News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2012-12-04 Kuskin kassasta puuttui 30 senttiä – sai potkut

Started by crissaegrim, 04.12.2012, 12:08:39

Previous topic - Next topic

crissaegrim

QuoteKuskin kassasta puuttui 30 senttiä – potkut
Koiviston Auton antamat potkut perustuivat osaltaan sisäisen lipuntarkastajan havaintoihin. Kuljettajan kassasta oli myös kerran puuttunut 30 senttiä rahaa, jolloin hänet otettiin puhutteluun.

Lahtelainen Koiviston Auto Oy on tuomittu tuntuviin korvauksiin laittomista potkuista. Bussiyhtiö purki kuljettajansa työsopimuksen viime vuoden syksyllä katsottuaan tämän toimineen vilpillisesti.

Bussiyhtiön oma lipuntarkastaja oli seurannut kuljettajan rahastusta noin viikon aikana autossa ja saanut kerran matkastaan kymmenen minuuttia vanhan matkakuitin.

Joskus kuitin antamisessa oli viivytelty. Koiviston Auton mukaan kuljettajan toimet mahdollistivat työnantajan omaisuuden anastamisen.

Kuskin kassalaukussa oli tilityksissä ollut linja-autonyhtiön hyväksi useana kuukautena ylitystä. Vain kerran kassasta oli tilityksessä puuttunut 7,50 euroa.

Päijät-Hämeen käräjäoikeuden mukaan potkuille ei ollut asiallista syytä. Koiviston Auton menettely katsottiin poikkeuksellisen moitittavaksi.

Yhtiö määrättiin maksamaan yli 35 000 euron korvaukset sekä liki 13 000 euron oikeuskulut. Ulkomaalaistaustainen kuljettaja oli työskennellyt yhtiössä yli neljä vuotta.

Oikeudessa kävi ilmi, että rahastusohjeet ja lippukoneen käyttöohjeet oli annettu vain suomeksi.

Koiviston Autolla 15 prosenttia kuljettajista on maahanmuuttajataustaisia. Alle kymmenellä kuljettajalla suomen kielen taito on huono.

http://yle.fi/uutiset/kuskin_kassasta_puuttui_30_senttia__potkut/6402147

Harhaanjohtava otsikko uutisella: ei se siitä 30snt:stä johtunut, vaan oli näemmä monien sattumien summa.

Nähtävästi taas syrjittiin vaatimalla suomen kielen taitoa, on se maailma mennyt rasistiseksi.

E. Tuli vaan mieleen, jos tämä herra (tai rouva) ei ymmärtänyt ohjeita, miksei hän kysynyt sitten niitä muulla kielellä tai jotain selittämään hänelle niitä. Vai eikö hän ymmärtänyt suomea edes sen vertaa, että tajusi niiden olevan 1) ohjeita ja 2) tärkeitä.

E2. Jos hän oli työhakemuksessaan sanonut osaavansa suomea huonosti, hän olisi varmasti voinut silloin vaatia niitä selitettynä/muulla kielellä, olihan hänet palkattu työhön tietäen, että hän osaa kieltä huonosti.
In a world of fiction everything is true.

Marko Parkkola

Quote
Perustuslaki

17 §

Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin

Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

Ruotsinkieliset ohjeet puuttuivat? Miten ne olisivat auttaneet tilanteessa?

crissaegrim

Quote from: Marko Parkkola on 04.12.2012, 12:12:25
Quote
Perustuslaki

17 §

Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin

Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

Ruotsinkieliset ohjeet puuttuivat? Miten ne olisivat auttaneet tilanteessa?

Varmaan tuossa haettiin jotain, että englanninkieliset olisivat olleet tarpeelliset. Mikään virallinen kielihän suomessa englanti ei ole...
In a world of fiction everything is true.

