News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-01-10 A-studio Talk: Väärän väriset

Started by Roope, 10.01.2013, 22:25:28

Previous topic - Next topic

Blanc73

Quote from: Iloveallpeople on 11.01.2013, 18:44:05
Quote from: Blanc73 on 11.01.2013, 18:39:12
Quote from: mub on 11.01.2013, 18:35:34
Peter Kariuki kertoo, miksi suomalainen yhteiskunta ei ole rasistinen:

Peter Kariuki

Putosin jakkaralta. Mahtoi kukkahattuja ottaa pannuun kun musta mies alkaa filosofoimaan eikä haukkumaan Suomea...

Mitä? Eikös tuo juuri suomalaisia haukkunut.

Maahanmuuttajatkin ovat suomalaisiaTM. Suomalainen yhteiskunta ei voi olla rasistinen koska silloin maahanmuuttajatkin olisivat rasistisia. Älä kysy minulta mikä logiikka tuossa on :roll:
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

dothefake

Hävettääkö tausta? Siksikö sitä on rasistista kysyä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

elven archer

- Mikä on käsityksesi siitä, että onko vihapuhe netissä, mikä siellä aika vapaana velloo, muuttanut arkipuhetta turuilla ja toreilla?
- En tiedä. Olisi kiva saada aiheesta määrällistä tutkimusta. Hypoteesi on esitetty ikään kuin totena (vailla todellista tietoa asiasta).
- Kaikkea ei voi numeroida. Tuommoinen argumenttitapa on ongelmallinen, koska ihmisten hyvyyttä ei voi numeroida.

Jokseenkin noin yksikin keskustelu tuossa ohjelmassa meni. Minusta tuossa näkyy se perusongelma, miksi osapuolet eivät koskaan tule pääsemään näistä asioista yhteisymmärrykseen. En tosin sano sitä ääneen, koska olen niin kohtelias. Sanon sen sijaan, että jos puhutaan vihapuheesta, niin siinähän juurikin "ihmisten hyvyyttä numeroidaan" varsin binäärisellä asteikolla, joten olisi tosiaan kiva tietää, paljonko sitä edes esiintyy, eikä perustella vihapuheen yleisyyttä ja vaikutusta sillä, että "ihmisten hyvyyttä ei voi numeroida". Mutta eipä tuo ollut ensimmäinen looginen ristiriita tuossa ohjelmassa. Ensin puolustellaan subjektiivista kokemusta rasismin todisteena, mutta sitten moititaan poliisin subjektiivista tulkintaa rasismin kirjaamisessa. Sitten kun siitä huomautetaan, niin puhutaan jotain uhrin kokemuksesta, mutta käsittääkseni myös näillä rikosilmoituksilla on yhtä lailla uhri. Jäljelle jää siis nähdäkseni se, että tilastossa maahanmuuttajat olivat esillä kiusallisen paljon, joten piti höpöttää jotain sen kiistämiseksi, ristiriidoista viis.

Saide

Quote from: Aeon on 11.01.2013, 18:42:29
Quote from: Saide on 11.01.2013, 18:30:41

Ei mitenkään mahdoton tapaus. Siskoni kertoi salibandypiireihin liittyvän tarinan (varsinaisesti salibandy ei liity tähän mitenkään eli ehkä olisi pitänyt jättää se mainitsematta, ettei nyt koko salibandypiiri leimaantuisi): Heidän joukkueessaan pelaa jonkin-taustainen, vähän tummempi-ihoinen tyttö. Vastustajajoukkueen valmentaja/huoltaja oli kysynyt tytöltä: "Mistäs kaukaa sinä olet kotoisin?" Siskoni ja hänen muutama joukkuekaveri, jotka kysymyksen kuulivat, olivat järkyttyneitä noin hirveän rasistisesta kysymyksestä. Ilmeisesti ulkomaalaistaustaisen ulkomaalaistaustaan ei saisi kiinnittää minkäänlaista huomiota.

Tämä pistää ihmettelemän kovasti. Varmaankin joka kerta, kun olen reissannut ulkomailla niin joku (kahvia ostaessa, matkamuistovalokuvaajan toimesta, puolitutut jne.) on kysynyt mistä olen kotoisin enkä ole koskaan ottanut sitä rasistisena, syrjivänä tai muuten negatiivisena asiana. Eikä ole ottanut ei-valkoinen matkakumppanikaan. Itseasiassa noista kyselyistä on usein kehkeytynyt todella mielenkiintoisia keskusteluja ja minusta se on kohteliaisuus, jos itselle tuntematon ihminen on kiinnostunut siitä, mistä olen kotoisin. Sama juttu on myös toiminut toisinpäin eli ne mamut, joilta olen kysynyt syntyperästä ovat ottaneet sen enemmän kohteliaisuutena kuin loukkauksena.

