News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

HS: opettajan potku-uhka kuohuttaa Alppilan yläasteella

Started by Tuomas3, 29.03.2013, 12:49:28

Previous topic - Next topic

Lahti-Saloranta

Quote from: Lasse on 14.04.2013, 20:09:57
Ei kai vastuu peloita opettajakiistassa?
Kirjoittanut Raimo Ilaskivi
http://blogit.iltalehti.fi/raimo-ilaskivi/2013/04/14/ei-kai-vastuu-peloita-opettajakiistassa/
Luin tuon jutun useampaan kertaan, ihastellen. Että osaa mies vittuilla sivistyneesti.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Eino P. Keravalta

QuotePaskahousuiksi syyttävä voi miettiä, miksi on ennenkin pärjätty ilman vartijoita.

Pahoitteluni, tarkoitukseni ei ollut loukata. Ja sitäpaitsi kyseisellä termillä tarkoitin juuri niitä idealisteja, joita itsekin kritisoit, Tuomas3.

Se, miksi ennenkin pärjättiin ilman vartijoita, johtuu kahdesta seikasta:

1. Yhteiskunnassa jaettiin samat arvot kollektiivisesti.

2. Opettajat vetivät turpaan, jos tarvis.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Tuomas3

Quote from: inwell on 14.04.2013, 20:34:17
Quote from: Tuomas3 on 14.04.2013, 19:54:00
Kahdelle mainitsemalleni tapaukselle vartija ei olisi mahtanut mitään, koska riehujat olivat suurikokoisia ja aseistettuja.

Kaasusumutin on yleensä ihan kätevä väline tuollaisissa tilanteissa.
Pitkää teräasetta vastaan en lähtisi sumutteella, vaikka aika paljon kokemusta voiman käytöstä onkin. Ei vartijan palkalla oteta riskejä, joissa voi henki lähteä; ei tietty opettajankaan. Jotkut oppilaat ovat väärässä paikassa, tilanteesta tulee vaarallinen ja silloin harvoin tarvitaan poliisia. Poliisi tuli useamman miehen voimalla ja virka-ase oli riittävän suuri pelote saada kohdehenkilö rautoihin.

Opetusvirasto pystyy sijoittamaan aivan uskomattomia väkivaltaisia mielenterveyspotilaita peruskouluihin. Eräässä hyvän ystäväni työpaikalla rehtori ja opettajat yrittivät täysillä vastustaa virastoa, ettei eräs heidän tuntemansa väkivaltainen mielipuoli saisi tulla opiskelemaan heidän normaaliin peruskouluunsa. Viraston tädit jyräsivät. Vähän ajan päästä kyseinen oppilas hyökkäsi erittäin voimakasta väkivaltaa käyttäen täysin hänelle tuntemattomien henkilökunnan jäsenten kimppuun; potki päähän, kuristi yms. Poliisi vei tyypin lopuksi, mutta vakavia osumia saaneelle henkilökunnalle jäi hengenvaarallisesta tilanteesta pysyviä traumoja. Kiitos opetusvirastolle muuten tästäkin asiantuntemuksesta.

saint

Korhosen saatua laajalti julkisuutta opettajana, joka pystyy pitämään järjestystä yllä koulussa, hän saisi varmaankin Alppilan koulun pestiä vastaavan pätkätyön muualtakin tarvitsematta jäädä jonkun Hell-singin opetusviraston armoille.

Nyt täytyy tietysti ensin saada potkut peruutetuksi aiheettomina, jonka jälkeen onkin sitten hyvä käydä itse irtisanoutumassa sopivin saatesanoin, tyyliin "minähän en tällaisessa perslävessä opeta enää päivääkään, pankaapas eurot jonoon".
"Annapas kun autan; tässä lisää köyttä"  -Leso

Lahti-Saloranta

#1684
QuoteViljanen
– Videolla ei näy, että oven takana on portaikko, johon poika työnnetään, ja että poika horjahtaa portaikkoon.
Nimettäköön nuo portaat Viljasen portaiksi.
Jos osaisin piirtäisin pilakuvan. Kuvassa olisi ylöspäin johtavat portaat. Portaat olisi nimatty alhaaltapäin katsottuna

                    Korkein hallinto-oikeus
                Hallinto-oikeus
            Kaupungin hallitus
        Opetuslautakunta
    Opetusvirasto
Rehtori

Kuvassa horjahtaneena piirretyllä Sari Aarniokoskella olisi kädessään Korhosen työsuhteen purkupaperi. Puhekuplassa
"Horjahdin portaissa".
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Tuomas3

Quote from: Eino P. Keravalta on 14.04.2013, 20:53:15
QuotePaskahousuiksi syyttävä voi miettiä, miksi on ennenkin pärjätty ilman vartijoita.

Pahoitteluni, tarkoitukseni ei ollut loukata. Ja sitäpaitsi kyseisellä termillä tarkoitin juuri niitä idealisteja, joita itsekin kritisoit, Tuomas3.

