News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

valtakunnanpärkhele

Vihreän kaupunkisuunnittelun kukkasia osa 49382: Lauttasaaren siltaremppa.

Elikkäs tämä toimiva silta pitää nyt ideologisen sekoilun nimissä muuttaa jotenkin niin, että autokaistoja vähennetään ja pyöräteitä levennetään. Tuon sillan yli lukuisasti joskus ajaneena tiedän kertoa niin se jalankulku ja pyörätieosat oli alunperinkin vähintäänkin riittäviä.  Mikäköhän on vihreille riittävä tila kevyelle liikenteelle?
Lisäksi remppaa hankaloittaa se, että kyseessä on nostosilta.
Samalla  suoritetaan sillan peruskorjausta, joten jonkinlainen remontti oli toki joka tapauksessa väistämätön.


Tragikoomista tässä on se, että nyt kun tuota siltaa remppaillaan pyöräilijöitä varten niin tuolta saadaan kärrätä pyöräilijöitä jatkuvalla syötöllä ensiapuun.  ;D

QuoteVaro tätä paikkaa Helsingissä! Kilpapyöräilijän törmäys lennätti Esan, 77, metallikaiteiden väliin – "13 kylkiluuta murtui, muille on sattunut pahempaa"

LAUTTASAAREN sillan pohjoispuoli on tällä hetkellä remontissa, jolloin autoilijoiden, pyöräilijöiden ja kävelijöiden käytössä on sillan eteläpuoli. Nykyinen järjestely on väliaikainen sillan valmistumiseen saakka. Lehtosaaren mielestä ratkaisu on hyvin vaarallinen, pyörätie on liian kapea. Lisäksi se on hyvin kalteva ja viettää kohti metallikaidetta.

Tilaa on enemmän kuin viime vuonna, kun liikenne oli toisella puolen siltaa. Silti myös sillan remontin työmaapäällikkö Vilho Hiltunen Kreate Oy:ltä tietää joitakin onnettomuuksia sattuneen, vaikkei kaikki tapaukset tule hänen tietoonsa.

– Onhan se tietysti vähän kalteva, Hiltunen myöntää.
...

Lauttasaaren sillalle on myös tullut pyörällä ohittamisen kieltomerkki.
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/2343128


J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Mikke70

Quote from: Murkula on 28.07.2020, 09:42:20
Quote from: Mikke70 on 27.07.2020, 22:38:24
Ok. Laitatko vielä linkin tuohon tilastoosi? Oma avautumiseni perustuu omiin henkilökohtaisiin kokemuksiini sekä poliisin antamaan juttuun radio suomen uutisille.
Varmasti mutu onkin tuota luokkaa, etenkin kun media kirjoittaa sitä suuremmillä kirjaimilla, mitä hurjempi tapaus. Samaan aikaan todellisuudessa tappajasi on paljon todennäköisemmin käveleminen, suihku tai hirttoköysi. Tilastoja kuitenkin julkaistaan nykyään vähän eri muodossa, pitäisi jaksaa joskus murskata tuosta avoimesta datasta, että paljonko sellaisia onnettomuuksia on, joihin liittyy pelkkä ylinopeus. Kuitenkin löysin yhden käteväksi pureskellun artikkelin:

https://yle.fi/uutiset/3-8556302

Samaan aikaan kun yli 10km ylinopeus on mukana 38% tapauksista, turvavyöttömyys on mukana 45% ja kuljettajan tila kuten, alkoholi, sairaus, väsymys tai mielentila oli mukana kaikkiaan 69% onnettomuuksia. Vanha sanonta sanoo, että vale, emävale, tilasto, sekä sama pätee myös tähän poliisien toitottamaan. Kun oikein puusilmäillään, valitaan vain 10 km/h ylinopeus rajaksi, sekä unohdetaan esim. 17% itsemurhat tehdään käytännössä kaikki ylinopeudella, sekä moneenko 17% rattijuopumukseen tai muuhun merkitsevään asiaan nuo liittyvät, sekä tilastoidusti vastaavaa ylinopeutta ajaa n. 15% ihmisistä muutenkin, jolloin niille kuuluisi muutenkin 15% kolareista.

Mitä syvemmälle tähän kaninkoloon ryömii, niin sitä selkeämmäsi se tulee, että itse ylinopeuden kausaliteetti onkin yhtäkkiä aika helvetin heikko. Siitä huolimatta, että siitä tehdään maailman isoin juttu ja sitä vastaan tehdään vastaavaa ristiretkeä.

Just just. Eli tällä tasolla mennään. Todennäköisyyteni kuolemalleni narun jatkona on suurempi kuin jäädä tietyömaalla tietyöntekijänä ylinopeutta ajavan auton alle. Just just. Että sillä tasolla nämä juttusi juu.

Kuulostaapi sille tämä ylinopeudenpuolustelukeskustelu, että ne saattoautot työmaalla on oikein erinomainen asia.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

no future

Quote from: insinörtti on 28.07.2020, 07:35:41
Osittain saavat syyttää itseään. Nykyisin tietyö-merkki ja rajoitus tarkoittavat yleensä sitä, että jossain, seuraavan 20 km aikana on tien viereisellä pellolla kaivuri, tai sellainen on ainakin joskus virka-aikana siellä käynyt.

