News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-10-07 MTV: Katujengi hakkaa lapsia ja nuoria Itä-Helsingissä

Started by miheikki, 07.10.2014, 10:34:05

Previous topic - Next topic

Melbac

Quote from: Jane Doe on 22.10.2014, 09:28:15
Osuva pilapiirros, piirtäjä osunut asian ytimeen: valkoisella, ei-niin viehkolla naisella tummaihoinen lapsi ja isää ei näy missään. Eiku.
Taitaa ainakin helsingissä noi "katupartiot" jäädä alakynteen koska noita mamuja on paljon?.Oikeasti tossa pitäisi olla joku valkoinen lapsi ja äidin pitäisi kysyä että miksi lapsi ei halua lähteä ulos "pelaamaan" ja ikkunasta näkyisi lauma mamuja.. :D

Napalmi

Quote from: Jukka Wallin on 22.10.2014, 09:21:35
Tämä on kuvankaappaus omalta julkiselta Jukka Wallin, PS sivustoltani
Quote from: Veikko on 23.10.2014, 00:44:03
Onko tämä niin sanottua "jeesustelua"?

On.

nollatoleranssi

^
Tuohon kuvaan liittyen voikin ajatella, että sillä on hyvä kaksoismerkitys eli "On kaikkien edun mukaista, ettet lähde tänä iltana ulos löyhien kaveriporukoiden kanssa notkumaan kaupungille...".
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Kerttu Täti

Kun täti oli nuori Helsingissä jengiytyivät suomalaisnuoret lähiöittäin. Ammuttiin haulikolla bussinikkunoita, lähdettiin kera kättäpidemmän naapurikaupunginosaan turpaan vetämään ja keskustassa assalla ryhmät flaidasivat jatkuvasti, ei siellä voinut kulkea pimeällä, milloin assan jengi taisteli rollssin jengiä vastaan tai päinvastoin tai muutoin vain vainosi ulkopuolisia nuoria. Väkivaltaista oli.

Tämä oli 1970-80-luvulla kun landelta kaupunkiin muuttaneiden kamujen aikuiset eivät sopeutuneet ja lapset kokivat lähiöissään juurettomuutta ja olivat hukassa kaikin puolin. Sitten seurasi rauhallisempi aika ja nyt sama kuvio näyttää toistuvan samankaltaisessa tilanteessa olevien maahanmuuttajien jälkikasvun parissa.

Emo

Quote from: Kerttu Täti on 23.10.2014, 10:52:56
Kun täti oli nuori Helsingissä jengiytyivät suomalaisnuoret lähiöittäin. Ammuttiin haulikolla bussinikkunoita, lähdettiin kera kättäpidemmän naapurikaupunginosaan turpaan vetämään ja keskustassa assalla ryhmät flaidasivat jatkuvasti, ei siellä voinut kulkea pimeällä, milloin assan jengi taisteli rollssin jengiä vastaan tai päinvastoin tai muutoin vain vainosi ulkopuolisia nuoria. Väkivaltaista oli.

Tämä oli 1970-80-luvulla kun landelta kaupunkiin muuttaneiden kamujen aikuiset eivät sopeutuneet ja lapset kokivat lähiöissään juurettomuutta ja olivat hukassa kaikin puolin. Sitten seurasi rauhallisempi aika ja nyt sama kuvio näyttää toistuvan samankaltaisessa tilanteessa olevien maahanmuuttajien jälkikasvun parissa.

Heh heh... sama kuvio on toistunut muslimimaailmassa jo 600-luvulta lähtien  :D

Paitsi että Itä-Helsingissä ei ole ollut kaksi jengiä tappelemassa vaan yksi mamujengi on hyökännyt yksinäisen kantasuomalaislapsen kimppuun toistuvasti. Noinko sinäkin teit nuoruudessasi, hakkasit yksittäisiä itseäsi heikompia?

