News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Tilanne kuumenee Ukrainassa (Katso ohjeet alusta!)

Started by kriittinen_ajattelija, 02.12.2013, 17:08:05

Previous topic - Next topic

Kni

QuotePutinin pakotteet alkavat näkyä venäläisten arjessa

Ruokapakotteet ovat nyt venäläisten ykköspuheenaihe, ja kaikkien pelko on, millainen talvesta tulee, kun jopa venäläisten ruokien hinta on jo noussut kaupoissa pakotteiden myötä.
- - -
Vastapakotteillaan Putin haluaa varmasti tukea Venäjän omaa elintarviketuotantoa, mutta se ei onnistu hetkessä eikä varsinkaan talven tullessa.

Toinen Putinin juoni kiteytynee siihen, että ruoan tuontikiellon avulla hän "joukkoistaa" kaikki venäläiset osallistumaan omaan lännen vastaiseen taisteluunsa - tai siis omaan vallassapysymistaisteluunsa.

Ja totisesti: Putinin kerrotaankin olevan nyt suositumpi kuin koskaan.

Mutta sopia kysyy, kuinka totta venäläiset mielipidetutkimukset puhuvat, kun esimerkiksi Krimin kansanäänestyksen tuloksetkin on sittemmin tunnustettu väärennetyiksi peräti Putinin oman ihmisoikeusneuvoston suulla?

Tai kuinka rehellisesti ihmiset vastaavat gallupeihin maassa, jossa tutkimuksen tekijää voi epäillä siviilipukuiseksi turvallisuuspalvelun agentiksi?
- - -
Parhaillaan Venäjällä suunnitellaan uusia mahdollisia pakotteita, jotka tulisivat koskemaan länsiautoja ja lääkintätarvikkeita. En uskalla edes kuvitella katkeruuden määrää, jota venäläinen keskiluokan edustaja tuntisi, jos häneltä länsiruoan lisäksi riistettäisiin länsiautokin.
- - -
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288727061996.html

IS:n Arja Paananen kirjoittaa varsin rohkeasti. Kun talvi tulee ja hyllyt on tyhjiä voi alkaa tapahtua.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

xor_rox

#10351
Quote from: Kni on 19.08.2014, 13:04:49
QuotePutinin pakotteet alkavat näkyä venäläisten arjessa

Parhaillaan Venäjällä suunnitellaan uusia mahdollisia pakotteita, jotka tulisivat koskemaan länsiautoja ja lääkintätarvikkeita. En uskalla edes kuvitella katkeruuden määrää, jota venäläinen keskiluokan edustaja tuntisi, jos häneltä länsiruoan lisäksi riistettäisiin länsiautokin.
- - -
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288727061996.html

IS:n Arja Paananen kirjoittaa varsin rohkeasti. Kun talvi tulee ja hyllyt on tyhjiä voi alkaa tapahtua.

Ilman muuta se voi johtaa vakaviin seurauksiin. Jopa vallankumous on mahdollinen, jos venäläinen keskiluokka ei saa joka-aamuista Puolan omenaa tai Suomessa valmistettua länsiautoa. On se hurjaa.

Edit: Voi lollero, Paananen väittää tuossa, että Putinin suosiota koskevat mielipidetutkimukset ovat puutaheinää. Toimittajan ei tarvitse näköjään tosiasioilla päätään vaivata.

xor_rox

Churkin: Ukraine Should Give Investigators Access to MH17 Audio Files

QuoteRussia's ambassador to the UN, Vitaly Churkin, has demanded Kiev give international investigators access to audio recordings from Flight MH17, continuing to blame Ukrainian officials for the Malaysia Airlines crash that killed hundreds in July.

"They [Ukraine] have to provide records of conversations between their air-traffic controllers [and pilots] to be able to understand why they sent the Malaysian plane into a conflict zone," Churkin was quoted as saying by the ITAR-Tass news agency.

Kiovan huligaaneilla on jotain salattavaa. Näin minä asian tulkitsen.

Joko muuten mustien laatikoiden tallenteet on julkaistu?

sivullinen.

Koskahan Prismoihin tulee myyntiin "Putin mersut"?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

törö

Quote from: Kni on 19.08.2014, 13:04:49
QuotePutinin pakotteet alkavat näkyä venäläisten arjessa

Ruokapakotteet ovat nyt venäläisten ykköspuheenaihe, ja kaikkien pelko on, millainen talvesta tulee, kun jopa venäläisten ruokien hinta on jo noussut kaupoissa pakotteiden myötä.
- - -
Vastapakotteillaan Putin haluaa varmasti tukea Venäjän omaa elintarviketuotantoa, mutta se ei onnistu hetkessä eikä varsinkaan talven tullessa.

Toinen Putinin juoni kiteytynee siihen, että ruoan tuontikiellon avulla hän "joukkoistaa" kaikki venäläiset osallistumaan omaan lännen vastaiseen taisteluunsa - tai siis omaan vallassapysymistaisteluunsa.

Ja totisesti: Putinin kerrotaankin olevan nyt suositumpi kuin koskaan.

Mutta sopia kysyy, kuinka totta venäläiset mielipidetutkimukset puhuvat, kun esimerkiksi Krimin kansanäänestyksen tuloksetkin on sittemmin tunnustettu väärennetyiksi peräti Putinin oman ihmisoikeusneuvoston suulla?

Tai kuinka rehellisesti ihmiset vastaavat gallupeihin maassa, jossa tutkimuksen tekijää voi epäillä siviilipukuiseksi turvallisuuspalvelun agentiksi?
- - -
Parhaillaan Venäjällä suunnitellaan uusia mahdollisia pakotteita, jotka tulisivat koskemaan länsiautoja ja lääkintätarvikkeita. En uskalla edes kuvitella katkeruuden määrää, jota venäläinen keskiluokan edustaja tuntisi, jos häneltä länsiruoan lisäksi riistettäisiin länsiautokin.
- - -
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288727061996.html

IS:n Arja Paananen kirjoittaa varsin rohkeasti. Kun talvi tulee ja hyllyt on tyhjiä voi alkaa tapahtua.