Emo

Jos bussukuski ei osaa suomea, ei hän ole pätevä palveluammattiin. Suomessa suomenkielisellä matkustajalla on OIKEUS saada palvelunsa omalla äidinkielellään eli SUOMEKSI.

AuggieWren

Ei kai nyt perhana sentään bussikuskille pidä olla kirjallisia ohjeita siitä, että kassan pitää täsmätä? Tämähän on itsestäänselvyys.

Vastaavankaltaisessa tapauksessa työtuomioistuin tulkitsi viime kuussa niin, että potkut sai antaa.

Tässä keississä on työtehtävien laiminlyönti ollut vielä toistuvaa. Mitä ihmeen lakia tulkitsemalla käräjäoikeus oli tässä asiassa päätynyt määräämään noin suuret korvaukset? Ei ainakaan työsopimuslakia.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Sunt Lacrimae

Quote from: Emo on 04.12.2012, 12:13:41
Jos bussukuski ei osaa suomea, ei hän ole pätevä palveluammattiin. Suomessa suomenkielisellä matkustajalla on OIKEUS saada palvelunsa omalla äidinkielellään eli SUOMEKSI.

Komppia. Bussikuski tuottaa henkilökuljetuksen bulkkia verrattuna esimerkiksi taksikuskiin, mutta silti bussikuljettajan hommiin kuuluu myös esim. lipunmyynti ja rahastaminen, järjestyksenpito bussissa, matkustajien opastaminen poikkeustilanteissa sekä muu opastus ja neuvonta. Ei siitä tule mitään jos kuski ei osaa selittää asiakkaalle esim. bussin reittiä, toisen bussin lähtöpaikkaa odotellessa vaikka isommalla asemalla tai lippujen eroja. Jos kielitaito ei ole edes kohtalainen niin ei sinne bussin koppiin pitäisi olla asiaa.
Play stupid games, win stupid prizes.

Ajattelija2008

Ilmeisesti työnantaja on epäillyt, että kuljettaja jättää lyömättä kassakoneeseen ja panee rahat omaan taskuun. Mutta menettelystä olisi pitänyt olla pitävä näyttö, muuten ei voi irtisanoa. Tuo "antanut 10 minuuttia vanhan kuitin" kuulostaa siltä kuin kuljettaja olisi antanut toiselta matkustajalta pöydälle jääneen kuitin.

Tässä muuten syy sille, miksi tavaroiden hinnat eivät ole tasalukuja. Kun asiakas odottaa vaihtorahaa takaisin, odottaa hän myös saavansa kuitin. Sillä tavalla ei kassaihminen pääse panemaan rahaa omaan taskuunsa. Pääkaupunkiseudun etnisissä ravintoloissa olen kiinnittänyt huomiota siihen, että välillä ateria jätetään lyömättä kassakoneeseen.

AuggieWren

^ Ei tarvitse "pitävää näyttöä" varastamisesta, se riittää, että kassa ei täsmää. Sen jälkeen riittää ihan varmasti, kun kassassa on vajausta/ylitystä toistuvasti.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

normi

Quote from: Ajattelija2008 on 04.12.2012, 12:25:39
Ilmeisesti työnantaja on epäillyt, että kuljettaja jättää lyömättä kassakoneeseen ja panee rahat omaan taskuun.
Tämähän tässä on selkeästi takana... joku syyhän siihen on, että tarkkailtu viikon. Veikkaan että linjan tulot ovat jostain syystä notkahtaneet ja herättäneet epäilyjä tai vastaavaa... näyttö ilmeisesti olisi pitänyt olla vahvempi? 30 senttiä ei ole ollut se juttu tässä...
Impossible situations can become possible miracles

mikkoR

Eikös tuo ollut jo 4 vuotta töissä?
A: Ei osaa Suomea
B: Jatkuvasti kassa ei täsmää

Joten nyt tuo 30c on vain revitty otsikoksi, ei missään tai kukaan saa sellaisesta oikeasti potkuja joten veikkaankin että tässä kaverin pelastust on ollut ilmeinen insinööritausta.
Seuraava arvonta suoritetaan hovissa.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Ajattelija2008

Quote from: AuggieWren on 04.12.2012, 12:28:17
^ Ei tarvitse "pitävää näyttöä" varastamisesta, se riittää, että kassa ei täsmää. Sen jälkeen riittää ihan varmasti, kun kassassa on vajausta/ylitystä toistuvasti.

