News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

STX laina

Started by Sour-One, 17.12.2012, 21:43:54

Previous topic - Next topic

Salvation

Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:47:45
Jassåå, Homman talousliberaali-siipi on herännyt krapulasta ja tullut Hommaan julistamaan talousliberaaleista väitöskirjoista kirjanoppineita viisauksiaan

OK, yritystuet ovat väärin, ja ne voitaisiin korvata bisnes-enkeleiden veronhelpotuksilla, ja laivatuet ovat väärin, mutta ne ovat maailmalla tapana.

Nykyisessä taloustilanteessa me olisimme tarvinneet nuo 20 000 henkilötyövuotta. Eikä se olisi jäänyt tähän, koska teollisuutyöpaikka luo aina ympärilleen uusia työpaikkoja. Me menetämme myös niitä työpaikkoja.
Paitsi että valtiolta jää verotuloja saamatta, valtiolta mennee tukiaisten verran rahaa työttömyyskorvauksiin. Koska on epävarmaa, onko meillä enää mahdollisuutta saada uusia tilauksia, tämä pelleily voi käydä loppupeleissä paljon kalliimmaksi, mitä olisi tullut maksamaan lainan myöntäminen.

Jo emoyhtiön konkurssi? Wärtsilän meriteollisuus meni aikoinaan konkurssiin, koska rakennettavien laivojen hinta oli laskettu väärin. Nyt sitä pelkoa ei ollut, ja jokatapauksessa Suomelle olisi jäänyt laiva, jonka olisi myöhemmin saatu myytyä toiselle toimijalle.

Se olisiko tilaus mennyt jokatapauksessa ranskaan, ei ole enää meidän asia. Näinhän se voi ollakin: Ranska pitää työläisensä mieluummin töissä kuin kortistossa.  Pääasia on, että olisi yritetty.

Rahastahan se ei voi olla kiinni. Niin paljon sitä kylvetään nykyisin maailmalle.

vapaavuori on nyt ministerinä toista kertaa. Onko hän koskaan saanut muuta aikaiseksi kuin isoa tuhoa?

Oletko todellakin niin naiivi, että
1. luulet tuon 20000 miestyövuoden jäävän suomalaisille kokonaisuudessaan?
2. Varustamo olisi valinnut Suomen, koska Suomen valtio olisi lainannut 50 miljoonaa TELAKALLE kuin olisi ostanut ranskalaistelakalta laivan huomattavasti halvemmalla?
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Salvation

Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:51:30
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:48:36
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:44:35
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:34:18
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:30:50
^ Suomi maksaa itsensä kipeäksi saadakseen tänne työttömiä neekereitä ja mellakoivia muslimeja, mutta ei maksa saadakseen tänne tuottavaa työtä. Just. Hyvä jos joku täällä on tyytyväinen Kataisen vastuunkantoon. Minä en ole.

Ekassa väittämässäsi olet täysin oikeassa. Toisessa et.

Erikoista, että halutaan antaa 650 miljoonan laina + 28 miljoonaa suoraa tukea konkurssikypsälle yritykselle.

Maksaa vielä enemmän kun pistetään nuo laivanrakentajat kortistoon. Asian inhimilliselle puolelle ei ole edes hintaa määriteltävissä. Tuemmehan konkurssikypsää EUtakin miljardeilla, ei luulisi Käteiselle olevan mitään uutta ja ideologian vastaista siinä että konkurssikypsää tuetaan.

Paljonko arvelit laivan kotimaisuusasteen olevan TODELLISUUDESSA?

nykyisessä taloustilanteessa se aika melkoinen. Moni työtön hitsari pohjoisessa olisi värväytynyt alihankkijoiden palvelukseen, viettäen viikkokunnat turussa.
Ei kantta verrata hanketta, joka saa alkunsa laman keskellä niihin, jotka aloitetaan nousukauden huipulla, aikana, jolloin työtekijöitä ei välttämättä ole saatavilla.

Salossahan, Turun naapuripitäjässä, on työttömiä yli oman tarpeen. Puolen vuoden kurssituksella sieltä olisi tullut hitsareita suoraan telakan palvelukseen yllin kyllin.

Lapsenusko on ihana asia. Lapsilla. Iso osa työstä olisi valunut puolalaisille ja virolaisille.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Salvation

Quote from: Marko M on 28.12.2012, 11:52:00
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:48:36
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:44:35
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:34:18
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:30:50
^ Suomi maksaa itsensä kipeäksi saadakseen tänne työttömiä neekereitä ja mellakoivia muslimeja, mutta ei maksa saadakseen tänne tuottavaa työtä. Just. Hyvä jos joku täällä on tyytyväinen Kataisen vastuunkantoon. Minä en ole.

Ekassa väittämässäsi olet täysin oikeassa. Toisessa et.

Erikoista, että halutaan antaa 650 miljoonan laina + 28 miljoonaa suoraa tukea konkurssikypsälle yritykselle.

Maksaa vielä enemmän kun pistetään nuo laivanrakentajat kortistoon. Asian inhimilliselle puolelle ei ole edes hintaa määriteltävissä. Tuemmehan konkurssikypsää EUtakin miljardeilla, ei luulisi Käteiselle olevan mitään uutta ja ideologian vastaista siinä että konkurssikypsää tuetaan.

Paljonko arvelit laivan kotimaisuusasteen olevan TODELLISUUDESSA?

Paljonko on hallituksen maahamme rahtaamien kymmenien tuhansien sosiaalikeenereiden kotimaisuusaste ?

Kun on tehnyt tyhmyyden niin sitä ei paikata toisella tyhmyydellä.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

EL SID

Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:54:18
Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:47:45
Jassåå, Homman talousliberaali-siipi on herännyt krapulasta ja tullut Hommaan julistamaan talousliberaaleista väitöskirjoista kirjanoppineita viisauksiaan

OK, yritystuet ovat väärin, ja ne voitaisiin korvata bisnes-enkeleiden veronhelpotuksilla, ja laivatuet ovat väärin, mutta ne ovat maailmalla tapana.