Rajoituksia pitäisi alkaa myydä, ja niiden hinta perustuisi rajoitetun matkan pituuteen, rajoitusaikaan ja liikennetiheyteen. Silloin niitä ei tiputeltaisi huvikseen pitkin maakuntaa ja silloin myös niiden noudattamatta jättämisestä voitaisiin huoleti rangaista.
Kohtuullisen tökeröä syyllistää ketään muuta kuin sitä törttöilevää, ylinopeutta ajavaa autoilijaa tietyömaiden onnettomuuksista. Siellä on ihmisiä töissä, ja toiset katsovat oikeudekseen ajella rajoituksista välittämättä reilua ylinopeutta. Koska itsekkyys, itseaiheutettu kiire, puhdas kusipäisyys ja kuvitelmat omasta erinomaisuudesta sekä ainutlaatuisuudesta kaiken muun liikenteen seassa.

Murkula

Quote from: Mikke70 on 28.07.2020, 16:54:41
Just just. Eli tällä tasolla mennään. Todennäköisyyteni kuolemalleni narun jatkona on suurempi kuin jäädä tietyömaalla tietyöntekijänä ylinopeutta ajavan auton alle. Just just. Että sillä tasolla nämä juttusi juu.

Kuulostaapi sille tämä ylinopeudenpuolustelukeskustelu, että ne saattoautot työmaalla on oikein erinomainen asia.
Niin, että sama kuin maahanmuuttokeskustelussa, että viis tilastoiduista faktoista, kun mulla on niin hyvä mutu rasismista, "Että silä tasolla nämä juttusi juu."

Tuosta suoraan 2018 kuolinsyitä:
Tapaturmat:          2 387 (pl. alkoholimyrkytys)
Itsemurhat:         810
Liikenne:               239 (sis. itsemurhat, alkoholi, yms.)

https://stat.fi/til/ksyyt/2018/ksyyt_2018_2019-12-16_kat_001_fi.html
https://www.liikenneturva.fi/fi/tutkittua/ajankohtaiset-tilastot

Edit:
Tuli jälkikäteen mieleen, että luitko edes mitä tuosas kirjoitin? Meinaan että ilmiselvästi 69% kuolinonnettomuuksista liittyi kuljettajan tila. Eikä tilanne parane siitä pätkääkään, että käännetään tilastoa kaupunkiliikenteeseen, joka soveltuisi vertailukohtana paremmin. Päinvastoin yleisiä kuolinkolareita katsellessa saadaan aivan liian kriittinen lukema ylinopeudelle ja siinäkin kausaliteetti on kyseenalainen.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Mikke70

Quote from: Murkula on 28.07.2020, 20:57:07
Quote from: Mikke70 on 28.07.2020, 16:54:41
Just just. Eli tällä tasolla mennään. Todennäköisyyteni kuolemalleni narun jatkona on suurempi kuin jäädä tietyömaalla tietyöntekijänä ylinopeutta ajavan auton alle. Just just. Että sillä tasolla nämä juttusi juu.

Kuulostaapi sille tämä ylinopeudenpuolustelukeskustelu, että ne saattoautot työmaalla on oikein erinomainen asia.
Niin, että sama kuin maahanmuuttokeskustelussa, että viis tilastoiduista faktoista, kun mulla on niin hyvä mutu rasismista, "Että silä tasolla nämä juttusi juu."

Tuosta suoraan 2018 kuolinsyitä:
Tapaturmat:          2 387 (pl. alkoholimyrkytys)
Itsemurhat:         810
Liikenne:               239 (sis. itsemurhat, alkoholi, yms.)

https://stat.fi/til/ksyyt/2018/ksyyt_2018_2019-12-16_kat_001_fi.html
https://www.liikenneturva.fi/fi/tutkittua/ajankohtaiset-tilastot

Edit:
Tuli jälkikäteen mieleen, että luitko edes mitä tuosas kirjoitin? Meinaan että ilmiselvästi 69% kuolinonnettomuuksista liittyi kuljettajan tila. Eikä tilanne parane siitä pätkääkään, että käännetään tilastoa kaupunkiliikenteeseen, joka soveltuisi vertailukohtana paremmin. Päinvastoin yleisiä kuolinkolareita katsellessa saadaan aivan liian kriittinen lukema ylinopeudelle ja siinäkin kausaliteetti on kyseenalainen.

No niinpä. Linkkaamasi uutisesi kuvasti varmastikin hyvin liikennekuolemia maanteillä. Itse välittämäni uutinen koski tilannetta tietyömailla. Mitä siihen mutuiluun tulee, niin en mutuile vaan puhun kokemuksesta tilanteesta tietyömaalla. Sinun kokemukset ilmeisesti sieltä ratin takaa?
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

foobar

Quote from: Jorma M. on 28.07.2020, 15:37:15
Kuluttamiseni on ollut 20-25 vuotta stadissa minimaalista. Ei tulisi mieleenkään liikkua julkisilla saati kuunnella neekerien ja muslimien miehitysjoukkojen ja heidän haaremiensa mökellystä. Joka paikka täynnä miehittäjiä, haaremia ja miehittäjien aisureita.

