News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

STX laina

Started by Sour-One, 17.12.2012, 21:43:54

Previous topic - Next topic

EL SID

#120
Quote from: Everyman on 28.12.2012, 12:56:52
Quote from: Jani Rantala on 28.12.2012, 12:33:03
Loistoristeilijöiden tekeminen tuo teknistä osaamista, joka hyödyttää myös muuta teollisuutta,.

Kyllä ne suomalaiset alihankkijat voivat ihan yhtä hyvin myydä duuniaan Ranskaan kuin Turkuun. Siis ainakin ne, joilla on sellaista korkeaa teknologiaa ja osaamista jolla on jotain arvoa. Jotain laivanrunkoja nyt osataan koota siellä itsekin, siihen ei suomalaisilta tartte kysellä mitään "innovaatioita".

nimimerkillä "kokemusta omaava", voin kertoa että ranskikset osaavat kotiinpäinvetämisen taidon. Jos Ranska tarjoaa jotain, sopimuksen ehdoissa lukee selvästi, että alihankkijoilta ostettavien innovaatioiden tulee työllistää Ranskalaisia. Valmistusmaasta ei puhuta, mutta....
Ranskassa EU-pykälät vapaasta kilpailusta ovat olemassa, jotta niitä voitaisiin kiertää. Varmaan tämäkin tuki menee EUn salliman "työllistämisen" piikiin.
Suomessa ollaan "liian" eurooppalaisia ja sinisilmäisiä.

Mutta lienee jo selvää, että ilman hallituksen päätöstämntilaus olisi tullut suomeen. En usko että STX johtaja alkaa katkeruuttaan puhua medialle "muunneltua totuutta" näin pienessä maassa kuin suomi. Vale tulee täällä joka tapauksessa vastaan.

EL SID

#121
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 13:02:56


Valitettavasti minulla ei ole kristallipalloa käytössä, josta voisin katsoa rakennettavan laivan kotimaisuusateen. Valitettavasti vain on näin, että töistä iso osa on muilla kuin suomalaisilla esimerkiksi Olkiluodossa.

Ylipäätään en ymmärrä tätä meuhkaamista asiasta. Etenkään Soinilta, joka on vastustanut viimeiseen asti yritystukia. Tästä esimerkkinä Persujen oma varjobudjetti. Ja toisekseen tosta 50 miljoonan lainasta (600 miljoonan takauksen +28 miljoonan suoran tuen päälle) huolimatta, tilaus olisi mennyt Ranskaan. Halusimme sitä tai emme. Ja sitten Soini kehtaa vielä tehdä välikysymyksen aiheesta.


sinulle on jo vastattu näihin argumentteihin. Kuuluuko toisto ja jo kaadettujen argumenttien tuonti yhä uudelleen esiin asialliseen keskusteluun?

Emo

Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:56:05

Lapsenusko on ihana asia. Lapsilla. Iso osa työstä olisi valunut puolalaisille ja virolaisille.

Mitäpä tässä sitten muuta kuin avaamaan uudenvuodenkuohari vähän etuajassa ja kilistelemään tälle vastuunkannon kukkaselle. Nythän kävi niin onnellisesti että KAIKKI valui ulkomaalaisille  :) eikä tarvitse ahdistuneena räknäillä mitään prosenttiosuuksia että paljonko menetettiin.
Ja se lisäbonus vielä löydettävissä tästä keissistä, että tässä ei ole lapsenuskolle enää sijaa edes sivulauseessa vaan tämä juttu on faktaa. Ehkäpä peräti tiedettä.

mikkoR

Quote from: EL SID on 28.12.2012, 12:36:01
Quote from: Jani Rantala on 28.12.2012, 12:25:17
Tässäkin jauhetaan pelkästä laivanrakennuksesta, mutta unohdetaan se että vaikka telakat eivät tuota kauheasti niin ne tuovat teknistä osaamista. Vai olisikohan ilman meidän vahvaa laivanrakennusperinnettä esimerkiksi wärtsilän diesel moottoreita olemassa. tai tätä http://fi.wikipedia.org/wiki/Deltamarin.
Todennäköisesti muitakin innovaatioita löytyy, jotka ovat peräisin laivanrakennusteollisuudesta.


tämä on osa sitä mitä innovaatioita telakketeollisuus tuo/toi:

http://www.marinahousing.fi/fi/teknologia/

veikkaan, että ilman telakkateollisuutta, meiltä puuttuisi ainakin hitsaukoneita valmistava teollisuus

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kemppi

kuten myös tämä ABBn paljon porukkaa työllistävä innovaatio:

http://www.abb.fi/cawp/fiabb255/7a1da3db127bd7b0c2256fdd003f831c.aspx

joka on ollut ovenavaajana Suomen ja Vaasan ABBn muille telakkateollisuuteen toimittamille koneille ja laitteille, kuten taajuusmuuntajille.

Puhut täyttä asiaa, moni asia johtaa toiseen ja kerrannaisvaikutukset on usein suuremmat kuin sen ensimmäinen alkuunpaneva voima.
Toisaalta en voi olla vetämättä natsikorttia esiin, ilman aatun ja kumppaneiden Venäjän valloitusta Suomelle ei olisi tullut sotakorvauksia jonka vuoksi se joutui kehittämään laadukasta ja tehokasta laivanrakennusteollisuutta.

Lisäksi rikkana rokassa, vahingonilo on aidoin ilo ja jos STX meneekin konkkaan niin ostaako tilaaja aluksen samoin ehdoin konkkapesältä?
Jos ostaa niin minusta lainan antamisessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa, toisaalta jos STX menee nurin ja paattia tehdään Ranskassa niin todennäköisesti paatti tulee myöhästymään melkoisesti koska paikallinen AY liike käyttää tilaisuuden hyväkseen ajattelematta seurauksia ja istuu laivan toimituksen pitkäksi koska pitäähän uudelta omistajalta saada paremmat ehdot.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Emo

Quote from: Salvation on 28.12.2012, 13:02:56

Valitettavasti minulla ei ole kristallipalloa käytössä, josta voisin katsoa rakennettavan laivan kotimaisuusateen. Valitettavasti vain on näin, että töistä iso osa on muilla kuin suomalaisilla esimerkiksi Olkiluodossa.

Ylipäätään en ymmärrä tätä meuhkaamista asiasta. Etenkään Soinilta, joka on vastustanut viimeiseen asti yritystukia. Tästä esimerkkinä Persujen oma varjobudjetti. Ja toisekseen tosta 50 miljoonan lainasta (600 miljoonan takauksen +28 miljoonan suoran tuen päälle) huolimatta, tilaus olisi mennyt Ranskaan. Halusimme sitä tai emme. Ja sitten Soini kehtaa vielä tehdä välikysymyksen aiheesta.

Kyllä sinulla kristallipallo on pakko olla käytössäsi, senverran paljon ennustelet. Tiedäthän tuonkin että tilaus olisi mennyt Ranskaan... ja paljon muuta.

Toivotaan että suomalainen äänestävä vaalikarja on niin syvästi älyvapaata, että tälläiset selitykset ja puolustelut joita sinäkin hallituksen vastuunkantopolitiikalle tarjoat menevät vuodesta toiseen läpi. Tuossa Kataisen ja Urpilaisen ja Arhinmäen toivo lepääkin; äänestäjien loputtomassa typeryydessä.

EL SID

#125
Quote from: mikkoR on 28.12.2012, 13:07:42
........ toisaalta jos STX menee nurin ja paattia tehdään Ranskassa niin todennäköisesti paatti tulee myöhästymään melkoisesti koska paikallinen AY liike käyttää tilaisuuden hyväkseen ajattelematta seurauksia ja istuu laivan toimituksen pitkäksi koska pitäähän uudelta omistajalta saada paremmat ehdot.