Nykyisessä taloustilanteessa me olisimme tarvinneet nuo 20 000 henkilötyövuotta. Eikä se olisi jäänyt tähän, koska teollisuutyöpaikka luo aina ympärilleen uusia työpaikkoja. Me menetämme myös niitä työpaikkoja.
Paitsi että valtiolta jää verotuloja saamatta, valtiolta mennee tukiaisten verran rahaa työttömyyskorvauksiin. Koska on epävarmaa, onko meillä enää mahdollisuutta saada uusia tilauksia, tämä pelleily voi käydä loppupeleissä paljon kalliimmaksi, mitä olisi tullut maksamaan lainan myöntäminen.

Jo emoyhtiön konkurssi? Wärtsilän meriteollisuus meni aikoinaan konkurssiin, koska rakennettavien laivojen hinta oli laskettu väärin. Nyt sitä pelkoa ei ollut, ja jokatapauksessa Suomelle olisi jäänyt laiva, jonka olisi myöhemmin saatu myytyä toiselle toimijalle.

Se olisiko tilaus mennyt jokatapauksessa ranskaan, ei ole enää meidän asia. Näinhän se voi ollakin: Ranska pitää työläisensä mieluummin töissä kuin kortistossa.  Pääasia on, että olisi yritetty.

Rahastahan se ei voi olla kiinni. Niin paljon sitä kylvetään nykyisin maailmalle.

vapaavuori on nyt ministerinä toista kertaa. Onko hän koskaan saanut muuta aikaiseksi kuin isoa tuhoa?

Oletko todellakin niin naiivi, että
1. luulet tuon 20000 miestyövuoden jäävän suomalaisille kokonaisuudessaan?
2. Varustamo olisi valinnut Suomen, koska Suomen valtio olisi lainannut 50 miljoonaa TELAKALLE kuin olisi ostanut ranskalaistelakalta laivan huomattavasti halvemmalla?

1. suurimman osan. perustelut ylempänä.
2. Se ei olisi ollut enää meidän päänsärky. Eikö tilanne olisi ollut kaikkien kannalta parempi, kuin me olisimme voineet suoraan syyttää ranskan valtiota tukiaisista? Nyt on jää epäselväksi se, kuinka pahoin KOKoomuksen jakkupukukalkkunat mokasivat.

EL SID

Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:56:05
Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:51:30
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:48:36
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:44:35
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:34:18
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:30:50
^ Suomi maksaa itsensä kipeäksi saadakseen tänne työttömiä neekereitä ja mellakoivia muslimeja, mutta ei maksa saadakseen tänne tuottavaa työtä. Just. Hyvä jos joku täällä on tyytyväinen Kataisen vastuunkantoon. Minä en ole.

Ekassa väittämässäsi olet täysin oikeassa. Toisessa et.

Erikoista, että halutaan antaa 650 miljoonan laina + 28 miljoonaa suoraa tukea konkurssikypsälle yritykselle.

Maksaa vielä enemmän kun pistetään nuo laivanrakentajat kortistoon. Asian inhimilliselle puolelle ei ole edes hintaa määriteltävissä. Tuemmehan konkurssikypsää EUtakin miljardeilla, ei luulisi Käteiselle olevan mitään uutta ja ideologian vastaista siinä että konkurssikypsää tuetaan.

Paljonko arvelit laivan kotimaisuusasteen olevan TODELLISUUDESSA?

nykyisessä taloustilanteessa se aika melkoinen. Moni työtön hitsari pohjoisessa olisi värväytynyt alihankkijoiden palvelukseen, viettäen viikkokunnat turussa.
Ei kantta verrata hanketta, joka saa alkunsa laman keskellä niihin, jotka aloitetaan nousukauden huipulla, aikana, jolloin työtekijöitä ei välttämättä ole saatavilla.

Salossahan, Turun naapuripitäjässä, on työttömiä yli oman tarpeen. Puolen vuoden kurssituksella sieltä olisi tullut hitsareita suoraan telakan palvelukseen yllin kyllin.

Lapsenusko on ihana asia. Lapsilla. Iso osa työstä olisi valunut puolalaisille ja virolaisille.

lapsenusko on eri asia, kuin uskoa omaa mielikuvistustaan. Millaisia perusteita sinulla on väitteillesi?

Salvation

Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:58:08
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:54:18
Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:47:45
Jassåå, Homman talousliberaali-siipi on herännyt krapulasta ja tullut Hommaan julistamaan talousliberaaleista väitöskirjoista kirjanoppineita viisauksiaan

OK, yritystuet ovat väärin, ja ne voitaisiin korvata bisnes-enkeleiden veronhelpotuksilla, ja laivatuet ovat väärin, mutta ne ovat maailmalla tapana.

Nykyisessä taloustilanteessa me olisimme tarvinneet nuo 20 000 henkilötyövuotta. Eikä se olisi jäänyt tähän, koska teollisuutyöpaikka luo aina ympärilleen uusia työpaikkoja. Me menetämme myös niitä työpaikkoja.
Paitsi että valtiolta jää verotuloja saamatta, valtiolta mennee tukiaisten verran rahaa työttömyyskorvauksiin. Koska on epävarmaa, onko meillä enää mahdollisuutta saada uusia tilauksia, tämä pelleily voi käydä loppupeleissä paljon kalliimmaksi, mitä olisi tullut maksamaan lainan myöntäminen.

Jo emoyhtiön konkurssi? Wärtsilän meriteollisuus meni aikoinaan konkurssiin, koska rakennettavien laivojen hinta oli laskettu väärin. Nyt sitä pelkoa ei ollut, ja jokatapauksessa Suomelle olisi jäänyt laiva, jonka olisi myöhemmin saatu myytyä toiselle toimijalle.