Rehellisesti sanoen nämä kuvaukset - jos niiden on tarkoitus olla koko pääkaupunkiseutua edustavia - ovat toisinaan melkoisen outoja. Käytän metroa välillä Kamppi-Tapiola lähes päivittäin ja samalla alueella (Helsingin lounaiskulma - Espoon kaakkoiskulma) olevia busseja ja joskus myös ratikoita toisinaan. 95% matkoista ainut esim. muslimien aiheuttama "haitta" on että he ovat olemassa, joka ei itsessään minua vie moisen raivon partaalle, ja tuolla välillä heitä ei edes kovin usein näe niissä kulkuvälineissä ellei erityisesti käytä aikaa siihen. Edellisestä kerrasta kun olen kärsinyt heidän häiritsevästä meluamisestaan näissä liikennevälineissä on todennäköisemmin kuukausia kuin viikkoja.

Tilanne ei varmastikaan ole sama kaikissa ympäristöissä, mutta ajatus siitä että elämä olisi yhtä ajallisesti ja avaruudellisesti jatkuvaa helvettiä läpi koko pääkaupunkiseudun on mielestäni enemmän asenteellinen kuin faktuaalinen väite. Siis tiedoksi niille, jotka yrittävät hahmottaa ulkopuolelta katsoen millaista elämä täällä oikeasti on.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Murkula

Quote from: Mikke70 on 29.07.2020, 07:28:22
No niinpä. Linkkaamasi uutisesi kuvasti varmastikin hyvin liikennekuolemia maanteillä. Itse välittämäni uutinen koski tilannetta tietyömailla. Mitä siihen mutuiluun tulee, niin en mutuile vaan puhun kokemuksesta tilanteesta tietyömaalla. Sinun kokemukset ilmeisesti sieltä ratin takaa?
Mielenkiintoinen väite, koska nimeomaan argumentoin tuossa, että kyseiset antamani tilastot eivät sovellus siinä, että ovat todennäköisesti liian edullisia kannallesi, mutta ajavat pointin siitä huolimatta. Vaan käännetäänkö asia näinpäin, koska sinä kannatat rajotuksia ja suorastaan fasistisia rangaistuksia, niin on sinun tehtäväsi osoittaa että tilastot eivät sovellu.

Toisena, olen kyllä viettänyt aikaa tietyömailla, mikä sinänsä aiheuttaakin ihmetystä siitä, että mistä tämä käsityksesi tulee. Kun noina erituisinä ongelmatapauksina muistuu ne "ei kiireiset" työmaantoljotajat. ;) Voisiko kysymys kokemusten erossa olla yksinkertaisen maantieteellinen. Nimittäin se voisi sopiakkin, että normi Helsinkiläiset joilla on aina kiire ei minnekkään, käyttäytyisivät vähän erilailla, kuin mitä muussa Suomessa on tottu näkemään.

Se olisi muutenkin tärkeä asia huomioida näissä rajoitus ja rangaistusasioissa, että samat säännöt eivät todellakaan sovi kehäkolmoselle ja maaseutupitäjiin.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Mikke70

Quote from: Murkula on 29.07.2020, 09:21:12
Quote from: Mikke70 on 29.07.2020, 07:28:22
No niinpä. Linkkaamasi uutisesi kuvasti varmastikin hyvin liikennekuolemia maanteillä. Itse välittämäni uutinen koski tilannetta tietyömailla. Mitä siihen mutuiluun tulee, niin en mutuile vaan puhun kokemuksesta tilanteesta tietyömaalla. Sinun kokemukset ilmeisesti sieltä ratin takaa?
Mielenkiintoinen väite, koska nimeomaan argumentoin tuossa, että kyseiset antamani tilastot eivät sovellus siinä, että ovat todennäköisesti liian edullisia kannallesi, mutta ajavat pointin siitä huolimatta. Vaan käännetäänkö asia näinpäin, koska sinä kannatat rajotuksia ja suorastaan fasistisia rangaistuksia, niin on sinun tehtäväsi osoittaa että tilastot eivät sovellu.

Toisena, olen kyllä viettänyt aikaa tietyömailla, mikä sinänsä aiheuttaakin ihmetystä siitä, että mistä tämä käsityksesi tulee. Kun noina erituisinä ongelmatapauksina muistuu ne "ei kiireiset" työmaantoljotajat. ;) Voisiko kysymys kokemusten erossa olla yksinkertaisen maantieteellinen. Nimittäin se voisi sopiakkin, että normi Helsinkiläiset joilla on aina kiire ei minnekkään, käyttäytyisivät vähän erilailla, kuin mitä muussa Suomessa on tottu näkemään.

Se olisi muutenkin tärkeä asia huomioida näissä rajoitus ja rangaistusasioissa, että samat säännöt eivät todellakaan sovi kehäkolmoselle ja maaseutupitäjiin.

