News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Asevelvollisuus (yhdistetty)

Started by Tabula Rasa, 16.06.2009, 18:04:37

Previous topic - Next topic

Pitäisikö asevelvollisuus lakkauttaa?

kyllä
76 (21.3%)
ei
267 (75%)
en osaa sanoa
13 (3.7%)

Total Members Voted: 356

no future

Nykyinen sodanajan miehistövahvuus on noin 10 ikäluokkaa, eli yli kolmekymppisten miehistön ja aliupseeriston jäsenten ei heti alkuunsa tartte hirveästi pelätä etulinjaan joutumista.

roskajournalisti

Quote from: nimetönkeskustelija on 16.01.2017, 10:29:59
Venäjän tilanne kiristyy. Piirtelevät jo karttoja tulevaa kahinaa varten.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701162200054170_uu.shtml

Armeija-aikana olin valmis puolustamaan omaa maatani. Nyt kun kaikki paikat on täytetty irakilaisilla äärimuslimeilla, niin en koe pienintäkään motivaatiota kuolla heidän puolestaan. He ovat minulle täysin vieras ulkomaalainen kansa.

Sinä et ole isänmaallinen ollutkaan, jos et olisi valmis puolustamaan sitä 98% enemmistöä noiden mamujen takia.

sr

Quote from: no future on 16.01.2017, 11:39:25
Nykyinen sodanajan miehistövahvuus on noin 10 ikäluokkaa, eli yli kolmekymppisten miehistön ja aliupseeriston jäsenten ei heti alkuunsa tartte hirveästi pelätä etulinjaan joutumista.

Mikä kertoo siitä, miten resursseja tuhlaava nykysysteemi on. Koulutetaan siis iso määrä porukkaa, joita ei sitten edes ole tarkoitus käyttää sodassa, vaikka fyysisen kykynsä perusteella siihen vielä ihan hyvin kelpaisivat.

Kansantaloudellisesti olisi fiksumpaa kouluttaa pienempi määrä reserviläisiä, jotka pysyisivät reservissä pidempään. Tätä porukkaa olisi myös järkevämpää kertausharjoituttaa tiheämmin kuin nykyistä isompaa joukkoa.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Tabula Rasa

Quote from: sr on 16.01.2017, 16:12:36
Quote from: no future on 16.01.2017, 11:39:25

Mikä kertoo siitä, miten resursseja tuhlaava nykysysteemi on. Koulutetaan siis iso määrä porukkaa, joita ei sitten edes ole tarkoitus käyttää sodassa, vaikka fyysisen kykynsä perusteella siihen vielä ihan hyvin kelpaisivat.

Kansantaloudellisesti olisi fiksumpaa kouluttaa pienempi määrä reserviläisiä, jotka pysyisivät reservissä pidempään. Tätä porukkaa olisi myös järkevämpää kertausharjoituttaa tiheämmin kuin nykyistä isompaa joukkoa.

Paras suorituskyky on aina ollut nuorilla ja hyväkuntoisilla. Mutta on jo tullut selväksi että rapautettu maanpuolustus olisi sinusta hyvä asia.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Tabula Rasa

Quote from: roskajournalisti on 16.01.2017, 11:44:25

Armeija-aikana olin valmis puolustamaan omaa maatani. Nyt kun kaikki paikat on täytetty irakilaisilla äärimuslimeilla, niin en koe pienintäkään motivaatiota kuolla heidän puolestaan. He ovat minulle täysin vieras ulkomaalainen kansa.

Sinä et ole isänmaallinen ollutkaan, jos et olisi valmis puolustamaan sitä 98% enemmistöä noiden mamujen takia.

Isänmaallisuutta ei ole jättää raiskaajamatuja lasten ja naisten kanssa ja mennä sotimaan niiden jäädessä takalinjaan rötöstelemään. Jos matuista tehdään etulinjan yksikkö joka heitetään palokuntana pahimpiin paikkoihin niin katsotaan uudestaan. Mutta eiköhän nämä kultamunijat keksi että on ihmisoikeuksien vastaista vaatia matuilta mitään mitä suomalaisilta.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

sr

Quote from: Tabula Rasa on 16.01.2017, 16:17:21
Paras suorituskyky on aina ollut nuorilla ja hyväkuntoisilla. Mutta on jo tullut selväksi että rapautettu maanpuolustus olisi sinusta hyvä asia.

Se, että nuorilla on parempi suorituskyky kuin yli 30-vuotiailla, ei todellakaan tarkoita sitä, että yli 30-vuotiaat olisivat hyödyttömiä puolustuksen kannalta. Näin etenkin, kun sotiminen on muuttunut entistä teknisemmäksi ja vähemmän fyysiseksi.

En kannata maanpuolustuksen rapauttamista. Kirjoitin, että nykyinen systeemi tuhlaa maanpuolustukseen pantuja resursseja. Järkevämpi resurssien käyttö siis tehostaisi maanpuolustusta. Näin siis, vaikka resurssien määrää ei edes kasvatettaisi.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg

VeePee

Quote from: Faidros. on 08.11.2016, 14:40:34
Palkka-armeijan kannattajilla on se hassu idea, että asevevollisuus on pakkotyötä, mutta palkka-armeijan rahoittaminen verovaroin ei. Kummassakin tapauksessa voi sanoa: Ei taho!

Ja palkka-armeijalainen ei välttämättä ole kovin motivoitunut lähtemään sotaan ja kuolemaan työnantajansa puolesta vaan ottaa loparit kun tilanne alkaa näyttää uhkaavalta. Sen sijaan tällainen tavallisella kansalaisella on vielä jonkinlainen isänmaallisuuden tunne, koti ja perhe puolustettavana. Palkka-armeijaan hakeutuu enempi sellaisia liipasinhulluja kun taas asevelvolliset peilaavat koko kansaa. Lisäksi ideologisesti on hyvä jokaisen ottaa henkilökohtaisesti vastuu kotimaan puolustamisesta eikä ulkoistaa sitä "jollekin muulle". Se joku muu ei ole valmis kuolemaan minun lapsieni puolesta. Minä olen.

orientexpressen

Quote from: VeePee on 17.01.2017, 14:52:33
Lisäksi ideologisesti on hyvä jokaisen ottaa henkilökohtaisesti vastuu kotimaan puolustamisesta eikä ulkoistaa sitä "jollekin muulle". Se joku muu ei ole valmis kuolemaan minun lapsieni puolesta. Minä olen.

"Useimmat alle 30-vuotiaat miehet sekä kourallinen muita" on kyllä määritelmällisesti aika kaukana "jokaisesta".
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

nimetönkeskustelija

Quote from: Tabula Rasa on 16.01.2017, 16:38:11
Quote from: roskajournalisti on 16.01.2017, 11:44:25

Isänmaallisuutta ei ole jättää raiskaajamatuja lasten ja naisten kanssa ja mennä sotimaan niiden jäädessä takalinjaan rötöstelemään. Jos matuista tehdään etulinjan yksikkö joka heitetään palokuntana pahimpiin paikkoihin niin katsotaan uudestaan. Mutta eiköhän nämä kultamunijat keksi että on ihmisoikeuksien vastaista vaatia matuilta mitään mitä suomalaisilta.

Isänmaata ei enää ole. Siksi sitä on vähän vaikea puolustaa. Pääkaupunkiseudulla sen näkee kaikesta. Koulut, päiväködit, kadut, lähiöt kaikki täynnä Lähi-Idän ja Afrikan ihmisiä. Lähivuosikymmeninä tilanne tulee ilmeisesti pahenemaan kuten tähänkin asti. Muutos on jatkuvasti kiihtyvää.

Kävin eräässä Itä-Euroopan maassa ja tunnelma oli kui Suomessa kymmemen vuotta sitten. Tunsin olevani siellä enemmän kotona kuin Helsingissä.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

no future

Juu, kyllä jossain Valko-venäjällä tai Ukrainassa varmaan saa ihan autenttisen 70-luku kokemuksen.

MW

Palkkasoturi todennäköisemmin myös kääntää aseensa piipun omaa kansaa vastaan, tyrannin komennossa, kuin se naapurin poika.

Goldstein

Ja palkka-armeijalainen ei välttämättä ole kovin motivoitunut lähtemään sotaan ja kuolemaan työnantajansa puolesta vaan ottaa loparit kun tilanne alkaa näyttää uhkaavalta. Sen sijaan tällainen tavallisella kansalaisella on vielä jonkinlainen isänmaallisuuden tunne, koti ja perhe puolustettavana. Palkka-armeijaan hakeutuu enempi sellaisia liipasinhulluja kun taas asevelvolliset peilaavat koko kansaa. Lisäksi ideologisesti on hyvä jokaisen ottaa henkilökohtaisesti vastuu kotimaan puolustamisesta eikä ulkoistaa sitä "jollekin muulle". Se joku muu ei ole valmis kuolemaan minun lapsieni puolesta. Minä olen.

Pakollisen asevelvollisuuden kannattajilla on aika koominen logiikka. Sen mukaan tavallinen kansalainen muuttuu petolliseksi liipaisinhulluksi palkkasoturiksi sillä hetkellä kun tälle maksetaan edes jonkinlainen korvaus tämän äärimmäisen tärkeästä ja vaarallisesta työstä.
"We sleep between the storm that was
and the storm which has to come" -Moonspell

no future

Juuri julkaistu murtuneet mielet-dokkari antaa vähän kuvaa kuinka järkevää alle kaksikymppisiä varusmiehiä on tuupata rintamalle.

Itse kannatan palkka-armeijaa pakollisena pahana.

orientexpressen

Quote from: Goldstein on 17.01.2017, 21:54:03
Pakollisen asevelvollisuuden kannattajilla on aika koominen logiikka. Sen mukaan tavallinen kansalainen muuttuu petolliseksi liipaisinhulluksi palkkasoturiksi sillä hetkellä kun tälle maksetaan edes jonkinlainen korvaus tämän äärimmäisen tärkeästä ja vaarallisesta työstä.

Ilmeisesti juuri tuon takia myös varusmiesten päiväraha on valittu pitää täysin nimellisenä...
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

stefani

Quote from: jostwix on 19.12.2016, 14:09:17
Kuinka tavallista se on, että upseerit kiusaavat toisia upseereja, ja käyttävät varusmiehiä pelinappuloina kyseisessä toiminnassa?

Kukaan ei ole yrittänyt vastata kysymykseeni. Miksi? Ei kai se vain johdu taas siitä, että olen ainoa henkilö täällä, joka on edes kiinnostunut maanpuolustusasioista? Kaikesta huolimatta, voin kertoa teille erään konkreettisen esimerkin siitä, miten upseerit kiusasivat toisiaan, ja käyttivät varusmiehiä pelinappuloina siinä.

Ainakin merivoimissa sotilaspoliisiksi valinta oli järjestetty siten, että sotilaspoliisikouluttajat itse eivät saaneet valita, keitä varusmiehiä he ottivat alaisikseen, vaan alokaskauden koulutuksesta huolehtivat upseerit, ketkä olivat eri porukkaa, päättivät, keitä he lähettivät sotilaspoliisikoulutukseen. Sitten sotilaspoliisikouluttajat vain ottivat vastaan heidät, ketkä alokaskauden kouluttajat heille lähettivät.

Alokaskauden kouluttajat olivat hoksanneet, että oli hauskaa lähettää sotilaspoliisiupseerien riesaksi tavallista ongelmallisempaa porukkaa, eli varusmiehiä, joilla oli vaihtelevanlaisia persoonallisuusongelmia, ja joillain ehkä jopa huumetaustaa. Minulle tutussa joukkueessa oli ainakin kaksi henkilöä, keillä oli räikeä antisosiaalinen persoonallisuushäiriö, ja kolmas henkilö kantoi kasvoillaan FAS-jälkiä. Ketään ei pidä syyttää kasvonpiirteiden takia, mutta sattumalta FAS-henkilö olikin kyllä kykenemätön vuorovaikuttamaan normaalisti muiden kanssa. Eräs naapurituvan varusmies oli niin hiljainen, että en koko koulutuskauden aikana koskaan kuulla hänen sanovan mitään (paitsi jos piti huutaa jotain intille tyypillisesti).

Kun 9kk aikani loppupuoliskolla tuli aika, jolloin uudet varusmiehet aloittivat sotilaspoliisikoulutuksensa, vanhemmat varusmiehet onnistuivat sattumalta kuulemaan, kun upseerit valittelivat keskenään sitä, miten alokaskauden kouluttajat olivat (ehkä taas) lähettäneet heikkoja pisteitä saaneita henkilöitä sotilaspoliiseiksi. Erään sotilaspoliisien organisoiman mainosprojektin ansiosta oli ollut tullut tavallista enemmän vapaaehtoishakemuksia sotilaspoliiseiksi hakevilta, mutta alokaskauden kouluttajat olivat estäneet monien pääsyn sotilaspoliiseiksi, koska he olivat halunneet parhaat pisteet saaneet omille erikoisaloilleen.

Kun alokaskauden kouluttajat lähettivät sotilaspoliisikouluttajien riesaksi tuolla tavoin tavallista ongelmallisempaa porukkaa, siinä oli kyse upseerien välisestä kiusaamistoiminnasta. Kun alokaskauden kouluttajat lähettivät tarkoituksella myös persoonallisuushäiriöistä kärsiviä sekä huumetaustaisia henkilöitä sotilaspoliiseiksi, vaikka heidät olisi ehkä voitu perustellusti vapauttaa palveluksesta, alokaskauden kouluttajat syyllistyivät sellaiseen, että he aiheuttivat tarkoituksella hengenvaaraa sotilaspoliisikouluttajille.

Tämä ei ollut ainoa tietämäni esimerkki upseerien välisestä kiusaamisesta.

Tabula Rasa

Lisäksi tulee sotakoirayksikön toimintakyky. Jos spolleina on vain töhöjä, ei sen käyttöarvo ole mainittava tositilanteessa. Lisäksi spolleuralle halunneiden kyvykkäiden estäminen estää näitä osaltaan suunnittelemansa uran toteutusta esim spolle->poliisi. Eli toimii demotivoivasti.

Ari-Lee

Quote from: jostwix on 27.01.2017, 22:54:47
Quote from: jostwix on 19.12.2016, 14:09:17
Kuinka tavallista se on, että upseerit kiusaavat toisia upseereja, ja käyttävät varusmiehiä pelinappuloina kyseisessä toiminnassa?
Kukaan ei ole yrittänyt vastata kysymykseeni. Miksi?

Kukaan ei varmaan kyseenalaista tuota mitä kerroit. Siksi. Joukosta X pitää valita n+1 kpl A-tasoisia joukkoon S. Kaikki valittavat eivät saa olla tasoa A eikä Ö. On valittava väliltä A-Ö. Niin, että kaikkiin erikoiskoulutuksiin riittää kaiken tasoisia.

Massassa on aina muutama valioyksilö oli massa mikä tahansa. Suurinosa on kuitenkin normaalia keskitasoa. Sitten se loppuosa olisi sijoitettava jotenkin jonnekin. Kukaan ei haluaisi riesakseen sitä loppuosaa, vaikka se onkin yhtä marginaalinen kuin valioluokka. Silti kyllä sieltä riesajoukostakin löytyy helmiä kun alkaa tositoimet. Monet valiot jäävät sitten seisoskelemaan kun tapahtuu.

Jos Spol -erikoiskoulutus on ollut aliarvostettua jo ennestäänkin, mutta oli pakko laittaa n+1 kpl koulutukseen, ja valinnan suorittajalla oli paineita, hän suoritti valinnat näin. Tai kenties valinnan suorittaja inhosi Spol -aselajia tai/ja niitä kouluttajia. Kukaan ei sitä tiedä tässä. Lisäksi, psykopaatteja mahtuu maailmassa kaikkiin ammatteihin ja ryhmiin, aivan kaikkialle.

Huomaan, että olet ajatteleva yksilö, koska näitä asioita ajattelet. Itse olin siis 5 vuotta työsuhteessa KaiPr:n päävartiossa ja jokaisena päivänä ja yönä tein yhteistyötä sotilaspoliisien ja koiraosaston kanssa. Koskaan en joutunut ikävään tilanteeseen heidän kanssaan. He olivat koko prikaatin valiosotureita vailla vertaa. Useimmat heistä parempia sotilaita kuin itse tai useimmat kouluttajista. ViestiK oli yhtenäinen koko komppania laatusakkia yhdessä. Siksi on vaikea verrata, koska Spol-osasto oli HuoltoK:n alaisuudessa. (Oma aselajini oli SissiK Kainuun rajavartiosto. Minut keitettiin monissa liemissä ja myrkyissä hauduttamalla.)
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

sr

Ja palkka-armeijalainen ei välttämättä ole kovin motivoitunut lähtemään sotaan ja kuolemaan työnantajansa puolesta vaan ottaa loparit kun tilanne alkaa näyttää uhkaavalta. Sen sijaan tällainen tavallisella kansalaisella on vielä jonkinlainen isänmaallisuuden tunne, koti ja perhe puolustettavana.

Miksei palkka-armeijalaisella olisi isänmaallisuuden tunnetta, kotia ja perhettä? Itse väittäisin, että juuri isänmaallisuuden suhteen asia on juuri päinvastoin. Asevelvollisuusarmeijaan menevät kaikki, myös ne, joilla ei mitään isänmaallisuuden tunnetta ole, pelkästään siksi, että se on pienimmän vaivan (6kk vs. 12kk sivari) tie. Vapaaehtoiseen armeijaan menisivät vain ne, joita homma oikeasti kiinnostaa.

Palkka-armeijaan hakeutuu enempi sellaisia liipasinhulluja kun taas asevelvolliset peilaavat koko kansaa.

Keitä ovat liipasinhullut? Sinun mukaasiko he eivät nykysin sitten mene inttiin?

Lisäksi ideologisesti on hyvä jokaisen ottaa henkilökohtaisesti vastuu kotimaan puolustamisesta eikä ulkoistaa sitä "jollekin muulle". Se joku muu ei ole valmis kuolemaan minun lapsieni puolesta. Minä olen.

Suomen sota-ajan armeijan vahvuus on 5% kansasta. Ylivoimaisesti suurimman osan kansaa kohdalla sodan sattuessa on siis joku muu, joka lähtee heidän puolesta sotimaan. Itsekin olen jo sen verran vanha, että tuskin minua etulinjaan kutsuttaisiin, vaikka teknisesti edelleen reserviin kuulunkin. Minun lapsieni puolesta siis lähtisi joku muu sotimaan. Erona vapaaehtoiseen armeijaan on se, että minua ei sinne lähetettäisi sotimaan, vaikka olisin vapaaehtoinen. Sen sijaan sinne lähetettäisiin sellaisia miehiä, jotka eivät vapaaehtoisesti olisi valmiita lähtemään.

Ajattelepa asiaa siltä kannalta, että haluatko, että lastesi puolesta lähetetään kuolemaan miehiä, jotka eivät sinne halua lähteä, vai sellaisia, jotka ovat lupautuneet siihen vapaaehtoisesti?

sr

Quote from: MW on 17.01.2017, 21:42:52
Palkkasoturi todennäköisemmin myös kääntää aseensa piipun omaa kansaa vastaan, tyrannin komennossa, kuin se naapurin poika.

Tästä jotain esimerkkejä kiitos. Kuinka todennäköisenä pidät, että vaikkapa Britanniassa sotilaat kääntävät aseen piipun omaa kansaa vastaan? Siellä on vapaaehtoisarmeija. Entäpä sitten P-Koreassa, Syyriassa, NL:ssa tai Natsi-Saksassa? Niissä kaikissa on tai oli käytössä asevelvollisuus.

Itse uskoin aikoinaan tuohon satuun asevelvollisuudesta tyrannialta turvaajana. En usko enää. Näen, että tyrannius ei ole kiinni asevelvollisuudesta, vaan ihan muista yhteiskunnan rakenteista. Jopa ihan puhtaasti sotilaalliselta kannalta merkittävää ei ole se, keistä sodan ajan reservi (jolla rauhan aikana ei ole aseita) koostuu, vaan se, kenellä on asekaappien avaimet. Myös asevelvollisuusarmeijassa ne ovat tukevasti ammattisotilaiden käsissä.

Shemeikka

QuoteJa palkka-armeijalainen ei välttämättä ole kovin motivoitunut lähtemään sotaan ja kuolemaan työnantajansa puolesta vaan ottaa loparit kun tilanne alkaa näyttää uhkaavalta.

Itselläni on käsitys, että palkka-armeijalainen ammattisotilas nimenomaan tahtoo sotaan testaamaan miten äijän käy. Varmasti on niitäkin, jotka ovat sotilaita univormun takia, mutta veikkaan että suomalaiset, ja muun maalaiset Nordic Battle Groupin sotilaat tutkivat uutisia toiveikkaina suoro pystyssä josko kohta tulisi taistelukomennus johonkin eksoottiseen maahan.

Kärjistetysti sanottu tuo ylläoleva, mutta käyhän se jatkuva harjoittelu turhauttavaksi, jos ei ikinä taitojaan pääse kokeilemaan käytännössä. Pätee myös sotilaisiin.

Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Fiftari

Kolumin asevelvollisuudesta:
QuoteVarusmiespalvelus tulisi olla jokaisen suomalaisen oikeus ja velvollisuus

Kirjoittajan mielestä varusmiespalvelusta ei voida pitää ainoastaan miesten velvollisuutena.

On harmillista elää vuonna 2017, Suomen 100-vuotisen itsenäisyyden vuonna, maassa, jossa asevelvollisuus koskee ainoastaan miehiä. Miten joka vuosi noin 24 000 nuorta miestä voidaan määrätä suorittamaan varusmiespalvelus vain vedoten sukupuoleen?

Suomessa on ollut jo 22 vuoden ajan naisten vapaaehtoinen asepalvelus. Tämä tarkoittaa minun kohdallani sitä, etten ole ikinä asunut Suomessa, jossa nainen ei voisi sukupuolensa vuoksi suorittaa varusmiespalvelusta. On kuitenkin merkillistä, että vielä tänä päivänä Suomessa erotellaan miesten varusmiespalvelus velvollisuudeksi ja naisilla vapaaehtoiseksi.

Jo palvelukseen hakiessa kummeksuin, miksi Suomen kansalaisena minun tulee täyttää usea eri lomake ja perustella, miten uskon pystyväni suorittamaan varusmiespalveluksen siinä missä miehetkin. Enkö ole samalla viivalla miesten kanssa silloin, kun tahdon isänmaani puolustamisen kannalta käydä varusmiespalveluksen?

Asevelvollisuutta ei mielestäni voida määrittää sukupuolen perusteella. Sukupuoli ei tee ihmisestä yhtään valmiimpaa puolustamaan maata aseellisin keinoin eikä tästä syystä tällä keinolla voida määrittää, kuka on velvollinen tarttumaan tarvittaessa aseeseen ja kuka ei. Jo ihmisen arvot kertovat huomattavasti paremmin asepalveluksen suorittamisen soveltuvuuden kuin sukupuoli.

Asevelvollisuuslaki kertoo, että jokainen miespuolinen Suomen kansalainen on asevelvollinen sen vuoden alusta, jona hän täyttää 18 vuotta. Asevelvollisuuden koskiessa ainoastaan miehiä, syrjitään miesten tasa-arvoa sekä laitetaan naisten ja miesten välille eri arvot. Voidaanko lain nimissä oikeasta sanoa, että nainen ei ole velvollinen samoilla keinoilla puolustamaan isänmaata kuin mies vain sukupuolensa tähden?

Puhutaan, että miesten varusmiespalvelus ja naisten vapaaehtoinen asepalvelus ei eroa toisistaan. Miksi naisella on kuitenkin oikeus ilmoittaa ennen palveluksen alkua ettei aloitakaan? Naisella on myös palveluksen alettua oikeus 45 päivän aikana ilmoittaa, ettei halua palvelustaan jatkaa. Tähän hänellä ei tarvitse olla erillistä syytä. Tällaista mahdollisuutta miehellä ei ole. On valittava joko ase- tai siviilipalvelus.

Vuonna 2011 Norjassa asevelvollisuus määritettiin koskemaan myös naisia. Tämä tarkoittaa, että Norjassa kaikki 19-vuotiaat osallistuvat kutsuntoihin. Viisi vuotta myöhemmin kaikki halukkaat eivät edes mahtuneet palvelukseen, vaan Norjan puolustusvoimien oli valittava palvelukseen joka kuudes ikäryhmästä. Tämä mahdollistaa sen, että koulutukseen otetaan mukaan kaikkein soveltuvimmat.

Olisiko Suomen aika pohtia, tulisiko asevelvollisuuden olla tasa-arvoinen? En näe tarpeellisena, että Suomen lainsäädännössä erotellaan pakollinen asevelvollisuus miehille ja vapaaehtoinen asepalvelus naisille, vaan muodostettaisiin yhtenäinen varusmiespalvelus sukupuolesta riippumatta.
Ruotuväki
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Tytti

Ilmiselvästi tyttöjen pakollista palvelusta on pedattu jo vuosia.
En ole varma miksi.
Öljyisen Nato Norjan vapaaehtoiseen asevelvollisuuteen on vaikea verrata Suomea.

Sujuisikohan tytön asevelvollisuus burkha päällä?

Riukulehto

QuoteKokoomusnuorten Vuornos: Asevelvollisuuden uudistaminen aloitettava tällä hallituskaudella

Tiedote 8.1.2018

Kokoomusnuorten puheenjohtaja ja reservin aliluutnantti Henrik Vuornos haluaa ravistella nykyisen asevelvollisuusjärjestelmän perusteita. Vuornoksen mukaan asevelvollisuus on yksi keskeisimpiä tasa-arvohaasteita nykypäivän Suomessa. Kokoomusnuorten mukaan asevelvollisuutta tulisi kehittää valikoivan asevelvollisuuden ja maanpuolustusveron suuntaan.

"Asevelvollisuus tulisi päivittää 2020-luvulle luopumalla vain miehiä koskevasta asevelvollisuudesta. Nykypäivän ratkaisu olisi valikoiva asevelvollisuus, jossa palvelukseen kutsuttaisiin nykyisin vuosittain koulutettava määrä eli noin 25 000 asevelvollista", sanoo Vuornos.

"Valikoiva asevelvollisuus koskisi molempia sukupuolia. Kompensaationa asevelvollisuuteen osallistumisesta asetettaisiin pienehkö maanpuolustusvero niille, jotka eivät palvelusta suorita. Verolla ei tarvitsisi kattaa koko vaihtoehtoiskustannusta, mutta se toisi samalla näkyviin sen panoksen, jotka nuoret miehet tällä hetkellä antavat maanpuolustuksen hyväksi", jatkaa Vuornos.

Kokoomusnuorten mukaan valikoivalla asevelvollisuudelle pystyttäisiin vahvistamaan maanpuolustuskykyä, ja samalla ratkaistaisiin asevelvollisuuteen liittyvät tasa-arvohaasteet.

"Valikoiva asevelvollisuus tarkoittaisi sitä, että puolustusvoimat voisivat entistä paremmin hakea tehtäviin sopivimmat henkilöt. Nykyaikaisessa sodankäynnissä esimerkiksi kybersodankäynnin tehtävät eivät usein katso fyysistä suorituskykyä, vaan tehtävän vaatimaa osaamista", sanoo Vuornos.

"Muu yhteiskunta muuttuu jatkuvasti tasa-arvoisempaan suuntaan. Esimerkiksi tehtävä perhevapaauudistus tulee jakamaan perheiden hoivavastuuta nykyistä paremmin. On aika aloittaa keskustelu myös maanpuolustusvelvollisuuden uudistamisesta", jatkaa Vuornos.

Asevelvollisuuden uudistaminen tasa-arvoisempaa suuntaan tulisi käynnistää jo tällä hallituskaudella. Kokoomusnuorten mukaan näin voitaisiin taata, että asevelvollisuutta kehitetään maanpuolustukselliset lähtökohdat turvaten.

"Asevelvollisuuden päivittämistä nykyaikaan ei voi väistellä ikuisesti. Tämä hallituspohja takaisi sen, että suomalaista hyvää reserviläisjärjestelmää ei turmella, vaan asevelvollisuuden tasa-arvoa lisätään maanpuolustuksellista lähtökohdista", sanoo Vuornos.

Maanantaina 8. tammikuuta varusmiespalveluksensa aloittaa noin 12 500 asevelvollista. Noin 400 naista aloittaa vapaaehtoisen asepalveluksen.

Lisätiedot:
Henrik Vuornos
Kokoomusnuorten puheenjohtaja
Puh. 044 253 4444
[email protected]
http://www.kokoomusnuoret.fi/tiedotteet/2018/01/kokoomusnuorten-vuornos-asevelvollisuuden-uudistaminen-aloitettava-talla-hallituskaudella/
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

no future

Armeijaahan ei käy "jokainen tuleva miespuolinen lääkäri, huippuinsinööri" jne, vaan enää n. 2/3 ikäluokasta.

stefani

Mitä varten jotkut haluavat lisätä naisten velvollisuuksia näissä asioissa? Ovatko esimerkiksi internetin poliittiset filosofit yrittäneet selvittää motiiveja? Yleensä ihmiset reagoivat näihin asiohin vain puuskilla selittää omia näkemyksiään päälle, mutta velvollisuuksien lisääjien todellisiakin motiiveja voitaisiin yrittää tonkia esille.

stefani

Harrastetaanko armeijassa sellaista, että kun yksi ryhmä upseereja on kouluttanut alaisensa jotenkin, sitten toinen riippumaton ryhmä upseereja suorittaisi koulutustulosten arvioinnin?

Jos vain kouluttajat itse suorittavat arvioinnin, se mahdollistaa sen, että he voivat lopettaa kouluttamisen lähes kokonaan, ja ruveta tuottamaan valheellisia arvioita omista alaisistaan.

Profit

Quote from: sr on 31.01.2017, 12:09:59

Itse uskoin aikoinaan tuohon satuun asevelvollisuudesta tyrannialta turvaajana. En usko enää. Näen, että tyrannius ei ole kiinni asevelvollisuudesta, vaan ihan muista yhteiskunnan rakenteista. Jopa ihan puhtaasti sotilaalliselta kannalta merkittävää ei ole se, keistä sodan ajan reservi (jolla rauhan aikana ei ole aseita) koostuu, vaan se, kenellä on asekaappien avaimet. Myös asevelvollisuusarmeijassa ne ovat tukevasti ammattisotilaiden käsissä.

Juu, ei asevelvollisuus tyranniaa estä vaan ihmisten omistamat aseet.

Tabula Rasa

Quote from: Profit on 12.01.2018, 03:53:35
Quote from: sr on 31.01.2017, 12:09:59

Juu, ei asevelvollisuus tyranniaa estä vaan ihmisten omistamat aseet.

Sen verran että aseiden käyttö ja ryhmätoimintaa yms tyranniaa vastaan tarvittavia taitoja siellä opitaan jonkun verran. Se sitten ettei niihin mene puoltaa vuotta, saati vuotta.

stefani

Quote from: Hohtava Mamma on 08.01.2018, 19:41:49
Nykymalli on myös ainoa, joka tuottaa suorituskykyistä ja laadukasta materiaalia maanpuolustuksen tarpeisiin. Kun Suomen Raskaan käy läpi jokainen tuleva miespuolinen lääkäri, huippuinsinööri, Nobelpalkittava sekä kärkikoodaja on Puolustusvoimilla käytettävissään heidän lahjakkuutensa.

Siitä heikommasta päästä, missä on antisosiaalista persoonallisuushäiriötä ja muuta yhteistyökyvytöntä roskaväkeä, voitaisiin kuitenkin vapauttaa miehiä tehtävistään kevyemmin.

Profit

Quote from: stefani on 14.01.2018, 02:57:20
Quote from: Hohtava Mamma on 08.01.2018, 19:41:49
Nykymalli on myös ainoa, joka tuottaa suorituskykyistä ja laadukasta materiaalia maanpuolustuksen tarpeisiin. Kun Suomen Raskaan käy läpi jokainen tuleva miespuolinen lääkäri, huippuinsinööri, Nobelpalkittava sekä kärkikoodaja on Puolustusvoimilla käytettävissään heidän lahjakkuutensa.

Siitä heikommasta päästä, missä on antisosiaalista persoonallisuushäiriötä ja muuta yhteistyökyvytöntä roskaväkeä, voitaisiin kuitenkin vapauttaa miehiä tehtävistään kevyemmin.

Noi on kyllä osittain myös päällekkäisiä ryhmiä. Ei kaikilla lahjakkailla ole motivaatiota palvelukseen.