Se, miksi ennenkin pärjättiin ilman vartijoita, johtuu kahdesta seikasta:

1. Yhteiskunnassa jaettiin samat arvot kollektiivisesti.

2. Opettajat vetivät turpaan, jos tarvis.
Niin itse asiassa arvelinkin :).

Väittäisin kuitenkin, että paljon vartijoita halvemmaksi tulee täsmentää lakia. Meidänkin koulun opettajista naisistakin melkein kaikki pystyvät ysiluokkalaisenkin poistamaan ja viereisestä luokasta saa lisäapua. Moni pelkää, että oppilaaseen jää jälkiä tämän rimpuillessa ja laki sekä vanhemmat epäilyttävät varsinkin kun viraston asenne tiedetään. Tunti voi joskus keskeytyä, mutta opettajan tehtävä peruskoulussa on myös kasvatuksellinen. Jos luokka oppii vartin konfliktista käyttäytymään paremmin, niin se aika kannattaa käyttää. Ops ja ajallinen jaksotus tulee suunnitella siten, että aikaa jää muuhunkin kuin aineen opettamiseen. Esim. vuoden alussa kannattaa käyttää aikaa kasvatuspuoleen, niin loppuvuosi sujuu helposti. Myönnän, että jatkuvasti vaihtuvat opettajat ja sijaiset ovat oma ongelmansa kasvatuksellisessa problematiikassa.

Emo

Quote from: Eino P. Keravalta on 14.04.2013, 19:27:48
Suuresti ihmettelen sitä kammoa, jolla on suhtauduttu vartijoiden kouluun sijoittamiseen aivankuin kyseessä olisi jollekin pahalle pikkusormen tarjoaminen, vaikka kyseessä on turvallisuustoimi. Lisäksi sitä voidaan perustella muunmuassa seuraavasti:
...

Vartijoiden kouluun sijoittaminen siis on paitsi käytännöllinen, juridinen ja psykologis-pedagoginen, myös moraalinen välttämättömyys, jota voi vastustaa vain todellisuudesta irrottautunut, marksilainen paskahousu.

En halua vartijoita kouluihin KAHDESTA SYYSTÄ.
Syy yksi: Opettaja on KASVATTAJA, ja kasvatukseen kuuluu myös kurinpito.
Syy kaksi: Jos kouluissa tarvitaan VARTIJOITA eikä opettajan suorittama kurinpito riitä, on oppilasaines jo niin kriminaalia ja häiriintynyttä, että näiden oppilaiden paikka on jossain muualla kuin normaaleille lapsille tarkoitetussa peruskoulussa.

Herra 47

Henkilökohtaisesti en usko yhtään Viljasen vihjailuihin. Taustalla ei kerta kaikkiaan voi olla mitään Antti Korhosen puolesta negatiiviseksi luokiteltavaa tietoa, mitä emme tietäisi. Kaikki työsuhteen päättämiseen liittyvä "fakta" on täytynyt tulla ilmi rehtori Maria Uutaniemen allekirjoittamassa pöytäkirjassa. Toki työnantajapuoli voi yrittää esittää opetuslautakunnalle tai myöhemmin mahdollisesti hallinto-oikeudelle muitakin negatiivisia asioita Korhosesta, mutta niiden painoarvo on pyöreä nolla! Kyseessä on puhdas bluffi, Korhosen mustamaalaaminen ja onneton yritys kiillottaa omaa sekä sisarten tahriintunutta kilpeä!

Possumi

Quote from: Lahti-Saloranta on 14.04.2013, 21:30:30
QuoteViljanen
– Videolla ei näy, että oven takana on portaikko, johon poika työnnetään, ja että poika horjahtaa portaikkoon.
Nimettäköön nuo portaat Viljasen portaiksi.
Jos osaisin piirtäisin pilakuvan. Kuvassa olisi ylöspäin johtavat portaat. Portaat olisi nimatty alhaaltapäin katsottuna

                    Korkein hallinto-oikeus
                Hallinto-oikeus
            Kaupungin hallitus
        Opetuslautakunta
    Opetusvirasto
Rehtori

Kuvassa horjahtaneena piirretyllä Sari Aarniokoskella olisi kädessään Korhosen työsuhteen purkupaperi. Puhekuplassa
"Horjahdin portaissa".

Eiks meillä ole täälä Hommassa resident sarjakuvataiteilja tuon toteuttamaan?  ;D

Tomi

Quote from: Darvi on 13.04.2013, 13:22:36
Quote from: korpisoturi on 12.04.2013, 23:02:43
A-Stream näytti, että se kana-aivo ja hölmö ministeri eivät tajua mitään. Eihän kusipää häirikköön tehoa muu kuin, että siltä otetaan luulot pois vaikka kovilla oteilla. Anarkiaan ollaan menossa.

Anarkiassa voit ottaa kusipäähäiriköltä luulot pois ilman, että poliisi sinua estää. Ei olla anarkiaan menossa, vaan päinvastaiseen suuntaan eli totalitarismiin, jossa vallanpitäjät sanelevat, mitä sinä saat tehdä, mitä sinun pitää tehdä ja mitä et saa tehdä.
Jutta Urpilainen on välillä puhunut harkitsevansa ministerien kierrätystä, nyt olisi yksi, joka pitäisi kierrättää: Jukka Gustafsson. Opetusministeri ei uskalla sanoa mitään mielipidettä tähän asiaan ja on niin uskomattoman lepsu opetusministeri kuin olla ja voi.

sivullinen.

Quote from: Raimo Ilaskivi
Ensin oli melkeinpä huvittavaa seurata, kuinka opettajan nimi kerrottiin välittömästi julkisuuteen, mutta ei toisen osapuolen, eli oppilaan nimeä eikä hänen vanhempiensa, jotka heti haluttiin vetää mukaan asian selvittelyyn. Kun lehdet julkaisivat ihan kopiomuodossa erottamiseen liittyvän vt. rehtorin päätöksen, hänen  nimensä oli mustalla yliviivattu. Eivätkö asianosaiset uskaltaneet pysyä kannanottojensa takana, mitä he pelkäsivät?

Minusta Ilaskivi puhuu paskaa. Asia on aika selvä: Oppilaan nimeä ei kerrottu, koska hän oli alle 18 vuotias siis lapsi. Sen sijaan vt. rehtorin, joka erottamispäätöksen teki, nimi olisi tietenkin pitänyt esittää. Oppilaan vanhemmat ovat taas vaikeampi tapaus. Aluksi ei heitä mitenkään otettu juttuun mukaan - sillä kyse oli opettaja Korhosen "rikoksesta", eikä silloin "uhrin" taustoilla ole merkitystä. Myöhemmin lehdistö kuitenkin kaiveli vanhemmat esiin ja perusteli niillä oppilaan provosoivaa asennetta. Taustojen penkominen on lehdistön työtä, eikä sillä varsinaisesti ollut tämän jutun kanssa mitään tekemistä; sillä myytiin vain lehtiä. Samaan tapaanhan olisi voitu penkoa opettaja Korhosen parisuhdetta ja lapsuutta ja jos löytyisi vaikka alkoholiongelmaa.

Kuten olen jo useasti esittänyt, oli syynä oppilaan taustojen tonkimiseen eli kaustiin OAJ:n eli ammattiyhdistysliikkeen perinteinen poliittinen vaikuttaminen. Kouluammuskeluissakaan ei pengottu oppilaiden taustoja, vaikka niistä olisi lööppejä saanut. Mitään perustetta ei tässä ollut yhtään enempää taustoja tonkia; ei se edes kiinnosta niin suuresti ostajia. Mutta lööppimedia ei saakkaan käskyjä lehdenostajilta, vaan omistajilta - eli eläkeyhtiöiltä, jotka taas ovat AY-liikkeen ohjauksessa. OAJ pystyi siten luomaan kaustin ja mielikuvan opettajasta uhrina. Tällaista rikollisen ymmärtämistä on lehdistö täynnä. Ihmeteltävää on miten se uppoaa kansaa - mutta se vaan uppoaa.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

CaptainNuiva

Quote from: elukka on 14.04.2013, 18:45:54
Apulaiskaupunginjohtaja opettajan potkuista HS:ssa: Vankat perusteet
Quote
Helsingin sivistystoimesta vastaava Ritva Viljanen muistuttaa kuitenkin, että kaikki tapauksen yksityiskohdat eivät ole olleet esillä julkisuudessa. Hänen mukaansa opetusvirastolla oli irtisanomiseen vankat perusteet.

- Opetusvirasto on arvioinut tapauksen. Opettajaa on kuultu sekä muita paikalla olleita opettajia ja lapsia. Tapahtumista on tarkka käsitys, Viljanen kertoo.

http://www.verkkouutiset.fi/index.php/kotimaa/981-kotimaa/118939-118939

Kun kerran Viljasellakin on tarkka käsitys ja varsinkin portaista joissa voi pudota ylöspäin niin en saata pitää näppejäni erossa tästä porrascaustista :o

Tässä tosin tarvittaisiin myytinmurtajia mutta jos ajatellaan horjahtamista taikka kaatumista niin mikä olisi turvallisin paikka kaatua?
Vaihtoehdot:
- Alaspäin vievään portaikkoon, ennen kosketusta kaatuja kaatuu noin 135 astetta ja painovoima kiihdyttää menoa eniten.
- Lattialle kaatuja, ennen kosketusta kaatuja kaatuu 90 astetta ja painovoiman vaikutus kiihtyvyyteen on keskimääräinen.
- Ylöspäin vievään portaikkoon, ennen kosketusta kaatuja kaatuu noin 45 astetta ja painovoima kiihdyttää menoa vähiten.

Äkkisiltään ajateltuna siis tuntuisi siltä että jos kaatuja jostain syystä ajautuisi tasalattialta ylöspäin vievien portaiden juurelle ennen kaatumistaan niin väittäisin että se on mahdollisten vammojen kannalta turvallisin paikka kaatua.
Asiaa ei tietenkään ole tarkemmin tullut tutkittua mutta nuoruudestani muistan kaatuneeni ylöspäin vievissä portaissa muutamankin kerran nuoruuden innoittaman ryntäilyn vuoksi mutta ilman vammoja...Edelleen, vammat mitä muista kaatumisista aiheutui,tapahtuivat lattialle kaatumisen seurauksena (Esim.leuka edellä lattiaan->muutamat tikit).
Alas vievään portaikkoon en ole kaatunut mutta voisi kuvitella menon olevan kahta muuta holtittomampaa ja vauhdikkaampaa ja koska tiedossammme on että alaspäin vievää portaikkoa tämän järkyttävän, kauhistuttavan ja ennen kuulumattoman törkeän teon tapahtumapaikalla ei ole niin jätettäköön se spekulaatioista pois.

Nyt jos on niin, kuten omiin kokemuksiini perustuen uskon, että ylöspäin vievään portaikkoon on turvallisempaa kaatua kuin lattialle niin Viljasen lausunto joka perustuu "Tarkoihin asioihin" joutuu outoon valoon, Viljanen on siis erikoisesti huolissaan turvallisemmasta kaatumisesta portaikoon kuin turvattomammasta kaatumisesta lattialle...Ja vieläpä siis tarkan harkinnan jälkeen?
Ihanko totta?

I rest my case for Homma-jury :P


"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Tuomas3

Quote from: Herra 47 on 14.04.2013, 21:39:08
Henkilökohtaisesti en usko yhtään Viljasen vihjailuihin. Taustalla ei kerta kaikkiaan voi olla mitään Antti Korhosen puolesta negatiiviseksi luokiteltavaa tietoa, mitä emme tietäisi. Kaikki työsuhteen päättämiseen liittyvä "fakta" on täytynyt tulla ilmi rehtori Maria Uutaniemen allekirjoittamassa pöytäkirjassa. Toki työnantajapuoli voi yrittää esittää opetuslautakunnalle tai myöhemmin mahdollisesti hallinto-oikeudelle muitakin negatiivisia asioita Korhosesta, mutta niiden painoarvo on pyöreä nolla! Kyseessä on puhdas bluffi, Korhosen mustamaalaaminen ja onneton yritys kiillottaa omaa sekä sisarten tahriintunutta kilpeä!
Viljasen puheiden taustalla lienevät parin oppilaan lausunnot, jotka ovat ristiriidassa virkamiesten lausuntojen kanssa. Oikeudessa työssä olevan virkamiehen sana painaa enemmän; Alppilassa oppilaiden. Jos Korhonen olisi sanonut tai tehnyt mitään epäsopivaa, se olisi ollut uutisissa jo ajat sitten. Oppilasta hän ei tuntenut varmaan edes nimeltä.

Quotesivullinen: Kuten olen jo useasti esittänyt, oli syynä oppilaan taustojen tonkimiseen eli kaustiin OAJ:n eli ammattiyhdistysliikkeen perinteinen poliittinen vaikuttaminen. Kouluammuskeluissakaan ei pengottu oppilaiden taustoja, vaikka niistä olisi lööppejä saanut. Mitään perustetta ei tässä ollut yhtään enempää taustoja tonkia; ei se edes kiinnosta niin suuresti ostajia. Mutta lööppimedia ei saakkaan käskyjä lehdenostajilta, vaan omistajilta - eli eläkeyhtiöiltä, jotka taas ovat AY-liikkeen ohjauksessa. OAJ pystyi siten luomaan kaustin ja mielikuvan opettajasta uhrina. Tällaista rikollisen ymmärtämistä on lehdistö täynnä. Ihmeteltävää on miten se uppoaa kansaa - mutta se vaan uppoaa.
1. Jengi näki ihan videolta ja kuuli poliisilta, ettei lakia rikottu.
2. Lööppilehdet saavat mahtikäskynsä myynnin kautta ostajilta. Niiden omistajilla on sitä paitsi pääsääntöisesti aika penseä suhtautuminen ay-liikkeisiin.
3. OAJ puolustaa tietenkin omiaan. Sehän on sen homma. Korhosesta tuli uhri, koska hänet erotettiin todennäköisesti laittomasti ja varmasti täysin poikkeuksellisesti. Jos pojan äiti on mukana masinoimassa, hän on vapaata riistaa statuksensa vuoksi. Sääli vain poikaa; vanhempiaan kun ei voi valita.

Kalevi Aronen

No joo 212885 ymmärtämätöntä typerystä ja yksi sivullinen hengen jättiläinen. Älä ruoki trollia.
Om mani padme hum.

Tuomas3

Quote from: Hehcux on 14.04.2013, 22:42:27
No joo 212885 ymmärtämätöntä typerystä ja yksi sivullinen hengen jättiläinen. Älä ruoki trollia.
Jospa se on Viljanen itse ja ihan tosissaan sitä mieltä.  ;D

RP

Quote from: sivullinen. on 14.04.2013, 22:23:09
Myöhemmin lehdistö kuitenkin kaiveli vanhemmat esiin ja perusteli niillä oppilaan provosoivaa asennetta.

Lehdistö?!
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Rekku

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11406964

"Alppilan Yläaste on "monikulttuurisen samanaikaisopetuksen pilottikoulu". Rehtori Sari Aarniokoski on ollut keskeisesti mukana tähän pilottikokeiluun hakemisessa. Samanaikaisuus tarkoittaa tavallisten oppilaiden ja "erityistuen tarvitsijoiden" yhtäaikaista opiskelua siten, että luokassa toimii kaksi opettajaa (aineopettaja ja erityisopettaja) ja oppilaita voidaan jakaa myös tavallinen opiskelija + tuentarvitsija -pareiksi, jolloin myös tavallinen oppilas osallistuu "erityistuen tarvitsijan" opettamiseen. Tavoitteena on estää oppimisvaikeuksia ja ehkäistä erityistuensaajien syrjäytymistä yhteiskunnasta. Alppilan Yläasteen 340 oppilaasta 70 oppilasta on "erityistukipalveluiden saajia" (lue: vaikeasti oppimisongelmaisia maahanmuuttajia).

Sari Aarniokosken toimiessa rehtorina Alppilan koululla järjestettiin vuonna 2012 Young European School Conference, johon kuului mm. kansainvälisiä ryhmätöitä ja apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljasen emännöimä vastaanotto. Yhtenä tapahtuman sponsoreista oli Lions Club Helsinki / Hakaniemi ry. Lion. Alppilan häirikön isä oli 23.11.2008 asti LC Helsinki/Ruoholahden jäsen ja piirin ARS-toimikunnan (Arne Ritari säätiö) puheenjohtaja.

Sari Aarniokosken ketjun toisessa päässä on monikulttuuriaktivisti, alppilan häirikön äiti, monikulttuurinen osaaja, jolla on kokemusta eri kulttuureista. Filosofian maisteri, kulttuurien välisen viestinnän asiantuntija, kulttuuritulkki ja kielenkääntäjä, Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piirin Amoral-hankkeen kouluttaja-konsultti, Lions-järjestössä aktiivinen vaikuttaja ja hyväntekijä, viiden lapsen yksinhuoltaja ja suomalais-turkkilaisten seka-avioliittojen problematiikan erityisasiantuntija."
"Nykyvihreät kuolisivat melkoisen äkkiä nälkään, kylmään ja sukupuuttoon, jos saisivat tahtonsa läpi kaikissa ajamissaan asioissa."
—Asta Tuominen

"The earth is flat. Whoever claims it is round is an atheist deserving of punishment."
—Sheik Abdul-Aziz Ibn Baaz, supreme religious authority of Saudi Arabia, 1993

Kokoliha

Quote from: sivullinen. on 14.04.2013, 22:23:09Minusta Ilaskivi puhuu paskaa.
Toden totta. Vanhoilla päivillään Ilaskivestä on tullut AY-liikkeen - jonka kammottavin ilmentymä OAJ on - kätyri !11!!1!!!  :facepalm:

Itse asiasta sen verran, että oppilaiden oikeuksista puhuttaessa liian vähälle huomiolle jää mielestäni oppilaiden enemmistön, eli ei-häiriköiden oikeudet. Kuka puolustaa heidän oikeuttaan oppimiseen ja turvalliseen, ei-traumaattiseen oppimisympäristöön? Ritva Viljasen johtamalle Koneistolle sillä ei ole mitään arvoa; se on käynyt päivänselväksi kaikille. Tästä pitäisi mielestäni rummuttaa paljon enemmän. Oppilaiden enemmistön ja häiriköiden intressien välillä on nähdäkseni sovittamaton ristiriita.

Tiesivätkö Alppilan koulun opppilaiden enemmistön vanhemmat, että heidän lapsiaan käytetään ihmiskoekaniineina Ritva Viljasen johtaman Koneiston ideologisissa kokeiluissa?

Edit: naamapalmu lisätty varmuuden vuoksi

Arto Luukkainen

Quote from: Kokoliha on 14.04.2013, 23:29:19liian vähälle huomiolle jää mielestäni oppilaiden enemmistön, eli ei-häiriköiden oikeudet. Kuka puolustaa heidän oikeuttaan oppimiseen ja turvalliseen, ei-traumaattiseen oppimisympäristöön?

Mielenkiintoista on, että tähän asiaan OAJ:ltä ei koskaan tule muita ehdotuksia kuin ryhmäkokojen pienentäminen loputtomiin ja avustajien lisääminen luokissa. Mitä pienemmät ryhmäkoot, sen enemmän työpaikkoja ja opetustunteja opettajille ja sitä vähemmän koepapereiden korjauksia. Opettajat eivät siis kannata sitä, että häiriköt siirrettäisiin omiin luokkiinsa, koska se veisi pohjan pienten ryhmäkokojen vaatimiselta. Ryhmäkokojen pitää muka olla yhä pienemmät, jotta opettajalla olisi paremmat mahdollisuudet säilyttää järjestys luokassa.

Mistä löytyy se opettajataho tai poliitikko, joka vaatii, että häiriköt kasataan omiin luokkiinsa mölisemään? Sieltä sitten aikanaan siirto vankilasäilytykseen.
En ole Arto Luukkanen vaan Arto Luukkainen eli iillä!
Iitön on se kuuluisampi.

Kalevi Aronen

Muistaakseni Hesassa on säästetty erityisoppilaiden luokissa. Esimerkiksi täällä Vihdissä erityislapset on siirretty omaan luokkaansa ja opettajat ovat niitä jotka osaavat käsitellä näitä oppilaita. Tämä ole pelkästään yläasteen ongelma vaan näihin luokkiin sijoitetaan alaluokilta saakka kaikki joilla on oppimisvaikeuksia.

Tämä ilmeisesti Ritva Viljasen siunaama hanke johtuu myös säästösyistä, silloin kun erityisluokkia ei ole niin säästyyhän siinä rahaa. Mutta toisaalta häiriköt sitten pilaavat kaikkien opiskelun. Ilmeisesti kukkahatut ovat tulleet viisaaseen päätelmään, että tavalliseen luokkaan sijoitetut häiriköt parantavat tapansa.
Om mani padme hum.

Skeptikko

Quote from: Eino P. Keravalta on 14.04.2013, 19:27:48
Suuresti ihmettelen sitä kammoa, jolla on suhtauduttu vartijoiden kouluun sijoittamiseen aivankuin kyseessä olisi jollekin pahalle pikkusormen tarjoaminen, vaikka kyseessä on turvallisuustoimi. Lisäksi sitä voidaan perustella muunmuassa seuraavasti:

Kannattaa huomioida kuitenkin se, että sen enempää vartijoiden kuin muunkaan lisähenkilökunnan palkkaaminen kouluihin ei ole ilmaista puuhaa. Ei se tietenkään tähtitieteellisen paljoakaan maksa, mutta rahat ovat jo nyt niin tiukalla, että sen vuoksi luokkakoot ovat suuria, erityisoppilaat muita häiriköimässä ja homekoulut korjaamatta.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Kokoliha

Quote from: Lahti-Saloranta on 14.04.2013, 21:30:30
QuoteViljanen
– Videolla ei näy, että oven takana on portaikko, johon poika työnnetään, ja että poika horjahtaa portaikkoon.
Nimettäköön nuo portaat Viljasen portaiksi.
Jos osaisin piirtäisin pilakuvan. Kuvassa olisi ylöspäin johtavat portaat. Portaat olisi nimatty alhaaltapäin katsottuna

                    Korkein hallinto-oikeus
                Hallinto-oikeus
            Kaupungin hallitus
        Opetuslautakunta
    Opetusvirasto
Rehtori

Kuvassa horjahtaneena piirretyllä Sari Aarniokoskella olisi kädessään Korhosen työsuhteen purkupaperi. Puhekuplassa
"Horjahdin portaissa".

Askelmiksi portaisiin voisi lisätä vielä Apulaisvaltakunnansyyttäjän Jorma Kalskeen ja Apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljasen ihan nimiltä mainiten.
Noista legendaarisista ylöspäin johtavista portaista luulisi jo pikkuhiljaa löytyvä Youtubestakin video tai ainakin valokuvia. Toisaalta, eiväthän ne mitään todista; HyväSiskoverkosto kun kumoaa tarvittaessa painovoimankin.

Emmehän myöskään näet tiedä, oliko Einsteinin lisäksi myös Isaac Newton orastava kouluhäirikkö 1600 -luvun puolivälin kieppeillä? Ajatelkaapa, jos jokin hätiin kutsuttu miesopettaja - kammottavan OAJ:n tukemana - olisi tuolloin poistanut häiriköivän ja opettajille haistattelevan Isaacin ruokalasta !11!!!1!  Onneksi näin ei rehtorin, opetusviraston ja tuonajan ritvaviljasten ansiosta käynyt, pikku Isaac sai rauhassa jatkaa puurtamistaan, jonka tuloksena syntyi gravitaatiolaki ja portaisiin ylöpäin putoaminen parahultaisesti estettiin.

Kokoliha

Quote from: sivullinen. on 15.04.2013, 01:20:44
Kannatatko ihmisten tappamista keskitysleireillä eli sosialidemokratiaa?
En kannata kumpaakaan.

Quote from: sivullinen. on 15.04.2013, 01:20:44Onko OAJ onnistunut tässä tapauksessa puolustamaan opettaja Korhosta ja samalla aiheuttamaan suunnatonta tuhoa järjestäytyneelle yhteiskunnalle?
Ei vittu, tää ei ole enää todellista. Öitä.

M.K.Korpela

Quote from: sivullinen. on 15.04.2013, 01:20:44Onko OAJ onnistunut tässä tapauksessa puolustamaan opettaja Korhosta ja samalla aiheuttamaan suunnatonta tuhoa järjestäytyneelle yhteiskunnalle?

Quote from: KokolihaEi vittu, tää ei ole enää todellista. Öitä

On se todellista, sillä ei tuo raiteistus ole vasureiden yksinoikeus. Kauppalehdessa blogiaan pitävälle raiteet ovat valmiina: tavalla tai toisella raiteet jotenkin aina johtavat kompleksiin ay-liike / SDP täysin asiasta riippumatta.

Quote from: sivullinenKannatatko ihmisten tappamista keskitysleireillä eli sosialidemokratiaa?

Mitä sinulla muka on sanottavaa ?
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

Tomi

Muistakaas allekirjoittaa tämä ja toivottavasti se saisi myös mediannäkyvyyttä, jotta allekirjoituksia tulisi mahdollisimman paljon.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/294

Quote
Kansalaisaloitteen otsikko
Opettajille enemmän valtaa puuttua oppilaiden häiriökäyttäytymiseen kouluissa
Aloitteen päiväys
15.04.2013
Aloitteen muoto
Ehdotus lainvalmisteluun ryhtymisestä
Oikeusministeriön asianumero
OM 82/52/2013
Aloitteen sisältö

Me allekirjoittaneet vaadimme, että eduskunta ryhtyy välittömiin toimiin kouluväkivallan ja koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi sekä oppilaiden ja opettajien työrauhan turvaamiseksi.

Vaadimme myös opettajille nykyistä laajempia oikeuksia puuttua oppilaiden oppituntia häiritsevään tai muutoin koulurauhaa rikkovaan käytökseen sekä oikeutta poistaa tarvittaessa tällainen oppilas voimakeinoin koulualueelta jäljellä olevan koulupäivän ajaksi ilman, että kyseisen opettajan tarvitsee menettelynsä johdosta pelätä rikosoikeudellista vastuuta tai työsuhteensa loppumista.

Jo nykyisen perusopetuslain mukaan opettajalla on tarvittaessa oikeus poistaa oppituntia häiritsevä oppilas luokasta "käyttäen sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä, tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen." Mielestämme lakia tulisi muuttaa siten, että opettajalla olisi velvollisuus poistaa häiritsevä oppilas luokasta käyttäen, sellaisia voimakeinoja jotka eivät täytä rikoslaissa säädettyä pahoinpitelyn tunnusmerkistöä.

Vaadimme myös, että häiritsevästi tai epäasiallisesti käyttäytyvä tai koulun sääntöjä rikkova oppilas määrätään aina jälki-istuntoon koulupäivän jälkeen tai vakavissa tapauksissa oppilas erotetaan aina koulusta enintään 3 kuukauden ajaksi. Nykyisen perusopetuslain mukaan oppilas voidaan määrätä koulun jälkeen jälki-istuntoon, mutta laki ei tähän velvoita. Haluamme, että laki velvoittaisi koulut rankaisemaan koulurauhaa rikkovia oppilaita.

Vaadimme perusopetuslain (628/1998) 7. luvun 36 §:n muuttamista seuraavasti:

Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti, määrätään jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi tai hänelle annetaan kirjallinen varoitus. Jos rikkomus on vakava tai jos oppilas jatkaa edellä tarkoitettua epäasiallista käyttäytymistä jälki-istunnon tai kirjallisen varoituksen saatuaan, oppilas erotetaan enintään kolmeksi kuukaudeksi. Kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen ovat kurinpitorangaistuksia.

Lisäksi vaadimme sanotun lain 7. luvun 36 b §:n 1 momentin muuttamista seuraavasti:

Rehtorilla ja opettajalla on velvollisuus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata 36 § 2 momentissa tarkoitettua poistumismääräystä. Rehtorilla ja opettajalla on myös velvollisuus poistaa koulun alueelta oppilas, joka ei poistu saatuaan tiedon 36 §:n 3 momentissa tarkoitetusta opetuksen epäämsestä.

Vaadimme myös sanotun lain 7. luvun 36 b §:n 2 momentin muuttamista seuraavasti:

Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, jotka eivät täytä rikoslain (39/1889) 21. luvun 5, 6 ja 7 §:ssä säädettyä pahoinpitelyn, törkeän pahoinpitelyn tai lievän pahoinpitelyn tunnusmerkistöä ja jotka eivät ylitä sitä, mitä rikoslain 4. luvun 6 §:ssä säädetään voimakeinojen käytöstä.

Sanotun lain 7. luvun 36 b §:n 4 momentti tulisi mielestämme poistaa kokonaisuudessaan, koska se sisältyy jo ehdottamaamme 36 b §:n 2 momentin muutokseen.
Perustelut

Oppilaiden häiriökäyttäytyminen sekä erilaiset uhkaavat tilanteet ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti viime vuosina. Erityisesti opettajien työssään vanhempien ja oppilaiden taholta kokema väkivalta ja erilaiset uhkatilanteet ovat nousseet hälyttävästi. Opettajien mahdollisuudet puuttua häiriökäyttäytymiseen, uhkatilanteisiin ja kouluväkivaltaan ovat tällä hetkellä olemattomat. Myös opettajien oikeusturva kurinpitotilanteissa on olematon.

Viime aikoina otsikoihin on noussut erityisesti Helsingissä Alppilan yläasteelta potkut saanut opettaja, joka poisti huutavan ja vastustelevan oppilaan koulun ruokalasta. Sivullinen oppilas kuvasi kännykkäkameralla tapahtuman loppuosan, jossa opettaja työnsi huutavan oppilaan ulos ruokalasta. Tilanteessa ei käytetty fyysistä väkivaltaa eikä julkisuudessa olleiden tietojen mukaan kyseiselle oppilaalle aiheutunut tapahtuneesta vammoja. Tästä huolimatta tapahtumat, erityisesti kännykkäkameralla kuvattu video, johtivat siihen, että Alppilan yläasteen uusi rehtori antoi kyseiselle opettajalle potkut virastaan.

Ylläoleva tapaus on kenties räikein esimerkki siitä, miten pitkälle koulukuriin liittyvät ongelmat voivat maassamme mennä ja siitä, miten olemattomat valtuudet opettajilla on puuttua oppilaiden häiriökäyttäytymiseen sekä siitä, miten heikko opettajien oikeusturva yllä mainitun kaltaisissa tilanteissa on.

Mielestämme lainsäädännön tulee antaa opettajille nykyistä paremmat työkalut puuttua häiriötä aiheuttavien oppilaiden käytökseen.
Aloitteen taloudellinen tuki
Ei ole
Kannatusilmoitusten keräystavat

    Kansalaisaloite.fi


Tuomas3

Quotesivullinen: Kannatatko ihmisten tappamista keskitysleireillä eli sosialidemokratiaa?

