News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

HS: opettajan potku-uhka kuohuttaa Alppilan yläasteella

Started by Tuomas3, 29.03.2013, 12:49:28

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteNäkökulma
12.4.2013 13.08
Einsteinkin oli häirikkö

Emilia Kukkala

Viime päivinä on käyty vilkasta keskustelua oppilaista, opettajista ja vallasta. Hyvin pian se muuttui väittelyksi siitä, kenen pitäisi saada kurmottaa ja ketä. En ota kantaa yksittäistapauksiin, joista en tiedä juuri mitään. Mielestäni koko voimankäyttökysymys on täysin toisarvoinen. Siihen keskittymällä keskitytään pelkkiin oireisiin taudin sijaan.

Ja taudin nimi ei ihan varmasti ole "hirviöoppilaat". Olisi kovin helppoa sanoa, että ongelma ovat muutamat "häiriköt" ja heidät poistamalla (minne ja entä sen jälkeen?) kaikki on hyvin. Omiin korviini ajattelutapa kuulostaa kylmältä, historiattomalta, epä-älylliseltä ja fasistiselta, eikä se vastaa kysymykseen, miksi osa reagoi kuten reagoi.
[...]
Koko soperrus:
http://www.kansanuutiset.fi/mielipiteet/nakokulma/2980512/einsteinkin-oli-hairikko

"Einsteinkin oli häirikkö", mutta kaikki häiriköt, jos kukaan heistä, eivät ole Einsteineja. Onhan yksi emeritus vasurhäirikkö ministerinäkin, eikä hänkään ole Einsteiniksi osoittautunut. Kaukana siitä!
Piti kepulipuheenjohtajan kertoa  ko. "einsteinille" mitä juippi olikaan ollut kehysriihessä osinkoverotuksesta päättämässä!
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Nuivake

Ylireagointi on nykypäivän suurimpia ongelmia. Ylireagointia edeltää valta. Heti perässä tulee ylpeys.

1) On saatu valtaa (virka)
2) Ylireagoidaan vallan sokaisemana (ja valtuuttamana)
3) Ylpeys ei anna periksi perua tekemisiä, saatikka edes myöntää omaa virhettä
4) Pidetään kannasta sokeasti kiinni katkeraan loppuun asti (pelkona vallan menetys)

Sama kaava toistuu esimerkiksi hallituksessa istuvilla ministereillämme ja vielä ylempänä EU tasolla.
Miksi joku opetuspäällikkö olisi sitten erilainen? Siksi koska edustaa opetuslaitostamme?
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Tomi

Quote from: Veli Karimies on 12.04.2013, 23:09:02
Jos rauhallinen tilasta ulos työntäminen on väkivaltaa, en voi kuin kuvitella mikä on noiden tätien mielestä "kiivas sanaharkka". Miksei opettaja ollut yhtään tuohtunut siinä osassa, mikä tallentui videolle? Kuka valehtelee? Opettaja vai opetusviraston tädit, jotka eivät olleet paikalla?
Marjo Kyllönenhän puolesteli erottamista sillä, että tilanne ei ollut hänen mielestään uhkaava ja siitä olisi selvinnyt ilman väkivaltaa.
Epäilen vahvasti, että hän on uskonut liikaa oppilaan tarinaa tilanteessa, eikä antanut opettajan kertomukselle painoarvoa.
Harmi sinänsä, että tilassa ollut toinen valvoja ei ole tullut esiin.

guest11919

Quote from: Iloveallpeople on 12.04.2013, 23:40:55
Quote from: Conscript on 12.04.2013, 23:28:22
Mitähän ihmettä tarkoitetaan sillä että riita ratkastaisiin aikuisen käyttäytymismallin mukaan? Ei tuo ole mahdollista, jos vastapuolena on lapsi tai nuori.

Käsittääkseni hän tarkoittaa sitä, että lapset ovat pienikokoisia aikuisia. Hieman harvinaisempi mielipide nykyaikana, mutta keskiajalle saakka kai aika suosittu.

Itse asiassa, minä olen täysin sitä mieltä, että ko. oppilasta tulisi kohdella aikuisena.

Hän on 15, eli rikosoikeudellisessa vastuussa. Miksi siitä ei puhuta, että hän syyllistyi sekä solvaukseen (läski sika) että virkamiehen vastustamiseen? Molemmista on langetettu sakkoja 15-vuotiaille peruskoululaisille. Muistan yhden tapauksen, kun oppilasta syytettiin virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta tällaisessa poistamistilanteessa. Oikeus totesi, että oppilaan olisi pitänyt ymmärtää, että opettaja on virkamies ja omaa käskyvaltaa oppilaaseen.

Tuo solvaus/kunnianloukkaus taitaa olla asianomistajarikos, mutta entä jälkimmäinen?

Miniluv

Quote from: skrabb on 13.04.2013, 07:41:08
Näkökulma
12.4.2013 13.08
Einsteinkin oli häirikkö

Emilia Kukkala

QuoteOlisi kovin helppoa sanoa, että ongelma ovat muutamat "häiriköt" ja heidät poistamalla (minne ja entä sen jälkeen?) kaikki on hyvin. Omiin korviini ajattelutapa kuulostaa kylmältä, historiattomalta, epä-älylliseltä ja fasistiselta,

QuoteSitä paitsi on järjetön lähtöasetelma, että kymmeniä teini-ikäisiä työnnetään istumaan tuntikausiksi hiljaa pulpetteihin yhden aikuisen yrittäessä takoa pakollista oppimäärää heidän päihinsä. Voisiko asioita tehdä jotenkin toisin?

