News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Karjalainen: Sukupuolistereotypiat halutaan pois koulukirjoista

Started by Fiftari, 02.01.2013, 03:18:31

Previous topic - Next topic

Tabula Rasa

^^^Miten olisi perinteisen perhemallin ja suomalaisen yhtenäiskulttuurin? Millä tavalla on neutraalia poika pinkissä mekossa? Tai se rekkalesbo jota väitetään naiseksi? 
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Fiftari

Eiköhän ne sukupuoliroolit vaihdu siinä kun siirrytään peruskouluista pois. Ihmetellään että mitä tehdään elämällään, päätetään repäistä tai vain luovuttaa.

Ja jos ihan oikeasti halutaan sitä neutraaliutta niin aloitetaan laittamalla naisille myös asevelvollisuus. Kouluissa ei tarvitse kirjoja muuttaa, lopetetaan pakkoruotsi ja tilalle tytöille metallityöt ja pojille tekstiilityöt.

Jos halutaan neutraaliutta niin se tarkoittaa myös todellista tasa-arvoisuutta. Eli sitä että myös naiset käyvät intin yms. paskaa.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

elukka

Quote from: Fiftari on 02.01.2013, 08:49:00
Entä kun kiusaaminen jatkuu? Palautetaanko asiat niin kuin olivat?

Ei tietenkään. Kiusaaminen on vain se veruke, jolla maailmaa kulttuurimarxistetaan. Vihreät ja elcric eivät halua, että koulu selkeästi rangaistusperiaatteella vähentäisi koulujen järjestyshäriöitä vaan hippikasvatus ja laittomuus lisääntyy.

Ennustan lisääntyviä koulumurhia lisääntyvän vihervasurisaastan myötä.
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

Fiftari

Quote from: Alma-ata on 02.01.2013, 09:57:18
Opettajana olen huomannut, että tuoreilla ekaluokkalaisilla alkaa jo olla perinteiset sukupuoliroolit opetettuna. Esim. poikia ei ole opetettu korjaamaan omia jälkiään ruokailun jälkeen.

Eihän tuo ole mikään sukupuolirooli. Vaan se on vain kohteliasta korjata omat jälkensä. Pikemminkin vapaan kasvatuksen tulos kuin mikään rooli.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Elcric12

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 09:51:43
Quote from: gloaming on 02.01.2013, 09:28:43
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 06:10:49Homojen oikeudet eivät näyttele kuin pientä sivuroolia.

Öh, aloitteessa onkin kyseessä tavallinen radikaalifeministinen agenda, ei sukupuolivähemmistöasia.

Anteeksi asiavirhe: valtaväestön lasten oikeudet kasvaa ilman propapandaa eivät saa minkäänlaista roolia kun ajetaan kiimassa ja kalliilla oikeanlaisia ja hyväksyttäviä(TM) stereotyyppejä väitetyn vähemmistön hyväksi. Poika pinkissä mekossa(koulukirja tai luokassa) on heikennys perinteisiin sukupuolirooleihin, ja ainakin itse koen perinteiset huomattavasti paremmaksi kulttuuriksi kuin tämän sateenkaarihomotuksen.

Kysehän oli lasten oikeudesta kasvaa ilman kiusatuksi tulemista esim. sen pukeutumisen takia. En näe miten tässä olisi perinteiset sukupuoliroolit uhattuna.

Alma-ata

Quote from: Fiftari on 02.01.2013, 10:02:31
Quote from: Alma-ata on 02.01.2013, 09:57:18
Opettajana olen huomannut, että tuoreilla ekaluokkalaisilla alkaa jo olla perinteiset sukupuoliroolit opetettuna. Esim. poikia ei ole opetettu korjaamaan omia jälkiään ruokailun jälkeen.

Eihän tuo ole mikään sukupuolirooli. Vaan se on vain kohteliasta korjata omat jälkensä. Pikemminkin vapaan kasvatuksen tulos kuin mikään rooli.

Sinä vaiheessa asiasta kuin asiasta tulee sukupuolirooli, kun tekemiselle tai tekemättömyydelle saa vahvistusta sillä perusteella, että on tyttö tai poika.

mikkoR

Quote from: Fiftari on 02.01.2013, 10:02:31
Quote from: Alma-ata on 02.01.2013, 09:57:18
Opettajana olen huomannut, että tuoreilla ekaluokkalaisilla alkaa jo olla perinteiset sukupuoliroolit opetettuna. Esim. poikia ei ole opetettu korjaamaan omia jälkiään ruokailun jälkeen.

Eihän tuo ole mikään sukupuolirooli. Vaan se on vain kohteliasta korjata omat jälkensä. Pikemminkin vapaan kasvatuksen tulos kuin mikään rooli.
Yhdyn neutraalisti mielipiteeseen.
Kohta taas sekoitetaan eri asioita, kotikasvatus ja hyvät tavat, tärkeätähän on että tytöt ja pojat sotkee yhtä paljon?
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

törö

Quote from: Fiftari on 02.01.2013, 03:18:31
Nyt tämä sekoilu alkaa rantautua jo Suomeenkin.  :facepalm:

QuoteKoulukirjoista halutaan poistaa sukupuolirooleja vahvistavat esimerkit, kertoo Karjalainen.
Opetusministeriö ja Opetushallitus ovat käynnistämässä kustantamoiden kanssa hanketta, jonka tarkoituksena on poistaa oppimateriaaleista sukupuolistereotypioita. Tasa-arvon edistäminen halutaan myös juuri valmisteltavaan vuoden 2016 opetussuunnitelmaan.
Hankkeen tavoitteena on ennen kaikkea estää niiden tyttöjen ja poikien syrjintä ja koulukiusaaminen, jotka käyttäytyvät sukupuoliroolien vastaisesti.

Iltalehti

Totalitaristin alkujahan ei toki voi panna kuriin, koska heistä varttuu suvakkeja.

Sen sijaan tätäkin ongelmaa on lähestyttävä siltä kantilta, jolta voidaan tehokkaimmin kyykyttää kaikkia muita.

Fiftari

Quote from: Elcric12 on 02.01.2013, 10:03:11
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 09:51:43
Quote from: gloaming on 02.01.2013, 09:28:43
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 06:10:49Homojen oikeudet eivät näyttele kuin pientä sivuroolia.

Öh, aloitteessa onkin kyseessä tavallinen radikaalifeministinen agenda, ei sukupuolivähemmistöasia.

Anteeksi asiavirhe: valtaväestön lasten oikeudet kasvaa ilman propapandaa eivät saa minkäänlaista roolia kun ajetaan kiimassa ja kalliilla oikeanlaisia ja hyväksyttäviä(TM) stereotyyppejä väitetyn vähemmistön hyväksi. Poika pinkissä mekossa(koulukirja tai luokassa) on heikennys perinteisiin sukupuolirooleihin, ja ainakin itse koen perinteiset huomattavasti paremmaksi kulttuuriksi kuin tämän sateenkaarihomotuksen.

Kysehän oli lasten oikeudesta kasvaa ilman kiusatuksi tulemista esim. sen pukeutumisen takia. En näe miten tässä olisi perinteiset sukupuoliroolit uhattuna.

Voi morjes. Lapset kiusaavat toisiaan esim. sen takia onko heillä päällään viimeisintä huutoa oleva merkkipaita. Ja ei se kiusaaminen lopu vaikka kirjojen sivut olisivat tyhjiä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

elukka

Quote from: Ulkopuolinen on 02.01.2013, 09:50:24
Quote from: Axel Cardan on 02.01.2013, 07:51:04
Varsinainen missio on tehtä Pekasta Paula ja Paulasta Pekka, koska toteutuessaan tämä murtaisi eräitä tahoja harmittavat "yhteiskunnalliset valta- ja syrjintäkoneistot".

Eli käytännössähän tässä on taas kyse siitä että sateenkaaripoppoo ja muut vihervassarit/kulttuurimarxilaiset koittavat tuhota senkin vähän mitä ydinperheideaalista vielä on jäljellä.

Samaan sarjaan kuuluvat myös 6 + 6 + 6 -vanhempainlomahullutus, jossa iseistä koitetaan tehdä puolivuotiaiden vauvojen imettäjiä.