Jos työvenluokka ei innostu mellakoimaan keskiluokan puolesta niin mitään ihmeempää tuskin tapahtuu. Keskiluokka on mielestään liian fiini alentuakseen sellaiseen.

Foorumin seuratuimmassa maassa, eli Ruotsissa, on osoitettu kuinka vaikeaa keskiluokan on saada työväenluokka innostumaan mellakoinnista.

Keskiluokan idioottipenikat ovat tapelleet vuosikaudet keskenään työväenluokan nimissä ilman muuta vaikutusta kuin että työväenluokan rähinäporukat ovat kyllästyneet anarkismiin ja kansallissosialismiin ja suuntaavat nykyisin tarmonsa jalkapallojoukkueiden kannattamiseen.

Omatkaan keskiluokkaiset kansankiihottajamme, kuten Bätmän, eivät ole saaneet juuri ketään liikkeelle.

Vili Länsi

Tuleeko seuraavaksi halpa Putin-lohi?

Ukrainan kriisi saattaa tuoda suomalaisten ruokapöytiin pilkkahintaisen juuston ja jugurtin lisäksi myös halvan lohen.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288727037272.html

Karu näky pietarilaisessa marketissa

Venäjän asettamat tuontirajoitukset EU:sta ja Yhdysvalloista näkyvät jo viiden miljoonan asukkaan Pietarissa.

Kuvat ovat Moskovskaja-kadun lähellä sijaitsevasta marketista aivan kaupungin keskustan tuntumasta. Sama ilmiö oli nähtävissä myös Okei-ketjun kaupoissa.
http://www.iltalehti.fi/ukrainan-kriisi/2014081918584732_uk.shtml

Nyt sitä saa, nyt sitä saa, halvalla Putlerin ruokaa : ) Putlerilaiset alkaa totuttelee jälleen kuinka körötellään kädet rasvassa volgilla ja ladoilla . ))


Tuomas3

Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 13:14:11
Quote from: Kni on 19.08.2014, 13:04:49
QuotePutinin pakotteet alkavat näkyä venäläisten arjessa

Parhaillaan Venäjällä suunnitellaan uusia mahdollisia pakotteita, jotka tulisivat koskemaan länsiautoja ja lääkintätarvikkeita. En uskalla edes kuvitella katkeruuden määrää, jota venäläinen keskiluokan edustaja tuntisi, jos häneltä länsiruoan lisäksi riistettäisiin länsiautokin.
- - -
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288727061996.html

IS:n Arja Paananen kirjoittaa varsin rohkeasti. Kun talvi tulee ja hyllyt on tyhjiä voi alkaa tapahtua.

Ilman muuta se voi johtaa vakaviin seurauksiin. Jopa vallankumous on mahdollinen, jos venäläinen keskiluokka ei saa joka-aamuista Puolan omenaa tai Suomessa valmistettua länsiautoa. On se hurjaa.

Edit: Voi lollero, Paananen väittää tuossa, että Putinin suosiota koskevat mielipidetutkimukset ovat puutaheinää. Toimittajan ei tarvitse näköjään tosiasioilla päätään vaivata.
Missä maailmassa toi Arja oikein elää...? Venäläisetkö kapinoisivat, jos joutuisivat ostamaan Fordin sijaan Toyotan??? Tuolla toimella Venäjä luo markkinaa omille ja kiinalaisille autoille.

Toimittaja voi vaikka mennä Venäjälle tekemään oman gallupin kenenkään Venäjällä sitä estämättä. Mutta helpompaa on naputella laiskana lahnana omia mutuja ja poimia pari mieluista kommenttia.

xor_rox

Quote from: Tuomas3 on 19.08.2014, 13:41:23
Missä maailmassa toi Arja oikein elää...? Venäläisetkö kapinoisivat, jos joutuisivat ostamaan Fordin sijaan Toyotan??? Tuolla toimella Venäjä luo markkinaa omille ja kiinalaisille autoille.

Toimittaja voi vaikka mennä Venäjälle tekemään oman gallupin kenenkään Venäjällä sitä estämättä. Mutta helpompaa on naputella laiskana lahnana omia mutuja ja poimia pari mieluista kommenttia.

Toimittajan järjenjuoksua kuvaa hyvin se, että hän kulkee sniffailemassa venäläisten kauppojen hyllyjä samaan aikaan, kun Euroopan keskelle on syntymässä todellinen Somalia.

Tuomas3

Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 13:53:51
Quote from: Tuomas3 on 19.08.2014, 13:41:23
Missä maailmassa toi Arja oikein elää...? Venäläisetkö kapinoisivat, jos joutuisivat ostamaan Fordin sijaan Toyotan??? Tuolla toimella Venäjä luo markkinaa omille ja kiinalaisille autoille.

Toimittaja voi vaikka mennä Venäjälle tekemään oman gallupin kenenkään Venäjällä sitä estämättä. Mutta helpompaa on naputella laiskana lahnana omia mutuja ja poimia pari mieluista kommenttia.

Toimittajan järjenjuoksua kuvaa hyvin se, että hän kulkee sniffailemassa venäläisten kauppojen hyllyjä samaan aikaan, kun Euroopan keskelle on syntymässä todellinen Somalia.
Hänen elämässään ilmeisesti suurin huoli on se, saako jotain karppausruokaa helposti vai ei. Ilman presidenttimme ja muiden Suomen etua ajavia toimia Arja voisi joutua avartamaan näkemystään talvella, kun Helsinki olisi ilman sähköä ;).

Kirjolohikäärme

Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 13:53:51
Toimittajan järjenjuoksua kuvaa hyvin se, että hän kulkee sniffailemassa venäläisten kauppojen hyllyjä samaan aikaan, kun Euroopan keskelle on syntymässä todellinen Somalia.
Ehkäpä toimittajia on tällä planeetalla enemmän kuin yksi, ja lehteen saattaa mahtua enemmän kuin yksi uutinen. Järjenjuoksua todellakin.

