News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Heikki Luodon eduskuntavaaliketju | 2015 Pirkanmaa

Started by Heikki Luoto, 13.01.2015, 15:15:13

Previous topic - Next topic

Heikki Luoto

Quote from: Maija Poppanen on 20.02.2015, 02:10:35
Onko tuosta paneelista olemassa mitään tallennetta?
En tiedä.

Quote from: Maija Poppanen on 20.02.2015, 04:32:02
Kuinka uskonnollinen olet?

En ainkaan tietoisesti ole kovin uskonnollinen. Määrittelen itseni kristillistä traditiota kannattavaksi agnostikoksi.
Sananvapauden vastaiselle Facebookille korvaava vaihtoehto: MeWe
mewe.com/i/heikkiluoto

Heikki Luoto

Eduskuntavaalit 2015 ovat neljännet vaalit, joissa Jussi Halla-aho suosittelee minua äänestettäväksi käytännössäkin osoittamani maahanmuuttoon kriittisen kantani vuoksi.
Maahanmuutto ja muut teemat joiden vuoksi olen politiikassa mukana kuuluvat eduskunnan päätäntävaltaan, joten eduskunta on ensisijainen tavoitteeni.

Halla-aho kirjoittaa blogissaan:
QuotePirkanmaan vaalipiiristä ilmiselvä mainostettava on Heikki Luoto. Luoto oli yksi Nuivan Vaalimanifestin allekirjoittajista, ja hänen historiansa maahanmuuttokriittisessä skenessä on pitkä. Luoto valittiin Tampereen kaupunginvaltuustoon ensimmäisen kerran vuonna 2008 ja toistamiseen vuonna 2012, perussuomalaisten neljänneksi suurimmalla äänimäärällä. Hän on kunnallispoliittisella urallaan astunut pelotta suurillekin varpaille silloin, kun on ollut aihetta, eikä ole syytä epäillä, ettei hän tekisi samaa eduskunnassakin. Vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Luoto äänestettiin ensimmäiselle varasijalle yli neljällä tuhannella äänellä. Hän jäi harmillisesti 241 äänen päähän kansanedustajan paikasta. Äänestäjän on hyvä huomata, että marginaalit voivat olla todella pienet, ja omalla äänellä on merkitystä.
mewe.com/i/heikkiluoto

Heikki Luoto

mewe.com/i/heikkiluoto

MW

Quote from: Heikki Luoto on 10.03.2015, 21:18:23
Haastatteluvideoni YLE:n Vaaligalleriassa

Heikki (anteeksi tuttavallisuus, en keksinyt muutakaan, kun on tässä notkuttu, vaikkakaan ei sanailtu), äänestän luultavasti sinua.

Vinkki: päivitä Homma-avatar. Luulin, että nuorisopoliitikko, niin freesi olemus.

Oma vika, kun ei ota selvää, mutta niin paljon ehdokkaita, niin vähän aikaa. Pysythän sitten nuivana?

P.S. Onko perussuomalaisilla ohjeita puoluekurista äänestyksissä? Jos on, miten suhtaudut niihin nuivinkkelistä? Uskallatko laittaa itsesi peliin?

Kyllä ihminen saa näyttää ikäiseltään, ja mieluummin vähän viisaammalta.

Heikki Luoto

Quote from: MW on 10.03.2015, 21:46:09
Quote from: Heikki Luoto on 10.03.2015, 21:18:23
Haastatteluvideoni YLE:n Vaaligalleriassa

Heikki (anteeksi tuttavallisuus, en keksinyt muutakaan, kun on tässä notkuttu, vaikkakaan ei sanailtu), äänestän luultavasti sinua.

Vinkki: päivitä Homma-avatar. Luulin, että nuorisopoliitikko, niin freesi olemus.

Oma vika, kun ei ota selvää, mutta niin paljon ehdokkaita, niin vähän aikaa. Pysythän sitten nuivana?

