Hyvät Hommalaiset...
olen uusi täällä, mutta erittäin tuohtunut, en rasisti, monikultturisuuden kannattaja, ja maahanmuuton salliva mutta,
olen viimeaikoina harmillisen usein törmännyt ongelmaan liittyen Helsingin / Suomen Taksiliiton toimintaan.
Takseista on pääkaupunkiseudulla jatkuvasti huutava pula, mutta onko oikein joustaa liiton omista kuljettajantutkintoon vaadittivista ammattipätevyydellisistä periaatteista.
osoitteiden löytämisen ja oikean ajoreitin valinnan perusteet selvitetään kirjallisessa paikallistuntemuskokeessa
Ongelmani liittyy juuri paikallistuntemukseen. Ymmärrän pääkaupunkiseudun olevan
laaja-alaisuudessaan vaikeasti hallitava kokonaisuus.
Tiettyjen keskeisten paikkojen ja valtaväylien tuntemus olisi mielestäni kuitenkin pakollista. Valitettavana esimerkkinä mainittakoon satamien, oikeastaan laivaterminaalien tuntemus, puhumattakaan lentokentästä tai edes Mannerheimintiestä, tai Esplanadista. On hälyttävää että minun maksavana asiakkaana ja kansalaisena on neuvottava kuljettajia. Valitettavaa että Helsingin kaltainen metropoli antaa tämänkaltaisen kuvan, missä turistin on ilmeisen mahdoton päästä määränpähän, kun paljasjalkaisena helsinkiläisenäkään se ei tunnu onnistuvan.
Huolestuttava on myös tosiasia, että vaikka taksimme ovat nykyään teknologiselta varustelutasoltaan maailman huippuluokkaa, ei näitäkään ressursseja osata kuljettajien osalta hyödyntää.
Toivon, että Suomen Taksiliitto otta ongelman vakavasti, eikä taksilupia myönnetä jatkossa kuljettajapulan vuoksi liian kevein perustein.
Minäkään en ole rasisti. Minusta monikultturisuus on hyväksi. Kuinka ollakaan, minäkin sallin maahanmuuton.
Myös minä olen törmännyt samaan asiaan, että jotkin taksinkuljettajat ovat yllättävän tyhmiä sen suhteen, mihin pitäisi olla menossa.
Minäkään en halua, että taksilupia myönnetään liian kevein perustein.
Ai niin, minä EN ole taksinkuljettaja. (Meinasi ihan unohtua)
Onko nyt kyse taksiluvista vai kuljettajan(rengin) taksinkuljettamisluvista?
Ovat nimittäin kaksi täysin eri asiaa.
http://www.taksifoorumi.fi/
Juuri näin Marius.
Liikennelupa henkilöliikenteen kuljettamiseen on liikennelupa ajoneuvolle ja henkilöauton ammattiajolupa on kuljettajakohtainen.
Mutta asiasta; elätin itseni opiskeluaikana ajamalla pirssiä Stadissa ja nyttemmin sellaisen takapenkille kiivetessäni huomaan palveluhalukkuuden ja ammattitaidon kadonneen alle kolmekymppisiltä kuljettajilta.
Keskeisempiäkään osoitteita tai paikkoja ei tiedetä eikä tunneta ja navigaattoria aletaan räpeltämään jopa liikenneturvallisuutta vaarantaen. Pian ollaan Ruotsin viitoittamalla tiellä tässäkin asiassa.
Itsehän olen ihan hirveä rasisti ja olen kuullut kaverilta ku matkas taksilla stadissa ja kuskina oli afrikkalaisperäinen, että kysyttäessä jotain osoitteiston tuntemuksesta oli kaveri taputellu navigaattoria ja kommentoinu jotain tyyliin "mina ei tieda ku mannerheimintie". Olen myös kuullut harhailevista paikallisbusseista pk-seudulla kun uudet kuskit valmistuu kurssiltaan. Mulla itellä on lähinnä hyviä kokemuksia näistä kirkuvaa työvoimapulaa paikkaavista ulkkareista. Taksilupia myöntää poliisi ja ainakin täällä tampereella pitää osata paikallinen tietämys ja taksinajoon liityvä lainsäädäntö. Voi sit olla että stadissa on rimaa alennettu, koska rasismi, eiku tasa-arvo, eiku positiivinen erityiskohtelu, eiku työvoimapula, eiku...
Quote from: MoonShine on 16.07.2011, 00:50:33
Keskeisempiäkään osoitteita tai paikkoja ei tiedetä eikä tunneta ja navigaattoria aletaan räpeltämään jopa liikenneturvallisuutta vaarantaen. Pian ollaan Ruotsin viitoittamalla tiellä tässäkin asiassa.
Paras mitä oon kuullu on se et kaveri tokas kuskille et ajetaan Malmille ja joutu opastaa sen ytimestä sinne ku kuskilla ei ollu mitään käsitystä missä on Malmi.
Quote from: Tasoau on 16.07.2011, 00:44:46
http://www.taksifoorumi.fi/
Taksifoorumissa ei ikinä keskustella monikulttuurin mukanaan tuomista ongelmista.
Kuitenkin ongelmat ovat silmillä pitkin pääkaupunkiseutua.
Sensuuria? Eihän nyt sentään.
Quote from: buttfuck on 16.07.2011, 00:17:03
Huolestuttava on myös tosiasia, että vaikka taksimme ovat nykyään teknologiselta varustelutasoltaan maailman huippuluokkaa, ei näitäkään ressursseja osata kuljettajien osalta hyödyntää.
Taksia taannoin paljon käyttäneenä olen huomannut jotakuinkin saman ilmiön.
Unohtumattomin taksimatka oli vuosi sitten, jossa kaveri ei osannut näppäillä kadunnimeä navigaattoriin, yritti ajattaa maisemareittiä, ei tiennyt missä on toinen linja, ja oli sitä mieltä että vaihtorahan puuttuessa kuskilta, pyöristys menee asiakkaan piikkiin.
Nykyään hyppään ilomielin pimeisiin, sikäli kun on max kaksi nyrkillä tapettavaa kyydissä. Niiden kanssa näet pääsee helposti hinnasta sopuun.
Huolestuttavaa on se, että osa ikänsä helsingissä asuneista ihmisistä tarvitsevat navigaattoria löytääkseen kolmos- tai kehätien.
Omaa uber paikaillistuntemusta selitän sillä, että satuin joskus kiinnostumaan polkupyöräilystä, aikaa ennen mopoilua, ja suurin osa pitäjästä on vedetty kartan kanssa ristiin ja rastiin. Mites seuraava sukupolvi?
Toisaalta kun meininkiä katselee, niin eihän tänne kukaan täysjärkinen halua jäädä.
Quote from: Panopticon on 16.07.2011, 01:16:55
Mun mielestä tään on ainakin varsin relevantti aihe.
Jeps.
Tämä ammatillinen lipsuminen alkoi muistaakseni joskus 1990-luvulla. Esimerkiksi yksi Savosta Espooseen muuttanut keski-ikäinen VHM ei tietänyt missä on Espoon keskus, toinen ei osannut poistua Lahdentien liittymästä Keravalle, vaan ajoi ohi. Yritä nyt sitten ehtiä tapaamisiin ajoissa...
Yksi VHM ei viitsinyt taluttaa talomme sokeaa vanhusta (viime keväänä) taksista rakennuksen ulko-ovelle (10 metrin matka).
Noin 19 kertaa 20:stä olen kyllä ollut tyytyväinen Helsingin taksien ammattitaitoon, mutta satunnaiset yksittäistapaukset kertovat, että seula vuotaa.
Ketjun aloittajalla on oikeat perustelut taksilupien myöntämiselle mutta viranomaisilla ei yleensä ole. Taksien määrän pitäisi asettua kilpailun perusteella eikä viranomaisen olettaman tarveharkinnan perusteella. Taksiliittokin on tässä juonessa mukana. Siitä sitten seuraa riittävyysongelmia. Se aiheuttaa myös sen että laittomien taksien määrä kasvaa kun kysyntää on.
Quote from: Panopticon on 16.07.2011, 00:57:04
Taksilupia myöntää poliisi ja ainakin täällä tampereella pitää osata paikallinen tietämys ja taksinajoon liityvä lainsäädäntö.
Ei muuten myönnä, vaan lääninhallitus.
Paikallinen taksiyhdistys ja poliisi antavat lausunnon ennen uusien taksilupien myöntämistä.
http://www.laaninhallitus.fi/lh/etela/lii/home.nsf/pages/4D7A0E2B847A0404C2256C68004A8F4E
Quote from: desperaato on 16.07.2011, 09:51:55
Quote from: Panopticon on 16.07.2011, 01:16:55
Hou! Tuliko sun jeesuksella lataushäiriö kivääriin vai mikä tökkii?
Hou hou. Kovast ihmettelen intoa ruokkia trollia.
Jos jokin ruokkiin trollia, niin juuri sinun viestisi. Klassinen trollaaminen on nimenomaan voimakkaiden tunnereaktioiden hakemista.
Mitä taas takseihin tulee: ottakaa huomioon, että jos kuljettajista on kerran pulaa, niin tietämättömän taksikuskin vaihtoehto voi asiakkaan kannalta olla kävelymatkailu. Maahanmuuttoon liittyy ongelmia, mutta ne eivät todellakaan manifestoidu siinä, että maahanmuuttajia on tekemässä töitä.
Täällähän on taas asiantuntemusta yli tarpeen, kuten aina kun takseista puhutaan.
Taksiluvat myöntää ely-keskus, eli entinen lääninhallitus. He siis määrittelevät taksiautojen tarpeen kussakin kaupungissa tai alueella. Tarvetta ei todellakaan määritellä lauantaiyön kahden viimeisen tunnin perusteella, vaan niin että vilkkaan kysynnän aikanakin autot riittävät. Vilkas kysyntä on esim. arkisin 16-17. Hiljaista on esim. arkisin 9-16 ja 17-08. Arkisin 08-09 on esim. Helsingissä ns. huippukysyntä, jolloin autot todella loppuvat ydinkeskustassa kun hotellit ja liikenneterminaalit purkavat massoittain väkeä joiden pitäisi ehtiä yhdeksältä alkaviin kokouksiin laitakaupungilla ja Espoossa. Ja samaan aikaan liikenneväylät keskustaan päin ovat tukossa. Huippukysyntä on myös viikonloppuöisin klo. 02-05, kun melkein koko muu joukkoliikenne on ajanut kalustonsa varikolle, tyyliin "ei kiinnosta onko asiakkaita vai ei". Silloin taksiautotkaan eivät riitä, ei nyt eikä näillä asiakasmäärillä koskaan.