Emilian vanhempaa tuotantoa: http://hommaforum.org/index.php/topic,60399.msg822413.html#msg822413
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Saippuakupla

QuoteHS: Koulututkimukseen myönnetty 2,1 miljoonan euron pikarahoitus puhuttaa

Hel­sin­gin, Tam­pe­reen ja Itä-Suo­men yli­opis­ton tut­ki­jat sai­vat poik­keuk­sel­li­sen no­peas­ti ope­tus­mi­nis­te­riös­tä 2,1 mil­joo­nan eu­ron avus­tus­pää­tök­sen tut­ki­mus­hank­keel­leen Kou­lul­la on vä­liä. Pro­jek­ti to­teu­te­taan vuo­si­na 2014–2018, ja sii­nä on mu­ka­na kol­me do­sent­tia.

Tut­ki­muk­ses­sa py­ri­tään sel­vit­tä­mään muun muas­sa pe­rus­kou­lun ja sen ope­tuk­sen pro­ses­se­ja.

Ra­hoi­tuk­sen ju­nai­lus­ta on ris­ti­rii­tai­sia tie­to­ja.

Do­sent­ti Tiina Soini Tam­pe­reen yli­opis­tos­ta sa­noi Ylen haas­tat­te­lus­sa, et­tä ra­hoi­tuk­ses­ta ei so­vit­tu etu­kä­teen. Hä­nen mu­kaan­sa hank­kees­ta kes­kus­tel­tiin ope­tus­mi­nis­te­riön vir­ka­mies­ten kans­sa vain ker­ran en­nen ha­ke­muk­sen jät­tä­mis­tä.

Ope­tus­mi­nis­te­ri Jukka Gustafsson (sd) sa­noo, et­tä han­ket­ta poh­jus­tet­tiin mi­nis­te­riön ja tut­ki­joi­den yh­teis­kes­kus­te­luis­sa.

Tut­ki­joi­den avus­tus­ha­ke­mus on päi­vät­ty 17. lo­ka­kuu­ta 2012. Mi­nis­te­riön diaa­rioon asia­kir­ja on mer­kit­ty 30. lo­ka­kuu­ta 2012.

Jo kah­den päi­vän ku­lut­tua eli 1. mar­ras­kuu­ta 2012 mi­nis­te­riö myön­si eri­tyi­sa­vus­tuk­sen. Pää­tök­sen ovat al­le­kir­joit­ta­neet yli­joh­ta­ja Eeva-Riitta Pirhonen ja joh­ta­ja Jari Rajanen.

Mi­nis­te­ri Gus­tafs­so­nin mu­kaan ha­ke­muk­set ei­vät tul­leet yl­lät­täen. "On kai nor­maa­lia, et­tä täm­möi­sis­tä asiois­ta käy­dään taus­ta­kes­kus­te­lu­ja. Näin voi­si aja­tel­la", hän sa­noo.

Päät­tää­kö mi­nis­te­riö muis­ta­kin avus­tus­ha­ke­muk­sis­ta yh­tä no­peas­ti? "Ei var­mas­ti. Päi­vä­mää­rät pää­tök­sis­sä ovat fak­taa, mut­ta tot­ta kai tä­hän asiaan on pe­reh­dyt­ty aiem­min­kin. Mi­nus­ta on luon­nol­lis­ta, et­tä vir­ka­mie­het käy­vät vuo­ro­pu­he­lua tut­ki­joi­den kans­sa."

AVUS­TUS­TA kä­si­tel­tiin edus­kun­nan ky­se­ly­tun­nil­la hel­mi­kuus­sa, jol­loin pe­rus­suo­ma­lais­ten kan­san­edus­ta­ja Kaj Turunen ky­syi asias­ta. Sil­loin mi­nis­te­ri ei tien­nyt hank­kees­ta mi­tään. Hän sa­noi, et­tä mi­nis­te­riö mak­saa jos­kus muu­ta­mia tu­han­sia eu­ro­ja pie­ni­muo­toi­sis­ta sel­vi­tyk­sis­tä.

Nyt Gus­tafs­son sa­noo, et­tä hän sai tie­tää avus­tuk­ses­ta mi­nis­te­riön ylei­sen kat­sauk­sen yh­tey­des­sä. "Ky­se­ly­tun­nil­la en läh­te­nyt yk­si­tyis­koh­tia käy­mään lä­vit­se. To­te­sin vain, et­tä mi­nul­la ei ole riit­tä­viä tie­to­ja lon­kal­ta vas­tat­ta­vak­si."

Tu­ru­nen te­ki myö­hem­min hank­kees­ta kir­jal­li­sen ky­sy­myk­sen, mut­ta Gus­tafs­so­nin vas­tauk­sen ra­ha­mää­ris­sä oli vir­he. Tu­ru­nen on teh­nyt kan­te­lun oi­keus­kans­le­ril­le.
"It­seä­ni tä­mä har­mit­taa, mut­ta ei vir­het­tä ku­kaan ole ta­hal­laan teh­nyt", Gus­tafs­son sa­noo.

http://www.hs.fi/paivanlehti/13042013/kotimaa/Koulututkimukseen+my%C3%B6nnetty+21+miljoonan+euron+pikarahoitus+puhuttaa/a1365746702048

guest11919

Quote from: Miniluv on 13.04.2013, 09:59:02
Quote from: skrabb on 13.04.2013, 07:41:08
Näkökulma
12.4.2013 13.08
Einsteinkin oli häirikkö

Emilia Kukkala

QuoteOlisi kovin helppoa sanoa, että ongelma ovat muutamat "häiriköt" ja heidät poistamalla (minne ja entä sen jälkeen?) kaikki on hyvin. Omiin korviini ajattelutapa kuulostaa kylmältä, historiattomalta, epä-älylliseltä ja fasistiselta,

Emilian vanhempaa tuotantoa: http://hommaforum.org/index.php/topic,60399.msg822413.html#msg822413

Omalla työpaikkallani kaikki olivat Korhosen puolella, niin kokoomusta, vihreitä kuin demareitakin äänestävät. Tulee yllätyksenä monelle, että olemmekin kaikki öyhöttäviä fasisteja.

Toivon hartaasti, että monelle valkenee samalla fasismiretoriikan luonne ja pohja.

timouti

Emilia Kukkala
QuoteOlisi kovin helppoa sanoa, että ongelma ovat muutamat "häiriköt" ja heidät poistamalla (minne ja entä sen jälkeen?) kaikki on hyvin. Omiin korviini ajattelutapa kuulostaa kylmältä, historiattomalta, epä-älylliseltä ja fasistiselta,

Ehkä joskus tämä yksittäistapaus liitetään laajempaan kontekstiin ja huomataan, että samoihin aikoihin maalis-huhtikuun vaihteessa poliisi poisti kokonaisen nuorisojoukon yhdestä tilasta. Maanantaina 1.4.2013 poliisi joutui poistamaan noin 100 nuorta Helsingin Kampin ostoskeskuksesta. Operaatioon Kampin kauppakeskuksessa osallistui lukuisia poliisipartioita.

Poliisi ei tyytynyt poistamaan vain muutaman häirikön vaan koko porukan. "Komisarion mukaan poliisi halusi puuttua asiaan järjestyksenpidon takia. -Kyse ei ollut mistään rajusta konfliktista, vaan ennaltaehkäisevästä puuttumisesta nuorten ajanviettotapoihin, " (Iltalehti)

Jospa yksittäistapauksen Korhonenkin käytti ennaltaehkäisevää toimintaa, jolla halusi puuttua ruokalassa käyttäytymiseen.

Kukkala:
QuoteSitä paitsi on järjetön lähtöasetelma, että kymmeniä teini-ikäisiä työnnetään istumaan tuntikausiksi hiljaa pulpetteihin yhden aikuisen yrittäessä takoa pakollista oppimäärää heidän päihinsä. Voisiko asioita tehdä jotenkin toisin?

Kampin tapauksessa yritettiin tehdä toisin. Nuorison piti kokoontuu lauantaina Helsingissä Kampin kauppakeskuksen viereiselle Narinkkatorille rauhalliseksi kaavailtuun mielenilmaukseen. Tapahtumaan oli Facebookissa kutsuttu ainakin 1?200 nuorta, ja ilmoittautuneita on satoja.

Tapahtumassa olivat mukana myös poliisi, Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskus ja seurakuntien nuorisotyö sekä Aseman lapset ry.
"Hankepäällikkö Heikki Turkka Löytävä nuorisotyö -kehittämishankkeesta kertoo, että pyrkimyksenä on saada rauhallinen tilaisuus teemalla, että Kamppi on kaikille. Tavoitteena on käydä nuorten kanssa keskustelua muun muassa käyttäytymistavoista." (Kauppalehti)

Kuinkan kävi? Paikalle ei tullut ketään. Siinä mallia yhteistyöhön ja keskustelun käymiseen nuorten kanssa. 

Koulutapauksessa kaksi opettajaa keskusteli nuoren kanssa. Ei ollut mitään vaikutusta, seurasi fyysinen kontakti ja tilasta poisto. Kampissa useita poliisipartioita oli poistamassa sataa nuorta, keskustelumahdollisuus järjestettiin jälkeenpäin. Nuorilla ei ollut halua keskustella ja sopia käyttäytymistavoista.

Johtopäätös:  nuorilla ei ole halua keskustella ja keskustelemalla sopia käyttäytymistavoista.

repo

Quote from: acc on 12.04.2013, 22:07:05
http://yle.fi/uutiset/anna_perho_tyokaverini_laski_sika/6572450

Ihan hyvä kirjoitus, tässä kohdassa tökkäsi.

Quote from: Anna PerhoSen sijaan että lainsäädäntö takaisi kouluihin oppimisrauhan, se takaakin nyt häiriköimisrauhan. Miksi?

Minusta tässä Antti Korhosen tapauksessa on loppujen lopuksi aika vähän kysymys laiesta. Ketjussa aiemmin lainattu perusopetuslain kohta ja jotain muita lainauksia antoivat kyllä vinkkiä, että nuokin lainkohdat ovat kirjoitettu jättäen tulkinnallisen porsaanreiän, josta sitten mm. Kalske tuomarikollegioineen voivat mennä läpi kuin pyöröovesta omalla kyseenalaistamattomalla arvovallallaan. Toki toivoisin, että lakia ja/tai lakeja korjataan yksiselitteisemmin opettajan auktoriteetin tunnustavaksi myös fyysisten pakkokeinojen käyttötilanteissa, jotta häiriökäyttäytymisen hallintaan saadaan selvä ja käytännöllinen lopputulos ja tuki laeista. Loppuisi tämä jeesustelu ja tilanteiden tulkinta. Jos pakkokeinojen käyttö aiheuttaa vakavia fyysisiä vaurioita, sitten tutkitaan ja hutkitaan laajemmin, muuten tämmöiset asiat pitää olla koulun sisäisiä, toisaalta tässä tapauksessa juuri tuo koulun sisäinen menettely meni niin totaalisen v*ksi.

Todellisuus on kuitenkin nyt se, että laieista huolimatta niin virkavalta kuin hyvä sisko- ja hyvä veli-verkostot toteuttavat omia tarkoitusperiään laeista huolimatta. Tässä on minusta koko tämän keissin vaikeuskerroin. Tuskin on lakeja, joiden perusteella tultaisiin asettamaan rajoja ideologisista lähtökohdista haitallisesti toimineelle virkakoneistolle ja siihen kiinteästi liittyvälle hyvä sisko- ja hyvä veli- verkostoille.

Huolimatta Jutta Urpilaisen Hjallikselle antamasta Antti Korhosta tukevasta lausumasta Jutta Urpilainen ei tule pistämään puoluetoveriaan opetusministeri Jukka Gustafssonia mihinkään vastuuseen. Vastuuta voisi tässä yhteydessä kutsua paljon kaivatuksi poliittiseksi vastuuksi, joka on aina jäänyt vain sopiviksi puheiksi. Samoin Kokoomuksen puolella tulisi tehdä tarvittavia "puhdistuksia", jotta mm. kokoomuslainen ex-rehtori nyk. Kauniaisten opetustoimenjohtaja ja toinen kokoomuslainen "ihmisoikeusmonikulttuuriasiantuntija" saisivat yhtä selkeän, konkreettisen ja julkisen seuraamuksen toimistaan kuin mitä he toimillaan aiheuttivat Antti Korhoselle.

Näin tuskin tulee tapahtumaan, mutta saahan sitä toivoa ja edistää toivettaan mm. öyhöttämällä täällä, että demarit ja kokkarit puhdistaisivat töpeksineitä hs- ja hv-verkostojaan.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Lahti-Saloranta

#1479
Tuo Emilia Kukkalan vuodatus teki kertakaikkiaan sanattomaksi. Häiriköinnistä tehdään hyve, häirikön poistaminen on fasismia, opetuksen seuraaminen järjetöntä etc.
Mitähän mieltä Emilia on sellaisen kouluhäirikön poistamisesta luokasta joka solvaa esim luokassa olevia somalilapsia, ihannoi ääneen juutalaisten tuhoamista, tervehtii opettajaa natsitervduksillä huuhaen Heil Hitleriä. Onkohan sellaisen häirikön poistaminen fasismia.
Ai niin Danin kirjanesittelytilaisuudesta häiriköiden poistaminen taisi ollakin fasistinen teko.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Emo

Quote from: Vesa Heimo on 13.04.2013, 01:12:39
Heitän tähän lauantaiyön retorisen kysymyksen(en siis odota vastausta, vaan itsetutkiskelua);

"Nuori" olisi Jussi Halla-Ahon tenava, joka olisi murrosiän hormoonimyrsyssä kysellyt takaisin ammattiisi- tutustumassa olleelta Jutta Urpilaiselta että uhoatko tuohon malliin opettajanhuoneessakin. Jutta (tai Arhinmäki tms, pistä inhokkisi nimen paikalle) olisi tyrkännyt JHA:n penskan videolla nähdyn mukaisesti pihalle.

Kohu lehdistössä sama; eli voiko ministeri/kansanedustaja tms. pahoinpidellä tällätavoin murrosikäistä nuorta(kauhistunut rehtori vaahtoamassa että pitikin päästää tämä työelämään tutustuja tänne)/koulukuria lisää. Vai onko ongelma siinä että opettaja ei voi puuttua.

Mikä olisi oma vilpitön reaktiosi näillä asetelmilla.

Oma vilpitön reaktioni on, että opettaja on auktoriteetti jolla on laillinen oikeus työntää tenava ulos. Tuota en laske minkäänlaiseksi väkivallaksi, enkä pahoinpitelyksi. Väkivaltaankin olen tähän ikään mennessä tutustunut sen verran, että tunnistan väkivallan enkä jokaista tyrkkäämistä väkivallaksi laske.

Onneksi oman lapseni opettaja on auktoriteetti, joka pitää kurissa niin oppilaat kuin niiden vanhemmatkin. Lain sallimissa puitteissa, mutta enemmänkin oikeuksia hänelle soisin. Esimerkiksi oikeus tutkia oppilaan tavarat on aivan ehdoton edellytys, että opettaja edes teoriassa voi turvata luokkayhteisön turvallisuuden.

Teaparty

Quote from: repo on 13.04.2013, 10:32:19
Todellisuus on kuitenkin nyt se, että laieista huolimatta niin virkavalta kuin hyvä sisko- ja hyvä veli-verkostot toteuttavat omia tarkoitusperiään laeista huolimatta. Tässä on minusta koko tämän keissin vaikeuskerroin. Tuskin on lakeja, joiden perusteella tultaisiin asettamaan rajoja ideologisista lähtökohdista haitallisesti toimineelle virkakoneistolle ja siihen kiinteästi liittyvälle hyvä sisko- ja hyvä veli- verkostoille.

Tämä on todellinen sairaus. Virkamieskunta keksii itse omat lakinsa eikä joudu vastuuseen tekosistaan. Samaan aikaan lakiteksti muuttuu koko ajan epämääräisemmäksi, mikä käytännössä siirtää vallan omia sääntöjään keksiville virkamiehille. Tämä johtaa julkiseen hallintoon, jota ohjaa virastorottien henkilökohtainen ideologia eikä laki. Erityisen vahingollista se on maassa, jossa on niinkin valtava julkinen sektori kuin Suomessa.

ämpee

Quote from: Emo on 13.04.2013, 10:36:35

Oma vilpitön reaktioni on, että opettaja on auktoriteetti jolla on laillinen oikeus työntää tenava ulos. Tuota en laske minkäänlaiseksi väkivallaksi, enkä pahoinpitelyksi.

Tässä keississä näyttää HS-hirviöille olevan tärkeätä yrittää hämärtää voimankäytön ja väkivallan välinen ero, jotta opettaja saataisiin leimattua, ja siten omalle toiminnalle joku oikeutus.

Väkivallalla pyritään tuottamaan kipua tai vahinkoa, ja kyseisessä tapauksessa nämä eivät olleet päämäärinä, kuten seurauksista voidaan nähdä.
Voimankäytöllä pyritään tavoitteeseen johon sanallisesti ei päästy, kipuun tai vahinkoon pyrkimättä.
Tapauksessamme oli kyse onnistuneesta voimankäytöstä, oheisvahinkoja ei tullut, henkistä pipiä lukuunottamatta.

Lapsia joutuu väistämättä joskus estämään voimankäytöllä, kun sanat eivät tehoa, tai niitä ei vielä ymmärretä.

Korhonen pitäisi saada tänne Homman^^^ jankkaamisketjuun edes oikolukijaksi, siitä taatusti olisi hyötyä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Lahti-Saloranta

Quote from: Oinomaos on 13.04.2013, 11:13:56
Kuka tai mikä on tämä Emilia Kukkala? Onko hän joku wannabe-Päivi Lipponen/Mirja-Tytti Talib?
Maailman parantaja vailla vertaa.
Emilian evankeljumin voit lukea linkistä:
http://www.kansanuutiset.fi/mielipiteet/nakokulma/2980512/einsteinkin-oli-hairikko
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Fiftari

Quote from: Lahti-Saloranta on 13.04.2013, 11:24:30
Quote from: Oinomaos on 13.04.2013, 11:13:56
Kuka tai mikä on tämä Emilia Kukkala? Onko hän joku wannabe-Päivi Lipponen/Mirja-Tytti Talib?
Maailman parantaja vailla vertaa.
Emilian evankeljumin voit lukea linkistä:
http://www.kansanuutiset.fi/mielipiteet/nakokulma/2980512/einsteinkin-oli-hairikko

Voiko nykypäivän ja Einsteinin aikojen kurinpitotoimia edes verrata? :D
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Tuomas3

Quote Marjo Kyllönen: Lähtökohta on, että pukeutumisella ei ole väliä, jos oppilaiden ja opettajien työ sujuu turvallisesti.

"Asiasta ei ole noussut ongelmia", Kyllönen sanoo. "Ei ole suomalaista kulttuuria lähteä määrittelemään ihmisten pukeutumista."

Voisiko Helsinki palkata kasvonsa peittävän opettajan?

"Voisimme palkata. Ei kasvojen peittäminen estäisi opettamista."

"Suomessa lähdetään siitä, että valtakulttuurin opettelun rinnalla voidaan pitää yllä ja kehittää omaa kulttuuria."
-------------------------------------------------------

Tämä oman kulttuurin tai alakulttuurin toteuttaminen ei koske sitten kanttiksia; tiedoksi vain oppilaille, jotka aikovat sitä yrittää.


http://mediaseuranta.blogspot.fi/2009/11/sk-leena-sharma-yltiosuvaitsevaisuuden.html

Alkuasukas

Näiden kukkaloiden ja muiden kommenteista tulee vahva I don't want to live on this planet anymore-fiilis.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Hagbard

Tässä alkaa näyttämään siltä, että tarinan pääpahis ja suurin syntipukki on Sari Aarniokoski, joka on syyllistynyt käsittämättömään julmuuteen paitsi Korhosta, niiin etenkin poistettua poikaa kohtaan. Tällainen pahuus ylittää terveen ihmisen käsityskyvyn rajat eikä mieleen tule minkäänlaista motiivia, joka voisi ajaa ihmisen noin epätoivoiseen tekoon. Kaikki hypoteesit mahdollisesta motiivista kaatuvat omaan mahdottomuuteensa, minkäänlaista etua Aarniokoski ei teoillaan ole saavuttanut kenellekään.


1. Hypoteesi henkilökohtaisesta kaunasta: Jos henkilökemiaongelmia Korhosen kanssa olisikin ollut, niin näin järeissä toimissa (perusteeton työsuhteen purku ja perätön rikosilmianto) ei sen kannalta ollut mitään järkeä, Aarniokoskihan oli parin päivän päästä jo muutenkin pääsemässä eroon Korhosesta uuteen työpaikkaansa. 

2. Hypoteesi erityistapausoppilaan erityissuojelusta kaatuu siihen, että Aarniokosken on täytynyt olla tietoinen siitä, että pojan taustat tulevat julkiseen riepotteluun, jos hän tekee tällaisen uutiskynnyksen ylittävän ylilyönnin.  Pojan etuhan olisi ollut, jos koko asia olisi hoidettu koulun sisäisesti vähin äänin ja Aarniokoski tiesi kyllä tämän.

3. Hypoteesi Aarniokosken tyhmyydestä: Sanotaan, että ei kannattaisi yrittää selittää ilkeydellä sellaista, minkä voi selittää tyhmyydellä. Sari Aarniokoski on etenemällä koulun rehtoriksi ja vieläkin ylemmäs on selkeästi osoittanut, ettei hän ei ainakaan ole tyhmä. Tekonsa hän on tehnyt harkiten ja tietoisena seurauksista.

4. Hypoteesi siitä, että Aarniokoski aidosti uskoisi Korhosen olevan välitön uhka kouluyhteisön turvallisuudelle, kaatuu jo tuossa tyhmyyskohdassa. Tyhmempikin näkee, ettei mitään turvallisuusuhkaa ollut koko tilanteessa.

5. Hypoteesi siitä, että Aarniokoskea olisi hänen urakehityksestään päättävän hyväsiskoverkoston (johon pojan äiti mahdollisesti kuuluu)taholta painostettu, on edelleen mahdollinen. Mutta vaikka se selittäisi Aarniokosken teot, se ei selitä alkuperäisen määräyksen antajan motiiveja. Miksi hän haluaisi tuottaa pahaa Korhoselle ja poistetulle pojalle?

Tässä jupakassa syyllisten etsintä ei onnistu perinteisellä "follow the money" -metodilla, koska tässä ei ole ketään voittajia. Kenekään elämä ei muuttunut paremmaksi sen johdosta, että Aarniokoski teki mitä teki. Kukaan ei saavuttanut mitään hyvää, minkään ideologiankaan agenda ei edistynyt, tässä ollaan absoluuttisen pahuuden jäljillä. Joku tässä haluaa vain kiusata ihmisiä silkasta kiusanteon ilosta.

Ellei sitten koko jutun varsinaisena tarkoituksena ollut tuoda koulujen kurinpito-ongelmat päivänvaloon ja julkiseen keskusteluun, jotta niihin saataisiin parannus. Tähän on vaikea uskoa, koska valittu strategia tuottaa niin paljon turhaa collateral damagea, vähemmälläkin olisi asiaa voitu saada etenemään.







Maailmanmies


guest8788

Siitä saa jotain kummaa ylemmyydentunnonsekaista mielihyvää, kun törmää aikuisten ihmisten kohdalla samanlaiseen ja miltei sana sanalta yhdenmukaista ilmaisua suoltavaan ajatteluun, mitä itse kannatti lähinnä yläaste-aikoina. Vittaan siis tapaukseen Emilia  :flowerhat:

Marko Parkkola

Quote
"Ju­ri­di­set ke­hyk­set ovat kun­nos­sa, nii­tä vain pi­täi­si osa­ta so­vel­taa il­man yli­rea­goin­te­ja."
Jo­han­na Kor­ho­nen, toi­mit­ta­ja

Kuka on ylireagoinut? Miksei asiasta voi puhua ilman olkinukkeja?

Häh. Hävisikö äsken välistä jotain?

Tuomas3

Possumi
Quotenäiden lakipykälien piilossa on noloja juttuja piiloteltu pojan kustannuksella vuosikausia.

Nyt kävi kuitenkin niin että HyväSisko-verkko: Rehtori ja Äiti sekä Virkakoneisto - menivät liian pitkälle. He ajattelivat vielä edelleen hyväksikäyttää tätä asetelmaa omaan peliinsä: rehtori päästäkseen eroon ongelmaopettajasta, äiti omaa itsetuntoaan pönkittääkseen ja virkakoneisto mokuagendaansa suojellakseen.

Kysymys kuuluu: kuinka pitkään annamme tämän jatkua?

Sen lisäksi lain yksilönsuoja ei ole ehdoton - yksilön suojaa voidaan loukata jos yhteiskunnallinen etu sitä vaatii. Moni kokee että opettajan maineen puhdistus, koulurauhan palauttaminen ja virkakoneiston puhdistaminen mokusyövästä - ovat sellaisia etuja joiden puolesta yksilönsuojaa pitää jonkin verran raottaa tämän tapauksen osalta.
Pojan nimen ja kuvan sekä intiimit viitteet häneen olisi voinut sensuroida heikentämättä kokonaiskuvaa.

Äidin tausta on eittämättä pakko tuoda julki viimeistään silloin, kun/jos tästä tehdään poliittinen päätös Korhosen pään menoksi.

Harmittaa vain jo valmiiksi, koska olen aika varma, että nyt tästä saadaan jotkut muut syylliset tuomittavaksi kuin oikeat. Kalske varmasti miettii parhaillaan pää kuumana kuinka tämän kokoomuslaisten/rkp rikollisen toiminnan voisi vierittää perussuomalaisten tontille. Siinä ei tule auttaa tippaakaan.

Saippuakupla

QuoteHS-RAATI
Kurinpalautus kouluhäiriköille
HS-raati laajentaisi opettajien valtuuksia, mutta säätelisi silti voimakeinojen käyttöä tarkoin.

Hie­man yli puo­let HS-raa­din vas­taa­jis­ta an­tai­si opet­ta­jil­le ai­na­kin jon­kin ver­ran ny­kyis­tä laa­jem­mat ku­rin­pi­to­val­tuu­det. Kou­luis­sa näh­dään to­sin pal­jon mui­ta­kin on­gel­mia kuin jär­jes­tys­häi­riöt. Vas­taa­jis­ta 38 pro­sent­tia us­koo, et­tä opet­ta­jil­la on riit­tä­vät val­tuu­det jo nyt.

KOU­LU TAR­VIT­SEE JÄR­JES­TYS­TÄ 

"Ka­duil­la po­lii­si pois­taa häi­ri­köt. Mik­si kou­lun pi­täi­si ol­la tur­vat­to­mam­pi kuin ka­tu?"
Kaa­ri Ut­rio, kir­jai­li­ja

"O­pet­ta­jien ja kun­nol­lis­ten op­pi­lai­den työ­rau­ha on tär­keäm­pi oi­keus­hy­vä kuin häi­rik­kö­op­pi­lai­den sie­lun­mai­se­man pei­laa­mi­nen."
Las­se Laa­tu­nen, työ­mark­ki­na­joh­ta­ja,
Elin­kei­no­elä­män kes­kus­liit­to

"Joi­den­kin (häi­ri­köi­den) oi­keu­det näyt­tä­vät ole­van tär­keäm­piä kuin opet­ta­jien ja opis­ke­lu­ha­luis­ten las­ten oi­keu­det."
Ve­sa Kan­niai­nen, kan­san­ta­lous­tie­teen
pro­fes­so­ri, Hel­sin­gin yli­opis­to

"O­lo­suh­teet vaa­ti­vat opet­ta­jal­ta jär­jes­tys­mie­hen val­miuk­sia, mut­ta sa­mal­la hä­nel­tä vie­dään tar­vit­ta­vat val­tuu­det."
Jus­si Hal­la-aho, kan­san­edus­ta­ja (ps)

"Vai­mo­ni on opet­ta­ja ylä­as­teel­la ja lu­kios­sa. Hä­nel­le op­pi­lai­den ja hei­dän van­hem­pien­sa an­ta­mat tap­po­uh­kauk­set ovat ar­ki­päi­vää. Op­pi­laat pot­ki­vat au­tom­me pei­lit rik­ki hy­lät­ty­jen ar­vo­sa­no­jen jäl­keen. Toi­voi­sin opet­ta­jil­le pap­ri­ka­su­mu­tin­ta tas­kuun."
Rii­ko Sak­ki­nen, ku­va­tai­te­li­ja

"Ka­sar­mi­ku­ri­kou­lus­ta on siir­ryt­ty kul­lan­nup­pu­dik­ta­tuu­riin."
An­ja Snell­man, kir­jai­li­ja

NY­KYI­SET PY­KÄ­LÄT KEL­PAA­VAT

"Ju­ri­di­set ke­hyk­set ovat kun­nos­sa, nii­tä vain pi­täi­si osa­ta so­vel­taa il­man yli­rea­goin­te­ja."
Jo­han­na Kor­ho­nen, toi­mit­ta­ja

"Jos op­pi­las ha­luaa ol­la tot­te­le­mat­ta, ei hän tot­te­le, vaik­ka opet­ta­jal­la oli­si Pa­ra­bel­lum kai­na­lo­ko­te­los­sa."
Jo­han­na Si­ni­sa­lo, kir­jai­li­ja

"Kou­lu ei voi ol­la eril­li­nen saa­re­ke, jos­sa esi­mer­kik­si voi­man­käy­tön osal­ta so­vel­let­tai­siin eri käy­tän­tö­jä kuin muual­la yh­teis­kun­nas­sa. Pe­rus­ope­tus­lain kir­jaus voi­ma­kei­nois­ta on liian tul­kin­nan­va­rai­nen, ja si­tä pi­täi­si täs­men­tää."
Pek­ka Sau­ri, apu­lais­kau­pun­gin­joh­ta­ja, Hel­sin­ki

"Kou­lum­me on on­nis­tu­nut kan­sain­vä­lis­ten ver­tai­lu­jen no­jal­la hy­vin. Yk­si jul­ki­suu­teen nous­sut kiis­ta­ta­paus ei tie­ten­kään toi­mi pe­rus­te­lu­na käy­tän­tö­jen muut­ta­mi­sel­le."
Ju­ha­na Var­tiai­nen
yli­joh­ta­ja, Val­tion ta­lou­del­li­nen tut­ki­mus­kes­kus

VOI­MAN­KÄYT­TÖ EI AU­TA

"Ku­ri on pa­kon muo­to. Sii­hen tur­vau­tu­mi­nen on mui­den pak­ko­jen ta­paan help­po rat­kai­su, jo­ka voi tuot­taa ul­kois­ta mu­kau­tu­mis­ta mut­ta ei si­säis­tä mo­ti­voi­tu­mis­ta."
Jaa­na Hal­la­maa
so­siaa­li­etii­kan pro­fes­so­ri, Hel­sin­gin yli­opis­to
´
"Kou­lu­rau­han on­gel­mat joh­tu­vat ko­ko yh­teis­kun­nas­ta. Ei au­ta, vaik­ka opet­ta­jil­le an­net­tai­siin tais­te­lu­kou­lu­tus. Jos kou­lu­kin opet­taa, et­tä konf­lik­tit rat­kais­taan vä­ki­val­lal­la, olem­me hu­kas­sa."
Mai­ja-Riit­ta Ol­li­la, fi­lo­so­fi

"Nuo­ril­la tu­li­si ol­la oi­keus omien ra­jo­jen kun­nioi­tuk­seen, ai­van ku­ten ai­kui­sil­la­kin. Opet­ta­jat ei­vät sai­si puut­tua op­pi­lai­den fyy­si­seen kos­ke­mat­to­muu­teen."
At­las Saa­ri­kos­ki, pää­toi­mit­ta­ja, Tul­va

UU­SIA KEI­NO­JA KAI­VA­TAAN

"Muu­te­taan kou­lu­ra­ken­tei­ta ta­kai­sin py­sy­väm­piin kou­lu- ja kou­lu­luok­kayh­tei­söi­hin, jois­sa syn­tyy py­sy­väm­piä ys­tä­vyys- ja ih­mis­suh­tei­ta. – – Yh­te­näis­kou­lus­sa vas­tuu pie­nem­mis­tä ja käyt­täy­ty­mis­mal­lit isom­mil­ta an­ta­vat mah­dol­li­suuk­sia myös oi­rei­le­val­le nuo­rel­le saa­da käyt­täy­ty­mis­mal­le­ja muil­ta kuin kaik­kein vai­keim­mas­sa mur­rok­ses­sa elä­vil­tä toi­sil­ta lap­sil­ta."
Eva Biau­det, vä­hem­mis­tö­val­tuu­tet­tu

"To­del­li­set rat­kai­su­kei­not liit­ty­vät sii­hen, et­tä kou­luil­le an­ne­taan ny­kyis­tä pa­rem­mat re­surs­sit ryh­mä­ko­ko­jen hal­lin­taan ja eri­tyis­las­ten tu­keen. Kou­luis­ta on liian usein teh­ty epä­on­nis­tu­neen so­siaa­li­po­li­tii­kan tais­te­lu­näyt­tä­möi­tä."
Tuo­mas Ran­ta­nen
toi­mi­tus­joh­ta­ja, Voi­ma Kus­tan­nus

"Yk­si syy kou­lu­jen kas­va­nei­siin työ­rau­ha­on­gel­miin on eri­tyis­ope­tuk­sen vä­hen­ty­mi­nen. Eri­tyis­ope­tuk­sen li­sää­mis­tä tu­li­si eh­dot­to­mas­ti har­ki­ta, kun teh­dään tu­le­vai­suu­den kou­lua."
Lau­ri Kont­ro
pää­toi­mit­ta­ja, Maa­seu­dun Tu­le­vai­suus

"1970-lu­vul­la opet­ta­jien ja op­pi­lai­den muo­dos­ta­mat kou­lu­neu­vos­tot oli­vat mai­nio mal­li. Ne vä­hen­si­vät ku­rin­pi­to­ta­pauk­sia ja nii­den myö­tä op­pi­laat ot­ti­vat enem­män vas­tuu­ta ko­ko kou­luyh­tei­sös­tä."
Ant­ti Myk­kä­nen
asia­mies, Kun­nal­lis­alan ke­hit­tä­mis­sää­tiö

"Li­sää mie­hen mal­le­ja ja mies­opet­ta­jia kou­lui­hin."
Mat­ti Viia­lai­nen, Ete­lä-Sa­von maa­kun­ta­joh­ta­ja

"En­sin on pie­nen­net­tä­vä ryh­mä­ko­ko­ja ja saa­ta­va li­sää kou­lu­ku­raat­to­rei­ta ja -p­sy­ko­lo­ge­ja. Sit­ten voi­daan kes­kus­tel­la ku­rin­pi­to­val­tuuk­sis­ta. Ale­taan siis syis­tä, ei seu­rauk­sis­ta!"
Mik­ko Leh­to­nen
me­dia­kult­tuu­rin pro­fes­so­ri, Tam­pe­reen yli­opis­to

http://www.hs.fi/paivanlehti/13042013/mielipide/Kurinpalautus+kouluh%C3%A4irik%C3%B6ille/a1365747267500

Liite:
HS: Mainettaan parempi koulu

Saippuakupla

Quote from: Marko Parkkola on 13.04.2013, 12:34:58
Häh. Hävisikö äsken välistä jotain?

Hävisi, lainauksessa oli teksti sekaisin ja oli helpompi poistaa koko roska kuin alkaa muuttamaan tekstin järjestystä jo olemassa olevaan viestiin.

Poistettu viesti löytyy täältä.

Tuomas3

Quote"Nuo­ril­la tu­li­si ol­la oi­keus omien ra­jo­jen kun­nioi­tuk­seen, ai­van ku­ten ai­kui­sil­la­kin. Opet­ta­jat ei­vät sai­si puut­tua op­pi­lai­den fyy­si­seen kos­ke­mat­to­muu­teen."
At­las Saa­ri­kos­ki, pää­toi­mit­ta­ja, Tul­va

Saarikoski voi mennä kutsumaan kokeeksi jotain virkamiestä, kuten poliisia "saatanan läskiksi siaksi" ja katsoa kuinka aikuisen käy, jos ei tottele poliisin kehoitusta poistua tai lakata riehuminen. Voi myös mennä sossun tädille huutamaan sellaista, jolloin taas turvamies vie mukanaan. jne...

Nuorilla on samat oikeudet tulla kosketuksi kuin aikuisellakin. Missä ihmeen maailmassa tuokin akka elää? Voisin joskus ottaa kokeeksi samoja nappeja kuin hän, jos pääsisi noihin sfääreihin ;).

ämpee

Quote from: Maailmanmies on 13.04.2013, 12:31:29

Tiedämmekö tuon perheen taustoista ihan kaiken?

Ehkä ainoa mitä pitäisi taustoista tietää, on häiriö-äidin valta HS-liskojen verkostossa, ja ehkä se, miksi hän edelleenkin on vapaalla jalalla.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Maailmanmies

Quote from: ämpee on 13.04.2013, 13:01:20
Quote from: Maailmanmies on 13.04.2013, 12:31:29

Tiedämmekö tuon perheen taustoista ihan kaiken?

Ehkä ainoa mitä pitäisi taustoista tietää, on häiriö-äidin valta HS-liskojen verkostossa, ja ehkä se, miksi hän edelleenkin on vapaalla jalalla.

Tässä on kyse monimutkaisesta asioiden vyyhdistä joita pitää tarkastella yhdessä eikä erillisinä asioina.  Äidin monikulttuurihulluus josta on vielä väsätty matkakertomuksen tyyppinen gradu. Toiminta MLL:ssä jonka pitäisi olla arvovaltainen taho. Lionsit tapaavat olla kansakunnan kermaa ja omien käsitysteni mukaan oikeamielisiä. Miksi tällaiset tyypit otetaan toimintaan mukaan ja eikö mitään huomata.


Saippuakupla

Quote from: Oinomaos on 13.04.2013, 12:47:05
"Niille katsojille, jotka vasta nyt tulivat mukaan, tässä pikakertauksena..."
http://dy.fi/ixo (-> Opettaja.fi...)
Pankaa linkkiä eteenpäin.

Ja täältä löytyy kertaus asiasta:

Opettaja työnsi oppilasta - potkut!

kerava

Vaimo on töissä erityisluokassa ja hän kertoi tositarinan, joka liippaa tätä Korhosen tapausta.

Tapahtui juuri eilen:

Jälleen häirikkö oli pitänyt omaa showtaan luokassa välittämättä vähääkään siitä, että aikuiset käyttäytyivät aikuismaisesti ja yrittivät sovitella.

Lopulta kun mikään ei auttanut, häirikölle avattiin ovi ja kehoitettiin lähtemään kotiin. Kukaan ei siis koskenut kaveriin.

Tämä oli ensin lähtevinään ulos, mutta ei sitten lähtenytkään, vaan alkoi kaataa pulpetteja, huitoa tuolilla ym. Vaimolla polvi mustelmilla.

Muut oppilaat pelästyivät tietysti ja arimmat itkivät.

Mitenköhän tämä Kyllönen olisi hoidellut homman. Jatkanut höpisemistään ja suvainnut, suvainnut, suvainnut?

Ja opetusministeri Gustafsson; luvannut lisää rahaa ja kuvitellut, että se auttaa sen sijaan, että TV:ssa olisi antanut selvän tukensa opettajille.

Oikea varsinainen vellihousu.

Darvi

Quote from: korpisoturi on 12.04.2013, 23:02:43
A-Stream näytti, että se kana-aivo ja hölmö ministeri eivät tajua mitään. Eihän kusipää häirikköön tehoa muu kuin, että siltä otetaan luulot pois vaikka kovilla oteilla. Anarkiaan ollaan menossa.

Anarkiassa voit ottaa kusipäähäiriköltä luulot pois ilman, että poliisi sinua estää. Ei olla anarkiaan menossa, vaan päinvastaiseen suuntaan eli totalitarismiin, jossa vallanpitäjät sanelevat, mitä sinä saat tehdä, mitä sinun pitää tehdä ja mitä et saa tehdä.