News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Titus

Quote from: valtakunnanpärkhele on 28.07.2020, 16:00:33
Vihreän kaupunkisuunnittelun kukkasia osa 49382: Lauttasaaren siltaremppa.

Elikkäs tämä toimiva silta pitää nyt ideologisen sekoilun nimissä muuttaa jotenkin niin, että autokaistoja vähennetään ja pyöräteitä levennetään.

sinnetännemäen mukaan autokaistoja kavennetaan, että onkijoilla on kesäisin enemmän tilaa ja talvisin on enemmän tilaa auratulle lumelle (tämä on oikeasti sen oma lausunto)  :-X
that's a bingo!

Eino P. Keravalta

Vihreät nerot kertovat, miten Helsingin keskustan elävyys taataan:

Quote"Me vihreissä haluamme kehittää vauhdilla kävelykeskustaa", sanoo Helsingin vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Reetta Vanhanen.

Vanhasen mielestä kävelykeskusta vapauttaisi tilaa ihmisille sekä ravintoloille ja tekisi kaupunkitilasta viihtyisämmän. Viihtyvyyttä voitaisiin parantaa myös panostamalla puistoihin ja huolehtimalla, että penkkejä on tarpeeksi.

Lisää ravintoloita? Luulisi, että keskustassa on jo nyt aika verinen taistelu ravintoloiden kesken, legendaarinen Cantina Westkin laittoi lapun luukulle. Kuka noissa ravintoloissa käy kun kansa dokaa yhä vähemmän tai ainakin tilaa viinansa Saksasta ja kun vihervasemmistolaisen hallituksen veronkorotusten ja leikkausten jälkeen kansalaisilla on yhä vähemmän varoja kulutukseen?

Ja lisää penkkejä? No, varmaan niitä tarvitaan kun eihän matujengi voi kaiken aikaa olla seisten ( pun int ) vaan välillä pitää päästä rötköttämään revityissä kusifarkuissa penkille varsinkin, jos huimausaineet vähän väsyttävät..

Sama nainen muuten ehdotti vielä, että Pohjois-Espa muutettaisiin kävelykaduksi..  :facepalm:

Saakeli, jos joku haluaa kävellä niin menköön vaikka Nuuksioon kymmeneksi tunniksi patikoimaan - ihmiset haluavat autolla palveluiden äärelle!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

foobar

^ Jos jotain positiivista voi löytää niin sen että esim. Aleksilla ja Keskuskadulla ei ole kaupungin tarjoamia penkkejä. Se viimeistään pilaisi tilanteen täydellisesti. No, ilmeisesti se on Hyvien Ihmisten tavoitteena...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Auringonvalo

Quote from: Titus on 22.01.1975, 13:08:40(btw noi hallit on varsin usein täynnä tai jonkun asteen rempassa) :

Stockmann
Vakiohinnat
Ma-Su 7.00 - 21.00   € 3,50/30min

Eikä oo, stokka/Kamppi parkissa on aina tilaa kun käynyt - paitsi jouluna, Töölön hallissa on myös tilaa, just oli juttua siitä et kuinka paikalliset eivät ole löytäneet sitä, Länsi-Pasila on kieltämättä joskus Täynnä.
Ihan kelvot hinnat ne on makuuttaa autoa jos suhteuttaa seudun neliöiden vuokriin. Mut kyllähän se kalliilta tuntuu jos tottunut pysäköimään ilmaiseksi. Oikeasti asukaspysäköinti on vaan niin liian halpaa et jotkut jopa makuuttaa autoja talven yli kinosten alla ihan kantakaupungissa! Sen verran ton pitäisi kirpaista et toi turhaan tien laidalla makuutus loppuisi niin ajossa  olevat mahtuisivat keskustaan paremmin. Ja ainahan voi jättää liittymäparkkiin radan varteen ja tulla asioille raiteita pitkin kuten toi on mietitty.

Auringonvalo

Quote from: no future on 31.07.2020, 17:22:15
Parkkihallien ylihinnoista ja naurettavan alhaisista käyttöasteista olen samaa mieltä, mutta en tiedä mikä sen hintatason pitäisi käytännössä olla että ihmiset niitä alkaisivat käyttää. Ne ovat ammottaneet tyhjyyttään koko sen 20 vuotta mitä itse muistan. Ihan samanlaisella vajaakäytöllä ovat myös ainakin Redin ja Triplan hallit, kun Kalasataman asukkaatkin ajavat korttelirallia etsien sitä olematonta pysäköintiruutua.

Ei se hallien kalleus vaan asukaspysäköinnin naurettavan halpa hinta. Jokunen satku siihen lisää/vuosi ja väki löytää halleihin paremman palvelun takia. Harvalle kantakaupungissa auto on välttämättömyys ja mielekkään elämän sujumisen edellytys. Paikat heille joilla näin on, ja satunnaiset autoilijat maksakoon joko makuutuksesta kelvon hinnan tai siirtäköön syrjemmäksi seisomaan.

