News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Voiko armeijan toimintatavoissa esiintyä epärationaalisuutta?

Started by crissaegrim, 13.07.2013, 12:07:25

Previous topic - Next topic

crissaegrim

Eräässä ketjussa tartuttiin heittooni, jonka mukaan armeijassa olisi järjettömiä toimintatapoja, ja huomautettiin etten ymmärrä koko prosessia, joka on kokonaisuudessaan rationaalinen.
Totesin siinä, että toki jokainen yksittäinen toimintatapa voidaan jotenkin vetää järjelliseksi - parantaahan jokainen paska vitutuksensietokykyä ja itsekuria. Mutta tästä ei aina ole kyse kun itse johtajienkaan ei ole tarkoitus rääkätä meitä aina, ja tämä tulee ilmi heidän omissa reaktioissaan jälkeenpäin. Päätarkoituksen pitäisi olla koulutus. Ja jos ollaan opittu ja suoriuduttu hyvin, saatu kehuja, silloin ei ole tarkoitus rangaista meitä millään tarpeettomalla ikävyydellä.
Mielestäni tuo on muutenkin huono perustelu, koska sillä voidaan perustella ihan mitä tahansa ylimääräistä paskaa. Tuli mieleen esimerkkitapaus, jossa eräs kapteeni oli lomillelähtöpäivänä pitänyt sulkeisia. Hän oli taakse-poistuttanut joukon lampeen, jolloin lomahousut kastuivat kaikilta. Tämän jälkeen hän totesi, että ei voida lähteä lomille, koska lomapuvut ovat märkiä. Lomille lähdettiinkin sitten vasta seuraavana päivänä. Kasvattaahan tämä varmaan ihmistä, sillä opitaanhan siinä itsekuria ja vitutuksen sietoa.

Tässä vielä pari esimerkkiä, mitä aiheesta tuli mieleeni (eivät missään järjestyksessä):
1) Poistumiskiellon paikoittainen tehottomuus rangaistuksena.
Mielestäni se ei ole rangaistus eikä mikään sillon kun voi taktikoida jo valmiiksi tiedossa olleen kiinnioloviikonlopun kanssa. Voi esimerkiksi olla yhden päivän luvattomalla poissaololla ja saada kahdeksan päivää poistumiskieltoa, jotka eivät vaikuta mitenkään jos ollaan muutenkin kiinni.
2) Korpraaliylennykset joita jaetaan epäloogisin perustein.
Jotkut saavat niitä "hyvästä työstä", vaikka perusteena pitäisi olla kyky ja valmius toimimaan ryhmän varajohtajana. Joissain yksiköissä on tapana esimerkiksi ylentää korpraaleiksi kaikki kirjurit. Sitten monet gona-kuskit saavat ihan vaan siitä syystä, että ovat olleet talossa vuoden, eikä hirveästi ole ollut esitutkintaakaan.
3) Tarpeettomat maastolounaat, joita joukkueeni saa vetää melkein joka päivä.
Aina ne eivät siis ole tarpeettomia; usein ollaan maastossa. Mutta sillon kun olemme yksikössä vaikka oppitunneilla, syömme silti pakeista. Voisimme ihan hyvin mennä muonituskeskukseen, mutta ei. Tätä voidaan perustella tietysti maastolounaan halpuudella ja siihen tottumisella, mutta se ei toimi, koska muonituskeskuksessa syödään pääsääntöisesti aina kun ollaan kasarmilla. Muutenhan pakkiruokaa vedettäisiin muutenkin joka päivä kaikkialla.
4) Maastossa syödessä ruokaillaan ilman hattua.
Itse en ainakaan kykene löytämään mitään rationalismiin pohjautuvaa syytä tälle; voisi olla parempi opetella aina että pidetään kypärät päässä, vaikka kyseessä ei olisikaan sotaharjoitus. Käsittääkseni kyse on jostain perinteestä - ei siis rationaalisuutta.
5) Polttopuita pilkottaessa pitää olla päässä kypärä. Miksi?
6) Armeijan uskonnollinen vakaumus: uskonnollisuus ei ole rationaalisuutta, vaan jotain ihan muuta.
7) Sulkeisharjoituksilla on toki järjellinen teho: opitaan mobilisoimaan suuriakin joukkoja nopeasti ja näppärästi.
Mutta sulkeisissa opetellaan esimerkiksi eteenvientiä rynnäkkökiväärillä, joka on sitä varten, että se on hienon näköistä juhlissa, paraateissa jne. Se ei siis ole kovin järjellinen toiminta. Ja se, että sitä opetetaan minulle, joka en ole koskaan joutunut/saanut tehdä sitä missään, koska en osallistu noihin kristillisiin juhliin joissa rukoillaan. Meidät ateistit laitetaan sivuun aina niiden ajaksi.
8) Jotkut taktiikat tuntuvat aivan järjettömiltä ainakin yksittäisen sotilaan näkökulmasta.
Ja tämän olen ohimennen kuullut myös skappareiden suista.
9) Viestintälaitteet, esim. 141, 241 ja P-78, joista minulla on kokemusta.
Mitä järkeä niissä on? Aivan turhia paskoja, joissa on paska kantama, joista ei ole mitään hyötyä, eivätkä usein toimi.
Kaverin yksikköön oli hankittu yksi kappale jotain uusia hyviä puhelimia. Sillä ei kuitenkaan tee yhtään mitään, kun ei ole sitä toista joka menee toiseen päähän...
10) Taistelu-, eli sissimuonapakkaukset.
Ne ovat kaikki gluteenittomia, laktoosittomia ja melkein 100% lihattomia. Ymmärrän kyllä, että näitäkin tarvitsevia sotilaita voi löytyä joukosta, mutta valtaosa taistelijoista ei ole tällaisia. Pitääkö sillon kaikkien pakkausten olla heille suunniteltuja?
11) Nohevuus johtaa paskanakkeihin.
Ylipäätänsä tämä armeijan toimintamalli: jos olet tehnyt hommat nopeasti ja hyvin, saat lisää hommia. Ei mitään kunniatehtäviä, vaan paskanakkeja. Tämä voi olla armeijan kannalta nopein tapa toimia, mutta se johtaa siihen, että porukka hidastelee ihan vain sen takia etteivät olisi ensimmäisinä valmiita. Ja lisäksi "nallekarkit eivät aina mene tasan" -periaate pistää vituttamaan sillon kun ne voisivat mennä tasan. Tällainen tarpeeton vitutus näkyy varmasti myös yksittäisten taistelijoiden suorituskyvyissä.
12) Sopimus huumausaineiden käyttämättömyydestä.
Meidät laitettiin allekirjoittamaan "vapaaehtoinen" sopimus siitä, että emme käytä huumausaineita ja suostumme testiin. Tämä ei kuitenkaan ollut sitova, sillä sanottiin että testistä voi kieltäytyä vielä sitten kun se saatetaan tehdä randomisti jollekin. Mitä virkaa tällä koko sopimuksella sitten on? Totta kai kaikki allekirjoittivat sen.

