News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

STX laina

Started by Sour-One, 17.12.2012, 21:43:54

Previous topic - Next topic

Hermo

Quote from: siviilitarkkailija on 28.12.2012, 15:04:33
Tulee korporaatiokommunistisen kokoomuksen kilpailukykyohjelma meriteollisuudelle.

Jonka sisältö kiteytettynä on: "Kutsukaa työtön metallimies kahville ja tarjotkaa pullaa."

CaptainNuiva

Quote from: GoLive on 28.12.2012, 15:23:19
Quote from: siviilitarkkailija on 28.12.2012, 15:04:33
Tulee korporaatiokommunistisen kokoomuksen kilpailukykyohjelma meriteollisuudelle.

Jonka sisältö kiteytettynä on: "Kutsukaa työtön metallimies kahville ja tarjotkaa pullaa."

Toki herjaa voi heitellä jos jonkinlaista mutta en oikein ymmärrä että jos kommunismissa valtio vastaa työpaikoista ja jakaa tukiaisia niin kuinka ihmeessä,kun se ei niin tee, kyseessä silloinkin voi olla kommunismi?

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

valtakunnanpärkhele

Quote from: Everyman on 28.12.2012, 12:56:52
Quote from: Jani Rantala on 28.12.2012, 12:33:03
Loistoristeilijöiden tekeminen tuo teknistä osaamista, joka hyödyttää myös muuta teollisuutta,.

Kyllä ne suomalaiset alihankkijat voivat ihan yhtä hyvin myydä duuniaan Ranskaan kuin Turkuun. Siis ainakin ne, joilla on sellaista korkeaa teknologiaa ja osaamista jolla on jotain arvoa. Jotain laivanrunkoja nyt osataan koota siellä itsekin, siihen ei suomalaisilta tartte kysellä mitään "innovaatioita".

Kyllä tuota osaamista on Ranskassa ihan omasta takaa, en usko, että paljon suomalaisia apuun huudellaan paitsi korulauseissa., esimerkiksi maailman 3. suurin risteilijä (näiden suomalaisten Oasis luokan alusten jälkeen) on tehty juurikin tuolla Saint-Nazairen telakalla.  http://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Epic
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Everyman

Quote from: valtakunnanpärkhele on 28.12.2012, 16:04:41
Kyllä tuota osaamista on Ranskassa ihan omasta takaa, en usko, että paljon suomalaisia apuun huudellaan paitsi korulauseissa., esimerkiksi maailman 3. suurin risteilijä (näiden suomalaisten Oasis luokan alusten jälkeen) on tehty juurikin tuolla Saint-Nazairen telakalla.  http://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Epic

Jep, ja Normandie, QM2, tuollaisia pikku purtiloita. :)
Galleria Le Figarossa

Oikeastaan pieni ihme että Turku sai edes ne kaksi edellistä.

Nanfung

QuoteCastaing haluaa rakentaa Oasis-luokan risteilijän yhteistyössä Turun telakan ja sen alihankkijoiden kanssa.

–?Tammikuun alkupuolella meiltä lähtee asiantuntijoiden ryhmä neuvottelemaan Turun telakan ja sen alihankkijoiden kanssa siitä, mitä Suomessa voitaisiin tehdä. Joka tapauksessa on selvää, että aluksessa tulee olemaan iso osa suomalaista suunnittelua ja työtä.

–?Ainakin nyt näyttää siltä, että suomalaisia tarvittaisiin suunnittelussa ja laitteissa, mahdollisesti myös sisustuksessa, Castaing sanoo.

Tämä tästä vielä puuttuikin, että nostaisimme Ranskan taas takaisin omille jaloilleen, eikö se riittänyt, että saimme Ruotsin hinattua tähän nykyiseen aemaansa?
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

Emo

Quote from: CaptainNuiva on 28.12.2012, 15:36:22

Toki herjaa voi heitellä jos jonkinlaista mutta en oikein ymmärrä että jos kommunismissa valtio vastaa työpaikoista ja jakaa tukiaisia niin kuinka ihmeessä,kun se ei niin tee, kyseessä silloinkin voi olla kommunismi?

EUssa kaikki on mahdollista. Tai no ei nyt sentään kaikki... Suomi esimerkiksi ei voi saada laivatilausta.

Goman

Suomen ja Ranskan hallitukset kilpailivat  tekivät kaikkensa. Suomi hävisi.
Vastuullinen ministeri:  Jan Vapaavuori, Kokoomus, Helsinki.

Varmasti tehtiin kaikki voitava, ihan varmasti... uskokaa nyt...

Jouko

Että saatanan vittu perkele!  >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Teaparty

Quote from: siviilitarkkailija on 28.12.2012, 14:51:54
Korporaatikommunistien Jan Vapaavuori on iltasanomien mukaan tutkituttamassa Ranskan myöntämät telakkatuet.

Tämä saattaa olla ihan oikea veto. Päivän päätteeksi tämä laittomilla telakkatukiaisilla kilpailu EU:n sisällä on kaikille haitallista. Jos Suomi onnistuu nostamaan tämä tapauksen tapetille, sivustatukea on odotettavissa. Tässä on nimittäin loppujen lopuksi kyse taas kerran EU:n pohjois- ja eteläblokkien välisen railon kasvamisesta entisestään, mikä on eurokriisinkin pohjimmainen syy.

Iso-Britanniassa nimenomaan Ranskan venkoilu kaiken EU-säädöstön kanssa on aikaansaanut sen, että vallassa olevat konservatiivijohtajat ovat väläytelleet EU:sta eroamista. Boris Johnson on tällä hetkellä saarivaltakunnan vaikutusvaltaisin poliitikko, ja hän puhuu avoimesti lähdöstä. Britzerlandiin kannattaisi kaikkien Pohjoismaiden lähteä mukaan.

http://www.thelocal.ch/page/view/london-mayor-calls-for-new-britzerland-area



Jaska Pankkaaja

Minä en tiedä mitä kulisseissa tapahtui tässä kaupassa, eikä muuten tiedä laudan kaikentietävät libertaarit ja kokoomuksen papukaijatkaan.

Minä taas tiedän Mitä Martin Saarikangas (kok vaalivankkurien pitkäaikainen vetäjä) ja telakan toimitusjohtaja (tuskin perussuomalainen tai kommunisti)  meille mediassa sanoi. He sanoivat yhdellä suulla että jan vajavuori MUNASI ja että hallitus MUNASI.

Itse epäilen ettei munannut vaan Ranskasta tuli pikku puhelu. Siihen että kokoomuslainen isämmäällinen edustaja tai ministeri myy suomen edun tai vaikka koko paskan ei paljoa tarvita. Ei välttämättä mitään.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Teaparty

#160
Quote from: Jaska Pankkaaja on 28.12.2012, 17:16:03
Itse epäilen ettei munannut vaan Ranskasta tuli pikku puhelu. Siihen että kokoomuslainen isämmäällinen edustaja tai ministeri myy suomen edun tai vaikka koko paskan ei paljoa tarvita. Ei välttämättä mitään.

Tottakai tuli puhelu - Ameriikkaan nimittäin. Ja rahaa kans. Jopa Ranskan kommunistihallituksen arvovalta pesee jonkun vajaamielisen kunnallistoopen mennen tullen, kun käydään kauppaa amerikkalaisten kanssa. Pariisi on Euroopan pääkaupunki ja Euroopan kieli on ranska.

Nanfung

Quote from: Jaska Pankkaaja on 28.12.2012, 17:16:03
Itse epäilen ettei munannut vaan Ranskasta tuli pikku puhelu. Siihen että kokoomuslainen isämmäällinen edustaja tai ministeri myy suomen edun tai vaikka koko paskan ei paljoa tarvita. Ei välttämättä mitään.

Minä en taas epäile, vaan olen melko varma, että Vapaavuori sai menettelyohjeensa Ruotsista, Wallenberg-dynastialta?
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

siviilitarkkailija

QuoteToki herjaa voi heitellä jos jonkinlaista mutta en oikein ymmärrä että jos kommunismissa valtio vastaa työpaikoista ja jakaa tukiaisia niin kuinka ihmeessä,kun se ei niin tee, kyseessä silloinkin voi olla kommunismi?

Korporaatiokommunismi. Korporaatio on isompi kuin valtio. Korporaatiokommunistin idea ei ole suoraan verrannollinen valtiokommunismiin joka on lähinnä feodaaliajan jäänne. Korporaatiokommunismi on valtion sekä kuntien varojen kavaltamista superyritysten eduksi poliitikon omaa henkilökohtaista etua silmälläpitäen.

Itse asiaan.

Miksi terästä pitää hitsata vaikka tappiolla? Siksi koska teräksen käsittelyssä on merkittävä teknillispoliittinen osaamispääoma. Teräksen hitsaaminen ei ole näennäisesti yksinkertaisuudestaan huolimatta mikään sivubisnes. Se on se kaikkein tärkein bisnes.


Verrataan asiaa tuotannollisen ja teollisen kehityksen vaikutuksiin vaikkapa yksinkertaisessa elektroniikan kokoonpanoteollisuudessa. Korporaatiokommunistinen kokoomus hymyssä suin ajoi superyritys Nokian osakkeenomistajien asiaa seurauksella että elektroniikkateollisuuden kokoonpanotyö siirtyi suomalaisten veronmaksajien iloisella avustuksella tukemaan aasian kehittyviä kansantalouksia. Työ loppui. Mitä tapahtui. Korporaatiokommunistinen kokoomus huokaili onnesta että eipä hätää, meillehän jäi elektroniikkateollisuuden suunnittelu- ja markkinointi. Se turha kokoonpano joutikin mennä. Halpaa hölmöilyä jota voi tehdä missä vaan.