Ilmeisesti tässä tapauksessa oli väärä ihminen (keski-ikäinen, vähän mahakas, valkoinen mies) kysymyksen esittäjänä, kysymys oli väärin muotoiltu ja ilmaistu. Tämän käsityksen ainakin sain vastauksesta, kun siskolta yritin kysyä, että missä se rasismi kysymyksessä piili...
Olen myös luullut, että ihmisten taustasta syntyy vain mielenkiintoista keskustelua ja se olisi juuri sitä hyvänlaista small talkia. En ole enää viime aikoina viitsinyt kysellä yhtään mitään ja varsinkaan töissä, ettei vaan työnantajalleni koidu ikävyyksiä.

elven archer

Quote from: Saide on 11.01.2013, 18:59:38
Olen myös luullut, että ihmisten taustasta syntyy vain mielenkiintoista keskustelua ja se olisi juuri sitä hyvänlaista small talkia. En ole enää viime aikoina viitsinyt kysellä yhtään mitään ja varsinkaan töissä, ettei vaan työnantajalleni koidu ikävyyksiä.
http://henrylaasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/129624-mika-on-rasismikeskustelun-lopputulos

Haima

Quote from: elven archer on 11.01.2013, 18:53:55
- Mikä on käsityksesi siitä, että onko vihapuhe netissä, mikä siellä aika vapaana velloo, muuttanut arkipuhetta turuilla ja toreilla?
- En tiedä. Olisi kiva saada aiheesta määrällistä tutkimusta. Hypoteesi on esitetty ikään kuin totena (vailla todellista tietoa asiasta).
- Kaikkea ei voi numeroida. Tuommoinen argumenttitapa on ongelmallinen, koska ihmisten hyvyyttä ei voi numeroida.

Noinhan se meni. Eiköhän ole aika ottaa käyttöön keskiajalta tutut kellumistestit, jos kerta asiaa ei voi mittaroida mitenkään. Laitetaan epäilty vihapuhuja käsistään sidottuna järveen: jos kelluu = vihapuhuja, jos ei kellu = vihapuhuja. Tämähän se lopputulos joka tapauksessa on. Olet vihapuhuja ja sillä siisti. Jos pyydät perusteluita, kaikkea "ei voi mittaroida".

Idiotismin määrää kyllä voi mittaroida: alle 70 pisteen älykkyysosamäärä tarkoittaa älyllistä kehitysvammaisuutta. En ole vielä päässyt varmuuteen, pitääkö valtion virkamiehinä toimivien mamujen ylittää vai alittaa tuo raja. Eilinen ohjelma antaa kyllä viitteitä tiettyyn suuntaan...
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

JoKaGO

Taas Elcric puhuu ja kirjoittaa paskaa! Se Aldais sanoi "Mä HALUAN olla oululainen, mä HALUAN unohtaa ne vanhat sukupolvet..." Missään hän ei väittänyt olevansa oululainen.
Kuinka kauan jaksat vetää täällä tuota sikamaista valehteluasi? Mikset mene Amsterdamiin sen toisen valehtelijan luo?

Eli kissanpoika syntyy navetan lattialle ja luulee (ja haluaa) olevansa lehmä. Isäntä kuitenkin kääntää ei-toivotulta kissanpojalta niskat nurin ja heittää pois sotkemasta hygienista navettaa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Elcric12

Quote from: Junes Lokka on 11.01.2013, 18:30:26

Quote from: Elcric12 on 11.01.2013, 13:28:47
Quote from: dothefake on 11.01.2013, 13:12:10
Quote from: Elcric12 on 11.01.2013, 12:56:12
Quote from: Jane Doe on 11.01.2013, 12:50:57
Quote from: dothefake on 11.01.2013, 12:01:13
Onko rasismia, kun kieltää isänsä olevan marokkolaistaustainen.
Entä onko rasismia, kun ottaa somaliksi nimittelyn haukkumisena?  ;D

Se oli "helvetin somali". Isänsä marokkolaistaustan kieltämsestäkään ei ole näyttöä.
Haistattelija sanoi:suomalainen äiti ja marokkolainen isä. Mirjami korjasi närkästyneenä, ranskalainen. Onko näyttöä?

