News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-01-24 EU-komissio tuo sähköautot ja niiden latauspisteet eu-rahvaalle

Started by akez, 24.01.2013, 19:47:44

Previous topic - Next topic

Nikolas

Sähköauto on hieno idea ja heti, jos joku ratkaisee loputkin energian varastointiin liittyvät pulmat, valtaisa sähköautobuumi on sen jälkeen varma. Sähköautojen tekniikassa kaikki muu on jo ratkaistu. Tehoelektroniikka ja sähkömoottorit ovat jo kauan olleet aivan erinomaisia sähköautoilun tarpeisiin ja silti niissäkin kehitystä tapahtuu yhä. Riittävän hyvä ja kokonaistaloudellinen akku on yhä kynnyskysymys. Tähän asti akkutekniikka on saatu kehitettyä jo niin pitkälle, että maailmalla aika monet jo ostavat sähköautoja.

Sähköautojen oletettu valtti on matalat kilometrikustannukset, kun puoli-ilmaisen energian voi ladata auton akkuun pistorasiasta kotona.

Meitä täällä Suomessa tietysti kiinnostaa, miten sähköauto pärjää tässä ympäristössä ja ilmastossa. Suomi on erityisen haastava käyttöympäristö, sillä Suomen talvi on kylmä ja pitkä. Ulkopysäköinti ilman lämmitystolppaa ja kova keskitalven pakkanen yhdessä muodostavat käytännössä merkittävän ja todennäköisesti usein toistuvan suomalaisen kestotestin sähköautojen akuille. Sähköautoilijan kannalta käytössä huononeva akku on kumminkin suunnilleen sama kuin jos polttomoottoriauton valmiiksi pieni polttoainesäiliö hiljalleen kutistuisi ja ennen pitkää pitäisi vaihtaa uuteen, ja vieläpä niin, ettå uuden säiliön ostohinta kaupassa olisi huomattavan suuri osa uuden auton ostohinnasta.

Nykyisten sähköautojen paljonpuhutusta ympäristöystävällisyydestäkin on annettu kritiikkiä:
Quote

Citing unrealistic expectations for electric transport solutions, Deering called for a more balanced approach that recognised the whole life emissions of the different transport alternatives and that could help deliver more effective solutions, more quickly. "Electric vehicles can have higher CO2 emissions than an equivalent vehicle type with an efficient internal combustion engine, when measured over their entire life cycle, but current regulations do not recognise this," Deering explained.

Lähde: Automotive Design

Sama lähde kritisoi myös sähköhybridejä tai ainakin kertoo vaihtoehdosta:
Quote

"Over the next 15 years, the total contribution to CO2 reduction from full hybrid electric technology will be far too small to make the impact we need compared to the overall reductions required." Deering highlighted industry's search for a breakthrough in energy storage through advanced battery technology. "There has already been a breakthrough in energy storage," he said. "It just happens to be mechanical, using high speed flywheels. It's here and it works, so let's use it now."


Kyse ei ole siitä, että sähköauto tai sähköhybridi olisi huono. Mutta tavalliselle duunarille ne edustavat yhä liian kallista vaihtoehtoa. Täytyy katsoa asiaa laajemmasta näkökulmasta: Kokonaiskustannukset täytyy saada samalle tasolle tavanomaisten polttomoottoriautojen kanssa. Vasta sitten suosio voi kasvaa todella merkittäväksi. Halpa sähkö ei siis välttämättä riitä perusteluksi,jos kokonaiskustannukset ovat yhä liian suuret.

Kaupunkiautona sähköauto loistaa ominaisuuksillaan: Mahdollisia latauspisteitä on joka puolella, pakokaasut eivät pilaa kaupunkilaisten hengitysilmaa, melusaaste on huomattavasti pienempi kuin polttomoottoriautoissa, akkukapasiteetti riittää jo nyt ja automaattivaihteistoon liitetty ajamisen helppous on mukana myös sähköautoissa.

