on menettänyt henkensä näiden bussiosaajien toimesta. Onhan noita ollut uutisissa kun bussi on liiskannut jalankulkijan suojatiellä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kyklooppi

Ihmisjäte.

Emo

Quote– Aluksi he olivat hermostuneita, mutta hommissa he olivat innokkaita. Meillä oli esimerkiksi ryhmä Marokosta, joka oppi suomea todella hyvin, mikä oli yllättävää. Kun haluaa, niin osaa.  (käännös)

Minäkin olen Hommissa innokas ja todella minutkin yllättää, jos joku muslimimamuryhmä on oppinut suomea jonkun mielestä niinkin hyvin, että voi sanoa heidän oppineen suomea jopa hyvin.

RP

Tottahan tuo tietysti on. Japanissakaan ei tunnetusti ole juuri minkäänlaista julkista liikennettä kaupungeissa tai niiden välillä, seurauksena nuivasta maahanmuuttopolittikasta. Kysyttäessä puuhahenkilöt varmasti osaisivat nimetä vastaavia esimerkkejä muualta kymmenittäin, tai ainakin yhden?
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Lahti-Saloranta

Quote from: Micke90 on 04.02.2015, 15:37:23
Kuinka monelle suomalaiselle edes tarjottiin bussikuskin töitä? Aivan. Tuskin yhdellekään.  :facepalm:
Entäpä asuntoa tai avustamista kohtuuhintaisen vuokra-asunnon löytämisessä asunnon hankintaan. Entäpä palkka, tulisiko sillä perheellinen toimeen ilman sossun sponsorointia.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

BeerBelly

Helsingin Bussiliikenne on Helsingin kaupungin omistama ja touhu on sellaista etten yhtään ihmettele ettei suomalaisia juuri kiinnosta mennä tuonne töihin. Potkut voi tulla melkein milloin vain jos lafka häviää kilpailutuksen, mutta samaan aikaan otetaan harjoittelijoita hommiin. Joopa joo. Ulkomaalaisetkin näkevät varmasti tuon vain välietappina saada pysyvä oleskelulupa Suomesta.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1376028166707
Unkari FTW

Jukka Wallin

Quote from: Micke90 on 04.02.2015, 15:37:23
Kuinka monelle suomalaiselle edes tarjottiin bussikuskin töitä? Aivan. Tuskin yhdellekään.  :facepalm:

Ei todellakaan ole tarjottu. Minulla on ABCD kortti ja voisin lähteä ajamaan bussia jos hyväksyvät palkkatarjoukseni. Listapalkalla ei todellakaan elä, muuten kuin Kela:n tuella.

Eräs Somali väitti naama peruslukemilla, että jos mamu bussikuskit jäisivät pois töistä, niin bussit jäisivät varikolle. Näin todella tapahtuisi, mutta päivän tai kahden jälkeen bussifirmojen olisi pakko maksaa kunnon palkkaa kuskeille..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Jack

Jo 1980-luvulla lehdet kirjoittivat huutavasta bussikuskipulasta. Satuin noihin aikoihin olemaan "joutilaana" Helsingissä, joten päätin katsoa, olisiko minusta apua. Pyrin bussinkuljettajakurssille. Hakuprosessiin kuului ensiksi jonkun vanhan "ajomestarin" haastattelu. Sen jälkeen oli lääkärintarkastus näkötesteineen. Ajokortin valvontaote piti hakea poliisiasemalta ja toimittaa liikennelaitokselle. Lopuksi oli ajokoe. Muistan vieläkin suurin piirtein reitin, mitä ajettiin. Kierreltiin mm. Kallion kaduilla. Mannerheimintielle ajettiin kisahallin vierestä. Kokeen valvoja istui auton oikealla reunalla pari penkkiriviä taempana. "Hyvinhän se meni", mies sanoi lopuksi, kun pysäköin autoa varikon pihaan. En tiedä, menikö se niin hyvin, mutta yhtään liikennemerkkiä ei sentään kaatunut.

Helsingin huutava bussikuskipula ei ainakaan minun avullani helpottanut, koska en päässyt koulutukseen. Bussikuskiksi oli vaikeampi päästä kuin yliopistoon. On siis asiantuntijavoimin tieteellisesti ainakin yhden kerran todistettu, että "kantis" on lahjattomampi ihminen kuin afrikkalaiset sukujuuret omaavat kuljettajalupaukset. F1 -tilastotkin sen osoittavat. 100 % mustista kuskeista on voittanut maailmanmestaruuden, valkoisista huomattavasti pienempi osuus.