Ranskassa, jossa ammattiliitot ovat jakautuneita ja kilpailevat keskenään työläisten suosiosta, noin taatusti käykin. Voi olla, että jenkit, tai kuka sitten laivan rungon haluaakin, ovat pian helisemässä ranskalaisten kanssa.

Emo

Quote from: Salvation on 28.12.2012, 12:05:58
Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:58:08

1. suurimman osan. perustelut ylempänä.
2. Se ei olisi ollut enää meidän päänsärky. Eikö tilanne olisi ollut kaikkien kannalta parempi, kuin me olisimme voineet suoraan syyttää ranskan valtiota tukiaisista? Nyt on jää epäselväksi se, kuinka pahoin KOKoomuksen jakkupukukalkkunat mokasivat.

Vai olisiko kuitenkin narinasi syynä viha hallitusta kohtaan ja näkemyksesi ei ole kovin objektiivinen? Tiedän, ettet voi asiaa myöntää, mutta...

Muiden puolesta en vastaa, mutta sen voin tunnustaa että MINÄ TODELLA VIHAAN TÄTÄ NYKYISTÄ HALLITUSTA!

JNappula

#127
"Hatunnosto Hallitukselle":
http://uutisblogi.blogit.kauppalehti.fi/blog/29128

"Meillä ei ole varaa tällaiseen vedätykseen":
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288527473701.html

Olen ihan samaa mieltä, persut nyt vaan ovat onnessaan meuhkaamassa kun saavat edes jotain mielestään negatiivista sälytettyä hallituksen harteille. Pelkkää poliittista tyhjänjauhantaa siis...
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Totuus EPT

Quote from: EL SID on 28.12.2012, 13:11:48
Quote from: mikkoR on 28.12.2012, 13:07:42
........ toisaalta jos STX menee nurin ja paattia tehdään Ranskassa niin todennäköisesti paatti tulee myöhästymään melkoisesti koska paikallinen AY liike käyttää tilaisuuden hyväkseen ajattelematta seurauksia ja istuu laivan toimituksen pitkäksi koska pitäähän uudelta omistajalta saada paremmat ehdot.

Ranskassa, jossa ammattiliitot ovat jakautuneita ja kilpailevat keskenään työläisten suosiosta, noin taatusti käykin. Voi olla, että jenkit, tai kuka sitten laivan rungon haluaakin, ovat pian helisemässä ranskalaisten kanssa.
... Ninkuin Olkiluoto 3 työmaan pitkäaikaisprojekti TVO:lta rapeitten Ranskan Arevalaisten(+Siemens) kanssa. Muutama hassu miljardi sinne tänne.
Missä ******i siellä ongelma.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Everyman on 28.12.2012, 12:56:52
Quote from: Jani Rantala on 28.12.2012, 12:33:03
Loistoristeilijöiden tekeminen tuo teknistä osaamista, joka hyödyttää myös muuta teollisuutta,.

Kyllä ne suomalaiset alihankkijat voivat ihan yhtä hyvin myydä duuniaan Ranskaan kuin Turkuun. Siis ainakin ne, joilla on sellaista korkeaa teknologiaa ja osaamista jolla on jotain arvoa. Jotain laivanrunkoja nyt osataan koota siellä itsekin, siihen ei suomalaisilta tartte kysellä mitään "innovaatioita".

No niin voivat, ja jokunen isompi myös myy, mutta uskotko tosiaan että Ranskassa ei otettaisi ensisijaisesti kotimaisia alihankkijoita mukaan.

JNappula

Quote from: Jani Rantala on 28.12.2012, 13:24:16
No niin voivat, ja jokunen isompi myös myy, mutta uskotko tosiaan että Ranskassa ei otettaisi ensisijaisesti kotimaisia alihankkijoita mukaan.

Ranskalaiset tekevät laivan, mutta asiakas toki päättää mitä sinne tulee sisälle.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

EL SID

#131
Quote from: JNappula on 28.12.2012, 13:20:29
"Hatunnosto Hallitukselle":
http://uutisblogi.blogit.kauppalehti.fi/blog/29128

"Meillä ei ole varaa tällaiseen vedätykseen":
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288527473701.html

Olen ihan samaa mieltä, persut nyt vaan ovat onnessaan meuhkaamassa kun saavat edes jotain mielestään negatiivista sälytettyä hallituksen harteille. Pelkkää poliittista tyhjänjauhantaa siis...

tyypillistä nykyaikaa: suurpääoma vastaan tavallisen ihmisen elämä ja elintaso. Kuten kauppalehteen kirjoitetuista vastauksista voi lukea:

"Suurpääoman politrukit hyökkäävät näemmä oikein tosissaan suomalaisten kimppuun."

KOKoomushan ei ole pienyrittäjä tai edes yrittäjä-puolue, vaan suurpääoman edunvalvoja. Demarit ovat hypänneet heidän kelkkaansa.
Persut ovat tavallisten ihmisten puolue. Siksi on hyvä, että se on juuri Soini, joka on ensimmäisenä äänessä ja meuhkaamassa asiasta.
Jakkupukukalkkuna näkee vaikka nälkää että voisi äänestää KOKoomusta. Demareitteen äänet liikkuvat. Näin viedään SDPn kannatusta Persujen suuntaan. Siihen ei riitä vastalääkkeeksi edes  demariälykköjen  "perzut ovat razizteja" kuorolaulu

EL SID

Quote from: JNappula on 28.12.2012, 13:26:05
Quote from: Jani Rantala on 28.12.2012, 13:24:16
No niin voivat, ja jokunen isompi myös myy, mutta uskotko tosiaan että Ranskassa ei otettaisi ensisijaisesti kotimaisia alihankkijoita mukaan.

Ranskalaiset tekevät laivan, mutta asiakas toki päättää mitä sinne tulee sisälle.


vanhan toistoa. Liimaus on keksitty: nimimerkillä "kokemusta omaava", voin kertoa että ranskikset osaavat kotiinpäinvetämisen taidon. Jos Ranska tarjoaa jotain, sopimuksen ehdoissa lukee selvästi, että alihankkijoilta ostettavien innovaatioiden tulee työllistää Ranskalaisia. Valmistusmaasta ei puhuta, mutta....
Ranskassa EU-pykälät vapaasta kilpailusta ovat olemassa, jotta niitä voitaisiin kiertää. Varmaan tämäkin tuki menee EUn salliman "työllistämisen" piikiin.
Suomessa ollaan "liian" eurooppalaisia ja sinisilmäisiä.

JNappula

Tappiollista bisnestä on ihan turha tukea. Alihankkijoilla on ihan samanlaiset mahdollisuudet toimittaa tavaraa ulkomailla kasattaviin laivoihin kuin tähänkin asti, se vaan vaatii osaamista ja hyvää hintaa.

Tappiollisen bisneksen tukemiseen käytetyt (kymmenet, sadat) miljoonat ovat pois tuottavasta käytöstä, nuo rahat voitaisiin käyttää tuottavainkin bisneksen kehittelyyn. No mitenkö? Niinkin yksinkertaisesti kun olemalla verottamatta niin paljon tuottavilta firmoilta ja antaa sen rahan pysyä tuottavissa käsissä! Eikä siis tuhlata sitä sosialistisesti tappiolliseen bisnekseen a la Valco etc.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Arvoton

#134
Tuottavan bisneksen kehittely ei ole verotettavaa menoa. Kehittelykustannukset vähentävät veroja.

Lisäys: Varausjärjestelyillä voidaan katetta/voittoa jättää huomattavasti tämänhetkisen verotuksen ulkopuolelle tulevaisuuden kehityskustannusten kattamiseen ja/tai tappion vähentämiseen.

Totuus EPT

Quote from: JNappula on 28.12.2012, 13:20:29
"Hatunnosto Hallitukselle":
http://uutisblogi.blogit.kauppalehti.fi/blog/29128

"Meillä ei ole varaa tällaiseen vedätykseen":
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288527473701.html

Olen ihan samaa mieltä, persut nyt vaan ovat onnessaan meuhkaamassa kun saavat edes jotain mielestään negatiivista sälytettyä hallituksen harteille. Pelkkää poliittista tyhjänjauhantaa siis...

