News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

IL: Ei tienkäyttömaksuille, sanoo Paula Risikko

Started by Sour-One, 16.10.2013, 21:06:02

Previous topic - Next topic

Oami

Aika lailla ketjussa on sanottu se mitä sanottava on.

Lisättäköön, että asiaan perehdyttyäni ymmärrän, että tiemaksut ovat joissain erikoistapauksissa ihan liikenteellisesti perustettu juttu. Tämä vain on totaalisen väärä tapa toteuttaa se.

Sveitsissä noin esimerkiksi on käytössä ns. moottoritievinjetti. Kyseessä on 40 frangin eli 32 arvoinen tarra, joka liimataan tuulilasiin vuodeksi kerrallaan. Tarra ei sisällä mitään elektroniikkaa ja poliisi ja rajavartijat valvovat sen olemassaoloa normaalin työnsä ohessa. Toisin sanoen liikenteestä saadaan kerättyä rahaa ilman mitään sen ihmeellisempää kyttäysjärjestelmää. Ei-moottoritiet ovat ilmaisia, mutta rahan vastapainona maassa on varsin hyvätasoinen moottoritieverkosto, jota käyttää ihan mielellään hiukankin pitemmällä matkalla.

Lähiaikoina tulee kansanäänestykseen aloite, jossa esitetään vinjetin hinnan nostamista 100 frangiin eli 80 euroon. Ennustelen sille hylkäystä vaan sittenpä tuon näkee.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Markkanen

 Auton käyttömaksu, ostettaessa autovero, polttoainevero, dieselvero (käyttövoimamaksu?) jatkuvasti kallistuvat vakuutukset... ja sitten viellä teiden käyttömaksu. Rikö mikään riitä??? Sitten jälkimmäiseen viellä tulee pääliskauppaan holhous ja kyttäysoptio viranomaisten puolelta. No perustuslakiin ollaan jo pyyhkäisty kauan sitten ja kaikki on kaupan. Rahat pois duunareilta. Maksoi mitä maksoi. Pääasia on, että sossu toimii ja harkinnanvaraisia tukia myönnetään vähemmistöille. Maksaakohan muuten sossu sitten vähemmistöjen tienkäyttömaksut jos ne menee ulosottoon? Kyllä varmaan kun sakkojakin maksetaan.

Ei sitten tullut holhous ja veropuolueilla se, että monet tarvitsevat omaa autoaan työssä joka ikinen työpäivä. Siinä menee sitten kilometrirahat ja lopulta auton käyttö loppuu kokonaan kun ei ole varaa pienipalkkaisen enää autoa pitää. Hurraa. Eläköön vihervasemmisto ja Ollila. Business is business. Hyvätuloisiahan eii moinen tien käyttömaksu haittaa. Saa vielä uuden autonkin halvemmalla eikä ole enää resuperseitä ruuhkaksi asti työihinmenoaikana tiellä kun ovat sitten työttömiä.

Mutta olkaa huoletta. Kyllä tämä holhous ja autonomistajan kuritusvero menee läpi. Demaritkin kannattaa sitä kuitenkin. Jutta kun on enemmän Kreikkalaisten ystävä kuin kotimaisen duunarin. Hei mihin menet Suomi???? Onko ihan pakko romuttaa kansantalous kokonaan? Verotuotto ei juurikaan enää nouse vaikka uusia veroja keksittäisiinkin. Uudet verot alkaa olla pois vanhoista veroista usein. Suomi alkaa olla verokylläinen maa jossa suurin osa rahasta alkaa kiertämään verottajan kautta ja osa palautuu kansantalouteen tukina ja subventioina. Onko järkeä?  Koskahan jalankulkijoille ja polkupyöriin tulee sirupakko jotta isoveli näkee missä poljetaan? Sitä odotellessa voitte ottaa jo lompakot esiin. Verokarhu tulee kolkuttelemaan yhä useammin. Hulluudella kun ei ole mitään rajaa Suomessa. Ylinopeussakkokin voidaan lähitulevaisuudersta tulostaa suoraan autossa olevasta tulostimesta reaaliajassa. Eikös olekin hienoa ja käytännöllistä? Hih hii..
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

rapa-nuiv

Quote from: ämpee on 16.10.2013, 23:12:52
Quote from: Saippuakupla on 16.10.2013, 22:19:19
Uskooko joku, että mahdollinen veron muutos ja korotus toteutetaan ennen seuraavia vaaleja?

Kun edes tarvittavaa tekniikkaa ei ole olemassa, niin tällä asialla ei pitäisi edes olla kiire.


Ja tekniikka olisi olemassa.  Sama periaate kuin kauppojen varashälyyttimissä.
Yksinkertaisesti tuulilasiin vanhan verotarran mallinen rfid-tarra. Ja lukijat risteyksiin liikennemerkkien varteen.  Selvittäisiin muutamalla tuhannella laitteella sen sijaan, että autoihin myydään parimiljoonaa satelliittikännykkää ynnä matkapuhelinverkkoa joudutaan  korjaamaan paikkadataa välittämään (*).  Samaa veronmaksajien rahaa laitteisiin jokatapauksessa kuluu.
Systeemi olisi halpa toteuttaa ja tarroista voitaisiin vielä tehdä prepaid-versio myytäväksi ulkomaalaisile raja-asemilla.
Saattaisi jopa tuottaa reaalituloa valtiolle.


Mutta sehän ei ole tämän uudistuksen tarkoitus.
(*)  Tarkoitus on imeä veronmaksajilta rahaa paitsi  laitevalmistajille myös teleyhtiöille.

 
Quote from: vainukoira on 16.10.2013, 21:51:20
Ei hätää. Suomalaiset ovat rohkeaa, aktiivista ja aikaansaavaa kansaa. He eivät alistu tuollaiseen vedätykseen. Hallitus vetäytyy kilometrikyttäyksestä kun kansa suurina laumoina järkkää mielenosoituksen. Siihen osallistuu varmasti kymmeniätuhansia ihmnisiä.

Ai ei vai?

Mielenosoitus tapahtuu niin , että siirtymäajan päättyessä puolesta miljoonasta autosta ei löydykään paikanninta.
Jaxuhali !

ämpee

Quote from: rapa-nuiv on 17.10.2013, 12:17:36
Quote from: ämpee on 16.10.2013, 23:12:52
Quote from: Saippuakupla on 16.10.2013, 22:19:19
Uskooko joku, että mahdollinen veron muutos ja korotus toteutetaan ennen seuraavia vaaleja?

Kun edes tarvittavaa tekniikkaa ei ole olemassa, niin tällä asialla ei pitäisi edes olla kiire.


Ja tekniikka olisi olemassa.  Sama periaate kuin kauppojen varashälyyttimissä.
Yksinkertaisesti tuulilasiin vanhan verotarran mallinen rfid-tarra. Ja lukijat risteyksiin liikennemerkkien varteen.  Selvittäisiin muutamalla tuhannella laitteella sen sijaan, että autoihin myydään parimiljoonaa satelliittikännykkää ynnä matkapuhelinverkkoa joudutaan  korjaamaan paikkadataa välittämään (*).  Samaa veronmaksajien rahaa laitteisiin jokatapauksessa kuluu.

Paitsi ettei tätäkään tekniikkaa vielä ole olemassa !
Näitä lukijoita pitäisi olla kaikissa risteyksissä kaikkiin suuntiin, ja niistä kaikista reaaliaikainen yhteys valvontakeskukseen.
Sekä lisäksi laitteet niitä ajoneuvoja varten joissa ei ole tarroja & tämänkin tiedon reaaliaikainen välittäminen.
Kyse ei siis ole "muutamasta tuhannesta" laitteesta, sillä alkuperäisen ajatuksen(?) mukaan systeemin piti olla koko maan kattava, ja maassa on sentään niitä risteyksiä "muutamaa tuhatta" enemmän.

Singaporessa on valvontajärjestelmä joka perustuu tuulilasin takana oleviin laitteisiin, joihin ladataan rahaa valvontaporttien läpi kulkuun.
Portti keskustelee laitteen kanssa, ja vähentää sen "tililtä" tarvittavan summan.
Tuo vaatisi jälleen koko maan portittamista, ja laitteita sitten olisi monta miljoonaa, sekä realiaikaisen valvonnan systeemiä kusettavien varalta, kameroineen päivineen.

Kummassakin tapauksessa talvi olisi aika ongelmallinen ajanjakso, kun loska ja kura lentää, ei ikkunat taatusti pysy lukukelpoisina, joten valitusten suma olisi melkoinen, ja rahaa palaa.

Niin tai näin, kustannuksissa ei puhuta muutamasta sadasta miljoonasta, paitsi ehkä käytön kustannuksien osalla, massiivinen datasiirto & jatkuva laitehuolto & mittava keskustietokonejärjestelmä & giganttinen henkilökunnan tarve.
Lisäksi bonuksena takuuvarma tietoturvan menetys.


Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

hiaou

en nyt ota kantaa kyttäämiseen tai verotukseen tai sellaiseen, vain tekniikkaan.

aina jauhetaan porteista ja siruista ja sateliiteista, eikö halvin tapa olisi vain katsastuksessa katsoa kilometrit ja laittaa laskua tulemaan. tottakai autotalleissa porakoneet surisivat ennen tarkastusta mutta kyllä noita muitakin systeemejä huijaamaan pystyy..
tuo shiftin käyttö on kosketusnäytöllä ja ykssormijärjestelmällä vähän kömpelöä, jos se häiritsee niin se häiritsee

Oami

Quote from: hiaou on 17.10.2013, 12:49:51
en nyt ota kantaa kyttäämiseen tai verotukseen tai sellaiseen, vain tekniikkaan.

aina jauhetaan porteista ja siruista ja sateliiteista, eikö halvin tapa olisi vain katsastuksessa katsoa kilometrit ja laittaa laskua tulemaan. tottakai autotalleissa porakoneet surisivat ennen tarkastusta mutta kyllä noita muitakin systeemejä huijaamaan pystyy..

Entä jos ajaa ulkomailla?
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

AuggieWren

Miksi ihmeessä tätä koko järjestelmää puuhataan? Autoilullehan on jo olemassa kilometripohjainen verotus elikkäs polttoaineverotus. Lisätään vaan polttoaineen hintaan koko autoilun verorasite, niin silloin koko verorasitus olisi kulutuksesta riippuvainen. Lisäksi se kannustaisi hankkimaan pienemmän kulutuksen autoja. Siis jos ajatellaan asiaa ympäristönäkökulmasta. Valvontajärjestelmät lisäävät vain turhan roinan määrää (valvontalaitteet ja valvonnan infra).
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

ämpee

Quote from: AuggieWren on 17.10.2013, 13:30:41
Miksi ihmeessä tätä koko järjestelmää puuhataan?

-Kansalaisten kyykyttäminen
-Huomion ohjaaminen toisarvoisiin seikkoihin
-Taustavaikuttajien businekset, tämä on todellinen rahasampo jos se päästetään irralleen, ja sinä maksat
-Aito halu kytätä kansalaisia ties mistä ideologisesta syystä
-Kyllösen halu näyttää

Kyseessä on yksi, mutta mittava rappunen yhteiskuntamme hävittämisessä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

jopelius

#38
Quote from: ämpee on 17.10.2013, 13:41:02
Quote from: AuggieWren on 17.10.2013, 13:30:41
Miksi ihmeessä tätä koko järjestelmää puuhataan?

-Kansalaisten kyykyttäminen
-Huomion ohjaaminen toisarvoisiin seikkoihin
-Taustavaikuttajien businekset, tämä on todellinen rahasampo jos se päästetään irralleen, ja sinä maksat
-Aito halu kytätä kansalaisia ties mistä ideologisesta syystä
-Kyllösen halu näyttää

Kyseessä on yksi, mutta mittava rappunen yhteiskuntamme hävittämisessä.

Suunniteltu satelliittiseuranta sisältää huomattavia puutteita.

Siihen ei voida ottaa mukaan järjestelmiä tai tunnisteita joilla voitaisiin:
- tunnistaa ja jäljittää varastetut autot.
- järjestelmällä ei saa seurata esim. rikollisten tai niistä epäiltyjen henkilöiden (ehdonalaisessa, vankilomalla, tunnistettujen ammattirikollisten, rikollisryhmien jäsenten jne.) autoja tai tunnistetietoja. Heillä pitää olla lakisääteinen toimintavapaus.
- tuskin mukaan voidaan ottaa myöskään ulkomaille rekisteröityjä autoja.
- ongelmia syntyisi vuokratuille, lainatuille, koeajossa oleville, harraste-, yksityisellä aluella ajettaville jne. jne. autoille ja ajoneuvoille.
- väärennettyjen tai varastettujen tunnisteiden ja laitteiden käyttäjille.
- valvontaa pitäisi lisätä nykyisestä moninkertaiseksi.
- jne. jne..

Koko homma olisi helppo hoitaa polttoaineen verotuksella. Siihen ei tarvita uusia investointeja, ei laitteita eikä viranomaislaumaa valvomaan. Samalla liikenneministeriöstä voisi heittää pihalla ainakin 5000 viranhaltijaa rasittamasta veronmaksajia.

Toisaalta polttoaineverotus olisi nykyisen hallituspolitiikan mukaista. Varakkaammat säästyisivät veroilta ajelemalla uusilla vähäpäästöisimmillä, jopa sähköautoilla. Köyhempi kansa kituuttaisi 15 - 20 vuotiailla autonromuilla, polttaen reippaasti bensaa ja dieseliä, maksaen samalla suurimman osan polttoaineveroista.

Tosiasiassa ei tarvitsisi tehdä muuta kuin mennä katsomaan Eurooppaan miten siellä on liikenteen ja autojen verotus järjestetty. Siellä kun on paljon enemmän väkeä, teitä, autoja, kokemusta ja todennäköisesti poliittista järjeäkin. Tehtäisiin meillä samalla tavalla kuin esim. Saksassa tai Virossa.



Boon Choo

      Koko touhussa on jo perusfilosofiassa vikaa.


      • Ääretön usko teknologiaan ja sen kaikkivoipaiseen kykyyn ratkaista kaikki ongelmat. Sama toistuu yhä uudelleen eikä virheistä opita. Aivan sama kuin pienpuhdistamofarssissa. Väärä, tehoton ase, jonka joku muu maksaa.
      • Kustannuksien ja ongelmien ulkoistaminen. Ei piitata pätkän vertaa kokonaistehokkuudesta. Me mokattiin, maksakaa te. Pääasia että virkamiehen kirjanpidossa näyttää hyvältä, ei väliä paljonko kansalainen uhraa siihen.
      • Tasapäistämisen ja tasapuolisuuden mielipuolinen tavoittelu. Ollaan valmiita maksattamaan kaikilla vaikka tuplat, kunhan kukaan ei pääse vähemmällä.
      • Ratkotaan olematonta ongelmaa. Mitä ongelmaa ollaan edes ratkaisemassa?
      • Näkemyserot ongelmasta ja ratkaisukeinoista. Virkamiehet haluavat kassan täytettä ja kontrollia, vihreät vähentää liikennettä, porvarit vähentää liikenneruuhkia. Konsensuksen lopputulemana on jokin hirviö, joka ei vastaa kunnolla kenenkään esittämään ongelmaan jos sellaista edes on
Katarina R Hommaforumilla: "Islamismin ja islamistinen terrorismin nousu on tietysti huolestuttavaa ja ikävä ilmiö. Mutta tuossahan ei ole uskonto taustalla vaan muut asiat."

Faidros.

^6. GPS-häirintä on keksitty jo vuosia sitten. Tästä johtuu se, että rehelliset kansalaiset joutuvat aina rikollisten maksumiehiksi.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

rapa-nuiv

Quote from: ämpee on 17.10.2013, 12:38:22
Paitsi ettei tätäkään tekniikkaa vielä ole olemassa !
Näitä lukijoita pitäisi olla kaikissa risteyksissä kaikkiin suuntiin, ja niistä kaikista reaaliaikainen yhteys valvontakeskukseen.

Siis molempiin suuntiin, eikä kaikissa risteyksissä vaan maksualueiden rajoilla.
Reaaliaikainen yhteyskin tarvittaisiin vain hälyyttämään tarrattomista. Maksudata voitaisiin lähettää eräajoina.

  Saatat toki silti olla oikeassa, mutta

Quote from: ämpee on 17.10.2013, 12:38:22
Sekä lisäksi laitteet niitä ajoneuvoja varten joissa ei ole tarroja & tämänkin tiedon reaaliaikainen välittäminen.

juuri yo. syystä kuvaamani kaltainen tienvarsilaitteisto joudutaan joka tapauksessa rakentamaan.
Jotta sateliittipaikantimien toimintaa pystytään automaattisesti valvomaan .

Ilman tienvarteen asennettuja liiketunnistinlaitteita satellittijärjestelmää voi huijata yksinkertaisesti kytkemällä siitä virta poikki. Sitä ei välttämättä huomata ennenkuin varta vasten järjestetyssä liikenneratsiassa. Muuten saattaa ehtiä  poliisiauton ilmaantuessa kytkeä vehkeen nopeasti päälle. 
Jaxuhali !

Toadie

Miksikö uusi vero? Siksi että niin kauan kuin sinulla on auto, sinulla on varaa maksaa veroja. Sitten kun myyt autosi ja siirryt bussiin, valtio menettää verotuloja ja bussilippujen hinta pomppaa huimasti.
Kiitos ja kuulemiin.

Markkanen

Autoveron vaihto kilometriveroon on taas yksi tulonsiirto peruskansalta hyvätuloisille. Vaikka autovero ostettaessa olisi 0% niin varsin moni ei pysty koskaan ostamaan uutta autoa. Juuri tämä ryhmä kärsii valtavasti tästä kilometriverosta. Monet joutuvat lopettamaan työntekonsa ja myymään autonsa pois kun ei ole varaa ajaa firman ja työmatkojen ajoja. Auton verotuotto tulee laskemaan kokonaisuutena kun ihmiset joutuvat luopumaan autoistaan.

Jos autoveroa ollaan laskemassa/ poistamassa jollain aikavälillä niin kuka tässä siirtymäajan jaksossa ostaa uusia autoja jos "kohta" autovero poistetaan? Autohan menettäisi jälleenmyyntiarvoaan vähintään autoveron verran. Jos hommaa ajetaan sisään pitkällä kokeilu/ siirtymäajalla niin moni autoliike tekee konkurssin. Onko tätä mietitty yhtään?

Oligarkit lobbaavat lakipykäliä. Pitää saada digiboksi luotua uudestaan eli sateliitti verotus ja kyttäys. Kokoomus on täysin rinnoin mukana tulonsiirrosta köyhiltä rikkaille. Autokanta toki uudistuu, mutta vain hyvätuloisilla. Tilanne tämän suhteen ei juurikaan muuttuisi. Paitsi, että vanhat autot vähenisi sitä kautta, että ei ole varaa ajaa sillä juurikaan.

Jokaisella puolueella on varmaan jo kanta tähän kilometriveroon. Olisi kiva kuulla demarien ja kepun kanta asiaan. Ryhmäkurilla kun kuitenkin nämä puolueet äänestää lain puolesta tai vastaan. Jos kepussa on yhtään enää sitä perinteistä henkeä haja-asutusten ja maanviljelyn puolesta niin olisi linjan vastaista äänestää tämän lain puolesta. Kaikki maalla ja pikkukylissä asuvat ei ole tukiaisten saajia ja hyvätuloisia muutenkaan.
Demarit taas on perinteisesti duunaripuolue. Tämä kilometrivero luulisi heille olevan myrkkyä kun monet työpaikat edellyttävät oman auton omistamista ja työmatkat ei onnistu muuten. Työpaikka saattaa olla esim. naapurikaupungissa pidemmän aikaa.
Yhtä kaikki. Em puolueet ovat lobbattavissa ja ostettavissa Suomi nimisessä mafioosojen hallituksessa. Konsensus ja lehmänkaupat tekevät tehtävänsä ja ennalta päätetty laki hyväksytään. Näinhän se on mennyt monenkin lain kanssa. Mm. aselaki, lex Karpela, keskustan pask...kaivolaki, Vanhasen eläkeiän nostot ...Lex nokia sähköpostin tarkastusoikeus firmalla... EU-tukipaketit ja paljon muita. Suomessa on vain yksi puolue. Konsensus ja lehmänkauppa puolue.

Olisi kiva tietää miten persut suhtautuvat tähän kilometrilakiin. Tietääkö kukaan??? Luulisi ainakin, että tällainen rikkaille tulonsiirto ja köyhien kyykyttäminen ei ole Ps puolueen aate? Kuinka moni Ps puolueen kannattaja ostaisi uuden auton vaikka 3 vuoden välein jos auto halpenisi verojen takia 1000-5000 euroa?
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

turjake

Quote from: Markkanen on 19.10.2013, 21:31:00
Olisi kiva tietää miten persut suhtautuvat tähän kilometrilakiin. Tietääkö kukaan??? Luulisi ainakin, että tällainen rikkaille tulonsiirto ja köyhien kyykyttäminen ei ole Ps puolueen aate? Kuinka moni Ps puolueen kannattaja ostaisi uuden auton vaikka 3 vuoden välein jos auto halpenisi verojen takia 1000-5000 euroa?

Uusimmassa PS lehdessä oli aiheesta artikkeli missä valiteltiin yksityisyyden menetystä. Sivulaatikossa Putkonen haukkui vihreitä.
Toisaalta mitään puolueen linjausta ei tässä annettu. Asiahan on sikäli hankala että polttoaineen kulutuksen vähetessä ja uusien autotyyppien yleistyessä on jotenkin varmistettava verokertymä, uusista veroista ja maksuista ei voine sanoutua irti ettei joudu syömään sanojaan. Tässä olisi kuitenkin ns. tuhannen taalan paikka ottaa kantaa järkevämpien veronkeruutapojen puolesta.

JoKaGO

Quote from: turjake on 19.10.2013, 22:43:08
Quote from: Markkanen on 19.10.2013, 21:31:00
Olisi kiva tietää miten persut suhtautuvat tähän kilometrilakiin. Tietääkö kukaan??? Luulisi ainakin, että tällainen rikkaille tulonsiirto ja köyhien kyykyttäminen ei ole Ps puolueen aate? Kuinka moni Ps puolueen kannattaja ostaisi uuden auton vaikka 3 vuoden välein jos auto halpenisi verojen takia 1000-5000 euroa?

Uusimmassa PS lehdessä oli aiheesta artikkeli missä valiteltiin yksityisyyden menetystä. Sivulaatikossa Putkonen haukkui vihreitä.
Toisaalta mitään puolueen linjausta ei tässä annettu. Asiahan on sikäli hankala että polttoaineen kulutuksen vähetessä ja uusien autotyyppien yleistyessä on jotenkin varmistettava verokertymä, uusista veroista ja maksuista ei voine sanoutua irti ettei joudu syömään sanojaan. Tässä olisi kuitenkin ns. tuhannen taalan paikka ottaa kantaa järkevämpien veronkeruutapojen puolesta.

Tuota... öööh... miten olisi julkisen sektorin byrokratian sopeuttaminen väheneviin verotuottoihin? Ihan vain vaihtoehtona.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Uuno Nuivanen

Quote from: JoKaGO on 19.10.2013, 22:49:48
Tuota... öööh... miten olisi julkisen sektorin byrokratian sopeuttaminen väheneviin verotuottoihin? Ihan vain vaihtoehtona.

Hihhii, no nytpä oikein kunnon vitsin murjaisit!  ;D Oletko kännissä?

JoKaGO

Quote from: Uuno Nuivanen on 19.10.2013, 22:54:26
Quote from: JoKaGO on 19.10.2013, 22:49:48
Tuota... öööh... miten olisi julkisen sektorin byrokratian sopeuttaminen väheneviin verotuottoihin? Ihan vain vaihtoehtona.

Hihhii, no nytpä oikein kunnon vitsin murjaisit!  ;D Oletko kännissä?

Joo. Sori.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

turjake

Quote from: JoKaGO on 19.10.2013, 22:58:26
Quote from: Uuno Nuivanen on 19.10.2013, 22:54:26
Quote from: JoKaGO on 19.10.2013, 22:49:48
Tuota... öööh... miten olisi julkisen sektorin byrokratian sopeuttaminen väheneviin verotuottoihin? Ihan vain vaihtoehtona.

Hihhii, no nytpä oikein kunnon vitsin murjaisit!  ;D Oletko kännissä?

Joo. Sori.

Niin, varmoja asioita on vain verot ja kuolema, ja kuolemasta ja sen lopullisuudestakin on eriäviä mielipiteitä.
Byrokratiaahan noin yleensä pitäisi olla vain ehdottoman välttämätön määrä, sen ei pitäisi olla lainkaan verotulojen määrästä kiinni.

Markkanen

 Pahinta on se, että äänestävä kansa ei vastusta riittävän painostamisen kanssa lakeja jotka vie leivän monen suusta ja tekee autoilijasta täysin läpinäkyvän viranomaisille. Ihan oikeasti siinä menee yksityisyys. Aina sanotaan, että eihän lainkuuliaisella kansalaisella ole mitään pelättävää jos isoveli valvoo kohta omaa makuuhuonettasi. Ei niin, mutta kuka haluaa olla viranomaisten silmän alla ja miksi pitäisi jos on lainkuuliainen kansalainen???? Eikö tässä ole ristiriitaa???

Persujen olisi nyt otettava selvä kanta peruskansalaisen kyykytyslakia vastaan. Soinin pitäisi jo nyt sanoa, että ei kannata kilometrilakia. Se vie kilometritehtaalle ja palvoo hyvätuloisia. Jos ps puolue on tämän pask.. lain takana niin minä lakkaan äänestämästä kokonaan. Konsensus kun on joka puolueessa sitten. Vaihtoehdoksi jää muuttaminen pois Suomesta. Varmaan monet muutkin ajattelee näin tässä verohelvetissä.

Veron lisäys johonkin syö toisen veron tuottoe. Verokierre on valmis. Kohta massakansan varat menee pelkkään peruselämiseen. Ostetaan ruokaa ja vessanpaperia jne. Kansantalous romahtaa ja konkurssiyritykset ei enää maksa veroja. Olisiko aika miettiä tätä?
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

talous ja muutos

#50
Quote from: AuggieWren on 17.10.2013, 13:30:41
Miksi ihmeessä tätä koko järjestelmää puuhataan? Autoilullehan on jo olemassa kilometripohjainen verotus elikkäs polttoaineverotus. Lisätään vaan polttoaineen hintaan koko autoilun verorasite, niin silloin koko verorasitus olisi kulutuksesta riippuvainen. Lisäksi se kannustaisi hankkimaan pienemmän kulutuksen autoja. Siis jos ajatellaan asiaa ympäristönäkökulmasta. Valvontajärjestelmät lisäävät vain turhan roinan määrää (valvontalaitteet ja valvonnan infra).

Kyse on lobbausbisneksestä:
* Myydään autovarusteita, datasiirtoa ja ohjelmia autoihin ja/tai viranomaisille.
- Valvontalaite joka autoon. Jos sen hinta on 100 €, niin miljoona autoa merkitsee sadan miljoonan euron liikevaihtoa.
- Datasiirtomaksut. Dataa siirretään autosta välikäsien kautta viranomaisille.
- Paikkatieto-ohjelmien myynti (1)
- Jne.

(1) Lue (http://www.kauppalehti.fi/etusivu/microsoft+ostaa+nokian+matkapuhelimet/201309498527):
"Järjestelyn jälkeen Nokia suunnittelee keskittyvänsä kolmeen liiketoimintaan: verkkoinfrastuktuuriin ja palveluihin keskittynyt NSN, kartta- ja paikkatietopalveluihin keskittynyt HERE ja teknologiakehitykseen ja -lisensointiin keskittynyt Advanced Technologies. Nokia arvioi, että toteutuessaan yritysjärjestely vahvistaa Nokian taloudellista asemaa ja luo vahvan pohjan näiden kolmen liiketoiminnan tulevaisuuden investoinneille. "
Jorma Ollila oli Nokian toimitusjohtaja vuosina 1992 - 2006. Sen jälkeen hän toimi Nokian hallituksen puheenjohtajana vuoteen 2012. - Luultavasti hän myöhemminkin on halunnut tukea Nokiaa.
(Wikipedia/Jorma Ollila)

Jorma Ollila on toiminut Shellin hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2006.
Liikenneministeri Merja Kyllönen kutsui Jorma Ollilan asettamansa tiemaksukomitean puheenjohtajaksi alkuvuodesta 2012.

Viime vuosina on ollut kovia paineita korvata maaöljyn jalostustuotteet muilla energialähteillä liikennevälineissä:
- Hiilidioksidimäärän kasvamisen aiheuttama ilmaston lämpötilan lisäys.
- Varautuminen nykyisten öljylähteitten hupenemisen seurauksena aiheutuvaan maaöljyn hinnan nousuun.
- Autokannan kasvun aiheuttama maaöljyn kulutuksen nousu ja hinnannousu.

Öljynjalostusyhtiöt ovat varautuneet tilanteeseen eri tavoin:
- Toiset ovat investoineet kalliimman tuotantokustannusten (esim. syvempi merenpohja) maaöljylähteisiin.
- Toiset ovat panostaneet nestemäisiin biopolttoaineisiin (sokeriruokoetanoli, palmuöljydiesel, mäntyöljy jne.)
Lisäksi sähköhenkilöautoja käytetään tiheästi asutulla alueella ainakin vuokra-autoina.
Johdinbussit voivat yleistyä kaupunkialueilla. Niissä voi olla vain sähkömoottori tai laitakaupunkilinjoilla sekä sähkömoottori että (bio)dieselmoottori. (Wikipedia/Johdinauto)


Autojen kilometrivero estäisi sen, että käyttöverotuksella (polttoainevero) suosittaisiin nestemäisiä biopolttoaineita ja sähköä liikennevälineitten energialähteenä.

(Korjasin kirjoitusvirheen.)

VeePee

QuotePaikkatieto-ohjelmien myynti

Ja paikkatiedon myynti. Odotettavissa on tarkasti kohdennettua markkinointia kun autolla liikkuvien paikannustieto ulotetaan myös myyntimiesten saataville. Kauppakeskuksen ohi kun työmatkasi suuntautuu niin kännykkääsi piippaa kauppojen mainoksia. Missä autosi liikkuu niin sen alueen yritysten mainoksia alkaa postilaatikkoosi tipahdella. Ensin paikka/reittidata annetaan navigaatiolaitteiden valmistajille sillä perusteella, että liikenne saadaan sujuvammaksi. Näin portti on raollaan myös muille datan tarvitsijoille...


ekto

Eiköhän yksi syy ole sähköautot? Ajatteleppa jos ostat sähköauton jolla pääset töihin ja takaisin sähköllä. Tällöin joudut ostamaan sähköä reilun euron verran päivässä kun ennen jouduit ostamaan polttoainetta useita litroja. Pitkät matkat ajetaan "agregaatin" turvin, mutta suurinosa autoilusta on työmatkaa.

Tämä varmasti yleistyy polttoaineen hinnan noustessa ja tekniikan halventuessa. Tähän rakoon valtio tähtää, vaikka se nykyisen päästöideologian mukaan olisi hyvä juttu, siis sähköautot. Uusi vero toimii sitten kannustimena hankkia sähköauto. Myyntimiehet voivat siirtyä pilveen  8)

P

Quote from: MW on 16.10.2013, 23:17:38
Hauskuus tässä on tietysti se, että tässä raavas "työväenluokkainen, vasemmistolainen" ministeri vetää ex-Nokian toimitusjohtajan, Shellin hallituksen jäsenen kärryjä veronmaksajan valjastamiseksi uuden "innovaation" kustantajaksi. Innovaation, jonka voitot päätyvät, niin, minne?

"Innovaatiota toteuttamaan pääsevien" firmojen omistajille. Kuten myös suuri osa verotuotosta - siis maksetusta verosta vain muruset löytävät valtion kassaan. Matkalle jää suurin osa ohjelmistot ja laitteet toimittaville firmoille. Samoin Kyllönen varmasti suunnittelee jättimäistä virastoa "valvomaan" kyseistä verotusta. Sinne on mukava palkata ministeripalkaa nostavia poliittisesti nimetettyjä pomoja iso lauma. Pienemmiksi viskaaleiksi sitten mitättömyyksiä puoluekirjoilla myös.

Lopputulemana kansalaiset maksavat entistä enemmän veroa, josta entistä vähemmän päätyy valtion kassaan. Ihan nykysuomalaisen pahkasian kuvio pähkinänkuoressa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

#54
Quote from: Oami on 17.10.2013, 13:25:59
Quote from: hiaou on 17.10.2013, 12:49:51
en nyt ota kantaa kyttäämiseen tai verotukseen tai sellaiseen, vain tekniikkaan.

aina jauhetaan porteista ja siruista ja sateliiteista, eikö halvin tapa olisi vain katsastuksessa katsoa kilometrit ja laittaa laskua tulemaan. tottakai autotalleissa porakoneet surisivat ennen tarkastusta mutta kyllä noita muitakin systeemejä huijaamaan pystyy..

Entä jos ajaa ulkomailla?

Ja autojen mittareiden mittatarkkuus on mitä on. Automalleissa kun voidaan käyttää ihan laillisesti  aika suurta valikoimaa erihalkaisijaisia renkaita. Ei sellaisen varaan voi verotusta rakentaa, jos pyritään todella tasa-arvoisuuteen ja tasapuolisuuteen. Älytön jo ajatuksena.

Verotuksen legimiteetti menisi saman tien alas vessasta lopullisesti.  :facepalm:  Tosin niin se kyllä menee GPS:nkin kanssa, kun vastaanottohäiriöiden yhteydessä auton verotietoihin piirtyy muutaman kymmenen kilometrin lenkki, vaikka ei ole liikuttu kuin muutama metri. Jokainen GPS:n käyttäjä tuntee tuon ilmiön.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Sunt Lacrimae

Quote from: VeePee on 20.10.2013, 06:33:00
QuotePaikkatieto-ohjelmien myynti

Ja paikkatiedon myynti. Odotettavissa on tarkasti kohdennettua markkinointia kun autolla liikkuvien paikannustieto ulotetaan myös myyntimiesten saataville. Kauppakeskuksen ohi kun työmatkasi suuntautuu niin kännykkääsi piippaa kauppojen mainoksia. Missä autosi liikkuu niin sen alueen yritysten mainoksia alkaa postilaatikkoosi tipahdella. Ensin paikka/reittidata annetaan navigaatiolaitteiden valmistajille sillä perusteella, että liikenne saadaan sujuvammaksi. Näin portti on raollaan myös muille datan tarvitsijoille...

Valtionhallinnon ja muiden isojen organisaatioiden tietoturvakämmejä arvioidessa mietityttää muuten myös riski sen kerätyn paikkatiedon päätymisestä vääriin käsiin. Esimerkiksi tiedot poliitikkojen, yritysjohtajien ja julkkisten autoilusta voisivat olla kovaa tavaraa sekä juorutoimittajille, että em. ryhmien turvallisuutta uhkaaville tahoille, kun taas vaikkapa vartioimisliikkeiden arvokuljetusautojen reittitiedot todennäköisesti tekisivät kauppansa rikollisin aikein liikkeellä oleville.

Quote from: Markkanen on 19.10.2013, 23:30:09
Pahinta on se, että äänestävä kansa ei vastusta riittävän painostamisen kanssa lakeja jotka vie leivän monen suusta ja tekee autoilijasta täysin läpinäkyvän viranomaisille. Ihan oikeasti siinä menee yksityisyys. Aina sanotaan, että eihän lainkuuliaisella kansalaisella ole mitään pelättävää jos isoveli valvoo kohta omaa makuuhuonettasi. Ei niin, mutta kuka haluaa olla viranomaisten silmän alla ja miksi pitäisi jos on lainkuuliainen kansalainen???? Eikö tässä ole ristiriitaa???

Suomalaisen demokratian pahin vikahan on monen sinisilmäinen usko siihen, että valtio ajattelee kaikkien parasta ja päättäjät kyllä tietävät paremmin tai sitten vaihtoehdot eivät oikeasti voi menestyä joten kannattaa vuodesta toiseen äänestää punamulta- tai sinipunahallitus valtaan. Demokratia vaatii demokratiasta kiinnostuneen kansan eikä toimi, mikäli täällä on yli viisi miljoonaa tsaarinaikaisella alamaismentaliteetilla näitä juttuja miettivää ihmistä.
Play stupid games, win stupid prizes.

ekto

No kyllähän tämän uusi systeemi perustuu käyttäjävastuuseen. GPS signaali on helppo ja halpa sotkea niin, ettei laite löydä satelliitteja. Kalliimpi ratkaisu on GPS simulaattorit jotka tuottavat laitteelle sellaista dataa, että se luulee olevansa jossain missä se ei ole. Esimerkiksi voisit simuloida ajavasi työmatkasi ruuhka-ajan ulkopuolella.

Täten valtio langettaa satavarmasti velvoitteen pitää laite kunnossa, sakkojen uhalla. Suomessa on silti varmasti paikkoja jossa GPS ei vaan toimi. Jossain lapin korkeudella isossa notkossa. Ja tämä laitehan vaatii myös toimivan matkapuhelinverkon. Tätäkin voidaan häiritä eikä se toimi kaikkialla.

turjake

Käyttötuntimittari, kuten yleisesti työkoneissa, ratkaisisi käyttöperusteisen verotuksen ilman paikannusta.
Ulkomailla ajamisen ongelma tosin jäisi edelleen. Ja se suurempi ongelma, eli tämä ajomaksusysteemi edelleen verottaa köyhiä suhteessa enemmän ja antaa rikkaille vastapainoksi alennuksia autonostosta.

Jukka Wallin

Löysin alla olevan julkaisun jokin aika sitten. Harmillisinta tuossa on se että jo 2009 on alettu puuhaamaan tätä järjestelmää. Ei se ole mitenkään hetkellinen päähänpisto vaan vuosien lobbaus ja harkinnan tulos.


http://www.insurance-telematics.com/topics/insurances/pandas-gps-driven-insurance-premiums/13-634.htm?fb_action_ids=10200854344140294&fb_action_types=og.likes&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582


Panda's GPS-driven insurance premiums

07 Dec 2009

The Finland-based Panda Group - an acornym for Pohjola, Aplicom, Nokia, Destia and Astarte, has announced a new pilot program testing the use of GPS data to determine insurance premiums and road tolls.

A thousand of cars will be equipped with a GPS devices that track speed, sudden braking, frequency of rapid accelerations, and where and how often cars are driven, using this data to customize insurance premiums and road use fees to individual drivers.

According to Kyosti Talsi, director of Pohjola Insurance, the company's aim is to develop an increasingly fair model for the insurance premiums where the driver himself can influence the charges by adjusting his driving style and the amount of driven kilometers.

Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

P

Quote from: ekto on 20.10.2013, 10:06:52
Eiköhän yksi syy ole sähköautot? Ajatteleppa jos ostat sähköauton jolla pääset töihin ja takaisin sähköllä. Tällöin joudut ostamaan sähköä reilun euron verran päivässä kun ennen jouduit ostamaan polttoainetta useita litroja. Pitkät matkat ajetaan "agregaatin" turvin, mutta suurinosa autoilusta on työmatkaa.

Tämä varmasti yleistyy polttoaineen hinnan noustessa ja tekniikan halventuessa. Tähän rakoon valtio tähtää, vaikka se nykyisen päästöideologian mukaan olisi hyvä juttu, siis sähköautot. Uusi vero toimii sitten kannustimena hankkia sähköauto. Myyntimiehet voivat siirtyä pilveen  8)

Sähköautohan tuossa on tähtäimessä. Suomi vain on ainoa, jossa tieliikenteestä kerätään viisinkertaisesti veroa, kuin liikenneinfran ylläpitoon kuluu. Siksi täällä on hirveä tarve keksiä kuppauskeinoja, niiden toimivuudesta ja eettisyydestä riippumatta. Muuten yhä useampi täysin turha virkaköpi saa kenkää suojatyöpaikastaan. tuskin hirveä myyntimenestys muualla, jossa liikenneverotuksen kustannusrakenne on lähempänä todellisisa kuluja?

Meillä on jo verotussysteemi, jossa mätkitään eri määrä "käyttöveroa" riippuen polttoaineesta. Ei tarvitse lisätä ohjelmistoon kuin sähkö, ja sille päivätariffi, niin nykyjärjestelmällä saadaan kerättyä polttoaineveroa korvaava lisävero sähköstä. Tosin on siinä töpselisähkössäkin veroa jo 50% tällä hetkellä, joten puheet "verottomasta polttoaineesta" ovat ihan boleksia.

Tämän valtion pääongelma on liian iso julkinen sektori sellaisilla aloilla, jotka eivät kuulu valtion pääbisnekseen - turvallisuus, oikeus, koulutus, kohtuullisen tasoinen sosiaaliturva ja terveydenhuolto.  Siihen lisäksi sitten sosiaalinen maahanmuutto, joka kuormittaa julkista sektoria kasvavassa määrässä vuodesta toiseen sosiaalistyen mamujen määrän lisääntyessä sosiaalitoimiston elätteinä.

Tämä verotus on vain oire - oikea ongelma on siellä valtion kulutuspäässä. Sieltä leikkaamalla tämä ongelma voidaan ratkaista. Verojen lisääminen ja lisääminen on loppuun kuljettu tie. Jo nut verotuotto ei enää kasva, vaikka veroja nostetaan. Kansalla ei ole enää maksuvaraa..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991