News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Suomen ja Ruotsin välille halutaan 50 km pitkä silta

Started by Saippuakupla, 22.07.2014, 14:56:35

Previous topic - Next topic

Possumi

Olkiluoto 3:sen nykyisellä 'hinnalla' rakennettaisiin sekä Suomi-Ruotsi silta-tunneli että Helsinki-Tallinna tunneli ja jäisi rahaa yli vielä pariin Guggenhaimiin. Ja näistä olisi varmasti kansataloudellisesti enemmän hyötyä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Olkiluoto_Nuclear_Power_Plant#Cost

Faidros.

^Miten ne museot, sillat ja tunnelit korvaisivat energiantarpeen?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Sour-One

Quote from: Marija on 23.07.2014, 11:30:08
Tuosta ehdotuksesta tuskin ilahtuvat myöskään ruotsalaiset kunnon kansalaiset. Ehkäpä ruotsidemokraatit jo esittävätkin välikysymyksiään, ainakin kaduillaan (jos sinne uskaltautuvat).

Rikolliset, terroristit ja suomalaiset juopot ravaisivat siltaa pitkin mennen tullen: uus-"ruotsalaisilla" pommit taskuissaan, suomalaisilla viinakottikärryt ja nyrkit, uus-"suomalaisilla" pommit, aitoruotsalaisilla satenkaarikaulaliinat. Uus-evankeliumin julistusta molemminpuolin lahtea.

Laivalla tai maitse tänne ei sieltä pääsekään.

Marija

Quote from: Sour-One on 23.07.2014, 11:46:47
Quote from: Marija on 23.07.2014, 11:30:08
Tuosta ehdotuksesta tuskin ilahtuvat myöskään ruotsalaiset kunnon kansalaiset. Ehkäpä ruotsidemokraatit jo esittävätkin välikysymyksiään, ainakin kaduillaan (jos sinne uskaltautuvat).

Rikolliset, terroristit ja suomalaiset juopot ravaisivat siltaa pitkin mennen tullen: uus-"ruotsalaisilla" pommit taskuissaan, suomalaisilla viinakottikärryt ja nyrkit, uus-"suomalaisilla" pommit, aitoruotsalaisilla satenkaarikaulaliinat. Uus-evankeliumin julistusta molemminpuolin lahtea.

Laivalla tai maitse tänne ei sieltä pääsekään.

Pommit taskussa vaikeampaa.

orientexpressen

Minusta on jossain määrin outoa, että parin miljardin laittaminen tällaiseen siltahankkeeseen (olettaen, että Ruotsin rahoitusosuus olisi miljardi) on ihmisten mielestä utopiaa, mutta saman summan laittaminen vaikkapa espoolaiseen metrotunneliin ei ole.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Jääpää

#35
Antti Talvitie...foliopipokutimesta on nyt koukkana vähän hukkusessa, mutta olisiko..ei kai, varmaan ihan eri ihmisiäkin kaikki. Kukaan ei tunne ketään ja mikään ei liity mihinkään..

Joku emeritus rappari:
http://www.masonic-events.org/anttitalvitie

Joku muu rappari, joka mainittiin, vaikka vaikeni:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/18/hyvat-veljet-muurarit-kasikirjoitus

Ja tässähän sitä ei mainittukaan, joten hajaannutaan nyt vaan ihan rauhassa..
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/FCG_Finnish_Consulting_Group

Eikä siinä mitään, kaikilla on hyvä olla töitä ja harrastus, kyllähän meillä on varaa. Viedäänsitten vaikka tervaa sitä siltaa pitkin Ruottiin, ni saaraa ruunuja..
Olishan se silta hyvä bisnes..100 euroo ylitys, niin se äkkiä maksas ittensä. 50 lisää, niin sen sais pysyyn vielä kohtuu maalissakin ne muutamat vuodet..
PS. Ja heh tosiaan, porata nyt tunneleita jonnekin rannikolle, joka jää veten alle, kun ilmaston muutos..ja taitaavat jäädä muutenkin. Ihan varmana uskallan mennä tonne sillalle, mutta Stadilaiseen metroon..Sillalla kerätään tullikin vaan matkan alussa, metrossa paska tsäkällä koko matkan, etkä pääse kuitenkaan perille..