P

Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 11:48:21
Venäjä aikoo siirtää autoteollisuuden työpaikkoja itselleen. El_SID varmasti iloitsee uutisesta, sillä onhan se nyt aivan oikein autovalmistajille, jotka ovat sotkeutuneet Venäjän kauppaan ja perustaneet liiketoimintaansa idän vientiin. Ei koske Suomea, paitsi että..

Russia may ban car imports if new sanctions apply over Ukraine

QuoteRussia may tighten retaliatory sanctions against western nations to include a ban on car imports if the US and the EU impose additional sanctions on Moscow, daily newspaper Vedomosti reported yesterday.

The impact of the measure on many foreign auto-makers would be softened because their factories inside Russia would not be affected, but some high-end brands, such as Mercedes-Benz, could be more vulnerable as their models have to be imported.

"Venäläinen henkilöautoteollisuus"? Ei sellaista enää ole. On vain kansainvälisten jättien autojen kokoonpanoa. Uusi Lada Larguskin on oikeastaan vain Venäjällä koottu Ranault/Dacia. http://en.wikipedia.org/wiki/Lada_Largus Mosse on ollut konkassa vuodesta 1997.  Muu autoteollisuus koostuu - GM (Chevrolet/Daewoo/Opel), Ford, Nissan- Renault/Lada, Toyota, Hyundai, VW, Kia, Honda.. Ja BMW ex-Köningsbergissä.  Noissahan se pääosa Venäjällä myydyistä länsiautoista on ennenkuin tehty. Esim. Pietarissa on GM:n, Fordin, Hyundain, Toyotan, Kia:n tehtaat.

Jos osien tuonnille lyödään rajoitukset, niin nuokin hyytyvät. Tosin autoteollisuus on muutenkin hyydyksissä kysynnän hyydyttyä kiitostaloudellisen epävarmuuden. Kun autolainankorot loikkivat +- 20%:tia ja tulevaisuus on epäselvä, niin myynti sakkaa. Ford mm. seisautti Pietarissa muutaman tuotantolinjan jo keväällä..

Perinteiset kuorma-autot ja pakut kuten GAZ Gazelle ratsastavat nykyään länsitekniikalla. Moottorina on amerikkalainen 2,8 litrainen Cummins. http://en.wikipedia.org/wiki/GAZelle_NEXT  Hyytyy kuljetuskalustonkin tuotanto, jos lisäävät kieltolistalle amerikkalaiset autojen osat. . Ostin tuossa taannoin uuden kytkinsetin (kytkinlevy ja paineasetelma) vanhaan sota UAZ-maasturiin merkkiliikkeestä Venäjällä. Ja kas saksalainen made in Germany  Sachs oli pakettia myöden. Vain pilottilaakeri oli venäläisvalmistetta! Suodattimet - ilman ja öljyn olivat merkkiliikkeen hyllystä saksalaiset  - Mann - made in Germany. Voi olla, että jopa Venäjän armeijan maastureiden osahuolto hyytyy, jos länsiosat joutuvat banniin?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Jukka Wallin on 19.08.2014, 12:16:42

Tämäkin on monelle suorastaan lahja, kun venäläiset autonkuljetusrekat, eivät kuljeta meidän maanteillä, ja kuluta niitä pilalle, uusia autoja Venäjälle. .. Tosin ne ovat jo hävinneet melkein tyystin..

Katsoppas mitä autoja niissä rekoissa pääosin kulkee? Japanilaisia - japanissa tehtyjä malleja, joita ei tehdä Venäjällä. Länsi-Venäjälle on parempi toimittaa autot laivalla Suomen autosatamien kautta, kuin junalla Siperian läpi. Euroautoja tai perusmalleja ei juuri Suomen kautta enää kulje, kun ne kokoonpannaan pääosin Venäjällä..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

xor_rox

Quote from: P on 19.08.2014, 14:33:33
Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 11:48:21
Venäjä aikoo siirtää autoteollisuuden työpaikkoja itselleen. El_SID varmasti iloitsee uutisesta, sillä onhan se nyt aivan oikein autovalmistajille, jotka ovat sotkeutuneet Venäjän kauppaan ja perustaneet liiketoimintaansa idän vientiin. Ei koske Suomea, paitsi että..

Russia may ban car imports if new sanctions apply over Ukraine

QuoteRussia may tighten retaliatory sanctions against western nations to include a ban on car imports if the US and the EU impose additional sanctions on Moscow, daily newspaper Vedomosti reported yesterday.

The impact of the measure on many foreign auto-makers would be softened because their factories inside Russia would not be affected, but some high-end brands, such as Mercedes-Benz, could be more vulnerable as their models have to be imported.

"Venäläinen henkilöautoteollisuus"? Ei sellaista enää ole. On vain kansainvälisten jättien autojen kokoonpanoa...

jos länsiosat joutuvat banniin...

Ehkä olen hieman yksinkertainen, mutta minulla on todellisia vaikeuksia pysyä mukana kirjoituksessasi. Wikipediasta kyllä selviää, mikä on venäläisen autoteollisuuden rakenne noin yleisellä tasolla, mutta uutisessa ei ollutkaan siitä kysymys. Ei myöskään länsiosien bannaamisesta, vaan siitä, että Venäjällä myytävät autot ovat jatkossa entistä suuremmalta osin myös valmistettu Venäjällä. Ja se ei ole hyvä asia eurooppalaisen, ei myöskään suomalaisen, autoteollisuuden kannalta. Ainakaan jos asiaa katsotaan tavallisen tehdastyöntekijän näkökulmasta.

EL SID

Quote from: xor_rox on 18.08.2014, 22:09:14
Quote from: xor_rox on 18.08.2014, 19:16:13

Äsken MTV3:n uutisissa Kiovasta palannut toimittaja kuvasi tilannetta täysin erilaiseksi, vastoin näkemystäsi siis. Lähdettä on sitten turha syyttää Venäjä-mieliseksi.