Se olisiko tilaus mennyt jokatapauksessa ranskaan, ei ole enää meidän asia. Näinhän se voi ollakin: Ranska pitää työläisensä mieluummin töissä kuin kortistossa.  Pääasia on, että olisi yritetty.

Rahastahan se ei voi olla kiinni. Niin paljon sitä kylvetään nykyisin maailmalle.

vapaavuori on nyt ministerinä toista kertaa. Onko hän koskaan saanut muuta aikaiseksi kuin isoa tuhoa?

Oletko todellakin niin naiivi, että
1. luulet tuon 20000 miestyövuoden jäävän suomalaisille kokonaisuudessaan?
2. Varustamo olisi valinnut Suomen, koska Suomen valtio olisi lainannut 50 miljoonaa TELAKALLE kuin olisi ostanut ranskalaistelakalta laivan huomattavasti halvemmalla?

1. suurimman osan. perustelut ylempänä.
2. Se ei olisi ollut enää meidän päänsärky. Eikö tilanne olisi ollut kaikkien kannalta parempi, kuin me olisimme voineet suoraan syyttää ranskan valtiota tukiaisista? Nyt on jää epäselväksi se, kuinka pahoin KOKoomuksen jakkupukukalkkunat mokasivat.

Vai olisiko kuitenkin narinasi syynä viha hallitusta kohtaan ja näkemyksesi ei ole kovin objektiivinen? Tiedän, ettet voi asiaa myöntää, mutta...
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Salvation

Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:59:17
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:56:05
Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:51:30
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:48:36
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:44:35
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:34:18
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:30:50
^ Suomi maksaa itsensä kipeäksi saadakseen tänne työttömiä neekereitä ja mellakoivia muslimeja, mutta ei maksa saadakseen tänne tuottavaa työtä. Just. Hyvä jos joku täällä on tyytyväinen Kataisen vastuunkantoon. Minä en ole.

Ekassa väittämässäsi olet täysin oikeassa. Toisessa et.

Erikoista, että halutaan antaa 650 miljoonan laina + 28 miljoonaa suoraa tukea konkurssikypsälle yritykselle.

Maksaa vielä enemmän kun pistetään nuo laivanrakentajat kortistoon. Asian inhimilliselle puolelle ei ole edes hintaa määriteltävissä. Tuemmehan konkurssikypsää EUtakin miljardeilla, ei luulisi Käteiselle olevan mitään uutta ja ideologian vastaista siinä että konkurssikypsää tuetaan.

Paljonko arvelit laivan kotimaisuusasteen olevan TODELLISUUDESSA?

nykyisessä taloustilanteessa se aika melkoinen. Moni työtön hitsari pohjoisessa olisi värväytynyt alihankkijoiden palvelukseen, viettäen viikkokunnat turussa.
Ei kantta verrata hanketta, joka saa alkunsa laman keskellä niihin, jotka aloitetaan nousukauden huipulla, aikana, jolloin työtekijöitä ei välttämättä ole saatavilla.

Salossahan, Turun naapuripitäjässä, on työttömiä yli oman tarpeen. Puolen vuoden kurssituksella sieltä olisi tullut hitsareita suoraan telakan palvelukseen yllin kyllin.

Lapsenusko on ihana asia. Lapsilla. Iso osa työstä olisi valunut puolalaisille ja virolaisille.

lapsenusko on eri asia, kuin uskoa omaa mielikuvistustaan. Millaisia perusteita sinulla on väitteillesi?

Nykkytilanne telakalla vai miksi meno muuttuisi?
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Ajattelija2008

Arvaan, että laivatilaus olisi mennyt Ranskaan, vaikka valtio olisi suostunut lainaan. Mutta joka tapauksessa hallitus antoi äänestäjille selvän viestin, että 1 miljardi euroa vuodessa turvapaikanhakijoiden ylläpitoon on tärkeämpää kuin 50 miljoonan kertalaina suomalaisten työllisyyden turvaamiseen. Äänestäjiä siirtyy vasemmistosta sankoin joukoin perussuomalaisiin tämän takia.

kp

Kykeneekö joku vahvistamaan / kumoamaan tämän:

http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/428817/Laivateollisuuden+alasajo++yksi+EUsopimuksen+kohta

Quote from: Jouko Laakso, PS valtuustoryhmän puheenjohtaja (Turku)
STX ja valtion osuus? Euroopan yhteisö vaati ennen EU:hun liittymistä, että Suomi lopettaa suurimittaisen laivojen valmistuksen. Meidän piti tulla toimeen paperi- ja puuteollisuudella sekä metalliteollisuuden tuotteilla.

Silloinen ulkomaankauppaministeri Pertti Salolainen kävi vuosina 1987–1988 telakkaneuvotteluja Saksassa, jolloin allekirjoittanutkin luuli, että olemme mahdollisesti ostamassa Itämeren rannalla olevia telakoita. Näinhän ei ollut vaan neuvoteltiin Suomen telakkateollisuuden lopettamisesta.

Asia selvisi kun ministeri Ilkka Suominen kertoi ottavansa täyden poliittisen vastuun Wärtsilä Meriteollisuuden konkurssista. Myös ko. yrityksen silloinen hallituksen puheenjohtaja Bror Wahlroos sanoi olevansa vastuunkantaja konkurssijupakassa.

Pitää muistaa, että Wärtsilä Meriteollisuus oli tehnyt juuri miljardin Suomen markan investoinnit uusiin teknisiin laitteisiin sekä Pansion telakan isoihin hallirakennuksiin.

Lopullisessa konkurssiselvityksessä kävi ilmi, että omaisuus oli kolme miljardia suurempi kuin velat, joten konkurssi oli tarkoituksenmukainen toimenpide EU-neuvotteluiden aloittamiseksi. Saksahan lupasi vastapalvelukseksi lopettaa vanhan telakan Bremenissä.

Koska Norja ei liittynyt Euroopan yhteisöön, pelastivat he suomalaisen telakkateollisuuden ostamalla koko yhtiön 100 miljoonalla Suomen markalla ja nimeksi tuli Kvaerner Masa Yards. Osaavat telakkatyöläiset pääsivät jälleen takaisin työhönsä ja myös suuri osa alihankkijoista pääsi jatkamaan uuden telakan tavarantoimittajina.

Jos Norja olisi ollut Euroopan yhteisön jäsen, he eivät olisi voineet/saaneet ostaa telakoita vaan koko Suomen laivateollisuus olisi risteilijöiden ja muiden vaativien laivojen osalta loppunut. Oli onni, että Norja myi telakan STX-telakkakonsernille, joka on korealainen ja jatkanut suomalaisen laivateollisuuden perinteitä.

Nyt ollaan siinä tilanteessa, ettei Suomen valtio saa antaa suoraa telakkatukea sovittuaan telakoiden lopettamisesta Suomessa. Joudutaan käyttämään muita tukitoimia kuin suoraa valtion tukea. Risteilyalusten rahoitus takaisi kuitenkin useita tuhansia työpaikkoja tälle talousalueelle.

Ranska ja Saksa ovat taas telakkateollisuusmaita ja siksi odottavat saavansa nämä tilaukset itselleen. Täytyy vain uskoa, että suomalainen telakkateollisuusosaaminen ja korkea risteilijöiden laatutaso merkitsevät jotain tilaajalle, joka tietää jo ennestään Suomessa rakennetuista risteilyaluksista.

Pidetään Turun alueella peukkuja asian puolesta, vaikka se ei taida yksin riittää.

Jouko Laakso, perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja


(Kirjoittelin muuten minäkin pitkästä aikaa jotain STXGaten innoittamana http://kallepahajoki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128199-telakkateollisuutemme-nyt-vaan-ei-ollut-kilpailukykyinen)

EL SID

Quote from: Salvation on 28.12.2012, 12:05:58
Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:58:08
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:54:18
Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:47:45
Jassåå, Homman talousliberaali-siipi on herännyt krapulasta ja tullut Hommaan julistamaan talousliberaaleista väitöskirjoista kirjanoppineita viisauksiaan

OK, yritystuet ovat väärin, ja ne voitaisiin korvata bisnes-enkeleiden veronhelpotuksilla, ja laivatuet ovat väärin, mutta ne ovat maailmalla tapana.

Nykyisessä taloustilanteessa me olisimme tarvinneet nuo 20 000 henkilötyövuotta. Eikä se olisi jäänyt tähän, koska teollisuutyöpaikka luo aina ympärilleen uusia työpaikkoja. Me menetämme myös niitä työpaikkoja.
Paitsi että valtiolta jää verotuloja saamatta, valtiolta mennee tukiaisten verran rahaa työttömyyskorvauksiin. Koska on epävarmaa, onko meillä enää mahdollisuutta saada uusia tilauksia, tämä pelleily voi käydä loppupeleissä paljon kalliimmaksi, mitä olisi tullut maksamaan lainan myöntäminen.

Jo emoyhtiön konkurssi? Wärtsilän meriteollisuus meni aikoinaan konkurssiin, koska rakennettavien laivojen hinta oli laskettu väärin. Nyt sitä pelkoa ei ollut, ja jokatapauksessa Suomelle olisi jäänyt laiva, jonka olisi myöhemmin saatu myytyä toiselle toimijalle.

Se olisiko tilaus mennyt jokatapauksessa ranskaan, ei ole enää meidän asia. Näinhän se voi ollakin: Ranska pitää työläisensä mieluummin töissä kuin kortistossa.  Pääasia on, että olisi yritetty.

Rahastahan se ei voi olla kiinni. Niin paljon sitä kylvetään nykyisin maailmalle.

vapaavuori on nyt ministerinä toista kertaa. Onko hän koskaan saanut muuta aikaiseksi kuin isoa tuhoa?

Oletko todellakin niin naiivi, että
1. luulet tuon 20000 miestyövuoden jäävän suomalaisille kokonaisuudessaan?
2. Varustamo olisi valinnut Suomen, koska Suomen valtio olisi lainannut 50 miljoonaa TELAKALLE kuin olisi ostanut ranskalaistelakalta laivan huomattavasti halvemmalla?

1. suurimman osan. perustelut ylempänä.
2. Se ei olisi ollut enää meidän päänsärky. Eikö tilanne olisi ollut kaikkien kannalta parempi, kuin me olisimme voineet suoraan syyttää ranskan valtiota tukiaisista? Nyt on jää epäselväksi se, kuinka pahoin KOKoomuksen jakkupukukalkkunat mokasivat.

Vai olisiko kuitenkin narinasi syynä viha hallitusta kohtaan ja näkemyksesi ei ole kovin objektiivinen? Tiedän, ettet voi asiaa myöntää, mutta...


:facepalm:  joo, ajattelu ei aina sovi kaikille....

ensimmäinen naurunrykäys piristää aina loppupäivän... sinä pelastit päiväni..

mitä jos onkin niinpäin, että sinun lyhytnäköinen asenteesi johtuu aatteestasi, jota haluat puolustaa, vaille minkäänlaista kunnollista argumenttia?


Hermo

Kuten viestissä #56 totesin, meille ei jää mitään käteen. Minulle riittää, että toisena osapuolena on Suomen hallitus, niin takuuvarmaa paskaa on tiedossa.

Jos vaikka joku kalapuikkoviiksi vetää juurikaasut sieraimeensa ja marssii aga-lippis päässä vaihtamaan hallituksen napaisuuden toisinpäin?


EL SID

#102
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 12:06:40


Nykkytilanne telakalla vai miksi meno muuttuisi?

etkö edes huomannut, paljonko tilanne muuttuisi? Nyt olisi työllistystynyt työttömäksin joutuneita ihmisiä, ja niitä on sellaisten firmojen kuin NOKIA jäljillä vakkasuomessa muutamia tuhansia, joista olisi muutamssa kuukaudessa koulutettu hitsareita, kuten on aikaisemminkin tapahtunut, ja he olisivat työllistyneet suoraan telakalle. Näin alihankkijoihin, jota ovat niitä suurimpia itäeurooppalaisten palkkaajia, ei olisi ollut tarvetta.

OPETELKAA KÄYTTÄMÄÄN FOORUMIA. ÄLKÄÄ POSTATKO SITAATTIPYRAMIDEJA.

Salvation

Quote from: EL SID on 28.12.2012, 12:14:48
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 12:05:58
Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:58:08
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:54:18
Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:47:45
Jassåå, Homman talousliberaali-siipi on herännyt krapulasta ja tullut Hommaan julistamaan talousliberaaleista väitöskirjoista kirjanoppineita viisauksiaan

OK, yritystuet ovat väärin, ja ne voitaisiin korvata bisnes-enkeleiden veronhelpotuksilla, ja laivatuet ovat väärin, mutta ne ovat maailmalla tapana.

Nykyisessä taloustilanteessa me olisimme tarvinneet nuo 20 000 henkilötyövuotta. Eikä se olisi jäänyt tähän, koska teollisuutyöpaikka luo aina ympärilleen uusia työpaikkoja. Me menetämme myös niitä työpaikkoja.
Paitsi että valtiolta jää verotuloja saamatta, valtiolta mennee tukiaisten verran rahaa työttömyyskorvauksiin. Koska on epävarmaa, onko meillä enää mahdollisuutta saada uusia tilauksia, tämä pelleily voi käydä loppupeleissä paljon kalliimmaksi, mitä olisi tullut maksamaan lainan myöntäminen.

Jo emoyhtiön konkurssi? Wärtsilän meriteollisuus meni aikoinaan konkurssiin, koska rakennettavien laivojen hinta oli laskettu väärin. Nyt sitä pelkoa ei ollut, ja jokatapauksessa Suomelle olisi jäänyt laiva, jonka olisi myöhemmin saatu myytyä toiselle toimijalle.

Se olisiko tilaus mennyt jokatapauksessa ranskaan, ei ole enää meidän asia. Näinhän se voi ollakin: Ranska pitää työläisensä mieluummin töissä kuin kortistossa.  Pääasia on, että olisi yritetty.

Rahastahan se ei voi olla kiinni. Niin paljon sitä kylvetään nykyisin maailmalle.

vapaavuori on nyt ministerinä toista kertaa. Onko hän koskaan saanut muuta aikaiseksi kuin isoa tuhoa?

Oletko todellakin niin naiivi, että
1. luulet tuon 20000 miestyövuoden jäävän suomalaisille kokonaisuudessaan?
2. Varustamo olisi valinnut Suomen, koska Suomen valtio olisi lainannut 50 miljoonaa TELAKALLE kuin olisi ostanut ranskalaistelakalta laivan huomattavasti halvemmalla?

1. suurimman osan. perustelut ylempänä.
2. Se ei olisi ollut enää meidän päänsärky. Eikö tilanne olisi ollut kaikkien kannalta parempi, kuin me olisimme voineet suoraan syyttää ranskan valtiota tukiaisista? Nyt on jää epäselväksi se, kuinka pahoin KOKoomuksen jakkupukukalkkunat mokasivat.

Vai olisiko kuitenkin narinasi syynä viha hallitusta kohtaan ja näkemyksesi ei ole kovin objektiivinen? Tiedän, ettet voi asiaa myöntää, mutta...


:facepalm:  joo, ajattelu ei aina sovi kaikille....

ensimmäinen naurunrykäys piristää aina loppupäivän... sinä pelastit päiväni..

mitä jos onkin niinpäin, että sinun lyhytnäköinen asenteesi johtuu aatteestasi, jota haluat puolustaa, vaille minkäänlaista kunnollista argumenttia?

Ihan hienoa, että saat iloa itsellesi simppeleistä asioista.

Vassta-argumentit? Osaatko lukea? Ymmärrätkö lukemaasi?
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

kp

Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:54:18


Oletko todellakin niin naiivi, että
1. luulet tuon 20000 miestyövuoden jäävän suomalaisille kokonaisuudessaan?
2. Varustamo olisi valinnut Suomen, koska Suomen valtio olisi lainannut 50 miljoonaa TELAKALLE kuin olisi ostanut ranskalaistelakalta laivan huomattavasti halvemmalla?

2. Tässä kilpailtiin saman firman  Ranskan ja Suomen telakoiden välillä.

Quote from: demari.fi
Turun STX-telakan johtajan mukaan Suomi tuhlasi kaksi mahdollisuutta risteilijätilauksen saamiseksi Suomeen. Johtaja Jari Anttila sanoo Ylen uutisille, että tilauksen saaminen Turkuun kaatui yksiselitteisesti hallituksen päätökseen olla myöntämättä lainaa.

Hänen mukaansa tilaus olisi saatu varmasti, jos laina olisi järjestynyt.

Ennen ensimmäistä kielteistä lainapäätöstä ei Anttilan mukaan ollut neuvoteltu kenenkään muun kuin Turun kanssa. Toisen kielteisen päätöksen jälkeen tilauksen saaminen kaatui kokonaan.


http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/9321-stx-johtaja-ylelle-tilaus-olisi-ollut-tahdon-asia

EL SID

Quote from: Salvation on 28.12.2012, 12:18:40
Quote from: EL SID on 28.12.2012, 12:14:48
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 12:05:58
Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:58:08
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:54:18
Quote from: EL SID on 28.12.2012, 11:47:45
Jassåå, Homman talousliberaali-siipi on herännyt krapulasta ja tullut Hommaan julistamaan talousliberaaleista väitöskirjoista kirjanoppineita viisauksiaan

OK, yritystuet ovat väärin, ja ne voitaisiin korvata bisnes-enkeleiden veronhelpotuksilla, ja laivatuet ovat väärin, mutta ne ovat maailmalla tapana.

