News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kansan Uutiset: Emilia Kukkala ja minimitoimeentulo

Started by skrabb, 10.08.2013, 11:07:23

Previous topic - Next topic

IMMane

Kun puhutaan taloudesta, työttömyydestä, sosiaalituista ja yleisestä ilmapiiristä yhteiskunnassa niin olisi paree jättää se 1800-luku tai vastaava omaan arvoonsa ja keskittyä 2020 tai 2100-lukuun ja päättää missä yhteiskunnan tuolloin tulisi konkreettisesti olla ja tehdä tarvittavat toimet aikuisten oikeasti.

Soromnoo

Quote from: skrabb on 10.08.2013, 11:07:23
Työttömyys on rakenteellinen ongelma. Rakenteellinen ongelma tarkoittaa, että järjestelmä toimii näin. Sen kuuluukin toimia juuri näin. Tehostamisen tuloksena syntynyt työttömien armeija takaa, että työssäolijoilla ei ole varaa valittaa työoloistaan, ehdoistaan ja palkoistaan. Porvaria harmittaa vain, että ilmaisreservikin syö.

Leivänsyrjään kiinni päässeiden katkeruus työttömiä kohtaan varmistetaan ruoskimalla duunarit niin näännyksiin, että ajatuskin sohvallamakoilusta saa raivon partaalle. Silti sekä työssäolijoita että työttömiä – todellisuudessa kahtiajako on vain tilastollinen – riistää sama logiikka. Katkeroituneilta raatajilta unohtuu, että työttömyys on kaukana lomailusta.

Työpaikkoja on tilastojen mukaan auki noin 30 000. Näihin on laskettu kaikki puhelinmyynnit, pätkät, vuokrakeikat ja kippokaupat. Yhtä työpaikkaa kohti on karkeasti laskettuna 10 työtöntä. Yhtä vähänkin säällistä työpaikkaa kohti on helposti useita satoja hakijoita.

Emilian luulisi olevan melkoisen nuiva!

KalleK

Quote from: jka on 10.08.2013, 12:23:30
Quote from: KalleK on 10.08.2013, 11:42:20
Nykyinen työnteonmalli on mielestäni tullut tiensä päähän. Olisi aika vakavasti harkita selkeitä uudistuksia työn jakamiseksi tasaisemmin kaikkien kesken. Yksi hyvä uudistus mielestäni olisi päivittäisen työajan nipistämisen kuuteen tuntiin, kaikenlaiset ylityöt kieltäen. Ja vain viitenä päivänä viikossa. Kesälomat kahteen kuukauteen vuodessa kaikille, jotka olisi pakko pitää. Alkaisi työtunteja vapautumaan muillekin kun yhteiskuntaa kuitenkin pyöritetään käytännössä 24/7.

Kaikki kasvu mitä taloudessamme ylipäätään enää tapahtuu on aloilla joilla on työvoimapula. Näillä aloilla ei ole mitään mahdollisuutta jakaa työtä. Joku Emilia Kukkala ei kykene edes pelleksi puhumattakaan että tekisi Angry Birds - pelin.

Oletko nyt siis oikeasti sitä mieltä että Rovionkin työntekijät saavat tehdä enää 6 tuntia päivässä töitä? Tämä ei lisäisi pätkän vertaa "työn jakamista" koska Rovio palkkaa tälläkin hetkellä kaikki jotka ylipäätään pystyy pelejä tekemään. Tuo aiheuttaisi vain sen että Rovion tuotanto putoaa tuon kaksi tuntia per nuppi jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää siirtää koko tuotanto muualle missä ei ole näin naurettavia rajoituksia että tuottavaa työtä ei saa tehdä kuin 6 tuntia päivässä. Tämän jälkeen Suomessa ei olisi enää mitään kasvavaa tuotantoa.

Noh, minä näkisin mieluusti sellaisen yhteiskunnan, jossa Rovion kaltaista hömppätehdasta ei olisi olemassa lainkaan.

Minusta siinä on jotain äärimmäisen irvokasta, että jotain typeriä lintuja piirtelemällä noustaan kukkulan kuninkaaksi ja tahkotaan päättömiä summia rahaa, kun samaan aikaan ihmisille koteja tehnyt suomalainen rakennusyrittäjä tekee konkurssin, koska virolaiset huijariyritykset ovat vieneet häneltä työt, jonka seurauksena vaimo otti ja lähti nigerialaisen opiskelijan matkaan lapsien kanssa, jonka seurauksena lähti talo alta, jonka jälkeen aukesi korkki ja viimeiseksi rasvattiin jo köyttä.