Hetken jo ihmettelin MTV3:n neutraalia uutisointia, kunnes sitten iltavuoro tuli töihin. Luganskista paenneiden ampumista käännetään nimittäin nyt aktiivisesti sepojen syyksi.

:facepalm:

Kyllä näin on, ei äiti-Venäjän rauhanaseille ammuta kuin pahoja fascisteja. Ei ole mitenkään mahdollista että uljaat Neuvostosotilaat Venäläiset, jotka etsivät tuhottavia fascisteja rauhanlennokkien avulla, voisivat erehtyä luulemaan evakoitavien siviilien linja-autoja fasictilaisten Ukrainalaisten sotilaskuljetukseksi ja tilannut saman tien kohteeseen rauhanraketteja venäläisistä rauhanrakettiheittimistä.
Väite että uljaat neuvosto-venäläisotilaat erehtyisivät kohteesta on vain CIAn probagandaa. Kysykää vaikka lento MH-17 matkustajilta.

EL SID

Quote from: Nuivanlinna on 18.08.2014, 23:02:49
Quote from: xor_rox on 15.08.2014, 19:53:02
Quote from: EL SID on 15.08.2014, 18:57:49
mestarimme, JUSSI HALLA-AHO ON JYRÄHTÄNYT AIHEESTA.

Jussi on Viisas mies. Sanoi melkein saman kuin mitä minä ole kirjoittanut:

QuoteTotean taas tähän väliin, että Putin esikuntineen on lukenut tarkkaan vuosien 1935-39 historiaa ja tekee juuri sitä, mitä Aatu teki menestyksekkäästi Reininmaalla..

https://www.facebook.com/jussi.hallaaho?fref=nf

Eurostoliitolla mopo keulii ja Jussi komppaa. Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää.

Onneksi on vielä FN ja UKIP. Ja tietenkin Ketku-Paavo!!

Juuripa näin. Johtuuko mestarin herääminen EU:n itälaajentumisen siunauksellisuuteen sitten akateemisista Kiovan tuttavista vai onko mestari mahdollisesti piipahtanut rukousaamiaisella Cameronin kanssa? Itselleni ei ole väliä kuka EU:n laajenemisen pysäyttää, vaikka sitten Putin. Meistä eurooppalaisista siihen ei tunnu olevan.
Suomen, Ruotsin ja Itävallan liittymisen jälkeen 20 vuotta sitten, ei EU:hun ole nettomaksajia tullut. Ehkäpä mestarikin kuten moni muu punnitsee itäisen kumppanuusohjelman mielekkyyttä viimeistään silloin kun olemme assosioimassa Stalingradin mustalaisia Schengeniin?

Eipä sitä tiedä, jos Jussilla olisi vaikka kyky ajatella asiaa laajemmin ja ymmärtää, että Venäjän agressioiden pysäyttäminen Ukrainaan on myös Suomen etu.

EL SID

Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 11:48:21
Venäjä aikoo siirtää autoteollisuuden työpaikkoja itselleen. El_SID varmasti iloitsee uutisesta, sillä onhan se nyt aivan oikein autovalmistajille, jotka ovat sotkeutuneet Venäjän kauppaan ja perustaneet liiketoimintaansa idän vientiin. Ei koske Suomea, paitsi että..

Russia may ban car imports if new sanctions apply over Ukraine

QuoteRussia may tighten retaliatory sanctions against western nations to include a ban on car imports if the US and the EU impose additional sanctions on Moscow, daily newspaper Vedomosti reported yesterday.

The impact of the measure on many foreign auto-makers would be softened because their factories inside Russia would not be affected, but some high-end brands, such as Mercedes-Benz, could be more vulnerable as their models have to be imported.

Meinaatko että Putinin kaverit juhlivat voidessaan vaihtaa mersun ladaan?
En jaksa etsiä lähdetietoa varmiistaakseni asian, mutta pääosa venäjällä tuotetuista autoista taitaa olla nykyään länsimaisia, koska länsimaat ovat siirtäneet sinne kokoonpanotehtaita venäjän verotuksen takia. Eiköhän tuo osien virtaus venäjälle jatku entisellään.
Putin julistaa noita pakotteita jo lämpimikseenkin: just oli jossain uutinen, että autokauppa Venäjällä on tippunut 20%, joten vieti sinne on muutenkin hiipumassa....

P

Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 15:26:49
Quote from: P on 19.08.2014, 14:33:33
Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 11:48:21
Venäjä aikoo siirtää autoteollisuuden työpaikkoja itselleen. El_SID varmasti iloitsee uutisesta, sillä onhan se nyt aivan oikein autovalmistajille, jotka ovat sotkeutuneet Venäjän kauppaan ja perustaneet liiketoimintaansa idän vientiin. Ei koske Suomea, paitsi että..

Russia may ban car imports if new sanctions apply over Ukraine

QuoteRussia may tighten retaliatory sanctions against western nations to include a ban on car imports if the US and the EU impose additional sanctions on Moscow, daily newspaper Vedomosti reported yesterday.

The impact of the measure on many foreign auto-makers would be softened because their factories inside Russia would not be affected, but some high-end brands, such as Mercedes-Benz, could be more vulnerable as their models have to be imported.

"Venäläinen henkilöautoteollisuus"? Ei sellaista enää ole. On vain kansainvälisten jättien autojen kokoonpanoa...

jos länsiosat joutuvat banniin...

Ehkä olen hieman yksinkertainen, mutta minulla on todellisia vaikeuksia pysyä mukana kirjoituksessasi. Wikipediasta kyllä selviää, mikä on venäläisen autoteollisuuden rakenne noin yleisellä tasolla, mutta uutisessa ei ollutkaan siitä kysymys. Ei myöskään länsiosien bannaamisesta, vaan siitä, että Venäjällä myytävät autot ovat jatkossa entistä suuremmalta osin myös valmistettu Venäjällä. Ja se ei ole hyvä asia eurooppalaisen, ei myöskään suomalaisen, autoteollisuuden kannalta. Ainakaan jos asiaa katsotaan tavallisen tehdastyöntekijän näkökulmasta.

Kannattaa opetella lukemaan. Pääosa Venäjällä myytävistä autoista on jo nykyään tehty Venäjällä - kansainvälisten autotehtaiden kokoonpanotehtaissa. Kaikki perusmallit, esim. Fordilla Focus ja Mondeo. Toyotalla Corolla , Camry, Hondalla Civic ja Accord, GM:llä Opel Astra ja Chevy Cruz yms. Jopa Cadillac CTS (tuotantolinja myös Köningbergissä) tehdään jo Venäjällä. Rajoitukset koskisivat vain erikoisempia myyntilukujen valossa marginaalimalleja. Mitään todellista vaikutusta ei tulisi, kuin mersun kohdalla. Tosin joitain Mersun hyötymalleja tehdään jo Venäjällä. Askel kasata CKD-sarjasta ( http://en.wikipedia.org/wiki/Knock-down_kit ) esim E- ja S-sarjaa ei olisi iso. Venäläiset ostajat maksaisivat piensarjan korkeammat kokoamiskustannukset. BMW on jo vuosia koonnut CKD-bemareita Köningsbergissä.

Suurempi ongelma on se, että epävakaa tilanne, rahoituksen kallistuminen (Autolainan korko +-20%/ vuosi!)  ja talouskriisi ovat syösseet autonmyynnin muutenkin Venäjällä laskuun. Pietarin lähellä on valtavia uusien autojen varastoja, kun ihmiset eivät uskalla ostaa autoja tässä talous- ja poliittisessa tilanteessa. Katso tuosta linkistä ilmakuvia Pietarin seudun uusien myymättömien autojen varastoista. Mm. Ford ja Toyota ovat pitäneet Pietarin tehtaillaan tuotantoseisokkeja tänä vuonna keväästä alkaen autojen heikon kysynnän vuoksi. http://news.distractify.com/culture/unsold-cars/

Venäjä on väläytellyt autojen lisäksi myös autonosien tuontikieltoa. Se on mahdoton yhtälö. Koko autoteollisuus hyytyisi saman tien. Venäjä on autoalalla riippuvainen tuontikomponenteista lännestä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Nuivanlinna

Quote from: EL SID on 19.08.2014, 15:40:57
Quote from: Nuivanlinna on 18.08.2014, 23:02:49

Juuripa näin. Johtuuko mestarin herääminen EU:n itälaajentumisen siunauksellisuuteen sitten akateemisista Kiovan tuttavista vai onko mestari mahdollisesti piipahtanut rukousaamiaisella Cameronin kanssa? Itselleni ei ole väliä kuka EU:n laajenemisen pysäyttää, vaikka sitten Putin. Meistä eurooppalaisista siihen ei tunnu olevan.
Suomen, Ruotsin ja Itävallan liittymisen jälkeen 20 vuotta sitten, ei EU:hun ole nettomaksajia tullut. Ehkäpä mestarikin kuten moni muu punnitsee itäisen kumppanuusohjelman mielekkyyttä viimeistään silloin kun olemme assosioimassa Stalingradin mustalaisia Schengeniin?

Eipä sitä tiedä, jos Jussilla olisi vaikka kyky ajatella asiaa laajemmin ja ymmärtää, että Venäjän agressioiden pysäyttäminen Ukrainaan on myös Suomen etu.

Uskallan väittää, jopa lyödä vetoa, että todennäköisempi tulokas Suomeen on Kiovan romani kuin Krimin vihreä mies! Ruplasta vetoa?
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Oho

Quote from: P on 19.08.2014, 15:51:32
Venäjä on autoalalla riippuvainen tuontikomponenteista lännestä.

Niin joo hankala kasata autoja osista joita ei saa tuoda maahan, ja osavalmistusta ei ihan keposasti siirrettäisi Venäjälle.

EL SID

#10369
Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 13:14:11
Quote from: Kni on 19.08.2014, 13:04:49
QuotePutinin pakotteet alkavat näkyä venäläisten arjessa

Parhaillaan Venäjällä suunnitellaan uusia mahdollisia pakotteita, jotka tulisivat koskemaan länsiautoja ja lääkintätarvikkeita. En uskalla edes kuvitella katkeruuden määrää, jota venäläinen keskiluokan edustaja tuntisi, jos häneltä länsiruoan lisäksi riistettäisiin länsiautokin.
- - -
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288727061996.html

IS:n Arja Paananen kirjoittaa varsin rohkeasti. Kun talvi tulee ja hyllyt on tyhjiä voi alkaa tapahtua.

Ilman muuta se voi johtaa vakaviin seurauksiin. Jopa vallankumous on mahdollinen, jos venäläinen keskiluokka ei saa joka-aamuista Puolan omenaa tai Suomessa valmistettua länsiautoa. On se hurjaa.

Edit: Voi lollero, Paananen väittää tuossa, että Putinin suosiota koskevat mielipidetutkimukset ovat puutaheinää. Toimittajan ei tarvitse näköjään tosiasioilla päätään vaivata.

Uutinen ei voi pitää paikkaansa. Kunnon neuvostokansalainen Venäläinen  ymmärtää, että maata kohtaa kriisi ja ryhmittyy uljaan johtajan Putinin taakse. Tai itkee ja ryhmittäytyy, saihan uljas neuvostovenäläismiliisi juuri miljoona paria uusia käsirautoja. Kyllä fascitsit saa nyt kyytiä, jahka lada kehittää suoraselkäiselle miliisille käyttöön oman pakettiauton...





Kansoja Venäjää vastaan manipuloiva CIAn probaganda yrittää vaikuttaa massojen mielialaan eri tasoilla. Kapitalistiriistäjä-Erkkojen probagandalehti kirjoittaa "keskiluokasta", kilpaileva, Ruotsalaisen pääoman omistama lehti yrittää vedota venäjän uljaan köyhälistön hätään:

Quote- Ymmärsin näin, että liha on kallista eikä kuulu perusvenäläisen ruokavalioon. Toisin kuin kana ja kala, jota ihmiset kuluttavat, koska ne ovat halvempia. Pakotteet iskevät varmasti köyhimpään kansanosaan kaikista kovemmin, mies epäilee.

Katsokaa vaikka lehden kuvia:

http://www.iltalehti.fi/ukrainan-kriisi/2014081918584732_uk.shtml

niin huomaatte kuinka taitavaa CIAn kuvamanipulaatio on. Ikäänkuin uljaat neuvostovenäläiskaupat olisivat tyhjää täynnä. Juuri tätä samaa probagandaa levitettiin 1970-luvulla, mutta se ei harhauta kunnollista venäläistä ja venäjän ylimpiä ystäviä rappeutuneessa lännessä, sillä me tiedämme ylpeänä kuinka kyse on vain siitä, että Putin on pitänyt lupauksensa palauttaa ne niin uljaat neuvostoajat..

EL SID

#10370
Quote from: Nuivanlinna on 19.08.2014, 15:58:52
Quote from: EL SID on 19.08.2014, 15:40:57
Quote from: Nuivanlinna on 18.08.2014, 23:02:49

Juuripa näin. Johtuuko mestarin herääminen EU:n itälaajentumisen siunauksellisuuteen sitten akateemisista Kiovan tuttavista vai onko mestari mahdollisesti piipahtanut rukousaamiaisella Cameronin kanssa? Itselleni ei ole väliä kuka EU:n laajenemisen pysäyttää, vaikka sitten Putin. Meistä eurooppalaisista siihen ei tunnu olevan.
Suomen, Ruotsin ja Itävallan liittymisen jälkeen 20 vuotta sitten, ei EU:hun ole nettomaksajia tullut. Ehkäpä mestarikin kuten moni muu punnitsee itäisen kumppanuusohjelman mielekkyyttä viimeistään silloin kun olemme assosioimassa Stalingradin mustalaisia Schengeniin?

Eipä sitä tiedä, jos Jussilla olisi vaikka kyky ajatella asiaa laajemmin ja ymmärtää, että Venäjän agressioiden pysäyttäminen Ukrainaan on myös Suomen etu.

Uskallan väittää, jopa lyödä vetoa, että todennäköisempi tulokas Suomeen on Kiovan romani kuin Krimin vihreä mies! Ruplasta vetoa?

Putin on itse sanonut, ettei krimillä ole venäläisiä joukkoja, joten ne vihreät miehet ovat marsista... ai niin, totuus paljastui jo...

P

Quote from: Oho on 19.08.2014, 16:00:12
Quote from: P on 19.08.2014, 15:51:32
Venäjä on autoalalla riippuvainen tuontikomponenteista lännestä.

Eikös ne länsiauto tehtaat ole miltei puhtaita kokoonpanotehtaita?

Ovat. Suurtuotantomalleissa korit yms. toki prässätään Venäjällä. Ja osa komponenteista tulee Venäjältä - esim. Nokian renkaat Vsevoloskissa ovat tuosta hyötyneet. Pääosa on komponenteista kuitenkin tuontikamaa. Esim ainut "venäläinen" henkilöauto markkinoilla Lada, on uudella mallillaan Largus - on "badge engineering" Dacia/Renault. Auto-Vaz on osin Renaultin omistama.

Erikoisemmat ja pienemmät tuotantosarjat kuten nuo Bemarit, Cadillacit yms. ovat ihan CKD-sarjoista kasattuja. Siis lähes kaikki osat ovat tuontitavaraa, auto vaan kasataan valmiista sarjasta Venäjällä.

Tässä ei ole mitään uutta. Autojen tuontikielto ei vaikuttaisi juuri pätkääkään tavallisiin venäläisiin, jotka ajavat tavanomaisella autokalustolla.  Oligarkeilta taas jäisivät Ferrarit, Maseratit, Bentley ja Rollsit saamatta.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

xor_rox

Quote from: P on 19.08.2014, 15:51:32
Kannattaa opetella lukemaan.

Oppia ikä kaikki.

Quote from: P on 19.08.2014, 15:51:32
Pääosa Venäjällä myytävistä autoista on jo nykyään tehty Venäjällä - kansainvälisten autotehtaiden kokoonpanotehtaissa. Kaikki perusmallit, esim. Fordilla Focus ja Mondeo. Toyotalla Corolla , Camry, Hondalla Civic ja Accord, GM:llä Opel Astra ja Chevy Cruz yms. Jopa Cadillac CTS (tuotantolinja myös Köningbergissä) tehdään jo Venäjällä. Rajoitukset koskisivat vain erikoisempia myyntilukujen valossa marginaalimalleja. Mitään todellista vaikutusta ei tulisi, kuin mersun kohdalla. Tosin joitain Mersun hyötymalleja tehdään jo Venäjällä. Askel kasata CKD-sarjasta ( http://en.wikipedia.org/wiki/Knock-down_kit ) esim E- ja S-sarjaa ei olisi iso. Venäläiset ostajat maksaisivat piensarjan korkeammat kokoamiskustannukset. BMW on jo vuosia koonnut CKD-bemareita Köningsbergissä.

Wikipediasta löytyy 2013 myyntiluvut. Malleittain voi sitten päätellä, mitä autoja mahdolliset vastapakotteet koskevat. Mallikohtaisten linkkien takaa löytyy yleensä myös Production -kappale, jossa kerrotaan ko. mallin valmistuspaikat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry_in_Russia#Current_state_sales

Sieltä selviää mm., että Mersun A-sarjaa, jota valmistetaan Uudessakaupungissa, ei valmisteta Venäjällä lainkaan. Sitä on myyty yli 2500 kpl vuonna 2013. Tuon määrän pudotus myynnissä tuskin vaikuttaa sellaisenaan suomalaiseen autotehtaaseen, mutta mikäli Mersun myynti sakkaa kokonaisuutena, valmistuskapasiteetista tingitään täällä ensimmäisenä.

Quote from: P on 19.08.2014, 15:51:32
Suurempi ongelma on se, että epävakaa tilanne, rahoituksen kallistuminen (Autolainan korko +-20%/ vuosi!)  ja talouskriisi ovat syösseet autonmyynnin muutenkin Venäjällä laskuun. Pietarin lähellä on valtavia uusien autojen varastoja, kun ihmiset eivät uskalla ostaa autoja tässä talous- ja poliittisessa tilanteessa. Katso tuosta linkistä ilmakuvia Pietarin seudun uusien myymättömien autojen varastoista. Mm. Ford ja Toyota ovat pitäneet Pietarin tehtaillaan tuotantoseisokkeja tänä vuonna keväästä alkaen autojen heikon kysynnän vuoksi. http://news.distractify.com/culture/unsold-cars/

Tuo ei helpota tilannetta yhtään, eikä sillä voida puolustaa pakotehölmöilyä.

Quote from: P on 19.08.2014, 15:51:32
Venäjä on väläytellyt autojen lisäksi myös autonosien tuontikieltoa. Se on mahdoton yhtälö. Koko autoteollisuus hyytyisi saman tien. Venäjä on autoalalla riippuvainen tuontikomponenteista lännestä.

Laitapa tähän lähdettä, niin voidaan arvioida tarkemmin, mitä kiellolla tullaan oikeasti rajoittamaan.

xor_rox

Quote from: Oho on 19.08.2014, 16:00:12
Quote from: P on 19.08.2014, 15:51:32
Venäjä on autoalalla riippuvainen tuontikomponenteista lännestä.

Niin joo hankala kasata autoja osista joita ei saa tuoda maahan, ja osavalmistusta ei ihan keposasti siirrettäisi Venäjälle.

Niin. Amerikkalainen Ford tuo teräksensä Venäjältä. Eli riippuvuus on monensuuntaista, eikä tässä pakotenokittelussa ole käytännössä yhtään mitään järkeä.

Kni

Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 13:14:11Edit: Voi lollero, Paananen väittää tuossa, että Putinin suosiota koskevat mielipidetutkimukset ovat puutaheinää. Toimittajan ei tarvitse näköjään tosiasioilla päätään vaivata.

Tottakai mielipidemittaukset ovat oikein, miksei olisi? Arvelen, että kannatus lisääntyy vielä huomattavasti, saattaa mennä jopa yli sadan prosentin. Silloin Jong-un harmistuu perin pohjin, kun maailmassa on häntäkin suositumpia presidenttejä.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

P

Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 16:19:43
Quote from: P on 19.08.2014, 15:51:32
Venäjä on väläytellyt autojen lisäksi myös autonosien tuontikieltoa. Se on mahdoton yhtälö. Koko autoteollisuus hyytyisi saman tien. Venäjä on autoalalla riippuvainen tuontikomponenteista lännestä.

Laitapa tähän lähdettä, niin voidaan arvioida tarkemmin, mitä kiellolla tullaan oikeasti rajoittamaan.

Tuohon ei ole kummempaa lähdettä kuin oliko se viime viikkoinen Medvedevin toteamus, että Venäjä pohtii tuontirajoituksia lännestä mm. autoteollisuus- ja telakkateollisuustuotteille. Kieltämättä olisi huvittavaa, jos telakkateollisuuden tuotteiden tuonnin kieltäisivät. Silloin se Mistral-luokan alus jäisi Ranskaan ja pari jäänmurtajaa Suomeen. Myöskään autoteollisuustuotteita ei tarkemmin eritelty pohdinnassa - siis olisiko kyse valmiista autoista, komponenteista, vai molemmista?

Jos kyse olisi komponenteista koko henkilöautoteollisuus hyytyisi. Edes uutta Lada Largusta ei saada kasaan ilman kohtuullista määrää tuontikomponentteja. Kuorkkipuolella hyytyisi uusien kevyiden ja keskiraskaiden venäläisjakeluautojen tuotanto, koska niiden moottorit uusissa malleissa ovat länsivalmistetta. Scania kasaa kuorkkeja Shusharissa - lue Suosaaressa Pietarin kaupungin rajalla. Niidenkin tuotanto loppuisi, koska kyseessä on pääasiassa kokoonpano.   

Luultavammin komponenttituontia ei kielletä, jos yksikään aivosolu johdossa kipinöi. Kokonaisten autojen tuonti toki voidaan kieltää, mutta se ei valtavasti muuta nykyistä kokonaistilannetta, jossa pääosa markkinoiden volyymimalleista kootaan jo nykyään Venäjällä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

EL SID

Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 16:19:43
Quote from: P on 19.08.2014, 15:51:32
Kannattaa opetella lukemaan.

Oppia ikä kaikki.

Quote from: P on 19.08.2014, 15:51:32
Pääosa Venäjällä myytävistä autoista on jo nykyään tehty Venäjällä - kansainvälisten autotehtaiden kokoonpanotehtaissa. Kaikki perusmallit, esim. Fordilla Focus ja Mondeo. Toyotalla Corolla , Camry, Hondalla Civic ja Accord, GM:llä Opel Astra ja Chevy Cruz yms. Jopa Cadillac CTS (tuotantolinja myös Köningbergissä) tehdään jo Venäjällä. Rajoitukset koskisivat vain erikoisempia myyntilukujen valossa marginaalimalleja. Mitään todellista vaikutusta ei tulisi, kuin mersun kohdalla. Tosin joitain Mersun hyötymalleja tehdään jo Venäjällä. Askel kasata CKD-sarjasta ( http://en.wikipedia.org/wiki/Knock-down_kit ) esim E- ja S-sarjaa ei olisi iso. Venäläiset ostajat maksaisivat piensarjan korkeammat kokoamiskustannukset. BMW on jo vuosia koonnut CKD-bemareita Köningsbergissä.

Wikipediasta löytyy 2013 myyntiluvut. Malleittain voi sitten päätellä, mitä autoja mahdolliset vastapakotteet koskevat. Mallikohtaisten linkkien takaa löytyy yleensä myös Production -kappale, jossa kerrotaan ko. mallin valmistuspaikat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry_in_Russia#Current_state_sales

Sieltä selviää mm., että Mersun A-sarjaa, jota valmistetaan Uudessakaupungissa, ei valmisteta Venäjällä lainkaan. Sitä on myyty yli 2500 kpl vuonna 2013. Tuon määrän pudotus myynnissä tuskin vaikuttaa sellaisenaan suomalaiseen autotehtaaseen, mutta mikäli Mersun myynti sakkaa kokonaisuutena, valmistuskapasiteetista tingitään täällä ensimmäisenä.

Quote from: P on 19.08.2014, 15:51:32
Suurempi ongelma on se, että epävakaa tilanne, rahoituksen kallistuminen (Autolainan korko +-20%/ vuosi!)  ja talouskriisi ovat syösseet autonmyynnin muutenkin Venäjällä laskuun. Pietarin lähellä on valtavia uusien autojen varastoja, kun ihmiset eivät uskalla ostaa autoja tässä talous- ja poliittisessa tilanteessa. Katso tuosta linkistä ilmakuvia Pietarin seudun uusien myymättömien autojen varastoista. Mm. Ford ja Toyota ovat pitäneet Pietarin tehtaillaan tuotantoseisokkeja tänä vuonna keväästä alkaen autojen heikon kysynnän vuoksi. http://news.distractify.com/culture/unsold-cars/

Tuo ei helpota tilannetta yhtään, eikä sillä voida puolustaa pakotehölmöilyä.

Quote from: P on 19.08.2014, 15:51:32
Venäjä on väläytellyt autojen lisäksi myös autonosien tuontikieltoa. Se on mahdoton yhtälö. Koko autoteollisuus hyytyisi saman tien. Venäjä on autoalalla riippuvainen tuontikomponenteista lännestä.

Laitapa tähän lähdettä, niin voidaan arvioida tarkemmin, mitä kiellolla tullaan oikeasti rajoittamaan.

:facepalm: Uskot nyt jo P, vaikka kuinka asut Pietarissa ja olet näiden asioiden kanssa tekemisissä päivittäin, niin kyllä Suomessa asuva tietää asiat paremmin, koska totuus löytyy aina wikipediasta, ainakin silloin kun se on haluttu "totuus"...  ;)

xor_rox

Quote from: Kni on 19.08.2014, 16:26:56
Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 13:14:11Edit: Voi lollero, Paananen väittää tuossa, että Putinin suosiota koskevat mielipidetutkimukset ovat puutaheinää. Toimittajan ei tarvitse näköjään tosiasioilla päätään vaivata.

Tottakai mielipidemittaukset ovat oikein, miksei olisi? Arvelen, että kannatus lisääntyy vielä huomattavasti, saattaa mennä jopa yli sadan prosentin. Silloin Jong-un harmistuu perin pohjin, kun maailmassa on häntäkin suositumpia presidenttejä.

Kiistätkö sinäkin viimeaikaiset tutkimukset asiasta? Vai vetoatko siihen, että vastaajat ovat jotain manipuloituja vihanneksia?

Kyllä kriisin ratkaisemista helpottaisi kummasti se, että edes toimittajat pitäisivät kirjoitustensa lähtökohtana tosiasioita. Puhumattakaan poliitikoista. Satunnaisilla nettikirjoittajilla niin väliä tietenkään.

EL SID

#10378
Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 16:22:39
Quote from: Oho on 19.08.2014, 16:00:12
Quote from: P on 19.08.2014, 15:51:32
Venäjä on autoalalla riippuvainen tuontikomponenteista lännestä.

Niin joo hankala kasata autoja osista joita ei saa tuoda maahan, ja osavalmistusta ei ihan keposasti siirrettäisi Venäjälle.

Niin. Amerikkalainen Ford tuo teräksensä Venäjältä. Eli riippuvuus on monensuuntaista, eikä tässä pakotenokittelussa ole käytännössä yhtään mitään järkeä.

Nyt potkaistiin amerikkalaista kapitalistisikaa ja kipeästi, kyllä muistavat jatkossa että heidän maansa on käynyt Putinin egolle. Kun Ford vaihtaa halvemman venäläisteräksen hieman kalliimpaan, suomalaiseen tai ruotsalaiseen, niin kyllä niitä mahtaa Detroitissa ottaa nuppiin. Ainakin sen aamun, kun kyselevät hintoja täältäpäin...

P

Quote from: xor_rox on 19.08.2014, 16:22:39
Quote from: Oho on 19.08.2014, 16:00:12
Quote from: P on 19.08.2014, 15:51:32
Venäjä on autoalalla riippuvainen tuontikomponenteista lännestä.

Niin joo hankala kasata autoja osista joita ei saa tuoda maahan, ja osavalmistusta ei ihan keposasti siirrettäisi Venäjälle.

Niin. Amerikkalainen Ford tuo teräksensä Venäjältä. Eli riippuvuus on monensuuntaista, eikä tässä pakotenokittelussa ole käytännössä yhtään mitään järkeä.

Ei toki ole. Mutta teräs on helpompaa ostaa korvaavasta lähteestä, kuin erikoistuneet autoteollisuuden komponentit. Venäjällä se lyhyempi tikku on tässä pelissä kädessä. Jopa uusi sotilasteknologia käyttää jenkkimoottoreita. GAZ Tigrin yleisin moottori on Cummins 5.9 TD..  http://en.wikipedia.org/wiki/GAZ_Tigr

Toki kotikutoisia koneita voivat jatkossa keulalle heittää, mutta taitaa uusissa venäläisdieseleissäkin  olla aika paljon länsikomponentteja?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991