Taksinkuljettajan ajoluvan taas myöntää poliisi. Lupaan vaaditaan taksikokeen suorittaminen. Kokeen teko siirtyi viime vuoden alussa Trafille, eli entiselle liikennevirastolle. Samalla kokeesta tuli naurettavan helppo, vaikka nimen omaan piti laatua nostaa. Lähes täysin kielitaidottomat kokelaat ovat todellinen ongelma koulutusyrityksille, ja nyt hekin pääsevät taas läpi.
Täysin kartoittamaton ongelma on se että kuinka moni ns. varsinainen maahanmuuttaja ajaa jonkun sukulaisensa ajoluvalla. Siitä ei jää valvonnan puutteen vuoksi oikein mitenkään kiinni. Taksiyrityksissä homma on aina perustunut luottamukseen; ei siellä tallillakaan taksiyrittäjä ole joka aamu kuudelta tarkistamassa lähteekö oikean näköinen kaveri töihin. Poliisi ei ajolupia juuri tarkastele, ja jos tarkastaakin niin tuskinpa erottavat että nyt on väärä mies ratissa. Kaikki valvovat tahot toistaiseksi lähinnä katselevat ihmeissään että tällaistako tämä nyt on täälläkin, ei voi olla.
Taksiliikenteen vapauttaminen ei millään tavalla voi parantaa näitä lähinnä pääkaupunkiseudun ongelmia, ainoastaan pahentaa. Pimeän taksin ajo ei esimerkiksi todellakaan perustu siihen että kyseinen henkilö haluaisi palavasti päästä ajamaan laillista taksia juuri viikonlopun pariksi ruuhkatunniksi, vaan siihen että häntä kiinnostaa nostaa sosiaaliturvaa ja samalla tienata hyvät rahat ajamalla täysin verotonta ja vastuutonta kyytiä jopa oikeita takseja kalliimmalla hinnalla. Laillinen taksi kun maksaa kyytihinnasta veroja yli 30%.
Ja samalla tietysti mahdollisuuksien mukaan pyritään ryöstämään juopuneimmat asiakkaat vielä kyytihinnan päälle. Hommahan on tällaisessa känniääliöiden luvatussa maassa suorastaan tolkuttoman kannattavaa, ja lähes täysin riskitöntä kun sitä valvontaa ei taaskaan ole. Taksiala ei voi asiaan puuttua, koska autot eivät ole takseja, ja poliisilla "ei ole resursseja". Ryöstetyt asiakkaat eivät muista missä ovat olleet ja mitä on käynyt.
Taksialan vapauttaminen tekisi laillisten ja laittomien taksien erottamisesta entistä paljon vaikeampaa, joka nimen omaan lisäisi laittoimien, pimeiden taksien määrää. Asia ei ole teoreettinen kuvitelma, vaan näin on käynyt mm. Ruotsissa, jossa pimeät taksit ovat paljon Suomea suurempi ongelma, vaikka luvallisenkin taksin voi perustaa hyvin helposti.
Kiitos kokonaisuuden avaamisesta ja vaivannäöstä TN.
Vaikka tuskin se silti monillekaan avautui, edes alkupaloiksi.
Tunnut tietävän mistä puhut.
Quote from: TN on 16.07.2011, 17:18:17
Taksinkuljettajan ajoluvan taas myöntää poliisi. Lupaan vaaditaan taksikokeen suorittaminen.
No joo tarkoitin tätä. Kiitos kattavasta selvennyksestä.
Pienet ovat murheet Stadissa. Äskeittäin Hanoissa vasta kuudes taksikuski löysi Vietnam Airlinesin pääkonttorin. Muuten tavallista, mutta mukuna oli natiivi puhuvia sekä osoite tiedossa. Yleensä vinkuintiassa opettelen reitin itse ulkoa ja neuvon kuskeja puukajalka paikalliskielellä.
Sanoin tuossa aiemmin, että aihe on relevantti ja olen edelleen sitä mieltä. Se että NY:ssa tai vinkuintiassa taksit ei osaa on melko irrelevanttia. Täällä on totuttu siihen että taksi on luotettava ja vie perille. Mitä oon ite maailmalla matkannu ni kokemus on aika toisenlainen. Mua ainakin vituttaa ihan suunnattomasti että tollanen ihan perus palvelusektoriin kuuluva ammattikunta on osaamatonta ja kusettaa. Vaikka Suomessa on taksit ihan sikakalliita ni oon ihan valmis maksamaan ihan sillä että homma toimii.
Quote from: TN on 16.07.2011, 17:18:17
Taksinkuljettajan ajoluvan taas myöntää poliisi. Lupaan vaaditaan taksikokeen suorittaminen. Kokeen teko siirtyi viime vuoden alussa Trafille, eli entiselle liikennevirastolle. Samalla kokeesta tuli naurettavan helppo, vaikka nimen omaan piti laatua nostaa. Lähes täysin kielitaidottomat kokelaat ovat todellinen ongelma koulutusyrityksille, ja nyt hekin pääsevät taas läpi.
Täysin kartoittamaton ongelma on se että kuinka moni ns. varsinainen maahanmuuttaja ajaa jonkun sukulaisensa ajoluvalla. Siitä ei jää valvonnan puutteen vuoksi oikein mitenkään kiinni. Taksiyrityksissä homma on aina perustunut luottamukseen; ei siellä tallillakaan taksiyrittäjä ole joka aamu kuudelta tarkistamassa lähteekö oikean näköinen kaveri töihin. Poliisi ei ajolupia juuri tarkastele, ja jos tarkastaakin niin tuskinpa erottavat että nyt on väärä mies ratissa. Kaikki valvovat tahot toistaiseksi lähinnä katselevat ihmeissään että tällaistako tämä nyt on täälläkin, ei voi olla.
Tämä selvensi aika lailla paria huonoa kokemustani taksipalvelusta viimeisen kevään/kesän aikana.
Olen ollut siinä lapsenomaisessa uskossa, että kuski on aina tutkinnon suorittanut ja osaa edes kohtuullisesti kieltä. Siksi olen ihmetellyt, miksi jässikkä on pihalla kuin avaruudesta tullut eikä osaa edes navigaattoriin kirjoittaa katuosoitetta oikein.
Totaalisen tollouden huomaa siitä, että tyypin neuvominen yhdessä tai kahdessa kirjaimessa ei riitä vaan koko kirjoitus (navigaattoriin) on avutonta.
Pääkaupunkiseudulla taksia käyttää varmasti tuhoton määrä ihmisiä jotka siellä eivät osaisi omin päin liikkua. Minä tuohon porukkaan mukaanlukien.
Siinäpä sitä sitten ollaan lirissä jos Helsinkiläinen taksikuskikaan ei tiedä että missä on Vantaan käräjä-oikeuden kanslia.
Itse suhailen taksia satakunnassa. Se on oikeastaan viikottain kun joku tulee vaikkapa bensa-asemalla autoa tankatessani kysymään ajo-ohjeita milloin minnekkin. Vaikken tuon tiedon antamisesta palkkaa saakkaan, on mielestäni vähintäänkin taksikuskin velvollisuus osata neuvoa kohteiden sijainnit ja parhaat maisemareitit perille.
Vaikken taksiliiton takkia vapaa-aikanani käytäkkään, tuli mm. viime juhannuksena ei_kotipaikkakunnalla ollessani kohtelias vanha pariskunta kysymään että missä on paikalliset juhannustanssit ;)
Tukholmassa liian lyhyestä kyydistä kieltäytynyt taksikuski avasi kohteliaasti oven ja tuumasi "fuck you"..
Veikkaisin kuljettajan olevan kotoisin jostakin afrikan pohjoisista osista.
Itsehän en takseja käytä koskaan.
Quote from: Ammadeus on 19.07.2011, 15:25:41
Tukholmassa liian lyhyestä kyydistä kieltäytynyt taksikuski avasi kohteliaasti oven ja tuumasi "fuck you"..
Veikkaisin kuljettajan olevan kotoisin jostakin afrikan pohjoisista osista.
Pariisin keskustassa vappuyönä tehty taksimatka jäi hyvin lyhyeksi. Musta naiskuski ei hallinnut autoaan eikä kaista-ajoa. Ekan sadan metrin matkalla tehty melkein-kolari sai meidät päättelemään, että kävely tuntemattomassa kaupunginosassa 2 km kämpille olisi turvallisempaa. Taksin pysäyttämiseen vaadittiin suoraa huutoa muutama kymmenen sekuntia, kaikilla tunnetuilla kielillä.
Quote from: buttfuck on 16.07.2011, 00:17:03
Tiettyjen keskeisten paikkojen ja valtaväylien tuntemus olisi mielestäni kuitenkin pakollista. Valitettavana esimerkkinä mainittakoon satamien, oikeastaan laivaterminaalien tuntemus, puhumattakaan lentokentästä tai edes Mannerheimintiestä, tai Esplanadista. On hälyttävää että minun maksavana asiakkaana ja kansalaisena on neuvottava kuljettajia.
Lisäisin luetteloon vielä sairaalat.
Kerroin (ison) sairaalan nimen (ja katuosoitteen) selkeästi ja tuudittauduin uskoon, että kuski löytää navigaattorin avulla perille. Mitä vielä, ajeli ihan eri suuntaan ja kysyi lopulta, minne pitikään mennä. Ei osannut suomea eikä juuri englantiakaan (ja pakkoruotsikin oli tainnut jäädä väliin).
Ajoreittejä tietämättömän oli hiukan tukala neuvoa; onneksi kyse oli kotikaupungista, olin tapani mukaan etuajassa sekä tiesin suunnan. En viitsinyt ruveta känäämään harharetken hinnasta, koska alkoi olla jo hiukan kiirus leikkaukseen.
Miten voi neuvoa, jos kaupunki on vieras?
Muinoin taksit löysivät ihan vaikka minne. Myös uusille alueille, joita ei ollut kartoissa.
Tukholmassa ja Kööpenhaminassa en ole kummassakaan tavannut koskaan alkuperäisväestöön kuuluvaa taksikuskia.
Quote from: Panopticon on 16.07.2011, 00:57:04
Itsehän olen ihan hirveä rasisti ja olen kuullut kaverilta ku matkas taksilla stadissa ja kuskina oli afrikkalaisperäinen, että kysyttäessä jotain osoitteiston tuntemuksesta oli kaveri taputellu navigaattoria ja kommentoinu jotain tyyliin "mina ei tieda ku mannerheimintie". Olen myös kuullut harhailevista paikallisbusseista pk-seudulla kun uudet kuskit valmistuu kurssiltaan. Mulla itellä on lähinnä hyviä kokemuksia näistä kirkuvaa työvoimapulaa paikkaavista ulkkareista. Taksilupia myöntää poliisi ja ainakin täällä tampereella pitää osata paikallinen tietämys ja taksinajoon liityvä lainsäädäntö. Voi sit olla että stadissa on rimaa alennettu, koska rasismi, eiku tasa-arvo, eiku positiivinen erityiskohtelu, eiku työvoimapula, eiku...
Joskus kun tulin kaverilta Korsosta Tikkurilaan bussilla niin ilmeisesti itäeurooppalaistaustainen bussikuski ajoi ohi reitiltään jonkun nukkumalähiön sivukadulle, ja etuosassa istunut somalimies hyppäsi kärppänä ohjeistamaan kaverin oikealle reitille. Monikulttuurisuutta. ;D
Olen kyllä muutenkin huomannut tiettyjen kohteiden suhteen taksikuskien hämmennyksen täälläpäin, kun tuo työnantajan tummanpuhuva työvaatetus yhdistettynä meikäläisen sangen näkyvään olemukseen tuppaa houkuttelemaan myös taksikuskeja kyselemään neuvoa milloin minnekin. "Misa o Lansisatama?"
Quote from: MoonShine on 16.07.2011, 00:50:33
Pian ollaan Ruotsin viitoittamalla tiellä tässäkin asiassa.
Toivottavasti ei. Oletteko käyttänyt Tukholmassa taksia? Viimeksi käytin kaksi kertaa. Sama matka, mutta hinta kivasti vaihteli. Ähläm-kuskeja, joilla basaarihinnoittelu. Taksamittari oli vain kiva koriste. >:(
Ruotsista tunnetaan tapaus jossa auton omistaja (karvakäsi) oli viritellyt mittaria laskuttamaan viisinkertaista (5!) hintaa. Hän oli perustellut asiaa sillä että hänen palvelunsa oli erinomaista ja auto aivan uusi.
Quote from: Hippo on 19.07.2011, 16:58:00
Tukholmassa ja Kööpenhaminassa en ole kummassakaan tavannut koskaan alkuperäisväestöön kuuluvaa taksikuskia.
Eikä kauaa tarvitse tapailla Helsingissäkään. Taxikuskin, ei taxiliikenneluvan, vaan renkin palkka pelkkiä yövuoroja ajamalla, johon käytännössä kuuluu myös kaikki viikonloput, ei keskimäärin nouse 12 euroa korkeammaksi. Tuolla palkalla ei proviisiopalkkaukseen perustuvaa raskasta yö-/viikonlopputyötä viitsi pitkään tehdä. Tekisitkö sinä?
Quote from: desperaato on 19.07.2011, 18:07:10
Quote from: Hippo on 19.07.2011, 16:58:00
Tukholmassa ja Kööpenhaminassa en ole kummassakaan tavannut koskaan alkuperäisväestöön kuuluvaa taksikuskia.
Eikä kauaa tarvitse tapailla Helsingissäkään. Taxikuskin, ei taxiliikenneluvan, vaan renkin palkka pelkkiä yövuoroja ajamalla, johon käytännössä kuuluu myös kaikki viikonloput, ei keskimäärin nouse 12 euroa korkeammaksi. Tuolla palkalla ei proviisiopalkkaukseen perustuvaa raskasta yö-/viikonlopputyötä viitsi pitkään tehdä. Tekisitkö sinä?
Tekisin.Mielummin kuin makaisin kotona perse homeessa.
Quote from: desperaato on 19.07.2011, 18:07:10
Quote from: Hippo on 19.07.2011, 16:58:00
Tukholmassa ja Kööpenhaminassa en ole kummassakaan tavannut koskaan alkuperäisväestöön kuuluvaa taksikuskia.
Eikä kauaa tarvitse tapailla Helsingissäkään. Taxikuskin, ei taxiliikenneluvan, vaan renkin palkka pelkkiä yövuoroja ajamalla, johon käytännössä kuuluu myös kaikki viikonloput, ei keskimäärin nouse 12 euroa korkeammaksi. Tuolla palkalla ei proviisiopalkkaukseen perustuvaa raskasta yö-/viikonlopputyötä viitsi pitkään tehdä. Tekisitkö sinä?
Jos liksa on huono ja perustuu provikkaan, miten on varaa ajaa maksavien asiakkaiden ohi?
Quote from: mmm on 20.07.2011, 00:46:55
Jos liksa on huono ja perustuu provikkaan, miten on varaa ajaa maksavien asiakkaiden ohi?
Samaa ihmettelen. Johan niillä kyydeillä on kiinteä aloitusmaksu, niin että suhteessa lyhin matka on nimenomaan tuottavin.
EDIT: mietin asiaa uudestaan ja totesin, että ehkä lähtöpaikka oli tolpalla, jossa autot joutuivat jonottamaan asiakkaita eikä toisinpäin; tällöin kuski olisi lyhyen kyytinsä jälkeen joutunut palaamaan jonon hännille.
Niin tai näin, ala-arvoista asiakaspalvelua.
Quote from: Oami on 20.07.2011, 05:08:34
Quote from: mmm on 20.07.2011, 00:46:55
Jos liksa on huono ja perustuu provikkaan, miten on varaa ajaa maksavien asiakkaiden ohi?
Samaa ihmettelen. Johan niillä kyydeillä on kiinteä aloitusmaksu, niin että suhteessa lyhin matka on nimenomaan tuottavin.
EDIT: mietin asiaa uudestaan ja totesin, että ehkä lähtöpaikka oli tolpalla, jossa autot joutuivat jonottamaan asiakkaita eikä toisinpäin; tällöin kuski olisi lyhyen kyytinsä jälkeen joutunut palaamaan jonon hännille.
Niin tai näin, ala-arvoista asiakaspalvelua.
Se on juurikin näin lyhyiden kyytien kannattavuuden suhteen. Silti huonokin kyyti pitää ajaa.
Käsipystyjä jätän ottamatta jos asiakas haluaa kyytiin vaaralliselta kohdalta, esimerkiksi vilkkaasti liikennöidyltä väylältä. Monesti kyytiin myös halutaan vaikka kyydissä olisi jo asiakas. Kerran tuli kaksi muuta asiakasta sisään kun pysähdyin valoihin, eivätkä sankarit tajunneet poistua käskystä.
Jos taas taksi on tilattu johonkin paikkaan, en näe hyvää syytä olla ajamatta kyytiä koska tolpan perälle joutuu joka tapauksessa palaamaan.
(Disclaimer: Ajan taksia pk-seudulla renkinä eli orjana)
Jos kohtaatte huonoa palvelua suomalaisessa taksissa, on syytä ottaa yhteyttä taksitarkastajaan. Pyydätte matkasta kuitin, johon kuljettajan on pyydettäessä merkittävä myös reitti jota on ajettu, ja allekirjoitus tottakai.
Jos kuljettaja käyttää epäasiallista kieltä, tallentakaa vaikka kännykällänne keskustelu, niin ei ole sana sanaa vasten. Omille korville tarkoitetun keskustelun saa tallentaa aina, eikä siitä tarvitse kertoa keskustelukumppanille.
On väärin hommansa kunnolla hoitavia kuskeja kohtaan että kusettajat päästetään kuin koirat veräjästä ja sitten niistä nillitetään yleisönosastoissa tai foorumeilla, tai suu vaahdoten työtään tekevälle kuskille. Jos parannusta halutaan, on puututtava sekä yksittäistapauksiin, että painostettava päättäjiä muuttamaan taksialan valvontaa, sääntelyä jne. Yksittäisellä taksiorjalla tai taksiautoilijallakaan ei ole kovin kummoisia mahdollisuuksia puuttua alan epäkohtiin, joita kieltämättä on paljonkin.
Mukava nähdä, etten ole ainoa nuiva taksikuski tällä foorumilla. Vastaan mielelläni kysymyksiinne, jos saan sillä omaa työtäni helpotettua. Lehdissä toistuu aina muutaman vuoden välein sama keskustelu taksialasta. Kuten muissakin aiheissa, ei pintaraapaisua kummempaa käsittelyä saada aikaiseksi. Ihmettelen esimerkiksi sitä että taksien käyttäjiä ei opasteta lainkaan edes perusasioissa taksin käytössä. Jos ette kysy, saatan silti vastata ihan ..ttumaisuuttani :P
Nämä on ihan mainioita kloppeja: "En ole rasisti, mutta.." Ja "tekisitkö sinä 12 e /tunti töitä". Totta helvetissä tekisin, mielummin kuin olisin yhteiskunnan elätettävänä, niinkuin kirjoittaja taitaa ollakkin
Quote from: putte on 26.07.2011, 23:51:17
Mukava nähdä, etten ole ainoa nuiva taksikuski tällä foorumilla. Vastaan mielelläni kysymyksiinne, jos saan sillä omaa työtäni helpotettua. Lehdissä toistuu aina muutaman vuoden välein sama keskustelu taksialasta. Kuten muissakin aiheissa, ei pintaraapaisua kummempaa käsittelyä saada aikaiseksi. Ihmettelen esimerkiksi sitä että taksien käyttäjiä ei opasteta lainkaan edes perusasioissa taksin käytössä. Jos ette kysy, saatan silti vastata ihan ..ttumaisuuttani :P
Menee vähän OT:ksi enkä ole varma tarkoititko ihan tätä kysymyksillä, mutta omissa työtehtävissäni törmään säännöllisesti päihtyneisiin henkilöihin ja kun ne kyseiset työtehtävät olisi yleisesti tarkoitus hoitaa vähimmän mahdollisen haitan mukaan niin muutamaan otteeseen on tullut eteen taksin tilaaminen esimerkiksi poistettavalle päihtyneelle asiakkaalle.
Vaadin tosin sellaisia tapauksia näyttämään riittävän rahasumman ja kertomaan osoitteen ennenkuin suostun taksia ottamaan enkä luonnollisesti tilaa muuta kuin korkeintaan miekkataksin jos kyseessä on selkeästi aggressiivinen kaveri tai ilmiselvä putkatapaus.