Aika paljon negatiivista palautetta hallituksella on takanaan. Ei tämä kuule tähän vielä lopu.


"Hatunnosto Hallitukselle":
QuoteNyt ministereitä syytetään 12 000-20 000 työpaikan menettämisestä. Se on höpö höpö -puhetta. STX:n Turun telakalla on kaksi saksalaisristeilijän tilausta sisällä ja töitä ainakin pariksi vuodeksi
.
Aika lyhyt aika on tuo kaksi vuotta, kun se voisi olla enemmänkin. Onhan se omasta norsunluuntornista katsottuna helppo sanoa.

Luottamusmies sanoo;

Iltapulu;
QuoteSTX Finlandin Turun telakan varapääluottamusmies Juha Jormanainen on samoissa tunnelmissa. Mieliala työpaikalla on ollut aamulla apea.

- Ihmiset ovat kettuuntuneita ja pahalla päällä. Ei täältä ymmärrystä heru hallitukselle. Ymmärsimme toki odottaa tätä lopputulemaa, mutta kyllä silti otti päähän ihan perhanasti, kun aamulla heräsin ja luin uutisen, Jormanainen kuvailee.

"Hatunnosto Hallitukselle":
QuoteSuomalaiset voisivat pikkuhiljaa laittaa laput omien telakoittensa luukulle tai toivoa eloisaa telakkateollisuutta itänaapuriin. Sinne voitaisiin sitten toimittaa korkeaa teknologiaa laivarunkojen koristukseksi.
Vitsikästä. Todellakin ajatella muutaman hassun tänne jääneen firman puolesta, kun jo itänaapuria kutsutaan apuun.
Missä ******i siellä ongelma.

Arvoton

Quote from: EL SID on 28.12.2012, 13:11:48
Voi olla, että jenkit, tai kuka sitten laivan rungon haluaakin, ovat pian helisemässä ranskalaisten kanssa.

Saattavat monet tietääkin, mutta sanottakoon, että Royal Caribbean Cruises Ltd. on norskien ja jenkkien yhteisyritys. Myytävänä myös Oslon pörssissä.

JNappula

Quote from: Arvoton on 28.12.2012, 13:49:02
Tuottavan bisneksen kehittely ei ole verotettavaa menoa. Kehittelykustannukset vähentävät veroja.

Yhden firman osalta tuotekehityksen osalta toki. Mutta tuottavan busineksen kehittely ei ole sama asia kun tuotekehitys.

Mutta entä tilanne jossa tuottavaan busineksiin sijoittavat henkilöt saavat verotuksen takia vähemmän tuottoa sijoituiksilleen? Näin ollen he eivät voi sijoittaa rahaansa yhtä paljoa uusiin busineksiin, startuppeihin jne. Vuosien kuluessa tilanne kertautuu aiheuttaen alhaisempaa talouskasvua kuin tilanne jossa rahaa ei oltaisi otettu tuottavista käsistä ja annettu tuottamattomiin käsiin (valtion tuhlattavaksi ja tulonsiirtoina jaettavaksi).
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

JNappula

Quote from: Totuus EPT on 28.12.2012, 13:51:53
"Hatunnosto Hallitukselle":
QuoteSuomalaiset voisivat pikkuhiljaa laittaa laput omien telakoittensa luukulle tai toivoa eloisaa telakkateollisuutta itänaapuriin. Sinne voitaisiin sitten toimittaa korkeaa teknologiaa laivarunkojen koristukseksi.
Vitsikästä. Todellakin ajatella muutaman hassun tänne jääneen firman puolesta, kun jo itänaapuria kutsutaan apuun.