Nikolas

Quote from: sivullinen. on 01.02.2013, 13:24:50

Mutta kuten jo olen kyllästymiseen asti jankannut, ei Suomessa suostuta mitään noin hullua tutkimaan. Jos ei ole valmiiksi todistettua teoriaa ja tulosta saavuttavista hyödyistä, ei aleta tutkimaan voisiko teoriaa todistaa ja hyötyjä saavuttaa. Silloinkaan ei aleta kaupallista käyttöä suunnitelemaan ennen kuin on markkinointitutkimuksista saatu kaupallisesti kannattava tulos. Autojen myynti hevosilla koko ikänsä kulkeneille ja autoista täysin tietämättömille, osoitti jo Fordin Henryn mukaan markkinointitutkimusten paradoksin: Jos hän olisi kysynyt asiakkailtaan mitä nämä haluavat, vastaus olisi ollut "nopeampia hevosia". Suomessa tietenkään järjettömyys ei lopu tähän - eikä tässä ollut edes alkua ja kaikkia välivaiheita. Pitää myös olla käynyt alan koulutuksen; muuten ei ole osaava.


Markkinatutkimus todennäköisemmin pitää teollisuusyrittäjän samassa ahtaassa ajattelun laatikossa keskivertoväestön kanssa sen sijaan että auttaisi hänet ulos laatikosta. Olisi mielenkiintoista tietää, miten historian suuret visionäärit ovat hyödyntäneet markkinatutkimuksia vai ovatko lainkaan hyödyntäneet. Minulle ei nyt palaudu mieleeni yhtään suurta keksintöä, joka olisi syntynyt etevän markkinatutkimuksen seurauksena.

Markkinatutkimus on varmasti äärimmäisen hyödyllinen työkalu kauppiaalle, joka haluaa sovittaa yhteen tuottajien tarjonnan ja kuluttajien kysynnän. Sillä tavoin kauppa käy ja raha kilahtaa kauppiaan kirstuun. Samoin markkinatutkimuksesta voi olla hyötyä teollisuusyritykselle, joka tietää kehittyvänsä tai kaatuvansa etukäteen suurilla pääomainvestoinneilla määritellyn tuotekategorian puitteissa ja aikoo pysyä siinä hamaan loppuun asti. Mutta voiko kehityksen hehkuvassa kärjessä mennä markkinatutkimuksilla? Jos Henry Ford olisi toiminut niiden mukaan, ehkä historia tietäisi kertoa eräästä amerikkalaisesta, joka jalosti vetohevoset huippuunsa ja melkein ehti tehdä rahaa niillä, ennen kuin autoteollisuus kaatoi hänen liiketoimintansa.

Micke90

Quote from: Le Figaro on 24.01.2013, 19:47:44
EU-komission haluaa lisätä sähköautojen latauspisteiden määrää vuoden 2011 noin 12.000 pisteestä 790.000 pisteeseen vuoteen 2020 mennessä. Joillakin mailla, kuten Ruotsilla ei ole niitä vielä yhtään.

Mitä ihmettä? Eikö ympäristötekniikan mallimaassa ole yhtään sähköautojen latauspistettä? Suomessa niitä on ollut jo vuosia!  :o

Nikolas

Quote from: Fiftari on 24.01.2013, 22:45:39

Itseäni vain pelottaa ne kaikki kivat pikku verot ja maksut joita tähän kehiteltäisiin. Suomen valtion tuntien ihan varmaa on että sähköön siirtymistä ei ainakaan kannustettaisi verohelpotuksilla.


Tämähän se on varsinainen realistinen uhka. Eikä se koske vain sähköautoja vaan kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja.

Oletetaanpa että jo ensi vuonna tulisi käänteentekevä ratkaisu sähköautojen akkutekniikkaan. Sellainen ratkaisu, joka kääntäisi autoteollisuuden ylösalaisin. Miten Suomen verottaja suhtautuisi asiaan? Näen asian siten, että Suomen tähänastinen autoverotus ja käyttövoimavero antavat esimakua. Aivan epäilemättä saman kaavan mukaan mentäisiin, ellei poliittiseen päätöksentekoprosessiin saada laadullista parannusta.