Paju

Quote from: foobar on 31.07.2020, 17:21:45
Etätyö yleistyy, mutta muualla asujan näkemysten mukainen epäsymmetrinen suhde pääkaupunkiseudulla asumisen hyötyjen ja haittojen välillä (haittoja, tai "haittoja" ylikorostaen) ei ole mielestäni rehellinen tapa katsoa kokonaisuutta. Etätyö ei pelasta esim. siltä että 90% kaipaamistaan kavereista, kaupoista ja palveluista voi olla saavutettavissa täällä pienellä kävelyllä kun jossain muualla se on joko mahdotonta tai dramaattisten kompromissien takana. Merkittävä osa pääkaupunkiseudun asukkaista ei myöskään näe keskellä maaseutua asumisen etuja suuremmiksi kuin sen aiheuttamia ongelmia. Se että saavuttaisin saman vaivattomuuden kuin omassa kodissani pääkaupunkiseudulla vaatisi jossain muualla todennäköisesti yhden palkollisen palkkaamista - ja siihen aika yllätyksettömästi Suomessa harvalla on varaa.

Luulen, että Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla on useita todellisuuksia, joissa haitat ja hyödyt painottuvat eri tavalla. Omat kokemukseni loppujen lopuksi rajoittuvat muutamille neliökilometreille ja niiden välillä siirtymiseen: kotikulmat, työpaikan lähialueet arkipäivisin ja harrastukset ja kaverit iltaisin ja viikonloppuisin.

Takerrun tuohon "90 % kaipaamistaan kavereista, kaupoista ja palveluista voi olla saavutettavissa täällä pienellä kävelyllä". Kavereistani 90 % on ollut edes kohtuullisen kävelymatkan päässä viimeksi ala-asteella. Mitä enemmän ikää on tullut, sitä laajemmalle vanhat ystävät ovat muuttaneet ja sitä laajemmalta alueelta uudet tuttavuudet tulevat. Jos kahdeksanvuotiaana "kaikki" oli pyörämatkan päässä, aikuisena harrastuksiin on puolen tunnin ajomatka ja parhaan kaverin luo pääsee, kun ajaa motaria tunnin verran.

Kauppaan voi hyvinkin olla lyhyt matka, mutta jos ostokset ovat yhtään suuremmat, auto on joka tapauksessa tarpeen. Kun kaupungissa jonottaa liikennevaloissa, on syrjemmällä samassa ajassa jo kaupan pihassa.

Kaupunkien kulttuuri- ja tapahtumatarjonta on tottakai ylivertainen verrattuna pikkupaikkakuntiin. Tosin vain kourallinen ihmisiä asuu kävelymatkan päässä esimerkiksi Helsingin keskustan riennoista. Ne loput joutuvat pääkaupunkiseudullakin matkustamaan paikan päälle.

Tarkoitus ei ole ottaa kantaa puoleen tai toiseen. Eri alueiden sen enempää hyötyjä kuin haittoja on turha ylikorostaa etenkin, kun jokainen arvottaa ne omista lähtökohdistaan. Täällä kieltämättä voi saada pääkaupunkiseudusta melko erikoisen, kielteisesti latautuneen kuvan. Kuitenkin tosiasia on, että ainakin Helsingin ydinkeskustan vetovoima on syystä tai toisesta heikentynyt.

foobar

^ No, ainakin minulla on kirjaimellisesti alakerrassa kymmeniä liikkeitä jotka tarjoavat lähes kaiken mitä voin tarvita, ja lasken kävelyetäisyyteen sen että hyppään metroon kymmeneksi minuutiksi ja olen samassa baarissa kavereiden kanssa alle 200 metrin kävelyllä. En tietenkään yritä tavoitella esim. Jenkkeihin muuttaneita kavereitani tällä tapaa, mutta voin helposti tavoittaa sen aktiivisen sosiaalisen piirini, luokkaa 70 ihmistä. Useimpiin kulttuuririentoihinkin matka hoituisi samalla tapaa jos ne kiinnostaisivat.

Tässä yhteydessä kannattaa huomata etten asu edes lähellä keskustaa. Silti on selvää että vastaava ei olisi palveluiden osalta mahdollista käytännössä missään muualla ja kavereiden suhteen vain kaupunkikeskustoissa...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

-PPT-

Käydessäni pari viikkoa sitten Jyväskylässä olin ällikällä lyöty miten keskustan kauppakeskuksessa oli enemmän tyhjää liiketilaa kuin toimivia liikkeitä. Jyväskylässä on muutaman kilometrin päähän keskustasta rakennettu uusi suurempi kauppakeskus joka ilmeisesti on imenyt keskustasta bisnekset.

Sama ilmiö hän on tapahtunut Kouvolassa ja Hämeenlinnassa mutta Jyväskylä sentään on Suomen mittakaavassa suuri kaupunki. Siitä yllätykseni.

