News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju

Started by Laikka, 08.03.2014, 06:02:42

Previous topic - Next topic

Alarik

(raks)
Quote from: Mangustin on 20.05.2015, 13:52:07
Elämä ei ole matikkakilpailu. Eliön on tarkoitus sopeutua omaan ympäristöönsä. Sub-saharan väestöllä ja australian aboriginaaleilla...ovat vuosituhannet pärjänneet kotiseuduillaan.
Muut populaatiot ovat muokanneet Afrikan ja Australian yhteiskuntia niin nopeaan tahtiin, että alkuperäisväestön kulttuuri saati perinnölliset ominaisuudet eivät ole ehtineet sopeutua muutokseen...molemmilla mantereilla on valitettavan paljon...köyhyyttä.

Quote from: Ventura&Ceserani: Suuret Löytöretket
Livingstone esittää viehättävän kuvauksen afrikkalaisesta kylästä: "Vihreät niityt, laiduntavat naudat, nurmea näykkivät vuohet, leikkivät lapset, naiset menossa joelle sanko päänsä päällä, banaanipuiden siimeksessä työskentelevät miehet, vanhukset, jotka istuvat maassa rupattelemassa - se kaikki on silkkaa kauneutta."
Elettiinpä ennenkin.
Sääli että ihmiselosta on tullut palikkatesteillä ja arvosanoilla kilpailua ja oravanpyörässä raatamista, ja että tällaista unelmaa tavoittelevat maahanmuuttajat ovat valmiita uskomaan henkensä ihmissalakuljettajien käsiin.
Köyhyys on suhteellista, ja Afrikassa se johtuu joko heidän omasta halusta toisenlaiseen kulttuuriin (Eurooppaan) tai liiasta lisääntymisestä. Pienillä lapsimäärillä ja omasta halustaan mikään ei kai estäisi jatkamasta isiensä elämää...

Mutta siis tottakai köyhyys ei syntynyt paikanpäällä, vaan tupsahti heimokyliin muiden populaatioiden tuomana. Sitä ei ollut ja äkisti se vain ojennettiin käteen - ja kas, afrikkalainen huomasi että köyhyys, mistäs tänne tupsahdit? Ja köyhyys niinku puhutteli afrikkalaista, että
- "sä tarviit uudet kärryt ja puhelimen ja osta osta".
- Afrikkalainen mietti: "Mutta mulla on vihreät niityt, laiduntavat vuohet ja naiset menossa töihin...joelle hakeen mulle vettä - kaikki silkkaa kauneutta. En mä muuta tarvi ja sitäpaitsi milläs ostat kun en tunne rahan käyttöä".
Sitten tuli paikalle suvaitsevainen: "Ai, raha. Minäpä opetan sen käyttöä. Tule kouluun kuuntelemaan. Niin ja annan heti käteen nipun tätä kehitysapurahaa että osta tällä, mihin sä näitä lappusia muuhun tarviit kun sulla on täällä jo kaikki ja elämä silkkaa kauneutta".
Niinpä afrikkalainen meni kouluun, jossa suvaitsevainen opetti, että Euroopassa ovat rakentaneet näääin isoja majoja ja siellä on vaaaaltavasti yhteistä rahaa. Kuka vaan sinne lähtee, niin saa: ilmaisen majan, majan ylöspidon, naiset jatkuvasti tyrkyllä jotka haluaa röyhkeätäkin huomiota (siis voin itselläni näyttää vaikka miten), rahaa käteen tekemättä töitä ja viljelemättä mitään, vesikin tulee majaan eli naisten ei tarvi mennä töihin eli jää kaikki aika lisääntymishommiin.
- Afrikkalainen mietti: "Eihän mulla oo mitään! Mää oon ihan köyhä! Että kaikki aika vaan lisääntymishommiin eikä töitä ollenkaan! Kuinka köyhä mää oikeen voin ollakaan! Nyt tässä ei voi kuin lähteä Eurooppaan. En tiennytkään kuinka köyhä mä oon".
- Suvaitsevainen miettii: "..tanan kapitalistiset valkoisen miehen populaatiot, kun pilasitte afrikkalaisen idyllisen elämän. Aiheuttavat hukkumisia ja kärsimystä toisille. Pyytäisitte anteeksi ja ottaisitte huolehtiaksenne, kun tämän aiheutittekin. Onneksi minä edes olen täällä auttamassa näitä köyhiä".

Tai sitten Afrikan tilanne vaan johtuu itseaiheutetusta liiasta väestönkasvusta eli osalle lapsista ei riitä idyllistä peräkylän vuohipalstaa. Töitäkin siellä Afrikassa olisi riittämiin, mutta pienellä palkalla. Vaan kun yksi lähtijä kertoo satuja (tarinankerrontaperinne) vaurastumisesta Euroopassa ja muut kuvittelee äkkirikastuvansa ja välimerisoppa on valmis.

Äly? Älykkäimmät varmaan pärjää paikanpäälläkin.

Mangustin

Quote from: Alarik on 21.05.2015, 04:16:16
Köyhyys on suhteellista, ja Afrikassa se johtuu joko heidän omasta halusta toisenlaiseen kulttuuriin (Eurooppaan) tai liiasta lisääntymisestä. Pienillä lapsimäärillä ja omasta halustaan mikään ei kai estäisi jatkamasta isiensä elämää...

Joo aamen. Rokotteet ja antibiootit on vaarallisia vierasaineita joita ei pitäisi mennä väkisin tyrkyttämään ilman että samalla omaksutaan ehkäisyvälineiden käyttö. Isot perheet ei ole mikään ongelma kun puolet lapsista kuolee ennen aikuisikää ja osa aikuisista kesken lisääntymisuran. Nykyään ei riitä kaikille idyllistä banaanilehtoa.

Suhteellinen köyhyys ja telkkarin näyttämä länsimainen unelma aiheuttaa katkeruutta ja ajaa nuorisoa elintasosiirtolaisiksi. Sitten on sitä ihan oikeaa köyhyyttä, kun väestö on kasvanut ja muuttanut slummeihin, aikuiset ryyppää pontikkaa, lapset syntyy FAS-vammautuneina ja kasvaa pelkällä maissipuurolla -> puutostauteja, sokeutta...  :-\

Ugandan viinaongelma:
https://youtu.be/zL3UHF5SlEU

:flowerhat: :n arvoinen kysymys on, miten tähän tulisi suhtautua? Valkoinen mies on selvästikin horjuttanut aiemmin harmonisen mantereen väestö-ekologista tasapainoa. Ekofasismi haluaa Afrikan palauttamista alkuperäiseen luonnontilaan, hyysäysstrategia kiistää sen väestön täysivaltaisuuden ja vaatii globaalia vastuuta. Liberalistinen ratkaisu, joka kunnioittaa paikallisten ihmisarvoa, on lopettaa vieraiden valtioiden asioihin sekaantuminen ja luottaa niiden kykyyn huolehtia omista kansalaisistaan, m.l. venepakolaisista jotka luonnollisesti tulee palauttaa kotimaihinsa.