Tuossa linkillä viittaamassasi tapauksessa kuljettaja oli vienyt koko pohjakassan, ja asiasta oli pitävä näyttö.

Jos kassaan lyödään jopa 100 tapahtumaa vuoron aikana, niin kassa varmaan usein ei täsmää tarkalleen. Se, että kuljettajan kassa usein ylitti kassakoneen antaman lukeman, viittaa siihen, että matkoja jätettiin lyömättä kassakoneeseen.

Arvoton

Vaihdan kieleni tyydyttäväksi venäjäksi ja lakkaan osaamasta suomea. Kivapalkkaiset toimittajan, liikennepäällikön, toimitusjohtajan tai Hesan apulaiskaupunginjohtajan paikat ovat mulle sijattu.

Siis mitä vittua mun kohta toimittajana kannattaa suomeksi kirjoittaa YLEn nettisivuja ja uutisia? Suomihan on rasistinen ja impivaaralainen kieli, jota puhuvat vain rasistit. Etenkin Lahdessa.

Alan rampata Nikkilässä enemmän. Siellä sentään puhutaan suvaitsevaa ja monimuotoista ruotsia. Tikkurilassa alkaa pärjätä jo pitkälle eestillä ja venäjällä.

AuggieWren

QuoteSe, että kuljettajan kassa usein ylitti kassakoneen antaman lukeman, viittaa siihen, että matkoja jätettiin lyömättä kassakoneeseen.
Tarkoittanet, että ei viittaa ... Totta.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

normi

Quote from: Ajattelija2008 on 04.12.2012, 12:40:00Se, että kuljettajan kassa usein ylitti kassakoneen antaman lukeman, viittaa siihen, että matkoja jätettiin lyömättä kassakoneeseen.
Nimenomaan. Miksi ihmeessä muuten sitä rahaa olisi liikaa... (reitiltä ei tuloutettu rahaa niin paljon kuin matkustajamäärien perusteella olisi pitänyt on arvaukseni)
Impossible situations can become possible miracles

siviilitarkkailija

Käteismyynnissä liikkuvassa ja vaihtuvassa olosuhteessa tehty työ on mahdotonta saada täsmäämään sentilleen. Silloin jää jompi kumpi, joko sentilleen tehty kassatyö tai liikennetyö tekemättä. Tämä on aivan selvä asia. Se että yrityksen tarkastaja on seurannut työntekijää viitta pitkään ja vakaaseen aikomukseen löytää irtisanomisiin perusteeksi joku syy tai vahva epäily vilpillisyydestä.

Suomessa korporaatiokommunistisen, sontamedian ja demlajuridisen hallinnon seurauksena ihmisillä on virheellinen kuva työnantajan oikeuksista. Työnantaja voi irtisanoa kenet hyvänsä. Irtisanomisperuste on kaunis tapa yrittää välttää korvausvaatimus. Vain sosialistiaatelinen voi saada toveripalveluna työpaikkansa ökyammattillitossa takaisin perusteettoman irtisanomisen jälkeen. Tavallisella työntekijällä ei ole vastaavaa oikeutta. Käytännössä irtisanominen kuitataan rahalla. Verrattuna menetyksiin työntekijän kohdalla korvaukset ovat mitättömät. Vuosikymmenien ura voidaan kuitata puooevuoden tai max vuoden palkalla.

Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Porilainen munalla

Yrittäjäparka ei ymmärtänyt, että se nyt vaan on rikkautta sellainen suurpiirteisyys.
Turha tarkkuus esim. kassatyöskentelyssä ei ole rikkaampien kulttuurien kohdalla tarpeellista.
Myös sellainen asia kuin kuitti tuntuu olevan monille rikkaampien kulttuurien edustajille täysin tuntematon asia.

Yrittäjä maksaa nyt vaan kiltisti sen 48 000 euroa ja opettelee tekemään kirjanpitoa vähemmän tarkasti.
Tosin siinä on pelkona että seuraavan jättipotin pamauttaa verottaja, jolle selitykset rikkaammasta kulttuurista eivät
pottunokkien kohdalla uppoa.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

Pyöräilijä

Minusta on turha irvailla muuttajakuskille, jos ei ole selvää näyttöä raskaasta vilpistä.

Maahanmuuttopolitiikkaamme tulee ja pitää ankarasti vastustaa. Sen sijaan ei ole mitään järkeä ja viisautta lyödä niitä maahanmuuttajia, jotka yrittävät elämässä eteenpäin. Muuttajataustaiset bussikuskit kuuluvat siihen vähemmmistöön, joka ponnistelee oman ja perheensä toimeentulon eteen - ja hyvä niin.

Maailma on 20 vuodessa muuttunut radikaalisti. Suomessa on nykyisin mahdollista karjaista kuka tahansa ulos työpaikastaan, ainakin yksityisestä firmasta koska tahansa.

Jokainen tekee jonkin virheen joskus, myöhästyy minuutin tai unohtaa firman kynän taskuunsa. Kun riittävästi tarkkaillaan, kuvataan ja valvotaan, niin jokainen jää jostain ennen pitkää kiinni. Toinen keino on savustaa työntekijät vapaaehtoisesti ulos, mikä onnistuu mainiosti nälvimällä, vähättelemällä, nolaamalla ja kiusaamalla tarkoituksellisesti työtehtävien järjestelyissä.

Suomessa oli aika, jolloin monet erimielisyydet saatiin työpaikoilla sovittua ja neuvoteltua. Se aika on ohi ja firmat pistävät nykyisin pihalle jokaisen, jonka naama ei miellytä. Tätätäkö täällä nyt halutaan lisää? Kuten siviilitarkarkkailija sanoi, tavallinen työntekijä on meidän aikanamme halpaa riistaa ja hänen nöyristelynsä naurun aihe pomopiireissä.

Mitä enemmän duunareita nöyryytetään ja pilkataan, sitä hauskempaa firmojen johtoportaassa on. 


Sunt Lacrimae

Quote from: Pyöräilijä on 04.12.2012, 13:58:07

Maailma on 20 vuodessa muuttunut radikaalisti. Suomessa on nykyisin mahdollista karjaista kuka tahansa ulos työpaikastaan, ainakin yksityisestä firmasta koska tahansa.

Potkujen perusteet ovat ehkä olleet vähän heikkoja mutta se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että kielitaidoton ihminen (jos ei jotain käyttöohjettakaan osaa lukea edes auttavasti, vielä kun veikkaisi että kyse ei ole mistään inssitason tekniikkaosaamista vaativasta ohjeesta) ei ole soveltuva toimimaan tuollaisessa ammatissa. Olisi vaikka mennyt siivoamaan tai poimimaan marjoja.
Play stupid games, win stupid prizes.

Jouko

Laitetaan tämä nyt tähänkin ketjuun:

Minä olen kuullut eräältä suharilta että hilujen puuttumisesta bussiyhtiöissä ei juuri numeroa tehdä. Eikö ne kunnissa saa tukea tappiollisenkin bussilinjan ylläpitämisestä? Kohtuutonta jos potkitaan muutaman sentin tai euron takia töistä joka tapauksessa.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

siviilitarkkailija

Hei haloo. Kuljettaja on toiminut ammatissaan 4 (NELJÄ) vuotta. Jos tässä ajassa ei ole ollut selvä mistä tuulee, niin kielitaito ei ole voinut olla mikään syy vaan tekosyy. Se että tulijalle on annettu opetus laitteisiin vain suomenkielellä on aivan luonnollinen asia. On yrittäjän velvollisuus varmistua siitä että oppi meni perille.

