News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Takseista

Started by simo85, 16.07.2011, 00:17:03

Previous topic - Next topic

simo85

Hyvät Hommalaiset...

olen uusi täällä, mutta erittäin tuohtunut, en rasisti, monikultturisuuden kannattaja, ja maahanmuuton salliva mutta,
olen viimeaikoina harmillisen usein törmännyt ongelmaan liittyen Helsingin / Suomen Taksiliiton toimintaan.

Takseista on pääkaupunkiseudulla jatkuvasti huutava pula, mutta onko oikein joustaa liiton omista kuljettajantutkintoon vaadittivista ammattipätevyydellisistä periaatteista.

osoitteiden löytämisen ja oikean ajoreitin valinnan perusteet selvitetään kirjallisessa paikallistuntemuskokeessa

Ongelmani liittyy juuri paikallistuntemukseen. Ymmärrän pääkaupunkiseudun olevan
laaja-alaisuudessaan vaikeasti hallitava kokonaisuus.

Tiettyjen keskeisten paikkojen ja valtaväylien tuntemus olisi mielestäni kuitenkin pakollista. Valitettavana esimerkkinä mainittakoon satamien, oikeastaan laivaterminaalien tuntemus, puhumattakaan lentokentästä tai edes Mannerheimintiestä, tai Esplanadista. On hälyttävää että minun maksavana asiakkaana ja kansalaisena on neuvottava kuljettajia. Valitettavaa että Helsingin kaltainen metropoli antaa tämänkaltaisen kuvan, missä turistin on ilmeisen mahdoton päästä määränpähän, kun paljasjalkaisena helsinkiläisenäkään se ei tunnu onnistuvan.

Huolestuttava on myös tosiasia, että vaikka taksimme ovat nykyään teknologiselta varustelutasoltaan maailman huippuluokkaa, ei näitäkään ressursseja osata kuljettajien osalta hyödyntää.

Toivon, että Suomen Taksiliitto otta ongelman vakavasti, eikä taksilupia myönnetä jatkossa kuljettajapulan vuoksi liian kevein perustein.

Lodi

Minäkään en ole rasisti. Minusta monikultturisuus on hyväksi. Kuinka ollakaan, minäkin sallin maahanmuuton.

Myös minä olen törmännyt samaan asiaan, että jotkin taksinkuljettajat ovat yllättävän tyhmiä sen suhteen, mihin pitäisi olla menossa.

Minäkään en halua, että taksilupia myönnetään liian kevein perustein.

Ai niin, minä EN ole taksinkuljettaja. (Meinasi ihan unohtua)
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Marius

Onko nyt kyse taksiluvista vai kuljettajan(rengin) taksinkuljettamisluvista?
Ovat nimittäin kaksi täysin eri asiaa.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

MoonShine

Juuri näin Marius.
Liikennelupa henkilöliikenteen kuljettamiseen on liikennelupa ajoneuvolle ja henkilöauton ammattiajolupa on kuljettajakohtainen.

Mutta asiasta; elätin itseni opiskeluaikana ajamalla pirssiä Stadissa ja nyttemmin sellaisen takapenkille kiivetessäni huomaan palveluhalukkuuden ja ammattitaidon kadonneen alle kolmekymppisiltä kuljettajilta.
Keskeisempiäkään osoitteita tai paikkoja ei tiedetä eikä tunneta ja navigaattoria aletaan räpeltämään jopa liikenneturvallisuutta vaarantaen. Pian ollaan Ruotsin viitoittamalla tiellä tässäkin asiassa.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Panopticon

Itsehän olen ihan hirveä rasisti ja olen kuullut kaverilta ku matkas taksilla stadissa ja kuskina oli afrikkalaisperäinen, että kysyttäessä jotain osoitteiston tuntemuksesta oli kaveri taputellu navigaattoria ja kommentoinu jotain tyyliin "mina ei tieda ku mannerheimintie". Olen myös kuullut harhailevista paikallisbusseista pk-seudulla kun uudet kuskit valmistuu kurssiltaan. Mulla itellä on lähinnä hyviä kokemuksia näistä kirkuvaa työvoimapulaa paikkaavista ulkkareista. Taksilupia myöntää poliisi ja ainakin täällä tampereella pitää osata paikallinen tietämys ja taksinajoon liityvä lainsäädäntö. Voi sit olla että stadissa on rimaa alennettu, koska rasismi, eiku tasa-arvo, eiku positiivinen erityiskohtelu, eiku työvoimapula, eiku...

Panopticon

Quote from: MoonShine on 16.07.2011, 00:50:33
Keskeisempiäkään osoitteita tai paikkoja ei tiedetä eikä tunneta ja navigaattoria aletaan räpeltämään jopa liikenneturvallisuutta vaarantaen. Pian ollaan Ruotsin viitoittamalla tiellä tässäkin asiassa.

Paras mitä oon kuullu on se et kaveri tokas kuskille et ajetaan Malmille ja joutu opastaa sen ytimestä sinne ku kuskilla ei ollu mitään käsitystä missä on Malmi.

Marius

Quote from: Tasoau on 16.07.2011, 00:44:46
http://www.taksifoorumi.fi/
Taksifoorumissa ei ikinä keskustella monikulttuurin mukanaan tuomista ongelmista.
Kuitenkin ongelmat ovat silmillä pitkin pääkaupunkiseutua.
Sensuuria? Eihän nyt sentään.

mmm

Quote from: buttfuck on 16.07.2011, 00:17:03

Huolestuttava on myös tosiasia, että vaikka taksimme ovat nykyään teknologiselta varustelutasoltaan maailman huippuluokkaa, ei näitäkään ressursseja osata kuljettajien osalta hyödyntää.
Taksia taannoin paljon käyttäneenä olen huomannut jotakuinkin saman ilmiön.
Unohtumattomin taksimatka oli vuosi sitten, jossa kaveri ei osannut näppäillä kadunnimeä navigaattoriin, yritti ajattaa maisemareittiä, ei tiennyt missä on toinen linja, ja oli sitä mieltä että vaihtorahan puuttuessa kuskilta, pyöristys menee asiakkaan piikkiin.
Nykyään hyppään ilomielin pimeisiin, sikäli kun on max kaksi nyrkillä tapettavaa kyydissä. Niiden kanssa näet pääsee helposti hinnasta sopuun.

Huolestuttavaa on se, että osa ikänsä helsingissä asuneista ihmisistä tarvitsevat navigaattoria löytääkseen kolmos- tai kehätien.
Omaa uber paikaillistuntemusta selitän sillä, että satuin joskus kiinnostumaan polkupyöräilystä, aikaa ennen mopoilua, ja suurin osa pitäjästä on vedetty kartan kanssa ristiin ja rastiin. Mites seuraava sukupolvi?
Toisaalta kun meininkiä katselee, niin eihän tänne kukaan täysjärkinen halua jäädä.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Lalli IsoTalo

Quote from: Panopticon on 16.07.2011, 01:16:55
Mun mielestä tään on ainakin varsin relevantti aihe.

Jeps.

Tämä ammatillinen lipsuminen alkoi muistaakseni joskus 1990-luvulla. Esimerkiksi yksi Savosta Espooseen muuttanut keski-ikäinen VHM ei tietänyt missä on Espoon keskus, toinen ei osannut poistua Lahdentien liittymästä Keravalle, vaan ajoi ohi. Yritä nyt sitten ehtiä tapaamisiin ajoissa...

Yksi VHM ei viitsinyt taluttaa talomme sokeaa vanhusta (viime keväänä) taksista rakennuksen ulko-ovelle (10 metrin matka).

Noin 19 kertaa 20:stä olen kyllä ollut tyytyväinen Helsingin taksien ammattitaitoon, mutta satunnaiset yksittäistapaukset kertovat, että seula vuotaa.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Jouko

Ketjun aloittajalla on oikeat perustelut taksilupien myöntämiselle mutta viranomaisilla ei yleensä ole. Taksien määrän pitäisi asettua kilpailun perusteella eikä viranomaisen olettaman tarveharkinnan perusteella. Taksiliittokin on tässä juonessa mukana. Siitä sitten seuraa riittävyysongelmia. Se aiheuttaa myös sen että laittomien taksien määrä kasvaa kun kysyntää on.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

MoonShine

Quote from: Panopticon on 16.07.2011, 00:57:04
Taksilupia myöntää poliisi ja ainakin täällä tampereella pitää osata paikallinen tietämys ja taksinajoon liityvä lainsäädäntö.

Ei muuten myönnä, vaan lääninhallitus.
Paikallinen taksiyhdistys ja poliisi antavat lausunnon ennen uusien taksilupien myöntämistä.

http://www.laaninhallitus.fi/lh/etela/lii/home.nsf/pages/4D7A0E2B847A0404C2256C68004A8F4E
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

TJK

Quote from: desperaato on 16.07.2011, 09:51:55
Quote from: Panopticon on 16.07.2011, 01:16:55
Hou! Tuliko sun jeesuksella lataushäiriö kivääriin vai mikä tökkii?

Hou hou. Kovast ihmettelen intoa ruokkia trollia.

Jos jokin ruokkiin trollia, niin juuri sinun viestisi. Klassinen trollaaminen on nimenomaan voimakkaiden tunnereaktioiden hakemista.

Mitä taas takseihin tulee: ottakaa huomioon, että jos kuljettajista on kerran pulaa, niin tietämättömän taksikuskin vaihtoehto voi asiakkaan kannalta olla kävelymatkailu. Maahanmuuttoon liittyy ongelmia, mutta ne eivät todellakaan manifestoidu siinä, että maahanmuuttajia on tekemässä töitä.

TN

Täällähän on taas asiantuntemusta yli tarpeen, kuten aina kun takseista puhutaan.

Taksiluvat myöntää ely-keskus, eli entinen lääninhallitus. He siis määrittelevät taksiautojen tarpeen kussakin kaupungissa tai alueella. Tarvetta ei todellakaan määritellä lauantaiyön kahden viimeisen tunnin perusteella, vaan niin että vilkkaan kysynnän aikanakin autot riittävät. Vilkas kysyntä on esim. arkisin 16-17. Hiljaista on esim. arkisin 9-16 ja 17-08. Arkisin 08-09 on esim. Helsingissä ns. huippukysyntä, jolloin autot todella loppuvat ydinkeskustassa kun hotellit ja liikenneterminaalit purkavat massoittain väkeä joiden pitäisi ehtiä yhdeksältä alkaviin kokouksiin laitakaupungilla ja Espoossa. Ja samaan aikaan liikenneväylät keskustaan päin ovat tukossa. Huippukysyntä on myös viikonloppuöisin klo. 02-05, kun melkein koko muu joukkoliikenne on ajanut kalustonsa varikolle, tyyliin "ei kiinnosta onko asiakkaita vai ei". Silloin taksiautotkaan eivät riitä, ei nyt eikä näillä asiakasmäärillä koskaan.

Taksinkuljettajan ajoluvan taas myöntää poliisi. Lupaan vaaditaan taksikokeen suorittaminen. Kokeen teko siirtyi viime vuoden alussa Trafille, eli entiselle liikennevirastolle. Samalla kokeesta tuli naurettavan helppo, vaikka nimen omaan piti laatua nostaa. Lähes täysin kielitaidottomat kokelaat ovat todellinen ongelma koulutusyrityksille, ja nyt hekin pääsevät taas läpi.

Täysin kartoittamaton ongelma on se että kuinka moni ns. varsinainen maahanmuuttaja ajaa jonkun sukulaisensa ajoluvalla. Siitä ei jää valvonnan puutteen vuoksi oikein mitenkään kiinni. Taksiyrityksissä homma on aina perustunut luottamukseen; ei siellä tallillakaan taksiyrittäjä ole joka aamu kuudelta tarkistamassa lähteekö oikean näköinen kaveri töihin. Poliisi ei ajolupia juuri tarkastele, ja jos tarkastaakin niin tuskinpa erottavat että nyt on väärä mies ratissa. Kaikki valvovat tahot toistaiseksi lähinnä katselevat ihmeissään että tällaistako tämä nyt on täälläkin, ei voi olla.

Taksiliikenteen vapauttaminen ei millään tavalla voi parantaa näitä lähinnä pääkaupunkiseudun ongelmia, ainoastaan pahentaa. Pimeän taksin ajo ei esimerkiksi todellakaan perustu siihen että kyseinen henkilö haluaisi palavasti päästä ajamaan laillista taksia juuri viikonlopun pariksi ruuhkatunniksi, vaan siihen että häntä kiinnostaa nostaa sosiaaliturvaa ja samalla tienata hyvät rahat ajamalla täysin verotonta ja vastuutonta kyytiä jopa oikeita takseja kalliimmalla hinnalla. Laillinen taksi kun maksaa kyytihinnasta veroja yli 30%.

Ja samalla tietysti mahdollisuuksien mukaan pyritään ryöstämään juopuneimmat asiakkaat vielä kyytihinnan päälle. Hommahan on tällaisessa känniääliöiden luvatussa maassa suorastaan tolkuttoman kannattavaa, ja lähes täysin riskitöntä kun sitä valvontaa ei taaskaan ole. Taksiala ei voi asiaan puuttua, koska autot eivät ole takseja, ja poliisilla "ei ole resursseja". Ryöstetyt asiakkaat eivät muista missä ovat olleet ja mitä on käynyt.

Taksialan vapauttaminen tekisi laillisten ja laittomien taksien erottamisesta entistä paljon vaikeampaa, joka nimen omaan lisäisi laittoimien, pimeiden taksien määrää. Asia ei ole teoreettinen kuvitelma, vaan näin on käynyt mm. Ruotsissa, jossa pimeät taksit ovat paljon Suomea suurempi ongelma, vaikka luvallisenkin taksin voi perustaa hyvin helposti.

Marius

Kiitos kokonaisuuden avaamisesta ja vaivannäöstä TN.
Vaikka tuskin se silti monillekaan avautui, edes alkupaloiksi.
Tunnut tietävän mistä puhut.

Panopticon

Quote from: TN on 16.07.2011, 17:18:17
Taksinkuljettajan ajoluvan taas myöntää poliisi. Lupaan vaaditaan taksikokeen suorittaminen.

No joo tarkoitin tätä. Kiitos kattavasta selvennyksestä.

Marjapussi

Pienet ovat murheet Stadissa. Äskeittäin Hanoissa vasta kuudes taksikuski löysi Vietnam Airlinesin pääkonttorin. Muuten tavallista, mutta mukuna oli natiivi puhuvia sekä osoite tiedossa. Yleensä vinkuintiassa opettelen reitin itse ulkoa ja neuvon kuskeja puukajalka paikalliskielellä.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Panopticon

Sanoin tuossa aiemmin, että aihe on relevantti ja olen edelleen sitä mieltä. Se että NY:ssa tai vinkuintiassa taksit ei osaa on melko irrelevanttia. Täällä on totuttu siihen että taksi on luotettava ja vie perille. Mitä oon ite maailmalla matkannu ni kokemus on aika toisenlainen. Mua ainakin vituttaa ihan suunnattomasti että tollanen ihan perus palvelusektoriin kuuluva ammattikunta on osaamatonta ja kusettaa. Vaikka Suomessa on taksit ihan sikakalliita ni oon ihan valmis maksamaan ihan sillä että homma toimii.

Lodi

Quote from: TN on 16.07.2011, 17:18:17

Taksinkuljettajan ajoluvan taas myöntää poliisi. Lupaan vaaditaan taksikokeen suorittaminen. Kokeen teko siirtyi viime vuoden alussa Trafille, eli entiselle liikennevirastolle. Samalla kokeesta tuli naurettavan helppo, vaikka nimen omaan piti laatua nostaa. Lähes täysin kielitaidottomat kokelaat ovat todellinen ongelma koulutusyrityksille, ja nyt hekin pääsevät taas läpi.

Täysin kartoittamaton ongelma on se että kuinka moni ns. varsinainen maahanmuuttaja ajaa jonkun sukulaisensa ajoluvalla. Siitä ei jää valvonnan puutteen vuoksi oikein mitenkään kiinni. Taksiyrityksissä homma on aina perustunut luottamukseen; ei siellä tallillakaan taksiyrittäjä ole joka aamu kuudelta tarkistamassa lähteekö oikean näköinen kaveri töihin. Poliisi ei ajolupia juuri tarkastele, ja jos tarkastaakin niin tuskinpa erottavat että nyt on väärä mies ratissa. Kaikki valvovat tahot toistaiseksi lähinnä katselevat ihmeissään että tällaistako tämä nyt on täälläkin, ei voi olla.

Tämä selvensi aika lailla paria huonoa kokemustani taksipalvelusta viimeisen kevään/kesän aikana.
Olen ollut siinä lapsenomaisessa uskossa, että kuski on aina tutkinnon suorittanut ja osaa edes kohtuullisesti kieltä. Siksi olen ihmetellyt, miksi jässikkä on pihalla kuin avaruudesta tullut eikä osaa edes navigaattoriin kirjoittaa katuosoitetta oikein.
Totaalisen tollouden huomaa siitä, että tyypin neuvominen yhdessä tai kahdessa kirjaimessa ei riitä vaan koko kirjoitus (navigaattoriin) on avutonta. 
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Sir Särmä

Pääkaupunkiseudulla taksia käyttää varmasti tuhoton määrä ihmisiä jotka siellä eivät osaisi omin päin liikkua. Minä tuohon porukkaan mukaanlukien.

Siinäpä sitä sitten ollaan lirissä jos Helsinkiläinen taksikuskikaan ei tiedä että missä on Vantaan käräjä-oikeuden kanslia.

Itse suhailen taksia satakunnassa. Se on oikeastaan viikottain kun joku tulee vaikkapa bensa-asemalla autoa tankatessani kysymään ajo-ohjeita milloin minnekkin. Vaikken tuon tiedon antamisesta palkkaa saakkaan, on mielestäni vähintäänkin taksikuskin velvollisuus osata neuvoa kohteiden sijainnit ja parhaat maisemareitit perille.

Vaikken taksiliiton takkia vapaa-aikanani käytäkkään, tuli mm. viime juhannuksena ei_kotipaikkakunnalla ollessani kohtelias vanha pariskunta kysymään että missä on paikalliset juhannustanssit ;)

Ammadeus

Tukholmassa liian lyhyestä kyydistä kieltäytynyt taksikuski avasi kohteliaasti oven ja tuumasi "fuck you"..
Veikkaisin kuljettajan olevan kotoisin jostakin afrikan pohjoisista osista.

sunimh

Itsehän en takseja käytä koskaan.
Finland - the small Nordic nation, known for its high suicide rates, heavy drinking and domestic violence.
   - Fox News, 31.12.2009

Lalli IsoTalo

Quote from: Ammadeus on 19.07.2011, 15:25:41
Tukholmassa liian lyhyestä kyydistä kieltäytynyt taksikuski avasi kohteliaasti oven ja tuumasi "fuck you"..
Veikkaisin kuljettajan olevan kotoisin jostakin afrikan pohjoisista osista.

Pariisin keskustassa vappuyönä tehty taksimatka jäi hyvin lyhyeksi. Musta naiskuski ei hallinnut autoaan eikä kaista-ajoa. Ekan sadan metrin matkalla tehty melkein-kolari sai meidät päättelemään, että kävely tuntemattomassa kaupunginosassa 2 km kämpille olisi turvallisempaa. Taksin pysäyttämiseen vaadittiin suoraa huutoa muutama kymmenen sekuntia, kaikilla tunnetuilla kielillä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Malla

Quote from: buttfuck on 16.07.2011, 00:17:03
Tiettyjen keskeisten paikkojen ja valtaväylien tuntemus olisi mielestäni kuitenkin pakollista. Valitettavana esimerkkinä mainittakoon satamien, oikeastaan laivaterminaalien tuntemus, puhumattakaan lentokentästä tai edes Mannerheimintiestä, tai Esplanadista. On hälyttävää että minun maksavana asiakkaana ja kansalaisena on neuvottava kuljettajia.

Lisäisin luetteloon vielä sairaalat.
Kerroin (ison) sairaalan nimen (ja katuosoitteen) selkeästi ja tuudittauduin uskoon, että kuski löytää navigaattorin avulla perille. Mitä vielä, ajeli ihan eri suuntaan ja kysyi lopulta, minne pitikään mennä. Ei osannut suomea eikä juuri englantiakaan (ja pakkoruotsikin oli tainnut jäädä väliin).
Ajoreittejä tietämättömän oli hiukan tukala neuvoa; onneksi kyse oli kotikaupungista, olin tapani mukaan etuajassa sekä tiesin suunnan. En viitsinyt ruveta känäämään harharetken hinnasta, koska alkoi olla jo hiukan kiirus leikkaukseen.
Miten voi neuvoa, jos kaupunki on vieras?

Muinoin taksit löysivät ihan vaikka minne. Myös uusille alueille, joita ei ollut kartoissa.   

Hippo

Tukholmassa ja Kööpenhaminassa en ole kummassakaan tavannut koskaan alkuperäisväestöön kuuluvaa taksikuskia.

Sunt Lacrimae

Quote from: Panopticon on 16.07.2011, 00:57:04
Itsehän olen ihan hirveä rasisti ja olen kuullut kaverilta ku matkas taksilla stadissa ja kuskina oli afrikkalaisperäinen, että kysyttäessä jotain osoitteiston tuntemuksesta oli kaveri taputellu navigaattoria ja kommentoinu jotain tyyliin "mina ei tieda ku mannerheimintie". Olen myös kuullut harhailevista paikallisbusseista pk-seudulla kun uudet kuskit valmistuu kurssiltaan. Mulla itellä on lähinnä hyviä kokemuksia näistä kirkuvaa työvoimapulaa paikkaavista ulkkareista. Taksilupia myöntää poliisi ja ainakin täällä tampereella pitää osata paikallinen tietämys ja taksinajoon liityvä lainsäädäntö. Voi sit olla että stadissa on rimaa alennettu, koska rasismi, eiku tasa-arvo, eiku positiivinen erityiskohtelu, eiku työvoimapula, eiku...

Joskus kun tulin kaverilta Korsosta Tikkurilaan bussilla niin ilmeisesti itäeurooppalaistaustainen bussikuski ajoi ohi reitiltään jonkun nukkumalähiön sivukadulle, ja etuosassa istunut somalimies hyppäsi kärppänä ohjeistamaan kaverin oikealle reitille. Monikulttuurisuutta.  ;D

Olen kyllä muutenkin huomannut tiettyjen kohteiden suhteen taksikuskien hämmennyksen täälläpäin, kun tuo työnantajan tummanpuhuva työvaatetus yhdistettynä meikäläisen sangen näkyvään olemukseen tuppaa houkuttelemaan myös taksikuskeja kyselemään neuvoa milloin minnekin. "Misa o Lansisatama?"
Play stupid games, win stupid prizes.

OTU

Quote from: MoonShine on 16.07.2011, 00:50:33
Pian ollaan Ruotsin viitoittamalla tiellä tässäkin asiassa.

Toivottavasti ei. Oletteko käyttänyt Tukholmassa taksia? Viimeksi käytin kaksi kertaa. Sama matka, mutta hinta kivasti vaihteli. Ähläm-kuskeja, joilla basaarihinnoittelu. Taksamittari oli vain kiva koriste. >:(
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

Rapsakka Rapu

Ruotsista tunnetaan tapaus jossa auton omistaja (karvakäsi) oli viritellyt mittaria laskuttamaan viisinkertaista (5!) hintaa. Hän oli perustellut asiaa sillä että hänen palvelunsa oli erinomaista ja auto aivan uusi.
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

desperaato

Quote from: Hippo on 19.07.2011, 16:58:00
Tukholmassa ja Kööpenhaminassa en ole kummassakaan tavannut koskaan alkuperäisväestöön kuuluvaa taksikuskia.

Eikä kauaa tarvitse tapailla Helsingissäkään. Taxikuskin, ei taxiliikenneluvan, vaan renkin palkka pelkkiä yövuoroja ajamalla, johon käytännössä kuuluu myös kaikki viikonloput, ei keskimäärin nouse 12 euroa korkeammaksi. Tuolla palkalla ei proviisiopalkkaukseen perustuvaa raskasta yö-/viikonlopputyötä viitsi pitkään tehdä. Tekisitkö sinä?

Ammadeus

Quote from: desperaato on 19.07.2011, 18:07:10
Quote from: Hippo on 19.07.2011, 16:58:00

Eikä kauaa tarvitse tapailla Helsingissäkään. Taxikuskin, ei taxiliikenneluvan, vaan renkin palkka pelkkiä yövuoroja ajamalla, johon käytännössä kuuluu myös kaikki viikonloput, ei keskimäärin nouse 12 euroa korkeammaksi. Tuolla palkalla ei proviisiopalkkaukseen perustuvaa raskasta yö-/viikonlopputyötä viitsi pitkään tehdä. Tekisitkö sinä?

Tekisin.Mielummin kuin makaisin kotona perse homeessa.