News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

STX laina

Started by Sour-One, 17.12.2012, 21:43:54

Previous topic - Next topic

Eugen235

Quote from: Emo on 28.12.2012, 02:37:47
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/431586/Ranskan+telakka+vei+jattiristeilijan+tilauksen

QuoteTelakkayhtiö STX kertoi torstain ja perjantain välisenä yönä, että amerikkalaisen Royal Caribbean -varustamon jättitilaus menee STX:n Ranskan telakalle.

Yhden Oasis-aluksen tilauksen lisäksi sopimus pitää sisällään option toisesta. Ensimmäisen aluksen rakentamisen pitäisi alkaa syyskuussa 2013, jolloin alus olisi luovutettavissa kesällä 2016. Toisen aluksen optio umpeutuu kesällä 2018.

STX:n Turun telakka on rakentanut kaksi edellistä Oasis-luokjan alusta. Niiden hinta oli noin miljardi euroa alusta kohden ja ne toivat töitä yhteensä yli 10000 henkilötyövuotta.

Turun telakka oli vahvoilla myös näissä uusissa tilauksissa. Suomen hallitus ei viime viikolla suostunut myöntämään STX Finlandin pyytämää noin 50 miljoonan euron käyttöpääomalainaa, jota yhtiö olisi tarvinnut täyttääkseen valtion erityisrahoitusyhtiö Finnveran ehdot rakentamisaikaisen rahoituksen takuille.

Onnea Kataisen hallitus, hyvin toimittu! Taas on vastuuta kannettu.

:D Ihanaa Suomi ihanaa  :D

Säästyneet tukirahat voidaan antaa vaikkapa luku- ja kirjoitustaidottomien koneinsinöörien hyysäämiseen  :D

mikkoR

Jotenkin sellainen kutina notta seuraavaa alusta ei tilata Ranskasta jos ylipäätään tämänkään tekeminen alkaa siellä.

Toivoisinpa että kerrankin valtionjohdossa olisi ollut sellaista tietoa ja ymmärrystä että he tekivät oikeat päätökset, Ranskalaisiahan ei tunnetusti pienet EU säädökset haittaa jos on oma etu kyseessä mm. tukiasioissa.

Ei ole välttämättä peli vielä pelattu.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Pöllämystynyt

Toivottavasti tästä surulliselta kuulostavasta uutisesta koituu kuitenkin jotain hyötyä, kuten silmien avautumista, tai jopa taloudellista etua pitkällä tähtäimellä, kuten jotkut ennakoivat. Yksi välitön etu on se, että tämä näyttää monen silmissä siltä, että Kataisen hallitus, joka on toisaalla kaatanut miljardeja yhteistä velkarahaa kankkulan kaivoon, teki nyt naurettavalla pihtailulla kamalan tappion Suomelle.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Alkuasukas

Vaikka STX olisi kaatunut niin ostajahan on Royal Caribbean, joten siltä osin ongelmaa ei pitäisi olla?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

siviilitarkkailija

tämän tilauksen menetys johtaa suoraan n 5000 henkilön työttömyyteen. Toisaalta, ihmiset äänestivät kokoomusta sen "työvoima talkoot" ja "toivo talkoot" lupauksiin uskoen samalla kun luulivat sosialistien kiinnostuvan terästyöläisistä.

Valtion velka kasvaa. N 1000 henkeä putoaa pitkäaikaistyöttömäksi ja useita teollisen ja tuotannollisen osaamisyrityksiä kuolee. Kustannukset pitkäaikaismenetyksinä ovat noin miljardin luokkaa. Mihin verrattuna laivan tukirakennuskustannukset ovat aika pieni satsaus.

No eipä hätää... Korporaatiokommunisti hakee afrikasta moniosaajamummoja jotka korjaavat työttömyysongelman!
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

ElenaDaylights

Inhottava prosessi kaiken kaikkiaan. Pikkuhiljaa kun teollisuusalat alkavat kutistua kuoliaaksi, voidaan valmistautua kovaan rakennemuutokseen. Enää ne rakenteet vaan pitäisi jostakin löytää. Mutta hei, panostetaan mamubisnekseen ja muutetaan telakat notkumisyksiköiksi. Valtio korvaa kulut ja se on satsaus tulevaisuuttamme varten.

