News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

STX laina

Started by Sour-One, 17.12.2012, 21:43:54

Previous topic - Next topic

Salvation

Quote from: EL SID on 13.01.2013, 16:09:52
Quote from: Salvation on 13.01.2013, 16:04:39
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 16:01:19
Quote from: hkanime on 13.01.2013, 15:50:38
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 15:38:37
Pääpointti unohtuu jälleen, eli kyseessä on vain väliaikaisratkaisuja, koska uuden nousukauden myötä tilauksia alkaa tulla ilman valtio tukia. Kuten oli ennen nykyistä lamaakin.

Kuinka monta kymmentä vuotta tätä nousukautta vielä pitää odotella? Suomen telakat ovat aina olleet tuettuja, koska se loppuu, koska tulee telakoiden nousukausi?

On ilmiselvää, että jos Ranska on työntänyt 1,3 miljardia tilauksen saamiseksi, mitkään Suomen 50 miljoonat eivät olisi riittänyt lähimainkaan. Ranskan panos on karkeasti kaksinkertainen verrattuna Suomen panokseen. Suomen olisi siis pitänyt ylittää Ranskan 1,3 miljardin tukipaketin saadakseen keikan Suomeen.

Tämä oli kilpailu mitä ei edes kannnata yrittää voittaa valtavan riskin takia. Ottakaa nyt herran tähden järki käteen siellä vasemmistossa ja yrittäkää ymmärtää edes perusasiat.

Kuten jo mainittiin, olisihan tuota kannattanut yrittää. Jos 50 miljoonan jälkeen olisi tullut jokin muu vedätys, niin tuskin keskustelisimme tässä. nyt valtio antoi periksi liian helpolla.



karibian laiva tuli ja meni jo. Nyt ovat kuitenkin vaakalaudalla ne kaksi muuta laivatilausta, joiden lähteminen pois olisi katastrofi. Nyt kannattaa keskittyä niiden pelastamiseen.

Kerrotko vielä mitä pitäisi nyt tehdä mielestäsi jotta risteilijätilaukset varmistettaisiin Suomeen (toistahan tehdään jo)

tämä on yksinkertaista: julkisuudessa olevien tietojen mukaan finnvera ei enää takaa laivoja. Eli takaukset on järjestettävä uudelleen.
Julkisuudessa nyt olevien tietojen mukaan tämä on riittävä toimenpide.

Onko siis mielestäsi Finnveran vaatimus stx:n omasta rahoituksesta kohtuuton?
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

EL SID

Quote from: Salvation on 13.01.2013, 16:11:01
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 16:09:52
Quote from: Salvation on 13.01.2013, 16:04:39
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 16:01:19
Quote from: hkanime on 13.01.2013, 15:50:38
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 15:38:37
Pääpointti unohtuu jälleen, eli kyseessä on vain väliaikaisratkaisuja, koska uuden nousukauden myötä tilauksia alkaa tulla ilman valtio tukia. Kuten oli ennen nykyistä lamaakin.

Kuinka monta kymmentä vuotta tätä nousukautta vielä pitää odotella? Suomen telakat ovat aina olleet tuettuja, koska se loppuu, koska tulee telakoiden nousukausi?

On ilmiselvää, että jos Ranska on työntänyt 1,3 miljardia tilauksen saamiseksi, mitkään Suomen 50 miljoonat eivät olisi riittänyt lähimainkaan. Ranskan panos on karkeasti kaksinkertainen verrattuna Suomen panokseen. Suomen olisi siis pitänyt ylittää Ranskan 1,3 miljardin tukipaketin saadakseen keikan Suomeen.

Tämä oli kilpailu mitä ei edes kannnata yrittää voittaa valtavan riskin takia. Ottakaa nyt herran tähden järki käteen siellä vasemmistossa ja yrittäkää ymmärtää edes perusasiat.

Kuten jo mainittiin, olisihan tuota kannattanut yrittää. Jos 50 miljoonan jälkeen olisi tullut jokin muu vedätys, niin tuskin keskustelisimme tässä. nyt valtio antoi periksi liian helpolla.



karibian laiva tuli ja meni jo. Nyt ovat kuitenkin vaakalaudalla ne kaksi muuta laivatilausta, joiden lähteminen pois olisi katastrofi. Nyt kannattaa keskittyä niiden pelastamiseen.

Kerrotko vielä mitä pitäisi nyt tehdä mielestäsi jotta risteilijätilaukset varmistettaisiin Suomeen (toistahan tehdään jo)

tämä on yksinkertaista: julkisuudessa olevien tietojen mukaan finnvera ei enää takaa laivoja. Eli takaukset on järjestettävä uudelleen.
Julkisuudessa nyt olevien tietojen mukaan tämä on riittävä toimenpide.

Onko siis mielestäsi Finnveran vaatimus stx:n omasta rahoituksesta kohtuuton?

Mikä tässä maailmassa on kohtuutonta? ehkä vastaaminen näsäviisaisiin yhden lauseen kysymyksiin.
veronmaksajille laivojen, joita on jo alettu tekemään, menettäminen käy ainakin hyvin kalliiksi.

Salvation

Quote from: EL SID on 13.01.2013, 16:13:57
Quote from: Salvation on 13.01.2013, 16:11:01
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 16:09:52
Quote from: Salvation on 13.01.2013, 16:04:39
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 16:01:19
Quote from: hkanime on 13.01.2013, 15:50:38
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 15:38:37
Pääpointti unohtuu jälleen, eli kyseessä on vain väliaikaisratkaisuja, koska uuden nousukauden myötä tilauksia alkaa tulla ilman valtio tukia. Kuten oli ennen nykyistä lamaakin.

Kuinka monta kymmentä vuotta tätä nousukautta vielä pitää odotella? Suomen telakat ovat aina olleet tuettuja, koska se loppuu, koska tulee telakoiden nousukausi?

On ilmiselvää, että jos Ranska on työntänyt 1,3 miljardia tilauksen saamiseksi, mitkään Suomen 50 miljoonat eivät olisi riittänyt lähimainkaan. Ranskan panos on karkeasti kaksinkertainen verrattuna Suomen panokseen. Suomen olisi siis pitänyt ylittää Ranskan 1,3 miljardin tukipaketin saadakseen keikan Suomeen.

