News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

IL: Ei tienkäyttömaksuille, sanoo Paula Risikko

Started by Sour-One, 16.10.2013, 21:06:02

Previous topic - Next topic

MW

#420
Quote from: Oami on 20.12.2013, 23:31:45
Jos jotain hyvääkin, niin muistutuksena kansalaisaloite: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

En tiedä miksi, mutta tänään on keräyksessä selvästikin päästy vauhtiin. Nimiä on tämän päivän aikana tullut viitisen tuhatta. Jos tahti on tämä, aloitteen käsittelyyn vaadittu määrä saadaan kasaan tämän vuoden puolella.

Ei tämä varmaan Kyllösen päätä käännä (peliin pannun arvovallan määrä on sen verta iso), mutta muutaman muun puolueen täyspäisempi poliitikko voisi jo pari kertaa miettiä, haluaako kyrsiinnyttää äänestäjänsä ihan juuri vaalien alla.

EDIT: ikuturso päihitti 16 sekunnilla...

Kiitos muistutuksesta, työn alla. Kyllösen pään kääntämiseen, millään kiihtyvyydellä, vaaditaankin jo tosi mies.

Taidan tyytyä vain allekirjoitukseen. Mistä näitä Kylläisiä tulee, ollaanko me kansakuntana jotenkin erityisen masokistisia?

Ei korruptiota. Tämä suunnitelmahan on tiettyjen, joskaan ei ääneen lausuttujen, valmisteluun osallistuneiden, demokraattisesti salassa pidettyjen firmojen märkä uni. Ja gestapo tykkää kanssa, peukku!

Olisivat nyt vaan tyytyväisiä siihen, että kauhia polttoainesaastutus vähenee, ja maailma pelastuu.

Mutta ei. :( Tarkoitus olikin vaan kasvattaa syöttiläiden lompsaa, kauniista sanoista huolimatta.

CaptainNuiva

Hyvä että kommunisti-Kyllönen aloitti tuon vihjailevan, poliittiseen tyyliinsä kuuluvan uhkailun joka ei perustu mihinkään muuhun kuin egoonsa.
Ajattelin nimittäin vetkutella tuon allekirjoittamisen suhteen hiukka ja kyttäillä josko olisi päässyt allekirjottamaan jonkun mukavan täysluvun, esim.30000 mutta nyt saa aikailu jäädä, nimi aloitteeseen ja heti.

Kiitos muistutuksesta, liikenneministeri Kyllönen, kiitos oikein paljon !

Muutamia poimintoja jutuistaan:
"Kyllösen mukaan liikenteeseen tarvitaan nyt uusia käyttövoimia, joista hän nostaa tärkeimpinä esiin kaasun ja sähkön."
Älä nyt Kyllönen viitsi jauhaa jargonia, Euroopassa ja jopa tuossa lahden eteläpuolella on ajettu esim.nestekaasulla jo pitkän aikaa, täällä hallitus on tehnyt kaikkensa jotta kaasuautot eivät yleisty....Vielä kehdataan päälle sopottaa huolesta päästöjen suhteen  :facepalm:

"Mikäli suuria linjanmuutoksia ei tehdä nyt, olemme hyvinkin pian siinä kauhuskenariossa, että polttoaineen hinta ponnahtaa arvioiden mukaan jopa eurolla per litra."

Lisää jargonia, kumma miten yhdessä päivässä syntyi luonnollinen,kiveen hakattu tarve nostaa eurolla bensan litrahintaa...ja vain Suomessa :facepalm:

"Haastattelussa Kyllönen ihmettelee keskustelua, joka on syntynyt Jorma Ollilan km-veroraportista."


Niinpä, kommunistien paratiisissa ei saa syntyä keskustelua, ei mistään eikä koskaan kun asioiden eteenpäin viejä on Stalinin ajatusten perillinen.

"Työryhmä teki kaksi vuotta töitä, jätti vasta esityksensä, poliittinen käsittely on vielä kokonaan läpikäymättä eikä minkäänlaista arviota tai analyysia raportista ole tehty. "

Niinpä, keskustelu Kyllösen mielestä kuulu kansan käydä vasta sitten kun kommunisti on kiukutellut päästöksen tiskiin...Ja sen jälkeinen keskustelu kuuluukin luokitella vihapuheeksi josta Valtakunnansyyttäjä sitten aikanaan vaatii rangaistusta kansanvihollisille, parhaimpaan neuvostotyyliin.

"Kilometrivero on Kyllösen mukaan selvästi haluttu ymmärtää väärin."

Kuinka väärin voi yksinkertaista matematiikkaa ymmärtää?
Yhtä väärin kuin Kyllönen joka sanoo istuvansa autossa vuosittain kymmeniätuhansia tunteja?

"Tähän liittyy uusi sosiaalinen elementti, jollaista nykyverotuksessa ei ole. Kilometrivero mahdollistaa sosiaalisen oikeudenmukaisuuden alueellisen painotuksen kautta

Elementtejä tarjotaan kuin liukuhihnalta, tällä kertaa tälläinen ja huomenna jotain ihan muuta?  :facepalm:





"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

jopelius

#422
Quote from: Paawo on 20.12.2013, 15:36:43
Quote from: jopelius on 20.12.2013, 13:02:17
Joskus tulisi ymmärtää että yksinkertainen ja kaikkialla maailmassa ihan hyväksi havaittu ratkaisu on paljon parempi kuin kehitellä byrokratiaa ja ihmeellisiä teknisiä himmeleitä.
Ainoa mitä mahdollisesti pitäisi vähentää on autoveron ympärillä pyörivä tuottamaton byrokratia. Palkataan niistä säästyvillä rahoilla vaikka lisää sairaanhoitajia.. Pitkässä juoksussa sekin lisäisi hyötyä jos sähköautot yleistyisi, ne kun käyttävät pääosin kotimaista energiaa.     