3 000 000 000 kuittaamiseen 1 000 000 ylitystä/vuosi, a' 200 € menisi tosiaan vain alle 15v.. Jotain pikku lisiä koroista ja huollosta päälle. Ja jos kuvittelisi, että se rohjake kestäisi 30 vuoden maannousut, hurrikaanit ja ilmastonmuutoksen..Nuuskapurkki euroon ja Kossu vitoseen=hirvittävä kannustin ajella turhaan, niin sitten ehkä hinnan saisi puristettua alle 200. Ei paha.
Edit: lisätty kirjoitusvirheitä,'kun muka laskettu jotain.
Torniossa on jotain 13 000 000 hyppyä vuodessa, mutta niitä taitaa tulla useille jo pelkällä koiralenkillä useampi päivässä.Mistä kohtaa tulli nyt sitten laskeekin..
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Ajattelija2008

Espoon metrotunnelissa tehdään vuodessa ehkä 40 miljoonaa matkaa, minkä takia miljardin hinta on jotenkin järkevässä suhteessa, vaikka toki metro on taloudellisesti kannattamaton.

Jos Merenkurkun sillalla olisi miljoona matkaa vuodessa, niin 3 miljardin hankkeen pelkät korkokustannukset olisivat ainakin 30 euroa per matka. Päälle lainojen takaisinmaksu ja huoltokulut. Tässä selitys, miksi noin kallista merisiltaa ei ole missään maapallolla.

Possumi

Quote from: Faidros. on 23.07.2014, 11:45:13
^Miten ne museot, sillat ja tunnelit korvaisivat energiantarpeen?

Suomen energientarve on laskussa - ja tulee laskemaan vielä tästä kun viimeinenkin sähköä käyttävä teollisuus muuttaa Kiinaan.

OL3 ei tule koskaan tuottamaan meille halvempaa sähköä kuin mitä ulkomaisia siirtoverkkoja pitkin pystytään ostamaan markkinahintaan - sen tuottosopparit on sidottu sen investointikustannuksiin eli sen tuottama sähkö tulee olemaan sen omistajille todella kallista  8)

Muuttohaukka

Torniosta, Ylitorniolta, Pellosta, Kolarista pääsee helposti siltaa pitkin Ruotsiin. Torniossa on vielä kiva pieni, idyllinen maasiltakin, jota hyvin harva edes osaa käyttää.

Ari-Lee

Kehitysapu, mokutus ja mamutus - opetelkaa uimaan.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

orientexpressen

Quote from: Ajattelija2008 on 23.07.2014, 13:28:11
Espoon metrotunnelissa tehdään vuodessa ehkä 40 miljoonaa matkaa, minkä takia miljardin hinta on jotenkin järkevässä suhteessa, vaikka toki metro on taloudellisesti kannattamaton.

Jos Merenkurkun sillalla olisi miljoona matkaa vuodessa, niin 3 miljardin hankkeen pelkät korkokustannukset olisivat ainakin 30 euroa per matka. Päälle lainojen takaisinmaksu ja huoltokulut. Tässä selitys, miksi noin kallista merisiltaa ei ole missään maapallolla.

Toisaalta Etelä-Espoossa liikkuisi enemmän kuin se 40 miljoonaa (?) joukkoliikennematkustajaa vuodessa ilman metroa (metron on laskettu alentavan joukkoliikenteen markkinaosuutta) ja yhden matkan hyöty ei ole kovin iso.

Merenkurkun ylittävien matkojen määrä luultavimmin monikymmenkertaistuisi sillan myötä ja yhden matkan tuottama hyöty on iso.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Possumi

Juutinrauman silti (n. 5,8 miljardia USD@2001) maksetaan takaisin siltatulleilla vuoteen 2035 mennessä. Tosin sillan käyttäjiäkin on kymmeniä miljoonia vuosittain.

http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%98resund_Bridge#Toll_charge

Sour-One

Quote from: Possumi on 23.07.2014, 11:35:40
Olkiluoto 3:sen nykyisellä 'hinnalla' rakennettaisiin sekä Suomi-Ruotsi silta-tunneli että Helsinki-Tallinna tunneli ja jäisi rahaa yli vielä pariin Guggenhaimiin. Ja näistä olisi varmasti kansataloudellisesti enemmän hyötyä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Olkiluoto_Nuclear_Power_Plant#Cost

Helsinki - tallinna tunneli pelkästään tulisi maksamaan yli 10 miljardia. Tiedän toki, että jos vilach olisi rakennuttamassa, kustannus olisi vain miljardin. No ainakin fantasioissa.

