News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Puunpoltto

Started by B52, 12.01.2014, 02:30:06

Previous topic - Next topic

Pitääkö puunpoltto kieltää?

Kyllä
20 (4.6%)
Ei
310 (71.4%)
Kaikki puukiukaat pitää hävittää
9 (2.1%)
Kaikki tulipesät pitää hävittää
12 (2.8%)
Kaikki tutkijat pitää hävittää
171 (39.4%)

Total Members Voted: 434

Marius

Quote from: Faidros. on 12.01.2014, 17:06:54
Quote from: mikkoR on 12.01.2014, 16:18:28
Alkuun naureskelin tuolle päältä sytytykselle mutta kun sitä koitti niin savuttaa huomattavan paljon vähemmän ennen kuin syttyy kunnolla.

Ja myös lisäät puita aina näppärästi hiilloksen alle? Se ei ole homppelivihreä eikä mikään, joka päältä sytyttää, vaan se joka pinoaa 10 pesällistä puita peräkkäin hiilloksen alle!
Mikään vaiva ei ole liian suurta, että ilmastouskonnon sakramentti tulee täytettyä!
Vaik'ei minulla mitään homoja vastaan ole, mutta hetero sytyttää tulet alta...  ;)

Tässä on mielestäni Faidros. tavoittanut koko aiheen ytimen:
puita pitää lisätä nuotioon, takkaan ja saunanpesään aina alta päin, koska kuuma ilma, luonnollisesti, pyrkii alaspäin.

Tämän vuoksi myös tulitikkua tai stendaria täytyy pitää sytykkeiden päällä sytytettäessä.
muttei enää, kun sytyttää.

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

ekto

Toi päältä polttaminen kai on tarkoitettu niille jotka polttavat vain yhden pesän puita. Esim. omiin takkoihini riittää yksi pino päältä sytytettynä. Toki se pino on melko korkea. Isoissa monen tonnin takoissa ei kerralla saa tarpeeksi puita. Tällöin niitä puita lisätään kerralla vähän, jotta kuuma pesä ei työnnä kaikkea polttoainetta piippuun.

Noista palomääräyksistä en tiennytkään. Mulla on autotalli ja sauna samassa rakennuksessa kuin polttopuut. Ja liiterin ovelta on alle 8 metriä paljun kaminaan. Pitäis vissiin paloeristää ja laittaa koneellinen ilmanvaihto?

ikuturso

Quote from: Harri2 on 21.01.2014, 23:19:37
Jos passaa, niin minä vastaan? Tai vastaan siitä huolimatta.
Se on se kaasu siellä puun sisällä joka lämmittää. Ja se kaasu savustetaan puusta ulos polttamalla puuta. Jos puut sytytetään alta, kaasuuntuu kerralla lian iso määrä kaasua ja se ei mahdu palamaan sille tarkoitetussa kohdassa uunia. Tarkoitus olisi, että kaasu palaisi tilavassa, mahdollisesti keraamisessa kammiossa kuumalla liekillä, jolloin haitallisia palojätteitä ei tulisi. Sen palopesän keraamisuus tai muu lämpöeristys auttaa liekin kuumuuden nousua. Kun kaasua on liikaa kerralla, liekki ylettyy sellaisiin osiin uunia, joissa palokaasuista on tarkoitus kerätä lämpöä talteen ja liekki jäähtyy ja tuota myrkkyjen pois palamista ei tapahdu.
Esimerkiksi kiukaassa palotapahtumalle on tilaa vain siinä puupesässä. Siitä ylös päin onkin sitten jo liekkiä jäähdyttävää osuutta. Sen takia pesää ei saisi täyttää ylös asti täyteen.

Mikä on puukaasun kemiallinen kaava?

Minä kun olen kuvitellut, että puussa palaa sen sisältämä hiili. Hiili taas ei kaasuunnu.

Puukaasuautot toimivat siten, että pilkkeitä poltetaan huonossa hapessa, jolloin syntyy hiilimonoksidia, eli häkää. Tämä häkä sitten on sitä niin sanottua puukaasua, joka poltetaan moottorissa hiilidioksidiksi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Puukaasu

Tämä kaasuuntuva puu on niin... niin schaibaa, että täytyisi oikein joltain fyysikolta mennä kysymään...
Esimerkiksi tämä energiainfo on ihan täyttä paskaa:
QuoteVÄLTÄ PÄÄSTÖJÄ, SYTYTÄ PUUT PÄÄLTÄ
Puun poltossa on kolme vaihetta: syttyminen, palaminen ja hiipuminen. Puun poltto on itse asiassa kaasun polttoa. Puusta vapautuu lämmön vaikutuksesta palavia kaasuja. Kun nämä pyrolyysikaasut kohtaavat hapen sopivassa lämpötilassa, syntyy kaunis keltainen liekki. Sininen liekki syntyy, kun kaasut eivät saa tarpeeksi happea, palaminen on epätäydellistä ja syntyy häkää. Polton loppuvaiheessa jäännöshiilien oranssi hehku on kiinteän aineen palamista liekittömästi.

