News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2014-03-08: Malaysia Airlines, lento 370 (ja matka-asiakirjat)

Started by RP, 10.03.2014, 03:28:07

Previous topic - Next topic

desperaato

Mutta eikö viimeisimpien julkisuuteen tihkuneiden tietojen perusteella ala näyttämään varteenotettavalta mahdollisuudelta, ettei kone olekaan meressä vaan lentokentällä, jossain? Indonesiassa? Palaulla?

Dharma

777 on todellakin nopea kiipijä. Itsekin sillä lentänyt mm. Pariisi-Hanoi, mutta paljon enemmän pienemmillä koneilla, kuten A320-perhe ja siitä perstuntumani. Tämän sattumalta löytämäni lähteen mukaan:

QuoteAt 8,000ft above mean sea level, I engaged the autopilot in heading-select roll mode and vertical-navigation (VNAV) pitch mode. Passing 10,000ft, the autopilot lowered the nose and accelerated the aircraft to 320kt. VNAV mode held 320kt until a climb Mach of 0.82 was captured. The autothrottles kept both engines at the maximum climb N1, and the aircraft passed FL310 (31,000ft) just 10min 46s after brake release.

Boeing projects reaching FL310 about 23min after brake release at a take-off weight of 351,080kg, and says an A340-600 weighing 376,000kg would require 11min longer and be 140km farther down range. The ability to reach cruise altitude rapidly is appreciated by operators as it reduces the risk that the aircraft may be stuck at a lower than optimal initial oceanic cruise altitude.

The 777-300ER's climb capability is the direct consequence of its excess power. For regulatory reasons alone a twinjet has a higher thrust-to-weight ratio with all engines operating than a four-engined aircraft. A two-engined aircraft must be able to establish a climb gradient of 2.4% in the event of an engine failure on take-off, while a four-engined aircraft must maintain a slightly higher gradient of 3%. The 777-300ER's two engines put out more thrust than the A340-600's four at any given take-off weight, and are sized to account for an engine failure and loss of 50% thrust compared to only a 25% loss for the quad-jet. The numbers bear this out, as at maximum take-off weight the 777-300ER's thrust-to-weight ratio of 0.304 is about 13% higher than the A340-600's 0.27.

http://www.flightglobal.com/news/articles/flight-test-boeing-777-300er-fast-and-heavy-176585/

Siten 41 min ja mainittu sijainti ovat varmaankin oikein.

Onnikka

Quote from: Ajattelija2008 on 11.03.2014, 19:03:47
http://my.news.yahoo.com/mh370-detected-above-malacca-straits-2-40am-062617741.html
Tuon mukaan lentokone katosi siviilitutkasta klo 1:30 am. Mutta sotilastutka seurasi sen lentävän länteen Malakansalmeen, jossa se katosi klo 2:40 am.

Ehkä sotilaat ovat lukeneet tutkaa väärin? Mutta jos tuo pitää paikkansa, niin ei oikein ole muuta vaihtoehtoa, kuin että lentäjät tai matkustajat kaappasivat koneen. Mihin kone jatkoi Malakansalmesta?
http://yle.fi/uutiset/malesian_ilmavoimien_edustaja_kiistaa_lausunnon_kadonneen_koneen_jaljille_paasemisesta/7131930
QuoteIlmavoimien päällikkö sanoi keskiviikkona, ettei ole antanut lausuntoa koneen jäljittämisestä Malakansalmelle.

RP

QuoteMalaysia's air force chief has denied remarks attributed to him that a missing Malaysia Airlines plane was tracked by military radar to the Strait of Malacca, far from its planned route.

Rodzali Daud said such reports in local media were untrue, but it was possible the plane had turned back.

Toisaalta tuossa on tuo viimeinenkin lause, jonka tarkka merkitys jää avoimeksi.

http://www.bbc.com/news/world-asia-26527390
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Ajattelija2008

Etsintöjä tehdään myös Malesian länsipuolella, joten ainakin mahdollisena pidetään lentokoneen lentämistä sinne.

FadeAway

On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

skrabb

QuotePääkirjoitus 12.3. 2014
Lentoturma herättää kysymyksiä
Keskiviikko 12.3.2014 klo 02.26

Väärällä passilla voi kiertää melkein maailman ympäri.

Majuri Ilkka Herranen rajavartiolaitoksesta myöntää, että varastetuilla passeilla matkustaminen on maailmalla kasvava trendi. Itsepalvelu lähtöselvityksessä on yksi porsaanreikä.

Lauantaina tapahtunut matkustajakoneen katoaminen Kaakkois-Aasiassa on edelleen mysteeri. Koneessa oli 239 matkustajaa ja henkilökuntaan kuuluvaa, kun se lähti lennolle Kuala Lumpurista kohti Pekingiä. Matkalentokorkeudessa kone katosi lennonjohdon näytöiltä. Kukaan ei tapahtumaa aluksi huomannut, koska kone ei lähettänyt hätäsignaalia, eivätkä lentäjät raportoineet ongelmista. Hylyn etsinnät ovat toistaiseksi olleet tuloksettomia. Hämmästystä herättää, että etsinnät ovat nyt siirtyneet Malesian länsipuoleiselle merialueelle eli päinvastaiseen ilmansuuntaan kuin mihin koneen olisi pitänyt olla menossa. Viime tietojen mukaan kone olisi lennellyt tunnin verran matalalla ennen tuhoa.

Tutkimusten "sivutuotteena" on paljastunut monia kiusallisia seikkoja sikäläisestä turvallisuuskulttuurista. Ne nakertavat suuren yleisön luottamusta. Koneessa oli kaksi varastetuilla passeilla matkaan päässyttä henkilöä. Passien numerot olivat kyllä viranomaisten hälytyslistalla, mutta Kuala Lumpurin kansainvälisellä kentällä asiaa ei ilmeisesti tarkistettu. Molemmat väärillä passeilla matkustaneet olivat nuoria iranilaismiehiä, joiden liput hankki iranilainen ihmissalakuljettaja. Toisen miehistä oli määrä mennä Frankfurtiin, toisen Kööpenhaminaan. Olivatko näiden passien väärät haltijat mahdollisesti terroristeja, kaappareita vai turvapaikanhakijoita? Kysymykset ovat yhä vailla vastausta.

Lentoturvallisuudesta on kasvanut globaali jättiläisbisnes, mutta onko joukkoon pesiytynyt myös korruptiota, jonka avulla rikolliset voivat vaihtaa maata kuin paitaa? Tavallisia lentomatkustajia ärsyttävät työläät ja pikkutarkat passi- ja turvakontrollit sekä tiukat määräykset joutuvat outoon valoon, mikäli toiminta on muuallakin yhtä leväperäistä kuin Kuala Lumpurissa. Sekä passivarkaudet että lentojen varaaminen kolmannen, jopa tuntemattoman osapuolen kautta on yleistä.

Tuorein skandaalitieto kertoo malesialaisyhtiön henkilökunnan pöyristyttävän leväperäisestä toiminnasta lennon aikana. Australialainen tv-kanava kertoi nuoren eteläafrikkalaisen naisen tunnistaneen turmakoneen perämiehen samaksi henkilöksi, joka pari vuotta sitten kutsui hänet ystävättärensä kanssa koneen ohjaamoon. Tytöt viettivät koko matkan nousuineen ja laskuineen Phuketista Kuala Lumpuriin ahtaassa ohjaamossa lentäjien seurana. Tällainen toiminta on vastoin kaikkia määräyksiä ja antaa huolestuttavan kuvan sikäläisistä asenteista. Hyvässä maineessa ollut Malesian Airways on kärsinyt talousongelmista. Tiedot henkilökunnan turvallisuuskulttuurista tuskin helpottavat yhtiön tilannetta.

Kun väärällä passilla voi nykyaikana kiertää melkein maailman ympäri, 29 Euroopan maata kattava passiton Schengen-alue on hämäräperäisten liikkujien luvattu maa.
http://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/?ref=hakemisto

boldaus oma
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Nuivanlinna

Quote from: Possumi on 10.03.2014, 08:22:36


Matkakorkeudessa tapahtuva äkillinen paineenmenetys (sudden loss of pressure) voi aiheuttaa ohjaamohenkilökunnan nopean tajunnan menetyksen jos he eivät ehdi laittaa hengityslaitteita päälle, jolloin he eivät ehdi lähettämään hätäkutsua radiolla tai aktivoimaan ELT:tä. Äkillisen paineenmenetyksen aiheuttaa yleensä hyvin suuri rakenteellinen vaurio. Konetyypin tai yksilön historiassa ei ole mitään mikä viittaisi tälläisen rakenteellisen vaurion todennäköisyyteen.

Tällöin jäljelle jäävä todennäköinen skenaario on pommim räjähdys tai koneen kaappaus ja lentäminen mereen.
QuoteKadonneen malesialaiskoneen tyypistä löytyi vaarallinen heikkous – viranomainen varoitti jo marraskuussa
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288664326547.html?pos=ksk-trm-uutu-ostu
Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA varoitti jo marraskuussa mahdollisesta heikosta kohdasta Boeing 777 –koneiden rungossa. Heikkous voi pahimmillaan johtaa paineen alentumiseen lentokoneessa ja jopa koneen hajoamiseen kappaleiksi.
Halkeamat ja syöpymät rungon pinnassa voivat viraston mukaan korjaamattomina tuhota rungon rakenteellisen kestävyyden ja johtaa paineen nopeaan alentumiseen koneen sisällä. Kone saattaisi jopa hajota kappaleiksi, kertoo brittilehti Telegraph.

Viime viikolla FAA antoi lentokelpoisuusmääräyksen, joka velvoittaa lentoyhtiöitä tarkkailemaan toistuvasti rungon näkyvää pintaa esimerkiksi syöpymien tai halkeamien varalta. FAA oli ehdottanut määräystä jo marraskuussa, ja sen on määrä tulla voimaan tämän vuoden huhtikuussa.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

siviilitarkkailija

QuotePääkirjoitus 12.3. 2014
Lentoturma herättää kysymyksiä
Keskiviikko 12.3.2014 klo 02.26

Väärällä passilla voi kiertää melkein maailman ympäri.

Majuri Ilkka Herranen rajavartiolaitoksesta myöntää, että varastetuilla passeilla matkustaminen on maailmalla kasvava trendi. Itsepalvelu lähtöselvityksessä on yksi porsaanreikä....

Kun väärällä passilla voi nykyaikana kiertää melkein maailman ympäri, 29 Euroopan maata kattava passiton Schengen-alue on hämäräperäisten liikkujien luvattu maa.

http://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/?ref=hakemisto


Koko schengensopimuksen tarkoitus on aiheuttaa tavallisille ja rehellisille ihmisille hankaluuksia ja vaikeuksia arkielämää myöten koska schengenin pääasiallinen tarkoitus on mahdollistaa kestämätön ja sopimaton rajanylitys estämällä sen valvonta. Sensijaan että rajavalvonta auttaisi ja tukisi valtion hyvinvointia ja rajat ylittävää liikennettä, schengen on tehnyt siitä likipitäen rikollista toimintaa jota kaiken lisäksi poliittinen vähemmistöviranomainen pyrkii edelleen haittaamaan. Estämällä paikallisviranomaisille kuuluvat oleskelulupien rutiinitarkastukset rasistisina.

Poliitikkojen on herättävä sosialistisen roskaväen ruususenunesta ja valittava joko hyvinvointivaltio tai schengen. Molempia ei voi saada kuin ne joille 1+1=3. Nykyisellään schengen tulee tuhoamaan koko hyvinvointivaltion perustan. Tilalle tulee globaali kärsimysmarkkinointi ja gettotuva Suomi.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

normi

Kummallista... ensin sotilastutka havainto ja sitten kiistetään koko juttu. Tää homma alkaa haiskahtamaan omituiselta...
Impossible situations can become possible miracles

Griffinvaari

Epämääräisiä tutka kaikuja, mahdollinen sotilaskone.
Nopea lentosuunnan muutos, mahdollinen sotilaskone, kokenut tutkaoperaattori ei missään olosuhteissa ole tunnistamatta aavekaikuja niin pitkään, toista tuntia.
Väärä passi, mahdollisesti haettu ja erityisen haluttu terroristi,mahdollisesti matkalla tehtävään.
yhdysvallat, mahdollisesti tietää paljon enemmän kuin kertoo.

Kni

Quote from: desperaato on 11.03.2014, 22:14:47
Mutta eikö viimeisimpien julkisuuteen tihkuneiden tietojen perusteella ala näyttämään varteenotettavalta mahdollisuudelta, ettei kone olekaan meressä vaan lentokentällä, jossain? Indonesiassa? Palaulla?

Mielestäni on todennäköisintä että kone on pudonnut jonnekin, mutta niin kauan kun hylkyä ei löydetä täytyy kaikki muutkin mahdollisuudet pitää avoimina.

Väkisinkin tulee mieleen tämä tapaus:
QuoteTintti, Milou, kapteeni Haddock ja professori Tuhatkauno ovat matkalla Sydneyn kansainväliseen avaruuskonferenssiin, kun heidän matkustajalentokoneensa tekee välipysähdyksen Jakartassa. Lentoasemalla Tintti ja Haddock yllättäen tapaavat ystävänsä Pjotr Pahkin, jonka he alun perin kohtasivat albumissa Seikkailu Punaisella merellä. Pahk kertoo olevansa nykyisin omalaatuisen miljardöörin Lazslo Carreidasin yksityiskoneen lentokapteeni ja esittelee kumppaninsa Carreidasille. Carreidas lupautuu kuljettavansa Tintin kumppaneineen Sydneyhyn uudella yksityiskoneellaan, mutta kesken lennon kone joutuu Carreidasin sihteerin Spaldingin sekä miehistönjäsenien Hans Böhmin ja Paolo Colombanin kaappaamaksi. Tintti, Milou, Haddock, Tuhatkauno, Pahk, Carreidas ja hänen avustajansa Gino joutuvat vangeiksi, minkä jälkeen kaappaajat lennättävät koneen Pulau-Pulau Bomba -nimiselle Pienillä Sundasaarilla sijaitsevalla trooppiselle vulkaani saarelle Celebesinmerellä. Saarella ilmenee, että kaappauksen takana on Tintin arkkivihollinen, rikollispäällikkö Roberto Rastapopoulos, jonka tukena ovat Allan sekä suuri joukko sondonesialaisia vapaustaisteilijoita.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lento_714
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Kni

Tietääkö kukaan kuinka kaukaa maissa oleva sotilastutka havaitsee meren päällä lentävän koneen? Ja mikä on se lentokorkeus jonka alla lentäviä ei havaita?
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

siviilitarkkailija

Ihmisen mieli on toki syytä pitää avoimena mutta on muistettava että äärimmäisen katastrofin kohdatessa tekee mieli "löytää jotain toivoa" tai jotain ihmeellistä ja hienoa jonka avulla kuin taianomaisesti onnettomuuteen joutuneet olisivat pelastuneet. Aivan kuin olisivat saarella odottamasa pelastusta.

Sori.

Ovat tuoleihinsa sidottuina osa kymmenekilon kappaleina pitkin merenpohjaa nilviäisten ja kalojen ravintoketjussa. Kuolemansa oli melko nopea ja yllättävä etteivät luultavasti edes tunteneet mitään kun jo olivat shokissa. Iskeydyttyään veteen kone todennäköisesti on pirstaloitunut ellei jo tuolloin ole pirstaloitunut niin ettei siinä ole mitään näennäisen selvää ja tunnistettavaa osaa. Jenkkiläinen koulutuspilotti osasi laskeutua Hudsonjokeen moottorivaurion jälkeen niin että kone pysyi ehjänä. Turvonnut playboy ja lentoliikenteen sääntöjä törkeästi laiminlyövä malesialaislentäjä tuskin pystyi vastaavaan. Itseasiassa todennäköisesti on osaltaa vaikuttanut koko lentokoneen menetykseen tavalla jota voimme toistaiseksi vain arvailla.

Olen sikäli varma että lentokoneen matkustajat ovat päässeet perille ja odottavat sukulaisiaan ja tuttaviaan luokseen jahka nämä saavat "omat siivet selkäänsä". Mikä on hieman lohdullisempi ja kauniimpi ajatus kuin pelkästään merieliöstön syömäksi joutuminen.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Griffinvaari

Quote from: Kni on 12.03.2014, 09:48:52
Tietääkö kukaan kuinka kaukaa maissa oleva sotilastutka havaitsee meren päällä lentävän koneen? Ja mikä on se lentokorkeus jonka alla lentäviä ei havaita?

Hyvin kaukaa, aitovuoren tutkalla keksittiin että sillä näkee horisontin taakse kun seurattiin englannin länsipuolella lentäviä kohteita jotka olivat selkeästi horisontin alapuolella.
Yleisen käsityksen mukaan se näyttää vain näköyhteyden verran, sitten on inversiokerrokset vielä erikseen.

Kni

Quote from: siviilitarkkailija on 12.03.2014, 10:00:23
Ihmisen mieli on toki syytä pitää avoimena mutta on muistettava että äärimmäisen katastrofin kohdatessa tekee mieli "löytää jotain toivoa" tai jotain ihmeellistä ja hienoa jonka avulla kuin taianomaisesti onnettomuuteen joutuneet olisivat pelastuneet. Aivan kuin olisivat saarella odottamasa pelastusta.

Sori.

Ovat tuoleihinsa sidottuina osa kymmenekilon kappaleina pitkin merenpohjaa nilviäisten ja kalojen ravintoketjussa. Kuolemansa oli melko nopea ja yllättävä etteivät luultavasti edes tunteneet mitään kun jo olivat shokissa. Iskeydyttyään veteen kone todennäköisesti on pirstaloitunut ellei jo tuolloin ole pirstaloitunut niin ettei siinä ole mitään näennäisen selvää ja tunnistettavaa osaa. Jenkkiläinen koulutuspilotti osasi laskeutua Hudsonjokeen moottorivaurion jälkeen niin että kone pysyi ehjänä. Turvonnut playboy ja lentoliikenteen sääntöjä törkeästi laiminlyövä malesialaislentäjä tuskin pystyi vastaavaan. Itseasiassa todennäköisesti on osaltaa vaikuttanut koko lentokoneen menetykseen tavalla jota voimme toistaiseksi vain arvailla.

Olen sikäli varma että lentokoneen matkustajat ovat päässeet perille ja odottavat sukulaisiaan ja tuttaviaan luokseen jahka nämä saavat "omat siivet selkäänsä". Mikä on hieman lohdullisempi ja kauniimpi ajatus kuin pelkästään merieliöstön syömäksi joutuminen.

Siviilitarkkailija, olet hyvin todennäköisesti oikeassa. Mutta jotakin outoa kuviossa on. Jos kone olisi "vain pudonnut" reitillään niin se olisi jo löydetty. Siihen en minäkään usko, että kone olisi laskeutunut ehjänä veteen ja uponnut kokonaisena, mikä selittäisi sen että mitään osia ei kellu vedessä.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Pottunenä

Vietnam tutkii silminnäkijän raporttia mahdollisesta palavasta esineestä Vietnamin itäpuolisella taivaalla, kertoo BBC.

Silminnäkijän havainto voi liittyä lauantaina kadonneeseen Malesian Airlinen lentokoneeseen.

Etsintäjoukot käyvät läpi vesiä Malesian molemmin puolin etsien konetta, BBC kertoo.

Viranomaiset eivät ole varmoja mihin suuntaan kadonnut lentokone oli menossa siinä vaiheessa kun se katosi, Huffington Post kertoo.

Tämä sopisi reitin mukaan paremmin.

Onnikka

Quote from: normi on 12.03.2014, 09:22:26
Kummallista... ensin sotilastutka havainto ja sitten kiistetään koko juttu. Tää homma alkaa haiskahtamaan omituiselta...
Ehkä eivät tahdo kertoa tutkiensa tehosta mahdollisille vihollisille.

ämpee

Quote from: Pottunenä on 12.03.2014, 10:40:17
Vietnam tutkii silminnäkijän raporttia mahdollisesta palavasta esineestä Vietnamin itäpuolisella taivaalla, kertoo BBC.

Tämä sopisi reitin mukaan paremmin.

Tuo sopisi muutenkin koko kuvaan, sillä autopilotti pitää koneen reitillään, ja lentäjät ehtivät ilmoittaa tilanteesta vaikka kone syöksyisi täydella vauhdilla 10km korkeudesta alas.
Eli jotain perusteellisen dramaattista on tapahtunut, kun kone ei pysy ylhäällä, eivätkä lentäjät ole ehtineet mitään ilmoitella.

Miksi sitten koneessa olisi ollut räjähdyksen omainen palo, se on arvoitus joka jos on takana tässä, kiinnostaa niin koneen valmistajaa kuin käyttäjiä.

Toivottavasti mustat laatikot eivät ole täysin tuhoutuneet.
Lentoturmatutkintaa vm.2018 odotellessa...
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Dharma

Quote from: ämpee on 12.03.2014, 12:04:27
Quote from: Pottunenä on 12.03.2014, 10:40:17
Vietnam tutkii silminnäkijän raporttia mahdollisesta palavasta esineestä Vietnamin itäpuolisella taivaalla, kertoo BBC.

Tämä sopisi reitin mukaan paremmin.

Tuo sopisi muutenkin koko kuvaan, sillä autopilotti pitää koneen reitillään, ja lentäjät ehtivät ilmoittaa tilanteesta vaikka kone syöksyisi täydella vauhdilla 10km korkeudesta alas.
Eli jotain perusteellisen dramaattista on tapahtunut, kun kone ei pysy ylhäällä, eivätkä lentäjät ole ehtineet mitään ilmoitella.

Miksi sitten koneessa olisi ollut räjähdyksen omainen palo, se on arvoitus joka jos on takana tässä, kiinnostaa niin koneen valmistajaa kuin käyttäjiä.

Toivottavasti mustat laatikot eivät ole täysin tuhoutuneet.
Lentoturmatutkintaa vm.2018 odotellessa...

Paitsi, että kone katosi HCMC:n tutkasta yli 1000 km päässä Vietnamin itäpuolisesta merestä. Kone ei siis voinut lentää tuota matkaa näkymättömissä ilman, että hätäsignaalia olisi lähetetty.

Jääpää

Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Ajattelija2008

http://www.flightglobal.com/news/articles/mh370-probe-attempts-to-identify-malacca-radar-target-396920/
Tuo uutinen selittää ristiriitaiset tiedot Malakansalmesta. Kyseessä siis on tutkahavainto, josta ei tiedetä, oliko se kadonnut lento 370.

Eiköhän edelleen ole todennäköisintä, että kone löytyy merenpohjasta sieltä, missä se katosi
siviilitutkasta. Jos se jotenkin onnistui uppoamaan ilman kelluvaa debristä.

Onnikka

Quote from: Ajattelija2008 on 12.03.2014, 14:49:59
Eiköhän edelleen ole todennäköisintä, että kone löytyy merenpohjasta sieltä, missä se katosi
siviilitutkasta. Jos se jotenkin onnistui uppoamaan ilman kelluvaa debristä.
Jos on kokonaisena mereen päätynyt niin uppoaahan se kun metallia on eikä veneen tapainen. Mutta siinä määrin suurikokoisia meret on että ehkei niitä kellumaan jääneitä osasia ole vielä huomattu.
Löytynee kokonaisenakin vielä sieltä pohjasta kun suhteellisen matalia sanoivat vesien olevan siellä.

Possumi

Quote from: Jääpää on 12.03.2014, 14:41:23
Quote from: Dharma on 10.03.2014, 14:40:47
Eräs mahdollinen selitys on meteori. Se on erittäin harvinaista, mutta kun muut tekijätkin ovat epätodennäköisiä, on tämä hypoteesi ainakin syytä ottaa huomioon.
Epätodennäköinen, mutta :

http://hommaforum.org/index.php/topic,92257.msg1576057.html#msg1576057

RP

Pommi on varmasti meteoria todennäköisempi vaihtoehto. Yhtälailla kummassakin tapauksessa olisi jotain jäänteitä kuvitellut jo löytyneen. Sama koskee myös koneneen hajoamista itsestään.

Toisaalta ne kaikki muutkin vaihtoehdot ovat omalla tavallaan epätodennäköisiä, ja jotankin kuitenkin tapahtui.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Possumi

Quote from: Onnikka on 12.03.2014, 10:58:38
Quote from: normi on 12.03.2014, 09:22:26
Kummallista... ensin sotilastutka havainto ja sitten kiistetään koko juttu. Tää homma alkaa haiskahtamaan omituiselta...
Ehkä eivät tahdo kertoa tutkiensa tehosta mahdollisille vihollisille.

Paitsi että heti kun laitat minkätahansa tutkan päälle niin kaikki voivat mitata sen tehon ja muitakin ominaisuuksia. Kaupallisten aluevalvontatutkien kaikki ominaisuudet on jo tiedossa ja nämä maat eivät ole kuuluisia oman tutkatekniikan kehittämisestä.

Paljon todennäköisempi selvitys on yksinkertaisesti normaali sählääminen tiedottamisessa tai yksinkertaisesti uutisankka.

Koko tapaukseen liittyy niin vähän faktoja että sen ympärillä vellova tiedotus ja keskustelu alkaa tarttua jo mihin tahansa huhuun ja vihjeeseen ja vääntämään siitä väkisin jonkun narratiivin. Ihminen etsii aina tällaisia selityksiä oli tietoa kuinka vähän tahansa. Jos ei ole tarinaa niin keksitään sellainen. Siinä olemme erinomaisen hyviä.

Oma tarinani on edelleen se että terroristit (kyydissä tai eivät) pistivät koneen (oikean tai väärän) pommilla pillunpäreiks jolloin mitään jälkiä tai hätäkutsuja ei ehditty lähettää.

Toinen epätodennäköisempi mutta aina mahdollinen skenaario on koneen tekninen vika ja hallinnan menetys johon liittyy ohjaajien paniikki jolloin eivät ole tajunneet tai ehtineet lähetellä hätäkutsua (näitä on useita casejä ollut lento-onnettomuuksien historiassa).

Aika tylsiä nämä minun tarinat. Ei yhtään ufoa tai salaliittoa  :'(

Griffinvaari

Paitsi että heti kun laitat minkätahansa tutkan päälle niin kaikki voivat mitata sen tehon ja muitakin ominaisuuksia. Kaupallisten aluevalvontatutkien kaikki ominaisuudet on jo tiedossa ja nämä maat eivät ole kuuluisia oman tutkatekniikan kehittämisestä.

Ei ole ihan näin, etenkään laajakaistaisen modulointi tekniikan käyttöön oton jälkeen, säteilijät aina päällä.
Mutta asiaan eivätkö muut ole huomanneet että jokin lähde kertoi pelastuslautasta, vai oliko ankka.

Myrkkymies

[folio]Taitaa olla vihervasemmistolaisten false-flag. Kohta tulee tieto, että koneen räjäytti joku natsi.[/folio]

kekkeruusi


Luotsi

Kone hajosi rakenteellisen vaurion johdosta. Muut vaihtoehdot todennäköisyydeltään häviävän pieniä, sorry salaliittoteoreetikot  ;)
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***