Jyväskylän keskusta tosin näivettyi jo yli 20v sitten kun keskustan pääkatu muutettiin suurimmalta osalta kävelykaduksi. Noin on useat paikalliset sanoneet.

no future

5km säteellä Helsingin keskustasta asuu 250 000 ihmistä, 10 km säteellä jo puoli miljoonaa. Kyllähän tuo tarjoaa Suomen oloissa ylivertaisen massan järjestää Helposti saavutettavia palveluita, harrastuksia ja kulttuuria. Kun se hyvin varustettu lähikauppa on oikeasti kävelymatkan päässä, kaikista erikoisliikkeistä puhumattakaan, niin en tiedä kuinka isoja ostoksia pitäisi päivittäistavaroissa tehdä että niitä ei saisi kotiin kannettua? Enenmmän ja pidemmälle sitä Jossain prisman parkkipaikalla joutuisi kävelemään, kuin mitä olen aikuisiällä pääsääntöisesti kauppareissuilla kävellyt. Muuallakin kuin Helsingissä.

Olen asunut muissakin suomalaisissa kaupungeissa, mieluiten aina korkeintaan kävelyetäisyydellä keskustasta. Käytännössä jokaisessa on voinut järjestää päivittäisen elämänsä ilman päivittäistä tarvetta autoilla minnekään. Toki tämä riippuu ihan siitä mitä harrastaa, ja mitä asioita preferoi elämässään. Autottomia tai todella vähän arjessaan autoilevia ihmisiä on aikuisissa suomalaisissakin yllättävän paljon, paitsi Helsingissä niin Turussa, Joensuussa, Kuopiossa, Lappeenrannassa kuin Jyväskylässäkin. Itsellä autonkäyttö jakautuu aika lailla 90% työajoa, 10% omia ajoja.

Mutta kaikenlainen vastakkainasettelu kaupunki-maaseutu, tai edes pk-seutu muu Suomi on mielestäni turhaa ja etenkin poliittisesti aika halpaa ajattelua. Tärkeintä olisi taata ihmisille mahdollisuudet järjestää elämänsä niinkuin haluaa, siellä missä haluaa.

Paju

Quote from: foobar on 31.07.2020, 23:22:27
^ No, ainakin minulla on kirjaimellisesti alakerrassa kymmeniä liikkeitä jotka tarjoavat lähes kaiken mitä voin tarvita, ja lasken kävelyetäisyyteen sen että hyppään metroon kymmeneksi minuutiksi ja olen samassa baarissa kavereiden kanssa alle 200 metrin kävelyllä. En tietenkään yritä tavoitella esim. Jenkkeihin muuttaneita kavereitani tällä tapaa, mutta voin helposti tavoittaa sen aktiivisen sosiaalisen piirini, luokkaa 70 ihmistä. Useimpiin kulttuuririentoihinkin matka hoituisi samalla tapaa jos ne kiinnostaisivat.

Tässä yhteydessä kannattaa huomata etten asu edes lähellä keskustaa. Silti on selvää että vastaava ei olisi palveluiden osalta mahdollista käytännössä missään muualla ja kavereiden suhteen vain kaupunkikeskustoissa...

Riippuu elämäntilanteesta. Itse en juurikaan tapaa tuttuja ravintoloissa, vaan vierailemme toistemme kotona. Tällöin tietenkin on merkitystä sillä, missä kaverit asuvat. Ja tosiaan, Helsingin kantakaupungista katsoen jo yläasteella kavereita oli pitkin pääkaupunkiseutua. Opiskelujen, työpaikkojen ja viimeistään perheen perustamisten myötä on todettava, että harva asuu enää lähelläkään "vanhoja kulmia". Työkaverit taas asuvat kuka missäkin päin työssäkäyntialuetta, samoin harrastustoverit.

Ja jos lyhyt kulkuneuvolla liikkuminen lasketaan kävelymatkaksi, maaseudulla kymmenessä minuutissa ehtii autolla jo aika kauas. :) Esimerkiksi mökkipaikkakunnallamme tuossa ajassa ajaa lähimpään kaupunkiin.

Uuno Nuivanen

Quote from: jka on 31.07.2020, 17:12:46
Itseasiassa Helsingin keskustaanhan pääsee autolla paremmin kuin koskaan ainakaan 20 vuoteen tällä hetkellä.

Bullshit. Tai no, pääsee ja pääsee, mutta kultaiset ajat kun ilmainenkin parkki löytyi tietävälle ovat ohi. Saati jos kurjimus, joka tarvitsee tai haluaa pitää autoa joutuu pysäköimään sen jonnekin. 90-luku kantakaupungissa oli vielä ok. Muuten olen ihan samaa mieltä, ja ihmettelenkin, miksi kaikki yritykset eivät vielä ole poistuneet Hgistä. Ehkä ne kaikki evät tarvitse asiakaskäyntejä tai se osoite on vaan niin v*tun hieno oltava. Kehillä on tilaa. Tosin eihän tämän näin olisi tarvinnut mennä.  :(

Uuno Nuivanen

Quote from: Titus on 31.07.2020, 18:30:28
Quote from: valtakunnanpärkhele on 28.07.2020, 16:00:33
Vihreän kaupunkisuunnittelun kukkasia osa 49382: Lauttasaaren siltaremppa.

Elikkäs tämä toimiva silta pitää nyt ideologisen sekoilun nimissä muuttaa jotenkin niin, että autokaistoja vähennetään ja pyöräteitä levennetään.

sinnetännemäen mukaan autokaistoja kavennetaan, että onkijoilla on kesäisin enemmän tilaa ja talvisin on enemmän tilaa auratulle lumelle (tämä on oikeasti sen oma lausunto)  :-X

Tuo naarassontiainen ei taatusti ole onkinut yhtään silakkaa Lauttasaaren sillalata, mutta minäpä olen. Hyvin mahtui.   >:(

Paju

Quote from: no future on 31.07.2020, 23:45:22
Kun se hyvin varustettu lähikauppa on oikeasti kävelymatkan päässä, kaikista erikoisliikkeistä puhumattakaan, niin en tiedä kuinka isoja ostoksia pitäisi päivittäistavaroissa tehdä että niitä ei saisi kotiin kannettua? Enenmmän ja pidemmälle sitä Jossain prisman parkkipaikalla joutuisi kävelemään, kuin mitä olen aikuisiällä pääsääntöisesti kauppareissuilla kävellyt. Muuallakin kuin Helsingissä.

Kun viimeisestä kauppakuitista löytyy mm. pelkästään juureksia ja juomia yli kymmenen kiloa ja siihen päälle muut ruokatarpeet, talouspaperit jne, saa olla urheiluhenkeä, että kantaa ne edes kulmakaupasta kotiin. Varsinkin näin korona-aikaan ostaa kerralla enemmän, mutta eipä perusarkenakaan joka ilta viitsi kaupassa jonotella.

no future

Quote from: Paju on 01.08.2020, 00:18:32
Quote from: no future on 31.07.2020, 23:45:22
Kun se hyvin varustettu lähikauppa on oikeasti kävelymatkan päässä, kaikista erikoisliikkeistä puhumattakaan, niin en tiedä kuinka isoja ostoksia pitäisi päivittäistavaroissa tehdä että niitä ei saisi kotiin kannettua? Enenmmän ja pidemmälle sitä Jossain prisman parkkipaikalla joutuisi kävelemään, kuin mitä olen aikuisiällä pääsääntöisesti kauppareissuilla kävellyt. Muuallakin kuin Helsingissä.

Kun viimeisestä kauppakuitista löytyy mm. pelkästään juureksia ja juomia yli kymmenen kiloa ja siihen päälle muut ruokatarpeet, talouspaperit jne, saa olla urheiluhenkeä, että kantaa ne edes kulmakaupasta kotiin. Varsinkin näin korona-aikaan ostaa kerralla enemmän, mutta eipä perusarkenakaan joka ilta viitsi kaupassa jonotella.
Niin no, mun täytyy kuitenkin kantaa ne pihan poikki ja rappusia viidenteen kerrokseen, kortteli tai kolme riippuen missä lähikaupassa käy (tai kuinka lähelle kotitaloa saa auton parkkiin) on asioita minkä kanssa joutuu vain elämään. Sen takia en tietenkään normaalisti osta kymmeniä kiloja mitään kerralla.

foobar

Quote from: Paju on 31.07.2020, 23:57:07
Ja jos lyhyt kulkuneuvolla liikkuminen lasketaan kävelymatkaksi, maaseudulla kymmenessä minuutissa ehtii autolla jo aika kauas. :) Esimerkiksi mökkipaikkakunnallamme tuossa ajassa ajaa lähimpään kaupunkiin.

Metromatkan aikana voi tosin tehdä jotain hyödyllistä, ajaessa oikeastaan ei. Sinällään lähimmät tapaamispaikat ovat luokkaa 50 askeleen päässä kotiovelta mutta niissä ei päivittäin törmää kavereihin, tai siis ilman suunnittelua.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

jka

Quote from: Uuno Nuivanen on 01.08.2020, 00:03:09
Quote from: jka on 31.07.2020, 17:12:46
Itseasiassa Helsingin keskustaanhan pääsee autolla paremmin kuin koskaan ainakaan 20 vuoteen tällä hetkellä.

Bullshit. Tai no, pääsee ja pääsee, mutta kultaiset ajat kun ilmainenkin parkki löytyi tietävälle ovat ohi. Saati jos kurjimus, joka tarvitsee tai haluaa pitää autoa joutuu pysäköimään sen jonnekin. 90-luku kantakaupungissa oli vielä ok. Muuten olen ihan samaa mieltä, ja ihmettelenkin, miksi kaikki yritykset eivät vielä ole poistuneet Hgistä. Ehkä ne kaikki evät tarvitse asiakaskäyntejä tai se osoite on vaan niin v*tun hieno oltava. Kehillä on tilaa. Tosin eihän tämän näin olisi tarvinnut mennä.  :(

Juu, en varsinaisesti ottanut kantaa pysäköinnin hintaan. Mutta vaikka pysäköinti olisi täysin ilmaistakin niin ei se muuttaisi mitään. Miksi kukaan ajaisi enää koskaan keskustaan edes ilmaiseen parkkiin kun nimenomaan paremmat palvelut ja myös sen ilmaisen parkin saa muualta?

Murkula

Quote from: Mikke70 on 29.07.2020, 11:41:47
Kannatan rajotuksia, jotka tekevät työmaastani turvallisen. Kannatan sitä, että liikennejärjestelyjen suunnittelijat osaavat työnsä, Väylän ohjeet on hyvä apuna suunnittelussa. Kannatan myös sitä, että tiealueella työskentelevillä on tieturva 1 ja työnjohdolla tieturva 2. Kannatan myös sitä, että virheistä liikennejärjestelyissä sakotetaan urakoitsijaa. Tuo tarinasi suorastaan fasistisista rangaistuksista on joutavan päiväistä jorinaa. Se, mitä sinä kannatat, on ylinopeuden ajaminen.
Sori, oli vähän muutakin tekemistä, niin ehdin vastaamaan vasta nyt. Vaan jos ei ole sano, kuin olkiukkoa ylinopeuden kannattamisesta, niin sitten ei ole. Samaan aikaan viestisi kyllä kertoo siitä, että et todellakaan ole niin naiivi, että et ymmärtäisi mitä tässä ajetaan takaa. Se todellakin on aivan liian usein niin, että tietyöläistenkin pitäisi paljon enemmän etsiä sitä syytä sieltä peilistä, kuin liioitella sen seurauksena olevan "Bemarin" nopeutta ja kerjätä säälipisteitä, joilla usuttaa politiikkoja sotkemaan asia vain entistä pahemmin.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Titus

Quote from: foobar on 31.07.2020, 23:22:27
lasken kävelyetäisyyteen sen että hyppään metroon kymmeneksi minuutiksi ja olen samassa baarissa kavereiden kanssa alle 200 metrin kävelyllä.

;D ;D

siinähän se logiikka tiivistetysti. asun itse oikeasti kävelyetäisyydellä stockalta (joo voi mennä spåralla sen pari pysäkinväliä jos haluaa ja sattuu kohdalle). täällä näkee ikäänkuin normaalin elämän ohessa sen muutoksen minkä autojen ja asiakkaiden katoaminen on aiheuttanut : liikkeet tyhjinä päivisin ja häiriökäyttäytyminen iltaisin.

aiemmin lainaamassani hs:n jutussa oli puhe paljon muustakin kuin autoista: esim poliitikkojen käsittämätön taivaanrannan maalailu "uudella museolla Helsinki nousuun", miten meni kiasman kanssa ja mikä siihen lasipalatsin alle tuli ? cuckoomuksen "täytyy saada työpaikkoja ja viihtyisyyttä" on aivan tyhjää paskaa ilman mitään sisältöä. ja tuo "baareja joka kortteliin = viihtyisyys" on juuri jonkun bönden mielikuva siitä, että keskusta on joku viihtymispaikka heitä varten silloin kun kerran pari vuodessa täytyy päästä sidukalle muiden toimistotiinojen/taunojen kanssa.

lisäksi tietenkin on se, että julkisia ostosmatkoihin käyttävät ovat pääsääntöisesti perseaukista porukkaa joka käy kokeilemassa vaatteensa ja ostaa ne netistä. tai jos katsotaan ostosten laatua, mitä esim stockalta ostetaan (vaatteiden lisäksi) joka menee kassissa mukana siellä kävelyetäisyysmetrossa ?
that's a bingo!

no future

En tiiä mitä sieltä stokkalta pitäisi ostaa, mutta itse oon 9 kertaa kymmenestä saanut keskustaostokset hoidettua ihan spåralla. Jos on isompaa rojua, niin yllättäen lafka kuin lafka toimittaa kotiin asti.

Kantakaupungin kotitalouksista yli puolet on autottomia, mutta täällä nyt asuukin lähinnä persaukisia. Onneksi itsellä on tuo peniksenjatke tuolla pihalla pudottamassa arvoaan, niin ei kukaan vain köyhälistöksi erehdy luulemaan.

Titus


kateelliselle nysämulkulle peniksen jatke, muille esim työmatkaväline, mutta joo.

tuli kierreltyä kaupungilla ja toreilla tänään. suuressa osassa vielä auki olevista liikkeistä, tavarasta riippumatta, tilan vähennys tai lopetusmyyntejä menossa. jännä nähdä miten kivijalkakauppa vastaa tähän asiakaskatoon, koska liiketilojen vuokraa on aika hankala kattaa liikkeestä ulosmyynnillä ja jos taas postimyynti vetää, niin kivijalalla ei ole niin väliä. ja kun kivijalkaliikkeet vähenee, niin asiakkailla on vielä vähemmän asiaa keskustaan. ensi talvi voi olla mielenkiintoinen vedenjakaja koko Hgin keskustan liiketilojen tulevaisuudelle jos korona painaa edelleen päälle, esim harvalla toimistopohjaisella liiketoiminnalla on tarvetta pysyä keskustassa ja muutto halvempaan ja modernimpaan ympäristöön voi tulla ajankohtaiseksi.

aleksi13 on lopettamassa koko tavaratalon aleksilla ja tilalle on kaavailtu.... ette arvaa....  ravintolaa ! ja yläkertoihin toimistoja muutosrempan jälkeen. op teki omaan toimistotaloonsa vastaavanlaisen liikkeen muutama vuosi sitten ja toimistojen tilalle tuli asuntoja. uusi trendi? ilmeisesti kalleimmatkin aunnot on menneet kohtalaisesti kaupaksi viime aikoina (töölönlahden ranta+kalasatama).

that's a bingo!

-PPT-

Helsingin keskusta on varmaan jännä paikka niille jotka kerran vuodessa käyvät Helsingissä mutta suuri osa pk-seudulla asuvista yrittää käydä keskustassa niin vähän kuin mahdollista koska se nyt vaan on niin vastenmielinen paikka jossa ei huvikseen tee mieli aikaansa viettää.

no future

Quote from: -PPT- on 01.08.2020, 14:53:45
Helsingin keskusta on varmaan jännä paikka niille jotka kerran vuodessa käyvät Helsingissä mutta suuri osa pk-seudulla asuvista yrittää käydä keskustassa niin vähän kuin mahdollista koska se nyt vaan on niin vastenmielinen paikka jossa ei huvikseen tee mieli aikaansa viettää.
Ihan mitä preferoi. Kulttuurijutut keskittyy aika pienelle alueelle kantakaupunkia, samoin urheilutapahtumat yms. Itse kantakaupungissa asuvana ei tule valtaosassa lähiöitä juuri käytyä, jossain Espoossa lähinnä pakon edessä. Kehä ykkösen ja kolmosen välinen alue on työasioiden ulkopuolella melkoinen musta-aukko itselleni, nykyään kun kaiken mitä sieltä aiemmin ehkä shoppaili saa helpommin verkosta tilattuna.

Jorma M.


^trollit trollaa

Makuasioista ei voi kiistellä ja mun puolestani kaikki saa tykätä Hgin keskustan miellyttävyydestä tai olla pitämättä.

Mutta onhan se noloa teeskentelyä olla myöntämättä pääasiaa. Keskusta on täynnä epämiellyttäviä matuja ja muuta paskasakkia. Ja autoilu tehty tahallaan vaikeammaksi vuosi vuodelta. Ei siellä ennenkään huvikseen ajeltu mutta kuluttamassa käytiin. Kaikkihan rahan saamisesta tykkää, jopa punavihreät ja kokoomuslaisetkin - vaikka eivät myönnä. Voitaisiin sulkea kaikelta liikenteeltä koko keskusta. Takseja ja dösiä myöten. Potkulautoja ja ratikoita vaan.   
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

no future

^ kantakaupunki käsittää aika paljon muutakin kuin joku Espa-Steissi-Kampin keskus-turistimestat. En mä johonkin makkarataloon tai forumiin lähtisi vapaa-ajalla lounastamaan tai kahvittelemaan yhtään mieluummin kuin Suomenojan teboilillekaan. Sen sijaan on ihan kiva, että leffaan, konsertteihin, sporttibaariin ja kuntosalille voi kävellä himasta, tai pahimmillaankin ottamalla ratikan/metron.

Jorma M.

Quote from: no future on 01.08.2020, 16:20:03
^ kantakaupunki käsittää aika paljon muutakin kuin joku Espa-Steissi-Kampin keskus-turistimestat. En mä johonkin makkarataloon tai forumiin lähtisi vapaa-ajalla lounastamaan tai kahvittelemaan yhtään mieluummin kuin Suomenojan teboilillekaan. Sen sijaan on ihan kiva, että leffaan, konsertteihin, sporttibaariin ja kuntosalille voi kävellä himasta, tai pahimmillaankin ottamalla ratikan/metron.

Aivan. Ymmärrän. Mutta dilemma onkin että  leffaan, konsertteihin, sporttibaariin ja kuntosalille ratikan/metron on täynnä möykkäävää paskasakkia. Mutta ellet koe asiaa ongelmana niin bueno.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Auringonvalo

Quote from: Jorma M. on 01.08.2020, 16:33:55
Aivan. Ymmärrän. Mutta dilemma onkin että  leffaan, konsertteihin, sporttibaariin ja kuntosalille ratikan/metron on täynnä möykkäävää paskasakkia. Mutta ellet koe asiaa ongelmana niin bueno.

Joskus. Vähän ajankohdasta ja reitistä riippuen. Mutta yllättävän harvoin. Oikeasti tuntuvin haitta on kuselta haisevat deekut ja ne jotka eivät tajua sulkea musiikkia tuhahtelusta huolimatta tai puhelineensa kovaa mölöttävät - Ja erityisvälteltävänä laivalta saapuvat känniläisillä täyteen ängetty sporat. Mut näin yleisesti, ei juuri valittamista, etenkin kun sporassa tajuaa sen kirjoittamattoman säännön et asialliset menevät eteen ja bilettäjät ja hämyt perälle. Lähijunat pohjoiseen ovat kyl joskus iltaisin rauhattomia, mut sporat on ok.

Auringonvalo

Quote from: no future on 01.08.2020, 15:35:59
Quote from: -PPT- on 01.08.2020, 14:53:45
Helsingin keskusta on varmaan jännä paikka niille jotka kerran vuodessa käyvät Helsingissä mutta suuri osa pk-seudulla asuvista yrittää käydä keskustassa niin vähän kuin mahdollista koska se nyt vaan on niin vastenmielinen paikka jossa ei huvikseen tee mieli aikaansa viettää.
Ihan mitä preferoi. Kulttuurijutut keskittyy aika pienelle alueelle kantakaupunkia, samoin urheilutapahtumat yms. Itse kantakaupungissa asuvana ei tule valtaosassa lähiöitä juuri käytyä, jossain Espoossa lähinnä pakon edessä. Kehä ykkösen ja kolmosen välinen alue on työasioiden ulkopuolella melkoinen musta-aukko itselleni, nykyään kun kaiken mitä sieltä aiemmin ehkä shoppaili saa helpommin verkosta tilattuna.

Aika samat. Oon asunut kantakaupungissa pitkään ja vaiheessa kun oli auto käytössä, koki että se avasi uuden maailman kun kaikki kehäkaupat tulivat näppärästi saataville. Mut aika vähän niille tulee oikeasti käyttöä, Ikea, Plantagen ja pitkä puutavara ovat joskus tarpeen mut ei niin usein et autoa maksaisi, ja sit satunnaiset tarjoukset harvoin ovat kuitenkaan niin paljoa edullisempia että kehille asrivvaivautuisi.

Mut se mitä täs on huomannut on alueiden luokkaprofiili, lasten koulushoppailu toi kirjat Kamppiin. Aluksi kesäöiden eloisuus sai varovaiseksi mut nyt ok tajunnut et väki on asiallisesti. Kokoomusnuorten näköiset ilkamoivat kyllä musan tahtiin puistossa myöhään, just eilen potkin sammunutta pukumiestä puskan takana et onko kunnossa ja kuorsaus vain kaikui, ja aamuyöllä pullojen kerääjät kierävät pantilliset astiat pois paikkojen varrelta, mut yllättävän asiallista. Kadunvarsien ja puistojen eloisuus tuntuu välillä enemmän Italialta kuin Suomelta ja sit kun siihen oppi suhtautumaan (Ja sietämän säännöllisen satunnaiset blossin hajut) niin kaikki ok. Enemmän täs on alkanut huolehtia itestään, täällä ei juuri naapureilla ruokottomia hiuksia, läskimakkaroita tai nuhjuisia vaatteita näe, vaikka joku vallilla on niin paljon boheemimpaa. Ja nuorisokin ihan pilalla - slippattuuja kokkarikolleja ja hillittyjä kauppakorkean kesämekkoja kaikkialla, mut metalli- ja muu vaihtoehtoväki ei nuku näillä nurkilla. En oo ihan varma mitä mieltä tästä oon, mut se et Oodi/Kiasma/Hietsu/Verkkokayppa/keskustan kaupat Ja 24h apteekki ovat kaikki näppärän pyörä/kävelymatkan päässä on kyl luksusta.

foobar

Quote from: Auringonvalo on 02.08.2020, 01:10:46
Quote from: Jorma M. on 01.08.2020, 16:33:55
Aivan. Ymmärrän. Mutta dilemma onkin että  leffaan, konsertteihin, sporttibaariin ja kuntosalille ratikan/metron on täynnä möykkäävää paskasakkia. Mutta ellet koe asiaa ongelmana niin bueno.

Joskus. Vähän ajankohdasta ja reitistä riippuen. Mutta yllättävän harvoin. Oikeasti tuntuvin haitta on kuselta haisevat deekut ja ne jotka eivät tajua sulkea musiikkia tuhahtelusta huolimatta tai puhelineensa kovaa mölöttävät - Ja erityisvälteltävänä laivalta saapuvat känniläisillä täyteen ängetty sporat. Mut näin yleisesti, ei juuri valittamista, etenkin kun sporassa tajuaa sen kirjoittamattoman säännön et asialliset menevät eteen ja bilettäjät ja hämyt perälle. Lähijunat pohjoiseen ovat kyl joskus iltaisin rauhattomia, mut sporat on ok.

Pakko yhtyä tähän sporien osalta. Oma näkemykseni on toki värittynyt sillä tapaa että en käy oikeastaan Mannerheimintien itäpuolella (jokainen pysäkki Kampista itään tyypillisesti tiputtaa käyntitahtiani edellisestä 5-10-osaan), enkä ole käyttänyt paikallisjunia vuosiin käytännössä muuhun kuin lentokenttämatkustamiseen. (Metron länsiosaa käytän jatkuvasti, ja siellä ongelmat ovat esim. sporia paljon maltillisempia.) Tunnen aitoa antipatiaa Itä-Helsinkiä kohtaan, mutta toisaalta meikäläisen ei ole siellä mikään pakko viettää aikaa. Ajatus siitä että koko kaupunki olisi yhtenäisesti ja jatkuvasti nimenomaan maahanmuuttajien tai ulkomaalaisten terrorisoima on mielestäni enemmän katsojan silmässä kuin siellä todellisuudessa. Esimerkiksi sporien suurin ongelma ovat ehdottomasti ihan koto- tai lähialueperäiset denat, narkit ja teinit/nuoremmat ihmiset jotka eivät tajua että kännykän huudattaminen on häiritsevää - ja useimmiten näihinkään ongelmiin ei törmää. Jätkäsaareen sporalla mennessä ongelmana ovat tosiaan laivaturistit erinäisissä muodoissaan määrästään humalatilaan ja kantamuksiin jatkuen. Kaikkien näiden ongelmien läsnäolo liittyy jotenkin helsinkiläisen vihervasemmiston agendoihin mutta se ei tarkoita että ne olisivat nimenomaan ulkomaalaisten tai maahanmuuttajien dominoivia alueilla joilla liikun aktiivisemmin (pl. päärautatieaseman lähiympäristö).
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

no future

Samaa se meininki on spårissa steissiltä itäänkin. Diakonissalaitoksen nurkilla pyörii sekavia hörhöjä enemmän, ja tietty viikonloppuisin kaikkea bileporukkaa edestakaisin Kallioon. Häiriköiden määrä perstuntumalla pienempi kuin vaikka 15 vuotta sitten, mutta niin on kyllä katukuvakin keskiluokkaistunut vauhdilla. Edes espoolaiset metroturistit ei saa aiheutettua pahennusta.

uuninpankko

Quote from: Auringonvalo on 02.08.2020, 01:56:47
Quote from: no future on 01.08.2020, 15:35:59
Quote from: -PPT- on 01.08.2020, 14:53:45
Helsingin keskusta on varmaan jännä paikka niille jotka kerran vuodessa käyvät Helsingissä mutta suuri osa pk-seudulla asuvista yrittää käydä keskustassa niin vähän kuin mahdollista koska se nyt vaan on niin vastenmielinen paikka jossa ei huvikseen tee mieli aikaansa viettää.
Ihan mitä preferoi. Kulttuurijutut keskittyy aika pienelle alueelle kantakaupunkia, samoin urheilutapahtumat yms. Itse kantakaupungissa asuvana ei tule valtaosassa lähiöitä juuri käytyä, jossain Espoossa lähinnä pakon edessä. Kehä ykkösen ja kolmosen välinen alue on työasioiden ulkopuolella melkoinen musta-aukko itselleni, nykyään kun kaiken mitä sieltä aiemmin ehkä shoppaili saa helpommin verkosta tilattuna.

Aika samat. Oon asunut kantakaupungissa pitkään ja vaiheessa kun oli auto käytössä, koki että se avasi uuden maailman kun kaikki kehäkaupat tulivat näppärästi saataville. Mut aika vähän niille tulee oikeasti käyttöä, Ikea, Plantagen ja pitkä puutavara ovat joskus tarpeen mut ei niin usein et autoa maksaisi, ja sit satunnaiset tarjoukset harvoin ovat kuitenkaan niin paljoa edullisempia että kehille asrivvaivautuisi.

Mut se mitä täs on huomannut on alueiden luokkaprofiili, lasten koulushoppailu toi kirjat Kamppiin.

Tämäpä se juuri onkin, koulushoppailu. Se mikä on toisille mahdollista, ei ole toisille. Enkä todellakaan paheksu valintaasi, minäkin harrastaisin tuollaista shoppailua, jos se olisi tarpeen.

Pahinta vaan tässä on se, että pk-seudulla ja etenkin Helsingissä on todella harrastettava koulushoppailua. Tiedän esimerkiksi vanhalla arvostetulla alueella asuvan perheen, jonka lasten peruskoulu olisi koulupiirijaon mukaan ollutkin sellainen, joka saa tätä jotain mitälie "kehittyvän alueen tukea" tms.

Ostivat sitten pienen pienen asunnon hienostoalueelta, jonne olisi voinut täräyttää kirjat. Toki lainvastaista, mutta kun varaa on... Mutta minä en ole mikään tätä paheksumaan, jokainen on oman (perheensä) onnen seppä ja hyvä niin.

Kaikilla ei vain ole tähän varaa, ja siksi on sietämätöntä, että äänestetyn politiikan seurauksena white-flight on vain kiihtynyt viime vuosina. Tämähän oli todellisuutta jo 2000-luvulla, mutta silloin kerrottiin, että vältämme Ruotsin virheet. Minähän vuonna?