News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

IL: Ei tienkäyttömaksuille, sanoo Paula Risikko

Started by Sour-One, 16.10.2013, 21:06:02

Previous topic - Next topic

CaptainNuiva

Taisipa olla Kauppalehdessä tänään että kun nykyään veron keräämiseen menee pari promillea sen tuotosta niin tämä uusi systeemi noilla esitetyillä spekseillä (Jotka mitä ilmeisemmin siis ovat alakanttiin hahmoteltuja) veisi peräti 7 %.

Elikäs kun peilataan keräyskuluja, huomioden että takuuvarmasti ne eivät suju kuin Stromsössä, tuottoon niin voisi helposti kuvitella että keräyskulut voisivat olla lähemmäs 20% veron tuotosta.
Tässä ei olle enää kovinkaan pitkällä siitä missä monet avustuskeräykset ovat, koko tuotto menee lähes tulkoon kuluihin.

Keksiäppä joku vero jonka keräämisen voisi hoitaa ja Kyllöselle esitellä tämän ymmärtämällä matematiikalla eli veron tuotto voisi olla vaikkapa 500 miljoonaa ja keräyskulut uudella sekä mullistavalla ainostaan 510 miljoonaa !
Bonukseksi voisi vielä katteetta luvata kaikkia maallista hyvää niin diili olisi sitä myöten selvä.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Toadie

Kyllä tulevaisuuden ajoneuvo on rypsiöljyllä kulkeva, jämäosista chopattu metsäenduro ilman valoja ja kilpiä. Kun sinivalo välähtää, matka jatkuu 90 astetta tien suunnasta. Poliisi tarvitsee helikoptereita ja lennokkeja veron keräämiseen. Omaan kypärään tarvitsee tietysti passiivi-ir-yönäkölaitteet.
Kiitos ja kuulemiin.

Rubiikinkuutio

Quote from: ämpee on 17.12.2013, 19:50:03

Et nyt taaskaan ollut tarkkana !!1!
Ideahan on se, että valtsu saa samat verotulot kuin aina(?) ennenkin, ja jos tulee kustannuksia, niin voi voi.
Siksi tätä himmeliä ylipäätään voidaan yrittää myydä, koska ostaja ei käytä omaa rahaa.

Vasemistologiikka on tosiaan ihanaa ja kaunosta. Kaikille hyvää.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Tykkimies Pönni

Quote from: Toadie on 17.12.2013, 20:28:01
Kyllä tulevaisuuden ajoneuvo on rypsiöljyllä kulkeva, jämäosista chopattu metsäenduro ilman valoja ja kilpiä. Kun sinivalo välähtää, matka jatkuu 90 astetta tien suunnasta. Poliisi tarvitsee helikoptereita ja lennokkeja veron keräämiseen. Omaan kypärään tarvitsee tietysti passiivi-ir-yönäkölaitteet.

Mad Max-aika tulee olemaan mielenkiintoista. Itselläni on Mitsu L-200 4wd odottelemassa rakentamista. Toyotan moottoria ja laatikkoahan se suorastaan huutaisi mutta katsotaan nyt. Polttoaineen omatuotanto on kohta totta kun ensi keväänä kylvän ensimmäisen sadon siemenet.

vainukoira

Quote from: Hohtava Mamma on 17.12.2013, 20:41:09
Quote from: Possumi on 17.12.2013, 20:07:00


Mamma mä pistän paremmaks:

ELSOa: http://www.jammer4uk.com/car-gps-jammer-c-1.html

Jammaan sekä boksin GPS että GSM-taajuudet pienellä lähihäirintälähettimellä. Boksi ei saa paikannettua itseään, eikä saa huudettua ulkomaailmaan että se liikkuu. Näitä käyttävät jo kuriirifirmojen duunarit kun haluavat käydä munkkikahvilla ilman että pomo vahtaa millitarkkaan missä menevät.

Your move ^^

Hahaa! Herr Possumi, ensimmäinen sääntö sodassa ja rakkaudessa: Tunne vihollisesi.

Quote from: Hohtava Mamma on 16.12.2013, 11:37:46
GPS-häirintälaitteiden peilaus voidaan toteuttaa varsin yksinkertaisella tavalla. Peltipoliisin kameratolppaan asennetaan GPS-vastaanotin, ja kun se menettää signaalin niin otetaan kuva. Jos signaalin menettämisen johtui ajoneuvosijoitteisesta jammerista, kuvassa näkyy jammerilla varustettu auto + rek nro.


Tähän on myös olemassa muutamia ratkaisuja.

Säätää GPS-jämmerin teho niin alhaiseksi, että se vaikuttaa vain autossa olevaan GPS-kyttään.

Paketoida jämmeri ja kytän GPS-antenni foliolla samaan kasaan siten, että jämmerin signaalia ei vuoda ulos. Onnistuu vain jos GPS-antenni on auton sisällä.

Käyttää vain GSM/3G-jämmeriä, joilloin kyttä ei voi lähettää mitään, vaikka GPS toimii.

Ottaa kytältä virta pois.

Tai joku näiden yhdistelmä.

CaptainNuiva

Kehitin juuri idean kuinka häiritä signaalia hienovaraisesti ja se on 20 kilon GPS-häirintäleka.


"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

vainukoira

Quote from: CaptainNuiva on 17.12.2013, 21:19:43
Kehitin juuri idean kuinka häiritä signaalia hienovaraisesti ja se on 20 kilon GPS-häirintäleka.
;D

Tuota voisi kokeilla myös jorkkaan, joka on lähes yhtä painava. Mutta tehoaako kylläiseen?

Possumi

#277
Quote from: Hohtava Mamma on 17.12.2013, 20:41:09

Hahaa! Herr Possumi, ensimmäinen sääntö sodassa ja rakkaudessa: Tunne vihollisesi.

Quote from: Hohtava Mamma on 16.12.2013, 11:37:46
GPS-häirintälaitteiden peilaus voidaan toteuttaa varsin yksinkertaisella tavalla. Peltipoliisin kameratolppaan asennetaan GPS-vastaanotin, ja kun se menettää signaalin niin otetaan kuva. Jos signaalin menettämisen johtui ajoneuvosijoitteisesta jammerista, kuvassa näkyy jammerilla varustettu auto + rek nro.

Not impressed ^^ ei hyvä idea käytännössä: tolppakameraan asennettu häirintälähettimen paikantaja joka pystyisi yksilöimään lähettimen sijainnin ajoneuvon tarkkuudella olisi hyvin monimutkainen/kallis järjestelmä. Sen pitäisi myös pystyä analysoimaan häirintälähete niin että voidaan todistaa että kyse on häirintälähettimestä eikä mistään muusta radiohäiriöstä.

Paljon edullisempaa on asentaa joidenkin valtateiden varsille, risteyksiin ja ramppeihin kilpilukijat. Sitten tietokannnoista vain vertaillaan GPS-reittejä ja kilpilukijoista saatua dataa. Jos ajat kilpilukija reittejä GPS pois päältä sinua voidaan laskuttaa sen perusteella - lisäksi ajoneuvosi voidaan pysäyttää tarkastusta varten kun träkkerisi ei toimi.

Luultavasti mikä tahansa vähänkään järkevä kilometriveroatoteuttava toimittaja tulee ottamaan GPS+GSM träkkäyksen lisäksi käyttöön kilpilukemisen vara-järjestelmänä jotta häiritsijät/vialliset träkkerit saadaan siivottua pois järjestelmästä.

EDIT: kilpilukijat ovat testattu ja käytössä oleva teknologia. Monissa suurissa kaupungeissa ruuhkamaksujärjestelmä toimii ja sitä valvoo kilpilukijajärjestelmät. Niistä on hyviä kokemuksia ja väärinkäytökset saadaan karsittua pois järjestelmästä yksinkertaisesti pysäyttämällä kilpiään piilottelevat ajoneuvot.

PPS: tätä träkkereihin perustuvaa 'tietullia' kuolaa maailmalla aika moni maa juuri siksi että kilpilukijoiden asentaminen käy kalliiksi jos sillä pitäisi valvoa koko tieverkkoa. Jos ja kun ajoneuvoihin saadaan seurantajärjestelmä niin sen jälkeen kaupunkien ja kuntien on helppo vain mennä ja päättää millaisia maksuja ne haluavat sakottaa ihmisiä mistäkin alueesta tai katuosuudesta - ilman että täytyisi investoida kalliiseen valvontainfraan.

Jaska Pankkaaja

Saa nähdä mihin viholliset = viranomaiset ja poliitikot päätyvät. Itse arvelen että ei niitä jammerinpaljastimia ole kuitenkaan joka syrjätiellä ja tutut paikatkin tietää niin ainakin osan ajoista saa jammattua pois. Vakavana vaihtoehtona on myös traktori ja kesälle mopo tai jos moottoripyöriin ei tule sitä sakotinta niin tietysti mp.. Kiusa se pienikin kiusa ja nopeuttaa tämän paskahallinnon kriisiytymistä jolloin päästäänkin ehkä kiinni itse syyhyn..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

vainukoira

Quote from: Hohtava Mamma on 17.12.2013, 21:25:04
Mihin pykälään säädät sen jammerin isotrooppisen tehon, jos kyttä-GPS:n antenni on esimerkiksi -13 dBi ja tolpan paljastin-GPS:n antenni on 20 dBi, suunnattu samaan kohtaan tiessä jossa on nopeusanturitkin?

Sen kyttä-GPS:n antenni olisi kaikkein halvinta ja loogisinta integroida tuulilasiin liimattaan tarraan, joka samalla kertoo olemassaolollaan, että autossa on GPS-antenni eikä sitä ole "folioitu".

Nuo dBi:iit on sen verran huonossa muistissa, etten pysty ottamaan kantaa.


Quote from: Hohtava Mamma on 17.12.2013, 21:25:04
Sitä paitsi aikaisemmin esitin jo ratkaisun sille, että auto liikkuu mutta GPS ei futaa -> automaattinen valvontailmoitus GSM-verkossa. GSM voi olla häiritty, SMS lähtee niin kauan, että vasta-asema kuittaa.

Yksi vaihtoehto oli, että GPS toimii, mutta GSM on häiritty jämmerillä. Tai jos GPS:llä ja GSM:llä eri virtalähteet, kytkemällä GSM:stä virta pois.

FlyinHighAgain

Sanottakoon nyt sitten omakin mielipide tästä valtiovallan viimeisimmästä ja häkellyttävimmästä neronleimauksesta ja uudesta nokiasta&applesta yhteensä; totaalisen syvältä, täysin epäoikeudenmukaista ja mahdollistaa käsittämättömän laajan urkinnan, kieroin mahdollinen kommunismin ja korporaatikommunismin epäpyhä allianssi.

Tämmöistä sontaa vastaan tulee jokaisen ei-koomassa olevan suomalaisen taistella kynsin ja hampain, jopa tekosemmoisin, periksi ei tule antaa tippaakaan. Sunnitteluporras Ahvenmaalle välittömästi! Oikeasti kuvottavaa ideointia, ja toivottavasti ihmiset hahmottavat mitä tällaisesta pian seuraa: ei pelkästään tulevaa väliaikaista autoveroa vaan kaiken sen kyttääminen joka ennen antoi tässä maassa edes jonkinasteisen vapauden, me tiedämme mitä teit viime kesänä-Ollilan käsissä, ei prkl eikä jatkoon

Maisteri Vihannes

Varmasti osa - ainakin ne jotka saisivat uudesta järjestelmästä rahaa - ajaa seurantajärjestelmää tosissaan. Todennäköisesti seurantajärjestelmää ajamassa on kuitenkin myös tahoja, jotka ovat aiemmin epäonnistuneet aikeissaan saada pääkaupunkiseudulle tietullit. Kun tätä seurantajärjestelmää on jonkin aikaa ajettu, voidaan taas tuoda esiin tietullit, ja ne saadaan helpommin läpi kun on ensin esitelty huonompaa vaihtoehtoa.

MW

Quote from: Toadie on 17.12.2013, 20:28:01
Kyllä tulevaisuuden ajoneuvo on rypsiöljyllä kulkeva, jämäosista chopattu metsäenduro ilman valoja ja kilpiä. Kun sinivalo välähtää, matka jatkuu 90 astetta tien suunnasta. Poliisi tarvitsee helikoptereita ja lennokkeja veron keräämiseen. Omaan kypärään tarvitsee tietysti passiivi-ir-yönäkölaitteet.

Ajattelin samansuuntaisia, joskin järeämmästä 4WD vehkeestä. Mutta joo, eihän tuommoinen "kestävää kehitystä" ole, mutta ans kattoo ja aika näyttää.

Meillä on paljon opittavaa teknikaalien kulttuurista!

Nuivake

Quote from: Maisteri Vihannes on 17.12.2013, 22:04:09
Kun tätä seurantajärjestelmää on jonkin aikaa ajettu, voidaan taas tuoda esiin tietullit, ja ne saadaan helpommin läpi kun on ensin esitelty huonompaa vaihtoehtoa.

Pahasti pelkää, että olet juuri nyt asian ytimessä.
Ensin luodaan ovela harhautus ja saadaan kansa raivoamaan suut vaahdossa.
Seuraavaksi esitellään "järkevämpi" vaihtoehto ja läpi menee että kolina käy.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Punaniska

"Kilometriveron maksaminen perustuu tiukkaan valvontaan, jos järjestelmän toteuttaminen perustuu Jorma Ollilan vetämän työryhmän ajatuksiin.

Työryhmän sihteerinä toimineen liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Tuomo Suvannon mukaan järjestelmän valvonta on verrattavissa nykyiseen ylinopeuksien tutkavalvonnan kaltaiseen pelotteeseen – paitsi laajempana.

Hankkeen kustannusarvioon kuuluu noin 50 ympäri Suomen sijoitettavaa porttia, jotka tarkistavat, että niiden läpi ajavien autojen seurantalaitteet ovat kunnossa.

Tämän lisäksi ympäri Suomen liikkuu kahden partioita suorittamassa tienvarsimittauksia."

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/12/17/nain-km-veroa-valvotaan-tienvarsivalvonta-ja-50-mittausporttia/201317479/304

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

ikuturso

Quote from: Possumi on 17.12.2013, 21:28:01
Not impressed ^^ ei hyvä idea käytännössä: tolppakameraan asennettu häirintälähettimen paikantaja joka pystyisi yksilöimään lähettimen sijainnin ajoneuvon tarkkuudella olisi hyvin monimutkainen/kallis järjestelmä. Sen pitäisi myös pystyä analysoimaan häirintälähete niin että voidaan todistaa että kyse on häirintälähettimestä eikä mistään muusta radiohäiriöstä.

Boingg.

GPS-antennisuunnittelu on aika mielenkiintoista. Tuolla puolentoista gigan kaistalla saa aika kapeakeilaisia suunta-antenneja. Kuten sanottu, laajaspektrinen taivaalta tuleva GPS-signaali on noin 20 dB alle taustakohinatason, eli minkäänlaista kantoaaltoa ei tuolla taajuusalueella ole. Jos tuonne GPS-taajuudelle tulee pienikin kantoaaltopiikki, kuten H.Mamma sanoi, on 99% todennäköisyydellä kyse häirintälähettimestä. Jos tuosta valokuvasta vielä tunnistaa rekisterin, voipi lähettää (vaikka sellaista ei virallisesti ole) isoveli valvoo kyselypyynnön ko. ajoneuvon paikasta sillä hetkellä ja tehdä jotain johtopäätöksiä, jos boksi on vaikka hengissä ja virta kytketty, mutta se tuntuu olevan jatkuvassa GPS-katveessa.

Tuosta seuraa kutsu katsastuskonttorille, jossa vertaillaan matkamittaria ja GPS-matkatietoa.

Kyllä kuulkaa järjestelmään tehtäisiin sata rotanloukkua huijauksenestoa varten. Aina se toisaalta pystyttäisiin kiertämään, jolloin kiertäjät oikein kerjäisivät reaaliaikaista paikkaseurantaa.

Mutta vielä kerran. Jos halutaan vain autoilijat maksamaan kilometrien mukaan ja kaupungissa ruuhka-aikaan enemmän ja CO2-syöpöt enemmän, niin polttoaineverosta sen saa vain yhtä parametria - eli veroprosenttia - nykyisestä muuttamalla nykyisellä veronkeruukoneistolla. MOT.
Tässä on muuta takana. Folio ei ole kaukana jos sanon 81LD3R83RG - tuo kaikkien illuminatien äiti.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

jopelius

#286
Miksi tällainen seurantajärjestelmä pitäisi kehittää Suomessa ja vieläpä GPS-pohjaisena?

Suomi on mitättömän pieni automaa muuhun Eurooppaan verrattuna. Eikä meillä ole omaa autoteollisuuttakaan jonka toimialaan tällaisen tekniikan varustaminen varsinaisesti kuuluu.

Voisi kuvitella että näihin palveluihin on tulossa myös ylikansallisia (EU:n direktiivi) määritelmiä koska ratkaisun tulee soveltua koko Euroopan alueella ja ehkä laajemminkin. Tuntuisi hieman oudolta jos esim. Galileo- tai Glonass-paikannustekniikat  jätettäisiin yleiseurooppalaisen ratkaisun ulkopuolelle.

Voi lisäksi käydä niinkin ettei tällaista järjestelmää oteta käyttöön missään. Suomessa tämä loukkaisi mm. autovarkaiden oikeutta ajaa vapaasti varastetuilla autoilla. Kuten tiedetään meillä rikolliset ovat oikeuslaitoksen suojeluksessa. Kenties löytyy muitakin esteitä lainsäädännöstä.

Kaikkiaan tuntuu perusteellisen typerältä kehitellä tallaista kallista verotusratkaisua. Vaihtoehtoisesti löytyy vaikka kuinka paljon ratkaisuja joilla valtion verotuoton kerääminen autoliikenteenkin osalta voidaan toteuttaa tehokkaammin ja halvemmalla.

Itseasiassa jo liikenteen haittaveron periaate tuntuu järjettömältä - kun liikenteessä siirtytään vähäpäästöisempään energiaan olisi luonnollista että auton käyttömahdollisuuksia lisättäisiin. Kun liikenne ei saastuta voisivat kansalaiset liikkua aikaisempaa enemmän autoillaan. Matkustella ja käyttää monenlaisia majoitus-, elämys-, luonto- ja liikuntapalveluita jne. jne.
Mutta, kaikki tällainen olisi,  ikävä sanoa, mukavaa ja hyödyllistäkin. Siitä tulisi lisää palvelutyöpaikkoja jne. Siksi autoilun kehittyminen on vihreille ja sosialisteille erityisen vastenmielistä hyväksyä.




CaptainNuiva

Quote from: Punaniska on 17.12.2013, 23:18:19
"Kilometriveron maksaminen perustuu tiukkaan valvontaan, jos järjestelmän toteuttaminen perustuu Jorma Ollilan vetämän työryhmän ajatuksiin.

Työryhmän sihteerinä toimineen liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Tuomo Suvannon mukaan järjestelmän valvonta on verrattavissa nykyiseen ylinopeuksien tutkavalvonnan kaltaiseen pelotteeseen – paitsi laajempana.

Hankkeen kustannusarvioon kuuluu noin 50 ympäri Suomen sijoitettavaa porttia, jotka tarkistavat, että niiden läpi ajavien autojen seurantalaitteet ovat kunnossa.

Tämän lisäksi ympäri Suomen liikkuu kahden partioita suorittamassa tienvarsimittauksia."

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/12/17/nain-km-veroa-valvotaan-tienvarsivalvonta-ja-50-mittausporttia/201317479/304

50 porttia ja autopartioita valvomassa...Voi hyvä isä sentään, nyt aletaan olemaan todellakin eturintamassa, nimittäin kyttäyksen.
P-Koreassa taatusti kadehditaan Suomen edistyksellisyyttä  :facepalm:
Järjestelmä työllistää 350 ihmistä jutun mukaan....Ei työllistä vaan lisää byrokratian kuluja 350 ihmisen palkan verran.
Kuka valopää voi tälläista järjestelmää puolustella?

Kyllä tämä alkaa siltä tuntua että tuollaisesta portista kun meikäläinen joskus jos ajaa läpi niin se ei toimi veroautomaattina vaan teleporttina josta Mr.Spockin olisi kateellinen.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Ari-Lee

QuoteTyöryhmän sihteerinä toimineen liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Tuomo Suvannon mukaan järjestelmän valvonta on verrattavissa nykyiseen ylinopeuksien tutkavalvonnan kaltaiseen pelotteeseen – paitsi laajempana.

Hankkeen kustannusarvioon kuuluu noin 50 ympäri Suomen sijoitettavaa porttia, jotka tarkistavat, että niiden läpi ajavien autojen seurantalaitteet ovat kunnossa.

Tämän lisäksi ympäri Suomen liikkuu kahden partioita suorittamassa tienvarsimittauksia."

Kuka muistaa että liikkuva poliisi lakkautettiin kustannussyistä? Taas me törmäämme rinnakkaistodellisuuden paradoksaalisuuteen - Säästetään - tuhlataan - säästetään - tuhlataan. Voihan moolokin perse ja maahanmuutto.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kukko

#289
Quote from: CaptainNuiva on 18.12.2013, 01:52:48
Järjestelmä työllistää 350 ihmistä jutun mukaan....Ei työllistä vaan lisää byrokratian kuluja 350 ihmisen palkan verran.
Kuka valopää voi tälläista järjestelmää puolustella?
Lukemattomiin hyödyllisiin idiootteihin tuo menee aivan täydestä. Ne nyökyttelee vaan tyytyväisinä että työtä ja hyvinvointia tulee kun lehdessäkin niin luki. Hyvä systeemi, jee jee.

Tuo porttijuttu kuulostaa aivan ... ei helvetti. Ja tuo siis pelkän verotuksen takia. Ei minkään tieturvallisuuden tai muun yleisen hyvän. Vattu tää maa on sekaisin.
Sananvapautta ei nähdä Euroopan unionissa enää kansalaisten suojautumiskeinona hallintoa vastaan, vaan sen käyttäminen nähdään rikoksena, joka antaa viranomaisille aseet kansalaisten syyttämiseksi "vihapuheesta" tai jostakin tekaistusta "rasismista".
-J. Sakari Hankamäki

JoKaGO

Quote from: Nuivake on 17.12.2013, 23:03:01
Pahasti pelkää, että olet juuri nyt asian ytimessä.
Ensin luodaan ovela harhautus ja saadaan kansa raivoamaan suut vaahdossa.
Seuraavaksi esitellään "järkevämpi" vaihtoehto ja läpi menee että kolina käy.

Vanha iiroviinanen-kikka.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote from: jopelius on 18.12.2013, 01:16:44
Suomi on mitättömän pieni automaa muuhun Eurooppaan verrattuna. Eikä meillä ole omaa autoteollisuuttakaan jonka toimialaan tällaisen tekniikan varustaminen varsinaisesti kuuluu.

Kirjoitin jo aiemmin, kuinka Suomessa hässittiin digi-TV:n kanssa. Ana-lähetykset piti lopettaa nopeutetussa aikataulussa, että saataisiin ihmiset hankkimaan paskoja laitteita. Kehitettiin lähetys, jossa kuva ja tekstitys tulevat eri kautta, jotta digiboxissa voitiin valita mikä tahansa tekstityskieli, mitä kuitenkaan suurin osa boxeista ei ymmärtänyt. Yleensä maailmalla dubataan, ei tekstitetä.
No, onneksi Suomessa keksittiin tälle vaihtoehtoinen sovellus, jossa valitsemalla tekstityskieleksi hollannin, saa kuulla näkövammaisille robotin selostavan tekstit. Mitenhän se näkövammainen löytää sen hollannin kielen vastaanottimestaan?

Ja kaiken huippuna piti kehitellä kaksisuuntaiseen viestintään pystyvät digiboxit, joiden kautta olisi ollut mahdollisuus päästä Internetiin laajakaistayhteydellä, antennikaapelia pitkin, vaikka samaan aikaan optiset kuidut olivat tulossa ja valtaamassa alan.

Rahaa paloi, työpaikkojakin syntyi, joskaan maailmanvalloitus ei valtavista panostuksista huolimatta onnistunut.

Nyt maailma yritetään valloittaa tällaisella kyttäyszydeemillä. Tuollahan on jo todettu, kuinka kaikki maat kamppailevat laskevien polttoaineverotuottojen kanssa, jolloin rahaa ei enää riitäkään tienpitoon. Hullun skenaario on, että sen takia kaikki maat lähtevät vapaaehtoisesti Uljaaseen Uuteen Maailmaan, kunhan joku sen ensin kehittää ja testaa (suomalaisilla) toimivaksi  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Nikolas

Entäpä jos joku tai jokin häiritsee paikannusta?

Tämä mahdollisuus on jo ehtinyt aiheuttaa päänvaivaa, kuten tästä jutusta käy ilmi:
Quote

Radiovalvonta
Tero Lehto, 13.12.2013, 17:49

Yritätkö kiertää tiemaksut satelliittipaikannuksen häirinnällä – Viestintäviraston mittausauto voi käräyttää sinut

Telealan valvova viranomainen Viestintävirasto haluaa tehostaa laittomien radiolaitteiden valvontaa.

Viraston vuosittaisessa Radiotaajuuspäivä-tilaisuudessa perjantaina puhunut radiotarkastusryhmän päällikkö Heidi Himmanen totesi, että vanhojen valvontatehtävien lisäksi on odotettavissa "uusia haasteita". Himmanen on yksikön päällikön viraston organisaatiouudistuksen jälkeen.

Huolena on, että suunniteltua autojen tiemaksujärjestelmää voidaan vaarantaa häirintälaitteilla, jos se perustuu satelliittipaikannukseen.

Vielä ei ole päätetty, käytettäisiinkö autojen paikannukseen amerikkalaista gps-järjestelmää vai eurooppalaista galileo-paikannusta. Himmanen pitää eurooppalaista vaihtoehtoa todennäköisempänä.

Shellin hallituksen puheenjohtajan Jorma Ollilan vetämän työryhmän on määrä julkistaa tiemaksujärjestelmän käyttöönotosta ehdotuksia ensi viikolla. Ollila on jo ehdottanut satelliittipaikannuksen tuomista kaikkiin autoihin.

Häirinnän mahdollisuus ei ole uusi asia. Tietokirjailija Petteri Järvinen kirjoitti blogissaan jo vuonna 2010 kokeilleensa gps-häirintälaitteita, jotka sotkivat navigaattorit ja vaikuttivat useita metrejä auton ulkopuolelle. Järvinen ennakoi jo silloin, että gps-häirintälaitteiden maahantuonnista ja hallussapidosta tulee Suomessa laitonta.

Himmasen mukaan satelliittipaikannuksen häirintälaitteiden maahantuominen ja käyttö on jo Suomessa laitonta.


Uusia työkaluja häiriöiden valvontaan

Viestintävirasto on vahvistanut työkalujaan tahattomien ja tahallisten häiriöiden tunnistamiseen, ja seitsemän hengen yksikkö on kasvamassa kahdella työntekijällä ensi vuonna.

Viraston käytössä on kolme pakettiauton kokoista mittausautoa ja kaksi henkilöautoa. Autoissa on useita antenneja ja analysaattoreita. Suuntimet ovat kahdessa mittausautossa. Kiinteitä mittauspisteitä on taas Helsingissä, Imatralla, Jokoisissa, Kotkassa, Kuopiossa ja Oulussa. Valvonta on viraston toimipisteessä Helsingin Ruoholahdessa.

Tulevaisuudessa viraston toiveena on tehostaa valvontaa muun muassa automatisoinnilla ja kannettavalla kalustolla.

Virastolla on lisäksi tutkimusprojekti Geodenttisen laitoksen kanssa satelliittipaikannuksen häirinnän tunnistamiseksi. Maa- ja metsätalousministeriön alainen tutkimuslaitos tutkii kartoitusta ja paikannusta.


Matkapuhelin- ja tv-häiriöt tehokkaaseen seurantaan

Viestintävirastossa seurataan myös muunlaisia radioverkkojen häiriöitä.

Matkapuhelinverkkojen mittaaminen korostuu myös, koska esimerkiksi tuleville 800 megahertsin 4g-verkoille on asetettu peittoaluevaatimukset toimiluvissa. Samoin Viestintävirasto aikoo seurata, millaisia häiriöitä 800 megahertsin aiheuttavat tv-lähetyksille, jotka ovat vielä joitain vuosia lähekkäin uhf-taajuusalueella.

Noin kuukausi sitten Viestintävirasto tiedotti tehneensä poliisille useita tutkintapyyntöjä laittomista matkapuhelinverkkojen toistimista, jotka häiritsivät useita nykyisten 900 megahertsin taajuusalueen 3g-tukiasemia jopa 7–19 kilometrin päähän.

Toistimia on asennettu koteihin matkapuhelinverkon signaalin parantamiseksi sisätiloissa. Laitteita ei saa myydä Suomessa, mutta niitä saa monista nettikaupoista.


Tekniikka & Talous

Oikeastaan parhaat palat ovat jutun kommenttiosastossa. Nimimerkki Tietenkin yritän haastaa:
Quote

Tätä se teettää, kun hyödyllistä mutta häiriöille altista satelliittipaikannusta aletaan käyttää ihmisiä vastaan.

On syytä huomata, että GPS-häirintään riittää lähietäisyydeltä aivan minimaalinen teho, joten häirintää voi olla erittäin vaikeaa havaita vähänkään etäämmältä. Lisäksi lähetin voi käyttää hyvin suuntaavaa antennia, jolloin suunnankin pitäisi olla oikea.

Montako RF-tekniikan osaajaa Suomessa on laitettu km-tehtaalle tässä viime vuosina?



Tässä on toinen näyte nimimerkiltä iphooni:
Quote

Gps häirintä on paljon kimurantimpi juttu mitä tässä kirjoitetaan. GPS häirintään riittää hyvin -90 .. -100 dBm tasoinen signaali. Tämä on alle kaikkien häiriö normien ja on täysin laillista valmistaa vaikkapa matkapuhelimen laturi joka aiheuttaa tämän suuruisen häiriö säteilyn ja tyyppihyväksyä se laturina. Myyntikanavan täytyy tietenkin olla hiljaa ko ominaisuudesta. Ei kestä aikaakaan kun joku alkaa valmistaa ko laitteita.


Marius

Tämä nyt on vain tällainen viaton testausvaihe, ei mikään tavoite.

Tulevaisuudessa valvontalaitteita ei asenneta kulkuvälineisiin, vaan ihmisiin, joka on tavoite, (mikrosiru).
Ja valtaosa ihmisistä tulee senkin hyväksymään, kuten nämä autovalvontalaitteetkin,
koska eihän kukaan halua vastustaa kehitystä; olla negatiivinen.

Kaikki haluavat olla fiksuja ja edistyksellisiä.

Odotan mielenkiinnolla, minkälainen mainostus- ja mielipiteenmuokkauskampanja kudotaan tavoitteen saavuttamiseksi.
Tosin se on jo kudottu, ja alkanutkin, mutta varmasti on odotettavissa yllättäviä käänteitä.

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

far angst

Jorma Ollila on aivan oikea henkilö vetämään tuota työryhmää, meriittiä kun piisaa. 
Ensin Ollila tuhosi Nokian, nyt hän yrittää tuhota Suomen.

Aika hyvin noin hennoilta hartioilta.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Rubiikinkuutio

Quote from: JoKaGO on 18.12.2013, 05:03:10

Mitenhän se näkövammainen löytää sen hollannin kielen vastaanottimestaan?

Helposti. Kerran joku muu asentaessa sen laittaa sinne ja senjälkeen se valitsee sen automaattisesti aina kun sellainen kieli löytyy.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Faidros.

#296
Koskas muuten polkupyöräilyä aletaan verottamaan? Pyöräteiden pelkkä kunnossapito maksaa 320 miljoonaa euroa vuodessa, suunnittelusta ja rakentamisesta puhumattakaan!
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ari-Lee

Quote from: Faidros. on 18.12.2013, 08:49:26
Koskas muuten polkupyöräilyä aletaan verottamaan? Pyöräteiden pelkkä kunnossapito 320 miljoonaa euroa vuodessa, suunnittelusta ja rakentamisesta puhumattakaan!

QuoteAutoliiton Helsingin osaston esittää pyöräilijöille suunnattuja rekisteröinti-, katsastus- ja vakuutusmaksuja. Polkupyöräilijöiltä haluttaisiin kieltää myös "musiikkiaparaattien" kuuntelu ajon aikana.
Näin Autoliiton Helsingin osasto kirjoittaa kotisivuillaan:

Koska autoilijoille esitetään jatkuvasti erilaisia rajoituksia ja maksuja Helsingissä ajamiseen, olisiko tasa-arvon vuoksi ajateltavissa, että Helsingin rajojen sisäpuolella saisi pyöräillä vain:

- rekisteröidyillä polkupyörillä, rekisteröintimaksu 20,-
- rekisteröintiin liittyy pakollinen vakuutus 100,-
- pyörät on vuosikatsastettava á 20,- / vuosi
- kypärän käyttämättömyydestä sama sanktio kuin ilman turvavyötä ajosta autolla
- kaikenlaisten musiikkiaparaattien kuuntelu korvanapeilla ajon aikana, sama sanktio kuin autolla puhelimen käytöstä ilman hands-freetä

Sakkomaksuja lukuun ottamatta tulot voisi Autoliiton Helsingin osaston mukaan ohjata suoraan kaupungin kassaan, erilaisten polkupyöräbaanojen rakentamista varten. Pyörien vakuutusmaksuilla puolestaan hoidettaisiin "pyöräilijöiden kumoamien jalankulkijoiden vammat".

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288613455684.html
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ikuturso

Quote from: Punaniska on 17.12.2013, 23:18:19
Hankkeen kustannusarvioon kuuluu noin 50 ympäri Suomen sijoitettavaa porttia, jotka tarkistavat, että niiden läpi ajavien autojen seurantalaitteet ovat kunnossa.

Tämän lisäksi ympäri Suomen liikkuu kahden partioita suorittamassa tienvarsimittauksia."

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/12/17/nain-km-veroa-valvotaan-tienvarsivalvonta-ja-50-mittausporttia/201317479/304

Jos joku olisi ehdottanut portteja, jossa kuvattaisiin rekisterinumerot, jotta luvatta käyttöönotetut autot, sekä mahdollisesti rikoksentekovälineenä käytetyt autot saataisiin jäljitettyä, tällainen järjestelmä ei menisi ikinä läpi koska yksityisyydensuoja.

Jos GPS-seuranta menee tietosuojineen ja anonymiteetteineen läpi, niin varmaan käy kuten sosiaaliviranomainen - maahanmuuttoviranomainen casessa. Liikennevirastolla olisi käytössään kaikki tieto autojen liikkeistä Suomessa, mutta autovarkaan kiinni saamiseksi sillä ei olisi lupa luovuttaa näitä tietoja poliisille, ellei epäiltäisi rikoksesta, josta voi saada vähintään kaksi vuotta ehdotonta. Ja jos rikosseuraamuskäytännöt menevät tähän suuntaan, kohta tuollaisia rikoksia ei enää ole, josta tässä maassa voisi saada kaksi vuotta linnaa, paitsi ehkä talousrikos ja verorikos - kuten GPS-seurantalaitteen häirintä.

Jopelius tuossa jo viittasikin:

Quote from: jopelius on 18.12.2013, 01:16:44
Voi lisäksi käydä niinkin ettei tällaista järjestelmää oteta käyttöön missään. Suomessa tämä loukkaisi mm. autovarkaiden oikeutta ajaa vapaasti varastetuilla autoilla. Kuten tiedetään meillä rikolliset ovat oikeuslaitoksen suojeluksessa. Kenties löytyy muitakin esteitä lainsäädännöstä.

Ainoa, mikä jopeliuksella tuossa on täysin poskellaan on, että Suomessahan autoa ei voi varastaa. Vaikka sen nostaisi rekkaan ja veisi rajan ylitse osina, sitä ei ole varastettu, vaan kyseessä on luvaton käyttöönotto - siis vaikka sen purkaisi osiksi.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Faidros.

^^Autoliitto on kokonaan nyt unohtanut väliaikaisen polkupyöräveron, joka on voimassa niin kauan kuin entiset pyöräilyn aiheuttamat kokonaiskustannukset on maksettu.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-