Nykyisessä taloustilanteessa me olisimme tarvinneet nuo 20 000 henkilötyövuotta. Eikä se olisi jäänyt tähän, koska teollisuutyöpaikka luo aina ympärilleen uusia työpaikkoja. Me menetämme myös niitä työpaikkoja.
Paitsi että valtiolta jää verotuloja saamatta, valtiolta mennee tukiaisten verran rahaa työttömyyskorvauksiin. Koska on epävarmaa, onko meillä enää mahdollisuutta saada uusia tilauksia, tämä pelleily voi käydä loppupeleissä paljon kalliimmaksi, mitä olisi tullut maksamaan lainan myöntäminen.

Jo emoyhtiön konkurssi? Wärtsilän meriteollisuus meni aikoinaan konkurssiin, koska rakennettavien laivojen hinta oli laskettu väärin. Nyt sitä pelkoa ei ollut, ja jokatapauksessa Suomelle olisi jäänyt laiva, jonka olisi myöhemmin saatu myytyä toiselle toimijalle.

Se olisiko tilaus mennyt jokatapauksessa ranskaan, ei ole enää meidän asia. Näinhän se voi ollakin: Ranska pitää työläisensä mieluummin töissä kuin kortistossa.  Pääasia on, että olisi yritetty.

Rahastahan se ei voi olla kiinni. Niin paljon sitä kylvetään nykyisin maailmalle.

vapaavuori on nyt ministerinä toista kertaa. Onko hän koskaan saanut muuta aikaiseksi kuin isoa tuhoa?

Oletko todellakin niin naiivi, että
1. luulet tuon 20000 miestyövuoden jäävän suomalaisille kokonaisuudessaan?
2. Varustamo olisi valinnut Suomen, koska Suomen valtio olisi lainannut 50 miljoonaa TELAKALLE kuin olisi ostanut ranskalaistelakalta laivan huomattavasti halvemmalla?

1. suurimman osan. perustelut ylempänä.
2. Se ei olisi ollut enää meidän päänsärky. Eikö tilanne olisi ollut kaikkien kannalta parempi, kuin me olisimme voineet suoraan syyttää ranskan valtiota tukiaisista? Nyt on jää epäselväksi se, kuinka pahoin KOKoomuksen jakkupukukalkkunat mokasivat.

Vai olisiko kuitenkin narinasi syynä viha hallitusta kohtaan ja näkemyksesi ei ole kovin objektiivinen? Tiedän, ettet voi asiaa myöntää, mutta...


:facepalm:  joo, ajattelu ei aina sovi kaikille....

ensimmäinen naurunrykäys piristää aina loppupäivän... sinä pelastit päiväni..

mitä jos onkin niinpäin, että sinun lyhytnäköinen asenteesi johtuu aatteestasi, jota haluat puolustaa, vaille minkäänlaista kunnollista argumenttia?

Ihan hienoa, että saat iloa itsellesi simppeleistä asioista.

Vassta-argumentit? Osaatko lukea? Ymmärrätkö lukemaasi?

luin, kerrotko vielä missä sinun argumenttisi ovat, siis ne, joita en kaatanut...

CaptainNuiva

Quote from: mikkoR on 28.12.2012, 06:26:33
Jotenkin sellainen kutina notta seuraavaa alusta ei tilata Ranskasta jos ylipäätään tämänkään tekeminen alkaa siellä.

Toivoisinpa että kerrankin valtionjohdossa olisi ollut sellaista tietoa ja ymmärrystä että he tekivät oikeat päätökset, Ranskalaisiahan ei tunnetusti pienet EU säädökset haittaa jos on oma etu kyseessä mm. tukiasioissa.

Ei ole välttämättä peli vielä pelattu.

Tässä samaa mieltä, tämä peli jatkunee pitkään ja rahoituspaketit avataan taatusti vielä moneen kertaan koska on pakko,puolivalmista hylsyä ei voida jättää makaamaan telakalle.
Kirjoitin aiemmin siitä mitkä ovat tilaajan tarpeet,milloin alkaa ristelyjen markkinointi jne., nämä kaikki kytkeytyvät yhteen telakan,rahoittajan ja tuen antajien kanssa.
50 miljoonaa olisi pääomalainana käynyt mutta reilut 40 miljoonaa ilmaisena tukena ei?
Joku nyt mättää ja paljon...Myös se että jos edes STX ei edes kotimaastaan/emoyhtiöltään minkäänlaista rahoitusta saa niin se on sitä vaille että nurin on menossa ja siinä vaiheessa itku pääsee ranskalaisiltakin.

Vapaavuorta en poliittisena eläimenä arvosta mutta mielestäni tässä nyt pitäsi pystyä tilauskeissistä irroitamaan kaikki muu kuin itse asian sisältö, somalejakaan ei asiaan pitäsi sotkea vaan tarkastella tätä ihan omana asianaan.




"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Hämeenlinnan Oraakkeli

Tässäkin jauhetaan pelkästä laivanrakennuksesta, mutta unohdetaan se että vaikka telakat eivät tuota kauheasti niin ne tuovat teknistä osaamista. Vai olisikohan ilman meidän vahvaa laivanrakennusperinnettä esimerkiksi wärtsilän diesel moottoreita olemassa. tai tätä http://fi.wikipedia.org/wiki/Deltamarin.
Todennäköisesti muitakin innovaatioita löytyy, jotka ovat peräisin laivanrakennusteollisuudesta.


Miniluv

Nyt sitten loppuu nokittelu ja (mahdolliset) jatkot tulevat ihan puhtaasti asialinjalta.

Huomautan vielä siitä, että foorumin toiminnot eivät ole vaikeita käyttää ja on tosi helppoa halutessaan välttää vuorenkorkuiset sitaattipinot.

