News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Islam - kysymyksiä ja vastauksia

Started by Asra, 14.03.2014, 11:58:04

Previous topic - Next topic

Topi Junkkari

Quote from: Asra on 29.06.2015, 22:03:22
Suurin osa on tulijoita ja menijöitä, jotka käyvät hetken aikaa innostuneesti moskeijoissa ja sitten innostuksen loputtua lakkaavat olemasta muslimeita.

Miten voi lakata olemasta muslimi joutumatta maltillisen muslimin mestaamaksi?
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Muuttohaukka

Quote from: Asra on 29.06.2015, 22:03:22
Suurin osa on tulijoita ja menijöitä, jotka käyvät hetken aikaa innostuneesti moskeijoissa ja sitten innostuksen loputtua lakkaavat olemasta muslimeita.

Tiesitkö, että ihminen oli alkujaan kala. Teinikäännynnäiset ovat oppineet uimaan. Siinä se selitys.

Kukkahatuton täti

Kun Suomessa asuva muslimi paastoaa, onko hän syömättä ja juomatta auringon noususta auringon laskuun (esim. juhannuksen tietämillä) vai noudatetaanko tässä jonkin tietyn muslimien pyhän paikan auringon  nousu- ja laskuaikoja? Tarkoitan siis, että noudatetaanko sen maan jossa ollaan auringon nousu ja laskuaikoja, vai esim. Mekan auringon nousu- ja laskuaikoja?

Entäs, jos Suomalaisella muslimilla tulee paha nestehukka kesällä paastotessa, meneekö paasto pilalle jos annetaan nestettä suonensisäisesti sairaalassa? Entä paastoavat lapset, jos lääkäri toteaa paaston vahingoittavan lapsen terveyttä, toimitaanko samoin kuin verensiirtoa tarvitsevan jehovantodistajalapsen kohdalla; lapsi otetaan hoidon ajaksi huostaan?

Aukusti Jylhä

Muslimin paasto on sama kuin mustalaisen työpäivä: tarkoittavat heillä aivan jotain muuta kuin miten me nuo ymmärrämme.

Eli kun muslimi "paastoaa", hän on jonkun ajan vuorokaudesta syömättä, jos siltä tuntuu. Ja jos ei tunnu siltä, niin sitten mässäillään kuten muutenkin. Ehkä jopa enemmänkin. Syömättä ja juomatta pitäisi periaatteessa olla valoisa aika, koska silloin ällähi ei näe käskyä rikottavan, mutta jos pimeää aikaa ei ole kuten täällä Suomessa kesällä, niin sitten ollaan joku muu ajanjakso syömättä. Jos huvittaa. Ehkä se on niin, että ällähi ei näe mitään milloinkaan, on vain omien luotettavien muslimiensa sanomisien varassa: "kyllä olin syömättä ja juomatta koko ajan, muslimi ei valhettele".

Mutta odotellaan toki kääntismuslimimme Asran sepustuksia ja sumutuksia....
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Asra

Quote from: Kukkahatuton täti on 02.07.2015, 09:54:53
Kun Suomessa asuva muslimi paastoaa, onko hän syömättä ja juomatta auringon noususta auringon laskuun (esim. juhannuksen tietämillä) vai noudatetaanko tässä jonkin tietyn muslimien pyhän paikan auringon  nousu- ja laskuaikoja? Tarkoitan siis, että noudatetaanko sen maan jossa ollaan auringon nousu ja laskuaikoja, vai esim. Mekan auringon nousu- ja laskuaikoja?

Entäs, jos Suomalaisella muslimilla tulee paha nestehukka kesällä paastotessa, meneekö paasto pilalle jos annetaan nestettä suonensisäisesti sairaalassa? Entä paastoavat lapset, jos lääkäri toteaa paaston vahingoittavan lapsen terveyttä, toimitaanko samoin kuin verensiirtoa tarvitsevan jehovantodistajalapsen kohdalla; lapsi otetaan hoidon ajaksi huostaan?

Lapset eivät paastoa. Aikuisten paastoavien muslimien tulisi huolehtia siitä, ettei paasto vaaranna terveyttä.

Paaston kestosta täällä Suomessa väitellään paljon muslimien keskuudessa. Periaatteita paaston kestoon on monia.