Olen tehnyt muuten periaatteellisen valinnan olla ostamatta mitään angry birds-tuotteita. En osta edes lapsilleni, enkä lahjaksi. Mielestäni arvot ovat silloin pahasti vinksallaan, jos tuollaisesta roskasta pääsee nousemaan kansallinen ikoni.
"Meillä on isot pippelit ja teillä pienet, öhö öhö"

nitkunatku

Emilia on juuri sellainen perustulon kannattaja, joka tuskin haluaa tehdä epämieluisaksi koettua työtä, koska porvari riistää ja lihoaa työläisen kustannuksella. Oikeasti syyt ovat, ettei paskahomma kiinnosta, siinähän voi jopa tulla hiki ja ei pääse toteuttamaan itseään, kuten kirjallisessa ilmaisussa. Palkkakin on tietty niin paska, että mieluummin ottaa sen tonnin himassa piereskelemällä vaikka aivoillaan kuin tekemällä päivääkään kunnon työtä. Ja suojatyöpaikka vaikkapa YLE:stä tälle tytölle on luvassa joka tapauksessa, uskokaa pois. Samaa ajatuskaavaa tuntuvat noudattavan monet muut vasemmalle päin kallellaan olevat nuoret, kute Li Andersson, joka myös on akateeminen vasemmistolainen, muttei varmasti haluaisi liata käsiään hanttihommissa. Ai niin, mutta hänhän onkin suomenruotsalainen, joten ei hänen tarvitsekaan. Veronmaksajain kustantama, mitään konkreettista tuottamaton suojatyövirka löytynee aina vaikka vertaisosaajana. Kummallista, kuinka akateemiset vasemmistolaiset itse ovat monasti kaikkein haluttomimpia "oikeisiin" töihin. Työ täytyy aina saada julkisektorilta. Oikeissa töissä kun harvemmin pääsee suoltamaan pas*aa, paitsi tietysti ehkä marketin kassalla asiakkaille.
Nyt tai joskus toiste.

Kauhea Ihmismäinen Otus

Olipas muuten äärettömän homopellefoobinen kirjoitus
Pienetureiällinen lesbotransnainen

Eino P. Keravalta

Miksi muuten kestotyöttömän tulee saada asua meren rannalla uudehkossa kämpässä fatan maksamin huonekaluin kännykkäedun kanssa? Suomella ei ole yli 20 vuoteen ollut varaa sellaiseen.

Eikö voitaisi ajatella, että yli vuoden työttömänä ollut voitaisiin sijoittaa sosiaali- ja terveysministeriön ylläpitämään parakkikylään? Siellä asuvalle ei myönnettäisi mitään rahallisia tukia, koska asunto ja ruoka tulisivat yhteiskunnan puolesta. Kolme kertaa päivässä Kelan soppatykki vierailisi parakkikylässä jakamassa ruokaa. Vaatteet saataisiin lahjoituksina. Kylässä olisi muutama tietokone, jolla voisi hakea töitä tai pitää yhteyttä vaikkapa ystäviin. Pesutilat olisivat yhteiset. Muutaman kerran vuodessa pidettäisiin karnevaalit, joiden yhteydessä tarjottaisiin valtion tuottamaa pontikkaa samalla, kun yhteisön asukkaat järjestäisivät taide-esityksiä, kuten musiikkikonsertteja. Alueella olisi näkyvä ja ankara vartiointi, mutta mentaliteetti olisi yhteisöllinen ja eteenpäinpyrkivä. Esimerkiksi tenttejä suorittamalla saisi lisäetuja.

Tämä ajatusleikkinä. Saa vastustaa  :)

PS: Kyllä minäkin haluaisin jakaa joka työttömälle ziljoonan vuodessa ja huvijahdin päälle, mutta kun ei ole varaa, perkele!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

gloaming

Quote from: ananaskaarme on 10.08.2013, 15:11:46järjestelmän "reiluistamista", monopolien ja kartellien purkua, kaavamafiaa kuriin,

Tällaisestahan vallitsee yhteiskunnassa jo nykyisin lainsäädäntötason konsensus. Ja varmasti vaikka Kukkala jakaa kanssani tavoitteen veroparatiisien ja laajemmin (hyvin) rikkaita suosivien verotusmekanismien ("verorälssi") purkamisesta.

Tekstissä kyse oli kuitenkin selvästi perustavampaa laatua olevasta varallisuuden tasajaosta. Siis tavalla, joka ei huomioi normaaleja ansaintamekanismeja, vaan perustuu jonkinlaiseen ideologiseen, ylhäältä saneltuun näkemykseen, kuinka paljon kenelläkin saa olla omaisuutta jne.

