News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Suomen ja Ruotsin välille halutaan 50 km pitkä silta

Started by Saippuakupla, 22.07.2014, 14:56:35

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

QuoteSuomen ja Ruotsin välille halutaan 50 km pitkä ja 3 miljardia euroa maksava silta - Professori Ilkalle: "Hyöty ja kustannukset tulee selvittää"

Aalto-yliopiston emeritusprofessori Antti Talvitie ehdottaa siltayhteyttä Vaasasta Uumajaan, kertoo Ilkka.

Siltayhteys kulkisi Raippaluodon kautta. Avomeriosuudesta tulisi noin 50 kilometriä pitkä. Sille rakennettaisiin tekosaaria, joihin tulisi tuulivoimaloita. Meren syvimmissä kohdissa tieyhteys kulkisi merenpinnan alla.

"Tämän hankkeen hyöty ja kustannukset tulee selvittää", vaatii Talvitie Ilkassa.

Talvitie toimii myös Maailmanpankin liikenneasiantuntijana. Talvitie arvioi siltahankkeen hinnaksi peräti kolme miljardia euroa, mutta uskoo sen kannattavan silti.

Merenkurkun siltayhteys ei ole uusi ajatus, sillä Finnish Consulting Group julkaisi jo vuonna 2009 tutkimuksen, jossa selvitettiin hankkeen hyötyjä ja kustannuksia.

[...]

Linkki

Igor

seinä olisi hyödyllisempi, vaikkapa samanlainen joka löytyy Israel-Gaza rajalta.

Tabula Rasa

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

törö

Ruotsin kehityssuunnasta päätellen nyt kannattaisi mieluummin hankkia jotain merirosvojen varalle.

Rändöm

Voi olla, että ennemmin tai myöhemmin jopa 50 km pitkä merimiinojen rintama Suomen ja Ruotsin välille tulisi enemmän tarpeeseen kuin tämä ehdotettu silta.

EL SID

Otin asian esille jo tuossa ketjussa, missä ehdotettiin tunnelia helsingin ja tallinnan välille

http://hommaforum.org/index.php?topic=92747.30

ja silloin ehdotettiin, että anataisin maannousun hoitaa hommaan itsestään...  ;)

Kafir Sikakoira

Sinne vaan työttömät kantamaan kiviä meren jäälle niin saadaan tekosaaret päivärahan hinnalla.

Oami

Näppärä kapistus jälleen tuo passiivi. "halutaan" tarkoittaa samaa kuin "on olemassa ainakin yksi henkilö joka haluaa", eli Suomen tapauksessa "ainakin 0,00002 % suomalaisista haluaa".

Tosin artikkelin mukaan professori ei ehdota sillan rakentamista vaan vasta kustannusten selvittämistä. Artikkeli tarjoaa linkin Ilkkaan, ei kuitenkaan itse asiaa käsittelevään artikkeliin vaan pääsivulle, eikä pääsivu sisällä tätä kirjoitettaessa lainkaan sanaa "silta". Kaikin puolin siis tökeröä journalismia.

Itse asiaan - jaa, olisi se varmaan kiva, mutta näin perstuntumalta en usko kannattavuuteen. Tärkeämpi yhteys voisi olla Ahvenanmaan kautta, se on toki vielä pitempi eli kalliimpi mutta myös liikenteellisesti keskeisempi. Siitä voi tulla tärkeämpikin siinä vaiheessa kun kallistuva öljy alkaa tarpeeksi hankaloittaa laivaliikennettä.

Niin tai näin, en pidä kumpaakaan ihan tämän enkä ehkä seuraavankaan vuosikymmenen asiana.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Golimar

Kas kun ei tunnelia Suomen ja Afrikan välille. Minä en ole ainakaan hyväksynyt tuon pöllön nimitystä professoriksi ja pikemminkin tuntuu että se olisi parempi poijun äänimerkki kuin professori, ainakin järkensä puolesta.