Sekin, että kun on olemassa näin suuri ja monialainen firma kuin puolustusvoimat, eikö ole oletettavaa, että sen sisään mahtuu järjettömyyttä? Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö se olisi kokonaisuudessaan rationaalinen ja toimiva organisaatio.
In a world of fiction everything is true.

matkamiehiii

Armeijahan itsessään perustuu sokeaan hierarkiseen tottelemiseen että jos käsky käy niin silloinhan lähtään "itsemurhatehtävään" joten sitä on turha alkaa pohtia käskyjen mielekkyyttä, sillä jolla on valta se päättää mitä tehtään ja thats it.

Itse vihasin juuri tästä syystä omaa armeija-aikaani kun piti kaikkia turhia pikkutarkkoja sääntöjä noudattaa, mutta kannattaa muistaa että armeijaa ei olekaan suunniteltu INTJ tai minun INFP luonnetyyppisille vaan ESTJ-tyyppisille ihmisille jotka on elementissään kun he saa seurata satoja turhia pikkutarkkoja sääntöjä millimetrin tarkasti.

Lemmy

Armeijasta mielen painui ihan vitunmoinen kiire aina venttaamaan tuntikausiksi.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

crissaegrim

^^ Tuota keille armeija on suunniteltu, en olekaan ajatellut. Itse olen juuri ensin mainittua luokkaa...

Tabula Rasa

3, halpuus ja siihen tottuminen, mikseivät nämä ole riittävät perusteet?

6, uskonnollinen vakaumus, kuitenkin suomalaisista pitkästi yli puolet(kun viimeksi tarkistin miltei 75%) tunnustaa kristinuskoa. Uskonto on yksi tehokkaimmista moraalin ylläpitäjistä taistelutilanteessa. En nyt muista kenen everstin tutkimuksen aiheesta luin mutta pähkinänkuoressa ainoastaan hyvin pieni prosentti sotilaista kykenee ampumaan vihollista päin. Propagandan, uskonnon, koulutuksen jne yksi tärkeimmistä tarkoituksista on kasvattaa tätä prosenttia joka ampuisi tähdättyjä laukauksia vihollista kohti. Eli jos uskontoa tunnustamalla saadaan nostettua tuo prosentti vaikka 2%->4% on armeijan tehokkuus tuplautunut.

8, taktiikasta huono mennä sanomaan mitään kun et selittänyt tarkemmin mikä mättää. Toisaalta luulisi että parhaat taktiset oivallukset ovat sotasalaisuuksia kunnes tarve koittaa.

10, helpompaa valmistaa yhdenlaista kaikille sopivaa kuin jokaisen halun mukaan. Erittäin järkevää armeijan kannalta, vaikkei makuaisti sitä sanoisikaan.

Tuossa omia huomioita, lisää saa jatkaa.

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

törö

Armeija on semmoinen pilkunnussijoiden paratiisi, että jos sitä ei valvota tarkasti, se alkaa muistuttaa pysähtyneisyyden ajan kommunistista diktatuuria, jossa tehdään paljon tuhtaa, koska se näyttää hyvältä paperilla, jonka saattaa hyvällä tuurilla lukea joku suojatyöpaikkalaisien muodostama pölypääkerho, jolla ei ole mitään kokemusta todellisesta maailmasta.

Oikeastaan sitä voisi kutsua byrokratian aseelliseksi siiveksi.

Nykyinen käytäntö nimittää puolustusnimisteriksi joku turhan paljon ääniä saanut pelle, jonka halutaan dumpata hallituksessa johonkin vähemmän tärkeään hommaan, ei ainakaan paranna tilannetta.

Ano Nyymi

TAAKSE POISTU! sellaiselle joka moista tohtii epäillä  ;D

John

Armeijakulttuurissa on varmaan epärationaalisuuttakin. So what? Hauskoja juttuja nuo silti on ja hyvä siirtää eteenpäin.

Quote from: Lemmy on 13.07.2013, 12:32:45
Armeijasta mielen painui ihan vitunmoinen kiire aina venttaamaan tuntikausiksi.

