News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Karjalainen: Sukupuolistereotypiat halutaan pois koulukirjoista

Started by Fiftari, 02.01.2013, 03:18:31

Previous topic - Next topic

normi

Quote from: Fiftari on 03.01.2013, 11:12:48Olin peruskoulussa kovin hento ja pituutta riitti. Joten haukkumisia tuli ulkonäöstä jne. Yleensä kiusaajat olivat paikallisen jääkiekkojoukkueen jäseniä rinnakkaisluokalta, milloin tönittiin, milloin heitettiin lippistä lavuaariin ja kasteltiin.
Juu, minullekin tuli matsia nimenomaan rinnakkaisluokan kaverien kanssa yläasteella. Kiusaamista siis yritettiin ja syy oli kaiketi vain se, että olin eri luokalla, enkä sellainen tupakoiva amikseen menossa oleva perusurpo, vaan pitkän matikan miehiä (oletan, että tuo oli perussyy). Ulkonäkö ei varmaan asiaan liittynyt mitenkään. Eli kuka tahansa voi joutua kiusatuksi ja paras ehkäisevä lääke on kova kovaa vastaan. En tiedä miten se onnistuu nykyään etnisiä vastaan, kun he taitavat olla yhteiskunnan suojeluksessa.
Impossible situations can become possible miracles

Fiftari

Quote from: normi on 03.01.2013, 12:55:39
Quote from: Fiftari on 03.01.2013, 11:12:48Olin peruskoulussa kovin hento ja pituutta riitti. Joten haukkumisia tuli ulkonäöstä jne. Yleensä kiusaajat olivat paikallisen jääkiekkojoukkueen jäseniä rinnakkaisluokalta, milloin tönittiin, milloin heitettiin lippistä lavuaariin ja kasteltiin.
Juu, minullekin tuli matsia nimenomaan rinnakkaisluokan kaverien kanssa yläasteella. Kiusaamista siis yritettiin ja syy oli kaiketi vain se, että olin eri luokalla, enkä sellainen tupakoiva amikseen menossa oleva perusurpo, vaan pitkän matikan miehiä (oletan, että tuo oli perussyy). Ulkonäkö ei varmaan asiaan liittynyt mitenkään. Eli kuka tahansa voi joutua kiusatuksi ja paras ehkäisevä lääke on kova kovaa vastaan. En tiedä miten se onnistuu nykyään etnisiä vastaan, kun he taitavat olla yhteiskunnan suojeluksessa.

Yhtä kiusaaja nappasin nenuun mutta tulivat koulun jälkeen joukolla tönimään ojaan yms. kivaa. Tuskin mikään on muuttunut paitsi että kiusaajien määrä on varmasti lisääntynyt.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

iäti

Minua hiukan kiinnostaa, että minkälaisia sukupuolistereotypioita kannattavat ne, jotka jonkinlaisia täällä kannattavat. Millaiseen naisen tai miehen muottiin mielestänne ihmisiä pitäisi sulloa ja miksi se olisi hyvä asia?

gloaming

Quote from: iäti on 03.01.2013, 13:19:53
Minua hiukan kiinnostaa, että minkälaisia sukupuolistereotypioita kannattavat ne, jotka jonkinlaisia täällä kannattavat. Millaiseen naisen tai miehen muottiin mielestänne ihmisiä pitäisi sulloa ja miksi se olisi hyvä asia?

Katso ikkunasta ulos, niin näet. Ei ole tarvetta "korjata" mitään, mikä ei ole rikki. Toimii ja on toiminut erinomaisen hyvin.

Ja mistä ihmeen "sullomisesta" höpsit, runopoika kokee ympäristön ahdistusta, vai?
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

sr

Quote from: coscarnorth on 03.01.2013, 12:34:59
Quote from: sr on 03.01.2013, 12:23:04

Näemme tämän tapauksen eri tavalla. Sinusta sukupuolisten stereotypioiden esiintyminen oppikirjassa on aivopesua. Minun mielestäni jos putkimiehet ovat yleensä miehiä, on luontevaa, että oppikirjaan kuvattu putkimies on mies. En ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan näin ei pitäisi olla.

En puhunut aivopesusta. Puhuin ihan samasta kuin sinäkin, eli sosiaalisten normien tuottamasta paineesta. Nyt kysymys oli, että onko syytä ylläpitää sosiaalista normia, että putkitöitä tekee mies vai ei? Minusta ei. Entä sinusta?

Kokeillaanpa toisella tavoin. Viimeisten 30:n vuoden aikana Olympialaisten miesten 100:n metrin juoksun on voittanut tummaihoinen länsiafrikkalaista alkuperää oleva juoksija. Ainakin parin viimeisten olympialaisten aikana ei finaalin lähtöviivalla ole ollut edes muita kuin tummaihoisia juoksijoita. Pikajuoksussa geenit vaikuttavat varmasti enemmän kyvykkyyteen kuin jossain putkityössä. Olisiko "luontevaa", jos lapsille pikajuoksua kuvattaessa juoksijat (vähintäänkin voittajat) aina olisivat tummaihoisia?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Fiftari

Quote from: sr on 03.01.2013, 13:40:46
Quote from: coscarnorth on 03.01.2013, 12:34:59
Quote from: sr on 03.01.2013, 12:23:04

Näemme tämän tapauksen eri tavalla. Sinusta sukupuolisten stereotypioiden esiintyminen oppikirjassa on aivopesua. Minun mielestäni jos putkimiehet ovat yleensä miehiä, on luontevaa, että oppikirjaan kuvattu putkimies on mies. En ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan näin ei pitäisi olla.

En puhunut aivopesusta. Puhuin ihan samasta kuin sinäkin, eli sosiaalisten normien tuottamasta paineesta. Nyt kysymys oli, että onko syytä ylläpitää sosiaalista normia, että putkitöitä tekee mies vai ei? Minusta ei. Entä sinusta?

Kokeillaanpa toisella tavoin. Viimeisten 30:n vuoden aikana Olympialaisten miesten 100:n metrin juoksun on voittanut tummaihoinen länsiafrikkalaista alkuperää oleva juoksija. Ainakin parin viimeisten olympialaisten aikana ei finaalin lähtöviivalla ole ollut edes muita kuin tummaihoisia juoksijoita. Pikajuoksussa geenit vaikuttavat varmasti enemmän kyvykkyyteen kuin jossain putkityössä. Olisiko "luontevaa", jos lapsille pikajuoksua kuvattaessa juoksijat (vähintäänkin voittajat) aina olisivat tummaihoisia?

Uskon että asiasta voidaan myös keskustella ilman että materiaalia muutetaan. "poliisin henkilöstö koostuu pääosin miehistä mutta nykyään myös naiset ovat yleistyneet alalla"... Puhdasta faktaa vaikka poliisiksi olisi piirretty mies. Ja ihan turha lähteä niitä koulukirjoja muutteleen kun muu maailma kuitenkin elää omaa elämäänsä. Vaikutus on plus miinus nolla.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Elcric12

Quote from: gloaming on 03.01.2013, 13:24:40
Quote from: iäti on 03.01.2013, 13:19:53
Minua hiukan kiinnostaa, että minkälaisia sukupuolistereotypioita kannattavat ne, jotka jonkinlaisia täällä kannattavat. Millaiseen naisen tai miehen muottiin mielestänne ihmisiä pitäisi sulloa ja miksi se olisi hyvä asia?

Katso ikkunasta ulos, niin näet. Ei ole tarvetta "korjata" mitään, mikä ei ole rikki. Toimii ja on toiminut erinomaisen hyvin.

Ja mistä ihmeen "sullomisesta" höpsit, runopoika kokee ympäristön ahdistusta, vai?

Siellä näkyy erilaisia ihmisiä, joista voidaa rakentaa tietynlaisia stereotypioita. Sukupuolirooli taas on sitä tiettyyn rooliin sullomista riippumatta siitä minkälaisen roolin henkilö kenties haluasi yhteiskunnassa ottaa. Sukupuolistereotypioita vahvistamalla tai marginalisoimalla (esim. peruskoulun oppikirjoissa) tällaista sukupuoliroolitusta toteutetaan, ja siitä olisi hyvä päästä eroon.

Siili

Quote from: sr on 03.01.2013, 13:40:46
Olisiko "luontevaa", jos lapsille pikajuoksua kuvattaessa juoksijat (vähintäänkin voittajat) aina olisivat tummaihoisia?