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ajattelija2008

#10
Quote from: EL SID on 22.07.2014, 16:30:21
Otin asian esille jo tuossa ketjussa, missä ehdotettiin tunnelia helsingin ja tallinnan välille

http://hommaforum.org/index.php?topic=92747.30

ja silloin ehdotettiin, että anataisin maannousun hoitaa hommaan itsestään...  ;)

Seuraava jääkausi on alkamassa. Jääkausi pudottaa merenpintaa jopa 120 metriä. Lisäksi Merenkurkussa maa nousee metrin vuosisadassa. Voimme todeta, että Merenkurkussa on maayhteys jo parin tuhannen vuoden kuluttua ilman siltaakin.

Helsingistä Tallinnaan pääsee tietä pitkin seuraavan jääkauden huippukohdassa ehkä 50 000 vuoden kuluttua.

Tuolla sanotaan näin:
http://www.geofoorumi.fi/retkella/maakohoaa.html
QuotePerämerestä muodostuu sisäjärvi 2 000 vuoden kuluessa, kun Merenkurkun kohdalla noin 20 metrin syvyydellä oleva kynnys nousee merenpinnan yläpuolelle. Kaikki nykyiset Perämeren rannikkokaupungit jäävät sisämaahan.

orientexpressen

Maksaisi siis noin saman verran kuin Helsingin seudun turhakkeet Länsimetro Ruoholahti-Kivenlahti ja Pisararata yhteensä (miinus se, että osan rahoituksesta saisi Ruotsista). Tuota voisi periaatteessa kannattaakin...
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Ajattelija2008

#12
Quote from: orientexpressen on 22.07.2014, 18:37:53
Maksaisi siis noin saman verran kuin Helsingin seudun turhakkeet Länsimetro Ruoholahti-Kivenlahti ja Pisararata yhteensä (miinus se, että osan rahoituksesta saisi Ruotsista). Tuota voisi periaatteessa kannattaakin...

Maailmassa ei taida olla yhtään noin massiivista siltaa? Voi suoralta kädeltä sanoa, että projekti on kannattamaton. Lauttaliikenne hoitaa saman paljon halvemmalla.

Mutta jo 1000 vuoden kuluttua yhteyden rakentaminen voisi olla melko halpa maantäyttöurakka. Ehkä silloin se on kannattava. Perämerestä tulisi järvi jo 1000 vuoden kuluttua.

orientexpressen

Quote from: Ajattelija2008 on 22.07.2014, 18:49:00
Maailmassa ei taida olla yhtään noin massiivista siltaa? Voi suoralta kädeltä sanoa, että projekti on kannattamaton. Lauttaliikenne hoitaa saman paljon halvemmalla.

Mutta jo 1000 vuoden kuluttua yhteyden rakentaminen voisi olla melko halpa maantäyttöurakka. Ehkä silloin se on kannattava. Perämerestä tulisi järvi jo 1000 vuoden kuluttua.

Ei kai siltaa tarvitsisi koko matkalle rakentaa? Nytkin jos katsoo merikorttia, niin melkein koko Merenkurkku on syvyydeltään alle 10 metriä, mihin penkereen tekeminen ei olisi kovin kummoinen juttu. Ainoa syvempi kohta Raippaluodon ja Holmönin saaren välillä on kapea laivaväylä Ruotsin puolella rajaa, mista laivat kulkevat Perämeren puolelle. Ennemminkin sillan (tai tunnelin) pituus olisi jotain luokkaa 5-10 kilometriä sen laivaväylän kohdalla.

Jos kartalta mittaa, niin etäisyys Valassaarilta (Valassaarten ja Raippaluodon Björkön välillä meren syvyys on pääasiassa vain alle 5 metriä) Ruotsin puolen Holmögaddille on 23 km.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Sour-One

Quote from: EL SID on 22.07.2014, 16:30:21
Otin asian esille jo tuossa ketjussa, missä ehdotettiin tunnelia helsingin ja tallinnan välille

http://hommaforum.org/index.php?topic=92747.30

ja silloin ehdotettiin, että anataisin maannousun hoitaa hommaan itsestään...  ;)

Helsinki - Tallinna välille paras ratkaisu on umpitunneli. Eli kaikkea typerää voidaan ehdotella ja selvitellä. Sen jälkeen vähin äänin luopua niistä.

Eino P. Keravalta

Mihin sitä siltaa muka tarvitaan, kun peräti Afrikastakin saakka väki tulee Suomeen aivan vaivatta, jopa pikkulapset yksinään.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Sour-One

Jopa Jäämeren radassa on jotain järjen hitusia verrattuna Helsinki - Tallinna tunneliin ja tähän siltahankkeeseen verrattuna.

vainukoira

Kuinkahan paljon on Perämereen laskevien jokien virtaama?