Närkästysteenä? Jos isä a) on ranskalainen b) pitää itseään ranskalaisena, niin kyllä kai silloin tytär korjaa toimittajan virheen.

Hänhän kielsi sen. Kannattaa katsoa ohjelma, niin tiedät, mistä puhutaan. Mitä tolla 'helvetillä' on merkitystä, ja miksi kansalaisuus on nyt yllättäen niin tärkeä asia? Ja kun isä on marokkolainen, niin kai se nyt sitten on marokkolainen. Rasistihan tuo on, kun pitää kansalaisuuksia tärkeinä asioina.

Itse pidän itseäni tällä viikolla pygminä, koska nyt vaan siltä tuntuu. Todellisuudessa olen bantu-eskimo-fidziläinen, mutta koen itseni pygmiksi.

Ihme rasismidenialismin denialismia.

Onko siitä näyttöä, että isä on marokkolainen ja jos tyttärensä sanoo, että ei ole marokkolainen vaan ranskalainen, niin miksi siitä pitää tehdä numero? Esim. minä en sitä pidä tärkeänä asiana vaan ne, jotka tuon on nyt ottaneet esiin. En ymmärrä miten rasismi tai sen kieltäminen tähän liittyy.

Saide

Quote from: elven archer on 11.01.2013, 19:01:38
Quote from: Saide on 11.01.2013, 18:59:38
http://henrylaasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/129624-mika-on-rasismikeskustelun-lopputulos

Luin tuon jo aikaisemmin ja pahoin pelkään, että (suurin?) osa suomalaisista menee tuon ensimmäisen vaihtoehdon alle: Kanssakäymistä erirotuisten kanssa aletaan välttelemään rasismisyytösten pelossa. Tämä pelkoni tietysti johtuu siitä, että toimin itse juuri näin. Toivottavasti kuulun vähemmistöön ja suurin osa uskaltaa vielä kommunikoida ihan normaalisti.

JoKaGO

Tämä Ljunquist on BLOGGARI, joten turhaan haukutte hänen puhetaitojaan. Hän on ilmeisesti hyvä kirjoittaja. En ole lukenut yhden ainoaa hänen tekstiään, en tiedä substanssiaan. Mutta tämä selittänee, miksi hänen ulosantinsa on rauhallista, ehkä hieman hidastakin keskusteluohjelmaan.
Väitän, että Jussillakin on hieman tätä ongelmaa tai "ongelmaa", ei kaikki ole moottoriturpia malliin lateksinaama Vito (Arttu Harkki).
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Hetkinen... Susanne koko ajan laittaa sanoja "hitaamman" suuhun. Ljunquistilla on ihan järkevät jutut, mutta ei tällaiseen ohjelmaan kannattaisi lähteä. Ei saa sanoa mitä yrittää sanoa, kun Susanne koko ajan kääntää hänen juttunsa omaan agendaansa  :facepalm:

Minua sylettää!

Blanc73

Quote from: JoKaGO on 11.01.2013, 19:27:03
Hetkinen... Susanne koko ajan laittaa sanoja "hitaamman" suuhun. Ljunquistilla on ihan järkevät jutut, mutta ei tällaiseen ohjelmaan kannattaisi lähteä. Ei saa sanoa mitä yrittää sanoa, kun Susanne koko ajan kääntää hänen juttunsa omaan agendaansa  :facepalm:

Minua sylettää!

Taattua YLE-tasoa. Kulunut viikko on ollut kyseisen firman pohjanoteeraus kautta aikojen. Ihan kuin vittuilisivat suomalaisille:" me tehdään nyt poliittista propagandaa verorahoilla ja sille te rasistiset pottunokat ette voi yhtään mitään!"
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

JoKaGO

Nyt se marokon lahjan kersa sanoo, että suomalaisten rasismi perustuu siihen, että suomalaiset ovat kuulleet kaikenlaisia valeita maahanmuuttajien tekemistä rikoksista, ja tämän takia muodostuu ennakkoluulot blaa-blaa-blaaa.... Ennakkoluuloisuuden ongelma. Samaahan ei tietenkään ole kultamunien keskuudessa ollenkaan koetun rasismin suhteen!

Tämä tuli sen jälkeen, kun Ljunquist kertoi kokemuksiaan lautamiehenä sekä siitä, kuinka ihmiset sossusta ovat kertoneet, kuinka maahanmuuttajat saavat helpommin kuin suomalaiset köyhät.

Maailmanmies

http://www.acatiimi.fi/2003/3_03/3_03c.htm

Attias sanoo:

"Attiaksen mielestä on helpompaa olla ulkomaalainen Suomessa kuin ulkomaalainen Ranskassa. "Jos esimerkiksi Ranskassa syntynyt arabi tai afrikkalainen yrittää hakea työpaikkaa, hänelle ilmoitetaan, että paikka on jo täytetty tai aletaan vaatia aivan mahdottomuuksia. Suomessa työnantajat ovat paljon ennakkoluulottomampia."

JoKaGO

Sitten Oulussa pitseriassa tapettiin Ismael, ja siitä seurasi erittäin rasistinen keskustelu, jonka tekstejä ei voi kukaan uskoa blaa-blaa-blaa.

Muistaakseni tuo nuori kantasuomalainen taparikollinen joka huvikseen tappoi marokkolaisen(?), sai aika 100 - 0 tuomion myös julkisessa keskustelussa. No, ainakin täällä sai.

Missä tuota rasistista keskustelua oli? Suomi24 tai Iltalehti ei kelpaa vastaukseksi.

Emo

Quote from: JoKaGO on 11.01.2013, 19:22:39
Tämä Ljunquist on BLOGGARI, joten turhaan haukutte hänen puhetaitojaan. Hän on ilmeisesti hyvä kirjoittaja. En ole lukenut yhden ainoaa hänen tekstiään, en tiedä substanssiaan. Mutta tämä selittänee, miksi hänen ulosantinsa on rauhallista, ehkä hieman hidastakin keskusteluohjelmaan.
Väitän, että Jussillakin on hieman tätä ongelmaa tai "ongelmaa", ei kaikki ole moottoriturpia malliin lateksinaama Vito (Arttu Harkki).

Blogisti tosiaan on, itsekin sain tämän tietää vasta eilen.

http://titta.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2009/10/04/monikulttuurisuus-pyha-lehmako

QuoteLyhyen poliittisen toimintani melskeessä on tullut paljon ajattelemisen aihetta. Jo aika nopealla aikataululla havaitsin, että on täysin mahdotonta kenellekään työssä käyvälle hoitaa tämän kaupungin asioita valtuustossa tai muuallakaan päätöksenteko kuviossa niin, että voisi käsi sydämellä vannoa tutustuneensa kaikkiin asioihin kunnolla. - Sääli, sillä tilanne johtaa helposti kumileimasimen kaltaiseen toimintaan, jolloin todellinen päätöksenteko, vaikka täyttääkin demokratian tunnukset, ei toteudu käytännössä, vaan virta vie venhoa miten milloinkin ja minnekin...ja tosiasiallisen päätöksen isossa osassa asioita tekee laaja virkamieskunta. - Tarvitsisimme omat valtuutetut useille eri aloille...talous, liikenne, sosiaalitoimi jne jne. niin voisi odottaa edes jonkinlaista kokonaisuuden hallintaa...ja sitä, että valtuutetulla olisi eväät tehdä päätökset niin, että äänestäjien asioita hoidetaan hyvin.

Julkisuudessa on kirjoiteltu paljon siitä, miten kotitalousvähennyksen euromäärän nosto hyvästä tarkoituksestaan huolimatta onkin nostanut yllättäen hintoja, vaikka veroedun piti olla kädenojennus taantuman riivaamalle kuluttajalle. Edun onkin saanut yrittäjä. No, hyvä, että edes joku taho hyötyy..

Mutta mitä hyötyy yhteiskunta siitä, että taantuman nimissä on nyt monin paikoin päätetty lisätä korjausrakentamista ja tämän tyyppisiä muitakin investointeja? Antakaas kun arvaan? - Rakennushankkeet menevät nykyisin ainakin pääkaupunkiseudulla miltei yksinomaan firmoille, jotka käyttävät työntekijöinään virolaisia rakennusmiehiä. Periaatteessa asiassa ei ole mitään pahaa, osaavaa väkeähän siellä on, mutta kun samaan aikaan meillä suomalaisten työttömyys kasvaa ja nuorten työttömyys paisuu pullataikinan tavoin, veronmaksajan rahoja käytetään muiden, kuin helsinkiläisten tai edes suomalaisten hyväksi ! Virolainen rakennusmies kun maksaa veronsa Viroon. Väkisinkin tulee mieleeni hölmöläisen täkinteko...pistetään rahaa rakentamiseen, mutta sen lisäksi maksetaan työttömyyskorvauksia omalle porukalle ja nuorten ollessa kyseessä, tuhotaan hyvässä lykyssä ihmisen koko elämä pistämällä hänet sivuraiteelle pahimmassa tapauksessa koko loppuelämäkseen! Selvästi taas ei tällaista päätöstä tehtäessä ole osattu ajatella kokonaisuutta. Nyt pitäisi kiireen vilkkaan pistää edes osa näistä investointirahoista ehdollisiksi, eli korvamerkitä ne vain suomalaisten työllä tehtäviin hankkeisiin...vaikka oppisopimuksilla  yms. osan nuorille suuntaamalla...samalla tavalla pitäisi suhtautua sosiaali- ja terveysalan lisäeuroihin: pistää nekin rahat kiertämään työllistämisen ja oppisopimusten yms. kautta...etenkin, kun useissa tapauksissa nämä hankeet joudutaan toteuttamaan velkarahalla, jonka veronmaksajat lopulta maksavat.

Tämä ajatuskuvio johti sitten seuraavaan: miksi ihmeessä meillä Suomessa kaikki isot puolueet haluavat, että Suomi on monikulttuurinen maa? Mitä suomalaiset ihmiset siitä hyötyvät? - Jos minä menen Italiaan, Espanjaan tai minne tahansa nk. vanhaan maahan, jossa ihmiset ovat rakentaneet minäkuvansa ja omanarvontuntonsa satojen vuosien kuluessa, minua kohdellaan siellä vieraana. Jos haluan asua siellä, minä sopeudun heidän tapoihinsa ja kulttuuriinsa ja opettelen heidän kielensä. Ihan oma-aloitteisesti, omin kustannuksin. En minä voi vaatia siellä lapsilleni suomalaista koulua, päivähoitoa tai edes virastossa asiointipalvelua suomeksi. Kyllä tällainen toiminta tulee maalle ja kaupungille niin kalliiksi, ettei siitä edes keskustella niissä maissa, saati sitten mätetä veronmaksajien rahoja edes tulkki-yms. palveluihin.  - Muistan kuinka kerran Teneriffalla joku varasti lompakkoni ja vei mm. ajokorttini. Minun piti tehdä siitä rikosilmoitus, saadakseni matkavakuutuksesta  korvauksen ja hakeakseni uutta ajokorttia. Jonotettuani kolme tuntia poliisilaitoksen eteistilassa, tuli vuoroni ja poliisi kysyi, puhunko espanjaa. Minulla oli mukanani valmiiksi täytetty rikosilmoituslomake, jonka teksti oli sekä espanjaksi, että englanniksi. Vastasin totuuden mukaisesti, etten puhu espanjaa. Poliisi otti minua kiinni olkapäistä ja käänsi minut ympäri ja ilmoitti, että mene kotiin ja tule takaisn sitten kun osaat espanjaa! Hän pisti lapun luukulle ja lähti siestalle. Pihisin tietysti raivosta, mutta eipä se paljon auttanut. - En tietenkään ihannoi tuon poliisin käytöstä, mutta olipahan hyvä osoitus siitä, miten muun maailman elävään siellä suhtaudutaan.  Joten katse peiliin, hyvät ihmiset. Onko monikulttuurisuus sitä, että suomalaiset kelpaavat omassa maassaan vain maksamaan toinen toistaan ihmeellisempiä veroja, että saadaan raavittua kasaan ne rahat, joilla joku eliitti pyörittää illuusiotaan monikulttuurisuuden hienoudesta samaan aikaan, kun omat nuoret syrjäytyvät, vanhukset jäävät heitteille ja sairaat saavat hoitoa vain jos ovat työikäisiä ja/tai heillä on paksu lompakko. Ja samaan aikaan myös osa perheistä voi niin huonosti, ettei resurssit enää riitä edes lasten hoitamiseen kasvattamisesta puhumattakaan...huostaanotot lisääntyvät ja kansa voi huonosti.  Eikö historiasta ole opittu mitään?- Minulle sieltä on jäänyt mieleen lause: " Emme ole ruotsalaisia, venäläisiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis suomalaisia!". Se on ollut oman kansallistunteeni perusta ja olen eri puolilla maailmaa voinut rinta rottingilla sanoa olevani suomalainen. Mielestäni meidän pitää kaikissa tilanteissa pitää oman maamme ja kaupunkiemme ihmisistä huolta, eikä jakaa pienen kansan pienistä tuloista kerättyjä verovaroja ulkopuolisille. Eihän sitä lasketa edes kehitysavuksi!

Taantuman ja laman hoidossa pitäisi paneutua paljon syvemmin asioihin ja miettiä, mihin näin pienellä kansalla todella on varaa, mihin ei. Ja pitää myös miettiä, mikä on yli varojen elämisen hinta kansakunnalle ja suomalaisille pitkällä aikavälillä.