No yksi syy tähän on se, että johtajat saavat skappareilta helvetisti paskaa niskaan, jos joukko on myöhässä jostain koulutuksesta, oppitunnilta tai jostain. Tämän takia sinne mennään mieluummin tarpeeksi ajoissa kuin just täsmällisellä kellonlyömällä.

crissaegrim

Quote from: Tabula Rasa on 13.07.2013, 22:56:41
3, halpuus ja siihen tottuminen, mikseivät nämä ole riittävät perusteet?
Siksi koska sitä toteutetaan epäloogisella tavalla. Vallitseva systeemi on, ja pitäisi olla se, että kasarmilla ollessa ruokaillaan muonituskeskuksessa. Sitten halpuutta voitaisiin saada sopimalla esimerkiksi, että joka tiistai jokainen ateria syödään pakista, tai muu vastaava, järjellinen systeemi.

Quote6, uskonnollinen vakaumus, kuitenkin suomalaisista pitkästi yli puolet(kun viimeksi tarkistin miltei 75%) tunnustaa kristinuskoa. Uskonto on yksi tehokkaimmista moraalin ylläpitäjistä taistelutilanteessa. En nyt muista kenen everstin tutkimuksen aiheesta luin mutta pähkinänkuoressa ainoastaan hyvin pieni prosentti sotilaista kykenee ampumaan vihollista päin. Propagandan, uskonnon, koulutuksen jne yksi tärkeimmistä tarkoituksista on kasvattaa tätä prosenttia joka ampuisi tähdättyjä laukauksia vihollista kohti. Eli jos uskontoa tunnustamalla saadaan nostettua tuo prosentti vaikka 2%->4% on armeijan tehokkuus tuplautunut.
Tuo on kyllä totta, että epärationaalisella tavalla voi olla rationaalinen syy taustalla. Mutta jos vähän saivarrellaan, se ei silti tee sitä itse uskontoa järjelliseksi. Vaikkakin antaa älyllisen oikeutuksen sen harjoittamiselle.

Quote10, helpompaa valmistaa yhdenlaista kaikille sopivaa kuin jokaisen halun mukaan. Erittäin järkevää armeijan kannalta, vaikkei makuaisti sitä sanoisikaan.

Miten olisi vaikka puolet tai yksi kolmasosa noita erityisruokavalioita? Silloinkin saattaisin saada sellaisen, kun muut olisivat lopussa, mutta tällainen jaottelu mahdollistaisi myös normaalin ruuan saamisen joskus, ehkäpä yleensä.

Quote from: John on 13.07.2013, 23:15:32
Armeijakulttuurissa on varmaan epärationaalisuuttakin. So what? Hauskoja juttuja nuo silti on ja hyvä siirtää eteenpäin.
Kyllä. Todella hauskoja juttuja siellä onkin ja paljolti näiden ansiosta. Kyse olikin siitä, että tartuttiin minun esittämääni väitteeseen, jonka mukaan armeija ei olisi 100% rationaalinen firma.

ps. Ano,
itseasiassa taakse-poistuminen on mielestäni hauskaa. Usein kysymme johtajilta, voisivatko he poistuttaa meitä. :)
Siinä vaiheessa kun ollaan menossa syömään, olen todella iloinen. Se tietää sitä, ettei seuraavaan tuntiin tarvitse sykkiä. Ja ruuan jälkeen saattaa ehtiä ottamaan parin kymmenen minuutin tirsatkin, jos ei satu nakkeja.

Myrkkymies

Quote from: crissaegrim on 13.07.2013, 12:07:25
7) Sulkeisharjoituksilla on toki järjellinen teho: opitaan mobilisoimaan suuriakin joukkoja nopeasti ja näppärästi.
Mutta sulkeisissa opetellaan esimerkiksi eteenvientiä rynnäkkökiväärillä, joka on sitä varten, että se on hienon näköistä juhlissa, paraateissa jne. Se ei siis ole kovin järjellinen toiminta. Ja se, että sitä opetetaan minulle, joka en ole koskaan joutunut/saanut tehdä sitä missään, koska en osallistu noihin kristillisiin juhliin joissa rukoillaan. Meidät ateistit laitetaan sivuun aina niiden ajaksi.

Siinä opetellaan toimimaan ryhmässä ja noudattamaan käskyjä kyseenalaistamatta niitä.

Ei sillä etteikö tuonkin ajan voisi käyttää paljon hyödyllisemmin.

crissaegrim

Quote from: törö on 13.07.2013, 22:57:39
Armeija on semmoinen pilkunnussijoiden paratiisi, että jos sitä ei valvota tarkasti, se alkaa muistuttaa pysähtyneisyyden ajan kommunistista diktatuuria, jossa tehdään paljon tuhtaa, koska se näyttää hyvältä paperilla, jonka saattaa hyvällä tuurilla lukea joku suojatyöpaikkalaisien muodostama pölypääkerho, jolla ei ole mitään kokemusta todellisesta maailmasta.
Tämä pilkunnussiminen jossain järjettömältä tuntuvissa asioissa (ottamatta kantaa sen tarpeellisuuteen) saa vielä koomisen puolen silloin, kun kapteenismerkkisten skappareiden tekemissä kalvoissa oikeinkirjoitus on tasoa "vartio vuoro".  :D

Quote from: Myrkkymies on 14.07.2013, 00:13:50

Siinä opetellaan toimimaan ryhmässä ja noudattamaan käskyjä kyseenalaistamatta niitä.

Ei sillä etteikö tuonkin ajan voisi käyttää paljon hyödyllisemmin.
Aivan, mutta sitten tuolla voidaan perustella ihan mitä tahansa ikävää. Vaikkapa simputusta.

IMMane

Siinä sitä haastetta. Kuinka parantaa armeijan tehokkuutta entisestään. Varaa varmasti on mutta tehtävä itsessään on monen mutkan takana. Muistan monta yksityiskohtaa armeija-ajoilta. Niin mm. ensiavusta kuin erilaisista aseista ja toimintatavoista. Ne kait sotilaalle tärkeimpiä avuja on. Tosin totteleminen ei ole vahvimpia puoliani kun se riippuu niin käskyttäjästä.

JKN

Tottakai armeijassa on epärationaalisuutta, koska jos koulutetaan koko ikäluokka, enemmistöä tuosta ikäluokasta ohjaa tunteet, halut ja traditiot kuin rationaalisuus. Ja pätee pitkälti myös kouluttajiin.

Mutta mielestäni suurin virhe mitä armeija tekee on, että täysin vastakkaisia persoonallisuustyyppejä pidetään väkisin yhdessä. Tietyt ekstrovertti apinat pitäisi kouluttaa omissa apinakouluissaan.

Itselläni oli vaikeuksia omana armeija-aikana 90-luvun puolivälin jälkeen tiettyjen persoonallisuustyyppien kanssa. Olen erittäin introvertti ja omaan alokastupaan tuli vajukki, joka ilmeisesti luuli olevansa OZin kaltaisessa amerikkalaisessa vankilassa, jossa tupakaverit pitää alistaa nartukseen tai joutuu sellaiseksi itse. Minä olin tuvassa ainoa joka kieltäytyi tottelemasta tätä komppanian tyhmintä miestä ja siitä tämä otti minut silmätikukseen ja jouduin aikamoiseen sosiaaliseen paitsioon.

Esimerkiksi olin kerran alokasaikana sotkussa. Katsoin sivusta kun pari alikessua pelasi jotain kolikkopeliä. Sitten alikessut lähtivät pois, ja tämä vajukki tulee siihen parin muun tupakaverini kanssa. Vajukki halusi pelata kolikkopeliä, mutta hänellä ei ollut kuin kahdenkympin seteli. Vajukki sanoi minulle, että käypäs rikkomassa tämä seteli kassalla. Sanoin, että aikuinen mies osaa kyllä itsekin käydä vaihtamassa. Johon vajukki huusi:"EIKUN SINÄ KÄYT!" Kieltäydyin käymästä, jolloin vajukki kavereineen meni pois noin 5 metrin päähän, jossa alkoivat puhua jotain minusta, ja katsoivat minua murhaavalla katseelle. Katseesta päättelin että vajukki vannoi tupakavereille alistavansa minut nartukseen ja päätin ettei tule onnistumaan. Sosiaalinen helvettini alkoi siitä hetkestä, enkä valitettavasti ollut silloin enkä vieläkään fyysisesti niin vahva, että olisin voinut teloa tämän ihmispaskan teholle.

Tietysti kaikki muut tuvassani olivat hyvää pataa vajukin kanssa, joten armeija ajastani tuli melkoista tuskaa. Poikkesin tupakavereistani myös mm. siinä että olin tupani ainoa joka ei polttanut tupakkaa tai aloittanut sitä. Kun muut menivät tupakille jäin yksin tupaan. Persoonani takia huomasin olevani kaikkien sellaisten kusipäiden kohteena, jotka kuvittelivat minun olevan helppo kohde simputukseen, kuten että kusipäisimmät alikessut nakittivat alokasaikana aina vain minua ilmeisesti yhteisestä sopimuksesta. Kävin kuitenkin itse johtajakoulutuksen, mutta en mielestäni ollut kummoinen johtaja, koska ryhmän edessä oleminen oli nuorena minulle todellista tuskaa.

Mutta se että ÄO < 90:n ylipäänsä yrittävät hallita itseään ylivertaisesti älykkäämpiään on evoluution ja universumin vastaista. Älykkäitä introvertteja ja ihmiskuonaa ei alun alkaenkaan pitäisi laittaa alokasaikana yhteen, sillä apinatkin osaavat liittoutua ja heitä on enemmän. Se peli muuttuu julmaksi alistamisleikiksi ja kiusaamiseksi, jossa tyhmät yrittävät alistaa älykkään. Omien armeijakokemusteni perusteella, kuolen mieluummin kuin annan itseäni vähempi älyisempien koskaan simputtaa itseäni sillätavoin, mitä paskaa sain sietää alokasaikana varusmiestovereilta kuin heidän kanssaan liittouttuneilta alikessuilta. Onneksi alokasaika ei ole järin pitkä, muutoin olisi tullut ruumiita, jos näitä ihmisiä olisi pitänyt sietää vuositolkulla alokkaana.

törö

Quote from: JKN on 14.07.2013, 00:49:25
Mutta se että ÄO < 90:n ylipäänsä yrittävät hallita itseään ylivertaisesti älykkäämpiään on evoluution ja universumin vastaista.

Itse asiassa se on luonnonlaki. Jos kusipäinen vajari saa vähän valtaa, siitä tulee puolijumala, ja se ottaa valtaa jos siihen vain on tilaisuus.

Parhaiten niiden kanssa pärjää kun ne hahmottaa vihaisiksi koiriksi, joiden kanssa pitää olla varuillaan, mutta joiden mielipiteillä ei ole hitonkaan väliä.

pekkasuomalainen

^ Esiintyvyys erittäin suurta sotilaspoliiseissa ja tavan poliiseissa. Sanoisin että noin 100%.

siviilitarkkailija

Voiko armeijan toimintatavoissa esiintyä epärationaalisuutta? Kyllä voi. Voiko sodassa esiintyä epärationaalisuutta? Kyllä voi. Sitten tapahtuu seuraavaa:....

(http://www.battlespaceonline.org/peter-van-agtmael/ana-soldier-airlifted-wounded-in-ied-attack-afghanistan-2007.jpg)

Kuvassa esiintyy epärationaalisuuden poistotilanne. Tilanteessa yleensä toivotaan että ei olisi tehty virhettä. Ei olisi tehty jotain asiaa siten kuin se tehtiin. Ymmärretään että "Hetkinen, joku voi ihan oikeasti loukkaantua ja pahasti". Syy miksi armeijoissa yleensä tehdään asiat sillälailla kuin ne tehdään, on se että joku on tehnyt ne toisella tavalla ja kuollut tai vammautunut. Armeijassa siis voi esiintyä epärationaalisuutta. Se voi johtaa tulkintoihin tai päätöksiin jotka johtavat jonkun ihmisen vammautumiseen tai kuolemaan. Armeijan kyvystä riippuu tapahtuuko korjaavat toimenpiteet heti vai pitääkö useammankin ihmisen kuolla tai vammautua ennenkuin asiat muuttuvat.

Armeijan varusteet hankitaan yhtäläisen kokeilun ja tarjouskilpailun perusteella. Joskus kun joku armeija saa rahaa poliitikoilta niin poliitikko käskee ostamaan välineen joka on poliittisesti oikea vaikka se ei vastaa armeijan tarpeita kuten kilpaileva tuote. Seurauksella että tiukassa paikassa tapahtuu taas epärationaalisuuden ja henkilöstön poistoa. Joskus voidaan hävitä kokonainen sotakin jos niikseen tulee. Tästä voimme todeta että toisen armeijan epärationaalisuus on usein toisen rationaalisuutta. Eli kun toinen käyttäytyy tyhmästi, vihollinen voi käyttää tämän hyväkseen.

Pieni lapsi joka univormussa kuvittelee että moderni sota on kuin tietokonepeli, erehtyy yleensä pahemman kerran. Sota on äärimmäisen tylsää, kallista ja pääsääntöisesti erehdyksiä yhdistettynä opportunismiin. Se että komeljanttariupseerimme ovat opetelleet amerikkalaista sekoilu- ja tuhlailupolitiikkaa nato-yhteensopivilla istunnoillaan ei tarkoita sitä että mitään älyllistä tai tarpeellista sodasta olisi opittu. Siksi nämä sodan ammattilapset järjestävät itsensä yleensä mitä älyttömimpiin paikkoihin, voivat olla niissä vuosikymmenen saamatta MITÄÄN AIKAISEKSI ja lopulta häviävät koko sodan kuin pahaiset Amerikkalaiset Vietnamissa. Kiljuen kuinka olivat parhaimpia ampujia, tehokkaimpia tappajia ja hurjimpia yms...

Sulkeisjärjestys ja sen harjoitus on ikivanhaa sotilaiden keinovalikoimaa jota käyttämällä voidaan parhaimmillaan VÄLTTÄÄ KUOLETTAVAN VOIMAN KÄYTTÖÄ. Tämä ei tietenkään vetoa tietokonepeleillä ja kuolemaahalveksuvalla teknologiainnostuksella sotaan valmistautuvien lapsi-upseerien ajatusmaailmaan. Mistä syystä ja yleisestä kyvyttömyydestä kestää vastoinkäymisiä, johtuu sotien pitkittyminen ja raaistuminen sekä kaoottisuus.

Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

stefani

Armeijan toimintatavoissa on huomattavaa epärationaalisuutta, mutta mielestäni ketjun aloittaja valittaa vääränlaisista asioista.

Saattaa syntyä tilanteita, joissa jotkut miehet toimivat ryhmän edun mukaisesti, ja jotkut ryhmän edun vastaisesti, ja sitten johtajien älykkyys ei riittäkkään tilanteen ymmärtämiseen. He voivat vahingossa haukkua niitä ketkä toimivat ryhmän edun mukaisesti, ja säästää loiset kritiikiltä. Näin johtajat kannustavat miehiä kääntymään toisiaan vastaan.

Johtajat voivat vahingossa vaatia mahdottomia tehtäviä. En tarkoita siis kiusaamistilanteita, vaan sellaista, että johtaja vain vahingossa luulee jotain asiaa helpoksi, vaikka se onkin mahdoton. Johtajien kyky myöntää omia virheitä on aika olematon. Johtajat mieluummin antavat ryhmänsä tai joukkueensa epäonnistua tehtävässä, kuin korjaisivat oman virheensä ja sitä kautta saavuttaisivat tavoitteen.

Joskus alikersanteille ja kokelaille saatetaan antaa tehtäväksi opettaa jotain miehistölle, mutta alikersanttien ja kokeilaiden omaa osaamista ei olla tarkistettu. Opetus voi olla hyvin kaaottista.

Mitkä ovat alikersanttien omat intressit alokaskaudella? Kerran oli koko komppaniaa koskeva koe, ja eri koepisteitä. Eri pisteillä oli eri alikersantteja pitämässä testejä. Totuus jäi hieman hämäräksi, mutta rupesin epäilemään, että eräs alikersantti oli antanut omalle joukkueelleen parempia ohjeita, ja tarkoituksella huonompia ohjeita toisille joukkueille, saadakseen pisteitä omaan suuntaan.

Kannustava näkökulma: Niin paljon tulee kärsittyä epäselvästä ölinästä, että silloin kun komennoista saa selvää, ei pidä valittaa.

Tabula Rasa

Quote from: pekkasuomalainen on 14.07.2013, 01:07:58
^ Esiintyvyys erittäin suurta sotilaspoliiseissa ja tavan poliiseissa. Sanoisin että noin 100%.

Njooh. Vaan minkäs teet. Jo 130 äolla 15 keskihajonnalla tilastollisesti rivissä on 50 sua tyhmempää tyyppiä. Vielä älykkäämmillä erittäin paljon isompi joukko. Älykkäät ovat aina prosenttijengi. Lisäksi äly ja viisaus kun eivät merkitse samaa. Viisaat ovat vielä äärimmäisen paljon pienempi joukko(usein kyllä älykkyys vaaditaan viisauden pohjaksi).

Sitten tulee valinta, mihin sitä älyään haluaa käyttää. Oma onnellisuus lienee tavoiteltavin tila. Tosin se vaatii ympäröivän maailman onnellisuudesta huolehtimistä(alkaen läheisistä, kavereista, tutuista, paikallis, kunnallis ja valtiollistasosta) Typerät taas lähtevät ilman toteuttamiskelpoista suunnitelmaa kaatamaan globaalia pahaksi katsomakseen asiaa. Rakkilauma tosiaan jonka voi ohjata minne vain heittämällä luun sinne. Mutta toisaalta, mielummin suomenajokoiria kuin hyeenalauma. 

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

siviilitarkkailija

Epärationaalisten sotilaspolisiien tehtäväkentässähän on hyvinkin rationaalisessa kunnossa olevia varushenkilöitä. Siksi lienee helppoa määritellä sotilaspoliisit hyvinkin "epärationaalisiksi". Itse olen havainnut kyseisissä tehtävissä hyvinkin rationaalisia ihmisiä jotka ovat tehneet hyvinkin vaikeissa tilanteissa töitä.

QuoteJohtajat voivat vahingossa vaatia mahdottomia tehtäviä. En tarkoita siis kiusaamistilanteita, vaan sellaista, että johtaja vain vahingossa luulee jotain asiaa helpoksi, vaikka se onkin mahdoton. Johtajien kyky myöntää omia virheitä on aika olematon. Johtajat mieluummin antavat ryhmänsä tai joukkueensa epäonnistua tehtävässä, kuin korjaisivat oman virheensä ja sitä kautta saavuttaisivat tavoitteen.

Tämän erinomaisen toteamuksen voi yleistää vaikkapa "Afganistanin rauhoittamisoperaation" mielipuolisuudessa jonka päättivät poliitikkotolvanamme Talja Halosen johdolla eikä kantti riitä myöntämään että tehtävä ja välineet ovat täysin yhteensopimattomat. Ainoana erona että kyseinen tehtävä ei tullut valituksi vahingossa vaan lauma ministereitä korporaatiokommunistin johdolla istui iltaa ja oli sosialistin kanssa samaa mieltä että "julkisuuskuvamme" on tärkeämpi kuin muutaman sotilaan henki.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Sanna78

En väitä olevani tässä asiantuntija, mutta_
1. Suomen Armeija ja varusmiespalvelus perustuu historialliseen jäänteeseen. Se oli joskus ihan perkeleen tärkeää (esim -39 - 45), joten ajatellaan virheellisesti, että se on edelleen tärkeää 2013+.
2. Venäjä ei hyökkää Suomeen tankein vuonna 2013+ eikä Ruotsi valloita Suomea laivoilla vuonna 2013+.

Puistokemisti

Mitä järkeä niissä on? Aivan turhia paskoja, joissa on paska kantama, joista ei ole mitään hyötyä, eivätkä usein toimi.
.....

Mikä muuten olisi mielestäsi se "järkevä" vaihtoehto näille kyseisille laitteille? Minkälaista kantamaa haluaisit?

Jos halutaan viestiä sähkömagneettista säteilyä hyödyntäen, VHF-taajuusalueen radiot tarjoavat hyvän kompromissin esimerkiksi tarvittavan antennin koon ja lähetyksen kantaman suhteen.

Käyttötarkoitukseensa esim LV-241 on ihan kelpo laite ja vielä hieman pienempi kuin edeltäjänsä.

Ja P-78 on myös ihan kelpo laite, yksinkertainen ja kestävä peli.
Hieman eksoottisempia laitteita edustaa esimerkiksi neuvostovalmisteinen TA-57 kenttäpuhelin. Ainakin vielä 10 vuotta sitten niitäkin harjoiteltiin käyttämään. Se ei tarvinnut paristoja kun siinä oli sellainen veivi, minkä johdosta sillä voidaan vaikkapa antaa sähköiskuja kaverille.

edit:

Quote from: Sanna78
2. Venäjä ei hyökkää Suomeen tankein vuonna 2013+...
Sanotaan nyt, että en pidä tätä itsekään mitenkään todennäköisenä. Ei kuitenkaan pidä unohtaa, että samaa laulua veisattiin esimerkiksi vuonna 1939. Ei silloinkaan uskottu Neuvostoliiton hyökkäävän ja talvisotaan jouduttiin sitten housut kintuissa. Siinä missä armeijan toiminta voi joskus olla epärationaalista niin myös suurvaltojen touhut voivat joskus olla sitä.

Sanna78

Quote from: Puistokemisti on 14.07.2013, 01:46:52
.....

Mikä muuten olisi mielestäsi se "järkevä" vaihtoehto näille kyseisille laitteille? Minkälaista kantamaa haluaisit?

Jos halutaan viestiä sähkömagneettista säteilyä hyödyntäen, VHF-taajuusalueen radiot tarjoavat hyvän kompromissin esimerkiksi tarvittavan antennin koon ja lähetyksen kantaman suhteen.

Käyttötarkoitukseensa esim LV-241 on ihan kelpo laite ja vielä hieman pienempi kuin edeltäjänsä.

Ja P-78 on myös ihan kelpo laite, yksinkertainen ja kestävä peli.
Hieman eksoottisempia laitteita edustaa esimerkiksi neuvostovalmisteinen TA-57 kenttäpuhelin. Ainakin vielä 10 vuotta sitten niitäkin harjoiteltiin käyttämään. Se ei tarvinnut paristoja kun siinä oli sellainen veivi, minkä johdosta sillä voidaan vaikkapa antaa sähköiskuja kaverille.

Nyt tulee kamalaa kakkaa jonkun suusta. Vanhan Ajan viestimet ovat olleet epäluotettavia, helposti salakuunneltavia ja ovat vaatineet johtimet yhdyspisteiden välille. En tunne yhtäkään mainuttua laitetta henkilökohtaisesti, mutta nykyään osataan viestintä hoitaa kai paremmin. Jos Suomen armeija käyttää edelleen johdinteknologiaa 1800-luvulta, niin varaan jo nyt lippuni Ruotsiin.

Sanna78

Quote from: IMMane on 14.07.2013, 02:29:39
^ Ota pikalähtö. Ruotsissa osataan katos kaikki paremmin kuin täällä junttilassa.
En pidä Suomea "junttilana", mutta Ruotsin maanpuolustus voi hyvinkin olla paremmin ajantasalla kuin Suomen. (En tunne kumpaakaan läheisesti.)

Tabula Rasa

Quote from: Sanna78 on 14.07.2013, 02:32:36
Quote from: IMMane on 14.07.2013, 02:29:39
^ Ota pikalähtö. Ruotsissa osataan katos kaikki paremmin kuin täällä junttilassa.
En pidä Suomea "junttilana", mutta Ruotsin maanpuolustus voi hyvinkin olla paremmin ajantasalla kuin Suomen. (En tunne kumpaakaan läheisesti.)

Ruotsin maanpuollustus kestää viikon perustuen siihen että venäjällä kestää kuusi päivää tulla suomen läpi. Eli ruotsissa maanpuolustus on käytännössä alasajettu. Sitten vain odotellessa että joku vähän vahvempi päättää sen miehittää.

Täällä taas valtaosa joka ikäluokasta on opetettu sotimaan, ja vaikka oletetaan että ent nl löisi varsinaisen armeijan hajalle(joka ei niinkään varmaa koska hyökkäyskenaario on todennäköisin jonkun suursodan yhteydessä jossa valtaosa parhaista joukoista on sidottu päärintamille ja suomea vastaan laitetaan toisarvoisia joukkoja/kalustoa kuten aiemminkin) niin yksinkertaisesti puolustus perustuu siihen että hallussapito kävisi liian kalliiksi. Vaikkei meillä ole afghanistanin vuoristoja niin suomen metsiin mahtuu miehittäjän elämän helvetiksi tekevä armeija.

Yksinkertaisesti suomen pitää pitää hyökkääjän menestys niin kovahintaisena ettei hullukaan tule kylään. Kymmenentuhatta ammattisotilasta ja nykyaikainen kalusto ei siihen riitä. Riittävän määrän ylläpito taas maksaisi enemmän kuin nykyinen asevelvollisuusarmeija. Katson enemmänkin siltä kannalta ettei suomella ole varaa luopua väkivaltamonopolista. Siihen kun perustuu kaikki muu mitä tällä pläntillä tapahtuu. Esitetty asevelvollisuusarmeija olisi sitä. Ja nato on taas paperiarmeija. Kuka muistaa miten kävi viime sodissa, miten hyvin saatiin apua ulkovalloilta? Niiden näkökulmasta suomi on syrjäinen periferia jolla ei ole väliä.

Tabula Rasa

Se tosiaan paljon auttaa satelliittitekniikka kun vastapuoli omistaa satelliitit. Tekniikan pitää olla luotettavaa. Tiedustelu ja viesti. Ilman sotiminen on sama kun antasit rynkyn sokealle ja käskisit voittaa.

Dim Archer

Kuulkaas nyt. Tärkeintä on moraali eli Tahto. Joko meillä on armeija tai sitten ei ole. Ja meillähän on? Vai onko? Itse olen mukana.

Halla-aho, absoluuttinen sivari. Ei natsaa, ei pysty.

En tiedä mitä tuo ateisti tuolla meuhkaa. Itse uskon itseeni.

Koko tämän kirjoitusketjun aloittaja oli (nuoruuttaan) ymmärtänyt kaiken väärin. Etkö sinä nyt jo hiljalleen ala oppia? Älä kysele, vaan odota. Odota edelleen. Odota vielä. Sitten. Odota. Odota lisää.

törö

Quote from: Dim Archer on 14.07.2013, 03:32:57
Kuulkaas nyt. Tärkeintä on moraali eli Tahto. Joko meillä on armeija tai sitten ei ole. Ja meillähän on? Vai onko? Itse (vanha käpy ja tykkimies) olen mukana.

Eihän armeija pyri kehittämään tahtoa tai kansallistunnetta vaan alistamaan varusmiehet organisaation palvelijoiksi, ihan niin kuin peruskoulukin.

Se on nykyaikaista.

ateisti

3) Teillä on vittumaiset johtajat/skapparit
4) Joku outo kristinuskon jäänne
5) Luultavasti joku on joskus iskenyt kirveellä itseään takaraivoon.
6) Jälleen kerran kristinuskon jäänne. Meillä tosin ateistit joutui olemaan aina mukana kun pappi saarnasi jotain paskaa siellä edessä. Hieman kyllä kyrsi, kun tuollaista turhuutta joutui kokemaan vielä 2000-luvulla.

7) Paraatit näyttää hyvältä. Mielestäni tässä ei ole mitään sen kummempaa. Haluavathan ihmiset estetiikkaa muuallakin elämässä. Tosin käytännössähän paraateihin ei koskaan treenata tarpeeksi, ja kapiaiset marssivat aina taskut auki väärässä tahdissa, joten tuo vähän syö koko homman ideaa.

9) En ole ekspertti, mutta eikös kovempi teho tarkoita sitä, että virrankäytön lisäksi vihollisen on myös helpompi havaita viestijän sijainti? Planttien tosin luulisi auttavan asiaa, mutta noita on aika paha mennä kritisoimaan, ellei vähän kantavampaa kritiikkiä löydy. Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, että Venäjän armeijakin muistaakseni lainasi joltain journalistilta satelliittipuhelinta, kun ei joukkojen omat viestintävehkeet pelanneet kunnolla. Eli onneksi emme ole yksin tässä asiassa. Käsittääkseni noita vehkeitä ollaan myös uudistamassa, eli saatoit mennä tuossa mielessä armeijaan liian aikaisin.

10) Olisiko budjettikysymys? Vai meneekö hiilarimössö pienempään tilaan? Säilyvyys on toki yksi tärkeä seikka, etenkin jos hyvin säilyvien proteiinipitoisten ruokien maku on niin karseaa, ettei niitä kukaan halua syödä. Samahan toki pätee muuhunkin laitosruokailuun; eipä kouluruoissakaan juuri lihaa näy. Helpottaa myös logistiikkaa huomattavasti, kun ei tarvitse erikoisruokavalioita myötäillä. Sodassa voi olla välillä huollon kanssa ongelmia, joten ehkä on parempi, että allergikotkin saavat syötyä.

12) Tämä on luultavasti joku ylempää tullut byrokraattinen päätös. Pitää muistaa, että kyseessä on julkisen sektorin laitos, niin tällainen outo politiikka kuuluu asiaan. Oikea käsi ei vain tiedä mitä vasen käsi tekee.

Ja sille, joka sanoi että suurin osa suomalaisista on kristittyjä: Joo, tämä pätee varmaan suuriin ikäluokkiin, mutta nuorista suurin osa on luultavasti enemmän tai vähemmän ateisteja. P-kaudella tuvassamme taisi olla peräti 1 tai 2 kristittyä.

Puistokemisti

Quote from: Sanna78 on 14.07.2013, 01:58:23
Quote from: Puistokemisti on 14.07.2013, 01:46:52
.....
Mikä muuten olisi mielestäsi....

Nyt tulee kamalaa kakkaa jonkun suusta. Vanhan Ajan viestimet ovat olleet epäluotettavia, helposti salakuunneltavia ja ovat vaatineet johtimet yhdyspisteiden välille. En tunne yhtäkään mainuttua laitetta henkilökohtaisesti, mutta nykyään osataan viestintä hoitaa kai paremmin. Jos Suomen armeija käyttää edelleen johdinteknologiaa 1800-luvulta, niin varaan jo nyt lippuni Ruotsiin.

En ole nyt ihan varma trollailetko lämpimiksesi vai oletko tosissasi. Jos olet tosissasi niin kuten olet koko ajan korostanut et todellakaan tiedä yhtään mitään koko aiheesta.

Sen langassa kulkevan viestin salakuunteleminen muuten edellyttää sen metsässä olevan parikaapelin löytämistä ja peukaloimista. Silloinkin homma on helppoa vain jos viestit kulkevat selväkielisinä eivätkä esim. sanomalaitteen purskelähetyksinä. Lisäksi parikaapeliyhteyden havaitseminen tai häiritseminen etäältä ei onnistu sähköisillä menetelmillä (mutta kaapelien katkeaminen esim. tykistötulen vaikutuksesta tietysti on ongelma). Kaapeliyhteyksien suurin rajoitus on se, että ne eivät sovellu liikkuvaan sodankäytiin kovin hyvin.

Ilmeisesti tarkoitat "nykyaikaisella" viestinnällä jotain radioliikenteeseen perustuvaa. Nämä ovat aina enemmän tai vähemmän etäältä havaittavissa, kuunneltavissa, häirittävissä ja paikannettavissa. Uudempien radioiden (esim. edellä mainittua LV-241) taajuushyppelykyky sekä sanomalaitteen (ja luultavasti myös uuden vastineensa) salattu purskelähetys vaikeuttavat edellä mainittuja metkuja, mutta tuskin ihan hetikohta poistavat niiden vaikutuksia kokonaan.

On tietysti tässä vielä huomautettava, että viestijärjestelmän runko rakentuu linkkiasemien varaan. Sillä tasolla pelataan (suunnatuilla?) radiolinkeillä ja kenttävalokaapeleilla. Oikeat viestimiehet saavat kommentoida näitä jos haluavat.

Dim Archer

Quote from: törö on 14.07.2013, 03:44:39
Quote from: Dim Archer on 14.07.2013, 03:32:57
Kuulkaas nyt. Tärkeintä on moraali eli Tahto. Joko meillä on armeija tai sitten ei ole. Ja meillähän on? Vai onko? Itse (vanha käpy ja tykkimies) olen mukana.

Eihän armeija pyri kehittämään tahtoa tai kansallistunnetta vaan alistamaan varusmiehet organisaation palvelijoiksi, ihan niin kuin peruskoulukin.

Se on nykyaikaista.

Oikein. Ja kaiken tämän nimi on Kuri. Kuria On Toteltava.