Kannatan rajotuksia, jotka tekevät työmaastani turvallisen. Kannatan sitä, että liikennejärjestelyjen suunnittelijat osaavat työnsä, Väylän ohjeet on hyvä apuna suunnittelussa. Kannatan myös sitä, että tiealueella työskentelevillä on tieturva 1 ja työnjohdolla tieturva 2. Kannatan myös sitä, että virheistä liikennejärjestelyissä sakotetaan urakoitsijaa. Tuo tarinasi suorastaan fasistisista rangaistuksista on joutavan päiväistä jorinaa. Se, mitä sinä kannatat, on ylinopeuden ajaminen.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Simo_Toini

Quote from: Jorma M. on 28.07.2020, 15:37:15

Kuluttamiseni on ollut 20-25 vuotta stadissa minimaalista.

Suosittelemani elämänlaatua ja hyvinvointia edistävä kaupunki- ja liikennesuunnittelma:

Plan A)

Muuta pois pääkaupunkiseudulta

Plan B)

Heti kun voit, muuta pois pääkaupunkiseudulta.

Vielä on Suomessa paikkakuntia, joissa vallitsee rauhallisuus ja elämä on ihanaa. Rahaa tarvitaan oikeasti vain vähän - paitsi ylihinnoitellulla pääkaupunkiseudulla - ja sen arvo on vähäinen. Saattaa myös olla, että tulevaisuudessa vain painonsa paperina.

Koronaviruksen myötä Uudenmaan olisi puolestani voinut sulkea kokonaan.
"Minulla on 100 miljoonan euron tuliaiset, kun tulen kotiin, oululainen Eurooppa-ministeri Tytti Tuppurainen (sd.) iloitsee. Kehossa tuntuu nuutuneisuus, mutta se ei mielialaa lannista, sanoo Tuppurainen, joka pitää neuvottelutulosta hyvänä sekä Suomen että Pohjois-Suomen näkökulmasta. "Sanomalehti" Kaleva 23.7.2020

Supernuiva

Quote from: Simo_Toini on 29.07.2020, 16:57:51
Suosittelemani elämänlaatua ja hyvinvointia edistävä kaupunki- ja liikennesuunnittelma:

Plan A)

Muuta pois pääkaupunkiseudulta

Plan B)

Heti kun voit, muuta pois pääkaupunkiseudulta.

Vielä on Suomessa paikkakuntia, joissa vallitsee rauhallisuus ja elämä on ihanaa.

Koronaviruksen myötä Uudenmaan olisi puolestani voinut sulkea kokonaan.

Hyvin monet asuvat pääkaupunkiseudulla, koska siellä on työpaikkoja. Maan sisällä on muuttoliikettä kohti pääkaupunkiseutua, koska maakuntien työttömyys.

Maakuntien työttömiä jopa ohjataan kohti pääkaupunkiseudun työpaikkoja.

no future

En oikein ymmärrä miksi asua ja elää vuosikymmeniä jossain, jos vihaa sitä niin suunnattomasti? Etenkään Helsingissä, missä ne elämisen kustannukset ovat todella paljon korkeammat kuin missä tahansa muualla. Jo 30-50 km landelle, ja niin hintataso kuin elämän rytmikin voi olla aivan toinen. Sen sijaan ylpeillään netissä kuinka paskaa elämä Stadissa on, aivan kuin se olisi joku sankarimainen selviytymistarina tuhlata omaa elämäänsä täällä.

Uuno Nuivanen

Vielä 2000-luvulle tultaessa Stadi oli ihan OK, mutta matuvyöry, tukkoon rakentaminen sekä matujen takia tukkoon rakentaminen pilasivat sen. Sekä tietty liikenteen aktiivinen haittaaminen ja estäminen. Nauttikaa nyt, itse pakenin kehyskuntaan jo tuolloin.

Simo_Toini

Quote from: Supernuiva on 29.07.2020, 17:00:45

Hyvin monet asuvat pääkaupunkiseudulla, koska siellä on työpaikkoja.

Sekä asuntolainoja. Koomisen kalliine asuntoineen, joissa ei pääkaupunkiseudun ulkopuolella kukaan asuisi, koska ne ovat kammottavia lääviä. Kuten myös koko PKS elinympäristönä.

Melkoinen paradoksi: Helsingin kivijalkamyymälät arvotaloissa kaduiksi kutsutuilla kujapahasilla ovat ahtaita, pieniä ja luovat halvan & epäsiistin vaikutelman. Vaikka siis ympäristö ei edes olisi fyysisesti likainen kuin kaatopaikka - mitä se aamuisin tapaa olla.

Kalliiden hotellien laatu on hintaa vasten koominen ja ruoka jopa rimanalituksia. Jos laskuja eivät oletettavasti maksaisi pääsääntöisesti yritykset, niitä tuskin edes olisi olemassa. Toki brändimielikuvaa voi nostaa nostamalla hintoja. Se on yhtä kuin ilmainen ämpäri.
"Minulla on 100 miljoonan euron tuliaiset, kun tulen kotiin, oululainen Eurooppa-ministeri Tytti Tuppurainen (sd.) iloitsee. Kehossa tuntuu nuutuneisuus, mutta se ei mielialaa lannista, sanoo Tuppurainen, joka pitää neuvottelutulosta hyvänä sekä Suomen että Pohjois-Suomen näkökulmasta. "Sanomalehti" Kaleva 23.7.2020

kriittinen_ajattelija

Quote from: no future on 29.07.2020, 17:11:08
En oikein ymmärrä miksi asua ja elää vuosikymmeniä jossain, jos vihaa sitä niin suunnattomasti? Etenkään Helsingissä, missä ne elämisen kustannukset ovat todella paljon korkeammat kuin missä tahansa muualla. Jo 30-50 km landelle, ja niin hintataso kuin elämän rytmikin voi olla aivan toinen. Sen sijaan ylpeillään netissä kuinka paskaa elämä Stadissa on, aivan kuin se olisi joku sankarimainen selviytymistarina tuhlata omaa elämäänsä täällä.
Pk-seudulla on enemmän ihmisiä, mikä tarkoittaa enemmän mahdollisuuksia toteuttaa itseään harrastus/työ/parisuhdemarkkinoilla - kaikki friikitkin löytää oman viiteryhmänsä. Ei sieltä haluta pois ja ihmiset haluaa sinne. Se, jos jotkut mielenvikaiset poliitikot lennättää sinne kehitysmaalaisia viidakosta/aavikolta luomaan turvallisuusuhkia on tietenkin ihan oikeutettu syy olla vihainen.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Alarik

Quote from: Simo_Toini on 29.07.2020, 17:26:40
...
Melkoinen paradoksi: Helsingin kivijalkamyymälät arvotaloissa kaduiksi kutsutuilla kujapahasilla ovat ahtaita, pieniä ja luovat halvan & epäsiistin vaikutelman. Vaikka siis ympäristö ei edes olisi fyysisesti likainen kuin kaatopaikka - mitä se aamuisin tapaa olla...

Helsingin kivijalkakaupat ja sisääntuloväyläkritiikkiä YLEllä: https://yle.fi/uutiset/3-11470055
QuoteKahdeksaan vuoteen mahtuu Aleksanterinkadun liikkeessä monia kohtaamisia, juhlia ja tuotelanseerauksia...Kivijalkakauppa sulkee ovensa tänään keskiviikkona.
Tulijoita kyllä olisi...Kivijalkayrittäjänä itsekin toimiva...sanoo seuranneensa surullisena, kuinka pienet liikkeet sulkevat ovensa yksi toisensa jälkeen.

Mutta miksi liikkeensä sulkee..., joka sanoo kivijalkakaupan olleen tuottava bisnes?
Päätös irtisanoa vuokrasopimus syntyi varotoimenpiteenä maaliskuun lopussa, kun koronatilanne oli kaikkein epävarmin. Liike oli pari kuukautta kiinni... Verkkomyynnin kasvu vahvisti päätöstä sulkea myymälä...

...kenkäkauppa sijaitsee Aleksanterinkadulla, joka on alusta asti ollut Helsingin pääkatu.
Aleksanterinkadulla vastaan kävelee... Hän on asunut Helsingin ydinkeskustassa lapsesta asti ja muistaa, kuinka esimerkiksi Kaisaniemenkatu oli tärkeä ostoskatu...
Tämä ei ole enää se sama shoppailukatu kuin silloin kun olin pikkutyttö...

Helsingissä lomaansa viettävä...kertoo käyttävänsä kivijalkaliikkeiden palveluja jonkin verran nykyisessä kotikaupungissaan Tukholmassa. Helsingin keskustan ongelmana hän pitää kaupungin sijoittumista niemenkärkeen, jonka sisääntuloväylät "on tukittu kauppakeskuksilla"...katselee ympärilleen Kluuvikadun risteyksessä ja toteaa, että elävä keskusta tarvitsee ihmisiä...

... myöntää itse tekevänsä suurimman osan vaateostoksistaan kansainvälisissä verkkokaupoissa.
Jutun mukaan sisääntuloväylät on tukittu niin, ettei ihmiset tule keskustaan ostoksille. Verkkokauppa sen sijaan kasvaa niin ettei fyysistä kivijalkaliikettä tarvita. Nyt voi päättäjät miettiä, että houkuttelisiko se verkkokauppoihin nykyistä enemmän/vähemmän asiakkaita, jos kehitystyönä saataisiin aikaan (netin) kaistanleveyden kaventamista ja jopa paikoin tukkimista
- kapeat nettikaistat, hankala ja hidas nettiliikenne tekisi verkkokaupoille varmasti samaa lopputulosta, kuin vastaava muutos maantieliikenteessä tekee nyt kivijalkakaupoille?

Lalli IsoTalo

Mäkkäristä vielä sen verran, että ennen euron juustohampurilaiset maksoivat euron, ja kiiressä  ja pakkoraossa saattoi vetäistä sellaisen pahimpaan nälkään. Mutta sitten ne roikaleet korottivat hinnan eurokymmeneen!  >:(
Se siitä sitten!
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

no future

Quote from: Alarik on 29.07.2020, 18:08:22
Jutun mukaan sisääntuloväylät on tukittu niin, ettei ihmiset tule keskustaan ostoksille. Verkkokauppa sen sijaan kasvaa niin ettei fyysistä kivijalkaliikettä tarvita. Nyt voi päättäjät miettiä, että houkuttelisiko se verkkokauppoihin nykyistä enemmän/vähemmän asiakkaita, jos kehitystyönä saataisiin aikaan (netin) kaistanleveyden kaventamista ja jopa paikoin tukkimista
- kapeat nettikaistat, hankala ja hidas nettiliikenne tekisi verkkokaupoille varmasti samaa lopputulosta, kuin vastaava muutos maantieliikenteessä tekee nyt kivijalkakaupoille?
Hyvin lainattu, kun se suora, siteerattu lainaus kuului sisääntuloväylät "on tukittu kauppakeskuksilla". Ja toinen haastateltava sanoo, että "Aleksanterinkadulta löytyy samat perusvaateketjut kuin ostoskeskuksistakin".

Koko jutussa ei mainita liikennettä, autoilua, pysäköintiä tms kertaakaan.

-PPT-

Moni Uudenmaan ulkopuolella asuva luulee että koko Uusimaa on jotain Helsingin lähiötä. Todellisuudessa ei ole epätavallista että jossain Lohjalla tai Porvoossa asuvat ei juuri koskaan edes käy Helsingissä jos sinne ei ole jotain oikeaa asiaa.

Tuon takia Uudenmaan eristys oli epäreilu koska pääkaupunkiseutu se tautipesäke oli ja se pelkästään olisi tullut eristää.

No, eivätköhän matkailijat kohta tuo taudin takaisin Suomeen.

Tabula Rasa

Aiheen hiukan sivusta. Mietin olisiko vesiväylien yhdistäminen/laajentaminen/parantaminen suomessa fiksua rahankäyttöä? sotkamosta nurmekseen, suonenjoen kanava keskisuomeen ja päijänteelle, mikkelin, mäntyharjun tms alueen kanava päijänteen saimaan välille, mahdollisesti tampereen vesistöjen liittäminen päijänteeseen yms kulkuväylät yhdistettynä kunnollisiin taukopaikkoihin kohtuuhintaisine pysähdyspaikkoineen voisi luoda vesiliikenteestä varteenotettavampaa liikennemuotoa kun periaatteessa pääsisi mihin vain myös vesitse, ja voisi parantaa kotimaan matkailua+ulkomaista vesistömatkailua kummasti.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

no future

Quote from: -PPT- on 29.07.2020, 19:01:02
Moni Uudenmaan ulkopuolella asuva luulee että koko Uusimaa on jotain Helsingin lähiötä. Todellisuudessa ei ole epätavallista että jossain Lohjalla tai Porvoossa asuvat ei juuri koskaan edes käy Helsingissä jos sinne ei ole jotain oikeaa asiaa.

Tuon takia Uudenmaan eristys oli epäreilu koska pääkaupunkiseutu se tautipesäke oli ja se pelkästään olisi tullut eristää.

No, eivätköhän matkailijat kohta tuo taudin takaisin Suomeen.
Uudellamaalla on todettu 54% Suomen tämänhetkisistä tartunnoista. Uudenmaan tartunnoista 66%, ja koko Suomen tartunnoista 36% on ollut Helsingissä. 

Sulun aikaisia lukuja en muista, mutta pelkän Helsingin eristäminen olisi ollut maantieteellisesti jopa hankalampaa kuin ratsailla ihmisiä motarin varressa.

Mikke70

Quote from: no future on 29.07.2020, 17:11:08
En oikein ymmärrä miksi asua ja elää vuosikymmeniä jossain, jos vihaa sitä niin suunnattomasti? Etenkään Helsingissä, missä ne elämisen kustannukset ovat todella paljon korkeammat kuin missä tahansa muualla. Jo 30-50 km landelle, ja niin hintataso kuin elämän rytmikin voi olla aivan toinen. Sen sijaan ylpeillään netissä kuinka paskaa elämä Stadissa on, aivan kuin se olisi joku sankarimainen selviytymistarina tuhlata omaa elämäänsä täällä.

Uskoisin että koronan takia etätyö tulee yleistymään paljon ja sitä kautta ihmiset muuttavat kauemmaksi varsinaisista työpaikoistaan edullisempien asuntojen ja luonnon perässä. Matujakin vähemmän. Itsellä hesaan reilu 40 kilsaa ja korona-aikana matka kestää suuntaansa noin 45 min. ruuhka-aikaan. Jos asuisin vaikkapa kehä III varressa työmatkaan kuluva aika lyhenisi, mutta haitat niin suuret, että landella parempi.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Fiftari

[Tweet]1287642235849318400[/tweet]
Saunapoliisi on sitä mieltä että liikennemerkki jota laki ei tunne, auttaa jotain.
Mutta sitten kuitenkin:
[Tweet]1287721855911067649[/tweet]
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Titus


Kaupunki|
Kaupunkisuunnittelu
Miten Helsingin kivijalkakaupat säilyvät hengissä, jos turistit eivät vielä palaa? Näin poliitikot pelastaisivat keskustan
Helsingin ydinkeskustan näivettymisestä on syytetty koronaa, verkkokaupan yleistymistä, kauppakeskuksia sekä edullisen parkkitilan puutetta. Mutta kuinka sinne saataisiin eloa?

"TÄLLAISINA aikoina saa melkein taikoa, että kivijalkaliike kannattaa."

Näin toteaa muotikauppojen edunvalvontajärjestön Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n toimitusjohtaja Lasse Wendelin.

Helsingin keskustan pääpromenadi Aleksanterinkatu vilisee tavallisesti turisteja, mutta tänä keväänä katu on ollut hetkittäin aavemaisen tyhjä. Koronaepidemia ei kuitenkaan ole ainoa syy, miksi keskustan kivijalkapuodeilla on vaikeaa. HS kertoi tällä viikolla kahden tunnetun muotikaupan lopettamisesta Aleksanterinkadulla. Vuodesta 1967 toiminut Aleksi 13 sulkee ovensa syksyn aikana, ja tällä viikolla oven pani säppiin suunnittelija Minna Parikan kenkäliike.

"Katukuva ei enää yleisilmeeltään vaikuta hirveän hyvältä", Parikka kuvaili Aleksanterinkadun nykytilaa.

Ydinkeskustan kauppojen alhosta on puhuttu aiemminkin. Sama ilmiö ravistelee suurkaupunkien keskustoja muuallakin maailmassa. Koronavirus on kurjistanut kivijalka­kauppiaiden tilannetta entisestään.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006587746.html


eli.... keskustaan ei pääse lähellekkään autolla, on täynnä matuja ja "poliitikot tjtn" selittelee miten homma^^ lähtee nousuun ( pun intended  8) )

esim:

VIHREÄT taas haluaisi lisätä keskustaan alueita, joille autot eivät pääse lainkaan.
"Me vihreissä haluamme kehittää vauhdilla kävelykeskustaa", sanoo Helsingin vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Reetta Vanhanen.


SDP:N valtuustoryhmän puheenjohtajan Eveliina Heinäluoman mielestä Helsingin keskustaan tulisi saada lisää vetonauloja, jotka toisivat samalla asiakkaita kaupoille. Esimerkkinä hän mainitsee uuden Arkkitehtuuri- ja designmuseon, jota suunnitellaan Etelärantaan. "Uskon sen houkuttelevan alueelle sekä kaupunkilaisia että turisteja."

cuckoomus: "Liikevalikoiman pitää olla pääkaupunkiseudun paras, mutta saatavilla tulisi olla lisäksi myös fiksua toimistotilaa. Työssäkäynnin koko pääkaupunkiseudulta pitää olla helppoa."

huutonaurua näille pässeille  ;D
that's a bingo!

no future

Helsingin keskustassahan pääsee autolla melkein minne vain, ja vapaata pysäköintitilaa on parkkihallit täynnänsä. Myös tuolla Kluuvissa.

Eino P. Keravalta

Quote from: no future on 31.07.2020, 16:56:36
Helsingin keskustassahan pääsee autolla melkein minne vain, ja vapaata pysäköintitilaa on parkkihallit täynnänsä. Myös tuolla Kluuvissa.

Kyllä vain. Mutta hinta on näissä aika törkeä ja lisäksi saa kyllä kassien kanssa kävelläkin. Noh, liikunta tekee laiskalle ja lihavalle kansalle hyvää, eikö toki  :)

Euron tunti olisi kohtuuhinta pysäköinnistä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

jka

Väittäisin, että se että keskustaan ei pääse autolla ei ole oikeastaan enää mikään syy. Vaikka keskustaan pääsisi miten helposti autolla niin siltikään kenelläkään joka ei keskustassa asu ei ole mitään syytä ylipäätään mennä sinne puhumattakaan että menisi autolla. Joka paikkaan muualle pääsee joka tapauksessa aina helpommin autolla ja siellä muualla on huomattavasti paremmat palvelut kuin keskustassa. Joten edes autoilumahdollisuuksien parantaminen ei auta keskustaa enää millään tavalla. Se ikkuna meni jo. Itseasiassa Helsingin keskustaanhan pääsee autolla paremmin kuin koskaan ainakaan 20 vuoteen tällä hetkellä. Ei tuo ole muuttanut trendiä millään tavalla.

Keskusta ei ole millään tavalla houkutteleva, ei palveluiltaan eikä edes yritysten konttoreille. Konttoreiden kysyntä tulee joka tapauksessa romahtamaan lähitulevaisuudessa koska viimeistään nyt ymmärrettiin että ei ole mitään järkeä vuokrata kallista konttoritilaa kun nimenomaan konttorityön tuottavuus on etänä jopa parempi kuin konttorilla. Palveluiltaan edes joku kävelykeskusta ei voi myöskään koskaan kilpailla enää modernien kauppakeskusten kanssa. Jokainen ymmärtää että jos haluat mennä liikkeestä toiseen niin räntäsateessa edes kävelykatu ei ole millään tavalla kilpailukykyinen.

foobar

Quote from: Mikke70 on 29.07.2020, 22:05:15
Quote from: no future on 29.07.2020, 17:11:08
En oikein ymmärrä miksi asua ja elää vuosikymmeniä jossain, jos vihaa sitä niin suunnattomasti? Etenkään Helsingissä, missä ne elämisen kustannukset ovat todella paljon korkeammat kuin missä tahansa muualla. Jo 30-50 km landelle, ja niin hintataso kuin elämän rytmikin voi olla aivan toinen. Sen sijaan ylpeillään netissä kuinka paskaa elämä Stadissa on, aivan kuin se olisi joku sankarimainen selviytymistarina tuhlata omaa elämäänsä täällä.

Uskoisin että koronan takia etätyö tulee yleistymään paljon ja sitä kautta ihmiset muuttavat kauemmaksi varsinaisista työpaikoistaan edullisempien asuntojen ja luonnon perässä. Matujakin vähemmän. Itsellä hesaan reilu 40 kilsaa ja korona-aikana matka kestää suuntaansa noin 45 min. ruuhka-aikaan. Jos asuisin vaikkapa kehä III varressa työmatkaan kuluva aika lyhenisi, mutta haitat niin suuret, että landella parempi.

Etätyö yleistyy, mutta muualla asujan näkemysten mukainen epäsymmetrinen suhde pääkaupunkiseudulla asumisen hyötyjen ja haittojen välillä (haittoja, tai "haittoja" ylikorostaen) ei ole mielestäni rehellinen tapa katsoa kokonaisuutta. Etätyö ei pelasta esim. siltä että 90% kaipaamistaan kavereista, kaupoista ja palveluista voi olla saavutettavissa täällä pienellä kävelyllä kun jossain muualla se on joko mahdotonta tai dramaattisten kompromissien takana. Merkittävä osa pääkaupunkiseudun asukkaista ei myöskään näe keskellä maaseutua asumisen etuja suuremmiksi kuin sen aiheuttamia ongelmia. Se että saavuttaisin saman vaivattomuuden kuin omassa kodissani pääkaupunkiseudulla vaatisi jossain muualla todennäköisesti yhden palkollisen palkkaamista - ja siihen aika yllätyksettömästi Suomessa harvalla on varaa.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

no future

Mun on jotenkin hiton vaikea käsittää miten johonkin Espan tai Kluuvin ympäristöön saataisiin lisää oveneduspaikkoja. Nykyiselläänhän pohjois-Espan paikat on täynnä aamuvarhaisesta alkaen, ihan siitä hinnasta riippumatta. Sama koskee kaikkia niitä "liian kalliita" pysäköintipaikkoja katutasossa.

Parkkihallien ylihinnoista ja naurettavan alhaisista käyttöasteista olen samaa mieltä, mutta en tiedä mikä sen hintatason pitäisi käytännössä olla että ihmiset niitä alkaisivat käyttää. Ne ovat ammottaneet tyhjyyttään koko sen 20 vuotta mitä itse muistan. Ihan samanlaisella vajaakäytöllä ovat myös ainakin Redin ja Triplan hallit, kun Kalasataman asukkaatkin ajavat korttelirallia etsien sitä olematonta pysäköintiruutua.

Simo_Toini

Quote from: Eino P. Keravalta on 31.07.2020, 17:11:09
Quote from: no future on 31.07.2020, 16:56:36
Helsingin keskustassahan pääsee autolla melkein minne vain, ja vapaata pysäköintitilaa on parkkihallit täynnänsä. Myös tuolla Kluuvissa.

Kyllä vain. Mutta hinta on näissä aika törkeä

Paradoksi: Helsingistä poistuminen on ilmaista, vaikka siitä voisi jo maksaakin.

Mikään ei sano "tunnelma" niin kuin PKS:n joukkoliikenne tai pysäköinti tuntihintaan, jolla mädäntymättömässä Suomessa tekee ostokset.
"Minulla on 100 miljoonan euron tuliaiset, kun tulen kotiin, oululainen Eurooppa-ministeri Tytti Tuppurainen (sd.) iloitsee. Kehossa tuntuu nuutuneisuus, mutta se ei mielialaa lannista, sanoo Tuppurainen, joka pitää neuvottelutulosta hyvänä sekä Suomen että Pohjois-Suomen näkökulmasta. "Sanomalehti" Kaleva 23.7.2020

Titus

Quote from: no future on 31.07.2020, 16:56:36
Helsingin keskustassahan pääsee autolla melkein minne vain, ja vapaata pysäköintitilaa on parkkihallit täynnänsä. Myös tuolla Kluuvissa.

Melkein minne vaan... toki... esim ihan keskustaan pääsee tosi näppärästi ja varsinkin halvalla  :roll: (btw noi hallit on varsin usein täynnä tai jonkun asteen rempassa) :

Stockmann
Vakiohinnat
Ma-Su 7.00 - 21.00   € 3,50/30min
that's a bingo!