Koraanin mukaan paaston aika on valoisa aika. Toisessa kohdassa Koraanissa taas lukee ettei tule paastota, jos ei pysty. Eli puhtaasti Koraanin mukaan mentäessä valoisan ajan ollessa liian pitkä tulisi paasto jättää väliin ja korvata myöhemmin sen ollessa helpompaa. Shia-islamissa on määritelty paaston maksimiajaksi 15-18 tuntia. Sunnalaisilla ei vastaavaa rajoitusta taida olla. Tämä tarkasti Koraanin seuraaminen paaston suhteen on harvinaista.

Yleisempi tapa paastota on noudattaa joko Mekan tai sitten lähimmän muslimimaan aikatauluja. Tätä tapaa myös monet tv-imaamit suosittelevat.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Muuttohaukka

Quote from: käpykaarti on 02.07.2015, 10:04:43
Mutta odotellaan toki kääntismuslimimme Asran sepustuksia ja sumutuksia....

On selittänyt jo ja haastanut hompanssit ramadankokeiluun. Itse käännynnäinen joutui lopettamaan paastonsa yllättäviin fyysisiin esteisiin.
Aiemmin kyllä sanoi, ettei saa noin vain lopetella.
Käännynnäisellä on hauskat jutut.

Asra

Quote from: Malla on 12.07.2015, 23:20:26

Siis jonkinlaista anekauppaa?
Miksi sairaan tulisi muistaa Jumalaa muita paremmin? Miksi muistaminen mitataan riisissä ja rusinoissa?

Me jokainen menemme joka hetki lähemmäksi kuolemaa. Sairaana ollessa kuolema on vielä askeleen lähempänä ja tällöin olisi viimeistään hyvä miettiä hyviä tekoja ja lähimmäisistämme huolehtimista, koska jonain päivänä islamin mukaan olemme Jumalan edessä vastuussa teoistamme täällä maailmassa.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Vouti

Quote from: Asra on 12.07.2015, 23:47:29
Me jokainen menemme joka hetki lähemmäksi kuolemaa. Sairaana ollessa kuolema on vielä askeleen lähempänä ja tällöin olisi viimeistään hyvä miettiä hyviä tekoja ja lähimmäisistämme huolehtimista, koska jonain päivänä islamin mukaan olemme Jumalan edessä vastuussa teoistamme täällä maailmassa.

Tämä on itseasiassa omasta mielestäni hyvin tärkeä asia islamin ymmärtämiseksi. Islam on tekoihin perustuva uskonto, jonka syntikäsitys muistuttaa sekulaarista näkökulmasta hieman Mallan mainitsemaa anekauppaa. Asra voisi avata ketjun lukijoille islamin käsitystä synnistä ja syntien sovituksesta. Voin sitten esittää omat huomioni ja argumenttini puolesta sekä vastaan.

           - Vouti
Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun. -Augustin Ehrensvärd

Asra

Islamissa synnillä tarkoitetaan kaikkia niitä asioita, joita ihminen tekee Jumalan tahtoa vastaan.

Syntien sovitukseen on kaksi osaa. Ensimmäinen osa on sovitus Jumalalle katumalla tehtyä syntiä. Toinen osa on toisille ihmisille tehdyn vääryyden korvaaminen. On hyvä huomata, ettei tehty synti aina vaadi korvaamaan mitään toisille ihmisille, vaan suuri osa synnistä on vain ihmisen ja Jumalan välillä sovitettavaa.

Lähtökohtana kaikessa on Jumalan armo ja ilman Jumalan armoa kukaan meistä ei pelastuisi, koska me olemme heikkoja ja erehtyväisiä:

QuoteTe, jotka uskotte, älkää seuratko saatanan jälkiä, sillä ken niitä seuraa, häntä saatana käskee riettauteen ja pahaan. Ja ellei Jumalan laupeus ja Hänen armonsa olisi yllänne, niin kukaan teistä ei milloinkaan puhdistuisi, mutta Jumala puhdistaa kenet tahtoo, sillä Jumala on kuuleva, tietävä. (Koraani 24:21)
http://www.islamopas.com/koraani/sisallys.htm

Jumala ei siis edellytä meiltä täydellisyyttä teoissamme, vaan kyse on Jumalan armosta ja anteeksiannosta. Kukaan meistä ei pysty ilman Jumalan armoa välttämään kaikkea pahaa tai omilla teoilla korvaamaan kaikkea syntiä, emmekä voi tietää kenet meistä Jumala armahtaa. Meidän tulisi kuitenkin tehdä jotain, pyrkiä pois pahasta ja tekemään hyvää saadaksemme anteeksiannon.

Eräs yleisimmin siteeratuista anteeksiantoon liittyvistä haditheista kertoo prostituoidusta antamassa vettä janoiselle koiralle. Tällä teollaan prostituoitu sai anteeksiannon synneistä:

Quote
Abu Huraira reported Allah's Messenger (ﷺ) as saying:

There was a dog moving around a well whom thirst would have killed. Suddenly a prostitute from the prostitutes of Bani Isra'il happened to see it and she drew water in her shoe and made it drink, and she was pardoned because of this. (Sahih Muslim 2245)
http://sunnah.com/muslim/39/212

Onko islam sitten tekojen uskonto?

Aika usein varsinkin länsimaiset muslimit korostavat pelkkää tekojen merkitystä islamissa. Pitää rukoilla, pitää paastota, pitää antaa almuveroa, pitää pukeutua jollakin tavalla, pitää kutsua islamiin jne. jne.. Tämä on vain osatotuus. Kaikissa meidän teoissamme aikomus on tärkein ja ilman oikeanlaista aikomusta jokainen tekomme on tyhjä. Tekomme ja aikomuksemme ovat kuin linnun kaksi siipeä, joista molemmat tarvitaan lentämiseen. Ainoa oikea aikomus tekoihimme on Jumalan vuoksi, ei itsekkäästi paratiisiin pääsemisen toivossa, tai sen vuoksi mitä toiset muslimit tai muut meistä ajattelevat.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

MW

#5799
...jokainen isiksen teko on pyhä, kuin kaksi haaskalinnun siipeä ja nokka päälle. jumala on se ruumis, jota islamin paholainen nokkii.

Jos haluaa uskoa jumalaan. Mutta ei elävä jumala antaisi isiksen olla, joten...

Tekisipä mieleni räjäyttää vauva. Varmaan muhamed kutsuu.

dothefake

Eli pelkkä pommin räjäyttäminen väkijoukossa ei riitä, pitää olla myös aikomus? No, tuskin kukaan ilman aikomusta ihmisiä räjäyttää, joten teko on Allahin mieleen?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

TheVanishedTerrorist

Miten asra sovittaa islamin jättämisen allahin kanssa?

Vouti

Asran tekstiin itselläni ei ole hirveästi lisättävää muuta kuin toisenlainen näkökulma. Itse lähtisin purkamaan syntikäsitystä folk-islamin kahden enkelin vertauksesta. Vertauksessa muslimin olkapäillä istuu kaksi enkeliä ja toinen merkitsee kääröön pahat teot ja toinen hyvät teot. Ylöskirjatut teot punnitaan vaa'alla Tuomiopäivänä, mutta riippumatta tuloksesta Allah voi kuitenkin täysin mielivaltaisesti armahtaa tai tuomita tuomiolla olijan.

Quote from: Asra
Jumala ei siis edellytä meiltä täydellisyyttä teoissamme, vaan kyse on Jumalan armosta ja anteeksiannosta. Kukaan meistä ei pysty ilman Jumalan armoa välttämään kaikkea pahaa tai omilla teoilla korvaamaan kaikkea syntiä, emmekä voi tietää kenet meistä Jumala armahtaa. Meidän tulisi kuitenkin tehdä jotain, pyrkiä pois pahasta ja tekemään hyvää saadaksemme anteeksiannon.

Asran kuvaukseen sanoisin vielä sen verran, että islam lakiuskontona määrittää oikean ja väärän, sallitun ja kielletyn sekä hyvän ja pahan pääasiassa lain kautta. Tällöin hyvänä pidettyyn tekoon ei välttämättä liity mitään eettistä tai moraalista hyvää. Eikä tekoihin tai niiden seurauksiin useinkaan liity mitään syvempää pohdintaa. Esimerkkinä voisi mainita päivittäisten rukousten haitallinen vaikutus yhteiskuntaan, jos rukoukset pysäyttävät tai jarruttavat yhteiskunnan toimintaa useita kertoja päivässä. Paasto voidaan asettaa osittain samaan kategoriaan, jos työtä tehdään väsyneenä ja alhaisella verensokerilla.

Abu Bakr puki Asran kaunosanaisen kuvauksen armosta ja anteeksiannosta hieman toisenlaisiin sanoihin.

Quote from: Abu Bakr
Vaikka minulla olisi jo toinen jalka paratiisissa, en voisi tuntea oloani turvatuksi, koska pelkäisin silti, että Allah johdattaa minut harhaan.

(alkuperäisessä tekstissä harhaanjohdatuksesta käytetään Koraanissakin käytettyä sanaa Allahin petoksesta makr.)

Abu Bakrilla oli hyvä syy pelätä. Allah voi johtaa harhaan kenet haluaa, eikä Abu Bakrilla ollut mitään takeita omasta taivaspaikastaan. Abu Bakrin sanoilla ilmaistu epävarmuus kuvaa mielestäni hyvin islamin käsitystä synnistä ja pelastuksesta. Kukaan ei voi olla koskaan varma tehneensä tarpeeksi ansaitakseen taivaspaikkansa ilman marttyyriutta.

Quote from: Asra
Aika usein varsinkin länsimaiset muslimit korostavat pelkkää tekojen merkitystä islamissa. Pitää rukoilla, pitää paastota, pitää antaa almuveroa, pitää pukeutua jollakin tavalla, pitää kutsua islamiin jne. jne..

En pidä lainkaan kummallisena Asran havaintoa. Suurin osa länsimaisista tai Länsimaissa asuvista muslimeista lienee sunna-muslimeja. Sunnien lähdemateriaali nimenomaan painottaa kerta toisensa jälkeen rukousten pitämistä, almuveron maksamista ja säädöksien noudattamista. Bukharin (v1b10n568) mukaan Mohammed meni jopa niin pitkälle, että iltapäivärukouksesta luistaminen kumoaa hyvät teot. Viimeiseksi lisäisin Asran tekstiin vielä sen, että synneillä on erilaisia painoarvoja. Pahimpien syntien laadusta ei ole olemassa konsensusta, mutta ainakin assosiaatio voidaan lukea varmasti niiden joukkoon.


        - Vouti



p.s. Voisin itseasiassa jossain vaiheessa kirjoittaa esseenomaisen kritiikin kuinka Mohammedin yhteisön talousmalli ja laajentumispolitiikka vaikutti oikean ja väärän, sallittun ja kiellettyn sekä hyvän ja pahan määrittymiseen.
Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun. -Augustin Ehrensvärd

Asra

Quote from: Vouti on 15.07.2015, 22:46:37
Asran tekstiin itselläni ei ole hirveästi lisättävää muuta kuin toisenlainen näkökulma. Itse lähtisin purkamaan syntikäsitystä folk-islamin kahden enkelin vertauksesta. Vertauksessa muslimin olkapäillä istuu kaksi enkeliä ja toinen merkitsee kääröön pahat teot ja toinen hyvät teot. Ylöskirjatut teot punnitaan vaa'alla Tuomiopäivänä, mutta riippumatta tuloksesta Allah voi kuitenkin täysin mielivaltaisesti armahtaa tai tuomita tuomiolla olijan.

Miksi punnitaan, jos Allah päättää mielivaltaisesti armahduksesta?

Quote from: Vouti on 15.07.2015, 22:46:37
Abu Bakr puki Asran kaunosanaisen kuvauksen armosta ja anteeksiannosta hieman toisenlaisiin sanoihin.

Quote from: Abu Bakr
Vaikka minulla olisi jo toinen jalka paratiisissa, en voisi tuntea oloani turvatuksi, koska pelkäisin silti, että Allah johdattaa minut harhaan.

(alkuperäisessä tekstissä harhaanjohdatuksesta käytetään Koraanissakin käytettyä sanaa Allahin petoksesta makr.)

Abu Bakrilla oli hyvä syy pelätä. Allah voi johtaa harhaan kenet haluaa, eikä Abu Bakrilla ollut mitään takeita omasta taivaspaikastaan. Abu Bakrin sanoilla ilmaistu epävarmuus kuvaa mielestäni hyvin islamin käsitystä synnistä ja pelastuksesta. Kukaan ei voi olla koskaan varma tehneensä tarpeeksi ansaitakseen taivaspaikkansa ilman marttyyriutta.

Abu Bakr on yksi kiistanalaisimmista hahmoista islamin historiassa. Monien muslimien mielestä Abu Bakr tiesi aivan hyvin tekevänsä profeetan sanaa vastaan, jonka vuoksi hän ihan aiheellisesti pelkäsi ja myös ilmaisi pelkoaan jälkipolville välittyneen perimätiedon mukaisesti.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Vouti

Quote from: Asra on 15.07.2015, 23:03:13
Miksi punnitaan, jos Allah päättää mielivaltaisesti armahduksesta?

Se on kysymys, jota olen itsekin miettinyt pitkään ja hartaasti. Siinä ei juurikaan ole mitään järkeä.

Quote from: Asra
Abu Bakr on yksi kiistanalaisimmista hahmoista islamin historiassa. Monien muslimien mielestä Abu Bakr tiesi aivan hyvin tekevänsä profeetan sanaa vastaan, jonka vuoksi hän ihan aiheellisesti pelkäsi ja myös ilmaisi pelkoaan jälkipolville välittyneen perimätiedon mukaisesti.

Oma veikkaukseni on, että perimätieto on sepitetty vahvistamaan tai selittämään niitä lukuisia Koraanin säkeitä, jotka käsittelevät harhaan johtamista tai joutumista.


           - Vouti

Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun. -Augustin Ehrensvärd

Asra

Tekojen kirjaamisessa ja punnitsemisessa on kyse vertauskuvasta. Sillä tarkoitetaan sanoa, että jokaisella asialla ja teolla on hintansa ja niiden hinta on ihmistä itseään varten. Tuomiopäivässä ihminen kohtaa tekojensa hinnan. Tekojamme ei kirjata Jumalaa varten, vaan islamin mukaan Jumala tietää jo ennen ihmisen syntymää kaiken ihmisen teoista. Me ihmiset taas emme tiedä emmekä ymmärrä, joten tämä maailma on meille testinä ja todistuksena omista teoistamme ja valinnoistamme. Jos Jumala suoraan arvostelisi meidät, huonon arvion saanut ei tykkäisi.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

koli

Salliiko islam alapään karvoituksen siistimisen tai kokonaan poistamisen? Mitä karvoja ylipäätään harras muslimi saa poistaa niin, ettei Allah suutu?
Mörökölli

dothefake

Tuossa on jotain tuttua. Ei voi olla totta, kotvan aikaisemmin epygtiläisillä oli samansuuntaista punnittelua. Siis islam on varastanut sieltäkin kristinuskon lisäksi.

Ja tähän taas joku latteus Astralta.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Asra

Quote from: koli on 15.07.2015, 23:56:38
Salliiko islam alapään karvoituksen siistimisen tai kokonaan poistamisen? Mitä karvoja ylipäätään harras muslimi saa poistaa niin, ettei Allah suutu?

Karvoitus tulisi poistaa alapäästä ja kainaloista niin miehillä kuin naisilla. Lisäksi miesten tulisi kasvattaa partaa, mutta korkeintaan kämmenen mittaiseksi. Umran ja pyhiinvaelluksen aikana miesten olisi hyvä ajella hiukset pois. Naisille karvoituksen poistaminen on vapaampaa, mutta kulmakarvoja ei saisi nyppiä.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

dothefake

Entä käsivarsista, sitä kun näkee niin paljon?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

dothefake

Niin paljon kysymyksiä, muttei koskaan vastauksia.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

TheVanishedTerrorist

Quote from: SerialSuicideBomber on 15.07.2015, 03:02:38
Miten asra sovittaa islamin jättämisen allahin kanssa?

Lisätään vielä toinen tähän

Miten asra sovittaa sekä allahin että buddhan palvomisen samaan aikaan allahin kanssa?

Malla

Quote from: Asra on 15.07.2015, 23:46:54
Tekojamme ei kirjata Jumalaa varten, vaan islamin mukaan Jumala tietää jo ennen ihmisen syntymää kaiken ihmisen teoista. Me ihmiset taas emme tiedä emmekä ymmärrä, joten tämä maailma on meille testinä ja todistuksena omista teoistamme ja valinnoistamme. Jos Jumala suoraan arvostelisi meidät, huonon arvion saanut ei tykkäisi.

Jos Jumala tietää tekomme jo etukäteen, mihin testaamista tarvitaan? Missä on valinta, jos kaikki on ennalta määrättyä?
Miten muslimi selittää itselleen tämän häkellyttävän ristiriidan? Mihin siihen uskominen johtaa käytännössä? Siihenkö, kuten välillä ikävästi näyttää, että teoilla ei ole oikeastaan mitään väliä, koska ne eivät ole omalla vastuulla?

(joo, muissakin uskonnoissa ilmenee samaa, mutta nyt jutellaan islamista)

Muuttohaukka

Quote from: SerialSuicideBomber on 16.07.2015, 03:11:53
Quote from: SerialSuicideBomber on 15.07.2015, 03:02:38
Miten asra sovittaa islamin jättämisen allahin kanssa?

Lisätään vielä toinen tähän

Miten asra sovittaa sekä allahin että buddhan palvomisen samaan aikaan allahin kanssa?

Molemmat yhtä helppo nakki kuin ramadanin paasto kaamoksen aikaan Utsjoella.

Miniluv

#5814
Quote from: Malla on 16.07.2015, 08:05:10
Quote from: Asra on 15.07.2015, 23:46:54
Tekojamme ei kirjata Jumalaa varten, vaan islamin mukaan Jumala tietää jo ennen ihmisen syntymää kaiken ihmisen teoista. Me ihmiset taas emme tiedä emmekä ymmärrä, joten tämä maailma on meille testinä ja todistuksena omista teoistamme ja valinnoistamme. Jos Jumala suoraan arvostelisi meidät, huonon arvion saanut ei tykkäisi.

Jos Jumala tietää tekomme jo etukäteen, mihin testaamista tarvitaan? Missä on valinta, jos kaikki on ennalta määrättyä?
Miten muslimi selittää itselleen tämän häkellyttävän ristiriidan? Mihin siihen uskominen johtaa käytännössä? Siihenkö, kuten välillä ikävästi näyttää, että teoilla ei ole oikeastaan mitään väliä, koska ne eivät ole omalla vastuulla?

(joo, muissakin uskonnoissa ilmenee samaa, mutta nyt jutellaan islamista)

En ota kantaa teologisesti, mutta ymmärrän Asran selityksen.

Quote from: Henkilö, jolle esitetään kysymysTietenkään en varastaisi pikkuleipiä!!!

Quote from: Sama henkilö käsi rannetta myöten pikkuleipäpurkissa ja murusia suupielissä.... ähh, öhh, tota...


"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Muuttohaukka

Quote from: Miniluv on 16.07.2015, 10:30:37

...ähh, öhh, tota...

Ei ole mahdollista . Sharian mukaan sitä toista kertaa ei voi tulla. Meinaatko, että katkaistulla tyngällä otetaan purkista piparit? Ei onnistu.

Miniluv

Se tajusi, joka tajusi - ei selityksiä.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

TheVanishedTerrorist

Quote from: Muuttohaukka on 16.07.2015, 12:07:15
Ei ole mahdollista . Sharian mukaan sitä toista kertaa ei voi tulla. Meinaatko, että katkaistulla tyngällä otetaan purkista piparit? Ei onnistu.
Herää kysymys. Jos sulta on käsi katkaistu sharian ohjeiden mukaan pikku keppostelusta niin sitten kun pääset pakoloiseksi pohjolaan jossa suomalaiset veronmaksajat selkänahastaan kustantaa hienon proteesin joka tottelee hermoratojen käskyjä (käy siis uudesta kädestä) niin onko tämä proteesi haram vai halal?

Asra

Quote from: Malla on 16.07.2015, 08:05:10

Jos Jumala tietää tekomme jo etukäteen, mihin testaamista tarvitaan? Missä on valinta, jos kaikki on ennalta määrättyä?
Miten muslimi selittää itselleen tämän häkellyttävän ristiriidan? Mihin siihen uskominen johtaa käytännössä? Siihenkö, kuten välillä ikävästi näyttää, että teoilla ei ole oikeastaan mitään väliä, koska ne eivät ole omalla vastuulla?

(joo, muissakin uskonnoissa ilmenee samaa, mutta nyt jutellaan islamista)

Miniluv selitti asian todella hyvin. Ketään meistä ei tuomita yhdestäkään teostamme ilman, että ne ovat meille osoitettuja. Meidän tulisi olla varovaisia, ettemme valitsisi vääryyttä oikeudenmukaisuuden sijasta. Meille on annettu tämä elämä aikaa osoittaa millaisia tekoja teemme, joten jokaisella teollamme tässä maailmassa on todellakin merkitystä. Kuoleman jälkeen emme saa enää tilaisuutta korjata virheitämme.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Asra

Muslimien ramadan on nyt päättymäisillään.

Toivon, että tekisimme hyviä tekoja toisillemme. Meiltä ei vaadita paljon, ei tarvitse olla rikas tai vaikutusvaltainen. Tekemällä edes vähän saa paljon. Voimme sanoa hyviä asioita toisillemme ja kannustaa lähimmäisiämme valitsemaan hyvät asiat pahan sijasta. Voimme peittää lähimmäistemme virheitä ja auttaa parannukseen. Hetken aikaa seuran pitäminen yksinäiselle ei vaadi paljoa, mutta merkitsee isoa asiaa.

Huomenna muslimit kokoontuvat viettämään eid-juhlaa. Toivotan tervetulleeksi katsomaan ja tutustumaan.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/