On melko helppoa rakentaa tuohon 80 metriä korkea pato, tai ihan miten korkea vaan ja valuttaa vettä turbiinien läpi. Ruotsalaisia voi harmittaa jokiinsa alle 80 metrin korkeudelle rakennetut voimalat, ja oululaisia lievä meren, eikun järven pinnan nousu, mutta tarviikos niiltä mitään kysellä. Vaikka tuossa jää muutama jokivoimala veden alle, saadaan kuitenkin Perämeren pinta-alan sekä hyödyntämättömän valuma-alueen verran sadevettä pyörittämään myllyjä. Nyt se humahtaa suoraan mereen. Kuinka paljon siellä sataa vuosittain?

Voitais muuten padota koko Pohjanmaa. Nykyään siellä on vettä vaan keväisin pellolla. Jatkossa olis sitten ympäri vuoden. Ranta-Hurrit varmasti kannattaa, nehän viihtyy vesillä. Voivat sitten samantien seilata Ruotsiin rasismia pakoon.

Penkereisiin tarvittava maa-aineis saadaan itärajalta. Sinne louhitaan reilu tuhat kilometriä pitkä, kaksi kilometriä leveä ja 40 metriä syvä Itä-itämeri. Sitten joku voi rakentaa sinnekin jotain siltaa, pengertä ja voimalaa.

Sitruunamelissa

Miten yhden miehen utopistisesta ja hyödyttömästä haluamisesta voi saada aikaan yleistävän sanamuodon "halutaan"? Ai, Ruotsikin on kiinnostunut. No, Ruotsi voi sen hankkeen sitten toteuttaa ja maksaa, jos se kerran on Ruotsille tärkeä väylä Suomeen ja Venäjälle. Suomelle se tuskin on kovin kannattava hanke, mutta ehkä siihen voi suostua jos rahoitus järjestyy siltä kiinnostuneelta osapuolelta. Epäilen kuitenkin, että Ruotsin kiinnostus lopahtaa, jos Suomi ei suostu olemaan jälleen kerran hölmölandia ja päämaksaja.
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

Nanfung

QuoteTärkeämpi yhteys voisi olla Ahvenanmaan kautta, se on toki vielä pitempi eli kalliimpi mutta myös liikenteellisesti keskeisempi.


Mainio idea, silta olisi todellinen piristysruiske Maarianhaminan rautatieasemalle?
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

Sour-One

Quote from: Nanfung on 22.07.2014, 22:00:50
QuoteTärkeämpi yhteys voisi olla Ahvenanmaan kautta, se on toki vielä pitempi eli kalliimpi mutta myös liikenteellisesti keskeisempi.


Mainio idea, silta olisi todellinen piristysruiske Maarianhaminan rautatieasemalle?

Suorastaan erinomainen. Tälläkin voinee tienata?

Oami

Vertailun vuoksi mainittakoon, että Juutinrauman silta avattiin 2000 ja sen arvioidaan tulevan maksetuksi 2035. Sitten voidaan vertailla Kööpenhaminan ja Malmön sekä toisaalta Vaasan ja Uumajan kokoja. Samoin voidaan huomioida että näiden etäisyyksissä on karkeasti arvioiden viisinkertainen ero (vaikka silta ei pitkä olisikaan, niin Juutinrauman silta alkaa taajama-alueen reunasta ja päättyy taajama-alueen reunaan, siinä missä Merenkurkun silta yhdistäisi toisiinsa kaksi luonnonsuojelualuetta - kummastakin päästä kaupunkiin olisi vielä kymmeniä kilometrejä). Ja merkittävä osa Juutinrauman sillan käytöstä on pendelöintiä.

Toki Merenkurkun silta olisi rakenteellisesti kevyempi (yksi ajorata riittäisi) mutta silti saa tuosta vähän osviittaa.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

sivullinen.

Kevyt kelluva lautasilta Ruotsiin on ollut pitkään jo mielessäni. Juutit maksakoon itsensä kipeiksi roikkuvista betonisilloistaan. Meille riittää ponttooneilla pinnan yläpuolella pidettävä halpa ja ympäristöystävällinen nikkarointi. Jos se ruuhkautuu, voidaan harkita betonista.