Näistä asioista olemme 100 % samaa mieltä. Miettikää seuraavan toimenpiteen vaikutuksia:
- autovero pois
- vuotuinen ajoneuvovero ml dieselvero pois
- tiemaksut pois
- kaikkien em verojen ja veronluontoisten maksujen vuotuinen laskelmoitu kertymä lyhentämättömänä yksityiskäyttöön myytävien polttoaineiden litrahintaan.
- ammattiliikenteeseen myytävään polttoaineeseen väriaine, suomalaisen liikenneluvan haltijalle oikeus värillisellä polttoaineella ajamiseen, luvattomasta käytöstä aiheutuvat sanktiot samalle tasolle kuin nykyään muillakin verottomilla polttoaineilla
- polttoaineen ulkomailta trokaaminen kuriin rajan ylittävien autojen osalta samoin keinoin kuin kaljarallien tms valvonta toimii tänä päivänä

Lopputulemana
- tämänpäiväisestä (saati kaavaillusta) keventyvä  byrokratia
- yksilölle autoilusta koituvat kulut suurilta osin suoraan verrannolliset autoilun määrään ja laatuun
- kannustava ja ohjaava vaikutus polttoaineen kulutuksen pienenemiseen

On kadunmiehen näkökulmasta aikalailla aukoton systeemi välittömine ja välillisine vaikutuksineen. Mutta kuten todettua ovat isot voimat taustalla ajamassa läpi huomattavasti monimutkaisempaa ja kalliimpaa menettelyä. :facepalm:

Suomessa ei ole järkevää lähteä energian(sähkö, polttoaineet jne.) verotuksessa täysin erilaiseen kustannustasoon kuin muualla Euroopassa. Itseasiassa harvaan asutun maamme pitkät etäisyydet ja ilmasto tulisi huomioida edullisemmilla liikenteen energiakustannuksilla kuin maissa joissa voidaan tehokkaammin toteuttaa (myös julkisen) liikenteen palveluita.

Meillä liikennettä verotetaan suurimmaksi osaksi pelkästään siitä saatavien tuottojen vuoksi. Yhtä hyvin voitaisiin miettiä olisiko yhteiskunnan käytettävissä muita keinoja joilla paremmin saataisiin sama euromäärä valtion kukkaroon. Sellaisia jotka olisivat myös oikeudenmukaisempia sekä kansalaisten kannalta tasapuolisempia kuin liikenteen ja kulkuvälineiden verotus.

Tomi

#423
Liikenneministeri Merja Kyllönen on tänään klo 10.05 Ykkösaamussa.

QuoteLiikenneministeri Kyllönen: Kilometriveroehdotuksessa tartuttiin kipeisiin kysymyksiin
Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä esitti, että auto- ja ajoneuvoverot muutettaisiin kilometriveroksi. Liikenneministeri Merja Kyllösen mukaan on poliitikkojen päätettävissä, edetäänkö tulevaisuudessa työryhmän mallin mukaisesti vai muulla tavalla.

Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) mukaan on hyvä, että liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän kilometriveroehdotuksessa on uskallettu tarttua kipeisiin kysymyksiin. Ministerin mukaan tällaisia kysymyksiä ovat esimerkiksi tietoturva, järjestelmän hinta ja perusoikeudet.

Hän sanoo TV1:n Ykkösaamussa, että hallituksen on tehtävä aikanaan linjaukset, edetäänkö asiassa esitetyn mallin mukaisesti vain jonkun muun mallin.

- Uskon siihen, että järjestelmä tulee muuttumaan. Sitä en voi tänä päivänä sanoa, mikä se malli on. Tämä on yhden pohdinnan tulos, mitä veivattu ja väännetty hallitusohjelman pohjalta. Se on sitten poliittinen päätös, mihin jatkossa mennään vai pidättäydytäänkö entisessä järjestelmässä, sanoo Kyllönen.

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä esitti, että auto- ja ajoneuvoverot muutettaisiin kilometriveroksi. Jorma Ollilan johtaman työryhmän mukaan kilometrivero vaihtelisi sen mukaan, millä alueella auto liikkuu ja minkälaisia hiilidioksidipäästöjä se aiheuttaa.
http://yle.fi/uutiset/liikenneministeri_kyllonen_kilometriveroehdotuksessa_tartuttiin_kipeisiin_kysymyksiin/6997371

Miksi Suomen pitää olla pioneeri tässä järjettömässä ja kalliissa hankkeessa, eikä bensavero jo riitä?
http://blogit.iltalehti.fi/anneli-jaatteenmaki/2013/12/20/ongelmia-ollilan-opeissa/
QuoteOngelmia Ollilan opeissa

Kirjoittanut Anneli Jäätteenmäki

Olen lukenut ristiriitaisin tuntein Jorma Ollilan työryhmän raportin ehdotuksia satelliittipaikannukseen perustuvista tienkäyttömaksuista. Ehdotuksiin sisältyy paljon ongelmia.

Valvontateknologiaan perustuvan verotusjärjestelmän luominen, ylläpito, huolto ja uusiminen on kallista veronmaksajille. Kotitalouksille koituisi ennakoimattomia veroja ja kustannuksia.

Pakollinen paikannusteknologia loukkaisi yksityisyydensuojaa. Liikenneministeriö joutuisi palkkaamaan vähintään 345 virkamiestä, kun samaan aikaan karsitaan työntekijöitä muilta hallinnonaloilta eli pääasiassa hyvinvointipalveluista.

Jos uutta verotusmallia tarvitaan, se ei saa kasvattaa byrokratiaa, lisätä verotuksen ennakoimattomuutta, rajoittaa liikkumisen vapautta eikä loukata yksityisyydensuojaa.

Nyt ollaan luomassa uutta veroa, koska valtio tarvitsee lisää tuloja. Kestävyysvaje ei parane veroja nostamalla.

Ollilan ajoneuvoverolla luodaan tarpeetonta valtiovetoista teknologiaa eikä ole lainkaan varmuutta siitä, että kyseisille tuotteille olisi kysyntää maailmalla. Monet yritykset, jotka olisivat toteuttamassa seurantajärjestelmiä olisivat hyvin pitkälle ulkomaisia yrityksiä.

Kansanedustaja Osmo Soininvaara ehti jo ehdottaa, että jokaisesta sillan ylityksestä joutuisi maksamaan 50 senttiä per ylitys eli satelliittivalvonnalla seurattaisiin koko ajan, missä ajaja liikkuu. Tämä mahdollistaisi myös reaaliaikaisen seurannan, vaikka liikenneministeri Merja Kyllönen on väittänyt kaikkea muuta.

Seurantateknologian rakentaminen Suomeen olisi erittäin kallista ja loisi välittömästi paineita veronkorotuksille. Julkisten budjettien ongelmana on se, että ne lasketaan usein alakanttiin.

Seuranteknologia vaatii myös jatkuvaa ylläpitoa ja uusimisia, koska teknologia vanhenee ja seurantajärjestelmät voivat joutua ilkivallan kohteiksi aivan kuin peltipoliisit. Ylläpitokustannukset ja laitteiden jatkuva huoltaminen sekä uusiminen luovat valtiolle ja kunnille tarpeettomia lisämenoja.

Liikenneministeriö on arvioinut, että kyseinen verojärjestelmä vaatisi satojen virkamiesten palkkauksen. Miten tämä voidaan perustella, koska julkinen sektori kokee jatkuvia paineita henkilöstön vähentämiseksi?

Kotitaloudet joutuvat hankkimaan tarpeetonta seurantateknologiaa autoihinsa. Seurantalaite vaatii ostamisen sekä laiteasennuksen. Mitkään laitteet eivät ole ikuisia. Seurantalaitteet voivat mennä myös huomaamatta epäkuntoon, minkä vuoksi voi ilmetä sekaannuksia verottajan ja viranomaisten kanssa. Ihmisille seurantalaitteista voisi tulla jatkuva riesa.

Pahimmassa tapauksessa veroriitoja ratkotaan oikeussaleissa ja muiden viranomaisten kesken eli tässä kuormitettaisiin tarpeettomasti valtion viranomaisten työtä.

Kannatettava asia, joka veroehdotuksessa on tullut ilmi on se, että autoilijoiden turvallisuus parantuisi eli autot hälyttäisivät välittömästä, jos on sattunut kolari, mutta tämän teknologian voi myydä lisävarusteena kuluttajille, jotka haluavat sen eli tässäkään tapauksessa ei vaadittaisi veroa, koska tuote myy itse itsensä.

starsailor

#424
Olen ollut töissä yrityksessä joka toimii tällä alalla ja mielestäni kaikkien autojen gps-paikannus ilman, että paikannuslaite tulee tehtaalta autoon on hyvin vaikea toteuttaa. Tämä siitä syystä, että tälläisen mötikän oikea asentaminen kestää 0.5-2h riippuen auton mallista. Ulkoinen, ylimääräinen mötikkä olisi lisäksi helppokohde ilkivallalle, joten sen pitäisi olla piilossa. Toinen seikka on se, että x prosenttia laitteista tulee hajoamaan käytössä ja sitten niitä pitää vaihtaa. Kaikkien autojen gps-jäljittäminen on älyttömän suuri ja raska operaatio, joka tulisi vaatimaan satoja, ellei tuhansia työntekijöitä. Siitä saadut rahalliset hyödyt valuisivat nopeasti hukkaan.

Jos laite olisi selvästi näkyvillä, niin moni lähtisi ratkaisemaan ongelmaa häirinnän kautta. Epäilisin, että joku voisi käyttää jopa jotain suurjänniteratkaisua, jossa laite käydään käänteisellä korjaamolla rikkomassa. Sittten saa taas rauhassa ajella, kunnes tulee kutsu korjaukseen, joka tälläisessä massiivisessa järjestelmässä tulisi kestämään useita kuukausia + jonotus. Kun kansalaiset lähtevät tähän "oho, hajosi itsestään" aktiivisesti mukaan, niin koko järjestelmä saadaan tuhottua hyvin nopeasti.