Summa summarum: En olisi ikinä uskonut näkeväni tätä päivää jolloin halliituksemme vasen väki siunaa potentiaalisen äänestäjäkuntansa päällesylkemisen. Miten tätä voi vasemmistolainen hallituspoliitikko enää selitellä työläisilleen? Elämme outoja aikoja.
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

Nanfung

Suomella ei ole varaa ylimieliseen pullistelupolitiikkaan sen paremmin kuin kynnysmattona olemiseen, muistuttaa presidentti Sauli Niinistö.

http://www.suomenmaa.fi/etusivu/sauli_niinist%C3%B6_ei_varaa_pullistelupolitiikkaan_5974198.html

Hallitus näyttää ottaneen huomioon tämän Niinistön varoituksen pullistelupolitiikasta? Se on kyllä totta, että aina löytyy joku suomalainen, joka olisi valmis pullistelemaan sillä, että Suomassa on rakennettu maailman suurin risteilijä?

Kaikkien meidän onneksi, varsinkin telakkatyöläisten,  vältyimme tältä pullistelupolitiikan aiheuttamalta häpeältä.
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

Marko M

Kokoomus on kuin syöpä joka jäytää maatamme.

Horn Hill

QuoteYLE: Saarikangas syyttää hallitusta telakkateollisuuden tuhosta

Vuorineuvos Martin Saarikangas sanoo, että elinkeinoministeri Jan Vapaavuori saattaa jäädä historiaan miehenä, joka tappoi suomalaisen telakkateollisuuden.

http://yle.fi/uutiset/saarikangas_syyttaa_hallitusta_telakkateollisuuden_tuhosta/6430408

Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

ketale

Quote from: Marko M on 28.12.2012, 09:13:28
Kokoomus on kuin syöpä joka jäytää maatamme.

Tästäkin huolimatta kohta varmasti uutisoidaan kuinka Kokoomuksen kannatus on kasvanut vaaligallupissa.

Everyman

Ja ylläripylläri Soini ja persut heti haaskalla tekemässä välikysymyksiä, hohhoijaa.

Varmaan olisivat tehneet siinäkin tapauksessa jos tilaus olisi tullut. Että mitä hallitus nyt rakentaa jotain luksuspaatteja amerikkalaisille veronmaksajien rahoilla.

Jaska Pankkaaja

Veikkaanpa että kätäinen sai pikku vinkin franskasta.. Siinä se.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

kuhlmey

Tilaus meni sivu suun, mutta eipähän ainakaan tuettu konkurssikypsää firmaa tai amerikkalaisia sijoittajia. Hankkeen kotimaisuusastekin olisi ollut huono, vaikka EU:n mahdollistama työvoiman liikkuvuus ja alihankkijoiden kilpailutus onkin loistava asia.  Lisäksi luontoa säästyy, koska saastuttavaa risteilijää ei tehdä ainakaan Suomessa. EU-säännötkin olisivat estäneet suoran tuen, Ranskakin oneiole EU-maa. Parempi on sijoittaa nämäkin rahat Etelä-Europpaan, saamme näin paremman tuoton ja turvaamme suomalaiset työpaikat tehokkaammin. Bingo.

Salvation

Tilausta ilmeisesti ei olisi saatu ollenkaan lainoista huolimatta.

http://www.talouselama.fi/uutiset/risteilyyhtion+pomo+saimme+ranskalaisilta+laivan+vastustamattomaan+hintaan/a2161715

En ymmärrä tuota kilpailua STX:n sisälä. Jos nyt ranskalaiset tekevät laivan tappiolla, niin eikö lopulta tappio tule emoyhtiölle?
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

JNappula

Quote from: Salvation on 28.12.2012, 10:14:01
Tilausta ilmeisesti ei olisi saatu ollenkaan lainoista huolimatta.

http://www.talouselama.fi/uutiset/risteilyyhtion+pomo+saimme+ranskalaisilta+laivan+vastustamattomaan+hintaan/a2161715

En ymmärrä tuota kilpailua STX:n sisälä. Jos nyt ranskalaiset tekevät laivan tappiolla, niin eikö lopulta tappio tule emoyhtiölle?

Eiköhän siellä tosiaan myös ranskalainen veronmaksaja osallistu noihin kustannuksiin, halusipa sitä tai ei.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Man in a Suit

Mielenkiintoista miten vauhdilla ilta-pulun paa-otsikoksi vaihtui hallituksen toimia tukeva kolumni.  :o
Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

Emo

Jossain Uuden Suomen tai vastaavalla keskustelupalstalla esitettiin väite että Suomen EU-liittymissopimuksessa olisi ollut vaatimus siitä että Suomen tulee luopua telakkateollisuudestaan suurempien EU-maiden hyväksi.
Tämän nyt tapahtuneen valossa on aivan päivänselvää, että Katainen sai ohjeet Suomen ulkopuolelta, miten tämä laivatilausasia pitää tyriä. Ei senpuoleen, etteikö se hikinaama itsekin osaisi tyriä, mutta tottahan nyt joku tuosta porukasta sentään olisi saanut laivatilaukset Suomeen ellei sitä olisi nimenomaisesti EU-tasolta kielletty.

rölli2

Tämä oli niin ihmehommaa alusta asti, salailua ja mitä lie kähmintää. Taisi Käteinen brysselissä luvata ranskiksille että tehkää te vaan se laiva kun meillä suomessa on asiat niin hyvin ja te tarvitte enemmän niitä työpaikkoja meillä kun on valtava työvoimapula. Olikohan ekinkeinohäkämies juonessa mukana? Yksityiset rahoittajat vetivät tukensa pois kun saivat varmaan vihiä, että Jyrki on luvannut tilauksen ranskalaisille

P

Quote from: Marko M on 17.12.2012, 22:06:36
50 miljoonaa on 1000 somalialaisen Suomeen asettuneen yksinhuoltajan vuosikustannus , kallista vai halpaa ?

20 000 työvouden hankkimiseksi kallista hallituksen mielestä. Tuhanteen somalialaiseen "yksinhuoltajaan" meilla täytyy olla varaa!
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

rölli2

Me varmaan tienataan tällä... jotain

Salvation

Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:16:54
Jossain Uuden Suomen tai vastaavalla keskustelupalstalla esitettiin väite että Suomen EU-liittymissopimuksessa olisi ollut vaatimus siitä että Suomen tulee luopua telakkateollisuudestaan suurempien EU-maiden hyväksi.
Tämän nyt tapahtuneen valossa on aivan päivänselvää, että Katainen sai ohjeet Suomen ulkopuolelta, miten tämä laivatilausasia pitää tyriä. Ei senpuoleen, etteikö se hikinaama itsekin osaisi tyriä, mutta tottahan nyt joku tuosta porukasta sentään olisi saanut laivatilaukset Suomeen ellei sitä olisi nimenomaisesti EU-tasolta kielletty.

En jaksa uskoa, että 50 miljoonan lisälaina olisi vienyt voiton siitä, että Ranskassa telakalla tehdään laina huomattavasti alempaan hintaan. Kieltämättä kyseessä olisi ollut riskisijoitus. 650 miljoonan vastuut + suora tuki muutaman kymmentä miljoonaa ja mitä sillä? Työtä puolalaisille?
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Everyman

Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:16:54
Jossain Uuden Suomen tai vastaavalla keskustelupalstalla esitettiin väite että Suomen EU-liittymissopimuksessa olisi ollut vaatimus siitä että Suomen tulee luopua telakkateollisuudestaan suurempien EU-maiden hyväksi.
Tämän nyt tapahtuneen valossa on aivan päivänselvää, että Katainen sai ohjeet Suomen ulkopuolelta, miten tämä laivatilausasia pitää tyriä. Ei senpuoleen, etteikö se hikinaama itsekin osaisi tyriä, mutta tottahan nyt joku tuosta porukasta sentään olisi saanut laivatilaukset Suomeen ellei sitä olisi nimenomaisesti EU-tasolta kielletty.

Minkä tahansa työn saa aivan varmasti Suomeen, jos Suomen valtio maksaa viulut.