Sehän on ikivanha naisasialiiton viesti, että tissin antaminen vauvoille alistaa naisia. Huviksensa noita isompia tissejä ne naikkoset kanteloo ilman mitään funktiota. Bonakin on keksitty

Leikataan kaikki mulkutki pois. Niiden käyttö lissääntymiseen on miesten alistamista! Onhan keinoputketkin keksitty.
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

Oami

Quote from: John on 02.01.2013, 06:39:57
Mut ei se mitään, tärkeämpää on pitää vaalilupaukset ja olla tekemättä kompromisseja kuin esimerkiksi estää mokutuksen jatkuminen ja sukupuolineutraaliuden eteneminen.

Näin on. Pisteet PS:lle.

Mut kommentoidaanpa itse uutistakin. Mitä hittoa? En minä edes muista mitä sukupuolirooleja koulukirjoissa käsiteltiin. Oppikirjoissa seikkaili eläimiä ja jossain välissä ulkoavaruudenkin otuksia. Eikö se sitten ollut avarakatseista?
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Tabula Rasa

#71
Quote from: Alma-ata on 02.01.2013, 09:57:18


Opettajana olen huomannut, että tuoreilla ekaluokkalaisilla alkaa jo olla perinteiset sukupuoliroolit opetettuna. Esim. poikia ei ole opetettu korjaamaan omia jälkiään ruokailun jälkeen. Eli jo kotona ja päiväkodeissa on tehty aika paljon "rajausta" sopivan tyttö-/poikakäytöksen suhteen. Sikäli tämä oppikirjojen kanssa sekoilu on siis myöhäistä; tykillä ammutaan väärää kärpästä.

Sukupuoliroolit eivät tarkoita samaa kuiin käytöstavat. Niiden opetus on kyllä monessa kodissa haussa.

Quote from: Alma-ata on 02.01.2013, 09:57:18

Ja ne nykylapsethan ovat naisten hallitseman kasvatuskulttuurin kasvattamia! Siihen kuuluu mm. se, että pojat saavat myönteistä palautetta jo jotenkuten sinnepäin olevasta suorituksesta, tytöiltä hyväksytään helposti jotkut tunneperäiset suhtautumiset, joihin pojissa e kiinnitetä juuri huomiota -esimerkiksi tyttöihin jo ennen kouluuntuloa istutettu "matikkapelko" on tämmöinen ilmiö. Lapsille tehdään tällä tiedostamattomalla perinnetörttöilyllä suurta hallaa. Se näkyy sitten pojilla alisuoriutumisena, ei oikein saada otetta omasta oppijuudesta, kun mammalta on tullut aina se positiivinen vahvistus mistä tahansa töräyksestä.

Opetan mm. teknistä työtä ja siinä tytöt ovat yleensä taitavampia. Monilla jätkillä on ikäänkuin se alisuoriutumisen elmukelmu itsen ja maailman välillä estämässä kunnolla tekemistä. Esimerkiksi tarkka mittaaminen voi olla ihan hirveän vaikeata.

Kannustaminen ihan ylipäätään tekemiseen on erittäin fiksua sukupuoleen katsomatta. Itse en muista tyhjästä kehumista, oikeintekemisestä kyllä. Naisista emotionaalisen kasvattaminen=jotenkin huono?

Matikkapelon syntyä voisit avata enemmän.   

Alisuoriutuminen voi myös johtua siitä ettei sitä tukea olla saatu eikä lapsi uskalla yrittääkkään epäonnistumisen pelosta.

Se että mikä on tarkkaa. Talonrakennuksessa sentin, tai kymmenen heitto ei ole elämän ja kuoleman kysymys, metallitöissä 0.01mm pieleen ja osat eivät sovi yhteen. Ei voi olla niin aikea löytää harjoitustöitä joissa ei vaadita millitarkkuutta? esimerkiksi puukon takomisessa kukin voi tehdä juuri mieleisensä. Suotta turhauttaa oppilasta, vaan tukea niitä puolia joista kiinnostunut. Pistäppä pojat vaikka tuunaamaan pyöriään, voit hyvinkin nähdä innokkaita naamoja. Lähinnä siis ettei tarvitse tehdä sitä yhtä ja samaa palikkaa vaan saa olla luova. Sekä opettaja että oppilas. 
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