Faidros.

Poistaisivat ensin nestekaasun 20 X kättövoimaveron ja tekisivät sille jakeluverkoston, niin ei tarvitsisi sähköautoista edes ajatella vuosiin. Koko EU:ssa on verkosto, paitsi Suomessa. Puhdasta ja edullista(ilman tappoveroa). Bonuksena kaksinkertainen öljynvaihtoväli ja kolminkertainen moottorin kestävyys. Laitteet on halpoja ja naurettavan helppo asentaa, varsinkin vanhoihin kaasutin-moottoreihin.

Sähköauto on kylmässä, pitkien välimatkojen Suomessa melko turha kapistus toistaiseksi. Lisäksi sähkön hinta vähintään tuplaantuu lähitulevaisuudessa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Micke90 on 01.12.2013, 06:05:23
Quote from: Le Figaro on 24.01.2013, 19:47:44
EU-komission haluaa lisätä sähköautojen latauspisteiden määrää vuoden 2011 noin 12.000 pisteestä 790.000 pisteeseen vuoteen 2020 mennessä. Joillakin mailla, kuten Ruotsilla ei ole niitä vielä yhtään.

Mitä ihmettä? Eikö ympäristötekniikan mallimaassa ole yhtään sähköautojen latauspistettä? Suomessa niitä on ollut jo vuosia!  :o

Suomessa on vain muutamassa kaupungissa latauspisteitä. Virossa maankattavasti(tulossa?).
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Micke90

Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 06:33:59
Suomessa on vain muutamassa kaupungissa latauspisteitä. Virossa maankattavasti(tulossa?).

Puhe olikin Ruotsista. Virossa on niin lyhyet välimatkat, että sinne on helppo järjestää sähköautojen latauspisteitä.

Faidros.

Quote from: Micke90 on 01.12.2013, 06:36:02
Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 06:33:59
Suomessa on vain muutamassa kaupungissa latauspisteitä. Virossa maankattavasti(tulossa?).

Puhe olikin Ruotsista. Virossa on niin lyhyet välimatkat, että sinne on helppo järjestää sähköautojen latauspisteitä.

Ok. Ruotsalaiset on tajunneet, että sähkö saastuttaa enemmän kuin kaasut ja on kokonaiskustannuksiltaan kallista, koska autoon rakennetaan koko tekniikka uusiksi, kaasulaitteistojen soveltuessa lähes mihin tahansa autoon myös jälkiasennuksena.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Jääpää

Tuo autojen lataaminen kiinteisiin akkuihin on ihan ..Mummo-Ankan touhua.
Milloin akkuporakone muuttui mielekkääksi urakkamiehen työkaluksi?
Noo, silloin kun vaihtoakun saattoi heittää kahvaan sekunneissa ja niitä oli riittävasti.
Autojen kanssahan tämä ei tietenkään onnistu, ei ristiin, eikä edes merkkikohtaisesti..
Höpötetään vain jotain sekavia " akkuteknologian kehittymisestä" ..Sitä odotellessa,
siis ikuisesti, olen valmis alistumaan vaikka viiteen kennon vaihtoon Inarin reissulla
suunta.
Tietysti ne on netistä tilattu etukäteen lataushuoltsikoille, auton toimesta, jolle olen
edellisviikolla yksin puhellut, että nyt on hattu täynnä..
Ekosti taitaa se juna ja polkupyörä/ sukset/ vieterimönkiä olla ainoa oikea, mutta
paskanko ekoo sitä kukaan..
Virheillä taitaa olla eniten lentopisteitä, kiire lennellä tärkeisiin ilmastokokouksiin.
Kerosiini tehty hakkuujätteestä ja stna puusepänlaadun laivapuurungot hierottu
hienopersettä hyväileväksi parfymoiduksi erikoispehmeäksi tosiekoksi miljoona
wattia per rulla..
Prkl, keitän aamukahvit ja puut lähtee palaan alta! .tana.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Micke90

Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 06:49:16
Ok. Ruotsalaiset on tajunneet, että sähkö saastuttaa enemmän kuin kaasut ja on kokonaiskustannuksiltaan kallista, koska autoon rakennetaan koko tekniikka uusiksi, kaasulaitteistojen soveltuessa lähes mihin tahansa autoon myös jälkiasennuksena.

Ööh, sähköautot saastuttavat enemmän kuin kaasuautot?  ???

Faidros.

Quote from: Micke90 on 01.12.2013, 07:08:06
Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 06:49:16
Ok. Ruotsalaiset on tajunneet, että sähkö saastuttaa enemmän kuin kaasut ja on kokonaiskustannuksiltaan kallista, koska autoon rakennetaan koko tekniikka uusiksi, kaasulaitteistojen soveltuessa lähes mihin tahansa autoon myös jälkiasennuksena.

Ööh, sähköautot saastuttavat enemmän kuin kaasuautot?  ???

Minä sanon niitä kivihiiliautoiksi, varsinkin kun Saksa, Ruotsi... on luopumassa ydinenergiasta. Nestekaasu puolestaan palaa turvallisesti sisätiloissakin ilman ylimääräistä tuuletusta, esim. kaasuliedet, lämmittimet...
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Micke90

Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 07:15:17
Minä sanon niitä kivihiiliautoiksi, varsinkin kun Saksa, Ruotsi... on luopumassa ydinenergiasta. Nestekaasu puolestaan palaa turvallisesti sisätiloissakin ilman ylimääräistä tuuletusta, esim. kaasuliedet, lämmittimet...

Ja Suomen kannattaa ottaa mallia Ruotsista ja Saksasta, koska..?

Faidros.

Quote from: Micke90 on 01.12.2013, 07:17:52
Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 07:15:17
Minä sanon niitä kivihiiliautoiksi, varsinkin kun Saksa, Ruotsi... on luopumassa ydinenergiasta. Nestekaasu puolestaan palaa turvallisesti sisätiloissakin ilman ylimääräistä tuuletusta, esim. kaasuliedet, lämmittimet...

Ja Suomen kannattaa ottaa mallia Ruotsista ja Saksasta, koska..?

Euroopasta ne saasteet tänne tulee. Kuten aiemmin sanoin sähkön hinta tulee vähintään kaksinkertaistumaan lähiaikoina, koska eu vaatii niin. Pitkät välimatkat, kylmä ilmasto. Kuka jaksaa odottaa 150km ajon jälkeen muutaman kymmenen minuutin latausta? Keskinopeus kärsii pahasti. Sähköauto on ehkä suurkaupunkeihin soveltuva lelu.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Micke90

Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 07:35:00
Euroopasta ne saasteet tänne tulee. Kuten aiemmin sanoin sähkön hinta tulee vähintään kaksinkertaistumaan lähiaikoina, koska eu vaatii niin. Pitkät välimatkat, kylmä ilmasto. Kuka jaksaa odottaa 150km ajon jälkeen muutaman kymmenen minuutin latausta? Keskinopeus kärsii pahasti. Sähköauto on ehkä suurkaupunkeihin soveltuva lelu.

Jos tekniikka tuosta vielä kehittyisi, niin sähköautojen keskimääräinen ajomatka yhdellä latauksella voisi hyvinkin nousta 300-500 km:ään. Ainoa ongelma on se, että Virheet ovat keinotekoisesti hilanneet sähkön hinnan pilviin.

Faidros.

Sähkön hinta on eu-maissa yleisesti 1/3 osan Suomea korkeampi, Tanskassa tuplat. Tämän vuoksi EU:n teollisuus nurisee, koska suomalaiset saavat kilpailuetua heihin nähden.
Suomessa ei todellakaan ole korkea sähkön hinta... toistaiseksi! :(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Micke90

Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 07:48:25
Suomessa ei todellakaan ole korkea sähkön hinta... toistaiseksi! :(

Ainahan se halvempaakin voisi olla.

Kuitenkin Virheet tekevät kaikkensa kurjistaakseen tavallisen kuolevaisen elämää tässäkin maassa.

Faidros.

Noista kaasuautoista vielä sen verran, että niihin jää täysin toimiva bensamoottori käyttöön, jos kaasu sattuu loppumaan! Hyvin harvassa sähköautossa on polttomoottori varalla, koska se olisi vain painolastia.

Toisaalla olikin jo juttua rakentamastani nestekaasuprätkästä. Helposti sai hyvin toimivan laitteen, kulutus alle 5€/100km. Jäi testi vain 200km:iin, koska laitteisto oli vain lainassa.
Ja prätkissä ja mopoautoissa ei ole käyttövoimaveroa... ;)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Micke90

Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 08:02:55
Ja prätkissä ja mopoautoissa ei ole käyttövoimaveroa... ;)

Eikö? Laitankin saman tien vihjeen Virheiden puoluetoimistoon, jotta tekisivät aloitteen tuollaisen ympäristölle vaarallisen toiminnan nylkyverottamiseksi!  :P

Jääpää

Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 07:15:17
Minä sanon niitä kivihiiliautoiksi, varsinkin kun Saksa, Ruotsi... on luopumassa ydinenergiasta. Nestekaasu puolestaan palaa turvallisesti sisätiloissakin ilman ylimääräistä tuuletusta, esim. kaasuliedet, lämmittimet...
Kivihiiliauto..totta. Suomikin on luopumassa..tai siis ei, mutta kun ranskalainen ydinvoima..
Ja jos ny annettas happee sille kaasulle, se palaa kyllä viimeksi, mutta ihminen voi olla sammunu iäksi.
Pari tutun tuttua meni asuntovaunussa takakeväinä, jääkaappi vai hella?  Ilman otot oli talven jäljiltä tiukasti kiinni..nykyään ei kai niitä saa suljettuakaan, mutta yhteisvaikutus hengitysilman hiilidioksidin ja liekin hapensyönnin kanssa on salakavala. Ei ollut kukaan rimpuillu yhtään. Eikä kaikilla ollu 5 promillee..
Asiaa siitä kaasusta,joskus -83-84 piti tilata rahtarin mukana Hollannista muunnossarja Volvoon ( 950mk, Suomesta1250) trukki-eli moottorikaasulle, hiukan epäillytti kellon toiminta silloisilla pakkasilla, mutta pikku muutos ja eristettä..MUTTA sitten tuli se mutta, dieselvero!! ja se toinen oli se, että paikalsen katsastuskonttorin auktoriteetti, johon luotin kuin Neuvostoliittoon, väitti, ettei Suomessa ole tehty, enkä saisi millään ilveellä hyväksyttyä kaasupullon telineitä, kiinnityksiä..venttiilin ilmansuuntia, .
No, se riisseli riitti, juuri meinasin, että se kaasu olisi ollut kätevää niin vähällä työmatka-ajolla( toki välttämättömällä) ja muulla nyppimisellä, mutta kun ei niin ei..
Mikä on nykyään suhtautuminen?  Pärräprojektisikin meni jotenkin ohi..ja Pystymettän turismi, autolla,
vähän muuta, eikäniin kivaa.
Häkäkaasun pullottamistakin joskus mietin, mutta joku taisi todistella senkin kannattamattomaksi.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Faidros.

Broidi laitatti maakaasulaitteiston Rellu 1,6 Scenickiin. Maakaasusysteemi on paljon kalliimpi kuin nestekaasuun. 2-2500€ säiliöstä riippuen. Jostain syystä maakaasulle on paljon jakopisteitä ja käyttövoimavero on bensan ja dieselin puolivälissä. Polttoainekulut laski puoleen tai 1/3 osaan.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ajattelija2008

Kyllä sähköhybridit tulevat vielä syrjäyttämään EU:ssa vanhat bensa-autot. Mutta samalla pitäisi EU:n käynnistää suuri ydinvoiman rakennusohjelma, että saataisiin saasteetonta sähköä. Kun tietää EU:n vihertävän johdon kyvyttömyyden loogiseen ajatteluun, niin tuo toinen puoli jää tekemättä.

Suomi voisi kuitenkin kantaa kortensa kekoon rakentamalla 6. ydinvoimalan.

Jääpää

Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 08:30:29
Broidi laitatti maakaasulaitteiston Rellu 1,6 Scenickiin. Maakaasusysteemi on paljon kalliimpi kuin nestekaasuun. 2-2500€ säiliöstä riippuen. Jostain syystä maakaasulle on paljon jakopisteitä ja käyttövoimavero on bensan ja dieselin puolivälissä. Polttoainekulut laski puoleen tai 1/3 osaan.
Tosta meneekin maakaasulinja läheltä..puska-asemaa suunnittelemaan siis:)
Ei tuo hinta ja vero ole kauhean paha, hyväkuntoisen bensavehkeen saa
aika halvalla..vai onko vastaus taas Ruotsi? Eli Volvo..maakaasusia?
Järvellä en sähköstä luovu, mun tarpeilla se on oikea vaihtoehto.
Hiljaisuus, ei käryjä..akkukaan ei ole ongelma, mutta jos vaatimukset
ja koko kasvaa, niin aurikokennoo ja huulivoimaa täytyy olla lujasti.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Faidros.

Maakaasun varastamisessa on se ongelma, että se täytyy saada noin 200 kg paineeseen, kuin nestekaasussa riittää noin 20 kilon säiliöpaine. Maakaasun kovan paineen vuoksi säilöt ovat erittäin kalliita, muun laitteston ei niinkään.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Micke90

Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 09:49:21
Maakaasun varastamisessa on se ongelma, että se täytyy saada noin 200 kg paineeseen, kuin nestekaasussa riittää noin 20 kilon säiliöpaine. Maakaasun kovan paineen vuoksi säilöt ovat erittäin kalliita, muun laitteston ei niinkään.

Unohtamatta tietenkään syttymis- ja räjähdysvaaraa. Sähköautot ovat turvallisempia, kunhan tekniikka kehittyy ja mahdollistaa pitemmät matkat.

Faidros.

Sittenhän on vielä tämä: http://eflexfuel.fi/
Mä ostin tollasen, tai tää mun laite on rekennettu mun prätkille sopivaksi. En ole vielä asentanut, joten kokemuksiakin 0, mutta E85 litrahinta on vain n. 1,1€.  Polttoainejärjestelmän kumiosien kestävyys viinassa arveluttaa, kun on tavallisellakin bensalla kovilla.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Micke90 on 01.12.2013, 09:55:38
Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 09:49:21
Maakaasun varastamisessa on se ongelma, että se täytyy saada noin 200 kg paineeseen, kuin nestekaasussa riittää noin 20 kilon säiliöpaine. Maakaasun kovan paineen vuoksi säilöt ovat erittäin kalliita, muun laitteston ei niinkään.

Unohtamatta tietenkään syttymis- ja räjähdysvaaraa. Sähköautot ovat turvallisempia, kunhan tekniikka kehittyy ja mahdollistaa pitemmät matkat.

Myös muilla polttoaineilla kehitys ei lopu. Maa- ja nestekaasun oktaaniluku on n. 130, joten ne kestää rajuakin puristuspaineennostoa ilman nakutuksen pelkoa. Olisikin mielenkiintoista rakentaa dieselmoottorista superahdettu kaasumoottori. Tulpat ja remmiahdin, votvot!

Tuo E85 pulttoaine on 106 oktaanista, joten turboruuvia voi huoletta kiertää kireämmälle. Turbosaabeista kuulemma tehdään melkoisia raketteja E85:n avulla.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ilkka Partanen

Tätä ketjua lukiessa huomasi taas että silloin kun EU tekee jotain oikeinkin niin se on väärin koska EU ja silloin kun EU sössii, niin on asenne sellainen että eihän EU muuta teekään kuin sössii. Kiva olisi jos oltaisiin tasapuolisia, mutta monelle se näyttää olevan mahdotonta.

Micke90

Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 10:26:08
Myös muilla polttoaineilla kehitys ei lopu. Maa- ja nestekaasun oktaaniluku on n. 130, joten ne kestää rajuakin puristuspaineennostoa ilman nakutuksen pelkoa. Olisikin mielenkiintoista rakentaa dieselmoottorista superahdettu kaasumoottori. Tulpat ja remmiahdin, votvot!

Tuo E85 pulttoaine on 106 oktaanista, joten turboruuvia voi huoletta kiertää kireämmälle. Turbosaabeista kuulemma tehdään melkoisia raketteja E85:n avulla.

Toki sähköautot ovat ympäristöystävällisempiä kuin fossiilisia polttoaineita käyttävät.

Ja joukkoliikenteessä voitaisiin siirtyä kokonaan juniin, metroihin, ratikoihin ja johdinautoihin.

Jääpää

Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 09:49:21
Maakaasun varastamisessa on se ongelma, että se täytyy saada noin 200 kg paineeseen, kuin nestekaasussa riittää noin 20 kilon säiliöpaine. Maakaasun kovan paineen vuoksi säilöt ovat erittäin kalliita, muun laitteston ei niinkään.
Ahaa..juu, no en mä tosissaan. Häkäkaasussa tais olla sama juttu, siis kova säiliöpaine.
Tulee hintoihinsa ahtaa jo pelkkää ilmaa 200bariin, eikä taida ihan ne vehkeet riittää.
Joku tais sanoakin,että auton maakaasusäiliö kimahtelee kivasti tankatessa..?
Nestekaasupulloa ei siis edelleenkään saa heittää ronttiin kyljelleen, vaikka ihan vaaratonta..

Micke, vaihdellaan niitä akkuja. Ei niihin määräänsä enempää saa mahtumaan, loppuu tila. Joku typerä fysiikan laki, mihin tietysti voidaan hakea uusia rajoja, mutta sillä välin..
Ja jotenkin olisi turvallisempi olo, jos se oikkariin menevä räjähtelevä happo/
kemikaalimöykky olisi ikäänkuin irrallaan autosta, voisi vaikka " pudottaa" pois,
kun ne ongelmat, tai kolari uhkaa.

PS. eeuu sössii aina. En tiedä mitä, mutta sössii. Kävisköhän sillä sössillä joku? 
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Faidros.

Quote from: Micke90 on 01.12.2013, 10:31:24
Quote from: Faidros. on 01.12.2013, 10:26:08
Myös muilla polttoaineilla kehitys ei lopu. Maa- ja nestekaasun oktaaniluku on n. 130, joten ne kestää rajuakin puristuspaineennostoa ilman nakutuksen pelkoa. Olisikin mielenkiintoista rakentaa dieselmoottorista superahdettu kaasumoottori. Tulpat ja remmiahdin, votvot!

Tuo E85 pulttoaine on 106 oktaanista, joten turboruuvia voi huoletta kiertää kireämmälle. Turbosaabeista kuulemma tehdään melkoisia raketteja E85:n avulla.

Toki sähköautot ovat ympäristöystävällisempiä kuin fossiilisia polttoaineita käyttävät.

Ja joukkoliikenteessä voitaisiin siirtyä kokonaan juniin, metroihin, ratikoihin ja johdinautoihin.

Sähköautot nimenomaan käyttävät fossiilisia polttoaineita, ydinvoimaa ja vaelluskalakannoille vahingollista vesivoimaa. Aurinko ja tuulivoimasta ei kannata edes keslustella marginaalisina energialähteinä.
Kaasua voidaan tehdä jätteistä ja paskasta, dieseliä tehdään jo nyt rypsistä, mutta verotus näissäkin estää mielekkään kehittämistyön.

Milläs toi joukkoliikenne maaseudulla hoidetaan? Kuten sanottu, sähkö ei kelpaa kuin suurkaupunkiin
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-