Oami

Lisättäköön vielä, että jos tieyhteyksiä Ruotsiin haluttaisiin parantaa niin itse toivoisin vihdosta viimein valmista moottoritietä koko matkalle Oulusta Tornioon. Joka kerta kun siellä käy niin jossain vaiheessa päätyy rekan vetämän jonon jatkoksi kiroamaan. (Bonuksenomaisesti hyödyttäisi myös Suomen sisäistä liikennettä, toisin kuin puheenalainen silta.)
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Possumi

Quote from: Sour-One on 23.07.2014, 17:00:13
Quote from: Possumi on 23.07.2014, 11:35:40
Olkiluoto 3:sen nykyisellä 'hinnalla' rakennettaisiin sekä Suomi-Ruotsi silta-tunneli että Helsinki-Tallinna tunneli ja jäisi rahaa yli vielä pariin Guggenhaimiin. Ja näistä olisi varmasti kansataloudellisesti enemmän hyötyä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Olkiluoto_Nuclear_Power_Plant#Cost

Helsinki - tallinna tunneli pelkästään tulisi maksamaan yli 10 miljardia. Tiedän toki, että jos vilach olisi rakennuttamassa, kustannus olisi vain miljardin. No ainakin fantasioissa.

Höpön löpön - 4 miljardia on hyvin vertailukelpoinen kustannusarvio 40km tunnelille Porkkalasta Naissaareen - Englannin kanaalin tunneli (50km) oli vajaa 6 miljardia ja Japanin Seikan tunneli (53km) 3,6 miljardia.

Sour-One

Quote from: Possumi on 23.07.2014, 18:54:54
Quote from: Sour-One on 23.07.2014, 17:00:13
Quote from: Possumi on 23.07.2014, 11:35:40
Olkiluoto 3:sen nykyisellä 'hinnalla' rakennettaisiin sekä Suomi-Ruotsi silta-tunneli että Helsinki-Tallinna tunneli ja jäisi rahaa yli vielä pariin Guggenhaimiin. Ja näistä olisi varmasti kansataloudellisesti enemmän hyötyä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Olkiluoto_Nuclear_Power_Plant#Cost

Helsinki - tallinna tunneli pelkästään tulisi maksamaan yli 10 miljardia. Tiedän toki, että jos vilach olisi rakennuttamassa, kustannus olisi vain miljardin. No ainakin fantasioissa.

Höpön löpön - 4 miljardia on hyvin vertailukelpoinen kustannusarvio 40km tunnelille Porkkalasta Naissaareen - Englannin kanaalin tunneli (50km) oli vajaa 6 miljardia ja Japanin Seikan tunneli (53km) 3,6 miljardia.

Höpön löpön itsellesi.

Kanaalin tunneli maksoi 10 miljardia puntaa. Ja tämä siis vuonna 1990. Rahan arvo oli hieman toinen silloin vai mitä?

Porkkalasta Naissaareen?!?  :facepalm:

jmk

Quote from: Sour-One on 23.07.2014, 22:45:23
Kanaalin tunneli maksoi 10 miljardia puntaa. Ja tämä siis vuonna 1990. Rahan arvo oli hieman toinen silloin vai mitä?

Pitipä oikein tsekata. Engl. wikipedian https://en.wikipedia.org/wiki/Channel_tunnel mukaan "in 1985 prices, £4650 million". House of Commonsin hintaindeksitaulukon mukaan indeksi on ollut 373.2 (1985), 497.5 (1990) ja 927.9 (2011).

Tuosta äkkiseltään laskien on hinta ollut vuoden 1990 rahassa 6,2 mrd puntaa, ja ~nykyrahassa (2011) 11,6 mrd puntaa eli noin 15 miljardia euroa.

Possumin "vajaa 6 miljardia" on aika hulppea aliarvio.

Possumi

Quote from: jmk on 23.07.2014, 23:22:28
Quote from: Sour-One on 23.07.2014, 22:45:23
Kanaalin tunneli maksoi 10 miljardia puntaa. Ja tämä siis vuonna 1990. Rahan arvo oli hieman toinen silloin vai mitä?

Pitipä oikein tsekata. Engl. wikipedian https://en.wikipedia.org/wiki/Channel_tunnel mukaan "in 1985 prices, £4650 million". House of Commonsin hintaindeksitaulukon mukaan indeksi on ollut 373.2 (1985), 497.5 (1990) ja 927.9 (2011).

Tuosta äkkiseltään laskien on hinta ollut vuoden 1990 rahassa 6,2 mrd puntaa, ja ~nykyrahassa (2011) 11,6 mrd puntaa eli noin 15 miljardia euroa.

Possumin "vajaa 6 miljardia" on aika hulppea aliarvio.

Piti lisätä että tuo projektihan meni 80% yli budjetin aivan poliittisista syistä koska Britannia-Ranska. Nykyään noita tunneleita tehdään ympäri maailmaa ihan rutiinilla - kustannukset laskeneet huomattavasti. mm. New Yorkin alle rakentavat 97km tunnelia http://en.wikipedia.org/wiki/New_York_City_Water_Tunnel_No._3

http://en.wikipedia.org/wiki/Tunnel_boring_machine

AjatusRikollinen

Al Stubbido: "Tehdään tästä rasistinen maa". https://www.youtube.com/watch?v=hIYTHG9qxmc

Swen OF Sweden

Vaasa-uumajan matka kestää laivalla neljä tuntia ja olen käyttänyt sitä useasti.
Oma toiveeni olisi, että reitille tulisi nopeampi uudempi laiva ja satamien paikkaa voisi myös harkita uudestaan.
Pizzakeisari aikoinaan piti niin kalliita lipun hintoja matkalle, että monet ruotsinsuomalaiset lopettivat kokonaan ostosmatkat suomeen.
Sitkeästi monet ruosut luulevat matkan olevan vielä yhtä kallista kuin pizzakeisarin aikoina.(Harmi)

Suosittelen kuitenkin reitin käyttämistä. Hinta on kohtuullinen nykyisin ja ruotsissa lomailu on huomattavasti edullisempaa kuin suomessa.
Halpoja kirpputoreja löytyy joka pikkukylästä, josta tekee todellisia löytöjä uskomattoman edulliseen hintaan!!!
Useat suomalaiset antiikkikauppiaat tuovat suurimman osan tuotteistaan ruotsista, joten älä maksa liikoja, vaan hae tavara itse suoraan ruotsista.
https://www.youtube.com/watch?v=hNWu4FFoUj4

"Ei valheet mene ohi sillä et ne unohdetaan"
  -Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

Svensk Polis: https://www.youtube.com/shorts/eyOT0wOcD5U

Sour-One

Quote from: jmk on 23.07.2014, 23:22:28
Quote from: Sour-One on 23.07.2014, 22:45:23
Kanaalin tunneli maksoi 10 miljardia puntaa. Ja tämä siis vuonna 1990. Rahan arvo oli hieman toinen silloin vai mitä?

Pitipä oikein tsekata. Engl. wikipedian https://en.wikipedia.org/wiki/Channel_tunnel mukaan "in 1985 prices, £4650 million". House of Commonsin hintaindeksitaulukon mukaan indeksi on ollut 373.2 (1985), 497.5 (1990) ja 927.9 (2011).

Tuosta äkkiseltään laskien on hinta ollut vuoden 1990 rahassa 6,2 mrd puntaa, ja ~nykyrahassa (2011) 11,6 mrd puntaa eli noin 15 miljardia euroa.

Possumin "vajaa 6 miljardia" on aika hulppea aliarvio.

Okei. Wiki väitti, että 10 miljardia puntaa. Itse jäin siihen käsitykseen, että tämä vuoden 1990 rahassa.

Ajattelija2008

Quote from: Possumi on 23.07.2014, 15:55:42
Juutinrauman silti (n. 5,8 miljardia USD@2001) maksetaan takaisin siltatulleilla vuoteen 2035 mennessä. Tosin sillan käyttäjiäkin on kymmeniä miljoonia vuosittain.

http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%98resund_Bridge#Toll_charge

Selvä, eli yli 3 miljardin euron merisilta, Öresund-silta, on olemassa. Ajattelin, että Kiinan silta maailman pisimpänä olisi myös kallein.

Joka tapauksessa on turha kuvitella, että Merenkurkussa olisi tarpeeksi liikennettä kattamaan sillan kustannukset.

-PPT-

Jos sillan molemmissa päissä olisi jokin miljoonakaupunki niin moinen idea saattaisi ollakin kannattava mutta nykytodellisuudessa silkkaa haihattelua.

