News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Monikulttuurinen koulunkäynti

Started by VeePee, 20.05.2010, 11:44:26

Previous topic - Next topic

Elcric12

Quote from: ile on 21.08.2012, 03:50:51
Quote from: Elcric12 on 21.08.2012, 01:25:39
Kuten minkä kommenttien? Väittäisin että vähintään yhtä harhaista settiä on useammallakin tänne kirjoittavalla. Tuomas3 tuossa ylempänä hyvin muotoili jotain sellaista mitä minäkin hain takaa. Eli kyse ei ole mistään mokutusagendasta vaan esimerkiksi täällä jo olevien etnisten ryhmien kanssa vuorovaikuttamisesta normaaliin suomalaiseen toisia kunnioittavaan tapaan.

Mutta joskus ennakkoluulot voivat olla terveitäkin, eikö niin? Luulen että näissä opetussuunnitelmissa/käytännön opetuksessa ei juuri oteta huomioon että joskus ennakkoluulot voivat olla hyvä asia (varsinkin jos tiedostaa ne).

Edit: Eli opetus ei varmaan kerro kovin realistisesti asioista, koska sehän tarkoittaa että ennakkoluuloja alkaa automaattisesti muodostua. Aikuisten maailmassa uutisointi on juuri sitä että pyritään peittämään osa totuudesta. Miksei siis lastenkin maailmassa?

Tuossa oli lisäksi kommentti että lapsilla oli ollut liian nuivat asenteet, ja oltiin päästy rehtorin puhutteluun. Liekö kyse ollut juuri tällaisista ennakkoluuloista?

(Koska kyse on lapsista, luulen että tämä "suvaitsevaisuuskoulutus" keskittyy ennakkoluuloihin/niiden poistoon.)

Vai syntyykö ennakkoluulot juuri siitä, että asioista ei kerrota (realistisesti)? Ennakkoluulot on täysin normaali asia ja niitä löytyy aivain jokaiselta, eikä niitä tarvitse poistaa kenenkään toimesta välttämättä. Sensijaan jos ne ennakkoluulot ilmenee epäasiallisena käytöksenä (koulun tai yhteiskunnan yhteisiä sääntöja tai normeja rikotaan), niin silloin on syytä "päästä rehtorin puhutteluun".

Koskela Suomesta

Quote from: Elcric12 on 21.08.2012, 01:25:39

Kuten minkä kommenttien? Väittäisin että vähintään yhtä harhaista settiä on useammallakin tänne kirjoittavalla. Tuomas3 tuossa ylempänä hyvin muotoili jotain sellaista mitä minäkin hain takaa. Eli kyse ei ole mistään mokutusagendasta vaan esimerkiksi täällä jo olevien etnisten ryhmien kanssa vuorovaikuttamisesta normaaliin suomalaiseen toisia kunnioittavaan tapaan.

Ja kuten Tuomaskin todellisuudessa sanoi, niin kyse reaalitodellisuudessa tuolla kentällä on NIMENOMAAN mokutuksesta. Täällä kun kirjoittaa aika lailla porukkaa, joka on omin silmin nähnyt todellisuuden, ja jota ei mitkään teoreettiset paskanpuhumiset enää hämää. Sinä taas tunnut uskovan kaiken mitä mokutuksesta parhain puolin kääntäen sinulle uskotellaan, etkä välitä lainkaan siitä mitä se mokutus oikeasti on tuolla ulkona. Sillä perustellaan niin uskomattomia asioita että setnisten ryhmien kanssa vuorovaikuttamisella normaalilla suomalaisella tavalla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Tai oikeastaan näyttää siltä että sinä et ole vain se joka uskoo, vaan se joka uskottelee.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Koskela Suomesta

Quote from: Elcric12 on 21.08.2012, 11:30:58
Vai syntyykö ennakkoluulot juuri siitä, että asioista ei kerrota (realistisesti)? Ennakkoluulot on täysin normaali asia ja niitä löytyy aivain jokaiselta, eikä niitä tarvitse poistaa kenenkään toimesta välttämättä. Sensijaan jos ne ennakkoluulot ilmenee epäasiallisena käytöksenä (koulun tai yhteiskunnan yhteisiä sääntöja tai normeja rikotaan), niin silloin on syytä "päästä rehtorin puhutteluun".

Vai kuten asiainlaita on erittäin paljon useammin, että se epäasiallinen käytös on sitä että lapsi sanoo ääneen sen mitä se hänen koulussa kokemansa "monikulttuuri" todellisuudessa on, ja se onkin kokemuksen pohjalta, ei ennakkoluulona, ihan muuta toista kuin mokuttajat haluaisivat sen olevan. Ja tästä asian todellisen tilan ääneen sanomisesta sitten mokuttava opettaja vetää herneet nenään ja rehtopri puhuttelee.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Elcric12

Quote from: Koskela Suomesta on 21.08.2012, 11:37:05
Quote from: Elcric12 on 21.08.2012, 01:25:39

Kuten minkä kommenttien? Väittäisin että vähintään yhtä harhaista settiä on useammallakin tänne kirjoittavalla. Tuomas3 tuossa ylempänä hyvin muotoili jotain sellaista mitä minäkin hain takaa. Eli kyse ei ole mistään mokutusagendasta vaan esimerkiksi täällä jo olevien etnisten ryhmien kanssa vuorovaikuttamisesta normaaliin suomalaiseen toisia kunnioittavaan tapaan.

Ja kuten Tuomaskin todellisuudessa sanoi, niin kyse reaalitodellisuudessa tuolla kentällä on NIMENOMAAN mokutuksesta.

Täytyy myöntää, etten ymmärrä mitä yrität tässä sanoa.

Koskela Suomesta

Quote from: Elcric12 on 21.08.2012, 11:43:44
Quote from: Koskela Suomesta on 21.08.2012, 11:37:05
Quote from: Elcric12 on 21.08.2012, 01:25:39

Kuten minkä kommenttien? Väittäisin että vähintään yhtä harhaista settiä on useammallakin tänne kirjoittavalla. Tuomas3 tuossa ylempänä hyvin muotoili jotain sellaista mitä minäkin hain takaa. Eli kyse ei ole mistään mokutusagendasta vaan esimerkiksi täällä jo olevien etnisten ryhmien kanssa vuorovaikuttamisesta normaaliin suomalaiseen toisia kunnioittavaan tapaan.

Ja kuten Tuomaskin todellisuudessa sanoi, niin kyse reaalitodellisuudessa tuolla kentällä on NIMENOMAAN mokutuksesta.

Täytyy myöntää, etten ymmärrä mitä yrität tässä sanoa.