Roope

Kuvioissa on merkittäviä eroja, jotka tekevät tulevaisuuden erilaiseksi verrattuna maaltamuuton seurauksiin. Maahanmuuttajien jälkikasvun lisääntymiselle ei näy loppua, ellei politiikkaa tietoisesti muuteta. Maahanmuuttajien juurettomuus ja hukassa oleminen jatkuu tyypillisesti sukupolvien ajan.

Lisäksi ne sosiaali-, työllisyys- ja asuntopolitiikan keinot, jotka ovat edes jossain määrin tepsineet kantasuomalaisiin syrjäytyviin, eivät enää toimikaan maahanmuuttajien kohdalla vastaavalla tavalla. Tätä itsestäänselvyyttä vastaan pyristelemiseen tullaan taas tuhlaamaan uudet kymmenen vuotta, sillä kuten meille on viime aikoina teroitettu, "tällä ei ole tekemistä maahanmuuttopolitiikan kanssa".
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Blanc73

Jännä juttu että suomalaisia miehiä muistetaan syyllistää kaikesta mahdollisesta, mutta todellisista machokulttuureista(Afrikka/Lähi-itä) tulevia kohdellaan silkkihansikkain mediassa ja hyysäreitten taholta. Etelän temperamentti yhdistettynä matalan kynnyksen valmiuteen käyttää väkivaltaa on kupliva yhdistelmä.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

jka

Tädillä on tainnut ennenaikainen dementia iskeä. Itsekin olen nuoruuteni elänyt 70-80-luvuilla pääkaupunkiseudulla ja se on kyllä totta että periaatteessa oli väkivaltaisempaa kuin nyt mutta ei tässä ole millään muotoa kyse samasta kuviosta.

70-80-luvun jengit tappelivat keskenään. Itse en koskaan näihin jengeihin kuulunut mutta kävin useinkin katselemassa kun kaverit vetivät toisiaan turpaan. Minkäänlaista vaaraa ei ollut ulkopuolisilla edes paikanpällä kun jengit ottivat yhteen.

Nykyiset jengit eivät tappele samaan tapaan keskenään vaan päinvastoin hakevat ulkopuolisia uhreja. Jopa siinämäärin että eri jengit vetävät somessa yhtäköyttä ja kehuskelevat kilpaa toisilleen mitä enemmän ja pahemmin on saanut hakattua mahdolisimman heikkoja täysin sivullisia.

70-80-luvuilla sivullinen ei joutunut väkivallan uhriksi koskaan muuten kuin aidon ryöstön kohteena. Nyt sivullisia hakataan ihan huvikseen.

Kerttu Täti

Quote from: jka on 23.10.2014, 11:26:18
70-80-luvuilla sivullinen ei joutunut väkivallan uhriksi koskaan muuten kuin aidon ryöstön kohteena. Nyt sivullisia hakataan ihan huvikseen.
Ai ei vai? Onko tietoa väitteesi tueksi?

Omiin kokemuksiin perustuen ensinnäkään ei siellä ostareilla kyselty kuulutko vai etkö kuulu mihinkä jengiin jos olit oikean ikäinen ja väärään aikaan väärässä paikassa. Illalla turpaan tuli, jos naama ei sattunut miellyttämään, tästä on miespuolisilla ystävilläni paljon kerrottavaa.

Lisäksi tyttöjen riski joutua ahdistelun kohteeksi on minun mutullani vähentynyt suuresti - itseäni on teininä raahattu isojen poikien, so. suomalaisten nuorten autoon ties mikä mielessä täysin randomisti keskellä kirkasta päivää ohikulkiajana asuntokaduulta poimittuna. Miltei jokaisella ystävälläni on kertomuksia vastaavista joissa on ollut näitä "anna mä vähän"-tilanteita. Oma tyttäreni itä-helsingissä eiole moisen kohteeksi joutuneet. Onneksi. Ja toivottavasti ei joudukaan.

Ja sitten oli nämä mummojenpotkijatkin ...   

Oho

Kun täti oli nuori Helsingissä jengiytyivät suomalaisnuoret lähiöittäin....

Aah, jotenkin tuoksahtaa siltä että kun täti oli nuori Helsingissä kirjoitettiin vuosiluvun ensimmäinen numero kakkosella.

Emo

Quote from: Kerttu Täti on 23.10.2014, 11:50:31

Omiin kokemuksiin perustuen ensinnäkään ei siellä ostareilla kyselty kuulutko vai etkö kuulu mihinkä jengiin jos olit oikean ikäinen ja väärään aikaan väärässä paikassa. Illalla turpaan tuli, jos naama ei sattunut miellyttämään, tästä on miespuolisilla ystävilläni paljon kerrottavaa.

Lisäksi tyttöjen riski joutua ahdistelun kohteeksi on minun mutullani vähentynyt suuresti - itseäni on teininä raahattu isojen poikien, so. suomalaisten nuorten autoon ties mikä mielessä täysin randomisti keskellä kirkasta päivää ohikulkiajana asuntokaduulta poimittuna. Miltei jokaisella ystävälläni on kertomuksia vastaavista joissa on ollut näitä "anna mä vähän"-tilanteita. Oma tyttäreni itä-helsingissä eiole moisen kohteeksi joutuneet. Onneksi. Ja toivottavasti ei joudukaan.

No okei.
Kerroit tuolla toisaalla toteuttavasi lähimmäisenrakkautta elämässäsi ja sinulla näkyy olevan siinä pitkät perinteet.
Mutta yksi ero sinun menneisyydessäsi ja nykyisten Itä-Helsingin mamujengien toiminnassa on, ja se on se että mamujengit valitsevat uhrit VALKOISEN RODUN perusteella ja te mätkitte ketä vaan (käytännössä lähinnä valkoisia tekin koska mamuja ei 70-ja 80-luvuilla ollut).

ämpee

Hep, täällä myös samanlaisia havaintoja kuin jäsen jka:n !!
Siitä mitä ei tapahtunut, siitä ei myöskään lehdissä kirjoiteltu.

QuoteJa sitten oli nämä mummojenpotkijatkin ...

Tuohon aikaan annettiin vanhempien ihmisten olla rauhassa, eli mummoja potkimalla olisit saanut omiltakin turpiisi.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

seuraa_tilannetta

Quote from: Oho on 23.10.2014, 11:56:06
Kun täti oli nuori Helsingissä jengiytyivät suomalaisnuoret lähiöittäin....

Aah, jotenkin tuoksahtaa siltä että kun täti oli nuori Helsingissä kirjoitettiin vuosiluvun ensimmäinen numero kakkosella.
Itse olin teini 80-luvulla. Olin kerran kotibileissä, jossa 3 (suomalaista) jätkää oli juottanu 15-vuotiaan tytön känniin ja paneskeli sitä. Sitä touhua kävi kurkkimassa moni poika ja tyttökin siellä bileissä. Koulussa siitä puhuttiin monta viikkoa sen jälkeen. Huhujen mukaan jopa 5 jätkää pani sitä.
Kyllä niitä tyttöjä silloinkin autokyytiin kylällä houkuteltiin. Itsekin sitä kavereiden kanssa kokeiltiin, kun ajokortti ja auto oli ajankohtaisia, mutta vain kyselemällä niitä houkuteltiin. Viinalla ja röökillä. Joskus saatiin puolituttuja tyttöjä kyytiin, mutta ei niiltä kyllä koskaan seksiä saatu. Jotkut väitti saaneensa, useinkin.

Siihen aikaan (80-luvun alussa) isot pojat keräs porukkaa ja meni joukkotappeluihin milloin naapurikaupunkia vastaan, milloin oman kaupungin toista aluetta vastaan. Aseina oli pesismailat, pyöränketjut, jne. Stilettejäkin joillakin.

Ainiin, Itse sain turpaan pari kertaa, mutta se tuli lähinnä tarkkisluokan parilta jätkältä. Ne oli ihan suomalaisia eikä tykänny musta, kai siksi kun olin niin hyvä urheilussa. Enpä oikeastaan tiedä miksi. useaminkin ne kyl yritti mua hakata, mutta onnistuin välttämään tilanteen.

Edit: Ja 90-luvun alussa yks ehkä 15-vuotias poitsu uhkas yhtä mummoa uimahallin edessä, että anna mummo markka tai mä kamppaan sut. Teini oli ihan yksin ja suomalainen. Tosin se ei mummoa sit kuitenkaan potkinu. Silloin kyl puhuttiin teräskärkisistä buutseista mummonpotkimiskenkinä.

jka

No, kun satuin tuntemaan aika hemmetin monta kaveria jotka kuuluivat nohin jengeihin.

Homma meni tasan tarkaan niin, että jengit sopivat ajan ja paikan etukäteen missä on "mylly" ja sitten otettiin erä. Myllyn ajan ja paikan tiesivät melkein kaikki muutkin jotka ei jengeihin varsinaisesti kuuluneet. Sinne meni sitten enemmän ulkopuolisia katselemaan kuin varsinaisia jengiläisiä. Koskaan ei sivulliset saaneet turpaansa.

Toisaalta samat kaverit tekivät kyllä ryöstöjäkin. Mutta koskaan jengitappelut ja sivullisten ryöstöt ei sekoittuneet. Ryöstöt tehtiin sitten viimeisen yöjunan aikaan tyypillisesti asemien lähistöillä kun känniset sivulliset raahautuivat baarista kotiin. Silloin oli todellakin vaara että sivullinen saa turpaansa mutta silloin lähti kyllä myös lompakkokin.

seuraa_tilannetta

Quote from: jka on 23.10.2014, 12:14:14
Homma meni tasan tarkaan niin, että jengit sopivat ajan ja paikan etukäteen missä on "mylly" ja sitten otettiin erä. Myllyn ajan ja paikan tiesivät melkein kaikki muutkin jotka ei jengeihin varsinaisesti kuuluneet. Sinne meni sitten enemmän ulkopuolisia katselemaan kuin varsinaisia jengiläisiä. Koskaan ei sivulliset saaneet turpaansa.
Siis juuri näissä joukkotappeluissa ei sivulliset kärsineet. Niitä tosiaan jopa seurattiin.
Ihan kuten koulussa oli joskus sovittuja tappeluita koulun jälkeen. Puoli koulua oli katsomassa kahden tappelua.

Mutta aika usein saattoi sivullinen osua uhriksi sitten muutoin. Ainakin minä. Ja näin kyllä monen muunkin hakkaamisen..

jka

Quote from: seuraa_tilannetta on 23.10.2014, 12:19:37
Mutta aika usein saattoi sivullinen osua uhriksi sitten muutoin. Ainakin minä. Ja näin kyllä monen muunkin hakkamisen..

Kolmas väkivallan muoto oli tosiaan se jota ilmeisesti itsekin kohtaisit, että joku, korkeintaan muutama otti jonkun silmätikukseen. Syyllä ei varsinaisesti ollut väliä.

Mutta tätä on tapahtunut aina ja tulee aina tapahtumaankin. Tälläkään ei ole mitään tekemistä jengiväkivallan kanssa. Jengit ei tuolloinkaan ottaneet nimenomaan jenginä ketään silmätikukseen ja kurmoottaneetä tätä aivan selkeällä miesylivoimalla. Kyseessä oli enneminkin yksilötason konfliktit.

Emo

Eipä sillä ole merkitystä mitä me teimme 1980-luvulla kun olimme teinejä.
Mamujengit hakkaavat rasistisesti valkoisia lapsia ja nuoria, sen aiheen ympärille tämä ketju keskittyy.

Melbac

Missäs päin olet asunut ja missä porukoissa sä olet pyörinyt jos sua kerta on raahattu suomalaisten toimesta autoon?.Itse en muista nuoruudesta yhtään tollaista tapausta.Sen kyllä muistan että ne teinit halus niiden isojen poikien autoihin.Mitä tohon turpaan saamiseen tulee niin se oli riippui aika paljon siitä että missä olit mihinkin aikaan.

Toni R Jyväskylästä

Ei ole mun vika että olen alkoholisti, mulla oli pentuna 386:nen kun kavereilla oli pentiumit. Oikeesti toi konsoli-heitto on ehkä vuosisadan aivopieru, "yllätysseksin" veroinen...ei taas tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Käyn ostaa olutta, ei tätä kestä selvinpäin.

Kauhea Ihmismäinen Otus

Quote from: Toni R Jyväskylästä on 23.10.2014, 12:58:18
Ei ole mun vika että olen alkoholisti, mulla oli pentuna 386:nen kun kavereilla oli pentiumit. Oikeesti toi konsoli-heitto on ehkä vuosisadan aivopieru, "yllätysseksin" veroinen...ei taas tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Käyn ostaa olutta, ei tätä kestä selvinpäin.
Mut sul oli vain wanhentunu PC eikä mikään konsoli eli huono tekosyy.
Pienetureiällinen lesbotransnainen

Kemolitor

Kyse kai kuitenkin etupäässä on näistä jengeistä, huonolla tuurilla nyt voi saada turpiinsa milloin vain ja missä vain. Jos sillä paikkakunnan piripäällä on paha kuu nousussa, niin silloin saattaa ensimmäinen vastaantulija saada nenänsä muotoilluksi, varsinkin jos ei satu naama miellyttämään.

Mutta jos siis jengeistä, isommista porukoista puhutaan, on syksyn 1978 uutisoinnista ja jengeistä gradukin tehty. Kyse oli silloin juuri jengitappeluista, ei satunnaisten vastaantulijoiden laajamittaisesta ja järjestelmällisestä pahoinpitelystä ja ryöstelystä.

Valtteri Härmälä: "Jengit sotajalalla" - Syksyn 1978 jengikeskustelun nuorisokuva

Hesarin uutisessa Murhasta tuomittu nuorisojengin entinen johtaja: "On helppoa olla paha" kertoo Joni, 31 v näin:
"Emme harrastaneet sellaista, että olisimme käyneet viattomien ihmisten päälle. Jos me tapeltiin, tapeltiin toisten nuorten kanssa. Saattoi olla jotain joukkotappeluita.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1305883213093

seuraa_tilannetta

Quote from: Kemolitor on 23.10.2014, 13:24:46
Hesarin uutisessa Murhasta tuomittu nuorisojengin entinen johtaja: "On helppoa olla paha" kertoo Joni, 31 v näin:
"Emme harrastaneet sellaista, että olisimme käyneet viattomien ihmisten päälle. Jos me tapeltiin, tapeltiin toisten nuorten kanssa. Saattoi olla jotain joukkotappeluita.

Tuo on yksittäinen väite. Mau-Mau -jengistä tehty kirja "Juokse poika juokse" mallia käytettiin monissa jengeissä. Suomessa ei tosin useimmiten tarvinnu tappaa ketään mutta joskus piti hakata joku (sivullinen) jotta pääsee jengiin.
Tää on silti aika pahasti itse ketjun aiheesta ulkona.. mutta siis vastaavaa jengiytymistä on ollut ennenkin. Ei se silti hyväksyttävää ole!

Näin pari pitkätukkaa kommentoi 1978-tutkimuksessa:

"– Väkivalta kaduilla on pelottavaa. Vältämme liikkumista iltaisin kaupungilla.
Carrolsille menemistä pidettäisiin lähes itsemurhana, Sanovat Arto ja Jussi.

jmk

Quote from: Kauhea Ihmismäinen Otus on 23.10.2014, 13:20:14
Mut sul oli vain wanhentunu PC eikä mikään konsoli eli huono tekosyy.

Mun autossa on keskikonsoli (ja pirun korkea onkin) joten meillä ei ainakaan lapset syrjäydy!

Emo

Quote from: seuraa_tilannetta on 23.10.2014, 13:35:09

So? Tästä syystä sinusta on ok että tummaihoiset rasistit hakkaavat kantasuomalaisia lapsia ja nuoria?
Tuo on yksittäinen väite. Mau-Mau -jengistä tehty kirja "Juokse poika juokse" mallia käytettiin monissa jengeissä. Suomessa ei tosin useimmiten tarvinnu tappaa ketään mutta joskus piti hakata joku (sivullinen) jotta pääsee jengiin.

So? Tästä syystä sinusta on ok, että tummaihoiset rasistit hakkaavat kantasuomalaisia lapsia ja nuoria Itä-Helsingissä tänään?

Melbac

Quote from: seuraa_tilannetta on 23.10.2014, 13:35:09

Tää on silti aika pahasti itse ketjun aiheesta ulkona.. mutta siis vastaavaa jengiytymistä on ollut ennenkin. Ei se silti hyväksyttävää ole!

Näin pari pitkätukkaa kommentoi 1978-tutkimuksessa:

"– Väkivalta kaduilla on pelottavaa. Vältämme liikkumista iltaisin kaupungilla.
Carrolsille menemistä pidettäisiin lähes itsemurhana, Sanovat Arto ja Jussi.

köh,ei rolssin/kisiksen väli nyt niin paha ollut kuin mitä toikin "tutkimus" antaa ymmärtää.Tunnelissa tosin porukka taisi tapella aina?( :)).Tietenkin siellä sai aina välillä joku turpaansa mutta se nyt oli suhteellisen normaalia tohon aikana jos porukka oli paljon kännissä liikenteessä.En myöskään muista mitään juttuja että pitäisi hakata joku että pääsisi johonkin "jengiin"(mitä "jengejä" muka oli täällä tohon aikaan?).Toi juokse poika juokse juttu(että siitä oltaisiin jotenkin otettu mallia tms) on muuten täyttä paskaa koska kukaan tuolla pyörinyt sitä ei todennäköisesti ole ikinä edes lukenut vaan tohon aikaa luettiin lähinnä poikien seikkailukirjoja tyyliin may/tarzan yms sekä korkeajännityksiä/cottoneita/muita sarjiksia yms. :D

Kerttu Täti

Quote from: Emo on 23.10.2014, 13:38:40

So? Tästä syystä sinusta on ok, että tummaihoiset rasistit hakkaavat kantasuomalaisia lapsia ja nuoria Itä-Helsingissä tänään?

???? Kuka tuollaista on väittänyt. Yhtä vähän ok kuin mikä hyvänsä oman käden oikeuteen perustuva väkivaltainen tai milläin tavoin uhkaava käyttäytyminen.

E: tutkimuksen mukaan väkivaltaista käytöstä kohdistettiin myös sivullisiin:
Jengitutkimus 1978, s.127
"Jengit rikkoivat yhteiskunnallisia normeja kahdella tasolla. Ensinnäkin ne käyttäytyivät väkivaltaisesti
toisiaan, muita nuoria ja sivullisia kohtaan."

seuraa_tilannetta

Quote from: Melbac on 23.10.2014, 13:50:20
Toi juokse poika juokse juttu(että siitä oltaisiin jotenkin otettu mallia tms) on muuten täyttä paskaa koska kukaan tuolla pyörinyt sitä ei todennäköisesti ole ikinä edes lukenut vaan tohon aikaa luettiin lähinnä poikien seikkailukirjoja tyyliin may/tarzan yms sekä korkeajännityksiä/cottoneita/muita sarjiksia yms. :D
Meille se annettiin luettavaksi, en muista oliko koulusta vinkki vaiko joku nuoriso-ohjaaja. Kyllä se auttoi ymmärtämään ja rauhoitti monia. Meilläpäin luettiin muutakin kuin sarjakuvia, kun arki-iltaisin ei kartsalla ollu ketään ;)

seuraa_tilannetta

Kuten jo kirjoitin, että ei ole ok.
Mutta joku esitti, että ei ennen sivullisia hakattu, tai ei ennen naisia autoihin houkuteltu, tai ei ennen ollut jengejä tai tappeluja.. Jengejä ja tappeluja ja sivullisten hakkaamista/ryöstelyä on aina ollut. Jo Rooman kukoistuksen aikoina kävi ylimystö (aikuiset) gladiaattoriensa tukemana hakkaamassa katujen pimeydessä huono-onnisia sivullisia. Ihan vain huvikseen..

Sietäjä

Quote from: Melbac on 23.10.2014, 13:50:20
köh,ei rolssin/kisiksen väli nyt niin paha ollut kuin mitä toikin "tutkimus" antaa ymmärtää.Tunnelissa tosin porukka taisi tapella aina?( :)).Tietenkin siellä sai aina välillä joku turpaansa mutta se nyt oli suhteellisen normaalia tohon aikana jos porukka oli paljon kännissä liikenteessä.En myöskään muista mitään juttuja että pitäisi hakata joku että pääsisi johonkin "jengiin"(mitä "jengejä" muka oli täällä tohon aikaan?).Toi juokse poika juokse juttu(että siitä oltaisiin jotenkin otettu mallia tms) on muuten täyttä paskaa koska kukaan tuolla pyörinyt sitä ei todennäköisesti ole ikinä edes lukenut vaan tohon aikaa luettiin lähinnä poikien seikkailukirjoja tyyliin may/tarzan yms sekä korkeajännityksiä/cottoneita/muita sarjiksia yms. :D

Ihan samalla tavalla moni nykyteinikin sanoo, ettei nyt mitää väkivaltaa ole tai kaduilla ei pelota liikkua. -70-80-luvun kokemukset, mitä täällä on esitetty ovat varmasti totta. Sekä ne, että väkivaltaa ja turpiinvetämisiä oli niin helvetisti että ne, joissa sanotaan ajanjakson olleen ihan rauhallinen. Riippuu missä on asunut, missä liikkunut, minkä ikäinen ollut ja mikä oma status on ollut.

TheVanishedTerrorist

Quote from: Kerttu Täti on 23.10.2014, 13:52:35

???? Kuka tuollaista on väittänyt. Yhtä vähän ok kuin mikä hyvänsä oman käden oikeuteen perustuva väkivaltainen tai milläin tavoin uhkaava käyttäytyminen.

E: tutkimuksen mukaan väkivaltaista käytöstä kohdistettiin myös sivullisiin:
Jengitutkimus 1978, s.127
"Jengit rikkoivat yhteiskunnallisia normeja kahdella tasolla. Ensinnäkin ne käyttäytyivät väkivaltaisesti
toisiaan, muita nuoria ja sivullisia kohtaan."

Koskas kerttu-täti alkaa elämään ihan nykypäivässä? Montako suomalaista avutonta/puolustuskyvytöntä ulkomaalaisten pitää hakata ennenkuin se on sinun mielestäsi ongelma mihin pitää puuttua? Vai onko se aina suomalaisten syy kun ovat olemassa?

Toivottavasti kerttu-tätikin on jo käynyt paikallisessa kodinkoneliikkeessä ostamassa parit uudet pleikkarit mamunuorille peleineen (UFC olisi ehkä heille hyvä) ja kantanut näin kortensa kekoon. Every little helps.