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Velmu


50 miljoonaa euroa on yksi tuhannesosa niistä 50 miljardista, jotka Kataisen hallitus on muina miehinä kylvänyt Välimeren tuuleen.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Everyman on 28.12.2012, 11:27:17
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:16:54
Jossain Uuden Suomen tai vastaavalla keskustelupalstalla esitettiin väite että Suomen EU-liittymissopimuksessa olisi ollut vaatimus siitä että Suomen tulee luopua telakkateollisuudestaan suurempien EU-maiden hyväksi.
Tämän nyt tapahtuneen valossa on aivan päivänselvää, että Katainen sai ohjeet Suomen ulkopuolelta, miten tämä laivatilausasia pitää tyriä. Ei senpuoleen, etteikö se hikinaama itsekin osaisi tyriä, mutta tottahan nyt joku tuosta porukasta sentään olisi saanut laivatilaukset Suomeen ellei sitä olisi nimenomaisesti EU-tasolta kielletty.

Minkä tahansa työn saa aivan varmasti Suomeen, jos Suomen valtio maksaa viulut.

Mutta kyllähän se sosialismia on eikä ranskalaisetkaan tuota duunia ilmaiseksi saaneet. Maksavat itsensä kipeäksi siitä ilosta.

Vai maksavatko??
Taitaa viivan alle kuiteskin jäädä + merkkinen tulos.
Loistoristeilijöiden tekeminen tuo teknistä osaamista, joka hyödyttää myös muuta teollisuutta,.

Totuus EPT

QuoteLainaus käyttäjältä: demari.fi

    Turun STX-telakan johtajan mukaan Suomi tuhlasi kaksi mahdollisuutta risteilijätilauksen saamiseksi Suomeen. Johtaja Jari Anttila sanoo Ylen uutisille, että tilauksen saaminen Turkuun kaatui yksiselitteisesti hallituksen päätökseen olla myöntämättä lainaa.

    Hänen mukaansa tilaus olisi saatu varmasti, jos laina olisi järjestynyt.

    Ennen ensimmäistä kielteistä lainapäätöstä ei Anttilan mukaan ollut neuvoteltu kenenkään muun kuin Turun kanssa. Toisen kielteisen päätöksen jälkeen tilauksen saaminen kaatui kokonaan.


http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/9321-stx-johtaja-ylelle-tilaus-olisi-ollut-tahdon-asia

"Suomi tuhlasi"...
Demari väittää ikäänkuin se olisi meidän kaikkien syy tämän asian siirtyminen Ranskalle, Niin onhan se helppo pistää yhteiseen piikkiin kun on hallituksesssa. Tämä on sitä vastuunkantoa kun hommat ei suju. Fantsu juttu ja lisätyöttömät kiittää/haistattaa pitkät hallitukselle.
Missä ******i siellä ongelma.

EL SID

#112
Quote from: Jani Rantala on 28.12.2012, 12:25:17
Tässäkin jauhetaan pelkästä laivanrakennuksesta, mutta unohdetaan se että vaikka telakat eivät tuota kauheasti niin ne tuovat teknistä osaamista. Vai olisikohan ilman meidän vahvaa laivanrakennusperinnettä esimerkiksi wärtsilän diesel moottoreita olemassa. tai tätä http://fi.wikipedia.org/wiki/Deltamarin.
Todennäköisesti muitakin innovaatioita löytyy, jotka ovat peräisin laivanrakennusteollisuudesta.


tämä on osa sitä mitä innovaatioita telakketeollisuus tuo/toi:

http://www.marinahousing.fi/fi/teknologia/

veikkaan, että ilman telakkateollisuutta, meiltä puuttuisi ainakin hitsaukoneita valmistava teollisuus

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kemppi

kuten myös tämä ABBn paljon porukkaa työllistävä innovaatio:

http://www.abb.fi/cawp/fiabb255/7a1da3db127bd7b0c2256fdd003f831c.aspx

joka on ollut ovenavaajana Suomen ja Vaasan ABBn muille telakkateollisuuteen toimittamille koneille ja laitteille, kuten taajuusmuuntajille.

Salvation

Quote from: CaptainNuiva on 28.12.2012, 12:21:16
Quote from: mikkoR on 28.12.2012, 06:26:33
Jotenkin sellainen kutina notta seuraavaa alusta ei tilata Ranskasta jos ylipäätään tämänkään tekeminen alkaa siellä.

Toivoisinpa että kerrankin valtionjohdossa olisi ollut sellaista tietoa ja ymmärrystä että he tekivät oikeat päätökset, Ranskalaisiahan ei tunnetusti pienet EU säädökset haittaa jos on oma etu kyseessä mm. tukiasioissa.

Ei ole välttämättä peli vielä pelattu.

Tässä samaa mieltä, tämä peli jatkunee pitkään ja rahoituspaketit avataan taatusti vielä moneen kertaan koska on pakko,puolivalmista hylsyä ei voida jättää makaamaan telakalle.
Kirjoitin aiemmin siitä mitkä ovat tilaajan tarpeet,milloin alkaa ristelyjen markkinointi jne., nämä kaikki kytkeytyvät yhteen telakan,rahoittajan ja tuen antajien kanssa.
50 miljoonaa olisi pääomalainana käynyt mutta reilut 40 miljoonaa ilmaisena tukena ei?
Joku nyt mättää ja paljon...Myös se että jos edes STX ei edes kotimaastaan/emoyhtiöltään minkäänlaista rahoitusta saa niin se on sitä vaille että nurin on menossa ja siinä vaiheessa itku pääsee ranskalaisiltakin.

Vapaavuorta en poliittisena eläimenä arvosta mutta mielestäni tässä nyt pitäsi pystyä tilauskeissistä irroitamaan kaikki muu kuin itse asian sisältö, somalejakaan ei asiaan pitäsi sotkea vaan tarkastella tätä ihan omana asianaan.

