News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Syrjiikö kirkko rekrytoimalla vain kirkon jäseniä?

Started by crissaegrim, 10.08.2014, 22:23:57

Previous topic - Next topic

Siili

Quote from: sr on 12.08.2014, 16:41:39
Mitä vikaa olisi juutalaisessa vaksissa moskeijassa? Eihän se vaksi siellä saarnaa, vaan huolehtii siitä, että kukat ovat kasteltuja, ovet pannaan lukkoon illan päätteeksi jne. Mitä väliä hänen vakaumuksellaan on, kunhan hän hoitaa ne työtehtävänsä?

Etukäteen on usein vaikea arvioida, kuinka kukin hoitaa työtehtävänsä.  Myönteinen suhtautuminen työtä tarjoavaan organisaatioon (eikä vain sen tarjoamaan palkkaan) voi monen työnantajan mielestä olla positiivinen indikaatio ajatellen työmotivaatiota ja työviihtyvyyttä (=työssäpysymistä).     

sr

Quote from: Siili on 12.08.2014, 17:06:08
Quote from: sr on 12.08.2014, 16:41:39
Mitä vikaa olisi juutalaisessa vaksissa moskeijassa? Eihän se vaksi siellä saarnaa, vaan huolehtii siitä, että kukat ovat kasteltuja, ovet pannaan lukkoon illan päätteeksi jne. Mitä väliä hänen vakaumuksellaan on, kunhan hän hoitaa ne työtehtävänsä?

Etukäteen on usein vaikea arvioida, kuinka kukin hoitaa työtehtävänsä.  Myönteinen suhtautuminen työtä tarjoavaan organisaatioon (eikä vain sen tarjoamaan palkkaan) voi monen työnantajan mielestä olla positiivinen indikaatio ajatellen työmotivaatiota ja työviihtyvyyttä (=työssäpysymistä).   

Jep, myönteinen suhtautuminen on tietenkin plussaa. Minusta kuitenkin jäsenyyden vaatiminen menee paljon pidemmälle kuin myöntäisen suhtautumisen vaatiminen. Jos Kokoomuksen puoluetoimiston lattiaa luuttuaa joku, joka ei nyt satu olemaan Kokoomuksen jäsen (jäsenmaksu lienee pienempi kuin vaikkapa ev. lut. kirkolla), niin tuskinpa hänen työmotivaationsa siitä juurikaan kärsii. Voisin jotenkin hyväksyä sen, että kirkon vaksin paikkaa täytettäessä kirkon jäsenyydestä saa hitusen plussaa, mutta sen oleminen välttämättömänä vaatimuksena on minusta ainakin liikaa.

Ja huomattakoon vielä se, että alkuperäisessä kysymyksessä oli kyse kesätyöpaikasta, joten työssäpysymisellä ei nyt niin valtavaa merkitystä pitäisi olla.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Onnikka

Quote from: Siili on 12.08.2014, 17:06:08
Quote from: sr on 12.08.2014, 16:41:39
Mitä vikaa olisi juutalaisessa vaksissa moskeijassa? Eihän se vaksi siellä saarnaa, vaan huolehtii siitä, että kukat ovat kasteltuja, ovet pannaan lukkoon illan päätteeksi jne. Mitä väliä hänen vakaumuksellaan on, kunhan hän hoitaa ne työtehtävänsä?

Etukäteen on usein vaikea arvioida, kuinka kukin hoitaa työtehtävänsä.  Myönteinen suhtautuminen työtä tarjoavaan organisaatioon (eikä vain sen tarjoamaan palkkaan) voi monen työnantajan mielestä olla positiivinen indikaatio ajatellen työmotivaatiota ja työviihtyvyyttä (=työssäpysymistä).   
Enpä tiedä, samalla tapaa itse ainakin olen työni tehnyt joka jopissa eli parhaani mukaan.
Eipä kovin myönteistä suhtautumista monastikaan ole ollut.
Ja ihan täsmälleen palkasta ollut kiinni asia kun lähtenyt olen. Joka paikassa.

Siili

Quote from: sr on 12.08.2014, 17:34:00
Ja huomattakoon vielä se, että alkuperäisessä kysymyksessä oli kyse kesätyöpaikasta, joten työssäpysymisellä ei nyt niin valtavaa merkitystä pitäisi olla.

Totta.  Itse asiassahan ateistinuoria rekrytoimalla voisi seurakunta kenties jopa markkinoida itseään, vai mitä? 

Takinravistaja

Quote from: Markkanen on 11.08.2014, 19:59:57
Toisaalta jos ei kuulu kirkkoon niin miksi sinne sitten on niin kauhea hinku töihin? En minä ainakaan haluaisi olla työpaikassa jossa olen eri mieltä monista perusasioista. Kannattaa mielummin hakeutua kaupungin viherosastolle tai vahtimestariksi vaikka museoon.


Jos nyt vain haluaa hakea työtä, vaikka sitten kirkolta, kun siellä se vapaa paikka on. Ei itsellenikään olisi vastenmielistä toimia kirkon vahtimestarina, vaikka en kuulu kirkkoon.

Takinravistaja

Quote from: LyijyS on 11.08.2014, 20:22:45
Quote from: Soromnoo on 11.08.2014, 15:18:50
Quote from: normi on 11.08.2014, 10:46:50
Mielestäni uskonnollisella yhteisöllä pitäisi tietysti olla oikeus vaatia samaa vakaumusta kuin itselllään on.... juutalainen vaksiksi moskeijaan... juu ei varmaan ole kenenkään mielestä ihan fiksua. yhtä mielenvikaista oon ateistin haluta vaksiksi kirkkoon.
Hyvä ettet päässyt kesätöihin, sillä se oli ihan oikein.

Pitääkin hakea jotain duunia joltain ateistiyhdistykseltä ja sitten valittaa suuresti jos ei valita.

Kaikilla yksityisillä yrityksillä/yhdistyksillä tulisi olla tämä oikeus mutta ei julkisrahoitteisilla.

Näin juuri. Valtio ensin vapaaksi kirkosta niin saa kirkkokin sitten valita töihin ketä lystää.

Ja kun kirkkoon kuuluvien määrä vähenee vuosi vuodelta, niin voi olla että kirkon on joskus pakko hyväksyä työhän myös kirkkoon kuulumaton, jos ei muutakaan saa.

Takinravistaja

Quote from: sr on 12.08.2014, 16:41:39
Quote from: normi on 11.08.2014, 10:46:50
Mielestäni uskonnollisella yhteisöllä pitäisi tietysti olla oikeus vaatia samaa vakaumusta kuin itselllään on.... juutalainen vaksiksi moskeijaan... juu ei varmaan ole kenenkään mielestä ihan fiksua. yhtä mielenvikaista oon ateistin haluta vaksiksi kirkkoon.

Mitä vikaa olisi juutalaisessa vaksissa moskeijassa? Eihän se vaksi siellä saarnaa, vaan huolehtii siitä, että kukat ovat kasteltuja, ovet pannaan lukkoon illan päätteeksi jne. Mitä väliä hänen vakaumuksellaan on, kunhan hän hoitaa ne työtehtävänsä?

Quote
Pitääkin hakea jotain duunia joltain ateistiyhdistykseltä ja sitten valittaa suuresti jos ei valita.

Jos haet vaksin paikkaa ateistiyhdistykseltä, en näe oikein mitään syytä, mikseivät he valitsisi sinua, jos muuten olet pätevä ja lupaat hoitaa yhdistyksen tilojen ylläpidon hyvin. Jos haet yhdistyksen puheenjohtajuutta, niin tuskinpa he sinua valitsevat, ellet ole ateisti.

Tuttava haki aikoinaan erään puoleen sanomalehteen töihin ja haastattelussa tiedusteltiin puoluekantaa. Kyllä se on kuulemma ihan lain mukaista tuossa tapauksessa.

nnnrsk

Quote from: normi on 11.08.2014, 10:46:50
yhtä mielenvikaista oon ateistin haluta vaksiksi kirkkoon.

Miksi? Töistä saa rahaa, kirkkorakennukset ovat kauniita ja vaksin työkin kuulemma ihan mukavaa. Mielenvikaisempaa minusta on, jos antaa ateisminsa toimina jonkinlaisena esteenä.

Olin aikoinani kirkolla kesätöissä tekemässä jos jonkinlaista ei-uskonnollista hommaa. En tuolloinkaan uskonut Jumalaan eikä se vähemmän yllättäen estänyt työtehtävien suorittamista millään tavalla. Kukaan ei vakaumustani kysellyt eikä minulla luonnollisesti ollut mitään tarvetta sitä julistaa. Mielestäni vakaumuksen puute ei ole validi peruste olla palkkaamatta ketään ei-ideologiseen työhön.

Quote from: Huolestunut Kansalainen on 11.08.2014, 22:28:24
Koska seurakunnan muinaishistoriallinen ATK-kalusto toimii pyhällä hengellä.

Suunnilleen tähän johtopäätökseen päädyin ko. hommissa itsekin.

sr

Quote from: Takinravistaja on 13.08.2014, 10:36:15
Tuttava haki aikoinaan erään puoleen sanomalehteen töihin ja haastattelussa tiedusteltiin puoluekantaa. Kyllä se on kuulemma ihan lain mukaista tuossa tapauksessa.

Oliko kyse kirjoitushommista vai jostain muusta? Jos kirjoitushommista, niin tietenkin silloin puolueen lehti voi haluta sellaisia kirjoittajia, jotka kirjoittavat puolueen kannan mukaista tekstiä, mikä tietenkin on vaikeaa, jos oma henkilökohtainen kanta on jotain ihan muuta. Jos taas oli kyse jostain lehdenjakajasta, niin aika kummalta kyseinen vaatimus kuulostaa.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

JJohannes

#39
Quote from: normi on 11.08.2014, 10:46:50
Mielestäni uskonnollisella yhteisöllä pitäisi tietysti olla oikeus vaatia samaa vakaumusta kuin itselllään on.... juutalainen vaksiksi moskeijaan... juu ei varmaan ole kenenkään mielestä ihan fiksua. yhtä mielenvikaista oon ateistin haluta vaksiksi kirkkoon.

Pyhän Haudan kirkossa Jerusalemissa vahtimestarina on Wajeeh Nuseibeh, pesunkestävä musulmaani jonka esi-isälle itse sulttaani Saladin antoi kirkon avaimet.

Lisäisin vielä, että ironisesti monet hartaat kristityt juuri eivät kuulu kirkkoon enää tätä nykyä kun taas moni kirkon jäsen on täysin välinpitämätön uskontoaan kohtaan, jos ei jopa ateisti joka haluaa "ihkut" kirkkohäät.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Aurelius

Quote from: sr on 12.08.2014, 12:18:37
Joka tapauksessa kirkkotilan valmistelun, tekstiilien ja ehtoollisvälineiden hoitamisen tai pukeutumisessa avustamisen pitäisi kyllä olla mahdollista ihan keneltä tahansa, oli vakaumusta tai ei, eikä työnantajaa pitäisi häiritä mitenkään se, ettei ne tehnyt ole kirkon jäsen. Ainoastaan siinä tapauksessa, että kyseisen työntekijän oma vakaumus estää noiden hommien hoitamisen, on perusteltua olla palkkaamatta häntä siihen hommaan.

Ilmeisesti edustat tässä nyt jonkinlaista protestanttista esiymmärrystä, joka sulkee pois sen, että materiaalisten objektien käsittelyä voitaisiin pitää uskonnonharjoituksena. Esimerkiksi aiemmassa mesussussa konsekroitujen tai messusta ylijääneiden ehtoollisaineiden kunnioittavaa käsittelyä koskevat piispainkokouksen ohjeet. Niitä ei saa edes nauttia, jos ei ole kirkon jäsen, ja tämä on kuitenkin yksi ohjeiden mukainen tapa kohdella ehtoollisaineita, jos niiitä on jäljellä vähän.

Muutenkaan kirkko ei pidä kirkkotilan valmistamista jumalanpalvelukseen vain jonain ulkoisena suorituksena, vaan se on itsessään rukouksen ja jumalanpalveluksen muoto, joka alkaa sakastissa pidetyistä rukouksista. Vahtimestari myös avustaa pappia pukeutumisessa, johon itsessään liittyy kirkkokäsikirjan pukeutumisrukouksia. Jumalanpalvelusta ei ole vain hetki alkusoitosta loppusoittoon, vaan myös valmistautuminen ja sakramentin käsittely messun loputtua.

kerpol

Oi voi.

Suomen ev.lut. kirkko on kristillinen yhteisö, johon kuuluminen on vapaaehtoista. Jokainen sen työntekijä joutuu kosketuksiin seurakuntalaistensa kanssa. Vahtimestari kirkonovilla ja käytävillä, viehertyöntekijä hautuumaalla ja kirkon liepeillä. Ev.lut. kirkon työ ei ole pelkästään työtä. Se on seurakuntalaisten kanssa tapahtuvaa kanssakäymistä ja keskustelua. Työntekijän on oltava siihen myönteisesti orientoitunut ja asioista perillä oleva. Epäilen, että välinpitämättömästi uskonasioihin suhtautuva henkilö kykenisi näitä kriteerejä täyttämään.

Morsum

Quote from: kerpol on 26.08.2014, 19:43:12
Oi voi.

Suomen ev.lut. kirkko on kristillinen yhteisö, johon kuuluminen on vapaaehtoista. Jokainen sen työntekijä joutuu kosketuksiin seurakuntalaistensa kanssa. Vahtimestari kirkonovilla ja käytävillä, viehertyöntekijä hautuumaalla ja kirkon liepeillä. Ev.lut. kirkon työ ei ole pelkästään työtä. Se on seurakuntalaisten kanssa tapahtuvaa kanssakäymistä ja keskustelua. Työntekijän on oltava siihen myönteisesti orientoitunut ja asioista perillä oleva. Epäilen, että välinpitämättömästi uskonasioihin suhtautuva henkilö kykenisi näitä kriteerejä täyttämään.

Eihän kirkkoon kuulumattomuus tarkoita, että noihin asioihin suhtautuu välinpitämättömästi.
LGBTQ, harajukufashion, rainbowfashion, BLM, ACAB, NATO,
https://www.instagram.com/morsumi/

sr

Quote from: Aurelius on 23.08.2014, 14:33:11
Ilmeisesti edustat tässä nyt jonkinlaista protestanttista esiymmärrystä, joka sulkee pois sen, että materiaalisten objektien käsittelyä voitaisiin pitää uskonnonharjoituksena. Esimerkiksi aiemmassa mesussussa konsekroitujen tai messusta ylijääneiden ehtoollisaineiden kunnioittavaa käsittelyä koskevat piispainkokouksen ohjeet. Niitä ei saa edes nauttia, jos ei ole kirkon jäsen, ja tämä on kuitenkin yksi ohjeiden mukainen tapa kohdella ehtoollisaineita, jos niiitä on jäljellä vähän.

Mikä tässä nyt on ongelmana sen suhteen, että messussa ylijääneitä aineita käsittelee kirkkoon kuulumaton? Ei kai mikään ongelma ole siinä, että hänen työtehtäviinsä kuuluu käsitellä niitä niin kuin ohjeet sanovat. Kirjoitat tuossa, että aineiden nauttiminen on yksi ohjeiden mukainen tapa kohdella niitä. Oletan, että tarkoitat tällä sitä, että on muitakin tapoja. Ne kirkkoon kuulumattomat voivat käyttää näitä muita tapoja, jos heiltä nauttiminen on kielletty. Ainoastaan, jos ehtoollisaineiden ainoa käsittelytapa ehtollisen jälkeen olisi niiden nautinta, tämä työtehtävä olisi mahdoton kirkkoon kuulumattomalle, joka ei niitä saisi nauttia.

Quote
Muutenkaan kirkko ei pidä kirkkotilan valmistamista jumalanpalvelukseen vain jonain ulkoisena suorituksena, vaan se on itsessään rukouksen ja jumalanpalveluksen muoto, joka alkaa sakastissa pidetyistä rukouksista. Vahtimestari myös avustaa pappia pukeutumisessa, johon itsessään liittyy kirkkokäsikirjan pukeutumisrukouksia. Jumalanpalvelusta ei ole vain hetki alkusoitosta loppusoittoon, vaan myös valmistautuminen ja sakramentin käsittely messun loputtua.

Tarkoitatko tosiaan, että kirkkoon kuulumattomalle vahtimestarille on mahdotonta hoitaa tuota pukeutumisessa avustamista samalla kuin pappi siinä posottaa menemään niitä rukouksiaan? Ja onko tosiaan niin, että vahtimestarin osallistuminen sakastissa pidettyyn rukoukseen on välttämätön edellytys onnistuneelle jumalanpalvelukselle?

Ja mitä on "protestanttinen esiymmärrys"? Eikö ev lut kirkko sitä paitsi ole protestanttinen, joten mitä protestanttismissa on vikana?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Quote from: kerpol on 26.08.2014, 19:43:12
Oi voi.

Suomen ev.lut. kirkko on kristillinen yhteisö, johon kuuluminen on vapaaehtoista. Jokainen sen työntekijä joutuu kosketuksiin seurakuntalaistensa kanssa. Vahtimestari kirkonovilla ja käytävillä, viehertyöntekijä hautuumaalla ja kirkon liepeillä. Ev.lut. kirkon työ ei ole pelkästään työtä. Se on seurakuntalaisten kanssa tapahtuvaa kanssakäymistä ja keskustelua. Työntekijän on oltava siihen myönteisesti orientoitunut ja asioista perillä oleva. Epäilen, että välinpitämättömästi uskonasioihin suhtautuva henkilö kykenisi näitä kriteerejä täyttämään.

Tarkalleen missä vahtimestarin tai hautuumaan lakaisijan työtehtävissä on mainittu se, että heidän tulee käydä uskonnollisia ev. lut. kirkon dogmin mukaisia keskusteluja seurakuntalaisten kanssa? Eiköhän seurakuntalaisen aloittaessa jotain teologista keskutelua vahtimestarin kanssa tämän olisi fiksuinta ohjata hänet papin puheille. Tämä siksi, että hänen työhönotossaan ei käsittääkseni ole mitään kriteerejä sille, että hänen pitäisi tuntea ev lut kirkon dogmia millään tavoin. En oleta terveyskeskukseen mennessäni vastaantulevan laitossiivoojan pystyvän diagnosoimaan sairauksiani, joten miksi kukaan olettaisi kirkon vahtimestarien pystyvän teologisia ohjeita antamaan?

Entäpä jos kyseinen henkilö ei olisikaan ev lut kirkon jäsen, muttei myöskään ateisti, vaan vaikkapa helluntalainen. Hän on takuulla tarpeeksi kristitty hihhuli mihin tahansa kristittyyn keskusteluun. Eikö hänkään kelpaisi vahtimestariksi?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Eino P. Keravalta

Ei syrji.

Lada-kerhon presidentiksikin valitaan vain Lada-kerhon jäsen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Lemmy

Kait se on vähän niin, että tiettyjen uskontojen mukaan "pyhä paikka" saastuu "vääräuskoisten" läsnäolosta. Et ei vissiin ole kiva kutsua manaaja ja suitsuttaa joka nurkka kun siivooja on käynyt imuroimassa.

Toisaalta, onhan muunlaisiakin esimerkkejä. Esimerkiksi Jerusalemissa on P.Haudan kirkon käyttäjien välit niin pahasti krusifiksit ristissä, että avaimet on jo ristiretkiajalta olleet muslimiperheen hallussa.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Maija Poppanen

Quote from: Eino P. Keravalta on 29.08.2014, 21:44:55
Ei syrji.

Lada-kerhon presidentiksikin valitaan vain Lada-kerhon jäsen.

Toisaalta, mäkin, vaikken kirkkoon kuulu, joudun hiukan maksamaan kirkolle maitolitrastani yritysten yhteisöveropakon vuoksi.

Myös Suomen ev.lut. kirkon asema valtionkirkkona antaa sille mielestäni velvotteen olla valtion työllistäjä.

Sitten, kun kirkko on erotettu valtiosta, ja saa rahoituksensa pelkästään jäseniltään, saa mun puolesta valkata vain omiansa.

Aurelius

Quote from: sr on 29.08.2014, 20:44:55
Mikä tässä nyt on ongelmana sen suhteen, että messussa ylijääneitä aineita käsittelee kirkkoon kuulumaton? Ei kai mikään ongelma ole siinä, että hänen työtehtäviinsä kuuluu käsitellä niitä niin kuin ohjeet sanovat. Kirjoitat tuossa, että aineiden nauttiminen on yksi ohjeiden mukainen tapa kohdella niitä. Oletan, että tarkoitat tällä sitä, että on muitakin tapoja. Ne kirkkoon kuulumattomat voivat käyttää näitä muita tapoja, jos heiltä nauttiminen on kielletty. Ainoastaan, jos ehtoollisaineiden ainoa käsittelytapa ehtollisen jälkeen olisi niiden nautinta, tämä työtehtävä olisi mahdoton kirkkoon kuulumattomalle, joka ei niitä saisi nauttia.

...

Tarkoitatko tosiaan, että kirkkoon kuulumattomalle vahtimestarille on mahdotonta hoitaa tuota pukeutumisessa avustamista samalla kuin pappi siinä posottaa menemään niitä rukouksiaan? Ja onko tosiaan niin, että vahtimestarin osallistuminen sakastissa pidettyyn rukoukseen on välttämätön edellytys onnistuneelle jumalanpalvelukselle?

Mietiskelepä hetki sellaista käsitettä kuin pyhä, ja sitä miten se liittyy uskontoon ja uskonnollisiin toimituksiin.

talous ja muutos

Quote from: Aurelius on 12.08.2014, 00:33:39
Kuten tässä ketjussa jo mainittiinkin, seurakunnan vahtimestari hoitaa erilaisia jumalanpalvelukseen ja kristillisiin toimituksiin liittyviä tehtäviä, kuten vastaa kirkkotilan valmistelemisesta jumalanpalveluksiin, hoitaa kirkkotekstiileitä, ehtoollisvälineitä, avustaa pappeja pukeutumisessa, osallistuu jumalanpalvelusta edeltäviin rukoushetkiin jne.

Kirkkolaissa määrätään kirkon jäsenyydestä edellytyksenä tiettyihin työtehtäviin:

QuoteKL 6:13 § (21.12.2012/1008)

Kelpoisuusvaatimukset

Yleisistä nimitysperusteista julkisiin virkoihin säädetään perustuslaissa.

Vain evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoitu jäsen on kelpoinen:

1) virkasuhteeseen;

2) työsuhteeseen, joka liittyy kirkon jumalanpalveluselämään, diakoniaan, kasvatukseen, opetukseen tai sielunhoitoon;

3) työsuhteeseen, jossa kirkon jäsenyyden ja konfirmaation edellyttäminen on työtehtävien luonteen vuoksi muutoin perusteltua.

Kirkkolaki hyväksytään eduskunnassa hallituksen esityksenä ja se käy läpi normaalin valiokuntakierroksen. Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan 57/2001 arvioinut edellä mainittua kirkkolain jäsenyysedellytystä ja todennut sen perustuslain ja kansainvälisten ihmisoikeussopimusten mukaiseksi.

Jos kyseessä on:
- Uskonlahkon jäsenten muodostama hallinto-organisaatio
- Oppilahkon hallinto-organisaatio, ja oppilahkoon saa kuulua myös ei-uskovaiset
niin silloin on perusteltua vaatia, että lupautuu uskomaan uskonoppiin - tapauksesta riippuen - tiukasti tai melko tiukasti, kun on kyseisen hallinto-organisaation virkojen täyttäminen.

Mutta Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei ole ollut pitkiin aikoihin uskonlahkon hallinto-organisaatio tai oppilahkon hallinto-organisaatio.

Kustaa Vaasan ajoista lähtien Ruotsin (luterilainen) kirkko on ollut oppilahkon hallinto-organisaatio. Kun Suomi siirtyi Ruotsilta Venäjälle, alkoi herätysliikkeitten aika, jolloin uskovaisuus siirtyi yleisen raamattukristillisyyden suuntaan Suomen ev.lut. kirkossa. 1960 -luvun vasemmistoradikalismin seurauksena ateistipapit tulivat ulos kaapeistansa. Tämän vuosituhannen puolella osa papeista kuuluu ei-kristillisiin uskonlahkoihin. - Taitaa nykyinen tilanne Suomen ev.lut. kirkossa olla se, että papit eivät saa tunnustaa perinteisiä ei-kristillisiä uskontoja (islam, buddhalaisuus jne.). Mutta muuten rajoituksia pappien uskolle ei ole - ellei seurakunta tai seurakuntaneuvosto niitä aseta.

On hankala muodostaa kuvaa Suomen ev.lut. kirkosta, koska se on kuin Neuvostoliitto: media pitää yllä siitä virallisen totuuden mukaista kuvaa.

Roope

QuoteIhmisoikeusliitto kanteli seurakunnan työpaikkailmoituksista

Ihmisoikeusliitto on kannellut seurakunnan työpaikkailmoituksista. Syynä on se, että niissä edellytetään työhön haettavan työntekijän olevan konfirmoitu kirkon jäsen.

– Kyseessä ovat esimerkiksi tiedottajan, emännän, isännöitsijän ja talouspäällikön ammattinimikkeet, kertoo Ihmisoikeusliiton tutkimuspäällikkö Milla Aaltonen.

– Pyydämme oikeusasiamiestä ottamaan kantaa, onko näissä kyse hengellisestä työstä, joissa on perusteltua vaatia konfirmaatiota ja kirkon jäsenyyttä. Hengellisessä kuten diakonin työssä totta kai voi vaatia, mutta onko esimerkiksi talouspäällikön työ hengellinen tehtävä, hän jatkaa.

Muun muassa Lemin seurakuntaan haetaan tällä hetkellä talouspäällikköä, jolta vaaditaan evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnan konfirmoitua jäsenyyttä.

– Aiemmin oikeusasiamies on katsonut, että it-tukihenkilö on tehtävä, jossa ei ole perusteltua vaatia työntekijältä kirkon jäsenyyttä, koska työssä ei ole hengellistä ulottuvuutta.

Aaltosen mukaan Ihmisoikeusliitolle on tullut seurakuntien työpaikkailmoituksista yhteydenottoja, mutta he ovat myös itse kiinnittäneet asiaan huomiota.

– Tämä voi olla uusi ilmiö. En ole aiemmin nähnyt, että konfirmaatiota edellytettäisiin. Seuraamme ylipäänsä syrjiviä työpaikkailmoituksia, jos esimerkiksi annetaan tiukkoja ikärajoja tai kielitaitovaatimuksia.

Kotimaa24 ei tavoittanut Lemin seurakunnasta henkilöitä kommentoimaan työpaikkailmoitusta.
Kotimaa24 11.9.2014

Kantelu: Ihmisoikeusliitto kanteli seurakuntien työpaikkailmoituksista
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

sr

Quote from: Aurelius on 30.08.2014, 01:46:54
Mietiskelepä hetki sellaista käsitettä kuin pyhä, ja sitä miten se liittyy uskontoon ja uskonnollisiin toimituksiin.

No, miten? Kuten sanoin, asiat voivat olla hyvinkin pyhiä niille uskonnollisiin riitteihin osallistuville, mutta miten heidän riittinsä siitä häriytyy, jos joku ei-uskova on jossain vaiheessa ollut tekemisissä niiden pyhien esineiden kanssa, kunhan hän on käsitellyt niitä annettujen ohjeiden mukaan?

Mitä jos leipomossa, jossa öylätit tehdään, on töissä ateisti? Entäpä viinitilalla, jossa ehtoollisviini kasvatetaan? Mitä haittaa näistä on? Jos ei mitään, niin miten se maagisesti muuttuukin haitaksi, jos yli jääneestä ehtoollisviinistä eroon pääsemisen hoitaa ei-uskova vahtimestari? Kerro nyt vaikka ihan omalta henkilökohtaiselta osaltasi, miten uskonnollinen riittisi häiriytyisi siitä, jos ehtoollisen jälkeen ehtoollisviinistä huolehtisi täysin annettujen ohjeiden mukaan ei-uskova?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Marija

No onhan nyt luonnollista, että kirkko ei ota työntekijöikseen muita kuin luterilaista uskoa tunnustavia. Mitä ihmeen syrjimistä se on?

Yritäpä kommunistina hakeutua töihin Kokoomuksen puoluetoimistoon. Syrjivätkö he, jos eivät ota töihin?

Kirkko on kristinuskoinen, evankelisluterilainen organisaatio. Tuskin he ottaisivat myöskään esim. katolilaista töihin. Eikä Katolinen kirkko esim. jehovantodistajaa.

Miksi joku hakeutuisi työntekijäksi organisaatioon, jonka opillisuutta ei tunnustaisi? Omituista, jos he ovat ottaneet muslimeja töihin, mutta mamujahan eivät koske samat lait kuin suomalaisia, he ohittavat kaikessa.

Faidros.

Quote from: Marija on 20.09.2014, 15:07:15
Miksi joku hakeutuisi työntekijäksi organisaatioon, jonka opillisuutta ei tunnustaisi?

Ihan vain työn ja toimeentulon kannalta. Kaikilla ei ole varaa tunnustella työnantajansa oppeja, kunhan vain olisi töitä.
Kommaritkin ovat yleensä olleet riistäjiensä hommissa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

sr

Quote from: Marija on 20.09.2014, 15:07:15
No onhan nyt luonnollista, että kirkko ei ota työntekijöikseen muita kuin luterilaista uskoa tunnustavia. Mitä ihmeen syrjimistä se on?

Yritäpä kommunistina hakeutua töihin Kokoomuksen puoluetoimistoon. Syrjivätkö he, jos eivät ota töihin?

Jos kyse on vaikkapa puoluetoimiston siivoamisesta, niin sanoisin, että kyse on syrjinnästä, jos kommunistipuolueen jäsenyys johtaisi siihen, ettei saisi työpaikkaa.

Eli ei tässä nyt kukaan puhu siitä, että ev lut kirkon pitäisi palkata ateistipappeja, vaan siitä, että työtehtävissä, joissa ei juuri ole uskonnollisen julistamisen tai opettamisen kanssa tekemisissä, voisi kyllä kirkkoon kuulumaton hoitaa hommat ihan yhtä hyvin kuin kuuluvakin.

Quote
Miksi joku hakeutuisi työntekijäksi organisaatioon, jonka opillisuutta ei tunnustaisi?

Öh, esim. siksi, että siitä maksetaan palkkaa. Itse en näe mitenkään ihmeellisenä, että monessakin suuressa organisaatiossa on töissä ihmisiä, jotka ovat siellä vain siksi, että saavat siitä palkkaa ilman sen kummempaa pohtimista sen suhteen, mitä asiaa organisaatio ajaa. Näin siis etenkin, kun puhutaan ihan ruohonjuuritason työntekijöistä, joilla ei ole mitään sanavaltaa mihinkään oppiasioihin ja joiden työtehtävät eivät ole juuri missään tekemisisä oppiasioiden kanssa.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Iloveallpeople

Toisaalta olisihan se hieman noloa, jos Jumala sattuisi piipahtamaan vaikka Rymättylän kirkossa jumalanpalveluksen jälkeen, niin siellä sattuisi olemaan siivoojana töissä tyyppi, joka ei edes kyseiseen olentoon uskoisi. Olisi siinä kirkkoherralla selittämistä arkkipiispalle, että miksi siivooja ajoi Jumalan pois kirkosta, kun piti sitä jonain mielenterveyspotilaana, joka on erehtynyt kotinsa osoitteesta.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Oami

Quote from: sr on 20.09.2014, 21:01:38
Jos kyse on vaikkapa puoluetoimiston siivoamisesta, niin sanoisin, että kyse on syrjinnästä, jos kommunistipuolueen jäsenyys johtaisi siihen, ettei saisi työpaikkaa.

Puoluetoimistoissa toisaalta saattaa helposti olla kaikenlaista poliittisesti arkaluonteista materiaalia. Tietysti puolue voisi lukita ne kassakaappeihin ennen siivojan tuloa mutta vaivaahan siitä olisi.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Malla

Quote from: Marija on 20.09.2014, 15:07:15
No onhan nyt luonnollista, että kirkko ei ota työntekijöikseen muita kuin luterilaista uskoa tunnustavia. Mitä ihmeen syrjimistä se on?

Minusta se on syrjintää, valtionkirkossa, jonka toimintaa kustantavat välillisesti myös kirkkoon kuulumattomat Suomen kansalaiset.
Jokaiseen työtehtävään on tietenkin omat vaatimuksensa. Papin pitää olla pappi, siivoojan osata siivota.








Aurelius

Quote from: sr on 20.09.2014, 11:22:31
Quote from: Aurelius on 30.08.2014, 01:46:54
Mietiskelepä hetki sellaista käsitettä kuin pyhä, ja sitä miten se liittyy uskontoon ja uskonnollisiin toimituksiin.

No, miten? Kuten sanoin, asiat voivat olla hyvinkin pyhiä niille uskonnollisiin riitteihin osallistuville, mutta miten heidän riittinsä siitä häriytyy, jos joku ei-uskova on jossain vaiheessa ollut tekemisissä niiden pyhien esineiden kanssa, kunhan hän on käsitellyt niitä annettujen ohjeiden mukaan?

Mitä jos leipomossa, jossa öylätit tehdään, on töissä ateisti? Entäpä viinitilalla, jossa ehtoollisviini kasvatetaan? Mitä haittaa näistä on? Jos ei mitään, niin miten se maagisesti muuttuukin haitaksi, jos yli jääneestä ehtoollisviinistä eroon pääsemisen hoitaa ei-uskova vahtimestari? Kerro nyt vaikka ihan omalta henkilökohtaiselta osaltasi, miten uskonnollinen riittisi häiriytyisi siitä, jos ehtoollisen jälkeen ehtoollisviinistä huolehtisi täysin annettujen ohjeiden mukaan ei-uskova?

Tässä juuri esimerkin kautta osoitat, että et ymmärrä, että uskonnollinen pyhä on materiaalisiin objekteihin liittyvä ominaisuus. Edustat itse subjektiivista pyhyys-käsitettä, jossa ajattelet pyhän olevan vain subjektin projektiota, niin että kohde on pyhä vain sille, joka pitää sitä pyhänä. Kirkko ei ajattele näin. Demonstroit tämän kautta hyvin, kuinka olet ilmeisen sopimaton kirkon sakraalitiloissa toimitettaviin työtehtäviin.

Haitta on se, ettei kunnioiteta Jumalaa. Kirkko haluaa kunnioittaa Jumalaa sen kautta, miten se kohtelee niitä välikappaleita, joita Jumala käyttää, kuten ehtollisleipiä ja -välineitä. FIY: Ehtoollisleipiä leipovat yleensä uskonnolliset järjestöt. Esimerkiksi Suomessa niitä tehdään diakonissalaitoksella.

sr

Quote from: Aurelius on 21.09.2014, 10:29:15
Tässä juuri esimerkin kautta osoitat, että et ymmärrä, että uskonnollinen pyhä on materiaalisiin objekteihin liittyvä ominaisuus. Edustat itse subjektiivista pyhyys-käsitettä, jossa ajattelet pyhän olevan vain subjektin projektiota, niin että kohde on pyhä vain sille, joka pitää sitä pyhänä. Kirkko ei ajattele näin. Demonstroit tämän kautta hyvin, kuinka olet ilmeisen sopimaton kirkon sakraalitiloissa toimitettaviin työtehtäviin.

Siis tietenkin kirkon mukaan esine on pyhä myös ateisteille, mutta ateistin mielessä hän ei tietenkään voi sitä pyhänä pitää. Hänen on kuitenkin mahdollista projisoida ajatus pyhyydestä niin, että pystyy käsittelemään niitä pyhiä esineitä niin, ettei kenenkään niitä pyhänä pitävien uskonnollinen riitti siitä häiriinny. Kuten sanottua, puhumme nyt sellaisista työntekijöistä, joilla on hyvin vähän tekemistä sen kanssa, kun seurakuntalaiset sitä pyhäänsä kokevat.

Uskooko kristitty kirkko todellakin niin, että ehtoollisvälineiden pyhyys häiriintyy siitä, jos ylijääneet tuotteet poistaa täysin sääntöjä noudattaen henkilö, joka ei usko niiden tuotteiden pyhyyteen? Ja jos uskoo, niin sulkeeko se sitten silmänsä siltä, että iso osa kirkon jäsenistä ei usko Raamatun mukaiseen Jumalaan, eli käytännössä se hyväksyy sen ehtoollisvälineiden kanssa pelleilee tyyppi, joka suostuu pitämään showta, jonka mukaan hän uskoo kirkon opetuksiin, vaikkei sitten todellisuudessa uskokaan? Käytännössä kirkolla ei ole mitään keinoa varmistaa sitä, että sen palkkaama kirkon jäsen oikeasti sisimmässään uskoo kirkon opetuksiin. Näin jopa paljon jotain vahtimestareita oleellisempien tyyppien, kuten pappien kohdalla. Jos sillä, miten nämä oikeasti uskovat on oikeasti kirkon mukaan merkitystä sille, ovatko jotkut asiat objektiivisesti pyhiä vaiko eivät, se on todella syvällä suossa.

Quote
Haitta on se, ettei kunnioiteta Jumalaa. Kirkko haluaa kunnioittaa Jumalaa sen kautta, miten se kohtelee niitä välikappaleita, joita Jumala käyttää, kuten ehtollisleipiä ja -välineitä.

Kuten sanoin, ateistille ei ole mikään ongelma kohdella ehtoollisvälineitä sillä tavoin, mitä säännöt sanovat.

Quote
FIY: Ehtoollisleipiä leipovat yleensä uskonnolliset järjestöt. Esimerkiksi Suomessa niitä tehdään diakonissalaitoksella.

Ja tuleeko niihin jauhot myllyistä, joissa ei ole töissä yhtään ateistia? Vai onko kyse siitä, että öylättien maagiset ominaisuudet syntyvät niihin sillä leipomishetkellä? Pahoittelen, etten tunne näitä ev lut. kirkon dogman nippeliasioita kovin tarkkaan.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know