News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2012-06-25 YLE: Tulevat opettajat: Uskonto pois lukujärjestyksistä

Started by Impivaaran tiikeri, 25.06.2012, 10:33:51

Previous topic - Next topic

Ropetus

Nopean uutiskatsauksen perusteella uutisoinnissa näemmä sitten keskitytään pääteemana tuohon yhden uskontotunnin pudottamiseen, kun taas vain ohimennen mainitaan B1-kielen opetuksen aikaistuminen, eli suomeksi pakkoruotsituksen lisääminen...

Sinällään uskonnon tuntimäärän pudottaminen on ihan aiheellista, suunta on oikea kohti kaikille yhteistä katsomusainetta. Historian ja yhteiskuntaopin lisääminen on jees, samoin erityisesti liikunnan lisääminen.

Luonnontieteiden opettajaksi valmistuvana en kuitenkaan ymmärrä lainkaan tuota luonnontieteiden kasaamista takaisin yhdeksi klöntiksi ympäristöopin alle. Sen mitä opettajien kanssa on tullut juteltua, fysiikan ja kemian opetuksesta jo alakoulussa on ollut hyviä kokemuksia, kun yläkoulun alkaessa oppilailla on jo jotain käryä asioista. Suurin haaste on ollut useimpien luokanopettajien vähäinen tietämys aineista, mutta tämä on ollut mahdollista ratkaista palkkaamalla tarvittaessa aineenopettajia myös alakouluihin.

-Ropetus

Roope

Quote from: Ropetus on 27.06.2012, 16:46:44
Nopean uutiskatsauksen perusteella uutisoinnissa näemmä sitten keskitytään pääteemana tuohon yhden uskontotunnin pudottamiseen, kun taas vain ohimennen mainitaan B1-kielen opetuksen aikaistuminen, eli suomeksi pakkoruotsituksen lisääminen...

B1-kielen tuntimäärä ei ilmeisesti lisäänny, joten muutos tarkoittaa vain entistäkin tehottomampaa opetusta, kun kuusi viikkotuntia pitää jakaa kolmen sijasta neljälle vuodelle. Yksi viikkotunti riittää kielitaidon ylläpitoon, mutta ei kunnolliseen uuden oppimiseen. Selkeää huononnusta entiseen verrattuna (ihan kaikkien kannalta) on vaikea järjellä käsittää, mutta kun Ahtisaaren työryhmä halusi tätä, niin tämän se sai.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Iloveallpeople

Quote from: Roope on 27.06.2012, 17:00:31
Quote from: Ropetus on 27.06.2012, 16:46:44
Nopean uutiskatsauksen perusteella uutisoinnissa näemmä sitten keskitytään pääteemana tuohon yhden uskontotunnin pudottamiseen, kun taas vain ohimennen mainitaan B1-kielen opetuksen aikaistuminen, eli suomeksi pakkoruotsituksen lisääminen...

B1-kielen tuntimäärä ei ilmeisesti lisäänny, joten muutos tarkoittaa vain entistäkin tehottomampaa opetusta, kun kuusi viikkotuntia pitää jakaa kolmen sijasta neljälle vuodelle. Yksi viikkotunti riittää kielitaidon ylläpitoon, mutta ei kunnolliseen uuden oppimiseen. Selkeää huononnusta entiseen verrattuna (ihan kaikkien kannalta) on vaikea järjellä käsittää, mutta kun Ahtisaaren työryhmä halusi tätä, niin tämän se sai.

Monissa kunnissa, joissa on pieniä tai pienehköjä kouluja päädytään todennäköisesti siihen, että luokanopettajat opettavat nuo ruotsin alkeet kuudennella. Onko se sitten hyvä vai huono asia; itse veikkaisin, että huono.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Siili

Quote from: Iloveallpeople on 27.06.2012, 17:07:56
Quote from: Roope on 27.06.2012, 17:00:31
Quote from: Ropetus on 27.06.2012, 16:46:44
Nopean uutiskatsauksen perusteella uutisoinnissa näemmä sitten keskitytään pääteemana tuohon yhden uskontotunnin pudottamiseen, kun taas vain ohimennen mainitaan B1-kielen opetuksen aikaistuminen, eli suomeksi pakkoruotsituksen lisääminen...

B1-kielen tuntimäärä ei ilmeisesti lisäänny, joten muutos tarkoittaa vain entistäkin tehottomampaa opetusta, kun kuusi viikkotuntia pitää jakaa kolmen sijasta neljälle vuodelle. Yksi viikkotunti riittää kielitaidon ylläpitoon, mutta ei kunnolliseen uuden oppimiseen. Selkeää huononnusta entiseen verrattuna (ihan kaikkien kannalta) on vaikea järjellä käsittää, mutta kun Ahtisaaren työryhmä halusi tätä, niin tämän se sai.

Monissa kunnissa, joissa on pieniä tai pienehköjä kouluja päädytään todennäköisesti siihen, että luokanopettajat opettavat nuo ruotsin alkeet kuudennella. Onko se sitten hyvä vai huono asia; itse veikkaisin, että huono.

Tai sitten tuo muutos on viimenen naula siihen arkkuun, joka vie kyläkoulun kirkonkylään.  Taksikuskit kiittävät.

Teslaisto

Siis mitä helvettiä? Hintahtavan kuuloista ruotsin kieltä opetetaan entistä aikaisemmin oppilaille? Jotenkin tuntuu siltä, että ruotsalaiset ovat miehittäneet Suomen ja siksi täällä opetaan pakko-ruotsia. Presidenttiehdokkaat kehtasivat puhua ruotsiksi jossain vaalitentissä ja itse uusi presidenttikin meni Ruotsiin ensimmäisellä valtiovierailulla vähän samaan tapaan kuin Itä-Saksassa uusi kansleri tai vastaava olisi mennyt Neuvostoliittoon...

Ruotsin opetuksen aikaistaminen syö pohjaa vain muilta kieliltä ja aiheuttaa entistä syvempiä traumoja sekä tunteita epäoikeudenmukaisuudesta oppilaille. Ihme, ettei siihen osata ottaa kantaa mediassa, vaan sen sijaan johonkin uskontotunteihin. Joku saisi eduskunnassa sanoa suoraan, että pakkoruotsi vittuun.

No nyt vähän enemmän asiaan. Uskonto on todellakin turha aine ja siitä pitäisi päästä eroon. Sen tilalle voisi pistää vaikka filosofian, jossa opetetaan, että mm. Islam on vaarallinen natsismiin rinnastettava ideologia ja jota vastaan pitäisi taistella, koska jos hyvät miehet ei tee mitään, niin pahuus voittaa, ja toki filosofian tunneilla voisi käydä läpi uskonnot. Uskontotunnit, kun muutetaan filosofiaksi, niin saadaan samantyylistä reaaliainetta, mutta toinen on järkevämpää ja autta itsenäisempään ajatteluun. Psykologia on sitä paskaa lapsen "kiintymyssuhteista" ja teoreettista turhaa sälää.

Minusta liikuntaa pitäisi lisätä tunneilla. Pakkoliikuntaa vaan, tosin jotain järkevämpää ainaisten pallopelien lisäksi: voisi olla eri ryhmiä, joissa pelataan salibändyä tai vastaavaa. Liikunta auttaa oppimistuloksissa ja hyvä kunto auttaa kognitiivisissa kyvyissä sekä niiden kehittämisessä.

Äidinkielen opetusta voisi kyllä ala-asteella lisätä, niin saa luurankoon ne välimerkkisäännöt ja jos osaa oman äidinkielen, niin muidenkin kielten opiskelu helpottunee. Lisäksi yläasteella voidaan keskittyä vaikkapa enemmän luonnontieteisiin, koska yläastelaisen aivot ovat kehittyneet älykkäämmiksi hahmottamaan kemian reaktioyhtälöitä ja fysiikan ilmiöitä.

Terveystieto on tärkeä aihe, tosin niissä opetetaan ja paapotaan turhaa paskaa sen sijaan, että opetettaisiin oikeita asioita elämästä, kuten: näitä lisäravinteita voit vetää välttääksesi krapulan, liian vahva viina saa pään sekaisin, juo mietoja, kannabis on okei, mutta heroiini ja piri ei, jos erektio lopahtaa kondomin näkemisen aikana, niin ota kortsu esille valmiiksi, pc-lihasharjoituksilla ja oikealla hengityksellä kestät kauemmin sängyssä naisen kanssa, näin isketään muija baarista, näin ostat halpaa ja terveellistä ruokaa, tarkkaile kilokaloreita ellet halua olla läski lehmä kakskymppisenä, näin tyydytät muijan sängyssä (esitelmiä pitämään paikalliset panomiehet) jne... ja muita elämän viisauksia.

Miniluv

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/