News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

Ernst

Quote from: repsikka on 06.11.2013, 22:07:12
Saarikoski unohti sen tosiasian, että myös Saharan ylitys on riski. Juuri saimme lukea uutisista kymmenien menehtyneen autiomaahan.
Olisi vienyt ajatuskulkunsa tappiin ja ehdottanut ilmasiltaa Saharan eteläpuolisesta Afrikasta suoraan Euroopan metropoleihin.
Saarikoski,kun  kuitenkin seuraat tätä palstaa, niin panepa vielä paremmaksi !

Saarikoski nyt ei kerta kaikkiaan saa sitä enää ylös. Turha kysyäkään.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

törö

Quote from: Nuivanlinna on 06.11.2013, 21:28:54
Quote from: ike60 on 06.11.2013, 21:17:52

Ainoa varma keino pelastaa ne hukkuvat on kerätä tulijat suoraan pohjois-Afrikan satamista.

Minä ehdotan ratkaisuksi siltaa Afrikasta Gibraltarin yli Eurooppaan, Asylum-bridge!

Mulla on parempi idea.

Vaihdetaan Eurooppa Afrikkaan. Näin kaikki afrikkalaiset pääsevät kerralla taikaseinän äärelle ja me saamme valtavan mantereen, jolla on tolkuton määrä hyödyntämättömiä luonnonvaroja.

Tietty sopimukseen sisältyy maininta siitä, että afrikkalaisien paluumuutto torjutaan sotilaallisin keinoin eikä Euroopan nälänhätiin ja yleiseen kurjuuteen ole luvassa mitään apua. Jos pilaavat hyvin infran niin tekevät se omalla vastuullaan.

Nuivanlinna

Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Ernst

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Venne

Tässä casessa näkee, miten ongemissa jäävuorenhuippu on näkyvissä. Lampedusa. Yksi piskuinen 12 kilometriä pitkä kalliosaari Välimeressä. Ja sitten sitä jäävuoren huippua ratkotaan.

Big picture menee niin päättäjiltä kuin toimittajiltakin ohi kuin kuin maisema laput päässä kulkevalta hevoselta. Eli sieltä tullaan paremman elintason perässä. Niin  kauan kuin ihmissalakuljettajat voivat tätä parempaa elintasoa luvata, tulijoiden loputon virta ja hukkuminen lahoihin paatteihin jatkuu. Arvostaisin kovasti, jos suuri ongelma ei ratkeaisi siten, että täällä on vielä kurjempaa kuin välimeren toisella puolen, ei ei kannata tulla.

Marija

Tuo laiton seilaaminen ja vieraan maan miehitys ja siitä seurannut Välimeren saastutus mm. aavelaivaromuilla on mielestäni kyllä kaikella asteikolla rikosta ihmisyyttä, eli italiaanoja, sekä luontoa vastaan.

Eikö niitä idiootteja millään saada pysymään omalla mantereellaan? Länsimaailma on tullut hulluksi, oikeudentaju on vääristynyt. Ei nuo rikolliset tänne kuulu! Heidän oma velvollisuutensa on hoitaa omat asiansa, omassa maassaan ja omassa yhteiskunnassaan.

Kulttuurirealisti

Kokoelma korjausehdotuksia:
- Aussi-temppu: ostetaan veneitä pois Afrikan rannikolta.
- maksetaan jollekin Euroopan ulkopuoliselle valtiolle, että se ottaa siedettävään mutta halpaan majoitukseen läpipäässeet yrittäjät, kunnes heidän juttunsa on käsitelty.
- Aletaan jahtaamaan ihmissalakuljettajia normaaliin poliisityyliin, mutta myös CIA-tyyliin, vitsaa säästämättä.
- palautellaan tyynesti läpipäässeitä laittomia takaisin Afrikkaan.
- levitetään Afrikkaan propagandaa, jonka mukaan Euroopassa on kaikki taloudellisesti päin peetä, sosiaalisektori rommaa koska tahansa, ja porukkakin umpirasisteja.
- palkataan joku mediatoimisto kehittelemään kivat ilmaisut, joilla asia puhutaan läpi EU:ssa ja jäsenvaltioissa.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

kriittinen_ajattelija

Quote from: Kulttuurirealisti on 07.11.2013, 13:18:39
Kokoelma korjausehdotuksia:
- Aussi-temppu: ostetaan veneitä pois Afrikan rannikolta.
- maksetaan jollekin Euroopan ulkopuoliselle valtiolle, että se ottaa siedettävään mutta halpaan majoitukseen läpipäässeet yrittäjät, kunnes heidän juttunsa on käsitelty.
- Aletaan jahtaamaan ihmissalakuljettajia normaaliin poliisityyliin, mutta myös CIA-tyyliin, vitsaa säästämättä.
- palautellaan tyynesti läpipäässeitä laittomia takaisin Afrikkaan.
- levitetään Afrikkaan propagandaa, jonka mukaan Euroopassa on kaikki taloudellisesti päin peetä, sosiaalisektori rommaa koska tahansa, ja porukkakin umpirasisteja.
- palkataan joku mediatoimisto kehittelemään kivat ilmaisut, joilla asia puhutaan läpi EU:ssa ja jäsenvaltioissa.
Sillä on syynsä miksi afrikkalaisia pakolaisia ym. ei matkusta Venäjälle / itäeurooppaan ym. mutta yhtä kauas Ruotsiin heitä silti jotenkin päätyy vaikkei turvapaikkaa edes olisi myönnetty. Kaikille lienee selvää mitkä syyt on, ja käytännössä nuo on ainoat keinot miten eurooppakin voi välttyä afrikkalaisten siirtolaisten aallolta.

(http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/11/04/article-2057649-0EAAF4F700000578-809_634x414.jpg)
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Iloveallpeople

QuotePakolainen maksoi merimatkasta Libyasta Eurooppaan 1500 euroa

Eritrealainen turvapaikanhakija Binram maksoi laivamatkasta Libyasta Sisiliaan 1 500 dollaria. Hän päätyi italialaiselle Lampedusan saarelle.

– Emme tienneet merellä, mihin suuntaan pitäisi mennä. Luotimme tuuriin ja Jumalan tahtoon, Binram kertoi MTV Uutisille Lampedusalla.

Mistä Binram sai suuren summan rahaa laivamatkaan?

– Sukulaisiltani, eri puolilta Afrikkaa. He keräsivät kolehdin minulle.

Binramin tavoin lähes 40 000 ihmistä on pyrkinyt tänä vuonna Afrikasta Eurooppaan, Italian kautta.

Siirtolaisreitti, huonokuntoisella veneellä Välimeren läpi, on usealle kohtalokas. Esimerkiksi viime kuussa Italian eteläisimmälle saaren Lampedusan edustalle hukkui lähemmäs 400 ihmistä.

Nyt Suomen Rajavartiolaitos on Välimerellä valvomassa, että enempää ei enää hukkuisi. Tulijoita Eurooppaan on paljon.

– Tämä on lähtökohtaisesti meripelastustehtävä. Halutaan löytää tänne pyrkijät jo merellä, sillä he ovat hyvin todennäköisesti merihädässä jo sillä hetkellä, kun heidät löydetään, tai aika nopeasti sen jälkeen, kertoi rajavartiolaitoksen lentoryhmän johtaja Lauri Pakkala MTV Uutisille.
...

MTV3
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Iloveallpeople

QuoteIhmiskauppiaan ja turmalaivan kuljettajan kanssa lennolla

Laskeuduin juuri Sisilian Palermoon somalialaisen ihmiskauppias-raiskaajan kanssa.

Lento Lampedusasta kesti tunnin eikä mehutarjoilusta päätelleen olisi voinut uskoa, että samalla lennolla oli poliisivartiossa sekä tämä ihmiskauppias että tunisialainen, yli 300 ihmistä surmanneen turmalaivan, kuljettaja.

Tunisialaisen kuljettamasta laivaturmasta on kuukausi eikä saaren edustalle uponneen täyteen ahdatun laivan tapahtumille voine osoittaa vain yhtä syntipukkia. Mutta siitä ei ole kuin viikko, kun somalialainen ihmiskauppias huokaisi helpotuksesta. Kymmenien tuntien venematkan jälkeen Lampedusan hiekkarannat ja kaupungin valot siinsivät hänen horisontissaan.
...

MTV3
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Mangustin

Quote from: Iloveallpeople on 07.11.2013, 16:09:39
QuotePakolainen maksoi merimatkasta Libyasta Eurooppaan 1500 euroa

Jos hän olisi ollut rehellisin aikein reissussa asiaankuuluvin matkustusasiakirjoin, ei lento Tripolista Roomaan olisi maksanut kuin 227 euroa 26 senttiä (lähde: http://www.edreams.com/flights/tripoli-rome/)

Venne

Quote from: Mangustin on 07.11.2013, 22:54:36
Quote from: Iloveallpeople on 07.11.2013, 16:09:39
QuotePakolainen maksoi merimatkasta Libyasta Eurooppaan 1500 euroa

Jos hän olisi ollut rehellisin aikein reissussa asiaankuuluvin matkustusasiakirjoin, ei lento Tripolista Roomaan olisi maksanut kuin 227 euroa 26 senttiä (lähde: http://www.edreams.com/flights/tripoli-rome/)

Oli varmaan vähän lentopelkoinen  ;D

Rusinapulla

Quote from: Mangustin on 07.11.2013, 22:54:36
Quote from: Iloveallpeople on 07.11.2013, 16:09:39
QuotePakolainen maksoi merimatkasta Libyasta Eurooppaan 1500 euroa

Jos hän olisi ollut rehellisin aikein reissussa asiaankuuluvin matkustusasiakirjoin, ei lento Tripolista Roomaan olisi maksanut kuin 227 euroa 26 senttiä (lähde: http://www.edreams.com/flights/tripoli-rome/)

Oli varmaan vähän lentopelkoinen  ;D

Onneksi muutamat "maahanmuuttajat" haluavat yrittää ja suorittaa lentolupakirjan veronmaksajien rahoilla. Bisnes se on mikä kannattaa, avataan oma lentolinja Etiopiasta Seutulaan = profit eikä kukkan enä hukku!

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2487444/Taxpayers-10-000-teach-failed-asylum-seeker-fly.html

Taxpayers' £10,000 bill to teach failed asylum seeker to fly: Ethiopian given lessons despite Government saying he must leave country next year
Taxpayers face a bill of tens of thousands of pounds so a failed asylum seeker can train to be a pilot.
Yonas Admasu Kebede will be given flying lessons costing £10,000 even though the Government says he must leave the UK next year. The 21-year-old from Ethiopia will also get up to £10,000 in living expenses.

(naps)

..korjattu quotet
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

Marija

Quote from: kriittinen_ajattelija on 07.11.2013, 13:50:22
(http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/11/04/article-2057649-0EAAF4F700000578-809_634x414.jpg)

Mikä on toi musta-kelta-valkoinen lippu?
Kuvaako se Imperialistista Venäjää, eli onko siinä viittausta takaisin tsaarin aikaan?

Huh. Ainakin kiukkuisia ovat.   :-[

PaulR

Quote from: Marija on 08.11.2013, 12:05:56
Quote from: kriittinen_ajattelija on 07.11.2013, 13:50:22
(http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/11/04/article-2057649-0EAAF4F700000578-809_634x414.jpg)

Mikä on toi musta-kelta-valkoinen lippu?
Kuvaako se Imperialistista Venäjää, eli onko siinä viittausta takaisin tsaarin aikaan?

Huh. Ainakin kiukkuisia ovat.   :-[

Hirveästi halua kohdata, oli lippu mikä oli.

Marija

Quote from: Paul Ruth on 08.11.2013, 12:15:34
Quote from: Marija on 08.11.2013, 12:05:56
Mikä on toi musta-kelta-valkoinen lippu?
Kuvaako se Imperialistista Venäjää, eli onko siinä viittausta takaisin tsaarin aikaan?

Huh. Ainakin kiukkuisia ovat.   :-[

Hirveästi halua kohdata, oli lippu mikä oli.

Juu. Seurallisia nuoria.   :)

RP

Quote
Lampedusa boat tragedy: Migrants 'raped and tortured'

People traffickers tortured and raped African migrants whose boat later sank off Lampedusa with the loss of more than 360 lives, Italian police say.

The police have arrested a Somali man on Lampedusa accused of committing crimes with the armed gang.

Most of the victims on 3 October were Eritreans and Somalis. Their fishing boat capsized near Lampedusa, a tiny Italian island off North Africa.

The migrants each paid thousands of dollars to the gang, police said.

The gang moves people across the Sahara to Libya, where they are detained in a camp until they pay at least $3,000 (£1,866), police said.

The migrants have told the police that torture and rape goes on at the camp, the BBC's Alan Johnston reports from Rome.

Once the migrants make their payment, they are handed on to another organisation which - in return for more money - arranges a boat journey to Europe.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

slobovorsk

Nyt taitaa olla  menossa kaikkien aikojen mediakampanja näistä Lampedusan maahanpyrkijöistä. Päivän paperi-Pravdassa sunnuntaisivulla iso juttu, ja kuten  arvata saattaa, maahanpyrkijöiden näkökulmasta höystettynä merta valvovien paikallisten viranomaisten kädet pystyyn -asenteella ("niitä tulee kuitenkin, pitää luoda humaanit menettelyt ...") Sivulauseessa paheksutaan EU-maita, jotka eivät halua ottaa vastaan ...

Epäilemättä pohjustetaan maaperää laittomasti veneillä tulleiden uudelleensijoittamiseksi Pohjois-Eurooppaan. Ja kuten tunnettua, lainsäädäntötoimiin ollaan ryhtymässä heti EU:n parlamenttivaalien jälkeen. Kaipaisin tähän asiaan kriittisesti suhtautuvia ääniä mediataivaalle hyvissä ajoin ennen europarlamenttivaaleja. Jussii!
"Laki on kaikille samantekevää" - Pahkasika Orwellin vuonna 1984
"The only color I care about i$ green." - CNN:n talouskommentaattori rasismista

Traitors will be persecuted, prosecuted, and executed.

Eino P. Keravalta

Lampedusa pähkinänkuoressa:

Katto vuotaa. Vettä tippuu sisään. Laitetaan muki alle. Vettä tulee lisää. Laitetaan kattila alle. Vaihdetaan isompaan kattilaan. Vesi jatkaa tippumistaan. Valitellaan, että isompikin kattila alkaa täyttyä ja etsitään saavia. Mieleen ei tule paikata kattoa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Nuivake

Quote from: Eino P. Keravalta on 10.11.2013, 10:57:55
Lampedusa pähkinänkuoressa:

Katto vuotaa. Vettä tippuu sisään. Laitetaan muki alle. Vettä tulee lisää. Laitetaan kattila alle. Vaihdetaan isompaan kattilaan. Vesi jatkaa tippumistaan. Valitellaan, että isompikin kattila alkaa täyttyä ja etsitään saavia. Mieleen ei tule paikata kattoa.

Taivutetaan kattopeltejä vieläkin enemmän suppiloksi, jotta vesi virtaa vieläkin nopeammin katon läpi.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

skrabb

Quote from: slobovorsk on 10.11.2013, 10:44:23
Nyt taitaa olla  menossa kaikkien aikojen mediakampanja näistä Lampedusan maahanpyrkijöistä. Päivän paperi-Pravdassa sunnuntaisivulla iso juttu, ja kuten  arvata saattaa, maahanpyrkijöiden näkökulmasta höystettynä merta valvovien paikallisten viranomaisten kädet pystyyn -asenteella ("niitä tulee kuitenkin, pitää luoda humaanit menettelyt ...") Sivulauseessa paheksutaan EU-maita, jotka eivät halua ottaa vastaan ...

Epäilemättä pohjustetaan maaperää laittomasti veneillä tulleiden uudelleensijoittamiseksi Pohjois-Eurooppaan. Ja kuten tunnettua, lainsäädäntötoimiin ollaan ryhtymässä heti EU:n parlamenttivaalien jälkeen. Kaipaisin tähän asiaan kriittisesti suhtautuvia ääniä mediataivaalle hyvissä ajoin ennen europarlamenttivaaleja. Jussii!

HS: Pohjois-Afrikka voisi kuulua Euroopan Unioniin (2011-03-12)
http://hommaforum.org/index.php/topic,45011.msg606589.html#msg606589
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Kemolitor

Quote from: slobovorsk on 10.11.2013, 10:44:23
Nyt taitaa olla  menossa kaikkien aikojen mediakampanja näistä Lampedusan maahanpyrkijöistä. Päivän paperi-Pravdassa sunnuntaisivulla iso juttu, ja kuten  arvata saattaa, maahanpyrkijöiden näkökulmasta höystettynä merta valvovien paikallisten viranomaisten kädet pystyyn -asenteella ("niitä tulee kuitenkin, pitää luoda humaanit menettelyt ...") Sivulauseessa paheksutaan EU-maita, jotka eivät halua ottaa vastaan ...

Tässä koko juttu:
Quote
Lampedusa on tuhansien veneentuomien Eurooppa

He tulevat kiikkerillä puuveneillä, pimeän turvin. Perillä Lampedusan saarella he tappavat aikaa ja odottavat, saavatko he uuden elämän. He ovat jo Euroopassa, mutta eivät sittenkään.

Ann-Mari Huhtanen, Helsingin Sanomat

Eritrealaiset Dani Abselab (vas.) ja Yonas Zerai kyyristelevät heitä kuljettaneen veneen kajuutassa. Heidän matkansa kohti Eurooppaa alkoi jo kaksi vuotta sitten.

Tekee pahaa.Yonas Zerai on juuri johdattanut meidät sen veneen kannelle, jolla hän tuli Välimeren yli noin kahdensadan muun eritrealaisen kanssa. Se oli viisi päivää sitten. Nyt turkoosi puuvene on jo hinattu kymmenien muiden samanlaisten sekaan veneiden hautausmaalle Lampedusan kylän satamassa.

"Tässä istuimme suurimman osan ajasta pimeässä ja odotimme", 27-vuotias Zerai sanoo ja osoittaa veneen nurkkaa käymäläksi tarkoitetun reiän lähellä. Kannella lojuu yksinäisiä sandaaleja ja kuivunutta leipää.

"Moni pelkäsi, sillä tiesimme, että meren pohjassa makaa kolmesataa veljeämme. Tunsimme riskit, mutta mitä muuta olisimme voineet tehdä?"

Veneessä vietetyt 22 tuntia matkalla Libyasta Lampedusan saarelle Italiaan eivät olleet Zerain elämän pahimmat. Zerai ja hänen ystävänsä Dani Abselab kertovat istuneensa Libyassa kaksi kuukautta vankilassa ennen lähtöä merelle. Libyan poliisi pidätti heidät, koska heillä ei ollut passia.

Kotoaan Eritreasta Zerai ja Abselab lähtivät jo kaksi vuotta sitten. He pakenivat vainoa, pakollista asepalvelusta ja diktatuuria. Ensin he matkustivat Sudaniin, jossa he tekivät töitä kerätäkseen matkarahat Eurooppaan. Sitten he jatkoivat Libyaan.

"Maassani ei ollut vapautta, ei mitään muuta kuin pahaa ja paha hallitus. Lähdin, jotta minun olisi mahdollista elää."

Zerai toivoo, että hän voisi tehdä Euroopassa töitä ja kouluttautua. Päästä Ruotsiin tai Norjaan, jossa hänellä on sukulaisia.

Kalastuksella ja turismilla elävä pieni Lampedusan saari Euroopan laidalla on täynnä samanlaisia tarinoita. Sen tunnistamis- ja vastaanottokeskuksessa on nyt yli 700 Libyasta tai Tunisiasta meritse tullutta siirtolaista. Suurin osa on kotoisin Syyriasta, loput Eritreasta ja Somaliasta. Lähtijät ovat paenneet sisällissotaa, levottomuuksia, vainoa ja köyhyyttä.

Siirtolaispaine on pahin juuri eteläisellä Välimerellä Italiassa ja Maltalla. YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n mukaan Italiaan on tänä vuonna saapunut meriteitse jo 39 000 siirtolaista.

Toivon meri on monelle julma. YK:n mukaan kahdenkymmenen viime vuoden aikana yli 25 000 Pohjois-Afrikasta lähtenyttä siirtolaista on hukkunut. Noin kuudentuhannen asukkaan Lampedusan ympärillä on tapahtunut kymmeniä haaksirikkoja. Lokakuun alussa yli 300 eritrealaista hukkui vain kilometrin päässä rannasta.

Tiistaipäivänä läyhäsen kylän keskustassa ripsii vettä. Nuoria eritrealaismiehiä ja muutama nainen kyyristelee t-paidoissaan sadekuurolta suojassa kivitalojen katosten alla.

"Voisitko auttaa ostamaan sim-kortin?" kaksi eritrealaista nuorta naista tulee kysymään. "Kauppias pyytää meiltä passia tai viisumia, eikä meillä ole."

Sim-kortit ovat saarella kovaa valuuttaa, mutta nyt ne ovat kokonaan loppu.

Siirtolaisten ja saarelaisten yhteiselo näyttää mutkattomalta. Kaupungintalolla työntekijät jakavat vanhoja vaatteita ja kenkiä tarvitseville. Edellisenä sunnuntaina kyläläiset kokoontuivat hukkuneiden Porta d'Europa -muistomerkille kunnioittamaan lokakuun uhreja.

Saarelaiset ovat kuitenkin alkaneet turhautua siihen, ettei siirtolaistilanteelle tehdä mitään. Heidän mielestään ongelma ei ole tulijoissa, vaan vastaanottavassa päässä.

"Ongelman, jonka kanssa kamppailemme päivittäin, pitäisi olla koko Euroopan asia", varakaupunginjohtaja Daniano Sferlazzo sanoo.

"EU:n pitäisi taata ihmisille turvallinen tapa tulla, sillä he tulevat joka tapauksessa. Turvapaikka- ja siirtolaispolitiikkaan tarvitaan uudenlainen, humanitaarinen lähestymistapa."

Loppua virralle saarelaiset eivät näe.

"Reitit ja tavat salakuljettaa ihmisiä voivat muuttua, mutta tulva Afrikasta ei lopu. Tehtävämme on pelastaa, joten toivon vain sitä, että siihen on myös jatkossa hyvät resurssit", sikaria tuprutteleva rannikkovartioston komentaja Michele Niosi sanoo. Resursseilla hän viittaa lokakuun alun onnettomuuden jälkeen vahvistettuihin etsintä- ja pelastusjoukkoihin.

Italia on kolminkertaistanut voimansa maalla, merellä ja ilmassa. Valvonta-aluettakin on laajennettu. Tunisiasta Kreikkaan ja Libyaan ulottuvalla merialueella partioi nyt kymmeniä Italian sotilasvoimien, rannikkovartioston ja EU:n rajaturvallisuuslaitoksen Frontexin aluksia ja lentokoneita. Myös Suomen lähettämä valvontalentokone on mukana.

Vaikka alue ei ole valtava, pieniä veneitä voi olla vaikea havaita tutkalla. Veneet lähtevät Afrikasta matkaan pimeän turvin, ja voi käydä niinkin, että vene huomataan ensi kertaa, kun se rantautuu rannikkovartioston päämajan viereen Lampedusan satamaan.

Lampedusan lomahotelleilla riittää nyt asiakkaita sesongin ulkopuolellakin. 150:n rannikkovartioston miehen lisäksi saarella on satoja poliiseja, sotilaspoliiseja ja santarmeja. Öisin he valvovat samoja rantoja, joilla he vapaapäivinään ottavat aurinkoa.

Aiemmin kritiikki kohdistui rannikkovartiostoon, jota syytettiin hidastelusta pelastusoperaatioissa. Laivoja myös käännytettiin avomereltä takaisin Libyaan. Italia on tehnyt kahdenväliset sopimukset Libyan ja Tunisian kanssa siirtolaisten palauttamisesta.

Jotain lokakuun alun turma on kuitenkin tainnut muuttaa. Lampedusalla ei puhuta laittomista siirtolaisista, vaan hädässä olevista ihmisistä. Eikä käännytyksistä, vaan pelastamisesta.

Oli kyse sitten avustustyöntekijästä, merivoimien luutnantista, hotellinpitäjästä tai apulaiskaupunginjohtajasta, kenenkään mielestä tulijoita ei pidä estää.

Kapea tiemutkittelee pois kylästä ja päättyy aidattuun keskukseen laaksossa. Aidassa on aukkoja, mutta portistakin voi kulkea, sillä Lampedusalla siirtolaiset saavat liikkua vapaasti.

Aidan sisäpuolelta kuuluu lasten kiljahduksia. Nuoret miehet pelaavat pihalla jalkapalloa, ja huivipäinen nainen ripustaa vaatteita narulle kuivumaan.

Täällä tulijoiden henkilöllisyys yritetään selvittää ja heiltä otetaan sormenjäljet. Kaikki saavat kolme puhelinkorttia, terveydenhoitoa ja neuvontaa paikalla olevilta pakolais- ja ihmisoikeusjärjestöiltä. Toisin kuin muualla, rahaa ei anneta. Yksityinen keskus sen sijaan saa valtiolta jokaisesta siirtolaisesta 30–50 euroa päivässä.

Jossain vaiheessa siirtolaisten matka jatkuu täältä vastaanottokeskuksiin, jos jatkuu. Kotimaassaan vainotut voivat saada turvapaikan, mutta köyhyyttä tai työttömyyttä paenneet saatetaan käännyttää. Se, miten avun tarve voidaan selvittää, onkin sitten toinen juttu.

Saarelaiset vaativat italialaisia päättäjiä vastuuseen keskuksen takia.

"He ovat tienneet jo pitkään, missä mennään, mutta mitään ei ole tehty. Olot ovat epäinhimilliset", varakaupunginjohtaja Sferlazzo sanoo.

Vastaanottokeskukset ovat täpötäysiä. Osa joutuu nukkumaan taivasalla, sillä välillä jopa tuhat ihmistä majoittuu 250:lle tarkoitetulla parakkialueella.

UNHCR on vaatinut, että siirtolaiset lähetettäisiin Italian mantereella tai Sisialiassa sijaitseviin vastaanottokeskuksiin kahden vuorokauden kuluessa. Ne ovat kuitenkin täynnä. Lampedusalla on edelleen jopa lokakuun 3:nnen onnettomuudesta selvinneitä.

Italia on luvannut helpotusta tilanteeseen kaksinkertaistamalla vastaanottokeskusten paikkojen määrän 16 000:een. Yksin se ei riitä: Turvapaikan hakukaan ei toimi.

Euroopan turvapaikkavirastossa työskentelevän väestötieteen ja politiikan dosentin Arno Tannerin mukaan Italiassa tehdään turvapaikkapäätöksiä mututuntumalla. "Italiassa ei tiedetä tarkkaan, mitä vaikkapa Ghanassa tapahtuu. Päätös voi siksi olla sattumanvarainen. Vaikka olisi tullut laivalla ja olisi kotimaassaan vainottu, ei ole sanottua, että päätös olisi sen mukainen", eri maiden turvapaikkajärjestelmiä tutkinut Tanner sanoo.

Muutenkin jäsenmaiden järjestelmät eroavat paljon toisistaan. Hollannissa normaali turvapaikkahakemus saatetaan käsitellä kahdeksassa päivässä, kun Sloveniassa saattaa mennä vuosi.

"Järjestelmästä pitäisi saada yhtenäinen. Jo senkin vuoksi, että silloin voitaisiin jakaa tietoa turvapaikan saamisen ankarista kriteereistä lähtömaihin. Se saattaisi vähentää kuormitusta. Näitä venematkojahan on helppo mainostaa mielikuvilla Euroopasta."

Mutta kuinka moni tulijoista sitten hakee turvapaikkaa? Ja kuinka moni tulee paremman elämän toivossa?

Lampedusalla työskentelevän UNHCR:n lakiasiantuntijan Giulia Foghinin mukaan suurin osa siirtolaisista aikoo hakea turvapaikkaa, mutta ei välttämättä Italiasta. Noin kaksi kolmesta tänä vuonna Italiaan tulleesta on hakenut turvpaikkaa.

"Kovin moni ei haluaisi jäädä Italiaan, sillä he tietävät, ettei täällä ole töitä. Useimmat toivovat pääsevänsä Pohjois-Eurooppaan, erityisesti Saksaan, Ruotsiin tai Norjaan, joissa heillä on jo sukulaisia", Foghin sanoo.

Italialaiset ovat toivoneet, että ensiavun jälkeen muut Euroopan maat osallistuisivat talkoisiin. Ongelma on, että mikään Euroopan maa ei ota turvapaikanhakijoita avosylin vastaan.

Laakson rinteelläistuvilla eritrealaissisaruksilla Ghirmeso Haifella, 21, ja Selam Haifella, 19, on haaveissa toinen ilmansuunta. He toivovat pääsevänsä isänsä luo Jordaniaan.

Lampedusaan komennukselle määrätyn merivoimien luutnantin Umberto Castranovon mukaan kaikki rantautuneet eivät edes tiedä tulleensa pienelle saarelle. Heille Lampedusa on Eurooppa. Moni ei tiedä sitäkään, millainen järjestelmä ja odotus heillä on edessään.

Myös Haifen sisarukset tuntuvat olevan hukassa. He eivät tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu tai miten he pääsisivät Jordaniaan.

"Ensimmäinen tavoite oli päästä Eritreasta pois. Seuraava tavoite on päästä täältä pois, ensin ehkä Roomaan. Kuten veneessä, rukoilen Jumalaa, että hän auttaisi", Ghirmeso Haife sanoo.

Haifen sisarukset saapuivat samalla veneellä Yonas Zerain kanssa. Kuten moni muu, he suuntasivat veneellä merelle pimeän turvin. Kotimaastaan he lähtivät jo seitsemän kuukautta sitten. Salakuljettajien vaatimat 10 000 euroa oli kerätty sukulaisilta.

Haifen sisarukset eivät tiedä, kuka venettä ohjasi. Useimmiten se on joku siirtolaisista, mutta Michele Niosin mukaan joskus myös salakuljettaja. Rantautuessaan Lampedusalle he teeskentelevät olevansa siirtolaisia itsekin.

"Osa on myös niin ovelia, että he ohjaavat lähelle rantaa ja hyppäävät toiseen veneeseen, joka vie heidät takaisin", Niosi kertoo.

Moottori oli ruosteinen. Vene oli täyteen ahdettu ja vailla kunnollista navigointijärjestelmää.

Villeimpien spekulaatioiden mukaan veneet olisivat kiikkeriä tarkoituksellisesti. Kansainvälinen laki velvoittaa pelastamaan merihädässä olevan aluksen.

Ellei vene ole merihädässä, Italian lainsäädäntö käsittelee Välimereltä tavoitettuja siirtolaisia laittomina maahantulijoina, jotka on vietävä lähtösatamaan. Se taas rikkoo Geneven pakolaissopimusta, jonka mukaan kaikilla on oikeus hakea turvapaikkaa.

Moni arvelee, että oikea syy haaksirikkoihin on se, etteivät salakuljettajat välitä, mitä ihmisille tapahtuu. Rahat on jo saatu, eikä alusta odoteteta takaisin.

Keskuksen pihallaon alkanut tapahtua. Joidenkin on aika lähteä. Santarmit seuraavat mellakkakilvet käsissään, kun miehiä ja naisia lapsineen nousee bussiin.

Kun auto ajaa portista ulos, perään lähtee viisi nuorta ja keski-ikäistä miestä toisiaan käsistä pidellen. Sitten he istuvat keskelle tietä.

"Me emme tulleet syömään tänne makaronia ja nukkumaan sateessa, vaan tulimme auttaaksemme perheitämme ja saadaksemme heidät joskus turvaan", Majdeksi esittäytyvä mies sanoo.

"Tämä ei ole käsitykseni Euroopasta. Pakenin sotaa, jotta en joutuisi tappamaan ketään. Ja mihin jouduin? Vankilaan", Ayham al Sady jatkaa.

Miesten silmät ovat kosteita ja he peittävät välillä kasvonsa käsillään. He ovat tulleet Syyriasta, jonne jäi lapsia, äitejä, isiä ja puolisoja. Sinne he kertoivat paenneensa toisen sodan jaloista Palestiinasta.

Miehet ovat viettäneet keskuksessa 25 päivää, mutta he kertovat saaneensa vain lupauksia. He ovat neljättä päivää nälkälakossa protestiksi siitä, ettei heidän asiansa etene.

Kaikki aikovat hakea turvapaikkaa, ja jokaisella on huoli perheistään. Kotona Syyriassa ei ole ruokaa eikä sähköä. Yhden heistä poliisi hakkasi. Toisen naapuri kuoli pommi-iskussa.

"Me emme halua ongelmia, emme näillekään ihmisille täällä, jotka lupaavat tyhjiä. Haluaisimme vain elää niin kuin kuka tahansa. Miksi Eurooppa ei kuule meidän hätäämme ja ota meitä vaikka ryhmänä?" al Sady kysyy.

Pari tuntiamyöhemmin lentokone Lampedusalta Palermoon nousee ilmaan. Taakse jää saari, mutta ei sen todellisuus.

Koneessa lähellä istuva nuori mies alkaa jutella. Käy ilmi, että hän on Ruotsissa asuva eritrealainen, joka oli kolme viikkoa keskuksessa vapaaehtoistyössä.

"Tässä samassa koneessa istuu kaksi salakuljettajaa, joista toinen ohjasi lokakuun 3. päivän turmalaivaa. Syyttäjä kävi eilen kuulemassa ihmisiä keskuksessa ja on nyt viemässä salakuljettajia Palermoon", mies kertoo.

Eritrealaisen mukaan vastaanottokeskuksessa olevat naiset tunnistivat Libyasta tullutta laivaa ohjanneen somalimiehen samaksi, joka oli jo aiemmin salakuljettanut ihmisiä. He syyttivät miestä myös kotimaassa tapahtuneista raiskauksista ja murhasta. Vastaanottokeskuksessa syntyi joukkotappelu, kun siirtolaiset kävivät salakuljettajan kimppuun.

Toinen koneessa oleva salakuljettaja, lokakuun alussa haaksirikkoutuneen laivan tunisialainen kapteeni, oli paljastunut jo aiemmin.

Palermossa konetta odottaa poliiseja ja muita viranomaisia. Kun lähes kaikki muut ovat menneet, toisesta penkkirivistä nousee kaksi miestä, toinen tummaihoinen ja toinen vaaleampi. Siviili- ja virkapukuiset poliisit lähtevät ohjaamaan miehiä ulos koneesta.

"Paskiaiset, paskiaiset", yksi tummaihoinen nainen huutaa lentokenttäbussista rappusia laskeutuville miehille.

Sitten bussin ovet sulkeutuvat.
http://www.hs.fi/sunnuntai/Lampedusa+on+tuhansien+veneentuomien+Eurooppa/a1383972861912

Vielä erikseen tuo tekstiin lihavoimani Arno Tannerin kommentti:
"Järjestelmästä pitäisi saada yhtenäinen. Jo senkin vuoksi, että silloin voitaisiin jakaa tietoa turvapaikan saamisen ankarista kriteereistä lähtömaihin. Se saattaisi vähentää kuormitusta. Näitä venematkojahan on helppo mainostaa mielikuvilla Euroopasta."

Miettikääpä mitä hän oikeastaan sanoo. Yhtenäinen järjestelmä, jonka "ankarista kriteereistä" jaettaisiin tietoa lähtömaihin. Hän tarkoittaa, että järjestelmä pitäisi yhtenäistää niin että kriteerit olisivat kaikilla ankarat.

Tannerhan kirjoitti 24.10 Hesariin myös Lampedusasta oikein hyvää tekstiä:
http://hommaforum.org/index.php/topic,78082.msg1462240.html#msg1462240

skrabb

QuotePääkirjoitus 11.11.2013:
Riskejä paremman elämän toivossa
Maanantai 11.11.2013 klo 02.28

Sinisen haudan uhka ei hillitse Eurooppaan vyöryvää pakolaisvirtaa.

Ilkka Laitinen johtaa ensi kesään saakka EU:n rajaturvallisuusvirasto Frontexia, joka koordinoi rajavalvontaa Välimerellä.

He lähtivät kohti Eurooppaa paremman elämän toivossa. Vuosi ei ollut 2013, vaan 376. Länsigootit pyysivät Roomalta turvaa Aasiasta vyöryneiden hunnien paineessa. Imperíumi päästi länsigootit Tonavan yli - ja jo 410 he valloittivat Ikuisen kaupungin siirtyen sitten luomaan Espanjaa.

Toistuuko kuvio nyt, kun Afrikasta ja Lähi-idästä saapuu venelasteittain ihmisiä Eurooppaan onnellisemman elämän toivossa?

Valtaosa joukosta saapuu Libyan kautta, koska sekasortoisen valtion rajat vuotavat. Ihmissalakuljettajat voivat parhaimmillaan ansaita yhdestä laivalastillisesta jopa 400 000 euroa. Järjestäytyneet rikollisryhmät hankkivat veneet ja perivät noin 1000-2000 euroa hengeltä.

Määränpäänä on yleensä Lampedusan saari, jonne ehtii yön aikana, jos onni on myötä. Monella ei ole. Välimereen on hukkunut viimeisen kymmenen vuoden aikana yli 10 000 ihmistä.

Sinisen haudan uhka ei hillitse ihmisvirtaa. Tänä vuonna jo yli 35 000 siirtolaista on saapunut Italian rannikolle.

Mitä tekee EU? Siirtolaisia on niin paljon, että yksittäiset maat eivät selviä omin voimin edes turvapaikka-anomusten käsittelystä. EU on vastannut Italian ja Maltan avunpyyntöihin lupaamalla lisää rahaa ja tehostamalla valvontaa Välimerellä. Myös Suomi on mukana yhdellä valvontalentokoneella.

Monet ihmisoikeusjärjestöt ovat kritisoineet EU:n siirtolaispolitiikkaa. Ne toivoisivat turvallisia reittejä kriisimaista Eurooppaan ja väljempää pakolaispolitiikkaa. EU:lle ongelma on kuitenkin poliittisesti vaikea. Eurovaaleihin on enää puolisen vuotta ja "maahanmuuttokriittisten" ryhmien kannatus on kasvanut monissa maissa nykyisten valtapuolueiden mielestä jopa pelottavan suureksi.

EU onkin ollut nihkeä avaamaan rajojaan. Puhutaan mieluummin rajavalvonnan tehostamisesta ja kohdemaiden taloudellisesta avustamisesta. Parasta olisikin kohentaa lähtömaiden oloja niin, ettei lähteminen henkensä uhalla kohti Eurooppaa houkuttelisi. Tämä tie on kuitenkin pitkä, vaikka Afrikassa on valoa välähdellytkin.

Suorastaan makaaberia on sekin, jos Eurooppaan pääsee lähes varmimmin joutumalla pelastetuksi merihädästä Välimeren yössä.

Jotakin täytyy tehdä nopeasti, vaikka pienin askelin. Yhtenä esimerkkinä ovat suomalaiset rajavartijat, jotka kouluttavat Libyan viranomaisia paremman hallinnon ja oikeusvaltion rakenteiden luomisessa.
http://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/?ref=hakemisto

Pakolaisvisrtoja, siirtolaisia, siirtolaispolitiikkaa, pakolaispolitiikkaa!
Medialla on ongelma, kun pitää yrittää miellyttää kaikkia l. hattarapäitä ja maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvia.

lihavoinnit omia
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

törö

QuoteLänsigootit pyysivät Roomalta turvaa Aasiasta vyöryneiden hunnien paineessa. Imperíumi päästi länsigootit Tonavan yli - ja jo 410 he valloittivat Ikuisen kaupungin siirtyen sitten luomaan Espanjaa.

Toistuuko kuvio nyt, kun Afrikasta ja Lähi-idästä saapuu venelasteittain ihmisiä Eurooppaan onnellisemman elämän toivossa?

Ei toistu, koska valloittajilla täytyy olla korkea järjestäytymisaste ja elintasopakolaisille yhteiset säännöt ovat rikkomista varten.

Venne

Jos tulva halutaan lopettaa, pitää tulijoiden olot Euroopassa laittaa sille asteelle, että mermatka ei houkuta, eikä ihmissalakuljetus kannata. Eli tulijoiksi jäisi ainoastaan oikeasti turvapaikkaa tarvitsevat. Joiden majoitukseen menisi lähtökohtaisesti vähemmän rahaa, kun tarjottaisiin vain välttämätön siksi ajaksi, kun turvaa tarvitaan.

Ihmettelen, kun uutisissa Lampedusan ihmiset suhtautuvat tulijoihin pelastusmentaliteetilla. Muistaakseni alkuaikoina saaresta uutisoitaessa olivat saaneet merirallista tarpeekseen. Maksetaanko heillekin? Vai onko vähän pakko alkaa puhua tulijoiden puolesta, kun sellainen saattaa kolkuttaa ovea jo tunnin päästä?

Vatun EU, vaikuttaa siltä, että ihmisten vapaata liikkuvuutta ollaan lisäämässä myös Välimeren yli.

Kulttuurirealisti

Quote from: skrabb on 11.11.2013, 06:55:16
Pakolaisvisrtoja, siirtolaisia, siirtolaispolitiikkaa, pakolaispolitiikkaa!
Medialla on ongelma, kun pitää yrittää miellyttää kaikkia l. hattarapäitä ja maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvia.

Niin, osa lukijoista haluaa rajat auki ja turvallisia reittejä, osa on maahanmuuttokriittisiä. Iltalehti ei oikein näytä tietävän mihin suuntaan pitäisi kumartaa. Hesari kuitenkin tietää mitä kansalle (rahvaalle) pitää kertoa.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

KalleK

Quote from: Kemolitor on 10.11.2013, 17:54:31

Loppua virralle saarelaiset eivät näe.

"Reitit ja tavat salakuljettaa ihmisiä voivat muuttua, mutta tulva Afrikasta ei lopu.

Kyllä se loppuu ihan sillä kellon lyömällä, kun laitonta maahantunkeutujaa odottaa pelastusveneen sijaan kylmästi ladatun aseen piippu, kohti osoitettuna käskyn: "Nyt kantapäät takaisin tulosuuntaan tai ropisee"- saattelemana. Ihan niin kuin on kautta maailman historian suhtauduttu vieraisiin kutsumattomiin tunkeilijoihin.

"Meillä on isot pippelit ja teillä pienet, öhö öhö"

ike60

Quote from: KalleK on 11.11.2013, 15:05:40
Quote from: Kemolitor on 10.11.2013, 17:54:31

Loppua virralle saarelaiset eivät näe.

"Reitit ja tavat salakuljettaa ihmisiä voivat muuttua, mutta tulva Afrikasta ei lopu.

Kyllä se loppuu ihan sillä kellon lyömällä, kun laitonta maahantunkeutujaa odottaa pelastusveneen sijaan kylmästi ladatun aseen piippu, kohti osoitettuna käskyn: "Nyt kantapäät takaisin tulosuuntaan tai ropisee"- saattelemana. Ihan niin kuin on kautta maailman historian suhtauduttu vieraisiin kutsumattomiin tunkeilijoihin.

Luulenpa että tuo on melko tehoton keino. Sitä on nimittäin taidettu kokeilla - vai miksi muuten he tulisivat Lampedusaan yöllä? Se on tehoton siksi, että mikään EU-maa ei niitä aseita tosi paikan tullen käyttäisi ymmärrettävistä syistä.

Toimiviakin ratkaisuja on, mutta ne koostuvat useasta eri toimenpiteestä. Näitä ovat esimerkiksi seuraavat: EU ostaa käytettyjä veneitä Välimeren etelä- ja itärannikoilta markkinahintaan ja siten saa niiden hinnan nousemaan; kiinnisaatujen ihmissalakuljettajien laivat takavarikoidaan rikoksentekovälineinä ja romutetaan (tai myydään vaikkapa Filippiineille); vapaaehtoisesti kotiinsa palaavat tulijat lähetetään ilmaiseksi kotimaihinsa ja heille maksetaan pieni kotiutusraha; solmitaan palautussopimus esim. Libyan kanssa, ja ne jotka eivät palaa vapaaehtoisesti kotimaihinsa lähetetään sinne (siellä he saavat halutessaan tehdä turvapaikkahakemuksen, joka käsitellään normaalisti); ihmissalakuljetuksesta määrätään riittävän pitkät vankeusrangaistukset, ja EU ostaa vankilapalvelut joltain jäsenmaaltaan (esim. Romanialta).

Välimerta ylitetään niin kauan kuin se on riskit huomioiden kannattavaa; tuleminen tyrehtyy kun se tehdään kannattamattomaksi.

acc

Quote from: Marija on 08.11.2013, 12:05:56

Mikä on toi musta-kelta-valkoinen lippu?
Kuvaako se Imperialistista Venäjää, eli onko siinä viittausta takaisin tsaarin aikaan?

Huh. Ainakin kiukkuisia ovat.   :-[

Musta-kelta-valkoraitainen lippu oli Venäjän keisarikunnan lippu vuosina 1858-1883. Nykyään sitä käyttävät venäläiset kansallismieliset ja monarkistit. Vuonna 1883 lippu vaihtui valko-sini-punaraitaiseksi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Russia

Itävallan lippu 1804-1867 muistutti hieman Venäjän keisarikunnan lippua ollen kaksiraitainen, eli ylinnä musta ja alinna keltainen raita.
http://en.wikipedia.org/wiki/Austrian_Empire

Mutta muuten olen sitä mieltä, että laittomasti Eurooppaan pyrkijät pitää palauttaa tai laittaa turvaleireille johonkin lämpimään Afrikan maahan, josta käsin he voivat hakea laillista siirtolaisen asemaa.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

John Doe