Rubiikinkuutio

Quote from: Possumi on 24.07.2014, 00:18:04

Nykyään noita tunneleita tehdään ympäri maailmaa ihan rutiinilla - kustannukset laskeneet huomattavasti. mm. New Yorkin alle rakentavat 97km tunnelia http://en.wikipedia.org/wiki/New_York_City_Water_Tunnel_No._3

Onko tuollainen tunneli vertailukelpoinen kustannuksiltaan?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

jmk

Quote from: Rubiikinkuutio on 24.07.2014, 09:04:54
Onko tuollainen tunneli vertailukelpoinen kustannuksiltaan?

No ei varmasti ole. Juomavesitunneli vs. henkilöliikenetunneli...

Possumi

Quote from: jmk on 24.07.2014, 09:23:56
Quote from: Rubiikinkuutio on 24.07.2014, 09:04:54
Onko tuollainen tunneli vertailukelpoinen kustannuksiltaan?

No ei varmasti ole. Juomavesitunneli vs. henkilöliikenetunneli...

"no ei varmasti ole"  :facepalm:  tunneli on tunneli - rakenteeltaan ja rakennustekniikaltaan lähes täysin identtinen - toiseen tulee miljoonia kuutioita juomavettä - toiseen vähän asfalttia, katuvalot ja ilmastointi.

Topi Junkkari

Quote from: -PPT- on 24.07.2014, 08:07:30
Jos sillan molemmissa päissä olisi jokin miljoonakaupunki niin moinen idea saattaisi ollakin kannattava mutta nykytodellisuudessa silkkaa haihattelua.

Kun molempiin päihin on saatu asutettua miljoonittain Afrikan ja Lähi-idän tuliaisia, niin siellähän ne miljoonakaupungit sitten ovat.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Ajattelija2008

Quote from: Possumi on 24.07.2014, 09:55:04
Quote from: jmk on 24.07.2014, 09:23:56
Quote from: Rubiikinkuutio on 24.07.2014, 09:04:54
Onko tuollainen tunneli vertailukelpoinen kustannuksiltaan?

No ei varmasti ole. Juomavesitunneli vs. henkilöliikenetunneli...

"no ei varmasti ole"  :facepalm:  tunneli on tunneli - rakenteeltaan ja rakennustekniikaltaan lähes täysin identtinen - toiseen tulee miljoonia kuutioita juomavettä - toiseen vähän asfalttia, katuvalot ja ilmastointi.

Veikkaisin, että louhintakustannukset ovat vain murto-osa rautatie- tai autotunnelin kustannuksista. Turvallisuus ainakin maksaa.

Sour-One

Quote from: Possumi on 24.07.2014, 09:55:04
Quote from: jmk on 24.07.2014, 09:23:56
Quote from: Rubiikinkuutio on 24.07.2014, 09:04:54
Onko tuollainen tunneli vertailukelpoinen kustannuksiltaan?

No ei varmasti ole. Juomavesitunneli vs. henkilöliikenetunneli...

"no ei varmasti ole"  :facepalm:  tunneli on tunneli - rakenteeltaan ja rakennustekniikaltaan lähes täysin identtinen - toiseen tulee miljoonia kuutioita juomavettä - toiseen vähän asfalttia, katuvalot ja ilmastointi.

No joo. Mietitääs kuitenkin hetki asiaa...

Tunneli, jossa virtaa juomavesi, vaikkapa Päijänne-tunneli, ei tarvitse tarvitse likikään miettiä samalla lailla vesitiiveyttä kuin tunnelissa, jossa on henkilöliikennettä.

Toisekseen henkilöliikennetunnelissa lujitukset ovat huomattavasti massiivisemmat kuin juomavesitunnelissa.

Juomavesitunnelissa ei tarvitse olla hätäpelastrautumista varten tunnelia, vai mitä?

Asfalttia? Eikös ollutkaan rautatie suunnitteilla sinne helsinki- tallinnatunneliin?

6 miljardia dollaria on muuten 4,5 miljardia euroa nykykurssilla.

Jaq sanoipa vilach mitä tahansa, niin junaliikennettä varten tarvitaan 2 tunnelia (+ se pelastautumistunneli).

Tuosta linkistä ei selvinnyt, onko kyseistä tunnelia päästy louhimaan useamman ajotunneliyhteyden kautta. Helsinki - Tallinna tunnelia voitaisiin louhia vain yksiperälouhintana molemmista päistä.

10 miljardia on hyvin varovainen arvio hankkeen kustannuksista.