No, maahanmuuttoaiheisten juttujen ja muun informaation höysteenä on pääsääntöisesti kuvia mahdollisiman eksoottisesta porukasta, yleensä somaleista.  Sitten itketään, että suomalaisilla on väärä käsitys suomalaisen maahanmuuton luonteesta.

iäti

Quote from: gloaming on 03.01.2013, 13:24:40
Quote from: iäti on 03.01.2013, 13:19:53
Minua hiukan kiinnostaa, että minkälaisia sukupuolistereotypioita kannattavat ne, jotka jonkinlaisia täällä kannattavat. Millaiseen naisen tai miehen muottiin mielestänne ihmisiä pitäisi sulloa ja miksi se olisi hyvä asia?

Katso ikkunasta ulos, niin näet. Ei ole tarvetta "korjata" mitään, mikä ei ole rikki. Toimii ja on toiminut erinomaisen hyvin.

Ihmisillä on erilaisia käsityksiä siitäkin mitä vallitsevat stereotypiat ovat. En voi tietää mitä sinun ikkunastasi näkyy.

Minun nähdäkseni esim. miesten syrjintä huoltajuuskiistoissa johtuu stereotypiasta äidistä ensisijaisena vanhempana.

Siili

Quote from: Elcric12 on 03.01.2013, 14:05:58
Siellä näkyy erilaisia ihmisiä, joista voidaa rakentaa tietynlaisia stereotypioita. Sukupuolirooli taas on sitä tiettyyn rooliin sullomista riippumatta siitä minkälaisen roolin henkilö kenties haluasi yhteiskunnassa ottaa. Sukupuolistereotypioita vahvistamalla tai marginalisoimalla (esim. peruskoulun oppikirjoissa) tällaista sukupuoliroolitusta toteutetaan, ja siitä olisi hyvä päästä eroon.

Mitenköhän päästäisiin eroon siitä, että lasten leikit ovat sukupuoliorientoituneita ja että lapsiryhmät segregoituvat spontaanisti tässä suhteessa?  Tai siitä, että ei-seksuaaliset ystävyyssuhteet tuppaavat olemaan segregoituneita? 


elven archer

Quote from: Ulkopuolinen on 03.01.2013, 11:43:59
Quote from: Micke90 on 02.01.2013, 17:32:44
QuoteHankkeen tavoitteena on ennen kaikkea estää niiden tyttöjen ja poikien syrjintä ja koulukiusaaminen, jotka käyttäytyvät sukupuoliroolien vastaisesti.

Eivätkö ne ääliöt tajua, että luonnollisten taipumusten vastaisten roolien tyrkyttäminen väkisin lapsille vasta lisääkin koulukiusaamista?  :facepalm:


Luultavasti tajuavat, mutta eivät piittaa siitä. Jos tosiasiat ja reaalimaailman ovat idealismin tiellä niin todellisuuden ignorointi on usein helpoin tapa sivuuttaa moinen ongelma.
Niin, siltähän se tosiaan näyttää. Ei ilmeisesti löydy niin montaa toistokertaa, että eräät suostuisivat ymmärtämään, että tässä kukaan ei aio tyrkyttää väkisin yhdellekään lapselle luonnollisten taipumusten vastaisia rooleja. Vittu, että tämä on naurettavaa. Tyypit lukevat yhden tuollaisen virkkeen ja sen jälkeen lukitsevat mielipiteensä: "Luonnollisten roolien vastaista tyrkytystä VÄKISIN!1". Tämä huolimatta siitä, että siinä virkkeessähän ei lue mitään sellaista.

Mursu

Quote from: sr on 02.01.2013, 18:21:42

Niin? Mitä tekemistä tällä edelleenkään on niiden sukupuoliroolien tuputtamisen kanssa? Tarkoitatko tosiaan, ettei pinkkimekossa balettia harrastavalle pojalle voi kehittyä normaaleja sosiaalisia kykyjä, vaan niitä syntyy vain nallipyssyillä räiskiville pojille? Ja näin siis etenkin silloin, kun ympäröivä yhteiskunta ei aseta painetta, jonka mukaan se balettia harrastava olisi jotenkin erikoinen tapaus?


Sosiaalisia kykyjä ei voi syntyä erillään yhteiskunnasta. Sosiaalisuus on nimenomaan vuorovaikutusta muiden kanssa. Kumpaakohan tässä on helpompi muuttaa: omaa käyttäytymistä vai muiden asennetta? Poika, joka haluaa harrastaa balettia pinkissä mekossa on ymmärtänyt miesten roolin baletissa täysin väärin.