Tämä oli kilpailu mitä ei edes kannnata yrittää voittaa valtavan riskin takia. Ottakaa nyt herran tähden järki käteen siellä vasemmistossa ja yrittäkää ymmärtää edes perusasiat.

Kuten jo mainittiin, olisihan tuota kannattanut yrittää. Jos 50 miljoonan jälkeen olisi tullut jokin muu vedätys, niin tuskin keskustelisimme tässä. nyt valtio antoi periksi liian helpolla.



karibian laiva tuli ja meni jo. Nyt ovat kuitenkin vaakalaudalla ne kaksi muuta laivatilausta, joiden lähteminen pois olisi katastrofi. Nyt kannattaa keskittyä niiden pelastamiseen.

Kerrotko vielä mitä pitäisi nyt tehdä mielestäsi jotta risteilijätilaukset varmistettaisiin Suomeen (toistahan tehdään jo)

tämä on yksinkertaista: julkisuudessa olevien tietojen mukaan finnvera ei enää takaa laivoja. Eli takaukset on järjestettävä uudelleen.
Julkisuudessa nyt olevien tietojen mukaan tämä on riittävä toimenpide.

Onko siis mielestäsi Finnveran vaatimus stx:n omasta rahoituksesta kohtuuton?

Mikä tässä maailmassa on kohtuutonta? ehkä vastaaminen näsäviisaisiin yhden lauseen kysmyksiin.
veronmaksajille laivojen, joita on jo alettu tekemään, menettäminen käy ainakin hyvin kalliiksi.

Mutta ota nyt toki asiaan kantaa äläkä puhu kuten politikot tekevät. Minun mielestäni ei ole kohtuuton.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

EL SID

Quote from: Salvation on 13.01.2013, 16:14:47
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 16:13:57
Quote from: Salvation on 13.01.2013, 16:11:01
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 16:09:52
Quote from: Salvation on 13.01.2013, 16:04:39
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 16:01:19
Quote from: hkanime on 13.01.2013, 15:50:38
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 15:38:37
Pääpointti unohtuu jälleen, eli kyseessä on vain väliaikaisratkaisuja, koska uuden nousukauden myötä tilauksia alkaa tulla ilman valtio tukia. Kuten oli ennen nykyistä lamaakin.

Kuinka monta kymmentä vuotta tätä nousukautta vielä pitää odotella? Suomen telakat ovat aina olleet tuettuja, koska se loppuu, koska tulee telakoiden nousukausi?

On ilmiselvää, että jos Ranska on työntänyt 1,3 miljardia tilauksen saamiseksi, mitkään Suomen 50 miljoonat eivät olisi riittänyt lähimainkaan. Ranskan panos on karkeasti kaksinkertainen verrattuna Suomen panokseen. Suomen olisi siis pitänyt ylittää Ranskan 1,3 miljardin tukipaketin saadakseen keikan Suomeen.

Tämä oli kilpailu mitä ei edes kannnata yrittää voittaa valtavan riskin takia. Ottakaa nyt herran tähden järki käteen siellä vasemmistossa ja yrittäkää ymmärtää edes perusasiat.

Kuten jo mainittiin, olisihan tuota kannattanut yrittää. Jos 50 miljoonan jälkeen olisi tullut jokin muu vedätys, niin tuskin keskustelisimme tässä. nyt valtio antoi periksi liian helpolla.



karibian laiva tuli ja meni jo. Nyt ovat kuitenkin vaakalaudalla ne kaksi muuta laivatilausta, joiden lähteminen pois olisi katastrofi. Nyt kannattaa keskittyä niiden pelastamiseen.

Kerrotko vielä mitä pitäisi nyt tehdä mielestäsi jotta risteilijätilaukset varmistettaisiin Suomeen (toistahan tehdään jo)

tämä on yksinkertaista: julkisuudessa olevien tietojen mukaan finnvera ei enää takaa laivoja. Eli takaukset on järjestettävä uudelleen.
Julkisuudessa nyt olevien tietojen mukaan tämä on riittävä toimenpide.

Onko siis mielestäsi Finnveran vaatimus stx:n omasta rahoituksesta kohtuuton?

Mikä tässä maailmassa on kohtuutonta? ehkä vastaaminen näsäviisaisiin yhden lauseen kysmyksiin.
veronmaksajille laivojen, joita on jo alettu tekemään, menettäminen käy ainakin hyvin kalliiksi.

Mutta ota nyt toki asiaan kantaa äläkä puhu kuten politikot tekevät. Minun mielestäni ei ole kohtuuton.

jos sillä menetetään loput tilaukset, se on kohtuuton. STX pesee kätensä päästämällä tytärfirman konkurssiin. Veronmaksajien kontolle jää kantaa seuraukset.

Salvation

Quote from: EL SID on 13.01.2013, 16:16:25
Quote from: Salvation on 13.01.2013, 16:14:47
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 16:13:57
Quote from: Salvation on 13.01.2013, 16:11:01
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 16:09:52
Quote from: Salvation on 13.01.2013, 16:04:39
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 16:01:19
Quote from: hkanime on 13.01.2013, 15:50:38
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 15:38:37
Pääpointti unohtuu jälleen, eli kyseessä on vain väliaikaisratkaisuja, koska uuden nousukauden myötä tilauksia alkaa tulla ilman valtio tukia. Kuten oli ennen nykyistä lamaakin.

Kuinka monta kymmentä vuotta tätä nousukautta vielä pitää odotella? Suomen telakat ovat aina olleet tuettuja, koska se loppuu, koska tulee telakoiden nousukausi?

On ilmiselvää, että jos Ranska on työntänyt 1,3 miljardia tilauksen saamiseksi, mitkään Suomen 50 miljoonat eivät olisi riittänyt lähimainkaan. Ranskan panos on karkeasti kaksinkertainen verrattuna Suomen panokseen. Suomen olisi siis pitänyt ylittää Ranskan 1,3 miljardin tukipaketin saadakseen keikan Suomeen.

Tämä oli kilpailu mitä ei edes kannnata yrittää voittaa valtavan riskin takia. Ottakaa nyt herran tähden järki käteen siellä vasemmistossa ja yrittäkää ymmärtää edes perusasiat.

Kuten jo mainittiin, olisihan tuota kannattanut yrittää. Jos 50 miljoonan jälkeen olisi tullut jokin muu vedätys, niin tuskin keskustelisimme tässä. nyt valtio antoi periksi liian helpolla.



karibian laiva tuli ja meni jo. Nyt ovat kuitenkin vaakalaudalla ne kaksi muuta laivatilausta, joiden lähteminen pois olisi katastrofi. Nyt kannattaa keskittyä niiden pelastamiseen.

Kerrotko vielä mitä pitäisi nyt tehdä mielestäsi jotta risteilijätilaukset varmistettaisiin Suomeen (toistahan tehdään jo)

tämä on yksinkertaista: julkisuudessa olevien tietojen mukaan finnvera ei enää takaa laivoja. Eli takaukset on järjestettävä uudelleen.
Julkisuudessa nyt olevien tietojen mukaan tämä on riittävä toimenpide.

Onko siis mielestäsi Finnveran vaatimus stx:n omasta rahoituksesta kohtuuton?

Mikä tässä maailmassa on kohtuutonta? ehkä vastaaminen näsäviisaisiin yhden lauseen kysmyksiin.
veronmaksajille laivojen, joita on jo alettu tekemään, menettäminen käy ainakin hyvin kalliiksi.

Mutta ota nyt toki asiaan kantaa äläkä puhu kuten politikot tekevät. Minun mielestäni ei ole kohtuuton.

jos sillä menetetään loput tilaukset, se on kohtuuton. STX pesee kätensä päästämällä tytärfirman konkurssiin. Veronmaksajien kontolle jää kantaa seuraukset.

Yritän vielä  ;) Kyllä vai ei. Ja ei, meillä ei ole kristallipalloa, josta tietäisimme etukäteen menetetäänkö tilaukset, koska Fiinvera vaatii myös telakkayhtiöltä omaa panosta rahoitukseen.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Alkuasukas

11 yhden rivin lainausta sisäkkäin. Good job guys...
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Salvation

Quote from: Alkuasukas on 13.01.2013, 16:35:26
11 yhden rivin lainausta sisäkkäin. Good job guys...

Eih... kamala moka. Siitähän voi joku vaikka pahoittaa mielensä. Anteeksi nyt vaan ihan kauhiast.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

CaptainNuiva

Quote from: EL SID on 13.01.2013, 15:38:37

paljon hienoa tekstiä, mutta vähän asiaa.
Pääpointti unohtuu jälleen, eli kyseessä on vain väliaikaisratkaisuja, koska uuden nousukauden myötä tilauksia alkaa tulla ilman valtio tukia. Kuten oli ennen nykyistä lamaakin.

Tottakai STX kilpailuttaa valtioita, nyt on ostajan markkinat. ne eivät jatku ikuisesti.

ja mitä tulee laivaan lainan panttina, mistä sinä Tiedät millainen maailman talouden tilanne silloin on kun se tulisi myyntiin?

juttusi meriteollisuuden laskelmista lienee jo foliohattuilua...

Näitä väliaikaisratkaisuja on ollut yhteen putkeen jo 80-luvulta lähtien.

Ostajan markkinat isossa tilauksissa on aina koska kaikki lähes kaikki valtiot harrastavat tukia eri syistä ja useimmin poliittisista.
Tästä maasta ei niin paljoa rahaa löydy vaikka jokainen myisi housunsa jalasta tukeakseen, etteikö joku isompi kansantalous antaisi parempaa tarjousta.

Jos niin kävisi että hylsy tulisi myyntiin niin en todellakaan tiedä minkälainen on yleinen taloustilanne mutta tuskin se ratkaisevasti muuttuu muutamassa vuodessa ainekaan parempaan suuntaan....Kuitenkin siitä riippumatta on tärkeämpi se fakta että maailmassa ei edelleenkään ole kuin parisen varustamoa jotka kykenisivät laivan ostamaan ja kykeneminen ei vielä tarkoita sitä että haluaisivat tai olisivat edes kiinnostuneita.
Ei jättiristelijöitä osteta sillä meiningillä että perskules, nyt saadaan halvalla ja aloitetaankin risteilybisnes.

Minä en kyllä näe että kommenttini Meriteollisuus Oy:n laskelmista olisi foliohattuilua, senhän kuuluu ajaa omaa etuaan ja sitä tehdään kaikin keinoin, myös tälläisin laskelmin.
Laskelma noilla spekseillähän on ihan oikein, ainoa vain että jos alettaisiin laskemaan laajemmin ja huomioimaan muitakin keissiin liittyviä juttuja niin tuolla laskelma ei ole sen jälkeen merkitystä vaikka oikein onkin tuohon saakka laskettu.

On aivan selvää että loputon tukeminen köyhdyttää kansantaloutta, luo monopoleja ja rämettää koko alan kuin alan siihen kuntoon että lopulta kukaan ei pärjää ilman tukia vaan kaikkien olisi tehtävä tappiolla...Ja sillä keinoin sitä työttömyyttä sitten lopulta saadaan oikein urakalla aikaiseksi.
Esimerkkejä riittää loppumattomiin mutta aina vain pitäsi syöksyä pää edellä mäntyyn?

Tukipolitiikan yksi kruunujalokivistä oli aikonaan Valco, kannattaisi syventyä keissiin niin se antaisi hiukka enempi näkökulmaa.
Työllisyysperustein tämäkin töppäys toteutettiin ja yllättäen ei vastuukantajiakaan enää ollut.
Valtiolle kävi kalliiksi, erinomaisen kalliiksi, että tuettiin,tuettiin,tuettiin,tuettiin,tuettiin, jne.
Selkeitä yhtymäkohtia löytyy tähän STX-keissiin, niin poliitikkojen kuin muidenkin puheista ynnä vaatimuksista, myös muilta osin kuten kilpailuttamisesta sekä Hitachin vähäisestä innosta pääomittaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Valco
Nyt kun eduskunnassa ja SAK:ssa STX-juttuja käsitellään ja tukien perään huudellaan niin eikö jumalauta tämä Valco edes muistu mieleen?
Kuinka perkeleen vaikeaa voi olla historiasta ja virheistä oppiminen?
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Miniluv

11 sisäkkäisen onelinerin pyramidi lähenee kyllä jo modernia taidetta, mutta nyt loppuu. Jos ette osaa vielä osaa poistaa turhaa, opetelkaa. Ei voi olla vaikeampaa kuin laivanrakennusasiat ;)

Samalla vaivalla lopetan myös lupaavan riidanalun :)
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Goman

Quote from: CaptainNuiva on 13.01.2013, 17:00:07
Kuinka perkeleen vaikeaa voi olla historiasta ja virheistä oppiminen?

Äläs ny, historiastahan ON opittu, ainakin Jutta on ollut yhteisrintamassa sanomassa että nyt loppu tukiveivaukset...
Se on vaan nämä ay-siipidemarit, jotka meinaa että tuetaan niin paljon kuin pyydetään.

Valcosta sen verran, että muistaakseni Timo Soinin oppimestari Veikko Vennamo oli tukiaisia vastaan. Hän keksi siinä yhteydessä uuden lintulajinkin: valcosorsa...
VV:n perinnönvaalija Soini puolestaan tuntuu siirtyneen tukipolitiikan kannattajaksi, vieläpä melko suureen ääneen.  Niin muuttuu maailma.


EL SID

Quote from: Salvation on 13.01.2013, 16:19:45


Yritän vielä  ;) Kyllä vai ei. Ja ei, meillä ei ole kristallipalloa, josta tietäisimme etukäteen menetetäänkö tilaukset, koska Fiinvera vaatii myös telakkayhtiöltä omaa panosta rahoitukseen.

olen jo vastannut. hknimellä oli tuolla hyvä teksti:

http://hommaforum.org/index.php/topic,243.msg1216460.html#msg1216460

Quote from: hkanime on 13.01.2013, 03:09:04


Tästä huolimatta juttu menee usein jälkipuintiin koska monen vastaväittelijän äly ei riitä täyttämään tyhjät kohdat omatoimisesti. Suomeksi: tilanne nyt näyttää vaan olevan sellainen, että jokainen asia pitää vääntää rautalangasta.

mitähän se tarkoitti?

EL SID

Quote from: CaptainNuiva on 13.01.2013, 17:00:07
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 15:38:37

paljon hienoa tekstiä, mutta vähän asiaa.
Pääpointti unohtuu jälleen, eli kyseessä on vain väliaikaisratkaisuja, koska uuden nousukauden myötä tilauksia alkaa tulla ilman valtio tukia. Kuten oli ennen nykyistä lamaakin.

Tottakai STX kilpailuttaa valtioita, nyt on ostajan markkinat. ne eivät jatku ikuisesti.

ja mitä tulee laivaan lainan panttina, mistä sinä Tiedät millainen maailman talouden tilanne silloin on kun se tulisi myyntiin?

juttusi meriteollisuuden laskelmista lienee jo foliohattuilua...

Näitä väliaikaisratkaisuja on ollut yhteen putkeen jo 80-luvulta lähtien.

Ostajan markkinat isossa tilauksissa on aina koska kaikki lähes kaikki valtiot harrastavat tukia eri syistä ja useimmin poliittisista.
Tästä maasta ei niin paljoa rahaa löydy vaikka jokainen myisi housunsa jalasta tukeakseen, etteikö joku isompi kansantalous antaisi parempaa tarjousta.

Jos niin kävisi että hylsy tulisi myyntiin niin en todellakaan tiedä minkälainen on yleinen taloustilanne mutta tuskin se ratkaisevasti muuttuu muutamassa vuodessa ainekaan parempaan suuntaan....Kuitenkin siitä riippumatta on tärkeämpi se fakta että maailmassa ei edelleenkään ole kuin parisen varustamoa jotka kykenisivät laivan ostamaan ja kykeneminen ei vielä tarkoita sitä että haluaisivat tai olisivat edes kiinnostuneita.
Ei jättiristelijöitä osteta sillä meiningillä että perskules, nyt saadaan halvalla ja aloitetaankin risteilybisnes.

Minä en kyllä näe että kommenttini Meriteollisuus Oy:n laskelmista olisi foliohattuilua, senhän kuuluu ajaa omaa etuaan ja sitä tehdään kaikin keinoin, myös tälläisin laskelmin.
Laskelma noilla spekseillähän on ihan oikein, ainoa vain että jos alettaisiin laskemaan laajemmin ja huomioimaan muitakin keissiin liittyviä juttuja niin tuolla laskelma ei ole sen jälkeen merkitystä vaikka oikein onkin tuohon saakka laskettu.

On aivan selvää että loputon tukeminen köyhdyttää kansantaloutta, luo monopoleja ja rämettää koko alan kuin alan siihen kuntoon että lopulta kukaan ei pärjää ilman tukia vaan kaikkien olisi tehtävä tappiolla...Ja sillä keinoin sitä työttömyyttä sitten lopulta saadaan oikein urakalla aikaiseksi.
Esimerkkejä riittää loppumattomiin mutta aina vain pitäsi syöksyä pää edellä mäntyyn?

Tukipolitiikan yksi kruunujalokivistä oli aikonaan Valco, kannattaisi syventyä keissiin niin se antaisi hiukka enempi näkökulmaa.
Työllisyysperustein tämäkin töppäys toteutettiin ja yllättäen ei vastuukantajiakaan enää ollut.
Valtiolle kävi kalliiksi, erinomaisen kalliiksi, että tuettiin,tuettiin,tuettiin,tuettiin,tuettiin, jne.
Selkeitä yhtymäkohtia löytyy tähän STX-keissiin, niin poliitikkojen kuin muidenkin puheista ynnä vaatimuksista, myös muilta osin kuten kilpailuttamisesta sekä Hitachin vähäisestä innosta pääomittaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Valco
Nyt kun eduskunnassa ja SAK:ssa STX-juttuja käsitellään ja tukien perään huudellaan niin eikö jumalauta tämä Valco edes muistu mieleen?
Kuinka perkeleen vaikeaa voi olla historiasta ja virheistä oppiminen?

Ai löytyy yksi konkurssi, valco,,,,miksei näissä tilanteissa koskaan muistella valtio-omisteista Valmettia?

kuten on jo nähty, maailma nyt on vain sellainen, että laivojen rakentaminen täytyy taata. Ennen nykyistä lamaa varsinaista tukea, siis sellaista, mitä ei jaettaisi "oikeille" yrityksille, kuten Nokia, ei vähään aikaan tarvittu.

Uskoisin, että telakkateollisuuden kanssa ollaan pitkälti plussalla, joten pitää ihmetellä, miksi Vapaavuori ja kumppanit eivät opi menneistä.


EL SID

Quote from: Goman on 13.01.2013, 17:46:35
Quote from: CaptainNuiva on 13.01.2013, 17:00:07
Kuinka perkeleen vaikeaa voi olla historiasta ja virheistä oppiminen?

Äläs ny, historiastahan ON opittu, ainakin Jutta on ollut yhteisrintamassa sanomassa että nyt loppu tukiveivaukset...
Se on vaan nämä ay-siipidemarit, jotka meinaa että tuetaan niin paljon kuin pyydetään.

Valcosta sen verran, että muistaakseni Timo Soinin oppimestari Veikko Vennamo oli tukiaisia vastaan. Hän keksi siinä yhteydessä uuden lintulajinkin: valcosorsa...
VV:n perinnönvaalija Soini puolestaan tuntuu siirtyneen tukipolitiikan kannattajaksi, vieläpä melko suureen ääneen.  Niin muuttuu maailma.

ehkä Soini on käynyt puoliksi valtion rahoilla perustetulla uudenkaupungin autotehtaalla, ja nähnyt valtion tekemiä valmetteja, ajaessaan paappatunturilla (niin, kuinkas niitä mopojen nopeussääntöjä rukattiin, kun paappa-tunturi tuli markkinoille....) valtion omistaman outokummun tehtaille...

Salvation

Quote from: EL SID on 13.01.2013, 17:46:52
Quote from: Salvation on 13.01.2013, 16:19:45


Yritän vielä  ;) Kyllä vai ei. Ja ei, meillä ei ole kristallipalloa, josta tietäisimme etukäteen menetetäänkö tilaukset, koska Fiinvera vaatii myös telakkayhtiöltä omaa panosta rahoitukseen.

olen jo vastannut. hknimellä oli tuolla hyvä teksti:

http://hommaforum.org/index.php/topic,243.msg1216460.html#msg1216460

Quote from: hkanime on 13.01.2013, 03:09:04


Tästä huolimatta juttu menee usein jälkipuintiin koska monen vastaväittelijän äly ei riitä täyttämään tyhjät kohdat omatoimisesti. Suomeksi: tilanne nyt näyttää vaan olevan sellainen, että jokainen asia pitää vääntää rautalangasta.

mitähän se tarkoitti?

No se sinun pitää ihan itse keksiä. Mutta kieltämättä sinussa on politikon ainesta. Siitä vaan parin vuoden päästä persujen ehdokkaaksi.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

EL SID

Quote from: Axel Cardan on 13.01.2013, 16:52:43
Mielestäni kiistan molemmilla osapuolilla on pointtinsa.

Minua henkilökohtaisesti arveluttaa se mahdollisuus, että telakkateollisuus lähtee kokonaan Suomesta. Nimenomaan arktinen osaaminen jäänmurtajineen yhdistettynä Koillisväylän potentiaaliin voisi olla tulevaisuudessa kova juttu.

Mutta, kuten sanottu, jos telakat pistetään metallikierrätykseen, niitä ei saada takaisin, osaamisesta puhumattakaan.

Suomi on siitä surkuhupaisa maa, että joka ainoa hanskanheilautus näyttää tuottavan pelkästään tappiota.

Miten tässä näin kävi?

onhan täällä menestystarinoitakin,. aikaisemmin vain monella politikolla oli enemmän järkeä kuin periaatetta.

EL SID

Quote from: Salvation on 13.01.2013, 18:01:07
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 17:46:52
Quote from: Salvation on 13.01.2013, 16:19:45


Yritän vielä  ;) Kyllä vai ei. Ja ei, meillä ei ole kristallipalloa, josta tietäisimme etukäteen menetetäänkö tilaukset, koska Fiinvera vaatii myös telakkayhtiöltä omaa panosta rahoitukseen.

olen jo vastannut. hknimellä oli tuolla hyvä teksti:

http://hommaforum.org/index.php/topic,243.msg1216460.html#msg1216460

Quote from: hkanime on 13.01.2013, 03:09:04


Tästä huolimatta juttu menee usein jälkipuintiin koska monen vastaväittelijän äly ei riitä täyttämään tyhjät kohdat omatoimisesti. Suomeksi: tilanne nyt näyttää vaan olevan sellainen, että jokainen asia pitää vääntää rautalangasta.

mitähän se tarkoitti?

No se sinun pitää ihan itse keksiä. Mutta kieltämättä sinussa on politikon ainesta. Siitä vaan parin vuoden päästä persujen ehdokkaaksi.

en minä sille mitään voi, ettet löydä selvää vastausta 11 onlinerin joukusta...

Salvation

#376
Quote from: Goman on 13.01.2013, 17:46:35
Quote from: CaptainNuiva on 13.01.2013, 17:00:07
Kuinka perkeleen vaikeaa voi olla historiasta ja virheistä oppiminen?

Äläs ny, historiastahan ON opittu, ainakin Jutta on ollut yhteisrintamassa sanomassa että nyt loppu tukiveivaukset...
Se on vaan nämä ay-siipidemarit, jotka meinaa että tuetaan niin paljon kuin pyydetään.

Valcosta sen verran, että muistaakseni Timo Soinin oppimestari Veikko Vennamo oli tukiaisia vastaan. Hän keksi siinä yhteydessä uuden lintulajinkin: valcosorsa...
VV:n perinnönvaalija Soini puolestaan tuntuu siirtyneen tukipolitiikan kannattajaksi, vieläpä melko suureen ääneen.  Niin muuttuu maailma.

Tai siis...

"Perussuomalaiset kantavat huolta Suomen työllisyydestä ja talouskasvusta. Mielestämme valtion
tulisi nykyistä paremmin tukea pk-yritysten kasvua, sillä viimeisen vuosikymmenen aikana
käytännössä kaikki uudet työpaikat ovat syntyneet pk-sektorille ja ennen kaikkea pieniin alle 5
henkilön yrityksiin. Suomen nykyinen suoriin tukiin perustuva yritystukijärjestelmä on tutkitusti
hyvin tehoton, ja järjestelmän suurimmat hyödynsaajat ovat Nokian kaltaisia suuryrityksiä, jotka
saisivat helposti markkinoilta rahoitusta projekteihinsa. Nykyiset yritystuet ovat kietoutuneet
mutkikkaisiin hankerahoituksiin, joita osaavat käyttää hyväkseen vain isot ja vahvat yritykset, kun
taas pienet ja keskisuuret yritykset jäävät helposti tukien ulkopuolelle.
Yritystukien tehottomuus on
havaittu myös tuoreessa työ- ja elinkeinoministeriön raportissa, jonka mukaan
yritystukijärjestelmän toimivuutta voidaan parantaa merkittävästi poistamalla tehottomat tuet ja
kohdistamalla ne elinkeinopolitiikan kannalta keskeisiin kohteisiin. Raportin suositusten
toteuttamisen arvioidaan pienentävän valtion tukimenoja 200–250 miljoonalla eurolla"

Lisäsin vielä aiheeseen sopivan lihavoinnin.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

EL SID

Quote from: Salvation on 13.01.2013, 18:04:20
Quote from: Goman on 13.01.2013, 17:46:35
Quote from: CaptainNuiva on 13.01.2013, 17:00:07
Kuinka perkeleen vaikeaa voi olla historiasta ja virheistä oppiminen?

Äläs ny, historiastahan ON opittu, ainakin Jutta on ollut yhteisrintamassa sanomassa että nyt loppu tukiveivaukset...
Se on vaan nämä ay-siipidemarit, jotka meinaa että tuetaan niin paljon kuin pyydetään.

Valcosta sen verran, että muistaakseni Timo Soinin oppimestari Veikko Vennamo oli tukiaisia vastaan. Hän keksi siinä yhteydessä uuden lintulajinkin: valcosorsa...
VV:n perinnönvaalija Soini puolestaan tuntuu siirtyneen tukipolitiikan kannattajaksi, vieläpä melko suureen ääneen.  Niin muuttuu maailma.

Tai siis...

"Perussuomalaiset kantavat huolta Suomen työllisyydestä ja talouskasvusta. Mielestämme valtion
tulisi nykyistä paremmin tukea pk-yritysten kasvua, sillä viimeisen vuosikymmenen aikana
käytännössä kaikki uudet työpaikat ovat syntyneet pk-sektorille ja ennen kaikkea pieniin alle 5
henkilön yrityksiin. Suomen nykyinen suoriin tukiin perustuva yritystukijärjestelmä on tutkitusti
hyvin tehoton, ja järjestelmän suurimmat hyödynsaajat ovat Nokian kaltaisia suuryrityksiä, jotka
saisivat helposti markkinoilta rahoitusta projekteihinsa. Nykyiset yritystuet ovat kietoutuneet
mutkikkaisiin hankerahoituksiin, joita osaavat käyttää hyväkseen vain isot ja vahvat yritykset, kun
taas pienet ja keskisuuret yritykset jäävät helposti tukien ulkopuolelle. Yritystukien tehottomuus on
havaittu myös tuoreessa työ- ja elinkeinoministeriön raportissa, jonka mukaan
yritystukijärjestelmän toimivuutta voidaan parantaa merkittävästi poistamalla tehottomat tuet ja
kohdistamalla ne elinkeinopolitiikan kannalta keskeisiin kohteisiin. Raportin suositusten
toteuttamisen arvioidaan pienentävän valtion tukimenoja 200–250 miljoonalla eurolla"

kyllä, osoittaa persuilta järjenkäyttöä joustaa eri asioista veronmaksajien ja yhteiskunnan hyväksi. kaikista ei ole siihen.

Nuivanlinna

Quote from: Goman on 13.01.2013, 17:46:35

Valcosta sen verran, että muistaakseni Timo Soinin oppimestari Veikko Vennamo oli tukiaisia vastaan. Hän keksi siinä yhteydessä uuden lintulajinkin: valcosorsa...

Sellainen lintu on olemassakin: http://www.ess.fi/?article=278995
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Salvation

Quote from: Nuivanlinna on 13.01.2013, 18:17:20
Quote from: Goman on 13.01.2013, 17:46:35

Valcosta sen verran, että muistaakseni Timo Soinin oppimestari Veikko Vennamo oli tukiaisia vastaan. Hän keksi siinä yhteydessä uuden lintulajinkin: valcosorsa...

Sellainen lintu on olemassakin: http://www.ess.fi/?article=278995

Kaikkeen se Kalevi Sorsa pystyi  ;D
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

CaptainNuiva

Quote from: EL SID on 13.01.2013, 17:52:56


Ai löytyy yksi konkurssi, valco,,,,miksei näissä tilanteissa koskaan muistella valtio-omisteista Valmettia?

kuten on jo nähty, maailma nyt on vain sellainen, että laivojen rakentaminen täytyy taata. Ennen nykyistä lamaa varsinaista tukea, siis sellaista, mitä ei jaettaisi "oikeille" yrityksille, kuten Nokia, ei vähään aikaan tarvittu.

Uskoisin, että telakkateollisuuden kanssa ollaan pitkälti plussalla, joten pitää ihmetellä, miksi Vapaavuori ja kumppanit eivät opi menneistä.

Miten niin ei muistella?
Juurihan tuossa ylempänä joku aika kirjoitin Wärtsilän konkasta jossa Valmet oli mukana.

Kerrataanpa nyt vielä uusiksi:
Vapaavuori on tehnyt päätöksensä asiantuntijoiden mielipiteiden ja suositusten pohjalta, nämä asiantuntijat ovat virkamiehiä jotka tekevät sitä mihin heidät on palkattu eli valvovat suomalaisen yhteiskunnan kokonaisetua....Tähän eivät tietenkään usko ne jotka ovat sitä mieltä että Vapaavuori on joko huumannut virkamiehet tahdottomiksi zombieksi itselleen taikka ovat salaliitossa Vapaavuoren kanssa.

Aiemnin kirjoitin etten suuremmin arvosta Vapaavuorta politiikkona,saati ministerinä, mutta joku raja sentään että mistä ketäkin voi syyttää....Ja nyt lähden kahvin keittoon.

Voi saatana,kahvi on loppu.
Perkele,tämän se teetti kun Vapaavuoresta tuli ministeri :flowerhat:
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

siviilitarkkailija

Jos mennään puhtaan kapitalismin mukaan, niin maailmassa ei olisi yhtään edullista laivamatkaa, kiinasta ei tuotaisi mitään eikä vietäisi koska yksityisellä rahalla toimivia laivoja ei kannata tehdä tai niiden investoinnit eivät ole kannattavia. Rautateitä ei rakennettaisi metriäkään koska yksityinen raha ei mitenkään riittäisi tai voisi hyväksyä moista hidastuottoista ja rakenteisiin sitoutettua panostusta.


Liikenneinvestoinnit ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan valtion (jonkun valtion) intressi. Joskus jopa niin että ökylaiva kannattaa tehdä vaikka valtion tukemana. Itseasiassa laivat ovat osa valtioiden huoltovarmuutta. Kuten maataloustuki. Tietty määrä suojaa luonnonoloja vastaan on järkevää politiikkaa. Valitettavasti kokoomuksen ja sdp:n kanssa ei ole mitään järkevää käsitystä kohtuullisuudesta.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Roope2

Quote from: hkanime on 13.01.2013, 22:09:55
Jos liitto kerran neuvottelee työehdot ja palkat, sen pitää myös ottaa vastuu jos ehdot muodostuvat kohtuuttomiksi ja työpaikat uhkaavat mennä alta.

Tämä on pointti, jonka edes harvat ymmärtävät.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

EL SID

Quote from: CaptainNuiva on 13.01.2013, 19:18:25
Quote from: EL SID on 13.01.2013, 17:52:56


Ai löytyy yksi konkurssi, valco,,,,miksei näissä tilanteissa koskaan muistella valtio-omisteista Valmettia?

kuten on jo nähty, maailma nyt on vain sellainen, että laivojen rakentaminen täytyy taata. Ennen nykyistä lamaa varsinaista tukea, siis sellaista, mitä ei jaettaisi "oikeille" yrityksille, kuten Nokia, ei vähään aikaan tarvittu.

Uskoisin, että telakkateollisuuden kanssa ollaan pitkälti plussalla, joten pitää ihmetellä, miksi Vapaavuori ja kumppanit eivät opi menneistä.

Miten niin ei muistella?
Juurihan tuossa ylempänä joku aika kirjoitin Wärtsilän konkasta jossa Valmet oli mukana.

Kerrataanpa nyt vielä uusiksi:
Vapaavuori on tehnyt päätöksensä asiantuntijoiden mielipiteiden ja suositusten pohjalta, nämä asiantuntijat ovat virkamiehiä jotka tekevät sitä mihin heidät on palkattu eli valvovat suomalaisen yhteiskunnan kokonaisetua....Tähän eivät tietenkään usko ne jotka ovat sitä mieltä että Vapaavuori on joko huumannut virkamiehet tahdottomiksi zombieksi itselleen taikka ovat salaliitossa Vapaavuoren kanssa.

Aiemnin kirjoitin etten suuremmin arvosta Vapaavuorta politiikkona,saati ministerinä, mutta joku raja sentään että mistä ketäkin voi syyttää....Ja nyt lähden kahvin keittoon.

Voi saatana,kahvi on loppu.
Perkele,tämän se teetti kun Vapaavuoresta tuli ministeri :flowerhat:

Voi ihmettä, etä löytyi myös toinen tapaus, jossa yhtenä osapuolena oli joku valtionyhtiö. Voe mahatonta!

Vapaavuorella on vielä selittämättä, miten tämä laina, jonka piti olla lainvastainen, oli mahdollista edellisellä kerralla, kun telakka tarvitsi pääomalainaa, eli vuonna 2002?



EL SID

#384
Quote from: hkanime on 13.01.2013, 22:09:55
Quote from: Axel Cardan on 13.01.2013, 16:52:43
Minua henkilökohtaisesti arveluttaa se mahdollisuus, että telakkateollisuus lähtee kokonaan Suomesta. Nimenomaan arktinen osaaminen jäänmurtajineen yhdistettynä Koillisväylän potentiaaliin voisi olla tulevaisuudessa kova juttu.

Mutta, kuten sanottu, jos telakat pistetään metallikierrätykseen, niitä ei saada takaisin, osaamisesta puhumattakaan.

Osaamisen häviäminen on ehkä ainoa asia jota minua henkilökohtaisesti harmittaisi telakoiden konkursseissa. Toisaaalta jos arktista osaamista jossain tarvitaan niin se jää kyllä Suomeen elämään ellei ay-liike tapa koko alaa.

Työpaikat itsessään eivät mielestäni ole kovin relevantteja tässä kuviossa. Niitä tulee ja menee eikä telakkaduunarit voi mitenkään olla jossain erityisasemassa missä juuri heidän duuneja pitäisi alkaa takaamaan tuilla. Tuettu työpaika on lopulta olemassa vain niin kauan kun tuki juoksee. Kysehän on tulonsiirrosta veronmaksajilte korkeapalkkaisille telakkaduunareille ja niin kauan kun tuet juoksevat palkkoja korotellaan.

Jos telakkaduunarit ovat huolissaan duunien säilymisestä he voivat koska tahansa alentaa palkkansa ja sitä kautta tehdä työnsä kilpailukykyiseksi. Veronmaksajien tehtävä ei ole korjata ne työsopimusten virheet mitä liitot ovat jäsenilleen neuvotelleet. Jos liitto kerran neuvottelee työehdot ja palkat, sen pitää myös ottaa vastuu jos ehdot muodostuvat kohtuuttomiksi ja työpaikat uhkaavat mennä alta. Miksi SAK haluaa minut veronmaksajana kustantamaan heidän itse tekemät virheensä? Missä on sosialistien vastuu omista tekemisistään?

kyllä on taas niin katkeraa palautetta ammattiliitoista, että enemmän tuo kommentti lähinnä naurattaa. pitää lukea toiseen kertaan, oliko siinä jotain asiaakin...


....ei ollut, pelkkä asenteellista kiihkoilua...

EL SID

#385
Quote from: Roope2 on 14.01.2013, 09:30:50
Quote from: hkanime on 13.01.2013, 22:09:55
Jos liitto kerran neuvottelee työehdot ja palkat, sen pitää myös ottaa vastuu jos ehdot muodostuvat kohtuuttomiksi ja työpaikat uhkaavat mennä alta.

Tämä on pointti, jonka edes harvat ymmärtävät.

tarkoitat varmaan, että pointti, joka kertoo enemmän sanojastaan, ja jota on vaikea ottaa tosissaan?

EL SID

#386
Quote from: hkanime on 14.01.2013, 09:59:31
Quote from: Roope2 on 14.01.2013, 09:30:50
Quote from: hkanime on 13.01.2013, 22:09:55
Jos liitto kerran neuvottelee työehdot ja palkat, sen pitää myös ottaa vastuu jos ehdot muodostuvat kohtuuttomiksi ja työpaikat uhkaavat mennä alta.

Tämä on pointti, jonka edes harvat ymmärtävät.

Jostain syystä ammattiliitot ovat onnistuneet luomaan asetelman missä he keskustelevat vain etuuksien kasvattamisesta. Kun syntyy kriisi jollain alalla ja työpaikat uhkaavat loppua kiitos korkeiden kustannusten, niin yhtäkkiä ay-liike ei olekkaan vastuussa mistään vaan huudetaan valtio apuun siivoamaan sotkut.

Jostain syystä kukaan ei edes kyseenalaista tätä yksisuuntaista tietä missä vastuu epäonnistuneista työsopimuspäätöksistä lykätään kategorisesti valtiolle. Etuuksia vaaditaan kyllä lisää, mutta niistä johtuvat ongelmat maksatetaan siten veronmaksajilla.
Viime aikona ollaan kritisoitu pankkeja ns. riskien sosialisoimisesta, tosiasiassa ammattiliike toimii täsmälleen samalla tavalla. Se ei ota vastuuta omista päätöksistään.

Suomen työlainsäädäntö on tältä osin susi. Se antaa liitoille täydet valtuudet käydä yleispäteviä palkanvedätysneuvotteluja, mutta se ei vastuuta niitä korjaamaan kustannustaso kuntoon kun ala kriisiytyy.
Sen puoli on jätetty valtiolle, joka sitten on historiallisesti korjannut tilanteen eri menetelmin: tuilla, devalvoinnilla, verohelpotuksilla jne. Kaikki nämä korjaustoimet ovat päätyneet tavallisen veronmaksajan ja duunarin maksettavaksi.

Oikeastaan näissä telakkatukijutussa hallituksen pitäisi yksioikoon sanoa, että euroakaan ei tipu ellei duunarit alenna liksojaan. Vasta kun ay-liike ottaa vastuun päätöksistään ja neuvottelee kustannustason alas, valtio tulee mukaan.


jostain syystä talouskeskustelut, oli ne kuinka asiallisia aluksi, menee jossain välissä kiihkoilijoiden hyökkäykseksi ammattiliittoja vastaan. Niin tämäkin.


EL SID

haa, käykää allekirjoittamassa adressi telakkateollisuuden säilymisen puolesta suomessa!


aloittajana on muuten metalliliitto:


http://www.adressit.com/kansalaisadressi_telakkateollisuuden_turvaamiseksi_suomessa

siviilitarkkailija

#388
Itseasiassa laivat ovat osa valtioiden huoltovarmuutta.

QuoteEn mitenkään näe että ulkolaisen firman omistama luksusristeilijä, joka operoi toisella puolella maapalloa jotenkin lisäisi Suomen huoltovarmuutta.

Ei Suomen vaan toisen valtion. Kuka puhui Suomesta. Minä puhuin valtiosta. Valtio joka tilaa ja valtio jonka lipun ja hyvän tahdon alla laiva operoi. Luksusristeilijät kuuluvat usein jonkun valtion "Merchant Navy" lakien ja määritelmien alaisuuteen mm verovapauden ja etuisuuksien saamisen edellytyksenä. Rauhan aikana nämä laivat toimivat normaalin tavara- ja henkilöliikenteen välineinä kilpaillen ja kilpailuttaen normaalisti. Mutta isäntävaltiollaan on oikeus määrätä alukset saapumaan ja liittymään osaksi sen virallista laivastoa.

Suomen hallitus on kylmästi leikannut ja vähentänyt suomalaisen laivaston määrää ja kokoa tasolle jossa maamme huoltovarmuus on vaarantunut. Kriisiaikana emme saa tarvittavaa aluskantaa mitenkään kokoon. Toiset valtiot eivät ajattele samalla tavalla vaan tilaavat ja ylläpitävät aluskantaa joka mahdollistaa vaikka jalkaväkidivisioonan kuljetuksen varusteineen yhdellä laivanrykäyksellä.

Voi kuulostaa oudolta mutta jos sinitukkaisten jenkkituristinaisten ryhmä kohtaa karibialla valtiollisia vastoinkäymisiä risteilymatkallaan, niin seuraava turistiryhmä onkin laattapäisiä merijalkaväen sotilaita. Ja VOIVAT (ei oo pakko mut voi) käyttää ihan samaa laivaa.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Nuivanlinna

Quote from: hkanime on 14.01.2013, 11:45:32


http://www.adressit.com/kansalaisadressi_telakkateollisuuden_turvaamiseksi_suomessa

Käyhän allekirjoittamassa, niin on jotain vientiteollisuutta maassa vielä jäljellä kun uusliberalistien velkakupla puhkeaa ja täytyy saada kauppaopistolaisten mopoautoihin bensaa maailmalta.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.