Siis ainakin puukaasuauton wikisivun mukaan nuo lämmön irrottamat pyrolyysikaasut ovat pääasiassa häkää. Ja tuon mukaan jos nämä kaasut eivät pala täydellisesti syntyy häkää...

Oikeammin ilmaistuna tuo pitäisi olla, että nuotion tai tulipesän pohjalla olevista puista lämmön vaikutuksena syntyvä häkäpitoinen pyrolyysikaasu palaa päältä sytytettynä paremmin, kuin jos tuli on pinon alla, jolloin häkä poistuu palamattomana hormiin.

Tähän perustuu jälkipolttopalotilatkin, eli tuo epätäydellisestä palamisesta muodostuva häkä saadaan poltettua kaikki.

Toki noissa pyrolyysikaasuissa on myös muitakin kaasuuntuvia aineita, mutta hään osuus on tässä se merkittävin. Kyllä puun sisällä oleva hiili on se, mikä käytännössä poltetaan pois, jolloin jäljelle jää vain tuhkaa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

siviilitarkkailija

QuoteMikä on puukaasun kemiallinen kaava?
Tuotanoin ei taida paperi tässä riittää koska puukaasujen koostumukset vaihtelevat rajusti. Kysymys on sama kuin mitä täsmällistä kemiallista ainetta on terva? Tätä perkeleellisen vaikeaa kysymystä EU ei saanut selville koska yhdisteitä on satoja, mistä syystä EU pokerinaamalla julisti/sanoi julistaneensa tervapannan.

QuoteMinä kun olen kuvitellut, että puussa palaa sen sisältämä hiili. Hiili taas ei kaasuunnu.

Hiili puhtaana aineena, siis kemiallisena aineena on kahtena hyvin erilaisena tuotteena tai olomuotona. Toinen on grafiitti (lyijykynän sisältämä musta sisus) tai sitten timanttina (kovan paineen pakottamana). Senkus poltat jos kantti riittää.

QuoteTämä kaasuuntuva puu on niin... niin schaibaa, että täytyisi oikein joltain fyysikolta mennä kysymään...

Schaibaa on mätänevä puu. Sekin on tavallaan palamista mutta pirskatin hidasta.
Esimerkiksi tämä energiainfo on ihan täyttä paskaa:
QuoteVÄLTÄ PÄÄSTÖJÄ, SYTYTÄ PUUT PÄÄLTÄ

No ei se nyt ihan noinkaan ole. Aiheesta on muistini mukaan tehty (olisiko Aalto-opistossa) peräti diplomi-insinöörin lopputyö vai oliko peräti tohtoriväitös. Siis siitä että missä ja miten takka kannattaa sytyttää että siitä tulisi kaikkein vähiten päästöjä. Hyvin viisas nainen oli tutkinut asiaa ja lopputulos on että pienimmät päästöt syntyvät jos sytyttää tulipesän sen päälle kootussa pikkutulessa joka syttyy normaalisti ja sytyttää pääosan puista. Allekirjoitan tutkimuksen täysin, sillä erotuksella etten itse koskaan saa tulipesää syttymään kuin alhaalta. Ja mikäli sytyttäisin puut päältä, ne jäisivät palamatta.

QuotePuun poltossa on kolme vaihetta: syttyminen, palaminen ja hiipuminen. Puun poltto on itse asiassa kaasun polttoa. Puusta vapautuu lämmön vaikutuksesta palavia kaasuja. Kun nämä pyrolyysikaasut kohtaavat hapen sopivassa lämpötilassa, syntyy kaunis keltainen liekki.

Mikäli katsot vaikka tulitikkua oikein tarkasti, voit havaita saman ilmiön. Puuhun varastoitunut energia vapautuu ja muodostaa erittäin paloherkkiä kaasuja, jotka sitten syttyvät kun saavat palokolmion mukaan riittävästi happea ja kipinän.

QuoteSiis ainakin puukaasuauton wikisivun mukaan nuo lämmön irrottamat pyrolyysikaasut ovat pääasiassa häkää. Ja tuon mukaan jos nämä kaasut eivät pala täydellisesti syntyy häkää...