Sulla vaan ei taida ymmärrys riittää tajuamaan (eikä varmaan pääluottamusmies Jormanaisellakaan, tai ainakin hänellä on oma lehmä ojassa) mitä tuossa sanotaan. Laivan hitsaaminen kasaan teräksestä on tappiollista toimintaa, mutta kaikki hi-tech osaaminen mikä tulee sen sisälle voi olla hyvää bisnestä. Koneistot, elektroniset järjestelmät, hissit, keittiöt etc. Parempi kun joku muu tekee laivan johon suomalaiset myyvät sitten korkeamman osaamisen järjestelmiään.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Everyman

Ranskan telakan johtaja ainakin puhuu suomalaisista kauniisti...

QuoteCastaing haluaa rakentaa Oasis-luokan risteilijän yhteistyössä Turun telakan ja sen alihankkijoiden kanssa.

–?Tammikuun alkupuolella meiltä lähtee asiantuntijoiden ryhmä neuvottelemaan Turun telakan ja sen alihankkijoiden kanssa siitä, mitä Suomessa voitaisiin tehdä. Joka tapauksessa on selvää, että aluksessa tulee olemaan iso osa suomalaista suunnittelua ja työtä.

–?Ainakin nyt näyttää siltä, että suomalaisia tarvittaisiin suunnittelussa ja laitteissa, mahdollisesti myös sisustuksessa, Castaing sanoo.

TS

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: JNappula on 28.12.2012, 13:45:42
Tappiollista bisnestä on ihan turha tukea. Alihankkijoilla on ihan samanlaiset mahdollisuudet toimittaa tavaraa ulkomailla kasattaviin laivoihin kuin tähänkin asti, se vaan vaatii osaamista ja hyvää hintaa.

Tappiollisen bisneksen tukemiseen käytetyt (kymmenet, sadat) miljoonat ovat pois tuottavasta käytöstä, nuo rahat voitaisiin käyttää tuottavainkin bisneksen kehittelyyn. No mitenkö? Niinkin yksinkertaisesti kun olemalla verottamatta niin paljon tuottavilta firmoilta ja antaa sen rahan pysyä tuottavissa käsissä! Eikä siis tuhlata sitä sosialistisesti tappiolliseen bisnekseen a la Valco etc.

Ja pöh

Laivojenrakennus on ollut kaikkea muuta kuin tappiollista. Ja Suomalaisilla ei todellakaan ole samoja mahdollisuuksia toimittaa alihankintaa Ranskaan, kuin Suomeen. Jos laivanrakennusbisnes kerran ryssitään niin sen saaminen uudestaan käyntiin on liki mahdotonta.

Emo

http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2012/12/28/ministeri-risteilijatilauksesta-ranska-teki-kaikkensa/201244481/12

Ministeri risteilijätilauksesta: Ranska teki kaikkensa

QuoteRanskan liikenneministeri Frédérick Cuvillier kertoi maan tv-kanavalle hallituksen ottaneen kaikki keinot käyttöön risteilijätilauksen saamiseksi Saint Nazairen telakalle. Valtiovarainministeri Pierre Moscovici lupasi joulukuussa pelastavansa ahdingossa olleen telakan.

Suomikin teki kaikkensa, että Ranska saisi tilauksensa.

mikkoR

Quote from: Everyman on 28.12.2012, 14:06:24
Ranskan telakan johtaja ainakin puhuu suomalaisista kauniisti...

QuoteCastaing haluaa rakentaa Oasis-luokan risteilijän yhteistyössä Turun telakan ja sen alihankkijoiden kanssa.

–?Tammikuun alkupuolella meiltä lähtee asiantuntijoiden ryhmä neuvottelemaan Turun telakan ja sen alihankkijoiden kanssa siitä, mitä Suomessa voitaisiin tehdä. Joka tapauksessa on selvää, että aluksessa tulee olemaan iso osa suomalaista suunnittelua ja työtä.

–?Ainakin nyt näyttää siltä, että suomalaisia tarvittaisiin suunnittelussa ja laitteissa, mahdollisesti myös sisustuksessa, Castaing sanoo.

TS

Toisaalta luin että kyllä heilläkin on ihan kovaa kokemusta risteilijöiden tekemisestä ja jopa ihan aikataulussa vaikka asiaa hieman aiemmin epäilin.
Mielenkiintoista kuitenkin edelliseen viitaten että miten ihmeessä he tarvitsee Suomalaisten apua paatin tekemiseen ja suunnitteluun kun tämän hetken aikataulun mukaan laivan pitäisi valmistua nopeammin Ranskasta kuin mitä se olisi valmistunut Suomesta tilattuna??

Jotkin asiat ei yhtälössä napsahtele kohdalleen, aika näyttää.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Totuus EPT

Quote from: JNappula on 28.12.2012, 14:04:40
Quote from: Totuus EPT on 28.12.2012, 13:51:53
"Hatunnosto Hallitukselle":
QuoteSuomalaiset voisivat pikkuhiljaa laittaa laput omien telakoittensa luukulle tai toivoa eloisaa telakkateollisuutta itänaapuriin. Sinne voitaisiin sitten toimittaa korkeaa teknologiaa laivarunkojen koristukseksi.
Vitsikästä. Todellakin ajatella muutaman hassun tänne jääneen firman puolesta, kun jo itänaapuria kutsutaan apuun.

Sulla vaan ei taida ymmärrys riittää tajuamaan (eikä varmaan pääluottamusmies Jormanaisellakaan, tai ainakin hänellä on oma lehmä ojassa) mitä tuossa sanotaan. Laivan hitsaaminen kasaan teräksestä on tappiollista toimintaa, mutta kaikki hi-tech osaaminen mikä tulee sen sisälle voi olla hyvää bisnestä. Koneistot, elektroniset järjestelmät, hissit, keittiöt etc. Parempi kun joku muu tekee laivan johon suomalaiset myyvät sitten korkeamman osaamisen järjestelmiään.
Ei taida teitillä olla ymmärrystä muutamasta lisätyöttömästä, kun harvat suomifirmat saavat tulevaisuudessa voittoa (oletettua) jonkun aikaa. Pistää vain epäilyttämään miten ja koska itänaapurissa ne eloisat hommat "toivottavasti" tehdään.
Missä ******i siellä ongelma.

Everyman

Quote from: mikkoR on 28.12.2012, 14:26:06
Mielenkiintoista kuitenkin edelliseen viitaten että miten ihmeessä he tarvitsee Suomalaisten apua paatin tekemiseen ja suunnitteluun kun tämän hetken aikataulun mukaan laivan pitäisi valmistua nopeammin Ranskasta kuin mitä se olisi valmistunut Suomesta tilattuna??

Tämä uusi tilaus on niiden kahden Suomessa aiemmin rakennetun sisaralus. Jos jotain kysymyksiä rakentamisen aikana tulee juuri tästä paattityypistä niin suomalaisilta luultavasti löytyy vastaus.

Emo

Quote from: Everyman on 28.12.2012, 14:32:45
Quote from: mikkoR on 28.12.2012, 14:26:06
Mielenkiintoista kuitenkin edelliseen viitaten että miten ihmeessä he tarvitsee Suomalaisten apua paatin tekemiseen ja suunnitteluun kun tämän hetken aikataulun mukaan laivan pitäisi valmistua nopeammin Ranskasta kuin mitä se olisi valmistunut Suomesta tilattuna??

Tämä uusi tilaus on niiden kahden Suomessa aiemmin rakennetun sisaralus. Jos jotain kysymyksiä rakentamisen aikana tulee juuri tästä paattityypistä niin suomalaisilta luultavasti löytyy vastaus.

En vastaisi. Ja ranskalaisten aikataulut tiedetään.

siviilitarkkailija

Korporaatikommunistien Jan Vapaavuori on iltasanomien mukaan tutkituttamassa Ranskan myöntämät telakkatuet. Ehkä tuhansien ja taas tuhansien työpaikkojen hävittäminen, kokonaisen teollisuuden alasajon ja suoran poliittisen syyllisyyden paine alkoi painamaan punaviinipoliitikon silmäluomia. Nyt sekoomuksen pikkumies aikoo polkea jalkaansa EU:ssa. Väärin kilpailutuettu, väärin tuettu. Tosiasia on se että ilman laittomia tai suuria tukia ei aluksia valmisteta. EU tulee hyväksymään kaikki Ranskan tekemät tuet koska maat eivät ole tasa-arvoisia EU:ssa.


jan Vapaavuori on poliitikko joka löytää puheenaihetta vihreän Anni Sinnetännemäen kanssa kolmen verovaroilla maksetun punaviinipullon ajaksi. Kiistaton todiste miehen täydellisestä osaamattomuudesta yhdistettynä kyvyttömyyteen. Valitukset laittomista tuista EU:hun todistavat kuinka pihalla kokoomuksen tollo on ja kuinka helposti suomalaislehdistö menee mukaan lahjattomien mölinöihin.

Sopimuksia ei muuteta edes silloin kun ne on solmittu epärehellisin perustein. Näin se vaan on.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Emo

Quote from: siviilitarkkailija on 28.12.2012, 14:51:54


Sopimuksia ei muuteta edes silloin kun ne on solmittu epärehellisin perustein. Näin se vaan on.

No eipä muuteta ei. Koko EU on väärällään laittomia ja epärehellisin perustein solmittuja sopimuksia. Muunlaisia sopimuksia EUssa ei tunnetakaan.

siviilitarkkailija

Kun koko risteilijätappion isku osuu typerään korporaatikommunistiseen ministeriöön, niin ovat keksineet lohdutukseksi telakoille "kilpailukykyohjelman". Ei tullut työtä eikä hyvinvointia. Tulee korporaatiokommunistisen kokoomuksen kilpailukykyohjelma meriteollisuudelle.

Minäpä kerron mikä on kokoomuksen kilpailukykyohjelman sisältö telakkateollisuudelle. Se on sama ohjelma minkä kokoomuksen Nolla-Pekka Heinonen ajoi läpi yleisradion ohjelmatuotantojohtajana. Toiminnan lopetus ja ulkomaalaisen tuotannon maahantuonti suomalaisen loputtua. Sama ohjelma millä Helsingin kaupungin kokoomusjohto on hoitanut työllisyttä luomatta yhtään ainoaa todellista työpaikkaa mutta verovaroilla pyöriviä virkoja senkin edestä.

Meriteollisuden hautajaiset ovat edessä. Ruumis ilman aivoja kuolee väistämättä.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

CaptainNuiva

Quote from: Everyman on 28.12.2012, 14:32:45
Quote from: mikkoR on 28.12.2012, 14:26:06
Mielenkiintoista kuitenkin edelliseen viitaten että miten ihmeessä he tarvitsee Suomalaisten apua paatin tekemiseen ja suunnitteluun kun tämän hetken aikataulun mukaan laivan pitäisi valmistua nopeammin Ranskasta kuin mitä se olisi valmistunut Suomesta tilattuna??

Tämä uusi tilaus on niiden kahden Suomessa aiemmin rakennetun sisaralus. Jos jotain kysymyksiä rakentamisen aikana tulee juuri tästä paattityypistä niin suomalaisilta luultavasti löytyy vastaus.

No nii, ensimmäiset ovat jo huolestuneet kuinka laiva saadaan tehtyä ja ajallaan.

"STX Ranskan Saint-Nazairen telakalla tunnetaan kuitenkin huolta siitä miten tilauksesta selviydytään kunnialla, kertoo FO-ammattiliiton Nathalie Durand-Prinborgne.
- Tämä on laivasarja, kaksi ensimmäistä laivaa on valmistettu Turussa, mutta meille tämä on prototyyppi. Tämä on siis täysin uusi laiva, jota emme tunne, Durand-Prinborgne sanoo."
http://yle.fi/uutiset/ranskan_ay-liike_arvostelee_stx-tilauksen_kaanteita/6431025
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."