Onko OAJ onnistunut tässä tapauksessa puolustamaan opettaja Korhosta ja samalla aiheuttamaan suunnatonta tuhoa järjestäytyneelle yhteiskunnalle?

1. Sivullinen muistaa väärin päin, sosiaalidemokraatit olivat uhripuolella. Sosiaalidemokraatteja tapettiin keskitysleireillä Stalinin sekä Hitlerin vallan alla sekä Suomessa sisällissodan päätyttyä. Mutta väärin päin sivullisen päässä näyttää olevan myös Korhoscase, OAJ:n puoluekanta ja paljon muuta.

2. Viljanen ja viraston haaskat voivat sinulle edustaa järjestäytynyttä yhteiskuntaa, mutta minulle ne edustavat mädättynyttä byrokratiaa. OAJ:n tehtävä on tietty pitää omiensa puolta, mikä ihme siinä on niin vaikeaa.

Saippuakupla

Quote from: Hehcux on 15.04.2013, 00:04:01
Muistaakseni Hesassa on säästetty erityisoppilaiden luokissa. Esimerkiksi täällä Vihdissä erityislapset on siirretty omaan luokkaansa ja opettajat ovat niitä jotka osaavat käsitellä näitä oppilaita. Tämä ole pelkästään yläasteen ongelma vaan näihin luokkiin sijoitetaan alaluokilta saakka kaikki joilla on oppimisvaikeuksia.

Tämä ilmeisesti Ritva Viljasen siunaama hanke johtuu myös säästösyistä, silloin kun erityisluokkia ei ole niin säästyyhän siinä rahaa. Mutta toisaalta häiriköt sitten pilaavat kaikkien opiskelun. Ilmeisesti kukkahatut ovat tulleet viisaaseen päätelmään, että tavalliseen luokkaan sijoitetut häiriköt parantavat tapansa.

Kylläpä Viljanen on ollut tässäkin asiassa ehtiväinen kun vasta vuosi sitten valittiin apulaiskaupunginjohtajaksi! Mitähän vielä keksitte?

Kannattaa tutustua tämän linkin sisältöön:
http://www.edu.fi/erityinen_tuki/yhteinen_koulu_kaikille

Mika.H

ritulla on kädessään rasisti-kortti.

Mitään muutahan tuossa ei voi olla enää taustalla.

Toivottavasti heittää sen nyt pöytään niin saadaan tästä todella periaatteellinen soppa.

ps. toivottavasti ope liittyy kohta persuihin. saadaan lisää soppaa aikaiseksi...
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Jaska Pankkaaja

Quote from: Eino P. Keravalta on 14.04.2013, 19:27:48
Suuresti ihmettelen sitä kammoa, jolla on suhtauduttu vartijoiden kouluun sijoittamiseen aivankuin kyseessä olisi jollekin pahalle pikkusormen tarjoaminen, vaikka kyseessä on turvallisuustoimi. Lisäksi sitä voidaan perustella muunmuassa seuraavasti:

Koulussa opettajan tehtävä on opettaa. Hänen ei tarvitse eikä pidä spesialisoitua painijana, salaisena agenttina, psykologina, turvamiehenä, hengenpelastajana, rauhanneuvottelijana, poliisina tai ihmiskokeen koe-eläimenä.

Vartijan tehtävänä puolestaan on vartioida ihmisten turvallisuutta. Hän on sen alan ammattilainen, eikä 44-kiloisen naisopettajan tarvitse asettaa omaa turvallisuuttaan tai auktoriteettiaan alttiiksi konfliktitilanteissa.

Paitsi käytännöllisesti, myös psykologisesti on tärkeää, että opettavat ja kuriapitävät henkilöt eivät ole samoja. Jos opettaja pitää fyysistä kuria, oppilaan ja opettajan suhde vääristyy ja oppilas voi kokea opettajaa ja hänen opetustaan kohtaan torjuntaa. Siksi opettajan tulee olla puolueeton ja keskittyä vain opettamiseen kun taas vartija voi hyvin "liata kätensä" ja ojentaa oppilaita fyysiselläkin pelotteella.

Vartijoiden kouluun sijoittaminen siis on paitsi käytännöllinen, juridinen ja psykologis-pedagoginen, myös moraalinen välttämättömyys, jota voi vastustaa vain todellisuudesta irrottautunut, marksilainen paskahousu.

Itse olen toista mieltä asiasta jotain ymmärtävänä :) "turvakameroilla luodaan pelon ilmapiiri" jne.

Ei normaalit nuoret tarvitse vartioiden "palveluja" mutta joku, mahdollisesti myös pölö, stewari saattaa hyvinkin innostaa tavallistakin murkkua johonkin idioottimaisuuteen. Kun koulu vaikuttaa vankilalta niin kohtapa ne asiakkaatkin ovat mielestään vankeja ja varsinkin uhreja, ei tällaista murkuille tyypillistä ajattelua tarvitse tukea millään.

Häirikkönuoret taas pitää siirtää "tarkkikselle" ja jos sielläkään ei onistu niin sitten koulukotiin. Näissä paikoissa taas täytyy tietenkin olla voimankäyttöönkin kykeneviä henkilöitä.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy