News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Mitä tehdä korkeakoulutettujen työttömyydelle

Started by Fjödörör Räkinen, 04.12.2013, 19:14:01

Previous topic - Next topic

jka

Quote from: Fjödörör Räkinen on 09.12.2013, 20:57:13
Olen korkeakoulutettu, menestynyt aina vähintään kohtuullisesti koulussa, mutta ei minusta kyllä ole minkään uuden kehittämiseen. Otaksun, että tilanne on sama suuren massan osalta. Maistereistakin ylivoimainen enemmistö on suorittavan työn tekijöitä. Ei heistä ole luomaan, ainoastaan tekemään.

Kuka sen uuden sitten kehittää? Tuossa on taas jonkinlainen kollektiivinen harha. Jos juuri minä en voi yksinään kehittää uutta niin oletetaan että kukaan muukaan ei voi. Ei edes yhteistyössä muiden kanssa.

Jokainen peruskoulun käynyt pystyy luettelemaan monta ennen 1900-lukua elänyttä tiedemiestä jotka ovat tehneet merkittäviä keksintöjä. Nuo tiedemiehet ovatkin sitten niitä kulloisenkin aikakauden lähes ainoita tiedemiehiä. Mutta oikeastaan mikään meidän nykyään käyttämä teknologia ei enää perustu noiden "suurten" tiedemiesten keksintöihin kuin ihan marginaaliselta perustaltaan. Silti kukaan ei tunne niitä jotka ovat keksineet meille tärkeät teknologiat joita käytämme päivittäin. Mistä tämä johtuu?

Esimerkkinä vaikka hehkulamppu. Kaikki tietävä Edisonin. Koko keksinnön parissa puuhasteli omilla tahoillaan ilman minkäänlaista maailmanlaajuista yhteistyötä luokkaa kymmeniä tiedemiehiä. Nykyään hehkulamppua ei käytetä enää mihinkään. Se on jopa kokonaan kielletty.

Sen sijaan käytetään ledejä joiden kehittämiseen tuhannet tiedemiehet tekivät globaalia yhteistyötä kymmenien vuosien ajan. Mutta kukaan ei tunne ainoatakaan ledin keksimisessä mukana ollutta tiedemiestä nimeltä. Tästä syntyy harha että nykyään ei enää keksitä mitään ja yhä harvempi keksii ylipäätään mitään vaikka tilanne on juuri päinvastainen.

Sadassa vuodessa ei yksinkertaisesti ihmisen geeniperimä parane yhtään eikä väkilukukaan kasvanut tuona aikana niin paljoa että laadullisesti tai lukumäärällisesti parempia tiedemiehiä olisi ledin keksimisen aikaan ollut tarjolla kuin hehkulampunkaan. Miksi Edison ei keksinyt siis suoraan lediä? No juuri siksi että tuottavuus ei ollut kehittynyt. Ledin keksiminen on miljoonia kertoja haastavampi homma kuin hehkulampun keksiminen. Jotta tämä onnistuu tarvitaan lisää tuottavuutta keksimiseen joka siis on syntynyt globaalin tiedonkulun avulla. Nyt tuhannet ihmiset joiden aivokapasiteetti yksinään ei ole yhtään kummalisempi kuin Edisonin aikakaudellakaan pystyvät tekemään yhteistyötä ja tästä syntyy se kehitys jolle ei ole mitään kattoa olemassakaan.

Vaikka ihmiset jopa keskimäärin tyhmentyisikin niin siltikin kehitys kulkisi ainakin tiettyyn pisteeseen asti eteenpäin pelkästään yhteistyön tehostumisen ansiosta. Eli jostain se suuri massa polkaistiin ledinkin keksimiseen ja polkaistaan kaiken muunkin keksimiseen. Mitä tehokkaammaksi saadaan tiedonkulun prosessit niin sitä tyhmempiä ihmisiä uudenkin keksimiseen voi osallistua.

Eli ainoa mahdollisuus tänäpäivänä ylipäätään keksiä mitään merkittävää uutta on nimenomaan yhteistyö muiden kanssa. Yhteistyön laajeneminen tarkoittaa taas sen porukan laajenemista joka on mukana teknologian kehityksestä. Jos kehitys ylipäätään kehittyy niin tämä porukka ei voi mitenkään supistua niin kuin nämä tuomiopäivän visiot kuvittelevat.

Sour-One

Sain hyvän idean. Jokaiselle korkeakoulutetulle pakollinen työharjoittelu ulkomailla ja sitten toivotaan, että ne jää sinne.  ;D

jka

Quote from: Sour-One on 09.12.2013, 22:44:03
Sain hyvän idean. Jokaiselle korkeakoulutetulle pakollinen työharjoittelu ulkomailla ja sitten toivotaan, että ne jää sinne.  ;D

Joo, vaikka Sveitsiin niin voi olla 100% varma että jäävät sinne.

Itse tunnen montakin korkeakoulutettua jotka meni Sveitsiin vain "haistelemaan tuulia". Yksikään ei ole palannut...

sivullinen.

Quote from: jka on 09.12.2013, 22:40:42
Esimerkkinä vaikka hehkulamppu. Kaikki tietävä Edisonin. Koko keksinnön parissa puuhasteli omilla tahoillaan ilman minkäänlaista maailmanlaajuista yhteistyötä luokkaa kymmeniä tiedemiehiä.

Olen jäsen jkan kanssa täysin samaa mieltä, että on pelkkä kollektiivinen harha, ettei nykyään voisi kukaan mitään uutta kehittää. Siitä olen kuitenkin eri mieltä, että siihen tarvittaisiin "yhteisöä". Kehitys alkaa aina yhdestä ihmisestä ja yhteisö tulee myöhemmin. Edison keksi yksin aikanaan sähkölampun - mutta yksinpä Peter Higgskin kehitteli teoriansa Higgsin bosonista. Myöhemmin sen löytämistä varten muodostettiin yhteisö, teoriaa hiottiin porukalla, saatiin tuloksia, Higgs sai nobelin, joka muuten myönnetään vain yksittäisille ihmisille, ja maailma sai uutta tietoa. Entä esimerkki lähempää: Olipa kerran blogaaja nimeltään Jussi Halla-aho. Jos hän ei mitään muuta saanutkaan aikaan, sai hän kuitenkin käyntiin kehityksen, joka johti Hommaforumin perustamiseen, joka taas on tuonut minulle huvia jo 1608 tuntia ja minuutit päälle. Olisin sen ajan voinut käyttää katulätkää pelaten. Silloin vähintään kolmea hevosta olisi vahingoitettu ja kymmeniä ikkunalaseja särjetty. Sen verran militantti olen. Eikö hänen korkea koulutuksensa silloin ollut hyödyksi?

Syy, miksi nykyään uuden kehittäminen tuntuu niin mahdottomalta, johtuu rikkonaisesta talousjärjestelmästämme. Se ei palkitse kehityksestä. Hommaforum ei tuo kenellekkään tuloja. Sitävastoin Turkkilan uudempi hanke Perussuomalaisten verkkosivusto saa valtion keräämiä verotuloja ja Niklas Herlinin Uusi-Suomi elää perintövarallisuuden avulla. Talousjärjestelmämme ei palkitse rahallisesti työnteosta. Silti mittaamme onnistumista rahalla. Talousjärjestelmä palkitsee poliittisesta asemasta tai perinnöllisyydestä. Ei silti kannata heittää kirvestä kaivoon. Kaikki mikä tuottaa hyvää muille, saa palkintonsa aikanaan. Palkinto tulee vasta työn jälkeen. Vielä 1800-luvun lopussa ei yksikään toimittajakaan saanut palkkaa työstään. Sitä tehtiin harrastuksena. "Sanomalehtimiehet" olivat kansan sivistämisestä kiinnostuneita isänmaallisia miehiä. Myöhemmin ihmiset kiinnostuivat, lehdet alkoivat käydä kaupaksi ja jopa rahaa alkoi tulla.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Sour-One

Quote from: jka on 09.12.2013, 23:06:37
Quote from: Sour-One on 09.12.2013, 22:44:03

Joo, vaikka Sveitsiin niin voi olla 100% varma että jäävät sinne.

Itse tunnen montakin korkeakoulutettua jotka meni Sveitsiin vain "haistelemaan tuulia". Yksikään ei ole palannut...

Ideani siis toimii. Upea juttu.