Ei Koiviston auto palkkaa ulkomaalaisia huvin vaan taloudellisen hyödyn ja irtisanomismahdollisuuksien lisäämiseksi. Oletteko kuulleet halvemmasta linja-autolipusta jolla kompensoidaan kielitaidottoman kuljettajan puutteet? Ette ole. Yrittäjä ottaa työntekijänsä työstä täyden korvauksen vaikka työntekijän muodolliset valmiudet eivät olisi aina vaaditulla tasolla. Eipä ulkomaalaisten halpatyöläisten suomalaisille rakentamat asunnotkaan ole mitään alennusmyyntituotteita vaikka aihetta olisi. Ainoastaan mokuseko-orkesterin tukiasunnot ovat käyttäjilleen halvempia mutta hepä eivät ole tuottavassa työssä vaan rehellisessä sosiaalituen hakemisessa.

Kun toiselta menee KOKO työpaikka KOHTUUTTOMAN syyn johdosta niin kyllä minua vituttaa toisen puolesta. Asianosainen on aika pian käyttänyt vuoden palkan (keskimäärin 6 kk:ssa) jonka jälkeen pudotaan korvauksille. Se on kuule aika paukku. Ymmärrän yrittäjän tarpeen pitää kassavajeet ja vääristymät kurissa. Keskustelu, opettelu ja seuranta ovat näitä keinoja. Varsinkin jos on syytä epäillä vilppiä. Irtisanomiskirveen heiluttelu pitäisi olla vihoviimeinen keino. Liikennealalla valitettavasti on yrittäjiä joille se on ensimmäinen.

Työntekijöiden opettaminen irtisanomalla on kallista. Se on kallista niin inhimillisesti kuin taloudellisesti. Vaikka emme varmaan tiedä tämän tapauksen kaikkia yksityiskohtia niin jo nyt voi päätellä että Koiviston auton johtajat eivät ole piitanneet sen enempää kokonaiskustannuksista. Heillä on ollut mielessään (oikein tai väärin) päätös jonka taakse on haettu perusteita. Sellainen on moraalitonta ja yrityksen kokonaisedun kannalta kallista virhearviontia.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Titus


Ei ihme, että siirrytään vuokratyövoiman käyttöön alalla kuin alalla.

Kun kassat ei täsmää, suomi suju tai naama ei enää muuten vaan miellytä, niin vaihdetaan vuokrajamppaa...

:flowerhat:
that's a bingo!

Porilainen munalla

Yksikään yritys ei irtisano hyvää työntekijäänsä vain huvin vuoksi.
Jutussa lienee taas jotain jota emme tiedä.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

siviilitarkkailija

Vuokratyövoima on yrittäjälle keskimäärin 1.3 kertaa kalliimpaa kuin oma työvoima. Joskus se on hyvin perusteltua. Keskimäärin vuokratyövoiman käyttö sisältää kuitenkin käsittämättömiä ja aivan tolkuttomia riskejä joiden ottaminen on mahdollista vain koska omistajaa ei voisi yrityksensä toiminta ja hyvinvointi kiinnostaa vähääkään.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Haima

Quote from: Pyöräilijä on 04.12.2012, 13:58:07
Minusta on turha irvailla muuttajakuskille, jos ei ole selvää näyttöä raskaasta vilpistä.

Maahanmuuttopolitiikkaamme tulee ja pitää ankarasti vastustaa. Sen sijaan ei ole mitään järkeä ja viisautta lyödä niitä maahanmuuttajia, jotka yrittävät elämässä eteenpäin. Muuttajataustaiset bussikuskit kuuluvat siihen vähemmmistöön, joka ponnistelee oman ja perheensä toimeentulon eteen - ja hyvä niin.