Sitä että sinä puhut jatkuvasti joka ketjussa jostain kauniista teorioista ja me muut siitä mitä oikeasti tapahtuu.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Emo

#635
Mikäli Bona täällä vielä olisi, kysyisin häneltä. Mutta nyt vain totean, että ilmeisesti se oli monikulttuurikasvatusta, kun tyttäreni opettaja (tokaluokka kyseessä siis) oli alkanut ensin uskontotunnilla kertoilemaan kirkkorakennuksesta ja siitä, kuinka kirkoissa on risti tornin nokassa. Ja sitten yhtäkkiä hän oli alkanut puhumaan moskeijoista, ja siitä kuinka moskeijassa on minareetin tai jonkun tornin päällä puolikuu ja tähti. Huomautan vielä, että näille lapsille ei ole opetettu ekaluokalla mitään muista uskonnoista kuten vaikka islamista. Tämä aihe oli nyt vedetty esiin pakasta ihan ensimmäistä kertaa, ja lapsi kotiin tultua kertoi minulle.

Eli opettaja oli ilmeisesti näin yrittänyt "luontevasti" ja monikulttuurisesti rinnastaa erilaiset uskonnolliset rakennukset ja symbolit ja esitellä ne 7-8-vuotiaille. Tytär totesikin tietävästi, että "tietenkin muslimeilla on puolikuu kun allah on kuunjumala"  :D  Jahka sanoo tuon opettajalle, niin eiköhän ole pian meili meillepäin kuumana  :o

Nimimerkille " nimetön jäsen " sanoisin, että lasten monikulttuurinvastainen kotikasvatus tulee aloittaa 3-4 vuoden iästä alkaen  ikäkauteen soveltuvasti. Itse kerroin islamin perusperiaatteet omalle lapselleni suorasanaisesti jo 5-6 vuotiaana, eli viha ei-muslimeja kohtaan, viha naisia kohtaan ja viha koiria kohtaan. Kristittynä koiranomistajanaisena olen kokenut nuo kohdat alleviivaamisen arvoisiksi. Jos näistä joskus opettajan kanssa tulee juttua, niin eikun koraanilinkit esiin. Ja muutama ajankohtainen uutislinkki vielä mausteeksi. Eiköhän siitä synny näillä aineksilla ihan syötävä soppa.


E: lis. puuttuva kirjain

jmm

Quote from: Emo on 21.08.2012, 12:51:21Nimimerkille " nimetön jäsen " sanoisin, että lasten monikulttuurinvastainen kotikasvatus tulee aloittaa 3-4 vuoden iästä alkaen  ikäkauteen soveltuvasti. Itse kerroin islamin perusperiaatteet omalle lapselleni suorasanaisesti jo 5-6 vuotiaana, eli viha ei-muslimeja kohtaan, viha naisia kohtaan ja viha koiria kohtaan. Kristittynä koiranomistajanaisena olen kokenut nuo kohdat allaviivaamisen arvoisiksi. Jos näistä joskus opettajan kanssa tulee juttua, niin eikun koraanilinkit esiin. Ja muutama ajankohtainen uutislinkki vielä mausteeksi. Eiköhän siitä tule näillä aineksilla ihan syötävä soppa.

Ei tuollaisella viha-aivopesulla ole mitään tekemistä monikulttuurisuuden vastustamisen kanssa. Halveksin sinua.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

Emo

Quote from: jmm on 21.08.2012, 12:56:43
Quote from: Emo on 21.08.2012, 12:51:21Nimimerkille " nimetön jäsen " sanoisin, että lasten monikulttuurinvastainen kotikasvatus tulee aloittaa 3-4 vuoden iästä alkaen  ikäkauteen soveltuvasti. Itse kerroin islamin perusperiaatteet omalle lapselleni suorasanaisesti jo 5-6 vuotiaana, eli viha ei-muslimeja kohtaan, viha naisia kohtaan ja viha koiria kohtaan. Kristittynä koiranomistajanaisena olen kokenut nuo kohdat allaviivaamisen arvoisiksi. Jos näistä joskus opettajan kanssa tulee juttua, niin eikun koraanilinkit esiin. Ja muutama ajankohtainen uutislinkki vielä mausteeksi. Eiköhän siitä tule näillä aineksilla ihan syötävä soppa.

Ei tuollaisella viha-aivopesulla ole mitään tekemistä monikulttuurisuuden vastustamisen kanssa. Halveksin sinua.

Niin ne halveksivat muslimitkin.  :)

Tuomas3

Quote from: Emo on 21.08.2012, 12:58:29
Quote from: jmm on 21.08.2012, 12:56:43
Quote from: Emo on 21.08.2012, 12:51:21Nimimerkille " nimetön jäsen " sanoisin, että lasten monikulttuurinvastainen kotikasvatus tulee aloittaa 3-4 vuoden iästä alkaen  ikäkauteen soveltuvasti. Itse kerroin islamin perusperiaatteet omalle lapselleni suorasanaisesti jo 5-6 vuotiaana, eli viha ei-muslimeja kohtaan, viha naisia kohtaan ja viha koiria kohtaan. Kristittynä koiranomistajanaisena olen kokenut nuo kohdat allaviivaamisen arvoisiksi. Jos näistä joskus opettajan kanssa tulee juttua, niin eikun koraanilinkit esiin. Ja muutama ajankohtainen uutislinkki vielä mausteeksi. Eiköhän siitä tule näillä aineksilla ihan syötävä soppa.

Ei tuollaisella viha-aivopesulla ole mitään tekemistä monikulttuurisuuden vastustamisen kanssa. Halveksin sinua.

Niin ne halveksivat muslimitkin.  :)
Kannattaa varmaan heittäytyä samalla tasolle jonkun äärimusulmaanin kanssa ja kasvattaa mukuloitaan vihaan. Siinä joutuu vain omat penskat ongelmiin. Kyllä minäkin kerron eri kulttuureiden ongelmista etenkin tytöille, jotteivät vain tee sitä virhettä, että kokeilevat yhteiseloa jonkun pyhän kirjan oppeja noudattavan kanssa. Teen sen tosin vasta sitten, kun ovat yli 12v. Sitä ennen on ihan hyvä opettaa, että kaikki ollaan tasa-arvoisia ja kohdellaan jokaista hyvin ja kaikki muu peruskama. Harva lapsi osaa käsitellä kritiikkiä ja kulttuurien erilaisuutta mitenkään rationaalisesti pikkuisena. Lapsi voi luulla käytännössä, että on ok haukkua jotain musua ja sitten tulee omaan kuonoon.

Emo

#639
Quote from: Tuomas3 on 21.08.2012, 13:41:18

Kannattaa varmaan heittäytyä samalla tasolle jonkun äärimusulmaanin kanssa ja kasvattaa mukuloitaan vihaan. Siinä joutuu vain omat penskat ongelmiin. Kyllä minäkin kerron eri kulttuureiden ongelmista etenkin tytöille, jotteivät vain tee sitä virhettä, että kokeilevat yhteiseloa jonkun pyhän kirjan oppeja noudattavan kanssa. Teen sen tosin vasta sitten, kun ovat yli 12v. Sitä ennen on ihan hyvä opettaa, että kaikki ollaan tasa-arvoisia ja kohdellaan jokaista hyvin ja kaikki muu peruskama. Harva lapsi osaa käsitellä kritiikkiä ja kulttuurien erilaisuutta mitenkään rationaalisesti pikkuisena. Lapsi voi luulla käytännössä, että on ok haukkua jotain musua ja sitten tulee omaan kuonoon.

No mutta emmekö me kaikki ihmiset ole samalla tasolla ja tasa-arvoisia?   :flowerhat:  Pitäisikö minun tasokkaampaa leikkiä?

Tietenkin olen opettanut lapselleni, että ihmiset ovat tasa-arvoisia, mutta uskonnot ovat täysin erilaisia myöskin tasa-arvonäkemyksiltään. Lisäksi olen opettanut senkin, että ihmisten maailmassa tasa-arvo ei koskaan toteudu, mutta Jumalan edessä kukaan ei ole toistaan parempi. Mielestäni näistä asioista on myöhäistä puhua vasta 12-vuotiaalle, jos niistä siihen asti on vaiettu.

Kaksi ulkopuolista henkilöä on testannut lapseni näkemyksiä ja ajatuksia maahanmuuttajista, muslimeista ja islamista, ja hän pystyy erottamaan muslimin Jumalan luomana arvokkaana ihmisenä, ja heidän oppinsa islamin, joka taas on paha oppi. Paremmin lapseni nämä asiat hallitsee, kuin moni vihapuhehuutelija täällä tai muualla.

Tietenkin minä kerron lapselleni oman näkemykseni asioista. Mikä tahansa muu olisi täysin umpihullua käytöstä minulta.


e: poistettu ylimäär. "on"-sana

Tuomas3

Quote from: Emo on 21.08.2012, 13:55:55
Quote from: Tuomas3 on 21.08.2012, 13:41:18

Kannattaa varmaan heittäytyä samalla tasolle jonkun äärimusulmaanin kanssa ja kasvattaa mukuloitaan vihaan. Siinä joutuu vain omat penskat ongelmiin. Kyllä minäkin kerron eri kulttuureiden ongelmista etenkin tytöille, jotteivät vain tee sitä virhettä, että kokeilevat yhteiseloa jonkun pyhän kirjan oppeja noudattavan kanssa. Teen sen tosin vasta sitten, kun ovat yli 12v. Sitä ennen on ihan hyvä opettaa, että kaikki ollaan tasa-arvoisia ja kohdellaan jokaista hyvin ja kaikki muu peruskama. Harva lapsi osaa käsitellä kritiikkiä ja kulttuurien erilaisuutta mitenkään rationaalisesti pikkuisena. Lapsi voi luulla käytännössä, että on ok haukkua jotain musua ja sitten tulee omaan kuonoon.

No mutta emmekö me kaikki ihmiset ole samalla tasolla ja tasa-arvoisia?   :flowerhat:  Pitäisikö minun tasokkaampaa leikkiä?

Tietenkin olen opettanut lapselleni, että ihmiset ovat tasa-arvoisia, mutta uskonnot ovat täysin erilaisia myöskin tasa-arvonäkemyksiltään. Lisäksi olen opettanut senkin, että ihmisten maailmassa tasa-arvo ei koskaan toteudu, mutta Jumalan edessä kukaan ei ole toistaan parempi. Mielestäni näistä asioista on myöhäistä puhua vasta 12-vuotiaalle, jos niistä siihen asti on vaiettu.

Kaksi ulkopuolista henkilöä on testannut lapseni näkemyksiä ja ajatuksia maahanmuuttajista, muslimeista ja islamista, ja hän pystyy erottamaan muslimin Jumalan luomana arvokkaana ihmisenä, ja heidän oppinsa islamin, joka taas on paha oppi. Paremmin lapseni nämä asiat hallitsee, kuin moni vihapuhehuutelija täällä tai muualla.

Tietenkin minä kerron lapselleni oman näkemykseni asioista. Mikä tahansa muu olisi täysin umpihullua käytöstä minulta.

e: poistettu ylimäär. "on"-sana
Ihmisten teot ja käyttäytyminen aivät ole tasa-arvoisia, vaikka ihmiset olisivatkin, ne riippuvat yksilöstä itsestään. Jokainen opettaa muksuilleen sen, minkä parhaaksi näkee. Itse en opeta minkään opin olevan paha tms., mutta voin kertoa mitä ne pitävät sisällään (mitä vanhempi lapsi, sitä kriittisemmin; pieni lapsi voi vielä ajatella, että maailma on ihana, vaikka varoittelisikin namusedistä). Hyvä ja paha kuuluvat satuihin ja siksi kyseisiä sanoja ei käytetä tuossa mielessä mm. tieteellisessä kielenkäytössä. Jonkun hyvä voi olla toisen paha ja päinvastoin; "pahuutta" en siis viljele enää yläasteikäisille. Tänään tapasin työssäni taas muutaman kristityn tytön ja muutaman muslimitytön. Jos mukulasi olisivat niiden käyttäytymistä seurannut vierestä, olisi voinut saada sen käsityksen, että kristillinen kasvatus on opettajan kannalta paha juttu. Onneksi muslimipojat kompensoivat käytöksen seuraavalla tunnilla.  :)

Miniluv

Poistin rönsyn. Ketjun aihe on monikulttuurinen koulunkäynti. Keskustelijoilta odotetaan aiheessa pysymistä ja salonkitasoa.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

nimetön jäsen

Quote from: VeePee on 21.08.2012, 07:25:00
Quote from: ile on 21.08.2012, 03:50:51
Tuossa oli lisäksi kommentti että lapsilla oli ollut liian nuivat asenteet, ja oltiin päästy rehtorin puhutteluun. Liekö kyse ollut juuri tällaisista ennakkoluuloista?
Ehkäpä "nuivuus" oli tuotu esille siinä määrin voimakkaasti ja kenties afrikkalaistaustaisia luokkatovereita loukkaavalla tavalla että rehtorin puhuttelu oli ollut aiheellista.

Tässä yksittäistapauksessa oli kyseessä ihan opettajan ja oppilaiden välinen keskustelu uskontotunnilla. Kun keskustelu päätyi kolmannen oppilaan toimesta islamiin oli oppilas tuonut esiin tiettyjä tilastollisesti hyvinkin paikkaansapitäviä stereotypioita islamista, muslimeista ja maahanmuutosta. Opettajan ohimosuonten pullistellessa luokan edessä oli oppilas todennut hieman turhan äänekkäästi suunnilleen "Ihan sama mitä sä selität mä uskon silti mieluummin faijaani". Tämä oli sitten poikinut kutsun keskustelemaan - ei lapsen epäkunnioittavasta käytöksestä opettajaa kohtaan eikä kyvyttömyydestä ottaa vastaan tarjottua tietoa vaan siitä kuinka koulussa ei hyväksytä rasismia sen 'missään muodoissa'.


Emo

Quote from: nimetön jäsen on 23.08.2012, 14:35:18
Quote from: VeePee on 21.08.2012, 07:25:00
Quote from: ile on 21.08.2012, 03:50:51
Tuossa oli lisäksi kommentti että lapsilla oli ollut liian nuivat asenteet, ja oltiin päästy rehtorin puhutteluun. Liekö kyse ollut juuri tällaisista ennakkoluuloista?
Ehkäpä "nuivuus" oli tuotu esille siinä määrin voimakkaasti ja kenties afrikkalaistaustaisia luokkatovereita loukkaavalla tavalla että rehtorin puhuttelu oli ollut aiheellista.

Tässä yksittäistapauksessa oli kyseessä ihan opettajan ja oppilaiden välinen keskustelu uskontotunnilla. Kun keskustelu päätyi kolmannen oppilaan toimesta islamiin oli oppilas tuonut esiin tiettyjä tilastollisesti hyvinkin paikkaansapitäviä stereotypioita islamista, muslimeista ja maahanmuutosta. Opettajan ohimosuonten pullistellessa luokan edessä oli oppilas todennut hieman turhan äänekkäästi suunnilleen "Ihan sama mitä sä selität mä uskon silti mieluummin faijaani". Tämä oli sitten poikinut kutsun keskustelemaan - ei lapsen epäkunnioittavasta käytöksestä opettajaa kohtaan eikä kyvyttömyydestä ottaa vastaan tarjottua tietoa vaan siitä kuinka koulussa ei hyväksytä rasismia sen 'missään muodoissa'.

Hieno homma, että opettajan mukaan rasismia ei hyväksytä "missään muodossa". Minäkin vihaan positiivista rasismia ja sitä, että tilastofaktoja pitäisi peitellä rasistisesti. Tuon opettajan kanssa tulisin juttuun!

nimetönkeskustelija

Itse ratkaisin lasteni monikulttuurisuusongelmat muuttamalla PK-seudulta kehyskuntiin. Täällä mamumäärät on vielä muutamassa prosentissa ja lapseni kerkeää todennäköisesti käymään vielä oikean suomalaisen peruskoulun ilman ylenmääräistä monikulttuurisuussonnan syöttämistä.

Itse koen että monikulttuurisuuden syöttäminen lapsille on aivan samaa sarjaa kun tiukka uskontokasvatus, kommunismi tai fasismi. Haluan että lapseni saa mahdollisuuden oppia oikeaa tietoa.

Ikävä kyllä kaikki ääri-ihmiset tietävät, että ääriaatteet istutetaan lapsiin pienenä. Itse haluan varjella lapseni kaikilta niiltä. Aikuisena niihin osaa suhtautua terveellä järjellä. Ideologiat ja uskonnot kuten Islam, Kristinusko tai monikulttuurisuus on verrattavissa kovaan väkivaltaan tai pornoon. Niitä ei pidä syöttää lapsille koska heidän aivonsa eivät ole tarpeeksi kehittyneitä käsittelemään moista humpuukia ja siksi niistä seuraa massiivisia traumoja läpi iän.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Koskela Suomesta

Kyselin pojaltani eilen että mitä heille opetetaan monikulttuurista jne. Hän on hyvin selvillä aihepiiristä eli tiesi mitä kysyin. Totesi niiden aineiden opettajien jotka aiheesta jotain viran puolesta puhuvat, olevan melkein yhtä nuivia kuin minä. Kuittaavat monikulttuurin kuulemma huumorilla.

Peruskoulun viimeisellä oleva poikani olisi muuten hyvin voinut olla tuo edellä olevan kertomuksen poika, mutta olen varoittanut häntä olemaan visusti puhumatta näistä asioista koulussa.

Ja, ei, en aio kertoa mistä koulusta on kyse, vaikka monet sinne varmaan lapsensa haluaisivat. Pakko suojella nimettömyyttäni...  ;D ;D
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Tuomas3

Quote from: nimetönkeskustelija on 24.08.2012, 00:10:10
Itse ratkaisin lasteni monikulttuurisuusongelmat muuttamalla PK-seudulta kehyskuntiin. Täällä mamumäärät on vielä muutamassa prosentissa ja lapseni kerkeää todennäköisesti käymään vielä oikean suomalaisen peruskoulun ilman ylenmääräistä monikulttuurisuussonnan syöttämistä.

Itse koen että monikulttuurisuuden syöttäminen lapsille on aivan samaa sarjaa kun tiukka uskontokasvatus, kommunismi tai fasismi. Haluan että lapseni saa mahdollisuuden oppia oikeaa tietoa.

Ikävä kyllä kaikki ääri-ihmiset tietävät, että ääriaatteet istutetaan lapsiin pienenä. Itse haluan varjella lapseni kaikilta niiltä. Aikuisena niihin osaa suhtautua terveellä järjellä. Ideologiat ja uskonnot kuten Islam, Kristinusko tai monikulttuurisuus on verrattavissa kovaan väkivaltaan tai pornoon. Niitä ei pidä syöttää lapsille koska heidän aivonsa eivät ole tarpeeksi kehittyneitä käsittelemään moista humpuukia ja siksi niistä seuraa massiivisia traumoja läpi iän.
Eikös pk-seudun ulkopuolella höpinä ole siinä mielessä pahempaa propagandaa, että stadissa näkee ihan oikeasti monikultin ilot ja surut :). Tällöin voi ainakin päätellä itse, mikä kerrotusta pitää paikkansa ja mikä ei. Silloin kun meidän koulussa on ollut esim skinejä oppilaina, niin ovat valittaneet, että tarvitsevat kättäpitempää mukana ihan koulumatkaa varten toistuvien hyökkäysten vuoksi. Muut valkoihoiset miespuoliset ovat saaneet olla kuta kuinkin rauhassa.

Mainitsemasi uskonto ja monikulttuurisuushöttö uppoaa vain joihinkin. Oma mukulani, jolle en ollut näistä asioista puhunut, on naureskellut uskovaiselle opettajalleen uskontotunneilla, koska lapsen mielestä on niin hassua, että joku aikuinen oikeasti uskoo henkiin yms. Samoin kävi itselleni, vanhemmat ja opettajat olivat pääsääntöisesti uskonnollisia, mutta kenenkään höpinä ei uponnut. Vastustus vain kasvoi.

Nikopol

Hupaisten sattumusten, ryhmäjakojen ja tietenkin ihanan, luonnollisen ja väistämättömän monikulttuuristumisen ansiosta on nyt sitten opetusryhmiä joissa kantasuomalaiset ovat pieni vähemmistö. Mitäs luulette, mikä mahtaa olla vähemmistön osa sompuista tai ryssistä koostuvassa ryhmässä?

Aivan. Rasismin, ulossulkemisen ja toisenkielisen kiusaamisen osa.

Säälin näitä eloveenalapsia. Todella säälin. Olla porukan ainoa Aino tai Aleksi.

---

Monikulttuurin todellisiksi uhreiksi ovat vaarassa joutua ne jotka tulevat rikastamattomilta alueilta. Tuomas3:n luonnostelema tilanne missä pikkulapsille kerrotaan kaikkien olevan yhtä hyviä ja tasa-arvoisia on ihan hyvä, kunnes lapsi oppii monikulttuurin todellisuuden nähtyään sen omin silmin.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Siili

Quote from: Nikopol on 24.08.2012, 16:13:55
Hupaisten sattumusten, ryhmäjakojen ja tietenkin ihanan, luonnollisen ja väistämättömän monikulttuuristumisen ansiosta on nyt sitten opetusryhmiä joissa kantasuomalaiset ovat pieni vähemmistö. Mitäs luulette, mikä mahtaa olla vähemmistön osa sompuista tai ryssistä koostuvassa ryhmässä?

Aivan. Rasismin, ulossulkemisen ja toisenkielisen kiusaamisen osa.

Meinaatko, että näiden muiden kansanryhmien keskuudessa haistatellaan monikulttuurisuudella enemmän kuin kantisten keskuudessa?  Voisiko olla, että he lähtevät ennemminkin "kulttuurien kilvoittelun" pohjalta?

Nikopol

Quote from: Siili on 24.08.2012, 16:25:17
Quote from: Nikopol on 24.08.2012, 16:13:55
Hupaisten sattumusten, ryhmäjakojen ja tietenkin ihanan, luonnollisen ja väistämättömän monikulttuuristumisen ansiosta on nyt sitten opetusryhmiä joissa kantasuomalaiset ovat pieni vähemmistö. Mitäs luulette, mikä mahtaa olla vähemmistön osa sompuista tai ryssistä koostuvassa ryhmässä?

Aivan. Rasismin, ulossulkemisen ja toisenkielisen kiusaamisen osa.

Meinaatko, että näiden muiden kansanryhmien keskuudessa haistatellaan monikulttuurisuudella enemmän kuin kantisten keskuudessa?  Voisiko olla, että he lähtevät ennemminkin "kulttuurien kilvoittelun" pohjalta?

Lähinnä kyse on siitä että toiseudet havaitsevat herkästi ne piirteet jotka yhdistävät heitä ja erottavat kantislapset heistä. Eli kun pannaan 8 ryssää ja kaksi fennoa samaan ryhmään, enemmistö toimii AIVAN KUTEN SUOMALAISTEN VÄITETÄÄN KAIKKIALLA TOIMIVAN vähemmistöä kohtaan.

Rasismia on, ja se on universaalia. Minusta olisi parempi olla suomalaisten rasistien kiusaamana kuin esim. somalirasistien kiusaamana. But that's just me.

Aihe on oikeastaan jo niin lähellä luottamuksellisuutta ja outtaamisriski niin ilmeinen, että tämä jää tähän. YV jos kiinnostaa.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

VeePee

Quote from: Nikopol on 24.08.2012, 16:13:55
Hupaisten sattumusten, ryhmäjakojen ja tietenkin ihanan, luonnollisen ja väistämättömän monikulttuuristumisen ansiosta on nyt sitten opetusryhmiä joissa kantasuomalaiset ovat pieni vähemmistö. Mitäs luulette, mikä mahtaa olla vähemmistön osa sompuista tai ryssistä koostuvassa ryhmässä?

Aivan. Rasismin, ulossulkemisen ja toisenkielisen kiusaamisen osa.

Säälin näitä eloveenalapsia. Todella säälin. Olla porukan ainoa Aino tai Aleksi.

---

Monikulttuurin todellisiksi uhreiksi ovat vaarassa joutua ne jotka tulevat rikastamattomilta alueilta. Tuomas3:n luonnostelema tilanne missä pikkulapsille kerrotaan kaikkien olevan yhtä hyviä ja tasa-arvoisia on ihan hyvä, kunnes lapsi oppii monikulttuurin todellisuuden nähtyään sen omin silmin.

Nuorempi lapsi aloitti tänä syksynä eskarin. Ryhmä on kooltaan 20 lasta joista maahanmuuttajataustaisia on 13. Vain 7 kantasuomalaista lasta. Mahtaa Suomi olla muutaman kymmenen vuoden päästä aika erinäköinen paikka kuin nyt. Sinänsä lapsen eskariryhmä on ihan kiva, eli ketään ei kiusata tai syrjitä. Toki oppimista saattaa haitata ryhmässä olevat täysin suomea puhumattomat lapset.

Tuomas3

Quote from: Nikopol on 24.08.2012, 16:13:55
Hupaisten sattumusten, ryhmäjakojen ja tietenkin ihanan, luonnollisen ja väistämättömän monikulttuuristumisen ansiosta on nyt sitten opetusryhmiä joissa kantasuomalaiset ovat pieni vähemmistö. Mitäs luulette, mikä mahtaa olla vähemmistön osa sompuista tai ryssistä koostuvassa ryhmässä?

Aivan. Rasismin, ulossulkemisen ja toisenkielisen kiusaamisen osa.

Säälin näitä eloveenalapsia. Todella säälin. Olla porukan ainoa Aino tai Aleksi.

---

Monikulttuurin todellisiksi uhreiksi ovat vaarassa joutua ne jotka tulevat rikastamattomilta alueilta. Tuomas3:n luonnostelema tilanne missä pikkulapsille kerrotaan kaikkien olevan yhtä hyviä ja tasa-arvoisia on ihan hyvä, kunnes lapsi oppii monikulttuurin todellisuuden nähtyään sen omin silmin.

Rasismia on, ja se on universaalia. Minusta olisi parempi olla suomalaisten rasistien kiusaamana kuin esim. somalirasistien kiusaamana. But that's just me.

Juu, kyllä kaikki kiusaaminen on universaalia. Meidän koulussa maahanmuuttajat ovat olleet suuri joukko mukuloiden koko elämän ajan eikä kiusaaminen määrittäydy juuri etnisyyden mukaan. Kuulen alituisesti keskinäistä - ei pahalla harjoitettua - vittuilua etnisyyteen viitattaen: "Kaikki somput on ihan emuja", "Kebabeille tulee täältä lähtö ku persut voittaa", "Me viedään teidän naiset ja tuodaan tänne serkkummekin", "Venäjä voittais teidät miten vaan ja sit me alistetaan teidät.", "Varo, toi on virolainen, pidä lompakosta kiinni", "Suomalaiset on säälittäviä, kato ympärille, juoppoja kaikki"...