Olen miettinyt evoluutioon perustuvaa selitystä mustien erinomaisuudelle autonkuljettajina. Luulen, että selitys on siinä, että Afrikassa villieläinten keskuudessa ovat selvinneet parhaiten hengissä ne, jotka reagoivat nopeasti vaaroihin ja kykenevät tarkkailemaan monia asioita yhtä aikaa ja suoriutumaan monista tehtävistä samanaikaisesti – eli juuri sitä, mitä autokuljettajaltakin edellytetään.

Omiin ajatuksiinsa vaipunut, yhteen asiaan keskittynyt, ympäristöä tarkkailematon ihminen on ollut helppo saalis vaanivalle leijonalle. Karussa autiossa pohjolassa yllättäen hyökkäävän pedon uhriksi joutuminen on ollut epätodennäköisempää, joten hitaat nahjuksetkin ovat selvinneet hengissä. Ympäristö ei ole edellyttänyt niinkään impulsiivisuutta ja nopeutta. Pitkän tähtäimen suunnitelmallisuus, tulevaisuuden ennakointi ja tekninen laskelmointi ovat sen sijaan olleet eduksi, jotta on saatu ravintoa ja selvitty kylmien talvien yli.

Osa pohjolan asukkaista tietenkin omaa riittävästi tarkkavaisuutta, monihavaintokykyä ja nopeaa päätöksentekokykyä selvitäkseen autonkuljettajana. Luonnonlahjakkuudet ovat kuitenkin harvassa toisin kuin mustien keskuudessa, jossa kaikki ovat perimänsä takia luonnonlahjakkuuksia. Tästä syystä ammattimainen auton kuljettaminen voitaisiin antaa kokonaan mustien tehtäväksi. Kapitalistinen vaihdantataloushan perustuu ajatukselle, että kokonaishyöty on paras silloin, kun jokainen erikoistuu siihen, mitä hän luontaisesti parhaiten osaa.

P.S. Pari kantiskaveriani sinnittelee yhä bussikuljettajan hommissa monikulttuuristuvassa Helsingissä. Tapaan heitä kesälomilla. Olen kysellyt, miltä maahanmuuttajien tulo alalle on tuntunut. Eivät he ainakaan avoimen rasistisia kommentteja ole esittäneet, ehkä vähän varauksellisia. Toinen heistä tiivisti maahanmuuttajakuljettajan asenteen työaikoihin ja aikatauluihin seuraavasti: "Kameli kulkee silloin kun se kulkee."

Source

Mun yks kaveri muuten oli valmis muuttaa parin sadan kilsan päästä Stadiin ja haki bussikuskiksi. Ei tullu edes kiitos, mutta ei kiitos ilmoitusta. Joko stadilaisia hakijoita oli jo valmiiksi tarpeeksi tai sitten positiivisen syrjinnän periaatteella moniosaajat meni pottunokan ohi. En siis usko, että bussikuskiksi haluajia ei löytyisi pottunokista. Ootteko muuten huomannu, että pitkän matkan busseissa ei paljoa kultamunia ole kuskeina.
"Nämä ihmiset, turvapaikanhakijat vain pömpsähtivät taivaasta."

Alkuasukas

Millään alalla ei ole työvoimapulaa mikäli palkka vastaa tuön vaatimuksia. Dösäkuskeilla oli ainakin joitain vuosia sitten 8 tunnin työpäiviä, jotka saattoivat olla klo 6-10 ja klo 14-18. Väliajalta ei tietenkään tullut palkkaa.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Marius

Urbaani legenda eli pelkkää pötyä.

Ei busseja Helsingissä aja kuin pari hassua mamua.

Voi olla, että heitä joskus on kursseilla useampiakin, mutta ei heitä töissä näy.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Jukka Wallin

Quote from: Alkuasukas on 04.02.2015, 19:46:37
Millään alalla ei ole työvoimapulaa mikäli palkka vastaa tuön vaatimuksia. Dösäkuskeilla oli ainakin joitain vuosia sitten 8 tunnin työpäiviä, jotka saattoivat olla klo 6-10 ja klo 14-18. Väliajalta ei tietenkään tullut palkkaa.

Ajoin "paikkuria"(ruuhkavuoroja) hesassa 1990-luvun puolenvälin aikoihin Suomen Turistiautolla. Aamulla 5.30 Tapanilasta kaksi kertaa edestakaisin Rautatieasemalle. Iltapäivällä samaa reittiä Rautatieasema - Tapanila. Ajoin niin sanottuna tuntihommina sitä, eli paikkasin sairas-ja vuosilomia. Silloin oli töissä eräs tätä täälläkin useasti mainittuna olevaa vaeltajakansan edustaja ja eräs marokkolainen, Nauroin kun kuuluin romani ei saanut bussia käyntiin, kun käynnistysvaiheessa ajotietokoneen piti tarkistaa ja sammuttaa moottorin merkkivalon kojetaulussa. Eräs matkustaja huusi tälle "no hevosmies, etkö saa kiesiä liikkeelle"  ;D
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.