Ei ole enää elektroniikan kehitystyötä Suomessa. Ei ole elektroniikan tuotantoa eikä suunnittelua. On pelkkää kestotyöttömyyttä. Kaikista suomalaisista ei ole eikä tule elektroniikan suunnittelijoita, kaikista ei tule elektroniikan markkinoijia. Kiinalaisista tuli. He keräsivät mukamas turhan halpatyön ja nyt ovat maailman omistajia koska tämän halpatyön mukana tuli elintärkeät suunnittelu ja osatuotemarkkinat. Ne seuraavat aina sitä paikkaa minne kokoonpano kulkee. Ensiksi kokoomuskommunisti väittää että mitä vaan voidaan koota missä vaan. Näin ei ole.

Kun korporaatiokommunisti ihastelee että emmepäs jääneet tekemään tappiolla niin tappio on aivan tolkuton. Kerrannaisvaikutuksineen sekä suorine EU petoksineen tämä tuhoaa suomalaisen meriteollisuuden selkärangan joka EI OLE PELKKÄ TERÄKSEN HITSAUS vaan infrastuktuuri kokoonpanotyön ympärillä.

Jättiläiskokoinen valtamerilaiva kuten rautatie eivät ole sellaisia hankkeita että puhdas markkinatalous edes pystyisi niitä tuottamaan. Ne ovat rakenteina ja tuotteina sellaisia että markkinatalous ei mitenkään pysty kannattavasti perustelemaan modernissa kvartaalitaloudessa. Jos eläisimme ideaalissa markkinataloudessa, meillä ei olisi mitään suurteollisuutta. Itseasiassa Suomessa ei olisi MITÄÄN teollisuutta. Mikä lienee korporaatiokommunistisen kokoomuksen suuri ympäristöpoliittinen päämäärä. Kun ei ole teollisuutta, ei ole saastetta ja vihreä perkele voittaa ihmisten kadotessa työttömyyden, päihteiden sekä massamuuton avulla olemattomiin.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

kekkeruusi

Quote from: Emo on 28.12.2012, 14:34:09
Quote from: Everyman on 28.12.2012, 14:32:45
Quote from: mikkoR on 28.12.2012, 14:26:06
Mielenkiintoista kuitenkin edelliseen viitaten että miten ihmeessä he tarvitsee Suomalaisten apua paatin tekemiseen ja suunnitteluun kun tämän hetken aikataulun mukaan laivan pitäisi valmistua nopeammin Ranskasta kuin mitä se olisi valmistunut Suomesta tilattuna??

Tämä uusi tilaus on niiden kahden Suomessa aiemmin rakennetun sisaralus. Jos jotain kysymyksiä rakentamisen aikana tulee juuri tästä paattityypistä niin suomalaisilta luultavasti löytyy vastaus.

En vastaisi. Ja ranskalaisten aikataulut tiedetään.
Turkulaisilla ei tuota valinnan varaa ole. He kertovat, jos kysytään. Saman firman palveluksessa kun ovat.

JT

Martin Saarikangas puhuu suoraan ja asiaa. Päivän kasvo Jakso 40/44.
http://areena.yle.fi/tv/1749718
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

Uuno Nuivanen

Iso-Masa örähteli äsken telkkarissa aiheesta haastateltuna. Olen taipuvainen ajattelemaan samaan suuntaan, vaikka sekä lainan kannattajilla että vastustajilla on pointtinsa, niin onhan se nyt älytöntä antaa ranskiksille ilmaiseksi jo tehdyt kuuluisat 'innovaatiot', joihin on vuosikymmeninä panostettu lantti jos toinenkin. Ja sitten ne työpaikat.

Mutta hallituksen mielestä vain monikulttuurisuus luo oikeita innovaatioita, automaattisesti. Ja vain eteläeeuuta miljardeilla tukemalla voi todella tienata ja taata työllisyyden. Laivatilaus olisi sentään aiheuttanut taloudellista toimeliaisuutta, vaikkakaan ei voi tietää, olisiko tilausta saatu , vaikka laina olisi myönnetty. Mutta Kreikkaan ja kehitysapuun sekä toki mamutukseen resursseja on määrättömästi.  :-\


ikuturso

Quote from: kekkeruusi on 28.12.2012, 17:53:17
Quote from: Emo on 28.12.2012, 14:34:09
Quote from: Everyman on 28.12.2012, 14:32:45
Quote from: mikkoR on 28.12.2012, 14:26:06
Mielenkiintoista kuitenkin edelliseen viitaten että miten ihmeessä he tarvitsee Suomalaisten apua paatin tekemiseen ja suunnitteluun kun tämän hetken aikataulun mukaan laivan pitäisi valmistua nopeammin Ranskasta kuin mitä se olisi valmistunut Suomesta tilattuna??

Tämä uusi tilaus on niiden kahden Suomessa aiemmin rakennetun sisaralus. Jos jotain kysymyksiä rakentamisen aikana tulee juuri tästä paattityypistä niin suomalaisilta luultavasti löytyy vastaus.

En vastaisi. Ja ranskalaisten aikataulut tiedetään.
Turkulaisilla ei tuota valinnan varaa ole. He kertovat, jos kysytään. Saman firman palveluksessa kun ovat.

Jossain sanottiin, että tämä risteilijätyyppi on suunniteltu Suomessa. Oikeassa markkinataloudessa vaikka ovatkin samaa korporaatiota, tuo toinen tulosyksikkö maksaisi toiselle siitä, että piirustukset siirtyvät Suomesta Ranskaan. Mutta nyt tuntuu, että kaikki tekniset piirustukset ja kuvat siirtyvät alta aikayksikön ja Suomi vielä maksaa niiden kuskaamisesta Ranskaan, jotta saisi alihankintaprojektin.

Toisaalta eräs tuttuni kävi juuri Singaporessa telakalla remontoitavaan risteilijään tekemässä rosterikaiteita ja -osia. Alkuperäiset kun oli suomalaisfirman tekemiä, ja uudetkin haluttiin samalta toimijalta. Näinkin voi käydä.

Sitten viimeiseksi aletaan miettiä, miten olisi käynyt, jos Suomella olisi oma valuutta, jota olisi kilpailukyvyn nostamiseksi painettu siinä määrin, että Markkamme olisi 10% euroa halvempi? Miljardilaivassa tuo vaikuttaisi aika paljon.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Jericho

Suoraan sanoen, yllätyin, että tilaus lipui Ranskaan.

Ihan hyvä vaan, niin saadaan Suomen tilanne kriisiytymään entistä nopeammin, toivottavasti jo ennen kuin Katainen on vienyt loputkin tuhkat pesästä.   

Emo

Quote from: kekkeruusi on 28.12.2012, 17:53:17
Quote from: Emo on 28.12.2012, 14:34:09
Quote from: Everyman on 28.12.2012, 14:32:45
Quote from: mikkoR on 28.12.2012, 14:26:06
Mielenkiintoista kuitenkin edelliseen viitaten että miten ihmeessä he tarvitsee Suomalaisten apua paatin tekemiseen ja suunnitteluun kun tämän hetken aikataulun mukaan laivan pitäisi valmistua nopeammin Ranskasta kuin mitä se olisi valmistunut Suomesta tilattuna??

Tämä uusi tilaus on niiden kahden Suomessa aiemmin rakennetun sisaralus. Jos jotain kysymyksiä rakentamisen aikana tulee juuri tästä paattityypistä niin suomalaisilta luultavasti löytyy vastaus.

En vastaisi. Ja ranskalaisten aikataulut tiedetään.
Turkulaisilla ei tuota valinnan varaa ole. He kertovat, jos kysytään. Saman firman palveluksessa kun ovat.

Aina on valinnan varaa tuon verran.

Kolmannen tien kulkija

Suomalaiseen kansansieluun ylipäätään aina kuuluu omaan pesään kuseminen ja paskominen. Jos maan asioita todellakin hoitaisi sinivalkoinen innotiivinen tieteellis-tekninen eliitti meillä olisi vanhat teollisuuskombinaatit sauhuamassa tavaraa hihnoiltaan, ei olisi italialaisia sontavetureita varikolla säädettävänä päivästa päivään kun lämpötila menee alle nollan. Asiassa pysyen, suomalaisen telakkateollisuuden pelastus olisi ollut täysin valtio omisteinen Suomen meriteollisuus-kombinaatti. Unelmissa yksi plus yksi olisi ollut kaksi nyt se on pyöreät nolla.

imaginaariluku

Onglema taisi olla lyhykäisyydessään seuraava:
- Tuki, jota tarjottiin 40 M€ saadaan vasta kun on itse investoitu rahaa tähän hankkeeseen, ja tähän ilmeisesti STX:llä ei ollut riittäviä likvidejä varoja tai halua niiden käyttöön. Tyypillisesti valtiolta tulevat yritystuet maksatetaan jälkeenpäin vasta kun ensin on oma raha käytetty. Esim. tekesiltä voi saada 25 % tukea mutta ensin pitää maksaa itse 100 % ja vasta tämän osoitettuaan voi saada tuon 25 % takaisin.
- Laina, jota pyydettiin 50 M€ olisi ollut heti käytettävissä olevaa rahaa projektin aloittamiseen. Tällä summalla olisi laivahanke mahdollisesti tullut kokonaisuudessaan kotimaahan.

Nyt tämä mokattiin ja seuraukset lienevät seuraavat:
- Suunnittelutyö siirretään konsernin sisällä pilkkahinnalla Ranskaan elleivät suunnittelijat älyä hankkia uutta työpaikkaa ajoissa. Muuten työpaikka saa parin vuoden jatkumon ja vasta sitten tulee kenkää kun osaaminen on siirretty ulkomaille.
- Alihankkijat Suomessa saavat ensimmäiseen laivaan osatilauksia, joiden jälkeen sopiva toimittaja on jo löydetty Ranskasta, tämä ei ole ydinfysiikkaa.

Mahdollisuudet:
- Ranskalaiset eivät pääse sopimusaikatauluun mitenkään omilla resursseillaan, suomalaisten alihankkijoiden kannattaa niin härskisti kuin mahdollista ylihinnoitella tuotteensa ja/tai venyttää aikataulu aivan poskettomaksi normaaleilla hinnoilla.
- Suunnittelijat pääsevät muihin metallikonserneihin töihin, hakeutukaa niihin!
- Moottorivalmistus saa muutaman mielenkiintoisen Azipod-tilauksen, ottakaa ne ja pitäkää kiinni immateriaalioikeuksista!
- Ranskalaiset saavat jos suomalainen teollisuus niin haluaa, maksaa suolaisen hinnan tästä projektista. Tappiot lasketaan helposti sadoissa miljoonissa.


Tykkimies Pönni

Ongelma taisi olla se perinteinen. Joku maksoi jollekin jotain ja sen johdosta päädyttiin tähän ratkaisuun. En usko että Vpaavuori, Katainen tai yksikään on saanut killinkiäkään. He ovat saaneet vain toimintaohjeet kuten kaiken muunkin yhteydessä. Sieltä ytimestä.

ikuturso

Quote from: imaginaariluku on 28.12.2012, 19:32:00
Onglema taisi olla lyhykäisyydessään seuraava:
- Tuki, jota tarjottiin 40 M€ saadaan vasta kun on itse investoitu rahaa tähän hankkeeseen, ja tähän ilmeisesti STX:llä ei ollut riittäviä likvidejä varoja tai halua niiden käyttöön. Tyypillisesti valtiolta tulevat yritystuet maksatetaan jälkeenpäin vasta kun ensin on oma raha käytetty. Esim. tekesiltä voi saada 25 % tukea mutta ensin pitää maksaa itse 100 % ja vasta tämän osoitettuaan voi saada tuon 25 % takaisin.
- Laina, jota pyydettiin 50 M€ olisi ollut heti käytettävissä olevaa rahaa projektin aloittamiseen. Tällä summalla olisi laivahanke mahdollisesti tullut kokonaisuudessaan kotimaahan.

Jossain sanottiin, että tuo 50M€ olisi tarvittu Finnveran 600m€ takauksen saamiseksi. Finnverahan ei lähde yksin kantamaan riskiä, vaan vaatii aina muita riskinkantajia mukaan. Nyt olisi valtio-omisteinen Finnvera ilmeisesti kelpuuttanut valtion mukaan riskiä kantamaan. Ilmeisesti tuo 50 millua puuttui vielä paketista, jotta Finnvera olisi voinut näyttää vihreää valoa. Jos tuota ei löytynyt STX:n kassasta eikä STX lähtenyt sitä markkinoilta lainaamaan, niin valtio olisi voinut tilanteen pelastaa.

Voin kyllä olla väärässäkin.

Katainen varmaan nyt Vapaavuoren kanssa huokaa, koska tilaus meni sentään Eurostoliittovaltion toiseen osavaltioon. Siellä poliitikot ovat tehneet kaikkensa, jotta rahoituspaketti onnistuu. Joku pankki on mennyt tuotakin takaamaan, ja kohta suomalaiset veronmaksajat tukevat sitä pankkia maksamalla sen Kreikkalainat pois, jotta se ei kaadu. EU pitää siitä huolen.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

elukka

Quote from: ikuturso on 28.12.2012, 18:59:21
Sitten viimeiseksi aletaan miettiä, miten olisi käynyt, jos Suomella olisi oma valuutta, jota olisi kilpailukyvyn nostamiseksi painettu siinä määrin, että Markkamme olisi 10% euroa halvempi? Miljardilaivassa tuo vaikuttaisi aika paljon.

se ei sovi EU-kiimaisille eikä kaikenlaisille muurari/rappareille...
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

siviilitarkkailija

Hkanime ei ymmärrä EU:sääntöjä. Hän kuvittelee kuten rivillinen kokkareita että säännöt olisivat kaikille samat. Eivät ole. Kilpailutuksessa EU antaa pelkkiä ohjeita mutta Suomessa ne tulkitaan laeiksi. Direktiivi on ohje. Suomen korporaatikommunistisessa virkahallinnossa siitä tulee laki jonka soveltamisessa voidaan käyttää ja käytetään viranomaismielivaltaa.

Kun kepulihuijari Kalli sanoi että laki jonka rikkomisesta ei seuraa rangaistusta, on laki jota ei tarvi noudattaa, niin Ranska tulee selviämään laittomista tai sopimattomista telakkatuistaan ihan yhtä jouhevasti. Eihän eurosopimuksessakaan ollut puhetta yhteisvastuusta. Kokoomuksen ministerin housut kakkaa valuen keksittiin järjilleen peloteltuina maksaa pankkikiristäjien ja etelän huijariyhteiskuntien miljarditakuut. Reumasairaalan ylääpitoon  Suomessa ei riittänyt edes miljoonaa. Koska suomalainen reumalapsi ei ole sellainen joka tarjoaisi korporaatikokoomuksen ministerille uran jälkeistä suojatyöpaikkaa, niin asia oli sitämyöten selvä. Ja kun neuvottelupöydässä gallian kukko sanoo "Kiekuu!" ja taas on vapaavuoren ja kataisen pesukoneessa housupyykkiä.


hkanime ei edes ymmärrä että LAITON tuki ei muuta sopimusta. Se mahdollistaa hävinneelle puolelle perusteen hakea korvauksia. Nämä korvaukset ovat täysin mitättömiä eivätkä edes millään lailla varmoja. Ainoa mikä on varmaa on se että ranskalainen liikepankki joka huijasi ranskan puolesta suomalaisia saa kokoomuksen hölmöilyn takia suojan rikoksilleen. Vaikka se olisi suoraan maksanut laittomat tuet itse ja ajautunut näin ongelmiin.

Ainoa riski on siinä että onko ostaja kykenevä ottamaan aluksen haltuunsa kaupan jälkeen. Royal Caribbean on riittävän varakas. Laiva ei jää STX:n ongelmaksi jos se olisi tehty Suomessa. Tämä olisi se pahin vaihtoehto. Nyt se jää ranskalaisten ongelmaksi.

Turun ei missään nimessä pidä mennä auttamaan ranskalaisia. Tyhmiä ovat jos menevät.
Ainoa järkevä teko olisi opettaa Royal ymmärtämään mitä on kun laittaa ranskalaiset tekemään ison projektin. Tulos on uusi olkiluoto josta rahat välistä kääri korporaatiokommunistinen huijaripoliitikko.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

nimetönkeskustelija

Telakkatoiminta on epäterveellä pohjalla. Näin varmasti on, mutta niin on kaikki muukin bisnes (varsinkin pankkitoiminta). Jenkkien valtio työnsi huipputuet omalle autoteollisuudelle... Jos Jyrki tajuaisi jotain kansainvälisestä bisneksestä, niin olisi toimittu toisin.  Ranskalaiset eivät sekoilleet vaan vetivät kaupat kotiin. Katainen ja muut idiootit lähtivät "tervehdyttämään" telakkabisnestä Suomen valtion ja suomalaisten selkänahalla. Nyt varmaan maailma on taas reilumpi paikka tai sitten ei. Telakkabisnes hiipuu ja osaaminen sen mukana. Kohta ei enää edes voida rakentaa laivoja täällä, vaikka olisi maksavia asiakkaita (kun ei ole osaamista).

Suomalaisten työllisyyttä piti kohentaa työntämällä tukimiljarditakaukset Kreikkaan. Nyt ei yhtäkkiä työllistämispolitiikka kelpaa, vaikka työpaikka olisi tarjolla kymmenille tuhansille SUOMALAISILLE 50 miljoonan lainalla, joka maksetaan valtiolle takaisin toisin kuin kreikkatakuut, jotka uppoavat 100 % varmuudella.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

jumahul

Quote from: siviilitarkkailija on 28.12.2012, 23:07:09
Turun ei missään nimessä pidä mennä auttamaan ranskalaisia. Tyhmiä ovat jos menevät.

Paitsi että STX omistaa kaikki Turussa olevan tietotaidon ja suunnitelmat.

CaptainNuiva

#177
Quote from: siviilitarkkailija on 28.12.2012, 23:07:09

Ainoa riski on siinä että onko ostaja kykenevä ottamaan aluksen haltuunsa kaupan jälkeen. Royal Caribbean on riittävän varakas. Laiva ei jää STX:n ongelmaksi jos se olisi tehty Suomessa. Tämä olisi se pahin vaihtoehto. Nyt se jää ranskalaisten ongelmaksi.

Turun ei missään nimessä pidä mennä auttamaan ranskalaisia. Tyhmiä ovat jos menevät.
Ainoa järkevä teko olisi opettaa Royal ymmärtämään mitä on kun laittaa ranskalaiset tekemään ison projektin. Tulos on uusi olkiluoto josta rahat välistä kääri korporaatiokommunistinen huijaripoliitikko.

Ei ole ainoa riski, ei olisi ensimmäinen kerta kun laiva jää telakalta kesken sen konkan takia, näitä on nähty maailman sivu.
Myös tilaajan konkkia on nähty kesken rakentamisen ja Royal tuskin on siinä poikkeus etteikö voisi mennä konkkaan sekin....Vertailuksi voitaneen heittää täällä esitetyt epäilyt Nokian konkasta ja puhelinbisnes sentään on varmempaa kuin risteilybisnes.

Se mitä nyt on haluttu, on nähdäkseni riskien siirtämistä täysin suomalaisille mutta ei luonnollisesti voittojen, niitä tarvitaan Korean emoyhtiössä.
Tästäkin oli muistaakseni täällä juttua, kyse oli silloin vain pankkituista ja aiheellisestikkin ihmeteltiin että miten voitot valuvat eri paikkoihin kuin tappiot ja riskit, eli veronmaksajille.

Joku saattaisi sanoa että jos tilaaja tekisi konkan niin alus myytäisiin sitten toisille ostajille ja valtio saisi rahansa kaupasta...Tämän kokoluokan aluksille ostajia ei kuitenkaan parveile ovien takana vaan niitä lienee tällä pallukalla parisen kappaletta ja ne taatusti ilmottaisivat olevansa kiinnostuneita ostamaan mutta vain puoleen hintaan.
Näin se menee, on aina mennyt ja tulee menemään.

Muutama esimerkkikeissi:
Taannoin Espanjanlainen telakka meni konkaan ja plakkarissaan oli tilaus Ruotsista useamman ro-pax aluksen rakentamiseen.
Alusten valmistuminen venyi ja sakot juoksivat, lopuksi kävi niin että ruotsalainen varustamo alkoi perumaan tilausta markkinatilanteen muuttumiseen vedoten,joutui myös myymään joitain laivojaan varmistaakseen toimintansa jatkumisen.
Lopputulemana oli Espanjan veronmaksajien rajusti tukema telakka konkassa ja tilaajakin heikossa hapessa...Laivat lopulta päätyivät Finnlinesin omistukseen, hintaa en tiedä mutta erittäin edukkaiksi kerrottiin niiden tulleen.
Espanjasta tällä keinoin lähti yksi iso telakka eli työpaikat ja kaupanpäälle vallan perkeleesti veronmaksajien rahoja.

Joku aika sitten Viking line sai välimiesoikeuden päätöksellä toiselta espanjalaiselta telakalta 44 miljoonaa korkoineen.
Tilaus oli venynyt venymistään ja lopuksi peruttu, telakka oli kuitenkin saanut tukiaisia tähän projektiin mutta joutui nyt käyttämään niitä ennakkomaksujen/korkojen/korvausten maksamiseen.
Lopputulos: Telakka nurin, työpaikat menivät ja taas kaupan päälle veronmaksajien rahaa muihin taskuihin.

Takavuosina maltalainen telakka ryhtyi rakentamaan tilajalle edukkasta laivasarjaa Maltan valtion tukemana, tämä tapahtui muistaakseni tuossa jossain 80-luvun lopulla.
Taas kerran kävi niin että aikataulu venähti,jopa siihen malliin että tilaaja menetti rahtisopimuksensa, perui tilauksen ja meni nurin.
Nurin meni myös telakka jossa puolivalmiit laivat seisoivat lopulta vuosia ennenkuin ne saatiin erillaisin tukijärjestelyin varusteltua ja myytyä..Vanhentuneina ja surkeaan hintaan.
Maltan veronmaksajat varmaan kiittelevät vieläkin tapahtunutta, meni työpaikat ja meni rahat.

Jonkinlainen ennätys lienee nyt syksyltä, ESL-Shipping vastaan otti vihdoinkin tilaamansa uuden bulk-aluksen Intiasta (Se helpoin/nopeiten ja halvimmalla tehtävä laiva).
Alus myöhästyi käsittämättömät yli 3 vuotta ja oli niin huonosti tehty että joutui saman tien täällä korjaustelakalle.
Edessä lienee telakan konkka, kenenkään persus ei kestä yli 3 vuoden myöhästymissakkoja....Tästä tosin taisi tulla varustamolle melkeinpä ilmainen laiva joten varustamo kiittänee Intian veronmaksajia.
Keissi meni uskoakseni niin sanotusti putkeen, ei tietenkään rakentajan/tukijoiden osalta, mutta muutoin.

Nyt tämän myötä tullaan mielenkiintoiseen juttuun josta jo aiemminkin kirjoitin.
Mikäli Royal on tarkistellut ennusteitaan uusiksi bisneksen osalta ja todennut että uudelle laivalle ei ole mitään palavaa kiirettä niin silloin se voidaan tilata Ranskasta.
Tilausehdot määritellään raskaiksi koska tiedetään poliittisen paineen auttavan tässä...Ja niinpä laivalle sovitaan valmistumisajankohdaksi vaikkapa kevät 2016 mutta itse asiassa se valmistaudutaan siihen että se otetaan mahdollisesti liikenteeseen vasta 2017 tai jopa 2018, eli laivasta tehdään super-edullinen koska ristelymarkkinat eivät ole parhaimillaan ja näin kompensoidaan varsin mukavasti menetettyjä lipputuloja.
Jos joku jossain on näin suunnitellut niin ranskalaiset veromaksajat tulevat muistamaan Holladen iät ja ajat ja eivät niin lämmöllä. Lisäbonuksena telakka nurin ja työpaikat katoavat.
Saattaa hyvin olla että semmoista rahaa ei Suomesta olisi pystytty tarjomaankaan että tilaus olisi Suomeen saatu, 50 miljoonan laina vs. 44 miljoonan ilmainen tuki kertoo karua kieltään...50 miljoonan aina jos olisi myönetty niin hetken päästä olisi ilmoittu että uusien laskelmien mukaan tarvitaankin 100 miljoonaan lisää ja pääomaksi tällä kertaa, muutoin tilaus on taas menossa Ranskaan.

Royal on pitkään tilaillut laivoja Suomesta vaikka halvemmalla olisi toisaalta saanut ja aina saanut jämptisti tilaamansa tuotteen, nyt jos ei ole kiirus niin tienaavat sakkorahoilla ja sitten kun ristelybisnes kiihtyy niin seuraava tilataan täältä...Ja jo siitä syystä että ranskalainen rakentaja on telakoiden taivaassa.

Tässä kohden kannattaa muistaa jo nyt esitetyt arvelut siitä että ranskikset eivät urakasta ehken selviä,apuja tarvitaan ja monia tilaus arveluttaa,suorastaan peloittaa.
Tämä kielii ns.pakkoraoista,hädästä ja olemattomista laskelmista.

Huomiotakoon sekin noin yleisellä tasolla että niin hienoa kuin se onkin rakentaa maailma suurinta niin kannattaisi pitää mielessä vanha sananlasku, ei kaikkia munia samaan koriin.
Ranskisten tilaus tuo epäilemättä työtä myös Suomeen, tällä kertaa suurimmat häviäjät lienevät Turussa touhuavat lukuisat  virolaiset/venäläiset/puolalaiset hitsarit eli ns.bulkkityötä tekevät...Erikoisemat taidot saanevat osansa Ranskasta koska muutoin eivät tilauksesta edes jotenkin selviä.

Maailmalla liikkuu tulevaisuudessa muitakin tilauksia ja telakka ei yhdellä isollakaan laivalla pelastu.
Turkuun on menossa TUIn kaksi risteilijää jotka teettävät töitä, Vikingillä on optio jonka kanssa olisi käynyt niin että se olisi epäilemättä rauenut Royalin tilauksen myötä ja jos ei olisi niin silloin Royalin tilaus oli myöhästynyt ja sakot alkaneet juosta eli lisää rahaa veronmaksajilta olisi tarvittu niiden myötä, STX:n kuralla olevan talouden vuoksi.

Oma käsitykseni on että Royal haluaa laivansa nyt edukkaasti koska ei ole kiirus, Ranskan sosialistihallitus haluaa esittää tuovansa töitä (Veronmaksajien piikkiin tietenkin) ja STX pyörii siellä seassa, yrittäen pelastaa mitä pelastetavissa ja rahastettavissa on ettei konkka tulisi ainekaan kovin äkkiä, ei ennen kuin kaikki mahdollinen raha (Mielellään muiden maksama) on siirretty Koreaan turvaan....Se mitä Suomi tekee tai jättää tekemättä niin sillä ei ole kokonaiskuviolle muuta merkitystä kuin olla mukana pienenä katalyyttina.














"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

siviilitarkkailija

http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Silja_Europa

QuoteTilausehdot määritellään raskaiksi koska tiedetään poliittisen paineen auttavan tässä...Ja niinpä laivalle sovitaan valmistumisajankohdaksi vaikkapa kevät 2016 mutta itse asiassa se valmistaudutaan siihen että se otetaan mahdollisesti liikenteeseen vasta 2017 tai jopa 2018, eli laivasta tehdään super-edullinen koska ristelymarkkinat eivät ole parhaimillaan ja näin kompensoidaan varsin mukavasti menetettyjä lipputuloja.

Hieman liian höveliä ja suurisuuntaista modernia laivanvarustamotoimintaa silmälläpitäen. Noin isoilla marginaaleilla ei isoa laivaa voi tilata eikä operoida. Tuo ei käy. Valitettavasti markkinointimielessä täysin mahdotonta että varustamo ilmoittaisi asiakkailleen että ehkä ensi, tai sitä seuraavana vuonna liikennöintikelpoinen. Sori, no can do.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

CaptainNuiva

Quote from: siviilitarkkailija on 29.12.2012, 02:57:19
http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Silja_Europa

QuoteTilausehdot määritellään raskaiksi koska tiedetään poliittisen paineen auttavan tässä...Ja niinpä laivalle sovitaan valmistumisajankohdaksi vaikkapa kevät 2016 mutta itse asiassa se valmistaudutaan siihen että se otetaan mahdollisesti liikenteeseen vasta 2017 tai jopa 2018, eli laivasta tehdään super-edullinen koska ristelymarkkinat eivät ole parhaimillaan ja näin kompensoidaan varsin mukavasti menetettyjä lipputuloja.

Hieman liian höveliä ja suurisuuntaista modernia laivanvarustamotoimintaa silmälläpitäen. Noin isoilla marginaaleilla ei isoa laivaa voi tilata eikä operoida. Tuo ei käy. Valitettavasti markkinointimielessä täysin mahdotonta että varustamo ilmoittaisi asiakkailleen että ehkä ensi, tai sitä seuraavana vuonna liikennöintikelpoinen. Sori, no can do.

Oletko jo paljonkin nähnyt tämän rakennettavan laivan osalta risteilymainoksia ja markkinointia?
Minä en.

Markkinointi aloitetaan noin vuotta aiemmin ja ymmärtääkseni ei ole lakia joka pakoittaisi aloittamaan tilauksen yhteydessä, täydellistä hulluuttahan se olisikin.

Siinä vaiheessa kun laiva on saavuttanut tietyn kuosinsa, alkaa markkinointi ja sitä päivämäärää ei sitä aiemmin lukkoon lyödä.

Sinänsä Silja Europan keissi oli yksi hyvä esimerkki siitä miten yllätten tilaajankin olosuhteet ja talous saattavat muuttua.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."