elven archer

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 06:10:49
Eli käytännössä mitä? käännetään sukupuoliroolit toisinpäin?
Ei ja ei ja ei. Miksi poistamisesta tulee joidenkin mielissä aina kääntämistä toisinpäin? Tuo voi esim. tarkoittaa sitä, että kirjan kuvissa nainen ei aina kokkaa miehen korjatessa autoa. Tästähän ei ole mitään haittaa, koska pojan halutessa rassata autoa, näin myös tapahtuu kirjoista huolimatta. Tuntuu, että näistä älähtävillä on heikoin luottamus biologiaan, joka kyllä huolehtii ihan riittävästi siitä, että ihmisiä kiinnostavat ne asiat, jotka heitä luonnostaankin kiinnostavat. Kyse on vain siitä, että rooleja ei tarpeettomasti vahvisteta.

Otetaan esimerkki jostain stereotypiasta, joka voisi koskettaa lapsia. Baletti nähdään tyttömäisenä harrastuksena. Tällainen on tarpeeton ja haitallinen käsitys, joka helposti aiheuttaa kiusaamista ja estää lajista kiinnostuneiden poikien ajautumista lajin pariin, koska sosiaalinen paine on niin kova olla aloittamatta "tyttöjen ja homojen harrastusta". (Sinälläänkin hassua, että pitkään lajia harrastaneet miehet ovat fyysisesti erittäin kovakuntoisia.) Jos nyt kirjassa esitettäisiinkin välillä pinkkiin pukeutuneen tytön sijasta pojan harrastavan lajia, niin siinä tuskin olisi mitään pahaa.

elven archer

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 09:58:43
^^^Miten olisi perinteisen perhemallin ja suomalaisen yhtenäiskulttuurin? Millä tavalla on neutraalia poika pinkissä mekossa? Tai se rekkalesbo jota väitetään naiseksi?
Kuka on ollut laittamassa poikaa pinkkiin mekkoon? Kerro nyt ihmeessä, kun jatkuvasti tuot asiaa esille.

Sanoillasi muuten jatkuvasti todistat tällaisen hankkeen oikeutuksen puolesta. Sinä tuet yhteen muottiin pakottamisen ajatusta, sopi se sitten kyseiselle yksilölle tai ei.

Elcric12

Quote from: Fiftari on 02.01.2013, 10:11:12
Quote from: Elcric12 on 02.01.2013, 10:03:11
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 09:51:43
Quote from: gloaming on 02.01.2013, 09:28:43
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 06:10:49Homojen oikeudet eivät näyttele kuin pientä sivuroolia.

Öh, aloitteessa onkin kyseessä tavallinen radikaalifeministinen agenda, ei sukupuolivähemmistöasia.

Anteeksi asiavirhe: valtaväestön lasten oikeudet kasvaa ilman propapandaa eivät saa minkäänlaista roolia kun ajetaan kiimassa ja kalliilla oikeanlaisia ja hyväksyttäviä(TM) stereotyyppejä väitetyn vähemmistön hyväksi. Poika pinkissä mekossa(koulukirja tai luokassa) on heikennys perinteisiin sukupuolirooleihin, ja ainakin itse koen perinteiset huomattavasti paremmaksi kulttuuriksi kuin tämän sateenkaarihomotuksen.

Kysehän oli lasten oikeudesta kasvaa ilman kiusatuksi tulemista esim. sen pukeutumisen takia. En näe miten tässä olisi perinteiset sukupuoliroolit uhattuna.

Voi morjes. Lapset kiusaavat toisiaan esim. sen takia onko heillä päällään viimeisintä huutoa oleva merkkipaita. Ja ei se kiusaaminen lopu vaikka kirjojen sivut olisivat tyhjiä.

Tuokin on jäänne joltain luokkajaon ajoilta, jolloin epämuodikas tms. pukeutuminen oli merkki köyhyydestä eli alaluokkaisuudesta. Se voi olla, ettei kiusaaminen koskaan lopu, mutta ei se tarkoita etteikö sille olisi syytä yrittää tehdä jotakin.

iäti

Quote from: Alma-ata on 02.01.2013, 09:57:18
Aikamoista ylireagointia monilla. Oletteko te jotain talebaneja tai jonkun muun Lähi-Idän paimentolaisuskonnon kannattajia?  ;)

Opettajana olen huomannut, että tuoreilla ekaluokkalaisilla alkaa jo olla perinteiset sukupuoliroolit opetettuna. Esim. poikia ei ole opetettu korjaamaan omia jälkiään ruokailun jälkeen. Eli jo kotona ja päiväkodeissa on tehty aika paljon "rajausta" sopivan tyttö-/poikakäytöksen suhteen. Sikäli tämä oppikirjojen kanssa sekoilu on siis myöhäistä; tykillä ammutaan väärää kärpästä.

Ja ne nykylapsethan ovat naisten hallitseman kasvatuskulttuurin kasvattamia! Siihen kuuluu mm. se, että pojat saavat myönteistä palautetta jo jotenkuten sinnepäin olevasta suorituksesta, tytöiltä hyväksytään helposti jotkut tunneperäiset suhtautumiset, joihin pojissa e kiinnitetä juuri huomiota -esimerkiksi tyttöihin jo ennen kouluuntuloa istutettu "matikkapelko" on tämmöinen ilmiö. Lapsille tehdään tällä tiedostamattomalla perinnetörttöilyllä suurta hallaa. Se näkyy sitten pojilla alisuoriutumisena, ei oikein saada otetta omasta oppijuudesta, kun mammalta on tullut aina se positiivinen vahvistus mistä tahansa töräyksestä.

Opetan mm. teknistä työtä ja siinä tytöt ovat yleensä taitavampia. Monilla jätkillä on ikäänkuin se alisuoriutumisen elmukelmu itsen ja maailman välillä estämässä kunnolla tekemistä. Esimerkiksi tarkka mittaaminen voi olla ihan hirveän vaikeata.

Eivätkö lapset aina ole olleet naisten hallitseman kasvatuskulttuurin kasvattamia? En ymmärrä mitä haluat sanoa tuolla, mutta kyllä kai kasvatusta on syytä oikoa riippumatta kasvattajan sukupuolesta, jos havaitaan kasvatuksessa puutteita.

Kun vein tyttäreni hoitoon, niin perhepäivähoitaja sanoi vaihtaneensa esille tyttöjen lelut kun nyt tulee tyttöryhmä. Yritin kertoa, että meidän prinsessaa on kiinnostanut oikeastaan kaikki missä on pyörät alla. Toivottavasti nyt saa valita siellä itse lelunsa.

Tabula Rasa

Quote from: elven archer on 02.01.2013, 10:18:03
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 09:58:43
^^^Miten olisi perinteisen perhemallin ja suomalaisen yhtenäiskulttuurin? Millä tavalla on neutraalia poika pinkissä mekossa? Tai se rekkalesbo jota väitetään naiseksi?
Kuka on ollut laittamassa poikaa pinkkiin mekkoon? Kerro nyt ihmeessä, kun jatkuvasti tuot asiaa esille.

Sinä edellisessä balettiesimerkissä noin ensimmäisenä. Millä tavoin se on neutraalia?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

elven archer

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 10:20:24
Sinä edellisessä balettiesimerkissä noin ensimmäisenä. Millä tavoin se on neutraalia?
Sain inspiraation niistä lukuisista viesteistäsi, joissa jauhoit pojasta pinkissä mekossa (tuli mieleen tyttö pinkissä tutussa, kun en keksinyt yhtään tapausta, jossa poika olisi pinkissä mekossa). Mutta voisitko nyt kertoa, kuka on ollut laittamassa poikaa pinkkiin mekkoon? Katsos, kun baletissa poikia ei laiteta pinkkeihin mekkoihin ja kun minä en ollut laittamassa yhtään ketään mihinkään, johon hän ei halua mennä. Kysyn siis uudelleen, kuka on ollut laittamassa poikaa pinkkiin mekkoon? Tällä kertaa haluaisin rehellisen vastauksen. Onnistuisiko sellainen?

Milläkö tavoin on neutraalia, että lapsi valitsee sellaisen harrastuksen kuin häntä kiinnostaa? Et ole tosissasi? (Pahoin pelkään, että taidat olla.)

Fiftari

Quote from: Elcric12 on 02.01.2013, 10:18:31
Quote from: Fiftari on 02.01.2013, 10:11:12
Quote from: Elcric12 on 02.01.2013, 10:03:11
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 09:51:43
Quote from: gloaming on 02.01.2013, 09:28:43
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 06:10:49Homojen oikeudet eivät näyttele kuin pientä sivuroolia.

Öh, aloitteessa onkin kyseessä tavallinen radikaalifeministinen agenda, ei sukupuolivähemmistöasia.

Anteeksi asiavirhe: valtaväestön lasten oikeudet kasvaa ilman propapandaa eivät saa minkäänlaista roolia kun ajetaan kiimassa ja kalliilla oikeanlaisia ja hyväksyttäviä(TM) stereotyyppejä väitetyn vähemmistön hyväksi. Poika pinkissä mekossa(koulukirja tai luokassa) on heikennys perinteisiin sukupuolirooleihin, ja ainakin itse koen perinteiset huomattavasti paremmaksi kulttuuriksi kuin tämän sateenkaarihomotuksen.

Kysehän oli lasten oikeudesta kasvaa ilman kiusatuksi tulemista esim. sen pukeutumisen takia. En näe miten tässä olisi perinteiset sukupuoliroolit uhattuna.

Voi morjes. Lapset kiusaavat toisiaan esim. sen takia onko heillä päällään viimeisintä huutoa oleva merkkipaita. Ja ei se kiusaaminen lopu vaikka kirjojen sivut olisivat tyhjiä.

Tuokin on jäänne joltain luokkajaon ajoilta, jolloin epämuodikas tms. pukeutuminen oli merkki köyhyydestä eli alaluokkaisuudesta. Se voi olla, ettei kiusaaminen koskaan lopu, mutta ei se tarkoita etteikö sille olisi syytä yrittää tehdä jotakin.

Kiusaamiseen auttavat kyllä rakentava opettaminen, ryhmätyöt ja ylipäätään se että opitaan tuntemaan toinen eikä se että laitetaan kirjaan teksti "liisa lähtee sorvaamaan potkurin akseleita samalla kun matti jää kotiin siivoamaan ja tekemään ruokaa".

No jaetaan sitten kaikille koululaisille koulupuvut. Ei paljon luokkajaot paina.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Tabula Rasa

Quote from: elven archer on 02.01.2013, 10:15:55
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 06:10:49
Eli käytännössä mitä? käännetään sukupuoliroolit toisinpäin?
Tuntuu, että näistä älähtävillä on heikoin luottamus biologiaan, joka kyllä huolehtii ihan riittävästi siitä, että ihmisiä kiinnostavat ne asiat, jotka heitä luonnostaankin kiinnostavat.

Eli mutu. Se että jokin asia on vahva ei ole peruste heikentää sitä.

Pinkkejä balettimekkoja/uniformuja voit kysellä ruotsista, ask svensken-ketju tai rähmis voinee auttaa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Elcric12

Quote from: Fiftari on 02.01.2013, 10:26:10

Kiusaamiseen auttavat kyllä rakentava opettaminen, ryhmätyöt ja ylipäätään se että opitaan tuntemaan toinen eikä se että laitetaan kirjaan teksti "liisa lähtee sorvaamaan potkurin akseleita samalla kun matti jää kotiin siivoamaan ja tekemään ruokaa".

Sukupuolisia stereotypioita terveempään ja todellisuutta vastaavampaan (että on myös niitä poikkeuskia ja että se on ok) suuntaan rakentavat oppikirjat on nimenomaan osa tuota kokonaisuutta.

Tabula Rasa

Quote from: Fiftari on 02.01.2013, 10:26:10
Quote from: Elcric12 on 02.01.2013, 10:18:31
Quote from: Fiftari on 02.01.2013, 10:11:12
Quote from: Elcric12 on 02.01.2013, 10:03:11
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 09:51:43
Quote from: gloaming on 02.01.2013, 09:28:43
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 06:10:49Homojen oikeudet eivät näyttele kuin pientä sivuroolia.

Öh, aloitteessa onkin kyseessä tavallinen radikaalifeministinen agenda, ei sukupuolivähemmistöasia.

Anteeksi asiavirhe: valtaväestön lasten oikeudet kasvaa ilman propapandaa eivät saa minkäänlaista roolia kun ajetaan kiimassa ja kalliilla oikeanlaisia ja hyväksyttäviä(TM) stereotyyppejä väitetyn vähemmistön hyväksi. Poika pinkissä mekossa(koulukirja tai luokassa) on heikennys perinteisiin sukupuolirooleihin, ja ainakin itse koen perinteiset huomattavasti paremmaksi kulttuuriksi kuin tämän sateenkaarihomotuksen.

Kysehän oli lasten oikeudesta kasvaa ilman kiusatuksi tulemista esim. sen pukeutumisen takia. En näe miten tässä olisi perinteiset sukupuoliroolit uhattuna.

Voi morjes. Lapset kiusaavat toisiaan esim. sen takia onko heillä päällään viimeisintä huutoa oleva merkkipaita. Ja ei se kiusaaminen lopu vaikka kirjojen sivut olisivat tyhjiä.

Tuokin on jäänne joltain luokkajaon ajoilta, jolloin epämuodikas tms. pukeutuminen oli merkki köyhyydestä eli alaluokkaisuudesta. Se voi olla, ettei kiusaaminen koskaan lopu, mutta ei se tarkoita etteikö sille olisi syytä yrittää tehdä jotakin.

Kiusaamiseen auttavat kyllä rakentava opettaminen, ryhmätyöt ja ylipäätään se että opitaan tuntemaan toinen eikä se että laitetaan kirjaan teksti "liisa lähtee sorvaamaan potkurin akseleita samalla kun matti jää kotiin siivoamaan ja tekemään ruokaa".

No jaetaan sitten kaikille koululaisille koulupuvut. Ei paljon luokkajaot paina.

Köyhillä on vanhoista rääsyistä värjäämällä tehdy koulupuvut ja rikkailla mittatilauspuvut.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

elven archer

Quote from: Alma-ata on 02.01.2013, 09:57:18
Aikamoista ylireagointia monilla. Oletteko te jotain talebaneja tai jonkun muun Lähi-Idän paimentolaisuskonnon kannattajia?  ;)
Irrationaalisia kukkahattutätejä taitavat olla. Heti älähtämässä, kun kohtaavat jotain, jota eivät itse ymmärrä. Luulevat, että vapaa valinta ja sellaisen suosiminen on pakottamista johonkin suorastaan moraalittomaan. Sehän on hyvin lähellä kukkahattutäteilyn ydintä.

Tabula Rasa

Quote from: elven archer on 02.01.2013, 10:35:32
Quote from: Alma-ata on 02.01.2013, 09:57:18
Aikamoista ylireagointia monilla. Oletteko te jotain talebaneja tai jonkun muun Lähi-Idän paimentolaisuskonnon kannattajia?  ;)
Irrationaalisia kukkahattutätejä taitavat olla. Heti älähtämässä, kun kohtaavat jotain, jota eivät itse ymmärrä. Luulevat, että vapaa valinta ja sellaisen suosiminen on pakottamista johonkin suorastaan moraalittomaan. Sehän on hyvin lähellä kukkahattutäteilyn ydintä.

Vapaa valinta Elven Archerin mukaan= täytetään oppikirja propagandalla.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Sami Aario

Tamperelaisen diplomi-insinöörin asuntoon halutaan taulutelevisio. Nääs.

elven archer

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 10:30:52
Eli mutu. Se että jokin asia on vahva ei ole peruste heikentää sitä.
On mutua, että sinun kaltaisillasi on heikoin luottamus biologian ohjaavaan voimaan? Totta, mutta onneksi teet kovasti työtä arveluni todistamisen eteen.

Quote
Pinkkejä balettimekkoja/uniformuja voit kysellä ruotsista, ask svensken-ketju tai rähmis voinee auttaa.
Voisitko nyt yksinkertaisesti vain kertoa kiertelyn sijaan? Hyväksyn myös vastauksen: "Ei kukaan. Kunhan rakensin olkiukkoja, koska vastustan ajatusta siitä, että yksilöt saavat mahdollisimman vapaasti itse valita roolinsa ilman suurta sosiaalista painetta kohti tiettyä stereotypiaa."

Mansikka

Idea on hyvä, jos se laajentaa sosiaalisesti hyväksyttyjä käyttäytymismahdollisuuksia lapsilla ja siten lopulta yhteiskunnassa yleensäkin. Sukupuolirooleista ei kuitenkaan pidä leikata pois perinteistä tapaa olla tyttö, poika, nainen tai mies. Näiden rinnalle voi vain tuoda monipuolisempia esimerkkejä siitä, minkälaisia ihmisiä Suomessa sukupuoliroolien osalta on. Myöhemmin peruskoulun yläluokilla sukupuolirooleista keskustellaan sitten opetuksessa.

Fiftari

Tämä juttu on vähän niin kuin moni muukin, kuten aikaisemmin sanoin. Hypätään pää edellä tekemään asioita jotka kuullostavat hienoilta ja mediaseksikkäiltä. Poistetaan stereotypiat. Valitettavasti se ei vain oikein toimi vaikka sitä kuinka yritettäisiin pakkosyöttää. Tuolla tavalla kiusaaminen ei poistu, ei vaikka kuinka yritettäisiin. Jos ei kiusata vaatteita, kiusataan ulkonäköä (ja se ei ole jäänne luokkajaon ajalta). Jos ei kiusata ulkonäköä, kiusataan jotain muuta. Vaikka sitä että on huono matikassa, sitä että on hiljainen, sitä että puhuu väärässä paikassa, sitä että änkyttää. Saa valita. Kiusaaminen on vain syy millä tätä, ah niin ihanaa, ja hienoa bullshittiä ajetaan.

Jos ihan oikeasti halutaan jotain stereotypioita rikkoa ja ajettaisiin samalla tasa-arvoa niin kaikille opetettaisiin samat asiat, täsmälleen. Olisi samat määrät opintoviikkoja metallitöitä, puukäsitöitä, tekstiilitöitä yms. Niin pojilla kuin tytöillä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Marko Parkkola

Joko Henry Laasanen on kirjoittanut aiheesta? Uskon, että häneltä tulee tiukkaa tekstiä. Käyn ostamassa popcorneja sitä odotellessa.

Tabula Rasa

#89
Quote from: elven archer on 02.01.2013, 10:40:46
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 10:30:52
Eli mutu. Se että jokin asia on vahva ei ole peruste heikentää sitä.

On mutua, että sinun kaltaisillasi on heikoin luottamus biologian ohjaavaan voimaan? Totta, mutta onneksi teet kovasti työtä arveluni todistamisen eteen.
Quote

Se että sinä teet mutupäätemiä on juuri sitä. Mutupäätelmiä. 


Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 02.01.2013, 10:30:52
Pinkkejä balettimekkoja/uniformuja voit kysellä ruotsista, ask svensken-ketju tai rähmis voinee auttaa.
Quote

Quote from: elven archer on 02.01.2013, 10:40:46
Voisitko nyt yksinkertaisesti vain kertoa kiertelyn sijaan? Hyväksyn myös vastauksen: "Ei kukaan. Kunhan rakensin olkiukkoja, koska vastustan ajatusta siitä, että yksilöt saavat mahdollisimman vapaasti itse valita roolinsa ilman suurta sosiaalista painetta kohti tiettyä stereotypiaa."

Sinulle on annettu tältä sivustolta ketju josta lähteä lukemaan tietoa. Vieläkö pitää yksinkertaistaa? Auttaisiko tavuviivat? 

Edit:

Kävinpäs kysymässäkin sinun puolestasi. Silläaikaa kun odotellaan vastausta voidaan lukea muutema pätkä streotypiavapaista kokeiluista:

http://yle.fi/uutiset/ruotsissa_avattiin_sukupuolineutraali_koulu/2686726

http://finnsanity.blogspot.fi/2009/09/henna-virkkunen-tyoryhma-feministien.html
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''