Quote from: Eino P. Keravalta on 10.08.2013, 15:24:37Eikö voitaisi ajatella, että yli vuoden työttömänä ollut voitaisiin sijoittaa sosiaali- ja terveysministeriön ylläpitämään parakkikylään? Siellä asuvalle ei myönnettäisi mitään rahallisia tukia, koska asunto ja ruoka tulisivat yhteiskunnan puolesta. Kolme kertaa päivässä Kelan soppatykki vierailisi parakkikylässä jakamassa ruokaa. Vaatteet saataisiin lahjoituksina. Kylässä olisi muutama tietokone, jolla voisi hakea töitä tai pitää yhteyttä vaikkapa ystäviin. Pesutilat olisivat yhteiset. Muutaman kerran vuodessa pidettäisiin karnevaalit, joiden yhteydessä tarjottaisiin valtion tuottamaa pontikkaa samalla, kun yhteisön asukkaat järjestäisivät taide-esityksiä, kuten musiikkikonsertteja. Alueella olisi näkyvä ja ankara vartiointi, mutta mentaliteetti olisi yhteisöllinen ja eteenpäinpyrkivä. Esimerkiksi tenttejä suorittamalla saisi lisäetuja.

Tämä ajatusleikkinä. Saa vastustaa  :)

Vastaa talouden nykymenolla aika todennäköistä tulevaisuudenkuvaa. Yhdistettynä sosiaaliturvan vastikkeellisuuteen, kun sosiaaliturvariippuvuuden pituus ylittää tietyn aikarajan, vaikka tuo yksi vuosi.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

siviilitarkkailija

suomeksi sanottuna: Kukkala haluaa rahaa tyhjästä. Siitä koko jutussa on kyse. Kukkala tasan varmasti itse ei ole valmis maksamaan tyhjästä, mutta vaatii että hänen tyhjästä on muiden maksettava.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

koli

Olen aina pitänyt Emilia Kukkalan keskustelua herättävästä tavasta kirjoittaa. Kirjoittaa kärkkäästi, mikä ärsyttää monia herkkänahkaisia, mutta sieltä löytyy hyviä pointteja. Olen viime aikoina alkanut tulemaan sille kannalle, että perustuloa olisi aiheellista kokeilla tietyin ehdoin. Tämä työn arvon jatkuva laskeminen ei vaan voi enää jatkua ja perustulo voisi olla siihen ratkaisu, kunhan se mitoitetaan pienemmäksi kuin nykyiset sosiaalituet. Perustulon mahdollistamiseksi pitäisi myös leikata julkista taloutta rankalla kädellä.
Mörökölli

Möhömaha

Quote from: KalleK on 10.08.2013, 14:54:26Noh, minä näkisin mieluusti sellaisen yhteiskunnan, jossa Rovion kaltaista hömppätehdasta ei olisi olemassa lainkaan.

Onhan sellaisia, Pohjois-Koreassa, ja Pol Potin Kambodžassa.
Viime kädessä teatteri on hömppää, elokuvat on hömppää, tv on hömppää, jalkapallo on hömppää, jääkiekko on hömppää..ok, lista on liian pitkä.
Offer me money, offer me power, I don't care. I'll say what I want to say, and if the consequence is losing money, so be it -Elon Musk

dothefake

Työttömät puetaan leirille pelleiksi, niin heillä on ainakin hauskaa, kun katselevat toistensa toilailua. Lisäksi jokaisen on valmistettava vähintään kymmenen käpylehmää päivässä. Käpylehmät lahjoitetaan Afrikkaan lapsille, kun muuta lähetettävää ei enää ole. Sadasta ylimääräisestä lehmästä työtön saisi purkin Lidlin orjien kitkerää. Siinä on kuitenkin se vaara, että silloin afrikkalainen käpylehmäteollisuus tukahtuu.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

far angst

Quote from: JKN on 10.08.2013, 13:15:07
Palstalla on sama ongelma kuin muuallakin, tärkeintä ei ole mitä sanoo, vaan kuka sanoo. Kukkalan ajatukset torjutaan, ja leimataan pilkallisiksi, koska ne ovat Kukkalan ajatuksia.

Toinen asia mikä vaivaa palstan kovan linjan kapitalisteja, on mielikuvituksettomuus. Asiat eivät vain voi olla toisin, vaikka taivaalta sataisi tulikiveä. Kapitalismi on kriisissä, koska siinä on jotain fundamentalistisen väärää. Tarkemmin sanottuna, se on rakennettu matemaattisesti  kestämättömäksi. 1% ei voi omistaa kestävällä tavalla 50% maailman varallisuudesta.

Mutta ei! Sama ikuinen kitinä, kuinka loiset elävät toisten rahoilla, vaikka kirjoittajat eivät itsekään osaa tyhjentävästi selittää, mitä raha edes lopulta on. Miksi meillä on armeija työttömiä, joille ei ole tarkoituskaan saada työtä, jolla elättäisi itsensä, ja jolla voisi myös rakentaa omaa elämäänsä?

Te taistelette kukkulankuningasta laumasieluisten apinoiden valtapyramidissa, ja ne jotka ovat ovat huipulla pelkäävät kuollaakseen, että asiat olisivat toisin. (tosin ymmärtämättä itsekään miksi). Kaikki eivät mahdu huipulle, mutta apinoiden pyramidi on jo sortumassa. Kapitalismin systeemikriisi tekee teidänkin rahoistanne arvotonta monopoli-rahaa, mitä se todellisuudessa myös onkin. Paperitiikerit eivät voi pakottaa ketään ojan kaivuuseen, kun systeemi on kaatunut.

Tulevaisuus on meritokraattinen hyvinvointiyhteiskunta, ei kommunistinen tai kapitalistinen. Ihminen tarvitsee merkityksellistä vapautta ei absoluuttista. Absoluuttinen vapaus vallitsee vain luonnossa, ja se alistaa kaiken armoilleen. Siten absoluuttinen vapaus muuttuu aina vahvimman mielivallaksi ja orjuudeksi kaikille muille, kunnes vahvinkin sortuu. Syklisenä se kulkee tuhosta tuhoon kuin metsä, joka lopulta mätänee pystyyn ennen palamistaan.

Merkityksellinen vapaus syntyy vain rationaalisuudesta. Ihmisen rationaalisuus erottaa meidät eläimistä, ja vain rationaalisuus voi jalostaa petoihmisestä oman yhteisönsä arvokkaan ja merkityksellisen  jäsenen.

Tätä sosiaalisuuden merkitystä ei yksikään randilainen individualisti kykene ymmärtämään, koska heidän aivonsa ovat piuhoittuneet väärin absoluuttiseen vapauteen. He ovat kirjaimellisesti ihmisinä kehitysvammaisia suljettuina omaan yksinäiseen todellisuutensa, jossa koko muu yhteiskunta kaatuu, jos he siitä poistuvat.

Menkööt metsään istumaan, kuten Rand lapsellisen uhmakkaassa 5-vuotiaan kehitysasteelle jääneessä kirjassaan uhkasi rikkaiden hylkäävän yhteiskunnan: "Kyllä isää ja äitiä sitten harmittaa, kun minä karkaan kotoa ja muutan autiolle saarelle!" Emme tule hakemaan pois, emmekä kaipaa, vaan elämme elämäämme merkistyksellisinä yhteiskunnan jäseninä, vapaina vahvimman sorrosta. Rationaalinen yhteiskunta joka takaa jäsenilleen merkityksellisen vapauden voittaa aina absoluuttisen vapauden Randilaisen autistin orjana.

Muutama selkeä, konkreettinen ja riittävän käytännöllinen ehdotus tilastoilla ja empirialla tuettuna vastaa tuhatta riviä retorista vaahtoa.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Kauhea Ihmismäinen Otus

Pienetureiällinen lesbotransnainen

siviilitarkkailija

Kapitalismi on helppoa ja ollut sitä halki kirjoitetun ihmiskunnan historian.

1. On Herra ja narri.

2. Herra käskee ja maksaa.

3. narri hyppää tai itkee ja hyppää.

Kaikki sosialistiteoriat, kaikki humanistiset pyrkimykset ja toiveet, kaikki ihmiskunnan taiteet ovat vain kaunista kuorrutusta jolla pyritään pehmentään kohdan 3 aiheuttama kova putous ja seurannut paha mieli ja nauru.

ps  Kukkala on sellainen nainen joka ei itse ole narri vaan mielummin laittaa lapset olemaan puolestaan...
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

jka

Quote from: KalleK on 10.08.2013, 14:54:26
Noh, minä näkisin mieluusti sellaisen yhteiskunnan, jossa Rovion kaltaista hömppätehdasta ei olisi olemassa lainkaan.

Rovio ja hömppä ei ollut tässä pointtina. Suomessa on paljon muitakin vielä kasvavia tuotannon aloja joilla on työvoimapula eikä työnjakaminen ole mitenkään mahdollista. Ei ne kaikki ole hömppää. Tuo mallisi rajoittaa käytännössä kaiken kasvun ja siirtää sen muualle oli hömppää tai ei. Aina kun kasvetaan seurauksena on työvoimapula eikä työn jakaminen ole mahdollista.

Kysytäänpä toisella esimerkillä. Myös lääkärintyöstä on pulaa. Kaikki jotka kykenevät lääkärintyötä tekemään saavat käytännössä työpaikan, eikä lääkärintyötä voi myöskään näin ollen jakaa koska sitä tehdään jo nyt niin paljon kuin osavaat kykenevät tekemään. Haluatko rajoittaa että lääkäri laittaa 6 tunnin työpäivän kohdalla pillit pussiin ja onko lääkärintyökin hömppää?

jka

Quote from: Möhömaha on 10.08.2013, 15:54:26
Quote from: KalleK on 10.08.2013, 14:54:26Noh, minä näkisin mieluusti sellaisen yhteiskunnan, jossa Rovion kaltaista hömppätehdasta ei olisi olemassa lainkaan.

Onhan sellaisia, Pohjois-Koreassa, ja Pol Potin Kambodžassa.
Viime kädessä teatteri on hömppää, elokuvat on hömppää, tv on hömppää, jalkapallo on hömppää, jääkiekko on hömppää..ok, lista on liian pitkä.

Ei ole edes Pohjois-Korea

Pohjois-Korean Angry Birds

Mitä kommunistisempi valtio niin sitä enemmän hömppää. Kommunismissa kaikki tuottavakin työ on hömppää jota kukaan ei itseasiassa tarvitse kunhan ollaan 5-vuotissuunnitelmassa vain päätetty että näin tehdään.

Jännää, että nämä taivaanrannanmaalarit jotka haihattelee siitä että jokainen saisi tehdä mitä huvittaa muiden kustantamana kritisoivat että joku asia on hömppää. Jos päästäisiin tuohon utopiaan että jokainen voisi vain toteuttaa itseään niin lisääntyisikö vai vähentyisikö hömpän määrä yhteiskunnasssa? Väitän vahvasti että jäljelle ei jäisi enää mitään muuta kuin hömppää.

JKN

Quote from: KalleK on 10.08.2013, 14:54:26

Noh, minä näkisin mieluusti sellaisen yhteiskunnan, jossa Rovion kaltaista hömppätehdasta ei olisi olemassa lainkaan.


Angrybirds-peli toimii sosiaalisen stressin lievittäjänä ja sillekin on siten paikkansa myös rationaalisessa yhteiskunnassa. Se että lintuja on jokapaikassa, sitä vastoin aiheuttaa lisää stressiä kun ilmiöstä muodustuukin sosiaalinen pakko. Tässä suhteessa nykymalli tai ihminen on kykenemätön tasa-painoon sosiaalisen pakon ja sosiaalisen stressin lievityksen välillä. Markkinatalous repii ns. kaiken irti muodista kunnes ihmiset ovat totaalisen kyllästyneitä ilmiöön. Eräänlaista jatkuvaa tunneperäistä aallonpäällä surffaamista.

Sitten ihmetellään mistä niitä pullamössöjä kasvaa. Te itse luotte niitä. Yksikään angrybirds kid ei voi kasvaa muuksi kuin loisivaksi pullamössöksi, joka pitää pakottaa ase ohimolla kaivamaan kuoppaa, kuin toinen sitä perästä täyttää. Vihaamalla heitä, vihaamme vain itseämme.

JKN

Quote from: ananaskaarme on 10.08.2013, 15:11:46
Tässä olen sitten vuorostaan hiukan tarkennusta kaipaavaa mieltä. Jokainen rationalisoi aina toimintansa itselleen, koska muuten hän sekoaa. Niinpä merkityksellisen vapauden syntyminen (yksilön oman ajattelun kannalta) rationaalisesta toiminnasta on kehäpäätelmä.

Tarkennettuna rationaalinen sosiaalisuus luo merkityksellisen vapauden. Korostin lauseessa yksinomaan rationaalisuutta, vaikka sitten aloin puhumaan myös sosiaalisuudesta.  Rationaalisuus ja sosiaalisuus luovat yhdessä merkityksellisen vapauden eräänlaisena synteesinä.

Tunneperäinen sosiaalisuus ilman rationaalisuutta on mielivaltaista ja siten lopulta ei merkityksellistä. Tämä sisältää niin kommunismin kuin äärinationalisminkin.

Rationaalisuus tai vapaus autiolla saarella ilman sosiaalisuutta taas ei kumpikaan ole ilmiönä millään laatua kiinnostava tai mieleinen ihmiselle. On lähes aivan sama mitä ihmiset yksinään tekevät. Vapaus voi olla merkityksellistä vain, kun se tapahtuu sosiaalisessa kanssakäymisessä rationaalisten, sympatiaan kykenevien, jollaintapaa yhdenvertaisten yksilöiden välillä. Se on tavoiteltavin tila yhteiskunnalle ääri-individualistisen vapauden latistuessa pelkäksi alistussuhteeksi tai sosiaaliseksi stressireaktioksi, jossa vahvempi höykyttää pienempäänsä oman stressinsä purkamiseksi.

Quote from: far angst on 10.08.2013, 16:45:53
Muutama selkeä, konkreettinen ja riittävän käytännöllinen ehdotus tilastoilla ja empirialla tuettuna vastaa tuhatta riviä retorista vaahtoa.

Kieltämättä tekstini sisältää enemmän intuitiivista tietoa kuin empireaa. Tilastollinen tosiasia kuitenkin on, että 1% ihmisistä omistaa 50% omaisuudesta, mikä on kestämätöntä. Sellaista epäreilua systeemiä ei voi, eikä lopulta ole edes syytä pelastaa. Kaipasitko myös työttömyys ja syrjäytymislukuja? Syrjäytyneitä ihmisiä tulee olemaan aivan liikaa, että heitä voisi mielivaltaisesti alistaa mihin tahansa. Jos ratkaisua ei enää voi löytää kokemusperäisesti johtamalla tilastoista, joudumme turvautumaan idealistiseen rationaalisuuteen sekä intuitioon, ja luomaan aivan uutta. Retorista vaahtoa tai ei, muutakaan ei silloin ole.

Yksi merkittävimpiä ilmiöitä, mitä meidän täytyy ymmärtää randilaisuudesta on, että autisteilta puuttuu tyystin sosiaalinen intuitio. Vaikka Temple Grand olikin hyvä lehmien kanssa, en luottaisi heihin yhteiskunnan suunnittelussa. Kun randilaisten kirjoittajien selityksiä tarkastelee tässä valossa, että kyse on ennenkaikkea sosiaalisen intuition puutteesta, voi jopa ymmärtää randilaisten vapauskäsityksiä, mitkä tuntuvat olevan äärimmäisen vahingollisia kaikille muille. Niissä korostuu sekä autistinen että narsistinen ääripää, vaikka molempien ryhmien syyt kannattaa asiaa ovatkin tyystin erilaisia. Narsistit haluavat olla sosiaalisen valtapyramidin huipulla, kun autistit taas eivät omaa sosiaalista intuitiota tai empatiaa toisiin ihmisiin. Siinä randilaisuus tiivistettynä.

Lisää empireaa ja tilastoja autisteille ennenkokemattoman muutoksen edessä? Vai enemmän intuitiota kaikkien yhteisestä rationaalisesta hyvästä, ja vähemmän autisteja päättämässä yhteisistä asioista? Varsinkin kun he itse niin mieluisasti kieltävät minkäänlaisen yhteiskunnan positiivisen merkityksen kaikelle ihmisyydelle.

Arvoton

Quote from: KalleK on 10.08.2013, 14:54:26
Olen tehnyt muuten periaatteellisen valinnan olla ostamatta mitään angry birds-tuotteita. En osta edes lapsilleni, enkä lahjaksi. Mielestäni arvot ovat silloin pahasti vinksallaan, jos tuollaisesta roskasta pääsee nousemaan kansallinen ikoni.

On Angry Birds-uistimia, pyyhkeitä, saippuaa, mattoja, jne. Saanhan mä myös AB-votkaa, -kortsuja, -jääkaappeja, -puntareita, -porakoneita, -vinkkua, -makkaraa, -partavettä, -linnunpönttöjä, jne.? Vielä olisi kämpillä tilaa parille AB-tavaralle.

Tuotemerkkien viljely meni överiksi jo Duudsoneilla. Ja nyt tämä. Onko kansa tosiaan noin tyhmää? Muumi-mukit, -reput ja -penaalit olisivat riittäneet mulle.

Siis miksei Matti Nykänen jatkanut brändäystään Jussilan Peten kuoleman jälkeen? Jätkähän olis euromiljonääri, jos tekisi duudsonit ja Angry Birdsit.

gloaming

Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

Arvoton

Emilia pistää asiaa melkein koko pitkän tekstin, mutta menee metsään ihan lopussa pilaten koko siihen astisen kirjoituksensa. Kansalaistulo ei kerta kaikkiaan onnistu nykyisessä systeemissä, l. tulonjakona. Vihreet ja vassarit ottavat kuin osan kommunismista (sanotaan vaikka siksi, zeitgeistiksi tms.) ja istuttavat sen keskelle kapitalismia. Ei tunnu aikuisten älykköjen touhulta.

Paljastaa paljon, jos vassarit eivät mainitse edes yhtenä vaihtoehtona työn jakamista. Aiemmat vassarit kannattivat sitä reilu 20 vuotta sitten.

-PPT-

Typerin brändi minkä itse olen nähnyt on ehdottomasti Tuntematon sotilas-olut.

siviilitarkkailija

Kukkalan tekstissä on niin paljon huuhaata että hirvittää.

QuoteTyötä kuitenkin säädellään laeilla ja työntekijää voi riistää vain niiden puitteissa.
Työntekijöiden riisto on hyvin kiistanalainen käsite. Yleensä kuin ihminen alkaa tuota kommariposetiivia veivaamaan, on kampi poikki ennenkuin kierros on pyörähtänyt. Juurikin näiden maailmaa syleilevien komukoiden takia mitkään sopimukset eivät ole kuin ennen, mitkään tavat ja kohtuus ei ole hallinnassa kun piti pelastaa MAAILMA. Kannattaa muista kepulikallin maininta että "laki josta ei ole rangaistusta, on laki jota ei tarvitse noudattaa". Pätee valitettavan hyvin liikemaailmassa ja valtiossa jossa viranomaiset ovat uskollisempia poliitikoille kuin oikeudenmukaisuudelle.

QuoteTyöttömyys on rakenteellinen ongelma. Rakenteellinen ongelma tarkoittaa, että järjestelmä toimii näin. Sen kuuluukin toimia juuri näin. Tehostamisen tuloksena syntynyt työttömien armeija takaa, että työssäolijoilla ei ole varaa valittaa työoloistaan, ehdoistaan ja palkoistaan. Porvaria harmittaa vain, että ilmaisreservikin syö.

Aivan hirveää so**aa. Työttömyys on ikuinen ongelma. Ihmiskunnan halki on ollut syytä luoda ja keksiä uutta. Tiedättekö miksi vossikkakuljettajia on enää kourallinen? Siksi koska ihmisten tarve liikkua on kasvanut toisin kuin ihmisten kyky sietää megatonneittain hevosenpaskaa kaduilla. Tehostaminen on eri asia kuin neuvottelu työehtosopimuksesta. Kun ensimmäiset autokuskit tulivat, he olivat Herroja. Vasta kun autokuskien määrä kasvoi, heistä tuli narreja.
QuoteTyöttömiin ei suhtauduta täysivaltaisina, tasavertaisina aikuisina ihmisinä, vaan laiskoina ja latvakakkosina holhottavina. Rassukoina, joille pitää keksiä jotain pikku puuhaa tai loisina, jotka sietäisi pakottaa orjatyöhön ase ohimolla.
Puhuuko Kukkala itsestään?
QuoteLeivänsyrjään kiinni päässeiden katkeruus työttömiä kohtaan varmistetaan ruoskimalla duunarit niin näännyksiin, että ajatuskin sohvallamakoilusta saa raivon partaalle.
Aivan väärin. Kyse on valtion tuottavuusohjelmasta jossa VALTION ja KUNNAN yhtiöt maksavat kohtuuttomia palkkioita omille johtajilleen jotka saavat bonusrahaa jopa TULOKSESTA RIIPPUMATTA (vastoin äärioikeistolaista ajatusmaailmaani).

Valtion- ja kuntayhtiöiden palkkajohtajat, jotka usein rinnastavat itsensä yrittäjiin, etsivät ja löytävät keinot ajaa tuottoja ylös ja henkilökunnan määrä ja kestokyky alas. He saavat tästä osaamisestaa suuren summan rahaa VALTIOLTA.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

mietinen

Lainauksia työstä ja yhteiskunnasta Emilian innoittamana

Miksi ihmiset ovat tyytymättömiä työhön?
Mikä on tuotannon ja kulutuksen suhde ihmisarvoon?
Millainen demokratian tulisi olla?

Quote
Erich Fromm Interview with Mike Wallace, 25.5.1958

ROMM: Well, Mr. Wallace, I would say, if I would put it generally, because in our enthusiasm to dominate nature and to produce more material good - goods - we have transformed means into ends. We've wanted to produce more in the 19th century and the 20th century in order to give man the possibility for more dignified human life; but actually what has happened is that production and consumption have become means-- have ceased to be means and have become ends, and we are production crazy and consumption crazy.

WALLACE: Well, I would like to get your views, with that as a background. I'd like to get your views as a psychoanalyst on specific instances - on what is happening to us as individuals. For instance, what would you say is happening to man, American man, in relationship to his work?

FROMM: I think his work is to a large extent, meaningless, because he is not related to it. He is increasingly part of a big machinery, social machinery, governed by a big bureaucracy......and I think American man unconsciously hates his work very often, because he feels trapped by it...imprisoned by it... because he feels that he is spending most of his energy for something which has no meaning in itself.

WALLACE: By meaning in itself, he, he uses his work to make a living, so that is dignified, sensible and necessary.

FROMM: Yes, but that is not quite enough to make one happy, if one spends eight hours a day in something which in itself has no meaning and interest, except that one gains money from it.

WALLACE: By meaning and interest in work - maybe I'm pressing this unnecessarily hard - what specifically do you mean? When a man works at a factory, with a monkey wrench, let us say, what meaning, what, what deeper meaning are you looking for?

FROMM: Well, there is a creative pleasure, which, for instance, the artisan in the Middle Ages, or in a country like Mexico, still today has - namely the pleasure of creating something. You find quite a few skilled workers who still have that pleasure: maybe in a steel mill; maybe a worker who works with a complicated machine - he has a sense that he is creating something.

...

FROMM: Because our vitality, and the vitality of each nation, rests on the sincerity and depth of the faith in the ideas which it announces, or pronounces. I think our danger is that we talk one thing, and we feel and act another thing.

WALLACE: How do you mean?

FROMM: I mean, we talk about equality, about happiness, about freedom - and about the spiritual values of religion, and about God - and in our daily life, we act on principles which are different, and partly contradictory.

WALLACE: Alright, if I may ask you now to define: you mention equality, happiness and freedom.

FROMM: Well, I'll try. By equality, one once understood equality in the very same sense in which the Bible speaks of equality: that we are all equal, inasmuch as we are created in the image of God. Or, if I don't use theological language: that we are all equal in the sense that no man must mean - must be - the means for the purposes of another man; but each individual is an end in itself. Today, we talk a lot about equality, but I think what most people mean by it is sameness - that everybody is the same - and they are afraid if they are not the same, they are not equal.

...

WALLACE: And what should happiness be?

FROMM: Happiness should be something which results from the creative, genuine, intense relatedness - awareness, responsiveness, to everything in life - to man, to nature.

FROMM: Happiness does not exclude sadness - if a person responds to life, he's sometimes happy and sometimes sad. What matters is he responds.

WALLACE: And the third, was it democracy or freedom?

FROMM: Well, it's... all these words are used now rather indiscriminately. I would say democracy once meant an organizational society and a state, in which the individual citizen is - feels - responsible, and acts responsibly, and participates in decision-making.

FROMM: I think what democracy means today, in reality, is to a large extent, manipulated consent - not forced consent, manipulated consent -and manipulated more and more with the help of Madison Avenue.

"we are all equal in the sense that no man must mean - must be - the means for the purposes of another man; but each individual is an end in itself." Osaako joku avata tätä? Eikö työntekijä välttämättä ole "keino" tai "väline" työnantajalle? Tiukasti tulkittuna tuo tarkoittaisi mielestäni organisaatiota, jossa ei ole hierarkiaa (ja yhteistyötä).

Suomalaisia ajatuksia aiheesta:
Muutostekijät: Nöyryytys, Yle Areena, 1991
Muutostekijät: Nöyryytys. (1991) Filosofi Esa Saarinen puhuu ohjelmassa työyhteisöjen ja työorganisaatioiden haasteista, jotka ovat nykyäänkin ajankohtaisia: nöyryytysrakenteet, hierarkinen tärkeily sekä latistaminen.

Ano Nyymi

Kukkalat kuvittelevat että fattan rahat tulevat tyhjästä, mutta kyllä ne tulevat siitä ylijäämästä jonka teollisuus ja palvelut tuottavat.
Kun tarpeeksi moni mieluummin syrjäytyy kuin ryhtyy "sirkuspelleksi" niin rahat lusmuiluun loppuvat.

En usko että kovinkaan paljoa on enää varaa korottaa veroja, ainakaan ilman että se alkaa näkyä maksajien asenteissa ja heidän äänestyskäyttäytymisessä.

siviilitarkkailija

Eräässä keskustelussa muuan vasemmistolainen lusmu vaati itselleen mukavaa työtä ja toimeentuloa. Vaatimus, vaikka onkin hieno, ei ole kannatettava. Kysynkin että mikä on hommalaisten käsitys minimitoimeentulosta. Onko se rahaa, ja jos on, kuinka paljon? Onko se asunto itse valitsemassaan kaupungissa? Pitääkö valtiolla olla vaikka oikeus osoittaa toimeentuloasiakkaalleen halvempi asunto muualla kuin vaikkapa pääakaupungissa? Vai riittääkö kourallinen hompanssipähkinöitä?
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

ruikonperä

Nykyisellään on taattu kaikille kämppä ja 400-500 diskorahaa kuukaudeksi.
Kämppäetu on aikamoinen bonus mutta eihän tuolla rahalla varastamatta tai pimeitä tekemättä elä kukaan.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

ruikonperä

Quote from: Ano Nyymi on 10.08.2013, 22:54:27
Kun tarpeeksi moni mieluummin syrjäytyy kuin ryhtyy "sirkuspelleksi" niin rahat lusmuiluun loppuvat.

Niin ainahan sitä puhutaan. Jos Katainen hyppää kaivoon niin pitääkö seurata.
"Jos kaikki sitä ja sitä" on täyttä paskapuhetta. Ensinnäkin hienohelmaiset kermaperseet eivät tulisi toimeen perusturvalla ja toisekseen vuosien totuttelun jälkeen olisivat niin paskassa kunnossa että ei heitä kukaan tulisi kyselemäänkään.
Mutta ei hätää työttömät pummit olisivat ehtineet sinä aikana kasvamaan Suomi-laivan ohjaajiksi.
Kyllä he varmasti joka toinen vuosi antavat hyväksynnän että teille pummeille annetaan kymppi kuussa lisää.   
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

siviilitarkkailija

Tämän vuoden alussa Helsingissä oli n 40 000 asuntojonottajaa ARA asuntoihin. Puolet kiireellisiä. M
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

ruikonperä

Quote from: siviilitarkkailija on 11.08.2013, 09:35:17
Tämän vuoden alussa Helsingissä oli n 40 000 asuntojonottajaa ARA asuntoihin. Puolet kiireellisiä. M

Puolet kiireellisiä, puolet suomalaisia?
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa