News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Mistä vähemmistöjen opintomenestys Briteissä johtuu?

Started by Hauki, 06.07.2009, 17:39:58

Previous topic - Next topic

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Kari Kinnunen on 12.07.2009, 02:57:56Asiaa on vaikea selittää ihmiselle jonka mielestä autonkuljettajan duuni on hanttihommaa. Hanttihommaapa vaikka E-luokan lisenssi ja tule sitten puhumaan. Taikka touhua itsellesi ammattiajolupa ja tule sitten kertomaan kuinka hanttihommaa kuskien duuni on.

Rekkakuskiksi minusta ei olisi, sillä henkilöautonkin näpeissä pitämisessä on täysi työ. Rekkakuskin ammatin houkuttelevuudesta kertoo minulle kuitenkin kaiken oleellisen se, kun katsoo heidän ruokavalioitaan ja mahojaan. Se on aika karua nähtävää.

Kari Kinnunen

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 12.07.2009, 03:11:55
Rekkakuskiksi minusta ei olisi, sillä henkilöautonkin näpeissä pitämisessä on täysi työ. Rekkakuskin ammatin houkuttelevuudesta kertoo minulle kuitenkin kaiken oleellisen se, kun katsoo heidän ruokavalioitaan ja mahojaan. Se on aika karua nähtävää.

Minä olen aikoinaan vaihtanut kottaraisen pönttöön tuijottelun tuulilasin läpi tuijotteluun. Rekkakuskit on... niin rekkakuskeja. Itse olen ylpeä voidessani sanoa että olen rekkakuski.

Tosin pian on edessäni koe ja jos sen läpäisen olen myös taksikuski, kuten vaimoni. Kiitoksia että arvostat ammattikuntaamme.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Kari Kinnunen on 12.07.2009, 03:20:42Itse olen ylpeä voidessani sanoa että olen rekkakuski.

Minulta tuo ei onnistuisi, sillä ko. ammatista saisin kuunnella kavereilta vittuilua ihan yhtä paljon kuin nykyisestä duunistani, ja päälle tulisi vielä ne samat saarnat, että "eikö susta tunnu siltä, että sun aivot menee hukkaan?"

QuoteTosin pian on edessäni koe ja jos sen läpäisen olen myös taksikuski, kuten vaimoni. Kiitoksia että arvostat ammattikuntaamme.

No nämä ammattien arvostukset eivät noin keskimäärin ole mitään minun henkilökohtaisia mielipiteitäni, vaan aika yleislänsimaisia juttuja.

Suurkirjoitus

Quote from: Veli on 11.07.2009, 22:37:07
Quote from: far angst on 11.07.2009, 22:23:18
Kaikki oppimiseen johtavaa on opiskelua.

Eikä ole. Opiskeleminen on sitä kun luetaan koulussa kirjoja.

Tuossa on minun nähdäkseni se harhakäsitys, että yliopisto-opiskelu olisi vain kirjojen ulkolukua. Voin tietysti itse puhua vain matematiikan (ja jossainmäärin tietojenkäsittelyn) opiskelusta, mutta kuitenkin... Kun luin matematiikan yliopistokurssin monistetta, en ulkolukenut sitä, vaan "märehdin" mielessäni siinä kuvattuja (minulle) uusia matemaattisia käsitteitä, matemaattisia rakenteita ja niitä koskevia todistuksia. Eräällä tavalla aivoni hahmottivat kuvatusta rakenteesta mallin, ja tämä hahmottaminen tapahtui eräänlaisen yritys/erehdys-oppimisprosessin kautta. Vähitellen opin näkemään asioiden välillä juuri oikeanlaiset yhteydet, kun aivoni kokeilivat uusia yhteyksiä ja hylkäsivät ne "yhteyskokeilut", jotka eivät käyneet yksiin monisteessa annetun kuvan kanssa.

Parhaiten esimerkiksi tämä konkretisoituu siinä, kun opin jonkin tietyn todistuksen ulkoa. Tämä oppiminen ei perustunut puhtaaseen ulkolukuun niin, että olisin opetellut monisteessa esitetetyn todistuksen rivi riviltä, vaan opin näkemään todistuksen oleelliset ideat, jolloin niiden muistamisen kautta ne pystyi "avaamaan" täydelliseksi täsmälliseksi todistukseksi.

Tietysti matematiikka on paljolti eri asia kuin jokin humanistipuoli, mutta uskon kyllä, että myös siellä on tenttiin luettaessa kyettävä erottamaan oleellinen epäoleellisesta, sillä ei niitä tenttikirjoja juuri kukaan pysty ulkoaopettelemaan.

Puistokemisti

Quote from: Suurkirjoitus on 12.07.2009, 03:45:43
Quote from: Veli on 11.07.2009, 22:37:07
Quote from: far angst on 11.07.2009, 22:23:18
Kaikki oppimiseen johtavaa on opiskelua.

Eikä ole. Opiskeleminen on sitä kun luetaan koulussa kirjoja.

Tuossa on minun nähdäkseni se harhakäsitys, että yliopisto-opiskelu olisi vain kirjojen ulkolukua. Voin tietysti itse puhua vain matematiikan (ja jossainmäärin tietojenkäsittelyn) opiskelusta, mutta kuitenkin... Kun luin matematiikan yliopistokurssin monistetta, en ulkolukenut sitä, vaan "märehdin" mielessäni siinä kuvattuja (minulle) uusia matemaattisia käsitteitä, matemaattisia rakenteita ja niitä koskevia todistuksia. Eräällä tavalla aivoni hahmottivat kuvatusta rakenteesta mallin, ja tämä hahmottaminen tapahtui eräänlaisen yritys/erehdys-oppimisprosessin kautta. Vähitellen opin näkemään asioiden välillä juuri oikeanlaiset yhteydet, kun aivoni kokeilivat uusia yhteyksiä ja hylkäsivät ne "yhteyskokeilut", jotka eivät käyneet yksiin monisteessa annetun kuvan kanssa.

Parhaiten esimerkiksi tämä konkretisoituu siinä, kun opin jonkin tietyn todistuksen ulkoa. Tämä oppiminen ei perustunut puhtaaseen ulkolukuun niin, että olisin opetellut monisteessa esitetetyn todistuksen rivi riviltä, vaan opin näkemään todistuksen oleelliset ideat, jolloin niiden muistamisen kautta ne pystyi "avaamaan" täydelliseksi täsmälliseksi todistukseksi.

Tietysti matematiikka on paljolti eri asia kuin jokin humanistipuoli, mutta uskon kyllä, että myös siellä on tenttiin luettaessa kyettävä erottamaan oleellinen epäoleellisesta, sillä ei niitä tenttikirjoja juuri kukaan pysty ulkoaopettelemaan.


Tulkitsemalla tiukasti tuota määritelmää voisi melkein sanoa, että tekniikkaa ei opiskella ollenkaan. Kyllähän tietysti jonkin verran kirjoja ja artikkeleita joutuu lueskelemaan, mutta hyvin suuri osa (usein ne kaikkein aikaa vievimmät asiat) on jotain muuta kuin "kirjojen lukemista".

Toivottavasti KELA ei kuule tästä uudesta opiskelun määritelmästä. Lähtee meinaan vielä tuet kun ei ole tullut viimeaikoina juuri kirjoja luettua vaan pääasiassa tehtyä "kokeellista työtä", laskemista, kirjoittamista sekä jonkin verran mallintamista. Helmikuussa joutui etsimään ja kahlaamaan läpi ikävän pinon artikkeleita, mutta sillä tuskin koko kevään tukia vielä heltiää.   

plazmat

Yhdysvaltojen etnisten ryhmien opinto- ja työmenestystä on tutkittu ja tilastoitu vuosikymmenien ajan. Tilastot osoittavat, että aasialainen vähemmistö menestyy opinnoissaan parhaiten, valkoinen enemmistö seuraavaksi parhaiten, ja mustat sekä latinot ja intiaanit heikoimmin. Seuraavassa on koottua tietoa asiasta.


1. Mustat lapset joutuvat useammin erityisopetukseen kuin valkoiset.

An article appeared recently in a local newspaper discussing the overrepresentation of black children in special Ed classes. This has been an ongoing situation for many years and has resulted in lower incomes and socio-economic status for many black males.

Black students are not being placed in special Ed more than other races because they are being discriminated against. They are being placed there because many have abysmally low skills, learning disabilities and behavioral dysfunctions which are often a result of low self esteem brought on by their academic "failure."

http://teachers.net/gazette/MAR01/biase.html


2. Mustat keskeyttävät High School -opinnot useammin kuin valkoiset.

The national graduation rate for the class of 1998 was 71%. For white students the rate was 78%, while it was 56% for African-American students and 54% for Latino students.

http://www.manhattan-institute.org/html/cr_baeo.htm


3. Mustat keskeyttävät useammin College-opiskelut ja valmistuvat huonommilla arvosanoilla.

In 2003 80% of all African Americans age 25 and older attained a high school degree, only 5% below the rate of White Americans, and 44.7% attended college compared to 52.9% of White Americans (U.S. Census Bureau, 2004).

However, despite the fact that African Americans are more likely than ever to earn high school degrees and attend college, they continue to be far less likely than White Americans to attain college degrees. This continued disparity between the educational attainment of Black and White Americans can be blamed, in part, on the significantly higher attrition rates experienced by African American college students. Recent statistics have indicated that only 40% of African American students who begin college graduate compared to over 61% of White students ("The Remarkable and Steady," 2004).

The college retention gap between White and Black students becomes even greater when focusing solely on the vast numbers of students enrolled in predominantly White institutions (PWIs). Additionally, Black students who graduate from PWIs tend to have substantially lower grade point averages than White students (Bowen & Bok, 1998).

http://counselingoutfitters.com/vistas/vistas06/vistas06.21.pdf


4. Mustat saavat huonompia tuloksia älykkyystesteissä kun aasialaiset ja valkoiset.

East Asians typically earn higher IQ scores than white Americans, especially in the verbal intelligence areas. African-Americans typically earn IQ scores one full standard deviation below those of white Americans. The IQ difference between African-Americans and whites remains at all levels of socioeconomic status (SES), and is even more pronounced at higher levels of SES. Recent narrowing of the average IQ gap between black and white Americans (about 3 IQ points) is attributed to a lessening of low black scores and not an overall improvement in black scores on average.

http://www.indiana.edu/~intell/bellcurve.shtml


5. Mustia luonnontieteellisten alojen tohtoreita valmistuu hyvin vähän. Suurin osa mustista tohtoreista valmistuu opetusalalle.

Major Shortfalls in the Natural Sciences

There continue to be wide differences among blacks and whites in terms of the academic fields in which they earn doctorates. For instance, 41.3 percent of all doctorates awarded to African Americans in 2004 were in the field of education. In contrast, only 19.1 percent of doctorates earned by whites were in this field. This large percentage of all African-American doctorates in the field of education has been the case for decades with only minor fluctuations.

Arthur Levine, president of the Teachers College at Columbia University, has proposed that these Ed.D. degrees should be abolished and be replaced with a master's degree in educational administration. He believes that people who aspire to be school superintendents or college administrators are wasting their time doing a research dissertation on a topic that will have little or no bearing on the job that they plan to hold. Should the Levine view prevail, the black percentage of all doctoral awards would fall dramatically. If we eliminate educational doctorates from the 2004 statistics, we find that blacks earned only 5.2 percent of all doctorates in fields other than education.

Whites are far more likely than blacks to earn doctorates in the natural sciences. In 2004 nearly 12 percent of doctorates awarded to whites were in the physical sciences. This is nearly triple the percentage for African Americans, which stood at 4.1 percent in 2004. The percentage of all black doctorates that were awarded in the natural sciences has been declining in recent years.

The very large racial Ph.D. gap in the natural sciences is striking when we examine black Ph.D. awards in specific disciplines. For example, not a single African American earned a Ph.D. in astronomy or astrophysics in 2004. In all there were 165 Ph.D.s awarded in these fields. African Americans earned only 10 doctorates in mathematics. This was only 0.9 percent of all doctorates awarded in the field.

A major weakness is that blacks earned 13, or about 1 percent, of the nearly 1,200 doctorates in physics. In computer science, blacks won 0.7 percent of all Ph.D. awards. In the atmospheric sciences, less than 1 percent of all doctorates went to blacks. In chemistry, only 2.3 percent of Ph.D.s went to blacks. In the earth sciences such as geology, oceanography, and the atmospheric sciences, blacks were 1.3 percent of all doctoral recipients, down from 2.3 percent in 2003. In the ocean and marine sciences, only one of the 190 Ph.D.s in the discipline was awarded to an African American. In 2004, 148 African Americans were awarded a Ph.D. in the biological sciences. But they were only 2.5 percent of all doctorates awarded in the discipline. Black Ph.D. awards in the biological sciences did increase by 37 percent from 2003. That year, blacks were awarded 1.9 percent of all doctorates in the biological sciences.

The field of engineering also shows serious weakness in black doctoral student participation. Blacks also trail whites by a large margin in Ph.D.s in engineering. In 2004, 7.0 percent of all white doctorates were earned in the field of engineering. For African Americans, only 4.5 percent of all their doctorates were in engineering. In 2004 blacks earned a mere 1.6 percent of all engineering Ph.D.s. This was a slight improvement over 2003. The huge shortfall in engineering is serious because engineering is a field in which hundreds of thousands of Americans achieve high-income status and middle to upper social status.

Almost No Awards to Blacks in Some Scientific Fields

A strong indicator of the fact that African Americans as a group continue to avoid most of the natural sciences appears in the statistics for specific disciplines. In 2004, 2,100 doctorates were awarded by universities in the United States in the fields of mathematical statistics, botany, optics physics, human and animal pathology, zoology, astrophysics, geometry, geophysics and seismology, general mathematics, nuclear physics, astronomy, marine sciences, nuclear engineering, polymer and plastics engineering, veterinary medicine, topology, hydrology and water resources, animal nutrition, wildlife/range management, number theory, fisheries science and management, atmospheric dynamics, engineering physics, paleontology, plant physiology, general atmospheric science, mathematical operations research, endocrinology, metallurgical engineering, meteorology, ocean engineering, poultry science, stratigraphy and sedimentation, wood science, polymer physics, acoustics, mineralogy and petrology, bacteriology, logic, ceramics science engineering, animal breeding and genetics, computing theory and practice, and mining and mineral engineering. Not one of these 2,100 doctoral degrees went to an African American.

http://www.jbhe.com/news_views/50_black_doctoraldegrees.html




MW

Quote from: far angst on 11.07.2009, 23:19:01
Quote from: Kari Kinnunen on 11.07.2009, 22:57:52

*snip*

Tämä ilmenee minunkin hommissa. Kuorma-autolla ajokieltoja lätkitään juurikin sinne minne tavaraa pitäisi toimittaa.
Lastauslaitureita suunnitellaan arkkitehdin visioiden perusteella, ei sen mukaan miten ne olisivat käyttökelpoisia.

Esimerkkejä insinöörin/arkkitehdin suunnittelemista asioista, jotka eivät käytännössä toimi löytyy paljon.

Jos haluan saada aikaan tehokkaan kuljetusjärjestelmän, kysyn niiltä, jotka osaavat sen käytännössä.  Sieltä kaikki kokemusperäinen tieto tulee. 

Kyllä. Nykyisessä duunissa suunnittelijana on aivan helvetinmoinen rikkaus ja voimavara (heh), että on aloittanut pajan lattialta, ja vieläkin työskentelee tuotannon kyljessä. Jos epäröi, kysyy. Eikä ne siellä tuotannossa aina oikeassa ole, loppupeleissä.

olhat

Quote from: plazmat on 14.07.2009, 00:55:45
Yhdysvaltojen etnisten ryhmien opinto- ja työmenestystä on tutkittu ja tilastoitu vuosikymmenien ajan. Tilastot osoittavat, että aasialainen vähemmistö menestyy opinnoissaan parhaiten, valkoinen enemmistö seuraavaksi parhaiten, ja mustat sekä latinot ja intiaanit heikoimmin. Seuraavassa on koottua tietoa asiasta.


Major Shortfalls in the Natural Sciences


The field of engineering also shows serious weakness in black doctoral student participation.

Almost No Awards to Blacks in Some Scientific Fields



Mustat joilla on luonnontieteellisiä taipumuksia valitsevat tietysti useimmiten lääketieteen missä on varmat ja korkeat tulot mutta sielläkin heitä on alle puolet mitä heitä pitäisi olla väkilukusuhteen mukaan.

Seuraavassa linkissä (hae teksti "First annual meeting of SBAS") on ryhmäkuvia parista "Black Academic Surgeons" järjestön juhlatapaamisesta.  Ensivilkaisulla taitaisi useimmille katsojille olla vaikeata hahmottaa että kuvissa näkyviä henkilöitä yhdistävä tekijä on musta rotu ;D  Kuvat ovat ehkä haalistuneita.

http://wwwils.nlm.nih.gov/exhibition/aframsurgeons/history.html

Diogenes

>and behavioral dysfunctions which are often a result of low self esteem brought
> on by their academic "failure.

Ylläoleva lause pisti silmään. Sitä viljellään paljon, mutta se on vain yleinen mokutusvalhe. Mustilla on parempi itsetunto kuin valkoisilla. Esim. huonosti matematiikassa pärjäävät mustat pitävät itseään hyvänä matematiikassa, kun taas hyvin pärjääävät valkoiset pitävät itseään keskinkertaisena. Ks. Farronin tekstistä pätkä:

He then goes on to dispel the low self-esteem myth of Blacks. Blacks have far higher self-esteem than Whites, and that attitude has been constant for a very long time. It gets even more absurd: "For example, in 1991, a higher proportion of the students in Washington, DC's public schools answered 'yes' to the statement 'I am good in mathematics' than the students in any state. But Washington, DC's students were the worst in the United States in mathematical ability. North Dakota's students were the best in the United States in math ability, but the proportion of North Dakota's students who said they were good at mathematics was less than 40 percent as high as the proportion of students in Washington, DC. At that time, 96 percent of the students in Washington, DC's public schools were Black or Hispanic; those in North Dakota were nearly all White. North Dakota was thirty-eighth among American states in the amount of money it spent annually per student in its public schools and fortieth in teacher-student ratio. Washington, DC's public schools had a better teacher-student ratio and spent more per student than any state, well over twice as much as North Dakota."

http://home.comcast.net/~neoeugenics/hoax.htm


...copypastasin vielä pari seuraavaa kappaletta, kun oli mielenkiintoista tekstiä:


This data is just amazing considering how low school achievement is constantly attributed to a lack of money provided to minorities' schools. It also shows an additional absurdity that anyone who deals with Blacks very often should be aware of—they will flat out tell you how good they are at almost anything while the facts are so obviously just the opposite. My opinion is that over the last 40 years or so, there has been so much emphasis on building Black children's self-esteem, and many of them go to essentially segregated schools, that they believe they are intelligent. This self assurance has been an ongoing effort in indoctrinating Blacks—"be all you can be" is translated into "you are better at X than others." As they grow up however, this indoctrination turns into bitterness and hate as they blame Whites for their failure to achieve their dreams.

The differences in academic achievement between Blacks and Whites are actually accentuated. Farron states, "Even among holders of bachelor's degrees in fields in which the criteria of grading are nearly completely objective—engineering, physical science, and mathematics—the difference between the average Black and White IQ is 1.1 SD. Differences among holders of university degrees in other subjects (e.g., social sciences, education, business) range from 1.4 to 1.6 SD. The average racial difference for advanced degrees is 1.6. (Two SDs above an average is at the 98th percentile.) This difference means that the average Black American with a post-baccalaureate degree has approximately the same IQ as the average White American with no more than a high school diploma."

Viinankylväjä

Quote from: Advancedisto on 09.07.2009, 03:48:07
Se on silti aika uskomatonta, että naiset pärjäävät opinnoissa yleensä miehiä paremmin. (Siitä huolimatta, että naiset on eräiden tutkimusten mukaan reilut 5 pistettä miehiä tyhmempiä älykkyysosamäärässä)  ;D Suomessa yleensä muijat menee lukioon, saavat parempia numeroitakin kuin jätkät. Me vaan haistamme paskat opiskelulle jossain vaiheessa, kun ei "kiinnosta. (Ainakin osa meistä) Naiset sen sijaan tuppaaavat innokkaasti opiskelemaan. Ei ole hajuakaan mistä se voisi johtua. Ilmeisesti meidän Y-kromosonissa on jokin laiskuusgeeni, jonka takia osa ei vaan "jaksa" satsata ja sitten kaikki menee päin persettä.

Se, että pärjää opinnoissaan, ei kerro mitään älykkyydestä. Jos saat pienellä työllä hyviä numeroita, niin se kertoo jotakin. Lisäksi melko suuri osa näistä naisista hakeutuu lukion jälkeen ammattiin, missä älykkyydestä ei ole hirveästi hyötyä. Sosionomi pärjää hyvällä muistilla ja sosiaalisilla taidoilla, mutta insinöörin täytyy päätellä ja ratkaista ongelmia.

Huippuälykkäitä miehiä tuntuu olevan paljon enemmän kuin naisia, mutta toisaalta miehissä on enemmän "paskasakkia". Luonto arpoo miehille enemmän hajontaa ominaisuuksiin kuin naisille.



Whatsername

Quote from: Timo Hellman on 11.07.2009, 20:43:35
Mikähän Old Englandia vielä pitää koossa? Siellä tuntuu mättävän suurinpiirtein kaikki safkaa myöten. Maali?

En oikeasti tieda! Olen pitkaan miettinyt ihan samaa. Tuntuu, etta taalla ei oikein toimi mikaan yhteiskunnan osa (koulutus on paaosin pain *kirosana*, terveydenhuolto on ongelmissa, poliitikot lapimatia, maahanmuutto ei toimi, julkinen liikenne on mita on, asunnot on kuin joltain 1800-luvulta.. lista on paattymaton.)

Ja sita oon jo pitkaan miettinyt, kun taalla jatkuvasti muutetaan esim opetussuunnitelmia (kun mikaan ei oikeen toimi) niin minka takia ei voida ottaa esimerkkia maista joissa koulutus toimii? Ollaan niin jaarapaisia, etta tehdaan kaikki mahdolliset virheet ja lapset/nuoret joutuvat niista maksamaan.
"I have nothing to declare but my genius" - Oscar Wilde