News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Eino P. Keravalta

Tuollaisia hieman Tanskan mallin tapaisia yhdyskuntia pohdiskelin mielessäni ilman tietoa Tanskan mallista jokunen vuosi sitten.

Siinä mallissa nuo ympyrän muotoiset yhdyskunnat olisivat olleet paljon isompia, kokonaisia pikkukaupunkeja, ehkä 5-50 tuhannen asukkaan kokoisia. Keskellä kaupunkia olisi suuri puisto, seuraava kehä olisi omakotitalovyöhyke, seuraava rivitalovyöhyke, seuraava pienkerrostalovyöhyke, seuraava kaupallisten palveluiden vyöhyke, seuraava korkeampien kerrostalojen vyöhyke, seuraava teollisuusvyöhyke ja seuraavaksi olisi ympärykaupunkien välinen, liki koskematon luonto, jossa olisi vain siellä täällä kesämökkejä. Ympyräkaupungit voisivat olla halkaisijaltaan 10-20 kilometriä ja niitä halkoisi rautateiden verkko, joka yhdistää ympyräkaupungit toisiinsa Myös autoteille olisi varattu oma osansa. Ympyräkaupungeissa olisi keskuspuistosta lähtevät, säteittäiset kadut ja niitä täydentämässä ympyräiset kehäkadut. Katujen ei tarvitsisi olla geometrisia, vaan ne voisivat ottaa huomioon paikan maaston ja erityispiirteet niin, että esimerkiksi ympyräkadut olisivat ympyröitä vain summittain. Tällaisessa kaupungissa olisivat etäisyydet lyhyitä, ne olisivat kompakteja, mutta antaisivat silti kaikille asuinmuodoille tilaa. Kaikki keskeiset palvelut olisivat saatavilla joka kaupungista. Kun väestö lisääntyisi orgaanisesti ilman keinotekoista maahanmuuttoa, perustettaisiin uusi ympyräkaupunki ilman, että olemassaolevaa kaupunkia rakennettaisiin tukkoon tai ilman, että siellä hintataso nousisi kohtuuttomaksi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

foobar

Quote from: Eino P. Keravalta on 29.08.2020, 18:28:28
Tuollaisia hieman Tanskan mallin tapaisia yhdyskuntia pohdiskelin mielessäni ilman tietoa Tanskan mallista jokunen vuosi sitten.

Siinä mallissa nuo ympyrän muotoiset yhdyskunnat olisivat olleet paljon isompia, kokonaisia pikkukaupunkeja, ehkä 5-50 tuhannen asukkaan kokoisia. Keskellä kaupunkia olisi suuri puisto, seuraava kehä olisi omakotitalovyöhyke, seuraava rivitalovyöhyke, seuraava pienkerrostalovyöhyke, seuraava kaupallisten palveluiden vyöhyke, seuraava korkeampien kerrostalojen vyöhyke, seuraava teollisuusvyöhyke ja seuraavaksi olisi ympärykaupunkien välinen, liki koskematon luonto, jossa olisi vain siellä täällä kesämökkejä. Ympyräkaupungit voisivat olla halkaisijaltaan 10-20 kilometriä ja niitä halkoisi rautateiden verkko, joka yhdistää ympyräkaupungit toisiinsa Myös autoteille olisi varattu oma osansa. Ympyräkaupungeissa olisi keskuspuistosta lähtevät, säteittäiset kadut ja niitä täydentämässä ympyräiset kehäkadut. Katujen ei tarvitsisi olla geometrisia, vaan ne voisivat ottaa huomioon paikan maaston ja erityispiirteet niin, että esimerkiksi ympyräkadut olisivat ympyröitä vain summittain. Tällaisessa kaupungissa olisivat etäisyydet lyhyitä, ne olisivat kompakteja, mutta antaisivat silti kaikille asuinmuodoille tilaa. Kaikki keskeiset palvelut olisivat saatavilla joka kaupungista. Kun väestö lisääntyisi orgaanisesti ilman keinotekoista maahanmuuttoa, perustettaisiin uusi ympyräkaupunki ilman, että olemassaolevaa kaupunkia rakennettaisiin tukkoon tai ilman, että siellä hintataso nousisi kohtuuttomaksi.

Tämä on varmaan lähinnä puutarhakaupunki-ideologian ajatusta. Se ei ole tainnut missään lopulta toteutua alkuperäisessä muodossaan, eikä Suomen ilmasto ole sille välttämättä otollisin, mutta voihan sitä pohdiskella.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Eino P. Keravalta

Quote from: -PPT- on 29.08.2020, 18:12:33
Quote from: kriittinen_ajattelija on 28.08.2020, 13:49:09
No kerrostalot pitäisi hävittää maan tasalle muutenkin. Kenen idea oli, että ihmiset pannaan asumaan päällekkäin. Onneksi korona-kriisi on herättänyt ihmisiä globaalisti tajuamaan millaisia häkkejä ne asunnot on. Ihmisten pitäisi asua vähintäänkin rivitaloissa, mieluiten omakotitaloissa. No jotkut pienkerrostalot on ihan ok.

Harvemmin sitä yksin asuvat missään omakotitalossa asuu ja Suomessa lienee väestöön suhteutettuna Euroopan eniten yksinasuvia, on sitten kyse leskistä tai alun alkaenkin perheettömistä.

Miksei yksinasuville tehdä omakotitaloja, sellaisellekin olisi kysyntää. Kämppä voisi olla vaikka 30-70-neliöinen yksilöllisistä tarpeesta riippuen. Oma tontti, oma autopaikka, oma piha, oma lupa. Ei se, että joku asuu yksin, tarkoita, että hän haluaisi asua jossain muussa kuin omakotitalossa. Nyt Suomessa asuu vähintään kymmeniä tuhansia ihmisiä turhan suurissa omakotitaloissa yksin, koska vaihtoehtoa ei ole. Jos olisi pieniä omakotitaloja saatavilla, se olisi monelle yksinasuvalle mieluisa, taloudellinen ja ekologinen vaihtoehto.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

Quote from: foobar on 29.08.2020, 18:18:59

Ehkä tässä kuitenkin kannattaisi alkaa laskeskelemaan sen parkkiruudun maa-arvoa Helsingin ydinkeskustassa. Vastustan Vihreiden ideologisista lähtökohdista liikkeelle lähtevää autovihaa ja ideologiaan perustuvaa hinnoittelua, mutta alueilla joilla kerrostalohuoneiston neliöhinta kurottelee kohden kymmentä tuhatta euroa on mielestäni ihan ymmärrettävää että katuparkkitila - ollessaan kortilla ihan kaupungin nykyisen rakenteen vuoksi - on myös kallista. Ydinkeskustassa asumiseen kukaan ei kuitenkaan pakota ja jos parkkitila on liian halpaa, on parkkipaikkaa käytännössä mahdotonta toisinaan löytää kohdetta läheltä edes kiertelemällä muutoinkin kalliiden parkkiluolien ulkopuolelta.
Ykkösvyöhykkeellähän pysäköinti maksaa 4€/tunti, ja esim. Elielin parkissa 6,20€.

Uuno Nuivanen

Alemman pään tuntipalkalla pystyy siis pitämään autoaan Helsingissä parkissa. Mutta ei sitten muuta.

no future

Quote from: Uuno Nuivanen on 29.08.2020, 20:50:41
Alemman pään tuntipalkalla pystyy siis pitämään autoaan Helsingissä parkissa. Mutta ei sitten muuta.
Niin, liityntäpysäköintihän maksaa 0-2€/päivä. Miksi sinne keskustaan pitäisi omalla autolla virka-aikaan tunkea töihin, ainakaan omalla kustannuksella? Ja jos parkkipaikat ovat aina täynnä, niin onko hinta liian matala vai korkea?

Itsellä yrittäjänä menee tietty firman piikkiin, mutta täytyy ne auton käyttökulut toki laskutettavissa hinnoissakin huomioida.

Supernuiva

Quote from: no future on 27.08.2020, 23:46:33
Kerrostalokämpissä pitäisi kyllä aina olla kaksinkertaiset asunnon ovet. Nykyisessä omassa asunnossani ei ole, ja jos asuisin jossain muualla kuin ihan ylimmän kerroksen viimeisessä kämpässä, tai olisin yhtään herkkäunisempi, niin olisin jo miettinyt sisäoven asentamista tuohon.

Uusissa ns. "tiiviissä" taloissa toisen oven asentaminen on kiellettyä paloturvallisuussyistä. Ideana on se, että tulipalotilanteessa asunnossa on niin voimakas ylipaine, että sisäänpäin avautuvaa väliovea ei saa avattua.

no future

Quote from: Supernuiva on 30.08.2020, 12:25:27
Quote from: no future on 27.08.2020, 23:46:33
Kerrostalokämpissä pitäisi kyllä aina olla kaksinkertaiset asunnon ovet. Nykyisessä omassa asunnossani ei ole, ja jos asuisin jossain muualla kuin ihan ylimmän kerroksen viimeisessä kämpässä, tai olisin yhtään herkkäunisempi, niin olisin jo miettinyt sisäoven asentamista tuohon.

Uusissa ns. "tiiviissä" taloissa toisen oven asentaminen on kiellettyä paloturvallisuussyistä. Ideana on se, että tulipalotilanteessa asunnossa on niin voimakas ylipaine, että sisäänpäin avautuvaa väliovea ei saa avattua.
Tämä on kyllä totta. En ole asunut uudessa tai edes 2000-luvulla tehdyssä talossa, niin en osaa tarkasti sanoa noista ovien todellisista äänieristyskyvyistä. Työmaaolosuhteissa eristävät kyllä yllättävän hyvin.

no enpä tiedä

Quote from: Supernuiva on 30.08.2020, 12:25:27
Quote from: no future on 27.08.2020, 23:46:33
Kerrostalokämpissä pitäisi kyllä aina olla kaksinkertaiset asunnon ovet. Nykyisessä omassa asunnossani ei ole, ja jos asuisin jossain muualla kuin ihan ylimmän kerroksen viimeisessä kämpässä, tai olisin yhtään herkkäunisempi, niin olisin jo miettinyt sisäoven asentamista tuohon.

Uusissa ns. "tiiviissä" taloissa toisen oven asentaminen on kiellettyä paloturvallisuussyistä. Ideana on se, että tulipalotilanteessa asunnossa on niin voimakas ylipaine, että sisäänpäin avautuvaa väliovea ei saa avattua.

Pöh, Simo Hostikka aalto yliopistossa vastaa asiasta. Yhden oven lain säätämisen pohjalla oli yksi tulipalo, jossa uhrien oletettu käyttäytyminen ei ollut aivan järkeenkäypää. Palo oli 2016. Talon rakennusvuotta ei edes kerrota missään yhteydessä. Tilanne simuloitiin vain kerran ja sen perusteella sitten oletettiin kaikkien asuntojen ilmastoinnin toteutettavan samalla tavalla. Postasin aiheesta aiemmin tähän ketjuun. Tiedot löytyy sieltä. Tässä vielä Simon esitelmä: https://www.youtube.com/watch?v=RWJZI9bp868

Simo myönsi vastauksessaan, että suurin osa kerrostalo-ovista on kovin keposia. Eikä hän tunne äänieristyksiä koskevia määräyksiä. Venttiilin asentaminen välioveen ei ollut tullut kenellekään mieleen lakia suunnitellessa. Ei näköjään edes palomiehille. Sviddu nyt sitten tuhannet ihmiset kärsivät turhasta melusta. Tutkisivat siellä yliopistossa, kuinka paljon väsymys aiheuttaa ylimääräistä huolimattomuutta ja lisää paloriskiä. Stanan tunarit.

Minua huolestuttaa maan ylisuuri julkinen sektori, jossa jokainen yrittää tienata sen oman elantonsa tekemällä itsensä tärkeäksi -putkinäkö päällä. Kokonaisuus ei taida olla kenenkään hallussa. Simo osoittaa 20 vuoden kokemuksella, ettei paloasioissa ole ikinä ollut tekemisissä venttiilien kanssa. Minä asennutan välioven omaan asuntoon venttiilillä, kunhan huoltoyhtiön remppaosasto selviää kahden kuukauden kesälomastaan.

OT: Aloin tutkimaan ja vertaamaan maan talousdataa & verotusta muihin euromaihin tämän vuoden alusta. Pistää ihmetyttämään sekoileeko meidän julkinen sektori maan konkurssiin? Niin huonoja kommentteja tulee ministerien erityisavustajilta julkisuuteen.

Pari esimerkkiä: meidän verotusta verrattiin Belgiaan ja Luxemburiin. Näissä maissa EI ole pienituloisia (meillä yli 19%). Luxemburgin yrityksien (pääoman) verottaminen on matalaa. Lisäksi meillä itketään afrikkaa pelastamaan "työvoimapulasta". Luxemburgiin houkuteltiin työntekijöitä nimenomaan italiasta ja portugalista, koska heidän arveltiin sopeutuvan paremmin alueen kulttuuriin. Siis maassa ei ole yhtään pienituloisia.

Meidän johtajien puheet ja teot on just päinvastaisia.

edit: kirotus vihree

no enpä tiedä

Pieni lisäys vielä edelliseen postaukseen.
Minun talossa on parvekkeilla lattioihin rakennettu poistumisluukut ja kaikissa asunnoissa on parvekkeet. Lisäksi sen mahdollisen hetkellisen paineen saa purettua avaamalla tuuletusikkuna tai rikkomalla ikkunan. Oletan luukkujen yleistyvän muihinkin uusin rakennuksiin.
Yhden oven ohjeistus on säädetty lakiin hätäisesti ja tutkimatta.

Mikke70

Viime viikolla havaittiin taas kerran ratikan erinomaisuus: Manskun pohjoispäässä oli ratikka syystä tahi toisesta simahtanut. Jos kyseessä olisi ollut bussi, muut samaa linjaa ajavat bussit olisivat vain kiertäneet vikaantuneen bussin Nyt oli kuitenkin kyseessä ratikka, niin 5ratikkaa seisoi vikaantuneen ratikan takana.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

no future

Quote from: Mikke70 on 30.08.2020, 20:41:43
Viime viikolla havaittiin taas kerran ratikan erinomaisuus: Manskun pohjoispäässä oli ratikka syystä tahi toisesta simahtanut. Jos kyseessä olisi ollut bussi, muut samaa linjaa ajavat bussit olisivat vain kiertäneet vikaantuneen bussin Nyt oli kuitenkin kyseessä ratikka, niin 5ratikkaa seisoi vikaantuneen ratikan takana.
mutta siinähän ratikat kulkevat omalla kaistallaan, eli haittaa autoliikenteelle ei ollut?

Mikke70

Quote from: no future on 30.08.2020, 22:19:58
Quote from: Mikke70 on 30.08.2020, 20:41:43
Viime viikolla havaittiin taas kerran ratikan erinomaisuus: Manskun pohjoispäässä oli ratikka syystä tahi toisesta simahtanut. Jos kyseessä olisi ollut bussi, muut samaa linjaa ajavat bussit olisivat vain kiertäneet vikaantuneen bussin Nyt oli kuitenkin kyseessä ratikka, niin 5ratikkaa seisoi vikaantuneen ratikan takana.
mutta siinähän ratikat kulkevat omalla kaistallaan, eli haittaa autoliikenteelle ei ollut?

Juu ei tosiaankaan. 5 ratikkaa perässä vain ihmetteli ja odotteli matkustajat kyydissään kun tietenkään ohi ei päässyt. Bussin ollessa kyseessä moista ongelmaa ei ole. Olisi mielenkiintoista tietää, mihin perustuu tämä ratikka-hysteria. Hemmetinmoiset investoinnit vain siksi, että halutaan kaupunkiin sähköllä kulkevaa julkista liikennettä.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

-PPT-

Quote from: Mikke70 on 30.08.2020, 20:41:43
Viime viikolla havaittiin taas kerran ratikan erinomaisuus: Manskun pohjoispäässä oli ratikka syystä tahi toisesta simahtanut. Jos kyseessä olisi ollut bussi, muut samaa linjaa ajavat bussit olisivat vain kiertäneet vikaantuneen bussin Nyt oli kuitenkin kyseessä ratikka, niin 5ratikkaa seisoi vikaantuneen ratikan takana.

Samaten väärin pysäköidyt autot, siis, muutaman sentin liian paljon kadun puolelle pysäköidyt autot eivät bussiliikenteessä saa koko julkista liikennettä seis.

Mikke70

Quote from: -PPT- on 30.08.2020, 22:36:47
Quote from: Mikke70 on 30.08.2020, 20:41:43
Viime viikolla havaittiin taas kerran ratikan erinomaisuus: Manskun pohjoispäässä oli ratikka syystä tahi toisesta simahtanut. Jos kyseessä olisi ollut bussi, muut samaa linjaa ajavat bussit olisivat vain kiertäneet vikaantuneen bussin Nyt oli kuitenkin kyseessä ratikka, niin 5ratikkaa seisoi vikaantuneen ratikan takana.

Samaten väärin pysäköidyt autot, siis, muutaman sentin liian paljon kadun puolelle pysäköidyt autot eivät bussiliikenteessä saa koko julkista liikennettä seis.

Ja kaiken lisäksi nämä nykyiset raitiotiehankkeet toteutetaan allianssia, kun pelottaa moitteet kustannusarvioiden ylittymisestä. Nyt sitten on hilattu tavoitehinta niin ylös, että varmasti hinta alittuu. Sillä ei ole väliä, mitä hanke lopulta maksaa.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Lalli IsoTalo

Muutama vuosi sitten raitsikka simahti sopivasti risteykseen pohjoisen rautatien kohdalle, siinä eläinmuseon paikkeilla. Kun vehjettä ei saatu liikkeelle, koko kaupungissa kertaantui moneen suuntaan ruuhkat, myös autojen.

Ja suma seisoi monta tuntia, koska korkauskaulustoa oli vaikea saada paikalle, koska holistinen liikenneruuhka.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Eino P. Keravalta

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006619781.html

QuoteEspoo suunnitteli keskelle metsää huippu­modernin asuin­alueen – Suurpelto on yhä kesken 14 vuoden rakentamisen jälkeen

QuoteSuurpeltoon piti tulla yritysten, etenkin Nokian, toimistoja. Työskentelystä haluttiin joustavaa ja arjen pyörittämisestä vaivatonta: palvelut saisi tilaamalla verkosta. Ne toimitettaisiin asuintalon lokeroon, ja oman työpisteen voisi perustaa asuinalueen etätyöpisteisiin.

Suurpeltoon kaavailtiin myös vesiliikuntapuistoa, katettua ravintolakatua, lähiruokatoria ja pikaratikkaa. Asukaskunnaksi piti tulla kansanvälisiä asiantuntijoita. Jätejärjestelmäksi valikoitui rottia loitolla pitävä maanalainen jäteputki.

Lisää linkistä.

En tunne Suurpeltoa, ohi olen ehkä joskus vahingossa ajanut. Onko paikallisilla kokemuksia? Piti tulla firenzeläinen tori, kahviloita ja kivaa pöhinää. Alue on kuitenkin vielä kesken. Monet kuitenkin jutun mukaan kiittelevät aluetta kansainvälisyydestä. Eli siellä asuu siis vaikkapa italialaisia, japanilaisia ja kanadalaisia?

Monikulttuuri eli islam on tietysti kansainvälisyyden vastakohta. Mikä on todellisuus? Onko Suurpelto nuivan paratiisi keskellä luontoa vaiko monikulttuurinen aikapommi?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

https://www.hs.fi/kaupunki/tuusula/art-2000006620213.html

QuoteTuusulaan nousee pikkukaupungin kokoinen asuinalue – Asuntomessut olivat lähtölaukaus ja nyt työt pääsevät kunnolla vauhtiin

QuoteRykmentinpuistoon odotetaan jopa 15 000 asukasta. Alue rakentuu asuntomessualueen ja Tuusulan Hyrylän keskustan väliselle alueelle.

QuoteRykmentinpuistoon ei ole tulossa isompaa päivittäistavarakauppaa, koska vieressä olevaan Hyrylän keskustaan rakennetaan kauppakeskus. Keskuksen tulee noin 8 000 neliömetrin kokoinen Prisma, Prisman yhteyteen tulee myös muita myymälöitä sekä ravintoloita. Sen on määrä valmistua jouluksi 2023.

"Rykmentinpuistoon on tulossa mahdollisesti muita kaupallisia palveluja."

QuoteAlueelle tulee myös päiväkoteja, joista ensimmäinen on jo aloittanut messualueella toimintansa.

Rykmentinpuiston reunalle, Tuusulan uimahallin viereen rakennetaan monitoimitalo Monio, johon tulee lukio, kansalaisopisto, musiikkiopisto, taiteen perusopetusta, käsityökoulu ja erilaisia kokoontumis-, esiintymis- ja liikuntatiloja kuntalaisia varten.

Linkistä lisää.

Kun luin jutun, ajattelin kummissani: 15 000 uutta asukasta 39 000 asukkaan pikkukaupunkiin? Valtava määrä. Keille nämä asunnot rakennetaan? Mikä tarve tälle uudistuotannolle muka on? Onko 'kaikkien' pakko tunkea pääkaupunkiseudulle tai sen tuntumaan? Miksei koko Suomea pidetä elävänä? Tuleeko tästä uusi matukeskittymä?

Vai onko Tuusula sittenkin kaukaa viisas? Tuusulan valtti on se, että sen keskukseen, Hyrylään, ei ole rautatietä. Liikenne tapahtuu pääosin autolla. Ovatko ne niin ovelia Tuusulassa, että laskevat pääkaupunkiseutua verottavan white flightin suuntautuvan Tuusulaan, josta ajaa Helsinkiin alle puolessa tunnissa ja jonne eivät autottomat haittamaahanmuuttajat noin vain pääse? Aikooko Tuusula kuoria kermat päältä ja tarjota kämppiä maksukykyisille helsinkiläisille, espoolaisille ja vantaalaisille, jotka ovat saaneet tarpeekseen viidakkomeiningistä?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

-PPT-

Tampereella sama juttu. Koko keskusta on yhtä suurta rakennustyömaata. Ratikkaa. Kansi-areenaa ja suuri määrä uusia tornitaloja rakenteilla.

no future

Hyryläänhän on suunniteltu jollain kaukaisella aikataululla raideyhteyttä.

Tuo Suupeltohan on tavallaan vähän kuin Hyrylä Espoossa. Hyvien (auto)yhteyksien päässä palveluista ja kohtuullisen helppo singahtaa eri puolille pääkaupunkiseutua. Pienihän se vielä on, ja ilmeisen nukkumalähiö. Varmaan törkeän hintaisia ovat asunnotkin.

Aimo Räkä

Quote from: no enpä tiedä on 30.08.2020, 18:22:53Venttiilin asentaminen välioveen ei ollut tullut kenellekään mieleen lakia suunnitellessa. Ei näköjään edes palomiehille.
Hyvä paikka läppäventtiilille ois siinä välioven yläpuolella.
sopimaton ja väärä

no future

Quote from: Aimo Räkä on 01.09.2020, 20:16:07
Quote from: no enpä tiedä on 30.08.2020, 18:22:53Venttiilin asentaminen välioveen ei ollut tullut kenellekään mieleen lakia suunnitellessa. Ei näköjään edes palomiehille.
Hyvä paikka läppäventtiilille ois siinä välioven yläpuolella.
Jos niiltä ovilta vaaditaan jotain dB-luokituksia, niin ei oikein venttiilit käy. En tiedä vaaditaanko.

Aimo Räkä

Quote from: no future on 01.09.2020, 20:18:12
Jos niiltä ovilta vaaditaan jotain dB-luokituksia, niin ei oikein venttiilit käy. En tiedä vaaditaanko.
Läppä voi olla vaikka paksua vaneria ja lepää vaakasuorassa tiivisteen päällä. Varmatoiminen eikä maksa paljon.
sopimaton ja väärä

no enpä tiedä

Quote from: Aimo Räkä on 01.09.2020, 20:31:33
Quote from: no future on 01.09.2020, 20:18:12
Jos niiltä ovilta vaaditaan jotain dB-luokituksia, niin ei oikein venttiilit käy. En tiedä vaaditaanko.
Läppä voi olla vaikka paksua vaneria ja lepää vaakasuorassa tiivisteen päällä. Varmatoiminen eikä maksa paljon.

Olen asennuttanut aiemmin yhteen 60-luvun asuntooni välioven ja se eristi häiritsevän äänen erinomaisesti.
Venttiili tulee sisäoveen tai sen päälle jos mahdollista. Ei siis ulko-oveen.

kriittinen_ajattelija

#4104
V"""""a kun itse asun kuolevassa kaupungissa - Kouvola, missä on oikeasti silmänkantamattomiin tyhjiä liiketiloja, jossa väki vähenee lähes tuhannella vuodessa. Samalla kun tuonne pk-seudulle rakennetaan uusia lähiöitä loputtomasti.
En sinällään vihaa pk-seutua, mutta kyllä se vituttaa kun se imuroi koko muun Suomen tyhjäksi ihmisistä. Kouvolassa kuolee puolet enemmän kun syntyy, kertoo olennaisen ikärakenteesta ja ongelmista mitä se tuo. Ja sama trendi koko kymenlaaksossa, ja oikeastaan lähes kaikkialla muuallakin - uusimaa/pirkanmaa/varsinais-suomi/pohjanmaa ulkopuolella.

Noita v""""n korkeakouluja pitää oikeasti hajauttaa enemmän myös keskikokoisiin kaupunkeihin. Tarviiko jossain Helsingissä olla niin paljon korkeakouluja.

Suomen pitää laatia joku strategia missä pohditaan miten pitää edes keskikokoiset kaupungit elinvoimaisena. En tiedä voiko jotain pikkukyliä keskellä metsää pelastaa ja tekohengittää, mutta nykytrendihän on, että Suomessa on ehkä 5x kaupunkialuetta jotka tulee pysymään elinvoimaisena nykytrendillä ja muut kuolee ja näivettyy pois.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Murkula

Quote from: kriittinen_ajattelija on 01.09.2020, 22:49:04
-naps-

Suomen pitää laatia joku strategia missä pohditaan miten pitää edes keskikokoiset kaupungit elinvoimaisena. En tiedä voiko jotain pikkukyliä keskellä metsää pelastaa ja tekohengittää, mutta nykytrendihän on, että Suomessa on ehkä 5x kaupunkialuetta jotka tulee pysymään elinvoimaisena nykytrendillä ja muut kuolee ja näivettyy pois.
Muuten samaa mieltä, mutta korvataan 10-15x kaupunkialueella.

Vaan ongelma todellakin on siinä, että koko poliittinen eliitti on ajanut itsensä täysin nurkkaan tässä asiassa. Persuilla on omalla tavallaan tässä asiassa täysi yksinoikeus, muille vastaavat päätökset ovat ennenkuulumattomia, vaikka tyyliin Krisut ja Keskustalaiset valehtelevatkin päinvastaista ennen vaaleja. Kuka muu oikeasti uskaltaa olla Viherhulluutta ja korporaatiokommunismia vastaan? Sitten kun vaalit ovat ohi, niin polttoaine/energiaverot nousevat, Carunat myydään ja rahat siirretään johonkin perhanan keskitettyyn maakuntahimmeliin.

Eikä kysymys ole pelkästään koulutuksen ja työpaikkojen ohjaamisesta, vaan kaikista niistä tekijöistä joilla tätä nykypäivän maaltapakotuspolitiikkaa ajetaan. Eivät koulutuslaitosyhtymätkään kiusallaan yritä siirtää maatalouskoulua Ilmajoelta Seinäjoen keskustaan, vaan siksi että tämäkin järjettömyys näyttää laitoksen kannalta jollain tapaa kannattavalta, koska se säästää opettajilta tolkuttomuuksiin verotettuja kilometrejä, sama se mitä se itse opiskelijoille, kunnille ja yrityksille maksaa.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

-PPT-

Kaupunki ei ole koskaan valmis. Aikoinaan Pariisissa Eiffel-torni oli erittäin epäsuosittu hanke. Sen sanottiin turmelevan maisemat tyystin. Siitä on kuitenkin tullut ikoninen maamerkki ja kaupungin symboli.

Muistuu mieleen tarina jostain kuuluisasta ranskalaisesta Eiffel-tornin valmistumisen aikoihin. Hän kävi joka päivä tornissa kahvilla koska ainoa paikka Pariisissa siihen aikaan jossa välttyi näkemästä sitä tornia oli olla sen tornin sisällä.

Eino P. Keravalta

Quote from: -PPT- on 02.09.2020, 19:29:37
Kaupunki ei ole koskaan valmis. Aikoinaan Pariisissa Eiffel-torni oli erittäin epäsuosittu hanke. Sen sanottiin turmelevan maisemat tyystin. Siitä on kuitenkin tullut ikoninen maamerkki ja kaupungin symboli.

Muistuu mieleen tarina jostain kuuluisasta ranskalaisesta Eiffel-tornin valmistumisen aikoihin. Hän kävi joka päivä tornissa kahvilla koska ainoa paikka Pariisissa siihen aikaan jossa välttyi näkemästä sitä tornia oli olla sen tornin sisällä.

Muistini mukaan se oli Guy Maupassant. Saatan kirjoittaa nimen väärin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

Quote from: kriittinen_ajattelija on 01.09.2020, 22:49:04
V"""""a kun itse asun kuolevassa kaupungissa - Kouvola, missä on oikeasti silmänkantamattomiin tyhjiä liiketiloja, jossa väki vähenee lähes tuhannella vuodessa. Samalla kun tuonne pk-seudulle rakennetaan uusia lähiöitä loputtomasti.
En sinällään vihaa pk-seutua, mutta kyllä se vituttaa kun se imuroi koko muun Suomen tyhjäksi ihmisistä.

Ja koko Suomi on sekaisin ja kusessa: ei kasvukeskuksissakaan juuri juhlita - ruuhkia, melua, tungosta, saasteita, kalliita kämppiä, asuntopulaa, jatkuva neemutulva, turvattomuuden ja juurettomuuden lisääntyminen, huumeukot..

Nyt kärsivät niin muuttotappiokunnat kuin muuttovoittokunnat, balanssia ei ole missään. Toisaalla jää tyhjiksi tuhansia asuntoja ja toisaalla taas ukrainalaiset rakentavat vitunmoisella kiirellä ilman valvontaa kaupungit täyteen taloja, joihin asutetaan kaikenmaailman aavikon turhapurot ja jotka viiden vuoden kuluttua ovat umpihomeessa, purkua vailla - suomalainen maksaa kyllä..

Saatana, eikö kukaan johda tätä maata?

:facepalm:
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.