Myös häkää ja monia muita (satoja paloyhdisteitä) . Mutta mikäli haluamme oikeaoppisen palon jossa on mahdollisimman vähän häkää, emme polta mitään sinisellä liekillä. Puukaasuauto ei ole palamisen optimaalinen esimerkki. Se on itseasiassa erittäin huono esimerkki mutta silläkin on aikansa ja paikkansa.

QuoteToki noissa pyrolyysikaasuissa on myös muitakin kaasuuntuvia aineita, mutta hään osuus on tässä se merkittävin.
Kyllä se vaan taitaa olla CO2 joka on se tavoitelluin ja suurin kokonaisuus.

QuoteKyllä puun sisällä oleva hiili on se, mikä käytännössä poltetaan pois, jolloin jäljelle jää vain tuhkaa.

Ehkä sinulla. Itse olen sitä mieltä että se on puuhun kasvin elinaikana varastoitunut energia JA VESI jotka käytännössä poltetaan pois jolloin jäljelle jää vain tuhkaa mikä sisältää usein kasvin tarvitsemaa hiiltä, suoloja (kalsiumia) sekä muita tärkeitä alkuaineita. Osa hiilestä tietysti sitoutuu palamisen aikana happeen ja muodostaa sen kanssa hiilidioksidia jota toinen kasvi (ei siis Jyrki Kasvi) innoissaan yhdyttää. 
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

JR

Uuninluukkujen kolinasta mitään tiedä, mutta minä sytytän pöttöuunin päältä, jos on koivuklapia ja tuohta. Mopon moottorissa pätee sellainen sääntö, että bensaa ja ilmaa pitää olla oikeassa suhteessa. Liikaa bensaa, eli liian vähän ilmaa, tukkii paikkoja ja tuottaa savua. Vähän sama juttu tuon pönttöuunin kanssa, jos sytyttää alta, niin mustaa savua tupruaa piipusta ulos.

siviilitarkkailija

Minä sytytän aina edestä ja alta. Aina kun olen yrittänyt sytyttää päältä, sammuu. Aina kun sytytän alta ja edestä, savuttaa ja lopulta syttyy.

http://www.youtube.com/watch?v=YfZJVuwEEH4

Videossa näkyy aika hyvin miten tulitikku palaa ja kuinka palavasta tulitikun päästä aine höyrystyy ja vasta höyrystyttyään syttyy liekillä palamaan.

Jepulis

Quote from: siviilitarkkailija on 22.01.2014, 13:26:40
Minä sytytän aina edestä ja alta. Aina kun olen yrittänyt sytyttää päältä, sammuu.
Jotain on vialla jos ei saa päältä syttymään minun mielestäni. Itse kyllä sytytän aina päältä, eikä siinä mitään ihmeellistä ole, tikku päälle ja luukku kiinni. Kannattaisi ehkä selvittää missä se mättää, tuhlaat turhaan hyvää polttoainetta.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

L. Brander

Quote from: siviilitarkkailija on 22.01.2014, 13:26:40
Minä sytytän aina edestä ja alta. Aina kun olen yrittänyt sytyttää päältä, sammuu. Aina kun sytytän alta ja edestä, savuttaa ja lopulta syttyy.

Jos sinulla on parikiloinen polttopanos kuivaa pientä puuta, on ihan yhdentekevää, vaikka sytyttäisit "kyljestä". Tuli leviää niin nopeasti panoksen yläosaan, ettei siinä ehdi kansanterveys vaarantua.

Quote from: Jepulis on 22.01.2014, 13:41:57

Jotain on vialla jos ei saa päältä syttymään minun mielestäni. Itse kyllä sytytän aina päältä, eikä siinä mitään ihmeellistä ole, tikku päälle ja luukku kiinni. Kannattaisi ehkä selvittää missä se mättää, tuhlaat turhaan hyvää polttoainetta.

Totta tuokin. Kyllä kuivan puun pitäisi syttyä päältä.
Dystooppinen salamasota

mikkoR

Jaa ettei puu kaasunnu...
Hitto sentään tuohan pitää mennä kertomaan tuonne 150 miljoonan kymijärven laitokselle ettei teidän laitos toimi ollenkaan kun hommassa niin sanottiin, minä ihan luulin että se toimii kaasuunnuttamalla erilaisia materiaaleja ja itse kaasumainen aine poltetaan, siitä lienee nimikin kaasutusvoimalaitos, on ne muuten kertakaikkiaan kummissaan siellä kohta.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

siviilitarkkailija

Quote from: mikkoR on 22.01.2014, 13:56:33
Hitto sentään tuohan pitää mennä kertomaan tuonne 150 miljoonan kymijärven laitokselle ettei teidän laitos toimi ollenkaan kun hommassa niin sanottiin...

