News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-08-12 IL: Peruskoulun oppikirjoissa jopa rasistisia vivahteita

Started by Rekku, 12.08.2013, 10:49:21

Previous topic - Next topic

Blanc73

Koulukirjoissa kun mainitaan sana Afrikka, niin perään sulkuihin voisi liittää aina fraasin "Like a Boss" tai "Epic Fail". Nykynuorisokin varmaan tykkäisi.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

SimoMäkelä

Quote from: Fiftari on 12.08.2013, 10:52:03
QuoteSuomalaiset kauhistelevat usein menneiden vuosikymmenten aapisia, jotka sisältävät paljon rasistista kuvastoa ja kielenkäyttöä. Rinteen mukaan vaikuttaa siltä, ettei tämä perinne ole kokonaan kadonnut.

Eiköhän se ole vain oman aikansa juttuja. Niitä on turha kauhistella. Omassa aapisessa seikkaili Aapeli niminen tonttu.

Tuskinpa kukaan edes kauhistelee noita aapisia ja vastaavia...paitsi tietysti yltiösuvakit. Mutta ei taviskansalainen.

SimoMäkelä

Quote from: Leso on 12.08.2013, 13:15:29
Tulipas muuten hätäisesti mieleen, että Eeva Rinteen mielestä ei siis saa esittää mistään... noh... kansanryhmästä tai kansallisuudesta taikka kulttuurisista piirteistä juuri nimenomaan kulttuurisia piirteitä, kuten vaikkapa stanallista flamengoa.

Onko Eeva Rinne nuiva?
Huonolta näyttää, jos väikkäriä puuhailee.

Sama tuli minullakin mieleen. Mutta kuuluu monikultturismin omituisuuksiin:  siis erilaisuus on rikkaus, mutta silti havaintojen tekeminen muiden erilaisuudesta on pahasta. Moniikultturismisapluunasta katsottuna  mikään ei saa näyttää erilaiselta. Eikö siitä lakritsikaramellii-paperistakin häivytetty piirteet, jotka viittasivat trooppiseen ilmastoon ja sen asukkiin. Asukilla oli liian paksut huulet ja lannevaate jne.  Afrikkalaisia ei saa kuvailla sellaisenaan vaan sellaisena kuin monikulttuurisuusutopia sen fantasioi. Huh huh, tulee mieleen Brysselin monikulttuurisuusjoulukuusi- hirvitys.

Navajo

Aamulla tuli Puheen kanavalta juttua uudesta aapisesta. Tekijä sanoi ettei siihen voi ottaa esim. sikaa, koska joku SAATTAA LOUKKAANTUA. Lisäsi vielä ettei ekaluokkalaiset tiedä välttämättä mikä eläin on heille väärin ja mistä eläimestä eivät saa lukea.
:facepalm:  :flowerhat:

gloaming

Quote from: Navajo on 13.08.2013, 09:48:21Aamulla tuli Puheen kanavalta juttua uudesta aapisesta. Tekijä sanoi ettei siihen voi ottaa esim. sikaa, koska joku SAATTAA LOUKKAANTUA. Lisäsi vielä ettei ekaluokkalaiset tiedä välttämättä mikä eläin on heille väärin ja mistä eläimestä eivät saa lukea.

Jokin eläin on ekaluokkalaiselle väärin ja siitä ei saa lukea? Mitä-häh?

Jos jotkut loukkaantuvat jostain eläimestä tai muusta luontokappaleesta, saavat loukkaantua aivan rauhassa. Asia ei voi vaikuttaa koulukirjojen sisältöön.

Palataan asiaan, jos Suomi joskus on islamilainen teokratia. Tosin siinä skenaariossa minä olen joka tapauksessa jo vainaa tavalla tai toisella, joten asia ei kai ylipäätään koske minua henkilökohtaisesti.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

VeePee

Miten muuten voidaan oppikirjojen kuvituksessa esittää vieraita maita tai kulttuureja kuin vahvojen stereotypioiden kautta?

Jos jokaisen maan ja kulttuurin kohdalla on kuvana samanlainen ihmisryhmä jossa on neekeri, valkoinen, kiinalainen, latino ja intiaani ilman kyseisille maille tai kulttuureille ominaisia (stereotyyppisiä) piirteitä niin mitä jää jäljelle? Pelkkää globaalia harmaata massaa. Sekö on multikultin lopullinen ihanne? Samanlaista kaikkialla?

Navajo

Quote from: gloaming on 13.08.2013, 10:16:21
Quote from: Navajo on 13.08.2013, 09:48:21Aamulla tuli Puheen kanavalta juttua uudesta aapisesta. Tekijä sanoi ettei siihen voi ottaa esim. sikaa, koska joku SAATTAA LOUKKAANTUA. Lisäsi vielä ettei ekaluokkalaiset tiedä välttämättä mikä eläin on heille väärin ja mistä eläimestä eivät saa lukea.

Jokin eläin on ekaluokkalaiselle väärin ja siitä ei saa lukea? Mitä-häh?

Jos jotkut loukkaantuvat jostain eläimestä tai muusta luontokappaleesta, saavat loukkaantua aivan rauhassa. Asia ei voi vaikuttaa koulukirjojen sisältöön.

Palataan asiaan, jos Suomi joskus on islamilainen teokratia. Tosin siinä skenaariossa minä olen joka tapauksessa jo vainaa tavalla tai toisella, joten asia ei kai ylipäätään koske minua henkilökohtaisesti.

Kyseessä oli Taikamaan aapinen niminen kirja ja haastateltava oli Sinikka Raikunen. Haastattelija oli Olga K.

http://yle.fi/puhe/ohjelmat/puheen_aamu/aapinen_on_edelleen_ekaluokkalaisen_aarre_4689.html



Quote

(http://www.otava.fi/oppimateriaalit/luokat1-6/taikamaa/liitteet/sinikkaraikunen.jpg)

Sinikka Raikunen

Kokenut luokanopettaja Sinikka Raikunen on kirjoittanut Otavan oppikirjoja yli 20 vuotta ja ollut kantavana voimana monissa oppikirjatyöryhmissä. Nimikkeitä yksin tai yhteistyönä on syntynyt 1n. 60. Raikunen on saanut Tietokirjailijat ry:n palkinnon alkuopetuksen oppikirjoista sekä Otavan Kirjasäätiön ensimmäisen oppimateriaalipalkinnon.



(http://www.otava.fi/oppimateriaalit/luokat1-6/taikamaa/liitteet/katariinaleino.jpg)

Katariina Leino

Katariina Leino on tamperelainen lasten- ja nuortenkirjailija. Hän on myös Musiikkiteatteri Palatsin taiteellinen johtaja, näytelmäkirjailija, dramaturgi ja viiden lapsen äiti.


kummastelija

Quote from: Navajo on 13.08.2013, 09:48:21
Aamulla tuli Puheen kanavalta juttua uudesta aapisesta. Tekijä sanoi ettei siihen voi ottaa esim. sikaa, koska joku SAATTAA LOUKKAANTUA. Lisäsi vielä ettei ekaluokkalaiset tiedä välttämättä mikä eläin on heille väärin ja mistä eläimestä eivät saa lukea.
:facepalm:  :flowerhat:
Mitä tästä nyt niin vaikeaa saadaan? Rasisti-aapiset roskiin, koraanit kersojen kouraan ja kirjekurssi-imaamit opettamaan. Loppuu tämä potentiaalisten loukkaantumisten jappasu, kun kersoille saadaan ihmiskunnan täydellisin kirja lukemistoksi. Vai miettiikö joku rasisti ettei Koraani ole hyvä kirja lapsille? Hä?
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Blanc73

QuoteAamulla tuli Puheen kanavalta juttua uudesta aapisesta. Tekijä sanoi ettei siihen voi ottaa esim. sikaa, koska joku SAATTAA LOUKKAANTUA

Ei jumaliste, suomalainen mokutus-hysteria on absurdia. Muslimien nuoleskelu kaikissa mahdollisissa tilanteissa on noloa, äärimmäisen noloa. Toivottavasti näille muslimeja palvoville mokuttaja-tädeille todellisuus ei paljastu sitten liian karuna, kun se aika koittaa. Kannattaa opetella uimaan sameissa monikulttuurisuusvesissä mokuttaja-idiootit , ettei painu pinnan alle :-X
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

SimoMäkelä

Quote from: Navajo on 13.08.2013, 09:48:21
Aamulla tuli Puheen kanavalta juttua uudesta aapisesta. Tekijä sanoi ettei siihen voi ottaa esim. sikaa, koska joku SAATTAA LOUKKAANTUA. Lisäsi vielä ettei ekaluokkalaiset tiedä välttämättä mikä eläin on heille väärin ja mistä eläimestä eivät saa lukea.
:facepalm:  :flowerhat:

Voiko eläin olla väärin?

Blanc73

Quote from: SimoMäkelä on 13.08.2013, 11:52:33
Quote from: Navajo on 13.08.2013, 09:48:21
Aamulla tuli Puheen kanavalta juttua uudesta aapisesta. Tekijä sanoi ettei siihen voi ottaa esim. sikaa, koska joku SAATTAA LOUKKAANTUA. Lisäsi vielä ettei ekaluokkalaiset tiedä välttämättä mikä eläin on heille väärin ja mistä eläimestä eivät saa lukea.
:facepalm:  :flowerhat:

Voiko eläin olla väärin?

Tottakai se voi olla väärin, jos se possu pahoittaa kaikesta mahdollisesta herneen nenään vetävien muslimi-mamujen mielet. Tervetuloa "monikulttuuriseen" ja muslimien edessä estottomasti nöyristelevään moku-Suomeen.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Fincum

Haastattelu Areenassa.

Puhuttiin mitä ei voi aapiseen laittaa, loukkaantumisen pelosta, siasta pahana eläimenä ja pahana ruokana ja että Suomi on monikulttuurinen yhteiskunta.
Aidosti monikulttuurisessa Suomessa haastateltava olsi suoraan sanonut, että Islam pitää ottaa huomioon aapisen teossa.
Nyt ei sanottu, mentiin possun taakse piiloon.

Lisää eläimiä Lapinlahden Linnut - Paarmatango
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

elven archer

Erilaisuus on rasismia. Yhdysmieli!

Eihän tässä enää oikein muuta johtopäätöstä voi tehdä. Ennen rasismi oli rotusortoa, mutta nyt näköjään jo erilaisuuden esittämistä puhumattakaan yleistämisestä. Ilmeisesti Kiinassa ei syödä nuudeleita, Afrikassa soitetaan etupäässä sähkökitaraa ja tietenkin härkätaisteluja harjoitetaan joka maassa. Enää ei tarvitse edes kuvata asioita negatiivisesti, vaan pelkkä erilaisten tapojen, arvojen ja kulttuurien olemassaolon esittäminen on mukamas rasismia. Pahoin pelkään, että tällainen hysteria vielä näkyy lastemme opetuksessa, luultavasti näkyy jo nyt, kun monikulttuurisuuden kanssa käsi kädessä taivaltavaa hysteeristä poliittista korrektiutta pusketaan kouluihin.

Outo olio

Quote from: Navajo on 13.08.2013, 09:48:21
Aamulla tuli Puheen kanavalta juttua uudesta aapisesta. Tekijä sanoi ettei siihen voi ottaa esim. sikaa, koska joku SAATTAA LOUKKAANTUA. Lisäsi vielä ettei ekaluokkalaiset tiedä välttämättä mikä eläin on heille väärin ja mistä eläimestä eivät saa lukea.
:facepalm:  :flowerhat:

Uudesta aapisesta? Mitä vikaa vanhoissa on? Paitsi että tietysti niissä on vanhanaikaisia asenteita. Ehdotan, että kun peruskoulusta varmasti tullaan säästämään, koska talouslama jne., niin jätetään ne uudet aapiset ostamatta. Kyllä vanhoillakin pärjää. Muutenkin koulukirjat ovat kustannusalan raha-automaatti.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Outo olio

Pakistanissa muslimi-aktivistit yrittävät puolustaa tyttöjen koulunkäyntiä, ja Suomessa tantta-aktivistit yrittävät saada possut pois kirjoista ja kansista.

