News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Onko Eduskunta olemassa vuonna 2020?

Started by sivullinen., 15.05.2013, 11:25:10

Previous topic - Next topic

Onko Eduskunta olemassa vuonna 2020?

Jaa
101 (61.6%)
Ei
19 (11.6%)
Tyhjä
21 (12.8%)
Poissa
23 (14%)

Total Members Voted: 164

Paawo

Suomessa on vielä 2020 virkamieshallitus ellei koko päätöksentekoprosessia ole viety siihen mennessä Brysseliin ja Strasbourgiin.

Haltuun tämä touhuilu kohta otetaan, joko EU:n tai Venäjän toimesta.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Nikolas

Quote from: sivullinen. on 07.02.2014, 23:26:21

Politiikka on rikki sanotaan jo televisiossakin. Se on totta. Korjauskeinoja ei ole.


Korjauskeinoja on ja joitain niistä on tässäkin ketjussa mainittu. Suomen kansasta riippuu, jos ja milloin niitä otetaan käyttöön.

Tämä voi vaatia jonkin verran kypsyttelyä.


Micke90

Toki eduskunta on olemassa vielä vuonna 2020 ja varmaan sen jälkeenkin lähinnä EU-parlamentin jaostona, jollainen siitä tuli vuonna 1995, kun Suomesta tuli EU:n 15. osavaltio - ellei sitten EU tämän vuosikymmenen aikana romahda omaan mahdottomuuteensa.

sivullinen.

Hallitus pohtii pitäisikö lykätä säästöjä seuraavalle hallitukselle. Mikäänhän ei hallitusta kiellä elämästä velaksi ja lykkäämästä kaikkea tulevaisuuteen paitsi hallitusohjelma -- ja jotkut lait, mutta ne voidaan kiertää. Jos hallitusohjelmassa on sovittu säästöjen tekemisestä ja budjetin tasapainottamisesta, eikä niitä tehdä, hallitusohjelmasta sopineista osapuolista joku joutuu luistamaan tavoitteissaan. Se taas tarkoitaa myös muilla olevan lupa luistaa sovitusta eli ettei hallitusohjelma enää sido hallitusta.

Siihen suuntaan ollaan menossa yleisemminkin. Viimeinen uutinen kuntauudistuksesta kertoo syylliseksi ministeriöiden kyvyttömyyden -- eli haluttomuuden -- suorittaa heille annettua käskyä tehdä ehdotuksia säästöjen löytämiseksi. Ministeriöt siis kieltäytyvät tottelemasta hallitusta. Se, jos mikä, on merkki, ettei nykyinen hallintomalli enää toimi, eikä voi jatkaa. Vaikka lähes kaikki vanhat puolueet ovat hallituksessa, eivät virkamiehet siitä huolimatta suostu tottelemaan. Miten nämä virkamiehet saisi tottelemaan mitään hallitusta? Miten demareiden, kokkarin, vihervassarin tai kepun puoluekirjalla laiskanvirkansa hankkineen virkamiehen saisi antamaan hyväksyntäleiman esimerkiksi millekkään persujohtoisen hallituksen päätökselle? Miten sellainen päätös voidaan toimeenpanna ilman näitä hyväksyntäleimoja, jos ei edes nykyinen hallitus pysty päätöksiään toimeenpanemaan ilman niitä?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Sote-uudistus on hyvässä vauhdissa. Nyt jo pelkästään hallituksella on kaksi ehdotusta miten asia hoidetaan. Jos RKP:ltä kysytään, löytyy varmasti kolmaskin ehdotus. Sen pitäisi riittää.

Valtion talouden vajeeseenkin on etsitty ratkaisua. Kymmenen miljardin euron kokoiseksi arvioidusta vajeesta on kolmen miljardin euron osuus aioittu aikaansaada säästämällä ja veronkorotuksilla -- loppu otetaan velkaa. Koska säästäminen kohtaa vaikeuksia ja veronkorotukset uhkaavat vain vähentää verokertymää, päätettiin ehdottaa säästöjen jaksottamista tulevien hallitusten niskoille. Jälkipainotteinen ratkaisu tuntuisi ratkaisevan tämän hallituksen ongelmat. Kymmenen miljardin euron vajeesta voidaan ottaa alkuperäisen suunnitelman mukaan velkaa seitsemän miljardia euroa, ja loppu kolme miljardia voidaan luvata maksaa myöhemmin -- eli suomeksi sanottuna ottaa ennakkoa eli velkaa.

Mutta Täti Tiukka keksikin oivan ratkaisun. Säästöt voidaan tehdä etupainotteisesti. Hän tarkoittaa, ettei oteta velkaa kuin se sovittu seitsemän miljardia. Sen lisäksi siirretään säästöjä seuraavalle hallitukselle 1,5 miljardin euron edestä -- eli otetaan sen verran velkaa --, ja lopuista 1,5 miljardin euron puutteesta sovitaan myöhemmin -- eikä velan ottaminen senkään suhteen ole mahdotonta, eikä edes epätodennäköistä. Etupainotteisuus kunniaan. Seuraavalla hallituksella tulee olemaan helppo tehtävä ratkaista ongelmat tuollaisen etupainotteisuuden jälkeen. Koitin laittaa tähän suoran Ylen uutisen aiheesta, mutta valitettavasti se on todettu Virallisen Totuuden vastaiseksi ja "uudistettu". Silti linkki vanhaan uutiseen tuntuu yhä toimivan ja ohjaa sanavalinnoiltaan uudistettuun uutiseen.

Tässä vanha, joka kertoi Urpilaisen etupainotteisista säästöistä.
http://yle.fi/uutiset/hs_urpilainen_valayttaa_15_miljardin_sopeutusta_jo_ensi_vuodelle/7126825

Tässä uusi, joka kertoo ylimalkaisesti sopeuttamisesta.
http://yle.fi/uutiset/urpilainen_ja_vapaavuori_vaativat_valtiontalouden_sopeutuksen_hoitamista_etupainotteisesti/7126825

Molemmat johtavat samaan uutiseen.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Turjalainen

Eduskunta on taantunut satajäseniseksi, neuvoa-antavaksi "kunnanvaltuustoksi" Suomen autonomisessa eurostotasavallassa.
"Sotilaspapin puheen jälkeen koko miesjoukko seisoi hiljaisena pidätellen tunnevyöryä. Siellä täällä pari liikutuksen kyyneltä tipahteli rynnäkkökiväärin kylmälle teräkselle, valuen siitä asetta puristavalle kädelle ja tippuen lopulta maahan - isiltä perittyyn ja isien verellä lunastettuun maahan"

sivullinen.

Kuka herää aika ajoin painajaiseen, että some on on vallannut Eduskuntatalon ja räjäyttänyt sen?

Kuka rinnastaa näin kansallissosialistin ja somen?

Kuka on tuo mies?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Katainen eroaa. On rampa-ankka loppuhallituskauden. Alkuhallituskautena hallitus ei ole saanut mitään aikaan.

Urpilainen erotetaan. On rampa-ankka loppuhallituskauden. Alkuhallituskautena hallitus ei ole saanut mitään aikaan.

Päähallituspuolueet ovat siinä.

Vasemmistoliitto lähti hallituksesta, Vihreät lähtevät hallituksesta, RKP ja kristilliset tulevat vaa'ankieliasemaan ja voivat estää kaiken vähänkin epämiellyttävän päätännän. Ei tule säästöistä yhtään mitään. Ei tule kunta-uudistuksesta yhtään mitään. Sotessa saatiin sovittua, ettei jatketa alkuhallituskauden suunnitelmien mukaan, vaan jatkossa tehdään päätökset hallituksen ja opposition yhteistyössä; päätökset joita ei tule. Jo nykyinen hallitus on entisten tekemien virheiden vanki. Se pystynyt mitään tekemään. Samaan aikaan ongelmat kuitenkin paisuivat joka suunnasta: työttömyys kasvoi 10-20%, valtionvelka 20-40 miljardia euroa, julkisen sektorin kokonaisvelka 100-200 miljardia euroa; Eurostoliitto on vetänyt itsensä yhä syvemmälle umpikujaan, EKP pysyvästi nollakorkoon, taloustuotanto jatkuvaan rajuun laskuun, Venäjä, sotilaallisen kykynsä ja energian tuottajan asemansa avulla, vahvaan neuvotteluasemaan; kotimaassa poliisi on politisoitu ja hajoamisuhassa, usko edustukselliseen demokratiaan on vähenemässä -- kansalaisaloitteisiin täysin mennyt, maanpuolustustahto on pudonnut rajusti ja kaikki hallinnon pelivara on syöty. Ei tästä tämä hallitus saa käännettyä voittoa. Ei saa seuraava hallitus riippumatta tuleeko siihen kaikki pienpuoleet vai koostuuko se vain muutamasta suuresta. Ei auta edes virkamieshallitus.