Etkä mene. Niin kauan kun et kerro, eivät tiedä ja laitos toimii moitteettomasti. Heti kun menet kertomaan ettei puu kaasuunnu, laitos ja henkilökunta romahtaa kuin Ansku Imatralta.

multa tulille

Kyllä ne ainakin Kymijärven  uudella jätteenkaasutusvoimalaitoksella  tietää ettei syty, ei alta eikä päältä eikä keskeltämän, koska  sähköyhtiön johtaja  pantiin kävelemän ja muutama muu kaiken varalta koska rahat alkaa  loppua. Ja Kusakoffilla raaka-ainevuoret senkun kasvaa kun tuotanto ei pyöri eli jätteetpaska  ei muutu rahaksi. Saas nähdä miten äijien käy.

cassius ali

Quote from: krauta on 21.01.2014, 23:13:10
Quote from: Muuttohaukka on 21.01.2014, 22:51:00
Sanopa cassius ali tyhmälle yksi asia. Mitä väliä sillä on, miten sen sytyttää? Palaahan se kuitenkin ja tulee hiillos ennen pitkää.
Nytkin on vielä hellanuunissa tulet ja alta sytytin. Yksi pönttöuuni lämpesi päivällä ja sytytys alhaalta puitten välistä. Siten pientä puuta päälle pesällinen ja toinen paksumpaa.
Mikä ero siinä voi olla? Siinä, mistä sen tulen alkujaan laittaa palamaan.

Puu ei pala liekillä. Puusta lämmitettäessä irtoaa kaasuja, mitkä palaa. Kun sytytetään alta, kaasuja vapautuu yläpuolen puista liian aikaisin, eivät ehdi palaa yhtä tehokkaasti kuin päältä sytettäessä. Jotenkin noin se menee.

Kiitän lämpimästi kaikkia jäseniä, jotka ystävällisesti ovat osaltaan ottaneet vastuuta, vastatakseen tähän muuttohaukan minulle esittämään kysymykseen. Tosin osa vastauksista lienee repäisty enempi sieltä ahterin suunnalta.

Krauta tässä kyllä lähenee oikeansuuntaisia ajatuksia. "Puunpoltossa" ei todellakaan polteta puuta, vaan puun kuumentuessa muodostuvia kaasuja. Olennaista puun poltossa on riittävän korkea polttolämpötila ja kuivat puut.

Jos uuniin ladottu puukasa sytytetään alhaaltapäinperin, niin liekit nousevat tietysti ylöspäin ja nuoleskelevat yläpuolellaan olevia puita. Mutta noiden alhaaltapäin tulevien liekkien lämpötila on alkuvaiheessa vielä liian alhainen "kylmät liekit" kaasuunnuttaakseen yläpuolelaan olevia kylmiä puita kunnollisesti.

Kaasuuntumista kyllä tässäkin tapahtuu, mutta palaminen on "kylmien liekkien" ja kylmien puiden johdosta epätäydellistä ja epäpuhdasta. Tällöin hormiin karkaa runsaasti epäterveellisiä vajavaisesti palaneita  hiukkasia ja vajavaisesti palaneita puukaasuja ja niiden mukana karkaa runsaasti myös käyttökelpoista lämpöenergiaa. Tietysti palamisen edistyessä alhaaltakin päin sytetty puukasa lämpenee sekin pikkuhiljaa koko ajan ja kaasuuntuu lopuksi niin paljon, että palotapahtuma tulee täydellisemmäksi ja puhtaammaksi. 

Kun puukasa sytytetään päältäpäin, niin liekit eivät pääse nuoleskelemaan kylmiä puita, vaan liekki pääsee rauhassa kehittymään kunnolla riittävän kuumaksi ja siinä kuumentuessaan liekki kaasunnuttaa koko ajan lisää ja lisää alapuolellaan olevaa puukasaa ja ikäänkuin imee sieltä itselleen aina uutta puukaasua, jolloin polttolämpötila nousee nopeasti riitävän korkeaksi täydelliseen palamiseen. Näin poltto on alusta alkaen puhdasta ja täydellistä ja kun epätervelliset hiukkaset ja kaasut otetaan hyötykäyttöön niin palotapahtuma ympäristöystävällinen ja energiataloudellinen. Molemmissa tapauksissa riitävä hapensaanti, "ilmansaanti", on yhtä valttämätön.

Tämä on se puunpolton strategia ja teoria. Käytännössä sytyttämistapojen erolla on tietysti enempi merkitystä vain sen ensimmäisen pesällisen sytyttämisessä ja kaupungeissa ja taajaan asutuilla seuduilla, missä kymmenien/satojen lähekkäisten talouksien runsas ja epäpuhdas puunpoltto saattaa jo aiheuttaa terveydellisiä haittoja.

Metsänuotioilla ja maaseudulla, runsaiden polttopuuvarantojen keskellä, yksittäisten talojen ja harvan asutuksen oloissa sytyttämistavoilla ei liene niin hirveän suurta merkitystä. Muuta kuin sitten jos puunpolton päästöjä aletaan talokohtaisesti mittailemaan ja laskuttelemaan.

ceterum censeo immigration esse delevit

ikuturso

Quote from: mikkoR on 22.01.2014, 13:56:33
Hitto sentään tuohan pitää mennä kertomaan tuonne 150 miljoonan kymijärven laitokselle ettei teidän laitos toimi ollenkaan kun hommassa niin sanottiin, minä ihan luulin että se toimii kaasuunnuttamalla erilaisia materiaaleja ja itse kaasumainen aine poltetaan, siitä lienee nimikin kaasutusvoimalaitos, on ne muuten kertakaikkiaan kummissaan siellä kohta.

Terminologiaa, terminologiaa.

Käytännössä yläsytytyksen kohdalla sanotaan, että puu ei pala vaan siitä irtoava kaasu. Miten se kaasu irtoaa? Missä olosuhteissa? Mikä on sen kaasun koostumus? Kiinteä aine voidaan sulattaa ja höyrystää kaasuksi. Onko puukaasu kaasumaisessa olomuodossa olevaa puuta? Ei.

http://www.gasek.fi/technology/wood-gasification/
QuotePuun kaasutus perustuu pyrolyysiprosessiin, jossa puun biomassasta erotetaan kaasuuntuvia ainesosia korkeassa lämpötilassa ja hapen saantia rajoittaen.

Puun kaasuttaminen on siis prosessi jossa joko liekillä tai ilman korkeassa lämpötilassa puuta poltetaan vähässä hapessa, jolloin puusta vapautuu kaasumaisia yhdisteitä, jotka ovat vielä poltettavissa. Puukaasu ei siis ole kaasuuntunutta puuainesta, eikä jotain kuplia jota puun sisältä vapautuu - poislukien ehkä jotkut erottuvat ja höyrystyvät puuöljyt.

Häkää saadaan polttamalla puuta niukassa hapessa. Puun hiiliyhdisteet yhdistyvät hapen kanssa muodostaen CO:ta. Kun tätä jälleen poltetaan, eli yhdistetään hapen kanssa, muodostuu hiilidioksidia, CO2:ta, joka sitten enää ei pala. Toki muitakin yhdisteitä voi syntyä. Mutta jos niin kuin joku sanoi, hiili jää siihen tuhkaan, miksi piipusta tulee hiilidioksidia?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

mikkoR

Jos hiilellä on kaksi eri olomuotoa, kaasu ja kiinteä (nyt ei oteta plasmaa tms. puheeksi) niin missähän muodossa se poistuu puusta kun puuta poltetaan?
Kysymys numero kaksi, onko jäljelle jäänyt tuhka hiiltä?

Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

ikuturso

Quote from: siviilitarkkailija on 22.01.2014, 12:17:58
Ehkä sinulla. Itse olen sitä mieltä että se on puuhun kasvin elinaikana varastoitunut energia JA VESI jotka käytännössä poltetaan pois jolloin jäljelle jää vain tuhkaa mikä sisältää usein kasvin tarvitsemaa hiiltä, suoloja (kalsiumia) sekä muita tärkeitä alkuaineita. Osa hiilestä tietysti sitoutuu palamisen aikana happeen ja muodostaa sen kanssa hiilidioksidia jota toinen kasvi (ei siis Jyrki Kasvi) innoissaan yhdyttää.

Energia varastoituu kemiallisiin yhdisteisiin ja vesi on vedyn palamistuote. Polta sinä vain vettä ja energiaa.
Jos hiillos on poltettu loppuun, ei tuhkaan jää juurikaan hiiltä:
Quote from: wikipediaTuhka on kasvi- ja eläinsolukkojen palamisjäännös. Kasvien tuhka sisältää kaliumin, natriumin, kalsiumin, magnesiumin ja raudan silikaatteja, fosfaatteja, sulfaatteja ja karbonaatteja.
Noista yhdisteistä karbonaateissa on hiiltä.

Hiili puhtaana aineena, siis kemiallisena aineena on kahtena hyvin erilaisena tuotteena tai olomuotona. Toinen on grafiitti (lyijykynän sisältämä musta sisus) tai sitten timanttina (kovan paineen pakottamana). Senkus poltat jos kantti riittää.

Mitäs siellä hiilivoimalassa poltetaan? Grafiittia vai timanttia? Vai kivihiileen varastoitunutta energiaa? Mitä kivihiilivoimalan tuhka sisältää? Sen hiilen josta energia on poltettu pois?

Hyvin viisas nainen oli tutkinut asiaa ja lopputulos on että pienimmät päästöt syntyvät jos sytyttää tulipesän sen päälle kootussa pikkutulessa joka syttyy normaalisti ja sytyttää pääosan puista.
No en minä tuota kritisoinutkaan vaan sitä sanamuotoa.
Puukaasusta suuri osa on häkää, ja tuossa sanottiin, että jos puukaasua ei polta kunnolla pois, muodostuu häkää.
Lasissa on vettä, jos et juo lasia tyhjäksi, sinne muodostuu vettä.

-i-

EDIT: puutunpa vielä siinä tuhkassa olevaan "kasvin tarvitsemaan hiileen".
Lehtivihreälliset kasvit yhteyttäessään sitovat ilman hiilidioksidia ja vapauttavat ilmaan siinä sidoksissa olleen hapen. Hiili jää kasvin rakennusaineeksi. Jos ripottelet kasvimaalle tuhkaa, sillä säädellään lähinnä maaperän happamuutta. Ei suinkaan tarjoilla kasveille hiiltä rakennusaineeksi.

ikuturso

Quote from: mikkoR on 22.01.2014, 16:01:06
Jos hiilellä on kaksi eri olomuotoa, kaasu ja kiinteä (nyt ei oteta plasmaa tms. puheeksi) niin missähän muodossa se poistuu puusta kun puuta poltetaan?

Tuhkaan vastasin jo tuossa.

Hiilen höyrystymispiste on 4827 celsiusastetta.
Raudan sulamispiste on 1535   celsiusastetta ja höyrystymispiste 2750 celsiusastetta.

Rautaisen takan arina siis höyrystyy jo 2000 astetta alemmassa lämpötilassa kuin hiili.

-i-

mikkoR

Quote from: ikuturso on 22.01.2014, 16:15:05
Quote from: mikkoR on 22.01.2014, 16:01:06

Tuhkaan vastasin jo tuossa.

Hiilen höyrystymispiste on 4827 celsiusastetta.
Raudan sulamispiste on 1535   celsiusastetta ja höyrystymispiste 2750 celsiusastetta.

Rautaisen takan arina siis höyrystyy jo 2000 astetta alemmassa lämpötilassa kuin hiili.

-i-

En jaksanut kaivella noita faktoja, lähinnä vain piruilin tuolle aiemmalle maininnalle että kun puu poltetaan niin jäljelle jää hiili.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Lukekaapa Hiilen wikipedia artikkeli  http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiili
Co ja co2 eivät ole kaasuuntunutta hiiltä. Tämä Yhdiste on hapettunutta hiiltä. Jos puuta pyrolysoidaan eli kuumennetaan hapettomassa tilassa niin syntyy jos jonkinlaisia mömmöja ja puuhiiltä. Hiili ei "kaasuunnu" kun se ei saa happea.

Muuttohaukka

Laittakaa vielä asiantuntijatietoa, miten sen alaluukun on paras olla polttamisen aikana. Nyt aina kokeilen eri malleja ja eri tapoja, mutta oikeaa tietoa ei ole.
Sytytin nyt päältä ja tuolla palaa. Meinasi kyllä sammua. Cassius ali sanoikin, ettei se täällä ole niin metrilleen, miten sytyttää.

mikkoR

Quote from: Muuttohaukka on 22.01.2014, 18:00:32

Laittakaa vielä asiantuntijatietoa, miten sen alaluukun on paras olla polttamisen aikana. Nyt aina kokeilen eri malleja ja eri tapoja, mutta oikeaa tietoa ei ole.
Sytytin nyt päältä ja tuolla palaa. Meinasi kyllä sammua. Cassius ali sanoikin, ettei se täällä ole niin metrilleen, miten sytyttää.

Meillä oli samassa talossa kaksi melkein samanlaista pönttöuunia, toinen ylä ja toinen alakerrassa, kumpikin oli ihan omia yksilöitään ja sama juttu muuten mökillä vesipadan ja kiukaan kanssa, yksikään niistä ei toimi samalla tavalla vaan jokainen tarvitsee omat temppunsa.

krauta

Riippuu tulisijasta......Luukut kiinni ja tuhkapesää raolleen jos arinallinen malli, luukun/luukkujen ilmarakoja vähän auki, testaillen. Jos arinallinen malli, sieltä alakautta tulee ensiöilma. Takan luukkujen kautta yleensä tulee toisioilma, mikä palaa takan yläosassa. Nyrkkisääntö on, 2/3 osaa ensiöilmää ja 1/3 osaa toisioilmaa.
"In a time of deceit telling the truth is a revolutionary act."
~George Orwell
"The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much."
~Ronald Reagan

Muuttohaukka

Quote from: krauta on 22.01.2014, 19:37:03

Riippuu tulisijasta......Luukut kiinni ja tuhkapesää raolleen jos arinallinen malli, luukun/luukkujen ilmarakoja vähän auki, testaillen. Jos arinallinen malli, sieltä alakautta tulee ensiöilma. Takan luukkujen kautta yleensä tulee toisioilma, mikä palaa takan yläosassa. Nyrkkisääntö on, 2/3 osaa ensiöilmää ja 1/3 osaa toisioilmaa.

Kyllä sitten aikalailla oikein olen nuo pöntöt lämmittänyt. Niissä on arina ja tuhkaluukku ja se on vähän raollaan. Mutta ne uunit vain alkavat olla huonot- savu ei kierrä kunnolla ympäri ja koko uuni ei lämpiä kunnolla, vaikka polttaisi kuinka paljon.

Takka on avotakka ja sitä ei pakkasilla käytetä ollenkaan. Sijainti keskellä koko taloa.

mikkoR

Quote from: Muuttohaukka on 22.01.2014, 19:57:06
Quote from: krauta on 22.01.2014, 19:37:03

Kyllä sitten aikalailla oikein olen nuo pöntöt lämmittänyt. Niissä on arina ja tuhkaluukku ja se on vähän raollaan. Mutta ne uunit vain alkavat olla huonot- savu ei kierrä kunnolla ympäri ja koko uuni ei lämpiä kunnolla, vaikka polttaisi kuinka paljon.

Takka on avotakka ja sitä ei pakkasilla käytetä ollenkaan. Sijainti keskellä koko taloa.

Varaavan takan ei pitäisikään lämmetä tulikuumaksi, kuumaksi kylläkin ja sinällään ei uuni vanhene jos ei ihan kokonaan kivet sisältä rapaudu ja jos savu ei kierrä kunnolla niin silloin periaatteessa sen ei pitäisi edes vetää=savut tulee sisään.

L. Brander

Arvoisa uuniluukkujen Trofim Lysenko.

Kokeilemalla oppii. Voi katsoa valmistajan ohjeet, mikäli sellaiset löytyy. Minulla on molempien; takkaleivinuunin ja kiukaan ohjeet tallella. Mikäli niitä ei löydy esim. vanha tulisija, niin kysy nyt v***u nuohoojalta ohjeita! Itsekin kysyn, vaikka valmistajan ohjeet löytyy.

Olet varmaan jo tämän ketjun annista päätellyt, että me kaikki tänne kirjoittavat hommalaiset olemme joka alan asiantuntijoita. Älä nyt hyvä ihminen kuitenkaan käyttele tulisijojasi sen mukaan, mitä tämän ketjun 1 000 000 erilaista ohjetta neuvovat!

Kysy nuohoojalta!  :)

Dystooppinen salamasota

Muuttohaukka

Quote from: L. Brander on 22.01.2014, 20:24:25

Kokeilemalla oppii. Voi katsoa valmistajan ohjeet, mikäli sellaiset löytyy. Minulla on molempien; takkaleivinuunin ja kiukaan ohjeet tallella. Mikäli niitä ei löydy esim. vanha tulisija, niin kysy nyt v***u nuohoojalta ohjeita! Itsekin kysyn, vaikka valmistajan ohjeet löytyy.

Olet varmaan jo tämän ketjun annista päätellyt, että me kaikki tänne kirjoittavat hommalaiset olemme joka alan asiantuntijoita. Älä nyt hyvä ihminen kuitenkaan käyttele tulisijojasi sen mukaan, mitä tämän ketjun 1 000 000 erilaista ohjetta neuvovat!

Ole hyvä! Ketju on muutenkin ollut pitkä ja en ole ollut se ainoa kolistelija , joten ei kai nyt minun uuninluukkuni sinun yöuniasi ole vienyt.  Totta kai nyt käytän juuri näitten ohjeitten mukaan. En kai nyt muuten olisi kysynyt. Kysyn vittu nuohoojalta seuraavalla kerralla. Älä ole huolisssi. Ohjeita ei löydy. Sen verran vanhaa kolinaa on. Sakemannien raunioille on torppa rakennettu ja muurari kasvaa koiranputkea.

Mitä sinä täällä nariset ja kitiset. Stna.

Ihan hyvät ohjeet olen saanut- en kylläkään sinulta. Vituttaa tuollainen besservisser.

krauta

Quote from: L. Brander on 22.01.2014, 20:24:25

Aika yksimielisiä täällä ollaan oltu, ei nyt niin kovin erillaisia ohjeita tms. ole tullut, pientä hienosäätöä, mitä tarvitaan aina, kaikkea voidaan parantaa ja kehittää.
Ihme nillitystä tämä, älä usko mitään mitä netissä sanotaan. Netin keskusteluryhmistä ja alan harrastajilta saa yleensä todella hyviä vinkkejä ja ohjeita, miltei mihin tahansa.
Kyllä ne ammattilaisetkin osaa nykyään nettiä käyttää.
"In a time of deceit telling the truth is a revolutionary act."
~George Orwell
"The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much."
~Ronald Reagan

L. Brander

Quote from: Muuttohaukka on 22.01.2014, 21:02:20

Ole hyvä! Ketju on muutenkin ollut OT:a , joten ei kai nyt minun uuninluukkuni sinun yöuniasi ole vienyt.  Totta kai nyt käytän juuri näitten ohjeitten mukaan. En kai nyt muuten olisi kysynyt. Kysyn vittu nuohoojalta seuraavalla kerralla. Älä ole huolisssi. Ohjeita ei löydy. Sen verran vanhaa kolinaa on. Sakemannien raunioille on torppa rakennettu ja muurari kasvaa koiranputkea.

Mitä sinä täällä vingut? Lämmitä itse ohjeen mukaan. Stna.
Onneksi on kuitenkin niinkin teräviä tikkuja kuin sinä. May you rotten paremmuudessasi.

Viesti oli kyllä tarkoitettu ihan ystävällishenkiseksi vittuiluksi eli zoukiksi. Kaikkihan noita kokeilee ja säätää. Myönnän kyllä virheeni, oman ystävällismielisen kuittailun välittäminen netissä on vaikeaa.

Ei oikeasti ollut tarkoitus vittuilla (tosissaan).  ;)

EDIT:

Silti sen nuohoojan kanssa kannattaa jutella. Tai ehkä sekin riippuu nuohoojasta...
Dystooppinen salamasota

Muuttohaukka

Quote from: L. Brander on 22.01.2014, 21:06:22
Quote from: Muuttohaukka on 22.01.2014, 21:02:20

Ole hyvä! Ketju on muutenkin ollut OT:a , joten ei kai nyt minun uuninluukkuni sinun yöuniasi ole vienyt.  Totta kai nyt käytän juuri näitten ohjeitten mukaan. En kai nyt muuten olisi kysynyt. Kysyn vittu nuohoojalta seuraavalla kerralla. Älä ole huolisssi. Ohjeita ei löydy. Sen verran vanhaa kolinaa on. Sakemannien raunioille on torppa rakennettu ja muurari kasvaa koiranputkea.

Mitä sinä täällä vingut? Lämmitä itse ohjeen mukaan. Stna.
Onneksi on kuitenkin niinkin teräviä tikkuja kuin sinä. May you rotten paremmuudessasi.

Viesti oli kyllä tarkoitettu ihan ystävällishenkiseksi vittuiluksi eli zoukiksi. Kaikkihan noita kokeilee ja säätää. Myönnän kyllä virheeni, oman ystävällismielisen kuittailun välittäminen netissä on vaikeaa.

Ei oikeasti ollut tarkoitus vittuilla (tosissaan).  ;)

EDIT:

Silti sen nuohoojan kanssa kannattaa jutella. Tai ehkä sekin riippuu nuohoojasta...

Harmi, että ehdit lainaamaan ennen editoimistani. Mutta edelleenkin HV.  Äläkä selittele mitään jälkikäteen.
Tartte sun neuvojasi. Enkä zoukkejasi.
Mutta olen täältä saanut asiantuntijuutta ja kun se vitun nuohoojakin tulee vasta ensi elokuussa, niin näillä mennään.

Lasse

Kaikkea sitä nykyään nuohotaankin.
NOVUS ORDO HOMMARUM

Muuttohaukka

Quote from: Lasse on 22.01.2014, 21:50:24
Kaikkea sitä nykyään nuohotaankin.

Noita löytyy ihan joka makuun, jos noin haluaa tulkita.