Mutta jos tulevaisuudessa autovalmistajat lähtevät asentamaan järjestelmät aktiivisesti uusiin autoihin, niin niiden rikkominen/häiritseminen tulee hankalammaksi. Esim. gps-varashälytyn on syytä paketoida niin, että varkailta kestää pitkään ennenkuin laitteen toimintaa pystyy häiritsemään. Pelkästään virrankatkaisu ei auta, kun oma-akku kestää sen 1-2 vuorokautta. Siihen asti laite voi lähettää tietoja paikastaa. Tavallisten ihmisten kynnys olisi liian korkea lähtemään leikkaamaan peltikuorta ym. auki, jotta laitteeseen pääsisi käsiksi. Vanhojen autojen kohdalla ainoastaan ulkoinen mötikkä on ainut ratkaisu gps-laitteen tuomiseksi.
"Suomalaisen ihmisen geeneissä on orja-, setä Tuomo- ja pelkurigeeni. Ja se on tyhmä kuin aasi. Aasin järki ja cuckold-sielu." Jorma M.

J.M

Quote from: starsailor on 21.12.2013, 11:28:50
Toinen seikka on se, että x prosenttia laitteista tulee hajoamaan käytössä ja sitten niitä pitää vaihtaa.

Tuli vielä mieleen yksi juttu. Itsekin jo kirjoitin aiemmin, että osa härveleistä hajoaa takuuvarmasti auton käyttöiän aikana. Kuinka sitten toimitaan, kun gps-laite onkin yön aikana zipannut ja esim. töihin pitäisi lähteä? Voisiko jopa olla lupa ajaa muutama vuorokausi ilman, että laite on toiminnassa? Luulen kyllä, että byrokratia-Suomessa keksitään joku pakote, eli joutuisi käymään jonkun erityisluvan ajamiseen laitteen ollessa rikki tai pitäisi kirjata tarkkaan, missä ajaa ja miten paljon, että olisi lupa ajaa autollaan silloin, kun laite olisi rikki. Onko siitä sitten kenellekään hyötyä että laitteen hajotessa ei autoa saa liikutella mihinkään, ennen kuin se on korjattu. Onkohan tällaisilla jutuilla Ollila vaivannut päätään ollenkaan..
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Obb

Onko gps-järjestelmän käyttäminen ilmaista. Mitä sanoo gps-sateliittien omistaja (yhdysvallat) asiaan. En itse oikein luota " ilmaisiin lounaisiin"

ruikonperä


Jos joku keksii tälle systeemille mitään muuta tarkoitusta kuin ihmisten valvomisen niin kuulisin siitä mielelläni.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

Siili

Soininvaara on ilmeisen ihastunut Ollilan malliin:

http://www.soininvaara.fi/2013/12/19/kilometriveron-potentiaaliset-hyodyt/#more-10166

QuoteVaikka ruuhkamaksujärjestelmän aikaansaaminen maksaa, väitän, että hyödyt ylittäisivät kustannukset moninkertaisesti.

Quote
Huomattakoon, että Ollilan työryhmä ei esittänyt kilometriveron näin monipuolista käyttöä, mutta esitystä voi parantaa.

Soininvaara ei näe "isoveljen" vaaraa:

http://www.soininvaara.fi/2013/12/19/kilometrivero-ja-isoveljen-valvova-silma/


Oami

Quote from: Obb on 21.12.2013, 17:37:12
Onko gps-järjestelmän käyttäminen ilmaista. Mitä sanoo gps-sateliittien omistaja (yhdysvallat) asiaan. En itse oikein luota " ilmaisiin lounaisiin"

Kyllä on ilmaista, eikä niiltä kysytä. Ei GPS-tekniikka edes mahdollista mitään laskutusta, koska dataa liikkuu vain yhteen suuntaan.

No, periaatteessa on mahdollista, että signaali salataan ja sen avaamiseen tarvitaan erityinen kilkkeensä - se sitten koskee kyllä tasapuolisesti kaikkia siviilipuolen käyttäjiä.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

jmk

Quote from: Siili on 21.12.2013, 17:53:02
Soininvaara on ilmeisen ihastunut Ollilan malliin:

Tietenkin. Soininvaarahan edustaa puhdasveristä vihreätä totalitarismia: kaikki, mikä yhteiskunnassa tapahtuu, on yhteiskuntainsinöörin vapaasti sorkittavissa, eikä siinä tarvitse eikä pidäkään kysyä, mitä ihmiset itse haluavat. Kontrolli ja pakko, siinä vihreän yhteiskuntainsinöörin märkä päiväuni.

ämpee

Quote from: ruikonperä on 21.12.2013, 17:42:44

Jos joku keksii tälle systeemille mitään muuta tarkoitusta kuin ihmisten valvomisen niin kuulisin siitä mielelläni.

Väistämättä tämä tulee mieleen, sillä ainoaksi hyväksi puoleksi mainittu apu onnettomuustilanteissa ei nykyisenä kännykkä-aikakautena ole edes tarpeellinen.

Valtio tarvitsee rahaa, ja Kyllönen kyttäämistä.
Tuossa nähdäkseni tilanne kokonaisuudessaan.

Jostain syystä poliitikoiden näyttää olevan mahdotonta myöntää jonkun verotulon voivan laskea, sekä sitä, että autoilu sinällään saattaa olla jopa tukemisen arvoinen, sillä se on väline jolla vaikutetaan valtion kokonaistuloihin ja jota kuristamalla aiheutetaan vielä suuremmat vahingot jossain toisessa asiassa.

Ok, missä oltiin ja miten tähän on tultu.

"Väliaikainen" autovero, käyttömaksu ja polttoainevero olivat ne lähtökohdat josta karattiin.

Uusien ajoneuvojen vähenevä kulutus aiheutti loven valtion "tuottoihin", joten sitä yritettiin "korjata" muuttamalla autoveron perusteita hiilidioksidiperusteiseksi.
Jo tässä vaiheessa mentiin vikaan, sillä kalliskin auto voi tuottaa vähän hiilidioksidia, eli aiempi hintaan perustunut verotus alkoi liudentua.
Lisäksi tuli hetkellinen hyppäys uusien autojen myynnissä, joista suurin osa niitä vähäkulutuksisia, joista ensin maksettiin vähemmän autoveroa, ja myöhemmin vähemmän polttoaineveroa.
Tämä aiheutti edelleen valtion verotulojen laskua, ja kasvavaa paniikkia.

Nyt kaavailtu kilometrivero heittää kankkulan kaivoon kaikki aiemmat pyrkimykset, eli verottaa niitä joita voi, ja hillitä päästöjä.
Kyseessä kun on tasavero, eli samalla alueella ja samalla kulutuksella pääsee samaan veroluokkaan.
Vanha Volvo ja uusi Mercedes 500 ovat samalla viivalla, ja uusi Audi tulee halvemmaksi ajaa kuin vanha Lada.
Millä tahansa mittarilla mitaten se köyhin kansanosa häviää tällä systeemillä eniten.

Tässä asiassa olisi hyvä yrittää nähdä kokonaisuus, eikä pelkästään autoilua.
Kyllönen on kuin silmälapuilla varustettu hevonen, joka kulkee keppiin ripustettua porkkanaa kohti, eikä tule edes sitä porkkanaa koskaan saavuttamaan, kuten ei hevonenkaan.

Ainoa vaihtoehto olisi nöyrästi palata takaisin, eli autoveroon ja polttoaineveroon.
Autoveron progressiota on mahdollista nostaa, ja polttoaineveroa korottaa.
Valtion verotulot tästäkin huolimatta tulevat laskemaan, tai ainakin niiden lasku tulisi hyväksyä, sillä liikenteen kuristaminen kuristaa koko taloutta, ja vahingot voivat koko talouden kannalta olla sen satasen kun liikennevirastoon kilahtaa vitonen.

Tietysti voi olla, että laskennallisesti voidaan osoittaa koko verosysteemin olevan yhteiskunnalle negatiivinen, mutta sitä odotellessa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

MW

Quote from: Siili on 21.12.2013, 17:53:02
Soininvaara on ilmeisen ihastunut Ollilan malliin:
***
http://www.soininvaara.fi/2013/12/19/kilometrivero-ja-isoveljen-valvova-silma/

Yybervihreä ja Shellin hallituksen puheenjohtaja samassa sängyssä. Somaa, ja kertoo aika paljon siitä, missä mennään.

Porilainen munalla

Kuorma-autot on kai tarkoitus jättää kilometrin ulkopuolelle?
Joka jätkälle ja pimulle kuorma-autoksi rekisteröity Hummeri alle!
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

jopelius

Quote from: ämpee on 21.12.2013, 18:45:43
Quote from: ruikonperä on 21.12.2013, 17:42:44

Jos joku keksii tälle systeemille mitään muuta tarkoitusta kuin ihmisten valvomisen niin kuulisin siitä mielelläni.

Väistämättä tämä tulee mieleen, sillä ainoaksi hyväksi puoleksi mainittu apu onnettomuustilanteissa ei nykyisenä kännykkä-aikakautena ole edes tarpeellinen.

Valtio tarvitsee rahaa, ja Kyllönen kyttäämistä.
Tuossa nähdäkseni tilanne kokonaisuudessaan.

Jostain syystä poliitikoiden näyttää olevan mahdotonta myöntää jonkun verotulon voivan laskea, sekä sitä, että autoilu sinällään saattaa olla jopa tukemisen arvoinen, sillä se on väline jolla vaikutetaan valtion kokonaistuloihin ja jota kuristamalla aiheutetaan vielä suuremmat vahingot jossain toisessa asiassa.

Ok, missä oltiin ja miten tähän on tultu.

"Väliaikainen" autovero, käyttömaksu ja polttoainevero olivat ne lähtökohdat josta karattiin.

Uusien ajoneuvojen vähenevä kulutus aiheutti loven valtion "tuottoihin", joten sitä yritettiin "korjata" muuttamalla autoveron perusteita hiilidioksidiperusteiseksi.
Jo tässä vaiheessa mentiin vikaan, sillä kalliskin auto voi tuottaa vähän hiilidioksidia, eli aiempi hintaan perustunut verotus alkoi liudentua.
Lisäksi tuli hetkellinen hyppäys uusien autojen myynnissä, joista suurin osa niitä vähäkulutuksisia, joista ensin maksettiin vähemmän autoveroa, ja myöhemmin vähemmän polttoaineveroa.
Tämä aiheutti edelleen valtion verotulojen laskua, ja kasvavaa paniikkia.

Nyt kaavailtu kilometrivero heittää kankkulan kaivoon kaikki aiemmat pyrkimykset, eli verottaa niitä joita voi, ja hillitä päästöjä.
Kyseessä kun on tasavero, eli samalla alueella ja samalla kulutuksella pääsee samaan veroluokkaan.
Vanha Volvo ja uusi Mercedes 500 ovat samalla viivalla, ja uusi Audi tulee halvemmaksi ajaa kuin vanha Lada.
Millä tahansa mittarilla mitaten se köyhin kansanosa häviää tällä systeemillä eniten.

