News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-09-20 ESS: Moni maahanmuuttaja ei halua eikä uskalla tehdä töitä

Started by K.K., 20.09.2013, 06:24:08

Previous topic - Next topic

K.K.

Moni maahanmuuttaja ei halua eikä uskalla tehdä töitä

Irakilainen, nykyisin lahtelainen Khaton Said Hassan sanoo, että moni maahanmuuttaja ei halua, eikä uskalla yrittää tehdä töitä.

-·Minä olen kotoutunut Suomeen todella hyvin ja nautin siitä, että saan tehdä töitä suomalaisten rinnalla. Jotkut maahanmuuttajatuttavani ihmettelevät sitä ja sanovat, että miksi olen töissä kun minulle jäisi saman verran käteen vaikka en tekisi mitään. Työ on minulle todella tärkeä. Haluan elättää itseni ja poikani.

Hassan tekee kolmivuorotyötä lähihoitajana Mukkulan palvelutalossa. Hän työllistyi kolme päivää valmistumisensa jälkeen. Kaikille maahanmuuttajille ei käy niin onnekkaasti, mutta Hassan sanoo, että paljon on kiinni myös omasta asenteesta.

-·On oltava rohkeutta, oma-aloitteisuutta ja ahkeruutta. Kielen oppiminen on todella tärkeä asia. Kun muutin Lahteen vuonna 2000 poikani sairastui ja jouduin lähtemään ensiapuun. Tulkkinani toiminut ihminen ei tullutkaan mukaani ja olin aivan pulassa, sillä en puhunut myöskään englantia. Silloin päätin, että vastaavaa tilannetta ei enää tule ja opiskelen kielen mahdollisimman nopeasti, Hassan sanoo.

Hassan pakeni aikoinaan entisestä kotimaastaan Lahteen Irakin sotaa. Kahden pienen pojan äiti päätti, että Lahdesta tulee hänen uusi kotinsa ja teki kaikkensa sopeutuakseen.

-·Totesin silloin itselleni, että tämä on nyt minun uusi kotimaani ja tämän maan tavoilla ja säännöillä eletään. En ole silti unohtanut juuriani. Puhun äidinkieltäni sukulaisteni ja ystävieni kanssa, toteutan omaa uskontoani paastoamalla ja käymällä esimerkiksi häissä. Olen surullinen siitä, että pojillani kosketus Irakiin on jäänyt ohueksi.

http://www.ess.fi/?article=429158

Melbac

Ensimmäinen Irakin sota oli kyllä vuonna 1991 ja tyyppi muutti lahteen vuonna 2000 jolloin vasta päätti aloittaa suomenkielen opinnot.Käytännössä ei ole vaivautunut opiskelemaan maan kieltä kun on tänne tullut ja vasta toi sai sen opiskelemaan suomea.Sopeudutaan maahan jossa asutaan ja silleen.. :D

Tabula Rasa

Mitähän ne työt ovat joista tää puhuu? Onko suomessa muka täyspäiväisiä ja palkkaisia työpaikkoja?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

SteveBerman

Tuossahan tuo tunnustaa, että tekemättä mitään maahanmuuttaja saa rahaa kouraan kuin kolmivuorotyötä tekevä hoitaja. Ei taida peruskorvauksista ihan niin paljon kertyä.

Blanc73

QuoteJotkut maahanmuuttajatuttavani ihmettelevät sitä ja sanovat, että miksi olen töissä kun minulle jäisi saman verran käteen vaikka en tekisi mitään.
....... :-X

Quote·On oltava rohkeutta, oma-aloitteisuutta ja ahkeruutta. Kielen oppiminen on todella tärkeä asia. Kun muutin Lahteen vuonna 2000 poikani sairastui ja jouduin lähtemään ensiapuun. Tulkkinani toiminut ihminen ei tullutkaan mukaani ja olin aivan pulassa, sillä en puhunut myöskään englantia. Silloin päätin, että vastaavaa tilannetta ei enää tule ja opiskelen kielen mahdollisimman nopeasti, Hassan sanoo.
Eli jutussa haastateltu mamu putosi omaksi onnekseen ulos kukkahattuisten sosialikalkkunoiden rakentaman hyysäys- ja paapomisverkoston ulkopuolelle ja kotoutui? Tämä ei yllätä ketään.

QuoteTotesin silloin itselleni, että tämä on nyt minun uusi kotimaani ja tämän maan tavoilla ja säännöillä eletään. En ole silti unohtanut juuriani.
Siinäpä mallia esim hänen maanmiehilleen ja muilta samalta ilmansuunnalta tuleville geelitukkaisille notkujille. Fiksun oloinen nainen.

Quote from: SteveBerman on 20.09.2013, 06:47:47
Tuossahan tuo tunnustaa, että tekemättä mitään maahanmuuttaja saa rahaa kouraan kuin kolmivuorotyötä tekevä hoitaja. Ei taida peruskorvauksista ihan niin paljon kertyä.
Tuo pisti itsellänikin silmään.

"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Fiftari

QuoteTulkkinani toiminut ihminen ei tullutkaan mukaani ja olin aivan pulassa, sillä en puhunut myöskään englantia. Silloin päätin, että vastaavaa tilannetta ei enää tule ja opiskelen kielen mahdollisimman nopeasti

Jumalaut. Kaveri oppi uimaan. Siis ihan oikeasti. Joko opiskelet kielen tai sitten itket ja opiskelet. Alussa tietenkin voi käyttää tulkkeja mutta jos kiinnostusta ei ole niin... No, sitten voi tuo tukien saanti käydä heikoksi. Näin sen pitäisi olla.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Rokka

Jokin ei nyt täsmää, ensimmäinen persianlahden sota käytiin v.1991 ja toinen sitten 2003.
Tuliko Hassan siis Suomeen vuonna 1991 sotaa pakoon, jonka jälkeen kesti 9 vuotta alkaa opetella kieltä? Vai tuliko Hassan kuitenkin joskus ensimmäisen sodan päättymisen jälkeen ihan vain elintasopakolaiseksi? Niin tai näin, ei tästä kyllä mitään maahanmuuton menestystarinaa saa aikaan, paitsi kunnon mokuttaja.

Katarina.R

Quote from: Rokka on 20.09.2013, 07:29:28
Jokin ei nyt täsmää, ensimmäinen persianlahden sota käytiin v.1991 ja toinen sitten 2003.
Tuliko Hassan siis Suomeen vuonna 1991 sotaa pakoon, jonka jälkeen kesti 9 vuotta alkaa opetella kieltä? Vai tuliko Hassan kuitenkin joskus ensimmäisen sodan päättymisen jälkeen ihan vain elintasopakolaiseksi? Niin tai näin, ei tästä kyllä mitään maahanmuuton menestystarinaa saa aikaan, paitsi kunnon mokuttaja.

Tuossahan luki että muutti Lahteen 2000 ja kai hän oli silloin tullut Suomeen.

Irakistahan on jatkuvasti tullut pakolaisia. Sota ei ole ainoa syy pakolaisuuteen.
Puhdas sielu: "Ovat vieneet jo naiset, työpaikat, sosiaaliavun, kunnan asunnot. Nyt ne haluavat partionkin. Mitä seuraavaksi?"
Asta Tuominen: "Jos niihin (Katarina.R:n viesteihin) ei vastata, satunnaiselle foorumilukijalle jää mielikuva, ettei niihin osattu vastata ja että hän oli oikeassa."

Faidros.

Quote from: Katarina.R on 20.09.2013, 07:37:54
Sota ei ole ainoa syy pakolaisuuteen.

Suomen tapauksessa täytyy mennä aina vuoteen 1944.
Sotaa paetaan naapurimaahan, elintasoa sinne missä sen helpoimmalla saa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Katarina.R

Quote from: Faidros. on 20.09.2013, 07:44:22

Niin, suomalaisilla on ollut helpommat oltavat kun monilla muilla. Meillä ei ole ollut pitkään aikaan tarvetta lähteä pakolaisiksi muihin maihin.  Elintasoa ollaan lähdetty hakemaan Ruotsista, USA:sta ja muista maista.

Puhdas sielu: "Ovat vieneet jo naiset, työpaikat, sosiaaliavun, kunnan asunnot. Nyt ne haluavat partionkin. Mitä seuraavaksi?"
Asta Tuominen: "Jos niihin (Katarina.R:n viesteihin) ei vastata, satunnaiselle foorumilukijalle jää mielikuva, ettei niihin osattu vastata ja että hän oli oikeassa."

Gommi

Tästä minä tykkään, työvoimapulan paikkaaja joka suoraan sanoo mikä hyysäyskulttuurissa on vikana ja haluaa tehdä töitä, vaikka välitöntä etua siitä ei itselle ole.

Täytyy myöntää, itse jäisin löhöilemään kotiin jos saisi samat massit kuin töissäkin. 

Faidros.

Quote from: Katarina.R on 20.09.2013, 08:01:54

Niin, suomalaisilla on ollut helpommat oltavat kun monilla muilla. Meillä ei ole ollut pitkään aikaan tarvetta lähteä pakolaisiksi muihin maihin.  Elintasoa ollaan lähdetty hakemaan Ruotsista, USA:sta ja muista maista.

Tuo vuosi -44 on viimeinen vuosi, kun Suomeen on tullut sotapakolaisia. Sen jälkeen tänne on tullut vain sotaa tekosyynä käyttäviä elintasopakolaisia.
Töihin ulkomaille lähtö on eri juttu kuin elitasopakolaisuus.
Niin, no, tyhmähän minä taas olen, kun yritän sulle selittää! :facepalm:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Paasikivi

Jutun mukaan tämä kyseinen henkilö tuli Suomeen nimenomaan sotaa pakoon. Irakissa ei ollut sotaa meneillään vuonna 2000. Jäi epäselväksi mikä sota oli kyseessä, Persianlahti 1990-91 vai kenties Irakin ja Iranin välinen sota 1980-88? 

No meni hän sentään töihin jo 2000-luvulla tultuaan maahan ilmeisesti 9-20 vuotta aiemmin.

Lapin sota 1945. 

Melbac

Quote from: Fiftari on 20.09.2013, 06:55:22
QuoteTulkkinani toiminut ihminen ei tullutkaan mukaani ja olin aivan pulassa, sillä en puhunut myöskään englantia. Silloin päätin, että vastaavaa tilannetta ei enää tule ja opiskelen kielen mahdollisimman nopeasti

Jumalaut. Kaveri oppi uimaan. Siis ihan oikeasti. Joko opiskelet kielen tai sitten itket ja opiskelet. Alussa tietenkin voi käyttää tulkkeja mutta jos kiinnostusta ei ole niin... No, sitten voi tuo tukien saanti käydä heikoksi. Näin sen pitäisi olla.
Noi taitaa käyttää niitä tulkkeja siksi koska ne tulkit saa rahaa siitä tulkkauksesta eli ei ole mitään että tule suomentamaan mun puhe tolle juttu kaverille joka osaa kieltä.

Blanc73

Quote from: Katarina.R on 20.09.2013, 08:01:54

Niin, suomalaiset ovat rakentaneet oman yhteiskuntansa toimivaksi vuosikymmenten kuluessa. Milloin Afrikassa ja Lähi-idässä paikalliset saavat edes yhden toimivan yhteiskunnan omilla voimillaan pystyyn? Ei koskaan, veikkaan minä.

Työn perään on moni suomalainen lähtenyt, kuten vapaassa maailmassa on mahdollista. Ja suomalaista duunaria arvostetaan ympäri palloa. Tätä nykyistä Afrikasta ja lähi-idästä Eurooppaan suuntautuvaa loiseläjien laumaa ei pysäytä edes se fakta, että kaikille töitä ei ole tarjolla, eurooppalainen sosiaaliturva houkuttelee ja se jos mikä on perseestä.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Katarina.R

Quote from: Blanc73 on 20.09.2013, 09:09:54

Niin, suomalaiset ovat rakentaneet oman yhteiskuntansa toimivaksi vuosikymmenten kuluessa. Milloin Afrikassa ja Lähi-idässä paikalliset saavat edes yhden toimivan yhteiskunnan omilla voimillaan pystyyn? Ei koskaan, veikkaan minä.

Työn perään on moni suomalainen lähtenyt, kuten vapaassa maailmassa on mahdollista. Ja suomalaista duunaria arvostetaan ympäri palloa. Tätä nykyistä Afrikasta ja lähi-idästä Eurooppaan suuntautuvaa loiseläjien laumaa ei pysäytä edes se fakta, että kaikille töitä ei ole tarjolla, eurooppalainen sosiaaliturva houkuttelee ja se jos mikä on perseestä.

Niin, kuinka monta sotaa (toistasataa kai?) on Suomi käynyt vuosien mittaan. Nyt ei ole ollut vähän aikaan mitään sotaa ja näin ollen suomalaisilla on ollut helppoa lähteä elintasopakolaisiksi muihin maihin.

Korkeampi elintaso länsimaissa houkuttelee kylläkin ja mikäs siinä. Kuka nyt muuttaisi huonomman elintason perään. Oleskelulupaa ei kuitenkaan myönnetä sen perusteella.

Irakissa on kyllä ollut jatkuvasti aseellisia konflikteja (ja muita vakavia ihmisoikeusrikkomuksia) 1993-2003 välisenä aikana.

ilmari3.

Quote from: Rokka on 20.09.2013, 07:29:28
Jokin ei nyt täsmää, ------------snip-----

Tuossahan luki että muutti Lahteen 2000 ja kai hän oli silloin tullut Suomeen.

Irakistahan on jatkuvasti tullut pakolaisia. Sota ei ole ainoa syy pakolaisuuteen.

Jos on kurdi, niin ei se sotaa katso, ovet ja akkunat auki yöt ja päivät.

Mutta mutta, tarviiko tuota nyt alkaa arvuuttelemaan mistä ja milloin tullut, pääasia että on halu integroitua, kielitaito ja työ hankittuna.  Minulta hatun nosto sitkeydestä Khaton Said Hassanille. Toivottavasti esimerkki tarttuu kansanryhmäänsä.

Blanc73

Quote from: Katarina.R on 20.09.2013, 09:17:44
Korkeampi elintaso länsimaissa houkuttelee kylläkin ja mikäs siinä. Kuka nyt muuttaisi huonomman elintason perään. Oleskelulupaa ei kuitenkaan myönnetä sen perusteella.

Työperäinen maahanmuutto vs humanitäärinen maahanmuutto. Maahanmuutto ei ole yhtenäinen monoliitti, eikä sitä sellaisen tulisi ikinä käsitellä. Jälkimmäisen (huma-mamujen)joukossa tänne valuu porukkaa jolla ei ole mitään hätää, eli kusettavat hyväuskoisia mokuttajahölmöjä. Minulla ei ole sitä vastaan mitään jos ihminen tulee motivoituneena duunarina työn perässä ja työllistyy. Elättejä ja laiskoja pummeja ei tarvita yhtään lisää, kun omastakin takaa niitä on liikaa.

LW

Quote from: K.K. on 20.09.2013, 06:24:08-·Minä olen kotoutunut Suomeen todella hyvin ja nautin siitä, että saan tehdä töitä suomalaisten rinnalla. Jotkut maahanmuuttajatuttavani ihmettelevät sitä ja sanovat, että miksi olen töissä kun minulle jäisi saman verran käteen vaikka en tekisi mitään. Työ on minulle todella tärkeä. Haluan elättää itseni ja poikani.

Miksipä tosiaan? Hyviä syitä on tietysti useita.

- Peiliin on mukavampi katsoa, kun tietää tekevänsä tuottavaa työtä sen sijasta, että elää surutta toisten kustannuksella.
- Lasten syrjäytymisriski on aivan tarpeeksi suuri jo nyt, ja pelkästään pahenisi ilman vanhemman antamaa esimerkkiä siitä, miten täällä voi aivan hyvin tehdä työtä ja pitääkin.
- Omalta pieneltä osaltaan Hassan on parantamassa irakilaisten ja muslimien mainetta tässä maassa. Nimen omaan tuollaisesta se lähtee, ei mistään PR-kampanjoista tai oikeusjutuista.

Sääli sinänsä, miten useammat ihmiset ovat nähtävästi liikkeellä sillä asenteella, että valtion vedättäminen on kaikin puolin okei, ja niin epäröimätön kunnioitus kuin kunnon duunit pojille ovat ihmisoikeus. Niiden eteen ei tarvitse tehdä mitään, ja jos niitä ei tulekaan, niin rasismi.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

Mekaanikko

nimierkki

Korkeampi elintaso länsimaissa houkuttelee kylläkin ja mikäs siinä.

Olen tavallaan samaa mieltä. Jos kysyntä ja tarjonta kohtaavat, niin mikäs siinä. Jos hyvinkoulutettu ihminen haluaa tulla Suomeen töihin ja jokin firma näkee hänet arvokkaaksi resurssiksi, niin tervetuloa vaan, kyllä Hervantaan aina loistavia koodareita mahtuu.

Mutta jos parempaa elintasoa etsii yksilö, jolle meillä ei ole isompaa tarvetta, niin sitten ei ole tarvetta sallia maahanpääsyä elintason perusteella. Asia on tietenkin ihan eri jos ihminen pakenee aidosti vainoa.

Siili

Kun dokumentit on revitty, oleskelulupia myönnetään lähinnä hyvien kertomusten perusteella. 

Ei esimerkiksi Irak ole niin alkeellinen kehitysmaa, etteikö pakenevillakin ihmisillä olisi alun perin henkilöllisyysdokumentteja.  Jostain syystä useimmilla siltä suunnasta turvapaikkaa hakevilla ei ole niitä.  Sattumaa?

PaulR

Muori alkoi juuri vapaaehtoispohjalta opettamaan pigmentoituneille mamunaisille kieltä. Vähän oudoksuin, mutta touhutkoon, kun virtaa ja juuri eläköidyttyään aikaa riittää.

Kieli on kuulemma tärkeydessä samalla viivalla sen kanssa, että pääsevät hetkeksi äijiensä luota.

niemi2

Niin, kuinka monta sotaa (toistasataa kai?) on Suomi käynyt vuosien mittaan. Nyt ei ole ollut vähän aikaan mitään sotaa ja näin ollen suomalaisilla on ollut helppoa lähteä elintasopakolaisiksi muihin maihin.

Irakissa on kyllä ollut jatkuvasti aseellisia konflikteja (ja muita vakavia ihmisoikeusrikkomuksia) 1993-2003 välisenä aikana.

Haluat oikeuttaa humanitaarisen maahanmuuton itsensä työllä elättävien maahanmuuttajien varjolla.

Oleskeluluvan käsite on jo niin laaja, että tämän voi saada vaikka valehtelemalla antamissaan tiedoissa. Nyt ollaan hyväksymässä laitonta siirtolaisuutta, ja heille palveluita, jonka nojalla heille myönnetään vielä enemmän palveluita ja asema vakiinnutetaan ilman oleskelulupaa. Elintason nosto ei ole peruste oleskeluluvalle, mutta turvapaikkajärjestelmää hyväksikäyttäen voi matkustaa lukuisten Geneven pakolaissopimuksen allekirjoittaneiden maiden läpi ja valita mieleisensä. Tämä on jo sitten elintasokysymys, ja toissijaisen suojelun takia emme halua myöskään palauttaa ihmisiä konfliktialueille. Harvojen kohdalla on perusteita pakolaisasemaan, vaikka hyvätahtoisuutemme perustuu juuri oikeiden pakolaisten suojeluun. Ei järjestäytyneen rikollisuuden asiakkaille, jotka tulevat tänne vahvimman oikeudella.

Aseellinen konflikti ei automaattisesti tarkoita, että ihmistä uhkaisi suora uhka tai vaino. Kun suomi oli sodassa, niin sotatoimet keskittyivät tietyille aluille, ja muutoin maassa saattoi olla varsin rauhassa. Aseellisen konfliktin sattuessa rikkaimmilla tai heikoimmiltaan varastavilla on varaa maksaa tuloihin nähden valtavia summia salakuljettajille. Köyhimmät ovat ihmiskauppiaiden armolla, ja tämän takia muuttoliike aiheuttaa enemmän kärsimystä kuin siirtymällä lähialueille.
MAKE FINLAND NORMAL AGAIN

iäti

Quote from: SteveBerman on 20.09.2013, 06:47:47

Kyllä se niin on että 2 lapsen yh tienaa paremmin tuilla kuin pskaduunilla. Tuttava oli siinä tilanteessa kanssa ja kyllä meni hänkin silti heti töihin kun vaan paikan sai.

Franklin

Eli, jos lähtee toiseen maahan töihin esim. paremman palkan vuoksi niin on elintasopakolainen? Onko/oliko Stephen Elop mielestäsi elintasopakolainen?

E: Ei näihin Katarinan provoihin edes pitäisi vastata...
Muuten olen sitä mieltä, että humanitäärinen maahanmuutto on lopetettava.

SimoMäkelä

Khaton Said Hassanilla on oikea asenne. Kunpa muillakin hum.mamuilla olis samaa asennetta.

Faidros.

Niin, kuinka monta sotaa (toistasataa kai?) on Suomi käynyt vuosien mittaan.
Montako itsealoitettua sotaa Suomi on mielestäsi käynyt?
-Matthew B.Crawford-

Nimityspäivä

Quote from: Paasikivi on 20.09.2013, 08:23:47
Irakissa ei ollut sotaa meneillään vuonna 2000.

???

QuoteIrakin sodassa kuoli vuoteen 2011 mennessä noin 4 500 Yhdysvaltain sotilasta ja haavoittui kymmeniä tuhansia. Sota oli vaatinut yli 80 000 siviiliuhria. Kuolleiden irakilaissotilaiden määrää ei tiedetä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Irakin_sota

räsänen

Korkeampi elintaso länsimaissa houkuttelee kylläkin ja mikäs siinä. Kuka nyt muuttaisi huonomman elintason perään.

Näin maksajan näkökulmasta tarkastellen, kyllä tuossa himpunverran jotain ongelmaa on. Sinusta en tiedä.