Millä keinoilla eduskunta voisi olla olemassa vielä vuonna 2020? Minkä kaiken pitäisi muuttua?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Soini ei saanut hallitusta hajoamaan, mutta Katainen tuntuu saavan. Hallitusurakan aloittaneista ministereistä on jo vaihtoon joutunut Hautala (vihr.), Gustafsson (sdp.), Guzenina-Richardson (sdp.), Häkämies (kok.). Sen lisäksi Wallin (rkp.) vaihtui Haglundiin (rkp.) suunnitellusti. Vasemmistoliiton ministerit Arhinmäki (vas.) ja Kyllönen (vas.) lähtivät puoleensa kanssa. Pääministeri Katainen (kok.) on ilmoittanut lähtevänsä, ja valtionvarainministeri Urpilainen (sdp.) näyttäisi joutuvan lähtemään; keitä sitten lähtee näiden mukana on vielä auki. Lisäksi kolme ministeriä Virkkunen (kok.), Stubb (kok.) ja Räsänen (kd.) yrittävät europarlamenttiin -- ja todennäköisyys läpipääsyyn on kohtuullisen suuri.

Joten alkuperäisistä 19 ministeristä on vielä jäljellä 12. Kesällä enää 7 -- jos sitäkään. Hallituksen toimivuutta silti vakuutellaan. Näistä jäljellejääneestä seitsemästäkään kukaan ei ole saanut aikaan mitään, eikä heiltä oikein mitään alkuaankaan odotettu. He olivat lähinnä "täyteministereitä" ilman mitään tärkeää tehtävää. Kehitysyhteistyöstä, luonnonsuojelusta ja kalastelusta vastaavia. Poikkeuksena ovat vanhat demarimiehet Ihalainen ja Tuomioja, jotka ovat molemmat oman alueensa ryssineet pahemmin kuin neuvostoryssä ikinä pystyi. Tänään tunnustettiin, ettei kuntien pakkoliitoksia tule -- ja vapaaehtoisia liitoksia ei ole tullut ennen. Hallitus on rampa ankka, joka ei saa mitään aikaan.

Seuraaja saa ottaa paskaa täynnä olevat hanskat naulasta -- ja takaan, ettei tule yhtään mitään.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Roope

Quote from: sivullinen. on 11.04.2014, 22:39:18
Sen lisäksi Wallin (rkp.) vaihtui Haglundiin (rkp.) suunnitellusti.

Juu, aivan Wallinin itselleen tekemän kuusivuotissuunnitelman mukaisesti, joka palasi mieleen heti sen jälkeen, kun hän oli jäänyt kiinni käpälä piparipurkissa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Mehud

On aivan selvää että eduskunta on vuonna 2020. Se tosin on sellainen, mitä nykyinen hallitus ja eduskunta ei haluaisi, vaikka kansa haluaisi ja ansaitsisi nytkin. Silloinen eduskunta siivoaa nykyisen eduskunnan jälkiä.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

sivullinen.

Kirjaan tähän ylös uusimmat käänteet kansanedustuslaitoksen ja Kataisen/Stubbin hallituksen historiassa.

Keväällä veikkasin alkuperäisistä ministereistä jäljellä olevan enää kesällä seitsemän. Nyt alkuperäisistä ministereistä on jäljellä vielä seitsemän. Veikkaus meni siten lähes kohdalleen. Vihreiden lähtö, joka kahdeksannen alkuperäisen ministerin kadotti, tapahtui vasta kesän jälkeen. En kuitenkaan osannut veikata ministerivaihdoksien rulettia. Stubbin vaihtuminen pääministeriksi oli suuri yllätys -- tarkemmin sanottuna hänen valintansa Kokoomuksen puheenjohtajaksi oli yllättävää; sen jälkeinen pääministerin paikka oli itsestäänselvyys. Alkuperäisistä ministereistä vielä neljä on alkuperäisillä paikoillaan: Lauri Ihalainen (sdp.), Erkki Tuomioja (sdp.), Päivi Räsänen (kd.) ja Anna-Maja Henriksson (rkp.). Se on aika vähän. Vihreiden lähdettyä hallituksesta, on hallituksella enää äärimmäisen niukka 101-98 enemmistö eduskunnassa, joka sai hallituksen tekemään muutoksia eduskunnan toimintaan ja eduskunnassa pidettäviin äänestyksiin. Näin enemmistö olisi aina helposti saatavilla. Lisäksi valiokuntiin joudutaan tekemään muutoksia, jotta jokaisessa valiokunnassa olisi vähintään yhtä monta hallituspuolueiden kuin opposition edustajaa. Kyseessä on selvästi poikkeustilamenettely. Sen jatkuminen kovinkaan kauaa ei tunnu mahdolliselta. Jos edes yksi hallituspuolueen edustaja loikkaa, niin se on siinä.

Kuntauudistus on jo jätetty oman onnensa nojaan. Sote-uudistus saatiin muodollisesti tehdyksi päättämällä tehdä asialle jotain tulevaisuudessa. Valtionvelkaantuminen jatkaa kasvuaan yhä voimakkaampana ja "työvoimapula" rajoittaa verotustuottoja. Virkamieshallituksesta on sivulauseissa alettu puhumaan, mutta kukaan ei vielä uskalla sanoa sitä ääneen -- eikä virkamieshallituksen voi uskoa ratkaisevan mitään. Luvattu eläkeratkaisu sentään onnistuttiin liitoilta saamaan -- tosin senkin sisältö näyttäisi olevan pelkkä ongelmien lykkääminen hamaan tulevaisuuteen. Hallitus pysyy pystyssä niin kauan kun se ei tee mitään, ja niin kauan kuin se ei tee mitään, eivät ongelmat voi ratketa.

Tilanne on mikä on. Se ei siitä parane ilman tekoja. Niitä tekoja ei synny. Eduskunta on suuremmissa ongelmissa kuin kertaakaan olemassaolonsa aikana. Kestääkö se?

Entä mitä tilalle?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Garborad

Jassåå, jaa.
Mihinkäpä se katoaisi?
~Paras tapa voittaa väittely on olla oikeassa.~

-PPT-

EU-todellisuudessa eduskunta on vähän kuin Suomen pankki; molempien tarpeellisuutta kyseenalaistetaan eikä ihan suotta.

sivullinen.

Osmo Soininvaara (vihr.) esittää kritiikkiä eduskuntalaitosta kohtaan. Hän vaatii kansanvallan käytäntöjen siirtämistä nykyaikaan.

Quote

Yksi syy politiikan huonoon toimintaan on varmaankin siinä, että eduskunta päättää vääristä asioista, detaljeista eikä strategioista. [...]

Jotta demokratia alkaisi toimi tuloksellisesti, poliitikkojen on alettava päättää oikeista asioista nykyaikaisia menetelmiä käyttäen. Demokraattiset instituutiomme ovat yli sata vuota vanhoja. Siinä välissä maailma on muuttunut paljon. Kansanvallan käytännöt pitäisi siirtää nykyaikaan.

http://www.soininvaara.fi/2014/10/05/ero-eduskunnasta/

Se on samansuuntaista vaatimusta kuin Muutos-puolueen vaatimus Suorasta Demokratiasta -- joskin Muutos-puolueen esitys on kovin sekava selittäen välillä eduskunnan ja Suoran Demokratian voivan toimia yhdessä aina tarpeen mukaan, ja jättäen tarkemman Suoran Demokratian käytännön rakenteen tulevaisuuteen oikeusministeriön virkamiestyöryhmien kautta edistettäviksi -- jota kautta mikään ei tässä maassa koskaan etene. Siten on havaittavissa enteitä, että Muutos on menettämässä asemaansa "uuden demokratian" -- suoremman ja kansanvaltaisemman -- kasvoina eli edustajana. Kansalaisaloiteet, jotka vaikkakin osoittautuivat täysin epäonnistuneeksi eduskunnan ylivallan tähden, olivat Vihreiltä jo ensimmäinen käytännön askel kohti Suoraa Demokratiaa. Nyt Soininvaara on jättämässä eduskunnan. Tarkoittaako se hänen jättävän politiikan? Laittaako hän blogilleen pisteen ja siirtyy Pattayalle viettämään hulvattomia vanhuudenpäiviä? Tuskinpa vain. Se tarkoittaa Vihreiden siirtymistä isoa askelta pois epäonnistuneen parlamentaristisen demokratian polulta kohti toisenlaista demokraattista vaikuttamisen väylää. Soininvaara on viisas ja kyvykäs mies. Odotan innolla hänen tulevia avauksiaan. Odotan myös muiden ryhmittymien teoreetikoilta -- ainakin Muutoksen ja Piraattipuolueen -- kilpailevia ehdotuksia Suoran Demokratian suhteen. Vanha on jo todettu kuolleeksi. Nyt on aika aloittaa uuden rakentaminen.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

P

Eikös ISIS juuri kehunut, että tulevaisuudessa kalifi hoitelee hommat täälläkin kalifikaatin Pohjoisosassa?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Kulttuurirealisti

Eduskunta on olemassa, kansanedustajien palkat ovat nousseet, samoin kulukorvaukset. Yli 80 % kansanedustajista kertoo twiittaavansa usein.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Markkanen

Olemme kaksipuoluevaltio. Puolueet ovat konsensuspuolue ja oppositio. Pitäisikö demokratiaa ihan oikeasti laajentaa ja tuoda lähemmäksi kansaa.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

sivullinen.

Quote from: Kulttuurirealisti on 07.10.2014, 13:28:02
Eduskunta on olemassa, kansanedustajien palkat ovat nousseet, samoin kulukorvaukset. Yli 80 % kansanedustajista kertoo twiittaavansa usein.

Oli kyseessä vuosi 2020. Silloin ei kukaan enää twiittaa. Silloin kaikki "yankkaavat" tai "hyrveltävät" tai "tutinoivat".

Kansanedustajien palkatkaan eivät voi nousta loputtomiin. Rahat on jo nyt loppu. Suomen valtio ottaa seitsemän miljardia euroa vuodessa velkaa; Suomen julkisen sektori ottaa sen lisäksi vähintään 17 miljardia euroa. Jos kaikki kulut jatkavat nousuaan, Suomen valtion velka on 1000 miljardia euroa silloin. Se on yhtä todennäköistä kuin pituushypyn maailman ennätyksen oleminen 50 metriä. Niin ei tule käymään. Kaikella on rajansa.

Mutta mihin se raja vedetään. Koska aasin selkä katkeaa. Sitä tässä etsitään. Onko se vuonna 2020? Onko se vuonna 2050? Onko se vuonna 2016? Onko se vuonna 2182? Sitä kukaan ei tiedä. Sen pohtimisesta pitäisi käydä keskustelua, ja sen ajoitusta yrittää arvuutella. Toteamus kaiken jatkuvan ennallaan loputtomiin ei auta ketään: Se ei ole keskustelua -- eikä se ole realismia. Jos sitä ei käsitä, ei käsitä jotain erittäin oleellista tästä maailmasta ja sen lainalaisuuksista.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Quote from: sivullinen. on 03.10.2014, 00:53:49
Kuntauudistus on jo jätetty oman onnensa nojaan. Sote-uudistus saatiin muodollisesti tehdyksi päättämällä tehdä asialle jotain tulevaisuudessa.

Tänään Suomen yrittäjien uusi puheenjohtaja sanoi hyvin suoraan ja selvästi toivovansa Sote-uudistuksen lykkäämistä seuraavalle hallitukselle. Samoin sosiaali- ja terveysministeri Räty (kok.) kertoi kaiken olevan auki. Soini ehti jo uhata Kokoomuksen jättämistä oppositioon seuraavalla hallituskaudella, jos ei "sote-sovusta" pidetä kiinni. Joten ei tullut Sotea. Hallitus ei ole saanut mitään aikaan.

Luottoluokitus laski -- vaikka Suomi uhkaili, lahjoi ja kiristi luottoluokittajia. Silti yksi kolmesta suuresta länsimaisesta uskalsi ilmoittaa uuden luokituksen.

Seuraavalle hallitukselle on lykätty kaikki paska ja päätösten toimeenpano -- ja samalla vaatimus velkaantumisen lopettamisesta. Miten siitä voi tulla mitään, jos sama jengi jatkaa? Miten henkilöt, jotka eivät nyt pysty mitään tekemään, pystyisivät vuoden päästä ihmetekoihin? Timo Soini (ps.) voi olla kova mies, mutta mahdottomiin ei hänkään pysty. Joku jo ehti ehdottaa Osmo Soininvaaran (vihr.) nostamista diktaattoriksi hoitamaan ongelmat pois päiväjärjestyksestä ja pelastamaan demokratia -- mutta olisiko kyseessä silloin demokratia, jos valtaa käyttäisi diktaattori?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Kulttuurirealisti

Quote from: sivullinen. on 08.10.2014, 23:02:14
Kansanedustajien palkatkaan eivät voi nousta loputtomiin. Rahat on jo nyt loppu.

Ei kuitenkaan niin loppu, etteikö varoja kansanedustajien palkkoihin voisi ottaa jostain muualta. Vaikka lasten keskoskaapeista ja vanhusten hoidosta. Ja kuten kokoomuksen ryhmän varapj. vuonna 2020, Kerttu-Christina Markkulainen, 29 v., valtiotieteen yo, sanoo: "meitä on vain 200, kansan asioista päättäville täytyy turvata riittävät resurssit päätöksentekoon. Siinä vaaditaan kansalta vain pientä vastuunottoa."
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

sivullinen.

Tein pieniä laskelmia eduskunnan ja hallituksen demokraattisuudesta. Perustavanlaatuiset ongelmat ovat syvällä. Niitä ovat esimerkiksi sosialistien hallitsema valtiojohtoinen joukkotiedotus, joka antaa väärän kuvan tosiasioista, ehdokkaista ja heidän ohjelmistaan ja kaikesta tiedosta, jonka perusteella kansan pitäisi asioista päättää; vaalijärjestelmä äänikynnyksineen, ehdokkaiden valintoineen ja puolueiden vallan ja rahoituksen säätelyn kautta; ja ettei vaalilupauksille ole minkäänlaisia takuita (pun). Mutta näihin en nyt tartu syvällisemmin. Sitä vastoin tartun "demokraattisten" vaalien tuloksiin.

Suomessa kansa valitsee sopivasti peukaloiduilla vaaleilla eduskunnan, joka lain mukaan käyttää tällä hetkellä kansan omistamaa korkeinta valtaa tasavallassa. Mutta miten suuri kannatus eduskunnalla on? Kaikkien eduskunnassa olevien puolueiden yhteensä saama äänimäärä on noin 2,9 miljoonaa (2011). Se on 53% Suomen väestömäärästä. Mutta Suomessa ei äänestetä puolueita. Jokainen kansanedustaja voi vapaasti valita puolueensa ja vaihtaa sitä kesken kauden tai olla ilman puoluetta -- ihan miten haluaa. Puolueet eivät ole osa parlamentarista järjestelmää. Joten miten suuri on kansanedustajiksi valittujen henkilöiden äänimäärä? Sitä en onnistunut laskemaan -- ja jostain syystä jopa Tilastokeskus pimittää tietoja, joita sen laskemiseen tarvittaisiin. Onnistuin kuitenkin laskemaan yhden puolueen osalta tilanteen. Sitä voinee pitää suuntaa-antavana koko eduskunnan suhteen. Kristillisdemokraattien kokonaisäänisaalis oli noin 120 000 ääntä, mutta valittujen kansanedustajien yhteissaalis ainoastaan noin 28 000 eli 23% koko puolueen äänistä. Jos luvut olisivat samanlaiset muillekin puolueille, olisi eduskunnassa edustettuna 12% koko kansan äänistä. Se on aika vähän.

Laskento ei tietenkään lopu tähän. Koska eduskunnassa pidetyt äänestykset ovat 100% ennalta sovittuja -- ja uusimpien käänteiden johdosta jopa äänestykset pidetään tiettyyn aikaan, jotta sopivat henkilöt osaavat olla paikalla äänestyksissä --, ei eduskunta kokonaisuudessaan ole vallassa; vain hallituspuolueet ovat vallassa. Hallituspuolueiden äänisaalis taas oli noin 1,4 miljoonaa ääntä eli 26% kansasta. Jos hallituspuolueiden kansanedustajien äänisaalis olisi 23% kaikista puolueen äänistä, se tarkoittaisi alle 6% kansansuosiota. Tietenkään kaikki hallituspuolueen edustajat eivät kannata hallitusta, mutta ovat siihen pakotettuja puoluekurijärjestelmän kautta. Joten tuloksena Suomea hallitsee reilusti alle 5% vähemmistö -- jolla on tukenaan suuryritykset eli EK ja ammattijärjestöt, kuten SAK. Ei meillä mitään demokratiaa ole. Ei ole ihme, ettemme tunne elävämme demokratiassa ja saavuta demokratiasta syntyviä hyötyjä lain ja säädösten tukiessa yhteisiä tavoitteitamme tehdä maastamme parempaa ja tavoitella yhteistä hyvää.

Ja kuten alussa jo huomautin, saadaan luku nostettua edes 5 tai 6% vain puoluejärjestelmän, vaalijärjestelmän ja propagandajärjestelmän kautta. Suomi ei ole demokratia. Suomi saattaa kuitenkin muuttua demokratiaksi. Noin heikon tuen omaava hallinto ei kovin suurta mullistusta kestä. Jos se horjuu jo luottoluokituksen laskusta pienimmällä mahdollisella pykälällä, ei se tule kestämään minkäänlaista yleislakkoa, talousmullistusta, sotilaallista painostusta, luonnonkatastrofia, ulkoisen selkänojan kaatumista tai mitään suurta. Se on uppoava laiva. Ainoa syy, miksi sitä ei ole jo nyt jätetty on, ettei ole oikeastaan muitakaan vaihtoehtoja tarjolla. Kun vaihtoehto löytyy, se tulee nopeasti syrjäyttämään nykyisen; ihmiset tulevat vauhdilla hyppäämään uppoavasta laivasta pelastusveneeseen. Suomi on "burning platform". Viimeistään kun nilkat koskettavat kylmää merivettä, alkaa huuto ja oikea vaihtoehtojen etsintä. Vuoteen 2020 on vielä pitkä aika. Siihen asti sinnittely ei tule onnistumaan.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Soini (ps.) valittaa, ettei Stubb (kok.) noudata "Sote-sopua".

Rinne (sdp.) valittaa, etteivät Vihreät kanna vastuutaan hallituksen kädettömyydestä, jossa olivat mukana alusta lähes loppuun, ja uhkailee ennenaikaisten vaalien jättävän kaikki Suuret Suunnitelmat toteuttamista vaille valmiiksi.

Katainen (eu./kok.) kertoo Suomen talouden jatkavan supistumistaan, ja olevan Eurostoliiton ongelmamaa.

Ei hyvältä näytä. Jos yksikin hallituspuolueiden kansanedustaja lipsuu välikysymysäänestyksessä, saatamme nähdä Suomessa sellaisenkin ihmeen kuin hallituksen kaatumisen; hallituksen, joka on ollut pystyssä jo kolmisen kuukautta. Siinä onkin sitten seuraavalle hallitukselle ennätys rikottavaksi. Mitään tietä ulos jatkuvasti kasvavista ongelmista ei konsensuspuolueilla ole. Asiat eivät parane uudella hallituksella, eivät uusilla vaaleilla ja uudella eduskunnalla, eivätkä uudella hallitusohjelmalla.

Näyttääkö hyvältä? Mutta silti tuntuu ihan hyvältä. Miten voisikaan olla paremmin? Valtiolta on rahat ja ideat loppu. Se ei suoraan kosketa ihmisiä. Se on valtion ongelma. Ihmiset ovat onnellisia, kun palkka juoksee ja kaupassa on tavaraa. Mutta jos valtiolta loppuu rahat -- eikä ongelmaa voida hoitaa perinteisesti devalvoimalla --, ei sellaisen kokemisesta ole kenelläkään kokemusta. Tältä se tuntuu. Se on sietämätöntä keveyttä. Eurostoliitto hajoaa. Kaikki valta hajoaa. Kaikki on tyhjän päällä. Kunnes tyhjä ei enää kannata.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Nikolas

Quote from: sivullinen. on 05.11.2014, 02:22:32

Katainen (eu./kok.) kertoo Suomen talouden jatkavan supistumistaan, ja olevan Eurostoliiton ongelmamaa.

Niin, mitenkäs tässä näin kävi, kun Suomen tasavallan talousasiat olivat äskettäin neljän vuoden ajan mitä parhaimmissa käsissä?
Quote

Born in 1971, Katainen has been the Finnish prime minister since June 2011 and is the Chairman of the National Coalition Party (Kokoomus). He had previously been finance minister (earning the accolade of the 'best finance minister in Europe' from the Financial Times in 2008 – something that may put him in the frame for a third job, the permanent presidency of the Eurogroup).

Lähde: Europe Decides: Jyrki Katainen

Näettekö näiden kahden asian välillä mitään ristiriitaa?

Nikolas

Quote from: sivullinen. on 26.10.2014, 23:43:00

Joten miten suuri on kansanedustajiksi valittujen henkilöiden äänimäärä? Sitä en onnistunut laskemaan -- ja jostain syystä jopa Tilastokeskus pimittää tietoja, joita sen laskemiseen tarvittaisiin.


Tuloksia näkee täältä: Vaalit.fi EDUSKUNTAVAALIT 17.4.2011 - Tulos

Sieltä voi hakea vaalipiiri kerrallaan eduskuntaan valittujen ehdokkaiden nimet ja äänimäärät. Sehän on hiukan työlästä, kun kansanedustajia on kuitenkin 200. Onneksi heidät on sentään ryhmitelty puolueiden mukaan.

sivullinen.

Quote from: Nikolas Ojala on 17.11.2014, 02:08:04
Näettekö näiden kahden asian välillä mitään ristiriitaa?

Presidenttikin näkee ja uskaltaa sanoa -- ja kuuluu vielä samaan puolueeseen. Silloin se on jo aika selvä tosi.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Monta kuukautta on kulunut, eikä hallitus ole vieläkään kaatunut. Huhujen mukaan Jan Vapaavuori (kok.) olisi seuraavana jättämässä uppoavan laivan. Mutta on kai pidettävä Stubbin kesästä asti pystyssä pysyneen hallituksen suurimpana saavutuksena, ettei pariin kuukauteen ole yksikään puolue lähtenyt hallituksesta tai ministeri jättänyt hallitusta. Se kertoo Suomen hallinnon olevan vakaalla pohjalla. Tätä vakaampaa pohjaa ei voisi toivoa tilanteessa, jossa Venäjällä ja Eurostoliitolla on alkaneet välit rakoilla sotilaallisessa mielessä ja Kreikka ei enää suostu näyttelemään euroalueen syntipukkia.

Hallituksen kärkihankkeista se toinen -- vielä elossa tai ainakin tekohengityksessä oleva -- on viime päivinä noussut taas esiin. Sekin sakkaa.

Quote
Sote-uudistuksen kompastuskiviä hierotaan heti aamusta
20.2.2015

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalla on edessään lähes mahdoton urakka. Sen pitäisi sorvata pikaisella aikataululla suuria muutoksia sote-uudistukseen. Aika voi loppua kesken.

http://yle.fi/uutiset/sote-uudistuksen_kompastuskivia_hierotaan_heti_aamusta/7817705

Quote
HUSin Lindèn: Sote-uudistus voi lykkääntyä vuosilla
19.2.2015

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUSin toimitusjohtaja Aki Lindèn uskoo ettei sote-uudistus valmistu tämän vaalikauden aikana.

http://yle.fi/uutiset/husin_linden_sote-uudistus_voi_lykkaantya_vuosilla/7816731

Tarkemmin sanottuna Perustusvalilakiokunta, joka ensimmäinen parlamentaarinen elin -- eli hallituspuolueiden nimeämien asiantuntijoiden jälkeen ensimmäinen hallituspuolueiden hallitsema poliittinen taso --, jolla asiaa käsitellään, on päättänyt ottaa lisäajan. Jos lainvalmistelu etenee, niinkuin se on sosialismin aikakaudella on ollut tapana, olisi Perustuslakivaliokunnan jälkeen edessä vielä Sosiaali- ja terveysvaliokunnan väittelyä aiheesta, sitten muutama hallituksen esitys, muutama keskustelu asiasta eduskunnan suuressa salissa ja kasa muita vaiheita. Sitten voitaisiin lain täytääntöönpano aloittaa. Aikaa tähän kaikkeen vielä on. Eduskunnan piti lähteä vaalitauolle jo viime perjantaina eli viikko sitten, mutta ainahan näin tärkeän asian takia vaalikampanjointia ollaan valmiita lykkäämään. Jokainen kansanedustaja pistää nyt isänmaanedun oman uudelleenvalinnan edelle ja pusertaa parissa päivässä kasaan sen, mikä ei ole neljässä vuodessa edennyt käytännön kannalta tippaakan. Lähimpänä Sote-sotkun läpimeno oli heti Kataisen hallituksen hallitusneuvottelujen päätyttyä. Silloin six-packilla oli eduskunnassa selvä enemmistö, hallituspuolueiden kesken asioista oli päästy ainakin jollain tasolla sopuun, eivätkä vaalitkaan olleet heti nurkantakana. Nyt se on useamman mutkan takana -- mutta varmasti tältä superjoukolta onnistuu. Jos ei aivan alkuperäisessä muodossa, niin muutaman uuden palkkioviran perustamisen jälkeen voidaan Soten sanoa onnistuneen ja olleen menestys. Minä uskon Sote-sotkuun.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Nyt vahvistettiin Soten siirtyminen tuleville sukupolville aikojen taakse: Tällä kaudella ei tullut edes uutta virkaporrasta palkkiovirkoineen. Pääministeri Stubbin mielestä keskustelut eivät kuitenkaan menneet hukkaan. Se on hyvä asia. Mukavat keskustelut ovat aina mukavia. Hallituksen sijaan valtioneuvoston uudeksi lempinimeksi sopisikin tyhjäntoimittajien keskustelukerho.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Shemeikka

Uskon Eduskunnan säilyvän. Ellei säily, niin 200 kansanedustajaa ja melkoinen määrä virkamiehiä joutuisi hakeutumaan muihin töihin. Eduskunnan merkitys voi vähentyä Unionin liittovaltiokehityksen myötä mutta ei edustajien ja virkamiesten määrä.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen