News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Takseista

Started by simo85, 16.07.2011, 00:17:03

Previous topic - Next topic

mmm

Quote from: desperaato on 19.07.2011, 18:07:10
Quote from: Hippo on 19.07.2011, 16:58:00
Tukholmassa ja Kööpenhaminassa en ole kummassakaan tavannut koskaan alkuperäisväestöön kuuluvaa taksikuskia.

Eikä kauaa tarvitse tapailla Helsingissäkään. Taxikuskin, ei taxiliikenneluvan, vaan renkin palkka pelkkiä yövuoroja ajamalla, johon käytännössä kuuluu myös kaikki viikonloput, ei keskimäärin nouse 12 euroa korkeammaksi. Tuolla palkalla ei proviisiopalkkaukseen perustuvaa raskasta yö-/viikonlopputyötä viitsi pitkään tehdä. Tekisitkö sinä?
Jos liksa on huono ja perustuu provikkaan, miten on varaa ajaa maksavien asiakkaiden ohi?
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Oami

#31
Quote from: mmm on 20.07.2011, 00:46:55
Jos liksa on huono ja perustuu provikkaan, miten on varaa ajaa maksavien asiakkaiden ohi?

Samaa ihmettelen. Johan niillä kyydeillä on kiinteä aloitusmaksu, niin että suhteessa lyhin matka on nimenomaan tuottavin.

EDIT: mietin asiaa uudestaan ja totesin, että ehkä lähtöpaikka oli tolpalla, jossa autot joutuivat jonottamaan asiakkaita eikä toisinpäin; tällöin kuski olisi lyhyen kyytinsä jälkeen joutunut palaamaan jonon hännille.

Niin tai näin, ala-arvoista asiakaspalvelua.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Rapsakka Rapu

Quote from: Oami on 20.07.2011, 05:08:34
Quote from: mmm on 20.07.2011, 00:46:55
Jos liksa on huono ja perustuu provikkaan, miten on varaa ajaa maksavien asiakkaiden ohi?

Samaa ihmettelen. Johan niillä kyydeillä on kiinteä aloitusmaksu, niin että suhteessa lyhin matka on nimenomaan tuottavin.

EDIT: mietin asiaa uudestaan ja totesin, että ehkä lähtöpaikka oli tolpalla, jossa autot joutuivat jonottamaan asiakkaita eikä toisinpäin; tällöin kuski olisi lyhyen kyytinsä jälkeen joutunut palaamaan jonon hännille.

Niin tai näin, ala-arvoista asiakaspalvelua.

Se on juurikin näin lyhyiden kyytien kannattavuuden suhteen. Silti huonokin kyyti pitää ajaa.

Käsipystyjä jätän ottamatta jos asiakas haluaa kyytiin vaaralliselta kohdalta, esimerkiksi vilkkaasti liikennöidyltä väylältä. Monesti kyytiin myös halutaan vaikka kyydissä olisi jo asiakas. Kerran tuli kaksi muuta asiakasta sisään kun pysähdyin valoihin, eivätkä sankarit tajunneet poistua käskystä.

Jos taas taksi on tilattu johonkin paikkaan, en näe hyvää syytä olla ajamatta kyytiä koska tolpan perälle joutuu joka tapauksessa palaamaan.
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

putte

(Disclaimer: Ajan taksia pk-seudulla renkinä eli orjana)

Jos kohtaatte huonoa palvelua suomalaisessa taksissa, on syytä ottaa yhteyttä taksitarkastajaan. Pyydätte matkasta kuitin, johon kuljettajan on pyydettäessä merkittävä myös reitti jota on ajettu, ja allekirjoitus tottakai.

Jos kuljettaja käyttää epäasiallista kieltä, tallentakaa vaikka kännykällänne keskustelu, niin ei ole sana sanaa vasten. Omille korville tarkoitetun keskustelun saa tallentaa aina, eikä siitä tarvitse kertoa keskustelukumppanille.

On väärin hommansa kunnolla hoitavia kuskeja kohtaan että kusettajat päästetään kuin koirat veräjästä ja sitten niistä nillitetään yleisönosastoissa tai foorumeilla, tai suu vaahdoten työtään tekevälle kuskille. Jos parannusta halutaan, on puututtava sekä yksittäistapauksiin, että painostettava päättäjiä muuttamaan taksialan valvontaa, sääntelyä jne. Yksittäisellä taksiorjalla tai taksiautoilijallakaan ei ole kovin kummoisia mahdollisuuksia puuttua alan epäkohtiin, joita kieltämättä on paljonkin.

Mukava nähdä, etten ole ainoa nuiva taksikuski tällä foorumilla. Vastaan mielelläni kysymyksiinne, jos saan sillä omaa työtäni helpotettua. Lehdissä toistuu aina muutaman vuoden välein sama keskustelu taksialasta. Kuten muissakin aiheissa, ei pintaraapaisua kummempaa käsittelyä saada aikaiseksi. Ihmettelen esimerkiksi sitä että taksien käyttäjiä ei opasteta lainkaan edes perusasioissa taksin käytössä. Jos ette kysy, saatan silti vastata ihan ..ttumaisuuttani :P

SuomalainenMies

Nämä on ihan mainioita kloppeja: "En ole rasisti, mutta.." Ja "tekisitkö sinä 12 e /tunti töitä". Totta helvetissä tekisin, mielummin kuin olisin yhteiskunnan elätettävänä, niinkuin kirjoittaja taitaa ollakkin

Sunt Lacrimae

#35
Quote from: putte on 26.07.2011, 23:51:17


Mukava nähdä, etten ole ainoa nuiva taksikuski tällä foorumilla. Vastaan mielelläni kysymyksiinne, jos saan sillä omaa työtäni helpotettua. Lehdissä toistuu aina muutaman vuoden välein sama keskustelu taksialasta. Kuten muissakin aiheissa, ei pintaraapaisua kummempaa käsittelyä saada aikaiseksi. Ihmettelen esimerkiksi sitä että taksien käyttäjiä ei opasteta lainkaan edes perusasioissa taksin käytössä. Jos ette kysy, saatan silti vastata ihan ..ttumaisuuttani :P

Menee vähän OT:ksi enkä ole varma tarkoititko ihan tätä kysymyksillä, mutta omissa työtehtävissäni törmään säännöllisesti päihtyneisiin henkilöihin ja kun ne kyseiset työtehtävät olisi yleisesti tarkoitus hoitaa vähimmän mahdollisen haitan mukaan niin muutamaan otteeseen on tullut eteen taksin tilaaminen esimerkiksi poistettavalle päihtyneelle asiakkaalle.

Vaadin tosin sellaisia tapauksia näyttämään riittävän rahasumman ja kertomaan osoitteen ennenkuin suostun taksia ottamaan enkä luonnollisesti tilaa muuta kuin korkeintaan miekkataksin jos kyseessä on selkeästi aggressiivinen kaveri tai ilmiselvä putkatapaus.

Eräässä kahvipöytäkeskustelussa tuli kuitenkin taksintilaamistavastani hieman kuittia pariltakin taksikuskilta (tosin vaihtoehdot: syrjään lemppaaminen -> mahd. heitteillepanosyyte / miekkataksin tilaaminen -> töhöilleelle keskiluokkaiselle tuurijuopolle poliisirekisteriin merkintä putkareissusta ja muuta mukavaa) joten ideana oli siis kysyä, että miten siellä ratin takana suhtaudutaan tällaiseen toimintaan?

Esimerkkinä voinen heittää käytännön tapauksen, jossa olin jo tilannut poliisipartion paikalle hakemaan sammahtanutta, mutta tämän kerrottua kotiosoitteen ihan tuntomerkein ja näytettyä lompakosta löytyneen setelitukon peruutin partion ja tilasin sitten kaverille taksin. Tässä tapauksessa pysyttelin lähietäisyydellä kunnes kaveri oli turvalisesti autossa, ja edelliseen aiheeseen liittyen: Kieltäytyisitkö kohteliaasti jos sinulle soitettaisiin asiakastilaus ja paikanpäällä näkisit, että kyseinen asiakas on ilmiselvästi päihtynyyt ja vartija/järjestyksenvalvoja maleksii syystä tai toisesta parin metrin läheisyydellä ilman muuta ilmeistä syytä?

Tosin itsekin viihteellä taksin kyydissä istuneena tiedän, että kännisten kuskaaminen on vakiokauraa jos tekee taksihommissa yövuoroja mutta ei ole vartija tai portsari vielä joutunut meikäläiselle tilaamaan kyytiä.  ;)
Play stupid games, win stupid prizes.

putte

Kyllä kuskaan juopuneetkin, jos eivät yritä likaisissa vaatteissa tulla kyytiin. Loskaan/lumeen kaatuilijat jäävät pois kyydistä, vaikka haluaisivat maksaa siivouksen etukäteen. Siivousala vaan ei kiinnosta, enkä itsekään taksin asiakkaana haluaisi istua märälle penkille. Auton kylkeen nojailua yrittävät samaten, koska naarmuuntuminen. Nakkisämpylä/hampurilainen kädessä myös turha yrittää kyytiin, enkä avaa edes ikkunaa tällöin. Yksi autoon heitetty hampurilainen raakoine sipuleineen riitti.

Sunt Lacrimae

#37
Quote from: putte on 07.02.2012, 17:27:29
Kyllä kuskaan juopuneetkin, jos eivät yritä likaisissa vaatteissa tulla kyytiin. Loskaan/lumeen kaatuilijat jäävät pois kyydistä, vaikka haluaisivat maksaa siivouksen etukäteen. Siivousala vaan ei kiinnosta, enkä itsekään taksin asiakkaana haluaisi istua märälle penkille. Auton kylkeen nojailua yrittävät samaten, koska naarmuuntuminen. Nakkisämpylä/hampurilainen kädessä myös turha yrittää kyytiin, enkä avaa edes ikkunaa tällöin. Yksi autoon heitetty hampurilainen raakoine sipuleineen riitti.

Sitten tuon viimeisen viestin kirjoittamisen olen kehittänyt yleisesti ihan järkevän toimintamallin näiden mainitsemieni tapausten hoitamiseen. Taksikeskukselle soittaessani ilmoitan suoraan, että tässä on vartija tilaamassa asiakkaalle taksia, jos keskus välittää kuskille tämän tiedon itse tai tekee kuskin puolesta päätöksen niin ainakin on kortit suoraan jaettu. Säästää minun ja taksikuskin kannalta aikaa ja päänvaivaa, vaikka asiakkaan kannaltahan luonnollisesti on vähemmän kivaa se, että jos taksi ei suostu tulemaan niin se on voi voi ja seuraavasta kyydistä vastaa miekkataksi ellei kaveri tajua häippästä itse tai ole siinä kunnossa että voin roudata itse sen toimialueen rajalle ihmettelemään jatkoa.
Play stupid games, win stupid prizes.

Porilainen munalla

#38
Quote from: SuomalainenMies on 27.07.2011, 01:42:22
Nämä on ihan mainioita kloppeja: "En ole rasisti, mutta.." Ja "tekisitkö sinä 12 e /tunti töitä". Totta helvetissä tekisin, mielummin kuin olisin yhteiskunnan elätettävänä, niinkuin kirjoittaja taitaa ollakkin

Tuota samaa 12 euron heittoa ihmettelin.
Moni tekee ja on tyytyväinenkin tuohon palkkaan.
Tähän taksiongelmaan on yksi selkeä ja helppo ratkaisu.
"TAKSIPÄIVÄ" ravintolapäivän tapaan.
Joka viikonloppu.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

Marius

Ei taksissa voi pitää silmällä tuntipalkkaa, vaan kuukausi-, tai vuosipalkkaa.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Sunt Lacrimae

Quote from: Porilainen munalla on 07.02.2012, 18:43:39
Quote from: SuomalainenMies on 27.07.2011, 01:42:22
Nämä on ihan mainioita kloppeja: "En ole rasisti, mutta.." Ja "tekisitkö sinä 12 e /tunti töitä". Totta helvetissä tekisin, mielummin kuin olisin yhteiskunnan elätettävänä, niinkuin kirjoittaja taitaa ollakkin

Tuota samaa 12 euron heittoa ihmettelin.
Moni tekee ja on tyytyväinenkin tuohon palkkaan.
Tähän taksiongelmaan on yksi selkeä ja helppo ratkaisu.
"TAKSIPÄIVÄ" ravintolapäivän tapaan.
Joka viikonloppu.

Taksipäiviä on jo valmiina joka viikonloppu ainakin Helsingissä, taksipäivää viettävän auton tunnistaa oleskelusta Rautatieaseman tai suosituimpien baarien lähistöllä, hitaasta ja näennäisen päämäärättömästä ajelusta ja mahdollisesti maahanmuuttajataustaisesta kuljettajasta.
Play stupid games, win stupid prizes.

putte

Helsingin ydinkeskustan tolpilla ei ole pe ja la aamuyöllä takseja jonottamassa asiakkaita, eikä tule. Taksiala ei ole ainoa, jossa asiakas välillä joutuu odottamaan saadakseen palvelua. Vai ettekö ole koskaan joutuneet ruokakaupassa jonoon, varaamaan aikaa vaikkapa hammaslääkäriin? Oletteko koko elämänne saaneet kaikki haluamanne palvelut heti, ja samantien? Ettekö? Mistä moinen törkeä asiain tila voisi johtua? Liian halvoista hinnoista. Jos palvelun hinta on tarpeeksi korkea, on sen tuottajilla varaa istuskella jouten, eikä heillä ole "varaa ajaa maksavien asiakkaiden ohi". Ovatko taksit sitten kalliita? Eivät, suhteessa muuhun kuljetusalaan. Kysykää viikonloppuyönä jostain rahtifirmasta, paljonko maksaa viedä kirje johonkin hetinyt. On kalliimpaa kuin taksin pyytämä hinta. Eikä pakettiautoilijoille ole kilpailun rajoituksia..

Porilainen munalla

Quote from: putte on 06.05.2012, 00:18:18
Helsingin ydinkeskustan tolpilla ei ole pe ja la aamuyöllä takseja jonottamassa asiakkaita, eikä tule. Taksiala ei ole ainoa, jossa asiakas välillä joutuu odottamaan saadakseen palvelua. Vai ettekö ole koskaan joutuneet ruokakaupassa jonoon, varaamaan aikaa vaikkapa hammaslääkäriin? Oletteko koko elämänne saaneet kaikki haluamanne palvelut heti, ja samantien? Ettekö? Mistä moinen törkeä asiain tila voisi johtua? Liian halvoista hinnoista. Jos palvelun hinta on tarpeeksi korkea, on sen tuottajilla varaa istuskella jouten, eikä heillä ole "varaa ajaa maksavien asiakkaiden ohi". Ovatko taksit sitten kalliita? Eivät, suhteessa muuhun kuljetusalaan. Kysykää viikonloppuyönä jostain rahtifirmasta, paljonko maksaa viedä kirje johonkin hetinyt. On kalliimpaa kuin taksin pyytämä hinta. Eikä pakettiautoilijoille ole kilpailun rajoituksia..

Ei ole niin.
Miksi taksiala sitten vastustaa kilpailun vapauttamista?
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

Eugen235


Taksiala on loistava esimerkki Suomen mädäntyneestä tilasta.

Kuskit sikailevat liikenteessä.

Kyytiä ei saa tavis koskaan silloin kun sitä tarvitsee. Toisin sanoen yöllä kun pitäisi päästä kotiin. 

Täydellinen mafiameininki. Ja kuten aina, tavallinen veronmaksaja kärsii.

Ja huippu on, että lainsäätäjät ajeluttavat itseään parilla tonnilla kuussa kansan piikkiin ja joukkoliikennekaistalla.

Taksiautoilu on varmaan tosi vittumaista hommaa, myönnetään. Mutta jos on niin katkera olo työtä tehdessä niin kannattaisi vaihtaa alaa. 

Renegade Kane

Quote from: Porilainen munalla on 06.05.2012, 00:23:40Miksi taksiala sitten vastustaa kilpailun vapauttamista?
Varmaan siksi, että nykymuotoinen tarveharkinta takaa kapean perustulon niin yrittäjille kuin kuljettajille. Kilpailun vapauttaminen johtaisi vuosia kestävään "pudotuspeliin" kunnes onnen-onkijat loppuisivat ja hintoja voisi nostaa (kuten Tukholmassa). Liberaali linja mitä todennäköisimmin myös muuttaisi alan maahanmuuttajien alaksi, eikä se ainakaan parantaisi alan imagoa. Valkoinen taksimies ei vaan halua "basaari-kauppiaaksi" asiakkaita vedättämään, millaiseksi ala vapauttamisen myötä väistämättä muuttuisi. Ilmiö on nähtävissä Tukholmassa, missä "mamu-taksit" veloittavat tietämättömiltä turisteilta ja humalaisilta moninkertaista hintaa "valkoiseen taksiin" verrattuna - täysin laillisesti. 

Lalli IsoTalo

Quote from: Renegade Kane on 06.05.2012, 01:06:32
Quote from: Porilainen munalla on 06.05.2012, 00:23:40Miksi taksiala sitten vastustaa kilpailun vapauttamista?
Varmaan siksi, että nykymuotoinen tarveharkinta takaa kapean perustulon niin yrittäjille kuin kuljettajille. Kilpailun vapauttaminen johtaisi vuosia kestävään "pudotuspeliin" kunnes onnen-onkijat loppuisivat ja hintoja voisi nostaa (kuten Tukholmassa). Liberaali linja mitä todennäköisimmin myös muuttaisi alan maahanmuuttajien alaksi, eikä se ainakaan parantaisi alan imagoa. Valkoinen taksimies ei vaan halua "basaari-kauppiaaksi" asiakkaita vedättämään, millaiseksi ala vapauttamisen myötä väistämättä muuttuisi. Ilmiö on nähtävissä Tukholmassa, missä "mamu-taksit" veloittavat tietämättömiltä turisteilta ja humalaisilta moninkertaista hintaa "valkoiseen taksiin" verrattuna - täysin laillisesti.

Pariisissa aamuyöllä uskalsin olla 20 metriä yönmustan afrikkalaisnaisen taksin kyydissä. Meinasi rysäyttää meidät hengiltä heti lähdössä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

desperaato

Quote from: Porilainen munalla on 07.02.2012, 18:43:39
Tuota samaa 12 euron heittoa ihmettelin.
Moni tekee ja on tyytyväinenkin tuohon palkkaan.

Eli raksalla pitää maksaa TES mukainen palkka mutta taksia pitää ajaa la-su yönä 12 €/tunti.


Quote from: Marius on 07.02.2012, 19:40:43
Ei taksissa voi pitää silmällä tuntipalkkaa, vaan kuukausi-, tai vuosipalkkaa.

:o Laskematta työtunteja?

Ammadeus

Eihän kenenkään ole pakko tehdä taksityötä,eikä edes matkustaa taksilla jos se on niin kamalaa.
Kävelkää!Sitähän varten teillä on jalat.

Sunt Lacrimae

Quote from: desperaato on 06.05.2012, 08:37:36
Quote from: Porilainen munalla on 07.02.2012, 18:43:39
Tuota samaa 12 euron heittoa ihmettelin.
Moni tekee ja on tyytyväinenkin tuohon palkkaan.

Eli raksalla pitää maksaa TES mukainen palkka mutta taksia pitää ajaa la-su yönä 12 €/tunti.



Ilmoittaudun postaajaksi, joka tekee melkein samanlaisella liksalla yö- ja viikonloppuvuoroja sisältävää työtä, toki TES:n mukaisiin lisineen, lauantai-sunnuntaiyönä tulee lauantain tunneista päälle 3,65e/h ja sunnuntaitunneista tuplapalkka. Tosin provikkoja ei ole ja näinpäinpois, mutta kyllä tuo on mielestäni ihan elinkelpoinen liksa ainakin yksineläjälle.
Play stupid games, win stupid prizes.

desperaato

Quote from: Ammadeus on 06.05.2012, 13:47:06
Eihän kenenkään ole pakko tehdä taksityötä,eikä edes matkustaa taksilla jos se on niin kamalaa.
Kävelkää!Sitähän varten teillä on jalat.

Kaikilla ei ole jalkoja.

Ammadeus

No sen kyydin maksaa valtio vammaispalvelulain nojalla.

J. Lannan haamu

Hyvä aihe, pari kommenttia parista kokemuksesta,

Karjala: (Imatra, lappeenranta jne) taksikuskit todella mukavia, niin nuoret kuin vanhat
Tukholma: Oikein mukavia, tosin useat kuten tässä ketjussa jo mainittiinkin, ajavat ihan omilla hinnoilla ja mittarit ovat koristeeksi. Ajoin kuukausi sitten taksilla 400 kilometrin matkan ja olin iloinen että kuski (arabi) sentään lähti ajamaan. Koko ajan supisi hiljaa korvanappinsa kanssa arabiksi jotain ohjeita muille kuskeille. Kovaa bisnestä. Pirusti pimeitä ulkomaalaisia kuskeja, trokaavat viinaa ja kaikkea....
Haag: Haagista piti päästä alle 20 kilsan matka niin ei löytänyt ulkkarikuski ei gps:llä eikä muuten. Pahinta oli kun menin bussiin jossa oli mamukuski (hollannissa, ylläri...), näytin hänelle karttaa ja kysyin ajaako bussi tätä reittiä vai tuota toista, niin ei kuski osannut sanoa. Ne vaan vittu ajaa!
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

valkobandiitti

Tilla taksi tekstarilla, aina on tullut syntyperäinen.
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

ekto

Tässä ketjussa osa valittaa ulkomaalaisista taksikuskeista ja ihan aiheesta. Syynä ulkomaalaisten osuuden kasvuun pidetään huonoa palkkaa. Osa kuitenkin ilmottautuu tekemään ilta/yötöitä 12€ keskituntiansiolla paremman puutteessa.

Ratkaisu:
Ne jotka pitävät palkkaa kohtuullisena alkaa ajamaan takseja. Näin saamme enemmän suomalaisia kuskeja ja työttömyystilanne paranee. Jossain viestissä mainittiin lupien irtoavan naurettavan helposti ja tuskin ne kalliitakaan ovat.

Kaptah

Vähän off-topicia, mutta menköön. Koska olen keskivaikeasti kaikenlaista ylenpalttista kontrollia, byrokratiaa ja rajoituksia vastaan, niin ryhdyin tuossa vappuna taksijonoja katsellessani miettimään, minkälainen erinomainen toimintamalli voisi helpottaa juhlapyhien ja muiden kaupungillaliikkumisjuhlien aikaista jäätävää taksipulaa.

Ongelmahan on sinänsä älytön. Suurin piirtein samalla kalustolla pitäisi ajaa tavallisena tiistaiaamuna ja vappuaattona. Eihän siitä mitään tule, kun pääkaupunkiseudulla oli pahimmillaan bussiinkin muutaman bussin mittainen jono joskus aamuyön pikkutunteina. Kysyntää kyydeille siis olisi, ja varmaan monelle kelpaisi muukin kuin E-mersu. Tarjontaa siis ei ole.

No mutta kun sitä tarjontaakin aivan varmasti olisi, jos tavallinen, kunniallinen ihminen voisi helposti ja halvasti jotenkin auttaa taksiautoilijoita pientä korvausta vastaan. Pimeät taksithan kyllä monessa kaupungissa toimivatkin, mutta se kun on laitonta ja täysin tuurinkauppaa. Jonkinlainen välimallitaksi, puolihimmeä, olisi tarpeen. Olisin vaikkapa itse voinut ihan hyvin jättää skumppani juomatta ja ajella omalla autollani porukkaa pahimmista rysistä toisiin pientä korvausta vastaan. Kysyntää olisi ja tarjontaa olisi, mutta kun ne eivät saa kohdata toisiaan.

Jonkinlainen valvonta ja kohtuus tuossa kuitenkin pitäisi olla, esimerkiksi niin, että hinnat olisi määrätty etukäteen, ettei touhu mene sellaiseksi kuin melkein kaikkialla maailmassa, eli ulkomaalaisille ja muuten hölmön ja rikkaan oloisille on omat hintansa ja kusetus on enemmän sääntö kuin poikkeus. Minkäänlaista mittarin asentamista nyt ei voida vaatia, mutta jos vaikka pykälissä vaadittaisiin, että hinta sovitaan ja maksetaan ennen matkaa tai jotain muuta vastaavaa, niin ehkä nämä suurimmat ongelmat voitaisiin kiertää.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

desperaato

Quote from: Kaptah on 07.05.2012, 11:56:55

Vastaavaa oon pohdiskellu joskus. Ei vaan tuu toteutuun Suomessa. Liian monta pykälää ja byrokraattia tukkii tien.

Mika.H

Quote from: Kaptah on 07.05.2012, 11:56:55
Vähän off-topicia, mutta menköön. Koska olen keskivaikeasti kaikenlaista ylenpalttista kontrollia, byrokratiaa ja rajoituksia vastaan, niin ryhdyin tuossa vappuna taksijonoja katsellessani miettimään, minkälainen erinomainen toimintamalli voisi helpottaa juhlapyhien ja muiden kaupungillaliikkumisjuhlien aikaista jäätävää taksipulaa.


Tuota on kokeiltu jo 90-luvulla. Taksit saivat ajaa vara-autoilla ruuhka-ajat. Tulos oli se, että autoja oli liikaa ja tienistit jäivät niin vähäiseksi, että homma ei toiminut.

Helpoin tapa olisi, että bussit ajaisivat myöhemmin. Sitä jos ei tapahdu niin sitten on taksijonoja ruuhka-aikoina ja sille ei voi mitään.

ps. menkää kimppatakseissa. jos jonotus viduddaa.
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Porilainen munalla

Viestiketjua lukiessa vastaus tähän kysymykseeni,,,,,,
Quote from: Porilainen munalla on 06.05.2012, 00:23:40Miksi taksiala sitten vastustaa kilpailun vapauttamista?
,,, näyttää siis olevan se, että taksialaa ei voida vapauttaa koska maahanmuuttajat alkavat kusettaa kantiksia, turisteja ja raiskaavat naisia?
:facepalm:

Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

Lepakko

#58
Taksilla tulee hyvin harvoin ajeltua, mutta kerran, pari vuodessa kun menee isolle kirkolle juomaan keppanaa, niin ei parane itse ajaa kotiin. Tällaista tapahtui viimeksi talvella ja otimme naiseni kanssa tolpalta yöllä taksin kaupungin keskustasta. Olin vähän  :o , ehkä jopa pöyristynyt taksikuskimme jutuista. Matkaa tuli keskustasta kotiimme periferiaan aika tasan 30km. Koko matkan bodarin habituksen omannut kuski napisi, että "mulla menee parempia keikkoja sivu suun koko ajan!", "ei mun olis tarvinnut lähteä heittämään teitä näin kauas!", "tää ei oo kyllä mulle yhtään kannattavaa, ei mun olis ollut pakko ottaa tätä keikkaa!".
Sanoin että ei varmaan sitten olisi kannattanut ottaa. "Ei ku ei mitään pahalla, mut ku ei mun kannata ajaa näin pitkiä keikkoja!"
Mainittakoon vielä ettei matkasta tehty mitään diiliä ohi mittarin tai muuta sellaista. Ihan listahinnan sai joka metristä.

Kai kohta tulee pankistakin ilmoitus, että mun liksa on niin pieni, että pankilla menee enemmän rahaa mun tilitapahtumien käsittelyyn kuin mitä mä tuotan pankille. Että voisitkos viedä rahas johonkin muualle, meillä säästöosuusleijonapankissa ei näin pieniä rahoja kannata käsitellä lainkaan...
- Suomalaiset tulevat nielemään sen. Jos eivät, työnnetään se heille peräpuikolla.

guest584


Aina kun lähden kotoani taksilla kylille, niin soitan suoraan paikalliselle tolpalle. Siinä kuulee että vastaako puheluun joku hoono soomi, jolloin luuri kiinni ja vielä yksi keppana auki. Hetken päästä sitten uudestaan.