Ei myöskään ole mamujen vika, jos työkkärissä bussikussikursseille valitaan suomalaisten sijaan mamuja ja toimittajat sitten, kuin idiootit, toistelevat "ilman maahamuuttajia kaikki pysähtyy - jopa maan elliptinen kiertoliike!" -mantraansa.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Juffe

Huomionarvoista on, että uutisessa nostetaan kuskin ulkomaalaistaustaisuus voimakkaasti esiin. Uutisessa mikään ei kuitenkaan anneta mitään vihjeitä siitä, miten ulkomalaistaustaisuus mahdollisesti vaikutti irtisanomisen syihin. Kieliasiat mainitaan, mutta niillä ei näyttänyt olleen merkittävää vaikutusta, kun epäkohdat kerran olivat niin mitättömän pieniä. Miksi ulkomaalaisuutta tässä siis korostetaan? Aikamoinen kontrasti siihen, miten asia käsitellään, kun ulkomaalaistaustainen on rikoksentekijä.

Ajattelija2008

Quote from: Porilainen munalla on 04.12.2012, 14:19:53
Yksikään yritys ei irtisano hyvää työntekijäänsä vain huvin vuoksi.
Jutussa lienee taas jotain jota emme tiedä.

Näinhän se on. Emme tiedä, milllaisia henkilösuhteita työpaikalla on ollut. Joka tapauksessa työnantaja sai kalliin muistutuksen siitä, että irtisanomisperusteista on oltava kiistaton näyttö. Irtisanominen petosepäilyn takia on niin raskas syyte, että näytön pitää olla todella vahva.

crissaegrim

Quote from: siviilitarkkailija on 04.12.2012, 14:14:05
On yrittäjän velvollisuus varmistua siitä että oppi meni perille.
Ei siitä voi aina tietää. Ei myöskään sitä, muistaako työntekijä asiat tarkastuksen jälkeen. Jos työntekijä ei ymmärrä ohjeita ja on hiljaa, eikä avaa suutaan, miten velvollisuus voi olla työnantajalla?Ehkä jos kyseessä olisi vastuuton pikkulapsi...
In a world of fiction everything is true.

siviilitarkkailija

Palvelusopimuksen kirjoittaneen yrittäjän velvollisuus on varmistua siitä että oppi meni perille. Palvelusopimuksia tekevä yrittäjä ottaa vastatakseen sopimuksen mukaisen palvelutuotannon. Tämä sopimus on isompi asia kuin yksi työntekijä. Työntekijöitä tulee ja työntekijöitä menee. Näinollen sopimusten yleisen linjan mukaan vastuu opin perillemenosta on yrittäjän joka on palvelusopimuksen allekirjoittanut.

Vastuullinen työnantaja kouluttaa, perehdyttää. Työntekijä oppii ja ylläpitää oppimaansa. Työntekijä ei ole siinä asemassa että hänellä olisi edes mahdollisuuksia vastata yleisten palvelutuotantosopimusten vaatimista perehdytyksistä ja niiden läpivienneistä. Vastuu on aina ja kaikissa tilanteissa palvelutuotantoyrittäjän.

QuoteJos työntekijä ei ymmärrä ohjeita ja on hiljaa, eikä avaa suutaan, miten velvollisuus voi olla työnantajalla?

Niin näyttää olevan eräillä sellainen käsitys että moinen toiminta ja moisen toiminnan hyväksyntä olisi palvelutuotannon yleisten sopimusehtojen mukaista. Ei ole. On nimenomaan työnantajan velvollisuus estää ylläoleva tapahtumasta. Vastuu nimenomaan tapauksessa ei ole työntekijän vaan työnantajan.