Ongelmia suomalaisten joutuessa toiskielisyyden ja kakkoskulttuurin asemaan:
1. Ulkomaalaisporukat voivat osoitella ja pilkata suomalaisia omalla kielellään. Kaikki tajuavat, että kyse on jostain pilkasta, mutta se mitä sanotaan, jää auki. Suomalainen joutuu vastaamaan kotikielellään, jolloin sanat ovat tulkittavissa ja vanhemmat joutuvat kiusaamis- ja rasismikeskusteluun ja perheen ennakkoluuloista alkaa tulla tosiasioita.
2. Kaveriporukoilla on eri kulttuuri ja eri tavat. Kaveripiiristä pudotaan, kun etenkin kaukaa etelän suunnasta tulleet liikkuvat aina ulkona ja hengaavat. Perus suomalainen oppilasta ei edes päästetä elämään niin jatkuvaa ulkoilmaelämää, kun on läksyt ym. Lisäksi kotiintuloajat eivät ole yhtä joustavia. Hiljalleen natiivi putoaa ryhmästä, joka jää hengailemaan keskenään.
3. Suomalaispojat eivät saa tapailla maahanmuuttajien kauniimpaa sukupuolta, mutta mamut hoitelevat suomalaistsubuja. Mamuilla on yleensä sen verran tiukat naissäännöt, että oman kulttuurin pojatkaan eivät saa heiltä ennen yhteenmuuttamista. Tämä lisää tarvetta saada pesää suomineidolta. Se luo epäterveen balanssin sukupuolikäyttäytymiseen, jossa yhä harvempi ujo suomalaispoika saa nuorena tyttöystävän. Mikäli suomalaistyttöä estettäisiin samaan tapaan suhteet vaikka muslimien kanssa niin kyseessä olisi rasismi, mutta toisin päin se on kulttuuri. Ei sen puoleen että biologisesti lapset ovat terveempiä, mitä etäisempää sukua ovat, mutta asia on kiistaton haitta suomalaispojan silmin.

Sunt Lacrimae

Quote from: Tuomas3 on 26.08.2012, 14:01:15
Quote from: Nikopol on 24.08.2012, 16:13:55
Hupaisten sattumusten, ryhmäjakojen ja tietenkin ihanan, luonnollisen ja väistämättömän monikulttuuristumisen ansiosta on nyt sitten opetusryhmiä joissa kantasuomalaiset ovat pieni vähemmistö. Mitäs luulette, mikä mahtaa olla vähemmistön osa sompuista tai ryssistä koostuvassa ryhmässä?

Aivan. Rasismin, ulossulkemisen ja toisenkielisen kiusaamisen osa.

Säälin näitä eloveenalapsia. Todella säälin. Olla porukan ainoa Aino tai Aleksi.

---

Monikulttuurin todellisiksi uhreiksi ovat vaarassa joutua ne jotka tulevat rikastamattomilta alueilta. Tuomas3:n luonnostelema tilanne missä pikkulapsille kerrotaan kaikkien olevan yhtä hyviä ja tasa-arvoisia on ihan hyvä, kunnes lapsi oppii monikulttuurin todellisuuden nähtyään sen omin silmin.

Rasismia on, ja se on universaalia. Minusta olisi parempi olla suomalaisten rasistien kiusaamana kuin esim. somalirasistien kiusaamana. But that's just me.

.
2. Kaveriporukoilla on eri kulttuuri ja eri tavat. Kaveripiiristä pudotaan, kun etenkin kaukaa etelän suunnasta tulleet liikkuvat aina ulkona ja hengaavat. Perus suomalainen oppilasta ei edes päästetä elämään niin jatkuvaa ulkoilmaelämää, kun on läksyt ym. Lisäksi kotiintuloajat eivät ole yhtä joustavia. Hiljalleen natiivi putoaa ryhmästä, joka jää hengailemaan keskenään.


Aiheeseen liittyvä kysymys: kuinka paljon arvioisit kantasuomalaisnuorissa olevan esim. PK-seudulla niitä, joiden vanhempia ei vaan kiinnosta (tai ei ole puuttumismahdollisuuksia) jälkikasvun touhut joten jälkikasvu kuluttaa aikansa samanlaiseen hengailuun? Kunhan vaan on pistänyt töissä silmään nämä "Koulusta ostarille ja ES kourassa sulkemisaikaan asti"- tapaukset, tosin voi olla että nämä edustavat verrattain pientä otantaa ja korostuvat ehkä tietyillä alueilla. Peeloilevia teinejä näkee huomattavasti enemmän vaikka Jakomäessä kuin Lauttasaaressa.
Play stupid games, win stupid prizes.

Tuomas3

Quote from: Sunt Lacrimae on 26.08.2012, 18:55:16
Quote from: Tuomas3 on 26.08.2012, 14:01:15
Quote from: Nikopol on 24.08.2012, 16:13:55
Hupaisten sattumusten, ryhmäjakojen ja tietenkin ihanan, luonnollisen ja väistämättömän monikulttuuristumisen ansiosta on nyt sitten opetusryhmiä joissa kantasuomalaiset ovat pieni vähemmistö. Mitäs luulette, mikä mahtaa olla vähemmistön osa sompuista tai ryssistä koostuvassa ryhmässä?

Aivan. Rasismin, ulossulkemisen ja toisenkielisen kiusaamisen osa.

Säälin näitä eloveenalapsia. Todella säälin. Olla porukan ainoa Aino tai Aleksi.

---

Monikulttuurin todellisiksi uhreiksi ovat vaarassa joutua ne jotka tulevat rikastamattomilta alueilta. Tuomas3:n luonnostelema tilanne missä pikkulapsille kerrotaan kaikkien olevan yhtä hyviä ja tasa-arvoisia on ihan hyvä, kunnes lapsi oppii monikulttuurin todellisuuden nähtyään sen omin silmin.

Rasismia on, ja se on universaalia. Minusta olisi parempi olla suomalaisten rasistien kiusaamana kuin esim. somalirasistien kiusaamana. But that's just me.

.
2. Kaveriporukoilla on eri kulttuuri ja eri tavat. Kaveripiiristä pudotaan, kun etenkin kaukaa etelän suunnasta tulleet liikkuvat aina ulkona ja hengaavat. Perus suomalainen oppilasta ei edes päästetä elämään niin jatkuvaa ulkoilmaelämää, kun on läksyt ym. Lisäksi kotiintuloajat eivät ole yhtä joustavia. Hiljalleen natiivi putoaa ryhmästä, joka jää hengailemaan keskenään.


Aiheeseen liittyvä kysymys: kuinka paljon arvioisit kantasuomalaisnuorissa olevan esim. PK-seudulla niitä, joiden vanhempia ei vaan kiinnosta (tai ei ole puuttumismahdollisuuksia) jälkikasvun touhut joten jälkikasvu kuluttaa aikansa samanlaiseen hengailuun? Kunhan vaan on pistänyt töissä silmään nämä "Koulusta ostarille ja ES kourassa sulkemisaikaan asti"- tapaukset, tosin voi olla että nämä edustavat verrattain pientä otantaa ja korostuvat ehkä tietyillä alueilla. Peeloilevia teinejä näkee huomattavasti enemmän vaikka Jakomäessä kuin Lauttasaaressa.
Menee ihan arvaukseksi. Näppituntuman mukaan olisko siinä 5% kieppeillä, maksimissaan 10%, ihan siis vain meidän oppilaitoksen oppilashuoltoryhmän ongelmien perusteella, joka ei varmaan Jakomäen oppilasrakenteesta paljon poikkea.