Eräässä kahvipöytäkeskustelussa tuli kuitenkin taksintilaamistavastani hieman kuittia pariltakin taksikuskilta (tosin vaihtoehdot: syrjään lemppaaminen -> mahd. heitteillepanosyyte / miekkataksin tilaaminen -> töhöilleelle keskiluokkaiselle tuurijuopolle poliisirekisteriin merkintä putkareissusta ja muuta mukavaa) joten ideana oli siis kysyä, että miten siellä ratin takana suhtaudutaan tällaiseen toimintaan?
Esimerkkinä voinen heittää käytännön tapauksen, jossa olin jo tilannut poliisipartion paikalle hakemaan sammahtanutta, mutta tämän kerrottua kotiosoitteen ihan tuntomerkein ja näytettyä lompakosta löytyneen setelitukon peruutin partion ja tilasin sitten kaverille taksin. Tässä tapauksessa pysyttelin lähietäisyydellä kunnes kaveri oli turvalisesti autossa, ja edelliseen aiheeseen liittyen: Kieltäytyisitkö kohteliaasti jos sinulle soitettaisiin asiakastilaus ja paikanpäällä näkisit, että kyseinen asiakas on ilmiselvästi päihtynyyt ja vartija/järjestyksenvalvoja maleksii syystä tai toisesta parin metrin läheisyydellä ilman muuta ilmeistä syytä?
Tosin itsekin viihteellä taksin kyydissä istuneena tiedän, että kännisten kuskaaminen on vakiokauraa jos tekee taksihommissa yövuoroja mutta ei ole vartija tai portsari vielä joutunut meikäläiselle tilaamaan kyytiä. ;)
Kyllä kuskaan juopuneetkin, jos eivät yritä likaisissa vaatteissa tulla kyytiin. Loskaan/lumeen kaatuilijat jäävät pois kyydistä, vaikka haluaisivat maksaa siivouksen etukäteen. Siivousala vaan ei kiinnosta, enkä itsekään taksin asiakkaana haluaisi istua märälle penkille. Auton kylkeen nojailua yrittävät samaten, koska naarmuuntuminen. Nakkisämpylä/hampurilainen kädessä myös turha yrittää kyytiin, enkä avaa edes ikkunaa tällöin. Yksi autoon heitetty hampurilainen raakoine sipuleineen riitti.
Quote from: putte on 07.02.2012, 17:27:29
Kyllä kuskaan juopuneetkin, jos eivät yritä likaisissa vaatteissa tulla kyytiin. Loskaan/lumeen kaatuilijat jäävät pois kyydistä, vaikka haluaisivat maksaa siivouksen etukäteen. Siivousala vaan ei kiinnosta, enkä itsekään taksin asiakkaana haluaisi istua märälle penkille. Auton kylkeen nojailua yrittävät samaten, koska naarmuuntuminen. Nakkisämpylä/hampurilainen kädessä myös turha yrittää kyytiin, enkä avaa edes ikkunaa tällöin. Yksi autoon heitetty hampurilainen raakoine sipuleineen riitti.
Sitten tuon viimeisen viestin kirjoittamisen olen kehittänyt yleisesti ihan järkevän toimintamallin näiden mainitsemieni tapausten hoitamiseen. Taksikeskukselle soittaessani ilmoitan suoraan, että tässä on vartija tilaamassa asiakkaalle taksia, jos keskus välittää kuskille tämän tiedon itse tai tekee kuskin puolesta päätöksen niin ainakin on kortit suoraan jaettu. Säästää minun ja taksikuskin kannalta aikaa ja päänvaivaa, vaikka asiakkaan kannaltahan luonnollisesti on vähemmän kivaa se, että jos taksi ei suostu tulemaan niin se on voi voi ja seuraavasta kyydistä vastaa miekkataksi ellei kaveri tajua häippästä itse tai ole siinä kunnossa että voin roudata itse sen toimialueen rajalle ihmettelemään jatkoa.
Quote from: SuomalainenMies on 27.07.2011, 01:42:22
Nämä on ihan mainioita kloppeja: "En ole rasisti, mutta.." Ja "tekisitkö sinä 12 e /tunti töitä". Totta helvetissä tekisin, mielummin kuin olisin yhteiskunnan elätettävänä, niinkuin kirjoittaja taitaa ollakkin
Tuota samaa 12 euron heittoa ihmettelin.
Moni tekee ja on tyytyväinenkin tuohon palkkaan.
Tähän taksiongelmaan on yksi selkeä ja helppo ratkaisu.
"TAKSIPÄIVÄ" ravintolapäivän tapaan.
Joka viikonloppu.
Ei taksissa voi pitää silmällä tuntipalkkaa, vaan kuukausi-, tai vuosipalkkaa.
Quote from: Porilainen munalla on 07.02.2012, 18:43:39
Quote from: SuomalainenMies on 27.07.2011, 01:42:22
Nämä on ihan mainioita kloppeja: "En ole rasisti, mutta.." Ja "tekisitkö sinä 12 e /tunti töitä". Totta helvetissä tekisin, mielummin kuin olisin yhteiskunnan elätettävänä, niinkuin kirjoittaja taitaa ollakkin
Tuota samaa 12 euron heittoa ihmettelin.
Moni tekee ja on tyytyväinenkin tuohon palkkaan.
Tähän taksiongelmaan on yksi selkeä ja helppo ratkaisu.
"TAKSIPÄIVÄ" ravintolapäivän tapaan.
Joka viikonloppu.
Taksipäiviä on jo valmiina joka viikonloppu ainakin Helsingissä, taksipäivää viettävän auton tunnistaa oleskelusta Rautatieaseman tai suosituimpien baarien lähistöllä, hitaasta ja näennäisen päämäärättömästä ajelusta ja mahdollisesti maahanmuuttajataustaisesta kuljettajasta.
Helsingin ydinkeskustan tolpilla ei ole pe ja la aamuyöllä takseja jonottamassa asiakkaita, eikä tule. Taksiala ei ole ainoa, jossa asiakas välillä joutuu odottamaan saadakseen palvelua. Vai ettekö ole koskaan joutuneet ruokakaupassa jonoon, varaamaan aikaa vaikkapa hammaslääkäriin? Oletteko koko elämänne saaneet kaikki haluamanne palvelut heti, ja samantien? Ettekö? Mistä moinen törkeä asiain tila voisi johtua? Liian halvoista hinnoista. Jos palvelun hinta on tarpeeksi korkea, on sen tuottajilla varaa istuskella jouten, eikä heillä ole "varaa ajaa maksavien asiakkaiden ohi". Ovatko taksit sitten kalliita? Eivät, suhteessa muuhun kuljetusalaan. Kysykää viikonloppuyönä jostain rahtifirmasta, paljonko maksaa viedä kirje johonkin hetinyt. On kalliimpaa kuin taksin pyytämä hinta. Eikä pakettiautoilijoille ole kilpailun rajoituksia..
Quote from: putte on 06.05.2012, 00:18:18
Helsingin ydinkeskustan tolpilla ei ole pe ja la aamuyöllä takseja jonottamassa asiakkaita, eikä tule. Taksiala ei ole ainoa, jossa asiakas välillä joutuu odottamaan saadakseen palvelua. Vai ettekö ole koskaan joutuneet ruokakaupassa jonoon, varaamaan aikaa vaikkapa hammaslääkäriin? Oletteko koko elämänne saaneet kaikki haluamanne palvelut heti, ja samantien? Ettekö? Mistä moinen törkeä asiain tila voisi johtua? Liian halvoista hinnoista. Jos palvelun hinta on tarpeeksi korkea, on sen tuottajilla varaa istuskella jouten, eikä heillä ole "varaa ajaa maksavien asiakkaiden ohi". Ovatko taksit sitten kalliita? Eivät, suhteessa muuhun kuljetusalaan. Kysykää viikonloppuyönä jostain rahtifirmasta, paljonko maksaa viedä kirje johonkin hetinyt. On kalliimpaa kuin taksin pyytämä hinta. Eikä pakettiautoilijoille ole kilpailun rajoituksia..
Ei ole niin.
Miksi taksiala sitten vastustaa kilpailun vapauttamista?
Taksiala on loistava esimerkki Suomen mädäntyneestä tilasta.
Kuskit sikailevat liikenteessä.
Kyytiä ei saa tavis koskaan silloin kun sitä tarvitsee. Toisin sanoen yöllä kun pitäisi päästä kotiin.
Täydellinen mafiameininki. Ja kuten aina, tavallinen veronmaksaja kärsii.
Ja huippu on, että lainsäätäjät ajeluttavat itseään parilla tonnilla kuussa kansan piikkiin ja joukkoliikennekaistalla.
Taksiautoilu on varmaan tosi vittumaista hommaa, myönnetään. Mutta jos on niin katkera olo työtä tehdessä niin kannattaisi vaihtaa alaa.
Quote from: Porilainen munalla on 06.05.2012, 00:23:40Miksi taksiala sitten vastustaa kilpailun vapauttamista?
Varmaan siksi, että nykymuotoinen tarveharkinta takaa kapean perustulon niin yrittäjille kuin kuljettajille. Kilpailun vapauttaminen johtaisi vuosia kestävään "pudotuspeliin" kunnes onnen-onkijat loppuisivat ja hintoja voisi nostaa (kuten Tukholmassa). Liberaali linja mitä todennäköisimmin myös muuttaisi alan maahanmuuttajien alaksi, eikä se ainakaan parantaisi alan imagoa. Valkoinen taksimies ei vaan halua "basaari-kauppiaaksi" asiakkaita vedättämään, millaiseksi ala vapauttamisen myötä väistämättä muuttuisi. Ilmiö on nähtävissä Tukholmassa, missä "mamu-taksit" veloittavat tietämättömiltä turisteilta ja humalaisilta moninkertaista hintaa "valkoiseen taksiin" verrattuna - täysin laillisesti.
Quote from: Renegade Kane on 06.05.2012, 01:06:32
Quote from: Porilainen munalla on 06.05.2012, 00:23:40Miksi taksiala sitten vastustaa kilpailun vapauttamista?
Varmaan siksi, että nykymuotoinen tarveharkinta takaa kapean perustulon niin yrittäjille kuin kuljettajille. Kilpailun vapauttaminen johtaisi vuosia kestävään "pudotuspeliin" kunnes onnen-onkijat loppuisivat ja hintoja voisi nostaa (kuten Tukholmassa). Liberaali linja mitä todennäköisimmin myös muuttaisi alan maahanmuuttajien alaksi, eikä se ainakaan parantaisi alan imagoa. Valkoinen taksimies ei vaan halua "basaari-kauppiaaksi" asiakkaita vedättämään, millaiseksi ala vapauttamisen myötä väistämättä muuttuisi. Ilmiö on nähtävissä Tukholmassa, missä "mamu-taksit" veloittavat tietämättömiltä turisteilta ja humalaisilta moninkertaista hintaa "valkoiseen taksiin" verrattuna - täysin laillisesti.
Pariisissa aamuyöllä uskalsin olla 20 metriä yönmustan afrikkalaisnaisen taksin kyydissä. Meinasi rysäyttää meidät hengiltä heti lähdössä.
Quote from: Porilainen munalla on 07.02.2012, 18:43:39
Tuota samaa 12 euron heittoa ihmettelin.
Moni tekee ja on tyytyväinenkin tuohon palkkaan.
Eli raksalla pitää maksaa TES mukainen palkka mutta taksia pitää ajaa la-su yönä 12 €/tunti.
Quote from: Marius on 07.02.2012, 19:40:43
Ei taksissa voi pitää silmällä tuntipalkkaa, vaan kuukausi-, tai vuosipalkkaa.
:o Laskematta työtunteja?
Eihän kenenkään ole pakko tehdä taksityötä,eikä edes matkustaa taksilla jos se on niin kamalaa.
Kävelkää!Sitähän varten teillä on jalat.
Quote from: desperaato on 06.05.2012, 08:37:36
Quote from: Porilainen munalla on 07.02.2012, 18:43:39
Tuota samaa 12 euron heittoa ihmettelin.
Moni tekee ja on tyytyväinenkin tuohon palkkaan.
Eli raksalla pitää maksaa TES mukainen palkka mutta taksia pitää ajaa la-su yönä 12 €/tunti.
Ilmoittaudun postaajaksi, joka tekee melkein samanlaisella liksalla yö- ja viikonloppuvuoroja sisältävää työtä, toki TES:n mukaisiin lisineen, lauantai-sunnuntaiyönä tulee lauantain tunneista päälle 3,65e/h ja sunnuntaitunneista tuplapalkka. Tosin provikkoja ei ole ja näinpäinpois, mutta kyllä tuo on mielestäni ihan elinkelpoinen liksa ainakin yksineläjälle.
Quote from: Ammadeus on 06.05.2012, 13:47:06
Eihän kenenkään ole pakko tehdä taksityötä,eikä edes matkustaa taksilla jos se on niin kamalaa.
Kävelkää!Sitähän varten teillä on jalat.
Kaikilla ei ole jalkoja.
No sen kyydin maksaa valtio vammaispalvelulain nojalla.
Hyvä aihe, pari kommenttia parista kokemuksesta,
Karjala: (Imatra, lappeenranta jne) taksikuskit todella mukavia, niin nuoret kuin vanhat
Tukholma: Oikein mukavia, tosin useat kuten tässä ketjussa jo mainittiinkin, ajavat ihan omilla hinnoilla ja mittarit ovat koristeeksi. Ajoin kuukausi sitten taksilla 400 kilometrin matkan ja olin iloinen että kuski (arabi) sentään lähti ajamaan. Koko ajan supisi hiljaa korvanappinsa kanssa arabiksi jotain ohjeita muille kuskeille. Kovaa bisnestä. Pirusti pimeitä ulkomaalaisia kuskeja, trokaavat viinaa ja kaikkea....
Haag: Haagista piti päästä alle 20 kilsan matka niin ei löytänyt ulkkarikuski ei gps:llä eikä muuten. Pahinta oli kun menin bussiin jossa oli mamukuski (hollannissa, ylläri...), näytin hänelle karttaa ja kysyin ajaako bussi tätä reittiä vai tuota toista, niin ei kuski osannut sanoa. Ne vaan vittu ajaa!
Tilla taksi tekstarilla, aina on tullut syntyperäinen.
Tässä ketjussa osa valittaa ulkomaalaisista taksikuskeista ja ihan aiheesta. Syynä ulkomaalaisten osuuden kasvuun pidetään huonoa palkkaa. Osa kuitenkin ilmottautuu tekemään ilta/yötöitä 12€ keskituntiansiolla paremman puutteessa.
Ratkaisu:
Ne jotka pitävät palkkaa kohtuullisena alkaa ajamaan takseja. Näin saamme enemmän suomalaisia kuskeja ja työttömyystilanne paranee. Jossain viestissä mainittiin lupien irtoavan naurettavan helposti ja tuskin ne kalliitakaan ovat.
Vähän off-topicia, mutta menköön. Koska olen keskivaikeasti kaikenlaista ylenpalttista kontrollia, byrokratiaa ja rajoituksia vastaan, niin ryhdyin tuossa vappuna taksijonoja katsellessani miettimään, minkälainen erinomainen toimintamalli voisi helpottaa juhlapyhien ja muiden kaupungillaliikkumisjuhlien aikaista jäätävää taksipulaa.
Ongelmahan on sinänsä älytön. Suurin piirtein samalla kalustolla pitäisi ajaa tavallisena tiistaiaamuna ja vappuaattona. Eihän siitä mitään tule, kun pääkaupunkiseudulla oli pahimmillaan bussiinkin muutaman bussin mittainen jono joskus aamuyön pikkutunteina. Kysyntää kyydeille siis olisi, ja varmaan monelle kelpaisi muukin kuin E-mersu. Tarjontaa siis ei ole.
No mutta kun sitä tarjontaakin aivan varmasti olisi, jos tavallinen, kunniallinen ihminen voisi helposti ja halvasti jotenkin auttaa taksiautoilijoita pientä korvausta vastaan. Pimeät taksithan kyllä monessa kaupungissa toimivatkin, mutta se kun on laitonta ja täysin tuurinkauppaa. Jonkinlainen välimallitaksi, puolihimmeä, olisi tarpeen. Olisin vaikkapa itse voinut ihan hyvin jättää skumppani juomatta ja ajella omalla autollani porukkaa pahimmista rysistä toisiin pientä korvausta vastaan. Kysyntää olisi ja tarjontaa olisi, mutta kun ne eivät saa kohdata toisiaan.
Jonkinlainen valvonta ja kohtuus tuossa kuitenkin pitäisi olla, esimerkiksi niin, että hinnat olisi määrätty etukäteen, ettei touhu mene sellaiseksi kuin melkein kaikkialla maailmassa, eli ulkomaalaisille ja muuten hölmön ja rikkaan oloisille on omat hintansa ja kusetus on enemmän sääntö kuin poikkeus. Minkäänlaista mittarin asentamista nyt ei voida vaatia, mutta jos vaikka pykälissä vaadittaisiin, että hinta sovitaan ja maksetaan ennen matkaa tai jotain muuta vastaavaa, niin ehkä nämä suurimmat ongelmat voitaisiin kiertää.
Quote from: Kaptah on 07.05.2012, 11:56:55
Vastaavaa oon pohdiskellu joskus. Ei vaan tuu toteutuun Suomessa. Liian monta pykälää ja byrokraattia tukkii tien.
Quote from: Kaptah on 07.05.2012, 11:56:55
Vähän off-topicia, mutta menköön. Koska olen keskivaikeasti kaikenlaista ylenpalttista kontrollia, byrokratiaa ja rajoituksia vastaan, niin ryhdyin tuossa vappuna taksijonoja katsellessani miettimään, minkälainen erinomainen toimintamalli voisi helpottaa juhlapyhien ja muiden kaupungillaliikkumisjuhlien aikaista jäätävää taksipulaa.
Tuota on kokeiltu jo 90-luvulla. Taksit saivat ajaa vara-autoilla ruuhka-ajat. Tulos oli se, että autoja oli liikaa ja tienistit jäivät niin vähäiseksi, että homma ei toiminut.
Helpoin tapa olisi, että bussit ajaisivat myöhemmin. Sitä jos ei tapahdu niin sitten on taksijonoja ruuhka-aikoina ja sille ei voi mitään.
ps. menkää kimppatakseissa. jos jonotus viduddaa.
Viestiketjua lukiessa vastaus tähän kysymykseeni,,,,,,
Quote from: Porilainen munalla on 06.05.2012, 00:23:40Miksi taksiala sitten vastustaa kilpailun vapauttamista?
,,, näyttää siis olevan se, että taksialaa ei voida vapauttaa koska maahanmuuttajat alkavat kusettaa kantiksia, turisteja ja raiskaavat naisia?
:facepalm:
Taksilla tulee hyvin harvoin ajeltua, mutta kerran, pari vuodessa kun menee isolle kirkolle juomaan keppanaa, niin ei parane itse ajaa kotiin. Tällaista tapahtui viimeksi talvella ja otimme naiseni kanssa tolpalta yöllä taksin kaupungin keskustasta. Olin vähän :o , ehkä jopa pöyristynyt taksikuskimme jutuista. Matkaa tuli keskustasta kotiimme periferiaan aika tasan 30km. Koko matkan bodarin habituksen omannut kuski napisi, että "mulla menee parempia keikkoja sivu suun koko ajan!", "ei mun olis tarvinnut lähteä heittämään teitä näin kauas!", "tää ei oo kyllä mulle yhtään kannattavaa, ei mun olis ollut pakko ottaa tätä keikkaa!".
Sanoin että ei varmaan sitten olisi kannattanut ottaa. "Ei ku ei mitään pahalla, mut ku ei mun kannata ajaa näin pitkiä keikkoja!"
Mainittakoon vielä ettei matkasta tehty mitään diiliä ohi mittarin tai muuta sellaista. Ihan listahinnan sai joka metristä.
Kai kohta tulee pankistakin ilmoitus, että mun liksa on niin pieni, että pankilla menee enemmän rahaa mun tilitapahtumien käsittelyyn kuin mitä mä tuotan pankille. Että voisitkos viedä rahas johonkin muualle, meillä säästöosuusleijonapankissa ei näin pieniä rahoja kannata käsitellä lainkaan...
Aina kun lähden kotoani taksilla kylille, niin soitan suoraan paikalliselle tolpalle. Siinä kuulee että vastaako puheluun joku hoono soomi, jolloin luuri kiinni ja vielä yksi keppana auki. Hetken päästä sitten uudestaan.
Quote from: Lepakko on 07.05.2012, 15:51:59
Taksilla tulee hyvin harvoin ajeltua, mutta kerran, pari vuodessa kun menee isolle kirkolle juomaan keppanaa, niin ei parane itse ajaa kotiin. Tällaista tapahtui viimeksi talvella ja otimme naiseni kanssa tolpalta yöllä taksin kaupungin keskustasta. Olin vähän :o , ehkä jopa pöyristynyt taksikuskimme jutuista. Matkaa tuli keskustasta kotiimme periferiaan aika tasan 30km. Koko matkan bodarin habituksen omannut kuski napisi, että "mulla menee parempia keikkoja sivu suun koko ajan!", "ei mun olis tarvinnut lähteä heittämään teitä näin kauas!", "tää ei oo kyllä mulle yhtään kannattavaa, ei mun olis ollut pakko ottaa tätä keikkaa!".
Sanoin että ei varmaan sitten olisi kannattanut ottaa. "Ei ku ei mitään pahalla, mut ku ei mun kannata ajaa näin pitkiä keikkoja!"
Mainittakoon vielä ettei matkasta tehty mitään diiliä ohi mittarin tai muuta sellaista. Ihan listahinnan sai joka metristä.
Kai kohta tulee pankistakin ilmoitus, että mun liksa on niin pieni, että pankilla menee enemmän rahaa mun tilitapahtumien käsittelyyn kuin mitä mä tuotan pankille. Että voisitkos viedä rahas johonkin muualle, meillä säästöosuusleijonapankissa ei näin pieniä rahoja kannata käsitellä lainkaan...
Ihme vinkumista tolppahomolta. Jos ei reissu kelpaa, voi jäädä kotiin tai tehdä jotain muuta "kannattavampaa" hommaa.
Uravalinta on henkilökohtainen juttu, siinä on turha vinkua kannattavuutta kun tekee juuri sitä, mitä on lähtenyt tekemään.
Tosin, jotkut eivät muihin hommiin kelpaa kuin istumaan, veivaamaan ruoria ja valittamaan. :P
( Kaptah: )
Voithan aina pyytää jonkun tuttusi lauantaiyönä (sunnuntaiaamuna) kolmelta heittämään sinut, ja kenties kaverisi myös, baarista kotiin, olisiko neljä/viisi euroa semmonen sopiva hinta, joukkoliikennehinta? Tuttusi varmasti lähtee ilomielin kyytihommiin.
Quote from: Lepakko on 07.05.2012, 15:51:59
Taksilla tulee hyvin harvoin ajeltua, mutta kerran, pari vuodessa kun menee isolle kirkolle juomaan keppanaa, niin ei parane itse ajaa kotiin. Tällaista tapahtui viimeksi talvella ja otimme naiseni kanssa tolpalta yöllä taksin kaupungin keskustasta. Olin vähän :o , ehkä jopa pöyristynyt taksikuskimme jutuista. Matkaa tuli keskustasta kotiimme periferiaan aika tasan 30km. Koko matkan bodarin habituksen omannut kuski napisi, että "mulla menee parempia keikkoja sivu suun koko ajan!", "ei mun olis tarvinnut lähteä heittämään teitä näin kauas!", "tää ei oo kyllä mulle yhtään kannattavaa, ei mun olis ollut pakko ottaa tätä keikkaa!".
Sanoin että ei varmaan sitten olisi kannattanut ottaa. "Ei ku ei mitään pahalla, mut ku ei mun kannata ajaa näin pitkiä keikkoja!"
Mainittakoon vielä ettei matkasta tehty mitään diiliä ohi mittarin tai muuta sellaista. Ihan listahinnan sai joka metristä.
.
Samaa käyny mullekin. Helsinkiläiset taksit eivät halua kiireiseen keikka-aikaan(viikonloppuyöt) lähteä maakuntiin, koska mielummin ajaisivat lyhyttä keikkaa keskustassa aina uudella 8 euron lähtömaksulla. Kummasti nämä maakuntakeikat sitten kelpaavatkin hiljaisempina aikoina. Kerran meidät heitettiin ulos taksista kun kuski oli aluksi marissut pitkästä kyydistä. Kuski kylläkin halusi ajaa Hyrylään Hyvinkään eteläisen rampin kautta, huomautettuamme että Tuusulanväylä on oikea reitti, niin siihen Manalan kulmille loppui meidän matka. Tämän kaltaisten useiden tapahtumien takia en käytä enää ollenkaan Helsingin takseja, viikonloppuisinkin keskustassa kävelen johonkin kerrostalon rapun eteen ja tilaan taksin Lähitaksista numerosta 01007301. Tuo numero toimii koko pääkaupunkiseudun alueella, se yhdistyy lähimpään ympäryskuntien taksiin, jollei alueella ole vapaita takseja, yhdistyy puhelu keskukseen. Keskustassa on lähes aina vapaita Lähitaksin autoja ja nämä kuskit ovat helvetin tyytyväisiä saadessaan pitkän kyydin pois stadista ja takaisin oman tilausvälityskeskuksen alueelle, eikä tarvii kuunnella vittuilua. Jos minun rahani eivät kelpaa ruuhka-aikaan en helvetissä sitten tyrkytä niitä hiljaisinakaan aikoina.
Quote from: Lepakko on 07.05.2012, 15:51:59
Taksilla tulee hyvin harvoin ajeltua, mutta kerran, pari vuodessa kun menee isolle kirkolle juomaan keppanaa, niin ei parane itse ajaa kotiin. Tällaista tapahtui viimeksi talvella ja otimme naiseni kanssa tolpalta yöllä taksin kaupungin keskustasta. Olin vähän :o , ehkä jopa pöyristynyt taksikuskimme jutuista. Matkaa tuli keskustasta kotiimme periferiaan aika tasan 30km. Koko matkan bodarin habituksen omannut kuski napisi, että "mulla menee parempia keikkoja sivu suun koko ajan!", "ei mun olis tarvinnut lähteä heittämään teitä näin kauas!", "tää ei oo kyllä mulle yhtään kannattavaa, ei mun olis ollut pakko ottaa tätä keikkaa!".
Sanoin että ei varmaan sitten olisi kannattanut ottaa. "Ei ku ei mitään pahalla, mut ku ei mun kannata ajaa näin pitkiä keikkoja!"
Mainittakoon vielä ettei matkasta tehty mitään diiliä ohi mittarin tai muuta sellaista. Ihan listahinnan sai joka metristä.
Kai kohta tulee pankistakin ilmoitus, että mun liksa on niin pieni, että pankilla menee enemmän rahaa mun tilitapahtumien käsittelyyn kuin mitä mä tuotan pankille. Että voisitkos viedä rahas johonkin muualle, meillä säästöosuusleijonapankissa ei näin pieniä rahoja kannata käsitellä lainkaan...
Paskaa käytöstä kuskilta, tuollaisista kannattaa tehdä valitusta yrittäjälle (jos on renkikuski ja firman nimi on selvillä, tosin saa sen itsekin kun ottaa rekkarin ylös ja lähettää sinne rekkarintarkistusnumeroon tekstarina) tai taksitarkastajalle. Bussikuljettajien asiakaspalvelutaidoistahan puhutaan aika paljon ja näiden kanssa osa valituksesta on ihan aiheellista, mutta taksi kalliimpana ja yksityisempänä liikennemuotona on ihan eri asia. Eroa bussilla ja taksilla on toiminta-ajatuksessa yhtä paljon kuin Prisman alennuslaarilla ja vaatteiden erikoisliikkeellä ja ammatinharjoittajan osaaminen saisi olla samalla tasolla. Dösät ja muu varsinainen joukkoliikenne on halpaa bulkkia, taksiliikenteessä tulisi panostaa siihen laatuun.
Quote from: Porilainen munalla on 07.05.2012, 15:36:29
Viestiketjua lukiessa vastaus tähän kysymykseeni,,,,,,
Quote from: Porilainen munalla on 06.05.2012, 00:23:40Miksi taksiala sitten vastustaa kilpailun vapauttamista?
,,, näyttää siis olevan se, että taksialaa ei voida vapauttaa koska maahanmuuttajat alkavat kusettaa kantiksia, turisteja ja raiskaavat naisia?
:facepalm:
Raiskauksista paha sanoa, mutta kaikenlainen kusettaminen kyllä lisääntyy kilpailun kiristyessä ja tulojen pienentyessä. Kusetetaan asiakasta ja valtiota aina kun tilaisuus aukeaa. Niinhän se kaikissa länsimaissa nytkin menee, mamut tai pikkurikolliset venkulat ajaa ja koijaa kaiken minkä irti saavat. Tyhmät turistit maksaa ja valtio jää ilman.
Quote from: Rooivalk on 07.05.2012, 20:34:33
Aina kun lähden kotoani taksilla kylille, niin soitan suoraan paikalliselle tolpalle. Siinä kuulee että vastaako puheluun joku hoono soomi, jolloin luuri kiinni ja vielä yksi keppana auki. Hetken päästä sitten uudestaan.
Vieläkös tuommonen tolpalle soittaminen onnistuu 2012-luvun Helsingissä? Täälä maakunnissa ei onnistu.
Quote from: Sunt Lacrimae on 07.05.2012, 21:55:35
Quote from: Lepakko on 07.05.2012, 15:51:59
Taksilla tulee hyvin harvoin ajeltua, mutta kerran, pari vuodessa kun menee isolle kirkolle juomaan keppanaa, niin ei parane itse ajaa kotiin. Tällaista tapahtui ...
Paskaa käytöstä kuskilta, tuollaisista kannattaa tehdä valitusta yrittäjälle (jos on renkikuski ja firman nimi on selvillä, tosin saa sen itsekin kun ottaa rekkarin ylös ja lähettää sinne rekkarintarkistusnumeroon tekstarina) tai taksitarkastajalle.
Joo, tollasesta maininta taksitarkastajalle. Kuitissa on sekä auton numero (kupunumero), että kuljettajan id-numero. On täysin amatöörikäytöstä alkaa mutiseen asiakkaille tuollaisia juttuja. Ei niita pitkiä (15-50 km) kyytejä niin paljoa tuppaa, että se päätoimisen kuskin keskiansioita söisi.
Itse olen pitänyt rajoina auton ns. toiminta-aluetta, eli käytännössä oma+ympäristö kunnat.
Oikeastaan taksarit vois eliminoida ja autot louvuttaa kansalaisten vapaaseen käyttöön.Siitäs saisivat stanan ahneet,kamalat ja huonokäytöksiset elämänpilaajat!!
Väärä foorumi taisi sattua ihan vahingossa?
[email protected]Kun laitat merjalle postia muista laittaa heti alkuun "en ole rasisti ja sallin maahanmuuton". Mieluiten otsikoksi.
Sitten on tosiaan pimeitä takseja mitkä liittyvät kyllä maahanmuuttoon:
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/76253-pimea-taksikyyti-maksoi-4000-euroa
Täältä isomman ratista tulee aina ihmeteltyä monien taksareiden kohellusta, vaihdetaan kaistaa,, eiku vaihdetaan kaistaa, mullon mersu mä tuun alle ku unohdin vaihtaa kaistaa, kaistapäitä ??? Kun taksiliitto sun muut mainostaa taksikyytiä, niin vois ehkä vähän kiinnittää huomiota siihen ajotapaan, ajamisenhan pitäisi olla joustavaa kun silloin se on asiakkaasta mukavaa josta voi tulla jopa tippiä vai voiko olla koko ajan liian kiire? Eräs alaa vaihtanut taksari totesi että enempi rahaa sai tippeinä kun ajoi nätisti, eikä yhtään keikkaa jäänyt väliin. Tosin muutama isäntäkin jättänyt helsingissä taksinajon, kun ovat todenneet että jos renki kolhii, niin menee omakin elanto samalla.
Ihmetyttää myöskin se, että suomenkielen luetun ymmärtäminen puuttuu jopa ihan suomalaisilta taksikuskeilta, ainakin Kampissa. Kun siellä missä linja-autot pesii on kyltti "peruuttavalla on etuajo-oikeus" on taksiksi "ajetaan alle, soitetaan torvea,puidaan nyrkkiä". Muutaman kerran on meinannut taksarit kokeilla kumpi on vahvempi, isännän mersu vai parikytä tonnia painava linja-auto, siinä voi olla vinkkarit rutussa mersustakin. Siinä kun peruuttelet lähtölaiturista, näet että kilpailevan firman linja-auto on pysähtynyt, niin yht äkkiä vilahtaa joku taksi välistä kun viimeistä päivää, oli tuossa joku aika sitten melko lähellä ettei afrikan mies olisi rysäyttänyt kylkeen, onneksi kollega aloitti vilautti valoja niin kerkesi pysähtyä. Taisi afrikan mies kuulla kunniansa kollegalta, kun pysähtyi ja kävi jututtamassa.
Olihan tuossa joulun alla kun tuli ihmeteltyä taksareitten kiireitä, jos todellista nopeutta on itselläkin kymmenen yli sallitun, niin eräillä mustilla mersutakseilla se oli aina se kolkyt ja yli. Jos ajoi tasan tarkkaa rajoitusten mukaan niin ei kauaa edes perävaloja nähnyt.
Quote from: Ari-Lee on 09.05.2012, 14:44:29
Väärä foorumi taisi sattua ihan vahingossa?
[email protected]
Kun laitat merjalle postia muista laittaa heti alkuun "en ole rasisti ja sallin maahanmuuton". Mieluiten otsikoksi.
Kannattanee myös harkita sanansa tarkkaan, ettei Merja ota viestiä tappouhkauksena. :(
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012050915544681_uu.shtml
heh, pientä ovat Suomen ongelmat. Minä vastikään Liettuassa jouduin opastamaan ja rauhoittelemaan taksikuskia venäjäksi, kun hän ei osannut yhden kaupungin suurimman kadun varrella sijaitsevaan hotelliin.
Tosin hän osasi venäjääkin hyvin välttävästi.
Johtotopäätös: jos tilaat Liettuassa taksin, sinun on syytä:
1) tietää tarkalleen minne olet menossa
2) osata liettuan kieltä
3) rauhoitella taksikuskia, joka pelkää olevansa eksyksissä
:P
Quote from: Alapo on 09.05.2012, 15:24:32
Täältä isomman ratista tulee aina ihmeteltyä monien taksareiden kohellusta, vaihdetaan kaistaa,, eiku vaihdetaan kaistaa, mullon mersu mä tuun alle ku unohdin vaihtaa kaistaa, kaistapäitä ??? Kun taksiliitto sun muut mainostaa taksikyytiä, niin vois ehkä vähän kiinnittää huomiota siihen ajotapaan, ajamisenhan pitäisi olla joustavaa kun silloin se on asiakkaasta mukavaa josta voi tulla jopa tippiä vai voiko olla koko ajan liian kiire? Eräs alaa vaihtanut taksari totesi että enempi rahaa sai tippeinä kun ajoi nätisti, eikä yhtään keikkaa jäänyt väliin. Tosin muutama isäntäkin jättänyt helsingissä taksinajon, kun ovat todenneet että jos renki kolhii, niin menee omakin elanto samalla.
Ihmetyttää myöskin se, että suomenkielen luetun ymmärtäminen puuttuu jopa ihan suomalaisilta taksikuskeilta, ainakin Kampissa. Kun siellä missä linja-autot pesii on kyltti "peruuttavalla on etuajo-oikeus" on taksiksi "ajetaan alle, soitetaan torvea,puidaan nyrkkiä". Muutaman kerran on meinannut taksarit kokeilla kumpi on vahvempi, isännän mersu vai parikytä tonnia painava linja-auto, siinä voi olla vinkkarit rutussa mersustakin. Siinä kun peruuttelet lähtölaiturista, näet että kilpailevan firman linja-auto on pysähtynyt, niin yht äkkiä vilahtaa joku taksi välistä kun viimeistä päivää, oli tuossa joku aika sitten melko lähellä ettei afrikan mies olisi rysäyttänyt kylkeen, onneksi kollega aloitti vilautti valoja niin kerkesi pysähtyä. Taisi afrikan mies kuulla kunniansa kollegalta, kun pysähtyi ja kävi jututtamassa.
Olihan tuossa joulun alla kun tuli ihmeteltyä taksareitten kiireitä, jos todellista nopeutta on itselläkin kymmenen yli sallitun, niin eräillä mustilla mersutakseilla se oli aina se kolkyt ja yli. Jos ajoi tasan tarkkaa rajoitusten mukaan niin ei kauaa edes perävaloja nähnyt.
Pienemmän auton ratista on sattunut hauskoja läheltäpiti-tilanteita mittarimasojen kanssa:
- Paikassa jossa tolppa yksisuuntaisen varrella (tolpalla silloin autoja) oikaisi taksi yksisuuntaista väärään suuntaan vaikka viereistä kaksisuuntaista sata metriä eteenpäin ajamalla olisi päässyt yksisuuntaiselle oikeasta suunnasta ja sitä kautta tolpalle. Vältin nokkakolarin vain tuurilla ja nopeilla reflekseillä.
- Nopea kaistanvaihto vilkkua näyttämättä tuntuu olevan kanssa taksispesiaali, tullessa Hakaniemen sillalle pohjoisesta päin oli tuo Sörnäisten rantatien ajaminen ihan helvettiä kun joka ohituksella vähintään yksi mersutaksi ei osannut ennakoida ja veti eteen ilman vilkkua viimeisellä.
Muita suosikkeja pitkien väläyttely kun itse ajetaan ihan normaalia nopeutta edessä, tai sitten on ihan pakko ohittaa niin pikavauhtia että vaihdetaan suoraan eteen ja sitten ihmetellään pöllyävää lunta tai kosteaa kun mersun alle saanut teiden John Rambo ei millään malta odottaa turvavälille pääsyä ennen ohituksen loppuun saattamista. Länsisataman alueella osa taksikuskeista ei osaa käyttää nyt terminaalin eteen valmistunutta odotusaluetta (varattu takseille kieltomerkein) ennen tolpalle johtavaa liikenneympyrää vaan jää jonottamaan tolpalle johtavalle tielle mikäli ovat saapuneet Bunkkerin ja rekkaparkin suunnasta sen sijaan, että olisivat vetäneet esim. Verkkiksen ohi.
Ei sillä, on niitä osaavia ja ammattitaitoisia kuskejakin ja arvostan heitä, jotka hommansa kunnialla hoitavat. Vaatii kuitenkin aika paljon kun oman käsityksen mukaan asiakkaana voi olla melkein mitä tahansa maailmanomistaja-besserwisser-pukupäälliköistä umpijurrisiin sedula-spedeihin ja kaikkea muuta sillä välillä epäsäännöllisinä työaikoina.
Nyt laskemaan sekunteja ennenkuin eka kommentti piirivartijoiden liikennekäyttäytymisestä lähtee joltain eetteriin. 8)
Nää kaikki duunista, keskusta-ajoa n.100km/työvuoro pääasiassa illalla ja yöllä, tosin tätä nykyä liikun autolla vain puolet työvuoroista jos sitäkään.
Quote from: Holda on 09.05.2012, 15:51:36
Quote from: Alapo on 09.05.2012, 15:24:32
Täältä isomman ratista tulee aina ihmeteltyä monien taksareiden kohellusta, vaihdetaan kaistaa,, eiku vaihdetaan kaistaa, mullon mersu mä tuun alle ku unohdin vaihtaa kaistaa, kaistapäitä ???
...
Olihan tuossa joulun alla kun tuli ihmeteltyä taksareitten kiireitä, jos todellista nopeutta on itselläkin kymmenen yli sallitun, niin eräillä mustilla mersutakseilla se oli aina se kolkyt ja yli. Jos ajoi tasan tarkkaa rajoitusten mukaan niin ei kauaa edes perävaloja nähnyt.
Hohhoijaa. :roll:
Kyllä joidenkin bussikuskienkin toilailut ällistyttävät enenevässä määrin Helsingissä. Ja entäpä sitten yksityisautoilijat ja etenkin heidän ymmärtämyksensä ja suvaitsevaisuutensa ammattiautoilijoita kohtaan? Mopot ja fillarit laittomiks! Bemariaudi- smarttikuskit ovat saatanasta! Pyörätaskujen suunnittelijat oikeuteen ja jalankulkijat saunan taa! Liikennesuunnittelijat kuuhun!
Itse arvostan kollegoitani ja muitakin työkseen ajavia, suurin osa hoitaa työnsä hyvin. Taksiala kuitenkin vetää osin kirjavaa porukkaa, eikä yhdistelmä "tehokas auto- provisiopalkka- jatkuva kiire" ole paras mahdollinen asennevammaiselle kuskille. Ja kyllä muakin vituttaa stadin liikenne päivittäin, aivan äärettömästi. Mutta hei, toisten ammattikuljettajien mollaaminen jossain foorumilla varmaan parantaakin asiaa.
Tässä(kään) asiassa ruohonjuuritasolla tapahtuva osoittelu ei olosuhteita kohenna, vaan kannattaisi itse tehdä parhaansa ja osoitella päättäviä tahoja. Pelkästään liikennesuunnitelulla estettäisiin paljon tapaturmia, jotka johtuvat puhtaasta vitutuksesta.
P.S. Mulla oli juuri kyydissä tällä viikolla henkilö, jonka puoliso, entinen taksari, oli saanut aivoveritulpan. Oli kuulema ehtinyt ajaa jo kolmekymmentä vuotta pirssiä. Meinasin kysyä, että " ja nyt "vasta" tuli?", mutta kertoja totesi asian ensin.
*muok: nolo kirj.virhe* :D
Puhehan oli takseista ja niin, osa käyttäytyy kuskeista kuin teiden kuninkaat niin osa käyttäytyy hyvin liikenteessä. Taksiala on ehkä turhan kirjava, eikä varmaan olisi huonoa sinnekään sama määrä direktiivikoulutusta kuin bussikuskeille, koulutuksen perimmäinen tarkoitushan on muokata asenteita. Kuten kaikissa liikenteeseen liittyvissä ilmiöissä, ne jotka käyttäytyy kunnolla, ei herätä mitään huomiota, ne jotka on kuin teiden kuninkaat, herättää mielipiteen, oli kyse sitten vaikka jalankulkijoista.
edit. jos taksialalla olet niin tiedät varmaan millä erästä firmaa kutsutaan joka noilla mustilla pirsseillä ajaa, sehän on kaahari....... Pari entistä taksaria ihmetteli että pitää olla hyvät vakuutukset kun yhdessä vaiheessa oli pikkubusseja joka viikonloppu kyljellään? Kun oli se kiire, mikä toisilla ei ollut.
Quote from: Holda on 09.05.2012, 14:31:52
En tiedä, kuka esitti, että taksinkuljettajan palkka olisi 12e/ tunti, mutta jos Helsingissä ajaa joku, jolla näin on jatkuvasti, laittakoon ihmeessä yksäriä, kysyn hieman vinkkejä työntekoon. Todellisuudessa tuntipalkka voi hyvänä aikana nousta tuohon ja ylikin, mutta tällöin on usein kyseessä vittumaisin ajoaika, kuten viikonloppuyöt loppumattomine känniääliöineen (yön paremmasta palkasta huolimatta yövuorojen kuljettaja- aines näyttää olevan laadullisesti heikkenemässä jostain ihmeen syystä...). Arkisin huonoina päivinä tuntipalkka voi olla 5- 7 e, että se siitä. Vuoden keskituntiansio ratkaisee.
Minähän se olin ja pitkän ajan keskiarvo tuntipalkasta oli kyse. Sitä vaan ei moni
korkeastikoulutettu hommalainen tunnu tajuavan, että taksikuskin, siis ei yrittäjän palkka muodostuu lähes yksinomaan ilta-, yö, ja viikonloppuilta- ja yö töistä. Siellä ei mikään tuntipalkka juokse vaan palkka on ansaittava työtätekemällä. Aika moni tuota 12 € taivastelijoista ei kykenisi kyseiseen hommaan edes kunnon palkalla.
Quote from: Holda on 09.05.2012, 18:27:40
Tuntipalkkani ei ole päivävuoroissa usein 12e, mutta niin kauan, kun jaksaa painaa tunteja, elää kyllä kohtalaisesti.
Juuri tuota yritin sillä 12 €:lla sanoa. Vaikka ajaisi jokaisen viikonlopun yöt ja arkiyöt ja joulut ja juhannukset, se keskituntiansio ei tuosta 12€ nouse.
Kyllä 12-euron tuntipalkalla elää kuin kuningas 8)
500 euron vuokran jälkeen ja verojen jälkeen jää käteen jotain tonni. Sillä nyt voi ostaa kaupasta mitä vaan, mutta yleensä, lihat ja kasvikset on jotain 200 euroa. Sitten on 800 euroa millä rällästää ja laskujen jälkeen jotain 700...
Tuolla rahalla saa vaikka mitä!
Quote from: Teslaisto on 09.05.2012, 21:06:02
Kyllä 12-euron tuntipalkalla elää kuin kuningas 8)
Kyse ei ollut elääkö maximissaan 12€ keskituntipalkalla.
Quote from: Holda on 09.05.2012, 14:31:52
Quote from: desperaato on 09.05.2012, 02:19:37Vieläkös tuommonen tolpalle soittaminen onnistuu 2012-luvun Helsingissä? Täälä maakunnissa ei onnistu.
Kyllä vaan onnistuu. Puhelinohjauksessa oleville tolpille voi soittaa näppäilemällä 010062 ja perään tolppanumeron, esim. tolppa nro 5:een Annankadulle voi soittaa 01006205.
Kiitos tästä. Hyvin toimi homma itsellä ja sain supisuomalaisen kuskin.
Quote
Museotaksi sai tarkastajat peräänsä
Vartti
Pasila
Tänään kello 07.10
Vartin lukija todisti lauantaina 30. kesäkuuta erikoista tapausta, kun taksitarkastajat lähtivät seuraamaan taksikilvellä varustettua vanhaa Mersua Viipurinkadun ja Savonkadun risteyksestä.
- Kyllä, minä ja kollegani olimme autossa, vahvistaa taksitarkastaja Jukka Korvola.
Tarkastajat lähtivät seuraamaan autoa Nordenskiöldinkadun suuntaan. Korvolan mukaan epäilyt luvattomasta taksitoiminnasta selvitetään aina.
Tässä tapauksessa oudohkon taksin katolla oli vääränlainen taksikupu. Siitä puuttui esimerkiksi taksin numero ja kaupunki.
Kun tarkastajat yhyttivät taksin, se paljastui vanhan mallisilla mittareilla ja kilvillä varustetuksi museokatsastetuksi autoksi.
>-8naps>-8
Pimeistä takseista on yhä riesaa
Korvolan arvion mukaan pimeitä takseja liikkuu vieläkin Helsingin liikenteessä parisenkymmentä kappaletta. Niiden toiminta keskittyy lähinnä viikonloppuihin ja keskustan alueelle.
Pimeiden taksien aiheuttama ongelma on silti melko pieni yli 2200 luvallisen taksin markkinoilla.
- Tilanne ei Helsingissä ole hälyttävä. Sitä kuitenkin pyritään meidän ja poliisin seurannalla pitämään kurissa. Pääsääntöisesti se on muutamien maahanmuuttajataustaisten nuorten hämärätoimintaa, Korvola sanoo.
Helsingin alueen taksitarkastajat eivät myöskään ylläpidä listaa esimerkiksi epäiltyjen ajoneuvojen rekisterinumeroista, mutta ilmoittavat ne poliisille.
...
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/museotaksi_sai_tarkastajat_peraansa/ (http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/museotaksi_sai_tarkastajat_peraansa/)/quote]
Quote from: Sunt Lacrimae on 07.02.2012, 17:55:11
Quote from: putte on 07.02.2012, 17:27:29
Kyllä kuskaan juopuneetkin, jos eivät yritä likaisissa vaatteissa tulla kyytiin. Loskaan/lumeen kaatuilijat jäävät pois kyydistä, vaikka haluaisivat maksaa siivouksen etukäteen. Siivousala vaan ei kiinnosta, enkä itsekään taksin asiakkaana haluaisi istua märälle penkille. Auton kylkeen nojailua yrittävät samaten, koska naarmuuntuminen. Nakkisämpylä/hampurilainen kädessä myös turha yrittää kyytiin, enkä avaa edes ikkunaa tällöin. Yksi autoon heitetty hampurilainen raakoine sipuleineen riitti.
Sitten tuon viimeisen viestin kirjoittamisen olen kehittänyt yleisesti ihan järkevän toimintamallin näiden mainitsemieni tapausten hoitamiseen. Taksikeskukselle soittaessani ilmoitan suoraan, että tässä on vartija tilaamassa asiakkaalle taksia, jos keskus välittää kuskille tämän tiedon itse tai tekee kuskin puolesta päätöksen niin ainakin on kortit suoraan jaettu. Säästää minun ja taksikuskin kannalta aikaa ja päänvaivaa, vaikka asiakkaan kannaltahan luonnollisesti on vähemmän kivaa se, että jos taksi ei suostu tulemaan niin se on voi voi ja seuraavasta kyydistä vastaa miekkataksi ellei kaveri tajua häippästä itse tai ole siinä kunnossa että voin roudata itse sen toimialueen rajalle ihmettelemään jatkoa.
Nämä on niitä hankalia rajatapauksia. Periaatteenani en kuskaa yöaikaan ketään joka ei itse pysty kertomaan edes määränpään kadunnimeä. Siksi olen jopa käskyttänyt ulos autosta suht.koht. selvännäköisen asiakkaan. Eipäilykseni oli että on "aineissa".
Sitten on se laatan lentämisen riski jonka jälkeen kiireinen aamuyön tienestihetki on piloilla. Ja kaupan päälle alkaa vääntö henkilö ja laskutustietojen saamisesta. On yllättävää kuinka nopeasti jopa suht. koht. itseään kontrolloivalle tulee laatanpurkutarve. Viimeksi naikkonen antoi vielä Tehtaankadun kusiputkan kohdalla ajo-ohjetta määränpäähänsä korttelin päähän Tehtaankatu 25:een ja ovea avatessaan jo puklasi ja juoksi pakoon saman tien. Meikäläinen perään enkä perkules kerenny tyrkätä jalkaa ulko-oven väliin. Siitä sitten Kaivokselaan herätellen ajon aikana siivoojaa. 15€:n kyydistä tuli suhteessa melkoinen siivouslasku.
Sitten on ollut sellainenkin tapaus joka tuli kyytiin yrjöpussi valmiiksi mukanaan. Sanoi jotta on tullut nautittua liian montaa sekoitusta jotta voipi yllättäen tulla huono olo. No niinhän se tuli just kun päästiin länsiväylän sillalle. Osasi hommansa ja sillan toisessa päässä pussi ulos autosta, lisää huulipunaa ja menoksi ikkunat auki jotta tuo välittömästi leviävä etova haju haihtuu.
Mutta jos asiakas on mainitsemasi kaltainen nuokkuva just osoitteensa tietävä, niin rajatapaus josta kuljettaja voi hyvällä syyllä kieltäytyä. Vaikka sen saisi autoon niin saako sitä sammuneena enää autosta ulos puhumattakaan siitä kykeneekö perillä edes maksamaan. Mitäs sitten? Suosittelen mieluummin sitä miekkataksia sammahtaneille. Ehkä oppivat jotain tai sitten ei.
Ei ole mitenkään harvinaista että tolpalta kyytiin ilman konsultointia tuleva nukahtaa kohta osoitteensa sanottuaan. Kilsan ennen määränpäätä pudotan ikkunat alas jotta tulee kunnon läpiveto. Yleensä silloin kuuluu takapenkiltä: "voisit sä laittaa lämmitystä päälle".