News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kumman kaa, Gripen vai F-35? Hävittäjäkaupat.

Started by Nuivanlinna, 05.04.2015, 18:13:11

Previous topic - Next topic

Kumman kaa, Gripen vai F-35?

Gripen
79 (31.2%)
F-35
99 (39.1%)
Muu vaihtoehto
75 (29.6%)

Total Members Voted: 253

Voting closed: 04.04.2016, 18:13:11

Faidros.

Quote from: Sivustakatsoja on 28.12.2015, 16:09:14
Yksi F-35:n veikeä puoli on, että jokaiselle pilotille kustomoidaan oma kypärä, jonka kappalehinta on vaivaiset 400000 USD eli sellaiset 365000 euroa. Lopullinen kypärämalli ei tosin vielä ole edes valmis. Edellä linkitetyn artikkelin mukaan se olisi 1-1.5 vuoden päästä valmis.

Ilmeisesti ajattelet, että kustomointi on kypärän maalausta ulkopuolelta? Tietenkään kukaan ei osaa tilata kalliita informaatiotekniikkaan liittyviä kypäriä koneiden oston yhteydessä, vaan joudumme ostamaan ne jälkeenpäin, kun huomaamme Mig21-kypärien toimimattomuuden tässä yhteydessä?


Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

#841
Quote from: Asra on 27.12.2015, 18:35:07
Vähänkään maanpuolustukseen perehtyneenä pitäisi tietää, että Suomen puolustus kestää ehkä jotain kaksi viikkoa ja sen jälkeen alkaa suurimmassa osassa maata käytännössä sissisota miehittäjäjoukkoja vastaan. Liian kalliiden hävittäjien sijasta kannattaisi satsata Suomen vahvuutena olevaan suureen reserviin ja sen kunnolliseen varustamiseen.

Voit olla oikeassa. Muslimimatut pitäisi kaikki kotiuttaa ja kotimaiset musut kriisin iskiessä leirittää. Poislukien mainiot tataarit. Tulisiko heistä hyviä leirienvartijoita, maineensa pilaamisesta?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Jukka Wallin

#842
Quote from: Faidros. on 28.12.2015, 17:12:07
Quote from: Sivustakatsoja on 28.12.2015, 16:09:14
Yksi F-35:n veikeä puoli on, että jokaiselle pilotille kustomoidaan oma kypärä, jonka kappalehinta on vaivaiset 400000 USD eli sellaiset 365000 euroa. Lopullinen kypärämalli ei tosin vielä ole edes valmis. Edellä linkitetyn artikkelin mukaan se olisi 1-1.5 vuoden päästä valmis.

Ilmeisesti ajattelet, että kustomointi on kypärän maalausta ulkopuolelta? Tietenkään kukaan ei osaa tilata kalliita informaatiotekniikkaan liittyviä kypäriä koneiden oston yhteydessä, vaan joudumme ostamaan ne jälkeenpäin, kun huomaamme Mig21-kypärien toimimattomuuden tässä yhteydessä?

Ei tietenkään pysty ostamaan kypäriä, kun valmistuu ne joskus aikojen päästä. Myös kuinka monta lentäjää koulutetaan noita lennättämään. Tämä on kuin talvisodan alla,  kun silloisiin pommikoneisiin saatiin sisäpuhelimet ja kuulokkeet Suomeen, kun ei tilatessa ollut varaa ostaa niitä. Sitä ennen koneiden miehistö kommunikoi narujen avulla. Historia toistaa itseään.. :facepalm:

Kait F-35 koneita ohjataan maasta käsin merkkilipuilla ja savumerkeillä ;D
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Asemamies

Quote from: Hohtava Mamma on 28.12.2015, 12:06:46
Quote from: Griffinvaari on 28.12.2015, 10:56:54
Uteliaille:

Tutkataajuusalueet ovat sähkömagneettisen säteilyn aaltoalueita, jotka on standardissa määritelty tutkien käytettäviksi. IEEE:n Std-521-1976:n mukaisia tutkataajuusalueita ovat:

UHF-alueella 0,3 GHz - 1 GHz

UHF on 0,3 - 3 GHz.

Quote from: Griffinvaari on 28.12.2015, 10:56:54
Sattuneesta syystä en ole päässyt koskaan tutustumaan krundan kaltaisiin lyhyidenalueiden tutkiin saati pikillä toimiviin, mannertenvälisten ennakkovaroitus järjestelmiin ja niiden ominaisuuksiin, miten on, mahtaisko mammalla olla käsitystä tai kokemusta niiden reagoinnista näihin häive ihmeisiin ? .


VHF-Ka -(tutka)taajuusalueet "perinteisillä" tutkilla eivät ole ainoa tapa ennakkovaroituksen saamiseksi. Lisäksi on olemassa (tai ainakin kehitteillä) menetelmä, jossa TV-lähettimien lähettämän SMG-säteilyn siroaminen maalista mitataan useilla passiivisensoreilla. Perinteisemmät ESM-järjestelmät poimivat lentsikan radiolähetteet, kuten Link 16 ja kolmiomittaavat koneen sijainnin. F-35:ssä on käytössä MADL, joka mahdollistaa F35-koneiden keskinäisen datavuon suunnattavilla Ku-alueen lähetteillä, joiden ilmaisu ESM-sensorilla on epätodennäköistä. Mutta kun se juttelee muun "taistelukentän" kanssa se juttelee Link 16 välityksellä (kuten F-18), jolloin se ei enää ole stealth.

Alkuvuoden Tutkain-lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli venäläisten TV-asemien signaalien (49750 kHz) lentokoneheijastuksista. Eli jokainen kone muodostaa sijaintinsa ja tyyppinsä mukaisen doppler-käyrän. Tarvitaan vain hamssirigi, PC:n äänikortti taajuusanalyysisoftalla sekä USB-tikkuradio. Tästäkö halvalla ilmapuolustusta?

Griffinvaari

Quote from: Asemamies on 28.12.2015, 17:48:18


Alkuvuoden Tutkain-lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli venäläisten TV-asemien signaalien (49750 kHz) lentokoneheijastuksista. Eli jokainen kone muodostaa sijaintinsa ja tyyppinsä mukaisen doppler-käyrän. Tarvitaan vain hamssirigi, PC:n äänikortti taajuusanalyysisoftalla sekä USB-tikkuradio. Tästäkö halvalla ilmapuolustusta?

Selvä nyt on sitten sopassa radioamatööritkin tervetuloa vaan joukolla, tehän voisitte selittää eräälle uskovaiselle antennien osaaallonpituuksien käytöstä, tehkää se ominaisella kielellänne, tuskin ymmärtää sanaakaan omista esityksistäänkään.
Tai ei sittenkään.

PostScriptum

Radikaalina vaihtoehtona ehdotan miljardien arvoisten lelulentokoneiden oston perumista, määrä on kuitenkin niin pieni, että se pyyhkäistään taivaalta hetkessä. Samalla rahalla saadaan aivan perkeleesti ilmatorjuntakalustoa yhden miehen ohjuksesta patteristoon. Vuosaaressa paloivat aikanaan halkopinot, nyt voidaan sytyttää koko slummi tuleen. Oheishyötyjäkin olisi.

Griffinvaari

Quote from: Nikolas Ojala on 28.12.2015, 23:05:21
Quote from: Eino Käki on 28.12.2015, 20:51:10

Missä Lockheed Martin erehtyy tai ei ymmärrä tai ei osaa.


Lockheed Martinilla ei ole poliittista vastuuta. Se on yksityinen yritys. Niin kauan kun LM tekee mitä on pyydetty, ja aivan varmasti he ovat syynänneet sopimustekstit läpi, jotta eivät vahingossa lupaisi liikoja, firma tekee voittoa. Ainoa riski heillä on, että kustannukset paisuisivat yli, jolloin firman voitto pienenisi.

Kyse ei todellakaan ole siitä, etteikö Lockheed Martin tai sen kovimmat kilpailijat osaisi. Paremminkin kyse on siitä, että ensisijainen tilaaja uskoo omaan visioonsa ja osaamiseensa enemmän kuin ehkä olisi viisasta. Visioon kuuluu näkemys, että tietynlainen tuote on toteutettavissa ja juuri se halutaan. Vision mukainen tuotekonsepti on lyöty lukkoon, sopimukset allekirjoitettu, ja LM toteuttaa sitä visiota nyt parhaansa mukaan.

Riippumatta siitä, mitä Lockheed Martin tietää ja osaa, heidän markkinointiosastonsa ei hauku tai vähättele firman omia tuotteita eikä myöskään puhu pahaa asiakkaastaan. Aivan varmasti markkinointiheput jatkossakin kehuvat tuotteet vaikka Maata kiertävälle radalle. Se on heidän työtään. Kun he osaavat asiansa, Eino Käki ja monet muutkaan eivät pysy nahoissaan, kun on niin mahtavan hieno tuote.

Tuohon ihmettelyyn saat tästä jatkoa:

Hintaa yli 500 miljoonaa euroa – tällainen on Pentagonin tilaama ihmepommikone

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1451292387735.html

Kun luet sen tarkkaan huomaat että "vastustaja" on jo kehittänyt lääkkeet edellisen B2 ihmepommittajan eliminoimiseksi (eivät toki toimi einon ihmehävittäjän tapauksessa), eikä virhettä aiota toistaa.

Mulle herää mieleen kysymys, ei kai me kohta nähdä toisenkin suurvallan romahdusta aseteollisen kilpailun tuottamana, tällä kertaa ihan itse aiheutettuna ahneuden ilmentymänä.
Dollarin asemahan perustuu nykyisin, rahan tyhjästä luomisen aikana, luottamukseen amerikkalaisen hegemonian pysyvyyteen, jossain vaiheessahan rahan tyhjän vastineen luottamuksen täytyy päättyä, kun sitä luodaan kertakaikkiaan liikaa sotateollisuuden tarpeisiin, tällöin ainoa vaihtoehto on dollarin arvon romahdus ja jonkun muun valuutan astuminen dollarin tilalle, joka samalla merkitsee yhdysvaltain hegemonian loppua, paas kattoen kuinka käy.

hattiwatti

Quote from: Griffinvaari on 28.12.2015, 23:28:15
Mulle herää mieleen kysymys, ei kai me kohta nähdä toisenkin suurvallan romahdusta aseteollisen kilpailun tuottamana, tällä kertaa ihan itse aiheutettuna ahneuden ilmentymänä.
Dollarin asemahan perustuu nykyisin, rahan tyhjästä luomisen aikana, luottamukseen amerikkalaisen hegemonian pysyvyyteen, jossain vaiheessahan rahan tyhjän vastineen luottamuksen täytyy päättyä, kun sitä luodaan kertakaikkiaan liikaa sotateollisuuden tarpeisiin, tällöin ainoa vaihtoehto on dollarin arvon romahdus ja jonkun muun valuutan astuminen dollarin tilalle, joka samalla merkitsee yhdysvaltain hegemonian loppua, paas kattoen kuinka käy.

Tässä mennään oikeaan, miksi rapakontakainen sotateollisuus on niin fiksahtanut kehittelemään järjettömän kalliita ratkaisuja. Vastaus on että se on itseisarvo että ovat kalliita, koska sotateollinen kompleksi ja dollarivaluutta ovat vahvasti sidoksissa - ihan järkyttävän mielettömän koon takia millaiset rahat siinä sotateollisessa kompleksissa pyörii.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että miljardikone jonka tarkoitus afterburnereissaan polttaa rahaa olisi Suomen kaltaiselle maalle se kaikkein kustannustehokkain vaihtoehto, vaikka varmasti on vinkeitä top gun - henkisiä mainosvideoita tuotettu osana kehittelybudjettia. Sitä ei kuitenkaan sovi epäillä, etteikö atlantinen käsittämättömän kokoinen sotateollisuus eri mekanismein pyrkisi työntämään omia tuotteitaan kaikille vähääkään 'liittolais' - statutksen omaaville. On heidän elinehtonsa, mutta meillä taas saattaapi mennä ihan toisin päin.

Molodesch

#848
Entäs tämä kiinalaisten kaksimoottorinen F-35 ?

Ovat varastaneet kaikki F-35 tiedostot Pentagonista niin saisko näitä J-31 koneita kolme yhden hinnalla ?

https://www.youtube.com/watch?v=NLQEtRxflEU

;D

Tähän saa lisävarusteena tutkan ja pari ohjusta ja tykin. Pari purkkia stealth maalia ja pensselin.

Pesee ja linkoaa suoritusarvoilla jopa isompiaan ( ainakin paperilla ); https://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-31
Puupuristeinen lentokoneprojekti; http://max3fan.blogspot.com

törö

Quote from: Griffinvaari on 28.12.2015, 23:28:15
Tuohon ihmettelyyn saat tästä jatkoa:

Hintaa yli 500 miljoonaa euroa – tällainen on Pentagonin tilaama ihmepommikone

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1451292387735.html

Kun luet sen tarkkaan huomaat että "vastustaja" on jo kehittänyt lääkkeet edellisen B2 ihmepommittajan eliminoimiseksi (eivät toki toimi einon ihmehävittäjän tapauksessa), eikä virhettä aiota toistaa.

Mulle herää mieleen kysymys, ei kai me kohta nähdä toisenkin suurvallan romahdusta aseteollisen kilpailun tuottamana, tällä kertaa ihan itse aiheutettuna ahneuden ilmentymänä.
Dollarin asemahan perustuu nykyisin, rahan tyhjästä luomisen aikana, luottamukseen amerikkalaisen hegemonian pysyvyyteen, jossain vaiheessahan rahan tyhjän vastineen luottamuksen täytyy päättyä, kun sitä luodaan kertakaikkiaan liikaa sotateollisuuden tarpeisiin, tällöin ainoa vaihtoehto on dollarin arvon romahdus ja jonkun muun valuutan astuminen dollarin tilalle, joka samalla merkitsee yhdysvaltain hegemonian loppua, paas kattoen kuinka käy.

Jenkeillä on samanlainen fiksaatio suunnattoman ihmeellisiin hyökkäysaseisiin kuin natseilla ja tuloksetkin ovat samansuuntaisia.

Ei tästä ole kauankaan kun ryssä perkele sammutti niiden sotalaivan ja varmaan muutkin panostavat torjunta-aseiden kehittelyyn, koska ne ovat halvempia.

Suomalaisillakin olisi saumaa tunkea näille markkinoille, koska herkän elektroniikan vaurioittaminen ei ole kauhean vaikeaa.

Tulevaisuudessa korpisoturilla ei ehkä olekaan helvetin kallista kertakäyttöistä ilmatorjuntaohjusta vaan kaukosäädin, jolla pystyy sammuttamaan muutaman lentokoneen ennen kuin akku pitää ladata.

Griffinvaari

Quote from: törö on 29.12.2015, 00:23:57

Ei tästä ole kauankaan kun ryssä perkele sammutti niiden sotalaivan ja varmaan muutkin panostavat torjunta-aseiden kehittelyyn, koska ne ovat halvempia.

Suomalaisillakin olisi saumaa tunkea näille markkinoille, koska herkän elektroniikan vaurioittaminen ei ole kauhean vaikeaa.

Tulevaisuudessa korpisoturilla ei ehkä olekaan helvetin kallista kertakäyttöistä ilmatorjuntaohjusta vaan kaukosäädin, jolla pystyy sammuttamaan muutaman lentokoneen ennen kuin akku pitää ladata.

Onko sulla tohon boldattuun lähteitä, se kuten "karhun" katoamiset ja ilmestymiset niin kanaalissa kuin kanadassakin pullahtelevat alin omaan esiin legendoina, olen pitänyt kuten edelleenkin niitä vain legendoina, mutta olisin kiitollinen jos niihin löytyisi lähteitä.

dothefake

Löytääkö kukaan sitä suunnitelmaa siitä hirviökoneesta, joka toimi atomivoimalla, lensi matalalla ja saastutti kaiken, minkä yli lensi. Koekappalekin tehtiin, mutta vain moottorista.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Nikolas

Quote from: Eino Käki on 28.12.2015, 23:33:46

Lockheed  Martinilla on oikeudellinen vastuu siitä mitä lupaa eli tämä F 35 kauppakin ja lausunnot mitä Lockheed Martin USA viranomaisille on antanut on luonnollisèsti käynyt US air forcen USMC ja US navyn omien tiedemiesten tarkastettavana ja he ovat oleet tiviisti mukana hankkeessa mukana jo kilpailu vaiheessa, tämä viranomaistarkatus ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että juksaaminen siis tietoinen valehtelu kongressinn kuulustelussa joissa tämän kokoluokan kaupat aina käy on todella vakava rikos USA ja kannattaa ottaa se kuuluisa perustuslain 5pykälä käyttöön kuin syyllistyä valehteluun kongressin edessä.


Ei Lockheed Martin aiokaan ketkuilla, tietenkään. Sellainen olisi typerää. Jotkut liittovaltion propellipäät ovat saaneet vision. Tarjouspyyntöjä on lähetelty ja tarjouksia saatu. Neuvotteluissa on ollut pakko tinkiä vaatimuksista, sillä kukaan mahdollinen valmistaja ei ole luvannut rakentaa lentokonetta, joka täyttäisi ihan kaikki tilaajan alkuperäisen vision mukaiset toiveet. Lockheed Martinin tuotekehitysinsinöörit osaavat asiansa ja myyntineuvottelijat uskovat heitä, eivätkä siksi lupaa liikoja. Asiakas ei välttämättä saa juuri sitä mitä alunperin toivoi, mutta saa kumminkin sellaisen kuin tingittyjen vaatimusten mukaisissa sopimuspapereissa on määritelty. Visiossa pysytään vaikka sitä ei kukaan täydellisesti osaakaan toteuttaa.

Jos visio on yltiöpäinen, siitä on lopulta pakko tinkiä, ellei sitä suorastaan hylätä. Onko tingitty versio riittävän hyvä? Sopimukseen on kuitenkin päästy.

elukka

lukaisimpa tuon
http://www.defmin.fi/files/3168/Esiselvitys_Hornet-kaluston_suorituskyvyn_korvaamisesta.pdf

Empä välittäisi kehua olevani fiksu enkä filmaattinen, mutta Suomessa v.2015 tutkitaan nimenomaan 4+, 4++ tai 5. sukupolven hävittäjän kykyä olla näkymätön / saada ensi iskun mahdollisuus omiin käsiin, tutkavasteen ja elektronisen häirinnän yms yhteisvaikutuksilla.

Tuotahan kysyin aiemmin, että onko eroa, jos esim F-15SE:een puutteellisempaa stealthia täydennetään muulla häirinnällä? Onko silloin 4+ sukupolven hävittäjä kilpailukykyinen huonolle F-35 dogfighterille? Vai Onko "full stealth" parempi?

Tekstissä todettiin sama kuin Lockheed Martinin propagandassa. Dog fightin merkitys vähenee.
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

TheVanishedTerrorist

Quote from: dothefake on 29.12.2015, 00:39:47
Löytääkö kukaan sitä suunnitelmaa siitä hirviökoneesta, joka toimi atomivoimalla, lensi matalalla ja saastutti kaiken, minkä yli lensi. Koekappalekin tehtiin, mutta vain moottorista.
Näillä alkuun..

https://en.wikipedia.org/wiki/Convair_X-6
http://jalopnik.com/5705672/the-xb-70-valkyrie-almost-the-worlds-first-nuclear-aircraft

Oli myöskin suunnitelma ohjuksesta, esim:
https://en.wikipedia.org/wiki/Supersonic_Low_Altitude_Missile

Griffinvaari

Quote from: elukka on 29.12.2015, 00:45:28
lukaisimpa tuon
http://www.defmin.fi/files/3168/Esiselvitys_Hornet-kaluston_suorituskyvyn_korvaamisesta.pdf

Empä välittäisi kehua olevani fiksu enkä filmaattinen, mutta Suomessa v.2015 tutkitaan nimenomaan 4+, 4++ tai 5. sukupolven hävittäjän kykyä olla näkymätön / saada ensi iskun mahdollisuus omiin käsiin, tutkavasteen ja elektronisen häirinnän yms yhteisvaikutuksilla.

Tuotahan kysyin aiemmin, että onko eroa, jos esim F-15SE:een puutteellisempaa stealthia täydennetään muulla häirinnällä? Onko silloin 4+ sukupolven hävittäjä kilpailukykyinen huonolle F-35 dogfighterille? Vai Onko "full stealth" parempi?

Tekstissä todettiin sama kuin Lockheed Martinin propagandassa. Dog fightin merkitys vähenee.

Kyllä tuo on esiselvitystyöryhmän lopullinen esitys.
Siitä on jo poikettu sikäli että hx- ryhmä on jo ilmoittanut ainakin joissain suhteissa tutkailevansa myös kahden tyypin mahdollisuutta, ts. raportin valmistumisen jälkeen on saatu uutta informaatiota joka vaikuttaa lopullisen valintatyöryhmän alku arviointiin, kyse on siten merkittävistä lisä tiedoista.

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Sivustakatsoja

Quote from: Faidros. on 28.12.2015, 17:12:07
Ilmeisesti ajattelet, että kustomointi on kypärän maalausta ulkopuolelta? Tietenkään kukaan ei osaa tilata kalliita informaatiotekniikkaan liittyviä kypäriä koneiden oston yhteydessä, vaan joudumme ostamaan ne jälkeenpäin, kun huomaamme Mig21-kypärien toimimattomuuden tässä yhteydessä?
Käytännön kuviosta en tiedä, mutta kyseisen jutun perusteella nuo tehdään mittatilaustyönä.
Quote
Each helmet is created uniquely for each pilot, and built to match the measurements of the pilot's head to ensure it fits comfortably and snugly. That means that every single person who flies an F-35 will have his or her own helmet.

Mutta eipä siinä mitään. Jos tuo todella saadaan toimimaan luotettavasti, on F-35:n "älykypärä" ihan hyödyllinen kapine.

Faidros.

Ruotsinsuomalaisella kaverillani oli sellainen pieni ruotsalainen potkurikone, jota mallia käytettiin sodassa Afrikassa 70-luvulla.
Vihollis-Migit olivat aivan liian nopeita pystyäkseen ampumaan näitä alas, ilman nykyaikaisia ohjuksia,vuorten kanjoneissa.
RollsRoycen boxer-nelonen voimanlähteenä, jossa ei ole kannentiivisteitä, vaan sylinterit ja kannet ovat yhtäpuuta. Miettikääs sitä!
Merkkiä en muista. :o
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

f-35fan

Hävittäjäkehityksessä ja tuotannossa ehkä kaikkein tärkein asia on suuruuden ekonomian saavuttaminen. Ilman tätä hävittäjän yksikköhinta ja ylläpito tulee kalliiksi. On myös vaara että hävittäjästä tulee epäluotettava.

Elinkaaren alussa ja lopussa olevia hävittäjiä ei kannata hankkia.
Luonnollisestikin ensimmäisissä yksilöissä on lastentauteja ja elinkaaren lopussa on vaikeuksia saada varaosia koska tuotantoa ajatetaan alas.

Alun perin F-35 hävittäjän liikehtimisominasuudet määriteltiin vastaamaan f-18 ja f-16 hävittäjiä. Miksi sitten ei enempää? Ohjukset ovat aivan ylivoimaisia liikehtijöitä joita vastaan parhaallakaan lentäjällä ja koneella ei ole mitään mahdollisuutta. On myös niin että vaikka saavutettaisiin erinomainen liikehtivyys niin ihmisen kognitiivinen kyky ei pysty hallitsemaan sitä.

Liikehtiminen vie myös huomattavasti polttoainetta ja vähentää huomattavasti ilmassaoloaikaa sekä toimintasädettä. On paljon järkevämpää jättää liikehtiminen ohjuksille.

On verrattu usein että f-16 saattaa tietyisssä tilanteissa voittaa f-35. Koskaan ei ole kuitenkaan verrattu tilannetta täydessä aselastissa, jolloin f-16 liikehtimisominaisuudet kuolevat.

Tällä hetkellä F-35 hävittäjää on valmistettu yli 160 kappaletta ja meidän kannaltamme tuotantomäärät ja kypsyys ovat juuri oikeassa vaiheessa kun hankinta on ajankohtainen.
F-35 ohjelmaa voisi kuvata sanonnalla: Vankkurit kulkee ja koirat haukkuu.
Miksi emme ottaisi sitä mikä on parasta ja vielä kohtuhinnalla?
Hankinnan ajankohtana 4G-hävittäjien tuotantolinjoja aletaan jo purkamaan.

Tanskalaiset pyysivät ruotsalaisilta tarjousta Gripenistä. He eivät sitä saanet, koska svenskit eivät itsekään uskoneet omaan koneeseensa.
F-35 tulee olemaan lähialueen yleisin hävittäjä ja näinollen on logistisesti paras valinta. Koneita tulee olemaan Norjalla, Tanskalla, Isolla Britannialla, Alankomailla, Puolalla ja Italialla. Saksan konehankinnat eivät ole vielä ajankohtaisia.
F-35 on jo menestys ja siitä tulee mailman yleisin hävittäjäkone, jonka markkinaosuus tulee olaman tulevaisuudessa noin 50%.
Kysymys ei ole yksinomaan koneesta vaan jalustasta jolle kaikki uudet asejärjestelmät kehitetään.

Mitä sitten PAK-50 hävittäjälle kuuluu. Sitä ei ole vielä ilmaan saatu kuin 5 yksilöä. Onneksi tekivät siitä kaksimoottorisen että jos toinen moottori paukahtaa. Kertooko tämä siitä että ei ole saatu moottoreita tarpeeksi luotettaviksi jotta yhdella voimakkaalla suihkulla pärjättäisiin?
Mistäköhän kehittelyn rahat otetaan? Intialtako?
Vertailun vuoksi f-35 kehittämiseen laitettiin 400 miljardia.

Faidros.

^Tervetuloa f-35fan. Eka postaus vatii aina pienen rajanylityksen.  ;)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Griffinvaari

Itse asiassa f35 tuotantomäärät olivat taatut jo ennen kuin edes suunnittelu aloitettiin, kehitys ryhmään kuuluivat:
Yhdysvallat, britania, italia, hollanti, turkki, itävalta, norja, tanska ja kanada, kaikki nämä sitoutuivat myös minimi tilaukseen ja varasivat option lisä hankinnoille, ja kumppaneina vielä israel ja singapore.
Oliko australia alkun perin mukana on vähän arvoitus, koneen tilauksesta neuvotellut etelä korea on ainoa asiakas joka ei tehnyt ennakkotilaus sopimusta ja voikin olla ainoa ulkoinen asiakas.
Koneen hinnan kohoaminen pilviin ja suorituskykypuutteet (toistaiseksi ainoatakaan asetettua tavoitetta ei ole saavutettu) saivat aikaan sen että tilaajat ovat pyrkineet vähentämään koneiden lukumäärää, yksikään ei tiettävästi ole onnistunut tässä.
Se miten kauan kone pysyy tuotanto ja palvelus kelpoisena riippuu todellakin valmistus määristä ja varaosien saatavuudesta, joka riippuu valmistus määristä.
Esim. massiivisesti tuotettu mig 21, sen bis versio(oli meilläkin) poistuu intian ilmavoimista vasta ensi vuonna(ikätoveri phantom palvelee edelleen japania), siitä voi laskea pääoman tuoton, samanlaista palveluskaarta odotan myös f16 selle, f35 llä on myös mahdollisuutensa tukevan kehitys tilauskannan ansiosta, onko kone myöhemmin optioiden arvoinen ratkaisee myös sen palvelus kaaren.
Ohjelmisto ongelmat kuten myös kypärä kysymys ovat jo kehitys suunnitelmankin mukaan viivästyviä ja koko koneen elinkaaren ajan kehityksen alla.
Ydin kysymys tällä koneella on häivetekniikan toimivuus, jos käy kuten 117:lle että sen toimivuus epäonnistuu ja kone poistetaan palvelus käytöstä, kun se joutuu sotatoimiin ja tuhotaan, valmistusmäärät olivat sitten siinä.
SE on selvää ettei se mitenkään näkymätön ole, ei sen tarvitsekaan olla kunhan se on riittävän näkymätön sovellettavalle taistelu taktiikalle ja saavuttaa näin menestystä, onko näin selviää vasta kun se on tositoimissa.
Ja tervetuloa f35 fan.
Nimimerkki antaisi ymmärtää kiinnostusta aiheeseen niinpä kysäisenkin oletko löytänyt f35:n tutkavaste kartat jostain ? .

f-35fan

Minkä takia sitten ostetaan elinkaarensa alussa olevia koneita?
Yksinkertaisti on kysymys teollisesta yhteistyöstä. Hyödytetään omaan teknologiasektoria ja saadaan osa hävittäjän hinnasta piristämään oman maan taloutta. Teollinen yhteistyö lujittaa myös liittolaissuhteita.

Esimerkkinä voisi ottaa norjalaisen Kongsbergin joka kehittänyt ohjuksen, joka sopii F-35:n asetilaan.
http://www.kongsberg.com/en/kds/products/missilesystems/jointstrikemissile/
Ei pidän myöskään unohtaa että norjalainen Nammo toimittaa F-35:n tykin ammukset.
https://nammo.com/news-and-events/news/nammo-delivers-ammunition-to-norways-new-fighter-aircraft/

Tanskalainen Terma toimittaa F-35 C ja B verisoihin gun podin. Näissä ei ole vakiona tykkiä laisinkaan vaan se asennetaan podina jos tehtävä vaatii sen.
http://www.terma.com/press/news-2012/f-35-multi-mission-pod-on-display/
Tästäkin syystä on hyvin luonnollista että Tanska valitsee F-35 A hävittäjät.

Maa kerrallaan voisi kertoa minkälaista teollinen yhteistyö on.
F-35 on läntisen mailman teollisen yhteistyön tulosta.
Yksin Yhdysvallat eivät olisi pystyneet koko projektia viemään läpi. Kuten myös he eivät olisi pystyneet myymään konetta ilman teollista yhteistyötä.

Norjalaisten F-35 hankinta on kutakuinkin mennyt putkeen. Heillä on erinomainen kampflybloggen jonka paras kirjoittaja on Majuri Morten Hanche.
Hän on kokonut F-16 lentjäjä ja saanut myös koelentäjäkoulutuksen. Parhaillaan hän on F-35 koulutuksessa Luke:n tukikohdassa Arizonassa.
Norja konekääntyy hyvin englanniksi.  Majuri Hanche kirjoittaa elegantisti ja ymmärrettävästi mistä F-35:ssä on kysymys.
http://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/
Hanche:n artikkeli dogfight:sta
http://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/2015/06/30/dogfight-og-f-35/

P.S. Tutka-asioiden käsittelyn jätän toistaiseksi sivuun ja keskityn asioihin joista voin antaa enemmän.

Nuivanlinna

Quote from: Faidros. on 29.12.2015, 19:59:43
Ruotsinsuomalaisella kaverillani oli sellainen pieni ruotsalainen potkurikone, jota mallia käytettiin sodassa Afrikassa 70-luvulla.
Vihollis-Migit olivat aivan liian nopeita pystyäkseen ampumaan näitä alas, ilman nykyaikaisia ohjuksia,vuorten kanjoneissa.
RollsRoycen boxer-nelonen voimanlähteenä, jossa ei ole kannentiivisteitä, vaan sylinterit ja kannet ovat yhtäpuuta. Miettikääs sitä!
Merkkiä en muista. :o

Olisikohan tämä?

https://en.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B6_MFI-9
A number of O-200 engines installed on Juniors were licence-built by Rolls-Royce in England.
https://en.wikipedia.org/wiki/Continental_O-200
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

f-35fan

Majuri Morten Hanchen artikkelit, jotka konekääntyvät hyvin englanniksi
http://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/author/dolby/

Hanche on kääntänyt pari tuoretta artikkeliaan myös englanniksi, jotka ovat norjaksi kirjoitetun perässä.
http://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/2015/11/20/a-fly-f-35-erfaringer-fra-den-forste-uka/
http://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/2015/06/30/dogfight-og-f-35/


Suosittelen etenkin tutkakeskusteluun osallistuneille
Lavsignatur og «stealth»; myte eller fakta?
http://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/2015/04/08/lavsignatur-og-stealth-myte-eller-fakta/

Molodesch

Puupuristeinen lentokoneprojekti; http://max3fan.blogspot.com

dothefake

Oletteko olleet Drakenin vieressä? Kone on kuin Gotham Citystä, aivan hirviömäinen, niin muodoltaan kuin kooltaan.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Molodesch

Quote from: dothefake on 30.12.2015, 01:15:51
Oletteko olleet Drakenin vieressä? Kone on kuin Gotham Citystä, aivan hirviömäinen, niin muodoltaan kuin kooltaan.

On se on todella pieni verrattuna F-35seen.

FSXssä on tullut lennettyä kaikilla ehdokkailla.

Puupuristeinen lentokoneprojekti; http://max3fan.blogspot.com

dothefake

Saattaapa olla, mutta vaikuttava kuitenkin. Itse en ole lentänyt kuin Cessnoilla ja Piperillä, taivaalla.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Tykkimies Pönni

Quote from: dothefake on 30.12.2015, 01:15:51
Oletteko olleet Drakenin vieressä? Kone on kuin Gotham Citystä, aivan hirviömäinen, niin muodoltaan kuin kooltaan.

Olen ollut B-52:sen vieressä. Oikea demokratian ruumiillistuma.