Se 40 miljoonaa (kahdelle laivalle) yritystukia oli jo luvattu. 50 miljoonan laina olisi tullut tuon päälle ja tietty sen 600 miljoonan päälle.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Hämeenlinnan Oraakkeli


Eugen235

Mielestäni tässä kävi hyvin. Suomi on jo pitkään ollut kusipäiden ja idioottien maa joten lisää vain onnettomuuksia tänne.

Salvation

#116
Quote from: Kalle Pahajoki on 28.12.2012, 12:19:49
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:54:18


Oletko todellakin niin naiivi, että
1. luulet tuon 20000 miestyövuoden jäävän suomalaisille kokonaisuudessaan?
2. Varustamo olisi valinnut Suomen, koska Suomen valtio olisi lainannut 50 miljoonaa TELAKALLE kuin olisi ostanut ranskalaistelakalta laivan huomattavasti halvemmalla?

2. Tässä kilpailtiin saman firman  Ranskan ja Suomen telakoiden välillä.

Quote from: demari.fi
Turun STX-telakan johtajan mukaan Suomi tuhlasi kaksi mahdollisuutta risteilijätilauksen saamiseksi Suomeen. Johtaja Jari Anttila sanoo Ylen uutisille, että tilauksen saaminen Turkuun kaatui yksiselitteisesti hallituksen päätökseen olla myöntämättä lainaa.

Hänen mukaansa tilaus olisi saatu varmasti, jos laina olisi järjestynyt.

Ennen ensimmäistä kielteistä lainapäätöstä ei Anttilan mukaan ollut neuvoteltu kenenkään muun kuin Turun kanssa. Toisen kielteisen päätöksen jälkeen tilauksen saaminen kaatui kokonaan.


http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/9321-stx-johtaja-ylelle-tilaus-olisi-ollut-tahdon-asia

Olisiko Anttila jäävi arvioimaan tilannetta? Miksi varustamo olisi tilannut mitä ilmeisimmin huomattavasti kalliimmalla laivan turun telakalta? Eikö tuo 50 miljoonan laina ole STX:n sisäinen asia. Jos todellakin tilaus turkuun olisi ollut kiinni tuosta 50 miljoonasta ja asiakas olisi kertonut haluavansa laivan teetettävän turussa, niin miksi emoyhtiö ei huolehtinut 5 % osuutta laivasta. Finnveran takaus oli jo 600 miljoonaa 2/3 osaa laivan hinnasta.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Emo

Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:48:36
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:44:35


Maksaa vielä enemmän kun pistetään nuo laivanrakentajat kortistoon. Asian inhimilliselle puolelle ei ole edes hintaa määriteltävissä. Tuemmehan konkurssikypsää EUtakin miljardeilla, ei luulisi Käteiselle olevan mitään uutta ja ideologian vastaista siinä että konkurssikypsää tuetaan.

Paljonko arvelit laivan kotimaisuusasteen olevan TODELLISUUDESSA?

Paljonko sinä arvelit? Ja vielä monin verroin paremmin vastaat, jos et arvele mitään vaan kerrot tietosi mikä olisi ollut laivan kotimaisuusaste.

Tälle arvelujen tielle kun lähdemme, niin Suomessa ja Suomeen ei kannata jatkossakaan rakentaa mitään, sillä koskaanhan emme ehkä voi olla ihan varmoja siitä että projektin kotimaisuusaste olisi 100%. Mutta kun suomalainen on kortistossa, niin silloin kortistossa ollaan 100% kotimaisin voimin, mikä on huojentava tieto?

Everyman

Quote from: Jani Rantala on 28.12.2012, 12:33:03
Loistoristeilijöiden tekeminen tuo teknistä osaamista, joka hyödyttää myös muuta teollisuutta,.

Kyllä ne suomalaiset alihankkijat voivat ihan yhtä hyvin myydä duuniaan Ranskaan kuin Turkuun. Siis ainakin ne, joilla on sellaista korkeaa teknologiaa ja osaamista jolla on jotain arvoa. Jotain laivanrunkoja nyt osataan koota siellä itsekin, siihen ei suomalaisilta tartte kysellä mitään "innovaatioita".

Salvation

Quote from: Emo on 28.12.2012, 12:55:53
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:48:36
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:44:35


Maksaa vielä enemmän kun pistetään nuo laivanrakentajat kortistoon. Asian inhimilliselle puolelle ei ole edes hintaa määriteltävissä. Tuemmehan konkurssikypsää EUtakin miljardeilla, ei luulisi Käteiselle olevan mitään uutta ja ideologian vastaista siinä että konkurssikypsää tuetaan.

Paljonko arvelit laivan kotimaisuusasteen olevan TODELLISUUDESSA?

Paljonko sinä arvelit? Ja vielä monin verroin paremmin vastaat, jos et arvele mitään vaan kerrot tietosi mikä olisi ollut laivan kotimaisuusaste.

Tälle arvelujen tielle kun lähdemme, niin Suomessa ja Suomeen ei kannata jatkossakaan rakentaa mitään, sillä koskaanhan emme ehkä voi olla ihan varmoja siitä että projektin kotimaisuusaste olisi 100%. Mutta kun suomalainen on kortistossa, niin silloin kortistossa ollaan 100% kotimaisin voimin, mikä on huojentava tieto?

Valitettavasti minulla ei ole kristallipalloa käytössä, josta voisin katsoa rakennettavan laivan kotimaisuusateen. Valitettavasti vain on näin, että töistä iso osa on muilla kuin suomalaisilla esimerkiksi Olkiluodossa.

Ylipäätään en ymmärrä tätä meuhkaamista asiasta. Etenkään Soinilta, joka on vastustanut viimeiseen asti yritystukia. Tästä esimerkkinä Persujen oma varjobudjetti. Ja toisekseen tosta 50 miljoonan lainasta (600 miljoonan takauksen +28 miljoonan suoran tuen päälle) huolimatta, tilaus olisi mennyt Ranskaan. Halusimme sitä tai emme. Ja sitten Soini kehtaa vielä tehdä välikysymyksen aiheesta.

Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114