Mutta kyllähän se sosialismia on eikä ranskalaisetkaan tuota duunia ilmaiseksi saaneet. Maksavat itsensä kipeäksi siitä ilosta.

Emo

^ Suomi maksaa itsensä kipeäksi saadakseen tänne työttömiä neekereitä ja mellakoivia muslimeja, mutta ei maksa saadakseen tänne tuottavaa työtä. Just. Hyvä jos joku täällä on tyytyväinen Kataisen vastuunkantoon. Minä en ole.

Salvation

Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:30:50
^ Suomi maksaa itsensä kipeäksi saadakseen tänne työttömiä neekereitä ja mellakoivia muslimeja, mutta ei maksa saadakseen tänne tuottavaa työtä. Just. Hyvä jos joku täällä on tyytyväinen Kataisen vastuunkantoon. Minä en ole.

Ekassa väittämässäsi olet täysin oikeassa. Toisessa et.

Erikoista, että halutaan antaa 650 miljoonan laina + 28 miljoonaa suoraa tukea konkurssikypsälle yritykselle.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Bill Milton Hicks Friedman

Mikseivät työntekijät tai ay-liike ottaneet lainaa henkilökohtaisesti omalle vastuulleen. Tai Turun kaupunkia hallitsevat grynderit, jos kerran diili oli niin houkutteleva.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

Emo

Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:34:18
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:30:50
^ Suomi maksaa itsensä kipeäksi saadakseen tänne työttömiä neekereitä ja mellakoivia muslimeja, mutta ei maksa saadakseen tänne tuottavaa työtä. Just. Hyvä jos joku täällä on tyytyväinen Kataisen vastuunkantoon. Minä en ole.

Ekassa väittämässäsi olet täysin oikeassa. Toisessa et.

Erikoista, että halutaan antaa 650 miljoonan laina + 28 miljoonaa suoraa tukea konkurssikypsälle yritykselle.

Maksaa vielä enemmän kun pistetään nuo laivanrakentajat kortistoon. Asian inhimilliselle puolelle ei ole edes hintaa määriteltävissä. Tuemmehan konkurssikypsää EUtakin miljardeilla, ei luulisi Käteiselle olevan mitään uutta ja ideologian vastaista siinä että konkurssikypsää tuetaan.

EL SID

#86
Jassåå, Homman talousliberaali-siipi on herännyt krapulasta ja tullut Hommaan julistamaan talousliberaaleista väitöskirjoista kirjanoppineita viisauksiaan

OK, yritystuet ovat väärin, ja ne voitaisiin korvata bisnes-enkeleiden veronhelpotuksilla, ja laivatuet ovat väärin, mutta ne ovat maailmalla tapana.

Nykyisessä taloustilanteessa me olisimme tarvinneet nuo 20 000 henkilötyövuotta. Eikä se olisi jäänyt tähän, koska teollisuustyöpaikka luo aina ympärilleen uusia työpaikkoja. Me menetämme enemmän työpaikkoja kun suoraan laskien voisi arvata.
Paitsi että valtiolta jää verotuloja saamatta, valtiolta mennee tukiaisten verran rahaa työttömyyskorvauksiin. Koska on epävarmaa, onko meillä enää mahdollisuutta saada uusia tilauksia, tämä pelleily voi käydä loppupeleissä paljon kalliimmaksi, mitä olisi tullut maksamaan lainan myöntäminen.

Jo emoyhtiön konkurssi? Wärtsilän meriteollisuus meni aikoinaan konkurssiin, koska rakennettavien laivojen hinta oli laskettu väärin. Nyt sitä pelkoa ei ollut, ja jokatapauksessa Suomelle olisi jäänyt laiva, jonka olisi myöhemmin saatu myytyä toiselle toimijalle.

Se olisiko tilaus mennyt jokatapauksessa ranskaan, ei ole enää meidän asia. Näinhän se voi ollakin: Ranska pitää työläisensä mieluummin töissä kuin kortistossa.  Pääasia on, että olisi yritetty.

Rahastahan se ei voi olla kiinni. Niin paljon sitä kylvetään nykyisin maailmalle.

vapaavuori on nyt ministerinä toista kertaa. Onko hän koskaan saanut muuta aikaiseksi kuin isoa tuhoa?