Mamuilla kyse ei välttämättä ole siitä, ettei vanhempia kiinnosta; se hengailu vaan kuuluu kulttuuriin. Kävele päiväsaikaan Itäkeskuksen läpi. Suosittelen jokaiselle.

Sunt Lacrimae

Quote from: Tuomas3 on 26.08.2012, 19:03:53
Quote from: Sunt Lacrimae on 26.08.2012, 18:55:16
Quote from: Tuomas3 on 26.08.2012, 14:01:15
Quote from: Nikopol on 24.08.2012, 16:13:55
Hupaisten sattumusten, ryhmäjakojen ja tietenkin ihanan, luonnollisen ja väistämättömän monikulttuuristumisen ansiosta on nyt sitten opetusryhmiä joissa kantasuomalaiset ovat pieni vähemmistö. Mitäs luulette, mikä mahtaa olla vähemmistön osa sompuista tai ryssistä koostuvassa ryhmässä?

Aivan. Rasismin, ulossulkemisen ja toisenkielisen kiusaamisen osa.

Säälin näitä eloveenalapsia. Todella säälin. Olla porukan ainoa Aino tai Aleksi.

---

Monikulttuurin todellisiksi uhreiksi ovat vaarassa joutua ne jotka tulevat rikastamattomilta alueilta. Tuomas3:n luonnostelema tilanne missä pikkulapsille kerrotaan kaikkien olevan yhtä hyviä ja tasa-arvoisia on ihan hyvä, kunnes lapsi oppii monikulttuurin todellisuuden nähtyään sen omin silmin.

Rasismia on, ja se on universaalia. Minusta olisi parempi olla suomalaisten rasistien kiusaamana kuin esim. somalirasistien kiusaamana. But that's just me.

.
2. Kaveriporukoilla on eri kulttuuri ja eri tavat. Kaveripiiristä pudotaan, kun etenkin kaukaa etelän suunnasta tulleet liikkuvat aina ulkona ja hengaavat. Perus suomalainen oppilasta ei edes päästetä elämään niin jatkuvaa ulkoilmaelämää, kun on läksyt ym. Lisäksi kotiintuloajat eivät ole yhtä joustavia. Hiljalleen natiivi putoaa ryhmästä, joka jää hengailemaan keskenään.


Aiheeseen liittyvä kysymys: kuinka paljon arvioisit kantasuomalaisnuorissa olevan esim. PK-seudulla niitä, joiden vanhempia ei vaan kiinnosta (tai ei ole puuttumismahdollisuuksia) jälkikasvun touhut joten jälkikasvu kuluttaa aikansa samanlaiseen hengailuun? Kunhan vaan on pistänyt töissä silmään nämä "Koulusta ostarille ja ES kourassa sulkemisaikaan asti"- tapaukset, tosin voi olla että nämä edustavat verrattain pientä otantaa ja korostuvat ehkä tietyillä alueilla. Peeloilevia teinejä näkee huomattavasti enemmän vaikka Jakomäessä kuin Lauttasaaressa.
Menee ihan arvaukseksi. Näppituntuman mukaan olisko siinä 5% kieppeillä, maksimissaan 10%, ihan siis vain meidän oppilaitoksen oppilashuoltoryhmän ongelmien perusteella, joka ei varmaan Jakomäen oppilasrakenteesta paljon poikkea.

Mamuilla kyse ei välttämättä ole siitä, ettei vanhempia kiinnosta; se hengailu vaan kuuluu kulttuuriin. Kävele päiväsaikaan Itäkeskuksen läpi. Suosittelen jokaiselle.

Ok, kiitos selvennyksestä. Itiksessä ei ole tullut käytyä vähään aikaan mutta Kampissa olen ajoittain pistänyt merkille, että ekoja notkujia ilmaantuu mestoille jo aamupäivällä.
Play stupid games, win stupid prizes.

törö

Sain aivan loistavan idean:

Pannaan kultamunien penskat Steiner-kouluihin. Näin he saavat tasokasta opetusta ilman että pottunokkien penskat häiritsevät oppimista rasismilla eikä pottunokkien tarvitse häpäistä isänmaataan etsimällä jälkikasvulleen mahdollisimman monokulttuurisia kouluja. Punavihreiden penskat taas pääsevät kosketuksiin monikulttuurin kanssa eikä heidäb enää tarvitse olla kuulopuheiden varassa.

Todellinen win-win-win-tilanne jos mikä.

BRG6

Quote from: törö on 11.09.2012, 17:56:22
Sain aivan loistavan idean:

Pannaan kultamunien penskat Steiner-kouluihin. Näin he saavat tasokasta opetusta ilman että pottunokkien penskat häiritsevät oppimista rasismilla eikä pottunokkien tarvitse häpäistä isänmaataan etsimällä jälkikasvulleen mahdollisimman monokulttuurisia kouluja. Punavihreiden penskat taas pääsevät kosketuksiin monikulttuurin kanssa eikä heidäb enää tarvitse olla kuulopuheiden varassa.

Todellinen win-win-win-tilanne jos mikä.

Sinulla ei taida olla kokemusta Steiner-koulusta? Se jos mikä on perinnelaitos, kun joulujuhlassa tärähtää enkelitaivaan niin koko juhlasali on pystyssä sekunnissa, hyvä ettei vedetä kättä lippaan. Perinteet ja nimenomaan anglosaksiset sellaiset ovat arvossa eikä kukaan hiiskukkaan suvivirren yms. kyseenalaistamisesta. Mamuperheitä todella minimaalisesti, ne muutamat värikkäät adoptiolapsia.

mietinen

Täällä luodaan perusteet opettajien kouluttamiselle.

Monikulttuurisuuskasvatus
Monikulttuurinen opettajankoulutus ja monikulttuurinen koulu
Helsingin yliopisto


QuoteMonikulttuurinen opettajankoulutus - julkaisuja

Janhonen-Abruquah, Hille 2010. Gone with the Wind? : Immigrant Women and Transnational Everyday Life in Finland. Home Economics and Craft Studies Research Reports 24. Helsinki: University print. Doctoral dissertation.
Available at http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-6136-3

Janhonen-Abruquah, H. & Palojoki, P. 2005. Good practices in multicultural collaborative education. International Journal of Consumer Sciences. Oxford : Blackwell . 29 : 4 , s. 359-370.
Available at: http://www.mv.helsinki.fi/home/palojoki/Hille%20ja%20PP,%20IJCS%202005%20multicultural%20integration.pdf"

Paavola, H. 2007. Monikulttuurisuuskasvatus päiväkodin monikulttuurisessa esiopetusryhmässä. Helsinki. Yliopistopaino.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-3850-1


QuotePaavola, H. 2007. Monikulttuurisuuskasvatus päiväkodin monikulttuurisessa esiopetusryhmässä. Helsinki. Yliopistopaino.

4 Monikulttuurisuuskasvatus

4.1 Monikulttuurisuus käsitteenä

Monikulttuurisuus on käsitteenä monimerkityksellinen, mutta käsitettä käytetään ainakin kahdessa päämerkityksessä. Kuvailevana käsitteenä se tarkoittaaolemassa olevaa asiantilaa ja normatiivisena käsitteenä toivottua tai tavoiteltavaa asiaintilaa. Kuvailevana käsitteenä monikulttuurisuudella tarkoitetaansitä, että jossakin maassa asuu useisiin kansoihin kuuluvia ihmisiä, joilla onerilaisia kulttuureja. Epämääräisyyttä käsitteeseen tuo se, että sillä viitataanhyvin pitkälle ainoastaan kulttuuriseen moninaisuuteen. Monet ihmiset kuuluvat samanaikaisesti useampiin kulttuuriryhmiin, sekä laajempaan yhteiskuntaan että erilaisiin (etno)kulttuurisiin ryhmiin. Tässä mielessä useita yhteiskuntia voisi pitää monikulttuurisina, mutta näin ymmärrettynä ja määriteltynä monikulttuurisuus ei kuitenkaan kerro mitään kulttuuristen ryhmien välisistä suhteista. Se toteaa vain yhteiskunnan tilan. (Forsander 2001, 44; Rex1997.)

Normatiivisena käsitteenä monikulttuurisuus koskee eritasoisia ilmiöitälähtien yksittäisten ihmisten käyttäytymisestä sekä asenteista päätyen valtioiden ja kansainvälisten järjestöjen politiikkaan sekä niiden solmimiin sopimuksiin. Yksilötasolla monikulttuurisuuskäsitteeseen liittyy keskustelu ennakkoluuloista, rasismista ja suvaitsevaisuudesta. (Forsander 2001.)

Monikulttuurisuutta kuvailevana käsitteenä käyttäen myös Suomea voidaan kutsua monikulttuuriseksi maaksi. Mikäli taas puhutaan monikulttuurisuudesta normatiivisena käsitteenä, on suomalainen yhteiskunta ja sen yksilöteri vaiheissa monikulttuurisuutensa suhteen.

Monikulttuurisuutta määriteltäessä törmätään väistämättä siihen, että onkyse valta- ja vähemmistöryhmien välisestä tilasta. Määrittelyä vaikeuttaa se,että eri ryhmien väliset intressit eroavat toisistaan. Ongelmalliseksi monikulttuurisuuskeskustelun tekee lisäksi stereotyyppinen ajattelu, jossa kulttuureitakäsitellään ikään kuin muuttumattomina, tiettyyn aikaan ja paikkaan kuuluvina. Valta- ja intressikysymysten ohella olisi huomio kiinnitettävä siihen, ettätulkitaan yhteisöjen ajankohtaisia tilanteita ja haetaan vastauksia niiden kulttuurisiin olosuhteisiin ja odotuksiin. (Berry 1992, 293; Lasonen 2005, 36.)

nuiv-or

^ Hohhoijaa mitä roskaa.


http://rahmispossu.net/2012/09/13/lapset-lomailevat-koulun-kaynnistymisesta-huolimatta/


QuoteSyyslukukausi käynnistyi Norjan kouluissa kaksi viikkoa sitten. Tästä huolimatta ainakin 125 oslolaisoppilaan pulpetti seisoo tyhjillään, mikä tarkoittaa kuutta – seitsemää kokonaista koululuokkaa.

Kouluissa on alkanut jokasyksyinen salapoliisityö. Koululaisten vanhemmille soitellaan, kotien ovien takana käydään vierailuilla ja naapureiden kanssa jutellaan. Jotkut lapset tulevat kouluun muutaman päivän päästä, toiset taas ei koskaan.

Rehtori Elin Brandsæter Ruseløkkan koulusta tietää, että kaksi hänen oppilaistaan majailee ulkomailla. Kolmeen muuhun ei ole saatu yhteyttä, vaikka vanhemmille on soitettu, heidän kotonaan on käyty ja heitä on lähestytty kirjeitse.

Brandsæter kertoo, että hukkaan joutuneet oppilaat ovat usein monikulttuurisia, jotka notkuvat vanhempiensa lähtömaissa.

[...]

Mitkähän mahtavat olla Suomen tilastot. Saako niitä julkaista tai edes puhua niistä?

K.K.

#659
Ruotsi lyhentää lukiota: Valkolakki vuodessa

Opetusministerin mielestä lukio on voitava suorittaa täysin ilman teoria-aineita. Ehdotus lyhytlukiosta sisältyy jo ensi vuoden budjettiin, kertoo Dagens Nyheter -lehti.

Ruotsissa alkaa jo tänä tai ensi vuonna uudenlainen lukiokoulutus, joka kestää lyhimmillään vain vuoden. Esitys sisältyy budjettiehdotukseen, jonka hallitus esittelee ensi viikolla, kertoo Dagens Nyheter -lehti. Koulutuksen nopeus ei perustu oppilaiden poikkeukselliseen ahkeruuteen tai älykkyyteen, vaan opetusohjelmaa karsitaan rajusti.

– Olisi toki hienoa, jos kaikista voisi tulla akateemisesti sivistyneitä, mutta todellisuus on toinen, opetusministeri Jan Björklund perustelee suunnitelmia, joista on poistettu kaikki teoreettiset aineet.

Arvostelijat kysyvät, millä perusteilla pelkästään ammattiaineita opettavaa koulua voidaan nimittää lukioksi. Opposition ja opettajien ammattiliiton kärkevä kritiikki ei kuitenkaan saanut Björklundia pyörtämään päätöstään, vaan lyhytlukio on ensi vuoden budjetissa.

Vaihtoehto syrjäytymiselle
Björklund haluaa lyhytlukiot käyntiin jo ensi syksynä tai viimeistään vuoden päästä...]

Koko juttu: http://yle.fi/uutiset/ruotsi_lyhentaa_lukiota_valkolakki_vuodessa/6296716



Lisää aiheesta:

Hollanti: Etnisellä monimuotoisuudella kielteinen vaikutus oppimiseen
http://hommaforum.org/index.php/topic,30247.msg404172.html

Suomen PISA-tulokset johtuvat mamujen vähyydestä
http://hommaforum.org/index.php/topic,59934.0.html

YLE: Rinkebyn pahiskoulusta tuli palkittu eliittikoulu
http://hommaforum.org/index.php/topic,59706.0.html

(totuus Rinkebyn koulusta) HS: Ruotsin huonoin koulu
http://hommaforum.org/index.php?topic=71220.0

Opiskelu-HommaWiki
http://wiki.hommaforum.org/wiki/Opiskelu#Ruotsi