HEI, PAKISTAN, TEHDÄÄNKÖ VAIHTOKAUPPA?
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Roope

Quote from: Navajo on 13.08.2013, 09:48:21
Aamulla tuli Puheen kanavalta juttua uudesta aapisesta. Tekijä sanoi ettei siihen voi ottaa esim. sikaa, koska joku SAATTAA LOUKKAANTUA. Lisäsi vielä ettei ekaluokkalaiset tiedä välttämättä mikä eläin on heille väärin ja mistä eläimestä eivät saa lukea.

Quote from: Palkittu oppikirjailija ja opettaja Sinikka RaikunenMutta aapisessa pitää ottaa huomioon, että meillä on nyt jo monikulttuurinen yhteiskunta. Aapisessa pitää varoa niitä asioita, jotka saattavat loukata jotain lukijaa. Pienet lapset eivät kotioloista riippumatta aina tiedä, että mitä he saavat lukea, mutta heillä on tiettyjä käsityksiä. Esimerkiksi tämä sika on paha, se on ruokana paha. Ehkä vanhemmat hyväksyisivät, että siitä voidaan tarina lukea, mutta sitä on turha riskeerata. Eli ollaan jätetty asioita pois, jotka saattavat loukata toisia ihmisiä.
Yle Areena: Aapinen on edelleen ekaluokkalaisen aarre (audio, 2:50-3:30)
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

nuiv-or

Quote from: Navajo on 13.08.2013, 09:48:21
Aamulla tuli Puheen kanavalta juttua uudesta aapisesta. Tekijä sanoi ettei siihen voi ottaa esim. sikaa, koska joku SAATTAA LOUKKAANTUA. Lisäsi vielä ettei ekaluokkalaiset tiedä välttämättä mikä eläin on heille väärin ja mistä eläimestä eivät saa lukea.

Tuo on tuttua stalinistista mokutyyliä.


Käsittääkseni tuo lapsukaisten "loukkaantuminen" siasta tai mistä vain ei ole loukkaantumista, vaan kohtaukset ovat koko luokan lamaannuttavia kunnon äbäläwäbälä-kohtauksia. Hyppivät seinille kuin olisi jihad. Ruokalassa ei saa syödä ramadanin aikaan mitään eikä muulloinkaan saa syödä sikaa.

Stalistinen mokutyyli: totellaan maahantunkeutujien vaatimuksia. Islamilaiset pääsevät koulussa valtaan ja alkavat terrorisoida pottunokkia.

Ihmisoikeuksien kunnioittajan tyyli: loukkaantujille shokkihoitoa.

Jos ei lapsukainen millään rauhoitu, niin haasteellinen oppilas pakkopaitaan ja suljetulla valkotakkiset voivat sitten tutkia, miten sikafobia lähtee loukkaantujasta. Islamilaiset eivät pääse valtaan.


Tämä näyttää nyt erittäin kesyltä, mutta kannattaa katsoa muita EU-maita. Että minkälaisiksi heidän koulut ovat menneet mokutuksen myötä.

2nd_generation_refugee

Usarin keskustelussa oli tällainen bongo-rumpujuttu :roll::

"Onkos nyt ihan varma, että kirjoissa ei olekaan bongo-rumpu vaan tämä Djembe-rumpu, mitä afrikkalaiset lapsoset soittavat Suomessakin?
Pari linkkiä: http://www.afaes.net/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Djembe
Voi Pyhä Sylvi, anna mun kestää nämä ns. Suvaitsevat.
Ehdotus rasismin vähentämiseksi: Suljetaan Tampereen Yliopisto, emme todellakaan menettäisi mitään."
"Suomalaisuus on hyvä kulttuuri suomalaisille"
Ei evakko vaan Karjalan pakolainen, vrt. Palestiinian pakolainen.

nuiv-or

Quote from: Junes Lokka on 12.08.2013, 18:14:31
Koulukirjat vuonna 2020

...

Suomalainen
(http://hommaforum.org/index.php?action=dlattach;topic=86264.0;attach=26996;image)


Sain seuraavan palautteen liittyen tähän kuvaan:

suomalaisella tehokas sissiyöpyminen käyttäen olemassaolevaa ympäristöä makuupaikkanaan ja hankkiutumalla lämpimään paikkaan, sekä eväät kurkotteluetäisyydellä majoituksesta.



Damn. Esitin sittenkin suomalaisen piilopositiivisessa valossa. Pitänee aloittaa alusta, ettei tule sakkoja tai ehdollista tai Eeva Rinne gonna hate.

nuiv-or

Quote from: VeePee on 13.08.2013, 10:55:56Pelkkää globaalia harmaata massaa. Sekö on multikultin lopullinen ihanne? Samanlaista kaikkialla?

Kyllä.

P

Quote from: kummastelija on 12.08.2013, 15:58:57


Kumpikin väärin, kaikki suomalaiset eivät ole liituraitasikoja tai maajusseja. Mutta voiko yhdellä kuvalla esittää kaikki vaihtoehdot?
Sehän ei missään tapauksessa voi olla valkoihoinen heteromies. Sellainen töissä käyvä perheenisä, joka palkallaan yrittää maksaa asuntolainan ja samalla yrittää täyttää jääkaappiaan ja olla lastensa kanssa. Sellainen pieruvitseille naurava. Tykkää kuunnella iskelmäratiota ja haaveilee siitä jos joskus sais työllään hankittua kesämökin. Näitähän hyypiöitä on pari miljoonaa, mutta nehän on rasistisimpia oliota mitä suvaitsevaisto osaa kuvata. Eli kuva suomalaisista on siis jotain aivan päinvastaista:
a) nainen - ehdottomasti
b) sosiaalisesti aktiivinen, mutta ei työelämässä
c) lepso
d) sinkku, asuu vuokratuetussa asunnossa
e) lapseton
f) parempipgmenttinen
g) parempikulttuurinen

Varmaan joku tuollainenkin löytyy. Iskulause voisi olla: "Suomi, Pohjolan JapaniJemen"
[/quote]

Tuollainen oli FST:n aikoinaan töllöstä muinoin 90-luvulla, 2000-luvun alussa(?) ajama "City folk"-sarja, jonka aivopesu kaatoi kuppini lopullisesti kohti nuivistumista. Ohjelmassa asiteltiin joka jaksossa aina yksi kaupunkiasukas jossain päin Eurooppaa. Eipä tainnut eksyä perunanenä kuin yhteen jaksoon. Kyseisen sarjan perusteella päätellen Eurooppaa asuttaa a-g osiot täyttävä väestö.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Nousuhumala on 13.08.2013, 13:06:46
Quote from: Navajo on 13.08.2013, 09:48:21
Aamulla tuli Puheen kanavalta juttua uudesta aapisesta. Tekijä sanoi ettei siihen voi ottaa esim. sikaa, koska joku SAATTAA LOUKKAANTUA. Lisäsi vielä ettei ekaluokkalaiset tiedä välttämättä mikä eläin on heille väärin ja mistä eläimestä eivät saa lukea.
:facepalm:  :flowerhat:
Uskomatonta paskaa tämä "tiedostavien" piirien rähmällään olo toiseuden, eli rauhan uskonnon edessä. Mitä enemmän nämä myötäilevät islamilaisten oppeja, niin sitä huonommin varsinaiset tänne sopeutuvat. Ei kyllä paljoa huvittaisi kuviteltua omaa lasta näihin propagandakouluihin laittaa.

Valitettavasti lapsi ei ole kuviteltu. Aivan kipeä asenne aikuisella ihmisellä "eläin voi olla väärin", eikä siitä "saa lukea"? Siis mitä vattua? Todellisuuden tarkasteleminen sellaisena kuin se on ei ole lapsille sallittua? Sanoja kielletään - kuten lapsilta "sika". Sika on olemassa oleva eläin, jota syödään täällä ja suurimmassa osassa Maailmaa. Siitä ei saisi puhua tai lukea, koska viimeisen 20 vuoden aikana maahanmuuttaneet ihmiset sen kieltävät?  :facepalm: 

Ja tätä väitetään "suvaitsevaisuudeksi".  :facepalm:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Rastafari

QuoteLukijat kertovat: Aapisen pesulla ollut musta mies jäi mieleen
Iltalehti kysyi lukijoilta, ovatko he törmänneet vanhanaikaisiin tai asenteellisiin stereotypioihin oppikirjoissa.

Tutkija Eeva Rinne perehtyi väitöskirjaansa varten 5.-9. luokkalaisille suunnattuihin, suurimpien kustantamoiden julkaisemiin historian, yhteiskuntaopin ja maantiedon oppikirjoihin.

Hän yllättyi oppikirjojen rasistista kuvastosta ja kielenkäytöstä.

Monen Iltalehden lukijan mieleen oli jäänyt erityisesti aapisen sivu, jossa vielä 60- ja 70-luvuilla esitettiin pesulla tummaihoinen mies.

-  Omakohtaisesti muistan kansakoulun oppikirjasta piirroksen, jossa mustaihoinen mies pesi itkien kasvojaan ja kuvan alla oli runo: "neekeri pesee kasvojaan, muttei valkene ollenkaan", muisteli lukija.

1990-luvulla maantiedon kirjassa oli Afrikan kartta, jossa oli tietoja siitä, paljonko erilaisia luonnonvaroja, kuten hiiltä, metsää ja kaasua on eri alueilla. Karttaan oli merkitty myös kuinka paljon missäkin on "neekereitä". Meillä oli myös todella vanhoja opetustauluja, joista yhdessä esiintyi afrikkalaisia ulkotöissään. Kuvatekstinä oli jotain tyyliin "Afrikkalaiset neekerit ovat todella vahvoja työssään ja juoksevat pitkiä matkoja."

Lauriina

Aapisessa 60-luvun alussa opettiin muun muassa että "neekeri pesee kasvojaan, muttei valkene ollenkaan" ja "intiaani punainen, jälkiä etsii hiipien". Enemmänkin oli, mutta en muista enää.

PR

Muistan meidän viidennen luokan historian oppikirjan vuodelta 2002-2003. Köyhässä kyläkoulussa kirjat olivat toki kierrätettyjä (ja sen mukaan töherrettyjä) jo vuodesta 1993. Kirjan osa, missä käsiteltiin Yhdysvaltoja ja orjuutta, käytettiin ihan surutta sanaa "neekeri". Jatkuvasti noin joka kolmannessa lauseessa. Koulumme oli peräkylällä, mutta luokallamme oli yksi tummaihoinen, maahanmuuttajataustainen poika. Miltä hänestä vanhan oppikirjan kieli mahtoi tuntua?

Iivo

Omassa ala-asteen ympäristötiedon kirjassani luki vuonna 1988, että afrikkalaiset ovat hyviä juoksemaan koska heidän geeniperimänsä antaa kropalle paremmat valmiudet kasvattaa lihaksia, ja kuinka pohjoisessa ihmiset ovat jalostuneet päättelykykyisiksi, koska täällä viekkaimmat selvisivät ennen nykyajan mukavuuksia. Nykyaikana tätä kutsutaan rasismiksi.

ReijoR

Ala-asteella Turussa: Muistan olleeni 12-vuotias, kun itselläni huomattiin S-vika. Pienet portaat johtivat toisesta kerrosta ylöspäin tunkkaiseen koppiin, jossa oli aakkoset ylhäällä katon rajassa. N-kirjaimen kohdalla oli musta aitajuoksija ja N oli neekeri. Toivon, että siellä näin ei enää ole. Tästä on 13-14 vuotta aikaa.

Puheopetuksessa

Sukupuolirooleja vahvistavia stereotypioita näkyy löytyvän edelleen esimerkiksi palveluita kuvaavissa esitteissä ja työntekemiseen liittyvissä oppikirjojen kuvissa. Usein naiset ovat edelleen sihteereitä, sairaanhoitajia, lastenhoitajia, opettajia, siivoojia ja miehet autokuskeja, rakentajia, johtajia, lentäjiä, jääkiekkoilijoita sekä lääkäreitä.

Aino

Yläasteen uskonnon kirjassa käsiteltiin maailmanuskontoja. Islamin käsittely aloitettiin WTC-iskuilla!

Outoo

Yhdessä lukion historian kirjassa kuvattiin intiaanien ja espanjalaisten taistelu. Intiaanit kuvattiin alastomina ja espanjalaiset hienostuneina. Lopussa kuitenkin oli kuva, jossa nakuna oleva intiaani kaataa vihaisesti sulaa kultaa espanjalaisen konkistadorin suuhun. Väkivaltaisia ja oudosti kuvattuja. Intiaaneillahan oli oikeasti vaatetus ja espanjalaisten asusteet olivat ylikorostettuja.

Sotkamonlukio

70-luvun koulukirjassa oli tarina ruttoepidemian puhkeamisesta. Edellisen epidemian aikana oli haudattu ruton saastuttamia tavaroita, ja myöhemmin joku juutalainen kauppias kaivoi ahneuksissaan esiin saastuneen kangaspakan ja siitä rutto alkoi taas levitä. Tarinaa ei mitenkään kyseenalaistettu kirjassa vaan se esitettiin totuutena.

Rutto

Suurin osa lukijoista kuitenkin ihmetteli avoimesti väitöskirjan havaintoja. Monen mielestä kansakunnan perinteiden esittely sotkettiin liioitellusti rasismiin.

Mitähän rasistista on siinä, että viitataan kansakunnan perinteisiin ja kulttuuriin kuten flamenco-tanssiin? Rasismia ei ole viitata kulttuurisiin tai uskonnollisiin perinteisiin:, sillä nehän ovat osa ihmisen perimähistoriaa omassa kulttuurissaan ja maassaan. Hieman outoa. Jos suomalaisista kerrotaan, että he ovat pääosin kristittyjä, käyvät jouluisin Korvatunturilla ja laulavat suvivirren kevätjuhlassa tai ajavat poroja, niin ei se ole rasismia meitä vastaan, vaan kertoo meistä jotain.

Meeri

Rasistiset on hyvä saada pois. Mutta eihän kulttuuristereotypia ole rasismia. En minä näe mitään väärää bongorumpujen soittamisessa, härkätaistelijassa tai flamengotaistelijassa. Onko myös saamelainen poronkasvattaja tai hiihtävä suomalainen sitten rasismia?

Usein stereotyypit vieläpä esittää kiehtovia ja muista poikkeavia piirteitä eri kulttuureista. Toki muitakin kuin stereotyyppejä on hyvä tuoda esille.

Stereotypia ei ole rasismia

Miksi eri kansojen kulttuuriperinteet pitää häivyttää olemattomiin? Pitääkö kaikki maat kuvata sellaisina, missä elämä pyörii automarketin ja McDonaldsin ympärillä?

EH
JENNA HEINO
[email protected]

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013081317362405_uu.shtml
Rastafari ensimmäisessä polvessa
Rastafareille leimallisia piirteitä on myös haave mustien paluumuutosta Afrikkaan

Siili

Quote from: P on 13.08.2013, 14:55:50
Valitettavasti lapsi ei ole kuviteltu. Aivan kipeä asenne aikuisella ihmisellä "eläin voi olla väärin", eikä siitä "saa lukea"? Siis mitä vattua? Todellisuuden tarkasteleminen sellaisena kuin se on ei ole lapsille sallittua? Sanoja kielletään - kuten lapsilta "sika". Sika on olemassa oleva eläin, jota syödään täällä ja suurimmassa osassa Maailmaa. Siitä ei saisi puhua tai lukea, koska viimeisen 20 vuoden aikana maahanmuuttaneet ihmiset sen kieltävät?  :facepalm: 

Ja tätä väitetään "suvaitsevaisuudeksi".  :facepalm:

Niin, saapa nähdä, milloin lasten kirjoissa ruvetaan välttämään kuvia paljaspäisistä naisista/tytöistä, koska ne saattavat aiheuttaa ahdistusta osassa lukijoita. 

Kulttuurirealisti

Tällaiset väitöskirjat voisi esittää kolumnien sarjana lehdessä, eikä tuettuna "tieteenä". Mitä vikaa siinä flamenco-tanssijassa muuten on? Eikö se ole värikästä ja rikasta kulttuuria?
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

nuiv-or

Quote from: Kulttuurirealisti on 13.08.2013, 22:30:22Mitä vikaa siinä flamenco-tanssijassa muuten on?

Flamenco on klassinen esimerkki kulttuurin rodullistamiselta. Eivät kaikki espanjalaiset tanssi flamencoa, esimerkiksi nämä tuskin tanssivat. Eivätkä nämä. Espanjassa on paljon siirtolaisia ja espanjalaisuuden käsite on venyvä.


Quote from: Kulttuurirealisti on 13.08.2013, 22:30:22Eikö se ole värikästä ja rikasta kulttuuria?

On värikästä ja värisee, mutta rodullistaminen haram.



Näyttääkö muka siltä, että nämä tanssisivat flamencoa:

Lemmy

En mä tiedä. Ainoa koulun lukukirja jonka mä muistan 70-luvulta oli aika ankea. Etukannen ja kirjan välissä oli värikuva jossa oli jotain kiinalaisia natiaisia kädet ylhäällä varmaankin ne kohta ammuttaisiin ja takakannen osassa neekerilapsia jossain afrikassa paljasjaloin kulkemassa ympyrää jonkinlaiset univormut päällä ja iso mies vahtimassa kuten jossain vankilassa. Sisältö oli jotain ihan usvasta tuubaa, mutta sen muistan, että siellä oli sieniä. Siis ihmisiä mutta sieniä, sieni-ihmisiä. Se siitä 70-luvusta ja sen traumoista. Kirjan kannessa taisi olla joku punainen satamahinaaja jäätyneenä kiinni - ilmeisesti kuvituksella viestitettiin, ettei niillä muillakaan mene niin häävisti...
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Iloveallpeople

QuoteUusi aapinen eteen tuhansille koululaisille

...
Valovuosien päässä on sekin aapiskirja, jonka Raikunen itse sai tyttönä ollessaan eteensä. Sen aapisen ensimmäisillä sivuilla vaanivat intiaani ja kasvojaan pesevä neekeri.

–?Nyt sellaiset ilmaisut eivät todellakaan menisi kustantajan seulasta läpi. Nykyisin aapisentekijän pitää tuntea lukijansa, eikä ketään lasta saa loukata, muistuttaa Raikunen.

–?Siksi esimerkiksi porsaita ei aapisiin voi laittaa, koska se saattaa loukata joitakin pieniä aapisen lukijoita. Uskontoon liittyvissä asioissa kannattaa pitää kieli keskellä suuta.
...

Helsingin Uutiset
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Blanc73

QuoteUskontoon liittyvissä asioissa kannattaa pitää kieli keskellä suuta.

Miksei sanota suoraan että kyse on vain ja ainoastaan Islamista?
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

kummastelija

Quote from: Iloveallpeople on 14.08.2013, 18:30:07
QuoteUusi aapinen eteen tuhansille koululaisille

...
Valovuosien päässä on sekin aapiskirja, jonka Raikunen itse sai tyttönä ollessaan eteensä. Sen aapisen ensimmäisillä sivuilla vaanivat intiaani ja kasvojaan pesevä neekeri.

–?Nyt sellaiset ilmaisut eivät todellakaan menisi kustantajan seulasta läpi. Nykyisin aapisentekijän pitää tuntea lukijansa, eikä ketään lasta saa loukata, muistuttaa Raikunen.

–?Siksi esimerkiksi porsaita ei aapisiin voi laittaa, koska se saattaa loukata joitakin pieniä aapisen lukijoita. Uskontoon liittyvissä asioissa kannattaa pitää kieli keskellä suuta.
...

Helsingin Uutiset

Tarkennetaan hieman: tuo mainittu aapinen ei ole koskaan ollut kouluissa. Se oli lasten loruaapinen jonka pystyi kuka tahansa hankkimaan kirjakaupasta. Ja nuo mainitut lorut eivät olleet kirjan alussa vaan keskivaiheilla. Pidetääs nyt ero sen suhteen mikä on ollut koulun kirjoja ja mitkä ei.

Allekirjoittaneella on lapsena ollut tuollainen aapinen ja kyllä: neekeriloru oli hauska, eikä siinä ollut pienintäkään rasistiselta tuntuvaa vivahdetta. Intiaaniloru oli jännittävä.

En nyt tiedä mistä muumista tuohon intiaaniinkin rasismileima saatiin. Ihan tiedoksi että tuohon aikaan leikittiin pihalla inkkari ja länkkärileikkejä. Oli jousipyssyt ja pistoolit. Juostiin ympäri mettää kiljahdellen. Ja se oli mahtavaa kun sai sulkapäähineen päähänsä.

Vois näille koulutetuille lapsitutkijoille hyvä joskus tavata leikkivä poikalapsi. Se tois kummasti perspektiiviä.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015