Tässä asiassa olisi hyvä yrittää nähdä kokonaisuus, eikä pelkästään autoilua.
Kyllönen on kuin silmälapuilla varustettu hevonen, joka kulkee keppiin ripustettua porkkanaa kohti, eikä tule edes sitä porkkanaa koskaan saavuttamaan, kuten ei hevonenkaan.

Ainoa vaihtoehto olisi nöyrästi palata takaisin, eli autoveroon ja polttoaineveroon.
Autoveron progressiota on mahdollista nostaa, ja polttoaineveroa korottaa.
Valtion verotulot tästäkin huolimatta tulevat laskemaan, tai ainakin niiden lasku tulisi hyväksyä, sillä liikenteen kuristaminen kuristaa koko taloutta, ja vahingot voivat koko talouden kannalta olla sen satasen kun liikennevirastoon kilahtaa vitonen.

Tietysti voi olla, että laskennallisesti voidaan osoittaa koko verosysteemin olevan yhteiskunnalle negatiivinen, mutta sitä odotellessa.

Niin. Maailma on muuttunut 50 vuodessa. Miksei myös verotusmallit voisi muuttua?
Onko pakko kerätä rahaa autoilusta kun se tulee monella tavalla hankalaksi ja erityisen epäoikeudenmukaiseksi?  Jos otamme käyttöön aivan äärimmäiset auto- ja polttoaineverot se rasittaa kansantaloutta, vähentää kenties työpaikkojakin. Ja, eniten siitä hyötyy parhaiten toimeentuleva kansanosa.

Miksi samaa rahasummaa ei voisi kerätä jostain muusta? Siten että se kohtelisi tasapuolisesti kaikkia kansalaisia, niin rikasta kuin köyhääkin.

Vaihtoehtoisia verotusmalleja sekä kohteita löytyy vaikka kuinka paljon. Eikä tarvitse muuta kuin ajatella hieman laaja-katseisimmin.

Sinällään on mukavaa katsoa kun kommariministeri rankaisee oikein kunnon raipalla juuri sitä väkeä jonka kuvittelisin hänen omiksi kannattajikseen. Mutta, ovatpahan itse valinneet edustajansa...ja, se on tietysti hyvä!

Nuivanlinna

Quote from: jopelius on 21.12.2013, 19:14:16
....... kun kommariministeri rankaisee ........

Ihmetyttää tämä kommariministerin vaikutusvalta, kokoomuslainen pääministeri katsoo tumput suorina kun hallituksensa kommari puuhaa satelliittivalvontaa Shell-pomon kanssa, ihmeellistä.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

ämpee

Quote from: Nuivanlinna on 21.12.2013, 19:27:25
Quote from: jopelius on 21.12.2013, 19:14:16
....... kun kommariministeri rankaisee ........

Ihmetyttää tämä kommariministerin vaikutusvalta, kokoomuslainen pääministeri katsoo tumput suorina kun hallituksensa kommari puuhaa satelliittivalvontaa Shell-pomon kanssa, ihmeellistä.

Kumpikaan välitä kansasta, ja raha ei haise.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

latrom

Yksityisautoilu on ilmeisesti tarkoitus lopettaa lopulta kokonaan, koska se ei ole sitä kestävää kehitystä (Agenda 21). Tulee CO2 -päästöjä ja maailma tuhoutuu. Vihreä eliitti tietenkin saa ajella kuinka tykkää mutta kansa laitetaan pieniin betonikuutioihin.

ämpee

Liikenneministeri Kyllönen: Kilometriveroehdotuksessa tartuttiin kipeisiin kysymyksiin

Kyllönenhän on varsinainen Chutzpah.
Mitähän ne kipeät kysymykset olivatkaan ??

Quote"Ministerin mukaan tällaisia kysymyksiä ovat esimerkiksi tietoturva, järjestelmän hinta ja perusoikeudet."

Eli ainoastaan niitä kysymyksiä mitä tämä "uudistus" aiheuttaa.
Äärimmäistä röyhkeyttä, josta vielä maksetaan ministerin palkkaa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

P

Quote from: jopelius on 21.12.2013, 19:14:16
Miksi samaa rahasummaa ei voisi kerätä jostain muusta? Siten että se kohtelisi tasapuolisesti kaikkia kansalaisia, niin rikasta kuin köyhääkin.


Miksi pitäisi kerätä "sama rahasumma". Nytkin ei ole virallisesti varaa muutamaan kymmennen miljoonaan lastensairaalaan, mutta budjetista on varaa heittää "kehitysapuun" 1,2 miljardia.

Pelkkä lukio-opetus maksaa 700 miljoonaa per vuosi. Kaikki poliisitoiminta 700 miljoonaa per vuosi. "Kehitysapu" on lähes tuplat suurempi menoerä. Ja tarkoitus on suurentaa se 0.7% budjetista. Tuloksia ei juuri ole tullut, vaikka +45 vuotta moista on lykätty maailmalle. Väkimäärä vaan on tuplautunut vastaanottopaassa joka 25 vuosi.

Budjetissa on kaiken maailman höpö höpöä valtavat määrät kaiken sen valtion peruspalvelujen lisäksi. Ja lisää vaan tulee. Nykyään yli 50% BKT:stä on julkista sektoria!

Olisi ehkäpä aika myös leikata pöhöt pois, ei vain nostaa veroja. Nyt kun veronnostot eivät enää tuo valtiolle rahaa. Kokonaisveroaste, kun otetaan huomioon kaikki verotus on jo Suomessa tapissa.

Tämänhetkistä kuplaa ylläpidetään vain ottamalla budjettivaje lainaa. Eli on eletty ja eletään yli varojen.

Ydinkysymys on se, että ei yritetä täyttää verottamalla koko ajan paisivan julkisen sektorin rahoitusta, vaan otetaan sieltä harkinnan alle sellaista, joka ei kuulu julkiselle sektorille, ja pois.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

jopelius

Quote from: P on 21.12.2013, 20:23:22
Quote from: jopelius on 21.12.2013, 19:14:16
Miksi samaa rahasummaa ei voisi kerätä jostain muusta? Siten että se kohtelisi tasapuolisesti kaikkia kansalaisia, niin rikasta kuin köyhääkin.


Miksi pitäisi kerätä "sama rahasumma". Nytkin ei ole virallisesti varaa muutamaan kymmennen miljoonaan lastensairaalaan, mutta budjetista on varaa heittää "kehitysapuun" 1,2 miljardia.

Pelkkä lukio-opetus maksaa 700 miljoonaa per vuosi. Kaikki poliisitoiminta 700 miljoonaa per vuosi. "Kehitysapu" on lähes tuplat suurempi menoerä. Ja tarkoitus on suurentaa se 0.7% budjetista. Tuloksia ei juuri ole tullut, vaikka +45 vuotta moista on lykätty maailmalle. Väkimäärä vaan on tuplautunut vastaanottopaassa joka 25 vuosi.

Budjetissa on kaiken maailman höpö höpöä valtavat määrät kaiken sen valtion peruspalvelujen lisäksi. Ja lisää vaan tulee. Nykyään yli 50% BKT:stä on julkista sektoria!

Olisi ehkäpä aika myös leikata pöhöt pois, ei vain nostaa veroja. Nyt kun veronnostot eivät enää tuo valtiolle rahaa. Kokonaisveroaste, kun otetaan huomioon kaikki verotus on jo Suomessa tapissa.

Tämänhetkistä kuplaa ylläpidetään vain ottamalla budjettivaje lainaa. Eli on eletty ja eletään yli varojen.

Ydinkysymys on se, että ei yritetä täyttää verottamalla koko ajan paisivan julkisen sektorin rahoitusta, vaan otetaan sieltä harkinnan alle sellaista, joka ei kuulu julkiselle sektorille, ja pois.

Juuri näin. Tämäkin on monin verroin parempi vaihtoehto.

CaptainNuiva

Quote from: Porilainen munalla on 21.12.2013, 19:10:36
Kuorma-autot on kai tarkoitus jättää kilometrin ulkopuolelle?
Joka jätkälle ja pimulle kuorma-autoksi rekisteröity Hummeri alle!

Ei mitään Hummeria vaan kunnon peli saman tien, turha ruveta jarruttelemaan tässä kohden...Harrastus on tosin jo muutenkin leviämässä  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=1NlT2I1_MH0
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Ari-Lee

Quote from: ämpee on 21.12.2013, 20:13:16
Liikenneministeri Kyllönen: Kilometriveroehdotuksessa tartuttiin kipeisiin kysymyksiin

Kyllönenhän on varsinainen Chutzpah.
Mitähän ne kipeät kysymykset olivatkaan ??

Quote"Ministerin mukaan tällaisia kysymyksiä ovat esimerkiksi tietoturva, järjestelmän hinta ja perusoikeudet."

Eli ainoastaan niitä kysymyksiä mitä tämä "uudistus" aiheuttaa.
Äärimmäistä röyhkeyttä, josta vielä maksetaan ministerin palkkaa.

Voi jumalauta! Luin tuon ja annoin melkein ylen. Akka lässyttää ensin omalla työryhmällään kysymyksiä ja sitten ne kysymykset ovatkin Ollilan työryhmän kysymyksiä. Luodaan itse ongelmakysymyksiä ja selvitään kiperästä tilanteesta väistelemällä. -> akka menee EU -parlamenttiin.

QuoteVapaus liikkua ilman viranomaisseurantaa on säilytettävä.
Aloite on saanut kannatusilmoituksia 13 570 kappaletta
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kimmo Pirkkala

Nimienkirjoitusvauhti on siis nyt noin 4000 nimmaria/vrk.

ruikonperä

Quote from: ämpee on 21.12.2013, 18:45:43


Ainoa vaihtoehto olisi nöyrästi palata takaisin, eli autoveroon ja polttoaineveroon.
Autoveron progressiota on mahdollista nostaa, ja polttoaineveroa korottaa.

Tämä olisi loistavasti pelattu jos älyä löytyisi niin paljon. Ei löydy mutta kuitenkin.
Orwellilla pelottelun jälkeen kaikki maksavat hyvillä mielin tuplasti bensalitrasta.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

ikuturso

Quote from: ääridemokraatti on 21.12.2013, 21:16:43
Nimienkirjoitusvauhti on siis nyt noin 4000 nimmaria/vrk.

Näytti paukahtaneen jo 14 000 rikki. Kansa ei tykkää Ollilan ajatuksista.

Ja muista laittaa aina linkki, niin pysyy pinnalla.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ämpee

Quote from: ruikonperä on 22.12.2013, 00:10:33
Quote from: ämpee on 21.12.2013, 18:45:43


Ainoa vaihtoehto olisi nöyrästi palata takaisin, eli autoveroon ja polttoaineveroon.
Autoveron progressiota on mahdollista nostaa, ja polttoaineveroa korottaa.

Tämä olisi loistavasti pelattu jos älyä löytyisi niin paljon. Ei löydy mutta kuitenkin.
Orwellilla pelottelun jälkeen kaikki maksavat hyvillä mielin tuplasti bensalitrasta.

Muistaisin €uron korotusta litrahintaan jo väläytellyn, mutta vaikka kulutus kuinka vähenisi, ei se tarkoita sitä, että sitä hintaa sitten voi nostaa vaikka kuinka.
Jossain se kipuraja tulee vastaan, ja sitten vähenee vähästäkin paljon, ja vaikutukset heijastuvat koko kansantalouteen.

Mikäli haluavat sinne "ruuhkaSuomeen" jotain toimia, niin ei siittä pidä koko kansaa rangaista.
Suolatkoot sen "ruuhkaSuomensa" rahastusportteja täyteen, esimerkkejä toimivista systeemeistä löytyy maailmalta pilvin pimein.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

jopelius

Quote from: ruikonperä on 22.12.2013, 00:10:33
Quote from: ämpee on 21.12.2013, 18:45:43


Ainoa vaihtoehto olisi nöyrästi palata takaisin, eli autoveroon ja polttoaineveroon.
Autoveron progressiota on mahdollista nostaa, ja polttoaineveroa korottaa.

Tämä olisi loistavasti pelattu jos älyä löytyisi niin paljon. Ei löydy mutta kuitenkin.
Orwellilla pelottelun jälkeen kaikki maksavat hyvillä mielin tuplasti bensalitrasta.

Ajat muuttuu eikä kelloa saa käännettyä takaisin päin.

Autojen tekniikka kehittyy ja tulee käyttöön uudenlaisia energiaratkaisuja. On vaikea erotella esim. sähkön hintaa sen mukaan mihin sitä kulloinkin käytetään. Auto- ja polttoaineveroja ei voi nostaa määrättömiin yhdessä maassa. Lisäksi niillä on vaikeaa toteuttaa järkevää ja  oikeudenmukaista verotusta. Eihän siinäkään ole oikein tolkkua jos verojen määrä kasvaa pienituloisemmilla suhteettomasti jne.

Monesta syystä olisi tarpeen kehitellä standardoituja energian jakelu-/latauspisteitä ja muutenkin ylikansallisesti yhteensopivia tekniikoita kaikkiin automerkkeihin jne. Tällaisessa, koko Eurooppaa koskevassa jakelupisteiden kehityksessä pitäisi Suomenkin olla mukana edes jollain tavalla. Jos aiotaan verottaa auton ja energian käyttöä olisi sitä varten kehitettävä samanlaisia ratkaisuja koko Euroopan alueella ehkä laajemminkin. Järkevää olisi että verotuksen taso olisi suurin piirtein yhtenevää laajemmalla talousalueella..

Suomen liikenneministerin olisi hyvä käydä kyselemässä virolaisilta miten siellä aiotaan ottaa käyttöön esim. sähköautot tai biopolttoaineet jne. Olisihan se mukavaa jos Virosta tai muualtakin tulevat matkailijat saisivat ladattua autojaan Suomessa.

Miksei voitaisi päättää että meillä siirrytään samanlaiseen autoilun ja autojen verotukseen kuin muuallakin?

Jos sitten tarvitaan valtion kassaan lisätuottoja mietitään löytyisikö joku oikeudenmukainen ja kansalaisia tasapuolisesti kohteleva veromuoto. Tai sitten säästetään (laskemalla julkishallinnon kokoa/kuluja esim. Saksan tasolle) jotta saadaan yhteiskunnan palvelut hoidettua.

ruikonperä

Kun suomalaiset ovat valtion pakottamana siirtyneet riisikuppikuluttaviin autoihin niin olisi reilua myöntää että verojen määrä tässäkin maailman pelastusoperaatiossa laski liikaa ja sen takia jotain tarttis tehdä. Röyhkeyden huippu on ajaa omien päätösten seurauksena kansalaisten vakoilujärjestelmää.

Ryssikää saatanat vielä enemmän niin saatte syyn laittaa kaikille kansalaisille sirun pääkoppaan.
Perkele! On se tämä valvonnan ja holhouksen halu aivan uskomatonta.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

starsailor

Kuten sanoin, niin toimivan GPS-paikannuksen toteutus kaikkiin ajoneuvoihin on yksinkertaisesti mahdotonta, ellei ajoneuvoissa ole näitä jo tehtaalta lähtiessä. Siitä syystä en usko, että järjestelmästä tulee GPS-pohjainen, vaan se käyttää GSM-verkkoa sijainnin saamiseen. Auton sijainti saadaan pelkästä tukiasematiedosta riittävän tarkasti, jotta se voidaan sijoittaa tietylle maksuvyöhyykke. Pelkän gsm-viestiä lähettävän laitteen rakentaminen on myös halvempaa ja laitetta ei tarvitse edes välttämättä kytkeä akkuun, jos sen oma akku riittää harvaan singnaalin lähtettämiseen. Mutta jos katsotaan tulevaisuuteen, niin mahdollisuus GPS-paikannukselle on todennäköisesti tulossa uusien automallien myötä.
"Suomalaisen ihmisen geeneissä on orja-, setä Tuomo- ja pelkurigeeni. Ja se on tyhmä kuin aasi. Aasin järki ja cuckold-sielu." Jorma M.