Salvation

Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:44:35
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:34:18
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:30:50
^ Suomi maksaa itsensä kipeäksi saadakseen tänne työttömiä neekereitä ja mellakoivia muslimeja, mutta ei maksa saadakseen tänne tuottavaa työtä. Just. Hyvä jos joku täällä on tyytyväinen Kataisen vastuunkantoon. Minä en ole.

Ekassa väittämässäsi olet täysin oikeassa. Toisessa et.

Erikoista, että halutaan antaa 650 miljoonan laina + 28 miljoonaa suoraa tukea konkurssikypsälle yritykselle.

Maksaa vielä enemmän kun pistetään nuo laivanrakentajat kortistoon. Asian inhimilliselle puolelle ei ole edes hintaa määriteltävissä. Tuemmehan konkurssikypsää EUtakin miljardeilla, ei luulisi Käteiselle olevan mitään uutta ja ideologian vastaista siinä että konkurssikypsää tuetaan.

Paljonko arvelit laivan kotimaisuusasteen olevan TODELLISUUDESSA?
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

EL SID

#88
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:48:36
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:44:35
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:34:18
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:30:50
^ Suomi maksaa itsensä kipeäksi saadakseen tänne työttömiä neekereitä ja mellakoivia muslimeja, mutta ei maksa saadakseen tänne tuottavaa työtä. Just. Hyvä jos joku täällä on tyytyväinen Kataisen vastuunkantoon. Minä en ole.

Ekassa väittämässäsi olet täysin oikeassa. Toisessa et.

Erikoista, että halutaan antaa 650 miljoonan laina + 28 miljoonaa suoraa tukea konkurssikypsälle yritykselle.

Maksaa vielä enemmän kun pistetään nuo laivanrakentajat kortistoon. Asian inhimilliselle puolelle ei ole edes hintaa määriteltävissä. Tuemmehan konkurssikypsää EUtakin miljardeilla, ei luulisi Käteiselle olevan mitään uutta ja ideologian vastaista siinä että konkurssikypsää tuetaan.

Paljonko arvelit laivan kotimaisuusasteen olevan TODELLISUUDESSA?

nykyisessä taloustilanteessa se aika melkoinen. Moni työtön hitsari pohjoisessa olisi värväytynyt alihankkijoiden palvelukseen, viettäen viikkokunnat turussa.
Ei kantta verrata hanketta, joka saa alkunsa laman keskellä niihin, jotka aloitetaan nousukauden huipulla, aikana, jolloin työtekijöitä ei välttämättä ole saatavilla.

Salossahan, Turun naapuripitäjässä, on työttömiä yli oman tarpeen. Puolen vuoden kurssituksella sieltä olisi tullut hitsareita suoraan telakan palvelukseen yllin kyllin.

Marko M

Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:48:36
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:44:35
Quote from: Salvation on 28.12.2012, 11:34:18
Quote from: Emo on 28.12.2012, 11:30:50
^ Suomi maksaa itsensä kipeäksi saadakseen tänne työttömiä neekereitä ja mellakoivia muslimeja, mutta ei maksa saadakseen tänne tuottavaa työtä. Just. Hyvä jos joku täällä on tyytyväinen Kataisen vastuunkantoon. Minä en ole.

Ekassa väittämässäsi olet täysin oikeassa. Toisessa et.

Erikoista, että halutaan antaa 650 miljoonan laina + 28 miljoonaa suoraa tukea konkurssikypsälle yritykselle.

Maksaa vielä enemmän kun pistetään nuo laivanrakentajat kortistoon. Asian inhimilliselle puolelle ei ole edes hintaa määriteltävissä. Tuemmehan konkurssikypsää EUtakin miljardeilla, ei luulisi Käteiselle olevan mitään uutta ja ideologian vastaista siinä että konkurssikypsää tuetaan.

Paljonko arvelit laivan kotimaisuusasteen olevan TODELLISUUDESSA?

Paljonko on hallituksen maahamme rahtaamien kymmenien tuhansien sosiaalikeenereiden kotimaisuusaste ?