Onko täältä Suomesta kokonaan maalaisjärjen käyttö loppunut?  - Eihän näistä asioista oikein ole lupa edes puhua, saati sitten toimia järkiperiaatteella. Olisi aika myöntää, että hyvää tarkoittavia ratkaisuitahan suurin osa varmaan on alun alkaen ollut, mutta kun päiväkodissa kolmellekymmenelle lapselle joudutaan tekemään 20 erilaista ruoka-annosta,  huomioon ottaen allergiat, erilaiset vanhempien suuntautumiset ruokakulttuurissa ja uskonnolliset erot, niin onko ihme, että henkilökunta palaa loppuun ja rahat loppuvat, ennenkuin ollaan lähelläkään vuoden loppua?!

Kaivelkaa nyt hyvät ihmiset ne maalaisjärjen rippeenne käyttöön, niin tästä lamasta selvitään jotenkin hengissä!

Fiksu kirjoittaja! Hyvä oli eilen televisiossakin.

Ja kommenttiosastolta lainattua:

James Hirvisaari 7.10.2009 00:56

No mutta. Olipas täyttä asiaa. Alusta loppuun saakka.

Mitä verkkaiseen ulosantiin tulee niin esimerkiksi Matias Turkkila on verkkainen puhuja, mutta ei häntä kukaan meistä sillä perustein huonoksi puhujaksi väitä. Vaikka monesti jää ainakin itseäni kismittämään että "miksei hän sanonut sitä ja sitä ja...", mutta jos puhetyyli on verkkainen niin se on sitten sitä.

Blanc73

Quote from: JoKaGO on 11.01.2013, 19:36:00
Sitten Oulussa pitseriassa tapettiin Ismael, ja siitä seurasi erittäin rasistinen keskustelu, jonka tekstejä ei voi kukaan uskoa blaa-blaa-blaa.

Muistaakseni tuo nuori kantasuomalainen taparikollinen joka huvikseen tappoi marokkolaisen(?), sai aika 100 - 0 tuomion myös julkisessa keskustelussa. No, ainakin täällä sai.

Missä tuota rasistista keskustelua oli? Suomi24 tai Iltalehti ei kelpaa vastaukseksi.

Tuo törkeä rikos tuomittiin keskusteluissa kuten asiaan kuuluu, kukaan ei hurrannut järkyttäville murhille. Sen sijaan Oulussa paikallinen Imaami käytti murhia poliittisena keppihevosena. Sitä arvosteltiin ihan syystäkin.

JoKaGO

Hamilo kerää ääniä nuivien laariin.

Kenian superfiksulla miehellä on ongelmia ymmärtää, mitä eroa on "subjektiivisella" ja "objektiivisella". EI OLE PISA-TUTKIMUKSEN HUIPPUMAAN ANTAMA KOULUTUS MENNYT HUKKAAN! Näkemiin oikein paljon  :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

seuraa_tilannetta

Quote from: Aeon on 11.01.2013, 18:42:29
Varmaankin joka kerta, kun olen reissannut ulkomailla niin joku (kahvia ostaessa, matkamuistovalokuvaajan toimesta, puolitutut jne.) on kysynyt mistä olen kotoisin enkä ole koskaan ottanut sitä rasistisena, syrjivänä tai muuten negatiivisena asiana. Eikä ole ottanut ei-valkoinen matkakumppanikaan. Itseasiassa noista kyselyistä on usein kehkeytynyt todella mielenkiintoisia keskusteluja ja minusta se on kohteliaisuus, jos itselle tuntematon ihminen on kiinnostunut siitä, mistä olen kotoisin. Sama juttu on myös toiminut toisinpäin eli ne mamut, joilta olen kysynyt syntyperästä ovat ottaneet sen enemmän kohteliaisuutena kuin loukkauksena.
Kymmeniä sukellusreissuja tehneenä kerron, että kaukokohteissa keskustelut muiden sukeltajien kanssa aloitetaan kyselemällä missä kukin asuu, missä on sukeltanut ja voiko suositella jotain kohdetta ja/tai antaa vinkkejä. Ja yleensä keskustelun aloittaa paikallinen divemaster kyselemällä mistä me asiakkaat olemme kotoisin.

Itseä kiinnostaa aina ihan suomalaistenkin kotiseudun sijainti täällä Suomessa toisten kanssa seurustellessa, kun kuuntelen vieraan puhetta ja yritän arvailla mistä hän on kotoisin. Siitä se keskustelu aina lähtee...

dothefake

Quote from: Elcric12 on 11.01.2013, 19:10:17
Quote from: Junes Lokka on 11.01.2013, 18:30:26

Quote from: Elcric12 on 11.01.2013, 13:28:47
Quote from: dothefake on 11.01.2013, 13:12:10
Quote from: Elcric12 on 11.01.2013, 12:56:12
Quote from: Jane Doe on 11.01.2013, 12:50:57
Quote from: dothefake on 11.01.2013, 12:01:13
Onko rasismia, kun kieltää isänsä olevan marokkolaistaustainen.
Entä onko rasismia, kun ottaa somaliksi nimittelyn haukkumisena?  ;D

Se oli "helvetin somali". Isänsä marokkolaistaustan kieltämsestäkään ei ole näyttöä.
Haistattelija sanoi:suomalainen äiti ja marokkolainen isä. Mirjami korjasi närkästyneenä, ranskalainen. Onko näyttöä?

Närkästysteenä? Jos isä a) on ranskalainen b) pitää itseään ranskalaisena, niin kyllä kai silloin tytär korjaa toimittajan virheen.

Hänhän kielsi sen. Kannattaa katsoa ohjelma, niin tiedät, mistä puhutaan. Mitä tolla 'helvetillä' on merkitystä, ja miksi kansalaisuus on nyt yllättäen niin tärkeä asia? Ja kun isä on marokkolainen, niin kai se nyt sitten on marokkolainen. Rasistihan tuo on, kun pitää kansalaisuuksia tärkeinä asioina.

Itse pidän itseäni tällä viikolla pygminä, koska nyt vaan siltä tuntuu. Todellisuudessa olen bantu-eskimo-fidziläinen, mutta koen itseni pygmiksi.

Ihme rasismidenialismin denialismia.

Onko siitä näyttöä, että isä on marokkolainen ja jos tyttärensä sanoo, että ei ole marokkolainen vaan ranskalainen, niin miksi siitä pitää tehdä numero? Esim. minä en sitä pidä tärkeänä asiana vaan ne, jotka tuon on nyt ottaneet esiin. En ymmärrä miten rasismi tai sen kieltäminen tähän liittyy.
Kyllä se marokkolaisuus on totta, se haistattelija sanoi sen niin olevan. Väitätkö, että arvostettu haistattelija valehtelee?
-Tytti Tuppurainen

MW

Quote from: Blanc73 on 11.01.2013, 19:30:20
Quote from: JoKaGO on 11.01.2013, 19:27:03

Minua sylettää!

Taattua YLE-tasoa. Kulunut viikko on ollut kyseisen firman pohjanoteeraus kautta aikojen. Ihan kuin vittuilisivat suomalaisille:" me tehdään nyt poliittista propagandaa verorahoilla ja sille te rasistiset pottunokat ette voi yhtään mitään!"

Samat tunnelmat. Joutunen vihapuheenomaisesti boikotoimaan YLEä alkaen nyt, hyvän aikaa. Homma pitänee minut ajan tasalla YLEn ydinliiketoiminnasta. Hah. Harmi sinänsä, on sieltä jotain ihan tasokastakin tullut, ajoittain.

Taidan mennä huomenna kirjakauppaan.

Raro

Quote from: JoKaGO on 11.01.2013, 19:41:13
Hamilo kerää ääniä nuivien laariin.

Kenian superfiksulla miehellä on ongelmia ymmärtää, mitä eroa on "subjektiivisella" ja "objektiivisella". EI OLE PISA-TUTKIMUKSEN HUIPPUMAAN ANTAMA KOULUTUS MENNYT HUKKAAN! Näkemiin oikein paljon  :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Katson ohjelmaa juuri ja tuo kohta meni just. Hävettää Kariukin puolesta.

Esiintyykö mokusektorilla tuota näkökulmaa laajemminkin - eli rikos on tapahtunut, jos mahdollisesta uhrista niin tuntuu?
Jos ei veroilla saa edes yövartijaa, missä valtion legitimiteetti? -- Toadie

Raro

Hamilo: "Tää keskustelu pyörii jossakin [...] eikä tutkimusnäytössä"
[...]
Päivärinta: "Mä haluankin viedä tän pois tutkimuksesta, ihan konkretiaan, teidän mielipiteisiin"

Sillä lailla. Mitä olemme tehneet ansaitaksemme tällaisen journalismin?

Edit: Tajusin juuri, että Miriam Attias on Helsingin kaupungilla töissä. Huoh...
Jos ei veroilla saa edes yövartijaa, missä valtion legitimiteetti? -- Toadie

JoKaGO

Quote from: seuraa_tilannetta on 11.01.2013, 19:41:24
Kymmeniä sukellusreissuja tehneenä kerron, että kaukokohteissa keskustelut muiden sukeltajien kanssa aloitetaan kyselemällä missä kukin asuu, missä on sukeltanut ja voiko suositella jotain kohdetta ja/tai antaa vinkkejä. Ja yleensä keskustelun aloittaa paikallinen divemaster kyselemällä mistä me asiakkaat olemme kotoisin.

Itseä kiinnostaa aina ihan suomalaistenkin kotiseudun sijainti täällä Suomessa toisten kanssa seurustellessa, kun kuuntelen vieraan puhetta ja yritän arvailla mistä hän on kotoisin. Siitä se keskustelu aina lähtee...

Sadoissa kaupungeissa ja kymmenillä lentoasemilla ympäri maailmaa käyneenä voin kertoa, että keskustelu vieraan kanssa alkaa sanoilla "Where do you come from", ja se on kohteliasta, aina. Vastaukseni "Finland" on aina avannut ns. "Kyllä"-portin, ja keskustelu on lähtenyt käyntiin. Ruotsi ja Viro ovat ainoat maat Telluksella, jossa vastapuolesta näkee (joskus, hyvinhyvin harvoin), että on tiettyjä antipatioita, mitä en ole huomaavinani.

Elcric12

Quote from: dothefake on 11.01.2013, 19:43:11
Kyllä se marokkolaisuus on totta, se haistattelija sanoi sen niin olevan. Väitätkö, että arvostettu haistattelija valehtelee?
[/quote]

En tiedä, mutta jos tyttär sanoo, että sen ranskalainen, niin sitten se on. Miks tästä pitää aikuisten ihmisten vääntää? Mitä merkitystä isän kansalaisuudella on?

JoKaGO

Raro, AUTA!

Mää kirjoitin sen Gouldin käsittämättömän selityksen auki, mutta Bill Gates (tai mr. Hennssy) hukkasi sen juuri, kun olin painamassa "Esikatselu". Voitko litteroida sen? Gould sanoo selvästi (kuuntelin kohdan kolmesti) että me SUOMALAISET olemme RASISMIN KOHTEINA! Ei sillä ole muuminkaan väliä, mutta onha tuo äärimmäisen hauska lapsus.

Niin, itse olen kännissä ja täällä päin maailmaa lähdetään nyt bailaamaan ankarasti. Eli jos aseveli voisi auttaa!

JoKaGO

Quote from: Elcric12 on 11.01.2013, 19:58:50

En tiedä, mutta jos tyttär sanoo, että sen ranskalainen, niin sitten se on. Miks tästä pitää aikuisten ihmisten vääntää? Mitä merkitystä isän kansalaisuudella on?
[/quote]

Hei, etkö osaa edes lainata? Ja sitäpaitsi, eikö sinusta ole noloa lainata Junesta, tuo oli Juneksen repliikki  ;D ;D ;D

guest3656

Oman etnisen taustansa kieltäminen on pahinta mahdollista rasismia. Tytär kielsi isänsä ja samalla oman etnisyytensä, koska pitää marokkolaisia sukujuuriaan huonompina kuin ranskalaisia.

Tämä jos mikään on kouluesimerkki siitä, että kaikkien neekereiden ja arabien sisällä asuu valkoihoinen ihminen. Kun oma peilikuva ei muutu valkoiseksi, on se valkoihoisten luoman yhteiskunnan ja kulttuurin vika.

dothefake

[/quote]Sillä on se väli, että haluan tietää kuka valehteli ja jos se on miirjami, niin miksi?
Jos se oli haistatattelija, niin onko hän tehnyt taustatyönsä huonosti. Sanoin jo aiemmin, että et näe kovin hyvin suurempia kokonaisuuksia etkä asiayhteyksiä.
-Tytti Tuppurainen

Nuiva kansalainen

Katsoin ja mielestäni tällä kenialaistaustaisella oli kyllä todella outoja heittoja. Ehkä oudoin mainittu asia oli se hätäkeskukseen soitto, jos joutuu rasistisen hyökkäyksen kohteeksi. :o

Sen sijaan tämä tiedetoimittaja oli kyllä koko keskustelun asialinjalla ja toi esille hyviä pointteja. Siitä hatunnosto hänelle. :)
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015