Porilainen munalla

Menisivät oikeisiin töihin. Kaikille ei riitä pikkujakkuhommia.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

Ari-Lee

Quote from: Porilainen munalla on 10.12.2013, 00:14:49

Myöhäistä. BKT:sta julkisen sektorin osuus on jo 57%. Katainen ajoi meidät reaalisosialismiin ja siihen tulee lääkkeeksi sosialismia. Yhä harvemmalle on oikeita töitä. Kohta ollaan valdella töissä jokaikinen jannu.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

koli

Quote from: Ari-Lee on 10.12.2013, 00:22:00
Quote from: Porilainen munalla on 10.12.2013, 00:14:49

Myöhäistä. BKT:sta julkisen sektorin osuus on jo 57%. Katainen ajoi meidät reaalisosialismiin ja siihen tulee lääkkeeksi sosialismia. Yhä harvemmalle on oikeita töitä. Kohta ollaan valdella töissä jokaikinen jannu.

Tarvitsemme työryhmän miettimään työryhmien vähentämistä.

Onneksi Katainen&Vartiainen aka Dynamic Duolla on salainen ase, jolla kelkka käännetään. Rajoittamaton maahanmuutto, joka tuo työntarjontaa niin paljon, että laukean punttiin pelkästä ajatuksesta.
Mörökölli

Maisteri Vihannes

Quote from: jka on 09.12.2013, 17:39:23
Niin kauan kun ilmiöstä ei ole vahvaa tilastodataa niin ilmiötä ei ole. Ihan turha haihatella jostain muusta. Kuten jo edellä sanoin niin itsekin olen varma että noin joskus tulevaisuudessa käy mutta se on todella kaukaisessa tulevaisuudessa ja spekulaatiot siitä että noin olisi jo käymässä tai jopa käynyt on täyttä tuubaa.

Jäämme tuubauskomuksissamme erimielisiksi.

Quote from: jka on 09.12.2013, 17:52:28
No, minä väitän että koko tuon listan saaminen Sveitsin tasolle on huomattavasti helpompi poliittinen päätös kuin eurosta eroaminen vaikka laitetaan julkinen sektori / BKT tavoitteeksi täysin utopistinen 40%. Jos nämä uudistukset ajettaisiin läpi niin Suomen rakenteellinen työttömyys olisi lopulta alle 4% kun se tällä hetkellä on jotain 6.5%.

Ihan turha mutista tuon jälkeen jostain valuutasta, maantieteestä tai historiasta. Tuo lista on asiat joista voidaan tässä kohdin itsenäisesti päättää. Edes eurosta eroamista emme pysty enää yksin päättämään.

Listasi olisi euroeroa helpompi toteutettava, mutta se ei muuttaisi Suomea Sveitsiksi ja tuhoaisi myös Suomen hyviä puolia.

Tuo 6,5% lienee liian optimistinen luku.

jka

Quote from: sivullinen. on 09.12.2013, 23:24:35
Olen jäsen jkan kanssa täysin samaa mieltä, että on pelkkä kollektiivinen harha, ettei nykyään voisi kukaan mitään uutta kehittää. Siitä olen kuitenkin eri mieltä, että siihen tarvittaisiin "yhteisöä". Kehitys alkaa aina yhdestä ihmisestä ja yhteisö tulee myöhemmin.

Niin, yksittäinen ideahan on aina yhden ihmisen aikaansaannos. Vaikka idea tulisi useammalle ihmiselle samaan aikaan niin silti idea on perusluonteeltaan yksilösuoritus. Mutta kukaan ei saa ideoita myöskään elämällä tyhjiössä. Uusi idea perustuu aina jossain määrin myös jonkun muun vanhalle idealle. Tämä pätee hyvin perustutkimukseen.

Mutta viimeistään silloin kun idealla haluaa tehdä rahaa ja kaupallistaa sen muille myytäväksi tuotteeksi ei enää pärjää yksin. Nokian kännykkä pitää sisällään miljoonia yksittäisiä ideoita ja keksintöjä. Mutta Nokialta ei siltikään löydy yhtäkään insinööriä joka ymmärtäisi miten kaikki yksityiskohdat Lumia 1020:ssa toimii. Eikä kenenkän ihmisen kapasiteetti edes riittäisi tähän.

jka

Quote from: Maisteri Vihannes on 10.12.2013, 01:17:30
Quote from: jka on 09.12.2013, 17:39:23
Niin kauan kun ilmiöstä ei ole vahvaa tilastodataa niin ilmiötä ei ole. Ihan turha haihatella jostain muusta. Kuten jo edellä sanoin niin itsekin olen varma että noin joskus tulevaisuudessa käy mutta se on todella kaukaisessa tulevaisuudessa ja spekulaatiot siitä että noin olisi jo käymässä tai jopa käynyt on täyttä tuubaa.

Jäämme tuubauskomuksissamme erimielisiksi.

Sinä voit uskoa ihan rauhassa. Minä en usko mihinkään. Olen rationaalinen ja pragmaattinen ihminen ja luotan vain faktoihin. Faktoista ei voi olla erimieltä.

Maatiaisjuntitar

Minua on kummastuttanut korkeakoulutettujen haluttomuus ensinnäkin tehdä sellaista työtä, johon olisi pätevyys ja lisäksi hakeutuminen tehtäviin, joissa ei ole vastuuta/ yksityissektorille.

Esim. moni sosiaalialalle pätevyyden omaava ei missään tapauksessa halua tehdä "perussosiaalityötä", vaan pelkästään jotain projekteja/ tutkimuksia yms. huuhaata joissa ei ole mitään vastuuta mistään.

Lisäksi maisterien yksityissektorin välttely on huomiota herättävää. Eräskin venäjän kielen ammattilainen haluaa mieluummin työskennellä julkisella sektorilla jopa koulutustaan alemmalla tasolla, vaikka yksityisellä sektorilla olisi hänen kyvyilleen hirveä kysyntä.

jka

Quote from: Maatiaisjuntitar on 10.12.2013, 10:03:56
Minua on kummastuttanut korkeakoulutettujen haluttomuus ensinnäkin tehdä sellaista työtä, johon olisi pätevyys ja lisäksi hakeutuminen tehtäviin, joissa ei ole vastuuta/ yksityissektorille.

Olet ongelman ytimessä. Valtiohan on tutkitusti kolutettujen suosituin työnanataja tällä hetkellä. Tämäkin kertoo vain karua kieltä siitä että julkinen sektori on aivan liian vahva Suomessa. Valtio ei todellakaan saa olla halutuin työnantaja missään tilanteessa varsinkaan korkeasti koulutettujen keskuudessa tai homma on totaalisen perverssisti pielessä. Meillä olisi siis todella rankasti varaa laskea valtion työntekijöiden palkkoja niin houkuttelevuus laskisi vasta sille tasolle mille se kuuluukin.

http://www.t-media.fi/tyonantajakuva_2013_lehdistotiedote/

Fjödörör Räkinen

Quote from: Maatiaisjuntitar on 10.12.2013, 10:03:56Lisäksi maisterien yksityissektorin välttely on huomiota herättävää.

Voi jumaliste! Monilla aloilla maistereille ei ole muita paikkoja kuin harjoittelupaikat. Heillä ei todellakaan ole mahdollisuutta valita. He ottavat sen työn, minkä saavat, jos saavat.

QuoteEräskin venäjän kielen ammattilainen haluaa mieluummin työskennellä julkisella sektorilla jopa koulutustaan alemmalla tasolla, vaikka yksityisellä sektorilla olisi hänen kyvyilleen hirveä kysyntä.

Tämäkin näkemys on yleistettynä ihan paskaa, kyseiseen tapaukseen en ota kantaa.

Tiedän venäjän kielen maisterin, joka ei saanut töitä. Siksi hän opiskeli  tradenomiksi. Monen vuoden työttömyyden jälkeen hänen onnistuikin työllistyä omalle alalleen. Se ei kuitenkaan mitenkään liittynyt venäjän taitoon, vaikka hän aktiivisesti etsi nimenomaan paikkoja, joissa kielitaidosta olisi hyötyä. Kokemusta saatuaan hän on edelleen etsinyt paikkoja, joissa voisi hyödyntää venäjän osaamistaan, mutta edelleenkään niitä ei ole löytynyt.

Kannattaa lukea ajatuksen kanssa alle linkattu puheenvuoro, koska venäjän osaajana minua vituttaa törmätä kerta toisensa jälkeen käsitykseen, että meille olisi töitä joka puskassa. Ei ole. Lukekaa kommentteineen, niin pääsette eroon taas yhdestä harhasta.

http://katiilomaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/131598-suomessa-on-riittavasti-venajan-kielen-osaajia