Elcric12

Quote from: Siili on 03.01.2013, 14:15:38
Quote from: Elcric12 on 03.01.2013, 14:05:58
Siellä näkyy erilaisia ihmisiä, joista voidaa rakentaa tietynlaisia stereotypioita. Sukupuolirooli taas on sitä tiettyyn rooliin sullomista riippumatta siitä minkälaisen roolin henkilö kenties haluasi yhteiskunnassa ottaa. Sukupuolistereotypioita vahvistamalla tai marginalisoimalla (esim. peruskoulun oppikirjoissa) tällaista sukupuoliroolitusta toteutetaan, ja siitä olisi hyvä päästä eroon.

Mitenköhän päästäisiin eroon siitä, että lasten leikit ovat sukupuoliorientoituneita ja että lapsiryhmät segregoituvat spontaanisti tässä suhteessa?  Tai siitä, että ei-seksuaaliset ystävyyssuhteet tuppaavat olemaan segregoituneita?

Ei mistään pidä päästä eroon, vaan olla painostamatta sosiaalisesti mihinkään, varsinkaan suomalaisen peruskoulun toimesta.

iäti

Quote from: Siili on 03.01.2013, 14:15:38
Mitenköhän päästäisiin eroon siitä, että lasten leikit ovat sukupuoliorientoituneita ja että lapsiryhmät segregoituvat spontaanisti tässä suhteessa?  Tai siitä, että ei-seksuaaliset ystävyyssuhteet tuppaavat olemaan segregoituneita?

Miksi niistä pitäisi päästä eroon? Eikö riitä että pojalle annetaan auto ja nukke ja annetaan hänen itse valita?

sr

Quote from: Siili on 03.01.2013, 14:15:38
Mitenköhän päästäisiin eroon siitä, että lasten leikit ovat sukupuoliorientoituneita ja että lapsiryhmät segregoituvat spontaanisti tässä suhteessa?  Tai siitä, että ei-seksuaaliset ystävyyssuhteet tuppaavat olemaan segregoituneita?

Sille, että poikien veressä velloo etenkin teini-iässä enemmän testosteronia ja sen vuoksi heidän leikkinsä ovat rajumpia kuin tyttöjen, ei tietenkään voi eikä tarvitsekaan voida mitään. Tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sosiaalisten normien kanssa.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

l'uomo normale

#285
Quote from: Oami on 02.01.2013, 10:13:49
Mut kommentoidaanpa itse uutistakin. Mitä hittoa? En minä edes muista mitä sukupuolirooleja koulukirjoissa käsiteltiin. Oppikirjoissa seikkaili eläimiä ja jossain välissä ulkoavaruudenkin otuksia. Eikö se sitten ollut avarakatseista?

Sukupuolirooleja oli koulukirjoissa tuskin lainkaan. Normaaliperheitä, yksinhuoltajaperhe ja tummaihoisia yms oli joissakin kirjoissa. Äidinkielessä ja vieraissa kielissä. Kovin paljon ei ihmisten perheisiin koulukirjoissa viitattu vielä 80-luvulla. Halutaanko siis nyt kiintiölesbot, homot, transut ja reksiteröidyt parisuhteet koulukirjoihin?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Siili

Quote from: Elcric12 on 03.01.2013, 14:19:44
Quote from: Siili on 03.01.2013, 14:15:38
Quote from: Elcric12 on 03.01.2013, 14:05:58
Siellä näkyy erilaisia ihmisiä, joista voidaa rakentaa tietynlaisia stereotypioita. Sukupuolirooli taas on sitä tiettyyn rooliin sullomista riippumatta siitä minkälaisen roolin henkilö kenties haluasi yhteiskunnassa ottaa. Sukupuolistereotypioita vahvistamalla tai marginalisoimalla (esim. peruskoulun oppikirjoissa) tällaista sukupuoliroolitusta toteutetaan, ja siitä olisi hyvä päästä eroon.

Mitenköhän päästäisiin eroon siitä, että lasten leikit ovat sukupuoliorientoituneita ja että lapsiryhmät segregoituvat spontaanisti tässä suhteessa?  Tai siitä, että ei-seksuaaliset ystävyyssuhteet tuppaavat olemaan segregoituneita?

Ei mistään pidä päästä eroon, vaan olla painostamatta sosiaalisesti mihinkään, varsinkaan suomalaisen peruskoulun toimesta.

Kerropa tarkemmin, miten tämä painostus tapahtuu.  Lyttäävätkö OPOt putkimiehen ammattia haaveilevat tytöt?

Siili

Quote from: sr on 03.01.2013, 14:21:17
Quote from: Siili on 03.01.2013, 14:15:38
Mitenköhän päästäisiin eroon siitä, että lasten leikit ovat sukupuoliorientoituneita ja että lapsiryhmät segregoituvat spontaanisti tässä suhteessa?  Tai siitä, että ei-seksuaaliset ystävyyssuhteet tuppaavat olemaan segregoituneita?

Sille, että poikien veressä velloo etenkin teini-iässä enemmän testosteronia ja sen vuoksi heidän leikkinsä ovat rajumpia kuin tyttöjen, ei tietenkään voi eikä tarvitsekaan voida mitään. Tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sosiaalisten normien kanssa.

Sillä voi kyllä olla tekemistä sen kanssa, etteivät tytöt hae amiksen putkimieslinjalle eivätkä pojat lähihoitajalinjalle.

iäti

Quote from: Siili on 03.01.2013, 14:28:30
Quote from: sr on 03.01.2013, 14:21:17
Quote from: Siili on 03.01.2013, 14:15:38
Mitenköhän päästäisiin eroon siitä, että lasten leikit ovat sukupuoliorientoituneita ja että lapsiryhmät segregoituvat spontaanisti tässä suhteessa?  Tai siitä, että ei-seksuaaliset ystävyyssuhteet tuppaavat olemaan segregoituneita?

Sille, että poikien veressä velloo etenkin teini-iässä enemmän testosteronia ja sen vuoksi heidän leikkinsä ovat rajumpia kuin tyttöjen, ei tietenkään voi eikä tarvitsekaan voida mitään. Tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sosiaalisten normien kanssa.

Sillä voi kyllä olla tekemistä sen kanssa, etteivät tytöt hae amiksen putkimieslinjalle eivätkä pojat lähihoitajalinjalle.

Millä lailla? Lähihoitajan työhän on rajumpaa kuin putkimiehen. Putkimiehiä eivät kai sentään asiakkaat kovin usein pure.

normi

Quote from: Elcric12 on 03.01.2013, 14:19:44
Quote from: Siili on 03.01.2013, 14:15:38
Quote from: Elcric12 on 03.01.2013, 14:05:58
Siellä näkyy erilaisia ihmisiä, joista voidaa rakentaa tietynlaisia stereotypioita. Sukupuolirooli taas on sitä tiettyyn rooliin sullomista riippumatta siitä minkälaisen roolin henkilö kenties haluasi yhteiskunnassa ottaa. Sukupuolistereotypioita vahvistamalla tai marginalisoimalla (esim. peruskoulun oppikirjoissa) tällaista sukupuoliroolitusta toteutetaan, ja siitä olisi hyvä päästä eroon.

Mitenköhän päästäisiin eroon siitä, että lasten leikit ovat sukupuoliorientoituneita ja että lapsiryhmät segregoituvat spontaanisti tässä suhteessa?  Tai siitä, että ei-seksuaaliset ystävyyssuhteet tuppaavat olemaan segregoituneita?

Ei mistään pidä päästä eroon, vaan olla painostamatta sosiaalisesti mihinkään, varsinkaan suomalaisen peruskoulun toimesta.

Ainahan opetus on painostamista johonkin suuntaan, lapsia painostetaan oppimaan lukemaan jne. Nyt yritetään näköjään painostamaan androgyyniyteen.
Impossible situations can become possible miracles

IMMane

Quote from: Dilat Laraht on 03.01.2013, 14:23:22
Quote from: Oami on 02.01.2013, 10:13:49
Mut kommentoidaanpa itse uutistakin. Mitä hittoa? En minä edes muista mitä sukupuolirooleja koulukirjoissa käsiteltiin. Oppikirjoissa seikkaili eläimiä ja jossain välissä ulkoavaruudenkin otuksia. Eikö se sitten ollut avarakatseista?

Sukupuolirooleja oli koulukirjoissa tuskin lainkaan. Normaaliperheitä, yksinhuoltajaperhe ja tummaihoisia yms oli joissakin kirjoissa. Äidinkielessä ja vieraissa kielissä. Kovin paljon ei ihmisten perheisiin koulukirjoissa viitattu vielä 80-luvulla. Halutaanko siis nyt kiintiölesbot, homot, transut ja reksiteröidyt parisuhteet koulukirjoihin?

Ei viitattu myöskään 90-luvulla. Itse asiassa en muista mitään muuta kuin yläasteen biologian tunnit joissa käsiteltiin ihmisen anatomiaa joka tavallaan viittaa sukupuoliin tai sukupuolirooleihin. Hyvä ettei käsitelty kyseistä aihetta koska se on jokaisen oma valinta ja asia millaisessa suhteessa tai roolissa elää eikä koululla tulisi olla mitään tekemistä kyseisen asian kanssa.

Onkohan 2000-luvulla kouluissa sitten ruvettu pakottamaan lapsia tiettyihin sukupuolirooleihin kun on nyt sukupuoliroolihätä ?

Elcric12

Quote from: Siili on 03.01.2013, 14:26:36
Quote from: Elcric12 on 03.01.2013, 14:19:44
Quote from: Siili on 03.01.2013, 14:15:38
Quote from: Elcric12 on 03.01.2013, 14:05:58
Siellä näkyy erilaisia ihmisiä, joista voidaa rakentaa tietynlaisia stereotypioita. Sukupuolirooli taas on sitä tiettyyn rooliin sullomista riippumatta siitä minkälaisen roolin henkilö kenties haluasi yhteiskunnassa ottaa. Sukupuolistereotypioita vahvistamalla tai marginalisoimalla (esim. peruskoulun oppikirjoissa) tällaista sukupuoliroolitusta toteutetaan, ja siitä olisi hyvä päästä eroon.

Mitenköhän päästäisiin eroon siitä, että lasten leikit ovat sukupuoliorientoituneita ja että lapsiryhmät segregoituvat spontaanisti tässä suhteessa?  Tai siitä, että ei-seksuaaliset ystävyyssuhteet tuppaavat olemaan segregoituneita?

Ei mistään pidä päästä eroon, vaan olla painostamatta sosiaalisesti mihinkään, varsinkaan suomalaisen peruskoulun toimesta.

Kerropa tarkemmin, miten tämä painostus tapahtuu.  Lyttäävätkö OPOt putkimiehen ammattia haaveilevat tytöt?

Otin ainoastaan kantaa siihen, että tuollaisesta mahdollisesta roolien vahvistamisesta tai marginalisoinnista on hyvä päästä eroon. Tästä olemme ilmeisesti samaa mieltä ja hyvä niin (?).

Alkuasukas

Missä aineissa tarvitaan viittauksia mihinkään ihmisluokkiin?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Fiftari

Quote from: Alkuasukas on 03.01.2013, 14:53:59
Missä aineissa tarvitaan viittauksia mihinkään ihmisluokkiin?

Ammatinvalinta... OPO:n tai mikä onkaan, tunti. Meillä oli sitä 9 luokalla pari tuntia kun piti täytellä hakupapereita 2.asteen kouluun. Siellä puhuttiin sitten näistä pisteistä että pojat saavat lisäpisteitä hakiessaan tyttövaltaiselle alalle ja toisin päin.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Alkuasukas

Quote from: Fiftari on 03.01.2013, 14:59:12
Quote from: Alkuasukas on 03.01.2013, 14:53:59
Missä aineissa tarvitaan viittauksia mihinkään ihmisluokkiin?

Ammatinvalinta... OPO:n tai mikä onkaan, tunti. Meillä oli sitä 9 luokalla pari tuntia kun piti täytellä hakupapereita 2.asteen kouluun. Siellä puhuttiin sitten näistä pisteistä että pojat saavat lisäpisteitä hakiessaan tyttövaltaiselle alalle ja toisin päin.

Ok, löytyi yksi. Kerätäänkö listaa?

1) OPO
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Mursu

Quote from: sr on 03.01.2013, 13:40:46

En puhunut aivopesusta. Puhuin ihan samasta kuin sinäkin, eli sosiaalisten normien tuottamasta paineesta. Nyt kysymys oli, että onko syytä ylläpitää sosiaalista normia, että putkitöitä tekee mies vai ei? Minusta ei. Entä sinusta?

Kyse on siitä, mitä noilla esimerkeillä pyritään saada aikaan. Minusta niillä pitää opettaa käsiteltävää asiaa, esimerkiksi kieltä. Niillä ei tule olla jotain piilomerkitystä, jolla pyritään muokkaamaan asenteita. Se, että putkimies on mies kuvaa vain todellisuutta, se ei pyri muokkaamaan asenteita mihinkään suuntaan. Toki on syytä pitää huolta, että ne muokkaavat mykypäivän todellisuutta, eivät jotain 1950-luvun ideaalia.

Quote
Kokeillaanpa toisella tavoin. Viimeisten 30:n vuoden aikana Olympialaisten miesten 100:n metrin juoksun on voittanut tummaihoinen länsiafrikkalaista alkuperää oleva juoksija. Ainakin parin viimeisten olympialaisten aikana ei finaalin lähtöviivalla ole ollut edes muita kuin tummaihoisia juoksijoita. Pikajuoksussa geenit vaikuttavat varmasti enemmän kyvykkyyteen kuin jossain putkityössä. Olisiko "luontevaa", jos lapsille pikajuoksua kuvattaessa juoksijat (vähintäänkin voittajat) aina olisivat tummaihoisia?

Jos kyse on olympailaisista niin kyllä. Urheilua kuitenkin harrastetaan monella tasolla. Jos menee Kalevan kisoja katsomaan niin tuo ei enää pidä paikkaansa (ainakaan vielä).

Mursu

Quote from: Fiftari on 03.01.2013, 14:00:08

Uskon että asiasta voidaan myös keskustella ilman että materiaalia muutetaan. "poliisin henkilöstö koostuu pääosin miehistä mutta nykyään myös naiset ovat yleistyneet alalla"... Puhdasta faktaa vaikka poliisiksi olisi piirretty mies. Ja ihan turha lähteä niitä koulukirjoja muutteleen kun muu maailma kuitenkin elää omaa elämäänsä. Vaikutus on plus miinus nolla.

Miksi se materiaali on niin pyhää ettei sitä saisi muuttaa? Poliisissa on nykyään aika paljon naisia, joten on luontevaa kuvata myös naisia poliiseina.

Alkuasukas

Onko koulukirjoissa maininta yleisestä asevelvollisuudesta? Siis siitä, joka koskee kaikkia paitsi naisia, ahvenanmaalsisia ja uskovaisia?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Mursu

Quote from: iäti on 03.01.2013, 14:09:11
Minun nähdäkseni esim. miesten syrjintä huoltajuuskiistoissa johtuu stereotypiasta äidistä ensisijaisena vanhempana.

Jos lähtee siitä, että miesten ja naisten välillä on eroa, niin missä se näkyisi paremmin kuin lasten kasvattamisessa. Yleensä perineistä roolijakoa ajavat nimenomaan pyrkivät siihen, että naiset ovat kotona kasvattamassa lapsia. Ei sitten kannata ihmetellä, jos erossa nainen saa ne lapset.

Elcric12

Quote from: Mursu on 03.01.2013, 15:11:31
Quote from: Fiftari on 03.01.2013, 14:00:08

Uskon että asiasta voidaan myös keskustella ilman että materiaalia muutetaan. "poliisin henkilöstö koostuu pääosin miehistä mutta nykyään myös naiset ovat yleistyneet alalla"... Puhdasta faktaa vaikka poliisiksi olisi piirretty mies. Ja ihan turha lähteä niitä koulukirjoja muutteleen kun muu maailma kuitenkin elää omaa elämäänsä. Vaikutus on plus miinus nolla.

Miksi se materiaali on niin pyhää ettei sitä saisi muuttaa? Poliisissa on nykyään aika paljon naisia, joten on luontevaa kuvata myös naisia poliiseina.

Varsinkin, jos tällä on pineikin mahdollisuus vaikuttaa sellaiseen asenneilmapiiriin, jossa poliisiksi haaveilevaa tyttöä, tai vaikkapa tanssia harrastavaa poikaa kiusataan mieltymystensä takia (jolloin jotkut onvat myös pakotettuja olemaan harrastamatta/toteuttamatta haluamiaan asioita tai valintojaan, koska kiusatuksi tulemisen pelko).