Tämä voi kuulostaa oudolta mutta jos työnantaja käskee laittamaan pellepuvun päälle ja hyppimään yhdellä jalalla palkkaa vastaan, niin vastuullinen työntekijä tekee juuri näin. Omapäinen ja koulutettu kyseenalaistaja ei kauaa hyppele mutta periaate työntekijän ja työnantajan suhteessa kulkee näin. Se onko pellepuvussa hyppely lopulta yrityksen ja omistajan edun mukaista on aivan eri asia. Ompa niitäkin työnantajayrittäjiä jotka pakottavat työntekijät hyväksymään epäeettisiä päätöksiään mihin työntekijällä ei ole mahdollisuuksia puuttua. Usein yrityksen ja omistajan pitkäaikaista etua rikkoen. Mutta yrityshierarkian mukaan jos yrittäjä tai hänen suora vastuullinen edustajansa päättää jotain, asia lähtökohtaisesti toteutetaan tämän tahdon mukaan kunhan tahto ei ole suoraan rikoslain kieltämä.

Takaisin itse esimerkkiin...


Oli olosuhteet mitkä hyvänsä, käräjäoikeus harvemmin lausuu irtisanomistapauksista yhtä jyrkkiä tuomioita mutta määrätty rahakorvaus on ihan yläkantissa. Kantasuomalainen väärin perustein irtisanottu olisi pitänyt olla töissä vuosikymmeniä saadakseen vastaavan korvauksen.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Ari-Lee

Potkut olivat kenties aiheettomat ja korvaussumma potkitulle aiheellinen. Yhtiö on tietoisesti palkannut huonosti kieltä osaavia ja lisäksi ei ole huolehtinut ohjeitaan eri kielisinä. Vastuu on työnantajalla siitä ketä palkkaa ja siitä että kaikki työntekijät tulevat koulutetuiksi jos puutteita löytyy. Näin minä asian näen.

Tai vaihtoehtoisesti palkkaisi kielitaidollisia ja kouluttaisi ne.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Suomitalon renki

http://yle.fi/uutiset/kuskin_kassasta_puuttui_30_senttia__potkut/6402147

Lahtelainen Koiviston Auto Oy on tuomittu tuntuviin korvauksiin laittomista potkuista. Bussiyhtiö purki kuljettajansa työsopimuksen viime vuoden syksyllä katsottuaan tämän toimineen vilpillisesti.

Bussiyhtiön oma lipuntarkastaja oli seurannut kuljettajan rahastusta noin viikon aikana autossa ja saanut kerran matkastaan kymmenen minuuttia vanhan matkakuitin.

Joskus kuitin antamisessa oli viivytelty. Koiviston Auton mukaan kuljettajan toimet mahdollistivat työnantajan omaisuuden anastamisen.

Kuskin kassalaukussa oli tilityksissä ollut linja-autonyhtiön hyväksi useana kuukautena ylitystä. Vain kerran kassasta oli tilityksessä puuttunut 7,50 euroa. 13.9.2011 tilityksessä oli ollut 30 sentin vaje. Tästä tuotiin oikeuteen todiste. Sen jälkeen kuski oli puhuteltu.

Päijät-Hämeen käräjäoikeuden mukaan potkuille ei ollut mitään asiallista syytä. Koiviston Auton menettely katsottiin poikkeuksellisen moitittavaksi.

Yhtiö määrättiin maksamaan yli 35 000 euron korvaukset sekä liki 13 000 euron oikeuskulut. Ulkomaalaistaustainen kuljettaja oli työskennellyt yhtiössä yli neljä vuotta.

Oikeudessa kävi ilmi, että rahastusohjeet ja lippukoneen käyttöohjeet oli annettu vain suomeksi.

Koiviston Autolla 15 prosenttia kuljettajista on maahanmuuttajataustaisia. Alle kymmenellä kuljettajalla suomen kielen taito on huono.