P.S. Onko perussuomalaisilla ohjeita puoluekurista äänestyksissä? Jos on, miten suhtaudut niihin nuivinkkelistä? Uskallatko laittaa itsesi peliin?

Kyllä ihminen saa näyttää ikäiseltään, ja mieluummin vähän viisaammalta.

Olen ollut tietoisesti nuiva jo pian kymmenen vuotta. Skenessä jo ollut sen verran, että ainakin Jari ja Jussi sanoo mua Hessuksi. :)

Olen tullut politiikkaan nimenomaan huolestuneena löyhästä maahanmuuttopolitiikasta, joka on turvallisuusriski jota en halua jättää seuraaville sukupolville. Tämä on vakava asia jossa pitää laittaa itsensä peliin.

Avatar-kuvani on otettu n. viisi vuotta sitten, eikä tuolla resoluutiolla taida iän lisääntyminen näkyä.

mewe.com/i/heikkiluoto

MW

Quote from: Heikki Luoto on 10.03.2015, 22:28:13
Olen ollut tietoisesti nuiva jo pian kymmenen vuotta. Skenessä jo ollut sen verran, että ainakin Jari ja Jussi sanoo mua Hessuksi. :)

Juu, historiassa ei epäselvää. Et kuitenkaan kommentoinut puoluekuria?

Heikki Luoto

^En tiedä millainen PS:n eduskuntaryhmän kulttuuri on puoluekuriasiassa. En tässä kuitenkaan aio etukäteen ilmoittautua rikkomaan ryhmäkuria missään asiassa vaan luotan siihen, että mahdolllinen hallitusohjelma sopii olennaisilta osin PS:lle ja PS:n maahanmuuttokriittisille. Mutta se on selvää, että maan etu menee oman edun edelle.
mewe.com/i/heikkiluoto

MW

Quote from: Heikki Luoto on 10.03.2015, 22:58:01
^En tiedä millainen PS:n eduskuntaryhmän kulttuuri on puoluekuriasiassa. En tässä kuitenkaan aio etukäteen ilmoittautua rikkomaan ryhmäkuria missään asiassa vaan luotan siihen, että mahdolllinen hallitusohjelma sopii olennaisilta osin PS:lle ja PS:n maahanmuuttokriittisille. Mutta se on selvää, että maan etu menee oman edun edelle.

Joo, no kyllähän tämä äänestyspäätös oli jo tehty. Eiköhän se kulttuuri ole samanlainen, kuin muillakin eduskuntaryhmillä, eli vähän niin kuin lain vastainen.

Mutta kyllä me tämä kausi katsotaan, ei voi luovuttaa nyt, toivotan kovaa nahkaa ja hyvää onnea, sinähän se tuleen olet menossa. Ainakin toivottavasti.

Numeronuiva

Ainakin kuluneella vaalikaudella edustajilta on odotettu sitoutumista eduskuntavaaliohjelmaan, mutta jos etukäteen ilmoittaa äänestävänsä eri tavalla, ei siitä seuraa mitään kurinpitotoimia. Näin teki Arja Juvonenkin avioliittolain äänestyksessä ja Rosatomissa ryhmä hajosi jo enemmän.

Haastattelu meni ihan mallikkaasti ja vaikkei kaikkiin asioihin ole vielä muodostettu selkeää kantaa, niin minulle riittää se että tärkeimmät vaaliteemat ovat kunnossa ja pyrit valituksi tullessasi puuttumaan niihin parhaasi mukaan.

desperaato

Vaaligalleriassa haastatteluvideon ohessa olevissa tiedoissa kiistätte olevanne työssä. Elättekö koroilla-kaasuilla, kerjäämällä tai Hervannan hupenevista metsistä keräämillänne tammenterhoilla?

Tavan

Myös Ylen vaalikoneessa olit minulle parhaiten sopiva ehdokas.

Haluaisin kysellä vähän arvoihin liittyviä asioita.

1.) Mitä konservatiivisuus sinulle merkitsee?

2.) Mikä on suhtautumisesi suomalaiseen kristilliseen arvo- ja kulttuuriperintöön? Entä kuuluuko kristinuskolle erityisasema Suomessa, verrattuna kilpaileviin uskontoihin?
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Jääpää

Moro Heikki. Kovasti propakoisin puolestasi, mutta on heikot eväät. Jussin suositus on skenessä pyöriville kova juttu, mutta aloitteleva heräävä äänestäjä tässä onkin mielessäni.
Aloitetaan googlella:
http://www.google.fi/search?hl=fi&redir_esc=&client=ms-android-samsung&source=android-browser-type&v=133247963&qsubts=1426026923979&q=heikki+luoto&v=133247963
ja ekahan siitä napataan;
http://www.heikkiluoto.fi/heikkiluoto
Tähän ne kaverit törmää ensin, jotka Nääsvillen suuntaa kyselevät, että mikä heppu.
Osa tietää ja tietää tekosi, joten kakun pala, mutta..
Persusstanian sivu tökkäsi androidissa, onko siellä laajempi esittely? Tietää en nyt voi..puolipäätä näkyy ja valikosta valitsemalla vain otsikot, ei muuta.
(sitkeesti ei toimi luurissa. Oma vika vai sivun vika? Jos sivu, voisko joku tehdä h e t i jt.?)
Siis tarkoitan, niukasti äkkinäiselle duunarille tietoa sinusta, nettivanhukset osaa kovasti yrittämällä pankin ja veikkauksen, mutta..no tierät.

Eli nöyrä pyyntö; kai nyt prkl itpro saa tehtyä jotain tuolle tyhjälle googlealoitukselle
JA tiivistelmän showsta, joka on johtanut elämäsi tähän pisteeseen.
.Tiivistelmä joku harvaan kirjoitettu A4, tai vaikka kaksi. Agitaattorin muistin tukena ainakin ja luulen, että niitä agitaattoreita sikiää aika paljon lisää, kun tietoa lisää.å
En tiedä mistään vaalityön aikatauluista, mutta kentällä sitä tietoa pitää olla NYT.
Joka päivä joku kysyy hiljaa nurkan takana, "aattelin niitä persuja, kun tää..Kukahan
niillä olis asiallinen ja rehellinen?" ."ookko nähny rehellistä..vitsivitsi,!persuissa on, ootas, sähän olet Lahdessa kirjoilla..Lehdon Rami nyt ainakin. Vähän karsastaa sun veronmaksu, tai maksamattomuus tapaa, mutta muuten vois olla, KVG." "ootas, kirjoitan ylös.."
Näin se käy. 
(tuo prkle johtuu turhautumisesta, toivottavasti turhasta,  mutta kun olis niin helppo, jos se. KVG toimis änkyttämättä. Ja muistas jotain muuta, kuin.."se oli se viemärinkansi juttu, kuis se nyt
meni.."
Juu, en tyrkytä kellekään mitään, vois olla enempi niinku huonoa mainosta. )
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Jääpää

JK. Sitä paitsi, ne tekevät sen itse.
Huonoa mainosta myös, uhrien kannalta. Vähempikin riittäisi järkevälle ihmiselle osoittamaan, että nyt jarrua ja isopakki päälle, mutta mitäs tällä järjen kanssa, mikään törkeys tai iljettävyys ei ole kukkahatun mielestä riittävä syy tarkastella kokonaisuutta, vaan kaikki on yhtä yksittäistapausta, mistä ei saa millään koottua kokonaisuutta, koska yksittäistapaus.
Propagoimiseen oikein kaiveltuna tietysti hyvä, mutta eipä oikein jaksa iloita, viattomien sivullisten uhrien kärsimys on jotain, mistä OIKEAT syylliset (ja tekijät tietty) pitää saattaa ankarimpaan mahdolliseen vastuuseen. Ja se ei ole poliittinen vastuu kenenkään kohdalla.

No ni.. Ooteeta hiukan lisää;Jotkut kirjoittelevat oikein Uudessa Suomessa vaalimatematiikasta.
Liittyy tietysti niin, ettei Heikkiä mainita, mutta muuten mainioita demari ja persuennustuksia. Itäkeskuksen Tietäjät iskevät.
Häme ja Pirkanmaa malliksi;

http://anttikoskela.puheenvuoro.uusisuomi.fi/189274-valiennuste-osa-5-hameen-vaalipiiri

http://anttikoskela.puheenvuoro.uusisuomi.fi/188752-vaaliennuste-osa-4-pirkanmaa

Asiasta vielä: Ketä n a i s ehdokasta suosittelet?  ..sekin muka tärkeetä jollekin..
Persu kun persus, kunhan pää toimii.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Heikki Luoto

Quote from: desperaato on 11.03.2015, 00:25:19
Vaaligalleriassa haastatteluvideon ohessa olevissa tiedoissa kiistätte olevanne työssä. Elättekö koroilla-kaasuilla, kerjäämällä tai Hervannan hupenevista metsistä keräämillänne tammenterhoilla?
Olen tehnyt aivan tietoisen valinnan keskittyä nyt kokonaan tähän vaalikampanjointiini. Oman alani töitä tehdessä tällainen kokonaisvaltainen osallistuminen tähän vaalityöhon olisi käytännössä mahdotonta.

Quote from: Tavan on 11.03.2015, 00:30:27
Myös Ylen vaalikoneessa olit minulle parhaiten sopiva ehdokas.

Haluaisin kysellä vähän arvoihin liittyviä asioita.

1.) Mitä konservatiivisuus sinulle merkitsee?

2.) Mikä on suhtautumisesi suomalaiseen kristilliseen arvo- ja kulttuuriperintöön? Entä kuuluuko kristinuskolle erityisasema Suomessa, verrattuna kilpaileviin uskontoihin?

1) Konservatiivisuus on minulle ylisukupolvista tietoa, menneiltä sukupolvilta periytyvää traditiota ja kokemusta, jolla voimme välttää tekemästä tarpeettomia elämäämme haittaavia virheitä ja voimme turvata seuraavien sukupolvien mahdollisuudet.

2) Suomalainen kristillinen arvo- ja kulttuuriperintö tarjoaa hyvän pohjan suomalaisen yhteiskunnan pelisäännöille, joita sektoittamaan ei tarvita vieraita vaikutteita. Maassa maan tavalla tai takaisin sinne missä minareetti kasvaa.

Quote from: Jääpää on 11.03.2015, 01:37:36
...
Moro Heikki. Kovasti propakoisin puolestasi, mutta on heikot eväät. Jussin suositus on skenessä pyöriville kova juttu, mutta aloitteleva heräävä äänestäjä tässä onkin mielessäni.
Aloitetaan googlella:
http://www.google.fi/search?hl=fi&redir_esc=&client=ms-android-samsung&source=android-browser-type&v=133247963&qsubts=1426026923979&q=heikki+luoto&v=133247963
ja ekahan siitä napataan;
http://www.heikkiluoto.fi/heikkiluoto
...

http://www.heikkiluoto.fi/heikkiluoto sivu on kunnallisvaalimoodissa vielä, joten toistaiseksi parempi sivuni on https://vaalit.perussuomalaiset.fi/ehdokkaat/heikki-luoto
mewe.com/i/heikkiluoto

Heikki Luoto

Hämeenkyrössä Kyröskosken torilla on soppapäivä huomenna lauantaina 14.3.2015 Olen paikalla klo 9 lähtien.
mewe.com/i/heikkiluoto

Noottikriisi

Quote from: Heikki Luoto on 13.03.2015, 11:51:35

http://www.heikkiluoto.fi/heikkiluoto sivu on kunnallisvaalimoodissa vielä, joten toistaiseksi parempi sivuni on https://vaalit.perussuomalaiset.fi/ehdokkaat/heikki-luoto

Onnistuisiko ensiavuksi lisätä linkki joka johdattaisi ajantasaiselle sivulle?
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Heikki Luoto

Kommentin editointimahdollisuus poistuu näemme tietyn ajan kulttua, joten tuota ketjuni ensimmäisen kommenttini linkkiä en pysty vaihtamaan. Vinkkaan ylläpidolta apua.
mewe.com/i/heikkiluoto

Miniluv

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Heikki Luoto

Vuoden 2015 eduskuntavaalien ehdokasnumerot varmistuivat. Numeroni 123 on helppo muistaa Pirkanmaan vaalipiirissä. Yy-kaa-koo, ei taakanjakoo.
mewe.com/i/heikkiluoto

Heikki Luoto

Aamulehti julkaisi 24.3.2015 kirjoitukseni "Virka-aateli" rahvaan yläpuolella Näkökulma-osiossaan. Kirjoitus kuvakaappauksena Aamulehden blogissani:
http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/virka-aateli-rahvaan-yl-puolella-julkaistu-aamulehden-n-k

Aamulehden nostamat sitaatit:
Virkakoneisto on vuosien kehityksen seurauksena paisunut ja muodostunut uudeksi säädyksi, joka on saanut asemansa kouluttautumisen kautta. Byrokraatit suojelevat asemaansa ja jarruttavat kehitystä.

Virkakoneistosta on kansalaisten mielestä tullut ihmisten hallitsija.

Uusi luokka säilytti vanhan aristokratian paheet, mutta luopui sen hyveistä.

mewe.com/i/heikkiluoto

Kyklooppi

Ihmisjäte.

Tavan

Quote from: Heikki Luoto on 24.03.2015, 23:51:20
Aamulehti julkaisi 24.3.2015 kirjoitukseni "Virka-aateli" rahvaan yläpuolella Näkökulma-osiossaan.

Viittaat tuossa erinomaisessa kirjoituksessa Christopher Laschiin. Kohdistuuko viittaus johonkin tiettyyn kirjaan? Osaisitko suositella jotain? Nimi on aiemminkin tullut vastaan, mutten ole oikein tiennyt mistä aloittaa.

Heikki Luoto

Quote from: venla viitakoski on 24.03.2015, 23:56:55
Mitä teet tällä hetkellä duuniksesi?
Quote from: venla viitakoski on 24.03.2015, 23:56:55
Mitä teet tällä hetkellä duuniksesi?
Kuten aiemmin ketjussa mainitsin, duunin sijasta keskityn nyt eduskuntavaalikampanjaani ja luottamustoimiini. ICT-alani työnantajat suhtautuvat todella nihkeästi yhteiskunnallisesti osallistuvan työntekijänsä osa-aikaiseen työskentelyyn ja palkattomiin vapaisiin, joten se on kaikki tai ei mitään.
Tämä liittyy yleisempään ongelmaan, jossa yksityisen sektorin työntekijöillä on vähemmän mahdollisuuksia osallistua kunnalliseen päätöksentekoon verrattuna kuntien työntekijöihin.

Quote from: Tavan on 25.03.2015, 08:10:08
Quote from: Heikki Luoto on 24.03.2015, 23:51:20
Aamulehti julkaisi 24.3.2015 kirjoitukseni "Virka-aateli" rahvaan yläpuolella Näkökulma-osiossaan.

Viittaat tuossa erinomaisessa kirjoituksessa Christopher Laschiin. Kohdistuuko viittaus johonkin tiettyyn kirjaan? Osaisitko suositella jotain? Nimi on aiemminkin tullut vastaan, mutten ole oikein tiennyt mistä aloittaa.

Lasch on erityisen kiinnostava ajattelija, koska hän suhtautui jo vuosikymmeniä sitten kriittisesti Yhdysvaltain oikeistoon sekä vasemmistoliberaaleihin. Hän puolusti tavallisia ihmisiä ja heidän perinteisiä arvojaan.

Insinöörienglannilleni on ollut vielä liian haastavaa sisäistää kokonaista Laschin teosta. Hänen viimeiseksi jäänyt teoksensa The Revolt of the Elites: And the Betrayal of Democracy kiinostaa minua henkilökohtaisesti eniten.

Kerberoksesta löytyy Timo Hännikäisen suomentama Laschin artikkeli "Missä oikeisto on väärässä?".
Suomennokseni artikkelista "Why the Left has no future" pitää vielä viimeistellä, jotta kehtaisin sen julkaista.

Laschin lisäksi on varmasti muitakin vastaavia ulkomaalaisia ajattelijoita, joiden avulla saa selville millaisten aatevirtausten laineilla seilataan myös täällä Suomessa. Varsinkin Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen suomalainen vasemmisto"älymystö" on hakenut muotivaikutteita lännestä. Muun muassa monikulttuuri on peräisin Yhdysvaltain itärannikon vasemmistolaisista yliopistoista. Siellä missä virus on kehittynyt, on myös viruksen vasta-ainetta. Suomettuneisuuden aika on ohentanut tolkullista suomalaista älymystöä, joten vasta-ainettakin kannattaa etsiä myös muualta maailmasta. Moni hullutus sekä tolkku on Suomessa tuontitavaraa.
mewe.com/i/heikkiluoto

Kyklooppi

Anteeksi,ei aina tule luettua ketjua kokonaan vaikka pitäisi.
Minua kuitenkin kiinnostaisi millainen työhistoria sinulla on
lähivuosilta?
Uteliaisuus ei ole kyllä hyve,hyi minua.
Ihmisjäte.

Tavan

Kiitos Lasch vinkeistä! Vastapallona olen itse perehtynyt niinikään amerikkalaisen Charles Murrayn tuotantoon. Hän on kuuluisin The Bell Curve teoksesta, josta nousi aikoinaan massiivinen äläkkä, kun siinä keskuteltiin poliittisesti epäkorrektiin sävyyn mm. mustien älykkyydestä. Murray on todella suurisieluinen ja joviaali mies, ja kirjoittanut erittäin hyviä kirjoja yhteiskunnasta, politiikasta ja länsimaisen sivilisaation erityislaatuisuudesta. Arvoiltaan hän on konservatiivi, politiikaltaan jonkinsortin moderaatti-libertaristi, Amerikkalaisessa kontekstissa varsin ymmärrettävästi. Hän on myös loistava puhuja, ja netistä löytyy paljon hänen pitämiään luentoja kiinnostavista aiheista.

Sitten aiempaan mitenkään liittymätön kysymys:

Mitä hämäläisyys merkitsee sinulle?

Heikki Luoto

Vaalikampanjointiini liittyen olen läsnä ainakin seuraavissa tapahtumissa:

Tampereella olen Perussuomalaisten vaalitapahtumissa seuraavasti.

pe 27.3. klo 15-18 Korjaus: olen siis tänään Lielahden Pirsmassa, en Linnainmaalla

(ei PS-tapahtuma) su 29.3. klo 14-15 olen sananvapauspaneelissa
Tampere Kuplii -tapahtumassa, paikkana taidehalli TR1, Finlaysonin sisäpihalla.

(ei PS-tapahtuma) ti 31.3 klo 17–19 Kaikkien Vaalit -paneeli Hervannan Elokuvateatteri Cinolassa, Lindforsinkatu 1-3

to 9.4. klo 15-18 Hervannan tori
pe 10.4. klo 15-18 Tesoman Länsiportti
mewe.com/i/heikkiluoto

Heikki Luoto

Quote from: Tavan on 26.03.2015, 16:11:06
Mitä hämäläisyys merkitsee sinulle?

Tätä asiaa en ole ehkä miettinyt siksi, että olen lähes koko elämäni asunut alueella johon liittyy jonkinasteinen tiedostamaton pohjoishämäläisyys. Puolet elämästäni Tampereella ja toinen puoli Etelä-Pohjanmaan Alavudella, jossa katsotaan olevan huomattavasti hämäläistä vaikutusta.
Pitää keskustella aiheesta valtuustoryhmäkollega Pertti "Veltto" Virtasen kanssa, joka myös on asunut merkittävän ajan kyseisillä paikkakunnilla.

Veltto on puhunut julkisuudessakin maakuntien mentaliteettieroista.
mewe.com/i/heikkiluoto

Heikki Luoto

Aiemman kuvakaappausjulkaisun lisäksi alla tekstimuodossa Aamulehden 23.3.2015 julkaisema "Virka-aateli" rahvaan yläpuolella -kirjoitukseni. Kirjoitukseni kiteyttää näkemykseni virkakoneistosta.

Pidän löyhän maahanmuuttopolitiikan lisäksi turvallisuusuhkana myös kansalaisten ja virkakoneiston välistä juopaa, joka on korvannut perinteisen oikeisto-vasemmistovastakkainasettelun.

Quote"Virka-aateli" rahvaan yläpuolella

Eduskuntapuolueet oikealta vasemmalle mahtuivat ensi kerran samaan hallitukseen 20 vuotta sitten, kun muodostettiin Paavo Lipposen sateenkaarihallitus.

Oikeisto-vasemmistojaon laimenemisesta todisti myös viime vaalien jälkeen muodostettu Jyrki Kataisen laajapohjainen hallitus.

Kataisen "sixpackin" epäonnistumisen syyllisiä myös ministeriöiden valmistelevista virkamiehistä.

Hallitus pyrki 2013 vähentämään miljardin euron edestä kuntien lakisääteisiä velvoitteita ja tehtäviä, joiden määrä oli viisinkertaistunut vuodesta 1970.

Vähennysten pohjaksi hallitus pyysi ministeriöiltä kahteen otteeseen ehdotuksia. Ministeriöt jättivät vastaamatta tai välttelivät tehtävänantoa selittelemällä.

Britannian pääministeri Margaret Thatcher ei aikoinaan antanut periksi annettuja tehtäviä välttelevälle virkamieseliitille.

Kun johtavat virkamiehet hangoittelivat vastaan pääministerin pyydettyä ehdotuksia virkamiesten vähentämiseksi, Thatcher uhkasi heitä irtisanomisella. Sen jälkeen ehdotuksia alkoi löytyä.

Kansanvaltaa eivät heikennä vain vastaanhangoittelevat virkamiehet. Sitä murentaa myös kansan valitsemien luottamushenkilöiden määrän vähentäminen ja yksittäisen luottamushenkilön kuormittaminen yhä laajemmalla tehtäväkentällä.

Vapaa-ajallaan luottamushenkilönä toimivan on vuosi vuodelta vaikeampi ehtiä kunnolla tutustua päätettäväksi tulevien asioiden taustoihin ja vaikutuksiin. Se kasvattaa valmistelevien virkamiesten valtaa. Ehdotus kansanedustajien määrän puolittamisesta uhkaa jatkaa tätä kehitystä.

Professori Risto Harisalo on pelännyt kuntien lautakuntien määrän vähentymisen heikentäneen kansavaltaa. Hän oli itse mukana Tampereen pormestari- ja tilaaja-tuottajamallia arvioineessa ryhmässä, joka ehdotti tuotantojohtokuntien lakkauttamista eli Harisaloa huolettaneen luottamuselinten karsimisen jatkamista.

Tampereen lautakuntien määrä on supistunut kolmasosaan 1980-luvulta. Virkamiesten määrä taas on kasvanut uuden toimintamallin seurauksena.

Myös tavalliset kansalaiset ovat ilmaisseet tyytymättömyyttään byrokratiaa ja virkamiesvaltaa kohtaan. Evan Neljäs Suomi -tutkimuksen mukaan byrokratiaa pidetään suurimpana syynä yhteiskunnan hitaaseen uusiutumiskykyyn.

Peräti 75 prosenttia vastaajista yhtyi väitteeseen, että virkakoneistosta on tullut ihmisten hallitsija eikä palvelija. Eri mieltä oli vain 10 prosenttia.

Virkoja jäsenilleen haalineilta vanhoilta puolueilta ei helposti löydy tahtoa kansalaisten byrokratiataakan keventämiseen. On suuri riski, että myös sote-uudistuksessa virkamiesten irtisanomissuoja on lopulta tärkeämpi kuin kansalaisten palvelut.

Kun puhutaan leikkauksista, byrokraatti käyttää mielellään oman virkansa "ihmiskilpenä" suorittavalla tasolla palvelevia opettajia, poliiseja, hoitajia, lääkäreitä.

Vuosia jatkuneen kehityksen seurauksena virkakoneisto on paisunut ja muodostunut uudeksi säädyksi, joka on saanut asemansa kouluttautumisen kautta.

Koulutus, jopa ylikoulutus, ei ole toiveista huolimatta parantanut Suomen taloudellista tilannetta.

Yhteiskunnan kannalta liian moni nuori valitsee turvallisen, verovaroista palkkansa saavan virkauran verotuloja kartuttavan yrittäjyyden tai yksityisen sektorin työpaikan sijaan.

Tämän seurauksena korkeasta koulutuksesta uhkaakin tulla talousveturin sijaan uusi talouden taakka.

EU:hun kurottelevasta suomalaisesta virkamieskunnasta on löydettävissä amerikkalaisen historioitsijan ja yhteiskuntakriitikon Christopher Laschin mainitsemia meritokratian piirteitä.

Tuo uusi luokka on Laschin mukaan säilyttänyt vanhan aristokratian paheet, mutta luopunut sen hyveistä.

Meritokratiaa määrittäviksi piirteiksi Lasch luetteli muun muassa juurettomuuden, kosmopolitismin, heikon velvollisuudentunteen sekä isänmaan nakertamisen.

Entisaikojen perinnöllisessä virka-aatelissa saattoi olla se etu nykyisiin, kouluttautumalla urallaan ja sosiaalisessa asteikossa edenneisiin virkamiehiin verrattuna, että isältä pojalle siirtyi aateluuden lisäksi perimätietona vallan säilyttämiseen tarvittava vastavuoroinen velvoite kohdella rahvasta oikeudenmukaisesti.

Muualta maailmasta löytyy esimerkkejä paisuneesta virkamieskoneistosta aiheutuneista kriiseistä. Kreikassa rahvas ei enää luota eikä halua verovaroin ylläpitää virkamieskoneistoa, mikä on merkittävä syy maan tulenarkaan yhteiskunnalliseen tilanteeseen.

Ranskassa 1700-luvulla suuri, korruptoitunut ja tehoton hallintobyrokratia johti verojen jatkuvaan nousuun antaen lopulta alkutahdit maan suurelle vallankumoukselle vuonna 1789.
mewe.com/i/heikkiluoto

Taffu

Quote from: Heikki Luoto on 13.03.2015, 11:51:35

Tonne vois ainakin päivittää (tai edes jonnekin, naamakirjaa ei tueta), että missä sua vois nähdä, en mistään moista infoa löydä pois lukien tämä ketju. Hommafoorumilaiset sut nyt tuntee vallan hienosti, mutta jonkun muun kohdalla se saattaisi olla se ratkaiseva tekijä äänestämisen kannalta :)