News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2012-06-25 YLE: Tulevat opettajat: Uskonto pois lukujärjestyksistä

Started by Impivaaran tiikeri, 25.06.2012, 10:33:51

Previous topic - Next topic

Impivaaran tiikeri

Tämmöistä YLE-laatujournalismia tällä kertaa ...

YLEllä ykkösuutisena laaja juttu, jonka mukaan opettajaopiskelijat haluavat uskonnon pois lukujärjestyksistä.

http://yle.fi/uutiset/tulevat_opettajat_uskonto_pois_lukujarjestyksista/6187448

Pikkupräntissä kerrotaan, että juttu perustuu 38 (sic!) opiskelijan vastauksiin, joista siis yli puolet (eli luokkaa 20 opiskelijaa) halusi uskonnonopetuksen lakkauttamista. Yhteensä kysely lähetettiin 7000 opiskelijalle eli kovin suuresta innostuksesta ei tuo vastausprosentti (0.3%) kerro.


Nikopol

Omituista ettei kansankynttilöitä kiinnostanut vastata. Jokin on mennyt haastattelussa pahasti pieleen. Luulisi että tuo porukka jos joku kertoisi mielellään kun kysytään.

Nollatason epäuutinen, kesätäytematskua, tuskin sentään ateistisen cabalin salaliitto.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Impivaaran tiikeri

Quote from: Nikopol on 25.06.2012, 10:55:49
Nollatason epäuutinen, kesätäytematskua, tuskin sentään ateistisen cabalin salaliitto.

Hallitus käsittelee tuntijakoa eli eiköhän uutisen tarkoitus ole muokata päättäjien mielipidettä.

http://www.hs.fi/kotimaa/Koulun+uskontotunneista+kiista+hallituksessa/a1305577146533

l'uomo normale

Toivottavasti tuossa jutussa on näppäilyvrhepaholainen ja oikea vastaajien luku olisi jotain 380 kansakunnan toivoa.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Miniluv

Kehotan välttämään julistamista siäsltäviä viestejä. Yksi sellainen poistettu.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

EL SID

tämän 38 haastatellun tulevan opettajan varjolla tehty uutinen haiskahtaa harhautukselta. Mitä muuta uudistus tuo? Pakkoruotsin alkamisen jo neljännellä luokalla?

Nissemand

Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08
Olen ehkä ateistina jäävi sanomaan mutta Suomen olisi jo aika menneä eteenpäin tässä asiassa ja erottaa julkinen valta ja uskomukset toisistaan. Eli uskonnon opetus korvataan jollain neutraalimmalla aiheella, valtio ja kirkko erotetaan, kirkollinen verotusoikeus korvataan jollain muulla kultturihistoriaa ylläpitävällä rahoituksella jne.

Näin. Kaikille oikea- ja vääräuskoisille sekä pakanoille yhteinen tunti jotain yleistietoa iman paatosta, ja saarnat kouluajan ulkopuolelle oppilaan vanhempien omakustannuksella.

Loppujen lopuksi on aivan sama mätetäänkö housuihin peetä lapiolla vai lusikalla. "Die Hosen voll" tulee olemaan kummassakin tapauksessa lopputulos.
-akez

Siili

Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08
Tästä asiasta on käyty paljon keskustelua ja luulisin, että yleisen kyllästymisen nimissä yhä useampi suomalainen yksinkertaisesti haluaa pois ukonnoliset julistamiset julkisista palveluista.

Uskonnonopetuksen voisi muuttaa esimerkiksi monikulttuurisuusopiksi. Siis nykyajan uskonnoksi.

Tuomas3

Uskonto olisi totta tosiaan ajankohtaista poistaa eetteristä. Ainakin stadin kouluissa se tulee hintavaksi. Meidän koulussa on erikseen et, islam, buddha, hindu, ortodoksi, evlut ja jehovat käyvät jossain omassa jutussaan.

Ei tämän vaatijan tarvitse edes olla ateisti.

kekkeruusi

Vaikka olen uskonnonopetuksen poistamisen kannalla, niin tämä on täysin selvä ylemäinen propagandaviesti. Vai että peräti 38:n opiskelijan perusteella voi vetää muka päteviä johtopäätöksiä.

Tyypillistä yleä, tyypillistä sontaa. Tästä pääsee vielä ensi vuonna maksamaankin, voi ilon ja onnen päivää.

IDA

Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että Suomen valtiossa islamin opetuksen lopettaminen olisi jumalanpilkkaa.
qui non est mecum adversum me est

Tuomas3

Quote from: Markku Stenholm on 25.06.2012, 12:22:07
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että Suomen valtiossa islamin opetuksen lopettaminen olisi jumalanpilkkaa.
Tuskin silloin, kun muut uskonnot kokevat saman "pilkan". Jokainen kirkkokunta voi antaa omaa hengellistä opetusta vapaa-aikana niin paljon kuin sielu sietää.

Meinaatko, että ilman islamia, uskonnonopetus olisi jo lakkautettu :)?

Juffe

Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08

Otos on tietysti hyvin pieni mutta voi varmaan olettaa, että se silti on edustava. (Tulevat) opettajat tuskin ovat siitä uskonnollisemmasta päästä.
En näe, miten otoksen voisi katsoa olevan edustava. Jos kyselyssä oli pienikin tekijä, joka sai tiettyä katsantokantaa edustavat opiskelijat vastaamaan herkemmin, se vääristäisi tulosta jo reilusti. 

Siili

Quote from: hkanime on 25.06.2012, 12:20:28
Koska on ilmiselvää, että uskonnonopetuksen lakkauttamisen (ainakin hiljaisena) verukkeena on kasvava muslimiväestö, eli suomalainen kulttuuri lopulta väistää.

Uskonnonopetuksen lakkautuksen perusteena voi ihan hyvin olla myös uskonnon merkityksen väheneminen ihmisten arjessa, eli että se on päätynyt marginaaliin suomalaisessa kulttuurissa.  Esimerkiksi aamuhartaudet poistuivat kouluista kauan ennen muslimi-invaasiota.

rölli2

Omat lapseni ovat saaneet elämänkatsomusopetusta mikä oli ihan ok.  En kyllä ihmettelisi jos uskontotuntien sijaan lisättäisiin ruotsin opetusta

Oami

Ehdin jo otsikon perusteella innostua, mutta sitten luin noita numeroita, joista eräät kanssakeskustelijat ovatkin jo aivan aiheellisesti huomauttaneet.

Surullista Yle-laatua.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

jmm

Järjetön uutinen. 38/7000 vastasi kyselyyn ja nämä ääliöt, toimittajan irvikuvat vääntävät tulosten pohjalta uutisen.

Sitä miksi YLE:n kyselyyn vastaa noin mitätöttämän pieni osa kyselyn saaneista voisi pohtia tarkemmin. Ovatko opettajaopiskelijatkin ymmärtäneet että kyseessä on ala-arvoinen propagandajärjestö johon ei kannata tuhlata aikaa?
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

kekkeruusi

Quote from: ananaskaarme on 25.06.2012, 13:19:30
Ylenoksennuksen grafiikoista löytyy lisää ikäviä yllätyksiä.

Jo valmiiksi ongelma-aineena liian vähäisen osaamisen vuoksi ollut matematiikka saa ainakin viidennellä luokalla juustohöylää ja luonnontieteellisistä fysiikka/kemia yhdistetään ehdotuksessa biologia/maantiedon kanssa ilmeisesti jonkinlaiseksi kettutyttöjen ympäristö- ja liito-oravaopiksi, dumbing down -efektillä ryyditettynä.

Mikä voi olla yhdistämisen takana? Pula pätevistä fysiikan/kemian opettajista? Joten korvataan se sitten jollain kympintytöllä selittämässä liito-oravanpipanoista?
Osa matematiikasta korvattaisiin uskonnolla, voi perhana mitä järjen vähyyttä. Ja liikuntaa tunti pois, johan ne meidän läskit pikku videopeliharrastajat liikkuvatkin ihan liikaa. Jännästi taulukosta puuttuu eräs oppiaine kokonaan.

iäti

Helmikuussa on todettu uudesta tuntijaosta mm. seuraavaa:

Quote
Äidinkielen ja kirjallisuuden tuntimäärää ehdotetaan lisättäväksi, koska oppimistulokset ovat äidinkielen ja kirjallisuuden osalta sekä laskussa että eriytymässä. Matematiikan opetukseen varattu tuntimäärä säilytettäisiin nykyisellään.

Quote
Historian ja yhteiskuntaopin tuntimäärää ehdotetaan lisättäväksi yhdellä vuosiviikkotunnilla. Lisätunti kohdennetaan yhteiskuntaoppiin, jonka opetusta varhennetaan alkamaan perusopetuksen vuosiluokilta 5–6. Esityksellä vahvistetaan yhteiskunnallisten vaikuttamisen, osallistumisen oppimista ja opettamista sekä syvennettäisiin mm. taloustiedon opetusta.

Tällä suunnitelmalla ei ole niinkään paljon tekemistä sen kanssa, mitkä olisivat hyödyllisiä taitoja, kuin sen kanssa, mitä muut osaavat:

Quote
Työryhmän esitys tukee hallituksen tavoitetta nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä ja tavoitetta, että Suomi sijoittuu OECD-maiden kärkijoukkoon keskeisissä osaamisvertailuissa sekä koulupudokkaiden vähyydessä.

Emo

Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08
Quote from: Impivaaran tiikeri on 25.06.2012, 10:33:51
Pikkupräntissä kerrotaan, että juttu perustuu 38 (sic!) opiskelijan vastauksiin, joista siis yli puolet (eli luokkaa 20 opiskelijaa) halusi uskonnonopetuksen lakkauttamista. Yhteensä kysely lähetettiin 7000 opiskelijalle eli kovin suuresta innostuksesta ei tuo vastausprosentti (0.3%) kerro.

Otos on tietysti hyvin pieni mutta voi varmaan olettaa, että se silti on edustava. (Tulevat) opettajat tuskin ovat siitä uskonnollisemmasta päästä.

Tästä asiasta on käyty paljon keskustelua ja luulisin, että yleisen kyllästymisen nimissä yhä useampi suomalainen yksinkertaisesti haluaa pois ukonnoliset julistamiset julkisista palveluista.
Islamisoitumisen vaikutus näkynee myös näissä kannanotoissa. Koulujen islamisoituminen on tuonut mukaan yhä useamman uskonnonopetuksesta erityisvapauksia haluavan ryhmän, ja sen mukaan koko uskonnon opetus on alkanut kärsiä inflaatiota. Kohta vain vähemmistö käy uskonnon tunneilla, joten miksi niitä pitäisi edes ylläpitää.

Olen ehkä ateistina jäävi sanomaan mutta Suomen olisi jo aika menneä eteenpäin tässä asiassa ja erottaa julkinen valta ja uskomukset toisistaan. Eli uskonnon opetus korvataan jollain neutraalimmalla aiheella, valtio ja kirkko erotetaan, kirkollinen verotusoikeus korvataan jollain muulla kultturihistoriaa ylläpitävällä rahoituksella jne.

Alleviivaamaani kohtaan haluaisin lisäperusteluja? Kuinka niin "tuskin"? Tuntuuko siltä?

Muutoin olen lähinnä samaa mieltä kanssasi. Itse pidän parhaana ratkaisuna kaikille yhteistä pakollista USKONTOJENHISTORIAN oppiainetta, jota siis sitten myöskin muslimioppilaat lukevat sanoi kotiväki asiasta mitä tahansa.

Fiftari

Quote from: Emo on 26.06.2012, 09:31:53
Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08
Quote from: Impivaaran tiikeri on 25.06.2012, 10:33:51
Pikkupräntissä kerrotaan, että juttu perustuu 38 (sic!) opiskelijan vastauksiin, joista siis yli puolet (eli luokkaa 20 opiskelijaa) halusi uskonnonopetuksen lakkauttamista. Yhteensä kysely lähetettiin 7000 opiskelijalle eli kovin suuresta innostuksesta ei tuo vastausprosentti (0.3%) kerro.

Otos on tietysti hyvin pieni mutta voi varmaan olettaa, että se silti on edustava. (Tulevat) opettajat tuskin ovat siitä uskonnollisemmasta päästä.

Tästä asiasta on käyty paljon keskustelua ja luulisin, että yleisen kyllästymisen nimissä yhä useampi suomalainen yksinkertaisesti haluaa pois ukonnoliset julistamiset julkisista palveluista.
Islamisoitumisen vaikutus näkynee myös näissä kannanotoissa. Koulujen islamisoituminen on tuonut mukaan yhä useamman uskonnonopetuksesta erityisvapauksia haluavan ryhmän, ja sen mukaan koko uskonnon opetus on alkanut kärsiä inflaatiota. Kohta vain vähemmistö käy uskonnon tunneilla, joten miksi niitä pitäisi edes ylläpitää.

Olen ehkä ateistina jäävi sanomaan mutta Suomen olisi jo aika menneä eteenpäin tässä asiassa ja erottaa julkinen valta ja uskomukset toisistaan. Eli uskonnon opetus korvataan jollain neutraalimmalla aiheella, valtio ja kirkko erotetaan, kirkollinen verotusoikeus korvataan jollain muulla kultturihistoriaa ylläpitävällä rahoituksella jne.

Alleviivaamaani kohtaan haluaisin lisäperusteluja? Kuinka niin "tuskin"? Tuntuuko siltä?

Muutoin olen lähinnä samaa mieltä kanssasi. Itse pidän parhaana ratkaisuna kaikille yhteistä pakollista USKONTOJENHISTORIAN oppiainetta, jota siis sitten myöskin muslimioppilaat lukevat sanoi kotiväki asiasta mitä tahansa.

EI huono idea ollenkaan. Tässä tietenkin sitten pitäisi täysin neutraalisti ja siloittelematta opettaa kaikista näkökulmista kaikkien uskontojen historia.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

mietinen

Quote from: iäti on 26.06.2012, 08:37:43
Helmikuussa on todettu uudesta tuntijaosta mm. seuraavaa:

Quote
Äidinkielen ja kirjallisuuden tuntimäärää ehdotetaan lisättäväksi, koska oppimistulokset ovat äidinkielen ja kirjallisuuden osalta sekä laskussa että eriytymässä. Matematiikan opetukseen varattu tuntimäärä säilytettäisiin nykyisellään.

Miksi oppimistulokset ovat eriytyneet?

Asiaa käsiteltiin viestiketjussa "2012-05-28 Kouluille lisätukea huonosti koulutettujen alueilla?"
Quote
Perusopetuksen aika. Selvitys koulujen toimintaympäristöä kuvaavista indikaattoreista

Helsingin koulujen tarkastelu osoittaa, että oppimistulokset ovat erittäin voimakkaasti yhteydessä
alueen ominaisuuksiin
. Keskeisimpien koulupiirien ominaisuuksia kuvaavien tekijöiden korrelaa-
tio alakoulujen koulukohtaisiin äidinkielen ja matematiikan oppimistuloksiin nousee lähes 0,8:aan.
Voimakkaimman negatiivisesti oppimistuloksiin ovat yhteydessä sosiaalisen asuntokannan osuus alu-
eella (korrelaatio –0,77), aikuisväestön matala koulutustaso (–0,74) sekä vieraskielisten asukkaiden,
käytännössä maahanmuuttajien, osuus (–0,74). Positiivisesti oppimistuloksiin korreloivat erityisesti
aikuisväestön korkea koulutustaso (0,74) sekä asuinneliön hinta alueella (0,57).

Koulujen oppimistuloksia on myös mahdollista ennustaa koulupiirin väestöön perustuvan tilastolli-
sen mallin avulla. Sosiaalisen asuntokannan sekä heikosti koulutetun ja vieraskielisen väestön osuudet
yhdistävällä mallilla
on mahdollista selittää tilastollisesti noin 70 % alakoulujen ja 65 % yläkoulujen
oppimistulosten vaihtelusta (kuva 1). Selitysosuudet ovat hyvin korkeita, eli vain harva koulu poik-
keaa sijaintialueen tuottamasta ennusteesta merkittävästi.

Miksi lisätä kaikkien tunteja, jos ongelmia on vain osalla?


Quote
Työryhmä: Perusopetusta uudistetaan - taide- ja taitoaineisiin, äidinkieleen ja yhteiskuntaoppiin lisää tunteja, Opetusministeriö, 24.02.2012

Työryhmän esitys tukee hallituksen tavoitetta nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä ja tavoitetta, että Suomi sijoittuu OECD-maiden kärkijoukkoon keskeisissä osaamisvertailuissa sekä koulupudokkaiden vähyydessä.

Ehdotan ratkaisuksi One Laptop per Child. Jos hinta per kone on 100 euroa ja vuosiluokan koko 60000 opiskelijaa. Niin kaikille 1-6 luokkalaisille koneen hankkiminen maksaisi 36 miljoonaa. Alle sadalla miljoonalla oppilaiden oppimisprosessi itsenäistyisi ja toisaalta oppimisen sosiaalisuus kehittyisi. Molemmat ovat taitoja joilla luodaan tulevaisuutta.

Ehdottomasta katsomisen arvoinen:
Sugata Mitra: The child-driven education, TED, 2010

Lisää:
Nicholas Negroponte on One Laptop per Child, TED, 2006
One Laptop per Child, Wikipedia

Tiedolla köyhyyttä vastaan, YLE, 7.6.2012
One Laptop Per Child -järjestö on teettänyt 350 000 kannettavaa tietokonetta Uruguayn ja Perun koululaisille. Dynamolla varustetut läppärit maksavat vain sata dollaria kappale. Millainen oli vastaanotto?

mietinen

Quote from: hkanime on 25.06.2012, 12:54:37
Quote from: Juffe on 25.06.2012, 12:36:43
Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08

Otos on tietysti hyvin pieni mutta voi varmaan olettaa, että se silti on edustava. (Tulevat) opettajat tuskin ovat siitä uskonnollisemmasta päästä.
En näe, miten otoksen voisi katsoa olevan edustava.

Tilastoteknisesti se tuskin on edustava, mutta voidaan arvioida ettei vastaamattomat opiskelijat poikkea kovin paljon vastanneista. Onhan kyseessä jo etukäteen tarkoin valikoitu ryhmä. Valikoiduissa ryhmissä yleensä on laajalti samankaltaisia ajatuksia.

Kysely tavoitti noin 7000 ja 38 vastasi. En lähtisi yleistämään tuosta mitään. Todennäköisesti äärimielipiteitä edustavilla on ollut selkeästi suurempi motiivi vastata kuin muilla. Kysely on täysin epäonnistunut, kun vastausprosentti on noin alhainen.

Tuloksissa ei kerrota edes mitä yli puolet tarkoittaa lukuna. Häpeällistä, että tuollaista uutisointia tuetaan verolla.

Suvaitsija

Quote from: Tuomas3 on 25.06.2012, 12:09:19
Uskonto olisi totta tosiaan ajankohtaista poistaa eetteristä. Ainakin stadin kouluissa se tulee hintavaksi. Meidän koulussa on erikseen et, islam, buddha, hindu, ortodoksi, evlut ja jehovat käyvät jossain omassa jutussaan.

Ei tämän vaatijan tarvitse edes olla ateisti.

Ei toki koske islamia, koska se on osa maahanmuuttajien identiteettiä ja helpottaa kotoutumista.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Tuomas3

Quote from: Suvaitsija on 26.06.2012, 11:13:10
Quote from: Tuomas3 on 25.06.2012, 12:09:19
Uskonto olisi totta tosiaan ajankohtaista poistaa eetteristä. Ainakin stadin kouluissa se tulee hintavaksi. Meidän koulussa on erikseen et, islam, buddha, hindu, ortodoksi, evlut ja jehovat käyvät jossain omassa jutussaan.

Ei tämän vaatijan tarvitse edes olla ateisti.

Ei toki koske islamia, koska se on osa maahanmuuttajien identiteettiä ja helpottaa kotoutumista.
Uskonnon tilalle kansalaistaito, joka muuttuu yläkoulussa maailman uskonnot tms. kurssiksi. Auttaa varmaan myös nykypenskoja kotoutumaan :).

mietinen

Minusta filosofian ja psykologian roolia tulisi lisätä ja aikaistaa. Filosofia tarjoaa perusteltuja kehitelmiä mm. oikeudenmukaisuuden rakentamiseen arjessa. Psykologia taas auttaa ymmärtämään ja kehittämään omaa ja toisten käyttäytymistä.

Uskonnon ongelmana on perusteluiden puuttuminen. Miksi käyttäytyä tai tehdä jotain, koska ... vanhoja tarinoita joissa niin määrätään. Tarinoissa ei perustella mitään. Tältä pohjalta on todella vaikea kehittää omaa ajattelua ja uusia ratkaisumalle ongelmiin.

Late

Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08
Islamisoitumisen vaikutus näkynee myös näissä kannanotoissa. Koulujen islamisoituminen on tuonut mukaan yhä useamman uskonnonopetuksesta erityisvapauksia haluavan ryhmän, ja sen mukaan koko uskonnon opetus on alkanut kärsiä inflaatiota. Kohta vain vähemmistö käy uskonnon tunneilla, joten miksi niitä pitäisi edes ylläpitää.

Ai että maahanmuuttajian määrän kasvun takia suomalaiset jättävät enenevässä määrin lapsensa kastamatta ja eroavat kirkosta? Kyllä minusta noissa kannanotoissa näkyy lähinnä se, että uskonto jää modernissa yhteiskunnassa enemmän ja enemmän taka-alalle.

Quote
Olen ehkä ateistina jäävi sanomaan mutta Suomen olisi jo aika menneä eteenpäin tässä asiassa ja erottaa julkinen valta ja uskomukset toisistaan. Eli uskonnon opetus korvataan jollain neutraalimmalla aiheella, valtio ja kirkko erotetaan, kirkollinen verotusoikeus korvataan jollain muulla kultturihistoriaa ylläpitävällä rahoituksella jne.

Ei huono idea, mutta mielestäni verotusoikeutta ei sinänsä tarvitse poistaa, kun verolta välttyminen on niin helppoa.

Quote from: Emo on 26.06.2012, 09:31:53
Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08

Otos on tietysti hyvin pieni mutta voi varmaan olettaa, että se silti on edustava. (Tulevat) opettajat tuskin ovat siitä uskonnollisemmasta päästä.

Alleviivaamaani kohtaan haluaisin lisäperusteluja? Kuinka niin "tuskin"? Tuntuuko siltä?

Kirkkoon kuuluvien määrä Suomessa (%)


2000    85,0
2001    84,8
2002    84,6
2003    84,1
2004    83,6
2005    83,1
2006    82,4
2007    81,7
2008    80,6
2009    79,7
2010    78,2
2011    77,2

Vaikea sanoa ovatko opettajaopiskelijat keskimäärin uskonnollisempia kuin muut sukupolvensa edustajat, mutta väestö keskimäärin, nuoret etunenässä, on vuosi vuodelta uskonnottomampaa. Tulevat opettajat ovat täten ainakin uskonnottomampia kuin opettajat pari vuosikymmentä sitten.

kekkeruusi

Quote from: Emo on 26.06.2012, 09:31:53
Muutoin olen lähinnä samaa mieltä kanssasi. Itse pidän parhaana ratkaisuna kaikille yhteistä pakollista USKONTOJENHISTORIAN oppiainetta, jota siis sitten myöskin muslimioppilaat lukevat sanoi kotiväki asiasta mitä tahansa.
Ei tarvita, historia on jo oppiaineena. Uskonnonopinnot voi hoitaa uskonnollisissa yhteisöissä ihan omana aikana, eikä kouluissa.

Nikopol

Quote from: kekkeruusi on 26.06.2012, 12:01:49
Quote from: Emo on 26.06.2012, 09:31:53
Muutoin olen lähinnä samaa mieltä kanssasi. Itse pidän parhaana ratkaisuna kaikille yhteistä pakollista USKONTOJENHISTORIAN oppiainetta, jota siis sitten myöskin muslimioppilaat lukevat sanoi kotiväki asiasta mitä tahansa.
Ei tarvita, historia on jo oppiaineena. Uskonnonopinnot voi hoitaa uskonnollisissa yhteisöissä ihan omana aikana, eikä kouluissa.

Suvivirrenkurkuttaja Kekkeruusin kanssa samaa mieltä :) Uskonnolla on koulussa paikka historiassa, koska se on ainoa maailmanselitysaine.

Tietysti historiassa voisi olla kaikille pakollisena kurssi jossa opetetaan kaikille mitä islam sanoo ihmisoikeuksista yms. Sopii keskiajan ja löytöretkien väliin.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

andrus

Uudet opettajat = uusi sukupolvi = kirkosta eroajat = uskonto pois kouluista
"SDP aina tehny sillai, et se pistää käden jätkän taskuun ja syö sen laskuun" - Teuvo H.

Ropetus

Nopean uutiskatsauksen perusteella uutisoinnissa näemmä sitten keskitytään pääteemana tuohon yhden uskontotunnin pudottamiseen, kun taas vain ohimennen mainitaan B1-kielen opetuksen aikaistuminen, eli suomeksi pakkoruotsituksen lisääminen...

Sinällään uskonnon tuntimäärän pudottaminen on ihan aiheellista, suunta on oikea kohti kaikille yhteistä katsomusainetta. Historian ja yhteiskuntaopin lisääminen on jees, samoin erityisesti liikunnan lisääminen.

Luonnontieteiden opettajaksi valmistuvana en kuitenkaan ymmärrä lainkaan tuota luonnontieteiden kasaamista takaisin yhdeksi klöntiksi ympäristöopin alle. Sen mitä opettajien kanssa on tullut juteltua, fysiikan ja kemian opetuksesta jo alakoulussa on ollut hyviä kokemuksia, kun yläkoulun alkaessa oppilailla on jo jotain käryä asioista. Suurin haaste on ollut useimpien luokanopettajien vähäinen tietämys aineista, mutta tämä on ollut mahdollista ratkaista palkkaamalla tarvittaessa aineenopettajia myös alakouluihin.

-Ropetus

Roope

Quote from: Ropetus on 27.06.2012, 16:46:44
Nopean uutiskatsauksen perusteella uutisoinnissa näemmä sitten keskitytään pääteemana tuohon yhden uskontotunnin pudottamiseen, kun taas vain ohimennen mainitaan B1-kielen opetuksen aikaistuminen, eli suomeksi pakkoruotsituksen lisääminen...

B1-kielen tuntimäärä ei ilmeisesti lisäänny, joten muutos tarkoittaa vain entistäkin tehottomampaa opetusta, kun kuusi viikkotuntia pitää jakaa kolmen sijasta neljälle vuodelle. Yksi viikkotunti riittää kielitaidon ylläpitoon, mutta ei kunnolliseen uuden oppimiseen. Selkeää huononnusta entiseen verrattuna (ihan kaikkien kannalta) on vaikea järjellä käsittää, mutta kun Ahtisaaren työryhmä halusi tätä, niin tämän se sai.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Iloveallpeople

Quote from: Roope on 27.06.2012, 17:00:31
Quote from: Ropetus on 27.06.2012, 16:46:44
Nopean uutiskatsauksen perusteella uutisoinnissa näemmä sitten keskitytään pääteemana tuohon yhden uskontotunnin pudottamiseen, kun taas vain ohimennen mainitaan B1-kielen opetuksen aikaistuminen, eli suomeksi pakkoruotsituksen lisääminen...

B1-kielen tuntimäärä ei ilmeisesti lisäänny, joten muutos tarkoittaa vain entistäkin tehottomampaa opetusta, kun kuusi viikkotuntia pitää jakaa kolmen sijasta neljälle vuodelle. Yksi viikkotunti riittää kielitaidon ylläpitoon, mutta ei kunnolliseen uuden oppimiseen. Selkeää huononnusta entiseen verrattuna (ihan kaikkien kannalta) on vaikea järjellä käsittää, mutta kun Ahtisaaren työryhmä halusi tätä, niin tämän se sai.

Monissa kunnissa, joissa on pieniä tai pienehköjä kouluja päädytään todennäköisesti siihen, että luokanopettajat opettavat nuo ruotsin alkeet kuudennella. Onko se sitten hyvä vai huono asia; itse veikkaisin, että huono.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Siili

Quote from: Iloveallpeople on 27.06.2012, 17:07:56
Quote from: Roope on 27.06.2012, 17:00:31
Quote from: Ropetus on 27.06.2012, 16:46:44
Nopean uutiskatsauksen perusteella uutisoinnissa näemmä sitten keskitytään pääteemana tuohon yhden uskontotunnin pudottamiseen, kun taas vain ohimennen mainitaan B1-kielen opetuksen aikaistuminen, eli suomeksi pakkoruotsituksen lisääminen...

B1-kielen tuntimäärä ei ilmeisesti lisäänny, joten muutos tarkoittaa vain entistäkin tehottomampaa opetusta, kun kuusi viikkotuntia pitää jakaa kolmen sijasta neljälle vuodelle. Yksi viikkotunti riittää kielitaidon ylläpitoon, mutta ei kunnolliseen uuden oppimiseen. Selkeää huononnusta entiseen verrattuna (ihan kaikkien kannalta) on vaikea järjellä käsittää, mutta kun Ahtisaaren työryhmä halusi tätä, niin tämän se sai.

Monissa kunnissa, joissa on pieniä tai pienehköjä kouluja päädytään todennäköisesti siihen, että luokanopettajat opettavat nuo ruotsin alkeet kuudennella. Onko se sitten hyvä vai huono asia; itse veikkaisin, että huono.

Tai sitten tuo muutos on viimenen naula siihen arkkuun, joka vie kyläkoulun kirkonkylään.  Taksikuskit kiittävät.

Teslaisto

Siis mitä helvettiä? Hintahtavan kuuloista ruotsin kieltä opetetaan entistä aikaisemmin oppilaille? Jotenkin tuntuu siltä, että ruotsalaiset ovat miehittäneet Suomen ja siksi täällä opetaan pakko-ruotsia. Presidenttiehdokkaat kehtasivat puhua ruotsiksi jossain vaalitentissä ja itse uusi presidenttikin meni Ruotsiin ensimmäisellä valtiovierailulla vähän samaan tapaan kuin Itä-Saksassa uusi kansleri tai vastaava olisi mennyt Neuvostoliittoon...

Ruotsin opetuksen aikaistaminen syö pohjaa vain muilta kieliltä ja aiheuttaa entistä syvempiä traumoja sekä tunteita epäoikeudenmukaisuudesta oppilaille. Ihme, ettei siihen osata ottaa kantaa mediassa, vaan sen sijaan johonkin uskontotunteihin. Joku saisi eduskunnassa sanoa suoraan, että pakkoruotsi vittuun.

No nyt vähän enemmän asiaan. Uskonto on todellakin turha aine ja siitä pitäisi päästä eroon. Sen tilalle voisi pistää vaikka filosofian, jossa opetetaan, että mm. Islam on vaarallinen natsismiin rinnastettava ideologia ja jota vastaan pitäisi taistella, koska jos hyvät miehet ei tee mitään, niin pahuus voittaa, ja toki filosofian tunneilla voisi käydä läpi uskonnot. Uskontotunnit, kun muutetaan filosofiaksi, niin saadaan samantyylistä reaaliainetta, mutta toinen on järkevämpää ja autta itsenäisempään ajatteluun. Psykologia on sitä paskaa lapsen "kiintymyssuhteista" ja teoreettista turhaa sälää.

Minusta liikuntaa pitäisi lisätä tunneilla. Pakkoliikuntaa vaan, tosin jotain järkevämpää ainaisten pallopelien lisäksi: voisi olla eri ryhmiä, joissa pelataan salibändyä tai vastaavaa. Liikunta auttaa oppimistuloksissa ja hyvä kunto auttaa kognitiivisissa kyvyissä sekä niiden kehittämisessä.

Äidinkielen opetusta voisi kyllä ala-asteella lisätä, niin saa luurankoon ne välimerkkisäännöt ja jos osaa oman äidinkielen, niin muidenkin kielten opiskelu helpottunee. Lisäksi yläasteella voidaan keskittyä vaikkapa enemmän luonnontieteisiin, koska yläastelaisen aivot ovat kehittyneet älykkäämmiksi hahmottamaan kemian reaktioyhtälöitä ja fysiikan ilmiöitä.

Terveystieto on tärkeä aihe, tosin niissä opetetaan ja paapotaan turhaa paskaa sen sijaan, että opetettaisiin oikeita asioita elämästä, kuten: näitä lisäravinteita voit vetää välttääksesi krapulan, liian vahva viina saa pään sekaisin, juo mietoja, kannabis on okei, mutta heroiini ja piri ei, jos erektio lopahtaa kondomin näkemisen aikana, niin ota kortsu esille valmiiksi, pc-lihasharjoituksilla ja oikealla hengityksellä kestät kauemmin sängyssä naisen kanssa, näin isketään muija baarista, näin ostat halpaa ja terveellistä ruokaa, tarkkaile kilokaloreita ellet halua olla läski lehmä kakskymppisenä, näin tyydytät muijan sängyssä (esitelmiä pitämään paikalliset panomiehet) jne... ja muita elämän viisauksia.

Miniluv

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/