Oikeastaan Vaasasta on jo olemassa silta Ruotsiin -- tai ainakin "kevyt Ruotsiin". Sitä kutsutaan Raippaluodon sillaksi. Sen hankki ministeri Norrback (rkp.) puolentoistatuhannen lossiyhteydellä riivatun pelastukseksi. Hintaa tuli 150 miljoonaa markkaa eli 100 000 markkaa pelastettua kohden. Ei hirveän kallis, mutta ei halpakaan, eikä ensimmäinen kerta kuin siltarumpupoliitikko ostaa ääniä yhteisestä kassasta otetuilla rahoilla.

Näyttää tämä "Merenkurkun silta" olevan kestopuheenaihe Vaasassa.

http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=1549.0
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Ari-Lee

Ilmasillatkin halutaan katkaista koska rajarikolliset. Ja edelleen hatulla kerätään lastensairaalalle rahaa.

Ehdotan että kehitysapu tulee lopettaa kokonaan. Sitten meillä on varaa siltoihin, tunneleihin ja sairaaloihin. Ai ei käy? Ok.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ajattelija2008

#24
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2009748/That-bridge-far-Worlds-longest-sea-bridge-opens-traffic-China--hold-title-years.html
Kiinassa on noin 40 km pitkä silta meren yli. Hinnaksi on arvioitu 1.5 miljardia dollaria.

Merenkurkun silta olisi siis luultavasti maailman kallein merisilta. Ihme jos hanke olisi kannattava.

Jaska Pankkaaja

Silta itsessään olisi tietenkin aika älytön investointi ja taatusti kannattamaton mutta toimi jälleen mainiona asioiden suhteellistajana: valtion vuotuisella syömävelalla jolla rahoitetaan virkaloisten suojatyökeskukset, mamutus ja EU jäsenmaksut voisi rakentaa KOLME (3) maailman pisintä siltaa joka jeesuksen vuosi !  :o

Yhden ainoan vuoden syömavelalla syntyisi siis sekä tunneli Viroon että tuo silta vaikka budjetti vähän paukkuisikin!

Murto-osalla tuosta summasta saataisiin puolustusvoimien kalustoasiat ja koulutus kuntoon, siis uskottavaan kuntoon, kuten me putinistit yleensä haluamme. Ei tarvittaisi vakuutuksia, takuutuksia, solidaarisuuksia, arvoyhteisöä eikä varsinkaan helvetin suuria jäsenmaksuja ja Suomen etujen vastaisia määräyksiä.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Nanfung

QuoteMerenkurkun silta olisi siis luultavasti maailman kallein merisilta. Ihme jos hanke olisi kannattava.


Tuskin tässä on rahasta kysymys, vaan siitä, että soutaminen on liian rasittavaa?
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

Alapo

Ainoa jota siltä oikeasti hyödyttäisi olisi raskas liikenne Suomesta Ruotsiin päin. Ruotsi kun on aikamoisen rautatien rakentanut pohjoisesta etelään niin ei Ruotsalaisia ihan hirveästi tuo silta hyödytä. Onhan Vaasa-Uumaja silta aika utopiaa, kun sitä ei oikeasti tarvitse, mutta se haluttaisiin. Vähän sellainen Bonk-tulee mieleen, oikeastaan tarpeeton, mutta olevinaan tarpeellinen.


dothefake

Minusta tärkeintä olisi rakentaa ensin hissi kuuhun.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Marija

Tuosta ehdotuksesta tuskin ilahtuvat myöskään ruotsalaiset kunnon kansalaiset. Ehkäpä ruotsidemokraatit jo esittävätkin välikysymyksiään, ainakin kaduillaan (jos sinne uskaltautuvat).

Rikolliset, terroristit ja suomalaiset juopot ravaisivat siltaa pitkin mennen tullen: uus-"ruotsalaisilla" pommit taskuissaan, suomalaisilla viinakottikärryt ja nyrkit, uus-"suomalaisilla" pommit, aitoruotsalaisilla satenkaarikaulaliinat. Uus-evankeliumin julistusta molemminpuolin lahtea.