Edit: Jottemme kokonaan eksyisi aiheesta, niin kehotan aineistokritiikkiin Itä-Aasian PISA-huippujen suhteen. Suomessa ja Virossa koko ikäluokan testaus tarkoittaa kirjaimellisesti sitä mitä sen kuuluukin, mutta Taiwanissa ei todellakaan ole mitään integroitua erityisopetusta. Oletan että muut huppusijoittujat, Etelä-Korea, Singapore, Shanghai ja Japani, noudattavat samaa aasialaista segregaatiota.

http://thediplomat.com/2015/03/the-problem-with-taiwanese-eyes/

Pitkistä koulupäivistä ja illoista buxibanissa maksetaan hirvittävä hinta. Keho, mieli ja näkö hajalla ennen aikuisikää.

nollatoleranssi

#302
Quote from: Mangustin on 21.05.2015, 19:40:57
Joo aamen. Rokotteet ja antibiootit on vaarallisia vierasaineita joita ei pitäisi mennä väkisin tyrkyttämään ilman että samalla omaksutaan ehkäisyvälineiden käyttö. Isot perheet ei ole mikään ongelma kun puolet lapsista kuolee ennen aikuisikää ja osa aikuisista kesken lisääntymisuran. Nykyään ei riitä kaikille idyllistä banaanilehtoa.

Suhteellinen köyhyys ja telkkarin näyttämä länsimainen unelma aiheuttaa katkeruutta ja ajaa nuorisoa elintasosiirtolaisiksi. Sitten on sitä ihan oikeaa köyhyyttä, kun väestö on kasvanut ja muuttanut slummeihin, aikuiset ryyppää pontikkaa, lapset syntyy FAS-vammautuneina ja kasvaa pelkällä maissipuurolla -> puutostauteja, sokeutta...  :-\

Tämmöinen ohjelma oli joskus tv:ssä "Miljonäärit slummissa" (Kiberan slummialue Nairobissa, Keniassa).

Siellä asukkaat katsoivat pienestä tv:stä maksusta Englannin jalkapallon valioliigan otteluita ja söivät öljyssä paistettuja ranskalaisia (tai siis he, joilla oli niihin varaa).

Kyllähän tuo globaali länsimaistuminen kaikkialla näkyy. Luonnonvaraisesta elämisestä on siirrytty länsimaiseen kaupunkilaiseen elämäntapaan.

Siinä missä liikakansoitus oli joskus jopa tarpeellista, koska sairaudet, nälänhätä, yms. ongelmat tappoivat ihmisiä paljon, niin nykyisin länsimaisella terveysteknologialla ja ruoka-avulla on luotu liikakansoituksen ongelma. Afrikan maiden olisi pitänyt kehittyä tarpeeksi, että noista asioista olisi ollut apua niille maille. Nykyinen malli johtaa ojasta allikkoon.

Kiinassa on vastaavaa sääntelyä tehty valtion taholta, mutta Afrikassa valtion hoitaminen on ollut hieman "eri käsissä".

Quote from: Mangustin on 21.05.2015, 19:40:57
Edit: Jottemme kokonaan eksyisi aiheesta, niin kehotan aineistokritiikkiin Itä-Aasian PISA-huippujen suhteen. Suomessa ja Virossa koko ikäluokan testaus tarkoittaa kirjaimellisesti sitä mitä sen kuuluukin, mutta Taiwanissa ei todellakaan ole mitään integroitua erityisopetusta. Oletan että muut huppusijoittujat, Etelä-Korea, Singapore, Shanghai ja Japani, noudattavat samaa aasialaista segregaatiota.

http://thediplomat.com/2015/03/the-problem-with-taiwanese-eyes/

Pitkistä koulupäivistä ja illoista buxibanissa maksetaan hirvittävä hinta. Keho, mieli ja näkö hajalla ennen aikuisikää.

Tuosta oli aiemmin juttua, että kaupunkien ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden olisi tehtävä vielä paljon enemmän hommia saadakseen parempia tuloksia. Käytännössä siis vaikka erityisopetusta ei löydykkään, niin siitä huolimatta tulokset voivat olla "samaa tasoa" tai jopa ylikin. Yhteisö pakottaa muutkin samoille tavoille. Tuo näkyy niin Afrikassa kuin Kiinassakin.

Se että onko tuollainen liiallinen pakko-opetus hyväksi terveydelle on sitten toinen asia.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Miniluv

Jatketaan tosiaan näistä Pisajutuista tässä ketjussa.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Bwana

Tästä olikin jo mainittu toisaalla. Tämän joutaakin sitten poistaa täältä.
Nkosi sikelel' Afrika.

Unelma Sirpaleina

Ei varsinaisesti PISA juttu mutta mikä kumma on saanut aikaan sen että suomalaiset nuoret ovat yhtäkkiä heittäytyneet lukutaidottomiksi?
Quote"15-vuotiaista pojista joka kahdeksas on lukutaidoton" – lapsiasiavaltuutettu hätkähdytti seminaarissa
– Tällä hetkellä 15-vuotiaista pojista joka kahdeksas on lukutaidoton, hän hätkähdytti kuulijoitaan eduskunnan Pikkuparlamentin auditoriossa. Yleisössä oli kansanedustajia ja asiantuntijoita sosiaali- ja terveyssektorin järjestöistä.

Kurttilan mukaan "joka kahdeksas" -tiedon taustalla on ymmärrys siitä, mitä tulisi tehdä juuri varhaiskasvatuksessa.
http://demokraatti.fi/15-vuotiaista-pojista-joka-kahdeksas-on-lukutaidoton-lapsiasiavaltuutettu-hatkahdytti-seminaarissa/
Vielä toistaiseksi väitetään että Suomessa on "100%" lukutaitoisia, siihen on pian tulossa korjausliikettä samalla tavalla kuin pisa tuloksiin.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_literacy_rate
"France will not only be invaded by the aggressors from the outside, but will also be conquered from within as a result of collaborative forces and other forces..specifically Islam, which will be this force working from within."
Billy Meier, 1987
http://www.futureofmankind.co.uk/Billy_Meier/The_Henoch_Prophecies

otto-poika



"Moni maahanmuuttajaperheiden koululainen kokee, että opettajat odottavat heiltä vähemmän kuin muilta lapsilta."


- no mutta...  ei voi ottaa kauhalla, jos on annettu lusikalla.  Mikä tässä on niin vaikeeta?  Mika vaike?

buy the quran - now in two ply -

Purppura

Tähän voidaan kyllä todeta että PISA testit valehtelevat. Tämä johtuu siitä että tuloksissa ei oteta lainkaan huomioon erityisluokilla/pienluokilla opiskelevien lasten tuloksia. Mikä sinällään ei olisi valitettavaa, jollei Suomella olisi tässä asiassa ehdotontonta maailmanennätystä luokkien määrissä.

Yllä mainittu onkin itseasiassa ihmisoikeusrikkomus, mutta kuten aina etenkään vihreitä ja vassareita ei asia kiinnosta kun kyseessä ovat OMAT KANSALAISET.
Todellisuuden tajuamista nimitetään nykyään rasismiksi.

Roope

Olen kymmenisen vuotta odottanut vastausta kysymykseen, mistä kantaväestön ja maahanmuuttajien maailman suurimmat PISA-erot johtuvat. Nyt analyysi on viimein valmis. Kaikki johtuu rasismista.

Quote"Miksi meihin ei panosteta yhtä paljon", kysyy Aisha – maahanmuuttajataustaisten ja valtaväestön oppimiserot Suomessa länsimaiden suurimmat

Reeta Niemonen

[...]

Joulukuussa 2019 julkaistiin läntisten teollisuusmaiden järjestön OECD:n kansainvälinen PISA-vertailu, jonka mukaan suomalaisten lukutaito oli vuoden 2018 testeissä OECD-maiden kärkeä.

Vähemmälle huomiolle kuitenkin jäivät saman raportin vähemmän imartelevat tiedot peruskoulustamme.

Suomi ei olekaan koulutuksen mallimaa – ainakaan kaikille. Raportissa vertaillaan lukutaidon tuloksia kantaväestön sekä ensimmäisen ja toisen polven maahanmuuttajien välillä. OECD-maiden suurin piste-ero löytyy Suomesta. Se ei selity maahanmuuttajaperheiden matalammalla tulo- tai koulutustasolla.

Itse asiassa myös vuosien 2015 ja 2012 PISA-tulokset viittaavat siihen, että Suomessa maahanmuuttajatausta vaikuttaa oppimistuloksiin enemmän kuin useimmissa muissa maissa.

Esimerkiksi vuoden 2012 PISA-tuloksiin pohjautuvan tutkimuksen( mukaan vielä toisen polven maahanmuuttajien matematiikan osaaminen on kaksi vuotta kantasuomalaisia peruskoululaisia jäljessä.

Miten voi olla niin?

Alan tutkijat ovat sitä mieltä, että ilmiö on monen asian summa. Taustalta löytyy sekoitus vanhentuneita rakenteita ja rasistisia asenteita.

[...]

Pelkän huonon kielenopetuksen syyttäminen olisi ongelman kiertämistä. Paljon on myös suoranaista syrjintää ja rasismia.

[...]

Jatkuva syrjintä ja vähättely vaikuttavat tietysti myös koulumenestykseen. Kun kaikki muut epäilevät jatkuvasti omaa selviytymistä, alkaa itsekin lähes huomaamatta epäillä itseään, miettii Farhia.

Teoreettisesti ilmaistuna kyse on siitä, että ihmisten välinen ja rakenteellinen rasismi johtavat helposti sisäistettyyn rasismiin, kun yksilö alkaa uskoa ympäristönsä viestejä.

– Opinto-ohjaus ja muu opetus on ollut ja on edelleen sekä tietoisesti että tiedostamatta rodullistavaa, toteaa väitöskirjatutkija Tuuli Kurki.

– En väitä, että kaikki opettajat olisivat rasisteja. Mutta jos kukaan ei ole rasisti, miksi niin monilla on kokemuksia rasismista?

Palataan vielä joulukuiseen PISA-vertailuun. Se kertoo Suomesta muitakin yllättäviä asioita. Maahanmuuttajien eriytyminen omiin kouluihinsa on Suomessa OECD-maiden suurinta.

Mitä korkeampi eriytymisen indeksi, sitä enemmän maahanmuuttajat ovat keskittyneet samoihin kouluihin. Se on suhteutettu maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrään.

Viisikosta Aisha on käynyt lukiota, jossa on vain vähän maahanmuuttajataustaisiksi oletettuja opiskelijoita.

– Jos voisin kelata taaksepäin, olisin hakenut mieluummin kouluun, jossa tunnen oloni mukavaksi ja hyväksytyksi.

[...]

Kuvio näyttää, että korkeakoulusta valmistuvista 20–29-vuotiaista vain 2 prosenttia on ensimmäisen tai toisen polven maahanmuuttajia, kun taas koko ikäryhmästä heidän osuutensa on 8 prosenttia. Tilanne on epätasa-arvoisempi kuin missään muussa vertailun maassa.

[...]

Suomessa korkeakouluun pääseminen on vaikeaa, ja korkeakoulujen pääsykokeet ovat myös vaatineet erinomaista kielitaitoa.

– Pääsykokeita pidetään tasa-arvoisina, koska ne ovat kaikille samat, sanoo sosiologian akatemiatutkija Elina Kilpi-Jakonen.

– Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ne ovat osaltaan vähentäneet maahanmuuttajien hakeutumista erityisesti yliopistoon.

– Yhdenvertainen koulutuspolkuajatus ei toteudu meillä, summaa Mira Kalalahti.

Maahanmuuttajataustan vaikutusta koulutukseen pureudutaan opetus- ja kulttuuriministeriön syksyllä alkavassa selvityksessä, jonka tarkoitus on tutkia suomalaisen koulutusjärjestelmän epätasa-arvoisuuden syitä.

[...]

OAJ:n Päivi Lyhykäisen mukaan suomalaiset koulutusrakenteet ovat "jäljessä".

– Maahanmuuttajien koulutusta ei aiemmin ole haluttu nähdä asiana, johon pitäisi panostaa. Meillä on paljon kuntia, joissa ei ollut yhtä ainutta maahanmuuttajaa ennen vuotta 2015, Lyhykäinen sanoo. Hänen mukaansa tahtotila on kuitenkin onneksi muuttunut viime vuosien aikana.

– Suomen valtio alkoi herätä siihen, että meillä on muualta tulevia ihmisiä, joilla on tietynlaisia tarpeita.

Käytännössä nykyisiä opettajia pitäisi kouluttaa uuteen tilanteeseen ja uusia, eritaustaisia opettajia rekrytoida mukaan.

[...]

Ulkar Aghayeva on opettanut kouluissa arvokkuutta ja osallistamista. Hän toivoisi, että opettajille tarjottaisiin antirasistista koulutusta.

– Useimmat opettajat, joiden kanssa olen itse ollut tekemisissä, ovat sitä mieltä, että sille olisi tarvetta.
Yle 5.7.2020

Käsittämättömän luokaton artikkeli, jossa maahanmuuttajien ongelmista syytetään automaattisesti suomalaisten rasismia ja syrjintää. Ratkaisuksi esitetään jollain pimeällä logiikalla maahanmuuttajaopettajia ja antirasistista koulutusta.

Ei mainintaa ja pohdintaa eri maahanmuuttajaryhmien ja toisaalta maahanmuuttajatyttöjen ja -poikien (esim. lukutaidossa 4-5 vuoden tasoero!) välisistä valtavista PISA-eroista. Myöskään suomalaisten poikien ja tyttöjen maailmanlaajuisesti poikkeuksellisen suuret PISA-erot (samaa tasoa vain lähinnä joissain arabimaissa) eivät näköjään ole edelleenkään minkäänlainen ongelma. Vain epäilty rasismi on.

Eri maiden maahanmuuttajaprofiilit voivat olla hyvin erilaisia, joten maita ei tietenkään voi verrata suoraan keskenään. Samoin jutussa mainittu maahanmuuttajien kouluihin keskittymistä mittaava indeksi ei ole oppimisen kannalta ollenkaan niin olennainen kuin maahanmuuttajaoppilaiden osuus koulussa, joka voi olla esimerkiksi indeksitaulukon puolivälissä olleessa Ruotsissa helposti 80-100 prosenttia niin, ettei koulussa ole kuin kourallinen ruotsinkielisiä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Histon

Juttu on pitkä kuin nälkävuosi mutta ei tarjoa mitään uutta. Somalit ei pärjää koska rasismi.

https://yle.fi/uutiset/3-11431717
Quote
"En olisi odottanut tätä sinulta", sanoi opettaja – Suomessa maahanmuuttajataustaiset oppivat huonommin kuin muut, tutkijan mukaan syrjintä rehottaa

Tutkijoiden mukaan suomen kielen opetus, opinto-ohjaus ja siirtymät asteelta toiselle voivat eriarvoistaa nuoria.

Kello on kaksi heinäkuun ensimmäisenä päivänä ja Itäkeskuksessa on taas yksi koulupäivä pulkassa. Tänään on katsottu Youtubesta avaruusvideoita, käyty kirjastossa ja kiipeilty telineillä.

Farhia, 20, Ixsaan, 19, Aisha, 19, Hani, 18, ja Sabrin, 18, keräävät kyniä ja vihkoja kasaan. He esiintyvät tässä jutussa pelkillä etunimillä, sillä heitä jännittää, eivätkä he ole valmiita kertomaan kokemuksistaan koko nimellään.

He opettavat täällä viidelletoista etnisesti somalitaustaiselle alakoululaiselle suomea, matematiikkaa ja kaikkea muutakin, missä apua tarvitaan.

– Aika moni maahanmuuttajataustainen ei uskalla viitata koulussa, koska pelkää, että joku asia menee väärin, kertoo Farhia.

– Yritämme täällä rohkaista heitä. Tämä on valmistelua syksyä varten.

Vertaisoppimiseen pohjautuva Buddyschool-ryhmä järjestetään Maahanmuuttajanuorten Helsinki -hankkeen ja järjestöjen yhteistyönä. Talvisin se toimii kouluissa. Tämän kesän ryhmän perustaminen ja laajentaminen kaikkiin alakoululaisiin oli Farhian idea.

– Olisi ollut tosi hyödyllistä, jos tällainen olisi ollut olemassa silloin, kun olin itse koulussa.

Joulukuussa 2019 julkaistiin läntisten teollisuusmaiden järjestön OECD:n kansainvälinen PISA-vertailu, jonka mukaan suomalaisten lukutaito oli vuoden 2018 testeissä OECD-maiden kärkeä.

Vähemmälle huomiolle kuitenkin jäivät saman raportin vähemmän imartelevat tiedot peruskoulustamme.

Suomi ei olekaan koulutuksen mallimaa – ainakaan kaikille. Raportissa vertaillaan lukutaidon tuloksia kantaväestön sekä ensimmäisen ja toisen polven maahanmuuttajien välillä. OECD-maiden suurin piste-ero löytyy Suomesta. Se ei selity maahanmuuttajaperheiden matalammalla tulo- tai koulutustasolla.
[...]
Esimerkiksi vuoden 2012 PISA-tuloksiin pohjautuvan tutkimuksen(siirryt toiseen palveluun) mukaan vielä toisen polven maahanmuuttajien matematiikan osaaminen on kaksi vuotta kantasuomalaisia peruskoululaisia jäljessä.

Miten voi olla niin?

Alan tutkijat ovat sitä mieltä, että ilmiö on monen asian summa. Taustalta löytyy sekoitus vanhentuneita rakenteita ja rasistisia asenteita.
[...]
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017

Uuno Nuivanen

Oikeasti kysymys on siitä, että meille on jo vuosikymmeniä systemaattisesti haalittu maailman mamuvalikoimasta se kaikkein kehnoin mahdollinen aines, jolta ei ole maahan tultuaan vaadittu mitään vaan kaikki on kannettu eteen hopealautasella. Sillä tavoin hyysäys- ja kotoutusteollisuus on tienannut eniten.

MiljonääriPlayboy

^^

Quote"Miksi meihin ei panosteta yhtä paljon", kysyy Aisha – maahanmuuttajataustaisten ja valtaväestön oppimiserot Suomessa länsimaiden suurimmat

Kysyn ihan samaa. Miksi vuosikymmenestä toiseen huma-matujen erityis-kädestäpitelyyn käytetään (kohdusta hautaan, koulu on siinä välissä)  valtavia määriä rahaa ja resursseja (erityisesti jos laskee euroa/sandaalipari)? Samaan aikaan kun kantisten koulutuksesta leikataan koko ajan. Ja kun kaikesta matu-hyysäämisestä huolimatta tulokset ovat sitten tuota.

QuoteViisikosta Aisha on käynyt lukiota, jossa on vain vähän maahanmuuttajataustaisiksi oletettuja opiskelijoita.

– Jos voisin kelata taaksepäin, olisin hakenut mieluummin kouluun, jossa tunnen oloni mukavaksi ja hyväksytyksi.

No mutta, kerrankin matu-ongelma, johon löytyy helposti ratkaisu! Tästä eteenpäin, OPOt kautta maan lähettäkööt joka ikisen Aishan kaltaisen matu-ruikuttajan suomalaisen koulun sijaan johonkin viihtyisään koraanikouluun esim. Mogadishussa tai Kabulissa. Suomen passin voi OPO pistää samalla silppuriin. Hyvää matkaa!
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

valtakunnanpärkhele

#312
Quote from: MiljonääriPlayboy on 05.07.2020, 13:29:41
 

Kysyn ihan samaa. Miksi vuosikymmenestä toiseen huma-matujen erityis-kädestäpitelyyn käytetään (kohdusta hautaan, koulu on siinä välissä)  valtavia määriä rahaa ja resursseja (erityisesti jos laskee euroa/sandaalipari)? Samaan aikaan kun kantisten koulutuksesta leikataan koko ajan. Ja kun kaikesta matu-hyysäämisestä huolimatta tulokset ovat sitten tuota.

Samaa ihmettelen, näihin kehitysmaalaisiiin panostetaan ja kipataan rahaa, energiaa ja resursseja jo nyt järjettömästi, hyvin laihoin tuloksin. Suurin osa on erityisen opetuksen piirissä ja heillä on jokaisella käytännössä omat koulunkäyntiavustajatkin, kourallinen gaussin käyrän oikealta laidalta pärjää ilman. Kaikki opettajien resurssit ja aika menee käytännössä  mamulasten opettamiseen tai luokan kurissa pitämiseen.... Säälistä mamut pääsevät läpi ja luokalta, kaikki katsotaan läpi sormien, koska muuten rasisimi.
Jos enemmän vielä panostetaan niin se tarkoittaa jo, että joku kävisi koulun heidän puolestaan.

Hieman ilkeästi voi todeta, että mitä ihmettä tuohon Aishaankin pitäisi panostaa, vuoden kahden päästä on hän pakkonaitettu synnytyskoneeksi, ihan sama silloin osaako luetella Suomen joet takaperin tai mikä on ablatiivi.  Jos hyvä tuuri hänellä käy, hän pääsee vähäksi aikaa mamutoteemiksi tai joksikin höpöhöpö mamukordinaattoriksi siinä synnytysten välillä. Nelikymppisenä hän sitten eristäytyy kaapumummonna kokonaan suomalaisesta yhteiskunnasta jääden vain omiensa pariin hengaamaan sosiaaliturvalla johonkin lähiön leikkipuistoon jälkijälkikasvun kanssa.

J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

JPN75

Pisa 2018 raporteissa ei mainita kertaakaan sanaa rasismi. Miksi siis tämäkin tuore Ylen juttu keskittyy rasismiin?

valtakunnanpärkhele

#314
Tälläinen tuli vastaan, en tiedä onko ollut jo täällä.
QuoteVTVn Selvitys; Opettajat suosivat maahanmuuttajia arvostelussaan.

Lueskelin läpi selvitystä ja huomasin erikoisen asian.
Lainaus suoraan selvityksestä;
"Tämä tulos viittaa vahvasti siis siihen, että maahanmuuttajataustaisten oppilaiden saamat kouluarvosanat matematiikassa sekä äidinkielessä ja kirjallisuudessa eivät heijastele heidän osaamistasoaan, vaan oppilaat saavat omaa osaamistasoaan selvästi parempia kouluarvosanoja verrattuna kantaväestön oppilaisiin."

Tässä vertailtiin maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten PISA tuloksia koulutodistuksen numeroihin. Käy ilmi että opettajat ovat räikeän puolueellisia arvostelussaan.
....
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/samilepist/278815-vtvn-selvitys-opettajat-suosivat-maahanmuuttajia-arvostelussaan/
https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/06/15103549/maahanmuuttajaoppilaat-perusopetuksen-tuloksellisuus.pdf

Minustakin on hieman hämmentävää, että 1. ja 2. sukupolven mamut saavat keskimäärin parempia tai  yhtähyviä arvosanoja esim äidinkielessä kuin kantaväestö.
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

rätkä

Keharien ja kantisten huimat erot tasoitetaan samalla aatteella kuin vasemmisto tasaa tuloerojakin eli estetään kantistenkin oppiminen. Tämä aloitetaan jo ala-asteella sotkemalla vajokit ja normaalit samaan luokkaan ja säätämällä opetuksen taso sen heikoimman aineksen mukaiseksi.

Outo olio

Quote from: Roope on 05.07.2020, 13:03:03
QuotePalataan vielä joulukuiseen PISA-vertailuun. Se kertoo Suomesta muitakin yllättäviä asioita. Maahanmuuttajien eriytyminen omiin kouluihinsa on Suomessa OECD-maiden suurinta.

Mitä korkeampi eriytymisen indeksi, sitä enemmän maahanmuuttajat ovat keskittyneet samoihin kouluihin. Se on suhteutettu maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrään.

Viisikosta Aisha on käynyt lukiota, jossa on vain vähän maahanmuuttajataustaisiksi oletettuja opiskelijoita.

– Jos voisin kelata taaksepäin, olisin hakenut mieluummin kouluun, jossa tunnen oloni mukavaksi ja hyväksytyksi.

Eli ongelma on se että mamut saavat kaiken mitä haluavat? Aishakin olisi halunnut rikkaampaan kouluun? ??? Kumpikin mahdollisuus on siis ongelma samanaikaisesti, se että mamut ovat kaikkki samassa koulussa, ja kun joku ei päässytkkään sinne niin hänkin harmittelee sitä jälkeenpäin.

QuoteUlkar Aghayeva on opettanut kouluissa arvokkuutta ja osallistamista.

Arvokkuus on englanniksi dignity, ja se on sana jota kuulee amerikkalaisten mustien aktivistien taholta usein/jatkuvasti, sana on ollut aktivismikäytössä jo 1960-luvulta lähtien, eli tämäkin juttu on suoraan kopioitu Atlantin takaa. :facepalm:
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

foobar

Quote from: Histon on 05.07.2020, 13:09:14
Juttu on pitkä kuin nälkävuosi mutta ei tarjoa mitään uutta. Somalit ei pärjää koska rasismi.

https://yle.fi/uutiset/3-11431717
Quote
"En olisi odottanut tätä sinulta", sanoi opettaja – Suomessa maahanmuuttajataustaiset oppivat huonommin kuin muut, tutkijan mukaan syrjintä rehottaa

Tutkijoiden mukaan suomen kielen opetus, opinto-ohjaus ja siirtymät asteelta toiselle voivat eriarvoistaa nuoria.

[...]

Ja se vasta rasismia olisikin jos heille annettaisiin arvosanoja samoin perustein kuin muille ja tästä muistutettaisiin myös vanhempia. Sitä ei missään tapauksessa voi kokeilla koska kyseessä on herrakansa joka on lukutaidottomina orjia pitävinä jihadisteinakin valkonaamojen virheettömiä herroja.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Outo olio

Ongelman syy voi olla ihan missä hyvänsä, mutta ei maahanmuuttajissa itsessään, esimerkiksi heidän asenteissaan tai kulttuurissaan. Tämä on se syy miksi mitään ongelmia ei saada ratkaistua, koska niitä ei edes haluta nähdä.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

justustr

Suomessa PISA-tulokset on romahtanut ihan kantistenkin keskuudessa ja tilanne on aidosti huolestuttava.

Luonnollisesti Suomessa panostetaan maahanmuutossa juuri niihin kansallisuuksiin, joilla tulokset on vielä monta astetta kantiksia surkeampia, jolloin saadaan aikaan illuusio, että kantiksilla menee hienosti ja ongelmana ovatkin ne kärryiltä pudonneet mamut :facepalm:

Jos Suomeen tuleva maahanmuuttaja-aines olisi Itä-Aasiasta, esimerkiksi juurikin Hongkongista, kuten tuolla toisessa ketjussa pohdiskeltiin, niin kenelläkään ei olisi enää minkäänlaista illuusiota siitä mikä Suomessa on matematiikan osaamisen taso. Tässä on muuten yksi syy sille miksi vihervasemmisto niin vierastaa aasialaisia. Hassua kyllä, tässä kohdin rotumiesten ja suvakkien intressit kohtaa täysin :flowerhat:

foobar

Quote from: Outo olio on 05.07.2020, 21:33:30
Ongelman syy voi olla ihan missä hyvänsä, mutta ei maahanmuuttajissa itsessään, esimerkiksi heidän asenteissaan tai kulttuurissaan. Tämä on se syy miksi mitään ongelmia ei saada ratkaistua, koska niitä ei edes haluta nähdä.

On myös maahanmuuttajaryhmiä jotka alkavat jo ala-asteen alempien luokkien kohdalla purra hammasta siitä pääseekö jälkikasvu kunniallisesti yliopistoon ja menestyykö siellä. Meidänkin perheessämme käytetään tämän tavoitteen edistämiseksi 1-2 tuhatta euroa kuukaudessa yksityisopetukseen jotta ainut lapsi pärjäisi paremmin kuin helsinkiläinen koulu muutoin mahdollistaisi. Myötätuntoa on kuitenkin turha esim. Yleltä odottaa - tarjolla on vain vihaa, ehkä siksi etteivät yleläiset ja heidän taustaryhmänsä varsinaisesti edes toivo menestystä vaan vallankumousta.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

S.O.Mali

Koko artikkeli on todellista tuubaa, mutta tässä tiivistyy olennainen sanoma:

Quote
Suomessa korkeakouluun pääseminen on vaikeaa, ja korkeakoulujen pääsykokeet ovat myös vaatineet erinomaista kielitaitoa.

Pääsykokeita pidetään tasa-arvoisina, koska ne ovat kaikille samat, sanoo sosiologian akatemiatutkija Elina Kilpi-Jakonen.

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ne ovat osaltaan vähentäneet maahanmuuttajien hakeutumista erityisesti yliopistoon.

Yhdenvertainen koulutuspolkuajatus ei toteudu meillä, summaa Mira Kalalahti.

Maahanmuuttajataustan vaikutusta koulutukseen pureudutaan opetus- ja kulttuuriministeriön syksyllä alkavassa selvityksessä, jonka tarkoitus on tutkia suomalaisen koulutusjärjestelmän epätasa-arvoisuuden syitä.
Pääsykokeet ovat siis liian tasa-arvoiset, koska ne ovat kaikille samat. Vika ei toki koskaan ole somaleissa itsessään, se on aina järjestelmän syy. Ongelma nähdään myös siinä, että somaleita on liian vähän korkeakouluissa ja yliopistoissa.

Intersektionaalisen feminismin nimissä ongelma on siis korjattava hinnalla millä hyvänsä. Tilastoiden pitää näyttää sopivilta vihervasemmistolaisessa ideologiassa, jossa kaikki ihmiset ovat kyvyiltään samanarvoisia. Mikäli joku kantasuomalainen jää "positiivisen diskriminaation" takia vaille opiskelupaikkaa joka hänelle kuuluisi, niin se ei toki ole tärkeää. 

Mitkä ovat siis opetus- ja kulttuuriministeriön selvityksen johtopäätökset ja toimenpiteet ensi syksyn jälkeen?:

- Somaleille omat pääsykokeet ja heille annetaan kysymyksiin vastaukset etukäteen? Tämäkään tosin ei takaisi varmaa sisäänpääsyä somaleille.

- Somaleille vakiokiintiö korkeakouluihin ja yliopistoon samaan tapaan kuin ruotsinkielisille?

- Somaleille ilmaiset valmennuskurssit?

Rasvari

Quote from: Roope on 05.07.2020, 13:03:03
Käsittämättömän luokaton artikkeli, jossa maahanmuuttajien ongelmista syytetään automaattisesti suomalaisten rasismia ja syrjintää. Ratkaisuksi esitetään jollain pimeällä logiikalla maahanmuuttajaopettajia ja antirasistista koulutusta.

Ei mainintaa ja pohdintaa eri maahanmuuttajaryhmien ja toisaalta maahanmuuttajatyttöjen ja -poikien (esim. lukutaidossa 4-5 vuoden tasoero!) välisistä valtavista PISA-eroista. Myöskään suomalaisten poikien ja tyttöjen maailmanlaajuisesti poikkeuksellisen suuret PISA-erot (samaa tasoa vain lähinnä joissain arabimaissa) eivät näköjään ole edelleenkään minkäänlainen ongelma. Vain epäilty rasismi on.

Joskus vuosia sitten kuvittelin erään denialistisuudessaan mielenvikaisuutta hipovan artikkelin nähdessäni ettei tästä voi mennä enää pahemmaksi. Vuosia myöhemmin uskon ja olen myös nähnyt että kaikkia ennätyksiä voi parantaa.

Mitähän mahtaisi seurata jos korkeakouluihin ja yliopistoihin valitaan sopivia etnisiä opiskelijoita jotka edelleen kuljetetaan opintoputken läpi erikoisjärjestelyin. Useimmissa humanistisissa "tieteenaloissa" ei välttämättä seuraa muuta ongelmaa kuin kasvava höttömaistereiden määrä julkista sektoria kuormittamaan mutta muutamissa muissa tieteenaloissa oikeasti vaaditaan soveltuvuutta ja tahtoa jotta valmistuttuaan ei olisi vaaraksi itselleen ja muille. Eikä ne vain yksinkertaisesti sovi kaikille.

Saattaapa lisäksi valkonaamaista nuorta harmitella ohituskaistalla ruotsinkielisten kanssa kiitävät erityisetnisyydet.

Leostoa

Mamuissa ja oppimistuloksissa on tosiaan eroja, ja leijonanosa noista rassissmia kokeneista ja kelkasta pudonneista ovat haittamaahanmuuton myötä saapuneita ryhmiä ja tapauksia. Kiinalaiset, japanilaiset, korealaiset, hongkongilaiset, taiwanilaiset, sveitsiläiset jne. eivät tarvitse paapomista. Kannattaakin suosia sellaisten ryhmien ja yksilöiden maahanmuuttoa, jossa tulokkaat ovat kykeneviä integraatioon ja aikuiset itsensä elatukseen ilman erityistä panostusta.

On muuten tosi kliffaa kun luokkaan siirrettään kielitaidottomia oppilaita joiden tasosta ei ole tietoa "koska näin on päätetty". Opettajan arki ei ole mitään ilman uusia haasteita, yleisen tuen ja erityisen tuen haasteiden lisäksi. Mitenhän asiaa voisi parantaa? No tietenkin haistattelemalla opettajille ja ohjaajille vihervasemmistolaista aatteenpaloa ja järjenvalon puutetta kokevien valtamedian toimittajien avulla.

Opettajien haukkumisen ja rotuperustaisten ohituskaistojen sijaan kannattaa lopettaa haittamaahanmuutto ja lähettää takaisin kotimaihinsa ne jotka eivät pärjää ja sopeudu. Muuten homma menee yhä hullummaksi ja kalliimmaksi. Lopulta meillä jaetaan säälivitosten lisäksi säälimaisterinpapereita ja säälitohtorinhattuja, koska intersektionaalinen feminismi.
Älä husuta lähimmäistäsi!

simplex

Quote from: S.O.Mali on 05.07.2020, 22:18:04
Koko artikkeli on todellista tuubaa, mutta tässä tiivistyy olennainen sanoma:

Quote
Suomessa korkeakouluun pääseminen on vaikeaa, ja korkeakoulujen pääsykokeet ovat myös vaatineet erinomaista kielitaitoa.

Pääsykokeita pidetään tasa-arvoisina, koska ne ovat kaikille samat, sanoo sosiologian akatemiatutkija Elina Kilpi-Jakonen.

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ne ovat osaltaan vähentäneet maahanmuuttajien hakeutumista erityisesti yliopistoon.

Yhdenvertainen koulutuspolkuajatus ei toteudu meillä, summaa Mira Kalalahti.

Maahanmuuttajataustan vaikutusta koulutukseen pureudutaan opetus- ja kulttuuriministeriön syksyllä alkavassa selvityksessä, jonka tarkoitus on tutkia suomalaisen koulutusjärjestelmän epätasa-arvoisuuden syitä.
Pääsykokeet ovat siis liian tasa-arvoiset, koska ne ovat kaikille samat. Vika ei toki koskaan ole somaleissa itsessään, se on aina järjestelmän syy. Ongelma nähdään myös siinä, että somaleita on liian vähän korkeakouluissa ja yliopistoissa.

Intersektionaalisen feminismin nimissä ongelma on siis korjattava hinnalla millä hyvänsä. Tilastoiden pitää näyttää sopivilta vihervasemmistolaisessa ideologiassa, jossa kaikki ihmiset ovat kyvyiltään samanarvoisia. Mikäli joku kantasuomalainen jää "positiivisen diskriminaation" takia vaille opiskelupaikkaa joka hänelle kuuluisi, niin se ei toki ole tärkeää. 

Mitkä ovat siis opetus- ja kulttuuriministeriön selvityksen johtopäätökset ja toimenpiteet ensi syksyn jälkeen?:

- Somaleille omat pääsykokeet ja heille annetaan kysymyksiin vastaukset etukäteen? Tämäkään tosin ei takaisi varmaa sisäänpääsyä somaleille.

- Somaleille vakiokiintiö korkeakouluihin ja yliopistoon samaan tapaan kuin ruotsinkielisille?

- Somaleille ilmaiset valmennuskurssit?

Todellinen jonkin asian / asioiden  osaaminen on kyllä vaikea pala niille, joiden mielestä ainoa oikea määritelmä tasa-arvolle on lopputulosten tasa-arvo. Toisin kuin euroja, osaamista et voi verottaa niiltä, jotka osaavat enemmän, ja jakaa niille, jotka osaavat vähemmän. Toki osaamiseroja voi yrittää kompensoida jakamalla avokätisesti arvosanoja tai tulostamalla trukkilavallisia diplomeja, mutta kuitenkin lopulta nämä arvosanat ja diplomit ovat vain osaamisen ulkoisia tunnusmerkkejä. Mikään osaaminen ei näillä "tukitoimilla" lisäänny ja kaikenlaiset osaamisen objektiiviset testaamiset tuovat erot välittömästi esiin.

Osaaminen on myös siitä pirullista, että sitä ei voi itselleen ostaa. Toki voi ostaa helpotusta osaamisen hankkimiseen (esimerkiksi paremmat opettajat tai opiskeluolosuhteet), mutta lopulta sen rikkaimmankin kaverin on ihan itse tehtävä töitä osaamisensa eteen. Joku lahjakkaampi voi selvitä vähän vähemmällä työllä, mutta edes mikään lahjakkuus ei poista työn tekemisen vaatimusta. Jos haluat aidosti osata jotain, se pitää ansaita ihan omin kätösin.

Osaamisen suhteen se paljon puhuttu "rakenteellinen rasismi" lopputulosten tasa-arvon näkökulmasta ei siis välttämättä ollenkaan asu yhteiskunnassa vaan jo ihan suoranaisesti osaamisen luonteessa: jos et osaa, niin et osaa ennen kuin opettelet ja kukaan ei sinun puolestasi voi tilannetta korjata. Mahdollisuuksien tasa-arvon näkökulmasta puolestaan tämä on hyvin tasa-arvoistavaa, sillä muulla kuin itse osaamisen eteen tehdyllä työllä ei voi lopulta määräänsä enempää edesauttaa osaamisen syntymistä. 

Yhteiskunnan ongelma puolestaan saattaa olla se, että toisinaan joidenkin puolesta yritetään hoitaa kaikki asiat ja tasoitella kaikki kompastuskivet. Tämä johtaa helposti siihen, että oman osaamisen kehittäminenkään ei sitten jaksa niin paljon kiinnostaa. Osaamisen hankkiminen on kuitenkin hyvin pitkälti asennekysymys, jossa vaaditaan motivaatiota, määrätietoisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Jos yhteiskunnan toiminta kampittaa noita perusedellytyksiä esimerkiksi tarjoamalla ratkaisun ongelmiin heti vaivattomasti tai etsimällä aina vikaa yhteiskunnan itsensä rakenteista, niin voi olla, että se itsessään jo syö paljon edellytyksiä osaamisen hankkimiselle.

Eino P. Keravalta

Intersektionaaliset feministit eivät tajua, että kun haittamaahanmuuttajien kohdalla höllennetään vaatimuksia ja luodaan heille kiintiöitä ja ohituskaistoja, se vain lisää rasismia, koska jos jossain ammatissa näkee vaikkapa mustaihoisen, mieleen tulee automaattisesti, että hän on epäpätevä ja päässyt työpaikkaansa vain intersektionaalisen puijailun avulla. Samasta syystä asiakas välttelee mustaihoisten palvelua, koska on olemassa kohtalainen mahdollisuus, että todellista osaamista ei ole.

Rasismia poistaisi tehokkaasti se, että kaikille olisi samat vaatimukset ilman mitään kepulikonsteja. Silloin voi tietää, että esimerkiksi musta insinööri on aivan yhtä hyvä kuin valkoinenkin. Nyt näin ei ole ja se vain luo rasismia.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

foobar

Quote from: Eino P. Keravalta on 06.07.2020, 08:57:14
Intersektionaaliset feministit eivät tajua, että kun haittamaahanmuuttajien kohdalla höllennetään vaatimuksia ja luodaan heille kiintiöitä ja ohituskaistoja, se vain lisää rasismia, koska jos jossain ammatissa näkee vaikkapa mustaihoisen, mieleen tulee automaattisesti, että hän on epäpätevä ja päässyt työpaikkaansa vain intersektionaalisen puijailun avulla. Samasta syystä asiakas välttelee mustaihoisten palvelua, koska on olemassa kohtalainen mahdollisuus, että todellista osaamista ei ole.

Rasismia poistaisi tehokkaasti se, että kaikille olisi samat vaatimukset ilman mitään kepulikonsteja. Silloin voi tietää, että esimerkiksi musta insinööri on aivan yhtä hyvä kuin valkoinenkin. Nyt näin ei ole ja se vain luo rasismia.

Vaikka arvosanakriteerejä höllennettäisiin tohtoritasolle asti se ei tarkoita että nämä ihmiset pärjäisivät oletusarvoisesti yhtä hyvin kuin - tai oikeammin siis kykenisivät samaan kuin - ne joiden arvosanat olivat samat ilman höllennyksiä vastaavat. Tässä ei tarvitse olla kyse edes minkäänlaisesta syntyperäperusteisesta erityiskohtelusta, näin se menisi kenen tahansa ja minkä tahansa perusteen suhteen. Itselleni on jäänyt jotenkin epäselväksi missä määrin tätä "positiivista diskriminaatiota" ajavat tahot tajuavat tämän konkreettisesti, tai missä määrin he ovat päättäneet estää itseään aktiivisesti ajattelemasta konkreettisia tilanteita joka vääjäämättä johtaisi johtopäätöksiin joiden puitteissa arvosanadiskriminaatio ainoastaan lykkää ongelman esille tulemista myöhempään ajanhetkeen sen sijaan että se ratkaisisi sen.

Ratkaisu olisi kieltäytyä taipumasta mihinkään arvostelullisiin, valinnallisiin tai palkkauksellisiin erityiskohteluihin, ja korjata ongelma asenteiden ja mahdollisesti yksittäisten oppimisen pullonkaulojen täsmäratkaisuilla (syntyperään liittymättä), mutta se on jotenkin aivan mahdoton ajatus. Ehkä siksi, että pro-BLM-sakille tilanne ei ole ongelma josta halutaan eroon vaan työkalu muiden poliittisten agendojen ajamiselle. Huonosti oppineet vihaiset somalit ovat heille voimavara, omillaan toimeen tulevat eivät niinkään.

Tämä heijastelee historiallista ajattelua jossa vasemmistovallankumousten kannalta oli oikeastaan ongelmallista jos (kanta!)väestö oli liian fiksua agitoitavaksi yhden aatteen työkaluiksi. Tämä näkyy edelleenkin vasemmiston suhteessa koulutukseen; sitä periaatteessa arvostetaan mutta samalla pelätään että se voi purkaa sitoutumista sosialismiin ja/tai kommunismiin, ja tätä täytyy estää käytännössä jopa koulutuksen laatua alentamalla (joka suoritetaan luomalla ideologisia oppiaineita jotka syrjäyttävät ideologiasta riippumatta hyödylliset oppiaineet).
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Bellerofon

Ei ikinä ole hyvin. S2 kieli on luotu vaatimuksesta, että suomi äidinkielenä on liian vaikea. Sitten valitetaan, että ei osata suomea, kun on leikitty sen oppimista S2:ssa. Henkilökohtaisesti tiedän, että S2:kin monelle aivan liian hankala vaikka se on lähes esikoulutasoista pelleilyä. Kun on leikitty koko peruskoulu nippa nappa läpi, niin voi olla ihan helvetin vaikea päästä oppilaitokseen, jossa ei olekaan madallettua rimaa. Pitäiskö meillä olla myös FM2 maisterintutkinto ja DI2 insinöörin tutkinto, jossa luotaisiin pelleilytutkinnot niille, joille on saatava glooriaa koko rahalla vaikka osaamista ei ole nimeksikään. Todennäköisesti tällaista sormien läpi katsomista harjoitetaan jo pehmeissä humanistisissa tieteissä ja esimerkiksi näin "kovien" tieteiden harjoittajasta kuulostaa absurdilta, että tutkintovaatimuksista luistettaisiin opiskelijan heikon tason vuoksi. Toki pehmeämpien alojen tutkinnoilla ei yleensä olla tehtävissä, jossa aiheutetaan toiminnallaan suorastaan hengenvaaraa kanssaihmisille, mutta koko yliopistoinstituutio kärsii, jos aletaan lyödä leimoja paperiin kuin nigerialaisessa koulumaailmassa, jossa voit ostaa haluamasi tittelin.
S2 on sitä positiivista syrjintää ja sen vaikutuksista erityiskohtelun saaneisiin voidaan suoraan todeta haitalliset vaikutukset. Valitettavasti kevennettyä opetusta tai mukautettua opintosuunnitelmaa ei saisi olla. Meillä on tietyt tasot oppiaineissa ja oppimisvaikeuksista kärsiville pitää olla mahdollista tarjota pienryhmä- tai tukiopetusta siten, että niistä päästään läpi. Se, että saat arvosanaksi kympin sovitetusta aineesta on väärin niin numeron saajalle kuin oikean kurssin suorittaneille. Miten tällaisia höpö-höpö-numeroita tulisi arvioida esim. pääsykokeissa?
Voidaan suoraan todeta, että peruskoulussa ei ole niin vaikeita oppiaineita, että niistä pääsevät kaikki lävitse, ellei ole oikeasti oppimisvaikeuksia. Oppimishäiriön toteaminen on taas parasta, mitä oppimisvaikeuksista kärsivä voi saada. Kyse ei ole siis typeryydestä vaan esimerkiksi lukihäiriöstä tai muusta vastaavasta häiriöstä, johon löytyy metodeja, joilla asiat voidaan sisäistää ilman riman alentamista. Jos taas kyse on yksinkertaisesti siitä, että oppilaan kyvyt eivät riitä peruskoulun läpäisyyn, niin oppilaalle on turha maalailla utopistisia kuvia lääkärin tai insinöörin tehtävistä. Hieman yksinkertaisellekin ihmiselle löytyy usein työtehtäviä, joissa voi hyödyntää omia vahvuuksiaan ja kokea onnistumisia toisin kuin kävisi akateemisella polulla.

KTM

Quote from: Roope on 05.07.2020, 13:03:03
Quote"Miksi meihin ei panosteta yhtä paljon", kysyy Aisha – maahanmuuttajataustaisten ja valtaväestön oppimiserot Suomessa länsimaiden suurimmat

Suomi ei olekaan koulutuksen mallimaa – ainakaan kaikille. Raportissa vertaillaan lukutaidon tuloksia kantaväestön sekä ensimmäisen ja toisen polven maahanmuuttajien välillä. OECD-maiden suurin piste-ero löytyy Suomesta. Se ei selity maahanmuuttajaperheiden matalammalla tulo- tai koulutustasolla.

Itse asiassa myös vuosien 2015 ja 2012 PISA-tulokset viittaavat siihen, että Suomessa maahanmuuttajatausta vaikuttaa oppimistuloksiin enemmän kuin useimmissa muissa maissa.

Looginen johtopäätelmä tästä on että maahanmuuttajia ei pidä ottaa Suomeen, koska ne eivät pärjää täällä.

Suomen pitää vedota tähän tilastoon ja kieltäytyä EU:n taakanjaosta sillä perusteella että matut ei pärjää täällä ja on järkevämpää siirtää heidät sellaisiin maihin, joissa he pärjäävät paremmin.

Bellerofon

Harvaan asiaan Suomessa panostetaan yhtä paljon kun mamuihin ja silti tulokset ovat pettymys. Tuolle rahalle olisi varmaan parempiakin käyttökohteita.